Newmotion Laadpaal Dynamic Management Module 'aansturen'

Pagina: 1
Acties:

• deroby
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-03 22:25
Hoi iedereen,

ik vroeg mij af of er iemand hier mij al voorgegaan is in het 'faken' van het signaal dat de laadpaal (LP) gebruikt om de laadstroom naar de auto aan te sturen?

Context: ik heb een NewMotion via de lease en deze 'slimme' laadpaal vermijd actief dat het gecombineerd verbruik van het huis (oven, waterkoker, wasmachinet etc) in combinatie wat er naar de batterij vloeit de hoofdzekering zou overbelasten. Een zogenaamd Dynamic Load Balancing Management Module.

In de praktijk hebben ze een extra 'sensor' in mijn elektriciteitskast gebouwd die meet hoeveel stroom ik van het net haal en dat dan doorstuurt naar de LP. Ik vermoed dat de LP gewoon in software het verschil maakt van wat er max mogelijk is (40A) en wat er op dat moment binnenkomt en dat dan doorstuurt naar de wagen als limiet.

Echter, aangezien ik zonnepanelen heb zou ik het handig vinden als ik die limiet (dynamisch) zou kunnen instellen naargelang wat de panelen produceren. Komt daar nog eens bovenop dat in België het capaciteitstarief mij extra 'beboet' als ik constant te veel stroom trek.

Na veel opzoekwerk en (trage) communicatie met ShellRecharge blijkt dat (voorlopig?) de enige mogelijkheden erin bestaan om
  • rechtstreeks de auto aan te spreken (bv via een APP) en het vermogen op die manier te regelen
  • de limiet (eenmalig) te laten aanpassen naar bv 5kW (wat het max-vermogen is van mijn panelen) waardoor voor het capaciteitstarief toch al iets voordeliger af ben, hetgeen ik dan maar heb laten doen
Los van de vertraging die op optie 1 zou zitten, hoe moeilijk kan het zijn om in de app een optie te voorzien die zich richt op max 0A inkomend ipv 40A? Als ik zo lees wat anderen als antwoord kregen ben ik ook niet erg hoopvol dat ze hier in de zeer nabije toekomst werk van zullen maken... noch dat het een 'gratis dienst' zou worden.. want alles moet geld kosten tegenwoordig =(

Anyway, de "oplossing" is op zich niet zo moeilijk: onderschep het signaal van die sensor, interpreteer en pas aan in functie van wat de zonnepanelen op dat moment te bieden hebben en laat de LP zijn werk doen.

bv. Zonnepanelen geven 3000W, het huis gebruikt ca 500W. Maw, er gaat 2500W naar 'het net'.
=> die sensor ziet -2500W en stuurt dat door naar de LP
=> de LP legt geen limiet op aan de wagen want -2500W < 5kW, als ie al limiteert is het aan 7500W
=> de wagen start vrolijk met laden aan 7000W .. omdat dat is wat ie max kan (ID.4, 1-fase)
=> totaal verbruik is nu 7500W, PV levert 3000, maw, we nemen nu 4500W af van het net
=> aangezien 4500W < 5kW ziet de laadpaal daar geen graten in en alles loopt lekker verder

Wat ik echter wil is dat de auto zich limiteert naar pak 2300W zodat de batterij louter gevuld word met 'zonnestroom' ... komt het zonnetje verder uit en halen we 4000W uit de omvormer dan kan dat opgetrokken worden naar 3300W en omgekeerd, verdwijnt de zon achter een wolk dan zou het laden moeten beperkt worden tot wat nog voorhanden is en/of gepauzeerd worden.

Volgens mij moet dat eenvoudig doenbaar zijn door het sensor-signaal aan te passen en een 'fictief verbruik' door te geven in functie van die limiet van 5kW.

