Je hebt een PBGunterius schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:52:
[...]
Ik heb sterke interesse in je PCB en de software tot zover geschreven. Kan ik ook mee helpen testen of al iets met jouw hulp aankopen ? Ik doel op
- enkel laden met PV overschot, met een zeker minimum (8A vermoed ik)
- de optie om dit te overrulen en dan laad ik s nachts.'
Ik heb wel maar 1 fase, maar ik vermoed dat ik dat software matig wel kan aanpassen.
Graag hoor ik van je !
Gunterius
Ben je al verder gekomen met het delen en te koop aanbieden van je print?[BO]Legolas schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:43:
[...]
Ik ben van plan om de hardware via Tindie te koop aan te bieden en de software wordt inderdaad open source beschikbaar.
Ik ben erg benieuwd naar jouw hard- en software en zou willen kijken of het uitgebreid kan worden met een P1-telegram dat vanuit een ander HA-device wordt gedeeld. Zodat dit device in de laadpaal kan worden geplaatst en het trekken van een extra RJ12-kabel niet nodig is. De data van de slimme meter en zonnepanelen wordt dan over Wifi verzonden.
Die usecase is hardwarematig zeker mogelijk @DeGroeneWeg, maar zal softwarematig wel een andere implementatie nodig hebben. (lees een stuk eenvoudiger).
Op dit moment ben ik printjes aan het voorbereiden voor @Gunterius en @Knorretje63, zodat zij ermee kunnen testen en feedback kunnen geven om de software te verbeteren.
Op dit moment ben ik printjes aan het voorbereiden voor @Gunterius en @Knorretje63, zodat zij ermee kunnen testen en feedback kunnen geven om de software te verbeteren.
Beste Legolas ik zou ook heel graag mee willen doen! Heb een business pro 3.0 laadpaal en wil absoluut jouw systeem gebruiken. Kan ik je een DM sturen om mee te kunnen doen?[BO]Legolas schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:33:
Die usecase is hardwarematig zeker mogelijk @DeGroeneWeg, maar zal softwarematig wel een andere implementatie nodig hebben. (lees een stuk eenvoudiger).
Hadden mensen al meegekregen dat shellrecharge de zaken over wilt dragen naar 50five?
Geen idee wat dat voor de laadpalen betekend. Heb ergens hoop dat er wat meer info over API's beschikbaar komt en die dingen gewoon te sturen zijn via de webinterface met ethernet verbinding.
Geen idee wat dat voor de laadpalen betekend. Heb ergens hoop dat er wat meer info over API's beschikbaar komt en die dingen gewoon te sturen zijn via de webinterface met ethernet verbinding.
Persoonlijk vraag ik me af of ze daar tijd en geld in gaan steken. Shell wilde duidelijk ontgroenen en 50five wil gewoon heel graag een groter netwerk van palen om te exploiteren.
Ik zou al blij zijn dat je als gebruiker ook de beschikking krijgt over installer opties, zoals laadlimiet.
Ik zou al blij zijn dat je als gebruiker ook de beschikking krijgt over installer opties, zoals laadlimiet.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
All,
Ik heb vandaag de fantastische laadpaal "Shell Recharged Advanced 3.0" gekregen van mijn werkgever...
Hij is geleverd zonder DLM module. <sarcasme> Wat een fanstisch goede laadpaal!! </sarcasme>
Bij het zoeken naar hoe je dus basic instellingen doet zoals load balancing/paal aan/uit, sessies uitlezen kwam ik er dus achter dat dat eigenlijk allemaal niet lukt met deze paal/HA is al helemaal niet mogelijk.
Pffft.
Hebben jullie nog ideeën? Ik zou graag basic instellingen doen:
- Laadstroom begrenzen en dat liefst via HA, volledig dynamisch afhankelijk van PV productie en eventueel een overrule functie enzoverder (snel weg de volgende ochtend).
- Lader aan en afzetten.
Iemand die hier een oplossing voor heeft?
@[BO]Legolas : ik zie dat jij een PCB'tje ontworpen hebt die dit min of meer moet kunnen? Hoe ver sta je daarmee? Is dat bugvrij, werkt dat goed? Commercieel je dit? Je mag me steeds een PB sturen, graag zelfs!
Ik heb vandaag de fantastische laadpaal "Shell Recharged Advanced 3.0" gekregen van mijn werkgever...
Hij is geleverd zonder DLM module. <sarcasme> Wat een fanstisch goede laadpaal!! </sarcasme>
Bij het zoeken naar hoe je dus basic instellingen doet zoals load balancing/paal aan/uit, sessies uitlezen kwam ik er dus achter dat dat eigenlijk allemaal niet lukt met deze paal/HA is al helemaal niet mogelijk.
Pffft.
Hebben jullie nog ideeën? Ik zou graag basic instellingen doen:
- Laadstroom begrenzen en dat liefst via HA, volledig dynamisch afhankelijk van PV productie en eventueel een overrule functie enzoverder (snel weg de volgende ochtend).
- Lader aan en afzetten.
Iemand die hier een oplossing voor heeft?
@[BO]Legolas : ik zie dat jij een PCB'tje ontworpen hebt die dit min of meer moet kunnen? Hoe ver sta je daarmee? Is dat bugvrij, werkt dat goed? Commercieel je dit? Je mag me steeds een PB sturen, graag zelfs!
Hoi allemaal,
Onlangs is bij mij thuis de Shell advanced flex laadpaal geïnstalleerd.
Onderliggend is dit een laadpaal van fabrikant Peblar. Nu lees ik op de website van Peblar dat er een koppeling bestaan met homwizzard om via dynamic load balancing zonnestroom laden te ondersteunen.
Omdat de paal in beheer is bij Shell kan ik deze koppeling zelf niet tot stand brengen en Shell wil hier zelf niets mee doen.
Iemand ervaring met deze koppeling of ideeën hoe
Ik het laadvermogen kan afstemmen op de opwek van zonnepanelen?
Onlangs is bij mij thuis de Shell advanced flex laadpaal geïnstalleerd.
Onderliggend is dit een laadpaal van fabrikant Peblar. Nu lees ik op de website van Peblar dat er een koppeling bestaan met homwizzard om via dynamic load balancing zonnestroom laden te ondersteunen.
Omdat de paal in beheer is bij Shell kan ik deze koppeling zelf niet tot stand brengen en Shell wil hier zelf niets mee doen.
Iemand ervaring met deze koppeling of ideeën hoe
Ik het laadvermogen kan afstemmen op de opwek van zonnepanelen?
Dit topic gaat specifiek over de oude NewMotion paal. In het algemene laadpaal topic zijn denk ik genoeg ervaringen te vinden over rebranded Peblar palen.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
De Shell Advanced flex is idd een rebranded Peblar, maar de mijne is een advanced 3.0 (newmotion), gekocht in 2023... Is (helaas) geen rebranded Peblar.
@Pharos1985 Het draait bij mij thuis al weken naar behoren. Verder zijn @Knorretje63 en @Gunterius momenteel aan het betatesten om vast te stellen of het in hun situatie ook naar behoren werkt. We zijn daarbij wat software, hardware en documentatie verbeteringen tegengekomen die grotendeels zijn doorgevoerd.
Een vriend van mij print binnenkort een eerste concept behuizing en ik ga binnenkort een batch bestellen voor verkoop. Ik zal hier een bericht posten zodra er iets te bestellen is
Intussen ben ik ook nog een huis aan het renoveren en ga ik in juli verhuizen, dus ik kan nog geen garanties geven op doorlooptijd.
Een vriend van mij print binnenkort een eerste concept behuizing en ik ga binnenkort een batch bestellen voor verkoop. Ik zal hier een bericht posten zodra er iets te bestellen is
Intussen ben ik ook nog een huis aan het renoveren en ga ik in juli verhuizen, dus ik kan nog geen garanties geven op doorlooptijd.
@[BO]Legolas Top werk. Keep us posted en als je nog een beta testers kan gebruiken, hou ik me zonder me op te dringen aanbevolen. Wil gerust de hardware aanschaffen die nodig is.
Al had ik op Github ook wel al een oplossing gevonden via een zeker Thomase1234. Al weet ik niet of dat goed werkt en makkelijk in HA te integreren is, het lijkt van wel.
We zien wel, bedankt alvast voor je werk!
Al had ik op Github ook wel al een oplossing gevonden via een zeker Thomase1234. Al weet ik niet of dat goed werkt en makkelijk in HA te integreren is, het lijkt van wel.
