Ja, gaat omlaagHomer-Simpson schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:17:
[...]
Nog niet ontvangen maar verwacht dat ze hetzelfde zullen zijn als die van jou. Zijn de stroomtarieven nog gewijzigd?
:strip_exif()/f/image/qc4X17TncBvet0vk7EY9mleh.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, gaat omlaagHomer-Simpson schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:17:
[...]
Nog niet ontvangen maar verwacht dat ze hetzelfde zullen zijn als die van jou. Zijn de stroomtarieven nog gewijzigd?
Ja heb ik vorige keer ook gedaan, kan het nu weer doen, maar verwacht er weinig van… de stijging in 24 was vele malen groter en nu gaan leveringstarieven ook naar beneden (maw je wordt met het goede contract gewoon twee keer ‘gepakt’ meer vastrecht en minder tlv…Homer-Simpson schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:32:
Doen mensen melding bij de ACM over de vermeende onredelijke tarieven dan? Als we dat dan consequent gaan doen hebben we mogelijk nog een kans op verbetering.
[ Voor 16% gewijzigd door BlisterAMG op 24-05-2025 14:35 . Reden: Foutje ]
sparkly in "Het juridisch kader van de salderingsregeling"dvl-2 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:01:
Ik heb nog geen email gehad maar heb ook deze tarieven nu in de app staan. Ben benieuwd of die email nog komt. Hoop het zelf natuurlijk niet want dan hebben ze verzaakt mij te informer.
Max 3x80A is de grens voor een modelcontract. Echter een karige cent per kWh als terugleververgoeding. Honderd procent salderen, als je tenminste veel zelf verbruikt.BlisterAMG schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 14:18:
Als ik op hun site nu een nieuw voorstel vraag, als nieuw klant krijg ik bij 1500/1500 kwh verbruik als vaste leveringskosten 35 cent. Doe ik 10k/10k dan is het zelfs 21 cent.
Maar ik heb inderdaad 1.52 euro als variabel tarief gekregen. Wat is dit voor diefstal!?
Edit: oh, dit was een berekening voor 3x25a. Ik heb een 3x50A aansluiting. Kan em niet daarmee maken...
Het was natuurlijk te verwachten maar de email met dezelfde tarieven die jullie hebben kregen stond vanmorgen ook in mijn inbox.esphome schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:15:
[...]
sparkly in "Het juridisch kader van de salderingsregeling"
Beslissing
Houdt deze zaak voor onbepaalde tijd aan tot het gerechtshof Amsterdam uitspraak in een soortgelijke
zaak heeft gedaan en verstaat dat partijen zich uit eigen beweging weer tot de Commissie zullen wenden
zodra dat het geval is.
Aldus beslist door de Geschillencommissie Energie
Wat er vooraf ging: sparkly in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"
Heb ook het bericht dat ontvangen dat ik van €1,27 naar €1,52 vaste leveringkosten ga voor stroom en daarbij nog eens het gas van €0,00 naar €0,35. Dit met het oude modelcontract.BlisterAMG schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 14:18:
Als ik op hun site nu een nieuw voorstel vraag, als nieuw klant krijg ik bij 1500/1500 kwh verbruik als vaste leveringskosten 35 cent. Doe ik 10k/10k dan is het zelfs 21 cent.
Maar ik heb inderdaad 1.52 euro als variabel tarief gekregen. Wat is dit voor diefstal!?
Edit: oh, dit was een berekening voor 3x25a. Ik heb een 3x50A aansluiting. Kan em niet daarmee maken...
Ik denk dat je naar de tarieven van 'Flexibel' kijkt (niet te verwarren met Modelcontract) maar daar krijg je 11,5c terugleverkosten aangerekend. In feite rekend Engie dus €1,17 terugleverkosten per dag (€1,52 - €0,35) - ofwel €35 per maand.wes737 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:07:
[...]
