Engie snoeit in de terugleververgoeding

Pagina: 1 ... 10 ... 26 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoerdvd
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:57
Inmiddels reactie gekregen gisteren, maar ook eentje die al voorbij is gekomen en waar ik weinig mee kan.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door sjoerdvd op 08-12-2023 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:02
sjoerdvd schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:00:
Inmiddels reactie gekregen gisteren, maar ook eentje die al voorbij is gekomen en waar ik weinig mee kan.

***members only***
Klinkt als: o jee we zijn niet meer zo zeker van ons gelijk. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Members only:

Dit moet je normaal toch doen voor je zoiets verstuurd 8)7 Het is bijna grappig....
Zoals @Verwijderd als eerder schreef, zo gaat het blijkbaar gewoon bij meer bedrijven.

Maar goed, mogelijk is dat de eerste stap naar positief nieuws voor ons. Toch denk ik dat ik het niet al te lang wil laten duren om verdere stappen te nemen, want dat is alleen maar gunstiger voor Engie (mensen haken af, nemen het zekere voor het onzekere e.d.) en vertragen van Engie kan ook gewoon een tactiek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:53
Als ze geen gelijk hebben verhogen ze gewoon de leveringskosten naar Euro 2500,- per jaar.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Maar niet meer per 1 januari 2024, daar zijn ze te laat mee nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:05
rube schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:14:
***members only***

Dit moet je normaal toch doen voor je zoiets verstuurd 8)7 Het is bijna grappig....
Zoals @Verwijderd als eerder schreef, zo gaat het blijkbaar gewoon bij meer bedrijven.

Maar goed, mogelijk is dat de eerste stap naar positief nieuws voor ons. Toch denk ik dat ik het niet al te lang wil laten duren om verdere stappen te nemen, want dat is alleen maar gunstiger voor Engie (mensen haken af, nemen het zekere voor het onzekere e.d.) en vertragen van Engie kan ook gewoon een tactiek zijn.
Ik denk dat vanaf de eerste bericht het al tactiek is. Een boel "klanten"/"leveranciers" hebben in paniek snel overgesloten.

Ze weten vast wel dat dit niet mag.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:42

_Arthur

blub

rube schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:02:
Ik zit ook nog te wachten op een reactie.
Same. Vandaag is, volgens hun eigen belofte, de laagste dag dat ze met een reactie zouden komen. Ik wacht het nog even af hoe en wat de reactie zal gaan zijn. Daarna bepaal ik eventuele vervolg stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flierefluiter
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 12:54
Kan iemand hier wijs uit en zien of het goed gegaan is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fL2WUn4BtIfSJQ80UqPBlx54mQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m2dN4QtXyRR1q7fJNMJH4Vvc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YUyejT549E48QqavJ7Znq4_10g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bqRt2QnJoR2uMji8vd2Ewh2o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:20

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Een aantal off-topic reacties zijn opgeruimd. Als er (veel) reacties off-topic gaan, maak dan een topic report.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

John245 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:14:
Als ze geen gelijk hebben verhogen ze gewoon de leveringskosten naar Euro 2500,- per jaar.
Dan hebben we het volgende thema om te weerleggen. Maar laten we het nemen wanneer en hoe het komt.

Zelf heb ik ook nog geen reactie, maar zo te lezen heeft het wel effect gehad te melden dat er afstemming plaatsvindt en dit goedschiks of kwaadschiks teruggedraaid gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:36
ENGIE voldoet aan de eis om jaarlijks te salderen. Dit gebeurt via uw afrekening. Wij berekenen over de gehele afrekenperiode van 12 maanden hoeveel stroom u van ons af heeft genomen en hoeveel stroom u aan het net heeft teruggeleverd.

Noch in enige wet, noch door de ACM, zijn regels gesteld over hoe de saldering moet plaatsvinden. ENGIE heeft er voor gekozen om alle geleverde en teruggeleverde elektriciteit per tariefperiode te verrekenen. U betaalt over uw verbruik het in de betreffende tariefperiode geldende contracttarief, en ontvangt voor de teruglevering het contracttarief dat geldt in de periode waarin u heeft teruggeleverd.

De netto teruglevering (te berekenen met kale tarief, exclusief BTW) wordt naar rato herverdeeld over de verschillende tariefperiodes, wat ook met zich meebrengt dat de salderingsvolumes (te berekenen met tarief inclusief BTW) daarin schuiven. Hierdoor kan het zijn dat u onder het kopje ‘jouw elektriciteitskosten’ volumes terugvindt, die u niet meteen kunt plaatsen.

Wij zijn van mening dat de door ons gehanteerde werkwijze, beoordeeld vanuit de huidige wetgevende kaders, een verdedigbare methodiek is. Er zijn ontwikkelingen gaande, zoals het wetsvoorstel afbouw salderingsregeling dat ter goedkeuring bij de Eerste Kamer ligt, en een voorgeschreven salderingsmethodiek die bij het Ministerie van EZK in voorbereiding is. Wij wachten die ontwikkelingen af en dat kan tot een aanpassing van onze werkwijze leiden.
N.a.v. een mail over dat ze per periode salderen en niet per jaar.

[ Voor 21% gewijzigd door FastFox91 op 08-12-2023 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerben111
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 15:57
Vandaag weer een mail gehad.
Op 4 december hebben wij een e-mail ontvangen waarin je aangeeft het niet eens te zijn met de wijziging van de terugleververgoeding.
Hierover hebben wij geprobeerd telefonisch contact op te nemen, maar dat is niet gelukt.

Je hebt een variabel contract waarbij de voorwaarden en tarieven kunnen veranderen, dus dat betekent ook dat jouw terug levertarief per 1 Januari 2024 naar € 0,04 gaat. Je tarieven bij een variabele overeenkomst staan namelijk nooit vast en kunnen wijzigen. In de algemene voorwaarden voorwaarden van jouw contract, kun je in artikel 19 lezen dat het aangepast kan worden. Als je energieleverancier er dan voor kiest de tarieven, inclusief de terug lever vergoeding aan te passen hebben wij daar geen akkoord voor nodig.
Hierop naar Engie gebeld, na 25 min in de wachtrij iemand aan de lijn. Bij de vraag waarom mijn TLV gewijzigd wordt, en dat dit in strijd is met onze overeenkomst kon ze mijn contract nergens vinden en heeft me gevraagd even te wachten. Werd in de wacht gezet en na 15 minuten is er opgehangen.

Vervolgens nogmaals gebeld, nadat ik mijn postcode had doorgegeven veranderde direct de toon. Ze vertelde mij dat volgens art. 19 de leveringstarieven gewoon gewijzigd mogen worden en daar kunnen we niets aan doen. Meerdere malen aangedrongen op het contract waar in staat de de TLV gekoppeld is maar hier wordt continu geantwoord met "in art. 19 staat dat uw leveringstarieven gewijzigd mogen worden" en "als u het niet eens bent met de tarieven kunt u uw contract beëindigen.".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Gerben111 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:00:

[...]

hier wordt continu geantwoord met "in art. 19 staat dat uw leveringstarieven gewijzigd mogen worden"
Dat klopt niet. In art. 19 staat "Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst." Als Engie zich op dit artikel wil beroepen, zal zij moeten aantonen dat er zulke afspraken zijn gemaakt.
Je kunt beter e-mailen dan bellen. Overtuigen kun je ze kennelijk niet, dus dan kun je maar beter een dossier opbouwen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerben111
fopjurist schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:06:
[...]

Dat klopt niet. In art. 19 staat "Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst." Als Engie zich op dit artikel wil beroepen, zal zij moeten aantonen dat er zulke afspraken zijn gemaakt.
Je kunt beter e-mailen dan bellen. Overtuigen kun je ze kennelijk niet, dus dan kun je maar beter een dossier opbouwen.
Nou dat zei ik dus ook, maar deze dame slikte dat niet. Ze hadden mij gebeld omtrent mijn mail, daarom heb ik teruggebeld.

Telefonisch heeft inderdaad weinig zin. Ik zal vanavond weer een nieuwe mail opzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
@Gerben111 en alle anderen die gaan reageren op een reactie van Engie:
In plaats van allemaal weer te reageren met "dat klopt niet", is het niet handiger om een reactie even onderling af te stemmen en daarin dan zoiets aan te geven met de boodschap van "het klopt wel en als jullie dat niet binnen x-dagen schriftelijk bevestigen, dan zullen de volgende stappen genomen worden (geschillencommissie?).".
En dat dan in nette, juridische correcte bewoording :+

[ Voor 8% gewijzigd door rube op 08-12-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Gerben111 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:12:
[...]

Nou dat zei ik dus ook, maar deze dame slikte dat niet. Ze hadden mij gebeld omtrent mijn mail, daarom heb ik teruggebeld.

Telefonisch heeft inderdaad weinig zin. Ik zal vanavond weer een nieuwe mail opzetten.
In jouw situatie zou ik er een klacht van maken en afsluitend twee dingen melden, mits je voornemens bent om dat ook te doen.
1. Dat je alle rechten voorbehoud om alle schade die voortvloeit uit het niet respecteren van de overeengekomen contractvoorwaarden claimt bij Engie. Conform hun eigen algemene voorwaarden vergoeden ze schade die ze zelf aanrichten bij hun klanten.
2. Aangeven dat het niet succesvol oplossen van deze stap resulteert in jouw gang naar de Geschillencommissie. De kosten bij winst zijn voor Engie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:35

***members only***
Hoi, ik heb ook 29ste mail gestuurd. Mn consumentenrecht aangehaald. Verschillen/tegenstrijdigheden in overeenkomst vs telkens aangepaste voorwaarden. Het neigt naar lokken met fijne afspraken in de overeenkomst en vervolgens dit ongedaan maken in de "kleine lettertjes". Principieel ben ik daar tegen. Nog steeds vind ik de koppeling van de tarieven iets om voor te vechten. De aanpassingen van tarieven uiteraard niet.

NB: als ze vervolgens via een truc het op een andere manier onaantrekkelijk maken door niet verdedigbare absurde prijsverhogingen op vaste kosten te introduceren wordt het allemaal wel heel klantonvriendelijk. Ik ben van mening dat de klant hiertegen beschermd moet worden........

Ik lever voorlopig niets terug. Bij mij wordt het pas een ding als de saldering afgebouwd gaat worden. Ik moet dus nog even kijken wat uiteindelijk wijsheid voor mijn situatie is. Ik had gehoopt op een soort eeuwige saldering door deze koppeling van levering en teruglevering.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 08:44
Toch wel zwaar teleurgesteld in Engie.

Even een checkvraag. Mijn variabele contract loopt tot 01-02-2024, dan krijg ik mijn eindafrekening. Omdat ze vanaf 01-01-2024 nieuwe tarieven hanteren, kan het dus zijn dat ik voor de maand januari (01-01 tot 01-02) netto niet heb terug geleverd, waardoor ik moet betalen voor mijn stroom?

We worden hier gewoon compleet bedonderd.

Is het dan verstandig om voor 01-01-2024 over te stappen naar een andere energieleverancier? Dan voorkom ik dit scenario. Echter lijkt me ook dat Engie dit heel graag wil. Stel dat Engie ongelijk krijgt, dan zitten duizenden klanten inmiddels bij een andere energieleverancier. Heel vies spelletje dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:35
PigRush schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:22:

Even een checkvraag. Mijn variabele contract loopt tot 01-02-2024, dan krijg ik mijn eindafrekening. Omdat ze vanaf 01-01-2024 nieuwe tarieven hanteren, kan het dus zijn dat ik voor de maand januari (01-01 tot 01-02) netto niet heb terug geleverd, waardoor ik moet betalen voor mijn stroom?

Is het dan verstandig om voor 01-01-2024 over te stappen naar een andere energieleverancier? Dan voorkom ik dit scenario. Echter lijkt me ook dat Engie dit heel graag wil. Stel dat Engie ongelijk krijgt, dan zitten duizenden klanten inmiddels bij een andere energieleverancier. Heel vies spelletje dit.
Ik mag hopen dat ze op jaarbasis salderen, anders wordt het helemaal mooi. Dan heeft salderen al bijna geen zin meer als de winter niet tegen de zomer weggestreept kan worden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
bkruyver schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:22:
[...]

Ik mag hopen dat ze op jaarbasis salderen, anders wordt het helemaal mooi. Dan heeft salderen al bijna geen zin meer als de winter niet tegen de zomer weggestreept kan worden.....
Zoals ik het hier lees (correct me if I am wrong), salderen ze per tariefsperiode. Nou, vanaf 1 januari geldt een nieuw tarief. Dus dan ben ik er bang voor dat ik voor die ene maand januari (contract loopt tot februari) de volle mep mag betalen, want de panelen leveren in die maand bijna niks terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannietje1985
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-11-2024

Dit is dus inderdaad precies wat ze willen en doen. Het is heel heel vuil spel wat gespeeld wordt. En ja, dan mag je dus voor die wintermaanden gaan dokken (bij mij net zo want mijn contract loopt tot half maart).
Ik heb nu besloten het daar niet op te gokken en per 1-1 stap ik over naar Greenchoice als het goed is (heb nog wel wat vragen bij hun uitstaan, maar ook 14 dagen bedenktijd).
Ik wil dat risico gewoon niet lopen en heb ook geen zin om dan dat allemaal te betalen. en vervolgens te zitten klooien omdat ze dan vervolgens de vaste kosten omhoog gooien. Ik heb een jong gezin en gewoon geen zin om daar al mijn tijd aan te besteden.

Overigens moet ik waarschijnlijk toch bij ENGIE nog een geschil aanhangig gaan maken omdat ze per tariefsperiode salderen (bij mij dus van medio mrt 23- eind juni, jul tm dec), wat niet mag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannietje1985
bkruyver schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:22:
[...]

Engie saldeert nu per tariefsperiode. Mag niet, doen ze wel. Dus ook dat is iets waardig voor geschillencommissie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Ook hier nog geen reactie op mijn email van vorige week maandag en zelf nog geen actie ondernomen om over te stappen. Aflezen op afstand heb ik van begin af aan al uitgezet dus weten zij (nog) niet hoeveel ik netto teruglever (ca 6MWh).

Juist vanwege dat overschot geef ik dit contract niet zomaar op, dit krijg je nergens meer. Dat maakt mij zeker deelnemer van een collectieve actie om naar de geschillencommissie te gaan.

Hier het modelcontract met de voorwaarden 2022.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:39

Zo had ik er nog niet eens naar gekeken. Mijn variabele contract loopt t/m maart, toch eens even moeite gaan steken in verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
Sannietje1985 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:06:
[...]

Dit is dus inderdaad precies wat ze willen en doen. Het is heel heel vuil spel wat gespeeld wordt. En ja, dan mag je dus voor die wintermaanden gaan dokken (bij mij net zo want mijn contract loopt tot half maart).
Ik heb nu besloten het daar niet op te gokken en per 1-1 stap ik over naar Greenchoice als het goed is (heb nog wel wat vragen bij hun uitstaan, maar ook 14 dagen bedenktijd).
Ik wil dat risico gewoon niet lopen en heb ook geen zin om dan dat allemaal te betalen. en vervolgens te zitten klooien omdat ze dan vervolgens de vaste kosten omhoog gooien. Ik heb een jong gezin en gewoon geen zin om daar al mijn tijd aan te besteden.

Overigens moet ik waarschijnlijk toch bij ENGIE nog een geschil aanhangig gaan maken omdat ze per tariefsperiode salderen (bij mij dus van medio mrt 23- eind juni, jul tm dec), wat niet mag...
Is het voor mij nu nog mogelijk om ook over te stappen per 1-1-2024? Of moet ik verplicht 30 dagen wachten en is het advies om snel mogelijk over te stappen?

Wel zuur... Had liever gewacht op het eindresultaat waar dit allemaal op uitdraait. Maar net als jou, heb ik geen zin in gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 15:17
Ik vraag me af waarom sommige mensen reactie krijgen en anderen (zoals ik) niets horen. Mijn reactie is immers al 12 dagen geleden verstuurd.

Ik heb gewoon gestuurd naar random_string@e.engie-energie.nl. Hebben de mensen met antwoord dat ook gedaan?

Overigens heel beloftevol dat ze aangegeven het te herbekijken. Dat zeggen ze niet zonder dat de juridische dienst intern al wat slecht nieuws heeft gebracht. Wellicht moet je niet rekenen op spoedig antwoord. De kans zit er wel in dat we minstens nog twee kwartalen aan meerder tientallen centen kunnen terugleveren, hoezee!

[ Voor 40% gewijzigd door larsg op 09-12-2023 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboeker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:34
Sannietje1985 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:07:
[...]

Engie saldeert nu per tariefsperiode. Mag niet, doen ze wel. Dus ook dat is iets waardig voor geschillencommissie.
maar wat ik me dan afvraag: mijn meterstanden vragen ze pas na 1 jaar op, geen slimme meter. Ze kunnen dus niet weten wat ik in een bepaalde tariefperiode verbruik/opwek. Hoe doen ze dat dan? Of salderen ze dan wel gewoon op jaarbasis tegen kwh en laagste tarief voor teruglevering/hoogste voor levering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:14
Toevallig had ik hier al op geanticipeerd en ben ik per mid November overgestapt. Zo heb ik vol mn overschot kunnen laten uitkeren. Ondanks de koppeling van levertarief=teruglevertarief. Misschien hangt het er nog vanaf of je versie 1 of versie 2 hebt. Ik had versie 2 en daarbij was de koppeling al minder hard, geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannietje1985
PigRush schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:30:
[...]

Is het voor mij nu nog mogelijk om ook over te stappen per 1-1-2024? Of moet ik verplicht 30 dagen wachten en is het advies om snel mogelijk over te stappen?

Wel zuur... Had liever gewacht op het eindresultaat waar dit allemaal op uitdraait. Maar net als jou, heb ik geen zin in gezeik.
Ja volgens mij wel. Want ik dacht ook dat dat niet kon en zat al te balen want ik kreeg de mail met nieuwe tarieven op do 30 november. Met "officieel" 30 dagen opzegtermijn was ik daar dus ook wel kwaad over. Want ja, ze communiceren op tijd. Maar als consument heb je dan feitelijk maar tot middernacht om een nieuw contract uit te zoeken.
Echter heb ik hier op het forum begrepen dat zolang je na de 14 dgen opzegtermijn zit, het geen probleem is. (overigens doet ENGIE daar zelf ook weer moielijk over en zeggen ze dat dit alleen per direct kan bij variabel/modelcontract in geval van verhuizing en dat anders de 30 dagen opzegtermijn geldt, maar dit klopt dus nieT).
Dus als je per 1-1 naar GC wil, heb je geloof ik tot 17-1 om af te sluiten (met dan 14 dagen bedenktijd kan je contract per 1-1-24 ingaan).
En zefls dan zou je nog kunnen forceren door van de bedenktijd af te komen, maar daar moet je dan ook weer extra moeite voor doen. Dus ik heb het nu zo gedaan.
Mocht ENGIE moeilijk gaan doen, zie ik het dan. Dan gaat het bij mij om een 7 dagen dat ik met de 0,04 cent EN een extra nadelige tariefperiode zit. Maar daar heb ik dan de geschillencommissie voor om dat dan mee te nemen. Ik ga er sowieso vanuit dat ik naar de geschillencommissie ga moeten, aangezien ze salderen over meerdere tariefperiodes wat niet mag. Dus als mijn contract pas n 1-1 bij GC in gaat, neem ik natuurlijk die 4 ct teruglevering en het opheffen van die koppeling tussen levering/TLV van ENgie gewoon mee in mijn klacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannietje1985
Southern Sun schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:27:
[...]

Zo had ik er nog niet eens naar gekeken. Mijn variabele contract loopt t/m maart, toch eens even moeite gaan steken in verder kijken.
Het is vooral de afweging of je het allemaal wil afwachten. Uiteindelijk kun je daar wel beter mee af zijn, mocht blijken dat de koppeling in stand moet blijven. Maar dan verwacht ik net als anderen hier dat ze het vastrecht omhoog gooien, dus uiteindelijk win ik daar niet veel mee. Plus dat ik gewoon uit principe ook niet bij zo een leverancier blijven. En ik communiceer dat ook wel in mijn omgeving. Ik zit veel op social in diverse groepen waar het ook regelmatig gaat over energiecontracten etc. dus je kunt wel raden dat ik deze leverancier afraad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannietje1985
Eboeker schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:59:
[...]

maar wat ik me dan afvraag: mijn meterstanden vragen ze pas na 1 jaar op, geen slimme meter. Ze kunnen dus niet weten wat ik in een bepaalde tariefperiode verbruik/opwek. Hoe doen ze dat dan? Of salderen ze dan wel gewoon op jaarbasis tegen kwh en laagste tarief voor teruglevering/hoogste voor levering?
Dat weet ik niet. Hebben ze bij wisseling tariefperiode geen standen opgevraagd? weet niet hoe dat werkt. Maar als ze het niet kunnen terugzien en uitlezen zullen ze waarschijnlijk afrekenen op wat ze wel weten, als dat wel per periode is, doen ze dat op enkeltarief, en anders per jaar gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
Sannietje1985 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:39:
[...]

Ja volgens mij wel. Want ik dacht ook dat dat niet kon en zat al te balen want ik kreeg de mail met nieuwe tarieven op do 30 november. Met "officieel" 30 dagen opzegtermijn was ik daar dus ook wel kwaad over. Want ja, ze communiceren op tijd. Maar als consument heb je dan feitelijk maar tot middernacht om een nieuw contract uit te zoeken.
Echter heb ik hier op het forum begrepen dat zolang je na de 14 dgen opzegtermijn zit, het geen probleem is. (overigens doet ENGIE daar zelf ook weer moielijk over en zeggen ze dat dit alleen per direct kan bij variabel/modelcontract in geval van verhuizing en dat anders de 30 dagen opzegtermijn geldt, maar dit klopt dus nieT).
Dus als je per 1-1 naar GC wil, heb je geloof ik tot 17-1 om af te sluiten (met dan 14 dagen bedenktijd kan je contract per 1-1-24 ingaan).
En zefls dan zou je nog kunnen forceren door van de bedenktijd af te komen, maar daar moet je dan ook weer extra moeite voor doen. Dus ik heb het nu zo gedaan.
Mocht ENGIE moeilijk gaan doen, zie ik het dan. Dan gaat het bij mij om een 7 dagen dat ik met de 0,04 cent EN een extra nadelige tariefperiode zit. Maar daar heb ik dan de geschillencommissie voor om dat dan mee te nemen. Ik ga er sowieso vanuit dat ik naar de geschillencommissie ga moeten, aangezien ze salderen over meerdere tariefperiodes wat niet mag. Dus als mijn contract pas n 1-1 bij GC in gaat, neem ik natuurlijk die 4 ct teruglevering en het opheffen van die koppeling tussen levering/TLV van ENgie gewoon mee in mijn klacht.
Ik denk dat ik dan gewoon nog wacht tot 16 of 17 december. Al verwacht ik voor die tijd ook geen duidelijkheid. Engie gaat zo lang mogelijk traineren om zoveel mogelijk klanten met het contract gekoppeld aan het kale leveringstarief kwijt te raken. En als dadelijk 95% is overgestapt, dan komt de clown uit het doosje : ''Surprise, jullie hadden gelijk :+ . Maar jullie hebben nu geen contract meer bij ons. Doei! >:) ''

Wat ik me overigens dan afvraag... Als je een contract opzegt (of een nieuw contract aangaat) omdat je energieleverancier onder valse voorwaarden (lees: tegen het contract) de tarieven wijzigt, zou er juridisch nog wat mogelijk zijn om het oude contract terug te krijgen (of schadevergoeding o.i.d.)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannietje1985
Wat ik me overigens dan afvraag... Als je een contract opzegt (of een nieuw contract aangaat) omdat je energieleverancier onder valse voorwaarden (lees: tegen het contract) de tarieven wijzigt, zou er juridisch nog wat mogelijk zijn om het oude contract terug te krijgen (of schadevergoeding o.i.d.)?
Interessante vraag.
Geen idee, misschien iemand anderS?

Ik kan me trouwens alleen voorstellen dat dit mogelijk is wanneer je heel duidelijk aan de leverancies (ENGIE in dit geval) kenbaar maakt dat dit de reden is van je vertrek. Anders denk ik dat het achteraf sowieso een lastig verhaal wordt, als het al mogelijk is.

[ Voor 25% gewijzigd door Sannietje1985 op 09-12-2023 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan_M
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-08 10:47
PigRush schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 21:11:
[...]

Ik denk dat ik dan gewoon nog wacht tot 16 of 17 december. Al verwacht ik voor die tijd ook geen duidelijkheid. Engie gaat zo lang mogelijk traineren om zoveel mogelijk klanten met het contract gekoppeld aan het kale leveringstarief kwijt te raken. En als dadelijk 95% is overgestapt, dan komt de clown uit het doosje : ''Surprise, jullie hadden gelijk :+ . Maar jullie hebben nu geen contract meer bij ons. Doei! >:) ''

Dat heeft Budget Energie vorig jaar ook gedaan door de aankondiging dat ze maandelijks gingen salderen. De helft van de klanten met zonnepanelen is toen overgestapt. Daarna draaide ze dit terug en de klanten die hadden opgezegd hadden pech. Ik zou dan ook nu niet zomaar je modelcontract bij Engie opzeggen. De kans is vrij groot dat ze op (korte) termijn de keutel weer intrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 05:58
Arjan_M schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:15:
[...]

Dat heeft Budget Energie vorig jaar ook gedaan door de aankondiging dat ze maandelijks gingen salderen. De helft van de klanten met zonnepanelen is toen overgestapt. Daarna draaide ze dit terug en de klanten die hadden opgezegd hadden pech. Ik zou dan ook nu niet zomaar je modelcontract bij Engie opzeggen. De kans is vrij groot dat ze op (korte) termijn de keutel weer intrekken.
Ik weet dat je bij sommige leveranciers een tussentijdse afrekening kan (kon?) opvragen. Engie is daar zeker niet toevallig één van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• missTweakers
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-09 14:08
Ik heb ook nog geen reactie van Engie. Ben ook maar gebleven omdat als ik nu wissel het niet goed uitkomt qua salderen (jaarafrekening was eind sept). Ze zullen wel sowieso per tariefsperiode proberen te salderen, maar goed. Als ik overstap scheelt het een paar tientjes en als ik niet overstap en het wordt toch nog weer teruggedraaid scheelt het veel, dus is het de gok waard. Als ze het niet terugdraaien ga ik in juni overstappen.

Ik heb vorige week een uitgebreide email over Engie naar Meldpunt gestuurd, maar nog geen reactie. Als meer mensen het melden is er misschien meer kans op dat het behandeld wordt:
https://www.maxmeldpunt.nl/meld-uw-klacht/
meldpunt@omroepmax.nl
Ik zie dat hun formulier nu tijdelijk uit de lucht is. In hun bevestigingsmail staat ook een tel nr van de max ombudsman:
"Bent u lid van MAX en heeft u een vraag of probleem voor MAX Ombudsman, dan kunt u op werkdagen bellen van 10.00u tot 12.00u met het MAX Ombudsman spreekuur via 035-6775511 (lokaal tarief)."
https://www.omroepmax.nl/max-ombudsman/

Ik ga zo ook een mail naar Radar sturen. Dit staat op hun site.
"Heb je een idee voor een onderwerp dat Radar zou kunnen behandelen op televisie? Je kunt een mail sturen naar radar@avrotros.nl."

Kassa is ook nog een goeie optie.
"Heb je een vraag over de tv-uitzending? Of heb je een klacht of tip? Mail dan naar kassa@bnnvara.nl."
of
"Kom je er niet uit met een bedrijf en wil je contact met de Belbus? Mail dan je verhaal inclusief correspondentie naar belbus@bnnvara.nl."

En uiteraard de geschillencommissie: https://www.degeschillenc...r-ons/commissies/energie/

[ Voor 0% gewijzigd door missTweakers op 10-12-2023 11:53 . Reden: emailadres meldpunt erbij gezet omdat formulier niet werkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
missTweakers schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:42:
Ik heb ook nog geen reactie van Engie. Ben ook maar gebleven omdat als ik nu wissel het niet goed uitkomt qua salderen (jaarafrekening was eind sept). Ze zullen wel sowieso per tariefsperiode proberen te salderen, maar goed. Als ik overstap scheelt het een paar tientjes en als ik niet overstap en het wordt toch nog weer teruggedraaid scheelt het veel, dus is het de gok waard. Als ze het niet terugdraaien ga ik in juni overstappen.

Ik heb vorige week een uitgebreide email over Engie naar Meldpunt gestuurd, maar nog geen reactie. Als meer mensen het melden is er misschien meer kans op dat het behandeld wordt:
https://www.maxmeldpunt.nl/meld-uw-klacht/
meldpunt@omroepmax.nl
Ik zie dat hun formulier nu tijdelijk uit de lucht is. In hun bevestigingsmail staat ook een tel nr van de max ombudsman:
"Bent u lid van MAX en heeft u een vraag of probleem voor MAX Ombudsman, dan kunt u op werkdagen bellen van 10.00u tot 12.00u met het MAX Ombudsman spreekuur via 035-6775511 (lokaal tarief)."
https://www.omroepmax.nl/max-ombudsman/

Ik ga zo ook een mail naar Radar sturen. Dit staat op hun site.
"Heb je een idee voor een onderwerp dat Radar zou kunnen behandelen op televisie? Je kunt een mail sturen naar radar@avrotros.nl."

Kassa is ook nog een goeie optie.
"Heb je een vraag over de tv-uitzending? Of heb je een klacht of tip? Mail dan naar kassa@bnnvara.nl."
of
"Kom je er niet uit met een bedrijf en wil je contact met de Belbus? Mail dan je verhaal inclusief correspondentie naar belbus@bnnvara.nl."

En uiteraard de geschillencommissie: https://www.degeschillenc...r-ons/commissies/energie/
Daar zat ik ook aan te denken. Maar ik heb eigenlijk geen zin om op tv te komen. Mijn ''probleem'' is ook niet groot genoeg denk ik, gaat inderdaad om een paar tientjes omdat mijn contract in februari afloopt. Al heb ik nog geen goed overzicht wat het betekent voor de maanden februari tot juli en van juli tot december.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerben111
Aangezien ik maar 1000 kWh teruglever heb ik toch eens nagerekend wat het me scheelt bij Engie t.o.v. GC met 11,5 ct TLV. Ik wil me wel sterk maken voor een eerlijk contract, maar financieel ga ik er niets mee opschieten en daarom ga ik overstappen naar GC.

Members only: Berekening

[ Voor 10% gewijzigd door Gerben111 op 10-12-2023 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Gerben111 ,
En zal zeggen maak ik nog eens een berekening met 0kwh terug levering en 500m3 gas.

Met zulke lage teruglever tarief is het voordeliger om elektrische te verwarmen en op 0 uit te komen qua terugleveren. Zelf ben ik daardoor bij Eneco goedkoper uit door hun lagere vaste kosten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn 8 dagen autoresponse verliep om 13:47 dus is er om 13:48 een nieuwe mail uit gegaan dat bij uitblijven reactie binnen 48 uur, mijn standpunten niet meer via de klantenservice gaan maar direct naar de top van de organisatie met kopie in het Engels met context naar de moederorganisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:14:
Mijn 8 dagen autoresponse verliep om 13:47 dus is er om 13:48 een nieuwe mail uit gegaan dat bij uitblijven reactie binnen 48 uur, mijn standpunten niet meer via de klantenservice gaan maar direct naar de top van de organisatie met kopie in het Engels met context naar de moederorganisatie.
Heb je de contactgegevens voor die top van de organisatie ook voor ons a.u.b.?
Hoewel 'mijn' reactietermijn ook vandaag verstrijkt ga ik nog even wachten met het in de pen klimmen. Ik heb liever wat trager in 1 keer een juiste reactie van een terzake kundig persoon dan met spoed een reactie waar ik niks mee kan.

Ik besef me dat het uitblijven van een reactie niet automatisch betekent dat er een kundig persoon naar kijkt, maar dat maak ik mezelf graag wijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 00:20
marteltor schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:17:
Toevallig had ik hier al op geanticipeerd en ben ik per mid November overgestapt. Zo heb ik vol mn overschot kunnen laten uitkeren. Ondanks de koppeling van levertarief=teruglevertarief. Misschien hangt het er nog vanaf of je versie 1 of versie 2 hebt. Ik had versie 2 en daarbij was de koppeling al minder hard, geloof ik.
Ik ben ook per half November overgestapt (naar Tibber) en zat bij Engie vanaf mei '23.

In die periode netto veel teruggeleverd, en als ik de bedragen uit de app optel kom ik op ruim 2000 €. Bij de jaarafrekening echter 'slechts' 1600 betaald gekregen.

Antwoord van de klantenservice: "ja, de app kan niet goed met salderen overweg, maar de jaarafrekening klopt (en is leidend !)".

Was dit bij jou ook zo ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
hannibal2206 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:55:
[...]

Ik ben ook per half November overgestapt (naar Tibber) en zat bij Engie vanaf mei '23.

In die periode netto veel teruggeleverd, en als ik de bedragen uit de app optel kom ik op ruim 2000 €. Bij de jaarafrekening echter 'slechts' 1600 betaald gekregen.

Antwoord van de klantenservice: "ja, de app kan niet goed met salderen overweg, maar de jaarafrekening klopt (en is leidend !)".

Was dit bij jou ook zo ?
Heb je het ook zelf nagerekend op basis van je verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:14:
Mijn 8 dagen autoresponse verliep om 13:47
Hier ook geen reactie. Kennelijk snappen ze dat er shit aan de knikker is aan hun kant, anders waren ze vast al wel met een reactie gekomen.

Ben benieuwd of jij een reactie krijgt en wat de inhoud gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Laatst online: 00:14
Mijn reactietermijn verloopt morgen. Donderdag heb ik weer tijd, als ik dan geen reactie heb gaat er een klacht naar de geschillencommissie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geloof er helemaal niets van dat ik voor morgenmiddag een reactie heb, en als er al een komt verwacht ik er weinig van. Om er klaar voor te zijn heb ik alvast een dagvaarding in elkaar geklutst zodat ik morgen het concept mee kan sturen aan welke hoge pief van wie ik het mailadres maar kan vinden (CEO heb ik in ieder geval). Iedereen die wel eens iets met recht gedaan heeft of een dagvaarding heeft gezien weet dan dat het niet gaat blijven bij een klacht of melding bij de geschillencommissie als het nodig is.

Ik weiger me te conformeren aan een bureaucratische muur van 'klantenservice' waar ik maar op te wachten heb. Heb je je zaken niet op orde dan zoek ik het hoger en breder op. Vinden ze niet leuk? Ik vind ook wel eens iets niet leuk...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUIm4Wy_VqKLPrinQ1ZCNT4O3A8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LBinIHaA7Xe3TaLIfNb81suM.png?f=fotoalbum_large

Als het nodig blijkt en ze het alleen specifiek oplossen of aan willen vechten dan zal ik de draft hier later delen - ik heb nog geen reacties gehad, dus er is geen verweer geweest wat gedocumenteerd is. Maar het zet wel héél concreet uiteen waar ze nat gaan in de overeenkomst.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2023 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:58:
Ik geloof er helemaal niets van dat ik voor morgenmiddag een reactie heb, en als er al een komt verwacht ik er weinig van. Om er klaar voor te zijn heb ik alvast een dagvaarding in elkaar geklutst zodat ik morgen het concept mee kan sturen aan welke hoge pief van wie ik het mailadres maar kan vinden (CEO heb ik in ieder geval). Iedereen die wel eens iets met recht gedaan heeft of een dagvaarding heeft gezien weet dan dat het niet gaat blijven bij een klacht of melding bij de geschillencommissie als het nodig is.

Ik weiger me te conformeren aan een bureaucratische muur van 'klantenservice' waar ik maar op te wachten heb. Heb je je zaken niet op orde dan zoek ik het hoger en breder op. Vinden ze niet leuk? Ik vind ook wel eens iets niet leuk...

[Afbeelding]

Als het nodig blijkt en ze het alleen specifiek oplossen of aan willen vechten dan zal ik de draft hier later delen - ik heb nog geen reacties gehad, dus er is geen verweer geweest wat gedocumenteerd is. Maar het zet wel héél concreet uiteen waar ze nat gaan in de overeenkomst.
Hoe pak je dit morgen aan? Je stuurt wederom een mail met in CC de hoge pief, wellicht die CEO, met daarbij in concept een dagvaarding? Je geeft ze nog één keer een reageertermijn en geeft aan dat als die niet gehaald wordt je ze dagvaart?

Of heb je een ander plan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leaguer
  • Niet online
Ik zit zelf overigens in een soortgelijke situatie, maar dan bij VanOns. Precies dezelfde situatie als MJ de Bruijn; zie zijn -waarschijnlijk ook voor jullie zeer relevante- (deel)uitspraak van vandaag van de Geschillencommissie (in TLV topic), waarin hij wat betreft de clausule "TLV is gelijk aan levertarief" in het gelijk wordt gesteld:
MJ de Bruijn in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?"

[ Voor 13% gewijzigd door Leaguer op 12-12-2023 21:40 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ik geef aan dat ik voor einde van de week een reactie verwacht met hoe het verder gaat. Willen ze niets? Willen ze praten? Stellen ze iets voor?

Nu wacht je oneindig af en hoor je gewoon niets. Ik ben niet zo van het afwachten en oneindig tegen muren lopen. Van de klantenservice verwacht ik dat ze ergens intern met een halfbakken standaard afwimpelrespons komen waar je dan ook weer discussie over mag gaan voeren.

Eindeloos aan het lijntje houden en hopen dat mensen het zo laten - en helaas bewijst de historie dat het vaak werkt.

Ik ga niet binnen hun kadertje lopen om aan het lijntje gehouden te worden. Dit maakt duidelijk dat ze héél concreet met een reactie moeten komen en dat als me die niet bevalt, we naar de rechter gaan. Ik pak de regie over, want ook al lijkt direct een dagvaarding wellicht overtrokken, is het gewoon duidelijk wat je wil en waarom, komt het bij de juiste mensen terecht, en bespaar je je de frustratie.

ACM is bewezen tandeloos gebleken en mag zich hernoemen naar Adviesorgaan Consumentenlichting voor de Markt. Geschillencommissie is niet van onbesproken historie.
Allemaal ruis en tussenstappen. De dagvaarding betekenen is een keer 100 euro en dan ben je gelijk concreter dan dat het elders kan worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2023 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Niet online
n.v.m. reactie hierboven aangepast

[ Voor 98% gewijzigd door Leaguer op 12-12-2023 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

PigRush schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:27:
[...]

Zoals ik het hier lees (correct me if I am wrong), salderen ze per tariefsperiode. Nou, vanaf 1 januari geldt een nieuw tarief. Dus dan ben ik er bang voor dat ik voor die ene maand januari (contract loopt tot februari) de volle mep mag betalen, want de panelen leveren in die maand bijna niks terug.
Volgens mij paniekvoetbal.

Ik heb/had Engie, geen vast contract, dus verschillende tariefperiodes gehad, en een eindafrekening.
Daarin werd per periode een afrekening gemaakt, en omdat ik meer terugleverde dan gebruikte werden de periodes met meer afname dan teruglevering weer verrekend. Kreeg gewoon een goed bedrag terug, en het kostte me een avondje rekenen, maar vond de manier van afrekenen gewoon logisch.

Dus in januari neem je af voor een relatief laag bedrag, maar daar tegenover heb je van de zomer voor een hoog bedrag terug geleverd. En dat verrekenen ze dus. Volgens mij heb je dan heel weinig te klagen voor die maand ;) van de zomer veel voor je stroom gekregen, en in januari weinig betalen voor je afname.(correct me if i'm wrong)

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 12-12-2023 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik heb op 29 november engie klantenservice bericht en nog geen reactie.. verrassend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:14
hannibal2206 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:55:
[...]

Was dit bij jou ook zo ?
Ik heb niet het aantal kWh vergeleken met slimmemeterportal. Maar ik heb wel de overall berekening gecheckt en die klopte. Houdt er rekening mee dat je terugleververgoeding weliswaar je levertarief is, maar zonder btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron322
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-08 12:55
TL;DR
Overstappen van Engie naar GC kan per direct en kan je mooi geld besparen/opleveren.

Ik ben overgestapt van Engie naar GC vanwege de logische redenen. Ik heb bij de overstap gekozen voor 'direct starten met leveren' en direct opzeggen huidige leverancier. Ik zou anders nog 30 dagen kWh's met een dikke TLV staan te salderen.

Zojuist de (100% correcte) afrekening van Engie ontvangen (duurde 10 dagen) en ze zijn inderdaad de dag na de overstap gestopt met leveren.

Doe er je voordeel mee als je toch al wilt overstappen en nog zoveel mogelijk kWh's met een mooie TLV wil verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:41
Ook ik heb nog niks gehoord.

Ben niet zo van het gestrekte been als @Verwijderd
En ergens heeft hij zeker gelijk!

Heb een mail gestuurd dat ik na de mail van 29-11 nog niks vernomen heb,
En daar ik tijdig bezwaar heb aangetekend,
(en hun aangegeven hebben hier op terug te komen, dmv een auto response, maar dan nog.)
Ik er vanuit ga dat mijn tarief niet wijzigd per 1-jan.

Ik lever terug op een SAP. Dus geen last van salderen, tarief periodes of wat dan ook.
En voor die 5kw opbrengst op deze grijze dagen maak ik me niet heel druk,
Anders knoop ik de omvormer wel weer terug aan de andere meter.

[ Voor 23% gewijzigd door Mielemuis op 13-12-2023 11:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben al verbaasd dat ik tijdig een reactie kreeg, maar zoals verwacht het standaardverhaal zonder inhoudelijk in te gaan op de punten.
Geachte heer Floppus,

In de eerste plaats onze excuses dat het wat langer dan gebruikelijk heeft geduurd voordat u een reactie van ons heeft ontvangen op uw klacht.

ENGIE heeft klanten met een variabele overeenkomst tijdig en duidelijk geïnformeerd over voorgenomen wijzigingen in de tarieven alsmede over een aanpassing van de productvoorwaarden.

Wij begrijpen dat deze aanpassingen niet aansluiten bij uw verwachting en wij vinden het vervelend voor u als u het daar niet mee eens bent. Wij zien ons daartoe echter wel gerechtigd. Een contract met variabele tarieven brengt met zich mee dat een energieleverancier het tarief voor netto teruglevering naar boven of beneden kan aanpassen. In dat kader kan onder meer verwezen worden naar artikel 19 van de van toepassing zijnde Algemene Voorwaarden.

Uiteraard heeft u net als andere klanten met een variabele overeenkomst de mogelijkheid en het recht om kosteloos en zonder nadere motivering uw overeenkomst op te zeggen. ENGIE ziet helaas geen aanknopingspunt om nader met u in gesprek te gaan.
Weer het nietszeggende artikel 19.

Dus de concept dagvaarding is er uit naar onder andere de CEO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:53
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:46:
Ik ben al verbaasd dat ik tijdig een reactie kreeg, maar zoals verwacht het standaardverhaal zonder inhoudelijk in te gaan op de punten.

[...]

Weer het nietszeggende artikel 19.

Dus de concept dagvaarding is er uit naar onder andere de CEO.
Ik zou het nooit aan meerdere personen sturen. Dan gaat iedereen afwachten.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Naar mijn ervaring gaat de eigenlijke verantwoordelijke ineens springen om te voorkomen dat er een vergrootglas op hun werk (wat eigenlijk slecht uitgevoerd wordt) komt te liggen als het tot een zaak komt. Één persoon mailen is weer een eindeloze weg, En misschien een heel gekke gedachte, ik vind niet dat ik oneindig werk moet hoeven steken in iets wat zij tegen contract in doen.

Helaas, helaas, werken veel grote organisaties ZO bureaucratisch dat er echt pas iets gedaan wordt als er wat te verliezen is.

Best kans dat ze inderdaad ook echt pas reageren als het tot een zaak komt. Hebben ze in ieder geval de winst van de klanten die ze al weggejaagd hebben. We gaan het zien.

[edit]Auto responder van directe mailbox dat mevrouw Plas t/m 15 December afwezig is - vreemd, ze ondertekent wel de klantenservice e-mail aan mij vandaag :P

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2023 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
Nou ik wacht wel even af wat ze naar mij communiceren,
En anders wat de uitspraak wordt in de zitting van @Verwijderd,
Gebruik ik dat als precedent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannietje1985
Mielemuis schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:22:
Ook ik heb nog niks gehoord.

Ben niet zo van het gestrekte been als @Verwijderd
En ergens heeft hij zeker gelijk!

Heb een mail gestuurd dat ik na de mail van 29-11 nog niks vernomen heb,
En daar ik tijdig bezwaar heb aangetekend,
(en hun aangegeven hebben hier op terug te komen, dmv een auto response, maar dan nog.)
Ik er vanuit ga dat mijn tarief niet wijzigd per 1-jan.

Ik lever terug op een SAP. Dus geen last van salderen, tarief periodes of wat dan ook.
En voor die 5kw opbrengst op deze grijze dagen maak ik me niet heel druk,
Anders knoop ik de omvormer wel weer terug aan de andere meter.
Hoe heb je dat gedaan?
Ik heb het klachtformulier ingevuld, zou binnen 3 werkdagen reactie krijgen maar niks uiteraard. Net met de chat contact opgenomen maar ze weten niet wanneer ze met een reactie komen...uiteraard (volgens mij proberen ze zoveel mogelijk klanten weg te jagen voor het eind van het jaar...het is allemaal strategie stelletje vuilbakken bah).
Wat is dan mijn volgende stap? Per mail contact opnemen (maar dan krijg ik een autoreply dat ze 8 werkdagen de tijd hebben,...nog een keer het klachtformulier?) Wil eigenlijk wel zsm een reactie en anders geschillencommissie inschakelen.
Hoor graag jullie ideeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fuurbie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-09 15:03
Helaas hier ook geen reactie gehad. Terwijl reactie termijn ook al verstreken is. Nog maar een keer een reminder sturen. Bedankt @Verwijderd voor het op deze manier oppakken en delen . Dit kan voor ons alle erg waardevol zijn.

Hoewel ik in eerste instantie ook de neiging had om richting een andere leverancier over te stappen. Is het gewoon niet correct als je met elkaar een overeenkomst afsluit en een van de partijen houdt zich daar dan ineens niet meer aan. Voorlopig wacht ik de ontwikkelingen af en vind ik niet dat Engie hier op deze manier zo makkelijk mee weg kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannietje1985
Gerben111 schreef op zondag 10 december 2023 @ 23:01:
Aangezien ik maar 1000 kWh teruglever heb ik toch eens nagerekend wat het me scheelt bij Engie t.o.v. GC met 11,5 ct TLV. Ik wil me wel sterk maken voor een eerlijk contract, maar financieel ga ik er niets mee opschieten en daarom ga ik overstappen naar GC.

***members only***
lever je per jaar of per halfjaar 1000 kwh terug? want anders klopt je teruglevertarief van ENGIE van het tweede halfjaar niet.? dan zou je dat moeten middelen of opdelen met ook het tarief van het eerste halfjaar, of het terugbrengen naar ong 500kwh en die van GC ook halveren voor een eerlijk vergelijk lijkt me?

Sowieso even gekeken (naar puur en alleen stroom, ik heb zelf geen gas en alleen tarieven en vastrecht van de leverancier omdat de energiebelasting en de netbeheerkosten toch ook moet betalen ongeacht je leverancier).
Maar obv 1000 netto terugleveren zou je bij ENGie conform de regel = levertarief = TLV ongeveer 98€ terugkrijgen (218-120 vastrecht), volgens de 0,04ct TLV 80€ betalen en bij GC krijg je dan 39€ terug.
Verschil tussen GC en ENGIE lever=TLV is dan 98-39 = 59 euro verschil (vastrecht meegerekend), zonder vastrecht scheelt het zo een 100€.

Maak je geen illusie dat als je bij GC blijft en je in gelijk gesteld wordt dit zo blijft.
ze hoeven dan het vastrecht "maar met 5 (59/12) of 8,33 (100/12) per maand omhoog te gooien en het maakt al niks meer uit.
Ik denk dat de kans heel groot is dat ze dat gaan doen, en misschien nog wel meer. Dus vandaar ook toch mijn besluit over te stappen. Voelt wel zuur, want voelt alsof ik z egelijk geef en zij tevreden met een klant minder. Maar op lange termijn "win" je dit toch niet..

[ Voor 42% gewijzigd door Sannietje1985 op 13-12-2023 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Ik kreeg zojuist exact dezelfde reactie als @Verwijderd, dus dat is de standaardreactie van Engie / mevr. Plas en totaal nietszeggend..

Ik denk dat de volgende stap voor mij de geschillencommissie is. Ik heb geen zin in eindeloos emailen en afwachten, want dat is alleen maar rekken e.d. en kleine kans dat daar iets uit gaat komen (net zoals @Sannietje1985 aangeeft). Voor mij zal dat nieuw traject zijn, misschien handig om samen met een aantal mensen samen te werken hierin en ondertussen kijken hoe de actie van @Verwijderd verloopt.
Tot het weekend heb ik niet zoveel tijd, maar dit weekend kan ik eens beginnen om te kijken wat er moet gebeuren om zo'n traject via de geschillencommissie gaat.
Overigens is een alternatief ook wellicht ook nog om aan te sluiten bij @Verwijderd, dat gaat wellicht nog wat sneller en kunnen we de kosten met een aantal mensen delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sannietje1985
fuurbie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:37:
Helaas hier ook geen reactie gehad. Terwijl reactie termijn ook al verstreken is. Nog maar een keer een reminder sturen. Bedankt @Verwijderd voor het op deze manier oppakken en delen . Dit kan voor ons alle erg waardevol zijn.

Hoewel ik in eerste instantie ook de neiging had om richting een andere leverancier over te stappen. Is het gewoon niet correct als je met elkaar een overeenkomst afsluit en een van de partijen houdt zich daar dan ineens niet meer aan. Voorlopig wacht ik de ontwikkelingen af en vind ik niet dat Engie hier op deze manier zo makkelijk mee weg kan komen.
Ja ben ik mee eens.. Anderzijds denk ik dat ik/wij toch aan het kortste eind gaan trekken als ze het vastrecht voor onze groep omhoog schroeven...Dan maakt het ook niks meer uit..
Wil nog wel verdere stappen (en is waarschijnlijk ook nodig als ze per tariefperiode gaan salderen op de eindafrekening) maar ik was nu niet van plan te gaan wachten hierop en ben wel alvast overgestapt naar GC. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannietje1985
rube schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:50:
Ik kreeg zojuist exact dezelfde reactie als @Verwijderd, dus dat is de standaardreactie van Engie / mevr. Plas en totaal nietszeggend..

Ik denk dat de volgende stap voor mij de geschillencommissie is. Ik heb geen zin in eindeloos emailen en afwachten, want dat is alleen maar rekken e.d. en kleine kans dat daar iets uit gaat komen (net zoals @Sannietje1985 aangeeft). Voor mij zal dat nieuw traject zijn, misschien handig om samen met een aantal mensen samen te werken hierin en ondertussen kijken hoe de actie van @Verwijderd verloopt.
Tot het weekend heb ik niet zoveel tijd, maar dit weekend kan ik eens beginnen om te kijken wat er moet gebeuren om zo'n traject via de geschillencommissie gaat.
Overigens is een alternatief ook wellicht ook nog om aan te sluiten bij @Verwijderd, dat gaat wellicht nog wat sneller en kunnen we de kosten met een aantal mensen delen?
Ja ik voel ook meer voor geschillencommissie ipv reguliere rechtzaak.
Ik heb wel eerder voor de kinderopvang met de geschillencommissie te maken gehad (dat is wel een andere sector) maar afhandeling etc was allemaal keurig vond ik. Ze vragen je dan geloof ik de klacht en evt. stukken digitaal in te dienen, en dan moet je de kosten betalen. Vervolgens wordt de wederpartij gevraagd om reactie etc. En dat geloof ik 2x. Dan gaat de commissie beoordelen (althans zo was het toen, maar was in coronatijd) of er een mondelinge zitting komt. Daarin volgt dan nog eens hoor en wederhoor en dan een uitspraak.

Op hun website staat ook het proces wel beschreven dacht ik.
Ik denk handig om dus de documenten die hier al gedeeld zijn alsook de reeds gedane uitspraken vanuit eerdere zaken (rechtbank en geschillencommissie) mee te sturen en ernaar te verwijzen.

Ergens vind ik het ook wel mooi om het allemaal apart te doen. Moeten ze voor elke zaak er apart werk in steken enzo. Als zij ons aan het lijntje houden ben ik er ook niet vies van om ze ook een beetje te treiteren toch:P

Zit wel een beetje te dneken wat handig is. Want ik ga dus per 1-1 naar GC en waarschijnlijk gaat die eindafrekening ook van geen kant kloppen. Dus dan moet ik toch naar commissie, maar wil ze eignelijk nu ook niet met hun laconieke manier van handelen weg laten komen, maar 2x geschillencie heb ik ook geen zin in....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Sannietje1985 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:51:
[...]

Ja ben ik mee eens.. Anderzijds denk ik dat ik/wij toch aan het kortste eind gaan trekken als ze het vastrecht voor onze groep omhoog schroeven...Dan maakt het ook niks meer uit..
Wil nog wel verdere stappen (en is waarschijnlijk ook nodig als ze per tariefperiode gaan salderen op de eindafrekening) maar ik was nu niet van plan te gaan wachten hierop en ben wel alvast overgestapt naar GC. :)
Ik heb in mijn concept vordering ook al staan dat uitspraak gevraagd wordt over het mogen hanteren van variabele (verschillende) vaste kosten bij mensen met hetzelfde contract.

Evenals vraag om een uitspraak over het verrekenen (salderen) aangezien Engie zich daar nergens beroept op een wettelijke regeling - een leverancier mag ook salderen zonder verplicht te zijn, maar als ze wijzigingen willen moet daar een grond voor zijn. Het vervallen van een wettelijke plicht is alleen grond voor wijziging als ze zich daarop ook beroepen of als het van de wet salderen niet meer zou mogen (maar dat zou bizar zijn).

Dus ja, ik heb al vast wat voorschoten genomen om Engie te laten weten dat er geen spelletjes meer gespeeld gaan worden. Ik heb het al eerder gezegd: degenen die de overeenkomsten bij Engie destijds heeft gemaakt kan beter maar niet meer daar werken want het is prutswerk.

Maar even kijken hoe het verder gaat, wellicht is het mogelijk mensen aan te laten sluiten bij een zaak als het zover komt.
Eiser vordert dat de overeenkomst zoals deze is gesloten per 1 Juli 2022 gehandhaafd blijft,
alsmede alle kosten die voortvloeien uit deze procedure. Gezien de handelswijze van gedaagde
wil eiser eveneens een uitspraak over twee andere standpunten om verdere conflicten met
gedaagde in de toekomst te voorkomen;
  • De koppeling tussen levering en teruglevering kan nu en in de toekomst niet gewijzigd
    worden.
  • De beschrijving van verrekening kan niet worden gewijzigd;
    • In de overeenkomst is geen verwijzing naar wetgeving rond salderen. De wijze
      waarop salderen is beschreven dient in stand te blijven zolang deze niet in strijd
      is met wetgeving. Omdat gedaagde zich in de overeenkomst niet beroept op een
      wettelijke regeling, mocht eiser erop vertrouwen dat gedaagde simpelweg
      verrekening aanbiedt als concurrerend businessmodel.
  • De vaste leveringskosten dienen voor alle klanten met dezelfde overeenkomst gelijk te
    blijven.
    • Blijkens communicatie met andere consumenten, bedient gedaagde zich van
      variabele tarieven voor vaste leveringskosten - tarieven die verschillen per klant
      met dezelfde overeenkomst. Dit is in strijd met de algemene opvatting over vaste
      leveringskosten, inclusief hoe gedaagde deze zelf opschrijft: vaste
      leveringskosten variëren per leverancier. En dus niet per klant met dezelfde
      overeenkomst.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannietje1985
JMS-2 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:26:
[...]

[Afbeelding]

Ik moest even zoeken, maar hier 1 van de voorbeelden van tweakers die het omgezet hebben.

Het moet in de app te zien zijn,maar de app is natuurlijk vernieuwd...ik kan het vinkje even niet zo snel meer vinden.( kan aan mij liggen hoor) kijk dus even of jij dat wisselen kan vinden in je app en wat daarbij staat. ( ik heb geen slimme meter, kan dus zijn dat deze optie mij niet meer aangeboden wordt aangezien ik nooit dubbeltarief zou kunnen nemen)
Ik heb even gekeken (had problemen met inloggen en via de app kon je dus niet meer wijzigen).
ik kan wel schakelen naar enkel tarief, maar er staat nergens dat dit voor het hele jaar geldt als je nog nooit een jaarrekening hebt gehad..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8xYArd_NNGoWcc3vgP-MzdS2uI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kC3PLdhnCzyr6DuxVWLRIYJ9.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand die enig idee heeft of dit nog van toepassing is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannietje1985
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:07:
[...]
Evenals vraag om een uitspraak over het verrekenen (salderen) aangezien Engie zich daar nergens beroept op een wettelijke regeling - een leverancier mag ook salderen zonder verplicht te zijn, maar als ze wijzigingen willen moet daar een grond voor zijn. Het vervallen van een wettelijke plicht is alleen grond voor wijziging als ze zich daarop ook beroepen of als het van de wet salderen niet meer zou mogen (maar dat zou bizar zijn).

[...]
Sorry ben niet helemaal juridisch onderlegd, maar wat bedoel je hier precies mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Sannietje1985 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:24:
[...]

Sorry ben niet helemaal juridisch onderlegd, maar wat bedoel je hier precies mee?
Engie mag contracten aanpassen indien wetten wijzigen. Voorbeeld hiervan is het veranderen van het BTW percentage.

Echter heeft Engie het salderen als mechanisme omschreven in haar contract en niet de wettelijke salderingsregeling. Daarmee zou in theorie de verplichting van Engie om te blijven salderen in stand blijven wanneer de wettelijke regeling wordt aangepast. Tenzij de wet dusdanig wordt aangepast dat het wordt verboden om op de oude voet verder te gaan, maar dat is vooralsnog niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
[...]

Ik heb in mijn concept vordering ook al staan dat uitspraak gevraagd wordt over het mogen hanteren van variabele (verschillende) vaste kosten bij mensen met hetzelfde contract.

Dus ja, ik heb al vast wat voorschoten genomen om Engie te laten weten dat er geen spelletjes meer gespeeld gaan worden. Ik heb het al eerder gezegd: degenen die de overeenkomsten bij Engie destijds heeft gemaakt kan beter maar niet meer daar werken want het is prutswerk.

Maar even kijken hoe het verder gaat, wellicht is het mogelijk mensen aan te laten sluiten bij een zaak als het zover komt.

[...]
Goed bezig! Zou je ter lering ende vermaeck de volledige dagvaarding en vordering willen delen aub?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Homer-Simpson schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:29:
[...]

Goed bezig! Zou je ter lering ende vermaeck de volledige dagvaarding en vordering willen delen aub?
Ik heb in mijn vorige reactie het overzicht van vorderingen geplaatst. Ik heb voor het moment alleen de eerste vordering qua feiten uiteengezet. Maar voldoende om een jurist duidelijk te maken dat het menens is en waar ze mee moeten komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Heb zojuist ook dezelfde reactie op mijn reactie ontvangen als @Verwijderd . Aangezien ik een reactie per mail heb gegeven en de geschillencommissie als eis stelt dat je eerst een klacht indient bij de energieleverancier heb ik zojuist via het webformulier een klacht bij Engie gedaan waarin ik verwijs naar de eerdere communicatie, aangeef dat ze niet op mijn punt zijn ingegaan dat er geen wijzigingsbeding in de productvoorwaarden staat en dat ik ongewijzigde uitvoering van de originele overeenkomst verlang. Behoudens de nieuwe levertarieven en vaste leverkosten, daarmee ben ik akkoord.

Indien deze klacht wordt afgewezen dan ga ik naar de geschillencommissie energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
@Homer-Simpson
1) Is er een termijn volgens de geschillencommissie die je de leverancier moet geven om op de klacht te reageren?
2) heb je een automatische reactie gekregen van Engie van deze klacht en zo ja, staat daarin een termijn waar binnen ze reageren?
3) Is er een specifieke reden waarom je dit via het webformulier hebt gedaan en niet via email?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:39
Zelfde standaardreactiebrief gekregen hier met 2022.1
Net geschikt met Engie over salderingsmethode, na zaak bij geschillencommissie.

Vanavond wederom naar de commissie. Schikken is nu absoluut uitgesloten.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
rube schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:52:
@Homer-Simpson
1) Is er een termijn volgens de geschillencommissie die je de leverancier moet geven om op de klacht te reageren?
2) heb je een automatische reactie gekregen van Engie van deze klacht en zo ja, staat daarin een termijn waar binnen ze reageren?
3) Is er een specifieke reden waarom je dit via het webformulier hebt gedaan en niet via email?
1. De geschillencommissie spreekt niet over een termijn die je de leverancier moet geven om op de klacht te reageren. Maar ik ga er even vanuit dat deze niet eindeloos mag traineren. NB je moet binnen 12 maanden nadat je bij de leverancier hebt geklaagd je zaak indienen bij de geschillencommissie. Maar dat lijkt me in dit geval geen enkel probleem.

2. Jazeker je ontvangt een automatische ontvangstbevestiging per mail een kopie van de klacht. Daarin geven ze aan dat ze binnen drie werkdagen met een reactie komen.

3. Aangezien de geschillencommissie het heeft over het eerst proberen op te lossen van het geschil met de leverancier wil ik op veilig spelen door de officiële Engie klachtenprocedure te doorlopen. Vandaar dat ik via het webformulier de klacht heb ingediend. Het webformulier is wel een drama qua opmaak. Alle tekst en de tabellen uit de mail worden als platte tekst weergegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoerdvd
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:57
Ook hier de standaard reactie naar artikel 19... Kun je bij de geschillen commissie 2 klachten tegelijk indienen? Heb ook nog een klacht lopen over de jaarafrekening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
Sannietje1985 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:33:
[...]

Hoe heb je dat gedaan?
Ik heb het klachtformulier ingevuld, zou binnen 3 werkdagen reactie krijgen maar niks uiteraard. Net met de chat contact opgenomen maar ze weten niet wanneer ze met een reactie komen...uiteraard (volgens mij proberen ze zoveel mogelijk klanten weg te jagen voor het eind van het jaar...het is allemaal strategie stelletje vuilbakken bah).
Wat is dan mijn volgende stap? Per mail contact opnemen (maar dan krijg ik een autoreply dat ze 8 werkdagen de tijd hebben,...nog een keer het klachtformulier?) Wil eigenlijk wel zsm een reactie en anders geschillencommissie inschakelen.
Hoor graag jullie ideeen
Gewoon mail gestuurd, klantenservice.nl@engie.com
Zit auto reply achter met binnen 8dgn. Maar dus automatisch bevestiging van ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Niet online
sparkly schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:57:
Net geschikt met Engie over salderingsmethode, na zaak bij geschillencommissie.
Kun je hier iets meer over vertellen? Wat betreft je zaak en wat is het schikkingsvoorstel dat je hebt geaccepteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Thanks! Ik heb ook maar even snel op deze manier gedaan https://www.engie.nl/klan...edback/formulier-klacht#/, zodat ze t/m maandag hebben om erop terug te komen. Ik heb specifiek aangegeven dat indien ze niet bevestigen dat ze de harde koppeling tussen leveringtarief en teruglevertarief in staat houden conform overeenkomst, ik een klacht in zal dienen bij de geschillencommissie energie en/of een juridische procedure starten.

Ik ga er vanuit ze dat niet (tijdig) zullen doen, dus kan ik volgende week dinsdag de klacht indien bij de geschillencommissie. Maar pff.....gemiddelde doorlooptijd is ruim 5 maanden :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYJGWnYTEgE15wK4wIHNnSrBJQo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A6QR2BXtX3aTnf4HR5eOOoOV.png?f=fotoalbum_large
https://www.degeschillenc...u-niet-tot-een-oplossing/

Dat zal Engie ook wel weten meenemen in hoeveel mensen in hun schatting het er maar bij laten zitten.....
Nu begrijp ik @Verwijderd ook wel met zijn aanpak. Nou ja, misschien een tweesporenbeleid, ik ga dit volgende week wel opstarten en kunnen we altijd nog kijken om gepast gebruik te maken / aan te sluiten bij de actie(s) van Floppus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Mocht er vanuit Engie geen bevredigend antwoord komen, dan wil ik dat (aansluiten) zeker overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Ik heb inmiddels de geschillencommissie ingeschakeld en Engie en Anja daarvan op de hoogte gesteld.

Als ze daarna gaan pesten door de levertarieven flink te verhogen, prima. Dan breid ik het aantal sessy's accus direct uit van 1 naar 6 en ga ik veel minder innemen en dus tegen een hoger tarief terugleveren. Al is het alleen maar om terug te pesten. Heb zelfs nog ruimte voor 8 extra panelen. Wie de bal kaatst...

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Leaguer schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:38:
[...]

Kun je hier iets meer over vertellen? Wat betreft je zaak en wat is het schikkingsvoorstel dat je hebt geaccepteerd?
Tik mijn naam even in de zoekbalk in, dan komt het wel naar voren inclusief link naar het topic waar het begon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leaguer
  • Niet online
sparkly schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:42:
[...]

Tik mijn naam even in de zoekbalk in, dan komt het wel naar voren inclusief link naar het topic waar het begon.
Gevonden, duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:44

Heel goed bezig!

Sowieso, ook de anderen die het gevecht verder oppakken, goed bezig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
Truus01 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:06:
[...]

Heel goed bezig!

Sowieso, ook de anderen die het gevecht verder oppakken, goed bezig!
Nou het is jammer dat het nodig blijkt telkens, maar sinds 2 jaar heb ik me voorgenomen niet meer in de maling te laten nemen. Het begon met Eneco. Daarna Engie met tariefperiode saldere. Nu weer Engie met contractbreuk en ook ANWB energie. ANWB heeft gas in rekening gebracht terwijl de meter 2 weken daarvoor al door Stedin is meegenomen.. staat zelfs op film. Maar loopt al vanaf oktober en het duurt maar en het duurt maar.

Overigens is het wel vermoeiend allemaal dat gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpveen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-06 18:53
mpveen schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:30:
Mijn situatie (ik lever na salderen terug aan Engie):

Startdatum: 1-apr-2022
Looptijd: onbepaald
Soort tarief: Variabel
Aanpassen leveringsvoorwaarden: 1-jan en 1-jul
Terugleververgoeding (TLV): gelijk aan kale leveringstarief
Productvoorwaarden: 2021.7 (daar staat dus niks over TLV)

Gebeld met Engie met het verzoek ook in 2023 het kale leveringstarief ipv 4 cent als TLV te hanteren.

Na wat doorvragen is hier nu een intern ticket voor aangemaakt. Ze zijn zelf nog niet helemaal zeker of in deze specifieke situatie de 4 cent mogelijk is. Ik denk dat dit dus naar de interne Engie jurist gaat.

Wordt vervolgd.
Mail van Engie ontvangen met de mededeling dat zij dit inderdaad kunnen doen met de expliciete referentie naar artikel 19 van de algemene voorwaarden van 2017.

"Een contract met variabele tarieven brengt met zich mee dat een energieleverancier het tarief voor netto teruglevering naar boven of beneden kan aanpassen. In dat kader kan onder meer verwezen worden naar artikel 19 van de van toepassing zijnde Algemene Voorwaarden."

Dit artikel gaat over het aanpassen van de algemene voorwaarden en de leveringstarieven (TLV wordt ook hier niet genoemd)

Ik heb een mail teruggestuurd dat de TLV niet genoemd wordt in artikel 19 en dat ik dus nog steeds van mening ben dat deze dan ook niet aangepast kan worden.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
mpveen schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:41:
[...]

Mail van Engie ontvangen met de mededeling dat zij dit inderdaad kunnen doen met de expliciete referentie naar artikel 19 van de algemene voorwaarden van 2017.

"Een contract met variabele tarieven brengt met zich mee dat een energieleverancier het tarief voor netto teruglevering naar boven of beneden kan aanpassen. In dat kader kan onder meer verwezen worden naar artikel 19 van de van toepassing zijnde Algemene Voorwaarden."

Dit artikel gaat over het aanpassen van de algemene voorwaarden en de leveringstarieven (TLV wordt ook hier niet genoemd)

Ik heb een mail teruggestuurd dat de TLV niet genoemd wordt in artikel 19 en dat ik dus nog steeds van mening ben dat deze dan ook niet aangepast kan worden.

Wordt vervolgd.
Dat je de moeite neemt om nog een mail te verspillen. Die standaard reactie heeft iedereen gekregen. Je kan beter gelijk een zaak openen bij de geschillencommissie.

Ze weten echt wel dat ze wartaal uitslaan. Vooral de laatste zin in die email is kenmerkend. Ze wijzen je erop dat je natuurlijk gewoon je contract op mag zeggen. Precies dat is wat ze willen. Dat je het er alsnog niet mee eens bent laat ze echt niet ineens bekeren.

De laatste zin zullen ze waarschijnlijk over 2-3 weken middels een nieuwe standaard email herhalen.

Jouw reactie nu aan Engie had ik in mijn klacht mail al gestuurd. En ik kreeg gewoon de standaard mail. Het boeit ze niets of je gelijk hebt of niet. Alleen de geschillencommissie of de rechter kan ze iets interesseren.

[ Voor 7% gewijzigd door sparkly op 13-12-2023 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jkroes
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13-12-2023
Sannietje1985 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:51:
[...]

Speciaal een account aangemaakt hiervoor.

In theorie beoordeelt de ACM ook de nieuwe (variabele) tariefstellingen van energieleveranciers. Die kunnen deze afwijzen als ze worden beschouwd als onredelijk. Om te voorkomen dat je bijvoorbeeld bepaalde groepen uitsluit met specifieke tariefstellingen.

Maar ik weet even niet of dat alleen geldt voor modelcontracten of voor alle variabele tariefstellingen.

Anders kun je een variabel tarief met hoge teruglevering in de markt zetten maar met absurde leveringstarieven en vaste leveringskosten en zo klanten met zonnepanelen weren.

[ Voor 8% gewijzigd door jkroes op 13-12-2023 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:05
Uiteindelijk zal Engie de keutel wel intrekken verwacht ik.

Maar voor degene die bij Engie weg gaan: controleer je eindafrekening goed.

Ik had een vast contract bij Engie wat ik per 1 dec heb beëindigd. Vandaag de eindafrekening ontvangen, hebben ze ca. 500kWh aan energiebelasting in rekening gebracht terwijl ik op beide telwerken een negatief netto verbruik heb. Dus de klantenservice heeft weer een extra klacht te verwerken.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
sparkly schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:12:
[...]
Nou het is jammer dat het nodig blijkt telkens, maar sinds 2 jaar heb ik me voorgenomen niet meer in de maling te laten nemen. Het begon met Eneco. Daarna Engie met tariefperiode saldere. Nu weer Engie met contractbreuk en ook ANWB energie. ANWB heeft gas in rekening gebracht terwijl de meter 2 weken daarvoor al door Stedin is meegenomen.. staat zelfs op film. Maar loopt al vanaf oktober en het duurt maar en het duurt maar.

Overigens is het wel vermoeiend allemaal dat gedoe.
Members only:

[ Voor 21% gewijzigd door esphome op 13-12-2023 21:57 . Reden: Reactie op het schikken ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
rube schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:42:
[...]

Thanks! Ik heb ook maar even snel op deze manier gedaan https://www.engie.nl/klan...edback/formulier-klacht#/, zodat ze t/m maandag hebben om erop terug te komen. Ik heb specifiek aangegeven dat indien ze niet bevestigen dat ze de harde koppeling tussen leveringtarief en teruglevertarief in staat houden conform overeenkomst, ik een klacht in zal dienen bij de geschillencommissie energie en/of een juridische procedure starten.

Ik ga er vanuit ze dat niet (tijdig) zullen doen, dus kan ik volgende week dinsdag de klacht indien bij de geschillencommissie. Maar pff.....gemiddelde doorlooptijd is ruim 5 maanden :X
[Afbeelding]
https://www.degeschillenc...u-niet-tot-een-oplossing/

Dat zal Engie ook wel weten meenemen in hoeveel mensen in hun schatting het er maar bij laten zitten.....
Nu begrijp ik @Verwijderd ook wel met zijn aanpak. Nou ja, misschien een tweesporenbeleid, ik ga dit volgende week wel opstarten en kunnen we altijd nog kijken om gepast gebruik te maken / aan te sluiten bij de actie(s) van Floppus?
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:21

Oekol

waka waka hey hey

Ik heb nog helemaal 0 reactie gehad van Engie. Eerst een reply op de mail niks. Toen een klantenservice mail en kreeg als reactie dat ze hopen binnen 8 dagen. Blijft stil aan de andere kant...

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Alleen jammer dat de link naar de brochure van energie het niet doet, later maar eens verder zoeken. Zou in ieder geval wel veel tijd schelen dus ga er zeker naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
De schikking was voor mij financieel gunstig ten opzichte van een uitspraak in mijn voordeel. Op dat moment vond ik het wel even prima, maar enkele dagen later kreeg ik de mail met ontkoppeling TLV aan levertarief.

Ik heb 2 e-mails gestuurd.

1 met de klacht en onderbouwing over ontkoppelen TLV aan levertarief. Bij een reactie die niet naar wens is gezegd dat ik direct zonder verdere aankondiging naar de geschillencommissie stap.

Hierop reactie gekregen van engie met de standaardmail

1 mail teruggestuurd met daarin het nummer van de aangemaakte zaak bij geschillencommissie.

Ze hoeven bij voorbaat niet te weten dat ik niet wil schikken. Laat ze maar lekker tobben. Iedere mail die ik krijg heeft vanaf nu ook eerst een standaard-reply waarin ik meld dat ik het druk heb en zo snel mogelijk zal reageren, maar uiterlijk binnen 14 werkdagen. Daarna excuses dat het niet is gelukt en paar dagen daarna kom ik met een nietszeggende flutreactie waar ze helemaal niets mee kunnen. Helemaal klaar met deze boevenbende.

Ook in deze schat ik mijn kansen hoog in en zal ik de uitkomst delen. Maar natuurlijk weet ik ook wel dat ze bij ongelijk direct de vaste leverkosten zullen aanpassen, hoe dan ook zullen wij als PV bezitter verliezen totdat de wet duidelijkheid geeft.

Snap het overigens allemaal wel wat het probleem is met zoveel PV energie, daar niet van. Is ook totaal niet houdbaar zoals het nu gaat. Maargoed, zo lang Engie miljardenwinsten maakt en divident met absurde percentages verhoogd, kunnen ze mij prima betalen en heb ik geen medelijden. Ze hebben immers met hun volle verstand mij een contract aangeboden inclusief de wetenschap dat ik netto teruglever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Oekol schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:06:
Ik heb nog helemaal 0 reactie gehad van Engie. Eerst een reply op de mail niks. Toen een klantenservice mail en kreeg als reactie dat ze hopen binnen 8 dagen. Blijft stil aan de andere kant...
Ga er maar gewoon vanuit dat je dezelfde mail krijgt van Anja die op verlof is. De vraag is alleen wanneer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
rube schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:15:
[...]

Alleen jammer dat de link naar de brochure van energie het niet doet, later maar eens verder zoeken. Zou in ieder geval wel veel tijd schelen dus ga er zeker naar kijken.
Zeker jammer. Maar die voor de commissie Water doet het wel en daar staat
Indien u geen inhoudelijke klacht heeft maar

alleen een betalingsregeling wilt treffen met
het waterbedrijf, kunt u in aanmerking komen
voor een verkorte procedure bij de
Geschillencommissie Water. Dit kan als u de
hoogte van het verschuldigde bedrag niet
betwist, een eerder door u gedaan verzoek om
een betalingsregeling te treffen is afgewezen
en de ondernemer aankondigt tot afsluiting
over te gaan.
Ik zou van de voorwaarden voor een verkorte procedure bij Energie niet veel meer verwachten. Dus daar heb je hier dan weinig aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-09 09:33
Alle, ik zou nog terug komen op respone van rechtsbijstand voor de koppeling TLV.

Let op.ik heb contract verdie 2022.2.

Helaas geeft rechtsbijstand aan dat het volledig kansloos is om Engie op basis van dit contract aan te pakken.

Hieronder de uitspraak:

Juridisch kader
U bent een overeenkomst aangegaan met de wederpartij voor de levering van stroom. Het
overeenkomstenrecht kent het beginsel van contractsvrijheid. Dit betekent dat u in beginsel bent
gehouden tot de afspraken die in het contract staan opgenomen, behoudens uitzonderingen.
Voor uw situatie betekent dit dat de wederpartij verplicht is om de afspraken uit de overeen-
komst na te komen.
In uw overeenkomst staat het volgende opgenomen, waaraan u zelf ook steeds refereert in be-
richtgeving aan de wederpartij:
‘Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je
teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energie-
belastingen en btw)’
Dit betekent voor u dat bij het aangaan van de overeenkomst het teruglevertarief is gekoppeld
aan het kale leveringstarief. Echter is in dezelfde overeenkomst de volgende bepaling overeen-
gekomen tussen u en de wederpartij:
‘De leveringskosten volgen de marktonwikkelingen en kunnen wijzigen op 1 januari en 1
juli van elk jaar. ENGIE kan de leveringskosten en het (netto) teruglevertarief ook op
andere momenten aanpassen. Wanneer de tarieven wijzigen, word je hierover altijd
persoonlijk geïnformeerd.’
Bovendien staat in de op uw overeenkomst van toepassing zijnde algemene voorwaarden het
volgende opgenomen:
‘Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de
overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt
voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit
of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, wijzigingen in de kos-
tenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur. Ook
andere, uitzonderlijke omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te ver-
anderen. In dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden.’
Gelet hierop is de wederpartij dus op grond van de overeenkomst bevoegd om de terugleverta-
rieven aan te passen. Zo staat het letterlijk en duidelijk opgenomen in het contract en in de van
toepassing zijnde algemene voorwaarden, waaraan u beiden gehouden bent.
Conclusie
Hoewel ik het spijtig vind om dit standpunt aan u kenbaar te maken, is het echter wel mijn taak
uw juridische positie te beoordelen. Op basis van bovengenoemd standpunt acht ik uw zaak
juridisch gezien niet haalbaar. Een positieve uitkomst bij de rechter acht ik niet aannemelijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:36

Crazy-

Best life ever

Chrisverst schreef op woensdag 13 december 2023 @ 23:00:
Alle, ik zou nog terug komen op respone van rechtsbijstand voor de koppeling TLV.

Helaas geeft rechtsbijstand aan dat het volledig kansloos is om Engie op basis van dit contract aan te pakken.

Hieronder de uitspraak:

Juridisch kader
U bent een overeenkomst aangegaan met de wederpartij voor de levering van stroom. Het
overeenkomstenrecht kent het beginsel van contractsvrijheid. Dit betekent dat u in beginsel bent
gehouden tot de afspraken die in het contract staan opgenomen, behoudens uitzonderingen.
Voor uw situatie betekent dit dat de wederpartij verplicht is om de afspraken uit de overeen-
komst na te komen.
In uw overeenkomst staat het volgende opgenomen, waaraan u zelf ook steeds refereert in be-
‘Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je
teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energie-
belastingen en btw)’
Dit betekent voor u dat bij het aangaan van de overeenkomst het teruglevertarief is gekoppeld
aan het kale leveringstarief. Echter is in dezelfde overeenkomst de volgende bepaling overeen-
‘De leveringskosten volgen de marktonwikkelingen en kunnen wijzigen op 1 januari en 1
juli van elk jaar. ENGIE kan de leveringskosten en het (netto) teruglevertarief ook op
andere momenten aanpassen. Wanneer de tarieven wijzigen, word je hierover altijd
Bovendien staat in de op uw overeenkomst van toepassing zijnde algemene voorwaarden het
volgende opgenomen:
‘Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de
overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt
voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit
of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, wijzigingen in de kos-
tenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur. Ook
andere, uitzonderlijke omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te ver-
Gelet hierop is de wederpartij dus op grond van de overeenkomst bevoegd om de terugleverta-
rieven aan te passen. Zo staat het letterlijk en duidelijk opgenomen in het contract en in de van
Conclusie
Hoewel ik het spijtig vind om dit standpunt aan u kenbaar te maken, is het echter wel mijn taak
uw juridische positie te beoordelen. Op basis van bovengenoemd standpunt acht ik uw zaak
juridisch gezien niet haalbaar. Een positieve uitkomst bij de rechter acht ik niet aannemelijk.
Duidelijk. Maar dat is dus de 2022.2 versie.

Vandaag heb ik een afwijzing ontvangen omtrent de verlaging naar 4ct; wat ik niet accepteer. Bij mij geldt wel de 2022.1 versie.

Morgen mail ik mijn RBV en wacht ik ook hun reactie af

Ondertussen ook een update gehad omtrent m’n Geschillencommissie: (zie [Engie] Onjuiste teruggave jaarafrekening - Geschil ) de zaak zal als zitting binnenkort gaan dienen. Ik hoor de datum tzt nog.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sparkly
Chrisverst schreef op woensdag 13 december 2023 @ 23:00:

Hieronder de uitspraak:

Juridisch kader
komst na te komen.
belastingen en btw)’
volgende opgenomen:
Conclusie
Op basis van de regel waarin letterlijk staat dat ze de netto terugleververgoeding mogen aanpassen,logisch.
Met 2022.2 heb je denk ik geen kans inderdaad.

Maar de algemene voorwaarden hebben het enkel over de leverings tarieven en niet over teruglevertarieven.

Wil je ons een plezier doen en vragen waaruit blijkt in de algemene voorwaarden dat de terugleververgoeding aangepast mag worden, terwijl het enkel over levering gaat?
Dus waarom is dat opgenomen in de uitleg.

Ik en anderen hebben namelijk 2022.1, daarvan zijn namelijk de algemene voorwaarden gelijk met 2022.2

Zou top zijn als je dit kunt vragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
rube schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:15:
[...]

Members only:
Pagina: 1 ... 10 ... 26 Laatste

Let op:
Uitkomst van het harde werk van Floppus:
Floppus in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"