In het voorbeeld hierboven krijgen we dan: Zonnepanelen geven 3000W, het huis gebruikt ca 500W. Maw, er gaat 2500W naar 'het net'.
=> die sensor ziet -2500W maar ik tel daar 5kW bij en stuur dat naar de LP
=> de LP ziet een verbruik van 2500W en vertelt de wagen dat die max 2500W mag gebruiken
=> de wagen start nu aan 2500W
=> totaal verbruik is nu 2500W + 500W = 3000W, PV levert 3000W, maw, we nemen nu exact niets af van het net
=> de sensor ziet dus 0W, we tellen daar 5kW bij en sturen dat door naar de LP
=> de LP maakt het verschil en ziet dat alles goed is en houdt de wagen stabiel op 2500W

Komt er meer zon, dan gaat er extra stroom naar het net, gaat ons fictief verbruik mee omlaag en ziet de LP de mogelijkheid om de laadsnelheid te verhogen.
Valt de zon weg, dan gaan we plots stroom van het net gebruiken, ons fictief verbruik zal mee stijgen en de LP gaat het laadvermogen van de auto beperken om te verhinderen dat we boven de 5kW limiet gaan.

Tot daar de theorie =)

In de praktijk heb ik echter geen idee welk protocol die sensor gebruikt... heeft er iemand daar ervaring mee? Als ik naar de specificaties van die laadpaal kijk dan heeft die op het eerste zicht slechts 1 ingang voor zo een sensor, en deze is gemarkeerd [P1]. Beter nog, volgens de specificaties is deze compatibel met de P1 poort van de DSMR en ... als ik naar de sensor zelf kijk dan ziet deze er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dd2TzkXr7JQvBBy52-a1lUSo3CY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0uM8F8ojn6YrgHORqtuDmjnf.png?f=fotoalbum_large

=> 6 draadjes (net zoals DSMR P1 poort)
=> brandend P1 ledje

Ik begin zowaar te denken dat die sensor gewoon "ook" een P1 poort is... Kan iemand dat bevestigen, en heeft er iemand ervaring met 'genereren' van zo een P1 signaal?

PS: Ik haal sinds lange tijd met success het P1 signaal uit mijn DSMR dmv https://www.zuidwijk.com/product/p1-reader-ethernet/ van mede-tweaker @iMars en gebruik dat om 'overschot' in mijn Sanitaire verwarming te dumpen; maar het zou leuk zijn als ik ook de auto wat slimmer kon laden...

• Bglvanbarneveld
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07-06-2025
@DieterC en @edtweaked Het heeft me vier mailtjes naar Shell gekost voordat ze toegaven dat de 'luxe' aanvullende module van Shell stamt uit de jaren '90. De module ziet het verschil niet tussen opbrengst en verbruik. Wat is dan wijsheid, de module er tussenuit halen (zal wel via een monteur moeten) en via de eerder omschreven manier de laadpaal aan zetten zodra er genoeg opbrengst is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJTr-OjyGZy4IM9bFXdjWyV6-EE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sHEpFzuNrduLICERW3b0btbM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Bglvanbarneveld op 07-09-2023 11:05 ]

• edtweaked
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-02 14:31
@Bglvanbarneveld Even voor je getest door de p1 kabel die naar de laadpaal gaat in de p1 poort van een actieve splitter te stoppen. Alles blijft werken, geen error dat de p1 poort niet meer gelezen kan worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89ed9_xvpYuhEHEPeoc6CX208rY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h1XjBXkYoC82N9zd9OQh2b3W.png?f=fotoalbum_large

Ik heb deze dlb module van newmotion mocht dat je helpen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CiZCXME7ZcCZF3udu2HuuDV_Gs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qDhXVr488t6ihHbu7qavc0qv.jpg?f=fotoalbum_large

splitter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcWvk7cSauAr3d6251wgRyqZuE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M0VaMs1upxTyGNnZlmGk40GV.jpg?f=fotoalbum_large

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:35
Goed nieuws en slecht nieuws. Ik heb de Modbus interface gekoppeld en heb een manier gevonden om invloed uit te oefenen op de laadpaal. De laadpaal lijkt echter een soort van PID controller te hebben die de laadsnelheid continue optimaliseert (lees maximaliseert). Ik kan de laadsnelheid in stapjes omlaag brengen maar zodra de laadsnelheid bij mijn setpoint terecht komt schiet hij weer omhoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NZRsUY3fuflVh9zAda3-ctQHIo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U602zzHiWHoBINBy8bdeqRHG.png?f=fotoalbum_large

Het is dus nog even puzzelen, maar ik heb het gevoel alsof ik er bijna ben :*) .

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06-2025
Inspired schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 07:38:
[...]