Heb vandaag ook als “nieuwe” klant een voorstel gevraagd op de ENGIE website en ik krijg een aanbod van vaste leveringskosten van €0,35 voor stroom en €0,28 voor gas bij een variabel contract…
Ik vraag me zeer sterk af of Engie dit zomaar kan doen. Welke kosten maakt Engie nu voor mijn levering die ze niet maken als ik vanaf morgen “overstap” op een nieuw variable contract?
Keep us posted ✌🏻Benga1 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:20:
Toch maar een klacht ingediend na ook de verhoging via de mail te hebben binnengekregen. Ook gevraagd om deze verhoging te onderbouwen.
Ik ben benieuwd waar ze mee komen. Het lijkt er meer op om de gebruikers met het modelcontract waarin staat dat de terugleververgoeding evenredig is aan wat je betaalt en er geen terugleverkosten mogelijk zijn, weg te pesten hiermee. Want bij een nieuw modelcontract aansluiten met dezelfde verbruiken/opwekking zijn de vaste kosten maar 106,- en met de verhoging die per 1 juli ingaat, betaal ik 555,- aan vaste kosten.
Ben inderdaad ook benieuwd, maar ben bang dat de klacht bij Engie geen nut heeft. Vorig jaar ook een klacht ingediend en op opheldering gevraagd over de exorbitante verhoging van toen (0,32 eu naar 1,32 eu). Dit was hun reactie destijds:Benga1 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:20:
Toch maar een klacht ingediend na ook de verhoging via de mail te hebben binnengekregen. Ook gevraagd om deze verhoging te onderbouwen.
Ik ben benieuwd waar ze mee komen. Het lijkt er meer op om de gebruikers met het modelcontract waarin staat dat de terugleververgoeding evenredig is aan wat je betaalt en er geen terugleverkosten mogelijk zijn, weg te pesten hiermee. Want bij een nieuw modelcontract aansluiten met dezelfde verbruiken/opwekking zijn de vaste kosten maar 106,- en met de verhoging die per 1 juli ingaat, betaal ik 555,- aan vaste kosten.
Ik zie voor nieuwe klanten op de website voor modelcontracten een vaste leveringskosten van €482,36 staan met netto terugleververgoeding van 0,01.Benga1 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:37:
Wat doet Engie: Verhoogt vaste leveringskosten van €0,26 → €1,52/dag (>€555 per jaar), terwijl nieuwe klanten ca. €106 betalen.
Ja dat zullen de huidige tarieven zijn geldend tot 31-06, vanaf 01-07 gaan die waarschijnlijk omhoog.dvl-2 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:57:
[...]
Ik zie voor nieuwe klanten op de website voor modelcontracten een vaste leveringskosten van €482,36 staan met netto terugleververgoeding van 0,01.
Geef mij dan de huidige aanbieding maar, die €70 verschil haal ik er wel uit.
https://www.engie.nl/klan.../modelcontract-tarieven#/
Inmiddels reactie van Engie, samengevat:Benga1 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:20:
Heb ze gevraagd om hun verhoging te onderbouwen, vind niet echt dat de energieboeren meer kosten zijn gaan maken ten opzichte van vorige prijsverhoging. Deze was toen al extreem hoog 380%. Volgens de ACM moeten de tariefwijzingen proportioneel en uitlegbaar zijn. Dus ben benieuwd waar ze mee komen.Homer-Simpson schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:28:
@Benga1 Dank voor het navragen en de terugkoppeling. Afhankelijk van je invoeding/afname volume zou ik me nog kunnen voorstellen om een klacht bij de ACM in te dienen.
Stel je volume is maar 200kWH per jaar dan zijn de voorgestelde kosten niet in verhouding tot de daadwerkelijke onbalanskosten.
Helaas kan ik geen eenduidig cijfer vinden, zeker niet bij de ACM, van wat de onbalanskosten zouden zijn.
Wat staat er over salderen in je voorwaarden/contract?Pipper schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:39:
Ik blijf zitten waar ik zit, ben benieuwd wat engie gaat doen als het 2027 is:
https://www.bnnvara.nl/ka...-voor-zonnepaneeleigenaar
Truus01 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:13:
[...]
Wat staat er over salderen in je voorwaarden/contract?
Want in de meeste gevallen zal dit niet zo zijn. In andere topics is dit ook al besproken.
Het moet in ieder geval heel specifiek in de voorwaarden (of het contract) staan, wat bij de meeste leveranciers niet het geval is. En dan is het alsnog de vraag in hoeverre die voorwaarden gelden, als de wet wijzigt, want de wet gaat voor de voorwaarden.
Dus als dit je enige reden is om te blijven, weet ik niet of dat wel zo verstandig is.
Snap ik. Maar dit lijkt me al te vaag om rechtsgeldig door te kunnen gaan met salderen.Homer-Simpson schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:20:
[...]
[Afbeelding]
Deze belofte wordt niet verboden met ingang van 01-01-2027. Ik zie deze dan ook graag uitgevoerd blijven.
Thanks, is niet de enige reden, de 4500KwH teruglevering per jaar is de belangrijkste reden om te blijven 🙃Truus01 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:25:
[...]
Snap ik. Maar dit lijkt me al te vaag om rechtsgeldig door te kunnen gaan met salderen.
Er staat dat de opwek verrekend wordt op de jaarrekening. Dat is geen salderen.
De opmerking daarna klinkt meer als salderen, maar wordt gebracht met "Je ziet hier", oftewel, op je jaarafrekening staat. En ze mogen bv de lay-out van de jaarafrekening wijzigen en dan zie je dat dus niet meer, want het bestaat niet meer.
En nogmaals, wet gaat boven voorwaarden/contract, dus ik ben bang dat een rechter dit niet in jouw voordeel zal uitleggen.
Ik probeer dus vooral @Pipper te waarschuwen dat als dat de enige reden is, het misschien niet afloopt zoals wordt gehoopt.
Maar als de wetgever salderen niet verbiedt, maar alleen niet meer verplicht stelt, dan is er dus ook geen conflicterende wet die boven het contract zou gaan.Truus01 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:25:
[...]
En nogmaals, wet gaat boven voorwaarden/contract, dus ik ben bang dat een rechter dit niet in jouw voordeel zal uitleggen.
Ik zeg niet dat er niet een mogelijkheid bestaat, maar ik denk dat de bepalingen waar je op terug zou kunnen vallen maar in een zeer beperkt aantal voorwaarden/contracten staat.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:49:
[...]
Maar als de wetgever salderen niet verbiedt, maar alleen niet meer verplicht stelt, dan is er dus ook geen conflicterende wet die boven het contract zou gaan.
Maar dat heeft dus helemaal niets te maken met dat iets niet kan vanwege de wet of "wet gaat boven voorwaarden/contract".Truus01 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:26:
[...]
Ik zeg niet dat er niet een mogelijkheid bestaat, maar ik denk dat de bepalingen waar je op terug zou kunnen vallen maar in een zeer beperkt aantal voorwaarden/contracten staat.
En zoals @esphome ook aangeeft, bij de maatschappijen waar zoiets is, zal er vast op een andere manier dan de kosten teruggehaald worden.
Dus nogmaals, ik zou niet alleen om die reden een bepaald contract aanhouden.
Jawel, want "ik denk dat de bepalingen waar je op terug zou kunnen vallen maar in een zeer beperkt aantal voorwaarden/contracten staat."Rubbergrover1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:58:
[...]
Maar dat heeft dus helemaal niets te maken met dat iets niet kan vanwege de wet of "wet gaat boven voorwaarden/contract".
Zij hebben een nieuw administratie systeem en ik wacht ondertussen al enkele maanden op mijn afrekening.Mielemuis schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:44:
Wat is er aan de hand met Engie en hun administratie, Is dit om nog meer te pesten?
2 wkn terug een eerst een mail dat de jaar afrekening wel eens langer kan gaan duren,
En nu vandaag maar eigenlijk al sinds begin dit jaar al mails dat de incasso van het maandbedrag lastig is,
Ik betaal al sinds ik klant ben Eur.10 p/m.
[ Voor 55% gewijzigd door Mielemuis op 01-07-2025 12:35 ]
[ Voor 11% gewijzigd door esphome op 30-07-2025 19:16 ]
Heb er inderdaad over heen gelezen, in mijn mail van 1 juli staat dit onderwerp wel beschreven. Maar in mijn mail staat het weer anders dan wat er in de app weergegeven wordt.esphome schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:12:
Ondertussen een e-mail gehad dat de jaarrekening nog wel even op zich laat wachten vanwege het nieuwe administratie systeem van Engie.
Omdat het zo lang duurt kan ik tot 30 september vouchers claimen, als ik dat wens. Ik heb liever een keer mijn jaarafrekening na zoveel maanden wachten.
@Benga1 In mijn voorstel voor 1 juli staat wel die term en ook de terugleverkosten genoemd. Net als hier: Flierefluiter in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"
Na lang wachten op mijn mail, heb ik reactie van Engie betreft de 0,000000 vergoeding na salderen. Engie geeft aan dat dit een storing is in de app en de normaal en dal vergoeding zonder energiebelasting etc telt, dus voor mij nog gewoon na salderen 0,18 normaal en 0,15 dal.esphome schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:12:
Ondertussen een e-mail gehad dat de jaarrekening nog wel even op zich laat wachten vanwege het nieuwe administratie systeem van Engie.
Omdat het zo lang duurt kan ik tot 30 september vouchers claimen, als ik dat wens. Ik heb liever een keer mijn jaarafrekening na zoveel maanden wachten.
@Benga1 In mijn voorstel voor 1 juli staat wel die term en ook de terugleverkosten genoemd. Net als hier: Flierefluiter in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"
[ Voor 28% gewijzigd door Benga1 op 25-08-2025 13:18 ]
Ik zie dezelfde vergoeding in de app staan, mag ik hieruit opmaken dat de bedragen voor de teruglevering hierdoor sinds juli ook dan niet kloppen?Benga1 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:17:
[...]
Na lang wachten op mijn mail, heb ik reactie van Engie betreft de 0,000000 vergoeding na salderen. Engie geeft aan dat dit een storing is in de app en de normaal en dal vergoeding zonder energiebelasting etc telt, dus voor mij nog gewoon na salderen 0,18 normaal en 0,15 dal.
Denk idd dat ze kijken naar de tarieven en vanuit daar een berekening maken, maar ik heb die app niet gebouwd, dus zeker weet ik het niet._Uploader_ schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:11:
[...]
Ik zie dezelfde vergoeding in de app staan, mag ik hieruit opmaken dat de bedragen voor de teruglevering hierdoor sinds juli ook dan niet kloppen?
Zo en wij zijn weer een maand verder en nog steeds geen jaarafrekening en ook geen antwoord op mij e-mails met de vraag wat de reden is dat zij mijn jaarafrekening niet kunnen opstellen.esphome schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 20:38:
Engie is ondertussen weer begonnen met het incasseren van het maandbedrag, echter de jaarafrekening laat nog op zich wachten.
Ik behoor kennelijk tot een kleine groep klanten waarvoor het langer duurt dan nor....het al langer duurde doordat er een nieuw administratie systeem bij Engie in gebruik is genomen.
Meer dan drie maanden wacht ik nu al.
Ik heb kassa ook gemaild met de contractvoorwaarden. Daarnaast de absurde verhoging vaste leveringskosten aangekaart. Betaal nu € 1,52 per dag vanaf 1 juli dit was 1,5 jaar terug nog € 0,32 per dag. Huidige tarieven liggen rond € 0,45 per dag voor nieuwe klanten.TrainBrainNL schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:05:
https://www.bnnvara.nl/ka...nk-uitspraak-met-gevolgen
Deze zelfde voorwaarden lijken ook op mijn situatie van toepassing bij Engie.
Ik heb een contract sinds 2022 waar de algemene voorwaarden 2017 op van toepassing zijn.
Heb kassa gemaild in navolging van de oproep. Ben benieuwd
Hier ook bizar hoge vaste leveringskosten. Helaas weinig aan te doen vrees ik?Jeep schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:55:
[...]
Ik heb kassa ook gemaild met de contractvoorwaarden. Daarnaast de absurde verhoging vaste leveringskosten aangekaart. Betaal nu € 1,52 per dag vanaf 1 juli dit was 1,5 jaar terug nog € 0,32 per dag. Huidige tarieven liggen rond € 0,45 per dag voor nieuwe klanten.
Dat wordt dus uitzoeken wat er in de wet staat. Wanneer heb je recht op vermindering energiebelasting.esphome schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:35:
Eindelijk de jaarrekening na vier maanden wachten ontvangen van Engie en zij stellen dat ik nooit een kWh heb afgenomen en daarom ook geen energiebelasting behoeft te betalen en zo ook geen recht heb de vermindering energiebelasting.
Ik heb een beetje overproductie. Geen vermindering van de energiebelasting is toch 635 Euro die ik niet krijg. Zij hebben alle tussenstanden geschat en zo morgen de klantenservice een proberen te bereiken om te vragen hoe het dan zit. Dat ik nooit een stroom heb afgenomen uit het stroomnet.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
In mijn oude contract staat omschreven dat Engie saldeert. Aangezien dat niet wordt verboden ga ik ze daaraan houden. Zeker gesteund door de recente gerechtelijke uitspraken zoals eerder in dit topic gemeld.pagani schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:14:
Hier nog altijd op het bekende oude Engie modelcontract met de 100% vergoeding van de teruglevering en inderdaad een flinke bak aan vaste leveringskosten, maar nog steeds (zelfs nu met de warmtepomp nog >11 MWh teruglevering per jaar) krijg ik jaarlijks geld in plaats van dat het me geld kost (10 euro/maand aan voorschot, krijg dit jaar weer 180 euro terug).
Moet wel eens aan het rekenen/puzzelen wat de afschaffing van de saldering gaat betekenen met dit contract, iemand daar al naar gekeken?
Net contact met Engie gehad en eerst werd gezegd dat ik alsnog de vermindering energiebelasting zou krijgen. Er moest nog geven met een collega gesproken worden en daarna kon het ineens niet meer.Gerardus1956 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:10:
[...]
Dat wordt dus uitzoeken wat er in de wet staat. Wanneer heb je recht op vermindering energiebelasting.
In principe is dit punt een apart topic waard.
Als Engie gelijk heeft en iedere leverancier dit gaat/moet doen zul je anders met je energiemeter om moeten gaan. Of een slimme meter aanvragen.
Zie ook: GC: Geen vermindering energiebelasting bij 0 verbruik?esphome schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:58:
[...]
Net contact met Engie gehad en eerst werd gezegd dat ik alsnog de vermindering energiebelasting zou krijgen. Er moest nog geven met een collega gesproken worden en daarna kon het ineens niet meer.
Het lijkt erop, wat jij ook zegt, dat er inderdaad zo dwang op klanten wordt uitgeoefend om klanten aan een slimme meter te krijgen. Dit werd ook door de medewerker zelf aangegeven in het gesprek, "van als u de vermindering van de energiebelasting gebruik wilt maken, dan moet u een slimme meter nemen".
Toen ik daarna argumenteerde dat ik onmogelijk in schattingsperiode najaar en winter meer stroom kan hebben teruggeleverd dan geproduceerd en dat zij hun schatting voor die periode daar ook op kunnen aanpassen naar meer reëlere waarden, werd dat pertinent afgewezen.
Het argument van u betaalt geen energiebelasting en krijgt u ook dan ook geen vermindering werd gepersisteerd. Als ik het daar niet mee eens was mocht ik dat aankaarten met de belastingdienst van de medewerker. Ik zie echter niet waar hun schattingen van mijn verbruik, dat te kan maken heeft met de belastingdienst.
Duidelijk het gevoel alhier dat er nu klantje gepest wordt. Klanten die nog geen slimme meter hebben.
Dus zijn klanten van Engie die dit lezen en die geen slimme meter hebben, zorg ervoor dat meer verbruikt dan je produceert in een jaar want anders onthoudt Engie jouw € 635,19 aan vermindering energiebelasting.
Het is mij overkomen en kan zo iedereen overkomen.
Ik kon overigens nog wel een betalingsregeling krijgen als ik dat wilde, toch nog wat aardigs van Engie.
Nog niet aan het rekenen/puzzelen geweest aangezien de tarieven nog niet bekend zijn. De verhoging van 375% vaste leveringskosten die van € 0,32 (1 jan.2024) naar € 1,52 (1 juli 2025) per dag zijn gegaan is tov andere klanten die rond de € 0,50 betalen absurd. Vraag mij af of deze ongelijkheid mag/kan.pagani schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:14:
Hier nog altijd op het bekende oude Engie modelcontract met de 100% vergoeding van de teruglevering en inderdaad een flinke bak aan vaste leveringskosten, maar nog steeds (zelfs nu met de warmtepomp nog >11 MWh teruglevering per jaar) krijg ik jaarlijks geld in plaats van dat het me geld kost (10 euro/maand aan voorschot, krijg dit jaar weer 180 euro terug).
Moet wel eens aan het rekenen/puzzelen wat de afschaffing van de saldering gaat betekenen met dit contract, iemand daar al naar gekeken?
Als Engie kan motiveren dat het verkapte terugleverkosten zijn dan is het wellicht toegestaan. Voor klanten zonder zonnepanelen is dat anders maar ik vraag me af of die er nog zijn met dit specifieke contract.Jeep schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:14:
[...]
Nog niet aan het rekenen/puzzelen geweest aangezien de tarieven nog niet bekend zijn. De verhoging van 375% vaste leveringskosten die van € 0,32 (1 jan.2024) naar € 1,52 (1 juli 2025) per dag zijn gegaan is tov andere klanten die rond de € 0,50 betalen absurd. Vraag mij af of deze ongelijkheid mag/kan.
Lijkt mij niet te kloppen. Ik heb met teruglevering bij GC gewoon de vermindering energiebelasting uitbetaald gekregen. Engie mag sowieso niet anders handelen met belastingmaatregelen dan andere leveranciers (lijkt me).esphome schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:58:
Het argument van u betaalt geen energiebelasting en krijgt u ook dan ook geen vermindering werd gepersisteerd. Als ik het daar niet mee eens was mocht ik dat aankaarten met de belastingdienst van de medewerker. Ik zie echter niet waar hun schattingen van mijn verbruik, dat te kan maken heeft met de belastingdienst.
Staat niks over dat je het ook eerst moet betalen. Er staat zelfs dat het niet uit maakt hoeveel energie je verbruikt, dus ook 0 of negatief...Vermindering energiebelasting
Heeft u een elektriciteitsaansluiting in een gebouw met verblijfsfunctie? Bijvoorbeeld in een huis of kantoor. Dan krijgt u korting op de energiebelasting. Dit heet ‘vermindering energiebelasting’. Iedereen krijgt dezelfde korting. Hoeveel energie u verbruikt, maakt hiervoor niet uit.
Novax had de actuele link ook al gevonden. Zie hierboven.
[ Voor 32% gewijzigd door esphome op 10-09-2025 11:46 . Reden: Nieuwe link al gevonden ]
Wat zijn de meterstanden die je hebt opgegeven voor het begin van de jaarrekening en het eind van de jaarrekening?esphome schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:44:
[...]
Novax had de actuele link ook al gevonden. Zie hierboven.
[ Voor 15% gewijzigd door Novax op 10-09-2025 13:24 ]
Heb ik ook altijd bijzonder gevonden: het is een vermindering op de energiebelasting. Voor elektra betaal ik geen energiebelasting omdat ik mag salderen en voor gas betaal ik 421. Toch staat er een teruggave van 536 vermeld bij de elektrasectie van mijn factuur. Blijkbaar zijn dat de opgestelde regels van de overheid: je kunt gewoon belasting terugkrijgen die je niet betaald.esphome schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:58:
[...]
Gewoon rösti
Goede kans dat het gewoon onkunde is. Het blijft een organisatie die tot nu toe nog nooit heeft uitgeblonken op het gebied van professionaliteit. Klanten pesten lukt wel op Eredivisie niveau.mno schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:50:
Ik vraag me af wat hierbij het doel van Engie is. Zouden ze de vermindering in eigen zak willen steken (lijkt me niet toegestaan) of willen ze het alleen gebruiken om mensen met een voor Engie ongunstig contract i.c.m. een niet-slimme meter in beweging (bij voorkeur naar buiten) te krijgen?
[ Voor 15% gewijzigd door esphome op 12-09-2025 11:12 . Reden: Kwartje viel ]
Het kwartje is hier nog verder gerold en er knaagt toch een stemmetje in het hoofd dat het wel eens niet kan grijpen.Homer-Simpson schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:51:
@esphome
Als je graag wilt aantonen dat je ook hebt verbruikt dan zou ik niet op 1 januari en 1 juli een foto maken maar juist op 1 december en 1 januari. Dan is de kans een stuk groter dat je netto verbruik hebt dan na precies 6 maanden waarvan een aantal zonnige.
1 jun-31 jun | 1000-960 | -40 |
1 jul-1 dec | 960-810 | -150 |
1 dec-31 dec | 810-960 | +150 |
1 jan-1 apr | 960-900 | -60 |
1 apr-31 mei | 900-860 | -40 |
Die salderingsperiodes kan ik niet volgen omdat Engie per contractjaar moet salderen. Enige reden voor mij om je te adviseren om op andere data een foto te maken is dat je in december of januari doorgaans meer verbruikt dan opwekt. En dus kun je richting Engie aantonen dat je elektra verbruikt.esphome schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:49:
[...]
Het kwartje is hier nog verder gerold en er knaagt toch een stemmetje in het hoofd dat het wel eens niet kan grijpen.
Voorbeeld, begin van het energiecontract 1 juni en de meterstand na een jaar is 140kWh negatief.Nu is er wel een periode met verbruik. Echter onder de streep is het totale verbruik nog steeds negatief.
1 jun-31 jun 1000-960 -40 1 jul-1 dec 960-810 -150 1 dec-31 dec 810-960 +150 1 jan-1 apr 960-900 -60 1 apr-31 mei 900-860 -40
Bij jaar salderen met tegen elkaar wegstrepen van het verbruik dan is het verbruik nul. Over de overproductie wordt geen energiebelasting geheven en zo ook geen recht op vermindering daarvan.
Periode saldering zoals in het voorbeeld. Dan wordt er over de periode 1 december tot 1 januari wel energiebelasting gerekend. De andere periodes kunnen dan niet die energiebelasting opheffen, dit omdat er over overproductie geen energiebelasting wordt berekend.
Onder de streep blijft dan die éénmalige energiebelasting staan en zo is er dan ook recht op de vermindering daarvan.
Heb ik het zo goed begrepen hoe het dan werkt?
Ik heb contact gehad met de belastingdienst en die bevestigde mijn redenatie. Echter dit alleen voor kWh-meters die levering en teruglevering separaat registreren. Voor analoge meters konden zij het mij echter niet vertellen hoe het zit, ik moet dan wachten op hun contactpersoon van de belastingdienst voor Engie, weer terug is van vakantie. Die weet namelijk welke afspraken er met Engie hierover zijn gemaakt zijn.Homer-Simpson schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:05:
[...]
Die salderingsperiodes kan ik niet volgen omdat Engie per contractjaar moet salderen. Enige reden voor mij om je te adviseren om op andere data een foto te maken is dat je in december of januari doorgaans meer verbruikt dan opwekt. En dus kun je richting Engie aantonen dat je elektra verbruikt.
Elke primaire elektra-aansluiting is belastingplichtig. Voor elke belastingplichtige aansluiting geldt dat je recht hebt op verminderde energiebelasting.
Als de belastingdienst er werkelijk problemen mee had, zou dit spelen bij alle leveranciers. Van wat ik heb gelezen is het nu bij jou, bij Engie aan de hand en heeft het kort bij Greenchoice gespeeld, maar die doen het nu wel.esphome schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:14:
Dan is de vraag waarom krijgen de diegenen die een apart teruglever telwerk hebben dan wel altijd de vermindering maar bij diegenen die dat niet hebben ligt het eraan of er ook daadwerkelijk energiebelasting moet worden betaalt.
Het lijkt erop dat de belastingdienst nu ook de "war on analog meters" is begonnen.![]()
Maandag contact met Consuwijzer/ACM en alles heeft ook fysieke gevolgen voor mij. De hartslag is in rust normaal rond de 55 p/m en sinds dit gedoe constant rond de 70 p/m. Hopelijk kan ik het snel weer achter mij laten.
Daar heb ik ook antwoord op gehad van Engie, was een lang gesprek met de klantenservice.Truus01 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:43:
[...]
Als de belastingdienst er werkelijk problemen mee had, zou dit spelen bij alle leveranciers. Van wat ik heb gelezen is het nu bij jou, bij Engie aan de hand en heeft het kort bij Greenchoice gespeeld, maar die doen het nu wel.
Dus de vraag zou zijn, waarom bij de ene leverancier wel en bij de andere niet.
Hun excuses lijken me onzin!esphome schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:02:
[...]
Daar heb ik ook antwoord op gehad van Engie, was een lang gesprek met de klantenservice.
Engie geeft aan dat zij sinds dit jaar een nieuw administratie systeem hebben. Voorheen was het zo dat het zo niet konden verwerken. Vorig jaar wel gehad terwijl ik toch geen gas had, eindfactuur vorig jaar ook vermindering gehad, maar die verviel i.v.m. terugname van het contract. Dat was een paar maanden stress.
Verder heeft iedere energieleverancier zijn eigen "account manager" bij de belastingdienst en de kleinere zullen wel delen met elkaar. Vandaar ik ook moet wachten op die voor Engie.
Bij Greenchoice was het toch een gelijke afname als de teruglevering. Nul-verbruik schijnt overigens meer aan de zakelijke kant te spelen.
Doet de energieleverancier, volgens de belastingdienst iets niet goed, dan spreken zij de energieleverancier daar op aan en niet de klant. Als de energieleverancier dan overmacht claimt dan kan de belastingdienst eisen omdat te veranderen want anders volgen er boetes.
Wie weet ligt dit nu bij alle energieleveranciers op de tafel, de tijd zal leren of ik het zo correct zie.
Dank.Truus01 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:31:
[...]
Hun excuses lijken me onzin!
Ik geef bij GC een lagere meterstand door en krijg het gewoon. In dat ene draadje staat dat er daar ooit ook een aantal zijn geweest die de vermindering niet hadden gekregen, maar dat het uiteindelijk met een belletje was opgelost.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq