Toon posts:

Newmotion Laadpaal Dynamic Management Module 'aansturen'

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deroby
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-05 16:17
Hoi iedereen,

ik vroeg mij af of er iemand hier mij al voorgegaan is in het 'faken' van het signaal dat de laadpaal (LP) gebruikt om de laadstroom naar de auto aan te sturen?

Context: ik heb een NewMotion via de lease en deze 'slimme' laadpaal vermijd actief dat het gecombineerd verbruik van het huis (oven, waterkoker, wasmachinet etc) in combinatie wat er naar de batterij vloeit de hoofdzekering zou overbelasten. Een zogenaamd Dynamic Load Balancing Management Module.

In de praktijk hebben ze een extra 'sensor' in mijn elektriciteitskast gebouwd die meet hoeveel stroom ik van het net haal en dat dan doorstuurt naar de LP. Ik vermoed dat de LP gewoon in software het verschil maakt van wat er max mogelijk is (40A) en wat er op dat moment binnenkomt en dat dan doorstuurt naar de wagen als limiet.

Echter, aangezien ik zonnepanelen heb zou ik het handig vinden als ik die limiet (dynamisch) zou kunnen instellen naargelang wat de panelen produceren. Komt daar nog eens bovenop dat in België het capaciteitstarief mij extra 'beboet' als ik constant te veel stroom trek.

Na veel opzoekwerk en (trage) communicatie met ShellRecharge blijkt dat (voorlopig?) de enige mogelijkheden erin bestaan om
  • rechtstreeks de auto aan te spreken (bv via een APP) en het vermogen op die manier te regelen
  • de limiet (eenmalig) te laten aanpassen naar bv 5kW (wat het max-vermogen is van mijn panelen) waardoor voor het capaciteitstarief toch al iets voordeliger af ben, hetgeen ik dan maar heb laten doen
Los van de vertraging die op optie 1 zou zitten, hoe moeilijk kan het zijn om in de app een optie te voorzien die zich richt op max 0A inkomend ipv 40A? Als ik zo lees wat anderen als antwoord kregen ben ik ook niet erg hoopvol dat ze hier in de zeer nabije toekomst werk van zullen maken... noch dat het een 'gratis dienst' zou worden.. want alles moet geld kosten tegenwoordig =(

Anyway, de "oplossing" is op zich niet zo moeilijk: onderschep het signaal van die sensor, interpreteer en pas aan in functie van wat de zonnepanelen op dat moment te bieden hebben en laat de LP zijn werk doen.

bv. Zonnepanelen geven 3000W, het huis gebruikt ca 500W. Maw, er gaat 2500W naar 'het net'.
=> die sensor ziet -2500W en stuurt dat door naar de LP
=> de LP legt geen limiet op aan de wagen want -2500W < 5kW, als ie al limiteert is het aan 7500W
=> de wagen start vrolijk met laden aan 7000W .. omdat dat is wat ie max kan (ID.4, 1-fase)
=> totaal verbruik is nu 7500W, PV levert 3000, maw, we nemen nu 4500W af van het net
=> aangezien 4500W < 5kW ziet de laadpaal daar geen graten in en alles loopt lekker verder

Wat ik echter wil is dat de auto zich limiteert naar pak 2300W zodat de batterij louter gevuld word met 'zonnestroom' ... komt het zonnetje verder uit en halen we 4000W uit de omvormer dan kan dat opgetrokken worden naar 3300W en omgekeerd, verdwijnt de zon achter een wolk dan zou het laden moeten beperkt worden tot wat nog voorhanden is en/of gepauzeerd worden.

Volgens mij moet dat eenvoudig doenbaar zijn door het sensor-signaal aan te passen en een 'fictief verbruik' door te geven in functie van die limiet van 5kW.

