Engie snoeit in de terugleververgoeding

Pagina: 1 ... 15 ... 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aadjuh_
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17-05 16:49
dvl-2 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:16:
@Randy1800

Er zijn inderdaad teveel stukken die je eigenlijk allemaal op elkaar zou moeten leggen om een compleet beeld te houden.

De stukken die ik gelezen hebben het over KWhs die niet gesaldeerd kunnen worden en dat daar de redelijke vergoeding voor zou gelden. Een voorbeeld ter illustratie:

Inname 3000
Invoer 2000
Salderingspercentage 75%

Te salderen kwhs is dan 0,75 x 2000 =1500.

Klant moet dus over 1500kwh het volle pond betalen en krijgt over 500kwh dan die 80%. Dit is wel redelijk duidelijk.

Het wordt vager als je nu netto leverancier bent.

Inname 4000
Invoer 5400
Percentage 66%

Te salderen is dan 3600

Ik lees de nieuwe wet dan als:

Betalen over 4000-3600 = 400kwh a 40c
Over 400kwh die 80% terugleververgoeding a 16c
Netto teruglevering 1400 tegen ??? (Zeg het maar). Ik ben bang dat dat in ieder geval niet tegen die 80% zal zijn.
Naar mijn idee is de berekening anders:
Inname 3000
Invoer 2000
Salderingspercentage 75%
Je neemt 3000 af, daarvan mag je 75% salderen dus max 2250. Aangezien je maar 2000 invoert heeft dit in dit voorbeeld nog geen gevolgen.

Inname 4000
Invoer 5400
Je neemt 4000 af, daarvan mag je 75% salderen dus max 3000. Je moet dus 1000 kopen. Voor de overgebleven invoer (5400-3000) 1400 krijg je een terugleververgoeding van min.80% kale levertarief.
Bovenstaande voorbeeld is natuurlijk op basis van voorgestelde wetswijziging mocht deze van kracht worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-05 01:39
Aadjuh_ schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:57:
[...]

Inname 4000
Invoer 5400
Je neemt 4000 af, daarvan mag je 75% salderen dus max 3000. Je moet dus 1000 kopen. Voor de overgebleven invoer (5400-3000) 1400 2400 krijg je een terugleververgoeding van min.80% kale levertarief.
Bovenstaande voorbeeld is natuurlijk op basis van voorgestelde wetswijziging mocht deze van kracht worden

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aadjuh_
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17-05 16:49
Thx!
Typfoutje van mij🤭

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Nog eens over nagedacht:
Vgl de app bieden ze iets van 0.38 TLV
Vlak na 6 februari komen ze met een standpunt.

Eigenlijk lopen ze helemaal geen risico.
Die eerste 6 weken van het nieuwe jaar lever je toch niet terug.
Dus kost het ze ook niets.
Wat ze na die tijd gaan doen is belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
@esphome

Zo kun je het ook bekijken.
Voor een leek is het niet meer te volgen.
Ik keek naar het bedrag wat ik naar verwachting terug vgl de app.
Dat was het dubbele van ik berekend had.
Had het uitgerekend omdat ik de mogelijk van overstappen aan het overwegen was. Je kunt wel een hoger bedrag krijgen maar dan zijn de leveringsvoorwaarden kosten weer hoger
Wacht het allemaal wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
Members only:

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
montebaldo55 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:38:
@esphome

Zou niet (nooit) op een app vertrouwen, beter zelf berekenen met de jou bekende meterstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Dank.
Daar zal nog heel wat media aandacht over komen.

Maar wat wordt nu het TLV over gedeelte wat je niet kunt salderen?
Worden daar ook bindende afspraken over gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Aadjuh_ schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:57:
Naar mijn idee is de berekening anders:
Inname 3000
Invoer 2000
Salderingspercentage 75%
Je neemt 3000 af, daarvan mag je 75% salderen dus max 2250. Aangezien je maar 2000 invoert heeft dit in dit voorbeeld nog geen gevolgen.

Inname 4000
Invoer 5400
Je neemt 4000 af, daarvan mag je 75% salderen dus max 3000. Je moet dus 1000 kopen. Voor de overgebleven invoer (5400-3000) 1400 krijg je een terugleververgoeding van min.80% kale levertarief.
Nee. zo werkt het niet. Het percentage wordt berekend over de laagste waarde van invoeding en afname van het net, sinds minister Jetten het wetsvoorstel aangepast heeft (tweede nota van wijziging https://www.eerstekamer.n...ment3/f=/vlwvb4zr5wzv.pdf). Dat is al uitentreuren besproken in het topic toekomst van de saldeerwetgeving https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2188210
Let er ook op dat als het wetsvoorstel het zou halen in de Eerste Kamer, dat er dan per tariefperiode gesaldeerd gaat worden (aangenomen amendement Bontenbal). Ook terug te vinden in dat topic.

[ Voor 6% gewijzigd door Linea op 21-01-2024 05:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ovanderwalle
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 04-12-2024
Anoniem: 27535 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:27:
[...]

Ik heb met bijlage van jouw screenshot een deadline gesteld van vrijdag einde dag om de inhoud van het gesprek en mijn verslag te bevestigen.

Jammer toch weer...
Om de druk hoog te houden, heb ik vanochtend onderstaande mail aan Engie gestuurd

===================

Geachte mevrouw, meneer,

Ik schrijf u naar aanleiding van uw e-mail van 17 januari 2024 waarin u verwijst naar mijn verzoek om de wijziging in mijn contract ongedaan te maken en mijn contract terug te zetten naar de oude voorwaarden. In uw reactie geeft u aan dat dit niet mogelijk is en dat u het recht heeft om de voorwaarden van mijn variabele contract te wijzigen.

Hierbij teken ik bezwaar aan tegen het standpunt dat u heeft ingenomen. U verwijst naar artikel 19 van de voorwaarden waarin staat dat u het recht heeft om de voorwaarden aan te passen. Echter, het is van essentieel belang om op te merken dat er tussen Engie en mij geen concrete afspraak is gemaakt bij het aangaan van de overeenkomst over de door Engie te betalen terugleververgoeding. De enige afspraak die is gemaakt, is dat de terugleververgoeding gelijk zal zijn aan het kale leveringstarief. De voorgestelde wijziging in de terugleververgoeding is daarom in strijd met de expliciete afspraak zoals vastgelegd in mijn contract.

Bovendien ben ik op de hoogte van recente correspondentie tussen Engie en andere klanten waarin Engie de wijzigingen in de voorwaarden die per 1 januari 2024 waren doorgevoerd, heeft teruggedraaid. Hieruit concludeer ik dat Engie erkent dat de oorspronkelijke voorwaarden van toepassing moeten blijven voor bestaande klanten.

Derhalve sommeer ik u nogmaals om de wijziging van de voorwaarden per 1 januari 2024 ongedaan te maken en binnen vijf werkdagen schriftelijk te bevestigen dat de oude productvoorwaarden, versie 2022.1, van kracht blijven voor mijn contract.

Indien uw bevestiging uitblijft, ben ik genoodzaakt deze zaak voor te leggen aan de geschillencommissie Energie en verdere juridische stappen te overwegen. Ik hoop dat het niet zover hoeft te komen en dat Engie bereid is om de gemaakte afspraken na te komen.

Ik zie uw spoedige reactie met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Laatst online: 23:20
montebaldo55 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:38:
@esphome

Had het uitgerekend omdat ik de mogelijk van overstappen aan het overwegen was. Je kunt wel een hoger bedrag krijgen maar dan zijn de leveringsvoorwaarden kosten weer hoger
Wacht het allemaal wel af.
Je ziet daar het 'saldeer tarief' niet netto tlv.
Je moet de belasting en BTW ervan af trekken.

Althans bij mij zijn ze gelijk (lv en tlv in de app) maar dat is niet hoe ze het gaan betalen.

Jammer genoeg

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-05 22:03
Linea schreef op zondag 21 januari 2024 @ 05:14:
[...]

Nee. zo werkt het niet. Het percentage wordt berekend over de laagste waarde van invoeding en afname van het net, sinds minister Jetten het wetsvoorstel aangepast heeft (tweede nota van wijziging https://www.eerstekamer.n...ment3/f=/vlwvb4zr5wzv.pdf). Dat is al uitentreuren besproken in het topic toekomst van de saldeerwetgeving https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2188210
Let er ook op dat als het wetsvoorstel het zou halen in de Eerste Kamer, dat er dan per tariefperiode gesaldeerd gaat worden (aangenomen amendement Bontenbal). Ook terug te vinden in dat topic.
Als dat van Bontebal erdoor komt, wordt je saldering op jaarbasis afhankelijk van je tarief in de zomer (= meeste opwek). Zie zijn voorstel om op euro-basis te gaan salderen per tariefsperiode:

https://www.eumonitor.nl/...vik7m1c3gyxp/vm02ko2gd0z8

Volgende stap voor de energiemaatschappijen is dan toch zorgen dat de winter niet meer in dezelfde tariefsperiode als de zomer zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Randy1800 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:08:

Als dat van Bontebal erdoor komt, wordt je saldering op jaarbasis afhankelijk van je tarief in de zomer (= meeste opwek). Zie zijn voorstel om op euro-basis te gaan salderen per tariefsperiode:

https://www.eumonitor.nl/...vik7m1c3gyxp/vm02ko2gd0z8

Volgende stap voor de energiemaatschappijen is dan toch zorgen dat de winter niet meer in dezelfde tariefsperiode als de zomer zit?
De Tweede Kamer heeft het amendement aangenomen. Enige manier om het niet door te laten gaan, is als de Eerste Kamer het wetsvoorstel verwerpt. Natuurlijk gaan energiebedrijven bij salderen in tariefperiodes verschillende tarieven berekenen voor zomer en winter. Waarom denk je dat steeds meer bedrijven, zoals in dit topic Engie, in hun voorwaarden opnemen dat ze de tarieven op ieder moment van het jaar mogen wijzigen op basis van ontwikkelingen van de marktprijzen? Dat worden zomers met hele lage lever- en teruglevertarieven en winters met beduidend hogere tarieven. Contractuele voorwaarden als tlv = kaal levertarief (zoals bij Engie) of het in het wetsvoorstel opgenomen tlv = minimaal 80% kaal levertarief zijn van weinig waarde meer bij contracten met tarieven die meermaals per jaar gewijzigd mogen worden. Energieleveranciers kunnen de waarde van het kale levertarief zelfs een deel van het jaar op 0 zetten, zoals BudgetEnergie met de weekeindemiddagtarieven in het zomerhalfjaar doet (kan specifiek voor de middagen natuurlijk alleen bij ingeschakelde slimme meter; maar per halfjaar of kwartaal of vaker van tarief wisselen kan ook met de domme en uitgeschakelde slimme meters).

Maar goed, die discussie hoort in het topic toekomst van salderen thuis, niet in dit topic (tenzij Engie concreet op deze wijze in de tlv gaat snoeien).

[ Voor 5% gewijzigd door Linea op 22-01-2024 01:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Bij Engie krijg je je oude voorwaarden terug, ik wil nog terughoren hoe ze het qua communicatie doen en met mensen die al overgestapt zijn.

Maar in die overeenkomsten bevatten volgens mij nog allemaal wijzigingsmogelijkheden voor tarieven per 1 januari en 1 Juli.

Ik heb daar qua tariefsperiode geen problemen mee- er zit meestal heel iets meer in het voorjaar, maar good enough.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-05 22:03
Anoniem: 27535 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:24:
Bij Engie krijg je je oude voorwaarden terug, ik wil nog terughoren hoe ze het qua communicatie doen en met mensen die al overgestapt zijn.

Maar in die overeenkomsten bevatten volgens mij nog allemaal wijzigingsmogelijkheden voor tarieven per 1 januari en 1 Juli.

Ik heb daar qua tariefsperiode geen problemen mee- er zit meestal heel iets meer in het voorjaar, maar good enough.
Voorwaarden voor Engie - jaarcontract zijn anders dan die van modelcontract helaas!
Heb 2022.1, staat alleen opmerking dat je wordt overgezet op een contract met variabele tarieven. Geeft behoorlijk wat speelruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Randy1800 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:29:
[...]

Voorwaarden voor Engie - jaarcontract zijn anders dan die van modelcontract helaas!
Heb 2022.1, staat alleen opmerking dat je wordt overgezet op een contract met variabele tarieven. Geeft behoorlijk wat speelruimte.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
montebaldo55 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 22:54:
Dank.
Daar zal nog heel wat media aandacht over komen.

Maar wat wordt nu het TLV over gedeelte wat je niet kunt salderen?
Worden daar ook bindende afspraken over gemaakt?
Eerst maar eens de stemming in de 1e kamer afwachten....
Vooralsnog zijn het plannen/ideeën van Jetten cs., het is nog niet definitief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-05 21:38
davasch schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:57:
Hier ook zojuist reactie ontvangen met dezelfde strekking omkaderd door het 'niet langer houdbaar vanwege energietransitie/veranderde markt/wetswijzigingen':

***members only***

Relevant lijkt mij dat Engie aangeeft:
  • Me 'terug te plaatsen' naar voorwaarden 2022.1
  • Geen aangepast TLV te factureren
  • Dat er hoogstwaarschijnlijk een minimumpercentage van het leveringstarief wettelijk geïntroduceerd zal worden.Dit lijkt mij geen invloed te hebben op dit contract omdat het om een minimum gaat, maar we zullen zien hoe de wet uitpakt.
Kortom, voor nu lijkt me alles OK, en waarschijnlijk over een aantal maanden opnieuw discussie over een veranderde prijsstructuur, verhoogde leverkosten of andere vorm van zonnepanelenboete.

***members only***
Zojuist exact dezelfde email gehad. Voor nu lijkt alles dus geregeld maar ben benieuwd wat de toekomst brengt. Nu sta ik aan het begin van het netto terugleverseizoen dus als ze over 2 weken anders besluiten schiet ik er nog niet veel mee op. Daarbij is het bij mij over 9dgn de meterstanden doorgeven (heb uitlezen uit staan) voor de jaarafrekening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fuurbie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-05 12:01
Wie hebben er inmiddels de bevestiging gehad dat ze terug worden geplaatst naar de voorwaarden 2022.1 . Het blijft hier angstvallig stil.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:21
dvl-2 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:34:
[...]
Zojuist exact dezelfde email gehad. Voor nu lijkt alles dus geregeld maar ben benieuwd wat de toekomst brengt.
Hier 5 minuten geleden ook dezelfde email ontvangen. Ze zullen nu iedereen (met een klacht)
wel een email sturen.
Voorlopig ok, maar nog wel even afwachten tot straks alles goed en correct geregeld is.

offtopic:
als ik lees hoe rechtsbijstandverzekering hiermee omgaan :N. Voor mij een reden om vrijwel nooit een rechtsbijstandverzekering te nemen. Als het dan echt nodig is bij een situatie, geef ik liever geld uit aan een advocaat die ik zelf kies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-04 16:24
Ik heb voorwaarden .2 en heb ook zojuist deze mail gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01:52
Hier ook zojuist de mail gehad, als een antwoord op een klacht, welke ik nooit formeel zo had ingedient.
Maargoed, voorlopig goed nieuws, kijken wat de toekomst brengt.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicootje077
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:44
Vanochtend ook bericht gehad, maar geen enkele melding dat mijn modelcontract versie 2022.1 van kracht blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-05 20:40
Ik heb ook die mail gehad, maar vreemd genoeg met een iets andere afsluiting:
In het licht van de hierboven geschetste zaken heeft ENGIE besloten om voorlopig geen gewijzigde netto terugleververgoeding te factureren en zal ook de wijziging van de voorwaarden per 1 januari 2024 ongedaan worden gemaakt.

Wij komen hier op korte termijn in communicatie op terug waarbij ook rekening zal worden gehouden met hetgeen op 6 februari in de Eerste Kamer wordt besloten.
.
Maar blijkbaar wel dezelfde strekking (geen wijziging van voorwaarden al wordt 2022.1 niet genoemd). Ik moest nog contact opnemen met rechtsbijstand (ze verwijzen bij mij ook niet naar de - wel aangekondigde - rechtsgang), maar dat heeft denk ik momenteel geen zin

Onnodige motivatie waarom ze hun "actie" hebben gedaan, ik snap ook wel dat ze mij liever weinig tot niks betalen voor mijn stroom. Maar dat is natuurlijk gewoon niet de discussie, die gaat over het contract+vw. en het zomaar willen wijzigen daarvan

[ Voor 14% gewijzigd door Stefke op 22-01-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:58
Ik zit op voorwaarden 2022.1 en heb zojuist ook de min of meer standaard reactie ontvangen. Het viel me overigens op dat die op kleine punten afwijkt van de tekst die anderen hebben ontvangen. Vandaar dat ik hem integraal plaats in MO tags.
Ik neig er toch sterk naar om te reageren dat ik me kan voorstellen dat ze van alles vinden over de marktontwikkelingen en dat ik begrijp dat ze dit vertalen in nieuwe producten voor nieuwe klanten maar dat ik toch erg hecht aan de afspraken die we hebben vastgelegd in onze overeenkomst. Behoudens wettelijke wijzigingen wens ik geen aanpassingen daarin, dat zou ik graag bevestigd zien om te voorkomen dat we over x weken/maanden weer dit hele circus moeten doormaken.

Hebben jullie nog aanvullingen hierop? @Anoniem: 27535 wellicht nog toevoegingen?
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Anoniem: 27535 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:24:

Ben ik ook wel benieuwd naar. Ben nu door foutieve voorlichting/onterecht verlaging van TLV overgestapt naar GC.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Jeroenneman schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:26:
[...]

Ben ik ook wel benieuwd naar. Ben nu door foutieve voorlichting/onterecht verlaging van TLV overgestapt naar GC.
In jouw geval zou ik je adviseren om zelf contact met Engie op te nemen en aan te geven dat je graag weer van je oude contract gebruik gaat maken gezien de move die men nu weer maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-05 07:37
Homer-Simpson schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:40:
[...]

In jouw geval zou ik je adviseren om zelf contact met Engie op te nemen en aan te geven dat je graag weer van je oude contract gebruik gaat maken gezien de move die men nu weer maakt.
Kleine kans dat ze je terugnemen onder de oude voorwaarden. Zit in hetzelfde schuitje.

Ik verwacht van Engie ook nog wel een aanpassing t.z.t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:24:
Ik zit op voorwaarden 2022.1 en heb zojuist ook de min of meer standaard reactie ontvangen. Het viel me overigens op dat die op kleine punten afwijkt van de tekst die anderen hebben ontvangen. Vandaar dat ik hem integraal plaats in MO tags.
Ik neig er toch sterk naar om te reageren dat ik me kan voorstellen dat ze van alles vinden over de marktontwikkelingen en dat ik begrijp dat ze dit vertalen in nieuwe producten voor nieuwe klanten maar dat ik toch erg hecht aan de afspraken die we hebben vastgelegd in onze overeenkomst. Behoudens wettelijke wijzigingen wens ik geen aanpassingen daarin, dat zou ik graag bevestigd zien om te voorkomen dat we over x weken/maanden weer dit hele circus moeten doormaken.

Hebben jullie nog aanvullingen hierop? @Anoniem: 27535 wellicht nog toevoegingen?

***members only***
Members only:

[ Voor 24% gewijzigd door esphome op 22-01-2024 14:22 . Reden: Correctie indruk van het gedrag van Engie. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
feddesman schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:45:
[...]

Kleine kans dat ze je terugnemen onder de oude voorwaarden. Zit in hetzelfde schuitje.

Ik verwacht van Engie ook nog wel een aanpassing t.z.t.
Volgens mij zijn er twee smaken:
1. Niks doen en wachten op Engie en hopen dat ze je een passend aanbod doen?
2. Zelf in actie komen.

Ik zou zonder twijfel voor optie 2 kiezen. Men kondigt een ongewenste wijziging van contractvoorwaarden aan. Dat is de enige reden voor jou als consument om over te stappen. D.m.v. dit forum verneem je dat de wijziging van contractvoorwaarden collectief wordt teruggedraaid. Je voelt je misleid, c.q. er is sprake van dwaling. Op die gronden verzoek je Engie om je weer als klant terug te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-05 07:37
Homer-Simpson schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:55:
[...]

Volgens mij zijn er twee smaken:
1. Niks doen en wachten op Engie en hopen dat ze je een passend aanbod doen?
2. Zelf in actie komen.

Ik zou zonder twijfel voor optie 2 kiezen. Men kondigt een ongewenste wijziging van contractvoorwaarden aan. Dat is de enige reden voor jou als consument om over te stappen. D.m.v. dit forum verneem je dat de wijziging van contractvoorwaarden collectief wordt teruggedraaid. Je voelt je misleid, c.q. er is sprake van dwaling. Op die gronden verzoek je Engie om je weer als klant terug te nemen.
Ik verwacht niet dat Engie mij een passend aanbod doet .
Meer in geen zin in het gezeik van Engie dat ze over een paar maanden weer wat gaan verzinnen.

En als ik nu weer terug zou gaan zit je ook met 2 maanden wat je niet saldeert etcetera.

[ Voor 5% gewijzigd door feddesman op 22-01-2024 14:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Zolang er niet een correcte en sluitende publieke communicatie vanuit Engie is, raad ik aan dat iedereen zijn of haar zaak daar aan blijft kaarten.

Ik verwacht nog reactie op mijn vraag om verduidelijking ook ten aanzien van wat ze dan verwachten per 6 feb en dat ik daar niet op wil wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:39
Anoniem: 27535 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:30:
Zolang er niet een correcte en sluitende publieke communicatie vanuit Engie is, raad ik aan dat iedereen zijn of haar zaak daar aan blijft kaarten.

Ik verwacht nog reactie op mijn vraag om verduidelijking ook ten aanzien van wat ze dan verwachten per 6 feb en dat ik daar niet op wil wachten.
Het is toch wel duidelijk wat er gaat gebeuren.

Optie 1: De eerste kamer neemt de wet aan. Dan gaan ze tarief periodes invoeren zodat het ongunstiger wordt.

Optie 2: De eerste kamer verwerpt de wet. Dan toveren ze andere opties uit de hoed om de verliesgevende klanten weg te krijgen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Hebben jullie nog opmerkingen op onderstaande reactie voordat ik deze verstuur naar onze vrienden van ENGIE?

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Anoniem: 27535 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:30:

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:05:
Hebben jullie nog opmerkingen op onderstaande reactie voordat ik deze verstuur naar onze vrienden van ENGIE?

Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:47
De reactie die ik eerder al gepost hebt van Engie van mij, in essentie dit:

Members only:

geeft m.i. geen reden om mijn dagvaarding door te zetten.

Ze doen namelijk exact wat ik van ze gevraagd heb: voorwaarden 2022.1 blijven van toepassing en de terugleververgoeding blijft ongewijzigd. Ik kan uit bovenstaande niet opmaken dat er sprake is van coulance (in mijn geval, voor andere reacties ligt dit wellicht lastiger).

Er zal na 6 februari wel weer iets uit de hoge hoed getoverd worden, maar dat zien we dan weer. Ik zal de dagvaarding alvast bijwerken met de nieuwe feiten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@davasch
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ovanderwalle

***members only***
Nette brief, en dank voor het delen!
...ik zou de brief niet met kusjes afsluiten >:) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-05 13:18

.Frank

Frank.

Ik heb ook vandaag de mail van Engie gekregen die meerderen hier gekregen hebben, maar helaas de 'slechte' versie ervan, waarin de expliciete verwijzing naar 2022.1 er niet in staat. Dus nog steeds multi-interpretabel, of in ieder geval niet glashelder.

Ik mail nu terug dat ik nog steeds op duidelijkheid wacht.

Edit: dit heb ik gemaild:
Dag Klachtenteam,

Dank voor jullie reactie. Helaas is die opnieuw niet toereikend, want jullie geven geen antwoord op mijn expliciete, en herhaalde vraag. Daarom nogmaals:

Willen jullie bevestigen dat het modelcontract dat wij hebben, met voorwaarden 2022.1 waarin levertarief en terugleververgoeding gekoppeld zijn, gehandhaafd blijft?

Jullie schrijven nu dat jullie "voorlopig geen gewijzigde netto terugleververgoeding" gaan factureren, maar dat lijkt te suggereren dat een gewijzigd tarief het probleem was. Dat was het niet, het ging om de loskoppeling van levertarief en teruglevertarief. Ook schrijven jullie dat "de wijziging van de voorwaarden per 1 januari 2024 ongedaan worden gemaakt", maar jullie hebben nu meermalen nieuwe contracten gestuurd (en niet voor de eerste keer op 1 januari), dus het is onduidelijk wat jullie nu precies ongedaan maken. Bovendien schreven jullie vandaag in mails naar andere klanten van Engie wél expliciet, "Wij kunnen u bevestigen dat u terug wordt geplaatst op uw modelcontractvoorwaarden versie 2022.1".

Graag jullie bevestiging dat voor mij hetzelfde geldt. Ik hoop dat dat op korte termijn lukt.

Vriendelijke groet,

.Frank

[ Voor 66% gewijzigd door .Frank op 22-01-2024 21:29 ]

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannietje1985
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-11-2024
Iemand tips voor mij aangezien ik hier alles volg maar ik per 1-1 geen klant meer ben bij Engie als gevolg van hun wijzigingen.
Ik heb op 20 12-23 nog een klacht ingediend maar nooit meer iets gehoord, waarschijnlijk omdat ik dus per 1-1 ben overgestapt.

Hoe zou ik best/handigst nog kunnen klagen, dat ik als gevolg van hun handelen wat dus onterecht was, ben overgestapt en dat ik wil dat zij mij als klant onder oude voorwaarden terugnemen en tevens evt. nadelige gevolgen (bv boete van GC) gaan compenseren?

Vraag me namelijk echt af hoe nuttig het is.
Het lijkt me enorm veel werk en ik proef uit alle communcatie van Engie dat zij zich beraden om alsnog van klanten zoals ons af te komen/weg te jagen met andere maatrgelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-05 12:51
Een nieuw contract ontvangen per 1-1 waarin alles duidelijk staat opgesomd. 4 cent teruglevering ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Sannietje1985 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:14:
Iemand tips voor mij aangezien ik hier alles volg maar ik per 1-1 geen klant meer ben bij Engie als gevolg van hun wijzigingen.
Ik heb op 20 12-23 nog een klacht ingediend maar nooit meer iets gehoord, waarschijnlijk omdat ik dus per 1-1 ben overgestapt.

Hoe zou ik best/handigst nog kunnen klagen, dat ik als gevolg van hun handelen wat dus onterecht was, ben overgestapt en dat ik wil dat zij mij als klant onder oude voorwaarden terugnemen en tevens evt. nadelige gevolgen (bv boete van GC) gaan compenseren?

Vraag me namelijk echt af hoe nuttig het is.
Het lijkt me enorm veel werk en ik proef uit alle communcatie van Engie dat zij zich beraden om alsnog van klanten zoals ons af te komen/weg te jagen met andere maatrgelen.
Jazeker, even iets verder teruglezen in dit topic. Bijvoorbeeld https://gathering.tweaker...message/77891192#77891192

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Hier een kort overzicht van de wetgeving waarover de 1e kamer zich op 6 Februari buigt.
https://www.ndfr.nl/content/p1-749439

https://www.eerstekamer.n...afbouw_salderingsregeling

Het is allerminst zeker of die wet het haalt, maar ook als dat het geval is, zie ik niet waar de bestaande contracten van Engie hiermee onverenigbaar zijn;
  • Engie beschrijft een rekenmethode hoe ze omgaan met salderen. Die rekenmethode lijkt niet strijdig met nieuwe wetgeving en Engie beroept zich niet op bepaalde wetgeving om daarmee wijzigingen mogelijk te maken in de rekenmethode.
  • De 80% vergoeding staat genoemd als minimum. 100% zoals Engie heeft beschreven wordt niet verboden. Ook hier is geen wijzigingsbeding voor opgenomen.
  • Er is een duidelijk wijzigingsbeding opgenomen specifiek voor tarieven: Januari en Juli. Engie weet dus prima hoe wijzigingsbedingen opgeschreven kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Ik kreeg zojuist bericht van de Geschillencommissie Energie dat ze de zaak verder gaan behandelen en de door mij aangereikte documenten naar Engie hebben doorgestuurd. Ze hebben nu 1 maand de tijd om te reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-05 13:18

.Frank

Frank.

Na mijn mail van gisteravond kreeg ik zojuist deze toevoeging van Engie:
Wij hebben in onze e-mail van 22 januari jl. aan u medegedeeld dat de wijziging van de voorwaarden per 1 januari 2023 ongedaan wordt gemaakt.

Dat betekent dat u de recent toegezonden voorwaarden en contracten als niet verzonden mag beschouwen. De ENGIE Modelvoorwaarden versie 2022.1 blijven dus van kracht.

Omdat een en ander de nodige administratieve handelingen vergt ontvangt u daarover op korte termijn nog een formele bevestiging.
Ze zullen wel '2024' bedoelen waar ze 2023 schrijven, maar daar zal ik geen punt van maken ;) . Fijn om nu ook zwart op wit te hebben dat 2022.1 gehandhaafd blijft. Dit lijkt me op zich al een duidelijke/rechtsgeldige bevestiging daarvan, maar prima als ze nog een 'formele bevestiging' willen sturen later.

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23:57
Ik heb gisteren ook dezelfde reactie van Engie gekregen waar niet expliciet instond dat de voorwaarden 2022.1 weer gelden. Heb daarom een reactie gestuurd dat ik graag bevestigd wil hebben dat de product voorwaarden 2022.1 nogsteeds gelden. Heb zojuist deze reactie gekregen.

Members only:

Nu vraag ik me af wat het verschil is tussen ENGIE Open, en ENGIE Modelvoorwaarden. Ik volg dit topic al een aantal maanden en ik zie dat iedereen het over het modelcontract heeft. Is er iemand die hier meer over weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuurbie
Ik denk dat het ook van belang is dat we de bevestiging krijgen dat ons oorspronkelijk contract in stand blijft inclusief de voorwaarden 2022.1

In theorie zou je kunnen beredeneren dat indien je voorwaarden 2022.1 in stand blijven. Maar je dan overgaat naar een nieuw contract je nog steeds de koppeling tussen teruglleververgoeding en levertarief kwijt ben.

Aangezien het wel bekende kopje niet expliciet vermeld staat bij de voorwaarden 2022.1. Maar onderdeel is van je contract/overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:31

Oekol

waka waka hey hey

We hebben mail terug via de rechtssbijstand:
Geachte mevrouw X,

U heeft namens de heer X een klacht ingediend.

De door ENGIE in november 2023 aangekondigde aanpassingen ten aanzien van de netto terugleververgoeding hebben onder andere te maken met de ontwikkelingen op de (handels)markt voor gas en elektriciteit sinds (kortgezegd) de energiecrisis, het sterk variërende en moeilijker voorspelbare afnameprofiel van afnemers in het kader van de energietransitie, het effect van zonnepanelen en teruglevering op de (inkoop- en verkoop)positie van leveranciers op de handelsmarkt alsmede de risico’s die daarmee gepaard gaan. ENGIE vindt het niet houdbaar en fair dat de kosten als gevolg van teruglevering generiek via de leveringstarieven door energieleveranciers worden doorberekend aan alle klanten, waaronder ook de klanten zonder zonnepanelen.

Naast de hierboven beschreven context nemen wij uw klacht en belang serieus. Wellicht bent u er mee bekend dat er momenteel een gewijzigd amendement voorligt bij de Eerste Kamer (geagendeerd voor 6 februari a.s.) dat tot aanpassingen kan gaan leiden waardoor er op zeer korte termijn onder meer een wettelijk vastgestelde netto terugleververgoeding van een bepaald minimumpercentage van het leveringstarief kan gaan gelden.

In het licht van de hierboven geschetste zaken heeft ENGIE besloten om voorlopig geen gewijzigde netto terugleververgoeding te factureren en zal ook de wijziging van de voorwaarden per 1 januari 2024 ongedaan worden gemaakt.

Wij komen hier op korte termijn in communicatie bij onze klanten op terug, waarbij ook rekening zal worden gehouden met hetgeen op 6 februari in de Eerste Kamer wordt besloten.

Met vriendelijke groet,

Klachtenteam ENGIE

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Oekol schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:12:
We hebben mail terug via de rechtssbijstand:

[...]
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:31

Oekol

waka waka hey hey

Waarom? Ze gaan het ongedaan maken, dat is voor nu afdoende lijkt mij. Ze gaan de nieuwe voorwaarden laten vervallen staat er?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Laatst online: 22:47
Lijkt me ook. Afwachten, afrekening goed controleren en de berichten hier en van Engie zelf goed in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik heb ook in mijn laatste communicatie aangegeven dat hun schrijfwijze geen vertrouwen wekt omdat het onnodig complex wordt gemaakt - alsof er iets verborgen moet worden. Uiteraard nog geen reactie

Ik zie ook de relevantie niet met 6 Februari, tenzij er daar een helder licht heeft gedacht dat veranderende wetgeving wel een grond is tot wijziging zonder zich te realiseren dat het dan wel voor die wetgeving noodzakelijke aanpassingen moeten zijn of daar specifiek dingen in het contract van zijn gekoppeld.

De wet op accijns voor tabak en alcohol is ook gewijzigd per 2024. Als dat hun juridisch niveau is hadden ze die wet net zo goed aan kunnen grijpen als reden contracten te wijzigen :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Homer-Simpson

***members only***
Gisteren onderstaande reactie ontvangen van Engie

Members only:

Dit lijkt zich langzaamaan de goede kant in te bewegen, maar ik ben er nog niet. Vandaar onderstaande reply.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ovanderwalle
Zojuist onderstaande reactie naar Engie gestuurd:

===============================
Geachte heer/mevrouw,

Ik schrijf u in navolging van mijn voorgaande correspondentie en uw recente reactie gedateerd op 23 januari 2024.

Hoewel ik waardeer dat ENGIE heeft aangegeven voorlopig geen gewijzigde netto terugleververgoeding te factureren en de wijziging van de voorwaarden per 1 januari 2024 ongedaan te maken, merk ik op dat uw reactie nog steeds geen expliciete bevestiging bevat dat de oude productvoorwaarden, versie 2022.1, van kracht blijven voor mijn contract.

Het is mijn wetenschap dat andere klanten deze bevestiging wel hebben ontvangen, wat duidt op een discrepantie in de behandeling van klanten. Dit kan worden beschouwd als rechtsongelijkheid, aangezien klanten in vergelijkbare situaties gelijk moeten worden behandeld.

Ik sommeer u daarom formeel om binnen vijf werkdagen schriftelijk te bevestigen dat de oude productvoorwaarden, versie 2022.1, onverminderd van kracht blijven voor mijn contract. Het ontbreken van deze expliciete bevestiging zal resulteren in verdere stappen van mijn kant, waaronder het voortzetten van de voorbereidingen voor juridische maatregelen en het indienen van een klacht bij de Geschillencommissie Energie.

Ik verzoek u dringend om deze kwestie serieus te nemen en de benodigde maatregelen te nemen om rechtsongelijkheid te voorkomen.

Ik kijk uit naar uw spoedige reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-05 10:52
Allen, kreeg het volgende bericht (ikzelf kom van voorwaarden 2021.7 na stilzwijgendeverlenging 2022.2):

[i]Geachte mevrouw....,

Met verwijzing naar uw eerder ingediende klacht kan ik u als volgt berichten namens ENGIE.

De door ENGIE in november 2023 aangekondigde aanpassingen ten aanzien van de netto terugleververgoeding hebben onder andere te maken met de ontwikkelingen op de (handels)markt voor gas en elektriciteit sinds (kortgezegd) de energiecrisis, het sterk variërende en moeilijker voorspelbare afnameprofiel van afnemers in het kader van de energietransitie, het effect van zonnepanelen en teruglevering op de (inkoop- en verkoop)positie van leveranciers op de handelsmarkt alsmede de risico’s die daarmee gepaard gaan. ENGIE vindt het niet houdbaar en fair dat de kosten als gevolg van teruglevering generiek via de leveringstarieven door energieleveranciers worden doorberekend aan alle klanten, waaronder ook de klanten zonder zonnepanelen.

Naast de hierboven beschreven context nemen wij uw klacht en belang serieus. Wellicht bent u er mee bekend dat er momenteel een gewijzigd amendement voorligt bij de Eerste Kamer (geagendeerd voor 6 februari a.s.) dat tot aanpassingen kan gaan leiden waardoor er op zeer korte termijn onder meer een wettelijk vastgestelde netto terugleververgoeding van een bepaald minimumpercentage van het leveringstarief kan gaan gelden.

Wij komen hier op korte termijn in communicatie op terug waarbij ook rekening zal worden gehouden met hetgeen op 6 februari in de Eerste Kamer wordt besloten.

Met vriendelijke groet,

Klachtenteam ENGIE

Wat vaag allemaal en het is matig onderbouwd. Ik wacht het maar even af nu, feitelijk komen ze tegemoet aan hetgeen ik heb gevraagd in de klacht, behalve dan dat mijn oude voorwaarden gewoon voor onbepaalde tijd blijven gelden. Als ik heel eerlijk ben snap ik ook wel wat er gaat gebeuren en is die koppeling van lever en teruglever natuurijk niet heel erg uitnodigend om er echt werk van te maken om energie op het juiste moment te gebruiken, hoewel ik daar wel serieus mee bezig ben in ons slimme huis. Los van een verdienmodel (bij mij niet echt aan de orde,
zit netto ongeveer op 0) is eeuwige saldering via deze koppeling natuurlijk wel echt aantrekkelijk....de wet zal er wel verandering in brengen ben ik bang, om ons allemaal toch een beetje naar de volgende duurzame stap te forceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:05
Ook weer vreemd, ik heb mijn jaarafrekening nog niet eens binnen, maar krijg €350,- terug ivm onderstaande....

Beste meneer, mevrouw,
Je wekt zelf energie op met zonnepanelen en profiteert zo optimaal van de zon! Dankzij de salderingsregeling is zelf energie opwekken extra aantrekkelijk. Je hoeft namelijk alleen overheidsheffingen (Energiebelasting (EB) en Opslag duurzame energie en klimaattransitie (ODE)) te betalen over jouw netto verbruik. Dat is de stroom die wij je hebben geleverd, verminderd met de stroom die je hebt teruggeleverd. Correctie in rekening gebrachte overheidsheffingen Wij hebben ontdekt dat we bij de berekening van de overheidsheffingen over jouw netto verbruik een fout hebben gemaakt. Hierdoor is te veel aan overheidsheffingen bij je in rekening gebracht en afgedragen aan de Belastingdienst. Uiteraard vinden wij dit erg vervelend. Het te veel betaalde bedrag ontvang je uiteraard van ons terug. Dat doen wij met bijgevoegde factuur. Onze excuses voor het ongemak. Heb je nog vragen? Op www.engie.nl/klantenservice/correctiesaldering vind je meer informatie. Hier kun je ook meer lezen over de salderingsregeling. Hartelijke groet,

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:11
vanderv schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:47:
Ook weer vreemd, ik heb mijn jaarafrekening nog niet eens binnen, maar krijg €350,- terug ivm onderstaande....

Beste meneer, mevrouw,
Je wekt zelf energie op met zonnepanelen en profiteert zo optimaal van de zon! Dankzij de salderingsregeling is zelf energie opwekken extra aantrekkelijk. Je hoeft namelijk alleen overheidsheffingen (Energiebelasting (EB) en Opslag duurzame energie en klimaattransitie (ODE)) te betalen over jouw netto verbruik. Dat is de stroom die wij je hebben geleverd, verminderd met de stroom die je hebt teruggeleverd. Correctie in rekening gebrachte overheidsheffingen Wij hebben ontdekt dat we bij de berekening van de overheidsheffingen over jouw netto verbruik een fout hebben gemaakt. Hierdoor is te veel aan overheidsheffingen bij je in rekening gebracht en afgedragen aan de Belastingdienst. Uiteraard vinden wij dit erg vervelend. Het te veel betaalde bedrag ontvang je uiteraard van ons terug. Dat doen wij met bijgevoegde factuur. Onze excuses voor het ongemak. Heb je nog vragen? Op www.engie.nl/klantenservice/correctiesaldering vind je meer informatie. Hier kun je ook meer lezen over de salderingsregeling. Hartelijke groet,
Hier hetzelfde. Nog geen eindafrekening, maar wel een correctie.

Ik heb contact opgenomen via de chat en ik zou vanavond de eindafrekening moeten krijgen. Ben benieuwd of er straks nog wat van die eindafrekening te maken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannietje1985
  • Laatst online: 22-11-2024
Hier ook zo.
Ik krijg wel terug, 95€ @Appelpie3000 @vanderv

Alleen ik mis de onderliggende berekening waarop ze het bedrag baseren.
Er staat bij mij alleen een aantal kwh en dat dan maal de teveel in rekening gebrachte belasting.

Heeft iemand daar enig idee van? @Appelpie3000 heb jij dat misschien toevallig in de chat ook nog nagevraagd?

En vraag me dus ook af of en op welke manier dit invloed heeft op de jaarafrekening.
Dus stel ook bv mijn jaarafrekening klopt niet, is het dan zo dat dit bedrag dan ook niet correct is?

Ze weten daar echt totaal niet wat ze aan het doen zijn, amateuristische bende.

[ Voor 10% gewijzigd door Sannietje1985 op 25-01-2024 12:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:11
Sannietje1985 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:26:
Hier ook zo.

Er staat bij mij alleen een aantal kwh en dat dan maal de teveel in rekening gebrachte belasting.

Heeft iemand daar enig idee van? @Appelpie3000 heb jij dat misschien toevallig in de chat ook nog nagevraagd?

En vraag me dus ook af of en op welke manier dit invloed heeft op de jaarafrekening.
Dus stel ook bv mijn jaarafrekening klopt niet, is het dan zo dat dit bedrag dan ook niet correct is?

Niet nagevraagd hoe ze dit berekend hebben. Wilde nog wel naar de eindafrekening vragen, maar bedacht me dat het niet zoveel zin heeft zonder de eindafrekening te hebben gezien. Zal als ik de eindafrekening binnen heb alles wel even op een rijtje zetten en kijken of ze het goed hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
  • Laatst online: 08-04 03:09
Sannietje1985 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:26:
Hier ook zo.

Hier hetzelfde, ook nog geen afrekening gekregen en jawel ik krijg €27,90 terug Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2d8d-nWaVe0MqNM5I-ogYH2-kI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/syZTUOrtx5YUdY9bKzoP88YH.jpg?f=fotoalbum_large

Dit betekent niet veel goeds voor de afrekening aangezien ik in beide periodes netto heb teruggeleverd, en een stuk meer dan 183 kwh.

[ Voor 5% gewijzigd door JMS-2 op 25-01-2024 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:11
Hier ook een correctie voor 2023 en voor de eerste dag van 2024. Mijn nieuwe energieleverancier bevestigt zojuist dat mijn oude contract idd. doorliep t/m 1 jan 2024 en 2 jan het nieuwe contract inging. Echter in mijn pdf-contract dat een maand eerder correct is opgesteld staat de afgesproken 1 jan als startdatum. Ik heb helemaal geen zin in gedoe rond 1 dag met gewijzigde voorwaarden bij een oude leverancier :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-05 14:42
Ook ik heb vanochtend de correctie gehad en nu net de eindafrekening.
In factuur hebben ze op 3 categorieën energiebelasting geheven wat niet had gemoeten:
- Energiebelasting 2023 (0 tot 10.000 kWh)
- Energiebelasting 2024 (0 - 2.900 kWh)
- Energiebelasting 2024 (2.900 - 10.000 kWh)
Eerste 2 categorieën zijn bij in de correctie meegenomen.
De laatste zijn ze alleen wel vergeten te corrigeren.

Bij mijn moeder precies hetzelfde, 3 categorieën energiebelasting geheven en maar 2 gecorrigeerd.
Dus gok dat er meer zijn waar dit vergeten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:15
Effe check door jullie: Dit klopt toch niet?

1: Ik heb enkeltarief maar ze leveren in dal en normal de TLV terwijl die aan mijn enkel tarief gekoppeld is.
2: Ik betaal belasting op mijn kwh zonder prijsplafond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcYtY4F8sZVDU4o0Nxy6rLPo5eI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ug45hgnGvxTo7IWhWJgP84A0.jpg?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-05 14:42
Bschnitz schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:16:

1: Ik heb enkeltarief maar ze leveren in dal en normal de TLV terwijl die aan mijn enkel tarief gekoppeld is.

[Afbeelding]
1. Lijkt er inderdaad op dat ze wat door elkaar gehaald hebben met enkel en dubbel tarief :F
2. Neem aan dat je energiebelasting van verderop in het factuur bedoelt? Heb je daar nog geen correctie voor ontvangen?

Edit:
Over punt 1: Ik denk toch dat het te maken heeft met salderen en btw dat er verschillende tarieven gelden, maar is ingewikkeld

[ Voor 8% gewijzigd door brambo123 op 25-01-2024 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
brambo123 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:26:
[...]

1. Lijkt er inderdaad op dat ze wat door elkaar gehaald hebben met enkel en dubbel tarief :F
2. Neem aan dat je energiebelasting van verderop in het factuur bedoelt? Heb je daar nog geen correctie voor ontvangen?

Edit:
Over punt 1: Ik denk toch dat het te maken heeft met salderen en btw dat er verschillende tarieven gelden, maar is ingewikkeld
Yea dat was over 866kwh die ik niet kan plaatsen.

Maar hoezo die dubbele enkeltarief met verschillende tarieven die overduidelijk dal en normaal zijn.

Wat mij betreft moet het 55 en 27 zijn voor de juiste tariefperiode.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Bschnitz schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:16:

[Afbeelding]
Alles staat op enkel bij je.
Bij mij precies hetzelfde.
Ik weet niet wat je verbruik en teruglevering in periode 1 en 2 waren.
Maar zoals bij mij hebben ze meer tegen het saldeer tarief 55cent (vol tarief) gebruikt als zou moeten ( bij jou zo te zien ook). De rest wel tegen 45 cent. Dus wat je als min ziet als terugleververgoeding.

En periode 2 wordt dan ook gunstiger

Het scheelt bij mij maar iets van 30 euro in mijn voordeel maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
JMS-2 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:48:
[...]

Alles staat op enkel bij je.
Bij mij precies hetzelfde.
Ik weet niet wat je verbruik en teruglevering in periode 1 en 2 waren.
Maar zoals bij mij hebben ze meer tegen het saldeer tarief 55cent (vol tarief) gebruikt als zou moeten ( bij jou zo te zien ook). De rest wel tegen 45 cent. Dus wat je als min ziet als terugleververgoeding.

En periode 2 wordt dan ook gunstiger

Het scheelt bij mij maar iets van 30 euro in mijn voordeel maar toch.
Sorry maar ik snap je niet. Ik heb 2x van maand 1-6 en 2x van 7-12. Tegen 2 verschillende TLV.

Deze moeten 55c voor 1-6 zijn en 27 van 7-12.

Ik begrijp totaal niet waar die 45 en 22 vandaan komen.

Die 55 en 27 waren mijn ex btw TLV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCuSVR6XK6JuYUs85g67ufEu-7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ThwMepqSbgTohgrnCrN9XLM3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Bschnitz op 25-01-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Bschnitz schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:52:
[...]

Sorry maar ik snap je niet. Ik heb 2x van maand 1-6 en 2x van 7-12. Tegen 2 verschillende TLV.

Deze moeten 55c voor 1-6 zijn en 27 van 7-12.

Ik begrijp totaal niet waar die 45 en 22 vandaan komen.

Die 55 en 27 waren mijn ex btw TLV.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPOnhN9lMuomKlRVxyGqslvbcOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3znfBx1x4gR0yy0IcjTt6a9y.jpg?f=fotoalbum_large

Die 55 cent was Inc btw en ex energie belasting.
45,5 cent was tlv.

Tenzij jij andere tarieven had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
JMS-2 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:57:
[...]

[Afbeelding]

Die 55 cent was Inc btw en ex energie belasting.
45,5 cent was tlv.

Tenzij jij andere tarieven had...
Nu snap ik je. Duidelijker. Die inc btw maar ex EB was me niet opgevallen. Dank hiervoor.

Dus dat klopt dan wel.

De vraag nu blijft, hadden ze prijsplafond moeten toepassen of maakt niet omdat ze het netto wegstrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Bschnitz schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:03:
[...]

Nu snap ik je. Duidelijker. Die inc btw maar ex EB was me niet opgevallen. Dank hiervoor.

Dus dat klopt dan wel.

De vraag nu blijft, hadden ze prijsplafond moeten toepassen of maakt niet omdat ze het netto wegstrepen.
Nee daar hebben wij idd niets mee te maken als netto teruglevelaars.

Tip om te kijken of ze het in jouw voordeel hebben berekend:
Kijk wat je in tariefperiode 1 netto heb teruggeleverd en doe dat maal die 45,5 cent. = bedrag 1

Doe dit ook voor de 2de periode en tel de bedragen bij elkaar op.

Kijk dan wat ze in rekening hebben gebracht voor afname en teruglevering , dus zonder de heffingen ect. (daar heb ik nog niet naar gekeken).

Edit: en dan schijnbaar nog het bedrag waar we eerder vandaag een correctie factuur hebben ontvangen....

[ Voor 6% gewijzigd door JMS-2 op 25-01-2024 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
JMS-2 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:11:
[...]

Nee daar hebben wij idd niets mee te maken als netto teruglevelaars.

Tip om te kijken of ze het in jouw voordeel hebben berekend:
Kijk wat je in tariefperiode 1 netto heb teruggeleverd en doe dat maal die 45,5 cent. = bedrag 1

Doe dit ook voor de 2de periode en tel de bedragen bij elkaar op.

Kijk dan wat ze in rekening hebben gebracht voor afname en teruglevering , dus zonder de heffingen ect. (daar heb ik nog niet naar gekeken).

Edit: en dan schijnbaar nog het bedrag waar we eerder vandaag een correctie factuur hebben ontvangen....
Echt: €1.818,91

3.138 P1 TVL 45,5 cent €1.427,79
1.723 P2 TVL 22,7 cent €391,12

Op de rekening: €1.750,44

2.834 P1 TVL 45,5 cent ­ €1.290,43
2.027 P2 TVL 22,7 cent ­€ 460,01

:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Bschnitz schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:27:
[...]

Dan komt deze berekening voor jou minder gunstig uit dus.

Ik weet dat dat of in dit forum of in het Netto teruglevering forum voorbij is gekomen. Ik geloof van de ACM.

Dat is bij netto teruglevering gewoon jouw eigen berekening.
Bij netto levering weer niet volgens mij. (ik twijfel hoe het precies zat)

Ik zal ook even gaan zoeken in de forums voor je.

Of heeft een andere tweaker dit toevallig bezit of weet het misschien.
Misschien @Crazy- y of @Anoniem: 27535

[ Voor 7% gewijzigd door JMS-2 op 25-01-2024 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:37
brambo123 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:07:
Ook ik heb vanochtend de correctie gehad en nu net de eindafrekening.
In factuur hebben ze op 3 categorieën energiebelasting geheven wat niet had gemoeten:
- Energiebelasting 2023 (0 tot 10.000 kWh)
- Energiebelasting 2024 (0 - 2.900 kWh)
- Energiebelasting 2024 (2.900 - 10.000 kWh)
Eerste 2 categorieën zijn bij in de correctie meegenomen.
De laatste zijn ze alleen wel vergeten te corrigeren.

Bij mijn moeder precies hetzelfde, 3 categorieën energiebelasting geheven en maar 2 gecorrigeerd.
Dus gok dat er meer zijn waar dit vergeten is?
Gaat lekker daar!

Net ook de eindafrekening binnen. Ook hier energiebelasting gerekend op 665kWh (2023, 0-10.000 kWh) die totaal niet te plaatsen is. Verstandig om alles goed na te lopen dus! Morgen maar eens alles nalopen, zucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMS-2
[...]

Ik heb het ook nog eens nagekeken en bij mij is het in het echt per periode gerekend €850 en nu €790 + €27,90 van de eerdere factuur van vandaag.
Ook ik kom dan dus €30 tekort op die manier, maar zoals ik hierboven al schreef twijfel ik nu een beetje.Crazy weet hier het fijne van in ieder geval.
En daarbuiten zal ik het zo laten aangezien ik wel aardig klaar met Engie ben. Mocht ik 30 euro mislopen dan helaas.
Volgens mij mag ik al blij zijn met een afrekening op 2 periodes als ik hierboven lees 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door JMS-2 op 25-01-2024 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik heb mij laatste bericht van Engie ook binnen.
Zit nu ergens anders met 1 jaar vast.

Ik had engie met enkel tarief maar zie allemaal verschillende tarieven..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6PFnm3pW7tYyo2DCaYGRtm1IbNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c1LDoI65SeFJkoQkNbqrPdnq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaF0VZou5pyL8FUuzVvyBglAoyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WKaEYVUGGgLWEEi12FNjuK9W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZRS0B2Co6TxRrho4vTwmTpJSNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JEUOGbsbzOSZC4CWwOR6rPrX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axPSpi3SKxaqHpZZgUZV4MGEp1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zefJ8N6zR0i8uSfGOnOKXxRB.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:06
Hier ook een rare (foutieve) salderingstoepassing.

Afname normaal H1 224 kWh, gesaldeerd normaal H1 is 482 kWh tegen tarief H1, de overige 2420 kWh tegen TLV H1.
Afname normaal H2 688 kWh, gesaldeerd 430 kWh tegen tarief H2, de overige 2161 kWh TLV H2.

224+668 = 912 = 482+430

Bij dal hebben ze dezelfde kromme berekening gemaakt.

Dus op jaarbasis klopt het dat ze alles gesaldeerd hebben, maar de gebruikte saldeertarieven zijn wel anders. Nu zijn de tarieven in H2 lager, dit levert voor mij dus een voordeel op (40 euro over 10,5 maand volgens mijn berekening).

Aan de andere kant hebben ze in H1 ook een paar cent lagere levertarieven gerekend dan wat in het contract staat. De TLV is wel correct. Nu zouden de levertarieven geen invloed moeten hebben want alles wordt gesaldeerd, maar met bovenstaande kromme berekening hebben lagere tarieven opeens wel effect. De lagere tarieven kosten mij met de kromme berekening zo'n 50 euro. Maar ik ga er niet over klagen, anders corrigeren ze straks de berekening ook :)

Maar wel slecht dat er een dubbele fout in de eindberekening zit. Hoe moeilijk kan het zijn...

Driedubbel fout als je de extra factuur over de energiebelasting meeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Telefonisch doen ze niks. Moest perse mailen ook al ziet die gast zelf ook dat het niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
[...]

Ik zie op jouw rekening in totaal 1753.35, maar vergeet niet dat daar ook nog 80 euro aan vaste leveringskosten inzit. Bij mij klopt van de losse getallen ook niets, maar de som klopt uiteindelijk vrij aardig 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
FrankRicard schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:52:
[...]

Ik zie op jouw rekening in totaal 1753.35, maar vergeet niet dat daar ook nog 80 euro aan vaste leveringskosten inzit. Bij mij klopt van de losse getallen ook niets, maar de som klopt uiteindelijk vrij aardig 8)7
Klopt maar dat staat los van de TLV.

Die staat verderop in de rekening, niet in de SS.

TLV gaat puur over verbruik - whatever je naar het net gestuurd heb per periode.

Ze hebben doodleuk iets van 300 kWh van P1 naar P2 verhuisd. Dat is wel ~€70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 19:36

_Arthur

blub

Bij mij hebben ze juist weer teveel kWh verhuist naar de periode met een hoger teruglevertarief. Op jaarbasis scheelt het enkele tientjes in mijn voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
Bschnitz schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:02:
[...]

TLV gaat puur over verbruik - whatever je naar het net gestuurd heb per periode.

Bovenste 2 regels van die som die op 1753 uitkomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Bschnitz schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:02:
[...]

Ze zullen ook meer gesaldeerd hebben in P1 als had gemoeten tegen een volle prijs?
Ik kom bij jouw afrekening uit wat Engie jou voor de kwh betaald op €1834,45 dat is toch iets meer als wat je zou horen te krijgen als ze "correct per periode" salderen volgens je eigen berekening €1818,91.
Niet veel maar toch iets

[ Voor 3% gewijzigd door JMS-2 op 26-01-2024 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
JMS-2 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:18:
[...]

Ze zullen ook meer gesaldeerd hebben in P1 als had gemoeten tegen een volle prijs?
Ik kom bij jouw afrekening uit wat Engie jou voor de kwh betaald op €1834,45 dat is toch iets meer als wat je zou horen te krijgen als ze "correct per periode" salderen volgens je eigen berekening €1818,91.
Niet veel maar toch iets
Vreemd, weet niet hoe jij rekend, wellicht omdat ik iets afrond maar ik kom op dit uit. Uiteindelijk klopt het totaal aantal kWh qua TL wel, alleen per periode niet.

P1 te weinig en P2 te veel. 304 kWh staan in P2 terwijl deze in P1 thuishoren volgens de zelfde eindafrekening. Hierdoor doen jullie mij een tekort van ~€68,47.

P1 (Teruglevering enkel van 01.­01.­2023 t/m 30.­06.­2023) 5.209 kWh - (Enkel verbruik van 01.­01­.2023 t/m 30.­06.­2023) 2.071 kWh = 3.138 kWh

P2 (Teruglevering enkel van 01­.07.­2023 t/m 01.­01.­2024) 3.727 kWh - (Enkel verbruik van 01­.07.­2023 t/m 01.­01.­2024) 2.004 kWh = 1.723 kWh

Realiteit: €1.818,91
3.138 kWh P1 TLV X 45,5 €cent = €1.427,79
1.723 kWh P2 TLV X 22,7 €cent = €391,12

Eindafrekening volgens Engie: €1.750,44
2.834 kWh P1 TLV X 45,5 €cent ­= €1.290,43
2.027 kWh P2 TLV X 22,7 €cent ­= €460,01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Bschnitz schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:27:
[...]

Vreemd, weet niet hoe jij rekend, wellicht omdat ik iets afrond maar ik kom op dit uit. Uiteindelijk klopt het totaal aantal kWh qua TL wel, alleen per periode niet.

P1 te weinig en P2 te veel. 304 kWh staan in P2 terwijl deze in P1 thuishoren volgens de zelfde eindafrekening. Hierdoor doen jullie mij een tekort van ~€68,47.

P1 (Teruglevering enkel van 01.­01.­2023 t/m 30.­06.­2023) 5.209 kWh - (Enkel verbruik van 01.­01­.2023 t/m 30.­06.­2023) 2.071 kWh = 3.138 kWh

P2 (Teruglevering enkel van 01­.07.­2023 t/m 01.­01.­2024) 3.727 kWh - (Enkel verbruik van 01­.07.­2023 t/m 01.­01.­2024) 2.004 kWh = 1.723 kWh

Realiteit: €1.818,91
3.138 kWh P1 TLV X 45,5 €cent = €1.427,79
1.723 kWh P2 TLV X 22,7 €cent = €391,12

Eindafrekening volgens Engie: €1.750,44
2.834 kWh P1 TLV X 45,5 €cent ­= €1.290,43
2.027 kWh P2 TLV X 22,7 €cent ­= €460,01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsSJ92EMZ2DYbi0WKEaFbL16Yb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrahGyXVocW804cfwiGOKhHl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb in bedragen gerekend dus begonnen met 1141,04+550,30 -1308,53 en zo verder.
Totaal: -1834,45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
JMS-2 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:44:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb in bedragen gerekend dus begonnen met 1141,04+550,30 -1308,53 en zo verder.
Totaal: -1834,45
Als het goed is zou dat niet uitmaken omdat de hoeveelheid kWh TL wel klopt qua hoeveelheid, dus ongeacht wat dat is qua prijs wordt tegen elkaar weggestreept. Sowieso omdat ik in beide periodes in de + zit. Dus er is helemaal geen tekort aan kWh per periode om mee te salderen of te compenseren in een andere periode.

Maar we gaan het wel zien, ongeacht is er iets vreemds aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Het is in dit topic al langer bekend dat Engie de totale afname normaaltarief naar rato van de invoeding over de tariefperiodes herverdeeld, en vervolgens idem de totale afname daltarief herverdeeld.
Zie bijvoorbeeld:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76097584
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76101262.

Een schikking die ze voorstelden, niet omdat ze hun wijze van salderen fout vinden, maar omdat de klantcommunicatie niet helder was:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77288352.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Hoezo wordt het herverdeeld? De tarieven staan in het contract. Ik heb er behoorlijk last van omdat het tarief in de tweede periode lager was en ik in die periode netto relatief weinig teruggeleverd heb. Dat je een loopje neemt met jaarlijks salderen is tot daar aan toe, maar een loopje met de levertarieven? })
Edit: de afname lijkt niet te worden herverdeeld, maar de invoeding.

[ Voor 11% gewijzigd door Martin7182 op 28-01-2024 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
sparkly schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:27:
Ik heb de schikking geaccepteerd. Jammer dat ik nu m'n gelijk niet haal maar aan de andere kant is het doel bereikt. Volgende jaarafrekening zien we dan wel weer.

Samenvattend: Zit je bij Engie en salderen ze de jaarafrekening per tariefperiode, neem dan mijn topic eens door en stap naar de geschillencommissie. Het loont.

Iedereen bedankt voor de comments.
Wat je nog kunt overwegen als je maandelijks betaald hebt is MOI bij de bank. Dat kan volgens mij tot 13 maanden terug. Misschien komen zij dan niet in actie of met deurwaarders als ze echt denken in hun recht te staan. Sowieso alleen doen als je er weg bent natuurlijk (en nooit wil terugkeren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Vandaag nog een brief van Engie met een correctie van 140 euro dat met de 660 euro van de afrekening maakt 800 euro retour met een voorschot van 10 euro vanaf 4 april.
Dus netto iets van 710 euro terug op 2640kwh overschot.
En dan was er nog iets van vermindering energie belasting....

Ze zullen vast leuk verdient hebben aan mijn overschot.

Ik wacht de uitspraak van de eerste kamer op 6 februari met interesse af maar ik verwacht er eerlijk gezegd niet veel van.
De energiemaatschapijen lobby is sterk en de onkunde in het regeer is groot.

Voorlopig is het voor mij wel goed zo, het huis warm, het water warm, het eten gekookt en geld toe.
Iets meer rendement uit die hele investering zou ik overigens niet erg vinden maar zolang ik niet hoef te betalen voelt het wat minder erg...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Het gaat mij meer om het principe; salderen is 1, betalen van de afgesproken terugleververgoeding na salderen is 2. Vanzelfsprekend heeft salderen geen invloed op de levertarieven. Tarieven en vergoedingen staan in het contract. Ik heb in geen enkele periode meer afgenomen dan teruggeleverd en denk dat Engie het er wel mee eens gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Linea schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:41:
Het is in dit topic al langer bekend dat Engie de totale afname normaaltarief naar rato van de invoeding over de tariefperiodes herverdeeld, en vervolgens idem de totale afname daltarief herverdeeld.
Zie bijvoorbeeld:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76097584
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76101262.

Een schikking die ze voorstelden, niet omdat ze hun wijze van salderen fout vinden, maar omdat de klantcommunicatie niet helder was:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77288352.
Als ik het even snel bereken, dan lijkt het precies andersom te zijn; dus de totale invoeding naar rato van de afname herverdelen over de tariefperiodes.
Maar goed, het is tegen de contractvoorwaarden waarin de teruglevertarieven per periode duidelijk genoemd staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvd
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:46
Inmiddels een extra bevestiging gekregen. Wilde graag de eerste regel nog even hebben :)

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeol
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-05 13:35
Hier nu ook, na meerdere malen mails sturen deze reactie ontvangen.
U mag het recent ontvangen contract met bijbehorende productvoorwaarden als niet verzonden beschouwen.

Op bent weer teruggezet op de oude ENGIE Modelcontractvoorwaarden, versie 2022.1.

U ontvangt hierover overigens zo snel mogelijk ook nog een formeel bericht. Wij moeten hierover echter erg veel klanten informeren, dit kost enige tijd aan voorbereiding. Uw contractgegevens in de ENGIE App worden uiteraard ook nog aangepast.
Vriendelijke groet,

Carla Kühne
Klachtenteam ENGIE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-05 12:51
Ik heb ook een bevestiging binnen, dank mede-Tweakers!! Maar goed dat ik niet ben overgestapt.

[ Voor 26% gewijzigd door turkeyhakan op 29-01-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuurbie
Op de een of andere manier lijkt het heel bewust dat Engie niet aangeeft dat de oude contracten nog van toepassing zijn, maar dat de oude productvoorwaarden van toepassing zijn.

Ook met betrekking tot meerdere nieuw ontvangen contracten, welk contract mag nu als niet verzonden worden beschouwd?

Ik zou graag expliciet van Engie willen horen dat mijn oude overeenkomst/contract inclusief voorwaarden 2022.1 nog van toepassing is.

Maar goed, mijn vertrouwen in Engie is momenteel ook redelijk tot een dieptepunt gezakt.
Pagina: 1 ... 15 ... 25 Laatste

Let op:
Uitkomst van het harde werk van Floppus:
Floppus in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"