Engie snoeit in de terugleververgoeding

Pagina: 1 ... 14 ... 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-05 09:03
@Anoniem: 27535

Hulde voor je werk!!!

Blij dat Engie de keutel voorlopig intrekt en weer naar de tekentafel gaat. Ben heel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelique1974
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-01-2024
Dinjesk schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:19:

Hulde voor je werk!!!

Blij dat Engie de keutel voorlopig intrekt en weer naar de tekentafel gaat. Ben heel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen
Als ze de tlv gekoppeld laten zullen ze de vaste lasten wel verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:27
Angelique1974 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:54:
[...]

Als ze de tlv gekoppeld laten zullen ze de vaste lasten wel verhogen.
Dan mag niet zomaar, volgens de ACM moeten ook die tarieven “redelijk” zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shooter1971
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-01-2024
@Anoniem: 27535 Heel mooi resultaat !! Namens mij ook heel erg bedankt voor al je inspanningen. Chapeau !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:28
Mooi resultaat! Ben benieuwd hoe en wanneer ze dit naar alle klanten gaan communiceren. Fijn dat we er voorlopig vanaf zijn, hopelijk krijgen we over een half jaar niet weer hetzelfde gesteggel. Namens mij ook bedankt @Anoniem: 27535!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-05 01:39
Topresultaat @Anoniem: 27535 d:)b

Dank voor je inzet voor allen, dat ben ik nog niet tegengekomen tot op heden!
Nagenoeg iedereen die voor zijn/haar rechten opkomt gaat naar de GC (kan ook alleen maar individueel, I know) of zet de RB erop en er zijn er niet veel die doorzetten naar een juridische zaak.

Des te meer respect dat je je tanden er in hebt gezet, de Engie"top" hebt bestookt met je dagvaarding en daarnaast iedereen hier informeert over jouw juridische insteek, de inventarisatie vd klachten hebt verzorgd, tussentijdse stand van zaken hebt gemeld, ons vandaag eveneens hebt vertegenwoordigd en als kers op de taart nu dit vooralsnog prachtige resultaat in je zak hebt kunnen steken.
*O*

Nogmaals mijn dank voor je inspanningen _/-\o_
We gaan het zien waar ze mee komen t.z.t.

N.B.
1)
Wel grappig, een externe advocaat naast de huisjurist, i.i.g. prettig dat Engie hier serieus mee omgaat.
2)
We zijn verplaatst uit het topic 'Wat is nu de beste TLV", maar inmiddels zijn we het topic waar voorlopig de meeste TLV wordt gegenereerd :Y

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-04 03:09
feddesman schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:01:
[...]

Ik doe met je mee, ik hoop dat we het nog kunnen terugdraaien .Opzegboete heb je niet want je levert meer terug dan je verbruikt
Als dat zo is dan doen we maar meteen weer een nieuw contract per juli, mocht het dan fout gaan O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:38
Beter resultaat dan verwacht. Fijn dat er vooralsnog ook geen juridisch traject nodig is. Vooral fijn voor mijn vader (ik ben zijn bewindvoerder) die meer teruglevert dan verbruikt, maar nog wel een hele dure factuur krijgt van het installatiebedrijf voor het verhelpen van een isolatiefout. 2 man 5 uur bezig, alle panelen los gehad, vogelnesten verwijderd en bedrading vernieuwd. Maar dat kan met deze terugleververgoeding toch weer wat sneller worden terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgtweakt
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 27-12-2024
Top @Floppus, heel erg bedankt! Zoals de meesten ben ik juridisch niet onderlegd, maar druist het heel erg in tegen je rechtsgevoel. Ik ben benieuwd hoe Engie verder gaat. Mijn rechtsbijstand had ze ook gesproken en daarna mij verteld: Engie belt je terug en als je dan nog niet tevreden bent kun je ons (DAS) weer inschakelen. Dat was tussen kerst en oud en nieuw, en ik heb niets meer gehoord. Jouw actie geeft me hoop dat Engie zich gewoon houd aan ons contract, dat ik overigens best redelijk vind. Bedankt dat je dit ook voor mij als niet-jurist hebt opgepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
JMS-2 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:31:
[...]

Ook ik ben per 01-01 overgestapt naar GC en denk ook inderdaad niet dat ik gecompenseerd wordt.

Edit: Ik zal afwachten tot er meer bekend is voordat ik contact met Engie opneem. (aangezien de wonderen de wereld nog niet uit zijn, kijk maar wat Floppus voor elkaar gekregen heeft)
Bedenktijd voor energiecontracten is normaal gesproken 14 dagen. Dus technisch zou je nog kunnen opzeggen als het op 1 januari is ingegaan.

Ik heb ook iemand geadviseerd over te stappen van Engie naar GC. De vraag is even of het rendabel is om de hele papierwinkel weer overhoop te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:27
Viper® schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:26:
[...]

Bedenktijd voor energiecontracten is normaal gesproken 14 dagen. Dus technisch zou je nog kunnen opzeggen als het op 1 januari is ingegaan.

Ik heb ook iemand geadviseerd over te stappen van Engie naar GC. De vraag is even of het rendabel is om de hele papierwinkel weer overhoop te halen.
Met opzegtermijn van 30 dagen zullen de meeste wel eind november zijn opgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-05 22:57
Gefeliciteerd @Anoniem: 27535 !! Een mooi resultaat! Voelt als een David vs. Goliath verhaal d:)b

Zelf ben ik per 6-1-'24 overgestapt naar GC (6-12 ingeschreven bij GC, 6-1 in laten gaan, omdat ik me niet realiseerde dat die 30 dagen opzegtermijn in de praktijk niet gehandhaafd wordt).
Ik ga helaas dus niet de vruchten plukken van jouw harde werk. Ook al zou ik misschien nog kunnen opzeggen bij GC binnen een bepaalde (bedenk)termijn, dan heb ik daarmee nog steeds niet mijn oude contract bij Engie terug, en vraag me af of ze levertarief=TLV toepassen voor gloednieuwe contracten.

De komende 3 jaar bij GC zitten geeft rust, en daar hoef ik dus niet meer naar te kijken. Maar zo'n mooie overwinning geeft me toch ook een FOFO/had ik maar gevoel. Ach, achteraf is het mooi wonen 8)7

Ik zal met interesse af en toe eens meelezen hoe het verder gaat. Iedereen die er wat aan heeft; gefeliciteerd!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:52
Wie heeft er nog meer een procedure bij de geschillencommissie lopen op dit moment? Ik laat mijn procedure nog doorlopen totdat ik een bevredigend antwoord van Engie heb ontvangen. Mogelijk kan ik mijn casus als tweede trap inzetten van de actie van @Anoniem: 27535 Tegen hem zijn ze namelijk relatief vaag gebleven mbt de vervolgstappen, ik wil aansturen op een concrete actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:59
@Anoniem: 27535 , fantastisch resultaat!

Zelf ben ik ook 14 december overgestapt naar Green Choice (levering per 28 december). Gegokt en verloren noemen ze dat :).

Dit was denk ik ook het (smerige) spelletje dat Engie speelde, zolang mogelijk onzekerheid creëren zodat zoveel mogelijk mensen overstappen.

Ik blijf dit volgen. Misschien valt er nog wat terug te draaien, maar ik ga uit van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Homer-Simpson schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:56:
Wie heeft er nog meer een procedure bij de geschillencommissie lopen op dit moment? Ik laat mijn procedure nog doorlopen totdat ik een bevredigend antwoord van Engie heb ontvangen. Mogelijk kan ik mijn casus als tweede trap inzetten van de actie van @Anoniem: 27535 Tegen hem zijn ze namelijk relatief vaag gebleven mbt de vervolgstappen, ik wil aansturen op een concrete actie.
Ik heb deze nog gewoon lopen, en blijft ook lopen totdat engie mij zelf zwart op wit uitlegt hoe het zit. Daarnaast verwacht ik minstens dat ze de kosten van de Geschillencommissie vergoeden.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Ja, iedereen die iets heeft lopen, lekker laten lopen tot je zelf bevestiging hebt / opvolging van je klacht. Beter dubbel dan niet, en daarmee is jet Engie ook duidelijk dat ze zullen moeten communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Check ook maar eens in:
Volg dit topic nu zo'n 3 weken.
Het resultaat van donderdag was geweldig en een felicitatie waard.
Maar heb ik het nu goed begrepen dat de teruglevering vergoeding blijft zoals die was?
In de app staat die van mij op iets van 0.38cent. Daar staat ook dat mijn contract en dat loopt bij mij tot 23 september.
Ik heb elke dag vanaf 1-1-2024 een screenshot van de app gemaakt voor mijn dossier vorming. Staat nog steeds die 0.38 cent.
Het is voor mij essentieel om te weten wat die TLV is. De vraag voor mij is thuis laden van mijn elektrische auto of elders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Laatst online: 17-05 23:20
montebaldo55 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:23:
Check ook maar eens in:
Volg dit topic nu zo'n 3 weken.
Het resultaat van donderdag was geweldig en een felicitatie waard.
Maar heb ik het nu goed begrepen dat de teruglevering vergoeding blijft zoals die was?
In de app staat die van mij op iets van 0.38cent. Daar staat ook dat mijn contract en dat loopt bij mij tot 23 september.
Ik heb elke dag vanaf 1-1-2024 een screenshot van de app gemaakt voor mijn dossier vorming. Staat nog steeds die 0.38 cent.
Het is voor mij essentieel om te weten wat die TLV is. De vraag voor mij is thuis laden van mijn elektrische auto of elders
Ik denk dat de 0,38 het 'salderen' teruglevertarief is.
(Dus inclusief btw & belasting)

Zo staat het bij mij ook, je moet er dus nog iets van ~12 cent afhalen.

Dus tenzij je ergens kan laden voor <0,26 (iDenk dat er dan meer mensend at wel willen weten:)) zou ik hem lekker thuis aan de lader hangen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hvdbnl op 12-01-2024 22:56 ]

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Het is voor mij nog vaag.
Vanmiddag een screenshot gemaakt en deze via de chat gedeeld.
Toen een chat gestart.
Gevraagd of die 0.38 van toepassing is.
Nee zei ze moet 4 cent zijn.
Ik zeg daar staat wat anders. Ja zegt ze dat zie ik.
Dan moet u de app helemaal verwijderen en opnieuw installeren.
Daar pas ik voor zei ik. Dat doe ik niet.
Ik heb deze week wel de update van jullie gedraaid.
Dan kan ik u niet helpen zei ze toen.
Dus geen stap verder.

[ Voor 5% gewijzigd door montebaldo55 op 12-01-2024 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvd
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:31
Dank @Anoniem: 27535 voor al je inspanning en dit resultaat!! 🥳 Hopelijk gaan ze dit ook bevestigen naar iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarax
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:54
Ik zie net pas (op screenshots die ik toevallig maakte in de app, op 2 januari en op 11 januari, mede door dit topic) dat ik ook ben overgezet naar een Engie Open contract. Dat was een modelcontract dat al liep vanaf 2015. Geen melding/mail van Engie over ontvangen.

Ik ga bezwaar maken. Als ik dit topic niet gezien had, was het me nooit opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
montebaldo55 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:17:
Het is voor mij nog vaag.
Vanmiddag een screenshot gemaakt en deze via de chat gedeeld.
Toen een chat gestart.
Gevraagd of die 0.38 van toepassing is.
Nee zei ze moet 4 cent zijn.
Ik zeg daar staat wat anders. Ja zegt ze dat zie ik.
Dan moet u de app helemaal verwijderen en opnieuw installeren.
Daar pas ik voor zei ik. Dat doe ik niet.
Ik heb deze week wel de update van jullie gedraaid.
Dan kan ik u niet helpen zei ze toen.
Dus geen stap verder.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Dank voor de reactie en uitleg.
Hoe kom ik er achter welke voorwaarden voor mij van toepassing zijn.
Dus of ik de versie 2022.2 of hoger heb?
Heb zowel de app als de website helemaal nageplozen maar zie nergens mijn voorwaarden.
Wellicht kijk ik er overheen en weet jij ze te staan.
Verder heb ik geen boodschap aan het feit dat ze de app niet goed werkend hebben met de juiste info.
Heb zeer goede ervaringen met de geschillen commissie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:07
montebaldo55 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:24:
Heb zowel de app als de website helemaal nageplozen maar zie nergens mijn voorwaarden.
Wellicht kijk ik er overheen en weet jij ze te staan.
Zoek even je originele contract op, in je email.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Dank voor de tip.
Net opgezocht: 2022.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
montebaldo55 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:55:
Dank voor de tip.
Net opgezocht: 2022.1
Maar je contract loopt tot 23 september zei je toch?

Dus je hebt een 1jaar vast contract?
Of variabel/model.

Vast=vast sowieso. Daar kunnen ze niks aan veranderen voor eind datun

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Hvdbnl schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:39:
[...]

Maar je contract loopt tot 23 september zei je toch?

Dus je hebt een 1jaar vast contract?
Of variabel/model.

Vast=vast sowieso. Daar kunnen ze niks aan veranderen voor eind datun
Net nagekeken:
Open contract
Looptijd: 1 januari tot onbepaalde tijd
Vgl jaar afrekening 23 september.
Met dat laatste heb ik me dus niet goed uitgedrukt denk ik.
Ik dacht contract loopt tot 23 september.
Eigenlijk te snel en niet goed gelezen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ovanderwalle
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 04-12-2024
Op 11 januari ongevraagd een nieuw contract van Engie ontvangen met productvoorwaarden ENGIE Open (versie 2024.1) ter vervanging van de productvoorwaarden versie 2022.1 die ik had.

Zojuist onderstaande mail aan Engie gestuurd.

--------------------------------------------------------
Geachte mevrouw, meneer,

Ik schrijf u met betrekking tot de recente wijzigingen in mijn energiecontract. Op 29 november 2023 ontving ik een brief van Engie waarin u aankondigde dat de tarieven per 1 januari 2024 zouden worden gewijzigd. Hierin werd vermeld dat het terugleveringstarief zou worden aangepast naar € 0,04 per kWh.

In mijn vorige correspondentie met uw bedrijf, gedateerd 30 november 2023, heb ik reeds mijn bezwaar geuit tegen deze voorgestelde wijzigingen. Zoals u weet, heb ik een variabel (ENGIE Open) contract dat is gebaseerd op de bijbehorende productvoorwaarden versie 2022.1. Dit contract is aangegaan voor onbepaalde tijd.

Ik ben dan ook verbaasd dat ik uit uw brief van 11 januari 2024 moet opmaken dat u per 1 januari 2024 een eenzijdige wijziging heeft doorgevoerd, waarbij andere productvoorwaarden worden toegepast en de koppeling tussen het leveringstarief en het terugleveringstarief wordt losgelaten. Dit is in directe tegenspraak met de voorwaarden van mijn bestaande contract.

Ik verzoek u dringend om de wijziging onmiddellijk te herzien en te bevestigen dat de oude productvoorwaarden, versie 2022.1, van toepassing blijven op mijn contract. Dit betekent dat het leveringstarief en het terugleveringstarief gekoppeld blijven, zoals overeengekomen bij het aangaan van mijn contract.

Ik waardeer uw aandacht voor dit belangrijke punt en vertrouw erop dat Engie zal handelen in overeenstemming met het geldende contract en de productvoorwaarden versie 2022.1. Ik verwacht dat u zo snel mogelijk bevestigt dat de fout is erkend en dat de oude productvoorwaarden van kracht blijven voor mijn contract.

Ik kijk uit naar uw spoedige reactie en dank u bij voorbaat voor uw medewerking.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:02

mno

Ik heb tot 30-05-2024 nog een jaarcontract volgens de Engie productvoorwaarden 2022.1, dus met een gekoppelde terugleververgoeding. Daarna volgt een verlengingsaanbod of stilzwijgende verlenging met variabele tarieven. Ik ging er vanuit dat dan automatisch ook de koppeling met het teruglevertarief wordt losgelaten, maar nu ik het bericht van @Anoniem: 27535 lees, is dat dus nog niet zeker? Of ging het gesprek van @Anoniem: 27535 alleen over lopende contracten voor onbepaalde tijd met voorwaarden 2022.1?

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:41

Oekol

waka waka hey hey

Engie nog maar eens een mail gestuurd dat ik zwart op wit reactie van ze wil hebben dat ze het inderdaad niet gaan doen en dat een nieuw contract met voorwaarden niets afdoet aan hetgeen wij zijn aangegaan.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
mno schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:47:
Ik heb tot 30-05-2024 nog een jaarcontract volgens de Engie productvoorwaarden 2022.1, dus met een gekoppelde terugleververgoeding. Daarna volgt een verlengingsaanbod of stilzwijgende verlenging met variabele tarieven. Ik ging er vanuit dat dan automatisch ook de koppeling met het teruglevertarief wordt losgelaten, maar nu ik het bericht van @Anoniem: 27535 lees, is dat dus nog niet zeker? Of ging het gesprek van @Anoniem: 27535 alleen over lopende contracten voor onbepaalde tijd met voorwaarden 2022.1?
Members only:

[ Voor 0% gewijzigd door esphome op 15-01-2024 12:27 . Reden: naar aanleiding van de reactie van Hvdbnl ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
mno schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:47:
stilzwijgende verlenging met variabele tarieven
Jou jaar contract is ook een contract voor onbepaalde tijd.
Alleen je tarieven staan vast voor 1 jaar.

Er veranderd dus verder niks aan de voorwaarden van het contract.
In de voorwaarden staat TLV === LV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-05 01:39
Het lijkt jouwetgeving

Bijgaand een screenshot, pagina is hier terug te vinden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rib9bhnj3HjPQmuBInZ6NBVx7JQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXh8zlMuG1AuXN6NS71FYZZ2.jpg?f=fotoalbum_large

@mno van belang is niet te reageren op enig aanbod vanuit Engie.
Na afloop van het jaarcontract met vaste tarieven krijg je weliswaar variabele tarieven, maar kan de koppeling kaal levertarief aan TLV niet teniet worden gedaan.

Disclaimer:
Er wel vanuit gaande dat deze koppeling nu ook in je huidige contractvoorwaarden staat vermeld èn er niets is vermeld over een evt. wijziging in het teruglevertarief.

Het destijds naar je email verzonden contract met voorwaarden eens bestuderen is wellicht de moeite waard.
Ook het topic biedt zat info.

Ik voeg je toe aan de post met de "jaarcontractanten", wellicht handig in de toekomst.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mno
  • Laatst online: 11:02

mno

Peet-je schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:37:

@mno van belang is niet te reageren op enig aanbod vanuit Engie.
Na afloop van het jaarcontract met vaste tarieven krijg je weliswaar variabele tarieven, maar kan de koppeling kaal levertarief aan TLV niet teniet worden gedaan.

Disclaimer:
Er wel vanuit gaande dat deze koppeling nu ook in je huidige contractvoorwaarden staat vermeld èn er niets is vermeld over een evt. wijziging in het teruglevertarief.
Thanks. Die koppeling staat inderdaad in mijn contractvoorwaarden dus hopelijk blijft die in stand als ik niets anders accepteer.

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannietje1985
  • Laatst online: 22-11-2024
ovanderwalle schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:18:
Op 11 januari ongevraagd een nieuw contract van Engie ontvangen met productvoorwaarden ENGIE Open (versie 2024.1) ter vervanging van de productvoorwaarden versie 2022.1 die ik had.

--------------------------------------------------------
Geachte mevrouw, meneer,

Ik schrijf u met betrekking tot de recente wijzigingen in mijn energiecontract. Op 29 november 2023 ontving ik een brief van Engie waarin u aankondigde dat de tarieven per 1 januari 2024 zouden worden gewijzigd. Hierin werd vermeld dat het terugleveringstarief zou worden aangepast naar € 0,04 per kWh.

In mijn vorige correspondentie met uw bedrijf, gedateerd 30 november 2023, heb ik reeds mijn bezwaar geuit tegen deze voorgestelde wijzigingen. Zoals u weet, heb ik een variabel (ENGIE Open) contract dat is gebaseerd op de bijbehorende productvoorwaarden versie 2022.1. Dit contract is aangegaan voor onbepaalde tijd.

Ik ben dan ook verbaasd dat ik uit uw brief van 11 januari 2024 moet opmaken dat u per 1 januari 2024 een eenzijdige wijziging heeft doorgevoerd, waarbij andere productvoorwaarden worden toegepast en de koppeling tussen het leveringstarief en het terugleveringstarief wordt losgelaten. Dit is in directe tegenspraak met de voorwaarden van mijn bestaande contract.

Ik verzoek u dringend om de wijziging onmiddellijk te herzien en te bevestigen dat de oude productvoorwaarden, versie 2022.1, van toepassing blijven op mijn contract. Dit betekent dat het leveringstarief en het terugleveringstarief gekoppeld blijven, zoals overeengekomen bij het aangaan van mijn contract.

Ik waardeer uw aandacht voor dit belangrijke punt en vertrouw erop dat Engie zal handelen in overeenstemming met het geldende contract en de productvoorwaarden versie 2022.1. Ik verwacht dat u zo snel mogelijk bevestigt dat de fout is erkend en dat de oude productvoorwaarden van kracht blijven voor mijn contract.

Ik kijk uit naar uw spoedige reactie en dank u bij voorbaat voor uw medewerking.

Met vriendelijke groet,
Ben benieuwd hoe lang je op een reactie moet wachten. Ik heb een soortgelijke mail gestuurd op 20-12-23 en wacht nog steeds (wel ben ik per 1-1 bij greenchoice en had ze verzocht om voor 1-1 te reageren, hetgeen ze dus niet hebben gedaan). Ik denk zelf dat ze bij mij geen energie meer in gaan steken. Maar blijf het een stel **** vinden daar.
En van me af zijn ze ook nog niet. want ik ga natuurlijk nog een afrekening krijgen van ze en zover ik nu weet zald at hoogstwaarschijlijk ook van geen kant kloppen en wordt het weer een klacht/geschil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mirandajh
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-06-2024
Hvdbnl schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:03:
[...]

[...]

Jou jaar contract is ook een contract voor onbepaalde tijd.
Alleen je tarieven staan vast voor 1 jaar.

Er veranderd dus verder niks aan de voorwaarden van het contract.
In de voorwaarden staat TLV === LV
Even een vervolgvraag naar aanleiding van jouw uitleg (hier ook 2022.1 voorwaarden en vast contract tot eind mei 2024):
- dus dit betekent dat je nooit meer een vast tarief via Engie kunt afspreken? Want daarmee zullen altijd je voorwaarden (nadeling) wijzigen?
- ik ben geheel onbekend met variabele tarieven (altijd vaste contracten gehad), maar vanwege de TLV koppeling wil ik er nu wel aandachtig naar kijken: wat zijn de algemene voorwaarden voor variabele tarieven? Mogen deze naar inzicht door Engie worden aangepast, of zijn hier bepaalde momenten per jaar voor?

Alvast dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-05 10:54
Ik heb een al 1.5 jaar een variabel contract van United Consumers, wat effectief Engie is. Als ik nu naar mijn tariefen kijk is ook mijn teruglever tarief 0.05 ipv de leverkosten. Heb via whatsapp contact gezocht, maar zij geven aan dat mijn levervoorwaarden dit toestaan..

Heeft Floppus zijn zaak hier nog invloed op?

Ik lever iets meer terug dan dat ik verbruik op jaarbasis (500KWH oid). Zijn er uberhaupt nog energieleveranciers die een goede TLV geven? Ik ben wel blij dat ik mijn maandelijkse lasten laag (5 euro per maand) kan zetten bij deze aanbieder, maar de jaar afrekingen levert niks meer op

Als ik in het TLV topic kijk is Greenchoice via cooperatie de beste optie. Heb ik dat correct en is het nu een goed moment voor mij om te switchen?

[ Voor 11% gewijzigd door jelmerc op 16-01-2024 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
mirandajh schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:15:

- ik ben geheel onbekend met variabele tarieven (altijd vaste contracten gehad), maar vanwege de TLV koppeling wil ik er nu wel aandachtig naar kijken: wat zijn de algemene voorwaarden voor variabele tarieven? Mogen deze naar inzicht door Engie worden aangepast, of zijn hier bepaalde momenten per jaar voor?
Ik weet niet wat er bij jou in de productvoorwaarden staat, maar bij stond dit erin bij Engie Open (ik heb zelf overigens geen Engie meer sinds 1 januari):
"2. Tarieven en betaling
2.1. Tariefwijzigingen: 2 keer per jaar
De tarieven voor de levering van elektriciteit en/of gas (de leveringskosten per kWh en m3) en de kosten die we maken om energie aan jou te kunnen leveren (vaste leveringskosten) wat een vast bedrag is per dag worden door marktontwikkelingen beïnvloed. ENGIE kan deze beide tarieven aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar, maar ENGIE kan de leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen."

Volgens deze voorwaarden mogen ze de tarieven dus op elk moment aanpassen. Ook de vaste leveringskosten kunnen ze bijvoorbeeld flink verhogen, en het kWh-levertarief (met daarbij dan ook de tlv) verlagen. Toen ik nog klant was, stond er lange tijd een aanbod in MijnEngie voor een jaarcontract met een levertarief van rond de 11 cent (en dus ook een tlv van rond de 11 cent). Dat kunnen ze ook voor de variabele tarieven doen. In combinatie met een hoog vast levertarief, ben je dan dus ook niet zo best af.
Ik hoop echter voor de Engie-klanten dat Engie de aanpassingen nu tot 1 juli laat rusten.