Nee, hij gaat dan in een veilige modus van 3x6. Tenminste, bij mijn Advanced 2.1 met aparte DLB module wel.
Heb je ook zo'n 'simpele' met drie klemmen om de fases? Ik dacht, ik trek hem even los, maar dat is wat lastig tenzij ik de stroom van het huis afgooi en die drie zwarte klemmen eraf peuter (rechterzijde.

De CAT onderbreken (tussenstukje erin zetten?) zou ook nog een optie kunnen, dat de paal geen signaal meer krijgt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RhbPt2FHpaBqjUURqHWGyCXRwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSkQQbf6O5GUbsLGc2RXELgI.jpg?f=fotoalbum_large

• adinsx
DutchKel schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:26:
[...]

Ai, dat had je veel makkelijker kunnen doen door de kabel uit de p1 meter te halen, dan kon je nog snel laden indien je dat wilde door de kabel weer erin te doen.

Als de newmotion laadpaal geen p1 signaal krijgt dan valt die terug op de veilige laadsnelheid en die is 8A per fase.
Dat werd hier inderdaad eerder genoemd, maar ik kan niet 'simpel' de p1-eruit halen helaas. Zie de foto die ik eerder plaatste, linksboven de loadbalancer met meetlussen (rechtsboven om wat fases), en een netwerkkabel die naar het laadpunt loopt. Die is wellicht met enige gedoe (of monteren koppelstukje?) te disconnecten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RhbPt2FHpaBqjUURqHWGyCXRwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSkQQbf6O5GUbsLGc2RXELgI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga er vanuit de de technische helpdesk van Shell nog contact opneemt (zoals ik gevraagd heb) voor ze iets aanpassen. Dus dan zal ik dat nog eens navragen.

• adinsx
Hier staat de paal (eindelijk, Shell maakte een foutje én was weer lastig bereikbaar) op 8A 3-fase. Het opladen van de auto duurt dus een klap langer, maar dat is prima. Vanmorgen met 25% eraan gezet, en 6,5 uur nodig om op 80% te komen.

Ik mik qua laden het een beetje uit of ik de hele dag thuis werk én dat het zonnig is.
Even een screenshot getrokken in de HomeWizard-app. Ik pak dus nu grotendeels zonnestroom en nog een 2 kW per uur van het net, in plaats van 6 tot 7 kWh. Mij prima.
Kan alleen nog steeds niet via de Shell Recharge-app het laadpunt beheren qua laadsnelheid. Dat zijn ze nog aan het uitzoeken...

Qua opstarten niet gemerkt dat er iets mis gaat. Dus eh, 8A gaat prima. Het laden zal wel iets meer verlies geven denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjZIm6m7VvPMfGu4J_SExVKe9hI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iRH5rdoGNWvOTizFgWZdEjOf.jpg?f=fotoalbum_large

• edtweaked
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-02 14:31
Ja die jongens en meisjes bij shell recharge die melken het goed uit.
Doen ze goed bij de marketing afdeling dat moet ik ze nageven.
Niks advanced idd aan de paal.
Load balancing in een abbo als recuring revenu a 5 euro per maand.(70,- per jaar)
De backoffice is natuurlijk handig qua verrekening maar dat doen tig anderen ook prima.
Geen toegang tot je eigen laadpaal qua settings (wachtwoord krijg je niet) ook al ben je eigenaar.

Hier werkt de p1 niet meer in de paal. Iets op de printplaat stuk ofzo.
Zelf nog de laadsnelheid aanpassen zit er dus niet meer in met info uit dit topic.
Succes en sterkte voor diegene die net aan het avontuur met shellrecharge beginnen.
We hebben de paal maar afgeschreven(2018) mede omdat de kosten voor reparatie buiten garantie fors zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztk_w1NRVGOqR36WdgBTeNfA-m4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4RUOf563BWo78BAdCg5wQDAq.png?f=fotoalbum_large

• adinsx
Fiberbleiswijk schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:40:
[...]

Zou je een foto van je laadpaal willen maken?
Als ik het goed heb zit er een klein display in halverwege en dat komt omdat shell recharge voor huisaansluitingen nu een andere paal aan het uit rollen zijn sinds de zomer

Witte peblar laadpalen met in je energiemeter een losse homewizzard p1 meter die fungeerd als draadloze load balancher.
De app van peblar zou aldus peblar 3 schakelingen doen om zonnestroom te gebruiken dus ik hoop dat dat ook in de app van shell zit.

Ze noemen hem ‘Advanced Flex t/m 22 kW’ met ‘Dynamic Power Management - Home - 3-fase voor Advanced Flex“
Wellicht scheef ik het wat verwarrend op. De laadpaal/wallbox heb ik sinds maart 2023. Sinds vorige week is de instelling op eigen verzoek naar 3x8 gezet. De wallbox heeft geen schermpje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VspRt5OoC8KmYWMfyPotG_gmBPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCVVe5KJHq5j6pNDdCN1bTCy.jpg?f=fotoalbum_large

• Fiberbleiswijk
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-03 07:58
Beetje of topic, maar toch een kleine aanvulling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjIloOLc0TEWSde7I_vlWqi7Vdc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vqKiyi80z7qhahUUNm8La0Ki.jpg?f=fotoalbum_large

Handleiding

“Advanced Flex up to 22 kW”

In de handleiding staat nog niet de functionaliteit laden op zonnestroom. Maar dat zal hopelijk met een software update volgen, immers de zelfde coolblue en peblar laadpaal heeft die functie er al wel zo te lezen.

PVoutput

• Tweakersfan1337
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12-01 12:17
edsub schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:58:

Als je een 3 fasen laadpunt hebt, wordt er dus minimaal met 6 x 3 x 230 = 4140W geladen. Dat is voor velen (iig voor mij) fors meer dan mijn momentane PV productie (ook op een zonnige dag). Als het je zou lukken (mbv een extra relais of bijv een sonoff/shelly) om 2 van de 3 fasen af te sluiten (en de auto niet op tilt te laten gaan, kun je dit beperken tot 6 x 1 x 230 = 1380W. Nog steeds best veel voor veel dagen in het jaar.
Ik heb ook een NewMotion laadpaal, max. ingesteld op 10,5KW, PV levert max 3.4KW, en wil ook graag zoveel mogelijk zonne-energie naar m’n auto sturen ipv naar het net.

Geprobeerd om maar 1 fase in te schakelen (de verbindingspen tussen de drie gekoppelde installatieautomaten weggehaald) maar dan wil de enkele fase niet inschakelen. 3 of niets. Jammer. Voelde ook wel een beetje onhandig/onverstandig.

Nu heb ik de capaciteit laten verlagen naar 3x8A. Ik had contact met de engineer en hij wilde zoeken of het nog lager ingesteld kon worden. Hij kwam er een dag later op terug en meldde dat hij de capaciteit naar 7A had gezet en dat het niet lager kan omdat auto’s minimaal 6A willen hebben om laden, zoals jij ook beschrijft. Dat leverde zaterdag al een mooi resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SYjmvvEWu32u8OHNaj_Ya6EOF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xub1rjsp0dtIo6WpCTkxNCxA.jpg?f=fotoalbum_large

Bijna alle zonne-energie kunnen inzetten, slechts 1,6KW geëxporteerd.

Ik zou het laden graag naar ongeveer 3.5KW krijgen, maar dat kan dus niet met een 3-fase aansluiting. En nu heb ik bedacht dat ik ook gewoon met de ‘220-stopcontact-lader’ kan laden, dan heb ik 3,6KW :) . Dan kan het laden wel langer duren dan een dag (zonneschijn-uren), maar vaak geen probleem. Ook kan de 3-fase weer naar 10,5KW, mocht ik toch een keer iets meer haast hebben om te laden.

Edit: ik heb geen rekening gehouden met verlies door langzaam laden. Dat is best fors, max. 30% volgens studie waar ANWB over schrijft. https://www.anwb.nl/auto/...uisladen-elektrische-auto

[ Voor 5% gewijzigd door Tweakersfan1337 op 13-09-2024 10:59 ]

• Milio
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20-10-2025
Hoe achterhalen of P1 meter goed werkt - Shell Dynamic Power Management (DPM) ?
Ik heb een Shell Recharge Home Advanced versie 2.1. Aangesloten met UTP en tevens P1 kabel direct naar mijn slimme meter, dus geen DPM module ertussen.
Dit schijnt te moeten werken vanaf versie 2.0 meen ik. Nu wil ik nagaan of het wel juist functioneert en of het juist is geconfigureerd. Wie weet dat?

Onderstaand info van mijn statuspagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pj8WSqjcC4591eZrdAbIXhF_3Tc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uoouu4T9bAcWdvXSSGWSYNPZ.png?f=fotoalbum_large

Alvast dank!

• [BO]Legolas
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-03 09:40
Ik heb ook een NewMotion laadpaal via de lease maatschappij. Voorheen had ik een Tesla Model 3 en kon ik de laadsnelheid via de tesla API beïnvloeden, maar met mijn huidige auto kan dat niet. De Renault Scenic E-tech heeft namelijk überhaupt geen manier om de laadsnelheid aan te passen. Dat wist ik toen ik de auto in 2024 bestelde en ben op zoek gegaan naar een manier om de laadsnelheid via de laadpaal zelf te kunnen beïnvloeden.

De laadpaal voor de gek houden via het P1 signaal leek me een goede kanshebber, dus ik ben op zoek gegaan naar mensen die dat al eerder voor elkaar hebben gekregen. Zodoende kwam ik dit topic tegen en tot de conclusie dat er nog geen plug-and-play oplossing beschikbaar is. Mijn tweakerbloed ging sneller stromen toen die er niet bleek te zijn :)

Inmiddels zijn we een paar maanden verder en heb ik een werkend prototype dat ik met jullie wil delen. Mijn meterkast is momenteel een beetje een zooitje, dus hier een render van de pcb die daar nu z'n werk doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPxrEJm2vtwMkBjTNMxzY5c2Ak8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rDz2REov5GdorhGtqAtZuC16.jpg?f=fotoalbum_large

De werking
Op de pcb zie je drie 3,5mm jack connectors waarop CT klemmen kunnen worden aangesloten en twee RJ12 connectors voor de P1 input en P1 output.

De CT klemmen worden om fase 1, 2 en 3 naar de laadpaal geklemd om te kunnen meten hoeveel stroom er momenteel richting de auto vloeit.
De P1 input wordt gebruikt om het huidige gebruik van de woning op te halen.
De firmware bepaalt aan de hand van de gemeten stroom en de P1 input hoe de P1 output eruit moet zien om de stroom te beperken en via de P1 output worden de gemanipuleerde P1 berichten naar de laadpaal gestuurd.

De software
Op dit moment biedt de software ondersteuning voor:
  • Ongelimiteerd
  • Vaste, configureerbare stroom
Voor laden gebaseerd op de PV opwek is de functionaliteit al geschreven, maar momenteel is de opwek te laag om dat goed te kunnen testen, dus dat volgt nog. Daarnaast wil ik ook een regeling schrijven voor laden met een maximum huisverbruik, voor onze zuiderburen met een capaciteitstarief.

Op dit moment ondersteunt de software alleen palen die met drie fasen zijn aangesloten, want dat is wat ik hier in huis beschikbaar heb. Ik denk dat enkelfasig aangesloten palen ook wel werkend te krijgen moeten zijn, maar dat zal wel wat voeten in de aarde hebben denk ik.

Bij het opstarten van de software wordt geprobeerd om verbinding te maken met WiFi. Lukt dat niet, dan wordt een access point opgezet waarop je kan inloggen om het zaakje te configureren. Daar kan je de gegevens van je eigen WiFi invoeren, de verschillende instellingen aanpassen en de gegevens van een MQTT server opgeven. De HomeAssistant integratie loopt via MQTT en de software zorgt voor automatische HomeAssistant configuratie. Mocht je geen HomeAssistant hebben, dan kan je via de configuratie pagina ook alles instellen, maar de sensorwaarden kan je daar niet in zien.

Alles lokaal, niets in de cloud
De hardware is ontworpen om alle metingen te kunnen verrichten die nodig zijn om zelfstandig te kunnen functioneren. Omschakelen van regeling zal echter via de webinterface, MQTT of HomeAssistant moeten gebeuren.

Ik denk erover om de print nog uit te breiden met een klein LCD en knoppen zodat de configuratie geheel zonder netwerkverbinding kan worden gedaan. Ook overweeg ik om 433mhz communicatie met een nog te ontwerpen afstandsbediening mogelijk te maken. Als dat lukt kan het zelfs helemaal disconnected werken.

Leuk allemaal, maar werkt het ook!?
Jazeker, ik heb mijn prototype nu een paar weken in de meterkast hangen en het werkt eigenlijk probleemloos. Onbeperkt of met een vaste stroom laden werken prima en het schakelen daartussen gaat naadloos. Ook als je de vaste stroom instelling aanpast volgt de laadpaal braaf. Gisteravond heb ik de auto aan de laadpaal gehad en een beetje met de vaste laadstroom zitten spelen om dat te demonstreren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V01OGRQbQXHIRwTEak7Dgpg2Xn4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KOGY69gu17LACEk62kzDzbX2.png?f=fotoalbum_large
In de grafiek is de donkerblauwe lijn de ingestelde vaste stroom. Die stond op 6 ampere, want dat is de minimale stroom die de Scenic E-tech accepteert voordat hij stopt met laden. Om 21:04 prikte ik de auto aan de lader en zie je een opstartpiek. De manipulator herkent dat en begint terug te regelen. Daarbij regelt hij terug totdat de auto op 6 ampere laadt.
21:25 Laadstroom 10 ampere
21:45 Laadstroom 16 ampere
21:51 Laadstroom 6 ampere
21:56 Laadstroom 7 ampere
22:02 Laadstroom 8 ampere

De perioden dat de laadstroom op 6 ampere staat zie je dat er veel uitschieters naar beneden zijn. Dat komt doordat de auto continu de bovengrens opzoekt en de manipulator daardoor continu terugregeling moet afdwingen. Doordat 6 ampere de ondergrens is van deze auto zie je bij dat terugregelen dat het opladen op een gegeven fase regelmatig even kort stopt. Op dat moment stopt de minipulator met terugregelen, wordt op de betreffende fase weer geladen en begint het spel weer opnieuw.

Dat gedrag zie je in de perioden dat er 7 ampere of meer wordt toegestaan niet meer. De uitschieters naar boven bij 10 ampere en naar beneden bij 16 ampere zijn waarschijnlijk te wijten afwijkingen in de stroommeting. Die wil ik in een volgende versie sowieso nog nauwkeuriger krijgen.

Tot slot
Nu ben ik vooral benieuwd naar jullie reacties. Hebben jullie nog vragen, tips en/of ideeën?

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
theblindman schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:43:
[...]

Er is online echt genoeg te vinden over deze standaard, via Google kwam ik bijvoorbeeld hier uit: https://www.mvwautotechniek.nl/laden-elektrische-voertuigen/
Het verbaasd me niets dat de AI op basis van die webshop pagina behoorlijk heeft staan hallucineren, er staat verder helemaal geen informatie op die pagina. Sorry voor mijn korte reactie verder, maar ik ben niet van plan tijd te stoppen in het uitleggen wat er niet klopt in een stukje AI-tekst dat in tien seconden gegenereerd is :)
Leuk dat je AI zo bekritiseerd en dan met een site komt waar het precies zo staat uitgelegd. Zelfs nog met een mooi plaatje erbij.

Jammer dat je dan niet wilt zeggen wat er fout is en dat je alleen een site geeft die hetzelfde zegt.

Onderstaande komt van de site die jij gaf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhjoROmt9XKLNtbGD0eHi4R6JKA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DW8PsY2r8wymOVOFLy3RaYZf.png?f=fotoalbum_large

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• nikagl
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-03 01:02
@Pharos1985 ik ken de historie niet, maar in mijn geval heb ik de afgelopen 10 jaar gebruik gemaakt van New Motion en Shell Recharge. Ik lease via Athlon die de facturatie aan MTC (Multi Tank Card) uitbesteedt. Ik heb standaard ook geen toegang tot de portalen van Athlon, MTC en TNM/SR/50Five maar vraag het "gewoon" aan via de desbetreffende website(s). Soms nummerbord invoeren, soms kaartnummer en/of pincode... nothing special. Lukt dat in jouw geval niet en kan het dus inderdaad echt alleen via jouw werkgever?

In alle gevallen (TNM/SR/50Five) is alleen stoppen/starten mogelijk. En achteraf kan ik de laadsessies zien. Daadwerkelijke stroomverbruik alleen via de P1-poort van mijn meter en API van de zonnepanelen. Loadbalancing, laadstroom begrenzen, etc., jammer genoeg niet...

Bij de overgang van SR naar 50Five werkte ineens het stop/start niet meer. Ik heb simpelweg hetzelfde mailadres bij de 50five website gebruikt (https://50five-snl.evc-net.com/) en het password gereset. Daarna had ik weer toegang maar dan via 50five.

Wat betreft 50five heb ik tot nog toe maar één nadeel gevonden: je kunt niet meer stoppen/starten via de app. Wel via de website:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RINpGNLfqCqKjx4WiNA7LsAWCfQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SuANaygfr1vJ3OirKClevLbX.png?f=fotoalbum_large

Zeekr 7x LR | HASS | Zwave | Python | Javascript

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-03 19:37

timvanloon

Intel or AMD?

nikagl schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:52:
Yep, ikke ;) zie mijn post van gisteren:

[...]

En ook als enduser kun je proberen die voor elkaar te krijgen in HASS. Als je het voor Shell Recharge kon, dan lukt het met mijn 50five flow vast ook wel.
bendankt nikagl voor het delen van de node-red data. beetje mee aan het spelen. knoppen werken wel als ik er opdruk in HA dan stopt of start het laden van mijn tesla :).
Echter vind ik het nog lastig om een goede automation te maken. Wil eigenlijk dat er niet geladen wordt (pauzeren) indien de zon schijnt en mijn 2 marstek venus E v3 accus nog niet vol zijn. en daarbij ook nog liefst als de accus vol zijn ze vol blijven bij het laden van de auto. nog best een uitdaging hoe ik dat voor elkaar krijg als HA automation zelf.

verder wat doet de button "POLL" en "LADEN"?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hL6xJHSFYF93VsAUxFolpes9Jxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q6ECTPNRHgrL0l9gydZ4fruD.jpg?f=fotoalbum_large

en verder zijn op de 50five website nu losse knoppen met namen en deze komen niet overeen met de namen vande node-red knoppen.
Er is jammer genoeg geen knop "pauzeren" beschikbaar helaas?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E40PzJw02DjMAKieB7WWyK7m2F0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XkTUvqwmJDmHbhIESGHRO5vG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 2% gewijzigd door timvanloon op 23-09-2025 15:01 . Reden: laden toegevoegd ]

3 x Marstek V3.0 v147 VNS117 BMS 112 LAN - CT003 v122 -Enphase 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6500 KWh opbrengst/ 3 x 25A / 50five laadpaal / Tesla model Y bj 2024 / HA / Marstek TCP/IP + node red integration

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-03 17:13
Ik krijg mails van "Shell Recharge" rond mijn afrekeningen, meer weet ik ook niet. Van mijn werkgever bericht gekregen in juli2025 dat ik best mijn laadpaal herstart als ik thuiskom, want er zou een "migratie" plaatsvinden: ik vermoed dat men bedoelde dat het van Shell Recharge naar 50five gegaan is. Echter krijg ik nog steeds mails van "Shell Recharge".

Ik heb via deze URL geprobeerd en ik woon in Belgie: https://50five-sbelux.evc-net.com/Login/Login

Dit krijg ik maar vervolgens geen mail:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BfPtlc2Nm2_rCwjmg8-AZbn680=/800x/filters:strip_exif()/f/image/djxTAVp2vgBaGbffDtkPy3K7.png?f=fotoalbum_large

Pffft wat een laadpunt :-)

[ Voor 27% gewijzigd door Pharos1985 op 23-09-2025 23:04 ]

• nikagl
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-03 01:02
Die melding is normaal voor websites. Een website zou je niet moeten vertellen of het account bestaat omdat dat het hacken makkelijker maakt…

En inderdaad, als je alles nog van Shell krijgt dan is je punt nog niet over. Wat zie je op de Shell recharge website als je inlogt? Bij mij in rode letters niet beschikbaar sinds de dag dat hij over is naar 50five. Direct daarna kon ik de wachtwoord vergeten knop drukken en kreeg ik wel de mail om het wachtwoord opnieuw in te stellen…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXiE3sIa6tkKFFWI0AAlokC5xjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1URaqdqVid0c2p9bu75ssQRa.jpg?f=fotoalbum_large

Zeekr 7x LR | HASS | Zwave | Python | Javascript

Pagina: 1