Ik heb ook een NewMotion laadpaal via de lease maatschappij. Voorheen had ik een Tesla Model 3 en kon ik de laadsnelheid via de tesla API beïnvloeden, maar met mijn huidige auto kan dat niet. De Renault Scenic E-tech heeft namelijk überhaupt geen manier om de laadsnelheid aan te passen. Dat wist ik toen ik de auto in 2024 bestelde en ben op zoek gegaan naar een manier om de laadsnelheid via de laadpaal zelf te kunnen beïnvloeden.
De laadpaal voor de gek houden via het P1 signaal leek me een goede kanshebber, dus ik ben op zoek gegaan naar mensen die dat al eerder voor elkaar hebben gekregen. Zodoende kwam ik dit topic tegen en tot de conclusie dat er nog geen plug-and-play oplossing beschikbaar is. Mijn tweakerbloed ging sneller stromen toen die er niet bleek te zijn
Inmiddels zijn we een paar maanden verder en heb ik een werkend prototype dat ik met jullie wil delen. Mijn meterkast is momenteel een beetje een zooitje, dus hier een render van de pcb die daar nu z'n werk doet.
De werking
Op de pcb zie je drie 3,5mm jack connectors waarop CT klemmen kunnen worden aangesloten en twee RJ12 connectors voor de P1 input en P1 output.
De CT klemmen worden om fase 1, 2 en 3 naar de laadpaal geklemd om te kunnen meten hoeveel stroom er momenteel richting de auto vloeit.
De P1 input wordt gebruikt om het huidige gebruik van de woning op te halen.
De firmware bepaalt aan de hand van de gemeten stroom en de P1 input hoe de P1 output eruit moet zien om de stroom te beperken en via de P1 output worden de gemanipuleerde P1 berichten naar de laadpaal gestuurd.
De software
Op dit moment biedt de software ondersteuning voor:
- Ongelimiteerd
- Vaste, configureerbare stroom
Voor laden gebaseerd op de PV opwek is de functionaliteit al geschreven, maar momenteel is de opwek te laag om dat goed te kunnen testen, dus dat volgt nog. Daarnaast wil ik ook een regeling schrijven voor laden met een maximum huisverbruik, voor onze zuiderburen met een capaciteitstarief.
Op dit moment ondersteunt de software alleen palen die met drie fasen zijn aangesloten, want dat is wat ik hier in huis beschikbaar heb. Ik denk dat enkelfasig aangesloten palen ook wel werkend te krijgen moeten zijn, maar dat zal wel wat voeten in de aarde hebben denk ik.
Bij het opstarten van de software wordt geprobeerd om verbinding te maken met WiFi. Lukt dat niet, dan wordt een access point opgezet waarop je kan inloggen om het zaakje te configureren. Daar kan je de gegevens van je eigen WiFi invoeren, de verschillende instellingen aanpassen en de gegevens van een MQTT server opgeven. De HomeAssistant integratie loopt via MQTT en de software zorgt voor automatische HomeAssistant configuratie. Mocht je geen HomeAssistant hebben, dan kan je via de configuratie pagina ook alles instellen, maar de sensorwaarden kan je daar niet in zien.
Alles lokaal, niets in de cloud
De hardware is ontworpen om alle metingen te kunnen verrichten die nodig zijn om zelfstandig te kunnen functioneren. Omschakelen van regeling zal echter via de webinterface, MQTT of HomeAssistant moeten gebeuren.
Ik denk erover om de print nog uit te breiden met een klein LCD en knoppen zodat de configuratie geheel zonder netwerkverbinding kan worden gedaan. Ook overweeg ik om 433mhz communicatie met een nog te ontwerpen afstandsbediening mogelijk te maken. Als dat lukt kan het zelfs helemaal disconnected werken.
Leuk allemaal, maar werkt het ook!?
Jazeker, ik heb mijn prototype nu een paar weken in de meterkast hangen en het werkt eigenlijk probleemloos. Onbeperkt of met een vaste stroom laden werken prima en het schakelen daartussen gaat naadloos. Ook als je de vaste stroom instelling aanpast volgt de laadpaal braaf. Gisteravond heb ik de auto aan de laadpaal gehad en een beetje met de vaste laadstroom zitten spelen om dat te demonstreren.
/f/image/KOGY69gu17LACEk62kzDzbX2.png?f=fotoalbum_large)
In de grafiek is de donkerblauwe lijn de ingestelde vaste stroom. Die stond op 6 ampere, want dat is de minimale stroom die de Scenic E-tech accepteert voordat hij stopt met laden. Om 21:04 prikte ik de auto aan de lader en zie je een opstartpiek. De manipulator herkent dat en begint terug te regelen. Daarbij regelt hij terug totdat de auto op 6 ampere laadt.
21:25 Laadstroom 10 ampere
21:45 Laadstroom 16 ampere
21:51 Laadstroom 6 ampere
21:56 Laadstroom 7 ampere
22:02 Laadstroom 8 ampere
De perioden dat de laadstroom op 6 ampere staat zie je dat er veel uitschieters naar beneden zijn. Dat komt doordat de auto continu de bovengrens opzoekt en de manipulator daardoor continu terugregeling moet afdwingen. Doordat 6 ampere de ondergrens is van deze auto zie je bij dat terugregelen dat het opladen op een gegeven fase regelmatig even kort stopt. Op dat moment stopt de minipulator met terugregelen, wordt op de betreffende fase weer geladen en begint het spel weer opnieuw.
Dat gedrag zie je in de perioden dat er 7 ampere of meer wordt toegestaan niet meer. De uitschieters naar boven bij 10 ampere en naar beneden bij 16 ampere zijn waarschijnlijk te wijten afwijkingen in de stroommeting. Die wil ik in een volgende versie sowieso nog nauwkeuriger krijgen.
Tot slot
Nu ben ik vooral benieuwd naar jullie reacties. Hebben jullie nog vragen, tips en/of ideeën?