De toekomst van de saldeer-wetgeving Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 50 Laatste
Acties:
  • 305.819 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Tranquility schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:42:
[...]

Volgens mij is het dan nog altijd mogelijk een modelcontract te nemen. Daar zijn terugleverboetes e.d. niet toegestaan en mogen ze mensen met zonnepanelen niet weigeren.
Ja maar dan betaal je gewoon teveel voor je energie. Geen probleem als je je volledige verbruik kunt salderen maar wel als je geen of weinig opwek hebt. Die klanten zullen in toevlucht zoeken tot contracten die met vriendelijke tarieven voor niet PV-bezitters. De chaos gaat niet minder worden maar dit is wat o.a. de BBB en GroenLinks-PvdA willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
De salderingsregeling voor zonnepanelen wordt de komende jaren niet afgebouwd.

https://www.nu.nl/politie...jaren-niet-afgebouwd.html

[ Voor 28% gewijzigd door Snarfie31 op 13-02-2024 12:53 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tranquility schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:42:
[...]

Volgens mij is het dan nog altijd mogelijk een modelcontract te nemen. Daar zijn terugleverboetes e.d. niet toegestaan en mogen ze mensen met zonnepanelen niet weigeren.
Kan, betaal je wel iets van 75 euro aan vaste kosten.

Zie bijvoorbeeld SamenOm die dit per 1 januari heeft gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mheerde
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 01-09 22:18
Jovatov schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:50:
Raar argument van de BBB, eerst congestie oplossen.

Door het salderen in stand te houden ontbreekt voor consumenten elke prikkel om de zonneschijn direct te gebruiken in plaats van het net op te gooien.
Niet mee eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

De energiemaatschappijen zijn nu aan zet. Wat gaan ze doen?
  • Terugleverboetes verhogen
  • Salderen op basis van uur-prijzen ipv KWH
  • Maandcontracten aanbieden (zodat salderen tussen winter en zomer niet kan)
  • Terugleververgunning introduceren vanuit de netbeheerder, in het kader van "we zitten vol" om op die manier nieuwe eigenaren te ontmoedigen. Je moet officieel al melden als je panelen plaatst, dus een simpele "NEE mag niet" en ze zijn klaar
Of alle 4.

[ Voor 34% gewijzigd door Servowire op 13-02-2024 12:55 ]

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 20:08

Door het salderen in stand te houden ontbreekt voor consumenten elke prikkel om de zonneschijn direct te gebruiken in plaats van het net op te gooien.
Als mensen het zelf direct kunnen gebruiken, zouden ze dat niet al doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ben erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Denk dat binnen de kortste keren alle energiebedrijven een terugleverboete gaan introduceren. Hopelijk blijft dat echt binnen de perken en gaan we niet snel terugleverboetes zien die richting de (kale) energieprijs gaan.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mheerde
Servowire schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:52:
Zou kunnen, maar mag allemaal niet. Staat in de huidige wet beschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mheerde
Grote dank aan Senator Ferd Crone (GL-PvdA)

"Geen goed moment om met de afbouw te beginnen nu de lage inkomens en huurders eindelijk aan de beurt zijn. Bovendien zijn er nog geen goede alternatieven. "Je moet geen oude schoenen weggooien, voor je nieuwe hebt"

Ik vond hem ook altijd erg scherp in de debatten, en redelijk naar de middenstand in ons land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:59
Wat dan?

Ik heb panelen liggen maar voor mij maakt t qua prijs nu niet uit of ik de vaatwasser overdag of 's avonds draai.
Haal je de saldering eraf dan scheelt het mij wel in de portemonnee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snarfie31
mheerde schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:54:
[...]

Zou kunnen, maar mag allemaal niet. Staat in de huidige wet beschreven.
We gaan dan zien of de ACM voor de consument gaat strijden opkomt.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-08 14:58
Tranquility schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:52:
[...]

Als mensen het zelf direct kunnen gebruiken, zouden ze dat niet al doen?
Nee, de meeste houden daar 0,0 rekening mee. Want waarom zou je rekening mee houden dat je wasmachine uitgesteld laat starten als je hem gewoon 's avonds kan aangooien zodra je hem vult? Zelfde voor de vaatwasser, droogtrommel, opladen van de auto enz enz.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08

Ik vind het eerder raar argument van je zelf. <knip>
nee, deze beslissing is de enige juiste met dit wetsvoorstel.
dat het ook anders en slimmer had gekund ben ik het volledig mee eens, alleen zo zat dit wetsvoorstel helaas niet inelkaar.
Dus wel zien wel over 10 of 15 jaar wat er dan gebeurd. Dit was dacht aanloop nr. 6 om de saldering de nek om te draaien, dus weer niet gelukt.
is ook volledig logisch, doelstelling is nog lang niet behaald. :)

Mag wat vriendelijker

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 13-02-2024 13:21 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Was het niet BudgetEnergie die een tijdje terug per maand ging salderen en werd teruggefloten door de ACM?
Salderen moet per (contract)jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mheerde
Snarfie31 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:55:
[...]