[ Voor 3% gewijzigd door Linea op 16-01-2024 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• founz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-04 21:14
Een zeer mooi resultaat, dank voor je inzet @Anoniem: 27535 !

Ik zie in de Engie-app dat mijn 'oude' TLV (welke gekoppeld is aan het levertarief) weer vermeld staat, is dat bij meer mensen het geval?

Overeenkomst:ENGIE Modelcontract
Looptijd:1 januari 2024 t/m onbepaalde tijd
Normaaltarief:€ 0,39625 per kWh
Daltarief:€ 0,38085 per kWh
Teruglevertarief normaal:€ 0,39625 per kWh
Teruglevertarief dal:€ 0,38085 per kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
founz schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:25:

Ik zie in de Engie-app dat mijn 'oude' TLV (welke gekoppeld is aan het levertarief) weer vermeld staat, is dat bij meer mensen het geval?

Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door esphome op 16-01-2024 12:09 . Reden: Startdatum contract staat er zelfs ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:52

Ja dit zie ik in mijn app ook staan. Maar er klopt niks van natuurlijk omdat dit de kosten inclusief BTW en energiebelasting zijn en TLV is excl. BTW en energiebelasting. Volgens mij is de redenatie van Engie dat bovenstaande tarieven die van het salderen zijn en er buiten het salderen pas de tarieven excl. BTW en energiebelasting gelden.

Hoe duidelijk wil je het maken voor je klanten....

[ Voor 9% gewijzigd door Homer-Simpson op 16-01-2024 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:12:
Ja dit zie ik in mijn app ook staan. Maar er klopt niks van natuurlijk omdat dit de kosten inclusief BTW en energiebelasting zijn en TLV is excl. BTW en energiebelasting. Volgens mij is de redenatie van Engie dat bovenstaande tarieven die van het salderen zijn en er buiten het salderen pas de tarieven excl. BTW en energiebelasting gelden.

Hoe duidelijk wil je het maken voor je klanten....
Inderdaad verwarrend.

[ Voor 11% gewijzigd door Linea op 16-01-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55

Dat staat er bij al sinds 1 januari.
Kijk elke dag.
Heb via de chat ook gedeeld met hen.
Ook al 2x een update vd app gehad dit jaar
Maar blijft er staan.
Met een riant bedrag wat ik kan verwachten in september bij mijn jaarafrekening

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-05 18:26
ovanderwalle schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:18:

Geknipt
Bedankt voor je aanzet. Op basis hiervan maar een ingebrekestelling gemaakt welke morgen per mail en aangetekend schrijven de deur uit gaat.
Mocht iemand deze ook willen gebruiken: link

Die club bandieten heeft nog niks van zich laten horen. Na 3 mails zonder reactie heb ik er genoeg van. Ondertussen is in de webruimte er wel een bericht gelogd met "contractwijziging".
Ondanks het goede werk van Floppus wil ik zo wel de druk op de ketel houden en niet "vergeten worden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-05 19:36

_Arthur

blub

Hier sinds 27 december ook nog geen verdere reactie gehad. Misschien ook maar een concept dagvaarding toesturen, kennelijk reageren ze dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-05 21:38

Heb jij al een schriftelijke bevestiging gehad wat er de desbetreffende donderdagochtend besproken is of wacht jij daar ook nog altijd op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Zojuist akkoord gegeven op de brief waarin de rechtsbijstand Engie gaat mailen en sommeren binnen tien dagen alles terug te draaien. Aangezien ze zelf ook aangeven bij twijfel de overeenkomst boven de algemene voorwaarden (met artikel 19) te prevaleren denkt ze ook dat we sterk staan. Verder komt het heel erg overeen met wat @Anoniem: 27535 allemaal aangaf. Die gaat mensen zonder rechtsbijstand geld besparen. Ik zou nooit zonder rechtsbijstand willen omdat er niet altijd een Floppus in de buurt is met hetzelfde probleem.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

dvl-2 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:17:

Heb jij al een schriftelijke bevestiging gehad wat er de desbetreffende donderdagochtend besproken is of wacht jij daar ook nog altijd op?
Nee, ze hadden ook geen communicatieplan op dat moment. Wel heb ik uiteraard zelf verslag geachreven en gevraagd te bevestigen. Dan kunnen ze niet later doen alsof er wat anders was afgesproken - want dan hadden ze het moeten zeggen.

Het is goed dat mensen gewoon om bevestiging blijven vragen. Zo blijft de druk erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ovanderwalle
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 04-12-2024
Bij de klantenservice is het resultaat dat @Anoniem: 27535 beschrijft nog niet doorgedrongen.
Zojuist een reactie van Engie ontvangen waarbij ze opnieuw aangeven dat ze het lever- en teruglevertarief mogen ontkoppelen (verwijzend naar artikel 19 van de algemene voorwaarden versie 2017).

Het wordt dus belangrijk dat er een formele bevestiging komt van wat er met de directie besproken is...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9EpL_NxIDUgCbrguz551Z3mMO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AkaacFJ59eWHogn4Vwjxr3ud.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• davasch
  • Nu online
Engie heeft mij gevraagd deze week nog af te wachten. Maandag laat ik de dagvaarding betekenen indien ik nog niks gehoord heb.

[ Voor 7% gewijzigd door davasch op 17-01-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillowChopper
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22-01-2024
Ik heb ook maar eens navraag gedaan, bij mij hebben ze het over een contractwissel (???), beetje vreemd want ik heb niks geaccepteerd.

Zelf heb ik een modelcontract met productvoorwaarde 2022.1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpvD2lXlXvZlsxKp83XP2BdlSuU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CClvlkpDTwLZiXvrPvavNqEL.png?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

ovanderwalle schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:34:
Bij de klantenservice is het resultaat dat @Anoniem: 27535 beschrijft nog niet doorgedrongen.
Zojuist een reactie van Engie ontvangen waarbij ze opnieuw aangeven dat ze het lever- en teruglevertarief mogen ontkoppelen (verwijzend naar artikel 19 van de algemene voorwaarden versie 2017).

Het wordt dus belangrijk dat er een formele bevestiging komt van wat er met de directie besproken is...
[Afbeelding]
Ik heb met bijlage van jouw screenshot een deadline gesteld van vrijdag einde dag om de inhoud van het gesprek en mijn verslag te bevestigen.

Jammer toch weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
WillowChopper schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:24:
Ik heb ook maar eens navraag gedaan, bij mij hebben ze het over een contractwissel (???), beetje vreemd want ik heb niks geaccepteerd.

Zelf heb ik een modelcontract met productvoorwaarde 2022.1.

[Afbeelding]
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Anoniem: 27535 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:27:
[...]

Ik heb met bijlage van jouw screenshot een deadline gesteld van vrijdag einde dag om de inhoud van het gesprek en mijn verslag te bevestigen.

Jammer toch weer...
Zet je anders je dagvaarding door?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Ja, als ze blijven doen wat ze deden en ik heb alleen mondelinge toezeggingen die niet nagekomen worden waarbij een gespreksverslag niet bevestigd wordt...

... dan heb ik dus niets wat veranderd is. Ik heb geleerd dat je moet kijken naar wat mensen doen, niet naar wat se zeggen.

Maar ik ben bang dat er gewoon weer eens een situatie is waarbij een groep stakeholders het eerst volledig eens moeten zijn voor er iets uit kan. Dat lukt niet in een week, en niemand heeft bedacht dat het misschien slim is om in ieder geval voorlopig een tijdelijk communicatieplan in te voeren waarbij verwezen wordt naar het bekijken van de situatie.

Never attribute malice to what can be explained by stupidity - or in this case: bureaucracy.

Neemt niet weg dat ik niet op hun bureaucratie ga wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
Ik vermoed ook dat Engie zicht heeft op het aantal overstappers die nog in de 14dgn bedenktijd zitten waardoor ze voorzichtig zijn met de communicatie over het handhaven van de koppeling uit angst dat deze klanten alsnog blijven. Uiteindelijk is Engie ons liever kwijt dan rijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik heb net nog maar eens een mail aan Engie gestuurd, ik heb namelijk geen reactie gehad op mijn klacht die al van een maand geleden is. Het lijkt er op dat ze het overzicht en de controle nogal kwijt zijn over dit proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karin25
  • Laatst online: 02-11-2024
Goedenavond,

Ik lees al een tijdje mee. Voor mij is dit helaas niet van toepassing want ik heb algemene voorwaarden 2022.2.Ik heb in november ook het schrijven over de tariefswijziging gehad en vandaag 'mijn nieuwe contract' van 5 pagina's toegestuurd gekregen met dezelfde tarieven als in november, dus met € 0,4 cent per KW. Met een brief van 2 pagina's waar mijn algemene contractgegevens in staan.

Ik had een engie open contract onbepaalde tijd. Ik heb geen nieuw aanbod geaccepteerd en heb nu weer een engie open contract onbepaalde tijd. Had dubbeltarief, zit nu ineens op enkeltarief. Wilde ik toch graag even ter informatie doorgeven. Engie is aan het communiceren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Toch een heel fijn gevoel dat het nu opgepakt is door de rechtssbijstand. Ze hadden een flinke achterstand maar na bijna een maand is het toch echt de deur definitief uit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g7CECEn.png

Wat onder andere in de brief stond is dit:
U heeft in de gewijzigde voorwaarden aangegeven dat u de mogelijkheid heeft om de terugleververgoeding aan te passen. Nu is er tussen u en cliënt geen concrete afspraak gemaakt bij het aangaan van de overeenkomst over de door u te betalen terugleververgoeding. Enkel is de afspraak gemaakt dat de terugleververgoeding gelijk zal zijn aan het kale leveringstarief. De wijziging in de terugleververgoeding is dus in strijd met de door u gemaakte afspraak in het contract.

In de Modelcontractvoorwaarden geeft u aan dat, bij strijdigheid, het modelcontract prevaleert boven de Algemene Voorwaarden. Dit houdt dan ook in dat u gehouden bent om de met cliënt overeengekomen afspraak te handhaven.

[ Voor 63% gewijzigd door Oekol op 17-01-2024 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anoniem: 27535 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:55:
Ja, als ze blijven doen wat ze deden en ik heb alleen mondelinge toezeggingen die niet nagekomen worden waarbij een gespreksverslag niet bevestigd wordt...

... dan heb ik dus niets wat veranderd is. Ik heb geleerd dat je moet kijken naar wat mensen doen, niet naar wat se zeggen.

Maar ik ben bang dat er gewoon weer eens een situatie is waarbij een groep stakeholders het eerst volledig eens moeten zijn voor er iets uit kan. Dat lukt niet in een week, en niemand heeft bedacht dat het misschien slim is om in ieder geval voorlopig een tijdelijk communicatieplan in te voeren waarbij verwezen wordt naar het bekijken van de situatie.

Never attribute malice to what can be explained by stupidity - or in this case: bureaucracy.

Neemt niet weg dat ik niet op hun bureaucratie ga wachten.
Zal niet de eerste keer zijn dat mensen/afdelingen heel meewerkend lijken in een overleg en later of terugkrabbelen of teruggefloten worden.
Zolang er niets op papier staat heb je niks inderdaad. Mijn vertrouwen is vrij laag wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:52
Ik was even afwezig, en gemist dat @Anoniem: 27535 er al geweest was. Nu teruggelezen.
Goed gedaan man! Nu hopen dat ze inderdaad nakomen wat ze zeggen.

Ik heb dan wel (alvast) een 3-jarig contract bij GC geregeld voor na mijn jaarcontract, per 1-7, maar ik zou dat wellicht nog vlak voor start op kunnen zeggen, als Engie dan veel gunstiger blijkt te zijn, zich aan de regels houdend.

Maar ik ben bang dat ze linksom of rechtsom wel iets wel wettelijks weten te verzinnen om het toch ongunstig te maken. Zijn de eigenlijk al mee bezig. (Daarom had ik niet verwacht dat ze dit toch probeerden, tegen de wet in.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
karin25 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:27:
Goedenavond,

Ik lees al een tijdje mee. Voor mij is dit helaas niet van toepassing want ik heb algemene voorwaarden 2022.2.Ik heb in november ook het schrijven over de tariefswijziging gehad en vandaag 'mijn nieuwe contract' van 5 pagina's toegestuurd gekregen met dezelfde tarieven als in november, dus met € 0,4 cent per KW. Met een brief van 2 pagina's waar mijn algemene contractgegevens in staan.

Ik had een engie open contract onbepaalde tijd. Ik heb geen nieuw aanbod geaccepteerd en heb nu weer een engie open contract onbepaalde tijd. Had dubbeltarief, zit nu ineens op enkeltarief. Wilde ik toch graag even ter informatie doorgeven. Engie is aan het communiceren.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karin25
  • Laatst online: 02-11-2024
esphome schreef op woensdag 17 januari 2024 19:32

***members only***

Er zitten nieuwe voorwaarden bij (2024.1) waarvan de artikelen 2 en 3 zijn aangepast. Dit zijn de nieuwe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9V5jSvyV0KElMRIQfQBp_VGTPEU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BXsPo8IFORCldZJiGsfewvQf.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 13-05 20:40
Eigenlijk kunnen ze hiermee dus op elk moment de tarieven aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvd
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:31
Vandaag een brief ontvangen met nieuw contract van Engie. En nog steeds geen nieuwe reactie op klacht ontvangen.

Verzenddatum van nieuw contract is 11 januari 🥲🥲. Ik stuur nog een laatste bericht en dan gaat t naar rechtsbijstand ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Stefke schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:27:
Eigenlijk kunnen ze hiermee dus op elk moment de tarieven aanpassen.
Soort van flexibele tarieven maar dan alleen te voordele van Engie waarschijnlijk. 8)7
Omhoog aanpassen zullen ze heel vlot mee zijn. Naar beneden doen ze waarschijnlijk rustig aan.

[ Voor 17% gewijzigd door ManiacsHouse op 17-01-2024 21:40 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Reactie van hun interne jurist. Inderdaad hebben ze dus gegokt op uitstel van het loskoppelen en nieuwe wetgeving. Maar ik lees geen bevestiging dat eenzijdige aanpassing van de baan is, dus als ze hier voor maandag niet op terugkomen gaan we gewoon naar de rechter.
In de eerste plaats wil ik u bedanken voor uw komst van afgelopen donderdag 11 januari naar ons kantoor en het gesprek dat we met u hadden.

Tijdens dit gesprek, dat wij als prettig hebben ervaren, zijn meerdere zaken ter sprake gekomen. Kortgezegd is het kernpunt de koppeling tussen de leveringstarieven en de teruglevertarieven. Tijdens het gesprek is door ons een uitgebreide toelichting gegeven op de ontwikkelingen op de (handels)markt voor gas en elektriciteit sinds (kortgezegd) de energiecrisis, het afnameprofiel van afnemers in het kader van de energietransitie, het effect van zonnepanelen en teruglevering op de (inkoop- en verkoop)positie van leveranciers op de handelsmarkt en de risico’s die daarmee gepaard gaan, alsmede de actuele ontwikkelingen op het gebied van toepasselijke wet- en regelgeving. Zowel door ENGIE als door u werd onderschreven dat de huidige salderingsregeling niet meer passend is bij de huidige tijd en onhoudbaar is. ENGIE heeft bovendien benoemd dat de overeenkomsten voor de levering van gas en elektriciteit tussen energieleveranciers en kleinverbruik afnemers, sectorspecifiek zijn. Die zijn flexibel van aard, waarbij geldt dat in overeenkomsten voor onbepaalde tijd met variabele tarieven bewust een weerspiegeling van de economische realiteit/kostenbalans is opgenomen, die periodiek door een energieleverancier tegen het licht wordt gehouden en op zorgvuldige wijze wordt herzien. Dat is hoe de markt en energieleveranciers werken, en dat is ook noodzakelijk voor hun voortbestaan. Daar staat bij dit soort overeenkomsten tegenover dat een afnemer te allen tijde het recht heeft om kosteloos en zonder reden de leveringsovereenkomst op te zeggen. Wij bespraken in dit licht overigens ook dat bij duurovereenkomsten voor onbepaalde tijd (ook wanneer deze minder flexibel van aard zijn) het niet zo is dat deze tot in lengte der dagen ongewijzigd kunnen voortduren als dat (bijvoorbeeld vanwege een disbalans in de kosten) niet in redelijkheid van een contractspartij kan worden gevergd. Zoals bekend ligt er momenteel bovendien een gewijzigd amendement voor bij de Eerste Kamer (geagendeerd voor 6 februari a.s.) dat tot wijzigingen kan gaan leiden waardoor er op zeer korte termijn een wettelijk vastgestelde netto terugleververgoeding van een bepaald minimumpercentage van het leveringstarief kan gaan gelden. ENGIE heeft ook benoemd dat het niet houdbaar en fair is dat de kosten als gevolg van teruglevering generiek via de leveringstarieven door energieleveranciers doorberekend worden aan alle klanten, waaronder ook de klanten zonder zonnepanelen.

ENGIE heeft, in het licht van de hierboven kort beschreven punten, aangegeven dat zij zich structureel blijft inzetten om ten aanzien van de verschillende contracten te voorzien in een passende weerspiegeling van de hiervoor toegelichte economische realiteit/kostenbalans, waarbij zij de marktontwikkelingen volgt en rekening blijft houden met de maatschappelijke en politieke context. ENGIE heeft u toegelicht dat zij zich beraadt hoe zij in dat licht tegemoet kan komen aan de mogelijke ontwikkelingen op wetgevend vlak en in de markt, de belangen van klanten zoals u, maar ook de belangen van alle andere klanten en de positie van ENGIE gelet op de marktdynamiek en de risico’s en kosten ten aanzien van teruglevering. Wij hebben u laten weten dat dit een zorgvuldig proces betreft en ENGIE heeft u hierover tijdens het gesprek dan ook geen concrete toezeggingen gedaan. ENGIE heeft wel benoemd dat u er op mag rekenen dat ENGIE de wetgevende ontwikkelingen rondom salderen en de vergoeding voor netto teruglevering op de voet volgt en zoekt naar een redelijke oplossing. ENGIE heeft aangegeven dat zij een gewijzigde netto terugleververgoeding in het licht hiervan voorlopig niet aan klanten factureert.

Zoals gezegd willen wij u nogmaals danken voor het prettige gesprek dat wij met u hebben gehad waarin zowel u als wij in openheid met elkaar hebben kunnen spreken.
Ze vinden dat de oude productvoorwaarden vanwege redelijkheid niet meer kunnen en dus gewijzigd kunnen worden. Ik denk dat die drempel toch wel een stuk hoger ligt en het niet aansluit bij de informatievoorziening.

Ook de ACM heeft daar niets over gezegd. Een bedrijf wat een slecht businessmodel heeft of slechte inkoop, hoeft wetmatig helemaal niet te blijven bestaan. We zagen dat al bij andere energieleveranciers.

Ze denken nog als staatsbedrijf qua klantcontracten terwijl de andere kant lekker loopt te harken.

Sorry voor de slechte leesbaarheid, maar dit is een integrale kopie afgezien van het vetgedrukte stuk om mensen de bevestiging van doorzetten TLV kunnen vinden. Enige vorm van leesbaarheid is zoals het een goede steentijdjurist betaamt niet belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Let wel dat wat ze schrijft hun versie is. Er is over veel dingen gesproken, maar er is concreet gezegd dat de wijziging niet wordt doorgevoerd en er is ook gevraagd hoe dat gecommuniceerd zou worden.

Het verhaal dat dat bekeken moest worden is met dit bericht een bevestigde vertragingstechniek en omdat ze dat wisten op dat moment een leugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:07
Anoniem: 27535 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:29:
Reactie van hun interne jurist. Inderdaad hebben ze dus gegokt op uitstel van het loskoppelen en nieuwe wetgeving. Maar ik lees geen bevestiging dat eenzijdige aanpassing van de baan is, dus als ze hier voor maandag niet op terugkomen gaan we gewoon naar de rechter.
Argh, zeer teleurstellend zeg :N .

Ik begrijp het ook niet zo heel goed van Engie. Hoeveel van dit soort klanten zullen ze nu nog hebben? Dat kan ze toch nooit zo extreem veel kosten? Nou ja, dan maar verdere stappen. Ik weet niet of je dat voor jezelf gaat doen of dat je dat ook en wilt kan namens een aantal gedupeerden, maar indien mogelijk haak ik graag aan en betaal ik uiteraard mee aan de kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Dat gaat ook mijn argument zijn; als ze de impact nog niet doorvoeren maar wel van mening zijn dat ze altijd mogen wijzigen, waarom dan niet de hele wijziging voorwaarden uitstellen tot het duidelijk is.

Zo was het gesprek op mij ook overgekomen: we zijn zoekende en laten het voor het moment in het midden. Wat betekent dat je dus niet wijzigt tot je het wel weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-05 08:03
rube schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:25:
[...]

Argh, zeer teleurstellend zeg :N .

Ik begrijp het ook niet zo heel goed van Engie. Hoeveel van dit soort klanten zullen ze nu nog hebben? Dat kan ze toch nooit zo extreem veel kosten? Nou ja, dan maar verdere stappen. Ik weet niet of je dat voor jezelf gaat doen of dat je dat ook en wilt kan namens een aantal gedupeerden, maar indien mogelijk haak ik graag aan en betaal ik uiteraard mee aan de kosten.
Ben ook wel benieuwd hoeveel klanten dit zijn. Ik ben er in ieder geval 1 (dankzij dit forum) en lever ongeveer 20.000kWh per jaar aan Engie op een SAP. Contract loopt tot 1 juli. Ik zou overgaan op een dynamisch tarief, maar misschien goed om ENGIE aan te houden als TLV gelijk blijft aan de leverkosten (ex btw, ex belasting).

[ Voor 5% gewijzigd door DmC1982 op 18-01-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Welke weg is de snelste? Rechtsbijstand of de Geschillen Commissie? Iemand hier al ervaring mee? Want kennelijk hoeven we op redelijke termijn (2-3 weken) dus niets van Engie te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:28
Ik heb op mijn klacht van 14 December, en de daaropvolgende reminder van 2 Januari tot op heden nog geen reactie ontvangen van Engie. Na de reactie van mevrouw Plas zijn ze akelig stil. Als kers op de taart heb ik gisteren een brief binnen gekregen met mijn "nieuwe" contract, voorwaarden 2024.1, en een terugleververgoeding van €0,04. Ze reageren dus niet meer op mijn mails, sturen me nieuwe contracten, en na het laatste bericht van @Anoniem: 27535 vraag ik me zeer af of ze hun beloftes na gaan komen.

Aan de ene kant ben ik het getouwtrek en de radiostilte zat en wil ik op korte termijn naar de geschillencomissie stappen, maar aan de andere kant wil ik nog even afwachten of ze de TLV verlaging voorlopig echt af hebben geschaft omdat het me tijd/geld scheelt als ik de geschillencomissie niet in hoef te schakelen. Ik blijf dit topic in ieder geval op de voet volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenlaar
  • Laatst online: 03-05 21:21
JMS-2 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:30:
[...]

In het andere forum had iemand dit al bevestigd gekregen.
Alle tarieven staan voor 3 jaar vast, ook de tlv.
Er gaat geen teruglevering boete komen en de vaste leveringskosten worden ook niet veranderd.
Dit schijnt niet te kunnen bij een vast contract.

Maar ik wil dit allemaal wel zwart op wit hebben, dus ik zal volgende week even mailen of bellen naar GC.

Oh ja, enkel wat niet door hun bepaald wordt zoals de belasting en btw kan wel veranderen.
Zo ook neem ik aan bij een wetsverandering omtrent salderen/tlv.
Kan jij, of iemand anders een linkje geven waar ik hier meer over kan terugvinden? Ik heb het forum doorzocht, maar kom niet bij het juiste draadje uit, waarin wordt gezegd dat de tlv niet aangepast kan worden door hen in vast contract. Want ze stellen dat nettoteruglevering voorwaarden voor zouden gaan op contractvoorwaarden in geval van tegenstrijdigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:52
vgroenlaar schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:16:
[...]

Kan jij, of iemand anders een linkje geven waar ik hier meer over kan terugvinden? Ik heb het forum doorzocht, maar kom niet bij het juiste draadje uit, waarin wordt gezegd dat de tlv niet aangepast kan worden door hen in vast contract. Want ze stellen dat nettoteruglevering voorwaarden voor zouden gaan op contractvoorwaarden in geval van tegenstrijdigheden.
Wat is nu de beste terugleververgoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-05 10:52
Wat een gedoe zeg, ik ga ook zo'n energiemaatschappij oprichten. Je kunt contracten sluiten en vervolgens nadien alles zo aanpassen zodat de ruime winst altijd overeind blijft ;-)

Zelf ook klachten gedaan, geen antwoord meer gehad. Ik heb 2022.2. Wel ooit begonnen met 2021.7 en stilzwijgend verlengd naar 2022.2, hoewel, ze noemen het elk jaar weer een contractwissel. Uiteraard de koppeling en in eerste contracttekst geen wijzigingsbeding. Bizar dat je mbt geen enkele voorwaarde in je contract zekerheid hebt.

Wat mij persoonlijk ook volstrekt onduidelijk is, is wat nu precies de definitie is van netto teruglevering. De nieuwe tekst hierover is niet duidelijk. Geldt het netto teruglevertarief nu al meteen op de dag zelf als je eens meer levert dan verbruikt of pas aan einde jaar, als je onder aan de streep hebt opgeleverd..... lijkt alle kanten op te kunnen.....

""
Salderen en terugleveren:

Voor de stroom die jij teruglevert, ontvang je hetzelfde tarief (incl. btw en energiebelasting) als je betaalt voor de stroom die je op dat moment afneemt. Lever je meer terug dan dat je verbruikt, dan ontvang je voor deze netto teruglevering
een vergoeding van € 0,04 per kWh (excl. btw en energiebelasting)""

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happening
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-05 22:56
Ik had dit topic pas later gevonden dus was niet op de hoogte van de actie van Floppus die al liep. Ik had sinds 15-03-2023 een ENGIE Modelcontractvoorwaarden (versie 2022.1), Naar aanleiding van de mail van Engie over wijzigen van de tarieven ben ik overigens al overgestapt naar een andere leverancier per eind januari 2024. Dat had ik niet gedaan als ik wist dat de bestaande voorwaarden zouden blijven gelden.

Nu kreeg ik op 3 januari 2024 een nieuw contract ENGIE Open waarop ik een mail heb gestuurd dat ik het modelcontract wilde behouden.

Vanavond kreeg ik opeens weer een gewijzigd contract. Maar let op: een nieuw ENGIE modelcontract (voorwaarden versie 2023.1) en dus nog steeds een teruglevergoeding van 0,04.

Dus het lijkt erop dat ENGIE wel iets doet maar nog steeds nieuwe contracten maakt en niet de bestaande contracten laat doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
  • Laatst online: 08-04 03:09
vgroenlaar schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:16:
[...]

Is dit wat je zoekt?
Dit is uit het 3 jarig contract.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XmStC9mwD5_n57OZm_l4zOEPE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZylVIOYFnxbgzGw67eJgYrr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door JMS-2 op 18-01-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeol
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:54
Hier ook net als meerere mensen weer zomaar een nieuw contract toegestuurd gekregen.

- Op 17 Dec een klacht ingediend, waarbij ENGIE mijn modelcontract met 2022.1 voorwaarden eenzijdig heeft aangepast naar ENGIE OPEN met andere voorwaarden. Aangegeven dat ik die wijziging niet accepteer.
- Op 20 Dec reactie ontvangen, waarin ENGIE mijn contract terugzet naar Modelcontract, maar vervolgens wel met voorwaarden 2023.1.
- Op 21 Dec nogmaals aangegeven dat ik het eenzijdig wijzigen niet accepteer en mijn modelcontract met voorwaarden 2022.1 terug wil.
- Vervolgens even radiostilte. (kerst nieuwjaars periode) + afwachten gesprek van @Anoniem: 27535
- 11 Jan krijg ik opeens weer eenzijdig een nieuw contract in mijn schoenen geschoven waarin ze mij weer om proberen te zetten naar ENGIE OPEN met voorwaarden 2024.1.
- 16 Jan maar weer aangegeven dat ik dit niet accepteer en gewoon mijn Modelcontract met voorwaarden 2022.1 terug wil die ik vorig jaar met ze heb afgesloten.

Is toch om moedeloos van te worden die club...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vgroenlaar
  • Laatst online: 03-05 21:21
JMS-2 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:11:
[...]

Is dit wat je zoekt?
Dit is uit het 3 jarig contract.

[Afbeelding]
Dit is wel waar het over gaat inderdaad, maar heb na veel zoeken in het terugleververgoeding forum hier en daar wat opmerkingen gevonden. Maar dit oude artikel vond ik vooral geruststellend: https://www.consumentenbo...-contracten-niet-verlagen

Dit zal net zo goed voor Engie, GreenChoice etc. op horen te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• davasch
  • Nu online
davasch schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:39:
Wij zijn hiermee bezig en zullen hier komende week mee verdergaan, waarna wij in week 3 (vanaf 15 januari) bij u terug komen. Wij hopen dat u hier begrip voor heeft en bereid bent om in afwachting daarvan nog even te wachten met het betekenen van uw dagvaarding.
Uiteraard nog niets gehoord, deze zo maar eens de deur uit doen:
Members only:

Acties:
  • +18 Henk 'm!

Ik ga er maar alvast vanuit dat ik niets terughoor, dus het verloop sinds gesprek en standpunten alvast ruwweg uiteengezet.
Het gesprek op 11 Januari 2024 verloopt constructief en de indruk wordt gewekt dat de situatie rond overeenkomsten opnieuw wordt bekeken en tot die tijd worden in ieder geval de wijzigingen, bijvoorbeeld aan tarieven, niet doorgevoerd.

De juridische basis wordt niet concreet vastgesteld omdat gedaagde liever de direct voor handen zijnde gevolgen bespreekt.

Gedaagde beargumenteert dat de bestaande contracten niet meer redelijk en billijk zijn en daarom mogen worden aangepast..

Eiser gaat niet mee in het standpunt ten aanzien van redelijkheid en billijkheid, maar omdat gedaagde in beleving van eiser heeft aangegeven dat de situatie opnieuw wordt geëvalueerd, wil eiser die ontwikkeling wel afwachten.

Eiser stuurt een gespreksverslag, waarop bijna een week lang geen reactie komt.

Eiser verneemt van andere gedupeerden dat de communicatie die zij ontvangen niet overeenkomt met wat op 11 Januari besproken is;
Mensen met een modelcontract krijgen wederom te horen dat hun contract is omgezet
Mensen krijgen de aangepaste terugleververgoeding van 4 cent gecommuniceerd

Eiser geeft bij gedaagde aan dat de communicaties niet in lijn zijn met wat besproken is op 11 Januari en dat nog op reactie ten aanzien van het gespreksverslag gewacht wordt.

Gedaagde komt met reactie dat de wijziging van voorwaarden gewoon is doorgezet en dat slechts uitstel van aanpassing van facturatie aan de orde is.

Eiser gaat hier niet mee akkoord en geeft een deadline om alsnog de wijziging van voorwaarden terug te draaien

Gedaagde reageert niet bevredigend binnen de deadline, waarop deze aangepaste dagvaarding is betekend. In reactie op de mondeling verstrekte argumenten van gedaagde alvast het volgende;

Redelijkheid en billijkheid zijn hier niet in het geding.
In het algemeen zijn de omstandigheden en verhoudingen tussen partijen niet zo dat van strijdigheid met redelijkheid en billijkheid hier sprake kan zijn, maar in aanvulling brengt eiser graag het volgende ter overweging;
Het contract waarover gesproken wordt is gesloten op 1 Juli 2022, nog geen 18 maanden voor wijziging;
De marktsituatie en eventuele uitzonderlijke omstandigheden zoals groei van zonnepanelen en oorlog in Oekraïne, mochten die al van invloed zijn, waren ten tijde van sluiten overeenkomst al ruimschoots bekend met voldoende tijd om eventuele nieuwe contracten hierop aan te passen;
Gedaagde had simpelweg ten aanzien van de verschillende contractvoorwaarden in enkele regels een héél simpel wijzigingsbeding op kunnen nemen waarmee geen enkele discussie had kunnen plaatsvinden;;
Het moederbedrijf van gedaagde heeft afgelopen jaar meer dan 5 miljard euro winst gedraaid met uitkering van bijna 9% dividend;
Van een dergelijke organisatie mag verwacht worden dat competente lokale vertegenwoordiging is aangesteld met voldoende zakelijke en juridische expertise om in de Nederlandse markt te handelen en iets eenvoudigs als een wijzigingsbeding te implementeren waar nodig;
Opgeteld kan niet anders worden geconcludeerd dat gedaagde contracten bewust zonder wijzigingsbeding heeft opgesteld als concurrerend aanbod in de markt.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 19-01-2024 15:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davasch
  • Nu online
Netjes! De laatste paragraaf slaat de spijker op z'n kop wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicootje077
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:15
Inderdaad netjes, van Floppus dan natuurlijk, helemaal niet netjes van Engie.

Ik heb nog steeds geen inhoudelijk antwoord op mijn klachten hierover van 15-12-2023, 04-01-2024 en mijn herrinerings mail van 15-01-2024.
Ik denk dat ik de pen voor een klacht bij de geschillencommissie maar alvast laat warm lopen

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Zowaar reactie. Fijn, maar ik wil het eerst maar eens zien en zet ik vooralsnog gewoon door. Laat ze maar voortmaken.

Even relevante sectie weer uit de blabla gehaald:
...heeft ENGIE het besluit genomen ook de wijziging van de voorwaarden als zodanig ongedaan te maken (door u aangeduid als ‘aanpassing van de voorwaarden’). ENGIE zal hierover breed communiceren, waarbij zij niet alleen – en vanzelfsprekend - rekening zal houden met de verschillende bestaande contractsituaties, maar tevens met hetgeen op 6 februari a.s. ten aanzien van het aanhangige wetsvoorstel wordt beslist...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• davasch
  • Nu online
Hier ook zojuist reactie ontvangen met dezelfde strekking omkaderd door het 'niet langer houdbaar vanwege energietransitie/veranderde markt/wetswijzigingen':

Members only:

Relevant lijkt mij dat Engie aangeeft:
  • Me 'terug te plaatsen' naar voorwaarden 2022.1
  • Geen aangepast TLV te factureren
  • Dat er hoogstwaarschijnlijk een minimumpercentage van het leveringstarief wettelijk geïntroduceerd zal worden.Dit lijkt mij geen invloed te hebben op dit contract omdat het om een minimum gaat, maar we zullen zien hoe de wet uitpakt.
Kortom, voor nu lijkt me alles OK, en waarschijnlijk over een aantal maanden opnieuw discussie over een veranderde prijsstructuur, verhoogde leverkosten of andere vorm van zonnepanelenboete.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-05 09:03
davasch schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:57:
Hier ook zojuist reactie ontvangen met dezelfde strekking omkaderd door het 'niet langer houdbaar vanwege energietransitie/veranderde markt/wetswijzigingen':

***members only***

Relevant lijkt mij dat Engie aangeeft:
  • Me 'terug te plaatsen' naar voorwaarden 2022.1
  • Geen aangepast TLV te factureren
  • Dat er hoogstwaarschijnlijk een minimumpercentage van het leveringstarief wettelijk geïntroduceerd zal worden.Dit lijkt mij geen invloed te hebben op dit contract omdat het om een minimum gaat, maar we zullen zien hoe de wet uitpakt.
Kortom, voor nu lijkt me alles OK, en waarschijnlijk over een aantal maanden opnieuw discussie over een veranderde prijsstructuur, verhoogde leverkosten of andere vorm van zonnepanelenboete.

***members only***
Dat is goed nieuws, dat je terug mag naar 2022.1

Ben wel benieuwd wat Engie verwacht van het besluit op 6 feb. Lijkt of ze voorkennis hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davasch
  • Nu online
Helaas wordt dus maar eens duidelijk dat inderdaad alleen met gestrekt been en een strakke deadline er voor zorgt dat je een reactie ontvang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

6 Februari is niet relevant als je het standpunt inneemt dat Engie sowieso een eigen rekenmethode heeft gepubliceerd die niet naar wetgeving verwijst.

Ergo, als de wet een minimum van 80% bepaalt, blijft het bij Engie 100%.

Of dit stand houdt ligt er naar mijn smaak aan hoe de rest nu wordt afgehandeld. In het geheel kan het anders bezien worden dan als dat het enige hiaat in het contract zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Anoniem: 27535 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:19:
6 Februari is niet relevant als je het standpunt inneemt dat Engie sowieso een eigen rekenmethode heeft gepubliceerd die niet naar wetgeving verwijst.

Ergo, als de wet een minimum van 80% bepaalt, blijft het bij Engie 100%.

Of dit stand houdt ligt er naar mijn smaak aan hoe de rest nu wordt afgehandeld. In het geheel kan het anders bezien worden dan als dat het enige hiaat in het contract zou zijn.
Ik weet niet hoe het in de wet geregeld wordt, maar als het een dwingendrechterlijke bepaling wordt ligt het misschien anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:53

ap3nr0ts

hoi

Heeft iemand die geen zin had in gezeik al hun eindrekening gehad? Ik stapte per 1-1 over en wil gewoon het opgebouwde bedrag hebben namelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afas schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:30:
[...]
Ik weet niet hoe het in de wet geregeld wordt, maar als het een dwingendrechterlijke bepaling wordt ligt het misschien anders?
Als de nieuwe wet verbiedt 100% te rekenen, dan ja. Good luck with that 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
@Anoniem: 27535 en @Afas

De voorgestelde wettelijke terugleververgoeding geld alleen voor de KWh's die niet gesaldeerd kunnen worden. Ik vraag me oprecht af of dat de voorgestelde minimale terugleververgoeding ook geld in de situatie van netto teruglevering.

[ Voor 66% gewijzigd door dvl-2 op 20-01-2024 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-05 22:03
dvl-2 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 07:30:
@Anoniem: 27535 en @Afas

De voorgestelde wettelijke terugleververgoeding geld alleen voor de KWh's die niet gesaldeerd kunnen worden. Ik vraag me oprecht af of dat de voorgestelde minimale terugleververgoeding ook geld in de situatie van netto teruglevering.
In welk stuk heb je deze nuance gelezen?
Ik lees overal dat je een minimale vergoeding moet krijgen voor wat je teruglevert (lees: alles wat je niet saldeert). Nergens zie ik ander onderscheid.. inmiddels zijn de EK stukken zo omvangrijk geworden dat ik het over het hoofd kan zien...

Als dit ter op 6 februari zo doorheen komt met overal het woord minimum en niks dwingendrechtelijk, sluit ik direct een RBV af.. mogen die de strijd aangaan met Engie over de afrekeningen. Dan zitten we goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Ter leering end vermaeck; ik heb in 2022 al aangehaald dat dit contract niet zomaar gewijzigd zou kunnen worden. Ik weet dat ik rond die tijd ook al aanried om dit contract vooral nooit op te zeggen 😇
Anoniem: 27535 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:25:
[...]

Neen. In de basis van het Europees consumentenrecht is vastgelegd dat voorwaarden tijdens de looptijd van een contract niet aangepast kunnen worden. Als er een beding is voor aanpassingen, dan geeft dat altijd het recht om bij een daadwerkelijke aanpassing kosteloos te ontbinden.

Wat een leverancier (met vaak medewerkers die maar iets roepen) ook zegt. Dit is simpelweg de wet.

Let wel op! Veel bedrijven doen een aanbod om 'te verlengen'. Daarbij worden de nieuwste voorwaarden (met mogelijk hoge opzegvergoeding) ergens met een vinkje voorgelegd terwijl mensen aannemen dat verlengen == alles hetzelfde behalve wat echt getoond wordt.
Dat zou voor een rechter ook beargumenteerd kunnen worden, dat een andere opzegboete wel een heel primaire voorwaarde is die niet ergens verborgen mag worden, maar dat is dan weer een mogelijk lastig traject. Ergo, in deze tijden is het extra belangrijk ook de voorwaarden echt goed te checken bij wisselen, verlengen, opzeggen, etc.

De energieboeren presenteren zichzelf graag als de motor van de energietransitie, maar zoals het goede maffia betaamt zijn ze er goed in het beeld wat ze wensen te marketen. Ik neem nog liever deel aan weer een presentatie voor een nieuwe piramideconstructie dan dat ik een woordvoerder van een energieboer vertrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
@Randy1800

Er zijn inderdaad teveel stukken die je eigenlijk allemaal op elkaar zou moeten leggen om een compleet beeld te houden.

De stukken die ik gelezen hebben het over KWhs die niet gesaldeerd kunnen worden en dat daar de redelijke vergoeding voor zou gelden. Een voorbeeld ter illustratie:

Inname 3000
Invoer 2000
Salderingspercentage 75%

Te salderen kwhs is dan 0,75 x 2000 =1500.

Klant moet dus over 1500kwh het volle pond betalen en krijgt over 500kwh dan die 80%. Dit is wel redelijk duidelijk.

Het wordt vager als je nu netto leverancier bent.

Inname 4000
Invoer 5400
Percentage 66%

Te salderen is dan 3600

Ik lees de nieuwe wet dan als:

Betalen over 4000-3600 = 400kwh a 40c
Over 400kwh die 80% terugleververgoeding a 16c
Netto teruglevering 1400 tegen ??? (Zeg het maar). Ik ben bang dat dat in ieder geval niet tegen die 80% zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-05 22:03
@dvl-2 waar lees je dat laatste stukje?
Ik zag maar twee zaken:
Alles wat je kan salderen en alles wat je niet kan salderen.

Nog geen aparte bepaling voor netto terugleveraars
Pagina: 1 ... 14 ... 25 Laatste

Let op:
Uitkomst van het harde werk van Floppus:
Floppus in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"