Gisteravond een trip met de G9 naar Denemarken afgerond. Zo'n 2400km in totaal.
Laden- Eerst geprobeerd te laden bij een heel drukke Tesla v3 supercharger. Dat lukte niet. Laden ging aan en dan vrijwel meteen weer uit. Ook irritant dan de laadpoort aan de verkeerd kant zit. De kabel is zo kort bij Tesla dat je dan dus twee laders blokkeert. Het was zo druk dat we naar een ionity gereden zijn.
- Daar een ionity abonnement afgesloten voor een maand voor 50ct/kWh snelladen wat zo'n 5x hebben gedaan bij ionity in de vakantie. Daarnaast in Denemarken bij Circle K snelladers. Na het onvermijdelijke gekloot met apps de eerste keer ging het prima, slechts één circle K lader kapot.
Hier wat laadcurves waar ik een foto van heb gemaakt. Dit was op de terugweg in de kou, zonder bewust voorverwarmen van de batterij, bij Ionity 375kW laders. Denk dat het nog sneller kan bij andere laders maar dit was prima. Tot 80% blijft hij boven de 175 kW.
Bij snelwegrijden met 120-130 km/h, vooral op X-Pilot en laden van zo'n 12%-90% leverde dit in de kou j5-7 graden + regen de volgende range op:
:strip_exif()/f/image/PzUigFJiR5QwsxQHKufx1WEa.jpg?f=fotoalbum_large)
- Maar je kan dus beter stoppen bij 80% voor maximale laadsnelheid. Irritant vind ik dat je nergens een precies batterijpercantage kan vinden, behalve dus bij die charge curve tijdens het laden.
- Op de heenweg in warmer weer van zo'n 13-15 graden deden we zo'n 19-21 kW per 100km op de snelweg. We reden dan 110-130.
- Op de terugweg in kou van 5-10 graden en regen 22-23,3 kW per 100 km. 120-130km/u snelheid en airco op 22, stoelverwarming aan, bijrijder die youtube kijkt op het scherm.
- X-Pilot (versie 4.2.0, na terugkomst was er een update naar 4.2.1)
:strip_exif()/f/image/t0pYWA0FkliChWV38ujsSUW1.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier de halve terugweg. Geeft een goede indicatie van verbruik bij vrij koud weer.
Ik heb 80% van de snelwegen met
X-Pilot LCC gereden en met veel X-Pilot semi-automatische lane changes. Dit viel me op:
- Kan alleen goed bij goede belijning
- Gaat tot maximaal 130km/u op de cruise control, bij handmatig bijgassen krijg je een waarschuwing en gaat het daarna vrij snel uit. Ik vond dit prima, maar kan me voorstellen dat mensen liever 140 als maximum hebben. In Denemarken is de maximumsnelheid 130 de hele dag.
- Bij uitschakeling omdat het systeem het niet meer snapt krijg je een duidelijke auditieve waarschuwing en wordt aan de gordel getrokken.
- Werkte niet goed in scherpere bochten.
- Werd ook soms nerveus van brede vrachtwagens, dan ging hij bij het inhalen ineens op de rem. Daar moet je dus op anticiperen met een beetje bijgassen.
- Lane changing vereist een heel voorzichtig duwtje aan het stuur. Het is makkelijk om dit duwtje te groot te maken, dan wordt Xpilot gepauzeerd tot je weer in een duidelijke rijbaan zit.
- Lane changing werkt alleen bij nog duidelijkere belijning.
- Lane changing gaat wat langzamer dan je zelf zou doen, maar wel soepel als het eenmaal begint. Niet geschikt voor drukke snelwegen in de huidige vorm.
- Lane changing wil soms niet beginnen omdat hij de lijnen niet duidelijk genoeg vindt of te veel regen vindt.
- Lane changing werkt niet bij ruitenwissers handmatig op maximale snelheid.
- Ik heb twee keer gehad in 2000km dat de lane change halverwege niet meer door wilde. Makkelijk zelf af te maken.
- Als lane changing eenmaal begint maakt hij het dus vrijwel altijd soepel af. Gaf mij vertrouwen.
- Lane changing speelt een geluid af bij inzetten en bij voltooien.
- De geluiden van X-Pilot zijn (nog) niet in volume aan te passen. Mijn vrouw vond het irritant en was blij met haar noise canceling koptelefoon. Zij vond de geluiden zo irritant dat ze zelf alleen X-Pilot zonder lane centering of lane changing gebruikte, dus niet helemaal autopilot). Verbeterpunt!
- Ik vond X-pilot met LCC wel heel fijn voor de lange, minder drukke stukken of gewoon rustig rechts rijden. Als je eenmaal snapt waar het systeem nerveus van wordt kan je vrij soepel rijden en hoef je bijna niks te doen. Het wordt ook een beetje een spelletje om X-Pilot de lane changes te laten doen.
- Vrijwel alles gereden met minimale afstandsinstelling tov de auto voor me. Dit mag dus wat strakker, maar ik lees net dat dit wellicht al aangepast is in de eerste update van gisteren.
- 2x van volle snelheid in file belandt. X-Pilot remde goed als je een auto voor je had.
- File rijden met goede belijning was nog nooit zo fijn. Het rustige optrekken X-Pilot zorgt ook voor minder horten en stoten.
- Je kan X-Pilot met LCC (2 keer de rechtersteel omlaag trekken ook activeren onder 30 km/u! Heel handig in de file, maar moeilijker met werkzaamheden.
- Bij bochtige, langzamere wegen is het systeem te nerveus met te vaak remspurten vanwege auto's of fietsers langs de weg o.i.d.
- Bij rechtere langzame wegen werkt het vaak prima.
Helaas en gelukkig is dit lijstje misschien al meteen gedateerd; gisteravond na terugkomst de eerste update geïnstalleerd.
Algemeen- Nog nooit zo comfortabel op autovakantie geweest (het is ook onze eerste EV).
- Geen laadstress gehad. Was ook leuk om de dure elektrische SUVs van Audi en Mercedes eruit te laden in Duitsland met onze Chinees 😉.
- De auto voelde zeer betrouwbaar. Geen gekke dingen gezien, geen crashes van de software of uitvallen van het laden (behalve dus bij Tesla).
- Het muzieksysteem (comfort package) is echt heel goed.
- De media apps zoals youtube en Apple TV werken prima. Alleen soms problemen als de auto slechte internetverbinding heeft (Duitsland). Bij Apple TV moet je wel elke keer even bovenin zeggen dat je in Nederland woont, anders doet hij het niet.
- Het oerwoud aan laadapps is onvermijdelijk als je niet te veel wil betalen voor stroom. Per land is het anders. Voor oma of mijn ouders is dit niet geschikt. Die zouden helemaal gek worden.
Als je de juiste apps eenmaal hebt werkte het oké. Circle K voor snelladers en Clever voor langzame laders waren prima in Denemarken qua prijs, ook zonder abonnement. - Tesla V3 chargers doen het volgens mij dus nog niet bij de G9. Alleen bij Tesla dus problemen gehad. Had de Tesla laders overigens niet nodig voor deze trip.
- Snel maar de Freshmile kaart bestellen, die zou heel aantrekkelijk kunnen zijn met de hoge laadsnelheid van de G9.
- Handmatig uitzetten van de lampen gaat via het rij-instellingen submenu of via lief vragen aan mevrouw Xpeng. Beetje omslachtig, maar de voice commands werken wel goed. Gebruiken we ook veel.
- Ik mis zoeken naar muziek met voice command. Je kan alleen spotify aan of uit zetten op dit moment (als ik het goed heb).
- Ik mis nummerradio op Spotify. Weet iemand of dit wel kan? Nu ben ik aangewezen op playlists.
- De ruitenwissers mochten soms iets agressiever (met sensitiviteit op hoog). In het donker bij flinke regen bleven ze soms iets te lang stilstaan.
- Ik wil ook de "let op de wegomstandigheden-waarschuwing uit kunnen zetten met één druk op de knop.
- De navigatie maakte 1 fout in 2400km.
- De navigatie vindt niet alle laadstations langs de route, heb nog niet uit kunnen vogelen of ik kan filteren op alleen snellaadstations. En het liefst ook per aanbieder. Toch maar chargemap en de ionity app ernaast gehouden.
- De navigatie vindt de meeste plekken wel zonder adres.
- De navigatie kan niet goed gewoon "naar een dorp" navigeren. Dan moet er een adres of plek in dat dorp opgegeven worden. Beetje irritant.
- Niet veel file gehad, moeilijk te zeggen of de navigatie ons ook goed om zou leiden. De volgende keer maar eens Waze ernaast houden en kijken hoe of ze op andere routes uitkomen.
Kosten:
Net even zitten rekenen met laadkosten. Daarmee kwamen we ongeveer op 12 cent per kilometer aan stroom. Denk dat dit met Freshmile nog aardig omlaag zou kunnen.
Dat waren ongeveer dezelfde kosten als onze vorige (plof)wagen, een "subcompact crossover SUV" met zo'n 150 pk. Best prima dus, voor zo'n grote wagen met 550 pk 🙂.
[
Voor 5% gewijzigd door
Grotbewoner op 20-10-2023 12:41
]