We gaan dan zien of de ACM voor de consument gaat strijden opkomt.
Dat is inderdaad een terechte vraag. ACM zit erg verwikkeld in de politieke agenda en er zijn duidelijke links te trekken dussen de ACM en grote lobby organisaties die af willen van de salderingsregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mheerde
Jovatov schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:55:
[...]

Wat dan?

Ik heb panelen liggen maar voor mij maakt t qua prijs nu niet uit of ik de vaatwasser overdag of 's avonds draai.
Dat is dan je eigen motivaitie. Ik zelf heb bijv. een slimme lader voor de EV, die ik vanaf maart zo instel dat deze alleen laad op minimaal 70% groene energie, direct van 2 "het dak af".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
mheerde schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:00:
[...]

Dat is dan je eigen motivaitie. Ik zelf heb bijv. een slimme lader voor de EV, die ik vanaf maart zo instel dat deze alleen laad op minimaal 70% groene energie, direct van 2 "het dak af".
Dat is absoluut te waarderen. Maar in jouw portemonnee maakt het zolang er 100% gesaldeerd wordt geen verschil of je dat wel of niet doet.

[ Voor 3% gewijzigd door Jovatov op 13-02-2024 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Jovatov schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:55:

Wat dan?

Reken er maar op dat de netbeheerders en ACM nu haast gaan maken met een toeslag per kWh in de netbeheerkosten voor afname tijdens de piekuren. Dan heb je die prikkel wel om de vaatwasser niet tijdens de piekuren aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:31

Blijkbaar is de BBB van mening dat dat niet de verantwoordelijkheid moet zijn van de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino_Helmond
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-12-2024
ArthurMorgan schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:52:
Ben erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Denk dat binnen de kortste keren alle energiebedrijven een terugleverboete gaan introduceren. Hopelijk blijft dat echt binnen de perken en gaan we niet snel terugleverboetes zien die richting de (kale) energieprijs gaan.
Misschien nu snel bij Vattenfal 3-jarig contract afsluiten zodat je die tijd niet genept kunt worden? Nu afsluiten dan heb je nog 14 dagen bedenktijd ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mheerde
Jovatov schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:00:
[...]

Dat is absoluut te waarderen. Maar in jouw portemonnee maakt het zolang er 100% gesaldeerd wordt geen verschil of je dat wel of niet doet.
Klopt. Ik heb zelf ook geen problemen met net belasting in mijn woonwijk. Anders zou dat de motivatie kunnen zijn voor een aantel die wel last hiervan heeft.

Onder aan de streep moet het je eigen bewustwording zijn. Ik denk dat het afschaffen van de salderingsregelijk hierin direct weinig tot geen verschil had gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Pino_Helmond schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:02:
[...]

Misschien nu snel bij Vattenfal 3-jarig contract afsluiten zodat je die tijd niet genept kunt worden? Nu afsluiten dan heb je nog 14 dagen bedenktijd ook..
Ze kunnen dan toch eenzijdig het contract wijzigen? En als je het er niet mee eens bent mag je gratis overstappen.
Dit deed Eneco ook 2(?) jaar geleden toen de terugleververgoeding 70 cent was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Linea schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:01:
[...]

Reken er maar op dat de netbeheerders en ACM nu haast gaan maken met een toeslag per kWh in de netbeheerkosten voor afname tijdens de piekuren. Dan heb je die prikkel wel om de vaatwasser niet tijdens de piekuren aan te zetten.
Gaat ze voorlopig ook niet lukken. Ik heb bijvoorbeeld nog steeds een Ferraris. Graag gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Voggy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:04:
Ze kunnen dan toch eenzijdig het contract wijzigen? En als je het er niet mee eens bent mag je gratis overstappen.
Mag niet bij een contract met vaste tarieven. Daar is de ACM heel duidelijk over. Vast = vast.
Wat Eneco deed, mocht ook niet bij de vaste contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Laatst online: 23-08 14:58
mheerde schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:00:
[...]

Die motivatie ontbreekt momenteel bij heel veel mensen (ik denk meer dan 90% als ik het zo inschat).
Ook bij mijzelf hoor. Het enige waar ik het bij doen is bij het opwarmen van mijn 300L warmwater vat door de warmtepomp.

[ Voor 12% gewijzigd door Casejunkie op 13-02-2024 13:11 ]

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:04:
Gaat ze voorlopig ook niet lukken. Ik heb bijvoorbeeld nog steeds een Ferraris. Graag gedaan.
Als je een dubbel telwerk hebt (piek en dal) dan kunnen ze daar wel wat mee. Als je een enkel telwerk hebt en een ferraris, dan ben je spekkoper. Tenzij ze net als in Vlaanderen dan een prosumententarief gaan heffen op die oude meters.

Ik heb zelf overigens een domme digitale meter. Met dubbel telwerk, maar dat hebben de netbeheerders zelf onbruikbaar gemaakt door het TF-signaal uit te zetten. Maar dat zou - tegen hoge kosten, dat wel - weer aangezet kunnen worden.

[ Voor 20% gewijzigd door Linea op 13-02-2024 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starbolt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:27
Snarfie31 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:51:
De salderingsregeling voor zonnepanelen wordt de komende jaren niet afgebouwd.

https://www.nu.nl/politie...jaren-niet-afgebouwd.html
Betekent dit dat de saldering voor 100% blijft en bestaat uit de teruglevering verrekend met de afname uit het net? Dus ook in de situatie dat de teruglevering groter is dan de afname? Eerder werd in het nieuwe wetsvoorstel beschreven dat men uitgaat van saldeer% * kleinste van afname of teruglevering, maar ik weet niet wat in de bestaande wetgeving hier over is vastgelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
mheerde schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:02:
[...]

Klopt. Ik heb zelf ook geen problemen met net belasting in mijn woonwijk. Anders zou dat de motivatie kunnen zijn voor een aantel die wel last hiervan heeft.

Onder aan de streep moet het je eigen bewustwording zijn. Ik denk dat het afschaffen van de salderingsregelijk hierin direct weinig tot geen verschil had gemaakt.
Het succes van de salderingsregeling lijkt mij een uitermate sterk argument dat een financiële prikkel helpt bij omzetten van bewustwording tot in actie komen.

Net zo zou afschaffen van saldering aan consumenten de financiële prikkel geven om de opgewekte stroom ook zelf direct te gaan gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:20
Pino_Helmond schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:02:
[...]

Ik denk dat ik dat zo ook maar even ga doen. Dan kan ik daarna nog even rustig bekijken waar de rest de komende weken mee komt.

Zijn er nog andere opties voor 3 jaar? Ik zie verder alleen Mega (maar dat gaat m niet worden) voor 2 jaar, verder alleen jaarcontracten.

[ Voor 14% gewijzigd door RonJ op 13-02-2024 13:15 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Voggy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:04:
[...]

Dat mogen ze niet. Mbt Eneco had toen Welkom energie overgenomen

Toen werd je een exorbitant tarief door je strot geduwd ja toen kon je daar binnen 1 a 2 maanden vanaf omdat het een variabel contract was. Mbt Vattenfall nu praatje over een Vast contract daar mogen ze niet vanaf wijken anders dan belasting verhogingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
Linea schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:06:
[...]

Als je een dubbel telwerk hebt (piek en dal) dan kunnen ze daar wel wat mee. Als je een enkel tewerk hebt en een ferraris, dan ben je spekkoper. Tenzij ze net als in Vlaanderen dan een prosumententarief gaan heffen op die oude meters.
Dubbel telwerken doen het niet meer op alle Ferarris. Signaal is uitgezet. En straffen? Ik kan er niets aan doen dat hij hier nog hangt. Ze zijn mij vergeten. :D

Baal wel dat mijn contract nog 9 maanden loopt tegen tarieven van 2,5 jaar geleden. Anders had ik nu wel snel iets anders afgesloten.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 13-02-2024 13:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:07
Wel goed, dan kan ik mijn dak mooi vol leggen met panelen! Scheelt weer!

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pino_Helmond
RonJ schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:07:
[...]

Ik denk dat ik dat zo ook maar even ga doen. Dan kan ik daarna nog even rustig bekijken waar de rest de komende weken mee komt.
Ik heb dat van de week al gedaan, leek me een veilige en risicoloze keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Sommige energiebedrijven brengen nu al een 'terugleververgoeding' in rekening bij klanten met zonnepanelen. Jetten zei gisteren in het tv-programma Radar dat hij niet kan garanderen dat die kosten worden afgeschaft als de saldering verdwijnt.

Zie hier fragment van Radar in gesprek met Jetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
  • Terugleververgunning introduceren vanuit de netbeheerder, in het kader van "we zitten vol" om op die manier nieuwe eigenaren te ontmoedigen. Je moet officieel al melden als je panelen plaatst, dus een simpele "NEE mag niet" en ze zijn klaar
Of alle 4.
Punt1 kan. De ander 3 niet.
2 is in strijd met de wet.
3 is in strijd met de regel om minimaal een contract te hebben met een looptijd van 1 jaar.
4. Netwerkbeheerders zijn een aparte instanties en hebben over salderen geen zeggenschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Starbolt schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:07:
Betekent dit dat de saldering voor 100% blijft en bestaat uit de teruglevering verrekend met de afname uit het net? Dus ook in de situatie dat de teruglevering groter is dan de afname? Eerder werd in het nieuwe wetsvoorstel beschreven dat men uitgaat van saldeer% * kleinste van afname of teruglevering, maar ik weet niet wat in de bestaande wetgeving hier over is vastgelegd.
Alles blijft voorlopig hoe het nu is. Geen gedoe met percentages. Al je afname salderen als je meer invoedt. En anders je complete invoeding salderen, als je meer afneemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snarfie31
Starbolt schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:07:
[...]

Het blijft voorals nog ongewijzigd zoals nu tot dat er een nieuw kabinet komt. Echter die hebben andere dringende prioriteiten dan vol op salderen zich gaan richten vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:18
MacD007 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:47:
[...]
dat dacht ik dus ook, alleen het was net op het nieuws (NOS Radio 2) dus dat geloof ik wel.

https://nos.nl/artikel/25...stroom-voorlopig-in-stand

na het lezen van dit artikel denk ik dat je een beetje voorbarig waren, cq hebben ze goede inside info. Die ik overigens ook had, dus ik wist ook dat GL-PvdA tegen zou stemmen. BBB was al duidelijk, idem PvdD en SP.
Vreemd, ik had verwacht in deze laatste week kwakt Jetten er nog even 200 miljoen tegenaan voor de huursector of iets dergelijks, handjeklap, wet erdoorheen. Uiteindelijk is het toch een soort koehandel. Blijkbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
mdvmine schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:13:
[...]

Vreemd, ik had verwacht in deze laatste week kwakt Jetten er nog even 200 miljoen tegenaan voor de huursector of iets dergelijks, handjeklap, wet erdoorheen. Uiteindelijk is het toch een soort koehandel. Blijkbaar niet.
En terecht. Hij is demissionair EN je kan de wet niet zomaar aanpassen tussen 2e kamer en 1e kamer. Die bezwaren had hij dan al in een eerder stadium moeten aftikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
Onze Poll laat ook een duidelijk beeld zien.

Snarfie31 in "De toekomst van de saldeer-wetgeving"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:09:
Dubbel telwerken doen het niet meer op alle Ferarris. Signaal is uitgezet. En straffen? Ik kan er niets aan doen dat hij hier nog hangt. Ze zijn mij vergeten. :D

Baal wel dat mijn contract nog 9 maanden loopt tegen tarieven van 2,5 jaar geleden. Anders had ik nu wel snel iets anders afgesloten.
Klopt, dat had ik ook al aangevuld. Heb zelf een domme digitale meter. Werkt het dubbele telwerk ook niet meer van door uitzetten TF-signaal. Dan zouden de netbeheerders dat signaal tegen hoge kosten weer aan moeten zetten. Kunnen de netbeheerders zelf beoordelen of de netcongestie zo ernstig is, dat het ze die uitgave waard is. Of ze moeten alsnog versneld al die meters af gaan keuren en vervangen. Maar ja, dat zou met het wetsvoorstel ook al tot tweede helft 2026 duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

Goed nieuws voor ons... Voor anderen weer zeer nadelig.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Sport_Life schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:15:
Goed nieuws voor ons... Voor anderen weer zeer nadelig.
Nouja deze wet is naar alle waarschijnlijkheid van de baan. Maarr...de volgende minister kan nog wel een veel strengere wet opstellen die ons uiteindelijk nog meer gaat kosten.... wie zal het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Laatst online: 09:18
Kurios schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:14:
[...]
En terecht. Hij is demissionair EN je kan de wet niet zomaar aanpassen tussen 2e kamer en 1e kamer. Die bezwaren had hij dan al in een eerder stadium moeten aftikken.
Nou ja, koehandel is a la een veiling = wachten tot net voor de deadline, ogen knipperen, bluffen, bieden, overbieden, handjeklap, iedereen blij. Of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
hanev001 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:11:
Punt1 kan. De ander 3 niet.
2 is in strijd met de wet.
3 is in strijd met de regel om minimaal een contract te hebben met een looptijd van 1 jaar.
4. Netwerkbeheerders zijn een aparte instanties en hebben over salderen geen zeggenschap.
Dat jaarcontract moet nu nog niet verplicht geboden worden. Die verplichting staat wel in de nieuwe Energiewet. Maar een modelcontract moet wel geboden worden. En daar mag ook geen invoedboete in van de ACM. Wel kunnen ze een hoog vast tarief vragen. Maar ik zie de Tweede Kamer nog wel met een voorstel komen om ook dat soort trucjes en de invoedboetes aan banden te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:31
Kurios schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:17:
[...]

Nouja deze wet is naar alle waarschijnlijkheid van de baan. Maarr...de volgende minister kan nog wel een veel strengere wet opstellen die ons uiteindelijk nog meer gaat kosten.... wie zal het zeggen.
De kiezer uiteraard. Maar vooralsnog wordt het lastig als zelfs GL tegen afschaffing is.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 19:38
Ik voorzie een sterke toekomst voor de "zonnepanelen-boete" topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online

Dat kan in theorie. Maar de samenstelling van de Tweede Kamer is inmiddels ook sterk veranderd. PVV, GL-PvdA, NSC, BBB, SP, PvdD, DENK, JA21 zullen niet instemmen met zo'n wetsvoorstel.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Snarfie31
Wat ik van dit topic leer is dat wij als tweakers, particulieren je eigenlijk zou moeten verenigen als een lobby groep zoals de energie bedrijven dat doen. Ik krijg ook van meerdere kanten te horen dat dit tweakers topic ook door de politiek word gevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mheerde
Linea schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:18:
[...]

Dat jaarcontract moet nu nog niet verplicht geboden worden. Die verplichting staat wel in de nieuwe Energiewet. Maar een modelcontract moet wel geboden worden. En daar mag ook geen invoedboete in van de ACM. Wel kunnen ze een hoog vast tarief vragen. Maar ik zie de Tweede Kamer nog wel met een voorstel komen om ook dat soort trucjes en de invoedboetes aan banden te leggen.
klopt. en dat modelcontract moet aan iedereen kunnen worden aangeboden. Dus ik verwacht niet dat daar enorm hoge vast tarieven inkomen omdat ze simpelweg niet bij de aanvraag kunnen sorteren op wel of niet zonnepaneel eigenaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Eerste Kamer zal dan wel akkoord moeten gaan ..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Linea schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:06:
[...]

Als je een dubbel telwerk hebt (piek en dal) dan kunnen ze daar wel wat mee. Als je een enkel telwerk hebt en een ferraris, dan ben je spekkoper. Tenzij ze net als in Vlaanderen dan een prosumententarief gaan heffen op die oude meters.

Ik heb zelf overigens een domme digitale meter. Met dubbel telwerk, maar dat hebben de netbeheerders zelf onbruikbaar gemaakt door het TF-signaal uit te zetten. Maar dat zou - tegen hoge kosten, dat wel - weer aangezet kunnen worden.
Behalve dat een van die telwerken al een paar jaar niks meer doet. Zie oa Stedin

Ik heb ook nog een oude ferrarismeter en hoewel de nieuwe 'slimme' meter allerhande interessante functies voor me bieden zou, ben ik een van die gekkies die juist aan de oude meter vast houdt. Laten we er niet op ingaan waarom, maar in dit geval komt me dat helemaal niet zo slecht uit. :)

Gewoon eens per half jaar of jaar de meterstanden doorgeven, de energiemaatschappij betalen we gewoon netjes. Ja dan maak je gebruik van het net als ware een batterij en ja daar is het niet voor bedoeld, maar het mag, dus dan doe je dat.

FYI: We wekken ruim over 15.000kWh/jr op en verbruiken naar verwachting nog meer: ±16.500kWh per jaar. (Huisverbruik, WP, EV)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:21
Dit gaat onherroepelijk naar een heffing per terug geleverde kwh, naast / ondanks dat je kan blijven salderen. Wettelijk gezien gaat dit waarschijnlijk nog mogen ook. Er is dus weinig goed nieuws aan het feit dat deze regeling vooralsnog blijft bestaan. De administratiekantoortjes die we energieleveranciers noemen kunnen eht wel rekenen en moeten iets om het hoofd boven water te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-09 23:37
Mooi dat ik vorig jaar mei nog een 3-jarig contract heb kunnen afsluiten. Aan mijn lijf geen polonaise de komende 2 jaren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Geweldig. Zelfs op het nieuws wordt het GOED nieuws genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Linea schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:18:
En daar mag ook geen invoedboete in van de ACM. Wel kunnen ze een hoog vast tarief vragen.
Bij volledige saldering of netto teruglevering is dat geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Mijn nieuwe contract gaat 1 april in voor 3 jaar. Ik ben blij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
RonJ schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:07:
[...]

Zijn er nog andere opties voor 3 jaar? Ik zie verder alleen Mega (maar dat gaat m niet worden) voor 2 jaar, verder alleen jaarcontracten.
Vattenfall zojuist maar aangevraagd. En maar even afwachten wat er verder gebeurd.

Kon geen andere grote namen meer vinden die nog 3-jaar aanbieden op een adres met PV. Clubjes als Mega, Pure en andere handelaartjes begin ik niet meer aan na het FlexEnergie faillissement.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:42
Als je panelen NU kunt (laten) leggen voor max EUR 1,00 per wattpiek (= ~EUR 0,90 per kWh) is je terugverdientijd altijd ~3 jaar toch? Met een nieuw, af te sluiten vast contract van 3 jaar? Wat nu nog kan.

Dus waarom zou je NIET (laten) leggen?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 08:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MotorBeast schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:31:
Laat me raden... De rest van de zin was 'voor zonnepaneel eigenaren' of iets van die strekking.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
MotorBeast schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:31:
Alles wat de consument goed doet in zijn portemonnee wordt als goed nieuws verkocht. Dat is net als de pensioenen naar 65 zouden gaan.
Maar er staat altijd wat tegenover, de overheid krijgt x bedrag binnen en gaat y bedrag uit. Dat gaat ten koste van de staatsschuld of ten koste van de zorg, onderwijs of iets anders.

Is net als je huishouden, als je meer geld uitgeeft aan een mooie leaseauto dan blijft er minder geld over om op vakantie te gaan en/of kleding te kopen.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb er ook voordeel bij. Maar of het onderaan de streep positief is voor Nederland (dus alle inwoners) betwijfel ik.

[ Voor 10% gewijzigd door jongetje op 13-02-2024 13:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Vergadering is begonnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:38
Mooi nieuws, komende jaren een lekker lage energierekening.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino_Helmond
is dat ergens online te bekijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hoevenpe
Jetten die bakzeil haalt, altijd leuk om te zien. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-09 20:14
Voor de zekerheid maar voor 3 jaar vastgezet bij Vattenfall. Heb ik nog 14 dagen om over het meest logische vervolg na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:42
CDA (6) stemt voor

PVDA (14) tegen

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
De energietransitie in een notendop, niemand wil een verzwaard energienet in de spreekwoordelijke achtertuin:
Definitief nee van Zeeland tegen extra hoogspanningsmasten voor nieuwe kerncentrales

Demissionair minister Rob Jetten (of zijn opvolger) kan zich opmaken voor een flink robbertje vechten met Zeeland. Na de gemeenteraad van Borsele hebben Provinciale Staten vrijdag klip en klaar gezegd dat er geen hoogspanningsmasten bij mogen komen als er nieuwe kerncentrales worden gebouwd.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-09 23:11
Wetsvoorstel verworpen!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MotorBeast
Verworpen!!! *O*

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:11
Het is zojuist verworpen! woohoo *O*

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dracula
Op naar de boetes en smerige trukjes.

Ik heb nog een jaar te gaan op zeer gunstige voorwaarden dus ik stap niet over maar ben wel bang voor wat er komen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
MacD007 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:56:
[...]

[mbr]Ik vind het[/mbr] eerder raar argument van je zelf. [mbr]<knip>[/mbr]
nee, deze beslissing is de enige juiste met dit wetsvoorstel.
dat het ook anders en slimmer had gekund ben ik het volledig mee eens, alleen zo zat dit wetsvoorstel helaas niet inelkaar.
Dus wel zien wel over 10 of 15 jaar wat er dan gebeurd. Dit was dacht aanloop nr. 6 om de saldering de nek om te draaien, dus weer niet gelukt.
is ook volledig logisch, doelstelling is nog lang niet behaald. :)

[mbr]Mag wat vriendelijker[/mbr]
sorry, had wat vriendelijker gemoeten
dus, ja, dat is dus jou mening, dat is prima, ik ben het daar echter totaal mee oneens.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-09 23:11
Weet er iemand een goede RBV?

Heb nog een oud Engie contract dat nu ineens geld waard is geworden. 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:42
*auto gaat maar weer aan de stekker*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Dracula schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:46:
Op naar de boetes en smerige trukjes.
Dat zouden energiebedrijven zonder saldering ook gedaan hebben, dit is vooral de overheid die BTW en belasting misloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
!!!YESYESYES!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Randy1800 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:49:
Weet er iemand een goede RBV?

Heb nog een oud Engie contract dat nu ineens geld waard is geworden. 8)7
RBV? Hou het topic leesbaar.

Goed nieuws voor de portemonnee, niet zo goed nieuws voor de bijkomende zaken.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
computerjunky schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:08:

Jij maakt dus dezelfde berekenfout qua terugverdientijd als velen. want zet die 8250 nou eens op een deposito voor 3.6% rente. Dan praten we over ruim 6000 euro gemiste rente over 20 jaar!
Mijn eerste set panelen kostte me 5 jaar geleden 3500 euro netto en die leveren zo'n 2000kWh per jaar op (2400Wp). Destijds gerekend met een stroomprijs van 0,25ct en 100% salderen.
Prognose terugverdientijd 7 jaar. Let wel, dat is een rendement van 500 euro per jaar op 3500 euro => 14%.

Echter in 1 jaar (2022) een kwartaal prijzen van 1 euro per kWh gehad, maar ook 80 cent en 70 cent die ik zonder deze panelen had moeten betalen. Oftewel dat ene jaar heb ik jaren aan terugverdientijd ingelopen.
Ze zijn inmiddels dus al terugverdiend. Dit jaar is mijn stroomtarief 36 cent hoog en doen de panelen nog steeds 2000kWh per jaar => 20% rendement.

Alles vanaf nu is dus puur gegarandeerde winst en daar kan echt geen deposito of belegging tegenop.

Daarnaast, 4% op een deposito van 20 jaar is gewoon niet logisch en ook niet haalbaar. Hoogste rente in NL is nu 3% bij de Rabobank, en via Raisin is de termijn maximaal 10 jaar. En met goede reden. 20 jaar lang sparen doet niemand. Kan je het beter in je pensioen stoppen of je huis mee aflossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Behalve dat we nu met z'n allen lekker blijven salderen *O* komt wel de vraag in mij naar boven: wat nu?

Krijgen we dit circus over 2 jaar weer?
Wat gaan de leveranciers doen?
Gaan consumenten nu weer los op de aanschaf van panelen?
Hoe zit het met de begroting?

Zoveel vragen

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:16
MacD007 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:33:
Wet is niet aangenomen.
"Dit wetsvoorstel wijzigt de salderingsregeling zoals deze in artikel 31c van de Elektriciteitswet 1998 en artikel 50, tweede lid, van de Wet belastingen op milieugrondslag is neergelegd."

ik dacht dat de stemming pas om 13:35 zou plaats vinden? dus was de stemming vervroegd.
NU moeten we gewoon zo-veel-mogelijk de "teveel ahumm opgewekte" energie proberen te gebruiken voor een sterkt toegenomen EV park.

HUP OVERHEID!! dóórpakken OOK met EV's

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09 23:16
Ai, net 30 zonnepanelen extra gekocht zodat ik de auto kan opladen in de lente en herfstmaanden. Waar ga ik die extra energie laten... nou ja dan maar een warmtepomp en zwembad warmstoken.... ja het is wel een rijkeluissubsidie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:52

Direct eigenverbruik verhogen is niet zo eenvoudig en ook al voorzie je van April tot Oktober 100% in je eigenverbruik en heb je geen enkele kWh van het net nodig, het is nog steeds <20% van je jaarverbruik als je all-electric bent, alleen als je verwarmt met gas is het een groter deel van jaarverbruik.