We zien wel, bedankt alvast voor je werk!
Aangezien ik geen NewMotion laadpaal meer in gebruik heb verlaat ik deze topic. Helaas heb ik de software nog niet zover af kunnen werken dat deze verspreid kan worden.
Gelukkig zijn andere er wel verder mee gegaan.
Helaas kan ik alleen melden dat 50five de laadpaal niet wil ondersteunen en er dus ook geen aanpassingen op doet. Ze nemen het in beheer maar dat is dan ook alles.
50five heeft net als Shell Recharge de Peblar laadpalen die ze nu volledig ondersteunen en de functionaliteit die we hier zoeken heeft ingebouwd.
Gelukkig zijn andere er wel verder mee gegaan.
Helaas kan ik alleen melden dat 50five de laadpaal niet wil ondersteunen en er dus ook geen aanpassingen op doet. Ze nemen het in beheer maar dat is dan ook alles.
50five heeft net als Shell Recharge de Peblar laadpalen die ze nu volledig ondersteunen en de functionaliteit die we hier zoeken heeft ingebouwd.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Even voorstellen: Ben, overdag software ontwikkelaar, 's avonds knutselaar.
In de periode dat @[BO]Legolas een PCB ontwierp, deed ik iets soortgelijks: ik heb een P1-Simulator ontworpen en gebouwd, speciaal voor dit 'laadpaal-probleem'. Deze Simulator kan via WiFi aangestuurd worden, bijv. vanuit HomeAutomation en stuurt dan gesimuleerde P1-telegrammen naar je laadpaal.
Al snel nadat ik dit publiceerde werd de Simulator ontdekt door een andere Tweakers-groep die hem gebruikt om hun thuisaccu's 'voor de gek te houden'. Met succes. Zie arro3038 in "Eva Power hybride thuisaccu"
Dus: wie interesse heeft, kijk eens daar.
In de periode dat @[BO]Legolas een PCB ontwierp, deed ik iets soortgelijks: ik heb een P1-Simulator ontworpen en gebouwd, speciaal voor dit 'laadpaal-probleem'. Deze Simulator kan via WiFi aangestuurd worden, bijv. vanuit HomeAutomation en stuurt dan gesimuleerde P1-telegrammen naar je laadpaal.
Al snel nadat ik dit publiceerde werd de Simulator ontdekt door een andere Tweakers-groep die hem gebruikt om hun thuisaccu's 'voor de gek te houden'. Met succes. Zie arro3038 in "Eva Power hybride thuisaccu"
Dus: wie interesse heeft, kijk eens daar.
[ Voor 0% gewijzigd door Benefactus op 11-06-2025 23:48 . Reden: typo ]
Ook een mooi project @Benefactus. Leuk om te zien dat we beiden op twee verschillende oplossingen zijn uitgekomen. De jouwe heel generiek en de mijne heel specifiek.
Mijn doel was een plug en play oplossing specifiek om de loadbalancer van laadpalen voor de gek te houden, zonder dat daarbij actieve huisautomatisering noodzakelijk is. Ik wil mijn oplossing namelijk beschikbaar maken voor de minder technisch onderlegde medemens. En dat is gelukt, want mijn oplossing kan volledig zelfstandig werken.
Wel heel gaaf om te zien hoe jouw generieke oplossing breed ingezet wordt door tweakers.
Mijn doel was een plug en play oplossing specifiek om de loadbalancer van laadpalen voor de gek te houden, zonder dat daarbij actieve huisautomatisering noodzakelijk is. Ik wil mijn oplossing namelijk beschikbaar maken voor de minder technisch onderlegde medemens. En dat is gelukt, want mijn oplossing kan volledig zelfstandig werken.
Wel heel gaaf om te zien hoe jouw generieke oplossing breed ingezet wordt door tweakers.
Hm je PCB oplossing klinkt exact als wat ik nodig heb als ik vanaf september een terugleververgoeding moet gaan betalen.[BO]Legolas schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:08:
Ook een mooi project @Benefactus. Leuk om te zien dat we beiden op twee verschillende oplossingen zijn uitgekomen. De jouwe heel generiek en de mijne heel specifiek.
Nu heb ik wel enige technische kennis, maar ver onder het niveau van de gemiddelde Tweaker. Wat denk je, is het te doen om dit zelf aan de praat te krijgen zonder enige kennis van zaken?
Dat is precies de bedoeling. Ik ontwikkel het als een plug en play product.KrullenO schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:06:
[...]
Hm je PCB oplossing klinkt exact als wat ik nodig heb als ik vanaf september een terugleververgoeding moet gaan betalen.
Nu heb ik wel enige technische kennis, maar ver onder het niveau van de gemiddelde Tweaker. Wat denk je, is het te doen om dit zelf aan de praat te krijgen zonder enige kennis van zaken?
CT klemmen om de aders van de laadpaal
P1 stekkertje uit de slimme meter in het uitgaande poortje.
Nieuw P1 kabeltje tussen de slimme meter en de ingaande poort
Verbinding leggen met je WiFi en via een web interface configureren naar wens
Optioneel via mqtt koppelen aan home assistant of via de REST interface aan elk systeem naar wens
Hmmz, ik vermoed niet dat dit nodig is indien je enkel "manueel" wilt kunnen loadbalancen. Maw: mijn home assistant zal wel bepalen (op basis van een automatisatie of indien ik het manueel wil ingeven) hoeveel stroom die paal mag vreten.
Uiteraard met "eigen risico" dat ik teveel verbruik en mijn automaten eruit klappen, maar dat is dan uiteraard mijn eigen probleem.
Ik zoek eigenlijk meer een product waarmee ik via P1 de paal kan "bedriegen" > zo heb ik een mogelijkheid om hem zodanig te bedriegen dat hij laadt op de juiste snelheid zoals ik dat wens.
Zo interpreteer ik toch jouw product min of meer, of zie ik dat mis?
Gaat die oplossing ook in volgende situatie werken?
Mijn newmotion heeft geen P1 poort maar werkt met 3 ct klemmen gekoppeld op een “load balancer” die op elke fase hangen op de intro van mijn zekeringkast.
Tot voor kort zat die newmotion nog op de Shell recharge app en kon ik via node red hem nog aan/uit zetten. Maar nu hebben de grapjassen alles over gezet naar 50five en nu kan zelfs dat niet meer. Dat hele ding is niet meer geworden dan een driefasige stekker…
Ze zouden (gevonden op een ander forum) de firmware kunnen upgraden zodat je deze zaken alsnog vanuit HA kunt sturen maar ik geloof er niet erg in.
Ik ben echt op zoek naar oplossing om die rommel toch ietwat slimmer aan te kunnen sturen…
Mijn newmotion heeft geen P1 poort maar werkt met 3 ct klemmen gekoppeld op een “load balancer” die op elke fase hangen op de intro van mijn zekeringkast.
Tot voor kort zat die newmotion nog op de Shell recharge app en kon ik via node red hem nog aan/uit zetten. Maar nu hebben de grapjassen alles over gezet naar 50five en nu kan zelfs dat niet meer. Dat hele ding is niet meer geworden dan een driefasige stekker…
Ze zouden (gevonden op een ander forum) de firmware kunnen upgraden zodat je deze zaken alsnog vanuit HA kunt sturen maar ik geloof er niet erg in.
Ik ben echt op zoek naar oplossing om die rommel toch ietwat slimmer aan te kunnen sturen…
Dat die NewMotion paal rommel is, is een echt understatement. Ik vermoed dat dit min of meer het topic is van mensen die verbonden zijn aan die rommel door hun werkgever (include me) 😂
Ik was deze paal zo zat (ook al is die van de werkgever) dat die gewoon op MP is gegaan. Heb nu een mooie Phoenix CharX lader met locale API en MQTT ondersteuning.
Inderdaad, van werkgever gekregen en vanwege het gemak van declareren heb ik ook geen zin om er zelf veel geld in te steken.Pharos1985 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 01:00:
Dat die NewMotion paal rommel is, is een echt understatement. Ik vermoed dat dit min of meer het topic is van mensen die verbonden zijn aan die rommel door hun werkgever (include me) 😂
Een deel van de beperkingen wordt bij mij afgevangen door de Tibber app die de auto zelf aanstuurt.
#team_UTC+1
Als je de auto direct via de Tibber app aanstuurt, dan heb je toch eigenlijk geen slimme laadpaal meer nodig, of zie ik iets over het hoofd?Ethirty schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 09:23:
[...]
Inderdaad, van werkgever gekregen en vanwege het gemak van declareren heb ik ook geen zin om er zelf veel geld in te steken.
Een deel van de beperkingen wordt bij mij afgevangen door de Tibber app die de auto zelf aanstuurt.
De loadbalancer van de laadpaal zal de laadstroom beperken zodra de gemeten stroom (P1 bericht) op de huisaansluiting voorbij een bepaald Amperage gaat. Zoda de gemeten stroom dan weer onder Amperage zakt zal de loadbalancer de laadstroom weer laten toenemen.Pharos1985 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 22:06:
[...]
Hmmz, ik vermoed niet dat dit nodig is indien je enkel "manueel" wilt kunnen loadbalancen. Maw: mijn home assistant zal wel bepalen (op basis van een automatisatie of indien ik het manueel wil ingeven) hoeveel stroom die paal mag vreten.
Uiteraard met "eigen risico" dat ik teveel verbruik en mijn automaten eruit klappen, maar dat is dan uiteraard mijn eigen probleem.
Ik zoek eigenlijk meer een product waarmee ik via P1 de paal kan "bedriegen" > zo heb ik een mogelijkheid om hem zodanig te bedriegen dat hij laadt op de juiste snelheid zoals ik dat wens.
Zo interpreteer ik toch jouw product min of meer, of zie ik dat mis?
Om de laadpaal de "bedriegen" zodat hij op de juist snelheid laadt, zal je dus moeten weten (= meten) hoeveel stroom er richting de auto gaat en zodra die stroom te hoog wordt een P1 bericht met een laadstroom boven de grens moeten simuleren, zodat de loadbalancer de stroom gaat beperken. Als de gemeten laadstroom dan naar je wens zakt, zal je een P1 bericht met een laadstroom op de grens moeten simuleren.
Ik ben al dik een jaar bezig met de ontwikkeling van dit product. Toen ik eraan begon dacht ik ook "mwah, gewoon wat P1 berichtjes simuleren en je bent er wel". Dat viel dus tegen.
Bovenstaande gezegd hebbende. Het is gewoon een PCB met een ESP32 erop. Hij heeft een USB naar serieel converter aan boord, dus niets houdt je tegen om je eigen firmware te flashen en zelf een andere aansturing te maken.
Bedankt alvast voor de verduidelijking! Ik kan zeker en vast goed begrijpen dat dit niet zomaar "wat P1 berichtjes" zijn: er komt zoveel meer bij kijken en tevens zijn we geen doorgewinterde programmeurs denk ik. Ook al het P1 protocol begrijpen/ontcijferen is wel wat werk kan ik me voorstellen.
Hou me zeker aanbevolen van zodra je iets concreets zou hebben.
Nogmaals dank!
Hou me zeker aanbevolen van zodra je iets concreets zou hebben.
Nogmaals dank!
Hoe declareer je nu je kosten?Tillumen schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 07:56:
Ik was deze paal zo zat (ook al is die van de werkgever) dat die gewoon op MP is gegaan. Heb nu een mooie Phoenix CharX lader met locale API en MQTT ondersteuning.
Nou ja het slimme blijft beperkt tot een start en stop signaal bij door Tibber bepaalde momenten. Echt optimaal gebruik van van zonneladen is er niet bij.Mars2020 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:36:
[...]
Als je de auto direct via de Tibber app aanstuurt, dan heb je toch eigenlijk geen slimme laadpaal meer nodig, of zie ik iets over het hoofd?
#team_UTC+1
Jawel hoor…Ethirty schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:58:
[...]
Nou ja het slimme blijft beperkt tot een start en stop signaal bij door Tibber bepaalde momenten. Echt optimaal gebruik van van zonneladen is er niet bij.
Naast laden op de goedkoopste momenten (daarbij kijkt Tibber tot een week vooruit op basis van voorspelling), kun je ook instellen dat je wilt laden op zonnestroom. Bij de instelling laden op zonnestroom kun je zelfs opgeven of je daarbij wilt optimaliseren op kosten of op eigenverbruik…….
Backoffice loopt via TAP electric. Dat verrekenen kan met iedere laadpaal met een backoffice abo. Enige voordeel wat je bij Shell hebt is dat de backoffice kosten door de werkgever worden vergoed. Bij Tap heb je die niet en zitten die als opslag in de laadkosten.
In dat geval zeker interesse hier![BO]Legolas schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:25:
[...]
Dat is precies de bedoeling. Ik ontwikkel het als een plug en play product.
Optioneel via mqtt koppelen aan home assistant of via de REST interface aan elk systeem naar wens
Misschien dat het beter werkt met hun eigen P1 meter, maar die heb ik niet en ik vraag me regelmatig af waarom hij gaat laden of ineens stopt.Mars2020 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:39:
[...]
Jawel hoor…
Naast laden op de goedkoopste momenten (daarbij kijkt Tibber tot een week vooruit op basis van voorspelling), kun je ook instellen dat je wilt laden op zonnestroom. Bij de instelling laden op zonnestroom kun je zelfs opgeven of je daarbij wilt optimaliseren op kosten of op eigenverbruik…….
Maar waar ik op doelde is dat het alleen aan of uit is, Tibber kan niet de laadsnelheid aanpassen. Ze snappen nauwelijks wat de laadsnelheid is en die kan je ook nergens instellen.
#team_UTC+1
Als het zo zal werken heb ik ook zeker interesse[BO]Legolas schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:25:
[...]
Dat is precies de bedoeling. Ik ontwikkel het als een plug en play product.
Voor de integratie met Home Assistant via de 50five website ben ik met een nieuwe Node Red flow begonnen. Mogelijk ook handig voor anderen in dit topic?
Code staat hier:
https://github.com/nikagl/50five
Code staat hier:
XC40 P8
Ben vooral benieuwd of het iets nieuws gaat brengen. Vooralsnog is de paal na de overgang nóg beperkter geworden.
#team_UTC+1
In welke zin nog beperkter? Bij mij kan hij helemaal niets (buiten laden). Ik kan geen laadstroom instellen, ik heb geen load balancing, ik kan niet zien hoeveel kw ik geladen heb enzoverder.Ethirty schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:37:
Ben vooral benieuwd of het iets nieuws gaat brengen. Vooralsnog is de paal na de overgang nóg beperkter geworden.
Hij kan niet beperkter worden IMHO.
De module waar hierover geschreven wordt, denk ik niet dat ik kan gebruiken. Ik heb voor zover ik weet geen toegang tot het 50five platform zelf, mijn werkgever wel.
@Pharos1985 ik ken de historie niet, maar in mijn geval heb ik de afgelopen 10 jaar gebruik gemaakt van New Motion en Shell Recharge. Ik lease via Athlon die de facturatie aan MTC (Multi Tank Card) uitbesteedt. Ik heb standaard ook geen toegang tot de portalen van Athlon, MTC en TNM/SR/50Five maar vraag het "gewoon" aan via de desbetreffende website(s). Soms nummerbord invoeren, soms kaartnummer en/of pincode... nothing special. Lukt dat in jouw geval niet en kan het dus inderdaad echt alleen via jouw werkgever?
In alle gevallen (TNM/SR/50Five) is alleen stoppen/starten mogelijk. En achteraf kan ik de laadsessies zien. Daadwerkelijke stroomverbruik alleen via de P1-poort van mijn meter en API van de zonnepanelen. Loadbalancing, laadstroom begrenzen, etc., jammer genoeg niet...
Bij de overgang van SR naar 50Five werkte ineens het stop/start niet meer. Ik heb simpelweg hetzelfde mailadres bij de 50five website gebruikt (https://50five-snl.evc-net.com/) en het password gereset. Daarna had ik weer toegang maar dan via 50five.
Wat betreft 50five heb ik tot nog toe maar één nadeel gevonden: je kunt niet meer stoppen/starten via de app. Wel via de website:
In alle gevallen (TNM/SR/50Five) is alleen stoppen/starten mogelijk. En achteraf kan ik de laadsessies zien. Daadwerkelijke stroomverbruik alleen via de P1-poort van mijn meter en API van de zonnepanelen. Loadbalancing, laadstroom begrenzen, etc., jammer genoeg niet...
Bij de overgang van SR naar 50Five werkte ineens het stop/start niet meer. Ik heb simpelweg hetzelfde mailadres bij de 50five website gebruikt (https://50five-snl.evc-net.com/) en het password gereset. Daarna had ik weer toegang maar dan via 50five.
Wat betreft 50five heb ik tot nog toe maar één nadeel gevonden: je kunt niet meer stoppen/starten via de app. Wel via de website:
/f/image/SuANaygfr1vJ3OirKClevLbX.png?f=fotoalbum_large)
XC40 P8
How, interessant stuk hier ivm het stoppen dat via de website nog wel mogelijk is. Iemand toevallig een gedacht of hier ergens een node red automation voor te vinden is?nikagl schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:43:
@Pharos1985 ik ken de historie niet, maar in mijn geval heb ik de afgelopen 10 jaar gebruik gemaakt van New Motion en Shell Recharge. Ik lease via Athlon die de facturatie aan MTC (Multi Tank Card) uitbesteedt. Ik heb standaard ook geen toegang tot de portalen van Athlon, MTC en TNM/SR/50Five maar vraag het "gewoon" aan via de desbetreffende website(s). Soms nummerbord invoeren, soms kaartnummer en/of pincode... nothing special. Lukt dat in jouw geval niet en kan het dus inderdaad echt alleen via jouw werkgever?
[Afbeelding]
Ik gebruikte die van Shell Recharge maar die werkt sinds de overgang uiteraard niet meer.
Als ik al kan starten stoppen via node red in HA zou ik al doodgelukkig zijn 😊
Zelf even gezocht, blijkbaar is men er al mee bezig: https://community.home-as...motion/369593/306?page=15DieterC schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:34:
[...]
How, interessant stuk hier ivm het stoppen dat via de website nog wel mogelijk is. Iemand toevallig een gedacht of hier ergens een node red automation voor te vinden is?
Ik gebruikte die van Shell Recharge maar die werkt sinds de overgang uiteraard niet meer.
Als ik al kan starten stoppen via node red in HA zou ik al doodgelukkig zijn 😊
Yep, ikke
zie mijn post van gisteren:
En ook als enduser kun je proberen die voor elkaar te krijgen in HASS. Als je het voor Shell Recharge kon, dan lukt het met mijn 50five flow vast ook wel.nikagl schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 17:02:
Voor de integratie met Home Assistant via de 50five website ben ik met een nieuwe Node Red flow begonnen. Mogelijk ook handig voor anderen in dit topic?
Code staat hier:
XC40 P8
Dus je bedoeld dat de huidige versie van je 50five node red al bruikbaar is? Want ik ging even door de issues list en het leek me nog niet het geval te zijn. Indien wel probeer ik het uiteraard graag!nikagl schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:52:
Yep, ikkezie mijn post van gisteren:
[...]
En ook als enduser kun je proberen die voor elkaar te krijgen in HASS. Als je het voor Shell Recharge kon, dan lukt het met mijn 50five flow vast ook wel.
Niet meer starten/stoppen via de app. Niet meer kiezen tussen laden met de pas en autocharge. Ik had de laatste en dat is ook meegemigreerd, maar ik kan het nu dus ook niet meer uitzetten voor bijv gast-laden.Pharos1985 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:18:
[...]
In welke zin nog beperkter? Bij mij kan hij helemaal niets (buiten laden). Ik kan geen laadstroom instellen, ik heb geen load balancing, ik kan niet zien hoeveel kw ik geladen heb enzoverder.
Hij kan niet beperkter worden IMHO.
De module waar hierover geschreven wordt, denk ik niet dat ik kan gebruiken. Ik heb voor zover ik weet geen toegang tot het 50five platform zelf, mijn werkgever wel.
Verder geen laadsessies in de app, alleen verstopt op de website. Ik kan het nog wel zien in de Shell app, want mijn druppel is van Shell.
Loadbalancer is een fysiek apparaatje in mijn meterkast, voor zover ik heb gemerkt werkt dat nog gewoon. Laadstroom instellen of solar charging is allemaal onmogelijk met een ontwerp uit de vorige eeuw, vandaar dat dit topic is ontstaan.
#team_UTC+1
En het lijkt erop dat ik ook geen nieuwe pas (tbv prive auto) kan toevoegen. Pas bij ons onbekend heeft 50five dan aan. Of zou dat nog via de SR app lopen? De 2e pas die daar geregistreerd stond werkt nog wel gewoon.