Engie snoeit in de terugleververgoeding

Pagina: 1 ... 12 ... 26 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:46

Oekol

waka waka hey hey

Mielemuis schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:18:
Ik ben van plan dit te sturen.

[...]

Heb niet veel haast, verwacht dit jaar geen reactie meer terug te krijgen.

@Sannietje1985
Hoezo geschillencommissie in plaats van rechtsbijstand?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Heb ook dezelfde vage mail ontvangen als diverse mensen hierboven. Besloten om er geen energie (:+) meer in te steken. Mijn modelcontract kan ik gewoon direct opzeggen maar mijn (eerste) jaar loopt 3 maart af en dat is een mooi moment om niet met een achterstand in salderen te beginnen bij een nieuwe leverancier.

De € 0,04 TLV boeit mij niet voor januari en februari aangezien ik toch niets teruglever (netto gezien). De rest hoop ik dan correct afgerekend te krijgen. Dus ik doe binnenkort :w naar die Fransozen die op mijn lijst komen van eens maar nooit weer (niet de eerste, vast niet de laatste).

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
Misschien wel je gegevens aan floppus geven, hoe meer dossiers hoe beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:43
Oekol schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:28:
[...]

Juridische hulp en de geschillencommisie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannietje1985
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-11-2024
Bastien schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:28:
Heb ook dezelfde vage mail ontvangen als diverse mensen hierboven. Besloten om er geen energie (:+) meer in te steken. Mijn modelcontract kan ik gewoon direct opzeggen maar mijn (eerste) jaar loopt 3 maart af en dat is een mooi moment om niet met een achterstand in salderen te beginnen bij een nieuwe leverancier.

De € 0,04 TLV boeit mij niet voor januari en februari aangezien ik toch niets teruglever (netto gezien). De rest hoop ik dan correct afgerekend te krijgen. Dus ik doe binnenkort :w naar die Fransozen die op mijn lijst komen van eens maar nooit weer (niet de eerste, vast niet de laatste).
Ik zou er maar niet van uit gaan dat je een correcte afrekening gaat krijgen (conform de wet).
Op de website van Engie en ook hier al gelezen dat ze ook "proberen" om je op verschillende tariefsperioden af te rekenen (wat dus niet mag, salderen moet per [contract]jaar plaatsvinden en dat er geen touw aan vast te knopen zou zijn. Ik ben benieuwd waar ze bij mij mee komen.

Ik heb zelf alvast een rekensom gemaakt overigens, omdat ik een dubbel tarief had afgesproken in mijn contract en je dit nog kan aanpassen wanneer je nog nooit een jaar-afrekening hebt ontvangen.
In mijn geval met 1000-1500kwh terugleveren ná salderen (is natuurlijk ook afhankelijk van de momenten waarop je verbruikt) zou ik, in geval van contractperiode van 18-3-2023 tm 31-12-23
- op enkel tarief op 1 tareifsperiode ongeveer 525 euro terugkrijgen (de tarieven van de teruglevering van de twee periodes heb ik gewogen gemiddelde van genomen)
- op enkel tarief bij 2 periodes zou ik 535 euro terugkrijgen (let op! dat is dus meer dan op 1 tariefsperiode)
- op dubbel tarief bij 1 periode zou ik ongeveer 570 euro terugkrijgen
- op dubbel tareif bij 2 periodes zou ik slechts 517 euro terugkrijgen, wat vooral veroorzaakt wordt door een hoog dalverbuik en 0 opwek in de laatste twee donkere maanden van het jaar.

In mijn situatie zou op enkel tarief, afrekening op 2 tariefperiodes dus gunstiger zijn dan 1 tariefperiode, maar is dit in mijn situatie tot mijn stop contract minder gunstig dan 1 tariefperiode op dubbel tarief en waarbij 2 tariefsperiodes op dubbel tarief het ongunstigst is.

Advies: reken dus ook nog even na of het in je situatie zinnig is bezwaar te maken tegen de verrekening van de verschillende tariefsperiodes ;)

NB: wij hebben geen gasaansluiting
NB2: het moge duidelijk zijn dat, wanneer ik de maanden januari, feb en halve maand maart nog zou blijven zitten het met meerdere tareifsperiodes nog ongunstiger zou uitvallen (omdat ik van jan tm medio maart niks opwek en wel fors gebruik) 'en de TLV dan dus volgens hun ook naar 4 ct gaat, even los of dat nu wel/niet mag juridisch conform de contracten.
NB3: Bij deze tarieven heb ik de netbeheerkosten en vaste kosten van Engie en verrekening met de teruggave van de energiebelasting niet meegenomen, omdat die uiteraard "vast staan".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:04
Ik zou nooit "rechtsbijstand" of juridische "hulp" benoemen. Gewoon "juridische stappen" oid, het is namelijk niet relevant voor Engie of dat voort komt uit een verzekering of anderszins (ik heb zelf niet zo'n hoge pet op van die verzekeringen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Oekol schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:28:
[...]

Dat had bij Eneco prima geholpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
rube schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:10:
Ik zou nooit "rechtsbijstand" of juridische "hulp" benoemen. Gewoon "juridische stappen" oid, het is namelijk niet relevant voor Engie of dat voort komt uit een verzekering of anderszins (ik heb zelf niet zo'n hoge pet op van die verzekeringen).
Aangepast naar juridische stappen ondernemen.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik ben per 31-12-2023 ook weg bij Engie per 01-01-2024 naar een vast contract voor 1 jaar.
Ik heb nu nog Engie open sinds 7 april dit jaar er waren toen geen vaste contracten dus dit maar zo laten lopen.

Ik heb volgens Homewizard een overschot van nu een kleine 3000kwh daar gaat natuurlijk nog wat af.
Laat het eens een overschot van 2800 kwh worden waarschijnlijk wat meer maar dat hangt van het weer af natuurlijk.

Ik ben benieuwd hoe mijn afrekening er uit gaat zien ik heb overigens enkel tarief.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Mikeol
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 05-09 10:29
Ik zit er aan te denken om zoiets te sturen. Maar misschien is het verstandig om gezamenlijk een reactie te formuleren? Ben niet juridisch onderlegd, dus kans is aanwezig dat ik dingen beter/anders kan formuleren.
Bedankt voor uw bericht.

Nogmaals wil ik jullie er op wijzen, dat het contract dat ik met jullie heb afgesloten een Modelcontract is, met bijbehorende ENGIE modelcontractvoorwaarden (versie 2022.1). Ik ga er dan ook niet mee akkoord dat jullie dit contract eenzijdig wijzigen.

Deze overeenkomst die wij hebben afgesloten op 05-1-2023, heeft de door jullie zelf opgestelde algemene voorwaarden versie 2022.1, met in de overeenkomst expliciet vermeld:
"Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je
een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw)."

Daarnaast wordt er nergens in de contractvoorwaarden gesproken over de mogelijkheid tot loslaten van deze koppeling. Dat een dergelijk beding in het contract behoort te staan is ook bij u bekend. Om deze reden heeft u immers een dergelijk beding wél in nieuwere contracten opgenomen.

Je stelt dat jullie zich gerechtigd zien, om contracten eenzijdig te wijzigen. Ik verneem graag, op grond waarvan jullie je gerechtigd zien om het contract dat wij hebben eenzijdig aan te passen.

Mocht jullie antwoord mij niet tevreden stellen, dan voel ik mij genoodzaakt juridische stappen te ondernemen.

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 16:45
Bij mij hebben ze het helemaal bont gemaakt nu. Eerst een mail dat ze mijn huidige contract (model contract) handhaven en dus terugdraaien, maar wel met de nieuwe tlv van 0,04. Een paar een uur later heb ik een nieuw contract in mijn mail zitten met nieuwe voorwaarden, zonder dat ik hierom gevraagd heb of toestemming voor heb gegeven. Wat zijn dit voor praktijken :(

Ik neem aan dat ik maar bezwaar maak tegen dit nieuwe (maar volgens hun oude) contract?

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:46

Oekol

waka waka hey hey

Luuk84 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:21:
Bij mij hebben ze het helemaal bont gemaakt nu. Eerst een mail dat ze mijn huidige contract (model contract) handhaven en dus terugdraaien, maar wel met de nieuwe tlv van 0,04. Een paar een uur later heb ik een nieuw contract in mijn mail zitten met nieuwe voorwaarden, zonder dat ik hierom gevraagd heb of toestemming voor heb gegeven. Wat zijn dit voor praktijken :(

Ik neem aan dat ik maar bezwaar maak tegen dit nieuwe (maar volgens hun oude) contract?
Ik heb dit nu ook ineens... Wat een ratten

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Stefke
Ik heb ook de mail met het nieuwe contract ontvangen. Gisterenavond mijn mail verstuurd dus het lijkt me sterk dat ze daarop "reageren", dit was ws. al gepland n.a.v. de eerdere klacht.

edit: wat is de bedoeling, wachten op de voortgang van @Verwijderd of moet ik rechtsbijstand maar inschakelen

edit: bij Eneco had ik klachtenkompas gebruikt maar die stoppen blijkbaar

[ Voor 89% gewijzigd door Stefke op 21-12-2023 19:56 ]

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:30
Yep, krijg dezelfde mail net binnen. Stellen ze ook leuk dat het nieuwe contract in gaat per 1-1. Nu ik ook mijn GC laat in gaan per 1-1 ben ik benieuwd of dit dan verkeerd gaat.

Moet ik nu zonder opgaaf van reden binnen 14 dagen opzeggen? Of gaat dit "automagisch" goed (zal wel niet...)?

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-11-2024
Zelfde hier, gisteren gereageerd op hun terugdraai mail en nu ook net het nieuwe contract in de mail. Honden zijn het, maar weer op reageren zo. Ik heb me bij @Verwijderd aangesloten, ben benieuwd of iedereen die dit heeft gedaan het nieuwe contract heeft gekregen. Of misschien zelfs uitsluitend die..? :(

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

• Mielemuis
Ook ik heb een nieuw contract ontvangen, wat een amateuristische organisatie zeg, zo ga je toch niet om met klanten.

Zal er morgen eens een belletje aan wagen.
Kijken of ik daar kan escaleren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Stefke schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:34:
Ik heb ook de mail met het nieuwe contract ontvangen. Gisterenavond mijn mail verstuurd dus het lijkt me sterk dat ze daarop "reageren", dit was ws. al gepland n.a.v. de eerdere klacht.

edit: wat is de bedoeling, wachten op de voortgang van @Verwijderd of moet ik rechtsbijstand maar inschakelen

edit: bij Eneco had ik klachtenkompas gebruikt maar die stoppen blijkbaar
Mijn advies is alle routes open te houden. Als er een resultaat heeft is het makkelijk de andere routes te stoppen. Als een route niet werkt en je moet daarna weer een andere opstarten dan loop je eindeloos in cirkels.

• Stefke
Dan ga ik morgen sowieso maar geschillencommissie inschakelen (en rechtsbijstand bellen) want daar geven ze een doorlooptijd van maanden aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 21-12-2023 20:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

DeWâl schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:55:
Zelfde hier, gisteren gereageerd op hun terugdraai mail en nu ook net het nieuwe contract in de mail. Honden zijn het, maar weer op reageren zo. Ik heb me bij @Verwijderd aangesloten, ben benieuwd of iedereen die dit heeft gedaan het nieuwe contract heeft gekregen. Of misschien zelfs uitsluitend die..? :(
Engie weet niet wie er op mijn lijst staan - op dit moment. Die lijst gaat mee naar de afspraak 11 Januari.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Ook hier de 'nieuwe' leveringsovereenkomst ontvangen en de bal direct teruggekaatst.

Na 'lang' zoeken naar de juiste formulering is uiteindelijk dit teruggestuurd:

Geachte heer/mevrouw,

Enkele dagen terug heb ik u een herinneringsemail gestuurd aangaande mijn klacht over de door jullie voorgestelde aanpassing aangaande de leveringsovereenkomst welke ik met jullie gesloten heb. Daarbij heb ik aangegeven niet akkoord te gaan met de voorgestelde aanpassing, daarop ontvang ik zojuist onderstaande email.

Helaas ben ik het ook niet eens met deze aanpassing. Volgens de modelcontractvoorwaarden opgesteld door de ACM heb ik een overeenkomst met jullie gesloten voor onbepaalde tijd. In mijn specifieke geval is dat het modelcontract met de voorwaarden 2022.1, in onderstaande email stelt u voor dit contract over te zetten naar het modelcontract met de voorwaarden 2023.1. De voorwaarden bij deze overeenkomst zijn voor mij niet gunstig, derhalve wijs ik dit voorstel ook af. Mocht u van mening zijn dat u het recht heeft om onze bestaande overeenkomst te ontbinden of aan te passen zou ik graag weten op welke juridische grond of gerechtelijke jurisprudentie u dit denkt te kunnen doen.

Ik wil u erop wijzen dat conform onze overeenkomst u 30 dagen voorafgaande een tariefswijziging deze kenbaar moet maken. Ondanks herhaaldelijke verzoeken tot het toesturen van deze tarieven bent u tot op heden niet in staat gebleken de juiste tarieven behorende bij de leveringsovereenkomst zoals wij (Engie en ik) deze met elkaar hebben afgesloten - het modelcontract met voorwaarden 2022.1 toe te sturen. Conform onze overeenkomst blijft u in gebreke om de tarieven met 1 januari aan te passen gezien het feit dat er slechts 10 dagen resteren tot 1 januari.

Derhalve verzoek ik opnieuw spoedig de aangepaste tarieven behorende onze overeenkomst toe te sturen.

Ik hoop op een spoedige en correcte oplossing uwer kant.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Luuk84 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:21:

Never attribute malice to what can be explained by stupidity ;)

Dat ze nul besef hebben van verbintenissenrecht was al gebleken. Is dit dan ineens zo'n rare stap?

• Sannietje1985
@Luuk84 @Oekol @Stefke @Yaldair @DeWâl @Mielemuis @dvl-2

Ook ik heb deze mail gekregen. Nav daarvan kwm ik hier kijken of meerdere van jullie deze hebben gehad. Ja dus.
Om even wat opheldering te geven. Het staat denk ik los van verdere reacties op onze klachten.
Ik had namelijk net als velen hier een klacht ingediend over de loskoppeling van TLV en leveringstarief en ook dezelfde nietszeggende, suffe reactie terug ontvangen over de verandering van voorwaarden van ENGIE open naar modelcontract (wat in den beginnen natuurlijk al raar was aangezine ik al een modelcontract [2022.1] had) wat ze dus terugdraaien (met wel nieuwe voorwaarden 8)7 ) en dat ze blabla verwijzen naar hun artikel 19 in de algemene voorwaarden waardoor ze van mening zijn in hun recht te staan.

Ik had hier nog niet op gereageerd en desondanks dus deze mail vanavond ontvangen.
Vind het ook raar want ze hebben het ook over het prijsplafond (2023) terwijl het gaat om een contract vanaf 1-1-24 en er dan niet eens meer een prijsplafond is.... 8)7 |:(
Ze hebben volgens mij werkelijk geen benul wat ze aan het doen zijn daarzo.... 8)7 |:(

Overigens ben ik vandaag een beetje gaar dus niet echt geconcentreerd kunnen doorlezen, maar wat is er precies nieuw/gewijzigs aan dit contract?
Ik vroeg me namelijk af of het niet gewoon ook te maken had met de wettelijke veranderingen rondom energiebelasting oid?

Iemand die hier direct het antwoord heeft voor me? Anders kijk ik er morgen naar, want heb er nu de puf niet meer voor.

En ook mijn vraag was hoe hierop best te reageren. @dvl-2 mag ik grotendeels je tekst "lenen" O-)
Yaldair schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:50:
Yep, krijg dezelfde mail net binnen. Stellen ze ook leuk dat het nieuwe contract in gaat per 1-1. Nu ik ook mijn GC laat in gaan per 1-1 ben ik benieuwd of dit dan verkeerd gaat.

Moet ik nu zonder opgaaf van reden binnen 14 dagen opzeggen? Of gaat dit "automagisch" goed (zal wel niet...)?
Ja, dit is in mijn situatie ook, dus vraag me ook af of dit goed gaat...iemand een idee?

@Mielemuis hou je ons op de hoogte van de uitkomst van het telefonisch contact?

[ Voor 30% gewijzigd door Sannietje1985 op 21-12-2023 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

In basis maakt het niet zoveel uit wat er anders is. Al is het het versienummer en de datum.

Het is simpelweg niet mogelijk om eenzijdig een contract te wijzigen op punten die niet als onderdeel van dat contract als wijzigbaar zijn bedongen.

Als je dat accepteert, hoe klein ook, dan zet je ook de deur open naar meer nieuwe contracten in de toekomst. Waarom zouden die niet mogen en deze wel?

• Stefke
Sannietje1985 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:06:
@Luuk84 @Oekol @Stefke @Yaldair @DeWâl @Mielemuis @dvl-2

Vind het ook raar want ze hebben het ook over het prijsplafond (2023) terwijl het gaat om een contract vanaf 1-1-24 en er dan niet eens meer een prijsplafond is.... 8)7 |:(
Ze hebben volgens mij werkelijk geen benul wat ze aan het doen zijn daarzo.... 8)7 |:(
Iemand heel snel even een copy/paste nieuw contract voor "ons" (mensen met een Modelcontract) in elkaar gedraaid?

• Sannietje1985
Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:17:
In basis maakt het niet zoveel uit wat er anders is. Al is het het versienummer en de datum.

Het is simpelweg niet mogelijk om eenzijdig een contract te wijzigen op punten die niet als onderdeel van dat contract als wijzigbaar zijn bedongen.

Als je dat accepteert, hoe klein ook, dan zet je ook de deur open naar meer nieuwe contracten in de toekomst. Waarom zouden die niet mogen en deze wel?
Ja, daar ben ik het helemaal mee eens hoor, maar vroeg me gewoon even af wat er nu precies gewijzigd is tov het oorspronkelijk contract (behalve dan nu dus nieuwe modelcontractvoorwaarden).

Zoals ik al zei ben ik even niet heel scherp; kun je nog eens melden of verwijzen naar waaruit blijkt in ons oorspronkelijk contact dat Engie dit dus wijzigbaar punt heeft bedongen. Heb ik het dan in de alinea hieronder enigszins juist geformuleerd?

Ik ben (in mijn geval) in maart 23 een contract met ze aangegaan en volgens mij zou dat nog steeds moeten gelden en dienen zowel ik als zij dat na te leven.
Ondanks dat wellicht bepaalde /algemene voorwaarden kunnen wijzigen (maar ook niet zonder meer want in dat oorspronkelijke contract staat ook dat modelcontract leidend is' bij eventuele tegenstrijdigheden), [eenzijdig] sleutelen aan de oorspronkelijke overeenkomst/contract op enkel hún voorwaarden is natuurlijk een heel ander verhaal.

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:43
Verwijderd schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:35:
[...]

Ja, het vastrecht is wel een ander soort 'zaak'. Als het genoemd wordt om in basis de kosten te dekken, dan is een verhoging van 89 naar 2500 zonder daadwerkelijke onderbouwing nogal onredelijk. Daar komt bij dat overal, inclusief in Engie's eigen informatie, de vaste leverkosten uitgelegd worden als de vaste kosten om levering mogelijk te maken en dat die verschllen per leverancier. Daar ze verschillen tussen mensen met hetzelfde contract versterkt het standpunt dat ze dus niet 'vast' zijn.

Maar goed, eens kijken wat er verder binnenkomt.
Het bijzondere is dat die omschrijving zo'n beetje overal terug te vinden is, alsof het ergens gereguleerd is wat er onder de vaste leveringskosten maak vallen. De ACM gebruikt (bijna?) exact dezelfde omschrijving.

Ze schrijven ook het volgende
Wie bepaalt de hoogte van de leveringskosten?

Energieleveranciers mogen zelf de hoogte van de leveringskosten en de regiotoeslag bepalen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) controleert de leveringskosten voor kleinverbruikers, en kijkt of ze niet te hoog zijn.
...
Vindt ACM dat de leveringskosten te hoog zijn? Dan beslist ACM hoe hoog de tarieven maximaal mogen zijn.
Dat biedt toch wat hoop dat we niet helemaal weerloos zijn wanneer Engie ons weg probeert te pesten met een exorbitant vastrecht.
Maar goed, dat is pas over een half jaar.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Dr. Donald schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:57:
[...]

Het bijzondere is dat die omschrijving zo'n beetje overal terug te vinden is, alsof het ergens gereguleerd is wat er onder de vaste leveringskosten maak vallen. De ACM gebruikt (bijna?) exact dezelfde omschrijving.

Ze schrijven ook het volgende
[...]

Dat biedt toch wat hoop dat we niet helemaal weerloos zijn wanneer Engie ons weg probeert te pesten met een exorbitant vastrecht.
Maar goed, dat is pas over een half jaar.
Bied enige hoop, maat de ACM vind 1440 per jaar in ieder geval niet hoog.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12-09 20:06
Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:15:
Ten aanzien van de vaste leverkosten gaat het om wat in het reguliere begrip onder de mensen verwacht mag worden, gecombineerd met wat de leverancier(s) er over schrijven.

Je kan ook niet in een contract over een auto praten en dan een fiets leveren met de mededeling dat jij dat nu eenmaal een auto noemt. Vaste leveringskosten worden gezien als de basis die dient om ook de vaste kosten van de leverancier te dekken. Ze worden geacht niet gekoppeld te zijn aan verbruik.

Zie bijvoorbeeld:
https://www.consuwijzer.n...e-leveringskosten-energie

Interessanter, Engie beschrijft zelf ook dat ze verschillen per leverancier (en dus niet per klant):
https://www.engie.nl/over-ons/kennisbank/artikel/vastrecht

Uiteraard heb ik de betreffende pagina's ook reeds opgeslagen.

Daar komt bij dat prijsverhogingen redelijk moeten zijn. Er zal weinig fantastie voor nodig zijn dat een verhoging in een lopend contract van 89 euro naar 2500 euro niet redelijk is.

Kan iemand die naar 2500 is gezet eens dit formulier invullen en een screenshot delen met de informatie die er uit komt?
https://www.engie.nl/energie/aanvragen/
Deze van @cj1 heb je gezien neem ik aan, alhoewel ik geen idee heb of hij aan Engie levert :)

Die zag dat het venijn in de staart zit:
Helemaal onder aan staat midden in het tekstblok:
Als je netto teruglevert zijn je verwachte jaarkosten hoger dan hier weergegeven.

Inmiddels zijn vlgs. mij al aan het wegvluchten @overwinteraar en @maqs69, maar misschien wil één van hun, of een ander "€2.500 slachtoffer" die ik gemist heb/zich nog niet gemeld heeft, zo vriendelijk zijn om het door @Verwijderd genoemde formulier in te vullen en te kijken wat Engie inmiddels te kennen geeft?

@pagani, @Sixkiller86 hebben jullie eigenlijk die bizar hogere leverkosten gemeld gekregen, ik kan de logica van Engie qua hoeveelheid teruglevering totaal niet volgen?

Deze post is begonnen in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?", maar is hier beter op zijn plaats.
Ter info @Blihi @Jojan265

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:38
Na 2 keer een nietszeggende reactie te hebben gekregen van de klantenservice heb ik vorige week donderdag een klacht via hun site ingediend. Hier heb ik echter geen reactie meer op ontvangen. Als ik morgen geen reactie krijg verwacht ik dat hij pas na de jaarwisseling komt in verband met de feestdagen. Dan zitten we al erg dichtbij de afspraak van @Verwijderd, dus ik hoop dat daar meer zinnigs uitkomt dan Engie tot nu toe met ons heeft gecommuniceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-09 23:11
Ben benieuwd. Als deze discussie blijft sluit ik een RBV af. Hier loopt het contract t/m 1 juli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Prima hoor. Wellicht dat je de delen die je veranderd wilt delen om zo een steeds betere reactie te kunnen formuleren?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sixkiller86
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-09 16:23
Peet-je schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:10:
[...]

Deze van @cj1 heb je gezien neem ik aan, alhoewel ik geen idee heb of hij aan Engie levert :)

Als je netto teruglevert zijn je verwachte jaarkosten hoger dan hier weergegeven.

Inmiddels zijn vlgs. mij al aan het wegvluchten @overwinteraar en @maqs69, maar misschien wil één van hun, of een ander "€2.500 slachtoffer" die ik gemist heb/zich nog niet gemeld heeft, zo vriendelijk zijn om het door @Verwijderd genoemde formulier in te vullen en te kijken wat Engie inmiddels te kennen geeft?

@Panini, @Sixkiller86 hebben jullie eigenlijk die bizar hogere leverkosten gemeld gekregen, ik kan de logica van Engie qua hoeveelheid teruglevering totaal niet volgen?

Deze post is begonnen in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?", maar is hier beter op zijn plaats.
Ik heb de normale leverkosten gekregen, dus niet de 2500 euro. Ik ben wel overgestapt naar Greenchoice. Dan heb ik 3 jaar zekerheid en rust. Tevens een actie in de buurt gestart om electrische auto s hier op het terrein te komen laden tegen 27 cent. Loopt best storm :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 23:35
Allen, Zie mn nog de onderhandeling over contract met voorwaarden 2022.1.
Ik heb zelf 2022.2, maar die is feb 2023 wel ontstaan uit stilzwijgende verlenging 1 jaar vast contract met voorwaarden 2021.7.
In mijn eerste contract (engie opgewekt:: leuke naam ook voor al mijn opwekking) uiteraard net als huidige versie de koppeling en geen wijzigingsbeding. Dat hebben ze bij de stilzwijgende verlenging toegevoegd...... en nu heet het ook engie open....

@floppus: dat is toch ook wel wat vreemd, dat ze bij die stilzwijgende verlenging wezenlijk iets aanpassen, anders dan zoals te verwachten van vaste leveringskosten naar variabele leveringskosten (of mogen ze de systematiek van prijsopbouw en dus de koppeling aanpassen bij zo'n stilzwijgende verlenging? Wel erg stil en zwijgen dan ;-))
Maar ja, had ik de kleine lettertjes toen al maar moeten lezen....probeer mijn eigen traject wel te volgen , of meer mensen die ooit zijn begonnen met 2021.7...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Ik zie dat mensen met een "model contract" vriendelijk door Engie waren omgezet naar "Engie Open" en nu wel/niet vriendelijk weer teruggezet (kortom - puinhoop).

Maar ik heb vanaf het begin (september 2023) "Engie open", dit staat achter de "overeenkomst elektriciteit".
Ik heb wel (ook) de productvoorwaarden "Engie Open (versie 2022.1)". Ik heb ook de email niet gekregen, dus er zal een verschil zitten tussen "modelcontract" en "Engie open".

Kan iemand uitleggen wat nu het verschil is tussen het "modelcontract" en "Engie open"? Aangezien ze (veelal) wel dezelfde productvoorwaarden te hanteren (Engie open versie 2022.1).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan_M
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-08 10:47
Het is inderdaad schaamteloos hoe ENGIE nu probeert eenzijdig een nieuw contract te forceren. Ik heb de teksten uit eerdere reacties gebruikt en wederom bij de klantenservice mijn beklag gedaan. Voor de geïnteresseerden volgt hieronder een kopie van de mail:
Geachte mevrouw Plas, Beste klantenservice,

Enkele dagen terug heb ik u een mail gestuurd aangaande mijn klacht ("RE: Reactie op uw klacht - K0xxxxxxx") over de door ENGIE voorgestelde aanpassingen met betrekking tot de leveringsovereenkomst welke ik met ENGIE afgesloten heb. Daarbij heb ik aangegeven niet akkoord te gaan met de voorgestelde aanpassingen. Desondanks ontvang ik zojuist toch onderstaande email.

Volgens de modelcontractvoorwaarden bekrachtigd door de ACM heb ik een overeenkomst met ENGIE gesloten voor onbepaalde tijd. In mijn specifieke geval is dat het Modelcontract met de voorwaarden 2022.1 (een kopie treft u in de bijlage van deze mail). In onderstaande email probeert u eenzijdig dit contract over te zetten naar een ander contract met andere voorwaarden. De voorwaarden die u voorstelt zijn voor mij echter zeer ongunstig. Derhalve wijs ik dit voorstel nogmaals af.

Ik wil u erop wijzen dat conform onze overeenkomst, ENGIE 30 dagen voorafgaande aan een tariefswijziging deze kenbaar moet maken. Ondanks herhaaldelijke verzoeken tot het toesturen van de juiste tarieven bent u tot op heden niet in staat gebleken de juiste tarieven behorende bij de leveringsovereenkomst zoals wij deze met elkaar hebben afgesloten (het Modelcontract met voorwaarden 2022.1) toe te sturen. Conform onze overeenkomst blijft ENGIE derhalve in gebreke om de tarieven per 1 januari 2024 aan te passen gezien het feit dat er slechts 10 dagen resteren.

Aangezien dit al de derde mail is waarin ik uw voorstel afwijs en u daaraan geen gehoor geeft, ben ik nu helaas genoodzaakt om deze zaak over te dragen aan de geschillencommissie en mijn rechtsbijstand.

Hopende u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Interessante info voor mensen die klachten hebben over de verrekening door Engie (voor zover je daar niet van op de hoogte bent. Greenchoice verrekent saldering op de verkeerde manier). Ligt nu een uitspraak
Wilmaas in "Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?"

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 22-12-2023 11:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mielemuis
Hallo met .... van Engie, waar kan ik u mee helpen
Ik heb een nieuw contract gekregen, daar heb ik niet om gevraagd en wil ik ook helemaal niet.
oow dat is vreemd wat is u postcode huisnummer dan kijk ik het even na
Na geven gegevens was het even stil.
ik zie het, daar kan ik u niet mee helpen, degene die uw klacht behandelt heeft dit geïnitieerd, ik ga hun verzoeken contact met u op te nemen.
Kan ik daar op wachten? Kunt u me doorschakelen?
nee dat gaat helaas niet, ik ga een notitie maken en zij nemen contact met u op.

Niet de precieze bewoording maar zo ging het wel.

Verwacht dat @Verwijderd eerder aan de beurt is dan ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

rube schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:08:
Ik zie dat mensen met een "model contract" vriendelijk door Engie waren omgezet naar "Engie Open" en nu wel/niet vriendelijk weer teruggezet (kortom - puinhoop).

Maar ik heb vanaf het begin (september 2023) "Engie open", dit staat achter de "overeenkomst elektriciteit".
Ik heb wel (ook) de productvoorwaarden "Engie Open (versie 2022.1)". Ik heb ook de email niet gekregen, dus er zal een verschil zitten tussen "modelcontract" en "Engie open".

Kan iemand uitleggen wat nu het verschil is tussen het "modelcontract" en "Engie open"? Aangezien ze (veelal) wel dezelfde productvoorwaarden te hanteren (Engie open versie 2022.1).
Correctie, ze worden niet teruggezet naar hun modelcontract. Ze krijgen ongevraagd een nieuw modelcontract met nieuwe voorwaarden - ook daar zetten ze er doodleuk 4 cent teruglevering aan vast. Engie mag de algemene voorwaarden kunnen aanpassen, maar daarin staat nergens iets specifieks en als het er al stond dan gaan kleine lettertjes (AV) nooit voor op de grote letters (Overeenkomst).

Het is de zoveelste indicatie dat ze écht niet weten waar ze mee bezig zijn vanuit juridisch perspectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:32

_Arthur

blub

Idem mail met nieuw contract. Toch maar als extra een mailtje gestuurd naar mevr. Plas dat ik er van uit ga dat mijn huidige contract gewoon gehandhaaft blijft

Instant auto-reply:
Beste meneer, mevrouw,

Bedankt voor je bericht. Onze collega’s van de klantenservice nemen jouw e-mail zo snel mogelijk in behandeling.

Momenteel is het veel drukker dan normaal. Hierdoor kan het langer duren voordat we jouw e-mail kunnen beantwoorden.

Je ontvangt van ons uiterlijk binnen 8 werkdagen een reactie.

Onze excuses voor het ongemak.

Hartelijke groet,

Anja Plas- Olijve
Manager Operations
Gut, het is drukker dan normaal, hoe zou dat toch komen.

[ Voor 62% gewijzigd door _Arthur op 22-12-2023 14:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefke
Dit zegt toch alles?

Uit mijn contract:
Jouw overeenkomst bestaat uit deze bevestigingsbrief met de leveringskosten, ENGIE Modelcontractvoorwaarden (versie
2022.1), de Algemene Voorwaarden ENGIE Nederland Retail BV voor de levering van gas en elektriciteit aan
kleinverbruikers versie 2017 (zie hier),
Mijn overeenkomst is dus NIET welk ander document dan ook.

Ik heb nu dit gestuurd..
In navolging van mijn mail van gisteren (21 december 2023); ik lees met verbazing dat u meent recht te hebben om mij ongevraagd een nieuw contract met voorwaarden te doen toekomen.

Ik verwacht dat u alle eventuele onrechtmatige wijzingen ongedaan maakt en ik houd u aan het contract - en alle daarin opgenomen voorwaarden - dat ik op 16 februari 2023 met u gesloten heb, inclusief de bijbehorende productvoorwaarden 2022.1

Ik zal u bij deze nogmaals 5 werkdagen geven om e.e.a recht te zetten, anders neem ik juridische stappen.

Met vriendelijke groet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maqs69
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ook ik kreeg gisteren de melding dat ik per 1 januari een nieuw contract krijg . Heel onaardig van Engie om de afspraken in mijn huidige 2022.1 contract zomaar eenzijdig op te zeggen en zich niet aan de afspraken te houden. Ik heb ze geantwoord dat ze zich aan de afspraken moeten houden en niet zomaar eenzijdig een contract kunnen veranderen.

Ook heb ik me daarom bedacht : ga toch niet overstappen naar een andere leverancier, beter om beetje met ENGIE te stoeien . Per slot van rekening hebben ze het gedeelte van mijn klacht mbt de hoge leveringskosten gehonoreerd.

“ Aanpassing vastrecht
Wij hebben besloten de verhoging van het vastrecht uit coulance voor u terug te draaien. Dit betekent dat uw vastrecht per 1 januari 2024 € 0,32877 (inclusief 21% btw) per dag zal bedragen. “

Zojuist GC gebeld en mijn nieuwe contract geannuleerd /wat op 1 januari in zou gaan.

We blijven beter nog even bij ENGIE te blijven, kijken wat @Verwijderd voor mekaar kan krijgen.
(heb me gisteren bij hem aangemeld)

Als het niks wordt kunnen we altijd nog naar een andere leverancier.
Komende 2 maanden valt er toch niet veel te TLV’en :)

Ik hoop dat ik hier nog meer andere “ 2022.1 tweakers” mee kan krijgen om niet de weg van de minste weerstand te kiezen door van energie leverancier te veranderen.
Maar met zijn allen een vuist te maken tegen ENGIE.

Dus kom in actie en meld je aan bij @Verwijderd . Met meer mensen staan we sterker.

Opel Vivaro-e. Zappi. 30kW PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 15:56
[...]
@Panini, @Sixkiller86 hebben jullie eigenlijk die bizar hogere leverkosten gemeld gekregen, ik kan de logica van Engie qua hoeveelheid teruglevering totaal niet volgen?
Ik heb niks met Engie te maken. :+ Het laatste contract met hen was alweer 5 jaar geleden.
Waarschijnlijk wilde je iemand anders taggen?

[ Voor 7% gewijzigd door Panini op 22-12-2023 15:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smullie78
  • Laatst online: 12-09 22:51
Ik heb me reeds aangemeld bij Floppus en blijf ook nog bij Engie. Ook ik ben in de veronderstelling dat Engie teruggefloten wordt en mijn huidig Modelcontract (ENGIE Modelcontractvoorwaarden versie
2022.1 & Algemene Voorwaarden ENGIE Nederland Retail BV versie 2017) waarin dus ook de koppeling met het kale leveringstarief vermeld is.

Wat misschien wel relevant is voor onze situatie zijn de volgende artikels van de Algemene Voorwaarden:
- artikel 17, met name artikels 17.1 & 17.3 voor het (direct) melden van schade, wat ik voornemens ben om te doen op 01-01-2024;
- artikel 18.1. voor de juiste proceduren van klachten melden (wat ik nog niet heb uitgezocht).

Hoe zien jullie dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Smullie78 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:30:
Ik heb me reeds aangemeld bij Floppus en blijf ook nog bij Engie. Ook ik ben in de veronderstelling dat Engie teruggefloten wordt en mijn huidig Modelcontract (ENGIE Modelcontractvoorwaarden versie
2022.1 & Algemene Voorwaarden ENGIE Nederland Retail BV versie 2017) waarin dus ook de koppeling met het kale leveringstarief vermeld is.

Wat misschien wel relevant is voor onze situatie zijn de volgende artikels van de Algemene Voorwaarden:
- artikel 17, met name artikels 17.1 & 17.3 voor het (direct) melden van schade, wat ik voornemens ben om te doen op 01-01-2024;
- artikel 18.1. voor de juiste proceduren van klachten melden (wat ik nog niet heb uitgezocht).

Hoe zien jullie dit?
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
Panini schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:12:
[...]

Ik heb niks met Engie te maken. :+ Het laatste contract met hen was alweer 5 jaar geleden.
Waarschijnlijk wilde je iemand anders taggen?
:D Excuses, ik had honger denk ik, de naam lijkt er enigszins op. Heb de tagg aangepast.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

@pagani, @Sixkiller86 hebben jullie eigenlijk die bizar hogere leverkosten gemeld gekregen, ik kan de logica van Engie qua hoeveelheid teruglevering totaal niet volgen?

In ons contract staan normale leveringskosten. Misschien omdat we al eerder aan het klagen waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
pagani schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 07:12:
[...]

In ons contract staan normale leveringskosten. Misschien omdat we al eerder aan het klagen waren?
Dank voor de reactie.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shooter1971
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-01-2024
Ik heb gisteren reactie ontvangen op mijn vervolg-klacht:

Bedankt voor de reactie die we op 20 december 2023 ontvingen.
U geeft aan dat u niet tevreden bent met de reactie die u tot zover van ENGIE heeft gekregen op uw bezwaar tegen onze tariefcommunicatie. Zoals u zelf ook benoemt vindt er op 11 januari 2024 een gesprek plaats op ons kantoor met een klant die dezelfde bezwaren heeft geuit. Wij wachten graag dat gesprek af.

Fijne feestdagen gewenst!

Vriendelijke groet,

Alexander
Klachtenteam ENGIE

Ze durven hun achternaam al niet meer te noemen, bij eerdere mails nog wel. Alles ondertekend door Anja van der Plas-Olijve (die blijkbaar Manager is van Klantenservice, Operations en nog een paar afdelingen, denk dat die een onrustige Kerst heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shooter1971
Heeft iemand voor mij de Algemene voorwaarden die horen bij de Productvoorwaarden van contract "Engie Open" Versie 2022.1 ?
Voor zover ik in de mails kan terugzien zijn dit de Algemene Voorwaarden 2017. Echter de "link" in de mail werkt natuurlijk niet meer. :?

[ Voor 34% gewijzigd door Shooter1971 op 23-12-2023 14:40 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
verkeer quote geklikt....

[ Voor 94% gewijzigd door esphome op 23-12-2023 14:46 . Reden: verkeerde quote geklikt. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Shooter1971 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:20:
Heeft iemand voor mij de Algemene voorwaarden die horen bij de Productvoorwaarden van contract "Engie Open" Versie 2022.1 ?
Voor zover ik in de mails kan terugzien zijn dit de Algemene Voorwaarden 2017. Echter de "link" in de mail werkt natuurlijk niet meer. :?
https://www.engie.nl/-/me...den-ENGIE-Open-2022_1.pdf

https://www.gaslicht.com/...waarden-Opgewekt-2017.pdf

https://www.gaslicht.com/...n-ENGIE-Opgewekt-2017.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door esphome op 23-12-2023 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
[...]

Het door @Verwijderd genoemde formulier niet gebruikt, wel rechtstreeks contact met Engie gehad. Eindelijk reactie gehad: ze geven aan het vastrecht (let op, ze noemen het nu ineens niet meer de vaste leveringskosten!) uit coulance aan te passen naar 0,32877 per dag incl BTW, dus 120 euro per jaar zoals ook voor andere Engie klanten geldt. Een inhoudelijke onderbouwing/reactie van het plan tot 2.500 euro te verhogen heb ik nog niet gehad. Die komt ook niet meer, denk ik... ze voelen vast nattigheid.

Vervolgens kreeg ik ongevraagd ook een nieuw contract van Engie toegestuurd. En daarvoor heb ik maar vriendelijk bedankt. Ik heb al een nieuw contract geregeld per 1 januari; en da's niet met Engie :*)

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
overwinteraar schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:28:
[...]

Het door @Verwijderd genoemde formulier niet gebruikt, wel rechtstreeks contact met Engie gehad. Eindelijk reactie gehad: ze geven aan het vastrecht (let op, ze noemen het nu ineens niet meer de vaste leveringskosten!) uit coulance aan te passen naar 0,32877 per dag incl BTW, dus 120 euro per jaar zoals ook voor andere Engie klanten geldt. Een inhoudelijke onderbouwing/reactie van het plan tot 2.500 euro te verhogen heb ik nog niet gehad. Die komt ook niet meer, denk ik... ze voelen vast nattigheid.

Vervolgens kreeg ik ongevraagd ook een nieuw contract van Engie toegestuurd. En daarvoor heb ik maar vriendelijk bedankt. Ik heb al een nieuw contract geregeld per 1 januari; en da's niet met Engie :*)
Hoe gaven ze dit aan, telefonisch of schriftelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
Peet-je schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 17:44:
[...]

Hoe gaven ze dit aan, telefonisch of schriftelijk?
Schriftelijk, zie tekst hieronder. En ik had alleen op vaste leveringskosten gereageerd, niet op de verlaging van van TLV naar 4 cent.

Members only: Reactie Engie

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Peet-je
Randy1800 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 06:42:
Ben benieuwd. Als deze discussie blijft sluit ik een RBV af. Hier loopt het contract t/m 1 juli
Dit is zeker een optie, maar mss. geldt dat ook voor een gezamenlijk optrekken in Rechtspraak.
Wacht hier sowieso 11 januari even af, ben best benieuwd of dit wat teweeg brengt.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:00
Ik heb inderdaad een jaarcontract, hoe raakt dit mij?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:45
Ik heb ook een jaarcontract, maar stap door dit gesodemieter per half juni over naar GC voor 3 jaar.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-09 11:00
Count me in, jaar contract Engie Open 2022.1 (tot 1 Juli)

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Even terzijde een leuk weetje over "coulance".

Coulance betekent een uitzondering en we gaan zeker niet structureel iets aanpassen. De klant is vaak blij, want die heeft gekregen wat hij wilde - waarschijnlijk waar hij al recht op had (of soms zelfs minder...).

Maar... Ga je er in mee, dan kan je het jaar erop tegen verrassingen aanlopen. Het jaar ervoor heb je immers begrepen en geaccepteerd dat een uitzondering werd gemaakt. Maar intussen zijn mogelijk rechten verwakt ten aanzien van de overeenkomst.

Wat Engie hier zegt over de hoge leveringskosten is eigenlijk: We mogen dit wel doen, maar voor jou maken we een uitzondering, ok? De realiteit is, dat weinigen zin hebben in getouwtrek nadat ze in eerste instantie krijgen wat ze willen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Peet-je schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:39:
[...]

Dit is zeker een optie, maar mss. geldt dat ook voor een gezamenlijk optrekken in Rechtspraak.
Wacht hier sowieso 11 januari even af, ben best benieuwd of dit wat teweeg brengt.

***members only***
Ik zit hier rond de 50 nu.

Let wel. Al wat mij gezegd is dat er iemand van NL Executive Management zal zijn. Wie weet ik nog niet eens.
Krijg ik een of andere jojo die een paar weken vertraging op zaken wel handig vond om het jaar eerst af te sluiten? -of-
Krijg ik iemand met juristen erbij die willen kijken waar zaken scheef zitten en hoe die opgelost kunnen worden.

Daarom heb ik ook gezegd: ik neem graag een lijst mee met indicatie waar de problemen per geval zitten, ik kan niets beloven, en ik raad aan alle andere wegen te blijven volgen. Willen ze aan de gang in lijn met de wet, kan het simpel zijn. Maar misschien gaat het zo helemaal niet. Vertraging en misinformatie geven is structureel gebleken.

Iets stopzetten is zo gebeurd, weer een traject starten ergens kost veel tijd. Alsjeblieft, stop geen communicatie, eisen, geschillencommissies of wat dat ook. Misschien kom ik daar de 11e aan en is het na de koffie weer naar huis met de boodschap dat ze verder geen interesse hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
Driek schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:08:
Ik heb inderdaad een jaarcontract, hoe raakt dit mij?
Niet, het gaat meer over hoe/wat qua tlv (koppeling tlv aan kaal levertarief) nà het jaarcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:24
Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:04:
[...]

Correctie, ze worden niet teruggezet naar hun modelcontract. Ze krijgen ongevraagd een nieuw modelcontract met nieuwe voorwaarden - ook daar zetten ze er doodleuk 4 cent teruglevering aan vast. Engie mag de algemene voorwaarden kunnen aanpassen, maar daarin staat nergens iets specifieks en als het er al stond dan gaan kleine lettertjes (AV) nooit voor op de grote letters (Overeenkomst).

Het is de zoveelste indicatie dat ze écht niet weten waar ze mee bezig zijn vanuit juridisch perspectief.
Maar ze kunnen toch ook eenvoudig de grote letters (overeenkomst) wijzigen en klanten de mogelijkheid geven om per direct over te stappen? Als ze zich aan de wet houden dan lijkt het mij lastig om ertegen te procederen. Ik wil het feestje hier niet bederven, maar je kunt als klant toch niet eisen dat de terugleververgoeding gekoppeld blijft aan het levertarief, of mis ik iets :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Martin7182 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 23:40:
[...]
Maar ze kunnen toch ook eenvoudig de grote letters (overeenkomst) wijzigen....
Een overeenkomst die je samen bent aangegaan, kun je alleen wijzigen conform de overeengekomen voorwaarden en/of als je het samen eens bent over wijzigingen.
Dus nee, eenzijdig kan Engie die overeenkomst niet eenvoudig wijzigen (waarom denk je trouwens van wel?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martin7182 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 23:40:
[...]

Maar ze kunnen toch ook eenvoudig de grote letters (overeenkomst) wijzigen en klanten de mogelijkheid geven om per direct over te stappen? Als ze zich aan de wet houden dan lijkt het mij lastig om ertegen te procederen. Ik wil het feestje hier niet bederven, maar je kunt als klant toch niet eisen dat de terugleververgoeding gekoppeld blijft aan het levertarief, of mis ik iets :?
Ik verkoop jou mijn huis. 2 jaar later blijkt dat de waarde 2x zo hoog is. Zet ik je er uit terwijl het al verkocht is met de mogelijkheid de koop te ontbinden? Je kan niet achteraf een afspraak veranderen.

Hetzelfde huis, maar bij het huis staan 2 olijfbomen waarvan we afspreken dat ik jaarlijks de gemiddelde opbrengst vergoed krijg die er per kilo in de hele buurt gerekend wordt en dat gaat al jaren goed. Die bomen doen het dit jaar een stuk beter dan verwacht, en de opkoper moet nu soms meer betalen dan hij verdient.

Mag hij nu ineens zeggen: ik heb altijd dik verdiend en dat wil ik blijven doen dus je hebt maar een andere overeenkomst te slikken?

Gelukkig werkt de wet zo niet. Ze mogen dus niet zomaar dingen aanpassen. Er is ook geen enkel beding in de overeenkomst of voorwaarden wat de leverancier het recht geeft om zelf de overeenkomst te beëindigen. Daarom zie je ook die bizarre mails; "helaas is het niet anders" MAARRRRRRR... Uit de goedheid van ons hart staan we toe dat je zonder kosten weg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@rube Ik dacht dat omdat ik b.v. een variabel contract met onbepaalde looptijd heb waarin staat dat de tarieven kunnen wijzigen (en ik dan kosteloos kan opzeggen). Er staat wel de koppeling van het teruglevertarief in, maar ook die kunnen ze wijzigen.
@Verwijderd je analogie met een gekocht huis gaat niet op; de prijs van energie die verkocht is wijzigt niet, wel de nieuwe prijs.
Ik zie het toch meer als elk ander doorlopend 'abonnement' waarvan de prijs kan wijzigen, met de mogelijkheid van kosteloos opzeggen. Dat heb ik dus bij Engie ook gedaan :) Even afwachten of Engie straks gaat salderen volgens de wet, want anders zijn ze wat mij betreft wel aan de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 16:27
Ik heb dit topic even niet actief gevolgd. Excuses. Ik zag dat ik gementioned ben in een eerder bericht.

Ik heb op dit moment een vast contract (jaar). Om helemaal compleet te zijn zal ik het even moeten terug zoeken. Maar uit mijn hoofd een t.v. van 21 cent ongeveer.

Ik zal zo nog wel even graven in de mail. Maar ik heb geen reactie gehad vanuit ze over een eventuele verlaging van de tlv. Überhaupt geen enkele communicatie buiten de 'energierapporten' om.

Nog even nagekeken. Mijn jaarcontract loopt tot en met juni. En de bepaling dat de TLV het kale tarief is staat er nadrukkelijk in.

Wat is de korte samenvatting van dit topic? Anders zoek ik straks een moment om alles terug te gaan lezen. Maar dat lukt nu even niet haha.

[ Voor 22% gewijzigd door NileZ_ op 24-12-2023 10:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
NileZ_ schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:43:
Ik heb dit topic even niet actief gevolgd. Excuses. Ik zag dat ik gementioned ben in een eerder bericht.

Ik heb op dit moment een vast contract (jaar). Om helemaal compleet te zijn zal ik het even moeten terug zoeken. Maar uit mijn hoofd een t.v. van 21 cent ongeveer.

Ik zal zo nog wel even graven in de mail. Maar ik heb geen reactie gehad vanuit ze over een eventuele verlaging van de tlv. Überhaupt geen enkele communicatie buiten de 'energierapporten' om.

Nog even nagekeken. Mijn jaarcontract loopt tot en met juni. En de bepaling dat de TLV het kale tarief is staat er nadrukkelijk in.

Wat is de korte samenvatting van dit topic? Anders zoek ik straks een moment om alles terug te gaan lezen. Maar dat lukt nu even niet haha.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shooter1971
Ik ben er nog eens ingedoken en (om het nog moeilijker te maken) heb ik nog eens de voorwaarden 2022.1 gevonden, die denk ik nog ouder zijn. (En dus lijkt het wel dat ze echt steeds aanpassingen hebben zitten te maken):

Productvoorwaarden ENGIE Opgewekt (versie 2022.1

2. Leveringskosten
Het tarief voor de levering van elektriciteit en/of gas (de leveringskosten per kWh en m3) gaan in vanaf de startdatum van levering. De kosten die we maken om energie aan jou te kunnen leveren (vaste leveringskosten) is een vast bedrag per dag. De variabele en vaste leveringskosten staan vast voor de looptijd van jouw overeenkomst en zijn niet onderhevig aan prijswijzigingen.
Als na aanmelding blijkt dat je in plaats van de opgegeven slimme meter, een conventionele (ook wel domme) meter hebt, dan hanteren wij het enkeltarief.

Als ik dit zo lees, kunnen ze helemaal niks aanpassen, zolang ik mijn variabel contract lekker door laat lopen.
Het lijkt echt wel dat ze flink hebben zitten "te klooien" met aanpassingen in de voorwaarden, want deze heb ik zelfs later ontvangen dan de reeds bij jullie bekende voorwaarden 2022.1
Ze doken bij mij op per 01.07.2023 toen ik een jaarcontract voor Gas heb afgesloten bij Engie. Ze stuurden me deze voorwaarden erbij, terwijl ik mijn Stroom-contract helemaal niet wilde wijzigen. Dit heb ik hun ook medegedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@Peet-je ik heb geen modelcontract meer van Engie, ik had dat van 24-4 t/m 30-6. Per 1-7 heb ik een jaarcontract van Engie met voorwaarden versie 2022.1. Ik heb nog geen mail gehad dat het wordt aangepast, ik verwacht/hoop dat ze dit jaar gewoon zo doorgaan, en dan per 1-7-2024 een ander contract gaan aanbieden.

Ik heb de laatste tijd dit topic wat minder actief gevolgd. Mijn opbrengst uit PV viel ook tegen dit jaar, dus ik denk dat ik beter een partij kan kiezen die goed saldeert, en ook voor meerdere jaren kan worden afgesloten om eventuele terugleverkosten te vermijden. Iemand een tip? Wellicht Greenchoice voor 3 jaar?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-09 11:00
manusjevanalles schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:30:
@Peet-je ik heb geen modelcontract meer van Engie, ik had dat van 24-4 t/m 30-6. Per 1-7 heb ik een jaarcontract van Engie met voorwaarden versie 2022.1. Ik heb nog geen mail gehad dat het wordt aangepast, ik verwacht/hoop dat ze dit jaar gewoon zo doorgaan, en dan per 1-7-2024 een ander contract gaan aanbieden.

Ik heb de laatste tijd dit topic wat minder actief gevolgd. Mijn opbrengst uit PV viel ook tegen dit jaar, dus ik denk dat ik beter een partij kan kiezen die goed saldeert, en ook voor meerdere jaren kan worden afgesloten om eventuele terugleverkosten te vermijden. Iemand een tip? Wellicht Greenchoice voor 3 jaar?
Je contract is 'gewoon' vast tot einde datum.

Alleen wat jij zegt moeten ze dus niet doen, een nieuw contract aanbieden.
Althans dat gaan ze zeker te weten doen, maar daar moet je dus niet intrappen.

Nieuw contract betekend nieuwe voorwaarden en dan ben je de koppeling van TLV (2022.1) kwijt.
Je moet niks doen, dan wordt het omgezet naar variabele tarieven.

Alleen proberen ze daar dus stiekem ook de voorwaarden te veranderen, wat dus niet mag.
En daar gaat het hele topic over :)
Of het nu een jaar contract/model/variable is. Contract = contract.
Enige verschil zijn de tarieven en de duur.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
@manusjevanalles
De lopende jaarcontracten blijven gedurende het contractjaar ongewijzigd qua tarieven (m.u.v. wettelijk toegestane verhogingen zoals bijv. BTW en Energiebelasting).

Het (ietwat gewijzigd @esphome) hieronder vermelde vat e.e.a. samen wat er nù speelt voor diverse Engie Variabele- en Modelcontracten.

N.B. dit betreft voornamelijk contracten met de voorwaarden 2022.1, waarin het kale levertarief is gekoppeld (dus gelijk aan elkaar) met de tlv, maar er zijn ook andere voorwaarden in omloop met de betreffende koppeling, kijk dus na wat je zelf hebt staan in de bevestiging van de overeenkomst die je destijds van Engie hebt gehad.
esphome schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:32:
[...]

Members only:
Dit proberen ze nu al bij diverse variabele- en Modelcontracten, dus straks gegarandeerd ook bij de jaarcontracten.

Echter, nà die periode die in het contact is afgesproken (voor de meesten 1 jaar) kan Engie niet zomaar de voorwaarden in hùn voordeel aanpassen en de koppeling tussen kaal levertarief en teruglevergoeding "laten verdwijnen" àls je geen nieuw aanbod accepteert.
De overeenkomst wordt dan ongewijzigd -dus mèt koppeling kaal levertarief aan tlv- voortgezet.

Vandaar de melding, niet iedereen volgt het onderwerp dagelijks, maar het is wel degelijk iets om erg in te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Hvdbnl schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:04:
[...]

Je contract is 'gewoon' vast tot einde datum.

Alleen wat jij zegt moeten ze dus niet doen, een nieuw contract aanbieden.
Althans dat gaan ze zeker te weten doen, maar daar moet je dus niet intrappen.

Nieuw contract betekend nieuwe voorwaarden en dan ben je de koppeling van TLV (2022.1) kwijt.
Je moet niks doen, dan wordt het omgezet naar variabele tarieven.

Alleen proberen ze daar dus stiekem ook de voorwaarden te veranderen, wat dus niet mag.
En daar gaat het hele topic over :)
Of het nu een jaar contract/model/variable is. Contract = contract.
Enige verschil zijn de tarieven en de duur.
Dus contract loopt gewoon door vanaf 1-7-2024 met variabele tarieven met gekoppelde tlv? Kunnen ze er niet toch een heffing oid infietsen binnen de voorwaarden van 2022.1? Bv vaste leveringskosten enorm verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
manusjevanalles schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:29:
[...]

Dus contract loopt gewoon door vanaf 1-7-2024 met variabele tarieven met gekoppelde tlv? Kunnen ze er niet toch een heffing oid infietsen binnen de voorwaarden van 2022.1? Bv vaste leveringskosten enorm verhogen?
1) ja, dat hoort -buiten actuele tarieven- verder ongewijzigd door te lopen
2) misschien
Dat is iets wat ze al geprobeerd hebben bij enkelen, maar ook weer "uit coulance" hebben laten vervallen...

Zijn "we" zeker benieuwd naar.
Er wordt door @Verwijderd en evt. een andere belanghebbende een gesprek gevoerd met Engie op 11 januari a.s..
Eerst maar eens kijken òf en zoja wàt daar evt. uitkomt.

Bijna iedere leverancier probeert momenteel van alles en nog wat lijkt het, maar dat wil niet zeggen dat dat allemaal zomaar mag/kan.

Alleen als iedereen er klakkeloos in meegaat komen ze er sowieso mee weg, dus is het misschien wel de moeite waard om evt. juridische stappen te ondernemen om daarmee jurisprudentie te creëren.

Van de energieleveranciers, ACM en/of Den Haag hoeven we niets te verwachten momenteel, zover is duidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Peet-je schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:43:
[...]

2) misschien
Dat is iets wat ze al geprobeerd hebben bij enkelen, maar ook weer "uit coulance" hebben laten vervallen...

Er wordt door @Verwijderd en evt. een andere belanghebbende een gesprek gevoerd met Engie op 11 januari a.s..

Bijna iedere leverancier probeert momenteel van alles en nog wat lijkt het, maar dat wil niet zeggen dat dat allemaal zomaar mag/kan.

Alleen als iedereen er klakkeloos in meegaat komen ze er sowieso mee weg, dus is het misschien wel de moeite waard om evt. juridische stappen te ondernemen om daarmee jurisprudentie te creëren.

Van de energieleveranciers, ACM en/of Den Haag hoeven we niets te verwachten momenteel, zover is duidelijk.
Ik doe voorlopig niets, en ga dit topic ook volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
Shooter1971 schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:21:
Ik ben er nog eens ingedoken en (om het nog moeilijker te maken) heb ik nog eens de voorwaarden 2022.1 gevonden, die denk ik nog ouder zijn. (En dus lijkt het wel dat ze echt steeds aanpassingen hebben zitten te maken):

Productvoorwaarden ENGIE Opgewekt (versie 2022.1

2. Leveringskosten
Het tarief voor de levering van elektriciteit en/of gas (de leveringskosten per kWh en m3) gaan in vanaf de startdatum van levering. De kosten die we maken om energie aan jou te kunnen leveren (vaste leveringskosten) is een vast bedrag per dag. De variabele en vaste leveringskosten staan vast voor de looptijd van jouw overeenkomst en zijn niet onderhevig aan prijswijzigingen.
Als na aanmelding blijkt dat je in plaats van de opgegeven slimme meter, een conventionele (ook wel domme) meter hebt, dan hanteren wij het enkeltarief.

Als ik dit zo lees, kunnen ze helemaal niks aanpassen, zolang ik mijn variabel contract lekker door laat lopen.
Het lijkt echt wel dat ze flink hebben zitten "te klooien" met aanpassingen in de voorwaarden, want deze heb ik zelfs later ontvangen dan de reeds bij jullie bekende voorwaarden 2022.1
Ze doken bij mij op per 01.07.2023 toen ik een jaarcontract voor Gas heb afgesloten bij Engie. Ze stuurden me deze voorwaarden erbij, terwijl ik mijn Stroom-contract helemaal niet wilde wijzigen. Dit heb ik hun ook medegedeeld.
Wat was de reactie van Engie op jouw mededeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 21:44
Peet-je schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 23:23:
[...]

Niet, het gaat meer over hoe/wat qua tlv (koppeling tlv aan kaal levertarief) nà het jaarcontract.
@Driek en ook @NileZ_ en @manusjevanalles Het raakt 'ons', met een jaarcontract nog niet.
Maar Engie is flink aan het rommelen, met de koppeling TLV = kaal tarief en ook met de vaste leverkosten.
Het jaarcontract loopt nog, dus raakt dit 'ons' nog niet, maar wel zodra het jaar om is en we willen blijven vanwege die koppeling.
Dus is alles wat onze voorgangers met flexibele contracten en modelcontracten wel het volgen en eventueel ondersteunen waard.
(Of op voorhand overstappen. Ik twijfel ook nog altijd aan 3jr GC, maar denk dat ik het voorlopig nog niet doe.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 21:44
Peet-je schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:43:
[...]

2) misschien

1, er een heffing in fietsen, lijkt me juist eerder niet zomaar mogelijk.
2, vaste leverkosten verhogen juist wel. Dat staat los van die koppeling en de overeenkomst. Alleen die hele absurde verhoging (€2500) draaien ze 'uit coulance' terug.
Maar zeker weten doe ik het niet en ben ik blij dat @Verwijderd vanalles ter sprake wil brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 16:27
Truus01 schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:32:
[...]

@Driek en ook @NileZ_ en @manusjevanalles Het raakt 'ons', met een jaarcontract nog niet.
Maar Engie is flink aan het rommelen, met de koppeling TLV = kaal tarief en ook met de vaste leverkosten.
Het jaarcontract loopt nog, dus raakt dit 'ons' nog niet, maar wel zodra het jaar om is en we willen blijven vanwege die koppeling.
Dus is alles wat onze voorgangers met flexibele contracten en modelcontracten wel het volgen en eventueel ondersteunen waard.
(Of op voorhand overstappen. Ik twijfel ook nog altijd aan 3jr GC, maar denk dat ik het voorlopig nog niet doe.)
Eens. Maar tegen die tijd kijk ik toch weer opnieuw wat op dat moment de beste deal is..
Uiteraard zal ik helpen/steunen waar mogelijk. Daar zijn we met zn allen sterk in op dit forum.
De kans dat ik bij Engie blijf acht ik klein maar dat hangt er ook vanaf hoe de situatie op dat moment is.

GC heb ik nog niet naar gekeken is dat een interessante dan? Vanaf maart verwacht ik weer behoorlijk terug te gaan leveren, dus dat zal dan een maandje of 4 a 5 zijn.. geen idee wat GC nu aanbiedt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sannietje1985
@NileZ_

Greenchoice biedt nu via coöperaties
3 jaar vast met 11,5 ct TLV.
Prijs verbruik is geloof ik 34ct en vaste kosten 7 euro nog iets (ik heb 3 weken geleden 6,33€ pm maand afgesloten maat begreep dat dit inmiddels gestegen is).
(Zoek op Greenchoice coöperatie)

Voordeel is dat je ook geen gekke fratsen krijgt in die drie jaar als enorme stijging vastrecht zoals nu bv van de bron en anderen aan het doen zijn als je panelen hebt waardoor je als je pech hebt zelfs met tlv erop toelegt..
Sowieso is de kans heel groot dat afbouw van de saldering niet per 1-1-25 kan starten (moet nog door 1e kamer en staat in feb geagendeerd. En implementatie schijnt nog ruim jaar te duren). Als de saldering al afgebouwd gaat worden met alles wat nu speelt in de politiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flierefluiter
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 12:54
Martin7182 schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:18:
@rube Ik dacht dat omdat ik b.v. een variabel contract met onbepaalde looptijd heb waarin staat dat de tarieven kunnen wijzigen (en ik dan kosteloos kan opzeggen). Er staat wel de koppeling van het teruglevertarief in, maar ook die kunnen ze wijzigen.
@Verwijderd je analogie met een gekocht huis gaat niet op; de prijs van energie die verkocht is wijzigt niet, wel de nieuwe prijs.
Ik zie het toch meer als elk ander doorlopend 'abonnement' waarvan de prijs kan wijzigen, met de mogelijkheid van kosteloos opzeggen. Dat heb ik dus bij Engie ook gedaan :) Even afwachten of Engie straks gaat salderen volgens de wet, want anders zijn ze wat mij betreft wel aan de beurt.
Wat is salderen volgens de wet? Nu salderen ze per tarief periode. Volgens mij is dat tegen de geest van de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Flierefluiter schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:58:
[...]

Wat is salderen volgens de wet? Nu salderen ze per tarief periode. Volgens mij is dat tegen de geest van de wet.
Bij een variabel of vast contract is dat per jaar, of per einde contract. Engie heeft per 1 juli de tarieven gewijzigd, als ze zouden salderen per tariefperiode dan had ik dan toch een afrekening gekregen? Ik ga ervan uit dat ze in mijn geval netjes tot 1 januari salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 23:35
Echter, nà die periode die in het contact is afgesproken (voor de meesten 1 jaar) kan Engie niet zomaar de voorwaarden in hùn voordeel aanpassen en de koppeling tussen kaal levertarief en teruglevergoeding "laten verdwijnen" àls je geen nieuw aanbod accepteert.
De overeenkomst wordt dan ongewijzigd -dus mèt koppeling kaal levertarief aan tlv- voortgezet.

Nou..... ik had een vast contract feb 2022- feb 2023. Voorwaarden 2021.7. Koppeling zonder wijzigingsbeding. Ik heb geen nieuw aanhoud geaccepteerd en het is stilzwijgend verlengd. Nu kwam ik er door deze discussie achter dat ik toen naar voorwaarden 2022.2 gezet ben (gewoon met koppeling sinds feb 23) en straks dus naar de nieuwste versie zonder Koppeling. Die stilzwijgende verlenging is dus wel met aanpassingen gegaan....... dat heb ik ook gemeld, maar de standaard reactie tot nu toe. Daar weer op gereageerd met een klacht en verzoek persoonlijk contact, niets meer gehoord......
Ik wacht nog even af. Lever amper terug, gaat mij om de koppeling zodat ik nooit van salderen afhankelijk wordt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:18
Sannietje1985 schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:54:
@NileZ_

Greenchoice biedt nu via coöperaties
3 jaar vast met 11,5 ct TLV.
Prijs verbruik is geloof ik 34ct en vaste kosten 7 euro nog iets (ik heb 3 weken geleden 6,33€ pm maand afgesloten maat begreep dat dit inmiddels gestegen is).
(Zoek op Greenchoice coöperatie)

Voordeel is dat je ook geen gekke fratsen krijgt in die drie jaar als enorme stijging vastrecht zoals nu bv van de bron en anderen aan het doen zijn als je panelen hebt waardoor je als je pech hebt zelfs met tlv erop toelegt..
Sowieso is de kans heel groot dat afbouw van de saldering niet per 1-1-25 kan starten (moet nog door 1e kamer en staat in feb geagendeerd. En implementatie schijnt nog ruim jaar te duren). Als de saldering al afgebouwd gaat worden met alles wat nu speelt in de politiek
Net afgelopen weekend voor 3 jaar Essent akkoord gegeven, maar nu lees ik jouw post. Kende dit nog helemaal niet via coöperaties, maar zie dat het qua TLV wel de helft scheelt. Nu twijfel ik dus weer, gezien de 14 dagen bedenktijd. Zijn er nog addertjes onder het gras hier of andere zaken om op te letten? Tarieven ontlopen elkaar niet veel, leveringskosten is het volgende waar ik aan denk, maar even benieuwd of er nog iets zou zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:50
Homer-Simpson schreef op donderdag 14 december 2023 @ 06:42:
[...]

Mijn klacht was redelijk basic. Hierbij de volledige tekst:

[...]

Vervolgens heb ik de volledige mail correspondentie met Engie erin geplakt. Dus hun mail met de aankondiging en de eerder door mij verstuurde reactie en tot slot hun antwoord.
Heb bewust niet aangegeven wat eventuele vervolgstappen zijn, dat laat ik wel weten indien de klacht wordt afgewezen.
Ik heb geen reactie op mijn klacht van 13 december jongstleden ontvangen. Heb zojuist een reminder verzonden met aansprakelijkheidsstelling voor schade door het niet nakomen van de overeenkomst.
Geachte mevrouw Plas-Olijve,

Uiteraard begrijp ik dat het drukke tijden zijn bij de klantenservice. Echter zou er binnen drie werkdagen gereageerd gaan worden op mijn klacht van 13 december jongstleden. Die termijn is ruimschoots verstreken.

Zou u zo vriendelijk willen zijn om dit kalenderjaar nog inhoudelijk op mijn klacht in te gaan? Bij uitblijven van een inhoudelijke reactie zie ik mij genoodzaakt om vervolgstappen te ondernemen. Hetzij een gang naar de rechter hetzij een gang naar de geschillencommissie energie.

Aangezien ik bezwaar heb gemaakt tegen het ontkoppelen van de terugleververgoeding met het kale leveringstarief beschouw ik het verschil in opbrengst per 01-01-2024 als schade. Voor die schade vermeerderd met de kosten van de vervolgstappen stel ik Engie hierbij aansprakelijk.
Hierbij verwijs ik ook naar de op mijn overeenkomst van toepassing zijnde algemene voorwaarden waarin staat dat Engie aansprakelijk is voor schade die zij bij mij als klant veroorzaakt.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephanheijl
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 08:47
Vandaag deze reactie ontvangen:
Beste meneer Heijl,

Hartelijk dank voor uw e-mail van 22 december 2023 over de nieuwe energiekosten.

Je hebt een ENGIE Open (variabel) contract waarbij de voorwaarden en tarieven kunnen veranderen, dus dat betekent ook dat jouw terug levertarief per 1 Januari 2024 naar € 0,04 gaat.

In de algemene voorwaarden voorwaarden van jouw contract, kun je in artikel 19 lezen dat het aangepast kan worden.
Ik heb het document van de algemene voorwaarden als bijlage bijgevoegd.

Wij vertrouwen erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, en wensen je een fijne dag!

Heb je nog vragen?
Op onze website vind je antwoord op veelgestelde vragen en kun je zelf je vraag stellen. Je woning of bedrijf verduurzamen? Ook daarmee helpen wij je graag. Bekijk onze adviezen en tips.
Kom je er niet uit? Neem dan gerust contact met ons op. Dit kan telefonisch of via chat.

Hartelijke groet,
Nesta - ENGIE
Mijn vrouw gaat de volgende reply nog even nakijken:
Beste Nesta,

Ik weet dat ik een Engie open contract heb. Wellicht stelt uw werkplaats u niet in staat om bijlages in de email te zien, maar ik heb screenshots van mijn contract meegestuurd.
In artikel 19 staat inderdaad dat de algemene voorwaarden aangepast kunnen worden. Dat gaat echter niet om mijn contract met u.
Het staat u vrij om tarieven te veranderen. Echter, Engie is met mij in contract getreden met als voorwaarde dat het teruglevertarief gekoppeld is aan het kale levertarief.

Ik vat derhalve op dat u uw fout corrigeert door mijn kale levertarief te wijzigen naar € 0.04 per 1 januari 2024 en verwacht graag uw bevestiging.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stephanheijl
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 08:47
Iets verduidelijkt dit de deur uit gedaan:
Beste Nesta,

Ik weet dat ik een Engie Open contract (versie 2022.1) heb. Wellicht stelt uw werkplaats u niet in staat om bijlages in de email te zien, maar ik heb screenshots van mijn contract meegestuurd.
In artikel 19 staat inderdaad dat de algemene voorwaarden aangepast kunnen worden. Dat gaat echter niet om mijn contract met u. Daar bent u reeds van op de hoogte gesteld, zie mijn vorige email.
Het staat u vrij om tarieven te veranderen. Echter, Engie is met mij in contract getreden met als voorwaarde dat het teruglevertarief gekoppeld is aan het kale levertarief.

Ik vat derhalve uit uw reactie op dat u uw fout corrigeert door mijn kale levertarief te wijzigen naar € 0.04 per 1 januari 2024, zodat deze per onze bindende overeenkomst gelijk is aan het teruglevertarief, en verwacht graag uw bevestiging.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 08:32

_Arthur

blub

Mijn reactie op het feit dat men mij een nieuw contract door de neus probeert te boren had ik simpel gepareerd met:
Geachte Engie, mevr. Plas,

Ik heb niet gevraagd om een nieuw contract. Ik ga er dan ook vanuit dat mijn huidig contract met u gehandhaafd blijft.

Met vriendelijke groet,
<mijn naam>
Waarop ik de volgende reactie kreeg;
Beste meneer,

Hartelijk dank voor uw e-mail van 22 december 2023 over uw overeenkomst.

De voorwaarden van het modelcontract kunnen wel aangepast worden, vandaar dat wij u een nieuwe overeenkomst hebben toegestuurd.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, en wensen u een fijne dag!

Nesta
Dus, omdat ze de voorwaarden aanpassen, proberen ze je ook maar gelijk een geheel nieuw contract door de neus te boren.

Ze snappen er echt geen reet van daar bij Engie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannietje1985
Martin7182 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:03:
[...]

Bij een variabel of vast contract is dat per jaar, of per einde contract. Engie heeft per 1 juli de tarieven gewijzigd, als ze zouden salderen per tariefperiode dan had ik dan toch een afrekening gekregen? Ik ga ervan uit dat ze in mijn geval netjes tot 1 januari salderen.
Zou ik echt niet van uit gaan. Van de week nog contact met Engie gehad. Daarin geven E expliciet an dat ze salderen per tariefsperiode...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ze kunnen toch salderen per tariefsperiode maar afrekenen per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeol
  • Laatst online: 05-09 10:29
stephanheijl schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:51:
Iets verduidelijkt dit de deur uit gedaan:

[...]
Bij mij in het modelcontract staat bij Voorwaarden:
Jouw overeenkomst bestaat uit deze bevestigingsbrief met de leveringskosten, ENGIE modelcontractvoorwaarden (versie 2022.1), de Algemene Voorwaarden ENGIE Nederland Retail BV......

Vervolgens staat in de Modelcontractvoorwaarden 5. Voorwaarden:
..... In geval van tegenstrijdigheid tussen de Modelcontractvoorwaarden en de Algemene Voorwaarden, geldt hetgeen is vermeld in de Modelcontractvoorwaarden.

Dus in mijn ogen kunnen ze dan de Algemene Voorwaarden aanpassen wat ze willen, maar de modelcontractvoorwaarden gaan altijd voor, dus doen de Algemene Voorwaarden er helemaal niet toe. Dat zal vast ook gelden voor ENGIE OPEN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Sannietje1985 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:44:
[...]

Zou ik echt niet van uit gaan. Van de week nog contact met Engie gehad. Daarin geven E expliciet an dat ze salderen per tariefsperiode...
Zo dat wist ik niet. Gaven ze ook nog aan waarom ze zich niet aan de wet houden? ;) Ik denk niet dat het hier financiele consequenties heeft; het verbruik is zowel voor als na 1 juli lager dan de teruglevering. Budget Energie heeft toch ook vorig jaar (tevergeefs) geprobeerd om per tariefperiode te salderen? Denkt Engie er nu wel mee weg te komen 8)7
Stefke schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:02:
Ze kunnen toch salderen per tariefsperiode maar afrekenen per jaar?
Waarom zouden ze afrekenen per jaar met een doorlopend variabel contract als je de verplichting tot jaarlijks salderen naast je neerlegt? Het lijkt me dan veel logischer om per tariefswijziging af te rekenen. En er mag wel eens een flinke boete komen voor partijen die de energietransitie ondermijnen.

N.B dit staat in mijn contract met Engie:
Terugleververgoeding en salderen
Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan terug levert, dan gelden voor jou de volgende regelingen.
 Wanneer je zelf energie opwekt, verrekent ENGIE dit op jouw jaarafrekening. Je ziet hier het aantal kWh dat je bij ENGIE hebt afgenomen minus het aantal teruggeleverde kWh terug. Op basis van dit netto verbruik bepalen wij jouw totale kosten.
 Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).
Hier staat niets over tariefsperiodes. En ze hebben het over "het aantal kWh", niet over "de aantallen kWh".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeep
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:23
Hier ook een (standaard) reactie gekregen van Engie.

Ik heb productvoorwaarden versie 2022.1 waarin staat Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw)

Ik ben jurudisch niet op de hoogte of dit wel/niet mag, is het verstandig om hier een reactie op te geven naar Engie ? of kan ik mij beter aansluiten bij Floppus ? Of beide ?

In de eerste plaats onze excuses dat het wat langer dan gebruikelijk heeft geduurd voordat u een reactie van ons heeft ontvangen op uw klacht.

ENGIE heeft klanten met een variabele overeenkomst tijdig en duidelijk geïnformeerd over voorgenomen wijzigingen in de tarieven alsmede over een aanpassing van de productvoorwaarden.

Wij begrijpen dat deze aanpassingen niet aansluiten bij uw verwachting en wij vinden het vervelend voor u als u het daar niet mee eens bent. Wij zien ons daartoe echter wel gerechtigd. Een contract met variabele tarieven brengt met zich mee dat een energieleverancier het tarief voor netto teruglevering naar boven of beneden kan aanpassen. In dat kader kan onder meer verwezen worden naar artikel 19 van de van toepassing zijnde Algemene Voorwaarden.

Uiteraard heeft u net als andere klanten met een variabele overeenkomst de mogelijkheid en het recht om kosteloos en zonder nadere motivering uw overeenkomst op te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sannietje1985
Mikeol schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:03:
[...]

Bij mij in het modelcontract staat bij Voorwaarden:
Jouw overeenkomst bestaat uit deze bevestigingsbrief met de leveringskosten, ENGIE modelcontractvoorwaarden (versie 2022.1), de Algemene Voorwaarden ENGIE Nederland Retail BV......

Vervolgens staat in de Modelcontractvoorwaarden 5. Voorwaarden:
..... In geval van tegenstrijdigheid tussen de Modelcontractvoorwaarden en de Algemene Voorwaarden, geldt hetgeen is vermeld in de Modelcontractvoorwaarden.

Dus in mijn ogen kunnen ze dan de Algemene Voorwaarden aanpassen wat ze willen, maar de modelcontractvoorwaarden gaan altijd voor, dus doen de Algemene Voorwaarden er helemaal niet toe. Dat zal vast ook gelden voor ENGIE OPEN.
Ja ik snap je punt
Ik vraag me dan af dat Engie waarschijnlijk gaat zeggen dat er geen sprake is van 'tegenstrijdigheid'.
Dat is natuurlijk ook maar weer net hoe je het interpreteert.
En ze zetten het waarschijnlijk toch naar hun hand...
Heel vermoeiend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
Jeep schreef op donderdag 28 december 2023 @ 08:53:
Hier ook een (standaard) reactie gekregen van Engie.

Ik heb productvoorwaarden versie 2022.1 waarin staat Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw)

Ik ben jurudisch niet op de hoogte of dit wel/niet mag, is het verstandig om hier een reactie op te geven naar Engie ? of kan ik mij beter aansluiten bij Floppus ? Of beide ?

In de eerste plaats onze excuses dat het wat langer dan gebruikelijk heeft geduurd voordat u een reactie van ons heeft ontvangen op uw klacht.

ENGIE heeft klanten met een variabele overeenkomst tijdig en duidelijk geïnformeerd over voorgenomen wijzigingen in de tarieven alsmede over een aanpassing van de productvoorwaarden.

Wij begrijpen dat deze aanpassingen niet aansluiten bij uw verwachting en wij vinden het vervelend voor u als u het daar niet mee eens bent. Wij zien ons daartoe echter wel gerechtigd. Een contract met variabele tarieven brengt met zich mee dat een energieleverancier het tarief voor netto teruglevering naar boven of beneden kan aanpassen. In dat kader kan onder meer verwezen worden naar artikel 19 van de van toepassing zijnde Algemene Voorwaarden.

Uiteraard heeft u net als andere klanten met een variabele overeenkomst de mogelijkheid en het recht om kosteloos en zonder nadere motivering uw overeenkomst op te zeggen.
Beide, geef sowieso even de exacte contract gegevens door aan @Verwijderd, maar laat Engie zeker weten dat je niet akkoord gaat en ongewijzigde naleving van je contract met de daarin opgenomen voorwaarden verwacht en anders evt. vervolgstappen gaat ondernemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 15:17
Na mijn bezwaar op 27/11 nog altijd géén reactie gekregen van Engie. Ik vermoed dat ze mijn mail hebben kwijtgespeeld. Nu nog eens geantwoord naar meerdere emailadressen die ik kon vinden.

Ik heb ook mijn contract met voorwaarden 2022.1 er nog eens bijgenomen. De laatste zin op pagina 5 is zeer interessant en zag ik nog niet eerder in dit topic terugkomen.
Op het contract zijn de volgende voorwaarden van toepassing: de Algemene Voorwaarden ENGIE Nederland Retail BV voor de levering van gas en elektriciteit aan kleinverbruikers versie 2017, deze Modelcontractvoorwaarden en onze Kwaliteitscriteria. In geval van tegenstrijdigheid tussen de Modelcontractvoorwaarden en de Algemene Voorwaarden, geldt hetgeen is vermeld in de Modelcontractvoorwaarden.
Eerder in dit topic is aal aangegeven dat contract voorwaarden de algemene voorwaarden overstijgen qua juridische waarde. Maar als ze dit zelf nog eens zeggen, des te beter.
Dat icm de vermelde koppelling, staan ze toch gewoon voor de zoveelste keer juridisch blok? :+

Ik maak me verder ook kenbaar bij Floppus, geweldig dat die in het hol van de leeuw kruipt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davasch
  • Laatst online: 10:25
Was al eerder langsgekomen (o.a. hier).

Ik heb verder ook niets meer gehoord, heb zelf inmiddels een ingebrekestelling nagestuurd en ben zelf ook alvast een dagvaarding aan het opstellen. Kan geen kwaad om die alvast te hebben liggen. Want ik waardeer de inzet van Floppus ten zeerste (echt, thx!) maar het is toch gek dat een bedrijf zo met z'n klanten omgaat. Tijd om te druk wat op te hogen :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

54 mensen tot dusverre. Als er nog mensen zijn met enige juridische onderlegging die mee willen, laat het ook even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Mijn Engie contract (vast) loopt nog tot juli dit jaar. Ik heb geen mail gehad over aanpassingen van tarieven dus vooralsnog lijkt het voor mij geen issue. De app geeft ook (in 2024) gewoon de juiste tarieven weer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDcsU8CdoBQgfPxn8Noy5DO1dMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4kCcR1uW2gTKztcuGG7920oX.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Pagina: 1 ... 12 ... 26 Laatste

Let op:
Uitkomst van het harde werk van Floppus:
Floppus in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"