In het voorbeeld hierboven krijgen we dan: Zonnepanelen geven 3000W, het huis gebruikt ca 500W. Maw, er gaat 2500W naar 'het net'.
=> die sensor ziet -2500W maar ik tel daar 5kW bij en stuur dat naar de LP
=> de LP ziet een verbruik van 2500W en vertelt de wagen dat die max 2500W mag gebruiken
=> de wagen start nu aan 2500W
=> totaal verbruik is nu 2500W + 500W = 3000W, PV levert 3000W, maw, we nemen nu exact niets af van het net
=> de sensor ziet dus 0W, we tellen daar 5kW bij en sturen dat door naar de LP
=> de LP maakt het verschil en ziet dat alles goed is en houdt de wagen stabiel op 2500W

Komt er meer zon, dan gaat er extra stroom naar het net, gaat ons fictief verbruik mee omlaag en ziet de LP de mogelijkheid om de laadsnelheid te verhogen.
Valt de zon weg, dan gaan we plots stroom van het net gebruiken, ons fictief verbruik zal mee stijgen en de LP gaat het laadvermogen van de auto beperken om te verhinderen dat we boven de 5kW limiet gaan.

Tot daar de theorie =)

In de praktijk heb ik echter geen idee welk protocol die sensor gebruikt... heeft er iemand daar ervaring mee? Als ik naar de specificaties van die laadpaal kijk dan heeft die op het eerste zicht slechts 1 ingang voor zo een sensor, en deze is gemarkeerd [P1]. Beter nog, volgens de specificaties is deze compatibel met de P1 poort van de DSMR en ... als ik naar de sensor zelf kijk dan ziet deze er zo uit:

=> 6 draadjes (net zoals DSMR P1 poort)
=> brandend P1 ledje

Ik begin zowaar te denken dat die sensor gewoon "ook" een P1 poort is... Kan iemand dat bevestigen, en heeft er iemand ervaring met 'genereren' van zo een P1 signaal?

PS: Ik haal sinds lange tijd met success het P1 signaal uit mijn DSMR dmv https://www.zuidwijk.com/product/p1-reader-ethernet/ van mede-tweaker @iMars en gebruik dat om 'overschot' in mijn Sanitaire verwarming te dumpen; maar het zou leuk zijn als ik ook de auto wat slimmer kon laden...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deroby
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-05 16:17
Update: dingen die we de voorbije week hebben bijgeleerd:

Als ik mijn P1 reader aan die DPM module hang van hierboven dan krijg ik volgende pakketjes te zien:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
/XMX5XMX0000000000000

1-3:0.2.8(00)
0-0:1.0.0(000000000000W)
0-0:96.1.1(0000000000000000000000000000000000)
1-0:1.8.1(000000.000*kWh)
1-0:2.8.1(000000.000*kWh)
1-0:1.8.2(000000.000*kWh)
1-0:2.8.2(000000.000*kWh)
0-0:96.14.0(0000)
1-0:1.7.0(00.000*kW)
1-0:2.7.0(00.000*kW)
0-0:17.0.0(000.0*kW)
0-0:96.3.10(0)
0-0:96.7.21(00000)
0-0:96.7.9(00000)
1-0:99.97.0(0)(0-0:96.7.19)
1-0:32.32.0(00000)
1-0:52.32.0(00000)
1-0:72.32.0(00000)
1-0:32.36.0(00000)
1-0:52.36.0(00000)
1-0:72.36.0(00000)
0-0:96.13.1(XMX_P1CS_V06)
0-0:96.13.0()
1-0:31.7.0(000*A)
1-0:51.7.0(000*A)
1-0:71.7.0(000*A)
1-0:21.7.0(00.000*kW)
1-0:41.7.0(00.000*kW)
1-0:61.7.0(00.000*kW)
1-0:22.7.0(00.000*kW)
1-0:42.7.0(00.000*kW)
1-0:62.7.0(00.000*kW)
!D78F

Opmerkingen:
  • Om te vermijden dat ik wat PII in de wereld gooi heb ik quasi alle data door nullen vervangen, de checksum klopt bijgevolg idd niet meer, normaal gezien is dit wel het geval. (Ter info, quasi ALLE LIJNEN zijn standaard 0-waarden vanuit de DPM module!)
  • De module stuurt exact 1 pakket elke 10 seconden
  • De module stuurt enkel data door als alle 6 pinnen verbonden zijn, vermoedelijk controleert het dus eerst of er 'iets' tussen pin 1 (+5V) en 6 (GND) zit vooraleer data te versturen.
    De P1 status led gaat ook pas aan als je alle 6 pinnen gebruikt, maw, een 4-aderige 'telefoonkabel' volstaat niet.
Het verbaast mij wel een beetje dat er slechts om de 10 seconden een pakket wordt doorgestuurd; mogelijk is het sneller wanneer er meer stroom vloeit?? Al lijkt me da sterk.. time will tell, momenteel leveren mijn PV panelen meer stroom op dan ik op kan verwerken dus krijg ik louter [1-0:1.7.0(00.000*kW)] te zien, zowel hier als op de DSMR. Er stroomt iets van een 2kW naar het net, maar dat wordt niet geregistreerd in het telegram van de DPM module. De digitale meter geeft uiteraard wel netjes 1-0:2.7.0(02.126*kW) aan.

