Newmotion Laadpaal Dynamic Management Module 'aansturen'

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deroby
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10-04 10:38
Hoi iedereen,

ik vroeg mij af of er iemand hier mij al voorgegaan is in het 'faken' van het signaal dat de laadpaal (LP) gebruikt om de laadstroom naar de auto aan te sturen?

Context: ik heb een NewMotion via de lease en deze 'slimme' laadpaal vermijd actief dat het gecombineerd verbruik van het huis (oven, waterkoker, wasmachinet etc) in combinatie wat er naar de batterij vloeit de hoofdzekering zou overbelasten. Een zogenaamd Dynamic Load Balancing Management Module.

In de praktijk hebben ze een extra 'sensor' in mijn elektriciteitskast gebouwd die meet hoeveel stroom ik van het net haal en dat dan doorstuurt naar de LP. Ik vermoed dat de LP gewoon in software het verschil maakt van wat er max mogelijk is (40A) en wat er op dat moment binnenkomt en dat dan doorstuurt naar de wagen als limiet.

Echter, aangezien ik zonnepanelen heb zou ik het handig vinden als ik die limiet (dynamisch) zou kunnen instellen naargelang wat de panelen produceren. Komt daar nog eens bovenop dat in België het capaciteitstarief mij extra 'beboet' als ik constant te veel stroom trek.

Na veel opzoekwerk en (trage) communicatie met ShellRecharge blijkt dat (voorlopig?) de enige mogelijkheden erin bestaan om
  • rechtstreeks de auto aan te spreken (bv via een APP) en het vermogen op die manier te regelen
  • de limiet (eenmalig) te laten aanpassen naar bv 5kW (wat het max-vermogen is van mijn panelen) waardoor voor het capaciteitstarief toch al iets voordeliger af ben, hetgeen ik dan maar heb laten doen
Los van de vertraging die op optie 1 zou zitten, hoe moeilijk kan het zijn om in de app een optie te voorzien die zich richt op max 0A inkomend ipv 40A? Als ik zo lees wat anderen als antwoord kregen ben ik ook niet erg hoopvol dat ze hier in de zeer nabije toekomst werk van zullen maken... noch dat het een 'gratis dienst' zou worden.. want alles moet geld kosten tegenwoordig =(

Anyway, de "oplossing" is op zich niet zo moeilijk: onderschep het signaal van die sensor, interpreteer en pas aan in functie van wat de zonnepanelen op dat moment te bieden hebben en laat de LP zijn werk doen.

bv. Zonnepanelen geven 3000W, het huis gebruikt ca 500W. Maw, er gaat 2500W naar 'het net'.
=> die sensor ziet -2500W en stuurt dat door naar de LP
=> de LP legt geen limiet op aan de wagen want -2500W < 5kW, als ie al limiteert is het aan 7500W
=> de wagen start vrolijk met laden aan 7000W .. omdat dat is wat ie max kan (ID.4, 1-fase)
=> totaal verbruik is nu 7500W, PV levert 3000, maw, we nemen nu 4500W af van het net
=> aangezien 4500W < 5kW ziet de laadpaal daar geen graten in en alles loopt lekker verder

Wat ik echter wil is dat de auto zich limiteert naar pak 2300W zodat de batterij louter gevuld word met 'zonnestroom' ... komt het zonnetje verder uit en halen we 4000W uit de omvormer dan kan dat opgetrokken worden naar 3300W en omgekeerd, verdwijnt de zon achter een wolk dan zou het laden moeten beperkt worden tot wat nog voorhanden is en/of gepauzeerd worden.

Volgens mij moet dat eenvoudig doenbaar zijn door het sensor-signaal aan te passen en een 'fictief verbruik' door te geven in functie van die limiet van 5kW.

In het voorbeeld hierboven krijgen we dan: Zonnepanelen geven 3000W, het huis gebruikt ca 500W. Maw, er gaat 2500W naar 'het net'.
=> die sensor ziet -2500W maar ik tel daar 5kW bij en stuur dat naar de LP
=> de LP ziet een verbruik van 2500W en vertelt de wagen dat die max 2500W mag gebruiken
=> de wagen start nu aan 2500W
=> totaal verbruik is nu 2500W + 500W = 3000W, PV levert 3000W, maw, we nemen nu exact niets af van het net
=> de sensor ziet dus 0W, we tellen daar 5kW bij en sturen dat door naar de LP
=> de LP maakt het verschil en ziet dat alles goed is en houdt de wagen stabiel op 2500W

Komt er meer zon, dan gaat er extra stroom naar het net, gaat ons fictief verbruik mee omlaag en ziet de LP de mogelijkheid om de laadsnelheid te verhogen.
Valt de zon weg, dan gaan we plots stroom van het net gebruiken, ons fictief verbruik zal mee stijgen en de LP gaat het laadvermogen van de auto beperken om te verhinderen dat we boven de 5kW limiet gaan.

Tot daar de theorie =)

In de praktijk heb ik echter geen idee welk protocol die sensor gebruikt... heeft er iemand daar ervaring mee? Als ik naar de specificaties van die laadpaal kijk dan heeft die op het eerste zicht slechts 1 ingang voor zo een sensor, en deze is gemarkeerd [P1]. Beter nog, volgens de specificaties is deze compatibel met de P1 poort van de DSMR en ... als ik naar de sensor zelf kijk dan ziet deze er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dd2TzkXr7JQvBBy52-a1lUSo3CY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0uM8F8ojn6YrgHORqtuDmjnf.png?f=fotoalbum_large

=> 6 draadjes (net zoals DSMR P1 poort)
=> brandend P1 ledje

Ik begin zowaar te denken dat die sensor gewoon "ook" een P1 poort is... Kan iemand dat bevestigen, en heeft er iemand ervaring met 'genereren' van zo een P1 signaal?

PS: Ik haal sinds lange tijd met success het P1 signaal uit mijn DSMR dmv https://www.zuidwijk.com/product/p1-reader-ethernet/ van mede-tweaker @iMars en gebruik dat om 'overschot' in mijn Sanitaire verwarming te dumpen; maar het zou leuk zijn als ik ook de auto wat slimmer kon laden...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deroby
Update: dingen die we de voorbije week hebben bijgeleerd:

Als ik mijn P1 reader aan die DPM module hang van hierboven dan krijg ik volgende pakketjes te zien:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
/XMX5XMX0000000000000

1-3:0.2.8(00)
0-0:1.0.0(000000000000W)
0-0:96.1.1(0000000000000000000000000000000000)
1-0:1.8.1(000000.000*kWh)
1-0:2.8.1(000000.000*kWh)
1-0:1.8.2(000000.000*kWh)
1-0:2.8.2(000000.000*kWh)
0-0:96.14.0(0000)
1-0:1.7.0(00.000*kW)
1-0:2.7.0(00.000*kW)
0-0:17.0.0(000.0*kW)
0-0:96.3.10(0)
0-0:96.7.21(00000)
0-0:96.7.9(00000)
1-0:99.97.0(0)(0-0:96.7.19)
1-0:32.32.0(00000)
1-0:52.32.0(00000)
1-0:72.32.0(00000)
1-0:32.36.0(00000)
1-0:52.36.0(00000)
1-0:72.36.0(00000)
0-0:96.13.1(XMX_P1CS_V06)
0-0:96.13.0()
1-0:31.7.0(000*A)
1-0:51.7.0(000*A)
1-0:71.7.0(000*A)
1-0:21.7.0(00.000*kW)
1-0:41.7.0(00.000*kW)
1-0:61.7.0(00.000*kW)
1-0:22.7.0(00.000*kW)
1-0:42.7.0(00.000*kW)
1-0:62.7.0(00.000*kW)
!D78F

Opmerkingen:
  • Om te vermijden dat ik wat PII in de wereld gooi heb ik quasi alle data door nullen vervangen, de checksum klopt bijgevolg idd niet meer, normaal gezien is dit wel het geval. (Ter info, quasi ALLE LIJNEN zijn standaard 0-waarden vanuit de DPM module!)
  • De module stuurt exact 1 pakket elke 10 seconden
  • De module stuurt enkel data door als alle 6 pinnen verbonden zijn, vermoedelijk controleert het dus eerst of er 'iets' tussen pin 1 (+5V) en 6 (GND) zit vooraleer data te versturen.
    De P1 status led gaat ook pas aan als je alle 6 pinnen gebruikt, maw, een 4-aderige 'telefoonkabel' volstaat niet.
Het verbaast mij wel een beetje dat er slechts om de 10 seconden een pakket wordt doorgestuurd; mogelijk is het sneller wanneer er meer stroom vloeit?? Al lijkt me da sterk.. time will tell, momenteel leveren mijn PV panelen meer stroom op dan ik op kan verwerken dus krijg ik louter [1-0:1.7.0(00.000*kW)] te zien, zowel hier als op de DSMR. Er stroomt iets van een 2kW naar het net, maar dat wordt niet geregistreerd in het telegram van de DPM module. De digitale meter geeft uiteraard wel netjes 1-0:2.7.0(02.126*kW) aan.

Tevens heb ik eens gekeken hoe moeilijk het is inkomende pakketen aan te passen, en uiteraard is dat kinderspel. Na wat rondzwerven op het internet leer ik dat de poort eigenlijk RS-422 gebaseerd is. Ik had hier nog een USB<->RS485 bordje liggen en aangezien dat "elektrisch" redelijk dicht in elkaars buurt ligt dacht ik: laten we dat eens testen, uiteindelijk moet ik louter zenden, niet?
Wat ik momenteel al werkende heb is:
  • DSMR => P1 reader (nr 1) via 6-aderige RJ12 kabel
  • P1 reader => LAN (Ethernet, UTP)
  • Desktop: POC in c#
    • dat telegrammen leest vanop het netwerk (telnet)
    • dat telegram aanpast (lijn 1-0:1.7.0 krijgt 5000W bijgeteld en checksum wordt herrekend)
    • dat aangepast telegram naar COM3 doorstuurt
  • aan (virtuele) COM3 hangt die USB<->RS485 interface die dat weer omzet in een 115200 baud serieel signaal
  • RS485 => P1 reader (nr 2) zet serieel weer om naar Ethernet (LAN)
  • putty (telnet) leest netwerk signaal weer uit en tovert het op het scherm waar ik (mits heel kleine delay) de aangepast pakketten zie langs-scrollen...
Het plan is uiteraard om die laatst stappen niet naar een 2de P1 reader + putty te doen, maar rechtstreeks naar de laadpaal. Echter, wacht ik nog effe tot mijn bestelling van een RS422 bordje binnen is aangezien ik eigenlijk heel dit verhaal op een Arduino zou willen draaien zonder tussenkomst van mijn desktop. RS422 heeft Rx en Tx fysiek gescheiden dus in theorie zou dat perfect moeten werken, het ene verbind ik met de DPM module, het andere met de laadpaal. Via wifi (ESP32) kan dan monitoren en evt aanpassen of ik 5kW wil bijtellen (lees: enkel 'overschot van de zon naar de wagen sturen') of net niet (lees: telegrammen gewoon 1:1 doorsturen zodat het werkt zoals het nu werkt en ik dus bv ook 's nachts kan laden)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blvermeu
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 29-05-2023
Hey DeRoby,

Ik zit min of meer indezelfde situatie als jij (ook België), maar heb heb me momenteel neegelegd bij een tussenoplossing (de laadpaal aan/af kunnen zetten, en dan met wat automations in HA dit fijn regelen met total load op dat moment). Echter indien er muziek in dit verhaal zit => superhard geïnteresseerd!

thx for the effort!

Ben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-05 08:15

Sr_Ogel

Klop klop klop

Grappig dat ik deze nu vind. Hier is het nog een luxe probleem maar wil eigenlijk voor 2025 dat er een oplossing is (einde 100% salderen)

Sinds kort Renault Megane op de parkeerplaats staan die alleen kan laden met bijna 13 kW in mijn geval. In 3 uur zit doorgaans de auto vol. De zonnepanelen leveren echter van 8:00 tot 17:00. Het liefst zou ik er dus 9 uur over doen om de auto te laden. Bij mijn vorige EV kon dat ingesteld worden.

Heb contact gezocht met Shell, maar anders dan een Positieve reactie en we gaan dit naar de developers door zetten,heb ik niet van ze gehad.

Heb overigens dezelfde paal, zelfde unit in de meterkast de detectie wordt bij mij gedaan met ct klemmen. Kan zelf de hoofdautomaat weer in schakelen dus alles zou enigzins risicoloos kunnen draaien.

Ik ga je updates volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edtweaked
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-05 21:27
Yes, hier ook een medestander die worstelt met dezelfde uitdaging.
Nu HA met een node-red flow aan newmotion laadpaal geknoopt. Dit samen met ‘EV Smart Charging’ integratie en een dynamisch uurtarief.
Dat werkt prima maar je zou idd graag de laadsnelheid willen aanpassen naar het overschot aan zonnestroom of whatever andere redenen.
Ik volg met interesse dit topic.
Waar mogelijk help ik graag mee.

[ Voor 7% gewijzigd door edtweaked op 04-06-2023 12:08 . Reden: typo en linkje toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvdw
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-05 21:59
Ik heb hierover contact gehad met Shell Recharge en onderstaande reactie gekregen. Gebruik een Home Advanced laadpaal met backoffice en automatrisch vergoeding via werkgever. Verder heb ik de NodeRed Flow i.c.m. Home Assistant al draaien om de laadpaal aan te sturen.

"Op uw lader is deze functie niet mogelijk. De reden daarvoor is dat de meeste EVs kunnen alleen laden als er minmum 8A per phase is. Omdat de zonnepanellen niet altijd een constante amperage leveren, betekend dit dat de auto zou kunnen laden alleen in de lichtste deel van de dag wanneer er zeker genoeg amperage is.

Wat wel mogelijk zou zijn in de toekomst is een externe batterij op te laden met de zonnepanelen, die daarna de auto oplaadt. Dit vermijdt het probleem met de onstabiele amperage. Helaas zijn de meeste huis batterijen van dit soort een redelijk nieuwe technologie, dus de prijzen zijn redelijk hoog.

Onze huidige modellen, ook de nieuwe Advanced 3.0 is ook niet bedoeld voor dit soort gebruik. Ik kan ook niks bevestigen over eventuele nieuwe producten.

Daarnaast is het ook niet mogelijk de lader aan een third-party API of systeem zoals Domotica."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtweaked
@Mvdw maar de overige stroom zou toch ook van het net kunnen komen, aangevuld met wat de zonnepanelen leveren ?

Ze prijzen zichzelf toch wel uit de markt door zo star te zijn en alles wat hun producten betreft zo gesloten te houden. Wellicht horen tweakers niet tot hun doelgroep. Gemiste kans zou ik zeggen want die zijn overig het algemeen best bereid wat te betalen voor een echte 'Advanced' laadpaal. Iets wat het nu zeer zeker niet is in vergelijking met wat de concurentie te bieden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdw
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-05 21:59
@edtweaked Ja, dat ben ik volledig met je eens. Dit antwoord heb ik gekregen op de vraag of het mogelijk gaat worden om de laadcapaciteit af te stemmen op het beschikbare PV vermogen.

Zodra het salderen wordt afgebouwd stel ik de EV in op een lagere laadsnelheid en het automatisch starten/stoppen o.b.v. PV vermogen regel ik vanuit HomeAssistant. Gelukkig hebben we nog wat tijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik heb ook een Lolo Smart en onderzoek dezelfde vraag.
Mijn inziens heb je niets aan Shell. De paal is al jaren geleden ontwikkeld en iets zegt mij dat Shell er geen werk meer in gaat steken. Ze bieden een soort van load balancing (abonnement!) aan en daar is alles mee gezegd.
Eerlijk gezegd geloof ik niet in fabrikanten die hun palen "op slot zetten" en aan alle kanten dicht timmeren. Ik ga het anders doen.

Er zit weinig bijzonders in zo'n laadpaal. Naar keuze een één of drie fase relais en wat electronica om te onderhandelen met de auto over de laadstroom. Niets wat een Arduino niet prima kan handelen. Mijn plan is dus om een nieuw DIN PCB te ontwikkelen welke IN de Lolo past. Immers, met de behuizing is niets mis en da's vaak het grootste probleem bij DIY.
Ik zie geregeld allerlei gefreubel voorbij komen met Shelly's, stroomspoelen, digitale weerstanden etc etc en denk dan: "Dat kan beter". Je zou code willen schrijven met MQTT integratie en nog wat config-opties. Alles aanstuurbaar/uitleesbaar via open protocollen. Echt een open source idee.
Reacties welkom.

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firilith
  • Laatst online: 18-04 10:14
Zijn er meerdere opties hier verder.

In mijn logica kan ik de P1 van mijn zonnepanelen uitlezen, de P1 van mijn digitale energiemeter en de laadsnelheid van mijn BMW/Mercedes EV instellen.

Is dit kort door de bocht van hier een automatisering uit te werken? Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:32
Firilith schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:16:
Zijn er meerdere opties hier verder.

In mijn logica kan ik de P1 van mijn zonnepanelen uitlezen, de P1 van mijn digitale energiemeter en de laadsnelheid van mijn BMW/Mercedes EV instellen.

Is dit kort door de bocht van hier een automatisering uit te werken? Iemand hier ervaring mee?
Als je auto een goede API heeft dan kan dat. Zo ga ik het ook met mijn Tesla doen.

Iets anders. Heeft iemand hier ook DLB via de P1 poort van de meter? Of getest? Zou mooi zijn dat hij dan wel naar netto verbruik kijkt. Gisteren ging DLB toch ingrijpen ondanks dat ik voldoende capaciteit zou moeten hebben ivm PV.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avanthof
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-02 09:50
Heb je wel eens gekeken naar de Hager Flow Energymanagement Systemen (XEM470) bijvoorbeeld, of de ABL Sursum Energy Management System? Je neemt bijvoorbeeld een kWh meter op je zonnepanelen (Modbus) en sluit deze aan op de Flow Management module en systeem regelt via ModbusTCP naar de laadpaal met welke stroom geladen wordt. Dat kan afhankelijk van 4 energie profielen. Er zou ook eebus ondersteuning komen in de toekomst. Eebus wordt nog niet veel geleverd in apparatuur, maar kan bijvoorbeeld de wastijd beïnvloeden van je wasmachine naar gelang de energieopbrengst. Zit er zelf ook aan te denken. Je stapt dan wel af van P1 communicatie want veel laadpalen kunnen niet beide opties aan tegelijkertijd.
Voordeel van deze oplossing, is dat het ook autonoom werkt zonder HA en dat er beveiliging in zit in geval de flow management systeem wegvalt. Met P1 manipulatie weet en HA weet ik niet wat er dan zou gebeuren met je hoofdzekering bij overbelasting. Al zal ik daar thuis nog niet snel aan toekomen.
Is dat wat je zoekt?

[ Voor 17% gewijzigd door avanthof op 09-08-2023 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtweaked
Inspired schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:23:
[...]

Als je auto een goede API heeft dan kan dat. Zo ga ik het ook met mijn Tesla doen.

Iets anders. Heeft iemand hier ook DLB via de P1 poort van de meter? Of getest? Zou mooi zijn dat hij dan wel naar netto verbruik kijkt. Gisteren ging DLB toch ingrijpen ondanks dat ik voldoende capaciteit zou moeten hebben ivm PV.
De loadbalacing module van newmotion/shell schijnt niet te kunnen zien in welke richting de stroom gaat.
Telt dus alles bij elkaar op ipv een netto te berekenen..
Direct aan je slimme meter koppelen wordt geadviseerd heb ik begrepen. of heb je dat nu ?
Heb zelf maar een paar(6)panelen dus de impact is niet zo groot maar wel hinderlijk.
De oudere palen hebben een lb module met een p1 poort naar de lader. De nieuwere gaat via modbus.

Als je een nieuwere paal hebt -vanaf 2.1 dacht ik- dan kun je zelf aan de knutsel om de paal zijn snelheid af te stemmen op je zonnepanelen. https://github.com/thomase1234/esphome-fake-xemex-csmb

[ Voor 10% gewijzigd door edtweaked op 25-08-2023 12:21 . Reden: fake-xemex-csmb info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06:30
Ik zit met een zelfde soort probleem (Shell / Newmotion laadpaal). Ik heb een dynamic load balancing module met drie klemmen die op de hoofdaansluiting zit. Ik zou deze module graag vervangen voor een module met P1 aansluiting zodat ik de stroom kan beinvloeden door middel van het versturen van P1 diagrammen.

Kan iemand mij het exacte type van de DLM module met P1 aansluiting sturen? Ik wil proberen of ik deze los kan aanschaffen.

[ Voor 3% gewijzigd door Supermario16 op 25-08-2023 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtweaked
Supermario16 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:07:
Ik zit met een zelfde soort probleem (Shell / Newmotion laadpaal). Ik heb een dynamic load balancing module met drie klemmen die op de hoofdaansluiting zit. Ik zou deze module graag vervangen voor een module met P1 aansluiting zodat ik de stroom kan beinvloeden door middel van het versturen van P1 diagrammen.

Kan iemand mij het exacte type van de DLM module met P1 aansluiting sturen? Ik wil proberen of ik deze los kan aanschaffen.
Newmotion/shell heeft het apparaatje van een eigen stikker voorzien Xemaex CSP1
Maar als je een nieuwere laadpaal hebt via modbus kijk dan even hier

[ Voor 4% gewijzigd door edtweaked op 25-08-2023 15:48 . Reden: eng --> nl ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
Bedankt! Ik zal eerst eens kijken of er geen p1 poort achter de sticker zit.

Ik wil eigenlijk niet met een esp gaan hobbien hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
Een alternatief idee: wat nu als ik dit soort module gebruik om de brug tussen modbus en TCP/IP te slaan? https://www.sossolutions....m7FTVjCNdOwMaAltvEALw_wcB

Dan kan ik daar met software tegenaan parten (die software ontwikkel ik zelf) en de waarden van de modbus server veranderen.

Als ik het goed begrijp polt de laadpaal bepaalde modbus registers op address 1 in het netwerk. Als ik de Xemex module in het modbus netwerk dan vervang door bovenstaande module en de registers via TCP/IP aan kan passen dan zou ik dezelfde functionaliteit moeten kunnen realiseren toch?

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:36
deroby schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:59:
Update: dingen die we de voorbije week hebben bijgeleerd:

Als ik mijn P1 reader aan die DPM module hang van hierboven dan krijg ik volgende pakketjes te zien:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
/XMX5XMX0000000000000

1-3:0.2.8(00)
0-0:1.0.0(000000000000W)
0-0:96.1.1(0000000000000000000000000000000000)
1-0:1.8.1(000000.000*kWh)
1-0:2.8.1(000000.000*kWh)
1-0:1.8.2(000000.000*kWh)
1-0:2.8.2(000000.000*kWh)
0-0:96.14.0(0000)
1-0:1.7.0(00.000*kW)
1-0:2.7.0(00.000*kW)
0-0:17.0.0(000.0*kW)
0-0:96.3.10(0)
0-0:96.7.21(00000)
0-0:96.7.9(00000)
1-0:99.97.0(0)(0-0:96.7.19)
1-0:32.32.0(00000)
1-0:52.32.0(00000)
1-0:72.32.0(00000)
1-0:32.36.0(00000)
1-0:52.36.0(00000)
1-0:72.36.0(00000)
0-0:96.13.1(XMX_P1CS_V06)
0-0:96.13.0()
1-0:31.7.0(000*A)
1-0:51.7.0(000*A)
1-0:71.7.0(000*A)
1-0:21.7.0(00.000*kW)
1-0:41.7.0(00.000*kW)
1-0:61.7.0(00.000*kW)
1-0:22.7.0(00.000*kW)
1-0:42.7.0(00.000*kW)
1-0:62.7.0(00.000*kW)
!D78F

Opmerkingen:
  • Om te vermijden dat ik wat PII in de wereld gooi heb ik quasi alle data door nullen vervangen, de checksum klopt bijgevolg idd niet meer, normaal gezien is dit wel het geval. (Ter info, quasi ALLE LIJNEN zijn standaard 0-waarden vanuit de DPM module!)
  • De module stuurt exact 1 pakket elke 10 seconden
  • De module stuurt enkel data door als alle 6 pinnen verbonden zijn, vermoedelijk controleert het dus eerst of er 'iets' tussen pin 1 (+5V) en 6 (GND) zit vooraleer data te versturen.
    De P1 status led gaat ook pas aan als je alle 6 pinnen gebruikt, maw, een 4-aderige 'telefoonkabel' volstaat niet.
Het verbaast mij wel een beetje dat er slechts om de 10 seconden een pakket wordt doorgestuurd; mogelijk is het sneller wanneer er meer stroom vloeit?? Al lijkt me da sterk.. time will tell, momenteel leveren mijn PV panelen meer stroom op dan ik op kan verwerken dus krijg ik louter [1-0:1.7.0(00.000*kW)] te zien, zowel hier als op de DSMR. Er stroomt iets van een 2kW naar het net, maar dat wordt niet geregistreerd in het telegram van de DPM module. De digitale meter geeft uiteraard wel netjes 1-0:2.7.0(02.126*kW) aan.

Tevens heb ik eens gekeken hoe moeilijk het is inkomende pakketen aan te passen, en uiteraard is dat kinderspel. Na wat rondzwerven op het internet leer ik dat de poort eigenlijk RS-422 gebaseerd is. Ik had hier nog een USB<->RS485 bordje liggen en aangezien dat "elektrisch" redelijk dicht in elkaars buurt ligt dacht ik: laten we dat eens testen, uiteindelijk moet ik louter zenden, niet?
Wat ik momenteel al werkende heb is:
  • DSMR => P1 reader (nr 1) via 6-aderige RJ12 kabel
  • P1 reader => LAN (Ethernet, UTP)
  • Desktop: POC in c#
    • dat telegrammen leest vanop het netwerk (telnet)
    • dat telegram aanpast (lijn 1-0:1.7.0 krijgt 5000W bijgeteld en checksum wordt herrekend)
    • dat aangepast telegram naar COM3 doorstuurt
  • aan (virtuele) COM3 hangt die USB<->RS485 interface die dat weer omzet in een 115200 baud serieel signaal
  • RS485 => P1 reader (nr 2) zet serieel weer om naar Ethernet (LAN)
  • putty (telnet) leest netwerk signaal weer uit en tovert het op het scherm waar ik (mits heel kleine delay) de aangepast pakketten zie langs-scrollen...
Het plan is uiteraard om die laatst stappen niet naar een 2de P1 reader + putty te doen, maar rechtstreeks naar de laadpaal. Echter, wacht ik nog effe tot mijn bestelling van een RS422 bordje binnen is aangezien ik eigenlijk heel dit verhaal op een Arduino zou willen draaien zonder tussenkomst van mijn desktop. RS422 heeft Rx en Tx fysiek gescheiden dus in theorie zou dat perfect moeten werken, het ene verbind ik met de DPM module, het andere met de laadpaal. Via wifi (ESP32) kan dan monitoren en evt aanpassen of ik 5kW wil bijtellen (lees: enkel 'overschot van de zon naar de wagen sturen') of net niet (lees: telegrammen gewoon 1:1 doorsturen zodat het werkt zoals het nu werkt en ik dus bv ook 's nachts kan laden)...
toon volledige bericht
Ben je hier al verder mee gekomen? Het plan ziet er goed uit, ik wil ongeveer hetzelfde doen eventueel via home assistant als tussenlaag.

Ik wil bij mij dan 5000kW-de werkelijk opbrengst als verbruik doorgeven waarmee dus alleen de werkelijke opbrengst wordt gebruikt om te laden. Echter weet ik nog niet waar het verbruik komt te staan omdat ik nu alleen opbrangst meet en die wordt ingevuld bij 1-0:31.7.0, 1-0:51.7.0 en 1-0:71.7.0.

Documentatie van de waardes: https://www.netbeheernede...e_meter_15_a727fce1f1.pdf

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edtweaked
Supermario16 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:39:
Een alternatief idee: wat nu als ik dit soort module gebruik om de brug tussen modbus en TCP/IP te slaan? https://www.sossolutions....m7FTVjCNdOwMaAltvEALw_wcB

Dan kan ik daar met software tegenaan parten (die software ontwikkel ik zelf) en de waarden van de modbus server veranderen.

Als ik het goed begrijp polt de laadpaal bepaalde modbus registers op address 1 in het netwerk. Als ik de Xemex module in het modbus netwerk dan vervang door bovenstaande module en de registers via TCP/IP aan kan passen dan zou ik dezelfde functionaliteit moeten kunnen realiseren toch?
@Supermario16 de module die jij noemt ondersteund geen modbus! Deze moet je dan hebben.
https://www.waveshare.com/RS232-485-TO-ETH.htm
https://www.sossolutions....ethernet-converter-for-eu

Via een esp32 met rs485 er aan krijg ik geen respons bij een directe aansluiting op de inepro-380 mod in de laadpaal. Home advanced versie 1.1 met p1 module naar laadpaal.

[ Voor 11% gewijzigd door edtweaked op 02-09-2023 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterC
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-02 20:59
Hier zelfde probleem. Werkgever van de vrouw verplicht de Newmotion en daar kun je nu eens echt geen bal mee aanvangen. Voor onze andere wagen verplicht de werkgever de Alfen Single Pro, en daar kun je wat mee aanvangen. Heel het ding is gestuurd over Modbus, en houd nu rekening met Captar en zonnepanelen opbrengst. Uiteraard ook een overrule button voorzien om 's ochtends volle batterij te hebben.

Dus die brakkige newmotion gaat dan maar gelimiteerd worden op 5KW helaas, en mijn Alfen past zich dan wel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bglvanbarneveld
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-04 16:46
edtweaked schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:18:
[...]

De loadbalacing module van newmotion/shell schijnt niet te kunnen zien in welke richting de stroom gaat.
Telt dus alles bij elkaar op ipv een netto te berekenen.
Weet iemand of het klop dat de load balancing niet de richting snapt? Mijn installateur vertelde me dit ook maar correcte documentatie heb ik niet gekregen.

Daarom heb ik ook niet kunnen vinden wat de maximale laadcapaciteit is van de standaard 3 fase laadpaal zonder de extra module. Is dat de genoemde 5 Kw? Stel dat de standaard laadcapaciteit zonder extra load balancing module groot genoeg is om tijdens een zomerse dag de + opbrengst te laden, kun je dan niet beter de module er tussenuit halen?

De -aan-uit schakelaar van bijvoorbeeld de Shelly 3EM Module is dan immers gemakkelijk te gebruiken om de laadpaal 'aan' zetten zodra er genoeg overschot naar het net is. De authenticatie kan dan met Nu HA met de node-red flow die eerder werd genoemd. Of zijn er nog gemakkelijkere manieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtweaked
Bglvanbarneveld schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:52:
[...]

Weet iemand of het klop dat de load balancing niet de richting snapt? Mijn installateur vertelde me dit ook maar correcte documentatie heb ik niet gekregen.

Daarom heb ik ook niet kunnen vinden wat de maximale laadcapaciteit is van de standaard 3 fase laadpaal zonder de extra module. Is dat de genoemde 5 Kw? Stel dat de standaard laadcapaciteit zonder extra load balancing module groot genoeg is om tijdens een zomerse dag de + opbrengst te laden, kun je dan niet beter de module er tussenuit halen?

De -aan-uit schakelaar van bijvoorbeeld de Shelly 3EM Module is dan immers gemakkelijk te gebruiken om de laadpaal 'aan' zetten zodra er genoeg overschot naar het net is. De authenticatie kan dan met Nu HA met de node-red flow die eerder werd genoemd. Of zijn er nog gemakkelijkere manieren?
3 fase newmotion is max 32A/22kw /3fase
Bij ons is deze lader op 1 fase aangesloten met een max van 32A /7.32kw(1 fase) via de load balancing module.

De enige manier -die nu bekend is- werkt via de node-red flow
Via de lan poort kan er alleen maar info afgelezen worden maar verder niets.

Volgens mij kan de newmotion paal niet met minder dan 3.7kw laden maar dat weet ik niet zeker.
Daar kun je de lader op vast laten zetten. voor newmotion/shellrecharge kan dat helaas alleen hier

Wat betreft je vraag over de stroomklem en de richting. Ik heb het chatgpt even gevraagd en die geeft eenzelfde antwoord als ik al op verschillende fora heb gelezen.
Maar wellicht is er iemand die dit kan verduidelijken.
Je laadpaal direct op de p1 poort aansluiten zou een oplossing kunnen zijn wellicht.

"Richting van de stroom: Stroomklemmen meten meestal de stroom in één richting. Als er gelijktijdig stroom wordt opgewekt en verbruikt in een circuit, kan de stroom in beide richtingen lopen. Stroomklemmen zijn mogelijk niet in staat om deze bidirectionele stroom nauwkeurig te meten."

[ Voor 6% gewijzigd door edtweaked op 05-09-2023 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterC
Bovenstaande uitleg betwijfel ik. Want de shelly 3EM bijvoorbeeld meet in beide richtingen.
Stroom gaat altijd positief zijn, maar de voltage metingen zijn ook negatief (bij hogere zonnepanelen opbrengst ten opzichte van verbruik). Wattages worden dan bijgevolg ook negatief weergegeven.

[ Voor 51% gewijzigd door DieterC op 05-09-2023 22:11 ]

• Bglvanbarneveld
@DieterC en @edtweaked Het heeft me vier mailtjes naar Shell gekost voordat ze toegaven dat de 'luxe' aanvullende module van Shell stamt uit de jaren '90. De module ziet het verschil niet tussen opbrengst en verbruik. Wat is dan wijsheid, de module er tussenuit halen (zal wel via een monteur moeten) en via de eerder omschreven manier de laadpaal aan zetten zodra er genoeg opbrengst is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJTr-OjyGZy4IM9bFXdjWyV6-EE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sHEpFzuNrduLICERW3b0btbM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Bglvanbarneveld op 07-09-2023 11:05 ]

• edtweaked
@Bglvanbarneveld 😩de kosten zijn niet uit de jaren ‘90
Welke module is het precies?(foto)
Als het die met de p1 poort is:Probeer het via de p1 poort op de meter als je die nog vrij hebt en anders via een actieve splitter.

• edtweaked
@Bglvanbarneveld Even voor je getest door de p1 kabel die naar de laadpaal gaat in de p1 poort van een actieve splitter te stoppen. Alles blijft werken, geen error dat de p1 poort niet meer gelezen kan worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89ed9_xvpYuhEHEPeoc6CX208rY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h1XjBXkYoC82N9zd9OQh2b3W.png?f=fotoalbum_large

Ik heb deze dlb module van newmotion mocht dat je helpen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CiZCXME7ZcCZF3udu2HuuDV_Gs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qDhXVr488t6ihHbu7qavc0qv.jpg?f=fotoalbum_large

splitter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcWvk7cSauAr3d6251wgRyqZuE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M0VaMs1upxTyGNnZlmGk40GV.jpg?f=fotoalbum_large

• DieterC
Bglvanbarneveld schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:32:
@DieterC en @edtweaked Het heeft me vier mailtjes naar Shell gekost voordat ze toegaven dat de 'luxe' aanvullende module van Shell stamt uit de jaren '90. De module ziet het verschil niet tussen opbrengst en verbruik. Wat is dan wijsheid, de module er tussenuit halen (zal wel via een monteur moeten) en via de eerder omschreven manier de laadpaal aan zetten zodra er genoeg opbrengst is?

[Afbeelding]
Dat lijkt mij geen oplossing, want je zit met het probleem dat je laadsessie moet gestart raken. Loadbalancing via home assistant maakt het mogelijk om ten allen tijde minimum 5A te leveren. Dit zorgt ervoor dat de laadsessie in pauze status komt. Lager dan 5A sluit je wagen de laadsessie af. Als je de hele paal in en uitschakelt ga je de sessie dus altijd nog manueel moeten starten.

• edtweaked
@DieterC het starten van de sessie kun je prima doen via HA Nod-red. zie ergens hierboven voor de link.
die module in de meterkast is niets meer dan een extra p1 meter die via een rj11/12 is verbonden met je laadpaal. Bij de nieuwere palen is dit modbus welke wel te beinvloeden is.
@Bglvanbarneveld er komt geen monteur aan te pas, tenzij je de module uit je meterkast wilt hebben.
gewoon in de p1 poort prikken.

Ik hooop dat er een slimme kop opstaat die de p1 'noot' weet te kraken zodat we daarmee ook de zelf dynamisch de laadsnelheid kunnen verlagen.

• DieterC
Een p1 emulator voor Home Assistant is anders nog een gat in de markt. Zou dit euvel zo oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtweaked
DieterC schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:45:
Een p1 emulator voor Home Assistant is anders nog een gat in de markt. Zou dit euvel zo oplossen.
Ja idd, ik had deze twee projecten al gevonden maar die behoeven wat aanpasing om het p1 signaal te manipuleren.
Ik ben daar niet bedreven in maar help graag met testen op onze laadpaal.

https://gitlab.com/timkoers/p1-simulator
https://github.com/nielsbasjes/dsmr-tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
Ik heb eindelijk de Waveshare converter binnen en aangesloten. Ik krijg alleen geen leesbare data uit de Modbus communicatie.

Ik heb de laadpaal los gekoppeld en de converter aangesloten op de load balancing module (zonder end-of-line weerstand). Ik zie hierbij in de bijgeleverde software wel data voorbij komen maar dit zijn onleesbare tekens.

Ik heb ook nog geprobeerd de converter tussen de loadbalancing module en de laadpaal te hangen. Dan zou de converter zelf geen end-of-line weerstand nodig hebben en zou ik al het verkeer op de bus voorbij moeten zien komen. Ook nu zie ik wel data voorbij komen maar wederom zijn het onleesbare tekens.

Uiteraard heb ik de instellingen van de RS485 verbinding (baudrate, stopbits, databits) overgenomen uit het eerder gelinkte Github project. Daar zou het dus niet aan mogen liggen. Daarnaast heb ik verschillende Modbus (TCP) client software geprobeerd. Het uitlezen van holding registers levert echter inconsistente resultaten op, waarschijnlijk door het in de fysieke laag nog niet helemaal goed gaat.

Hebben jullie nog tips om een stapje verder te komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Supermario16
Ik heb de basis nu werkend :*)

Ik heb de RS485 (Modbus) naar TCP module gekoppeld en ben Modbus berichten gaan uitlezen. Deze ben ik met behulp van de eerder genoemde github pagina's aan het ontcijferen gegaan. Ik heb een C# service geschreven die de verzoeken van de laadpaal aan de Xemex CSMB om het vermogen op de netaansluiting door te geven ontvangt, interpreteert, en beantwoord met een waarde die ik zelf kan bepalen.

Ik zie het opgenomen vermogen op mijn P1 poort veranderen als ik de waarde aanpas, alleen het werkt nog niet helemaal zoals ik verwacht. Ik vermoed dat de configuratie van mijn netaansluiting (3x25A) niet klopt of dat er nog iets mis gaat in de conversie van INT naar HEX.

Als ik het gekoppeld heb aan de opbrengst van de PV panelen zal ik een plaatje delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bglvanbarneveld
@Supermario16 dat klinkt hoopgevend! Goed om te lezen dat je de puzzel al een stuk hebt weten te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
Ik heb gisteren een test gedaan waarbij ik een desinfectierun op mijn warmtepomp gestart heb (9kW) en daarna de auto aan de lader heb gehangen (met de originele DLB module aangekoppeld). Ik had eigenlijk verwacht dat de DLB module de laadstroom heel fijnmazig zou regelen, maar dit valt erg tegen.

Ik ga een dergelijke test nog een keer uitvoeren (zodra ik tijd heb) met de RS485 module aangekoppeld zodat ik kan zien welke waarde er op welk moment doorgestuurd worden (nu heb ik alleen de data van de verschillende energiemeters). Daarnaast kom Shell dinsdag nog om het hele DLB mechanisme zelf te controleren omdat ze errors zagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Supermario16
Goed nieuws en slecht nieuws. Ik heb de Modbus interface gekoppeld en heb een manier gevonden om invloed uit te oefenen op de laadpaal. De laadpaal lijkt echter een soort van PID controller te hebben die de laadsnelheid continue optimaliseert (lees maximaliseert). Ik kan de laadsnelheid in stapjes omlaag brengen maar zodra de laadsnelheid bij mijn setpoint terecht komt schiet hij weer omhoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NZRsUY3fuflVh9zAda3-ctQHIo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U602zzHiWHoBINBy8bdeqRHG.png?f=fotoalbum_large

Het is dus nog even puzzelen, maar ik heb het gevoel alsof ik er bijna ben :*) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lacroix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-04 08:02
Ik krijg binnenkort ook een Newmotion Advanced 3.0 (in Belgë).

Zit momenteel nog met een analoge meter, en ik begrijp dat ze dan die load balancing aansluiten doormiddel van stroomklemmen die het huidig verbruik meten.

Maar ik was wel in de verondersteling dat, indien je een digitale meter hebt, ze dit wél via de P1 poort van je digitale meter. Klopt dit? Of gebruiken ze dan ook nog stroomklemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterC
Lacroix schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:49:
Ik krijg binnenkort ook een Newmotion Advanced 3.0 (in Belgë).

Zit momenteel nog met een analoge meter, en ik begrijp dat ze dan die load balancing aansluiten doormiddel van stroomklemmen die het huidig verbruik meten.

Maar ik was wel in de verondersteling dat, indien je een digitale meter hebt, ze dit wél via de P1 poort van je digitale meter. Klopt dit? Of gebruiken ze dan ook nog stroomklemmen?
Hoe ook aangesloten, ze zorgen er enkel voor dat je zekering niet springt. Dus klemmen of P1, er is in deze geen verschil. Met een digitale meter ben je vooral bekommerd over je piekverbruik en daar is die loadbalancing van hun helaas niet voor geschikt. Daarom werk ik met een node red flow die de hele boel uitschakelt wanneer mijn thuisverbruik over x-captar gaat.
Eens dat thuisverbruik weer zakt, dan begint de wagen opnieuw te laden.
In afwachting van een mooiere oplossing op deze Newmotion. Want in/uitschakelen pas ik voorlopig toe omdat ik weinig andere keuze heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lacroix
Klemmen leken mij een 'workaround' wegens gebruik aan P1 meting bij analoge meter.

Dus indien P1 meting 'beter' of meer toekomstgericht is, dan heb ik liever een load balancing module die kán connecteren met P1 maar desnoods nog niet aangesloten is. (maar heb geen idee of ze dat zo willen installeren dan)

(aangezien er binnen 1-2 jaar wss toch een digitale meter zal komen, en de laadpaal+ loadbalancing daarna nog lang in gebruik zal zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Lacroix schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:25:
Klemmen leken mij een 'workaround' wegens gebruik aan P1 meting bij analoge meter.

Dus indien P1 meting 'beter' of meer toekomstgericht is, dan heb ik liever een load balancing module die kán connecteren met P1 maar desnoods nog niet aangesloten is. (maar heb geen idee of ze dat zo willen installeren dan)

(aangezien er binnen 1-2 jaar wss toch een digitale meter zal komen, en de laadpaal+ loadbalancing daarna nog lang in gebruik zal zijn)
Het heeft verder niks met dit topic te maken maar bij mij zijn de CT klemmen aangesloten op een dpm module. Hier zit een p1 poort op waar je laadpaal op aansluit. Ben van analoge meter naar een digitale meter gegaan maar gebruik nog altijd de ct klemmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Supermario16
Gelukt!

Shell heeft de configuratie van de aansluiting op 22A gezet. Ik werk met een setpoint in A, bijvoorbeeld 12A (per fase). Als de huidige laadsnelheid bijvoorbeeld op 16A ligt dan is er een verschil van 4A in het setpoint en de laadsnelheid.

Versimpelde uitleg:
Ik stuur maximaal 23A naar de laadpaal, want dan gaat hij de laadsnelheid omlaag moduleren. Als het verschil tussen de laadsnelheid en het setpoint minder dan 0.8A is stuur ik 22A (nauwkeurig krijg ik het niet werkend, maar dat is ook prima). Zodra ik 22A stuur neemt de laadpaal een constante laadsnelheid aan.

Voor de complete functie in C# die het aantal ampere dat ik naar de laadpaal stuur op basis van een setpoint kun je een PM sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:26
Djezus voor mij is dit allemaal wat moeilijk te volgen, al begrijp ik het wel.

Hier komen zonnepanelen er op en een Shell Home Advanced laadpaal voor de wagen.

Ik heb hier 1-fase 40A in huis. Er zal ook een load balancing module zijn.

Als ik het dus goed begrijp zal de opgewerkt energie van mijn zonnepanelen niet zomaar naar de auto gaan? :o

edit: en wat is die klantenservice van Shell tergend traag... al een paar offertes opgevraagd gewoon 0 reactie.

[ Voor 14% gewijzigd door SmokingSig op 11-01-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakersfan1337
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 25-04 18:45
Supermario16 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:45:
Gelukt!

Shell heeft de configuratie van de aansluiting op 22A gezet. Ik werk met een setpoint in A, bijvoorbeeld 12A (per fase). Als de huidige laadsnelheid bijvoorbeeld op 16A ligt dan is er een verschil van 4A in het setpoint en de laadsnelheid.

Versimpelde uitleg:
Ik stuur maximaal 23A naar de laadpaal, want dan gaat hij de laadsnelheid omlaag moduleren. Als het verschil tussen de laadsnelheid en het setpoint minder dan 0.8A is stuur ik 22A (nauwkeurig krijg ik het niet werkend, maar dat is ook prima). Zodra ik 22A stuur neemt de laadpaal een constante laadsnelheid aan.

Voor de complete functie in C# die het aantal ampere dat ik naar de laadpaal stuur op basis van een setpoint kun je een PM sturen.
Geweldig Supermario16, gefeliciteerd!

Ik krijg niet helemaal helder wat je nu hebt gemaakt om het te laten werken. Zou je dat nog een keer willen opsommen? :?

Vandaag zonnepanelen besteld, helaas hebben we al een NewMotion/Shell LP van dec-2019. Ik ben blij dat salderen nog wat langer kan zodat ik tijd heb om met jullie oplossingen aan de slag te gaan.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supermario16
Door de verschillende verzoeken heb ik de service die verantwoordelijk is voor de communicatie met de Modbus controller (https://www.waveshare.com/RS232-485-TO-ETH.htm) op Github gezet.

Samenvatting van de oplossing:
1) Koppel load balancing module los van laadbaal en koppel bovenstaande Modbus module
2) Configure Modbus module (IP, etc...)
3) Schrijf software die de de juiste waarden naar de Modbus module stuurt en hiermee de laadstroom beïnvloed.

Het interessante deel van de code bevindt zich hier:
https://github.com/mariov...r/Managers/CSMRManager.cs (regel 169 - 245).

Het is een erg statische berekening op dit moment. Het werkt en het is voor verbetering vatbaar.

P.s. ik ben geen professionele software ontwikkelaar en mijn code zal sommige (de meeste :+ ?) ontwikkelaars hard doen wegrennen. Gebruik de gedeelte code als inspiratie voor je eigen implementatie, maar verwacht geen ondersteuning of support van mijn kant :) .

[ Voor 19% gewijzigd door Supermario16 op 11-03-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-05 15:13
Ik heb ooit ook eens zitten prutsen en wel één en ander werkend gekregen met een ESP32 en een paar optocouplers.

https://github.com/fluppi...enerator/P1generator.yaml

Waren een paar knoppen om een bepaald signaal te faken. Zou je natuurlijk mooier kunnen doen als je de CRC/checksum berekening erin meeneemt. Dan kan het dynamisch :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
Shell heeft iets veranderd waardoor mijn hele mechanisme nu niet meer werkt... ik kan dus weer opnieuw beginnen :'( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Supermario16 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:45:
Shell heeft iets veranderd waardoor mijn hele mechanisme nu niet meer werkt... ik kan dus weer opnieuw beginnen :'( .
Dat is wel vreemd aangezien de loadbalancer nooit iets anders uitstuurt dan waarmee die in het begin is opgezet.

Of zou de loadbalancer via de laadpaal updates kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:13
Ik ben hier al een hele tijd een mee-lezer, maar nu toch eens wat posten. Ook hier een New motion Advanced wallbox met het hele ratteplan erbij (loadbalancing, automatisch afrekenen, etc.).

Het stoort me enorm dat ik de laadsnelheid niet kan terugregelen en daarop kwam ik dit topic tegen. Echter ben ik niet de enige en vanuit ons bedrijf (semi-overheid) wordt er gelukkig door wagenparkbeheer en de leasemaatschappij, druk op Shell Recharge uitgeoefend om meer mogelijk te gaan maken. Of dat gaat helpen? Geen idee, want het lijkt me niet simpel een software-update als ik het zo allemaal lees.

Ik neig nu als tussenoplossing naar het amperage terugzetten naar 8A (mits dat 3-fase blijft) zodat de Megane Electric hier wat kalmer de zonnestroom gaat laden ipv volle bak >11 kW...
Dat aanvraagformulier staat hier: https://cloud.e.shellrech...ge?country=nl&language=nl

Of het echter verstandig is, geen idee. Iemand daarover een tip?
In principe hoef ik thuis die >11kW laadsnelheid niet te hebben. Mocht het eens voorkomen, dan pak ik een van de laadpalen in de wijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
adinsx schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 23:15:
Ik ben hier al een hele tijd een mee-lezer, maar nu toch eens wat posten. Ook hier een New motion Advanced wallbox met het hele ratteplan erbij (loadbalancing, automatisch afrekenen, etc.).

Het stoort me enorm dat ik de laadsnelheid niet kan terugregelen en daarop kwam ik dit topic tegen. Echter ben ik niet de enige en vanuit ons bedrijf (semi-overheid) wordt er gelukkig door wagenparkbeheer en de leasemaatschappij, druk op Shell Recharge uitgeoefend om meer mogelijk te gaan maken. Of dat gaat helpen? Geen idee, want het lijkt me niet simpel een software-update als ik het zo allemaal lees.

Ik neig nu als tussenoplossing naar het amperage terugzetten naar 8A (mits dat 3-fase blijft) zodat de Megane Electric hier wat kalmer de zonnestroom gaat laden ipv volle bak >11 kW...
Dat aanvraagformulier staat hier: https://cloud.e.shellrech...ge?country=nl&language=nl

In principe hoef ik thuis die >11kW laadsnelheid niet te hebben. Mocht het eens voorkomen, dan pak ik een van de laadpalen in de wijk wel.
Kun je dit niet in de auto regelen? Anders is de paal op 1 fase aansluiten nog een optie of de DLB module uitzetten. Als DLB module niet werkt gaat hij in veilige 3x6A modus qua laden. Heb je dus alleen geen LB meer. Voordeel is dat je die makkelijk weer aan kan zetten als je toch 11kW nodigt hebt.

1x16A laden is wellicht ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
DutchKel schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:26:
[...]

Dat is wel vreemd aangezien de loadbalancer nooit iets anders uitstuurt dan waarmee die in het begin is opgezet.

Of zou de loadbalancer via de laadpaal updates kunnen krijgen?
De loadbalancer staat bij mij uit en is vervangen door de Modbus module. Ik simuleer een loadbalancer om de laadsnelheid te beinvloeden. Het probleem is dat de laadpaal anders reageert op "mijn" loadbalancer dan een tijdje geleden. Ik vermoed dus dat de laadpaal een update heeft gekregen of Shell mijn maximale laadsnelheid van 23A terug heeft gezet naar 25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 23:27:
[...]

Kun je dit niet in de auto regelen? Anders is de paal op 1 fase aansluiten nog een optie of de DLB module uitzetten. Als DLB module niet werkt gaat hij in veilige 3x6A modus qua laden. Heb je dus alleen geen LB meer. Voordeel is dat je die makkelijk weer aan kan zetten als je toch 11kW nodigt hebt.

Ja ik regelde dat ook via mijn auto (8, 10, 13 of 16A) en heb sinds kort de newmotion home advanced verkocht en heb nu een easee charger. Wat een verademing als je ziet wat je daar allemaal kunt regelen en in node red in HA is het heel makkelijk om een mooi script te maken zodat die voor 99% alleen met zon laadt. En via Tibber kun je die voor 500 euro kopen als niet klant.

[ Voor 3% gewijzigd door mrme12345 op 10-07-2024 08:45 ]

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 12 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

adinsx schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 23:15:

Wat ik doe is het loskoppelen van de p1 data kabel. Dan wordt de teruglevering gemaximaliseerd rond de 6 amp per fase. Wil ik dan toch een keer met 13kW laden doe ik de p1 kabel erin.

Is nog altijd niet het ideaalbeeld maar sluit meer aan op jouw wens en is als een quickwin uit te voeren

Voor de volledigheid. ik heb zelf ook een Renault (megane) Etech.

[ Voor 4% gewijzigd door Sr_Ogel op 10-07-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Supermario16 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 07:12:
[...]

De loadbalancer staat bij mij uit en is vervangen door de Modbus module. Ik simuleer een loadbalancer om de laadsnelheid te beinvloeden. Het probleem is dat de laadpaal anders reageert op "mijn" loadbalancer dan een tijdje geleden. Ik vermoed dus dat de laadpaal een update heeft gekregen of Shell mijn maximale laadsnelheid van 23A terug heeft gezet naar 25A.
Ik zou eerder zeggen dat het 2e eerder van toepassing is. Dit omdat de P1 loadbalancer van Newmotion het bericht niet anders kan sturen (die kan niet geupdated worden), dus als jou bericht telkens is gebaseerd op de P1 loadbalancer van Newmotion dan zou dat niks uit mogen maken.

Misschien kunnen ze niet meer 23A selecteren bij een update en ben je inderdaad naar 25A omgezet.

Ik probeer ditzelfde ook voor elkaar te krijgen met een raspberry pi zero. Daarvoor moet ik een bash of python script maken die de huidige waarde uitleest en daarmee een conversie doet.

Nu de zon meer schijnt loop ik ook steeds meer tegen de beperkingen van de loadbalancer aan. De loadbalancer weet namelijk niet welke kant de stroom op gaat en mijn auto laad maar op 1 fase op. Dus als ik 9-11kW terug lever dan denkt de loadbalancer dat ik een verbruik heb van 10kW en laad de auto soms dus niet meer op omdat er volgens de loadbalancer te weinig stroom beschikbaar is.

Ik kan echter nog meer dan 1 jaar volledig salderen dus het heeft nog geen haast bij mij.

Het idee wat ik heb is om de P1 meter (van de slimme meter) uit te lezen en hier de waardes op aan te passen en dat door te sturen naar de Newmotion paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
mrme12345 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:44:
[...]

Ja ik regelde dat ook via mijn auto (8, 10, 13 of 16A) en heb sinds kort de newmotion home advanced verkocht en heb nu een easee charger. Wat een verademing als je ziet wat je daar allemaal kunt regelen en in node red in HA is het heel makkelijk om een mooi script te maken zodat die voor 99% alleen met zon laadt. En via Tibber kun je die voor 500 euro kopen als niet klant.
Ik heb het voordeel van een Tesla. Voor de nieuwe woning ga ik voor een Alfen paal. Shell blijft gewoon achter qua functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
DutchKel schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:58:
[...]

..

Ik kan echter nog meer dan 1 jaar volledig salderen dus het heeft nog geen haast bij mij.

..
Wil niet zeggen dat je leverancier toch ineens met een terugleverboete komt. Bij mij wel tenminste. :| Dus zoveel mogelijk opwek meteen in de auto krijgen is bij mij wel zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Inspired schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:00:
[...]

Wil niet zeggen dat je leverancier toch ineens met een terugleverboete komt. Bij mij wel tenminste. :| Dus zoveel mogelijk opwek meteen in de auto krijgen is bij mij wel zinvol.
Dat mag niet als je een vast contract hebt. Alleen bij een dynamisch contract kan dat. Maar ik wil dit sowieso voor mezelf ook zo snel mogelijk voor elkaar krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Inspired schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 23:27:
[...]

Helaas is Renault nog niet zover als sommige andere merken dat je de laadsnelheid zelf kan instellen... Stiekem hoop ik daar nog op nu de Scénic en aankomende R5 Electric er ook zijn / aankomen. Mijn Megane Electric draait op hetzelfde Android Automotive, alleen een versie eerder (AA10 ipv 12).

Ik ga de DLB module eens loskoppelen en kijken wat hij dan doet qua laden. Ik meen hier al eens gelezen te hebben dat ie dan op de 11 kW blijft ipv zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lacroix
adinsx schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:54:
[...]

Helaas is Renault nog niet zover als sommige andere merken dat je de laadsnelheid zelf kan instellen... Stiekem hoop ik daar nog op nu de Scénic en aankomende R5 Electric er ook zijn / aankomen. Mijn Megane Electric draait op hetzelfde Android Automotive, alleen een versie eerder (AA10 ipv 12).

Ik ga de DLB module eens loskoppelen en kijken wat hij dan doet qua laden. Ik meen hier al eens gelezen te hebben dat ie dan op de 11 kW blijft ipv zakt.
Zoals je zei, kan je niet gewoon de amperage laten aanpassen langs de Shell kant? Niet heel flexibel natuurlijk, aangezien je een aanvraag moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lacroix
DutchKel schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:58:
[...]
Nu de zon meer schijnt loop ik ook steeds meer tegen de beperkingen van de loadbalancer aan. De loadbalancer weet namelijk niet welke kant de stroom op gaat en mijn auto laad maar op 1 fase op. Dus als ik 9-11kW terug lever dan denkt de loadbalancer dat ik een verbruik heb van 10kW en laad de auto soms dus niet meer op omdat er volgens de loadbalancer te weinig stroom beschikbaar is.
Hoeveel ampere heeft je 1 fase aansluiting?

Klopt de berekening, dat je met panelen die 9kW terugleveren, er al 41A gedetecteerd zal worden door je load balancing?
Hier een 1 fase aansluiting van 40A, en ik dacht (zonder de berekening eens gedaan te hebben) dat er toch iets meer 'marge' zou zijn als mijn panelen ook maximaal aan het opbrengen waren. (maar die zijn maar 4kW.... 9kW is natuurlijk nog een stuk meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Lacroix schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:42:
[...]

Hoeveel ampere heeft je 1 fase aansluiting?

Klopt de berekening, dat je met panelen die 9kW terugleveren, er al 41A gedetecteerd zal worden door je load balancing?
Hier een 1 fase aansluiting van 40A, en ik dacht (zonder de berekening eens gedaan te hebben) dat er toch iets meer 'marge' zou zijn als mijn panelen ook maximaal aan het opbrengen waren. (maar die zijn maar 4kW.... 9kW is natuurlijk nog een stuk meer).
Ik heb thuis 3 fasen in de meterkast. Echter de auto kan maar op 1 fase opladen. Dus als de zonnepanelen veel terugleveren dan lijkt het erop alsof er op de overige 2 fasen welke niet van wordt opgeladen een groot verbruik is.

Stel ik lever 9kW terug. Dat is per fase bijna 16A. Ik heb per fase maximaal 25A dus blijft er nog ongeveer 9A over om mee op te laden.

Als ik aan het laden ben dan ziet de newmotion p1 meter het als volgt:
F1: verbruik van 16-9=7A (dit is echter teruglevering)
F2: verbruik van 16A (dit is echter teruglevering)
F3: verbruik van 16A (dit is echter teruglevering)

De enige manier hoe ik dan sneller kan opladen dat is door in huis op F2 en F3 veel te verbruiken zodat de teruglevering naar 0A gaat op beide fasen.

Dit probleem is ook opgelost als ik een auto heb die op 3 fasen kan opladen omdat dan bij alle fasen de teruglevering omlaag gaat.

Ik kan normaal met maximaal 20A opladen per fasen.

Hopelijk is het zo een beetje duidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
adinsx schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:54:
[...]

Nee, hij gaat dan in een veilige modus van 3x6. Tenminste, bij mijn Advanced 2.1 met aparte DLB module wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Inspired schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 07:38:
[...]

Nee, hij gaat dan in een veilige modus van 3x6. Tenminste, bij mijn Advanced 2.1 met aparte DLB module wel.
Heb je ook zo'n 'simpele' met drie klemmen om de fases? Ik dacht, ik trek hem even los, maar dat is wat lastig tenzij ik de stroom van het huis afgooi en die drie zwarte klemmen eraf peuter (rechterzijde.

De CAT onderbreken (tussenstukje erin zetten?) zou ook nog een optie kunnen, dat de paal geen signaal meer krijgt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RhbPt2FHpaBqjUURqHWGyCXRwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSkQQbf6O5GUbsLGc2RXELgI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
adinsx schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:45:
[...]

Heb je ook zo'n 'simpele' met drie klemmen om de fases? Ik dacht, ik trek hem even los, maar dat is wat lastig tenzij ik de stroom van het huis afgooi en die drie zwarte klemmen eraf peuter (rechterzijde.

De CAT onderbreken (tussenstukje erin zetten?) zou ook nog een optie kunnen, dat de paal geen signaal meer krijgt?

[Afbeelding]
Nee, ik heb een oudere. Daar zit een RJ11 in die ik makkelijk los kan koppelen. Deze volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ik heb ChatGPT een begin laten maken om een seriele poort te lezen en het resultaat elke 10 seconden weg te schrijven naar een andere seriele poort. Dit via een C++ linux service welke kan draaien op een Raspberry Pi Zero 2 W.

De applicatie is nog niet getest en nog niet af, maar voor degene die er intresse in hebben zie de volgende github site: https://github.com/kfaessen/p1_manipulation

Edit: de code op github heb ik zelf niet aangepast, deze komt zo rechtstreeks van ChatGPT af.

[ Voor 10% gewijzigd door DutchKel op 18-07-2024 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knorretje63
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:29
Hier ook grote interesse vanuit Nederland. Problematiek en techniek hetzelfde. Ook de behoefte om alle zonne energie direct in je auto te laden. Dat lukt nu niet met fixed 11kW Shell Recharge lader. Ook ik heb de dynamic load balancer in de meterkast hangen en laadt op 3 fasen met 11kW. Als test heb ik nu ff de granny 1-fase lader van Kia zelf aangesloten. Er wordt nu met 2,2kW geladen. Alle zonnestroom gaat nu direct naar de auto accu. 64kWh laden uurt dan wel een dag of meer. Maar je wilt dus dat laadvermogen van 11kW kunnen tweakednaar beneden. 5kW zou eenngoede waarde kunnen zijn. Ik ga dit forum nog eens even goed volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knorretje63
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:29
adinsx schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:45:
[...]
Wat bedoel je met 3x6???

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18-04 17:06
Hmm heel dit topic doorgelezen maar jammer dat het nog niet lukt om te schalen.

We hebben een digitale meter en doordat we van de firma nu een q4 etron hebben met laadpaal trekt deze continu 6,8 kW btuien wat ervoor zorgt dat ons piektarief enorm klimt.
Hierdoor zullen we op het einde van de rit elk jaar 160 euro extra betalen om een elektirshce wagen te leasen. Wat een zonde.

Dan is de kia hybride toch een hele hoop eenvoudiger, aan wanneer de zon schrijnt aan 2,2 kw, en uit wanneer er geen overschot meer is, klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
zierbeek schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 17:04:
Hmm heel dit topic doorgelezen maar jammer dat het nog niet lukt om te schalen.

We hebben een digitale meter en doordat we van de firma nu een q4 etron hebben met laadpaal trekt deze continu 6,8 kW btuien wat ervoor zorgt dat ons piektarief enorm klimt.
Hierdoor zullen we op het einde van de rit elk jaar 160 euro extra betalen om een elektirshce wagen te leasen. Wat een zonde.

Dan is de kia hybride toch een hele hoop eenvoudiger, aan wanneer de zon schrijnt aan 2,2 kw, en uit wanneer er geen overschot meer is, klaar!
Als je even snel C++ leert dan kun je mijn code aanpassen zodat het mogelijk is. Het doel is uiteindelijk om met de zonnepanelen te kunnen opladen met de newmotion paal en als er geen opbrengst is dat het opladen stopt of minimaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik zou de paal gewoon verkopen op marktplaats en een nieuwe of marktplaats laadpaal terughangen die wel via Home assistant te benaderen is. De newmotion palen zijn gewild, zeker met load balancing. Ik heb net zoveel voor de newmotion paal ontvangen als uitgegeven voor de nieuwe paal en was in een uur geinstalleerd. En kan nu via HA allerlei scripts uitvoeren die amperage aanpassen aan de pv opbrengst en ook load balancing via script. Scheelt een heel gedoe en ben je weer bij de tijd ipv de ouderwetse gesloten palen van shell.

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 12 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
mrme12345 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:29:
Ik zou de paal gewoon verkopen op marktplaats en een nieuwe of marktplaats laadpaal terughangen die wel via Home assistant te benaderen is. De newmotion palen zijn gewild, zeker met load balancing. Ik heb net zoveel voor de newmotion paal ontvangen als uitgegeven voor de nieuwe paal en was in een uur geinstalleerd. En kan nu via HA allerlei scripts uitvoeren die amperage aanpassen aan de pv opbrengst en ook load balancing via script. Scheelt een heel gedoe en ben je weer bij de tijd ipv de ouderwetse gesloten palen van shell.
Helaas is dat voor mij geen optie zonder dat het me een kapitaal gaat kosten.

De laadpaal is van de werkgever en ik krijg de kWh's die ik ermee laad ook vergoed. Dat gaat helaas niet met een andere laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
DutchKel schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 21:09:
[...]

Helaas is dat voor mij geen optie zonder dat het me een kapitaal gaat kosten.

De laadpaal is van de werkgever en ik krijg de kWh's die ik ermee laad ook vergoed. Dat gaat helaas niet met een andere laadpaal.
Nou ja, op zich kan dat met een andere paal ook wel. Kan je de auto niet via een API aansturen? En anders gewoon op 1 fase gaan laden. Je hebt geen module waar de P1 stekker uit kan en/of de stroom er af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Inspired schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 21:35:
[...]

Nou ja, op zich kan dat met een andere paal ook wel. Kan je de auto niet via een API aansturen? En anders gewoon op 1 fase gaan laden. Je hebt geen module waar de P1 stekker uit kan en/of de stroom er af?
Mijn auto kan niet op 3 fasen laden dus dat doe ik al op 1 fase. Maar ik heb dan ook een ander probleem icm de zonnepanelen.

Als de zon fel schijnt en de zonnepanelen volop terugleveren denkt de newmotion p1 meter dat ik veel verbruik heb ik huis op de 2 fasen waar niet mee wordt geladen. Dus de newmotion laadpaal schakelt helemaal terug en soms zelfs uit omdat er zoveel stroom wordt terug geleverd. Dit net op momenten dat je de auto juist zo snel mogelijk wilt opladen. De p1 meter van newmotion meet hoeveel stroom er door de kabels gaat, maar die heeft geen weet van welke richting het op gaat. Dus een hoge opwekking ziet dat ding als een hoog verbruik. Aangezien de auto maar op 1 fase kan laden blijven de 2 overige fasen dus op een hoog verbruik staan. Als ik met 3 fasen laad dan is dat geen probleem omdat dan het "verbruik" omlaag gaat.

Dit is de reden dat ik zelf een applicatie aan het maken ben die de data van de p1 meter zelf omzet zodat er alleen wordt geladen als er een overschot is aan stroom of net wat ik instel. Mogelijk ga ik ook kijken of het met home assistant aan te sturen is, maar standalone is belangrijker omdat home assistant er een handje van heeft om dingen ineens anders te doen waardoor implementaties ineens niet meer kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
DutchKel schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 21:56:
[...]

Dit is de reden dat ik zelf een applicatie aan het maken ben die de data van de p1 meter zelf omzet zodat er alleen wordt geladen als er een overschot is aan stroom of net wat ik instel. Mogelijk ga ik ook kijken of het met home assistant aan te sturen is, maar standalone is belangrijker omdat home assistant er een handje van heeft om dingen ineens anders te doen waardoor implementaties ineens niet meer kunnen werken.
Heb de indruk dat bij jou alles de verkeerde kant opdraait terwijl dat niet zou moeten... Toch iets om over na te denken.
Wat die Lolo betreft; vergeet Shell en bouw het ding om naar SmartEVSE. Dan heb je én een betrouwbare EVSE, én een kant en klare applicatie die het beslist goed doet, ook binnen HA.
Lolo laadpalen laten zich niet extern aansturen omdat Shell dat niet toelaat. De behuizing is prima, wat erin zit is geen opensource. Op je opmerking over HA ga ik niet in want die ervaring deel ik geheel niet.

edit: kijk hier eens.

[ Voor 4% gewijzigd door Roger_de_Poger op 21-07-2024 09:32 ]

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Roger_de_Poger schreef op zondag 21 juli 2024 @ 09:31:
[...]

Heb de indruk dat bij jou alles de verkeerde kant opdraait terwijl dat niet zou moeten... Toch iets om over na te denken.
Wat die Lolo betreft; vergeet Shell en bouw het ding om naar SmartEVSE. Dan heb je én een betrouwbare EVSE, én een kant en klare applicatie die het beslist goed doet, ook binnen HA.
Lolo laadpalen laten zich niet extern aansturen omdat Shell dat niet toelaat. De behuizing is prima, wat erin zit is geen opensource. Op je opmerking over HA ga ik niet in want die ervaring deel ik geheel niet.

edit: kijk hier eens.
Helaas kan ik de laadpaal niet vervangen, iets met lease en kostenvergoeding vanuit de werkgever wat via newmotion (shell) loopt.

Het enige wat we met de newmotion palen kunnen doen is het bericht van de p1 meter manipuleren en daar ben ik dus mee bezig icm een Raspberry Pi.

Ik heb er overigens zelf geen haast mee. Ik kan op dit moment nog volledig salderen zonder zonnepanelen boete omdat ik nog een vast contract heb tot eind volgend jaar.

Maar ik wil dit voor mezelf wel opgelost hebben. Dus zoveel mogelijk laden met zonnestroom ipv zo min mogelijk wat het nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:14
Even een stap terug:
Een praktische oplossing kan zijn om de meetspoelen alle drie op fase 1 aan te sluiten, als je zeker weet dat je nooit met een 3-fasen auto gaat laden. Ook zou je kunnen kijken of je de meetspoelen zo kunt plaatsen dat ze wel het huisverbruik meten, maar niet de opbrengsten van de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
theblindman schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:33:
Even een stap terug:
Een praktische oplossing kan zijn om de meetspoelen alle drie op fase 1 aan te sluiten, als je zeker weet dat je nooit met een 3-fasen auto gaat laden. Ook zou je kunnen kijken of je de meetspoelen zo kunt plaatsen dat ze wel het huisverbruik meten, maar niet de opbrengsten van de zonnepanelen.
Dat eerste is zeker een oplossing als ik er 100% zeker van ben dat er alleen een auto wordt opgeladen die met 1 fase laad. Helaas als er iets met de auto is en ik krijg een leenauto dan is dat meestal een auto die op 3 fasen laad. Ook heb ik deze auto nog maar 1 jaar en daarna heb ik een andere auto die op 3 fasen kan laden. Door het salderen heb ik er ook nog geen hinder van. En met een auto die met 3 fasen laad heb ik ook geen problemen, dus het wordt uiteindelijk toch automatisch opgelost ook als ik niks aanpas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05-05 20:27
DutchKel schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:36:
[...]

Helaas kan ik de laadpaal niet vervangen, iets met lease en kostenvergoeding vanuit de werkgever wat via newmotion (shell) loopt.

Het enige wat we met de newmotion palen kunnen doen is het bericht van de p1 meter manipuleren en daar ben ik dus mee bezig icm een Raspberry Pi.

Ik heb er overigens zelf geen haast mee. Ik kan op dit moment nog volledig salderen zonder zonnepanelen boete omdat ik nog een vast contract heb tot eind volgend jaar.

Maar ik wil dit voor mezelf wel opgelost hebben. Dus zoveel mogelijk laden met zonnestroom ipv zo min mogelijk wat het nu is.
Op dit forum zijn al eerder mensen bezig geweest met het sturen van de ShellRecharge laadpalen.
https://community.home-as...hell-newmotion/369593/228

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Mars2020 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:25:
[...]

Op dit forum zijn al eerder mensen bezig geweest met het sturen van de ShellRecharge laadpalen.
https://community.home-as...hell-newmotion/369593/228
Dat ziet er interessant uit. Ze sturen start en stop aan via de shell website. Daar ga ik me nog even in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
...de ervaringen zijn zeer wisselend. Aan de buitenkant zien die Lolo's er allemaal hetzelfde uit, maar onder de motorkap hebben alle series andere hard- en software. Succes niet gegarandeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Ik wil even een update plaatsen mbt mijn eigen oplossing.

Aangezien ik nog volop met ChatGPT in discussie ben omtrent hoe de applicatie moet werken kan ik nog niet zeggen dat die af is.

Momenteel kan de applicatie de slimme meter uitlezen en de waardes daarvan gemanipuleerd doorsturen naar de laadpaal.

Dit is een voorbeeld wat die bijvoorbeeld opvangt. Omdat mijn slimme meter met DSMR v5 werkt en de laadpaal deze snelheid niet aankan moet ik hem vertragen. De oudere versies sturen eens per 10 seconden de waardes door van de slimme meter. Er lopen dus 2 taken, 1 is de slimme meter uitlezen (wat dus op een andere snelheid kan dan de NewMotion laadpaal) en elke 10 seconden naar de laadpaal de waardes doorsturen.

Onderstaande is een voorbeeld van de ingevulde waardes die doorgestuurd kunnen worden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
+-------------------+--------+--------+--------+
|                   | Phase 1| Phase 2| Phase 3|
| Current (A)       |      4 |      3 |      2 |
| Consumption (kW)  |  0.394 |      0 |      0 |
| Generation (kW)   |      0 |   0.78 |  0.592 |

Hier is de voorlopige code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
#include <iostream>
#include <boost/asio.hpp>
#include <boost/bind/bind.hpp>
#include <cstdlib>
#include <csignal>
#include <array>
#include <regex>
#include <sstream>
#include <iomanip>

using namespace std;
using namespace boost::asio;

serial_port_base::parity::type get_parity(const string& parity) {
    if (parity == "none") return serial_port_base::parity::none;
    else if (parity == "odd") return serial_port_base::parity::odd;
    else if (parity == "even") return serial_port_base::parity::even;
    else throw invalid_argument("Invalid parity option");
}

serial_port_base::stop_bits::type get_stop_bits(const string& stop_bits) {
    if (stop_bits == "one") return serial_port_base::stop_bits::one;
    else if (stop_bits == "onepointfive") return serial_port_base::stop_bits::onepointfive;
    else if (stop_bits == "two") return serial_port_base::stop_bits::two;
    else throw invalid_argument("Invalid stop bits option");
}

class SerialReaderWriter {
public:
    SerialReaderWriter(io_service& io, const string& read_port, int read_baud_rate,
                       const string& write_port, int write_baud_rate,
                       const string& read_parity, const string& read_stop_bits, int read_data_bits,
                       const string& write_parity, const string& write_stop_bits, int write_data_bits,
                       double current_limit)
        : serial_read(io, read_port), serial_write(io, write_port), timer(io, boost::posix_time::seconds(10)), io_service_(io), running(true), current_limit_(current_limit) {

serial_read.set_option(serial_port_base::baud_rate(read_baud_rate));
        serial_read.set_option(serial_port_base::character_size(read_data_bits));
        serial_read.set_option(serial_port_base::parity(get_parity(read_parity)));
        serial_read.set_option(serial_port_base::stop_bits(get_stop_bits(read_stop_bits)));
        serial_read.set_option(serial_port_base::flow_control(serial_port_base::flow_control::none));

serial_write.set_option(serial_port_base::baud_rate(write_baud_rate));
        serial_write.set_option(serial_port_base::character_size(write_data_bits));
        serial_write.set_option(serial_port_base::parity(get_parity(write_parity)));
        serial_write.set_option(serial_port_base::stop_bits(get_stop_bits(write_stop_bits)));
        serial_write.set_option(serial_port_base::flow_control(serial_port_base::flow_control::none));

start_read();
        start_timer();
    }

void start_read() {
        serial_read.async_read_some(buffer(buffer_read),
            [this](boost::system::error_code ec, std::size_t length) {
                if (!ec && running) {
                    string data(buffer_read.data(), length);
                    process_received_data(data);
                    start_read();  // Start the next read operation
                } else if (ec) {
                    cerr << "Error: " << ec.message() << endl;
                }
            });
    }

void start_timer() {
        timer.async_wait(boost::bind(&SerialReaderWriter::on_timer, this));
    }

void on_timer() {
        if (running) {
            send_data();
            display_table();
            timer.expires_at(timer.expires_at() + boost::posix_time::seconds(10));
            start_timer();
        }
    }

void process_received_data(const string& data) {
        smatch match;

// Regular expressions to extract the additional values
        regex regex_0_2_8(R"(1-3:0\.2\.8\(([\d\.]+)\))");
        regex regex_1_0_0(R"(0-0:1\.0\.0\(([\d\.]+[SW])\))");
        regex regex_96_1_1(R"(0-0:96\.1\.1\(([\d\.]+)\))");
        regex regex_1_8_1(R"(1-0:1\.8\.1\(([\d\.]+)\*kWh\))");
        regex regex_1_8_2(R"(1-0:1\.8\.2\(([\d\.]+)\*kWh\))");
        regex regex_2_8_1(R"(1-0:2\.8\.1\(([\d\.]+)\*kWh\))");
        regex regex_2_8_2(R"(1-0:2\.8\.2\(([\d\.]+)\*kWh\))");
        regex regex_96_14_0(R"(0-0:96\.14\.0\((\d+)\))");
        regex regex_1_7_0(R"(1-0:1\.7\.0\(([\d\.]+)\*kW\))");
        regex regex_2_7_0(R"(1-0:2\.7\.0\(([\d\.]+)\*kW\))");
        regex regex_96_7_21(R"(0-0:96\.7\.21\((\d+)\))");
        regex regex_96_7_9(R"(0-0:96\.7\.9\((\d+)\))");
        regex regex_99_97_0(R"(1-0:99\.97\.0\((.+)\))");
        regex regex_32_32_0(R"(1-0:32\.32\.0\((\d+)\))");
        regex regex_52_32_0(R"(1-0:52\.32\.0\((\d+)\))");
        regex regex_72_32_0(R"(1-0:72\.32\.0\((\d+)\))");
        regex regex_32_36_0(R"(1-0:32\.36\.0\((\d+)\))");
        regex regex_52_36_0(R"(1-0:52\.36\.0\((\d+)\))");
        regex regex_72_36_0(R"(1-0:72\.36\.0\((\d+)\))");
        regex regex_32_7_0(R"(1-0:32\.7\.0\(([\d\.]+)\*V\))");
        regex regex_52_7_0(R"(1-0:52\.7\.0\(([\d\.]+)\*V\))");
        regex regex_72_7_0(R"(1-0:72\.7\.0\(([\d\.]+)\*V\))");
        regex regex_31_7_0(R"(1-0:31\.7\.0\(([\d\.]+)\*A\))");
        regex regex_51_7_0(R"(1-0:51\.7\.0\(([\d\.]+)\*A\))");
        regex regex_71_7_0(R"(1-0:71\.7\.0\(([\d\.]+)\*A\))");
        regex regex_21_7_0(R"(1-0:21\.7\.0\(([\d\.]+)\*kW\))");
        regex regex_41_7_0(R"(1-0:41\.7\.0\(([\d\.]+)\*kW\))");
        regex regex_61_7_0(R"(1-0:61\.7\.0\(([\d\.]+)\*kW\))");
        regex regex_22_7_0(R"(1-0:22\.7\.0\(([\d\.]+)\*kW\))");
        regex regex_42_7_0(R"(1-0:42\.7\.0\(([\d\.]+)\*kW\))");
        regex regex_62_7_0(R"(1-0:62\.7\.0\(([\d\.]+)\*kW\))");

// Extract additional values and store them in variables
        if (regex_search(data, match, regex_0_2_8)) value_0_2_8 = stod(match[1]);
        if (regex_search(data, match, regex_1_0_0)) value_1_0_0 = match[1];
        if (regex_search(data, match, regex_96_1_1)) value_96_1_1 = match[1];
        if (regex_search(data, match, regex_1_8_1)) value_1_8_1 = stod(match[1]);
        if (regex_search(data, match, regex_1_8_2)) value_1_8_2 = stod(match[1]);
        if (regex_search(data, match, regex_2_8_1)) value_2_8_1 = stod(match[1]);
        if (regex_search(data, match, regex_2_8_2)) value_2_8_2 = stod(match[1]);
        if (regex_search(data, match, regex_96_14_0)) value_96_14_0 = stoi(match[1]);
        if (regex_search(data, match, regex_1_7_0)) value_1_7_0 = stod(match[1]);
        if (regex_search(data, match, regex_2_7_0)) value_2_7_0 = stod(match[1]);
        if (regex_search(data, match, regex_96_7_21)) value_96_7_21 = stoi(match[1]);
        if (regex_search(data, match, regex_96_7_9)) value_96_7_9 = stoi(match[1]);
        if (regex_search(data, match, regex_99_97_0)) value_99_97_0 = match[1];
        if (regex_search(data, match, regex_32_32_0)) value_32_32_0 = stoi(match[1]);
        if (regex_search(data, match, regex_52_32_0)) value_52_32_0 = stoi(match[1]);
        if (regex_search(data, match, regex_72_32_0)) value_72_32_0 = stoi(match[1]);
        if (regex_search(data, match, regex_32_36_0)) value_32_36_0 = stoi(match[1]);
        if (regex_search(data, match, regex_52_36_0)) value_52_36_0 = stoi(match[1]);
        if (regex_search(data, match, regex_72_36_0)) value_72_36_0 = stoi(match[1]);
        if (regex_search(data, match, regex_32_7_0)) value_32_7_0 = stod(match[1]);
        if (regex_search(data, match, regex_52_7_0)) value_52_7_0 = stod(match[1]);
        if (regex_search(data, match, regex_72_7_0)) value_72_7_0 = stod(match[1]);
        if (regex_search(data, match, regex_31_7_0)) value_31_7_0 = min(stod(match[1]), current_limit_);
        if (regex_search(data, match, regex_51_7_0)) value_51_7_0 = min(stod(match[1]), current_limit_);
        if (regex_search(data, match, regex_71_7_0)) value_71_7_0 = min(stod(match[1]), current_limit_);
        if (regex_search(data, match, regex_21_7_0)) value_21_7_0 = stod(match[1]);
        if (regex_search(data, match, regex_41_7_0)) value_41_7_0 = stod(match[1]);
        if (regex_search(data, match, regex_61_7_0)) value_61_7_0 = stod(match[1]);
        if (regex_search(data, match, regex_22_7_0)) value_22_7_0 = stod(match[1]);
        if (regex_search(data, match, regex_42_7_0)) value_42_7_0 = stod(match[1]);
        if (regex_search(data, match, regex_62_7_0)) value_62_7_0 = stod(match[1]);

}

void send_data() {
        stringstream modified_telegram;

// Construct the telegram with updated values
        modified_telegram << "/XMX5LGF1234567890123\r\n"
                          << "1-3:0.2.8(" << value_0_2_8 << ")\r\n"
                          << "0-0:1.0.0(" << value_1_0_0 << ")\r\n"
                          << "0-0:96.1.1(" << value_96_1_1 << ")\r\n"
                          << "1-0:1.8.1(" << fixed << setprecision(3) << value_1_8_1 << "*kWh)\r\n"
                          << "1-0:1.8.2(" << fixed << setprecision(3) << value_1_8_2 << "*kWh)\r\n"
                          << "1-0:2.8.1(" << fixed << setprecision(3) << value_2_8_1 << "*kWh)\r\n"
                          << "1-0:2.8.2(" << fixed << setprecision(3) << value_2_8_2 << "*kWh)\r\n"
                          << "0-0:96.14.0(" << value_96_14_0 << ")\r\n"
                          << "1-0:1.7.0(" << fixed << setprecision(3) << value_1_7_0 << "*kW)\r\n"
                          << "1-0:2.7.0(" << fixed << setprecision(3) << value_2_7_0 << "*kW)\r\n"
                          << "0-0:96.7.21(" << value_96_7_21 << ")\r\n"
                          << "0-0:96.7.9(" << value_96_7_9 << ")\r\n"
                          << "1-0:99.97.0(" << value_99_97_0 << ")\r\n"
                          << "1-0:32.32.0(" << value_32_32_0 << ")\r\n"
                          << "1-0:52.32.0(" << value_52_32_0 << ")\r\n"
                          << "1-0:72.32.0(" << value_72_32_0 << ")\r\n"
                          << "1-0:32.36.0(" << value_32_36_0 << ")\r\n"
                          << "1-0:52.36.0(" << value_52_36_0 << ")\r\n"
                          << "1-0:72.36.0(" << value_72_36_0 << ")\r\n"
                          << "1-0:32.7.0(" << fixed << setprecision(3) << value_32_7_0 << "*V)\r\n"
                          << "1-0:52.7.0(" << fixed << setprecision(3) << value_52_7_0 << "*V)\r\n"
                          << "1-0:72.7.0(" << fixed << setprecision(3) << value_72_7_0 << "*V)\r\n"
                          << "1-0:31.7.0(" << fixed << setprecision(3) << value_31_7_0 << "*A)\r\n"
                          << "1-0:51.7.0(" << fixed << setprecision(3) << value_51_7_0 << "*A)\r\n"
                          << "1-0:71.7.0(" << fixed << setprecision(3) << value_71_7_0 << "*A)\r\n"
                          << "1-0:21.7.0(" << fixed << setprecision(3) << value_21_7_0 << "*kW)\r\n"
                          << "1-0:41.7.0(" << fixed << setprecision(3) << value_41_7_0 << "*kW)\r\n"
                          << "1-0:61.7.0(" << fixed << setprecision(3) << value_61_7_0 << "*kW)\r\n"
                          << "1-0:22.7.0(" << fixed << setprecision(3) << value_22_7_0 << "*kW)\r\n"
                          << "1-0:42.7.0(" << fixed << setprecision(3) << value_42_7_0 << "*kW)\r\n"
                          << "1-0:62.7.0(" << fixed << setprecision(3) << value_62_7_0 << "*kW)\r\n"
                          << "!";

// Calculate CRC16 checksum for the message
        string telegram_body = modified_telegram.str();
        uint16_t crc = calculate_crc16(telegram_body);
        stringstream checksum_stream;
        checksum_stream << hex << uppercase << crc;
        string checksum = checksum_stream.str();

// Add checksum to the telegram
        telegram_body += checksum + "\r\n";

// Send the telegram
        async_write(serial_write, buffer(telegram_body), [](boost::system::error_code ec, std::size_t length) {
            if (ec) {
                cerr << "Error writing to serial port: " << ec.message() << endl;
            }
        });
    }

uint16_t calculate_crc16(const string& data) {
        uint16_t crc = 0x0000;
        for (char c : data) {
            crc ^= static_cast<uint8_t>(c) << 8;
            for (int i = 0; i < 8; ++i) {
                if (crc & 0x8000) {
                    crc = (crc << 1) ^ 0x1021;
                } else {
                    crc <<= 1;
                }
            }
        }
        return crc;
    }

void display_table() {
        system("clear"); // Clear the terminal screen
        cout << "+-------------------+--------+--------+--------+" << endl;
        cout << "|                   | Phase 1| Phase 2| Phase 3|" << endl;
        cout << "| Current (A)       | " << setw(6) << value_31_7_0 << " | " << setw(6) << value_51_7_0 << " | " << setw(6) << value_71_7_0 << " |" << endl;
        cout << "| Consumption (kW)  | " << setw(6) << value_21_7_0 << " | " << setw(6) << value_41_7_0 << " | " << setw(6) << value_61_7_0 << " |" << endl;
        cout << "| Generation (kW)   | " << setw(6) << value_22_7_0 << " | " << setw(6) << value_42_7_0 << " | " << setw(6) << value_62_7_0 << " |" << endl;
    }

void run() {
        io_service_.run();
    }

void stop() {
        running = false;
        io_service_.stop();
    }

private:
    serial_port serial_read;
    serial_port serial_write;
    deadline_timer timer;
    io_service& io_service_;
    std::array<char, 256> buffer_read;
    bool running;

// Variables to hold the extracted data
    double value_0_2_8 = 0;
    string value_1_0_0 = "";
    string value_96_1_1 = "";
    double value_1_8_1 = 0.000;
    double value_1_8_2 = 0.000;
    double value_2_8_1 = 0.000;
    double value_2_8_2 = 0.000;
    int value_96_14_0 = 0;
    double value_1_7_0 = 0.000;
    double value_2_7_0 = 0.000;
    int value_96_7_21 = 0;
    int value_96_7_9 = 0;
    string value_99_97_0 = "";
    int value_32_32_0 = 0;
    int value_52_32_0 = 0;
    int value_72_32_0 = 0;
    int value_32_36_0 = 0;
    int value_52_36_0 = 0;
    int value_72_36_0 = 0;
    double value_32_7_0 = 0.0;
    double value_52_7_0 = 0.0;
    double value_72_7_0 = 0.0;

// Variables for the table values
    double value_31_7_0 = 0.0;
    double value_51_7_0 = 0.0;
    double value_71_7_0 = 0.0;
    double value_21_7_0 = 0.0;
    double value_41_7_0 = 0.0;
    double value_61_7_0 = 0.0;
    double value_22_7_0 = 0.0;
    double value_42_7_0 = 0.0;
    double value_62_7_0 = 0.0;

double current_limit_;
};

int main(int argc, char* argv[]) {
    try {
        if (argc != 12) {
            cerr << "Usage: " << argv[0] << " <read_port> <read_baud_rate> <write_port> <write_baud_rate> "
                 << "<read_parity> <read_stop_bits> <read_data_bits> <write_parity> <write_stop_bits> <write_data_bits> "
                 << "<current_limit>\n";            
            return 1;
        }

io_service io;
        string read_port = argv[1];
        int read_baud_rate = stoi(argv[2]);
        string write_port = argv[3];
        int write_baud_rate = stoi(argv[4]);
        string read_parity = argv[5];
        string read_stop_bits = argv[6];
        int read_data_bits = stoi(argv[7]);
        string write_parity = argv[8];
        string write_stop_bits = argv[9];
        int write_data_bits = stoi(argv[10]);
        double current_limit = stod(argv[11]);

SerialReaderWriter serialReaderWriter(io, read_port, read_baud_rate, write_port, write_baud_rate,
                                              read_parity, read_stop_bits, read_data_bits,
                                              write_parity, write_stop_bits, write_data_bits,
                                              current_limit);

signal(SIGINT, [](int) {
            cout << "Stopping..." << endl;
            exit(0);
        });

serialReaderWriter.run();
    }
    catch (const exception& e) {
        cerr << "Exception: " << e.what() << endl;
    }

return 0;
}

Het enige wat nog aangepast dient te worden is dat er daadwerkelijk een berekening gedaan moet worden met hoeveel de zonnepanelen opwekken en dat daarmee wordt berekend hoeveel fictief gebruik er in huis is.

Het leuke is dat 99,9% van de bovenstaande code door ChatGPT is gemaakt.

Voordat je deze applicatie gaat builden dien je nog het volgende te installeren:
code:
1
sudo apt-get install libboost-all-dev

Deze applicatie draait in linux en kan gebuild worden met:
code:
1
g++ -o laadpaal laadpaal.cpp -lboost_system -lboost_serialization

Starten gaat dan met:
code:
1
./laadpaal "/dev/ttyUSB0" 115200 "/dev/ttyUSB1" 9600 "none" "one" 8 "even" "one" 7 25

Je dient wel 2 p1 kabels erop te hebben aangesloten om dit aan het werk te krijgen, 1 invoer (P1 meter?) en 1 uitvoer naar de NewMotion laadpaal.

In theorie werkt elk apparaat welke linux draait en 2 p1 meters erop heeft aangesloten. Bij mij test ik het op een Raspberry Pi Zero 2 W. Hier heb ik een kleine usb hub op aangesloten zodat ik de 2 P1 meters kan gebruiken.

Ik heb 2 verschillende P1 meter lezer/schrijvers van deze site: https://webshop.cedel.nl/nl/Slimme-meter-kabels. De "Slimme meter kabel - P1 USB" gaat naar de NewMotion laadpaal en de "Slimme meter kabel - P1 USB voor Landis Gyr E360" gaat naar mijn slimme meter.

Ik heb de code op github nog niet bijgewerkt naar deze laatste versie.

Edit:
zojuist heb ik een begin gemaakt om de opbrengst van de zonnepanelen over te hevelen naar de laadpaal. Ik ben nog aan het kijken of het goed gaat.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
|                   | Phase 1| Phase 2| Phase 3|
| Current (A)       |      7 |     10 |      9 |
| Consumption (kW)  |      0 |      0 |      0 |
| Generation (kW)   |  1.428 |  2.436 |  2.235 |
| CurrentMod (A)    |     18 |     15 |     16 |

[ Voor 3% gewijzigd door DutchKel op 06-08-2024 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arens
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:24
Ik was zelf ook begonnen met het aanpassen van het P1 signaal @DutchKel alleen dan in Python. Ik zocht alleen nog naar de hardware om de het P1 signaal te sturen naar de newmotion paal. Maar jij gebruikt gewoon een standaard P1 kabel daarvoor werkt dat?

Ik gebruik nu de homewizard p1 meter als databron en de Modbus interface van solaredge om de opwek en verbruik te meten. Ik heb nog zo’n USB P1 kabel liggen dan kan ik het is live testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Arens schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:23:
Ik was zelf ook begonnen met het aanpassen van het P1 signaal @DutchKel alleen dan in Python. Ik zocht alleen nog naar de hardware om de het P1 signaal te sturen naar de newmotion paal. Maar jij gebruikt gewoon een standaard P1 kabel daarvoor werkt dat?

Ik gebruik nu de homewizard p1 meter als databron en de Modbus interface van solaredge om de opwek en verbruik te meten. Ik heb nog zo’n USB P1 kabel liggen dan kan ik het is live testen.
Ik heb inderdaad een standaard P1 kabel genomen. Of het werkt weet ik nog niet aangezien de omstandigheden telkens verkeerd zijn als ik het wil testen. Dan schijnt de zon niet, dan heb ik nog een kleine fout in de code zitten en nu is de auto helaas vol.

Met de resultaten die ik tot nu toe heb gezien lijkt het er alleen op dat de CRC code verkeerd is. Dat deel moet ik nog controleren.

Ik heb zelf heel erg zitten twijfelen tussen C++ en python. Eigenlijk wilde ik ook python gebruiken omdat ik daar de syntax beter van ken. C++ is voor mij 20+ jaar geleden dat ik daar voor het laatst in heb geprogrammeerd. De keuze is uiteindelijk toch op C++ gevallen omdat het veel sneller is dan python en ik alle snelheid op een raspberry pi zero wel kan gebruiken. Aangezien ChatGPT het grootste deel van de code kan maken is de moeilijkheid ook weggenomen. Aan de hand van wat ChatGPT heeft gegenereerd heb ik zelf de code inmiddels kunnen afwerken inclusief de berekeningen voor 1 fase laden en 3 fase laden.

Edit: Ik heb net github even bijgewerkt met de laatste code. Zie https://github.com/kfaessen/p1_manipulator

Laatste versie van de terminal gui:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
+-------------------+--------+--------+--------+--------+
|                   | Phase 1| Phase 2| Phase 3|   Total|
| Current (A)       |      4 |      7 |      6 |     17 |
| Consumption (kW)  |      0 |      0 |      0 |      0 |
| Generation (kW)   |  0.779 |  1.736 |  1.516 |  4.031 |
| CurrentMod (A)    |      8 |      8 |      8 |        |

[ Voor 20% gewijzigd door DutchKel op 09-08-2024 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arens
Wat betreft de kabel ben ik het volgende tegengekomen, https://www.domoticaforum...87608da1915bd8d5&start=45
Is een project waarbij iemand de data welke naar een Eneco Toon wordt gestuurd te manipuleren. Als ik het goed begrijp moeten we nog wat knutselen aan een kabel.
Dit zou het schema moeten zijn:
https://gitlab.com/timkoe...ematic.png?ref_type=heads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deroby
Hey iedereen , topic-starter hier.
Ik moet bekennen dat ik het allemaal een beetje uit het oog verloren ben en het voorbije jaar de dingen gewoon 'manueel' heb zitten regelen via de app van VW. Dat werkt 'goed genoeg' maar ik ben blij te lezen dat sommigen van jullie wel verder geraakt zijn dan mij! Alvast dank voor door te zetten!

Paar dingetjes:
  • Mijn laadpaal-stroom-meter-ding heeft ook niet door in welke richting de stroom vloeit; als ik 3-4kW naar de straat stuur weigert de laadpaal te laden aangezien mijn max stroom ingesteld staat op 4kW. Huilen met de pet op. Even de oven opzetten lost dit euvel wel op maar 8)7 ...
  • Hoewel het ding slechts om de 10 seconden een signaal doorgeeft denk ik dat sneller wel mogelijk moet zijn aangezien de installatie-handleiding van de NM Laadpaal aangeeft dat je ook rechtstreeks op de digitale meter mag aansluiten en die draait aan 1 pakket per seconde. (**)
  • Ik heb al een (zelf-geschreven) soort home-automation equivalent draaien op een machientje dat de brug legt tussen PV productie, huis-batterij status, digitale meter (P1). De missing link is nog die laadpaal.
Mijn grootste probleem is eigenlijk om dat elektrisch juist op orde te krijgen. P1 uitlezen en pakketjes aanpassen is relatief makkelijk, ik gebruik daar momenteel dit voor. Maar het P1 signaal terug uitsturen lukt me niet. @DutchKel, hoe heb je dat opgelost?

M'n idee was om serial1 te gebruiken om pakket te lezen, wifi om het door te sturen naar mijn servertje (lees: soort REST call) en dan serial2 om het pakket door te sturen naar de laadpaal. Als mijn servertje dan plat zou gaan werkt DLB nog steeds zoals het zou moeten. Bij het uploaden van de data (via wifi) zou ik dan tegelijk uitlezen of er een 'delta' moet worden toegepast naar de laadpaal toe dat dan evt ingecalculeerd kan worden in het te verzenden pakket. Origineel probeerde ik dit op een Wemos R1D1 (via softserial) maar dat krijg ik niet stabiel. Net voor ik er de brui aan gaf heb ik een ESP Wroom 32 devboardje gekocht aangezien dat meerdere onafhankelijke seriele poorten heeft, geen idee of iemand daar ervaring mee zou hebben?

Ik heb volgende week een paar dagen vrij, eens zien hoever we hiermee geraken, straks eens door de links bladeren die jullie bij elkaar gesprokkeld hebben...

(**: Ik vraag mij wel af hoe betrouwbaar die Dynamic Load Balancing eigenlijk is als je plots een aantal grote verbruikers zou aanzetten en het 9 seconden duurt eer de auto daarvan op de hoogte gebracht wordt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
deroby schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:46:
Hey iedereen , topic-starter hier.
Ik moet bekennen dat ik het allemaal een beetje uit het oog verloren ben en het voorbije jaar de dingen gewoon 'manueel' heb zitten regelen via de app van VW. Dat werkt 'goed genoeg' maar ik ben blij te lezen dat sommigen van jullie wel verder geraakt zijn dan mij! Alvast dank voor door te zetten!

Paar dingetjes:
  • Mijn laadpaal-stroom-meter-ding heeft ook niet door in welke richting de stroom vloeit; als ik 3-4kW naar de straat stuur weigert de laadpaal te laden aangezien mijn max stroom ingesteld staat op 4kW. Huilen met de pet op. Even de oven opzetten lost dit euvel wel op maar 8)7 ...
  • Hoewel het ding slechts om de 10 seconden een signaal doorgeeft denk ik dat sneller wel mogelijk moet zijn aangezien de installatie-handleiding van de NM Laadpaal aangeeft dat je ook rechtstreeks op de digitale meter mag aansluiten en die draait aan 1 pakket per seconde. (**)
  • Ik heb al een (zelf-geschreven) soort home-automation equivalent draaien op een machientje dat de brug legt tussen PV productie, huis-batterij status, digitale meter (P1). De missing link is nog die laadpaal.
Mijn grootste probleem is eigenlijk om dat elektrisch juist op orde te krijgen. P1 uitlezen en pakketjes aanpassen is relatief makkelijk, ik gebruik daar momenteel dit voor. Maar het P1 signaal terug uitsturen lukt me niet. @DutchKel, hoe heb je dat opgelost?

M'n idee was om serial1 te gebruiken om pakket te lezen, wifi om het door te sturen naar mijn servertje (lees: soort REST call) en dan serial2 om het pakket door te sturen naar de laadpaal. Als mijn servertje dan plat zou gaan werkt DLB nog steeds zoals het zou moeten. Bij het uploaden van de data (via wifi) zou ik dan tegelijk uitlezen of er een 'delta' moet worden toegepast naar de laadpaal toe dat dan evt ingecalculeerd kan worden in het te verzenden pakket. Origineel probeerde ik dit op een Wemos R1D1 (via softserial) maar dat krijg ik niet stabiel. Net voor ik er de brui aan gaf heb ik een ESP Wroom 32 devboardje gekocht aangezien dat meerdere onafhankelijke seriele poorten heeft, geen idee of iemand daar ervaring mee zou hebben?

Ik heb volgende week een paar dagen vrij, eens zien hoever we hiermee geraken, straks eens door de links bladeren die jullie bij elkaar gesprokkeld hebben...

(**: Ik vraag mij wel af hoe betrouwbaar die Dynamic Load Balancing eigenlijk is als je plots een aantal grote verbruikers zou aanzetten en het 9 seconden duurt eer de auto daarvan op de hoogte gebracht wordt...)
toon volledige bericht
Punt 1 zit ik helaas ook mee, ik krijg zelfs af en toe de melding dat de auto niet opgeladen kan worden omdat er teveel stroom verbruikt wordt. Mijn oplossing houd hier ook rekening mee en lost dit op.
Punt 2 Helaas werkt het niet zo, de standaard die de laadpaal gebruikt is die van DSRM 3 of 4, pas vanaf DSRM 5 wordt het sneller en mijn ervaring is dat de laadpaal daarmee niet overweg kan. De poortsnelheid is dan te snel.

Ik stuur het signaal terug via een P1 meter die voor oudere meters bedoeld is DSRM 3/4. Echter heb ik waarschijnlijk nog problemen met de CRC code, in elk geval accepteert de laadpaal het P1 telegram niet. Ik ga hem nu debuggen. Als iemand een makkelijke manier heeft om de CRC te controleren be my guest.

Dit is een gegenereerd bericht:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
/XXX
1-3:0.2.8(50)
0-0:1.0.0(240811165433S)
0-0:96.1.1(4530303637303035353434353333323230)
1-0:1.8.1(20893.866*kWh)
1-0:1.8.2(14465.233*kWh)
1-0:2.8.1(4043.076*kWh)
1-0:2.8.2(9554.092*kWh)
0-0:96.14.0(1)
1-0:1.7.0(0.000*kW)
1-0:2.7.0(3.792*kW)
0-0:96.7.21(26)
0-0:96.7.9(18)
1-0:99.97.0(10)(0-0:96.7.19)
1-0:32.32.0(72)
1-0:52.32.0(38)
1-0:72.32.0(34)
1-0:32.36.0(2)
1-0:52.36.0(2)
1-0:72.36.0(2)
1-0:32.7.0(238.400*V)
1-0:52.7.0(240.300*V)
1-0:72.7.0(240.600*V)
1-0:31.7.0(0.000*A)
1-0:51.7.0(0.000*A)
1-0:71.7.0(0.000*A)
1-0:21.7.0(0.495*kW)
1-0:41.7.0(0.000*kW)
1-0:61.7.0(0.000*kW)
1-0:22.7.0(0.000*kW)
1-0:42.7.0(2.252*kW)
1-0:62.7.0(2.035*kW)
!985D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arens
@DutchKel als ik kijk naar mijn link zou er een lege regel moeten tussen je serie nummer en de rest van het bericht.

code:
1
 specs say: /XXXZ Ident CR LF CR LF Data ! CRC CR LF, i.e.: double CR LF after Ident

Dan wordt de crc berekend over de regels exclusief de ident regel.

Jou bericht zou dan moeten worden
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
/XXX

!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Arens schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:05:
@DutchKel als ik kijk naar mijn link zou er een lege regel moeten tussen je serie nummer en de rest van het bericht.

code:
1
 specs say: /XXXZ Ident CR LF CR LF Data ! CRC CR LF, i.e.: double CR LF after Ident

Dan wordt de crc berekend over de regels exclusief de ident regel.

Jou bericht zou dan moeten worden
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
/XXX

!
toon volledige bericht
Goed opgemerkt. Ik kwam er ook al achter dat de CRC code ook nog onjuist is. Dus daar moet ik ook nog aan sleutelen. Helaas moet ik er heel vroeg uit om te werken dus ik zal dit komende week eens rustig bekijken allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Ik heb vooralsnog even de 'tussenweg' gekozen en Shell Recharge backoffice gevraagd mijn Home Advanced met LB terug te schroeven naar 8A ipv de huidige 16A. Daarmee zou ik in ieder geval van ruim 11.000 watt naar 5.500 watt moeten zakken, en daarmee met zonnig weer minder van het net pakken. Áls ik dan een keer de auto vlot vol wil hebben hang ik hem wel aan de paal in de wijk of de 22 AC op een kantoorlocatie.

Benieuwd weer naar jullie harde werk dus ik blijf het topic volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
adinsx schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:17:
Ik heb vooralsnog even de 'tussenweg' gekozen en Shell Recharge backoffice gevraagd mijn Home Advanced met LB terug te schroeven naar 8A ipv de huidige 16A. Daarmee zou ik in ieder geval van ruim 11.000 watt naar 5.500 watt moeten zakken, en daarmee met zonnig weer minder van het net pakken. Áls ik dan een keer de auto vlot vol wil hebben hang ik hem wel aan de paal in de wijk of de 22 AC op een kantoorlocatie.

Benieuwd weer naar jullie harde werk dus ik blijf het topic volgen.
Ai, dat had je veel makkelijker kunnen doen door de kabel uit de p1 meter te halen, dan kon je nog snel laden indien je dat wilde door de kabel weer erin te doen.

Als de newmotion laadpaal geen p1 signaal krijgt dan valt die terug op de veilige laadsnelheid en die is 8A per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:27

Ethirty

Who...me?

Vol interesse dit topic zojuist zitten lezen. Helaas hier ook een verplichte Shell paal in aantocht, zodat declaratie automatisch kan. Teleurstellend om te zien dat hun LB module de stroomrichting niet eens begrijpt. :X
Al begreep ik wel dat ik het nieuwere type krijg die zelf al via modbus met de paal praat. Het is lastig actuele en juiste informatie te vinden over wat Shell nu exact levert.

Als ik het verhaal zo goed begrijp zou ik dan met gemodificeerde modbus berichten de paal iets slimmer kunnen maken. Straks waarschijnlijk meerdere modbus tcp devices in huis, dus met een waveshare modules is de vertaling naar RS485 vast gemaakt. Het zal wel lastig zijn om de juiste modbus commando’s te vinden als ik zie wat een berg code hierboven staat. Dat ga ik nooit ontcijferen :/

Jammer dat het in 2024 allemaal nog zo ingewikkeld moet.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deroby
Welkom @Ethirty =)

Ik heb (nog =) totaal geen idee van de Modbus implementatie maar ik vermoed dat dat net iets makkelijker gaat zijn om mee te werken dan die telegrammen die de P1 meter uitstuurt; gewoon JSON over een standaard RS232 was te makkelijk geweest volgens de heren van het DSMR committee?

Uiteindelijk moet je maar 1 getal naar die laadpaal sturen: "hoeveel Watt haal ik momenteel van het net?"
(OK, misschien ook nog eens per fase... 3 getallen dan =)

De uitdaging wordt de juiste registers uitvissen maar vermoedelijk heeft iemand dat wel al ergens gedocumenteerd.

Alvast succes gewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtweaked
Ethirty schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:36:
Vol interesse dit topic zojuist zitten lezen. Helaas hier ook een verplichte Shell paal in aantocht, zodat declaratie automatisch kan. Teleurstellend om te zien dat hun LB module de stroomrichting niet eens begrijpt. :X
Al begreep ik wel dat ik het nieuwere type krijg die zelf al via modbus met de paal praat. Het is lastig actuele en juiste informatie te vinden over wat Shell nu exact levert.

Als ik het verhaal zo goed begrijp zou ik dan met gemodificeerde modbus berichten de paal iets slimmer kunnen maken. Straks waarschijnlijk meerdere modbus tcp devices in huis, dus met een waveshare modules is de vertaling naar RS485 vast gemaakt. Het zal wel lastig zijn om de juiste modbus commando’s te vinden als ik zie wat een berg code hierboven staat. Dat ga ik nooit ontcijferen :/

Jammer dat het in 2024 allemaal nog zo ingewikkeld moet.
zie: https://github.com/thomase1234/esphome-fake-xemex-csmb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Zoiets was ik volgens mij eerder in dit topic tegen gekomen. De Xemex docu is zelf ook niet heel duidelijk: op de pagina van registers staat dat de blauwe items te schrijven zijn, maar er is helemaal niks blauw op die pagina :')

Maar ik heb in mijn huis een device in mijn home-automation dat relatief simpel modbus tcp packages laat sturen volgens mij, dus met een converter ertussen ben ik er dan al. Mooi projectje voor deze winter :D

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Weet nog niet of het interessant is voor dit onderwerp, of zelfs maar werkt, maar een kant en klare modbus naar mqtt gateway biedt misschien mogelijkheden voor mensen met minder programmeerskills die wel met iets als HomeAssistant overweg kunnen.

https://www.eltako.com/en/catalog/products/91/zgw16wl-ip/

Edit: nevermind - het product heeft maar een zeer beperkte productondersteuning

[ Voor 12% gewijzigd door Ethirty op 22-08-2024 11:08 ]

#team_UTC+1

• adinsx
DutchKel schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:26:
[...]

Ai, dat had je veel makkelijker kunnen doen door de kabel uit de p1 meter te halen, dan kon je nog snel laden indien je dat wilde door de kabel weer erin te doen.

Als de newmotion laadpaal geen p1 signaal krijgt dan valt die terug op de veilige laadsnelheid en die is 8A per fase.
Dat werd hier inderdaad eerder genoemd, maar ik kan niet 'simpel' de p1-eruit halen helaas. Zie de foto die ik eerder plaatste, linksboven de loadbalancer met meetlussen (rechtsboven om wat fases), en een netwerkkabel die naar het laadpunt loopt. Die is wellicht met enige gedoe (of monteren koppelstukje?) te disconnecten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RhbPt2FHpaBqjUURqHWGyCXRwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSkQQbf6O5GUbsLGc2RXELgI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga er vanuit de de technische helpdesk van Shell nog contact opneemt (zoals ik gevraagd heb) voor ze iets aanpassen. Dus dan zal ik dat nog eens navragen.

• DutchKel
Je zou kunnen kijken of je nog een stukje draad ertussen kunt doen en dat je er dan een schakelaar tussen zet. Je hebt inderdaad een hele andere p1 meter dan hoe het bij mij zit met een rj12 socket erop.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dit is inderdaad het nieuwere type. Als ik de docu van Xemex goed begreep lijkt deze de stroom wel directioneel te registreren. Ik ga het straks wel meemaken.

#team_UTC+1

• adinsx
DutchKel schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:47:
Je zou kunnen kijken of je nog een stukje draad ertussen kunt doen en dat je er dan een schakelaar tussen zet. Je hebt inderdaad een hele andere p1 meter dan hoe het bij mij zit met een rj12 socket erop.
Ik heb net een van der twisted-pairs losgetrokken, maar zag nog weinig effect. Behalve dat het rode lampje in het midden niet meer knippert... Op de Homewizard bij actueel verbruik leek er wel 1000 watt af te gaan per fase, maar de invoeding door zonnestroom (21 panelen) is door de wolken niet heel betrouwbaar. Dus hmmm lastig.

Vanavond laat als het donker is nog eens kijken welk effect het nou wel of niet heeft. Als ik naar de berekening in de auto (Megane Electric) kijk, wil hij nog 4 uur laden voor 25->100%, dat is ongeveer 45 kW. Maakt toch rond die 11,5 kWh vermogen...

• adinsx
Ethirty schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:48:
Dit is inderdaad het nieuwere type. Als ik de docu van Xemex goed begreep lijkt deze de stroom wel directioneel te registreren. Ik ga het straks wel meemaken.
Wat bedoel je met directioneel te registreren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Volgens mij legde hier iemand uit dat de oudere module niet kon registreren of je energie inkocht of terug leverde. Als je maar genoeg terug leverde kon je je auto niet meer opladen. Als ze dat nu wel kunnen is er in ieder geval 1 probleem minder met de paal.

#team_UTC+1

• DutchKel
Ethirty schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:50:
Volgens mij legde hier iemand uit dat de oudere module niet kon registreren of je energie inkocht of terug leverde. Als je maar genoeg terug leverde kon je je auto niet meer opladen. Als ze dat nu wel kunnen is er in ieder geval 1 probleem minder met de paal.
Dat is inderdaad het geval. Ze lezen alleen de current uit en dat is hoeveel stroom er door de kabel gaat. De waarde is altijd positief (of 0). Dus daar kun je dan ook niet aan zien welke kant de stroom op gaat.

Bij mij is het dus als de zon volop schijnt dan krijg ik af en toe een melding van de auto dat er geen stroom geleverd wordt.

Pagina: 1 2 3 Laatste