Goedemorgen,
Ik bezit een contract versie 2022.2.
Engie Open
Looptijd onbepaald
start op 01-04-2023
Soort tarief Variabel.
Ook in dit contract staat aangegeven:
Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).
Onder de product voorwaarden staat dan weer het volgende:
Tarieven en betaling
2.1. Tariefwijzigingen: 2 keer per jaar
De tarieven voor de levering van elektriciteit en/of gas (de leveringskosten per kWh en m3) en de kosten die we maken
om energie aan jou te kunnen leveren (vaste leveringskosten) wat een vast bedrag is per dag worden door
marktontwikkelingen beïnvloed. ENGIE kan deze beide tarieven aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar, maar ENGIE kan de leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen. De tariefswijzigingen gelden ook voor de terugleververgoeding en daarnaast kan ENGIE ook een ander tarief gaan hanteren voor de netto teruglevering. Er is sprake van netto teruglevering wanneer je meer opwekt dan je verbruikt en dan stroom teruglevert aan het net. Als na aanmelding blijkt dat je in plaats van de opgegeven slimme meter, een conventionele (ook wel domme) meter hebt, dan hanteren wij het enkeltarief.
Nu weet ik niet of er een groot verschil zit tussen de versies: 2022.1 en 2022.2 en of bovenstaande alinea 2.1 ook staat gedefinieerd in 2022.1.
Daarnaast ben ik benieuwd wat zwaarder weegt en hoe ik een en ander moet opvatten.
1.
Enerzijds zegt Engie dat ze een ander tarief kunnen hanteren voor de netto terug levering maar in een eerder alinea geven ze aan dat de terug levering gelijk is aan het kale leveringstarief.
2.
Betekend "gelijk is aan" in dit geval te allen tijde gelijk
moet zijn aan het kale leveringstarief. Of kan men op basis van alinea 2.1 bedoelen dat het tarief dus kan wijzigen en niet per definitie gekoppeld is / gelijk is aan het kale leveringstarief.
Naar mijn mening zou het laatste juridisch gezien geen stand houden. Het heeft dan namelijk totaal geen toegevoegde waarde voor Engie om aan de klant te vermelden dat die vergoeding gelijk is aan het kale leveringstarief. Zeker niet als ze de tarieven toch kunnen aanpassen naar iets anders dan het kale leveringstarief. En dan zeker niet in het contract. Als ik het dus zo afweeg moet Engie zich dus simpelweg houden aan een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief. Ja ze mogen het tarief aanpassen maar wel naar een tarief die gelijk is aan het kale leveringstarief.
Tot slot hoor ik graag of er nog tips zijn vanuit jullie? Ik begrijp dat er actie wordt ondernomen? Kan ik mijn casus hier ook bij aanmelden ? Of gaat de vlieger niet op voor versie 2022.2. Moet ik Engie nog op de hoogte stellen?
Dankjewel.
Groetjes,
Thomas