Tevens heb ik eens gekeken hoe moeilijk het is inkomende pakketen aan te passen, en uiteraard is dat kinderspel. Na wat rondzwerven op het internet leer ik dat de poort eigenlijk RS-422 gebaseerd is. Ik had hier nog een USB<->RS485 bordje liggen en aangezien dat "elektrisch" redelijk dicht in elkaars buurt ligt dacht ik: laten we dat eens testen, uiteindelijk moet ik louter zenden, niet?
Wat ik momenteel al werkende heb is:
  • DSMR => P1 reader (nr 1) via 6-aderige RJ12 kabel
  • P1 reader => LAN (Ethernet, UTP)
  • Desktop: POC in c#
    • dat telegrammen leest vanop het netwerk (telnet)
    • dat telegram aanpast (lijn 1-0:1.7.0 krijgt 5000W bijgeteld en checksum wordt herrekend)
    • dat aangepast telegram naar COM3 doorstuurt
  • aan (virtuele) COM3 hangt die USB<->RS485 interface die dat weer omzet in een 115200 baud serieel signaal
  • RS485 => P1 reader (nr 2) zet serieel weer om naar Ethernet (LAN)
  • putty (telnet) leest netwerk signaal weer uit en tovert het op het scherm waar ik (mits heel kleine delay) de aangepast pakketten zie langs-scrollen...
Het plan is uiteraard om die laatst stappen niet naar een 2de P1 reader + putty te doen, maar rechtstreeks naar de laadpaal. Echter, wacht ik nog effe tot mijn bestelling van een RS422 bordje binnen is aangezien ik eigenlijk heel dit verhaal op een Arduino zou willen draaien zonder tussenkomst van mijn desktop. RS422 heeft Rx en Tx fysiek gescheiden dus in theorie zou dat perfect moeten werken, het ene verbind ik met de DPM module, het andere met de laadpaal. Via wifi (ESP32) kan dan monitoren en evt aanpassen of ik 5kW wil bijtellen (lees: enkel 'overschot van de zon naar de wagen sturen') of net niet (lees: telegrammen gewoon 1:1 doorsturen zodat het werkt zoals het nu werkt en ik dus bv ook 's nachts kan laden)...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blvermeu
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 29-05 20:59
Hey DeRoby,

Ik zit min of meer indezelfde situatie als jij (ook België), maar heb heb me momenteel neegelegd bij een tussenoplossing (de laadpaal aan/af kunnen zetten, en dan met wat automations in HA dit fijn regelen met total load op dat moment). Echter indien er muziek in dit verhaal zit => superhard geïnteresseerd!

thx for the effort!

Ben

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:24

Sr_Ogel

Klop klop klop

Grappig dat ik deze nu vind. Hier is het nog een luxe probleem maar wil eigenlijk voor 2025 dat er een oplossing is (einde 100% salderen)

Sinds kort Renault Megane op de parkeerplaats staan die alleen kan laden met bijna 13 kW in mijn geval. In 3 uur zit doorgaans de auto vol. De zonnepanelen leveren echter van 8:00 tot 17:00. Het liefst zou ik er dus 9 uur over doen om de auto te laden. Bij mijn vorige EV kon dat ingesteld worden.

Heb contact gezocht met Shell, maar anders dan een Positieve reactie en we gaan dit naar de developers door zetten,heb ik niet van ze gehad.

Heb overigens dezelfde paal, zelfde unit in de meterkast de detectie wordt bij mij gedaan met ct klemmen. Kan zelf de hoofdautomaat weer in schakelen dus alles zou enigzins risicoloos kunnen draaien.

Ik ga je updates volgen.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee