Engie snoeit in de terugleververgoeding

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pipper
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-09 12:18
Homer-Simpson schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:17:
[...]

Nog niet ontvangen maar verwacht dat ze hetzelfde zullen zijn als die van jou. Zijn de stroomtarieven nog gewijzigd?
Ja, gaat omlaag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZsabOAZwglBDInY4NeXJpisEGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qc4X17TncBvet0vk7EY9mleh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pipper
Homer-Simpson schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:32:
Doen mensen melding bij de ACM over de vermeende onredelijke tarieven dan? Als we dat dan consequent gaan doen hebben we mogelijk nog een kans op verbetering.
Ja heb ik vorige keer ook gedaan, kan het nu weer doen, maar verwacht er weinig van… de stijging in 24 was vele malen groter en nu gaan leveringstarieven ook naar beneden (maw je wordt met het goede contract gewoon twee keer ‘gepakt’ meer vastrecht en minder tlv…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Ik heb nog geen email gehad maar heb ook deze tarieven nu in de app staan. Ben benieuwd of die email nog komt. Hoop het zelf natuurlijk niet want dan hebben ze verzaakt mij te informer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik heb inmiddels de berekening gemaakt
Mijn verbruik:
Normaal terugleveren 2175 kWh
Dal terugleveren: 530 kWh

Berekening tot 1 juli:
Vaste aansluitkosten € 464,13
Netbeheerkosten € 475,92
Vermindering energiebelasting -€ 635,19
Terugleververgoeding Normaal -€ 420,58
Terugververgoeding Dal - € 100,68

Totaal: -€ 216,39 (terug te ontvangen)

Na 1 juli:
Vaste aansluitkosten € 556,04
Netbeheerkosten € 475,92
Vermindering energiebelasting -€ 635,19
Terugleververgoeding Normaal -€ 407,96
Terugververgoeding Dal - € 80,23

Totaal: -€ 91,42 (terug te ontvangen)

Ik ga er dus per saldo € 125 per jaar op achteruit. De vraag is nog steeds of ik ergens een betere deal kan krijgen. De meeste contracten via vergelijkingssites leveren nog minder op. Het enige wat mogelijk zou kunnen concurreren is dynamisch maar dat betekent ook dat ik de omvormer uit moet gaan zetten op het moment dat de tarieven negatief zijn. Ik heb 2 systemen (erfenis uit het verleden) waarbij de ene die mogelijkheid wel biedt en de andere niet. Dus dat maakt het nog wat ingewikkelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlisterAMG
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 16:13
Als ik op hun site nu een nieuw voorstel vraag, als nieuw klant krijg ik bij 1500/1500 kwh verbruik als vaste leveringskosten 35 cent. Doe ik 10k/10k dan is het zelfs 21 cent.

Maar ik heb inderdaad 1.52 euro als variabel tarief gekregen. Wat is dit voor diefstal!?

Edit: oh, dit was een berekening voor 3x25a. Ik heb een 3x50A aansluiting. Kan em niet daarmee maken...

[ Voor 16% gewijzigd door BlisterAMG op 24-05-2025 14:35 . Reden: Foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
dvl-2 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:01:
Ik heb nog geen email gehad maar heb ook deze tarieven nu in de app staan. Ben benieuwd of die email nog komt. Hoop het zelf natuurlijk niet want dan hebben ze verzaakt mij te informer.
sparkly in "Het juridisch kader van de salderingsregeling"

Beslissing
Houdt deze zaak voor onbepaalde tijd aan tot het gerechtshof Amsterdam uitspraak in een soortgelijke
zaak heeft gedaan en verstaat dat partijen zich uit eigen beweging weer tot de Commissie zullen wenden
zodra dat het geval is.
Aldus beslist door de Geschillencommissie Energie

Wat er vooraf ging: sparkly in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
BlisterAMG schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 14:18:
Als ik op hun site nu een nieuw voorstel vraag, als nieuw klant krijg ik bij 1500/1500 kwh verbruik als vaste leveringskosten 35 cent. Doe ik 10k/10k dan is het zelfs 21 cent.

Maar ik heb inderdaad 1.52 euro als variabel tarief gekregen. Wat is dit voor diefstal!?

Edit: oh, dit was een berekening voor 3x25a. Ik heb een 3x50A aansluiting. Kan em niet daarmee maken...
Max 3x80A is de grens voor een modelcontract. Echter een karige cent per kWh als terugleververgoeding. Honderd procent salderen, als je tenminste veel zelf verbruikt.

https://www.engie.nl/klan.../modelcontract-tarieven#/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
esphome schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:15:
[...]

sparkly in "Het juridisch kader van de salderingsregeling"

Beslissing
Houdt deze zaak voor onbepaalde tijd aan tot het gerechtshof Amsterdam uitspraak in een soortgelijke
zaak heeft gedaan en verstaat dat partijen zich uit eigen beweging weer tot de Commissie zullen wenden
zodra dat het geval is.
Aldus beslist door de Geschillencommissie Energie

Wat er vooraf ging: sparkly in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"
Het was natuurlijk te verwachten maar de email met dezelfde tarieven die jullie hebben kregen stond vanmorgen ook in mijn inbox.

Ondanks deze verhoging blijft de deal (volgens mij ) voor mij de beste (6000kwh netto teruglevering) maar mochten jullie betere tegenkomen houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes737
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 29-05 11:31
BlisterAMG schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 14:18:

Heb ook het bericht dat ontvangen dat ik van €1,27 naar €1,52 vaste leveringkosten ga voor stroom en daarbij nog eens het gas van €0,00 naar €0,35. Dit met het oude modelcontract.

Heb vandaag ook als “nieuwe” klant een voorstel gevraagd op de ENGIE website en ik krijg een aanbod van vaste leveringskosten van €0,35 voor stroom en €0,28 voor gas bij een variabel contract…

Ik vraag me zeer sterk af of Engie dit zomaar kan doen. Welke kosten maakt Engie nu voor mijn levering die ze niet maken als ik vanaf morgen “overstap” op een nieuw variable contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
wes737 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:07:
[...]

Heb vandaag ook als “nieuwe” klant een voorstel gevraagd op de ENGIE website en ik krijg een aanbod van vaste leveringskosten van €0,35 voor stroom en €0,28 voor gas bij een variabel contract…

Ik vraag me zeer sterk af of Engie dit zomaar kan doen. Welke kosten maakt Engie nu voor mijn levering die ze niet maken als ik vanaf morgen “overstap” op een nieuw variable contract?
Ik denk dat je naar de tarieven van 'Flexibel' kijkt (niet te verwarren met Modelcontract) maar daar krijg je 11,5c terugleverkosten aangerekend. In feite rekend Engie dus €1,17 terugleverkosten per dag (€1,52 - €0,35) - ofwel €35 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:32
Wel lekker getimed met dit nieuwsbericht (DPG Site)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Benga1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 00:16
Toch maar een klacht ingediend na ook de verhoging via de mail te hebben binnengekregen. Ook gevraagd om deze verhoging te onderbouwen.

Ik ben benieuwd waar ze mee komen. Het lijkt er meer op om de gebruikers met het modelcontract waarin staat dat de terugleververgoeding evenredig is aan wat je betaalt en er geen terugleverkosten mogelijk zijn, weg te pesten hiermee. Want bij een nieuw modelcontract aansluiten met dezelfde verbruiken/opwekking zijn de vaste kosten maar 106,- en met de verhoging die per 1 juli ingaat, betaal ik 555,- aan vaste kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipper
Benga1 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:20:
Toch maar een klacht ingediend na ook de verhoging via de mail te hebben binnengekregen. Ook gevraagd om deze verhoging te onderbouwen.

Ik ben benieuwd waar ze mee komen. Het lijkt er meer op om de gebruikers met het modelcontract waarin staat dat de terugleververgoeding evenredig is aan wat je betaalt en er geen terugleverkosten mogelijk zijn, weg te pesten hiermee. Want bij een nieuw modelcontract aansluiten met dezelfde verbruiken/opwekking zijn de vaste kosten maar 106,- en met de verhoging die per 1 juli ingaat, betaal ik 555,- aan vaste kosten.
Keep us posted ✌🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mikeol
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 05-09 10:29

Ben inderdaad ook benieuwd, maar ben bang dat de klacht bij Engie geen nut heeft. Vorig jaar ook een klacht ingediend en op opheldering gevraagd over de exorbitante verhoging van toen (0,32 eu naar 1,32 eu). Dit was hun reactie destijds:

"Er zijn wettelijke voorwaarden die gesteld worden aan een modelcontract waardoor er geen mogelijkheid is om via een extra kostencomponent terugleverkosten per kWh te introduceren. Dit terwijl dat wel de meest zuivere methode is om klanten in lijn met hun daadwerkelijke volumes aan ingevoede kWh de passende kosten daarvoor in rekening te brengen. Gelet op die beperking van het modelcontract heeft ENGIE er voor gekozen om ten aanzien van het modelcontract voor klanten met zonnepanelen verhoogde vaste leveringskosten te hanteren. Dit is toegestaan en wordt ook door de Autoriteit Consument & Markt (“ACM”) bevestigd."

Twijfel ook wat te doen met mijn energiecontract. Huidig jaar is vrij zonnig, dus met zo'n 4000 kWh teruglevering en 1400 kWh afname (2600 kWh na salderen) verwacht ik obv de nieuwe tarieven het volgende:
Netbeheerkosten € 521,24
Vaste Leveringskosten € 556,04
Vermindering Energiebelasting -€ 635,15
Terugleververgoeding -€ 360,18
Totaal € 81,95

Voorlopig is de koppeling levertarief <> terugleververgoeding en geen terugleverkosten het me denk nog wel waard om te blijven zitten. Weet niet of het ergens anders echt veel beter is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Benga1
Uiteindelijk zie ik toch wel bepaalde wetten, waar Engie nu niet compliant mee is:

- Art. 6:248 BW Rederlijkheid eb Bilijkheid (Contractuele bepalingen mogen niet worden toegepast als dat onredelijk is in de gegeven situatie.)

Wat doet Engie: Verhoogt vaste leveringskosten van €0,26 → €1,52/dag (>€555 per jaar), terwijl nieuwe klanten ca. €106 betalen.

- Art 3:13 BW Misbruik van Bevoegdheid (Een bevoegdheid (zoals prijsaanpassing) mag niet worden gebruikt met een ander (oneigenlijk) doel.)

Wat doet Engie: Verhoogt tarieven alleen voor bestaande klanten met gunstige voorwaarden, niet voor nieuwe.

- ACM-consumentenregels - Oneerlijke handelspraktrijken (Leveranciers moeten transparant en niet-discriminerend zijn. Klanten mogen niet ongelijk behandeld worden zonder objectieve reden.)

Wat doet Engie: Selectieve prijsverhoging bij oude contracten, terwijl nieuwe klanten veel lagere kosten betalen. Dit lijkt op indirecte prijsdiscriminatie, wat strijdig is met ACM-richtlijnen. Vooral als het doel is om bepaalde klantgroepen te ontmoedigen te blijven.

Wat is jullie kijk hierop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
Benga1 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:37:

Wat doet Engie: Verhoogt vaste leveringskosten van €0,26 → €1,52/dag (>€555 per jaar), terwijl nieuwe klanten ca. €106 betalen.
Ik zie voor nieuwe klanten op de website voor modelcontracten een vaste leveringskosten van €482,36 staan met netto terugleververgoeding van 0,01.

Geef mij dan de huidige aanbieding maar, die €70 verschil haal ik er wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeol
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 05-09 10:29
dvl-2 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:57:
[...]

Ik zie voor nieuwe klanten op de website voor modelcontracten een vaste leveringskosten van €482,36 staan met netto terugleververgoeding van 0,01.

Geef mij dan de huidige aanbieding maar, die €70 verschil haal ik er wel uit.

Ja dat zullen de huidige tarieven zijn geldend tot 31-06, vanaf 01-07 gaan die waarschijnlijk omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 23:35
Hier idem tariefverhoging.
Wordt inmiddels wel kritisch hier. Zit er vooral nog vanwege de koppeling lever - teruglever. Ben inmiddels netto gebruiker omdat bij ons dagelijks de 253v wordt aangetikt en de teruglevering niet is wat het zou kunnen zijn. Maar, vanwege het totaal, 12000 terugleveren, 14000 gebruik is het nog steeds wel fijn als ik eeuwig kan salderen..... maar eigenlijk ook geen tijd om het goed door te rekenen.......

Ik vind inderdaad de willekeur mbt vaste kosten wel vreemd. Vaste kosten klinkt als een component die wel ergens op berekend/gebaseerd moet worden. Dus ik zie ook graag een onderbouwing waarom dit deze hoogte moet hebben en waarom de verdere verhoging dan nodig is....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benga1

Inmiddels reactie van Engie, samengevat:

1. Verwijzing naar ACM-onderzoeken uit 2024
Engie baseert zich op twee rapporten van de ACM waarin staat dat: (https://www.acm.nl/system...r-energieleveranciers.pdf) (https://www.acm.nl/system...tarieven-in-transitie.pdf).

* Klanten met zonnepanelen extra kosten veroorzaken voor energieleveranciers.
* Leveranciers volgens de wet onderscheid mogen maken tussen klanten met en zonder zonnepanelen.
* Deze extra kosten via verschillende methodes doorberekend mogen worden, zoals:

* verhoging van het vastrecht (vaste leveringskosten),
* invoering van terugleverkosten per kWh,
* uitsluiting van loyaliteitsbonussen.

2. Engie kan jou géén terugleverkosten in rekening brengen
Volgens je contract uit 2022 mag Engie geen terugleverkosten aan jou doorberekenen, omdat dat contractueel niet is toegestaan.

3. Engie kiest daarom voor verhoging van de vaste kosten
Omdat terugleverkosten bij jou niet mogelijk zijn, kiest Engie ervoor om bij klanten zoals jij de vaste leveringskosten extra te verhogen om toch de ‘meerlast van zonnepanelen’ te compenseren.

4. Engie erkent dat dit niet populair is
Ze begrijpen dat dit tot weerstand leidt, maar vinden het onhoudbaar om deze kosten te blijven verdelen over álle klanten, ook zij zonder zonnepanelen.

5. Alternatief voorstel van Engie
Je kunt overstappen op een contract van 1 of 3 jaar met vaste tarieven. Daar gelden lagere vaste kosten, maar wel terugleverkosten.

Engie zegt eigenlijk:

We mogen geen terugleverkosten bij u rekenen, dus verhogen we uw vaste kosten om toch de meerkosten van uw zonnepanelen te dekken. Dat is toegestaan volgens de ACM, ook al leidt het tot hoge kosten in uw situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:50
@Benga1 Dank voor het navragen en de terugkoppeling. Afhankelijk van je invoeding/afname volume zou ik me nog kunnen voorstellen om een klacht bij de ACM in te dienen.
Stel je volume is maar 200kWH per jaar dan zijn de voorgestelde kosten niet in verhouding tot de daadwerkelijke onbalanskosten.
Helaas kan ik geen eenduidig cijfer vinden, zeker niet bij de ACM, van wat de onbalanskosten zouden zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Benga1
Homer-Simpson schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:28:
@Benga1 Dank voor het navragen en de terugkoppeling. Afhankelijk van je invoeding/afname volume zou ik me nog kunnen voorstellen om een klacht bij de ACM in te dienen.
Stel je volume is maar 200kWH per jaar dan zijn de voorgestelde kosten niet in verhouding tot de daadwerkelijke onbalanskosten.
Helaas kan ik geen eenduidig cijfer vinden, zeker niet bij de ACM, van wat de onbalanskosten zouden zijn.
Heb ze gevraagd om hun verhoging te onderbouwen, vind niet echt dat de energieboeren meer kosten zijn gaan maken ten opzichte van vorige prijsverhoging. Deze was toen al extreem hoog 380%. Volgens de ACM moeten de tariefwijzingen proportioneel en uitlegbaar zijn. Dus ben benieuwd waar ze mee komen.

Daarnaast vind ik dat ze ook fout zitten, dat bij nieuwe contracten voor variabele tarieven de vaste kosten niet hetzelfde zijn als bij mijn huidig contract. Mijn contract 555 p.j. Nieuw contract 106 p.j. Hieruit trek ik mijn conclusie dat ze diegene met de gunstige voorwaardes zo proberen "weg te pesten". Volgens de ACM mogen bevoegdheden (zoals prijsaanpassing) niet gebruikt worden om het contractdoel te ondergraven.

Momenteel lever ik ongeveer het dubbele van wat ik verbruik terug, dus verwacht ik op eindafrekening nog wel een max 50 terug, maar deze maand overgestapt van stadswarmte naar een FE warmtepomp, dus zal ook wat meer stroom weer zelf gaan gebruiken. Enige optie die ik zie om deze verhoging van de vaste kosten te compenseren is dus meer zonnepanelen plaatsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Hier ook de email ontvangen en ook het 2022 contract. De situatie is hier nu veranderd met komst van plug in hybride, waarmee gros van ritjes op accu kan.

Verschil tussen verbruik en leveren is naar verwachting nihil geworden. Twijfel om na september weg te gaan, nog wel de goede opbrengst mee pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipper
Ik blijf zitten waar ik zit, ben benieuwd wat engie gaat doen als het 2027 is:
https://www.bnnvara.nl/ka...-voor-zonnepaneeleigenaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:26
Pipper schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:39:
Ik blijf zitten waar ik zit, ben benieuwd wat engie gaat doen als het 2027 is:
https://www.bnnvara.nl/ka...-voor-zonnepaneeleigenaar
Wat staat er over salderen in je voorwaarden/contract?
Want in de meeste gevallen zal dit niet zo zijn. In andere topics is dit ook al besproken.
Het moet in ieder geval heel specifiek in de voorwaarden (of het contract) staan, wat bij de meeste leveranciers niet het geval is. En dan is het alsnog de vraag in hoeverre die voorwaarden gelden, als de wet wijzigt, want de wet gaat voor de voorwaarden.
Dus als dit je enige reden is om te blijven, weet ik niet of dat wel zo verstandig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Truus01 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:13:
[...]

Wat staat er over salderen in je voorwaarden/contract?
Want in de meeste gevallen zal dit niet zo zijn. In andere topics is dit ook al besproken.
Het moet in ieder geval heel specifiek in de voorwaarden (of het contract) staan, wat bij de meeste leveranciers niet het geval is. En dan is het alsnog de vraag in hoeverre die voorwaarden gelden, als de wet wijzigt, want de wet gaat voor de voorwaarden.
Dus als dit je enige reden is om te blijven, weet ik niet of dat wel zo verstandig is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9t6LLgBpXyvgO2hiPyhbw0S-gA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29OgUh9nuZoMF3sSLs9Wposa.jpg?f=fotoalbum_large
Deze belofte wordt niet verboden met ingang van 01-01-2027. Ik zie deze dan ook graag uitgevoerd blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Homer-Simpson schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:20:
[...]

[Afbeelding]
Deze belofte wordt niet verboden met ingang van 01-01-2027. Ik zie deze dan ook graag uitgevoerd blijven.
Snap ik. Maar dit lijkt me al te vaag om rechtsgeldig door te kunnen gaan met salderen.
Er staat dat de opwek verrekend wordt op de jaarrekening. Dat is geen salderen.
De opmerking daarna klinkt meer als salderen, maar wordt gebracht met "Je ziet hier", oftewel, op je jaarafrekening staat. En ze mogen bv de lay-out van de jaarafrekening wijzigen en dan zie je dat dus niet meer, want het bestaat niet meer.
En nogmaals, wet gaat boven voorwaarden/contract, dus ik ben bang dat een rechter dit niet in jouw voordeel zal uitleggen.

Ik probeer dus vooral @Pipper te waarschuwen dat als dat de enige reden is, het misschien niet afloopt zoals wordt gehoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pipper
Truus01 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:25:
[...]

Snap ik. Maar dit lijkt me al te vaag om rechtsgeldig door te kunnen gaan met salderen.
Er staat dat de opwek verrekend wordt op de jaarrekening. Dat is geen salderen.
De opmerking daarna klinkt meer als salderen, maar wordt gebracht met "Je ziet hier", oftewel, op je jaarafrekening staat. En ze mogen bv de lay-out van de jaarafrekening wijzigen en dan zie je dat dus niet meer, want het bestaat niet meer.
En nogmaals, wet gaat boven voorwaarden/contract, dus ik ben bang dat een rechter dit niet in jouw voordeel zal uitleggen.

Ik probeer dus vooral @Pipper te waarschuwen dat als dat de enige reden is, het misschien niet afloopt zoals wordt gehoopt.
Thanks, is niet de enige reden, de 4500KwH teruglevering per jaar is de belangrijkste reden om te blijven 🙃

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Truus01 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:25:
[...]

Maar als de wetgever salderen niet verbiedt, maar alleen niet meer verplicht stelt, dan is er dus ook geen conflicterende wet die boven het contract zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Mijn voorstelling van zaken.

De overheid wilde niet meer de derving van de belastinginkomsten ten gevolge van het salderen blijven ophoesten. Dat laat onverlet dat de productovereenkomst blijft gelden, uitgezonderd van het deel dat wat wettelijk niet meer kan per 1 januari 2027. Je krijgt dan in het geval Homer-Simpson dan het kale tarief verrekend wat betref salderen. Je betaalt wel belasting over de afgenomen kWh eenheden maar niet terug over de teruggeleverde kWh eenheden.

Echter de Engie heeft al eerder een stap genomen met in leven roepen van de terugleverkosten om zo hun hachje veiligstellen. Kunnen zij geen terugleverkosten in rekening brengen dan verrekenen zij dat in de maandelijkse vaste leveringskosten.

Om met de ACM te spreken, "is het niet verboden en dan mag het". Dat geldt dan voor zowel de gemaakte afspraken in de productvoorwaarden als de ingevoerde terugleverkosten/vaste leveringskosten.

Als klant trek je zo altijd aan het kortste eind en wordt met een fooi afgescheept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:49:
[...]

Maar als de wetgever salderen niet verbiedt, maar alleen niet meer verplicht stelt, dan is er dus ook geen conflicterende wet die boven het contract zou gaan.
Ik zeg niet dat er niet een mogelijkheid bestaat, maar ik denk dat de bepalingen waar je op terug zou kunnen vallen maar in een zeer beperkt aantal voorwaarden/contracten staat.

En zoals @esphome ook aangeeft, bij de maatschappijen waar zoiets is, zal er vast op een andere manier dan de kosten teruggehaald worden.

Dus nogmaals, ik zou niet alleen om die reden een bepaald contract aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Truus01 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:26:
[...]

Ik zeg niet dat er niet een mogelijkheid bestaat, maar ik denk dat de bepalingen waar je op terug zou kunnen vallen maar in een zeer beperkt aantal voorwaarden/contracten staat.

En zoals @esphome ook aangeeft, bij de maatschappijen waar zoiets is, zal er vast op een andere manier dan de kosten teruggehaald worden.

Dus nogmaals, ik zou niet alleen om die reden een bepaald contract aanhouden.
Maar dat heeft dus helemaal niets te maken met dat iets niet kan vanwege de wet of "wet gaat boven voorwaarden/contract".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:58:
[...]

Maar dat heeft dus helemaal niets te maken met dat iets niet kan vanwege de wet of "wet gaat boven voorwaarden/contract".
Jawel, want "ik denk dat de bepalingen waar je op terug zou kunnen vallen maar in een zeer beperkt aantal voorwaarden/contracten staat."
Maar goed. Ik heb het niet, ik ga daar niet naar op zoek en ik ben na die eerste wijziging vanuit Engie al gevlucht.
Dus succes voor degenen die tzt dat gevecht wel aangaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flierefluiter
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 12:54
Blijven zitten is altijd beter denk ik met 6000 invoeding en 6000 teruglevering.
6000x0.30 betalen = 1800
6000x0.01 terug = 60
dus 1740 meer betalen is veel meer dan de verhoging vaste kosten per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
Wat is er aan de hand met Engie en hun administratie, Is dit om nog meer te pesten?
2 wkn terug een eerst een mail dat de jaar afrekening wel eens langer kan gaan duren,
En nu vandaag maar eigenlijk al sinds begin dit jaar al mails dat de incasso van het maandbedrag lastig is,
Ik betaal al sinds ik klant ben Eur.10 p/m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Mielemuis schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:44:
Wat is er aan de hand met Engie en hun administratie, Is dit om nog meer te pesten?
2 wkn terug een eerst een mail dat de jaar afrekening wel eens langer kan gaan duren,
En nu vandaag maar eigenlijk al sinds begin dit jaar al mails dat de incasso van het maandbedrag lastig is,
Ik betaal al sinds ik klant ben Eur.10 p/m.
Zij hebben een nieuw administratie systeem en ik wacht ondertussen al enkele maanden op mijn afrekening.

Krijg ook elke maand een bericht dat mijn termijnbedrag niet geïnd gaat worden in de tussentijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flierefluiter
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 12:54
Vandaag maar weer eens gekeken in de app naar de tarieven, daar staat nu 0.00000 per kWh na salderen. Klopt dit wel met voorwaarden 2019?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6l9ZHlzPu-Pzch33Q9-zG0icas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHz41UDahQckGGE1YBVQ16kx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
Er gaat iets mis is de app.
Ik heb voor Mei 1200kWh @394, Eur
in Juni 1285kWh @106, Eur
Als ik kijk naar de dag verloop is de vergoeding vanaf 5juni ineens 1.74 per dag ongeacht de teruglevering
Dat na salderen staat ook op 0.00 bij mij
Tijd voor een mailtje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KnqYDdYPB0eDRsR1ThO0N62Fu4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1gDc5wz9D486JxXv9XwjndP5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8QYP-kqVBayenoFoxZj9YNiWnw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B4gkTb4yiCAPGc4iAZt8QYMm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door Mielemuis op 01-07-2025 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benga1
Hebben meerdere mensen ook ineens een nieuw kopje in hun tarieven staan genaamd "Teruglevergoeding na salderen" met als vergoeding 0,000000 per kWh.

Hebben ze dit ook gecommuniceerd, in de laatste mail met nieuwe verhogingen per 1 juli heb ik niks over dit onderwerp zien staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Ondertussen een e-mail gehad dat de jaarrekening nog wel even op zich laat wachten vanwege het nieuwe administratie systeem van Engie.

Omdat het zo lang duurt kan ik tot 30 september vouchers claimen, als ik dat wens. Ik heb liever een keer mijn jaarafrekening na zoveel maanden wachten.

@Benga1 In mijn voorstel voor 1 juli staat wel die term en ook de terugleverkosten genoemd. Net als hier: Flierefluiter in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"

[ Voor 11% gewijzigd door esphome op 30-07-2025 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benga1
esphome schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:12:
Ondertussen een e-mail gehad dat de jaarrekening nog wel even op zich laat wachten vanwege het nieuwe administratie systeem van Engie.

Omdat het zo lang duurt kan ik tot 30 september vouchers claimen, als ik dat wens. Ik heb liever een keer mijn jaarafrekening na zoveel maanden wachten.

@Benga1 In mijn voorstel voor 1 juli staat wel die term en ook de terugleverkosten genoemd. Net als hier: Flierefluiter in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"
Heb er inderdaad over heen gelezen, in mijn mail van 1 juli staat dit onderwerp wel beschreven. Maar in mijn mail staat het weer anders dan wat er in de app weergegeven wordt.

""Jouw terugleververgoeding na salderen is gelijk aan het nieuwe leveringstarief voor elektriciteit exclusief btw en overheidsheffingen."

Dit zou dus betekenen dat het gewoon het kale leveringstarief zou moeten zijn van € 0,151953.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Engie is ondertussen weer begonnen met het incasseren van het maandbedrag, echter de jaarafrekening laat nog op zich wachten.

Ik behoor kennelijk tot een kleine groep klanten waarvoor het langer duurt dan nor....het al langer duurde doordat er een nieuw administratie systeem bij Engie in gebruik is genomen.

Meer dan drie maanden wacht ik nu al.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benga1
esphome schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:12:

Na lang wachten op mijn mail, heb ik reactie van Engie betreft de 0,000000 vergoeding na salderen. Engie geeft aan dat dit een storing is in de app en de normaal en dal vergoeding zonder energiebelasting etc telt, dus voor mij nog gewoon na salderen 0,18 normaal en 0,15 dal.

[ Voor 28% gewijzigd door Benga1 op 25-08-2025 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:51
Benga1 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:17:
[...]

Na lang wachten op mijn mail, heb ik reactie van Engie betreft de 0,000000 vergoeding na salderen. Engie geeft aan dat dit een storing is in de app en de normaal en dal vergoeding zonder energiebelasting etc telt, dus voor mij nog gewoon na salderen 0,18 normaal en 0,15 dal.
Ik zie dezelfde vergoeding in de app staan, mag ik hieruit opmaken dat de bedragen voor de teruglevering hierdoor sinds juli ook dan niet kloppen?

• Benga1
_Uploader_ schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:11:
[...]

Ik zie dezelfde vergoeding in de app staan, mag ik hieruit opmaken dat de bedragen voor de teruglevering hierdoor sinds juli ook dan niet kloppen?
Denk idd dat ze kijken naar de tarieven en vanuit daar een berekening maken, maar ik heb die app niet gebouwd, dus zeker weet ik het niet.

Wel weet ik dat het er een zooitje is na de up(down)grade naar het nieuwe systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
esphome schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 20:38:
Engie is ondertussen weer begonnen met het incasseren van het maandbedrag, echter de jaarafrekening laat nog op zich wachten.

Ik behoor kennelijk tot een kleine groep klanten waarvoor het langer duurt dan nor....het al langer duurde doordat er een nieuw administratie systeem bij Engie in gebruik is genomen.

Meer dan drie maanden wacht ik nu al.
Zo en wij zijn weer een maand verder en nog steeds geen jaarafrekening en ook geen antwoord op mij e-mails met de vraag wat de reden is dat zij mijn jaarafrekening niet kunnen opstellen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TrainBrainNL
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-09 09:26
https://www.bnnvara.nl/ka...nk-uitspraak-met-gevolgen

Deze zelfde voorwaarden lijken ook op mijn situatie van toepassing bij Engie.
Ik heb een contract sinds 2022 waar de algemene voorwaarden 2017 op van toepassing zijn.

Heb kassa gemaild in navolging van de oproep. Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:38
TrainBrainNL schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:05:
https://www.bnnvara.nl/ka...nk-uitspraak-met-gevolgen

Deze zelfde voorwaarden lijken ook op mijn situatie van toepassing bij Engie.
Ik heb een contract sinds 2022 waar de algemene voorwaarden 2017 op van toepassing zijn.

Heb kassa gemaild in navolging van de oproep. Ben benieuwd
Ik heb kassa ook gemaild met de contractvoorwaarden. Daarnaast de absurde verhoging vaste leveringskosten aangekaart. Betaal nu € 1,52 per dag vanaf 1 juli dit was 1,5 jaar terug nog € 0,32 per dag. Huidige tarieven liggen rond € 0,45 per dag voor nieuwe klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrainBrainNL
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-09 09:26
Jeep schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:55:
[...]

Ik heb kassa ook gemaild met de contractvoorwaarden. Daarnaast de absurde verhoging vaste leveringskosten aangekaart. Betaal nu € 1,52 per dag vanaf 1 juli dit was 1,5 jaar terug nog € 0,32 per dag. Huidige tarieven liggen rond € 0,45 per dag voor nieuwe klanten.
Hier ook bizar hoge vaste leveringskosten. Helaas weinig aan te doen vrees ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Eindelijk de jaarrekening na vier maanden wachten ontvangen van Engie en zij stellen dat ik nooit een kWh heb afgenomen en daarom ook geen energiebelasting behoeft te betalen en zo ook geen recht heb de vermindering energiebelasting.

Ik heb een beetje overproductie. Geen vermindering van de energiebelasting is toch 635 Euro die ik niet krijg. Zij hebben alle tussenstanden geschat en zo morgen de klantenservice een proberen te bereiken om te vragen hoe het dan zit. Dat ik nooit een stroom heb afgenomen uit het stroomnet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:39
esphome schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:35:
Eindelijk de jaarrekening na vier maanden wachten ontvangen van Engie en zij stellen dat ik nooit een kWh heb afgenomen en daarom ook geen energiebelasting behoeft te betalen en zo ook geen recht heb de vermindering energiebelasting.

Ik heb een beetje overproductie. Geen vermindering van de energiebelasting is toch 635 Euro die ik niet krijg. Zij hebben alle tussenstanden geschat en zo morgen de klantenservice een proberen te bereiken om te vragen hoe het dan zit. Dat ik nooit een stroom heb afgenomen uit het stroomnet.
Dat wordt dus uitzoeken wat er in de wet staat. Wanneer heb je recht op vermindering energiebelasting.
In principe is dit punt een apart topic waard.
Als Engie gelijk heeft en iedere leverancier dit gaat/moet doen zul je anders met je energiemeter om moeten gaan. Of een slimme meter aanvragen.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hier nog altijd op het bekende oude Engie modelcontract met de 100% vergoeding van de teruglevering en inderdaad een flinke bak aan vaste leveringskosten, maar nog steeds (zelfs nu met de warmtepomp nog >11 MWh teruglevering per jaar) krijg ik jaarlijks geld in plaats van dat het me geld kost (10 euro/maand aan voorschot, krijg dit jaar weer 180 euro terug).

Moet wel eens aan het rekenen/puzzelen wat de afschaffing van de saldering gaat betekenen met dit contract, iemand daar al naar gekeken?

• Homer-Simpson
pagani schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:14:
Hier nog altijd op het bekende oude Engie modelcontract met de 100% vergoeding van de teruglevering en inderdaad een flinke bak aan vaste leveringskosten, maar nog steeds (zelfs nu met de warmtepomp nog >11 MWh teruglevering per jaar) krijg ik jaarlijks geld in plaats van dat het me geld kost (10 euro/maand aan voorschot, krijg dit jaar weer 180 euro terug).

Moet wel eens aan het rekenen/puzzelen wat de afschaffing van de saldering gaat betekenen met dit contract, iemand daar al naar gekeken?
In mijn oude contract staat omschreven dat Engie saldeert. Aangezien dat niet wordt verboden ga ik ze daaraan houden. Zeker gesteund door de recente gerechtelijke uitspraken zoals eerder in dit topic gemeld.

• esphome
  • Niet online
Gerardus1956 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:10:
[...]

Dat wordt dus uitzoeken wat er in de wet staat. Wanneer heb je recht op vermindering energiebelasting.
In principe is dit punt een apart topic waard.
Als Engie gelijk heeft en iedere leverancier dit gaat/moet doen zul je anders met je energiemeter om moeten gaan. Of een slimme meter aanvragen.
Net contact met Engie gehad en eerst werd gezegd dat ik alsnog de vermindering energiebelasting zou krijgen. Er moest nog geven met een collega gesproken worden en daarna kon het ineens niet meer.

Het lijkt erop, wat jij ook zegt, dat er inderdaad zo dwang op klanten wordt uitgeoefend om klanten aan een slimme meter te krijgen. Dit werd ook door de medewerker zelf aangegeven in het gesprek, "van als u de vermindering van de energiebelasting gebruik wilt maken, dan moet u een slimme meter nemen".

Toen ik daarna argumenteerde dat ik onmogelijk in schattingsperiode najaar en winter meer stroom kan hebben teruggeleverd dan geproduceerd (all-electric hier) en dat zij hun schatting voor die periode daar ook op kunnen aanpassen naar meer reëlere waarden, werd dat pertinent afgewezen.

Het argument van u betaalt geen energiebelasting en krijgt u ook dan ook geen vermindering werd gepersisteerd. Als ik het daar niet mee eens was mocht ik dat aankaarten met de belastingdienst van de medewerker. Ik zie echter niet waar hun schattingen van mijn verbruik, dat te kan maken heeft met de belastingdienst.

Duidelijk het gevoel alhier dat er nu klantje gepest wordt. Klanten die nog geen slimme meter hebben.

Dus zijn klanten van Engie die dit lezen en die geen slimme meter hebben, zorg ervoor dat meer verbruikt dan je produceert in een jaar want anders onthoudt Engie de € 635,19 aan vermindering energiebelasting.
Het is mij overkomen en kan zo iedereen overkomen.

Ik kon overigens nog wel een betalingsregeling krijgen als ik dat wilde, toch nog wat aardigs van Engie...

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
esphome schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:58:
[...]

Net contact met Engie gehad en eerst werd gezegd dat ik alsnog de vermindering energiebelasting zou krijgen. Er moest nog geven met een collega gesproken worden en daarna kon het ineens niet meer.

Het lijkt erop, wat jij ook zegt, dat er inderdaad zo dwang op klanten wordt uitgeoefend om klanten aan een slimme meter te krijgen. Dit werd ook door de medewerker zelf aangegeven in het gesprek, "van als u de vermindering van de energiebelasting gebruik wilt maken, dan moet u een slimme meter nemen".

Toen ik daarna argumenteerde dat ik onmogelijk in schattingsperiode najaar en winter meer stroom kan hebben teruggeleverd dan geproduceerd en dat zij hun schatting voor die periode daar ook op kunnen aanpassen naar meer reëlere waarden, werd dat pertinent afgewezen.

Het argument van u betaalt geen energiebelasting en krijgt u ook dan ook geen vermindering werd gepersisteerd. Als ik het daar niet mee eens was mocht ik dat aankaarten met de belastingdienst van de medewerker. Ik zie echter niet waar hun schattingen van mijn verbruik, dat te kan maken heeft met de belastingdienst.

Duidelijk het gevoel alhier dat er nu klantje gepest wordt. Klanten die nog geen slimme meter hebben.

Dus zijn klanten van Engie die dit lezen en die geen slimme meter hebben, zorg ervoor dat meer verbruikt dan je produceert in een jaar want anders onthoudt Engie jouw € 635,19 aan vermindering energiebelasting.
Het is mij overkomen en kan zo iedereen overkomen.

Ik kon overigens nog wel een betalingsregeling krijgen als ik dat wilde, toch nog wat aardigs van Engie.
Zie ook: GC: Geen vermindering energiebelasting bij 0 verbruik?

• Jeep
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:38
pagani schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:14:

Nog niet aan het rekenen/puzzelen geweest aangezien de tarieven nog niet bekend zijn. De verhoging van 375% vaste leveringskosten die van € 0,32 (1 jan.2024) naar € 1,52 (1 juli 2025) per dag zijn gegaan is tov andere klanten die rond de € 0,50 betalen absurd. Vraag mij af of deze ongelijkheid mag/kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Jeep schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:14:
[...]

Nog niet aan het rekenen/puzzelen geweest aangezien de tarieven nog niet bekend zijn. De verhoging van 375% vaste leveringskosten die van € 0,32 (1 jan.2024) naar € 1,52 (1 juli 2025) per dag zijn gegaan is tov andere klanten die rond de € 0,50 betalen absurd. Vraag mij af of deze ongelijkheid mag/kan.
Als Engie kan motiveren dat het verkapte terugleverkosten zijn dan is het wellicht toegestaan. Voor klanten zonder zonnepanelen is dat anders maar ik vraag me af of die er nog zijn met dit specifieke contract.

• Truus01
Lijkt mij niet te kloppen. Ik heb met teruglevering bij GC gewoon de vermindering energiebelasting uitbetaald gekregen. Engie mag sowieso niet anders handelen met belastingmaatregelen dan andere leveranciers (lijkt me).

https://www.rijksoverheid...rd/opbouw-energierekening
Vermindering energiebelasting
Heeft u een elektriciteitsaansluiting in een gebouw met verblijfsfunctie? Bijvoorbeeld in een huis of kantoor. Dan krijgt u korting op de energiebelasting. Dit heet ‘vermindering energiebelasting’. Iedereen krijgt dezelfde korting. Hoeveel energie u verbruikt, maakt hiervoor niet uit.
Staat niks over dat je het ook eerst moet betalen. Er staat zelfs dat het niet uit maakt hoeveel energie je verbruikt, dus ook 0 of negatief...

• esphome
  • Niet online
Novax had de actuele link ook al gevonden. Zie hierboven.

[ Voor 32% gewijzigd door esphome op 10-09-2025 11:46 . Reden: Nieuwe link al gevonden ]

• Novax
  • Niet online
esphome schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:44:
[...]

Novax had de actuele link ook al gevonden. Zie hierboven.
Wat zijn de meterstanden die je hebt opgegeven voor het begin van de jaarrekening en het eind van de jaarrekening?

[ Voor 15% gewijzigd door Novax op 10-09-2025 13:24 ]

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:29
[...]
Heb ik ook altijd bijzonder gevonden: het is een vermindering op de energiebelasting. Voor elektra betaal ik geen energiebelasting omdat ik mag salderen en voor gas betaal ik 421. Toch staat er een teruggave van 536 vermeld bij de elektrasectie van mijn factuur. Blijkbaar zijn dat de opgestelde regels van de overheid: je kunt gewoon belasting terugkrijgen die je niet betaald.

De situatie is hier anders: omdat het een ferrarismeter betreft wordt er automagisch teruggeteld en wordt volgens de officiële cijfers ook niets afgenomen. Geen energieafname -> geen belastingteruggave. Het argument "u betaald geen belasting" moet geïnterpretteerd worden als "u neemt niets af".

overigens maakt deze regeling het afschaffen van de saldering nog moeilijker, omdat de vermindering altijd al gold kan dit niet meer gezien worden als compensatie voor het feilt dat je na afschaffing energiebelasting gaat betalen. Dat is hier offtopic en voer voor een ander topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:25
Dat doet er niet toe; je dient het volledige bedrag te krijgen als het gebouw een verblijfsfunctie heeft, ongeacht je energieverbruik.

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:20

mno

Ik vraag me af wat hierbij het doel van Engie is. Zouden ze de vermindering in eigen zak willen steken (lijkt me niet toegestaan) of willen ze het alleen gebruiken om mensen met een voor Engie ongunstig contract i.c.m. een niet-slimme meter in beweging (bij voorkeur naar buiten) te krijgen?

Gewoon rösti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:10
mno schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:50:
Ik vraag me af wat hierbij het doel van Engie is. Zouden ze de vermindering in eigen zak willen steken (lijkt me niet toegestaan) of willen ze het alleen gebruiken om mensen met een voor Engie ongunstig contract i.c.m. een niet-slimme meter in beweging (bij voorkeur naar buiten) te krijgen?
Goede kans dat het gewoon onkunde is. Het blijft een organisatie die tot nu toe nog nooit heeft uitgeblonken op het gebied van professionaliteit. Klanten pesten lukt wel op Eredivisie niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Dan kort overzicht van wat je kunt doen als je het Engie kunt doen als je het niet eens bent met de jaarfactuur en in mijn geval gaat het om het niet geven van de vermindering energiebelasting. Dit komt doordat Engie de meterstanden lineair chat en niet aan de hand van de seizoenen.

Als je foto's hebt van de meterstanden met daarop ook een datum en tijdskenmerk dan kun dat gebruiken als dat in jouw voordeel werkt. Je kunt zo een positief verbruik aantonen of door een hogere teruglevering dan lineair geschat door Engie alsnog een positief verbruik bewerkstelligen. Je betaalt dan wel energiebelasting maar die wordt ook weer gesaldeerd.
Zo'n foto moet je ook eens in de zoveel jaren aan jouw netbeheerder zenden ter controle van de meterstand.
1 Juli en 1 januari zijn bijvoorbeeld goede datums om sowieso foto's voor jouw eigen administratie te maken.

Engie schrijft automatisch af via een incasso en is het bedrag hoog voor jou of wil je niet betalen dan kun je vaak in jouw online bank omgeving de incassant (Engie) beperken in hoogte van het te incasseren bedrag en ook de frequentie.

Wil je wel de termijn bedragen betalen dan zet die dan erin en zeg je betaalt € 50 p/m en de jaarfactuur is €500 dan beperk je de incasso's van Engie tot één per maand en dan € 50,-.

Engie moet je dan een paar keer een betalingsherinnering zenden voordat zij de ATO kunnen opzeggen. De Aansluit Transport Overeenkomst (ATO) gaat via Engie en die betaalt de netbeheerder voor aansluiting. De netbeheerder is ook diegene die jou kan afsluiten en die moet dus te vriend houden.

Wil je wel betalen, doe dat dan onder vermelding dat je betaalt onder protest en dat moet je dan handmatig doen en dat kan zo niet als Engie het van jouw rekening afschrijft via een incasso.
Kun je het bedrag niet ineens betalen maar wil je wel betalen dan kun je een betalingsregeling aanvragen bij Engie en kies dan voor handmatig overmaken en dan ook onder vermelding dat je het onder protest overmaakt.

Kun je het helemaal niet betalen omdat je schulden hebt dan kun je bij jouw gemeente aankloppen voor schuldhulp verlening, bericht daar Engie ook over, en zolang je in de schuldhulpverlening zit kan je "niet" afgesloten worden door de netbeheerder.

Dan de lineaire schatting van jouw stroomverbruik door Engie op de jaarfactuur. Dit zou je via de Geschillencommissie Energie kunnen laten beoordelen omdat jij graag ziet dat die schattingen gestand doen aan de seizoenen van het jaar en opbrengst van de zonnepanelen.

Blijft nog open of het gebruiken van Engie van "nul-verbruik" voor een huis met verblijf functie waar ook stroom wordt afgenomen en over het dezelfde meter ook stroom wordt terug geleverd is nog niet duidelijk.
Dat het stroomverbruik niet via de meterstanden aantoonbaar is wil nog niet zeggen dat het niet heeft plaatsgevonden. Ten tweede is een negatief verbruik geen nul-verbruik. Om negatief verbruikt te hebben moet je immers een omvormer van stroom voorzien uit het stroomnet om überhaupt te kunnen terugleveren.
Het één gaat immers niet zonder het andere.

Ik ben geen jurist en mochten er aanvullingen of correcties zijn laat het dan weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
@esphome vervelend dat je nu gedoe hebt met Engie over jouw jaarrekening. Maar of dit nog met de terugleververgoeding te maken heeft vraag ik me af. Vind het maar vage tips m.b.t. de incasso. Als je het niet eens bent met een factuur dan klop je aan met een vraag bij je leverancier. Ben je het er niet mee eens dan dien je een klacht in bij diezelfde leverancier. Ben je het met de afhandeling van de klacht niet eens dan ga je naar De Geschillencommissie Energie of naar de rechter.

Als je graag wilt aantonen dat je ook hebt verbruikt dan zou ik niet op 1 januari en 1 juli een foto maken maar juist op 1 december en 1 januari. Dan is de kans een stuk groter dat je netto verbruik hebt dan na precies 6 maanden waarvan een aantal zonnige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@Homer-Simpson
Ik heb aangeklopt bij mijn leverancier en die volharde in hun rekenwijze, om het gewenste resultaat te halen. Mijn jaarfactuur kwam overigens met een vertraging van 4 maanden, zij gaven aan dat ik tot een kleine groep behoorde, waar die niet goed door hun systeem werd opgesteld. ;)

De klacht is de volgende stap maar ik krijg nog terugkoppeling over hoe en wat te doen in de komende dagen. Er is geen haast hier omdat ik uiteindelijk over mijn eigen portemonnee (incasso) ga.

In mijn posting hier en in een ander forum heb ik de geschillen commissie genoemd en met welk argument dan specifiek te gebruiken. Het is sowieso absurd dat er zo gehandeld kan worden en de seizoenen worden genegeerd.

Kijk, als ik nu al de geschillencommissie energie inschakel en in de tussentijd kan een ander traject al effect sorteren, dan stelt de commissie dat het is opgelost en negeren zij de originele oorzaak. Vele ervaringen gelezen waar de energieleverancier het zo speelde dat er uiteindelijk geen uitspraak kwam over het betwiste.

Ik gaf die datums omdat op dat moment altijd opduikt in de schatting van de energieleverancier omdat dan de leveringstarieven wijzigen. Maandelijks een foto's maken is dan nog beter dan kun je kiezen welke voor jouw het best werken.
Zorg dat je in ieder geval foto's maakt op 1 dec, 1 jan en voor de zekerheid 1 februari en zo heb je altijd aantoonbaar verbruik hebt. Dat zijn immers de maanden waar je veel stroom verbruikt en weinig stroom opwekt. Dank aan @Homer-Simpson voor deze tip.

Zorg wel dat op de foto zelf ook een datum zichtbaar is, zoals van een krant, die je dan bij de meter houdt.

Update: nu snap ik de 1 december t/m 1 januari periode. Je creëert zo jouw eigen periode en zo heb je precies een maand met meer verbruik en zo betaal dan ook je energie belasting. Staat nu in de agenda.

Duurde even voor het kwartje viel. :)

[ Voor 15% gewijzigd door esphome op 12-09-2025 11:12 . Reden: Kwartje viel ]

• esphome
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:51:
@esphome
Als je graag wilt aantonen dat je ook hebt verbruikt dan zou ik niet op 1 januari en 1 juli een foto maken maar juist op 1 december en 1 januari. Dan is de kans een stuk groter dat je netto verbruik hebt dan na precies 6 maanden waarvan een aantal zonnige.
Het kwartje is hier nog verder gerold en er knaagt toch een stemmetje in het hoofd dat het wel eens niet kan grijpen.

Voorbeeld, begin van het energiecontract 1 juni en de meterstand na een jaar is 140kWh negatief.
1 jun-31 jun1000-960-40
1 jul-1 dec960-810-150
1 dec-31 dec810-960+150
1 jan-1 apr960-900-60
1 apr-31 mei900-860-40
Nu is er wel een periode met verbruik. Echter onder de streep is het totale verbruik nog steeds negatief.

Bij jaar salderen met tegen elkaar wegstrepen van het verbruik dan is het verbruik nul. Over de overproductie wordt geen energiebelasting geheven en zo ook geen recht op vermindering daarvan.

Periode saldering zoals in het voorbeeld. Dan wordt er over de periode 1 december tot 1 januari wel energiebelasting gerekend. De andere periodes kunnen dan niet die energiebelasting opheffen, dit omdat er over overproductie geen energiebelasting wordt berekend.

Onder de streep blijft dan die éénmalige energiebelasting staan en zo is er dan ook recht op de vermindering daarvan.

Heb ik het zo goed begrepen hoe het dan werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
esphome schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:49:
[...]

Het kwartje is hier nog verder gerold en er knaagt toch een stemmetje in het hoofd dat het wel eens niet kan grijpen.

Voorbeeld, begin van het energiecontract 1 juni en de meterstand na een jaar is 140kWh negatief.
1 jun-31 jun1000-960-40
1 jul-1 dec960-810-150
1 dec-31 dec810-960+150
1 jan-1 apr960-900-60
1 apr-31 mei900-860-40
Nu is er wel een periode met verbruik. Echter onder de streep is het totale verbruik nog steeds negatief.

Bij jaar salderen met tegen elkaar wegstrepen van het verbruik dan is het verbruik nul. Over de overproductie wordt geen energiebelasting geheven en zo ook geen recht op vermindering daarvan.

Periode saldering zoals in het voorbeeld. Dan wordt er over de periode 1 december tot 1 januari wel energiebelasting gerekend. De andere periodes kunnen dan niet die energiebelasting opheffen, dit omdat er over overproductie geen energiebelasting wordt berekend.

Onder de streep blijft dan die éénmalige energiebelasting staan en zo is er dan ook recht op de vermindering daarvan.

Heb ik het zo goed begrepen hoe het dan werkt?
Die salderingsperiodes kan ik niet volgen omdat Engie per contractjaar moet salderen. Enige reden voor mij om je te adviseren om op andere data een foto te maken is dat je in december of januari doorgaans meer verbruikt dan opwekt. En dus kun je richting Engie aantonen dat je elektra verbruikt.
Elke primaire elektra-aansluiting is belastingplichtig. Voor elke belastingplichtige aansluiting geldt dat je recht hebt op verminderde energiebelasting.

• esphome
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:05:
[...]
Die salderingsperiodes kan ik niet volgen omdat Engie per contractjaar moet salderen. Enige reden voor mij om je te adviseren om op andere data een foto te maken is dat je in december of januari doorgaans meer verbruikt dan opwekt. En dus kun je richting Engie aantonen dat je elektra verbruikt.
Elke primaire elektra-aansluiting is belastingplichtig. Voor elke belastingplichtige aansluiting geldt dat je recht hebt op verminderde energiebelasting.
Ik heb contact gehad met de belastingdienst en die bevestigde mijn redenatie. Echter dit alleen voor kWh-meters die levering en teruglevering separaat registreren. Voor analoge meters konden zij het mij echter niet vertellen hoe het zit, ik moet dan wachten op hun contactpersoon van de belastingdienst voor Engie, weer terug is van vakantie. Die weet namelijk welke afspraken er met Engie hierover zijn gemaakt zijn.

Mijn huidige interpretatie: de vermindering is een soort belastingvrije voet, om daar dan gebruik van te maken moet je dan belastingenplichtig zijn. Belastingdienst stelt dan waarschijnlijk, als geen er geen belasting betaalt, kan er ook geen beroep gedaan worden op de vermindering. Geen belastingplicht geen vrije voet toepasbaar.

Dan jaarlijks salderen, klopt helemaal en vannacht is hier nog over gepost met een link naar de uitspraak van de kantonrechter.

Op mijn vorige jaarfactuur deed Engie dat ook en kreeg ik ook de vermindering, wat waarschijnlijk de belastingdienst niet leuk vond. Nu wordt het opgedeeld in periodes, die dan rekening kunnen houden met de leveringstarief per periode en ook volledig willekeurig zijn.

Gebruik je meer kWh onder de streep dan krijg je vermindering, lever je meer dan geen vermindering want er is immers ook geen energiebelasting afgedragen.

Dan is de vraag waarom krijgen de diegenen die een apart teruglever telwerk hebben dan wel altijd de vermindering maar bij diegenen die dat niet hebben ligt het eraan of er ook daadwerkelijk energiebelasting moet worden betaalt.

Met twee telwerken kan de energieleverancier de twee waardes tegen elkaar wegstrepen (salderen) en de rest is dan negatief of positief. Met een analoge meter heb je alleen het laatste resultaat omdat het salderen al in de meter gedaan wordt. Tenzij je dan tussenstand( en) doorgeeft en daar ook fotografisch bewijs van hebt.

Het lijkt erop dat de belastingdienst nu ook de "war on analog meters" is begonnen. ;)

Maandag contact met Consuwijzer/ACM en alles heeft ook fysieke gevolgen voor mij. De hartslag is in rust normaal rond de 55 p/m en sinds dit gedoe constant rond de 70 p/m. Hopelijk kan ik het snel weer achter mij laten. :)

• Truus01
esphome schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:14:
Dan is de vraag waarom krijgen de diegenen die een apart teruglever telwerk hebben dan wel altijd de vermindering maar bij diegenen die dat niet hebben ligt het eraan of er ook daadwerkelijk energiebelasting moet worden betaalt.

Het lijkt erop dat de belastingdienst nu ook de "war on analog meters" is begonnen. ;)

Maandag contact met Consuwijzer/ACM en alles heeft ook fysieke gevolgen voor mij. De hartslag is in rust normaal rond de 55 p/m en sinds dit gedoe constant rond de 70 p/m. Hopelijk kan ik het snel weer achter mij laten. :)
Als de belastingdienst er werkelijk problemen mee had, zou dit spelen bij alle leveranciers. Van wat ik heb gelezen is het nu bij jou, bij Engie aan de hand en heeft het kort bij Greenchoice gespeeld, maar die doen het nu wel.
Dus de vraag zou zijn, waarom bij de ene leverancier wel en bij de andere niet.

• esphome
  • Niet online
Truus01 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:43:
[...]
Als de belastingdienst er werkelijk problemen mee had, zou dit spelen bij alle leveranciers. Van wat ik heb gelezen is het nu bij jou, bij Engie aan de hand en heeft het kort bij Greenchoice gespeeld, maar die doen het nu wel.
Dus de vraag zou zijn, waarom bij de ene leverancier wel en bij de andere niet.
Daar heb ik ook antwoord op gehad van Engie, was een lang gesprek met de klantenservice.
Engie geeft aan dat zij sinds dit jaar een nieuw administratie systeem hebben. Voorheen was het zo dat het zo niet konden verwerken. Vorig jaar wel gehad terwijl ik toch geen gas had, eindfactuur vorig jaar ook vermindering gehad, maar die verviel i.v.m. terugname van het contract. Dat was een paar maanden stress.

Verder heeft iedere energieleverancier zijn eigen "account manager" bij de belastingdienst en de kleinere zullen wel delen met elkaar. Vandaar ik ook moet wachten op die voor Engie.

Bij Greenchoice was het toch een gelijke afname als de teruglevering. Nul-verbruik schijnt overigens meer aan de zakelijke kant te spelen.

Doet de energieleverancier, volgens de belastingdienst iets niet goed, dan spreken zij de energieleverancier daar op aan en niet de klant. Als de energieleverancier dan overmacht claimt dan kan de belastingdienst eisen omdat te veranderen want anders volgen er boetes.

Wie weet ligt dit nu bij alle energieleveranciers op de tafel, de tijd zal leren of ik het zo correct zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
esphome schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:02:
[...]

Daar heb ik ook antwoord op gehad van Engie, was een lang gesprek met de klantenservice.
Engie geeft aan dat zij sinds dit jaar een nieuw administratie systeem hebben. Voorheen was het zo dat het zo niet konden verwerken. Vorig jaar wel gehad terwijl ik toch geen gas had, eindfactuur vorig jaar ook vermindering gehad, maar die verviel i.v.m. terugname van het contract. Dat was een paar maanden stress.

Verder heeft iedere energieleverancier zijn eigen "account manager" bij de belastingdienst en de kleinere zullen wel delen met elkaar. Vandaar ik ook moet wachten op die voor Engie.

Bij Greenchoice was het toch een gelijke afname als de teruglevering. Nul-verbruik schijnt overigens meer aan de zakelijke kant te spelen.

Doet de energieleverancier, volgens de belastingdienst iets niet goed, dan spreken zij de energieleverancier daar op aan en niet de klant. Als de energieleverancier dan overmacht claimt dan kan de belastingdienst eisen omdat te veranderen want anders volgen er boetes.

Wie weet ligt dit nu bij alle energieleveranciers op de tafel, de tijd zal leren of ik het zo correct zie.
Hun excuses lijken me onzin!

Ik geef bij GC een lagere meterstand door en krijg het gewoon. In dat ene draadje staat dat er daar ooit ook een aantal zijn geweest die de vermindering niet hadden gekregen, maar dat het uiteindelijk met een belletje was opgelost.

Ook zoals @Homer-Simpson zegt, 'Elke primaire elektra-aansluiting is belastingplichtig. Voor elke belastingplichtige aansluiting geldt dat je recht hebt op verminderde energiebelasting.'. Ze lopen je gewoon te fucken. Ik zou meer druk bij hun leggen. Schriftelijk (per email) klagen en blijven volhouden.
Leg de druk bij hun, neem die niet zelf op je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Truus01 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:31:
[...]
Hun excuses lijken me onzin!

Ik geef bij GC een lagere meterstand door en krijg het gewoon. In dat ene draadje staat dat er daar ooit ook een aantal zijn geweest die de vermindering niet hadden gekregen, maar dat het uiteindelijk met een belletje was opgelost.
Dank.

Ik kreeg dat ook steeds totdat Engie een nieuw backoffice systeem kreeg. Zij hebben toen nog 4 maanden op mijn jaarafrekening gezeten voordat ik hem ook kreeg. Het wordt dan automatisch binnen 10 dagen (niet werkdagen) na ontvangst ook daadwerkelijk afgeschreven dus niet veel tijd tot dat moment. Waarschijnlijk ook nog een betalingsregeling aanvragen voor de jaarrekening.

En ja, daarna kan er nog van alles gedaan worden en ook worden gecrediteerd je hebt wel die stip op de horizon van de betaling.

Maandag gesprek met Consuwijzer/ACM en daarna ga ik dan mijn plan trekken.
Pagina: 1 ... 25 26 Laatste

Let op:
Uitkomst van het harde werk van Floppus:
Floppus in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"