Er is nog veel meer groene stroom nodig, congestie is oorzaak dat niet meer verbruikers kunnen worden aangesloten of verzwaren die fossiel willen uitfaseren.
Dat is vraag, een afzetmarkt, was die er geweest had je energieleveranciers niet of nauwelijks gehoord, ook laagspannings net zal verwaard moeten worden, 90% van de auto's voor de deur is nog op fossiel en we hebben eerste (hybride)wamtepompen die de eerste 2 jaar niet aankunnen en netwerkbeheerders zit pas helemaal aan begin van de plan fase.
Opwek loopt iets voor op afname en als er te veel opwek is schakelen de omvormers uit, maar bij afname is het minder onschuldig, dan zit je in het donker

Grootste deel van achterban BBB heeft een kleinverbruikers aansluiting en verwachten dat de broodnodige uitbreiding opwek anders stil valt op laagspanningsvlak, dan wordt en blijft nog veel langer middenspanning naar hoogspanning een congestiepunt. Verzwaring nu voor opwek, maaktlaagspanningsvlak al vast geschikt voor afname en ook zaken warmtepomp en EV.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonJ
Hansieo schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:55:
[...]

NU moeten we gewoon zo-veel-mogelijk de "teveel ahumm opgewekte" energie proberen te gebruiken voor een sterkt toegenomen EV park.

HUP OVERHEID!! dóórpakken OOK met EV's
Snelle duidelijkheid over de wegenbelasting op EV's zou daarbij zeer helpen. En dat hoeft dan echt geen 0 te blijven, maar het volle benzinetarief is ook niet oke (maar ook een antwoord waar je mee kan rekenen).

Maar dat gaat vrees ik nog wel even duren, als er voor prinsjesdag een nieuw kabinet zet zou het mij verbazen.

Het gaat er dan niet eens om wat je wel of niet precies afspreekt en of je meer of minder subsidieert aan de vraagkant, maar als je van consumenten en bedrijven hele dure langetermijn investeringen verlangd zal je als overheid toch echt een langdurig en voorspelbaar financieel kader moeten bieden. Op een beleidshorizon van een jaar ga je geen tienduizenden euro's uitgeven.

[ Voor 22% gewijzigd door RonJ op 13-02-2024 14:03 ]

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
jeeedeee schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:57:
Ai, net 30 zonnepanelen extra gekocht zodat ik de auto kan opladen in de lente en herfstmaanden. Waar ga ik die extra energie laten... nou ja dan maar een warmtepomp en zwembad warmstoken.... ja het is wel een rijkeluissubsidie :)
cryptos minen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
RonJ schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:59:
[...]
Snelle duidelijkheid over de wegenbelasting op EV's zou daarbij zeer helpen. En dat hoeft dan echt geen 0 te blijven, maar het volle benzinetarief is ook niet oke (maar ook een antwoord waar je mee kan rekenen).

Maar dat gaat vrees ik nog wel even duren, als er voor prinsjesdag een nieuw kabinet zet zou het mij verbazen.
Ja het zou wel erg fijn zijn hier ook snel duidelijkheid over te krijgen. Ook fijn voor mensen die best wel graag een EV zouden willen kopen, maar door de onduidelijkeid omtrent de MRB de boot nog afhouden.

Een speciaal gereduceerd tarief voor EV's zou hierbij erg helpen. Of gewoon de vrijstelling behouden voor de komende jaren kan ook natuurlijk! O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snarfie31
DaWizza schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:54:
Behalve dat we nu met z'n allen lekker blijven salderen *O* komt wel de vraag in mij naar boven: wat nu?

Zoveel vragen
Het begint nu pas. Met name de energie bedrijven moeten miniteus in de gaten gehouden worden en waar nodig met behulp politiek en ACM direct gecorrigeerd worden. Energie heeft een nutsfunctie (lees het woord NUT) wat zoveel betekent dat dit een Noodzakelijke voorziening is past niet in een commerciële geprivatiseerde omgeving waar begrijpelijk winstmaximalisatie een doel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 09:14

FreakNL

Well do ya punk?

Pelox schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:11:
[...]

Ja wij wel. Verbruiken nu ongeveer 10.000kWh per jaar.
19 panelen a 395wp, leveren ongeveer 6500 per jaar op.

Verbruik is vooral in de avond/nacht. Ik gok dat we nu zo'n 35/40% direct verbruiken de rest kunnen we salderen. Valt dat (deels) weg dan kost dat gewoon geld. Ik ga uit van zo'n 130 euro per maand, 1500 euro per jaar.

Kunnen we wel de hele zomer de airco onnodig laten draaien.. en de warmtepomp van het zwembad.. Doen we dat maar. Alles voor het klimaat. 8)7
Die 10.000 gaan voor een deel in je auto waardoor je niet meer bij het pompstation staat
en
Die 10.000 gaan voor een deel in je verwarming waardoor je geen gas meer afneemt..

Waarom zou het goedkoper moeten zijn bij zo'n enorm verbruik? Er zijn kleine kantoortjes die minder verbruiken.. Consuminderen is geloof ik een vies woord. Wij verbruiken 3400kwh stroom (was vroeger een stuk meer, maar ik vind nog steeds dat het verder naar beneden kan) en 300m3 gas...
Kalentum schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:53:
[...]

280 euro per maand lijkt mij een uitermate mooie prijs.

Ik begrijp dat je daar twee EV's van oplaad en je huis verwarmt dan wel koelt. En wasjes draaien enzo.

Tuurlijk ga je meer betalen maar het is ook wel realistisch toch? En met die EV's en WP ben je sowieso goedkoper uit dan het equivalent van fossiele brandstoffen.
Dat dus ook

[ Voor 18% gewijzigd door FreakNL op 13-02-2024 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

En toch is dat hoe Budget het nu aanbiedt als een dynamisch contract neemt. Ze salderen je op basis van de op het moment van ver- of gebruik tegen elkaar weg. Dus niet op basis van KWH maar op basis van eurocent.

Lever jij in de ochtend 1 kwh terug tegen 0,10, en verbruik jij in de middag 1 kwh tegen 0,20, dan moet je 0,10 betalen.

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-09 17:32

Osxy

Holy crap on a cracker

RonJ schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:34:
[...]

Vattenfall zojuist maar aangevraagd. En maar even afwachten wat er verder gebeurd.

Kon geen andere grote namen meer vinden die nog 3-jaar aanbieden op een adres met PV. Clubjes als Mega, Pure en andere handelaartjes begin ik niet meer aan na het FlexEnergie faillissement.
Doet me toch afvragen, heeft iemand zich verdiept in wat er gebeurd als je simpelweg de verkeerde waarde opgeeft? Zoals vergeten het vinkje PV aan te zetten....

Helaas zit ik nog bij Vattenfall en zal mijn contract breken om nieuw contract aan te gaan erg lastig zijn. Greenchoice bied ook alleen nog maar 1 jarige aan.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
DaWizza schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:54:

Zoveel vragen
Ik zie het al voor mij: consumenten weigeren met zonnepanelen...

Stomme beslissing dit... had gewoon gezegd vanaf nu wordt per uniek adres de saldering over 10 jaar afgebouwd tot 2030 (dus als je in 2030 panelen neemt heb je tot 2040 salderen). En als je ze nu hebt dan heb je tot 2034 salderen... }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:51
De stream van de Eerste Kamer is ineens uitgezet. Is er geen stemming of is de stemming niet openbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
Cheezborger schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:06:
De stream van de Eerste Kamer is ineens uitgezet. Is er geen stemming of is de stemming niet openbaar?
Is al geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
ArcticWolf schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:06:
[...]

Ik zie het al voor mij: consumenten weigeren met zonnepanelen...

Stomme beslissing dit... had gewoon gezegd vanaf nu wordt per uniek adres de saldering over 10 jaar afgebouwd tot 2030 (dus als je in 2030 panelen neemt heb je tot 2040 salderen). En als je ze nu hebt dan heb je tot 2034 salderen... }:O
De wet wordt in zn geheel beoordeeld. De Eerste Kamer is er eigenlijk niet om deze inhoudelijk te beoordelen of nog aanpassingen op te doen. Er moet puur worden gekeken of de wet valide is en uitvoerbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Osxy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:04:
[...]

Doet me toch afvragen, heeft iemand zich verdiept in wat er gebeurd als je simpelweg de verkeerde waarde opgeeft? Zoals vergeten het vinkje PV aan te zetten....

Helaas zit ik nog bij Vattenfall en zal mijn contract breken om nieuw contract aan te gaan erg lastig zijn. Greenchoice bied ook alleen nog maar 1 jarige aan.
Dat hadden hier al mensen geprobeerd, maar helaas. Ze weten natuurlijk op basis van je adres dat er in het verleden enige teruglevering heeft plaatsgevonden en/of dat er zonne-opwek is geregistreerd bij de netbeheerder (je bent (sort of) wettelijk verplicht je PV te registreren op energieleveren.nl). Je kan wel goed zien hoe diep je genaaid wordt door een bepaalde aanbieder door even een ander adres zonder PV, met hetzelfde verbruik in te vullen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Kurios schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:08:
[...]

De wet wordt in zn geheel beoordeeld. De Eerste Kamer is er eigenlijk niet om deze inhoudelijk te beoordelen of nog aanpassingen op te doen. Er moet puur worden gekeken of de wet valide is en uitvoerbaar.
I know, de wet was ansich al zwak maar verder is het gewoon zaak dat de saldering wordt afgebouwd, linksom of rechtsom. Ze blijven maar haperen daar in Den Haag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-09 17:27

silverball

De wagen voor moderne mensen

Fijn, dan toch maar doorpakken met een warmtepomp.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Osxy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:04:
[...]
Greenchoice heeft nog steeds de energiecoöperatie optie voor 3 jaar en kan je 6 maanden van tevoren aanvragen https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:13
Is dat stukje dat ze gingen stemmen ook ergens terug te kijken? Helaas gemist en vind het wel leuk om te zien.
Pagina: 1 ... 47 ... 50 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) voor wat je gaat doen als het salderen niet meer kan.
Het onderwerp is hier de toekomst van de regelgeving zelf.
Het grotere plaatje van de hele energievoorziening hoort dus niet hier maar in De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden .