Engie snoeit in de terugleververgoeding

Pagina: 1 ... 11 ... 26 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 20:06
Homer-Simpson schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:23:
[...]

1. De geschillencommissie spreekt niet over een termijn die je de leverancier moet geven om op de klacht te reageren. Maar ik ga er even vanuit dat deze niet eindeloos mag traineren. NB je moet binnen 12 maanden nadat je bij de leverancier hebt geklaagd je zaak indienen bij de geschillencommissie. Maar dat lijkt me in dit geval geen enkel probleem.

2. Jazeker je ontvangt een automatische ontvangstbevestiging per mail een kopie van de klacht. Daarin geven ze aan dat ze binnen drie werkdagen met een reactie komen.

3. Aangezien de geschillencommissie het heeft over het eerst proberen op te lossen van het geschil met de leverancier wil ik op veilig spelen door de officiële Engie klachtenprocedure te doorlopen. Vandaar dat ik via het webformulier de klacht heb ingediend. Het webformulier is wel een drama qua opmaak. Alle tekst en de tabellen uit de mail worden als platte tekst weergegeven.
Ik ben bewindvoerder (beschermingsbewind vanwege dementie) voor mijn vader die netto jaarlijks ca 5000kwh teruglevert aan Engie, met ook de 2022.1 voorwaarden. Ik heb van de klantenservice hetzelfde bericht gehad als jullie en wil ook wel naar geschillencommissie, maar begrijp dat ik nu eerst een klacht moet indienen.
@Homer-Simpson ik heb jouw template gebruikt voor mijn bericht naar de klantenservice, waarin ik dus wel akkoord ga met een ander tarief maar het loskoppelen van teruglevering en levering vernietig.
Wil je ook de tekst van jouw klacht delen? Dan hoef ik dat niet allemaal zelf te bedenken. Mantelzorg is al heel veel werk en administratie dus ik zit hier niet echt op te wachten.
Het alternatief: 3 jaar Greenchoice lijkt mij ook wat onhandig omdat ik vrees dat mijn vader tijdens die drie jaar naar een verpleeghuis zal gaan en zit je dan aan zo'n 3 jaar contract vast?

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
wlmpie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 23:56:
[...]

Ik ben bewindvoerder (beschermingsbewind vanwege dementie) voor mijn vader die netto jaarlijks ca 5000kwh teruglevert aan Engie, met ook de 2022.1 voorwaarden. Ik heb van de klantenservice hetzelfde bericht gehad als jullie en wil ook wel naar geschillencommissie, maar begrijp dat ik nu eerst een klacht moet indienen.
@Homer-Simpson ik heb jouw template gebruikt voor mijn bericht naar de klantenservice, waarin ik dus wel akkoord ga met een ander tarief maar het loskoppelen van teruglevering en levering vernietig.
Wil je ook de tekst van jouw klacht delen? Dan hoef ik dat niet allemaal zelf te bedenken. Mantelzorg is al heel veel werk en administratie dus ik zit hier niet echt op te wachten.
Het alternatief: 3 jaar Greenchoice lijkt mij ook wat onhandig omdat ik vrees dat mijn vader tijdens die drie jaar naar een verpleeghuis zal gaan en zit je dan aan zo'n 3 jaar contract vast?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 00:20
marteltor schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:42:
[...]

Ik heb niet het aantal kWh vergeleken met slimmemeterportal. Maar ik heb wel de overall berekening gecheckt en die klopte. Houdt er rekening mee dat je terugleververgoeding weliswaar je levertarief is, maar zonder btw.
Ik moet het totaal nog narekenen maar het ging mij meer om het verschil tussen de uitkomst van Engie's app vs. hun eindafrekening.

Hoe ze de regels ook denken toe te passen, je zou toch verwachten dat die 2 processen dezelfde uitkomst zouden opleveren .. ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:25
wlmpie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 23:56:
[...]

Mijn klacht was redelijk basic. Hierbij de volledige tekst:
Zoals per email gecommuniceerd op 29 november ben ik het niet eens met de voorgenomen wijziging van de productvoorwaarden van mijn overeenkomst met Engie d.d. 16-09-2022. In mijn email geef ik aan dat Engie geen wijzigingsgrond heeft in haar productvoorwaarden. In de reactie van Engie van 13-12-2023 wordt op dit bezwaar niet ingegaan. Ik verlang ongewijzigde voortzetting van mijn contract met Engie. De enige wijziging die Engie mag doorvoeren conform de van toepassing zijnde algeme voorwaarden is het per 01-01-2024 vaststellen van de nieuwe levertarieven en nieuwe vaste leverkosten, en daar ben ik mee akkoord gegaan. Zou u zo vriendelijk willen zijn om per mail te communiceren over mijn klacht? Ter volledigheid hierna een kopie van de correspondentie.
Vervolgens heb ik de volledige mail correspondentie met Engie erin geplakt. Dus hun mail met de aankondiging en de eerder door mij verstuurde reactie en tot slot hun antwoord.
Heb bewust niet aangegeven wat eventuele vervolgstappen zijn, dat laat ik wel weten indien de klacht wordt afgewezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:01
Ik heb gisteren ook precies dezelfde reactie als jullie ontvangen, ondertekend door mevrouw Plas. De laatste zin van deze mail kenmerkt de huidige situatie denk ik het beste.
Uiteraard heeft u net als andere klanten met een variabele overeenkomst de mogelijkheid en het recht om kosteloos en zonder nadere motivering uw overeenkomst op te zeggen.
Desondanks dat ik gelijk naar de geschillencommisie wil stappen heb ik nu via het webformulier op de website een klacht ingediend. Hierin aangegeven dat ik hoop op een inhoudelijk antwoord, in plaats van een generieke reactie die naar alle klanten wordt gestuurd. Ook heb ik erin vermeld dat als dit conflict naar aanleiding van deze klacht niet wordt opgelost ik genoodzaakt ben om naar de geschillencommisie te stappen.

Verder ook nog de betreffende alinea's uit het contract geciteerd, waar ik er voorheen enkel naar had verwezen, om mijn zaak (hopelijk) sterker te maken. Ik verwacht er echter weinig van, dus zal me maar eens in gaan lezen over de geschillencommisie aangezien ik zoiets nog nooit eerder heb moeten doen.

• Sannietje1985
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-11-2024
Chrisverst schreef op woensdag 13 december 2023 @ 23:00:
Alle, ik zou nog terug komen op respone van rechtsbijstand voor de koppeling TLV.

Let op.ik heb contract verdie 2022.2.

Helaas geeft rechtsbijstand aan dat het volledig kansloos is om Engie op basis van dit contract aan te pakken.

Hieronder de uitspraak:

Juridisch kader
U bent een overeenkomst aangegaan met de wederpartij voor de levering van stroom. Het
overeenkomstenrecht kent het beginsel van contractsvrijheid. Dit betekent dat u in beginsel bent
gehouden tot de afspraken die in het contract staan opgenomen, behoudens uitzonderingen.
Voor uw situatie betekent dit dat de wederpartij verplicht is om de afspraken uit de overeen-
komst na te komen.
In uw overeenkomst staat het volgende opgenomen, waaraan u zelf ook steeds refereert in be-
richtgeving aan de wederpartij:
‘Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je
teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energie-
belastingen en btw)’
Dit betekent voor u dat bij het aangaan van de overeenkomst het teruglevertarief is gekoppeld
aan het kale leveringstarief. Echter is in dezelfde overeenkomst de volgende bepaling overeen-
gekomen tussen u en de wederpartij:
‘De leveringskosten volgen de marktonwikkelingen en kunnen wijzigen op 1 januari en 1
juli van elk jaar. ENGIE kan de leveringskosten en het (netto) teruglevertarief ook op
andere momenten aanpassen. Wanneer de tarieven wijzigen, word je hierover altijd
persoonlijk geïnformeerd.’
Bovendien staat in de op uw overeenkomst van toepassing zijnde algemene voorwaarden het
volgende opgenomen:
‘Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de
overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt
voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit
of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, wijzigingen in de kos-
tenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur. Ook
andere, uitzonderlijke omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te ver-
anderen. In dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden.’
Gelet hierop is de wederpartij dus op grond van de overeenkomst bevoegd om de terugleverta-
rieven aan te passen. Zo staat het letterlijk en duidelijk opgenomen in het contract en in de van
toepassing zijnde algemene voorwaarden, waaraan u beiden gehouden bent.
Conclusie
Hoewel ik het spijtig vind om dit standpunt aan u kenbaar te maken, is het echter wel mijn taak
uw juridische positie te beoordelen. Op basis van bovengenoemd standpunt acht ik uw zaak
juridisch gezien niet haalbaar. Een positieve uitkomst bij de rechter acht ik niet aannemelijk.
Misschien ben ik gek hoor, maar ik lees eigenlijk nog steeds nergens waar nu daadwerkelijk staat volgens deze jurist dat de koppeling mag worden losgelaten.
In het eerste stuk citieert ie juist de koppeling. en vervolgens komt ie wel met voorwaarden waarbij staat dat de leveringstarieven en de (netto) terugleverarief (wat misschien niet eens hetzelfde is) gewijzigd mag worden.
Het een of andere wijzigen is natuurlijk prima, zolang de koppeling maar instand blijft toch?
Althans dat lijkt mij.
Ik zou dit nog wel eens graag navragen bij je rechstbijstand...?

• esphome
  • Niet online
Sannietje1985 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:29:
[...]

Misschien ben ik gek hoor, maar ik lees eigenlijk nog steeds nergens waar nu daadwerkelijk staat volgens deze jurist dat de koppeling mag worden losgelaten.
In het eerste stuk citieert ie juist de koppeling. en vervolgens komt ie wel met voorwaarden waarbij staat dat de leveringstarieven en de (netto) terugleverarief (wat misschien niet eens hetzelfde is) gewijzigd mag worden.
Het een of andere wijzigen is natuurlijk prima, zolang de koppeling maar instand blijft toch?
Althans dat lijkt mij.
Ik zou dit nog wel eens graag navragen bij je rechstbijstand...?
Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door esphome op 14-12-2023 15:46 . Reden: dubbeltjes kwestie ]

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 16:45
Oekol schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:06:
Ik heb nog helemaal 0 reactie gehad van Engie. Eerst een reply op de mail niks. Toen een klantenservice mail en kreeg als reactie dat ze hopen binnen 8 dagen. Blijft stil aan de andere kant...
Ik heb ook nog geen enkele reactie ontvangen en de 8 dagen zijn allang voorbij. Ik ga de rechtsbijstand ook maar is inschakelen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Even ter verduidelijking en te voorkomen dat mensen zonder resultaat klachten of andere stappen gaan indienen;

2022.1 bevat in de overeenkomst zelf en productvoorwaarden GEEN beding tot wijzigen.

2022.2 bevat in de overeenkomst zelf en productvoorwaarden WEL een beding tot wijzigen.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:15

Oekol

waka waka hey hey

Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:40:
Even ter verduidelijking en te voorkomen dat mensen zonder resultaat klachten of andere stappen gaan indienen;

2022.1 bevat in de overeenkomst zelf en productvoorwaarden GEEN beding tot wijzigen.

2022.2 bevat in de overeenkomst zelf en productvoorwaarden WEL een beding tot wijzigen.
Dat zit goed bij mij:
Voorwaarden Jouw overeenkomst bestaat uit deze bevestigingsbrief met de leveringskosten, ENGIE Modelcontractvoorwaarden (versie 2022.1), de Algemene Voorwaarden ENGIE Nederland Retail BV voor de levering van gas en elektriciteit aan kleinverbruikers versie 2017 (zie hier), onze Kwaliteitscriteria (zie engie.nl/voorwaarden/kwaliteitscriteria), de Aansluit en transportovereenkomst en de Algemene Voorwaarden van jouw netbeheerder versie 2013 (zie engie.nl/klantenservice/betalen/netbeheerkosten).

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:35
Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:40:

Ja, maar ondanks dat ik eerder stilzwijgend ben verlengd naar versie 2022.2, komende van 2021.7, staat er telkens (ook in de nieuwste versie) in de hoofdtekst van de overeenkomst dat er een koppeling is tussen leveren en terugleveren.
Het is natuurijk onzin dat ze steeds met aanpassingen in de productvoorwaarden de gehele tekst van de hoofdovereenkomst onderuit kunnen halen. Dat de tarieven wijzigen snappen we allemaal wel, maar de systematiek waarmee tarieven totstandkomen en de koppeling staan hier in mijn ogen los van.

Ik beroep mij op twee zaken:
1. De koppeling staat beschreven in de hoofdtekst van de overeenkomst. Dat is tegenstrijdig met de tekst van de nieuwe productvoorwaarden. Waarom laat je de tekst in de overeenkomst dan zo staan, als de productvoorwaarden ervoor zorgen dat die tekst in de hoofdovereenkomst geen stand kan houden..... wat is die tekst dan eigenlijk waard?
2. Ik ben consument en heb recht op een product/ overeenkomst welke te begrijpen is. Feitelijk kunnen wij aan geen enkel stuk tekst in de hoofdovereenkomst rechten ontlenen. De productvoorwaarden die blijkbaar volledig kunnen wijzigen per 6 maanden kunnen alle afspraken onderuit halen. Dat is niet meer van deze tijd en het lijkt mij dat een rechter of geschillencommissie hier ook zomaar de kant van de consument kan kiezen.

Daarbij moet ik wel bekennen dat ik niet teruglever en vooral de koppeling in stand wil houden om niet te eindigen met betalen als ik de auto ga opladen in de avond/nacht (kan niet anders) en weinig terugkrijgen overdag terwijl de buurman op datzelfde moment gewoon wordt geconfronteerd met het dure normaal tarief. Hadden ze mij maar niet moeten lokken met deze zeer aantrekkelijke koppeling.....na afbouw saldering is het natuurlijk erg aantrekkelijk als levering net zoveel kost als teruglevering oplevert....

Ik blijf dus ook nog even zitten, want ik kom rond de 0 uit na salderen of iets erboven.
Ben benieuwd hoe dit uitpakt.
Wordt natuurijk wel vervelend als ze die absurde verhoging vaste leverkosten doorvoeren. Dan wordt het echt "wegpesten" en dan kon ik er nog wel eens zeer principieel in gaan zitten, hopelijk samen met meerderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:05
Je kunt er natuurlijk op wachten dat GC komende zomer zijn tarieven ook gaat aanpassen ondanks 3 jaar "vast"

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurgtweakt
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 27-12-2024
Ik heb net een gesprek gehad met mijn rechtsbijstandsverzekering. Ik heb een 2022.1 overeenkomst. Die zou volgens haar niet tegenstrijdig zijn met het verlagen van de teruglevergoeding, ondanks de koppeling die er in de overeenkomst zit. Deze wordt door haar meer als een raamovereenkomst gezien. Ik was het daar niet mee eens en snap nog steeds niet waarom Engie van de overeenkomst mag afwijken (maar ik ben ook geen jurist). We hebben enige tijd heen en weer gepraat, zonder eruit te komen. Nu wordt het intern voorgelegd aan een expert, om te kijken of een rechtszaak zin heeft. De terugkoppeling kan wel enkele weken duren... ik ben benieuwd en wacht hier in ieder geval op.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:46:
Ik ben al verbaasd dat ik tijdig een reactie kreeg, maar zoals verwacht het standaardverhaal zonder inhoudelijk in te gaan op de punten.

[...]

Weer het nietszeggende artikel 19.

Dus de concept dagvaarding is er uit naar onder andere de CEO.
Hee, wat vreemd. Woensdag schrijven dat ze geen verder nut zien in dialoog, en nu krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbpff5-aTWtUzSIKpdcTrsVFPwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAuVzKcJEsTRVY4vgxSCiuOu.jpg?f=fotoalbum_large

Is net of ze niet verwacht hadden dat er 5 minuten na hun mail een draft dagvaarding bij een aantal managers zou liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:14
Ik ben erg benieuwd Floppus! Ze hebben wel even nodig om voor te bereiden zo te zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:03
Goed bezig! Ik zal er zelf geen belang bij hebben gezien ik de 2022.2 versie van de voorwaarden heb, maar ben heel erg benieuwd waar dit eindigt.

Helaas blijkt het ook nu weer nodig te zijn er hard in te gaan voordat een commerciële partij een klant serieus neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 08:32

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:52:
Hee, wat vreemd. Woensdag schrijven dat ze geen verder nut zien in dialoog, en nu krijg ik dit:
Ben je van plan op de uitnodiging in te gaan?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

_Arthur schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:17:
[...]

Ben je van plan op de uitnodiging in te gaan?
Already done. Ik heb aangegeven dat ik eventueel 1-2 mensen meeneem. Wellicht dat er van hier nog een enkeling is met enige juridische kennis die mee wil - stuur even DM, ik moet namen aanmelden.

Krijg nog te horen wie er van Engie aanschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Appelpie3000 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:23:

Helaas blijkt het ook nu weer nodig te zijn er hard in te gaan voordat een commerciële partij een klant serieus neemt.
Precies dit. Pas als het risico te groot wordt en de klantenservice wordt omzeild is er opeens vanalles mogelijk.

En misschien willen ze wel gewoon even polsen of @Verwijderd niet geïnteresseerd is in een positie als juridisch medewerker bij ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
@Verwijderd waar ik ook wel benieuwd naar ben is hoe hoog jouw jaarlijkse overschot is, als in wat kost je Engie elk jaar.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil op zich ook wel een lijst met mensen meenemen in dezelfde situatie(s).
DM even je naam en klantnummer, Alleen als je in één of meer van deze situaties zit (vermeld A, B of AB)
  • A. Contract Engie Open 2022.1 hebt (Of modelcontract)
  • B. Als je van 89 euro naar 2500 euro aan vaste kosten bent gezet
  • C. Als je eveneens reeds overgestapt bent doordat je onjuist geïnformeerd bent en je oude contract terug wil
Geef ook expliciet toestemming in die DM: "Ik geef expliciet toestemming dat mijn gegevens met Engie gedeeld kunnen worden. Mijn gegevens worden verder nergens gedeeld.".

Of het zinnig is de gegevens te delen, hangt af van hoe het gesprek gaat. Als ze iets willen regelen is dat het handigst voor iedereen hetzelfde te doen. Als ze toch willen dat er een zaak van gemaakt wordt dan heeft het op dat moment wellicht niet zoveel zin.

Ik accepteer op geen enkele wijze aansprakelijkheid voor de uitkomst en zal op zijn best de gegevens delen met de melding dat Engie contact met iedereen moet zoeken. Ik ga zelf geen uitgebreide administratie voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:17
Leaguer schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:49:
[...]

En misschien willen ze wel gewoon even polsen of @Verwijderd niet geïnteresseerd is in een positie als juridisch medewerker bij ze.
Ik denk dat ze eerder willen proberen Floppus een leuke deal aan te bieden onder het mom van coulance zodat Floppus geen jurisprudentie gaat creëren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Compuchip87 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 23:29:
[...]

Ik denk dat ze eerder willen proberen Floppus een leuke deal aan te bieden onder het mom van coulance zodat Floppus geen jurisprudentie gaat creëren.
Geen van beide opties is financieel realistisch :+
It's not about the money, it's about sending a message.

Ik heb 10MW panelen liggen en ben net van het gas af. Op den duur zal er ook wel een EV komen, maar we rijden al zo weinig. Over het algemeen zullen we bij electrisch rijden wel ergens op 0 uitkomen op jaarbasis.
Zolang wettelijk salderen er is en nog geen EV rij is het misschien een paar honderd euro binnenharken per jaar als er een redelijke TLV is.

Niet naar Engie specifiek - eigenlijk zijn ze laat in vergelijking, maar met pech dat ze het juridisch verprutst hebben. Mijn allergie zit hem in de wijze waarop grote bedrijven lijken te menen dat bureaucratie een prima strategie is om wettelijke plichten te ontlopen, en laten we wel wezen, broddelwerk overeenkomsten op te stellen en te denken dat het allemaal toch niet uitmaakt.

Zoals duidelijk uit de e-mails blijkt qua structuur: we begrijpen dat u het vervelend vindt en flikker nu maar gauw op naar een ander want we willen alleen klanten waar we lekker op verdienen. En in de markt volgt de een de ander, waarna we over een paar jaar met een 'nieuw normaal' zitten.

Ik heb wat dat betreft nog wel wat vragen over maatschappelijk verantwoord ondernemen mochten ze daar over beginnen - hoe duur de transitie is, terwijl zonneparken volgelegd worden die meer opbrengen aan subsidie als ze uitmoeten door overcapaciteit dan dat ze aan energie verdienen. Dat ze 5 miljard winst draaien en bijna 9% dividend uitkeren die dus niet naar de transitie gaat. Hoe er weinig investering in wijkopslag gaat terwijl het zo nodig is maar weinig gesubsidieerd wordt en het dus makkelijker is om klanten uit te knijpen.
Jurgtweakt schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:41:
Ik heb net een gesprek gehad met mijn rechtsbijstandsverzekering. Ik heb een 2022.1 overeenkomst. Die zou volgens haar niet tegenstrijdig zijn met het verlagen van de teruglevergoeding, ondanks de koppeling die er in de overeenkomst zit. Deze wordt door haar meer als een raamovereenkomst gezien. Ik was het daar niet mee eens en snap nog steeds niet waarom Engie van de overeenkomst mag afwijken (maar ik ben ook geen jurist). We hebben enige tijd heen en weer gepraat, zonder eruit te komen. Nu wordt het intern voorgelegd aan een expert, om te kijken of een rechtszaak zin heeft. De terugkoppeling kan wel enkele weken duren... ik ben benieuwd en wacht hier in ieder geval op.
Met alle respect voor dingen als juridisch loket en eerstelijns ondersteuning van rechtsbijstandverzekeringen... Die zitten daar niet omdat ze juridische toptalenten zijn. Voor je verzekering is het ergens zelfs nog eigenbelang om je te overtuigen dat er niets aan de hand is.

Engie heeft voor andere zaken raamovereenkomsten en die worden dan ook zo benoemd. Is hier geenzins van toepassing. Als ze uit het niets aan raamovereenkomsten begint te denken kan ze misschien beter gaan kijken naar een persoonlijke raamovereenkomst aan de wallen in Amsterdam O-)

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2023 00:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-09 17:03
Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 22:06:
DM even je naam en klantnummer, Alleen als je in één of meer van deze situaties zit (vermeld A, B of AB)
  • C. Als je eveneens reeds overgestapt bent doordat je onjuist geïnformeerd bent en je oude contract terug wil
Geef ook expliciet toestemming in die DM: "Ik geef expliciet toestemming dat mijn gegevens met Engie gedeeld kunnen worden. Mijn gegevens worden verder nergens gedeeld.".

Of het zinnig is de gegevens te delen, hangt af van hoe het gesprek gaat. Als ze iets willen regelen is dat het handigst voor iedereen hetzelfde te doen. Als ze toch willen dat er een zaak van gemaakt wordt dan heeft het op dat moment wellicht niet zoveel zin.

Ik accepteer op geen enkele wijze aansprakelijkheid voor de uitkomst en zal op zijn best de gegevens delen met de melding dat Engie contact met iedereen moet zoeken. Ik ga zelf geen uitgebreide administratie voeren.
Ik heb er momenteel nog niks aan omdat ik een vast contract heb tot 30 juni. Wel met de goeie 2022.1 voorwaarden. Ik kijk dus met zeer veel interesse mee naar de uitkomst aangezien geen nieuw contract accepteren, dit huidige contract word verlengt voor onbepaalde tijd met variabele tarieven.

Goed om te zien dat er mensen zijn als jij die er met gestrekt been in gaan. Is wel een keer mooi geweest met die grote graaiers.

Good luck floppus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:51

Goed bezig. Ik volg het met grote interesse, al heb ik al een zaak geopend bij de geschillencommissie. (2022.1 hier). Mooi dat je er met gestrekt been in gaat.

Vergeet ook niet mee te nemen dat ze niet alleen de terugleververgoeding loskoppelen, maar ook stiekem 2022.1 omzetten naar 2024.1, waardoor ze waarschijnlijk denken in hun recht staan de koppeling los te kunnen laten. In de mail staat namelijk dat ze de productvoorwaarden veranderen, de link die er bij zit laat dan 2024.1 zien.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:44

Ik weet niet of je er (alvast) iets aan hebt, maar je kunt ook nog aangeven dat een (grote groep, misschien nu nog niet, maar tzt wel) Tweakers meekijken die nu nog het 1 jaar vaste contract hebben (met een TLV van rond de 22ct), en die dit zien als 'test' of en hoe na afloop van dat vaste contract de regels en overeenkomst gehonoreerd wordt. (Ik denk namelijk dat het vergelijkbaar is met het modelcontract, alleen loopt bv de mijne pas 30-6 af.)
(Net als @Dinjesk hierboven.)

Er zijn in ieder geval al een aantal Tweakers die bewust aansluitend, of zelfs (vlak) voor het einde van hun jaarcontract al overstappen naar GreenChoice (kun je 6 maanden van tevoren al aangaan), uit angst voor het niet nakomen van de overeenkomst (kaal tarief = TLV) en met name de (absurde) verhoging van de vaste leverkosten.

Alvast heel veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-09 12:48
Ik heb 2022.1 voorwaarden (gehad) en ben overgestapt naar tibber doordit gedrag per 30-12-2023. Mijn overschot is door all electric nu weg . Maar mocht ik iets kunnen bijdragen...

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik heb na de eerste inhoudsloze reactie van Engie het bij een kort bericht gehouden. Ik verwacht er weinig van maar voor de formaliteit het als klacht gemeld. Volgende stop, geschillencommissie energie.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:23
Truus01 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:15:
[...]

Ik weet niet of je er (alvast) iets aan hebt, maar je kunt ook nog aangeven dat een (grote groep, misschien nu nog niet, maar tzt wel) Tweakers meekijken die nu nog het 1 jaar vaste contract hebben (met een TLV van rond de 22ct), en die dit zien als 'test' of en hoe na afloop van dat vaste contract de regels en overeenkomst gehonoreerd wordt. (Ik denk namelijk dat het vergelijkbaar is met het modelcontract, alleen loopt bv de mijne pas 30-6 af.)
(Net als @Dinjesk hierboven.)

Er zijn in ieder geval al een aantal Tweakers die bewust aansluitend, of zelfs (vlak) voor het einde van hun jaarcontract al overstappen naar GreenChoice (kun je 6 maanden van tevoren al aangaan), uit angst voor het niet nakomen van de overeenkomst (kaal tarief = TLV) en met name de (absurde) verhoging van de vaste leverkosten.

Alvast heel veel succes!
@Geneuzel is er zo een voor optie D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shooter1971
  • Laatst online: 26-01-2024
Gisteren uitgebreid gebeld met Engie. Ik heb contract 2022.1. Ze geven doodleuk aan, dat ze de TLV éénzijdig kunnen wijzigen. Ik ben zelf van mening dat dit niet zomaar kan, dus ben heel benieuwd. Telefonisch al aangegeven, dat ik een klacht wil indienen (zouden ze al geregistreerd hebben). Zo dadelijk, nog maar even het klachtenformulier op de website invullen, om zo dossiervorming te hebben. Vervolgstap is de Geschillencommissie Energie, maar heb eerst hun reactie nodig hiervoor.

Weet hier iemand wat precies het verschil in voorwaarden 2022.1 en 2022.2 is ? Ze hebben deze nl. niet voor niets aangepast.

Mocht ik meer nieuws hebben, zal ik het hier posten !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
Het gaat hier dus alleen om model contracten toch? Ikzelf heb dus 1 jaar vast afgenomen met de 2022.1 voorwaarden. Met het vaste contract gaat dit geintje dus niet op ? Als deze binnen jaar juni om zal gaan in een model/variabel?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:25
Shooter1971 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 13:45:
Gisteren uitgebreid gebeld met Engie. Ik heb contract 2022.1. Ze geven doodleuk aan, dat ze de TLV éénzijdig kunnen wijzigen. Ik ben zelf van mening dat dit niet zomaar kan, dus ben heel benieuwd. Telefonisch al aangegeven, dat ik een klacht wil indienen (zouden ze al geregistreerd hebben). Zo dadelijk, nog maar even het klachtenformulier op de website invullen, om zo dossiervorming te hebben. Vervolgstap is de Geschillencommissie Energie, maar heb eerst hun reactie nodig hiervoor.

Weet hier iemand wat precies het verschil in voorwaarden 2022.1 en 2022.2 is ? Ze hebben deze nl. niet voor niets aangepast.

Mocht ik meer nieuws hebben, zal ik het hier posten !
Even zoeken in dit topic en je krijgt meerdere keren de voorwaarden te zien die je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shooter1971
Ik heb nog even de voorwaarden 2022.1 en 2022.2 langs elkaar gelegd. Bij de voorwaarden 2022.2 hebben ze duidelijk toegevoegd dat Engie een andere TLV kan hanteren (Art. 2.1). Dus ik denk dat als je voorwaarden 2022.2 hebt, dat er niets is te doen aan de aanpassing van de TLV naar €0,04, maar dus wel als je voorwaarden 2022.1 hebt.

2.1. Tariefwijzigingen: 2 keer per jaar
De tarieven voor de levering van elektriciteit en/of gas (de leveringskosten per kWh en m3) en de kosten die we maken om energie aan jou te kunnen leveren (vaste leveringskosten) wat een vast bedrag is per dag worden door marktontwikkelingen beïnvloed. ENGIE kan deze beide tarieven aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar, maar ENGIE kan de leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen. De tariefswijzigingen gelden ook voor de terugleververgoeding en daarnaast kan ENGIE ook een ander tarief gaan hanteren voor de netto teruglevering. Er is sprake van netto teruglevering wanneer je meer
opwekt dan je verbruikt en dan stroom teruglevert aan het net. Als na aanmelding blijkt dat je in plaats van de opgegeven slimme meter, een conventionele (ook wel domme) meter hebt, dan hanteren wij het enkeltarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
Bizar hoor, hoe ze een en ander verwoorden in de overeenkomsten.

Ik zit dan toch met de volgende vraag: ook in 2022.2 staat een koppeling tussen leveren en terugleveren.
"maar ENGIE kan de leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen. De tariefswijzigingen gelden ook voor de terugleververgoeding"
Deze tekst is ook alsvolgt te interpreteren: zodra de leverkosten wijzigen, geldt dat ook voor de terugleververgoeding : dus levertarief naar 90ct, dan ook terugleververgoeding naar 90ct. Dan is dat dys gekoppeld. De netto teruglevering is blijkbaar wat anders. Die kan daarnaast ook aangepast worden.....wat betekent dit nu?

Ik ga er vanuit dat ik mijn verbruik mag wegstrepen tegen het terugleveren omdat de tarieven voor leveren en terugleveren gelijk zijn (de koppeling), ook als er niet meer gesaldeerd wordt. Maar het nieuwe is dan dat de nettoteruglevering (ik stel mij zo voor dat ze hier het overschot na aftrekken eigen gebruik mee bedoelen) minder oplevert. Niet het gekoppelde tarief, maar het 4ct tarief.

Redeneer ik nu juist?

Of gaan ze per definitie alle teruglevering tegen 4ct doen en kan dat betekenen dat ik ondanks genoeg opwek toch zal moeten gaan betalen omdat 17.000 kwh verbruik 17.000 x 40 ct kost en 17.000 kwh opwek maar 17.000 x 4 ct oplevert?

Even er vanuitgaande dat er geen saldering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
bkruyver schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:36:

Of gaan ze per definitie alle teruglevering tegen 4ct doen en kan dat betekenen dat ik ondanks genoeg opwek toch zal moeten gaan betalen omdat 17.000 kwh verbruik 17.000 x 40 ct kost en 17.000 kwh opwek maar 17.000 x 4 ct oplevert?

Even er vanuitgaande dat er geen saldering is.
Ik vrees het laaste voor je. Alles wat je het net op stuurt afrekenen tegen 4c en alles wat je op een ander moment in neemt zal 40c kosten. Je moet dam dus accus nemen om de avonden door te komen maar met 17MWh verbruik gaat dat een onmogelijke opgave worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
dvl-2 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:31:
[...]

Ik vrees het laaste voor je. Alles wat je het net op stuurt afrekenen tegen 4c en alles wat je op een ander moment in neemt zal 40c kosten. Je moet dam dus accus nemen om de avonden door te komen maar met 17MWh verbruik gaat dat een onmogelijke opgave worden.
Nou ja, nog even een jaartje salderen en dan maar hopen dat de salderings regels toch wat worden aangescherpt en er een redelijke terugleververgoeding wordt geforceerd. Toch ook raar als de buurman de 40 ct betaald voor de stroom die ik tegen 4ct terug lever..... even daargelaten dat er momenten zijn dat het geld kost om energie in het net te stoppen.
De EV wordt straks wel een stuk minder aantrekkelijk...... als de verhouding benzinekosten / elektrakosten zo blijft....

Gelukkig heb ik de panelen eruit, dus feitelijk is al het eigen gebruik vanuit de zon alsnog "winst"......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:39
Sinds maart '23 zonnepanelen en sinds april bij Engie. We wekken meer op (4500) dan verbruik (2700). Ik wil sowieso gaan overstappen, maar wat is nou een handig moment. Nu, omdat per 1 januari nieuwe tarieven ingaan of 1 jaar vol maken en dan pas? Kan maandelijk opzeggen, maar zit een beetje in twijfel door al dat gehannes met tariefperiodes wat nou wijsheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
Southern Sun schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:32:
Sinds maart '23 zonnepanelen en sinds april bij Engie. We wekken meer op (4500) dan verbruik (2700). Ik wil sowieso gaan overstappen, maar wat is nou een handig moment. Nu, omdat per 1 januari nieuwe tarieven ingaan of 1 jaar vol maken en dan pas? Kan maandelijk opzeggen, maar zit een beetje in twijfel door al dat gehannes met tariefperiodes wat nou wijsheid is.
Even rekenen? Wat is de eindrekening als je nu je saldo laat uitbetalen en overstapt? En wat is die als je blijft zitten en saldeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:36

Crazy-

Best life ever

Compuchip87 schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:12:
[...]

Even rekenen? Wat is de eindrekening als je nu je saldo laat uitbetalen en overstapt? En wat is die als je blijft zitten en saldeert?
Dat laatste is in dit geval maar giswerk >:)

Zelfde schuitje hier; wil eigenlijk weg maar eindafrekening is van oktober

Dus maar even uitzingen of hard afrekenen nu.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvd
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:57
Crazy- schreef op maandag 18 december 2023 @ 00:29:
[...]

Dat laatste is in dit geval maar giswerk >:)

Zelfde schuitje hier; wil eigenlijk weg maar eindafrekening is van oktober

Dus maar even uitzingen of hard afrekenen nu.
Ja en ze salderen per tariefperiode... Dus zal je daar tegenin moeten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:30
Southern Sun schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:32:
Aangenomen dat je stroom over hebt, zou ik per 1 januari overstappen. Sowieso is 1 januari handig omdat je dan geen gebroken jaren hebt m.b.t. salderen en andere (toekomstige) regelingen die per kalenderjaar lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Laatst online: 12-09 15:32
Per 1 januari overstappen ... kan dat nog?
Bij Engie variabel moet je toch 30 dagen wachten vanaf het moment dat je opzegt?

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fuurbie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-09 15:03
Zijn er mensen die een reactie hebben gegeven richting Engie maar nooit meer een reactie terug hebben gekregen? Ik heb los van de ontvangstbevestiging en dat er binnen 8 dagen gereageerd zal worden niks meer gehoord van Engie. Ook geen reactie met een verwijzing naar artikel 19 van de algemene voorwaarden. Maar gewoon helemaal niks. Ook op een tweede mail met expliciet de vraag om binnen die week (vorige week ) te reageren niks ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeol
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 05-09 10:29
fuurbie schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:41:
Zijn er mensen die een reactie hebben gegeven richting Engie maar nooit meer een reactie terug hebben gekregen? Ik heb los van de ontvangstbevestiging en dat er binnen 8 dagen gereageerd zal worden niks meer gehoord van Engie. Ook geen reactie met een verwijzing naar artikel 19 van de algemene voorwaarden. Maar gewoon helemaal niks. Ook op een tweede mail met expliciet de vraag om binnen die week (vorige week ) te reageren niks ontvangen.
Hier inderdaad nog steeds geen reactie ontvangen. Op 28 Nov klantenservice benaderd met de 8 werkdagen reply en een klachtenformulier met 3 werkdagen reply.
Toevallig gisteren nogmaals een mail gestuurd, met verwijzing naar de eerder gestuurde mails, met weer 8 werkdagen reply.
Zou ze netjes staan om met een antwoord te komen binnen de gestelde termijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Ik krijg niet eens een 8 dagen melding...

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:03
Brief van de rechtsbijstand is eruit, bezwaar tegen de jaarafrekening en tegen het verlagen van de TLV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Is hier al respons op gekomen? Zo ja, wellicht dat ik mijn gegevens ook maar met je moet delen.
Ik hang zojuist op met ARAG en ga de rechtsbijstand inschakelen. Krijg ook totaal geen reactie van Engie.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:04
Oekol schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:34:
[...]
Is hier al respons op gekomen?
Dat was juist nav een respons, kijk even een paar post daarboven - Verwijderd in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgtweakt
Heb net mijn rechtsbijstand weer gesproken. Ze hebben er nu "nog eens goed naar gekeken", maar het klopt hoor, ze mogen het aanpassen vertelde de mevrouw.....Ik heb nog weer moeten praten als brugman en nog weer eens uitgelegd dat ze de levertarieven wel mogen aanpassen, en zelfs ook de terugleververgoeding, maar dat die wel hetzelfde moet zijn als het nieuwe levertarief, omdat die volgens mijn contract is gekoppeld. Dat snappen ze niet zo snel kennelijk, dus hou dit in de gaten (ze halen denk ik "teruglevergoeding" en "levertarief" door elkaar)! Ze gaat morgen bellen met Engie om te vragen hoe dit precies zit en belt me dan terug... ik ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shooter1971
Ik had eigenlijk wel iets in de media verwacht hierover, maar tot op heden niets gezien. Is het niet slim om de publiciteit op te zoeken ? Ik werk zelf ook voor zo'n groot bedrijf, en als ze ergens huiverig voor zijn, dan is het de media wel !!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Shooter1971 schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:37:
Ik had eigenlijk wel iets in de media verwacht hierover, maar tot op heden niets gezien. Is het niet slim om de publiciteit op te zoeken ? Ik werk zelf ook voor zo'n groot bedrijf, en als ze ergens huiverig voor zijn, dan is het de media wel !!
Ik heb toevallig gisteren radar geïnformeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

rube schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:00:
[...]

Dat was juist nav een respons, kijk even een paar post daarboven - Verwijderd in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"
Dat bedoel ik niet. Bedoel of mensen al respons op zijn oproep hebben gegeven en klantgegevens gedeelt hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Oekol schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:51:
[...]

Dat bedoel ik niet. Bedoel of mensen al respons op zijn oproep hebben gegeven en klantgegevens gedeelt hebben.
Check. Ingediend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Me too.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb van iets meer dan 20 mensen gegevens ontvangen tot dusverre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
Verwijderd schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:41:
Ik heb ook onlangs een reply gestuurd op het bericht (modelcontract, voorwaarden 2022.1) en geen reactie gehad, welke info wil je hebben?
edit: sorry, al gevonden. Ik stuur je een PM

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 19-12-2023 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeol
Verwijderd schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:41:
Weet niet precies hoe je PM stuurt, maar volgens mij heb ik je een bericht gestuurd met ook mijn gegevens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maqs69
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 11:00
Ik heb 3 weken geleden een klacht ingediend bij Engie tegen de 2500€ aan vastrecht en kreeg zojuist onderstaand bericht.
Ik heb overigens 2022.1 contract maar heb inmiddels eieren voor mij geld gekozen en ben naar Greenchoice overgestapt /11,5ct voor 3 jaar…

Beste heer, mevrouw,

In de eerste plaats onze excuses dat het wat langer dan gebruikelijk heeft geduurd voordat u een reactie van ons heeft ontvangen op uw klacht.

Aanpassing vastrecht
Wij hebben besloten de verhoging van het vastrecht uit coulance voor u terug te draaien. Dit betekent dat uw vastrecht per 1 januari 2024 € 0,32877 (inclusief 21% btw) per dag zal bedragen.

Aanpassing terugleververgoeding
De aanpassing van de terugleververgoeding naar € 0,04 per kWh draaien wij niet terug.
ENGIE heeft klanten met een variabele overeenkomst tijdig en duidelijk geïnformeerd over voorgenomen wijzigingen in de tarieven alsmede over een aanpassing van de productvoorwaarden.

Wij begrijpen dat deze aanpassingen niet aansluiten bij uw verwachting en wij vinden het vervelend voor u als u het daar niet mee eens bent. Wij zien ons daartoe echter wel gerechtigd. Een contract met variabele tarieven brengt met zich mee dat een energieleverancier het tarief voor netto teruglevering naar boven of beneden kan aanpassen. In dat kader kan onder meer verwezen worden naar artikel 19 van de van toepassing zijnde Algemene Voorwaarden.

Uiteraard heeft u net als andere klanten met een variabele overeenkomst de mogelijkheid en het recht om kosteloos en zonder nadere motivering uw overeenkomst op te zeggen.

Met vriendelijke groet,
Anja Plas
Manager Klantenservice

Opel Vivaro-e. Zappi. 30kW PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@maqs69 bedankt voor het delen.
Ik weet nog niet zo goed wat ik daar van moet maken, maar die opmerking over het vastrecht is wel interessant. Is het echt "coulance" of weten ze al dat ze geen afwijkend vastrecht mogen rekenen tov andere klanten met een zelfde contract of dat het eerder aangegeven bedrag niet toegestaan volgens andere regels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maqs69
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 11:00
Ik weet het niet, maar wat ik ervan heb begrepen/kunnen lezen in de algemene voorwaarden, is dat het vastrecht makkelijk aan te passen is dan de koppeling TLV=kaal leveringstarief. Die koppeling staat nl. expliciet in het 2022.1 contract. Ergens wel jammer dat ik nu pas reactie van Engie op mijn klacht krijg /ben al over de 2 weken bedenktijd, dus zit aan mijn nieuwe contract per 1-1-24 met greenchoice vast. Zou toch mooi zijn om de verlaging van de TLV aan te vechten bij Engie met alle mensen die een 2022.1 contract hebben.. nou ja ik kan mss sowieso wel meedoen ondanks dat ik geen contract bij Engie meer heb..

Opel Vivaro-e. Zappi. 30kW PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Vraag: kan Engie variabel nog per 31/12 worden stop gezet of zijn we gebonden aan hun 30 dagen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jurgtweakt
Net ben ik gebeld door mijn rechtsbijstand. Zij hadden gebeld met Engie en afgesproken dat Engie (iemand die er meer van weet) mij terugbelt hierover. Als ik met hun reactie nog steeds ontevreden ben pakt mijn rechtsbijstand het weer op.
Ik vind dit een vreemde gang van zaken en zal sowieso vragen of Engie haar reactie op de mail willen zetten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
@Jurgtweakt Bedank altijd dat de verzekeraar niet per se dezelfde belangen als de klant heeft.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

We zitten alweer op 30 d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

maqs69 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:20:
Ik weet het niet, maar wat ik ervan heb begrepen/kunnen lezen in de algemene voorwaarden, is dat het vastrecht makkelijk aan te passen is dan de koppeling TLV=kaal leveringstarief. Die koppeling staat nl. expliciet in het 2022.1 contract. Ergens wel jammer dat ik nu pas reactie van Engie op mijn klacht krijg /ben al over de 2 weken bedenktijd, dus zit aan mijn nieuwe contract per 1-1-24 met greenchoice vast. Zou toch mooi zijn om de verlaging van de TLV aan te vechten bij Engie met alle mensen die een 2022.1 contract hebben.. nou ja ik kan mss sowieso wel meedoen ondanks dat ik geen contract bij Engie meer heb..
Ja, het vastrecht is wel een ander soort 'zaak'. Als het genoemd wordt om in basis de kosten te dekken, dan is een verhoging van 89 naar 2500 zonder daadwerkelijke onderbouwing nogal onredelijk. Daar komt bij dat overal, inclusief in Engie's eigen informatie, de vaste leverkosten uitgelegd worden als de vaste kosten om levering mogelijk te maken en dat die verschllen per leverancier. Daar ze verschillen tussen mensen met hetzelfde contract versterkt het standpunt dat ze dus niet 'vast' zijn.

Maar goed, eens kijken wat er verder binnenkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
maqs69 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:20:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shooter1971
Vandaag Radar ook op de hoogte gebracht van deze kwestie. TLV, niet de exorbitant hoge vaste leveringskosten, dat is een aparte case denk, want ook dat kan echt niet)
Het versterkt mijn gevoel wel dat deze "Boeven-Maatschappij" maar doet wat hij wil !
Aanpakken die handel zeg ik !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11-09 16:11
Heb je nog meer nodig?

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Hoe meer hoe beter lijkt me. Bij 1, 2 of 5 personen kan Engie nog denken, nah, loopt wel los.
Bij veel meer is de kans groter dat we als groep het juridisch zullen aanpakken (indien nodig) en dat zal Engie ook begrijpen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11-09 16:11
rube schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:02:
[...]

Hoe meer hoe beter lijkt me. Bij 1, 2 of 5 personen kan Engie nog denken, nah, loopt wel los.
Bij veel meer is de kans groter dat we als groep het juridisch zullen aanpakken (indien nodig) en dat zal Engie ook begrijpen >:)
Duidelijk, gegevens verstuurd.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:30
Ik heb reactie gehad. Ik had gemeld dat ze me van mijn modelcontract haalden en dat dat niet OK was. Zodoende nu nieuwe modelcontract voorwaarden gekregen (2023.1) en nieuwe tarieven. Natuurlijk hebben ze wel de TLV op 4ct gezet en wijken ze nu af van de oorspronkelijke voorwaarden. ik laat het er maar bij. Heb geen zin in het gedoe en ben ondertussen overgestapt richting GC per 1 januari.

Ter info hier de nieuwe tarieven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWbAnrylKtqKxQE-UAqASkC_Cq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/th8Nkxe6Mg2tllKtLekaGUoT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Nogmaals de vraag: moet ik me bij Engie variabel aan de 30 opzegdagen houden of kan het nog per 1/1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-07 12:15
Ik krijg nu deze nav bezwaar op basis van modelcontract 2022.1… ze proberen mij middels een per definitie niet bestaande en eenzijdige contractwijziging over te zetten op modelcontract voorwaarden 2023.1…
Geachte,

In de eerste plaats onze excuses dat het wat langer dan gebruikelijk heeft geduurd voordat u een reactie van ons heeft ontvangen op uw klacht.

Uw klacht betreft enerzijds de omzetting van uw Modelcontract naar een ENGIE Open contract, en anderzijds de door ons doorgevoerde wijziging van uw netto teruglevertarief.

Omzetting contract
Wij begrijpen dat u uw modelcontract wil behouden en maken de omzetting naar ENGIE Open ongedaan. Onze excuses voor het ongemak en de onduidelijkheid die hierover heeft kunnen ontstaan. Hiervoor dient een aantal administratieve handelingen te worden verricht. Het kan zijn dat u, voordat deze wijzigingen zijn doorgevoerd, in onze App of in de MijnENGIE omgeving ziet dat u een ENGIE Open contract heeft; u mag er op vertrouwen dat dit zo snel mogelijk wordt aangepast.

Aanpassing netto teruglevertarief
Wij hebben u eind november geïnformeerd over de door ons voorgenomen wijzigingen in de tarieven en onze voorwaarden.
De nieuwe tarieven die wij voor onze klanten met een ENGIE Open contract per 1 januari 2024 hebben doorgevoerd, zijn identiek aan de per 1 januari 2024 gewijzigde tarieven voor de klanten met een Modelcontract. Alhoewel u al kennis heeft kunnen nemen van deze nieuwe tarieven, ontvangt u bij deze die nieuwe tarieven voor modelcontract nogmaals, samen met de bij uw Modelcontract behorende gewijzigde ENGIE Modelcontractvoorwaarden, versie 2023.1.

Wij begrijpen dat deze aanpassingen niet aansluiten bij uw verwachting en wij vinden het vervelend voor u als u het daar niet mee eens bent. Wij zien ons daartoe echter wel gerechtigd. Een contract met variabele tarieven brengt met zich mee dat een energieleverancier het tarief voor netto teruglevering naar boven of beneden kan aanpassen. In dat kader kan onder meer verwezen worden naar artikel 19 van de van toepassing zijnde Algemene Voorwaarden.

Uiteraard heeft u de mogelijkheid en het recht om kosteloos en zonder nadere motivering uw overeenkomst op te zeggen.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron322
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-08 12:55
PieterL schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:07:
Nogmaals de vraag: moet ik me bij Engie variabel aan de 30 opzegdagen houden of kan het nog per 1/1?
Lees even terug, ik heb erover gepost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:30
PieterL schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:07:
Ik had me bij GC aangemeld rekening houdende met de 30 dagen. Maar GC geeft aan i.v.m. privacy pas op de dag zelf (of dag ervoor?) je over te zetten. Daarna met GC gebeld om per 1 januari het contract in te laten gaan. Nog gevraagd of het een probleem was met die 30 dagen opzegtermijn,, maar dat zou geen probleem mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Heb op m'n klacht ook een rare reactie gekregen van ze:
Geachte meneer Oekol,

Uw klacht betreft enerzijds de omzetting van uw Modelcontract naar een ENGIE Open contract, en anderzijds de door ons doorgevoerde wijziging van uw netto teruglevertarief.

Omzetting contract
Wij begrijpen dat u uw modelcontract wil behouden en maken de omzetting naar ENGIE Open ongedaan. Onze excuses voor het ongemak en de onduidelijkheid die hierover heeft kunnen ontstaan. Hiervoor dient een aantal administratieve handelingen te worden verricht. Het kan zijn dat u, voordat deze wijzigingen zijn doorgevoerd, in onze App of in de MijnENGIE omgeving ziet dat u een ENGIE Open contract heeft; u mag er op vertrouwen dat dit zo snel mogelijk wordt aangepast.

Wij hebben u eind november geïnformeerd over de door ons voorgenomen wijzigingen in de tarieven en onze voorwaarden.
De nieuwe tarieven die wij voor onze klanten met een ENGIE Open contract per 1 januari 2024 hebben doorgevoerd, zijn identiek aan de per 1 januari 2024 gewijzigde tarieven voor de klanten met een Modelcontract. Alhoewel u al kennis heeft kunnen nemen van deze nieuwe tarieven, ontvangt u bij deze die nieuwe tarieven voor modelcontract nogmaals, samen met de bij uw Modelcontract behorende gewijzigde ENGIE Modelcontractvoorwaarden, versie 2023.1.

Uiteraard heeft u de mogelijkheid en het recht om kosteloos en zonder nadere motivering uw overeenkomst op te zeggen.

Met vriendelijke groet,
Klachtenteam ENGIE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:23
Ik heb ook de mail gehad, maar hij mij zijn ze vergeten in te gaan op het loskoppelen van de terugleververgoeding. Ook mijn bezwaar tegen het aanpassen van de voorwaarden lijkt niet helemaal te zijn doorgedrongen, ze hebben het wel weer aangepast naar de modelcontractvoorwaarden, maar de verkeerde versie.

Ik heb ze nog tot eind van de week gegeven voordat ik verdere stappen onderneem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja, met overzetten naar een ander modelcontract laten ze ook daar weer duidelijk zien day er echt geen ENKELE realiteitszin is ten aanzien van verbintenissenrecht.

Je kan niet gewoon eenzijdig een contract wijzigen op punten waarvan dat vooraf niet is bedongen. Laat staan mensen op een heel nieuw contract overzetten. Punt.

Het zou fijn zijn als de ACM er weer voor de consumenten zou zijn en hier pro actief voor op de vingers zou tikken. Maar ja, defunded in het belang van het grootbedrijf.

Ik ben heel benieuwd waar ze in Januari mee komen. Eerst maar een vragen mij aan te wijzen waar staat wat ze claimen dat er staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-07 12:15
Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:48:
Tsja, met overzetten naar een ander modelcontract laten ze ook daar weer duidelijk zien day er echt geen ENKELE realiteitszin is ten aanzien van verbintenissenrecht.

Je kan niet gewoon eenzijdig een contract wijzigen op punten waarvan dat vooraf niet is bedongen. Laat staan mensen op een heel nieuw contract overzetten. Punt.

Het zou fijn zijn als de ACM er weer voor de consumenten zou zijn en hier pro actief voor op de vingers zou tikken. Maar ja, defunded in het belang van het grootbedrijf.

Ik ben heel benieuwd waar ze in Januari mee komen. Eerst maar een vragen mij aan te wijzen waar staat wat ze claimen dat er staat.
Eens. Het is vervelend om te krijgen als reactie, positieve benadering is dat ze een extra handvat hebben gegeven. Mocht iemand wat hebben aan mijn reactie aangaande de onbestaande contractwijziging:
Beste klantenservice, ,

In het bericht "Reactie op uw klacht - K02297263" van 20-12-2023, 11:58 stelt u dat ik een klacht heb ingediend ten aanzien van "de omzetting van uw Modelcontract naar een ENGIE Open contract, en anderzijds de door ons doorgevoerde wijziging van uw netto teruglevertarief". Uw interpretatie en daarmee aanname is niet juist. In mijn bericht van 08-12-2023, 15:58 maak ik bezwaar en daarbij enkel op "de wijziging van het tarief voor de terugleververgoeding".

Er heeft geen wijziging van mijn Modelcontract naar een ENGIE Open contract plaatsgevonden, ik ontkracht deze aanname. Mijn contract (ENGIE Modelcontractvoorwaarden versie 2022.1) toegezonden 10-01-2023 en betreft sindsdien onze overeenkomst.

Ik verzoek u in te gaan op mijn bezwaar en wel binnen 8 werkdagen, bij voorkeur binnen 2 werkdagen.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
  • Laatst online: 02-09 00:00
Yaldair schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:11:
[...]

Ik had me bij GC aangemeld rekening houdende met de 30 dagen. Maar GC geeft aan i.v.m. privacy pas op de dag zelf (of dag ervoor?) je over te zetten. Daarna met GC gebeld om per 1 januari het contract in te laten gaan. Nog gevraagd of het een probleem was met die 30 dagen opzegtermijn,, maar dat zou geen probleem mogen zijn.
Dit is mij ook precies zo verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jbreeuwsma
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 14:54
JMS-2 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:23:
[...]

Dit is mij ook precies zo verteld.
Klopt inderdaad.
De 30 dagen opzegtermijn is vaak gewoon een 'buffer' om te zorgen dat de nieuwe leverancier alles kan regelen. Maar als in dit geval GC je eerder wil activeren als klant is dat alleen maar mooi. Zitten sowieso geen negatieve gevolgen aan als opzegboetes of iets dergelijks vanuit Engie, want het is een variabel contract. Opzegboetes heb je alleen bij vaste contracten.

Belangrijke kanttekening is wel dat je GC de overstap hebt laten regelen en niet zelf hebt opgezegd bij Engie, want dan heb je wel te maken met 30 dagen opzegtermijn. Wat de negatieve gevolgen daarvan zouden kunnen zijn weet ik trouwens niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Laatst online: 00:14
Vandaag (tig werkdagen verder) een herinnering gestuurd, want had nog geen reactie ontvangen:
Graag breng ik onder uw aandacht, met vriendelijk doch dringend verzoek, het volgende:
Zelf bij aanpassing van de algemene voorwaarden (toegestaan conform artikel 19 van de ondertekende algemene voorwaarden) hebben de productvoorwaarden voorrang waarin de onlosmakelijke verbinding tussen het afname- en teruglevertarief is vastgelegd. Het wijzigen van een van deze tarieven zonder rekening te houden met deze verbinding, is in strijd met onze overeenkomst.
Vrij snel daarop dezelfde reactie als anderen hier ontvangen, maar dan van Alexander:
Ik stuur in ieder geval maar alvast een ingebrekestelling. Dan zien we daarna wel weer verder wat het gesprek op 11 januari brengt en of er gedagvaard moet worden.

[ Voor 6% gewijzigd door davasch op 20-12-2023 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:43
Ik ook weer reactie van engie

Omzetting contract

Met vriendelijke groet,

Alexander
Klachtenteam ENGIE
Ze beginnen hier ineens over omzetting naar engie open,
Dat is voor het eerst dat ik daarvan hoor, om me dan in de zelfde alinea even te koppelen aan de nieuwe voorwaarden met een zogenaamd "Nieuw" modelcontract.

Wat een smerig spel,
Zal vanavond nog 1 keer een goede reactie formuleren en dan maar naar de rechtsbijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannietje1985
  • Laatst online: 22-11-2024
@Mielemuis

Zou je die evt. willen delen?

Hier ook dezelfde nietszeggende mail over omzetten naar een "nieuw" modelcontract ipv ENGIE open wat ze gedaan hadden met uiteraard de slechtere voorwaarden als van mijn oude modelcontract 2022.1

En uiteraard ook dezelfde alinea over het teruglevertarief...

Ik ga hier waarschijnlijk nog wel een mail aan wijden, al is het maar om ze bezig te houden.
Verder ga ik vanaf 1-1-24 toch naar GV, maar de afrekening gaat waarschijnlijk ook niet kloppen omdat ze afrekenen in [voor mij] 2 tariefperiodes wat niet mag (medio mrt tot eind juni en juli tm december)

@Verwijderd ik heb je ook een dm gestuurd

[ Voor 3% gewijzigd door Sannietje1985 op 20-12-2023 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shooter1971
@Verwijderd Ik heb je nog een aanmelding gestuurd (van mijn vader, dezelfde situatie als ik). Zie in de reactie op jouw vorige bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shooter1971
Pittige vervolgklacht ingediend bij Engie (t.a.v. de Directie) en erbij gezet, dit ik deze behandeld wil zien door iemand van het Klachtenteam (die juridisch onderlegd is) en niet zoals de vorige keer door een administratief medewerker van de klantenservice. Dat mag niet eens bij klachten !! Ik ben zelf ook werkzaam (als back-up dan) voor een klachtenteam, dus ken wel de route en de spelregels !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 10:48

.Frank

Frank.

Hier ook dezelfde mail gehad met excuses voor omzetten naar Open in plaats van Model (?), en melding dat ze tarieven wel gaan wijzigen zoals aangekondigd conform modelcontract 2023.1. Dat contract heb ik niet, ik heb 2022.1 met daarin de koppeling van TLV aan levertarief.

Ik ga terugmailen dat ze nu eenzijdig m'n contract lijken aan te passen en dat ze even goed mogen uitleggen hoe ze dat denken te doen. Ze moeten dat op z'n minst erkennen, niet zo schunnig als dit.

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Vandaag dezelfde mail ontvangen.
In de aankondiging van de nieuwe tarieven van november is met geen woord gesproken over het omzetten naar een Engie Open Contract en nu doen ze net alsof dát mijn probleem is.
En uiteraard ook ik ga terug naar mijn modelcontract met "bij uw contract behorende voorwaarden 2023.1", maar dat was 2022.1
Het kan zijn dat u, voordat deze wijzigingen zijn doorgevoerd, in onze App of in de MijnENGIE omgeving ziet dat u een ENGIE Open contract heeft; u mag er op vertrouwen dat dit zo snel mogelijk wordt aangepast.
Alsof ze alvast een Engie Open contract hebben ingesteld en nu niet op tijd dat weer ongedaan kunnen maken? Klinkt een beetje alsof de omschakeling van contracttype hebben verzonnen om een excuus te hebben je terug te zetten naar "iets anders"

Dat omzetten van een contract mag toch uberhaupt al niet eens (even los van welke voorwaarden je hebt)? Das wel erg makkelijk, dat ga ik ook doen met contracten die mij niet zinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
  • Laatst online: 02-09 00:00
Stefke schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:55:
Vandaag dezelfde mail ontvangen.
In de aankondiging van de nieuwe tarieven van november is met geen woord gesproken over het omzetten naar een Engie Open Contract en nu doen ze net alsof dát mijn probleem is.
En uiteraard ook ik ga terug naar mijn modelcontract met "bij uw contract behorende voorwaarden 2023.1", maar dat was

[...]

Alsof ze alvast een Engie Open contract hebben ingesteld en nu niet op tijd dat weer ongedaan kunnen maken? Klinkt een beetje alsof de omschakeling van contracttype hebben verzonnen om een excuus te hebben je terug te zetten naar "iets anders"

Dat omzetten van een contract mag toch uberhaupt al niet eens (even los van welke voorwaarden je hebt)? Das wel erg makkelijk, dat ga ik ook doen met contracten die mij niet zinnen.
Zou idd hetzelfde zijn als je een vast contract hebt bij Engie en dat jij dan even laat weten het in een variabel contract om te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeol
Hier inderdaad nu net als velen de reactie ontvangen dat ze de wijziging van model naar open terugdraaien, maar dat ze vinden wel het recht te hebben de voorwaarden zomaar aan te passen.

Zit nog even te denken hoe ik hierop het beste kan reageren. Dus als iemand ideeën heeft...

Omzetting contract

Met vriendelijke groet,

Alexander
Klachtenteam ENGIE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Ik ben niet zo juridisch, maar ik ben van plan dit te sturen
In uw reactie geeft u aan dat u de omzetting naar een Engie Open contract ongedaan gaat maken, en mij weer terugzet naar het Engie modelcontract met voorwaarden 2023.1.

Ik weet niet waar u dit vandaan haalt, want er is in de aankondiging van de tariefswijzigingen helemaal niet gesproken over het omzetten naar een Engie Open contract.
Ik sluit niet voor niks een contract af, u kunt dit contract niet naar believen en eenzijdig wijzigen in een ander contract. U kunt óók niet bij mijn contract behorende voorwaarden omzetten naar voorwaarden die voor u gunstiger zijn.

U spreekt over het terugzetten naar "uw Engie modelcontract met voorwaarden 2023.1" maar dat is niet correct; ik heb een Engie modelcontract afgesloten met voorwaarden 2022.1.
Ik verwacht van uw dat u per direct alle wijzigingen ongedaan maakt, mij "terugzet" - voor zover deze term al van toepassing kan zijn - naar het contract dat ik nu heb (Engie modelcontract) inclusief de bijbehorende voorwaarden versie 2022.1.

U kunt de in november aangekondigde tariefswijziging doorvoeren, maar ik hou u aan alle overige voorwaarden van het contract, inclusief de in de voorwaarden expliciet vermeldde koppeling van TLV met leveringstarief.

Indien u hier geen gehoor aan geeft zal ik mijn beklag doen bij de geschillencommissie danwel rechtsbijstand.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 20-12-2023 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
Het is wel bijzonder dat iedereen hier dezelfde mail heeft gehad met de omzetting van
model - open - model(2023.1)
Alsof ze maar gewoon een beetje proberen.
Komt niet heel professioneel over.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Mielemuis schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:30:
Het is wel bijzonder dat iedereen hier dezelfde mail heeft gehad met de omzetting van
Als ik kijk naar het verloop van de wijziging en reacties op vragen erover, is er geen validatie tussen de klantenservice en de juridische afdeling. Klantenservice wordt overladen, iemand daar schrijft een keer iets wat ze wel mooi vinden klinken (Artikel 19 anyone?) zonder enige kennis of het juridisch steekhoudt en dat wordt vervolgens het standaard antwoord om snel door de e-mails te komen.

De reacties ontwikkelen zich over tijd. Ofwel, deze reacties werden niet verwacht en er werd geen juridisch gecontroleerd antwoord vooraf geformuleerd met nauwkeurige instructie wat te sturen in welke gevallen.

Een en ander past ook in het profiel van een organisatie die dit soort wijzigingen al niet toetst aan de absolute basis van de wet. Het is bureaucratie by design om de deur dicht te houden waarna mensen opgeven. Helaas een beproefde methode bij veel bedrijven tegenwoordig.

Eveneens de reden dat ik na een eerste reactie met waarschuwing dat het standaardantwoord meer kwaad dan goed gaat doen, bij toch een standaard reactie, direct een concept dagvaarding binnen minuten terugstuur met kopie aan het halve management. Dan is gelijk duidelijk dat afwimpelen niet gaat werken en hoef ik geen verdere tijd te verspillen aan de bureaucratische muur.

40+ aanmeldingen nu trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Heeft het zin als ik mijn reactie stuur? Of kunnen we hier ook een standaardreactie formuleren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuurbie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-09 15:03
Hier dezelfde mail ontvangen, waarin mijn modelcontract met voorwaarden 2022.1 wordt "teruggezet ' naar modelcontract met voorwaarden 2023.1 en niet meer naar Engie open.

Hoewel ik snap dat dit uiteraard een rare gang van zaken is. Lijken de modelcontract 2022.1 en 2023.1 vrijwel identiek. Welke consequentie heeft deze wijziging in voorwaarden eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik neem aan dat sowieso de koppeling van de TLV daar uit is gehaald, dat is toch waar het hier om gaat?

edit: ik heb ze even bekeken uit de mail maar ik zie daar geen opmerking over de TLV in staan?
2. Tarieven en betaling
De tarieven voor de levering van elektriciteit en gas (de tarieven per kWh en m3) behorende bij het ENGIE Modelcontract worden door marktontwikkelingen beïnvloed. ENGIE kan de tarieven aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar. Denk hierbij aan prijsontwikkelingen op de markt, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, wijziging in kostenstructuur van het product of wijzigingen in de algemene kostenstructuur. Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kan ENGIE de leveringskosten ook op andere momenten aanpassen.
2.2. Aankondiging tariefwijzigingen
Bij wijzigingen per 1 januari en per 1 juli word je tijdig voor de wijziging persoonlijk geïnformeerd over de nieuwe leveringskosten.
Bij onvoorziene tussentijdse wijzigingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) , als bedoeld in artikel 2.1 van deze Modelcontractvoorwaarden, informeert ENGIE jou hierover persoonlijk en tijdig, voor de wijziging in gaat. Jouw tarieven zijn ook altijd te vinden via www.engie.nl/mijneng

[ Voor 85% gewijzigd door Stefke op 20-12-2023 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Stefke schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:50:
Ik neem aan dat sowieso de koppeling van de TLV daar uit is gehaald, dat is toch waar het hier om gaat?
Ze hebben praktisch alles geschrapt, er staat alleen nog:
2. Tarieven en betaling
De tarieven voor de levering van elektriciteit en gas (de tarieven per kWh en m3) behorende bij het ENGIE Modelcontract
worden door marktontwikkelingen beïnvloed. ENGIE kan de tarieven aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar. Denk hierbij
aan prijsontwikkelingen op de markt, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, wijziging in kostenstructuur
van het product of wijzigingen in de algemene kostenstructuur. Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kan
ENGIE de leveringskosten ook op andere momenten aanpassen.

(noot: wij hebben dus dezelfde mail, Floppus mag ons ook vertegenwoordigen bij ome Engie...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kan ENGIE de leveringskosten ook op andere momenten aanpassen.
Zouden ze dit dan willen gebruiken om mensen die "terug" naar het modelcontract gaan ook zo'n belachelijk bedrag voor leveringskosten te laten betalen? dan wil je wel weg...

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 20-12-2023 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
Mielemuis schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:30:
Als dat kan dan ga ik mijn vaste contract ook omzetten naar een modelcontract. En het dan terugdraaien naar een vast contract maar natuurlijk wel met de lagere vaste tarieven van nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
Ik ben van plan dit te sturen.
Goedendag,

Bedankt voor uw mail.

Laat ik beginnen met het aanstippen van een aantal onwaarheden.

U heeft het over een Engie open contract waar ik over geklaagd zou hebben.
Ik heb mij zelf nooit aangemeld voor een Engie open contract,
dit is de eerste keer dat ik over deze contract vorm hoor en ik kan dus onmogelijk hebben geklaagd over dit product.

De "mijn Engie App" geeft ook nog steeds aan dat wij de overeenkomst "Engie Modelcontract" hebben.

Het omzetten van engie open naar opnieuw een modelcontract met gewijzigde voorwaarden is dan ook helemaal niet van toepassing.

De overeenkomst, die wij hebben afgesloten op 18-4-2023,
Heeft, de door jullie zelf opgestelde, algemene voorwaarden versie 2022.1, met in de overeenkomst expliciet vermeld

Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je
een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).

Hierover heb ik wel geklaagd, jullie besluiten eenzijdig onze overeenkomst aan te passen.

Ik heb mij gedurende de looptijd aan de afspraken te houden, ik verwacht dat jullie dit ook doen.

Mochten wij er op deze manier verder niet uitkomen,
En dit vermoeden krijg ik wel daar jullie reageren met onwaarheden,
(En exact deze brief ook naar meerdere klanten hebben gestuurd die onder dezelfde of een vergelijkbare overeenkomst vallen als ik)

Dan voel ik mij genoodzaakt juridische hulp in te schakelen en de casus voor te leggen aan de geschillencommissie energie.
Heb niet veel haast, verwacht dit jaar geen reactie meer terug te krijgen.

@Sannietje1985
Pagina: 1 ... 11 ... 26 Laatste

Let op:
Uitkomst van het harde werk van Floppus:
Floppus in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"