Engie snoeit in de terugleververgoeding

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
TorpedoX_88 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:43:
[...]

Hier ook haha, zal wel energiebelastingcorrectiedag bij Engie zijn vandaag :P

Krijg trouwens de volledige energiebelasting terug terwijl ik over de periode van het jaarcontract in piektarief ruim heb teruggeleverd maar in daltarief een beetje heb afgenomen, keurig! (is volgens mij wel eens anders geweest bij Engie...)
Engie draagt ook BTW af over de energiebelasting en als jou belasting teruggeven dan mogen zij de BTW daarover weer verrekenen met de af te dragen BTW. Over de afdracht datums voor energiebelasting heb ik zo niets kunnen vinden.

https://www.belastingdien...-aangifte-en-betaaldatums

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12-05 22:27
Hier ook factuur gehad.
Ben benieuwd of ze ook automatisch het oude factuurbedrag mee terugstorten. Hebben ze wel geïncasseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06:39
Hier ook gehad. Eindelijk afgehandeld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:41
Homer-Simpson schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:51:
Vandaag dan eindelijk de langverwachte zitting bij De Geschillencommissie energie. In iets meer dan 5 minuten was het al voorbij.
Ik vond het een deceptie. Ze zeiden: wat is nu het geschil want Engie heeft de wijziging ingetrokken?
Heb aangegeven dat ik graag een principiële uitspraak wil over het kunnen wijzigen van mijn productvoorwaarden.
Engie gaf aan dat niks voor de eeuwigheid is ‘natuurlijk’ en ik heb mijn zegje gedaan.
Binnen 6 weken uitspraak, ben benieuwd maar maak me geen illusies.
Uitspraak binnen 6 weken is helaas niet gelukt. Maar gisteren kreeg ik dan eindelijk het bindende oordeel van de geschillencommissie. Hierbij de belangrijkste stukken uit het oordeel.
Op 22 januari heeft de aanbieder laten weten dat de wijziging van het teruglevertarief ongedaan zou
worden gemaakt. Ook heeft de aanbieder aangeboden het klachtengeld te vergoeden indien de klant deze
klacht zou intrekken.
De klant heeft de klacht echter niet ingetrokken aangezien de aanbieder niet inhoudelijk op zijn klacht is
ingegaan en niet bereid is toe te zeggen dat in de toekomst ook geen eenzijdige wijzigingen van het
teruglevertarief zullen plaatsvinden.

Oordeel van de commissie

Nu de aanbieder de voorgenomen wijziging ongedaan heeft gemaakt, heeft de klant geen belang bij een
uitspraak van de commissie om de aanbieder daartoe te verplichten. Het feit dat de aanbieder de wijziging
ongedaan heeft gemaakt nadat het geschil aanhangig is gemaakt en verder niet inhoudelijk heeft
beargumenteerd dat zij wel tot die wijziging was gerechtigd, wettigt de conclusie dat de klacht gegrond is,
zodat de aanbieder het klachtengeld zal moeten vergoeden.
De commissie doet geen uitspraken met betrekking tot eventuele toekomstige besluiten van de aanbieder.
De commissie beslist alleen over concrete geschillen en niet over eventuele toekomstige geschillen.
Nu de wijziging ongedaan is gemaakt en het klachtengeld wordt vergoed, is er geen aanleiding tot verdere
toewijzing van schadevergoeding.
Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht gegrond is.
Sinds 29 november met Engie in conclaaf geweest over het wijzigen van de productvoorwaarden 2022.1. Op 8 januari 2024 naar de Geschillencommissie gestapt en nu na bijna 9 maanden het oordeel: er is geen probleem meer dus we vinden er niks van |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:33:
[...]

Uitspraak binnen 6 weken is helaas niet gelukt. Maar gisteren kreeg ik dan eindelijk het bindende oordeel van de geschillencommissie. Hierbij de belangrijkste stukken uit het oordeel.

[...]

Sinds 29 november met Engie in conclaaf geweest over het wijzigen van de productvoorwaarden 2022.1. Op 8 januari 2024 naar de Geschillencommissie gestapt en nu na bijna 9 maanden het oordeel: er is geen probleem meer dus we vinden er niks van |:(
Dank voor het delen! En wat zuur dat er een uitspraak gekomen is. Kun je verder nog iets doen of is dit het?

Ik zit nog steeds bij Engie maar nu de zomer voorbij is loont het voor mij eigenlijk niet meer om te blijven met de hogere vaste kosten. Ik had een beetje hoop dat jouw zaak iets zou zeggen hoeveel vrijheid Engie heeft om zo maar belangrijke elementen van de overeenkomst aan te passen. Voor mij is al met al denk ik het beste om naar een andere aanbieder te gaan want (weer) 9 maanden wachten op een uitspraak schiet niet op. Ook de ACM biedt vooralsnog niet meer duidelijkheid hoewel ze nu de modelcontracten blijkbaar wel onderzoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Afas schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:56:
[...]
Dank voor het delen! En wat zuur dat er een uitspraak gekomen is. Kun je verder nog iets doen of is dit het?

Ik zit nog steeds bij Engie maar nu de zomer voorbij is loont het voor mij eigenlijk niet meer om te blijven met de hogere vaste kosten. Ik had een beetje hoop dat jouw zaak iets zou zeggen hoeveel vrijheid Engie heeft om zo maar belangrijke elementen van de overeenkomst aan te passen. Voor mij is al met al denk ik het beste om naar een andere aanbieder te gaan want (weer) 9 maanden wachten op een uitspraak schiet niet op. Ook de ACM biedt vooralsnog niet meer duidelijkheid hoewel ze nu de modelcontracten blijkbaar wel onderzoeken.
Ik zie wel wat lichtpuntjes. De geschillencommissie erkent dat Engie geen inhoudelijk verweer heeft gegeven en dat mijn klacht gegrond is. Daaruit destilleer ik dat ik gelijk heb in mijn standpunt dat 2022.1 geen wijzigingsgrond bevat. Daarmee blijft tarief=TLV bestaan.
Ik put hoop uit het onderzoek van de ACM en verwacht dat er binnen een jaar een wijziging komt waardoor onbalans kosten in het kWh tarief komen ipv in de overdreven hoge vaste vergoedingen. Daarmee is mijn contract weer mega rendabel ipv enigszins rendabel.

En in mijn overeenkomst staat ook uitgelegd hoe Engie moet salderen. Tenzij er een wettelijk saldeer verbod komt lijkt me dat ook nog wel een gang naar de commissie waard ter zijner tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:02:
[...]

Ik zie wel wat lichtpuntjes. De geschillencommissie erkent dat Engie geen inhoudelijk verweer heeft gegeven en dat mijn klacht gegrond is. Daaruit destilleer ik dat ik gelijk heb in mijn standpunt dat 2022.1 geen wijzigingsgrond bevat. Daarmee blijft tarief=TLV bestaan.
Ik put hoop uit het onderzoek van de ACM en verwacht dat er binnen een jaar een wijziging komt waardoor onbalans kosten in het kWh tarief komen ipv in de overdreven hoge vaste vergoedingen. Daarmee is mijn contract weer mega rendabel ipv enigszins rendabel.

En in mijn overeenkomst staat ook uitgelegd hoe Engie moet salderen. Tenzij er een wettelijk saldeer verbod komt lijkt me dat ook nog wel een gang naar de commissie waard ter zijner tijd.
Was er niet een analyse van een jurist hier op het forum waarin aangegeven werd dat je een leverancier ook niet oneindig aan zo'n contract mag houden en dat ze op enig moment op kunnen zeggen. Want als dat het geval is en de commissie gaat daar in mee, heeft ons 2022.1 contract opeens ook niet zo veel waarde meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Afas schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:18:
[...]
Was er niet een analyse van een jurist hier op het forum waarin aangegeven werd dat je een leverancier ook niet oneindig aan zo'n contract mag houden en dat ze op enig moment op kunnen zeggen. Want als dat het geval is en de commissie gaat daar in mee, heeft ons 2022.1 contract opeens ook niet zo veel waarde meer.
Er is een hoge raad arrest geweest over een dergelijk geschil.
de eisen van redelijkheid en billijkheid kunnen in verband met de aard en inhoud van de overeenkomst en de omstandigheden van het geval echter meebrengen dat opzegging slechts mogelijk is indien een voldoende zwaarwegende grond voor de opzegging bestaat;
Ik zie nog niet in hoe mijn overeenkomst uit eind 2022 niet meer redelijk of billijk zou zijn. Er wordt al jaren langer over afschaffen van salderen gesproken dus Engie en andere energieleveranciers hebben al lang de kans gekregen om eea anders te omschrijven. Dat ze dat pas doen nadat klanten ze hierop wijzen moeten ze zelf weten.

Kijk maar eens naar de nieuwe contracten, daar staat wel een expliciet wijzigingsbeding in. Dat doen ze niet voor niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Inderdaad de evolutie in de productvoorwaarden spreken boekdelen. Helaas alleen in het voordeel van Engie.

Gegrond is inderdaad belangrijk hier en kun bij een volgende wijziging ten nadele van jou ook beroepen deze uitspraak.

De tactiek van toegeven om zo het probleem te laten weggaan heeft deze keer niet gewerkt voor Engie. Ik vind het een overwinning ook zijn er nu geen consequenties voor Engie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Ik kan niet het topic terugvinden over Engie die over de vaste kosten verhoging ging per 1 januari 2023 en waar Floppus dus via dagvaardingen aan de directieleden van Engie het kon terugdraaien. Wij zijn nu bijna twee jaar verder je raad het nooit.

De vaste leveringskosten zijn weer terug op hetzelfde jaarbedrag als in 2022 voor contracten gold, behalve voor modelcontracten waar je meer dan 480 euro per jaar betaald, waar het grootste deel van dat bedrag bestaat uit een zonnepaneelboete.

IS HET NU ALLEMAAL WAARD GEWEEST ENGIE, OM ZOVEEL KLANTEN IN HET HARNAS TE JAGEN, MET HET SPELEN VAN SPELLETJES?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:42
Hier van de week de eindafrekening ontvangen van een heel jaar, 3 tariefperioden. Ik ben overgestapt naar greenchoice, 3 jarig contract zonder terugleverboete. Ivm aanschaf EV nauwlijks nog terulevering na salderen.

De rekening was wel wat lager dan ik had verwacht. Ja hoor, twee dagen later de correctie ontvangen (correctie in rekening gebrachte overheidskosten). Blijkbaar zit dat nog steeds niet goed in hun systeem en moeten ze dat handmatig nagaan ofzo?

Lastig te controleren of de rekeningen incl. correctie nu helemaal klopt met dal, normaal, lever, teruglevertarieven en 3 tariefperiodes..... Misschien stop ik er binnenkort nog wat tijd in om het te controleren, maar ik heb ook genoeg andere dingen te doen dus wellicht geloof ik het zo wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:22
Ook hier de eindafrekening gehad maar helaas was de energiebelasting nog steeds verkeerd berekend. Door het creatief berekenen binnen tariefperiodes komt de calculatie beroerd uit. Helaas geen nacalculatie ontvangen, na een paar dagen en daarom een e-mail gestuurd. Daarop een factuur gekregen met de extra teruggave.

Wel een standaard antwoord:
Je wekt zelf energie op met zonnepanelen en profiteert zo optimaal van de zon! Dankzij de
salderingsregeling is zelf energie opwekken extra aantrekkelijk. Je hoeft namelijk alleen overheidsheffingen
(Energiebelasting (EB) en Opslag duurzame energie­ en klimaattransitie (ODE)) te betalen over jouw netto
verbruik. Dat is de stroom die wij je hebben geleverd, verminderd met de stroom die je hebt teruggeleverd.
Correctie in rekening gebrachte overheidsheffingen
Wij hebben ontdekt dat we bij de berekening van de overheidsheffingen over jouw netto verbruik een fout
hebben gemaakt. Hierdoor is te veel aan overheidsheffingen bij je in rekening gebracht en afgedragen aan
de Belastingdienst. Uiteraard vinden wij dit erg vervelend. Het te veel betaalde bedrag ontvang je uiteraard
van ons terug. Dat doen wij met bijgevoegde factuur.
Onze excuses voor het ongemak.

Kortom nogmaals ben je klant van Engie en krijg je een eindafrekening controleer hem goed, zeker als netto terugleveraar. Bij ondergetekende is het twee keer verkeerd gegaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
esphome schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:26:

De vaste leveringskosten zijn weer terug op hetzelfde jaarbedrag als in 2022 voor contracten gold, behalve voor modelcontracten waar je meer dan 480 euro per jaar betaald, waar het grootste deel van dat bedrag bestaat uit een zonnepaneelboete.
Als dit voor de anderen met een Engie Open contract ook weer zo gaat zijn per 01-01-2025 dan hebben we weer goud in handen met onze oude voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:41
esphome schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:26:
Ik kan niet het topic terugvinden over Engie die over de vaste kosten verhoging ging per 1 januari 2023 en waar Floppus dus via dagvaardingen aan de directieleden van Engie het kon terugdraaien. Wij zijn nu bijna twee jaar verder je raad het nooit.

IS HET NU ALLEMAAL WAARD GEWEEST ENGIE, OM ZOVEEL KLANTEN IN HET HARNAS TE JAGEN, MET HET SPELEN VAN SPELLETJES?
Interessante informatie. Is hier correspondentie over die je kan delen? Komt wellicht nog goed van pas.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Anoniem: 27535 in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"

Staat ook onderaan deze pagina maar ik kon dat toen niet vinden.

De vaste kosten kon niet tegen houden worden maar het ontkoppelen van de TLV is wel tegengehouden met de hulp van Floppus. Maar goed Engie had nog meer op de plank liggen en het is zo vechten de bierkaai geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Even mijn geheugen opfrissen:
Vorige week de jaarlijkse afrekening gekregen.
Krijg een respectabel bedrag terug.
Volg nog steeds het forum betreffende dit onderwerp.
Ben iemand die nog de oude voorwaarden heeft.
Ik zie nog steeds opmerkingen dat Engie fouten maakt in de afrekening welke later dan gecorrigeerd worden.
Kan 1 van jullie aangeven waar ik specifiek op moeten letten.
Heb de nota nog niet zorgvuldig bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-05 23:35
montebaldo55 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:52:
Even mijn geheugen opfrissen:
Vorige week de jaarlijkse afrekening gekregen.
Krijg een respectabel bedrag terug.
Volg nog steeds het forum betreffende dit onderwerp.
Ben iemand die nog de oude voorwaarden heeft.
Ik zie nog steeds opmerkingen dat Engie fouten maakt in de afrekening welke later dan gecorrigeerd worden.
Kan 1 van jullie aangeven waar ik specifiek op moeten letten.
Heb de nota nog niet zorgvuldig bekeken.
Op de energiebelasting. Als je meer kWh’ s teruglevert dan afneemt, ben je geen energiebelasting verschuldigd. ENGIE bracht die echter bij flink wat mensen wel in rekening maar heeft dat inmiddels gecorrigeerd. Niet zeker of ze dat nu in hun systemen ook aangepast hebben, dus wel even checken op je jaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenny3l
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-04 11:52
Ik heb ook net mijn jaarnota gehad. De energiebelasting gaat eerst eraf en dan erbij dus is 0.
Ik ben 1 persoons huishouden met 7 zonnepanelen, en nu heb ik over 1 jaar 7 euro terug verdient, wat vorig jaar ruim 300 euro is. Natuurlijk kan je niet met elkaar vergelijken, hele andere tarieven en verbruik en teruglevering. Ik ga toch maar kijken waar ik met een vast contract wel meer kan krijgen. (Aansluit vergoeding).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
Engie, engie, engie toch..
Vandaag jaaropgave gehad. Wederom per tariefsperiode gesaldeerd ipv op jaarbasis. Wel 2 minuten na ontvangen van de jaaropgave een aparte mail gekregen waarin ze melden dat dit apart wordt hersteld, inclusief berekening e.d.
Rest alleen nog de tariefwijziging die ondanks mijn klacht hierover doorgedrukt is per 1 juli 2024 terwijl ik 19 juni 2024 pas ben geïnformeerd. Daar doet de Geschillencommissie binnen nu en 3 weken uitspraak over, digitale zitting is geweest. Was overigens teleurstellend van kwaliteit en ook Engie toont aan fa. list en bedrog te zijn door onwaarheden te verkondigen over voorstellen die ze helemaal niet gedaan hebben. Gelukkig heb ik de mails bewaard en ook de zitting vastgelegd.

Wat maken ze er toch een potje van.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fuurbie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
Benieuwd wat de uitspraak gaat zijn van geschillencommissie gaat zijn, aangezien we hier met dezelfde situatie zitten. Qua wijziging van de tarieven en het niet op tijd informeren hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarax
  • Laatst online: 06:50
sparkly schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:08:
Vandaag jaaropgave gehad. Wederom per tariefsperiode gesaldeerd ipv op jaarbasis. Wel 2 minuten na ontvangen van de jaaropgave een aparte mail gekregen waarin ze melden dat dit apart wordt hersteld, inclusief berekening e.d.
Ik heb ook een jaaropgave gekregen waarin per tariefsperiode werd gesaldeerd. Gisteren een mail gestuurd maar nog geen antwoord gehad.
Apart dat jij ongevraagd (vrijwel) meteen een mail krijgt over correctie ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Tarax schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:06:
[...]

Ik heb ook een jaaropgave gekregen waarin per tariefsperiode werd gesaldeerd. Gisteren een mail gestuurd maar nog geen antwoord gehad.
Apart dat jij ongevraagd (vrijwel) meteen een mail krijgt over correctie ervan.
In de mail stond dat dit is omdat ik vorig jaar een klacht had ingediend. Engie stopt alleen extra effort in klagende klanten, niet pro-actief naar niet-klagende klanten. Zijn de woorden van Engie zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarax
sparkly schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:11:
[...]
In de mail stond dat dit is omdat ik vorig jaar een klacht had ingediend. Engie stopt alleen extra effort in klagende klanten, niet pro-actief naar niet-klagende klanten. Zijn de woorden van Engie zelf.
Ah ja, dat verklaart een hoop.
Even afwachten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:11

Crazy-

Best life ever

Tarax schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:14:
[...]

Ah ja, dat verklaart een hoop.
Even afwachten dan.
En als ze moeilijk doen; verwijs ze even naar deze uitspraak:

Crazy- in "[Engie] Onjuiste saldering - Geschil & uitkomst"

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Als ik over elke tariefsperiode meer teruglever dan afneem, dan mag Engie vervolgens wel per tariefsperiode op basis van het netto teruggeleverde de dan geldende TLV toepassen? Of moeten ze de TLV ook op een andere wijze bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Afas schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:32:
[...]

Als ik over elke tariefsperiode meer teruglever dan afneem, dan mag Engie vervolgens wel per tariefsperiode op basis van het netto teruggeleverde de dan geldende TLV toepassen? Of moeten ze de TLV ook op een andere wijze bepalen?
Mijn interpretatie is dat dit wel mag inderdaad. Dan wordt je ook niet benadeeld omdat je TLV per periode dan wel eerlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:34:
[...]

Mijn interpretatie is dat dit wel mag inderdaad. Dan wordt je ook niet benadeeld omdat je TLV per periode dan wel eerlijk is.
Dat lijkt mij ook logisch, maar navraag hier kon geen kwaad :) . Hoef ik de afrekening verder niet helemaal door te gaan spitten, de energiebelasting komt per saldo op 0 dus dan zal het verder waarschijnlijk wel correct zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:21

_Arthur

blub

Hoeveel euro scheelt dit op het totaal? Hier ook de jaaropgave gehad en wordt per tariefsperiode gesaldeerd met bijbehorende TLV's. Als het een paar tientjes scheelt ga ik mij er niet druk over maken verder. Geen zin (meer) in. Afname is 1258 en teruglevering is 7749.

[ Voor 12% gewijzigd door _Arthur op 19-10-2024 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
_Arthur schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:18:
[...]

Hoeveel euro scheelt dit op het totaal? Hier ook de jaaropgave gehad en wordt per tariefsperiode gesaldeerd met bijbehorende TLV's. Als het een paar tientjes scheelt ga ik mij er niet druk over maken verder. Geen zin (meer) in. Afname is 1258 en teruglevering is 7749.
Bij mij was het ongeveer 200 euro. Afname 8600 terug levering 6600
.Dit zal bij jou waarschijnlijk dus een hoger bedrag zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:21

_Arthur

blub

sparkly schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:36:
Bij mij was het ongeveer 200 euro. Afname 8600 terug levering 6600
.Dit zal bij jou waarschijnlijk dus een hoger bedrag zijn.
Dank, dan ga ik het zelf toch eerst nog eens na-rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarax
Ja, dat had ik al gedaan in mijn klacht-mail ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Dit is een deel van de jaarafrekening die ik ontvangen heb. Ik heb een modelcontract gehad, maar vind het erg lastig te interpreteren. Het lijkt in mijn optiek niet helemaal juist te zijn gegaan met salderen. Engie geeft geen thuis (geen reactie of een standaard reactie). Heeft het nut om dit bij de Geschillencommissie aan te kaarten? Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cFQ9HC3YeqMorQ2eeLeqANK38E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dSK6lnnUEsDd4rm5jjjUtH7o.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
SteveWoz schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 01:41:
Dit is een deel van de jaarafrekening die ik ontvangen heb. Ik heb een modelcontract gehad, maar vind het erg lastig te interpreteren. Het lijkt in mijn optiek niet helemaal juist te zijn gegaan met salderen. Engie geeft geen thuis (geen reactie of een standaard reactie). Heeft het nut om dit bij de Geschillencommissie aan te kaarten? Alvast bedankt.

[Afbeelding]
Salderen is hier inderdaad niet goed gegaan. Ze hebben per tarief periode gesaldeerd en dus dienen ze dit te herstellen. Zie ook uitspraak Geschillencommissie van Crazy een paar reacties terug.

Ik zou zeker Engie laten weten naar de Geschillencommissie te stappen als ze het niet herstellen.

Wat was de reactie van Engie eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Niet online
sparkly schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 07:04:
[...]

Salderen is hier inderdaad niet goed gegaan. Ze hebben per tarief periode gesaldeerd en dus dienen ze dit te herstellen. Zie ook uitspraak Geschillencommissie van Crazy een paar reacties terug.

Ik zou zeker Engie laten weten naar de Geschillencommissie te stappen als ze het niet herstellen.

Wat was de reactie van Engie eigenlijk?
Nietszeggende onzinantwoorden imo:
Op 26 juli 2024 hebben wij een e-mail ontvangen waarin je ons aangeeft dat de jaarafrekening en de eindafrekening niet juist zijn.

Je geeft aan dat wij met verschillende tarieven hebben gerekend.

Dit klopt inderdaad.

Uit onze administratie blijkt dat je een variabele overeenkomst hebt gehad. Hierbij wijzigen de tarieven twee keer per jaar in januari en in juli.

Op de jaarafrekening en op de eindafrekening hebben wij geen energiebelasting in rekening gebracht. Wij zullen onze afrekeningen dan ook niet corrigeren op basis van bovenstaande punten.
en:
Graag informeren wij je dat er op de afrekening vanwege het variabele contract gerekend wordt met verschillende tarieven. Je hebt een tarief tot 1 juli en een nieuw tarief na 1 juli.

Bij de verbruiken wordt er gesaldeerd over de periode.

In de periode van 4-2-2024 tot 30-6-2024 heeft u meer teruglevering gehad dan dat er is afgenomen van het net. Daarom wordt er gerekend met 2 tarieven.

Het tarief van 0,2646 is het tarief inclusief btw.

Over de meer teruglevering ontvang je de kale prijs exclusief btw. Dit is het tarief van 0,21868.

In de bijlage hebben wij tevens de correctienota voor je toegevoegd over de teveel in rekening gebrachte energiebelasting op de factuur. Dit bedrag is reeds aan je uitbetaald.
Ergens eind augustus een correctienota ontvangen zonder enige toelichting voor een whopping 4,74 euro extra terug. Daar word in bovenstaande reactie van 3 oktober naar gerefereerd. Volgens de eerste reactie was het allemaal in orde, ook de energiebelasting, maar daarna zomaar ineens niet getuige de correctienota. Verder geen reacties op mijn mails. Kutbedrijf, net als Eneco.

edit: dit is hoe zo'n correctienota eruit ziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vucL8Pigy3ggISkak7zNd6HtH3o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EA7tArsoTW6YgvnRMpL5xlsV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door SteveWoz op 22-10-2024 01:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarax
SteveWoz schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 01:34:

Ergens eind augustus een correctienota ontvangen zonder enige toelichting voor een whopping 4,74 euro extra terug. Daar word in bovenstaande reactie van 3 oktober naar gerefereerd. Volgens de eerste reactie was het allemaal in orde, ook de energiebelasting, maar daarna zomaar ineens niet getuige de correctienota. Verder geen reacties op mijn mails. Kutbedrijf, net als Eneco.

edit: dit is hoe zo'n correctienota eruit ziet:

[Afbeelding]
Mijn jaarafrekening lijkt op die van jou, zo te zien. Ik heb een modelcontract.
Ik heb nog geen reactie maar mocht die anders (beter) zijn dan bij jou, hoor je het van me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@SteveWoz Engie doet het verkeerd en ik had al de eerste periode uitgerekend en daar kreeg al meer dan 25 euro te weinig terug. Daarnaast zou het helpen als je ook het EB van de jaarrekening kunt plaatsen omdat Engie de teruglever vergoeding alleen excl. BTW daar toont en de EB staat ergens anders op de afrekening.

Als jij meer teruglevert dan jij verbruikt, op jaarbasis, betaal immers helemaal geen EB. Er moet eerst gesaldeerd worden op kWh en wat overblijft wordt vergoed op de kWh leveringsprijs, zonder EB en BTW.

Ik lees: "Over de meer teruglevering ontvang je de kale prijs exclusief btw. Dit is het tarief van 0,21868." en dat moet zijn exclusief belastingen nl. EB en BTW.

[ Voor 15% gewijzigd door esphome op 22-10-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Niet online
Reactie van Engie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UyvB-CoGiVVZBRyaRhOyp5ENExc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/low47hKFJsdpwiPI0ZirnEQl.png?f=user_large

Zowel de kWh's als de tarieven zijn niet in lijn met de jaarrekening. Het lijkt dus gewoon een berekening voor de bühne. Ben er wel een beetje klaar mee zo.

[ Voor 29% gewijzigd door SteveWoz op 05-11-2024 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarax
SteveWoz schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:23:
Reactie van Engie:

[Afbeelding]

Zowel de kWh's als de tarieven zijn niet in lijn met de jaarrekening. Het lijkt dus gewoon een berekening voor de bühne. Ben er wel een beetje klaar mee zo.
Ze salderen dan op die manier toch alsnog per tariefsperiode? Of ben ik dan abuis.

Ik kreeg trouwens een nietszeggend (fout) antwoord op mijn klacht, maar ik moet ze nog terugmailen, morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Niet online
Ja, ik snap er ook niks meer van. Mijn jaarrekening is gewoon fout naar mijn idee met dubbele posten/tarieven in dezelfde periodes (zie mijn eerdere reactie hieronder). Ik vraag Engie om een juiste jaarafrekening, in eerste instantie los van eventuele fouten m.b.t. salderen, maar ze blijven maar moeilijk doen. Nu laten ze een bs berekening zien met tarieven die toevallig de laagste tarieven zijn per periode met kWh's die middels profielfracties zijn berekend, om vervolgens te concluderen dat ik gematst ben met hun eigen rekenmethode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarax
Als je het nog niet gezien hebt, kijk anders ook even in dit topic, als voorbeeld. Misschien heb je er wat aan (ik moet dit morgen even naast de mijne leggen)

Compuchip87 in "[Engie] Onjuiste saldering - Geschil & uitkomst"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-05 13:47
Ik wacht al sinds 27/okt op mijn afrekening. Ik verwacht in de 4 cijfers terug, wellicht zit die nog ergens vast op goedkeuring. Duurt dit bij jullie ook zo lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
larsg schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 23:10:
Ik wacht al sinds 27/okt op mijn afrekening. Ik verwacht in de 4 cijfers terug, wellicht zit die nog ergens vast op goedkeuring. Duurt dit bij jullie ook zo lang?
Ze betalen binnen 3 weken uit staat op de nota. Heb mijn nota 23 oktober ontvangen en vannacht is het geld gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Homer-Simpson schreef op woensdag 6 november 2024 @ 06:13:
[...]

Ze betalen binnen 3 weken uit staat op de nota. Heb mijn nota 23 oktober ontvangen en vannacht is het geld gestort.
Het ging me niet eens om de uitbetaling, dat komt wel. Ik wou gewoon de nota. Maar gisteren, een half uurtje na het schrijven van mijn reactie kreeg ik ineens mijn afrekening. Dat heeft anderhalve week geduurd na afsluiten van de periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flierefluiter
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-05 12:35
Weet iemand of er een excel bestand bestaat waar je de gegevens uit de jaarafrekening van Engie kunt invullen over drie verschillende periodes? Waar dan wel de juiste vorm van salderen wordt gebruikt. Zou voor iedereen makkelijk zijn om te zien voor hoeveel je het schip ingaat, of dat je juist meer hebt gekregen dan waar je recht op hebt.

Ben benieuwd of er zoiets bestaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sparkly
Rest alleen nog de tariefwijziging die ondanks mijn klacht hierover doorgedrukt is per 1 juli 2024 terwijl ik 19 juni 2024 pas ben geïnformeerd. Daar doet de Geschillencommissie binnen nu en 3 weken uitspraak over, digitale zitting is geweest. Was overigens teleurstellend van kwaliteit en ook Engie toont aan fa. list en bedrog te zijn door onwaarheden te verkondigen over voorstellen die ze helemaal niet gedaan hebben. Gelukkig heb ik de mails bewaard en ook de zitting vastgelegd.

Wat maken ze er toch een potje van.
Zojuist geinformeerd door de Geschillencommissue. Geschillencommissie wacht met hun uitspraak totdat hoger beroep over NJF 2023/201 is behandeld.

Beoordeling
De koppeling van de 30 dagen opzegtermijn aan een verplichte tariefaanzegging van 30 dagen is door de
Geschillencommissie en daarna door ACM geïntroduceerd. Die volgde niet uit de wet noch uit de algemene
voorwaarden van destijds. De (model) voorwaarden gingen toen - en gaan nog steeds - uit van een ‘tijdige’
aanzegging. Inmiddels hebben de energiebedrijven die 30 dagentermijn - gelet op het standpunt dat de
ACM innam - wel gevolgd en (waarschijnlijk in meerderheid ook) opgenomen in hun voorwaarden.

Vraag hier is nu of een te late aankondiging van een standaard tariefswijziging betekent dat deze
tariefswijziging meer mag ingaan als deze niet tenminste 30 dagen voor de gangbare standaard data van 1
januari en/of 1 juli is aangekondigd. Ook niet als de leverancier deze 30 dagen na de late aankondiging
voor de klant in werking laat treden.
Twee Rechtbanken hebben zich inmiddels uitgesproken over die 30 dagen termijn c.q. de nietigheid van lid
3 van artikel 19 (welke vernietiging de Rb A’dam had uitgesproken).
ECLI:NL:RBNNE:2024:1229, Rechtbank Noord-Nederland en ECLI:NL:RBAMS:2023:940, Rechtbank
Amsterdam, 9952054. Tegen het vonnis van de rechtbank Amsterdam is hoger beroep ingesteld.
De Commissie zal in afwachting daarvan deze zaak voor onbepaalde tijd aanhouden.
Derhalve wordt als volgt beslist.
Beslissing
Houdt deze zaak voor onbepaalde tijd aan tot het gerechtshof Amsterdam uitspraak in een soortgelijke
zaak heeft gedaan en verstaat dat partijen zich uit eigen beweging weer tot de Commissie zullen wenden
zodra dat het geval is.
Aldus beslist door de Geschillencommissie Energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 17:10

JWT

Wel top dat ze het in de gaten houden van de uitspraak weer terugleggen bij de partijen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flierefluiter
Gelukkig de laatste keer dat ze het fout gaan doen. 😂

Geachte mevrouw,

Vorig jaar heeft u een klacht ingediend over de manier waarop ENGIE uw teruglevering heeft gesaldeerd. Deze salderingsmethodiek week af van de methodiek zoals die volgens de Geschillencommissie Energie zou moeten worden toegepast.

Wij hebben u toen gecompenseerd.

Wij hadden de verwachting dat wij vanaf september 2024 met de ingebruikname van een nieuw facturatiesysteem uw teruggeleverde stroom wél op de juiste wijze zouden gaan salderen. Helaas heeft de invoering van ons nieuwe systeem enkele maanden vertraging opgelopen.

Binnenkort lezen wij uw meterstanden uit en sturen wij u een jaarafrekening. Daarin zal helaas dus nog éénmaal de saldering plaatsvinden volgens de “ENGIE methodiek”.

De medewerkers van het klachtenteam van ENGIE wachten uw jaarafrekening af en beoordelen na het opmaken daarvan of u nadeel heeft ondervonden van de “ENGIE methodiek”. Als dat het geval is zorgen zij zo snel mogelijk voor een passende compensatie. U ontvangt daarvan dan zo snel mogelijk bericht. U hoeft hiervoor dus zelf geen actie te ondernemen.

Met vriendelijke groet,

Alexander
Klachtenteam ENGIE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarax
En als ik klaag over salderen per tariefsperiode in plaats van over het hele jaar, zeggen ze doodleuk dat het gewoon klopt... Raar
Ik zal ze hiermee dan eens om de oren slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Tarax schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:29:
En als ik klaag over salderen per tariefsperiode in plaats van over het hele jaar, zeggen ze doodleuk dat het gewoon klopt... Raar
Ik zal ze hiermee dan eens om de oren slaan.
Dan gewoon zaak openen bij de Geschillencommissie. Vanaf dat moment wordt je pas serieus genomen, weet ik inmiddels uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy
  • Laatst online: 03-05 00:28

IndoBoy

Een kok moet dik zijn!!!!

Inmiddels ook een jaaroverzicht van Engie gekregen. Ik vind het overzicht ook niet echt overzichtelijk.

Kan iemand aangeven of het bij mij wel goed is gedaan. Het lijkt ook in 2 delen opgesplitst.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jSZCqkjeM5p6GkMlNTvAKdiY_4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rZItWyTfrl6rRhulD8gz9C0o.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNiRot3W6F9-T_HfVsvmaOuRDnc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oy0uWrFnTt1VxX1npyb8Pl1J.png?f=fotoalbum_large

Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
IndoBoy schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:28:
Inmiddels ook een jaaroverzicht van Engie gekregen. Ik vind het overzicht ook niet echt overzichtelijk.

Kan iemand aangeven of het bij mij wel goed is gedaan. Het lijkt ook in 2 delen opgesplitst.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jaaroverzicht gaat tot en met 29 februari 2024 en het is nu 18 november 2024. Nu pas jaaroverzicht ontvangen?

Twee dingen vallen op: je levert over het afgelopen jaar 2373 kWh meer terug dan je afneemt. De vergoeding die je per kWh ontvangt is 8 eurocent. Simpele rekensom is dus dat je 2373 * 0,08 = 189,84 (zowel inclusief als exclusief btw) daarvoor zou moeten ontvangen. Op pagina 2 komen ze tot 31,17 vergoeding maar daar zitten ook de vaste kosten van 33,88 en 72,12 (inclusief btw) bij. Trek je die af van 189,94 dan kom je op: 83,84 euro in plaats van 31,17 euro. Een verschil van 52,67 in jouw nadeel.

Het tweede dat opvalt is de energiebelasting die ze je in rekening brengen: zie bladzijde 3.
In totaal: 82,32 + 57,79 + 54,50 = 194,61. Als je zoals jij meer teruglevert dan afneemt, ben je geen energiebelasting verschuldigd. Dat is een probleem dat al vele malen is gesignaleerd bij Engie: zie vorige berichten op dit forum. Engie zou dat bij iedereen eind september / begin oktober hebben hersteld. Is dat bij jou niet gebeurd? De energiebelasting zou je sowieso moeten terugkrijgen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

Harvest2002 schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:23:
[...]

Jaaroverzicht gaat tot en met 29 februari 2024 en het is nu 18 november 2024. Nu pas jaaroverzicht ontvangen?

Twee dingen vallen op: je levert over het afgelopen jaar 2373 kWh meer terug dan je afneemt. De vergoeding die je per kWh ontvangt is 8 eurocent. Simpele rekensom is dus dat je 2373 * 0,08 = 189,84 (zowel inclusief als exclusief btw) daarvoor zou moeten ontvangen. Op pagina 2 komen ze tot 31,17 vergoeding maar daar zitten ook de vaste kosten van 33,88 en 72,12 (inclusief btw) bij. Trek je die af van 189,94 dan kom je op: 83,84 euro in plaats van 31,17 euro. Een verschil van 52,67 in jouw nadeel.

Het tweede dat opvalt is de energiebelasting die ze je in rekening brengen: zie bladzijde 3.
In totaal: 82,32 + 57,79 + 54,50 = 194,61. Als je zoals jij meer teruglevert dan afneemt, ben je geen energiebelasting verschuldigd. Dat is een probleem dat al vele malen is gesignaleerd bij Engie: zie vorige berichten op dit forum. Engie zou dat bij iedereen eind september / begin oktober hebben hersteld. Is dat bij jou niet gebeurd? De energiebelasting zou je sowieso moeten terugkrijgen.

Succes!
Bedankt voor je antwoord!

Mijn contract liep van 4-11-2023 tot 5-11-2024. Het vreemde is alleen dat ze het lijken op te splitsen in 3 periodes als ik kijk naar elektriciteitsverbruik
05-11-2023 t/m 31-12-2023
01-01-2024 t/m 29-02-2024
01-03-2024 t/m 04-11-2024
Klopt dat dan wel dat opsplitsen?

Ik heb mijn jaaroverzicht pas eergisteren gekregen.
Dus ik kan jouw verhaal dan aangeven? En als ze dus niet meewerken naar Geschillencommisie?

Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
IndoBoy schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:06:
[...]

Bedankt voor je antwoord!

Mijn contract liep van 4-11-2023 tot 5-11-2024. Het vreemde is alleen dat ze het lijken op te splitsen in 3 periodes als ik kijk naar elektriciteitsverbruik
05-11-2023 t/m 31-12-2023
01-01-2024 t/m 29-02-2024
01-03-2024 t/m 04-11-2024
Klopt dat dan wel dat opsplitsen?

Ik heb mijn jaaroverzicht pas eergisteren gekregen.
Dus ik kan jouw verhaal dan aangeven? En als ze dus niet meewerken naar Geschillencommisie?
Ah. Duidelijk, Ja dan kun je mijn verhaal gebruiken.

Zoals gezegd: de energiebelasting is een no brainer, dus die moet je sowieso terugkrijgen. En die krijg je ook wel terug.

Wat betreft de saldering: zeg dat ze per contractjaar moeten salderen en dat ze geen onderscheid (moeten) maken tussen salderen tijdens normale uren en daluren en dat je dus recht hebt op 52,67 euro op basis van saldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

Harvest2002 schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:38:
[...]

Ah. Duidelijk, Ja dan kun je mijn verhaal gebruiken.

Zoals gezegd: de energiebelasting is een no brainer, dus die moet je sowieso terugkrijgen. En die krijg je ook wel terug.

Wat betreft de saldering: zeg dat ze per contractjaar moeten salderen en dat ze geen onderscheid (moeten) maken tussen salderen tijdens normale uren en daluren en dat je dus recht hebt op 52,67 euro op basis van saldering.
Ik dacht dat met een slimme meter dal en normale tarieven verplicht waren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
IndoBoy schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:23:
[...]

Ik dacht dat met een slimme meter dal en normale tarieven verplicht waren?
Nee je kunt ook voor een enkel tarief kiezen bij een slimme meter dus voor hetzelfde kWh-tarief voor zowel de 'normale' als de 'dal' uren.

[ Voor 3% gewijzigd door Harvest2002 op 19-11-2024 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 22:04
Hier al meer mensen de nieuwe tarieven per 1 januari ontvangen?

Vastrecht gaat iets omlaag naar (afgerond) €1,27 per dag en het daltarief stijgt flink en is nagenoeg gelijk aan het normaaltarief (dat bijna niet wijzigt).

Anyway, prima deal voor komende 6 maanden, vastrecht 9 euro lager en €60 euro meer terug voor de netto teruglevering op het daltarief. Wie het kleine niet eert.... :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• larsg
Om hier de tarieven maar even te posten van een modelcontract met goede voorwaarden uit 2022.
De prijzen stabiliseren en het vastrecht daalt ietsjes inderdaad. Ben als netto terugleveraar ook tevreden zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHoHW8AD6pxHDeFdyP0jEa3Si1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eOOpAipzPDCQmW3t77xqVOPF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Graag even meekijken door jullie
Ik had de oude bekende voorwaarden.
Nu kijk ik een in de app en zie dat ik per 1 juli andere voorwaarden gelden?

Is dit bekend?
Heeft iedereen met oude voorwaarden dit gekregen?

Ben benieuwd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfokT0ZeKKql-cwN_biX62WpCsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4d5DduNl3WICLkecPm1Y5PpQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
montebaldo55 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:54:
Graag even meekijken door jullie
Ik had de oude bekende voorwaarden.
Nu kijk ik een in de app en zie dat ik per 1 juli andere voorwaarden gelden?

Is dit bekend?
Heeft iedereen met oude voorwaarden dit gekregen?

Ben benieuwd

[Afbeelding]
Waaruit blijkt dat je nieuwe voorwaarden hebt? Ik zie alleen een andere looptijd, wat normaal is bij een variabel contract lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akito
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-04 07:49
Zouden jullie ook eens willen meekijken met mij?
Ik heb meer gebruikt dan teruggeleverd en moet dus uiteraard wel energiebelasting betalen. Echter ik zou over het netto verbruik moeten betalen. Dus over 716kWh. Echter als ik het goed lees wordt er bij mij over 1513kWh energiebelasting berekend. Zie ik dat goed?
Zijn er verder nog dingen die ook niet kloppen? Al deze getallen duizelen mij een beetje voor de ogen. Zou mij niet verbazen als ook dat met opzet gedaan wordt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mcpxdUXiSBUVj3Ji7coSqoxQow=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/P9fh2Ny4qSa7RIEToxrH96Mh.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBOsDOgXVXt3RA3WfI9FMzoHJ9U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EnRYTeazB5apxcLfrfQ7aBOf.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fn_4XRY_FqYImkZ3FwK6DsKfuk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RS7qaW7r91DVbCBeoOyyqcrH.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
Volgens mij is er een maximaal bedrag van vermindering energiebelasting. Dat heb je gekregen.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
akito schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:19:
Zouden jullie ook eens willen meekijken met mij?
Ik heb meer gebruikt dan teruggeleverd en moet dus uiteraard wel energiebelasting betalen. Echter ik zou over het netto verbruik moeten betalen. Dus over 716kWh. Echter als ik het goed lees wordt er bij mij over 1513kWh energiebelasting berekend. Zie ik dat goed?
Zijn er verder nog dingen die ook niet kloppen? Al deze getallen duizelen mij een beetje voor de ogen. Zou mij niet verbazen als ook dat met opzet gedaan wordt...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie onderstaand mijn opmerkingen over de rekening voor elektriciteit. Naar gas heb ik niet gekeken, stond ook niet in je overzicht.

Leveringskosten Elektriciteit:
Vast 26,94 + 78,77 = € 105,71
Variabel 716 kWh * 0,14558 = € 104,24
Totaal € 209,95 in plaats van € 212,90

NB: het verschil van 2,96 wordt veroorzaakt doordat ze over 45 kWh een terugleveringvergoeding geven van 8 eurocent per kWh in plaats van die 45 kWh in de saldering mee te nemen wat je 14,558 eurocent per kWh oplevert.

Overheidsheffingen Elektriciteit:
Energiebelasting 716 kWh * 0,13165 = € 94,26 in plaats van € 204,98 die Engie berekent.
Vermindering energiebelasting - € 626,70
Totaal - € 532,44 in plaats van - € 421,72.

In totaal zou je dan recht hebben op € 2,96 + € 110,72 = € 113,68

NB: je had zelf ook al geconstateerd dat ze je te veel energiebelasting in rekening hebben gebracht. Dat klopt dus. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akito
Dank je wel voor je hulp. De gasafrekening klopt wel voor zover ik zie.
Ik ga er maandag achteraan en post de uitkomst hier zodra ik die heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flierefluiter
Hallo allemaal, is er iemand met verstand van deze materie die kan zien voor hoeveel we het schip ingaan door het salderen in euros per periode? Alvast bedankt.

Jouw elektriciteitsverbruik in kWh
Verbruik
Enkel van 20­11­2023 t/m 31­12­2023 1.133 kWh
Teruglevering enkel van 20­11­2023 t/m 31­12­2023 13 kWh
Enkel van 01­01­2024 t/m 30­06­2024 2.682 kWh
Teruglevering enkel van 01­01­2024 t/m 30­06­2024 2.836 kWh
Enkel van 01­07­2024 t/m 19­11­2024 1.660 kWh
Teruglevering enkel van 01­07­2024 t/m 19­11­2024 2.622 kWh
Totaal levering 5.475 kWh
Totaal teruglevering 5.471 kWh
Netto verbruik (levering – teruglevering) 4 kWh
Jouw elektriciteitskosten De vermelde tarieven zijn inclusief btw
Leveringskosten elektriciteit excl. btw incl. btw
Vaste leveringskosten elektriciteit van 20/11/2023 t/m 31/12/2023 42 dagen x € 0,22329 = € 7,75 € 9,38
Vaste leveringskosten elektriciteit van 01/01/2024 t/m 30/06/2024 182 dagen x € 0,32877 = € 49,45 € 59,83
Vaste leveringskosten elektriciteit van 01/07/2024 t/m 19/11/2024 142 dagen x € 1,32154 = € 155,09 € 187,66
Elektriciteit enkel van 20/11/2023 t/m 31/12/2023 1.133 kWh x € 0,2746 = € 257,12 € 311,11
Elektriciteit enkel van 01/01/2024 t/m 30/06/2024 2.682 kWh x € 0,25565 = € 566,65 € 685,63
Elektriciteit enkel van 01/07/2024 t/m 19/11/2024 1.660 kWh x € 0,15921 = € 218,42 € 264,28
Teruglevering elektriciteit enkel van 20/11/2023 t/m 31/12/2023 13 kWh x € ­0,2746 = € ­2,95 € ­3,57
Teruglevering elektriciteit enkel van 01/01/2024 t/m 30/06/2024 2.836 kWh x € ­0,25565 = € ­599,19 € ­725,00

Teruglevering elektriciteit enkel van 01/07/2024 t/m 19/11/2024 2.622 kWh x € ­0,15921 = € ­345,00 € ­417,44
Overheidskorting prijsplafond elektriciteit (btw n.v.t.) van 20/11/2023
t/m 31/12/2023
472 kWh x € ­0,02705 = € ­12,77 € ­12,77
€ 294,57 € 359,11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akito
Harvest2002 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 19:53:
[...]
In totaal zou je dan recht hebben op € 2,96 + € 110,72 = € 113,68

NB: je had zelf ook al geconstateerd dat ze je te veel energiebelasting in rekening hebben gebracht. Dat klopt dus. Succes!
Ook ik krijg een correctiefactuur. Maar i.p.v. 113,68 hebben ze er toch nog weer E2,- afgesnoept. Daarvoor ga ik de moeite verder niet meer nemen. Al is het natuurlijk makkelijk verdienen als ze dit bij alle klanten doen.

Tnx voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
akito schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:34:
[...]

Ook ik krijg een correctiefactuur. Maar i.p.v. 113,68 hebben ze er toch nog weer E2,- afgesnoept. Daarvoor ga ik de moeite verder niet meer nemen. Al is het natuurlijk makkelijk verdienen als ze dit bij alle klanten doen.

Tnx voor het meedenken!
Waarschijnlijk die 2,96 vanwege saldering? Iig goed dat je gereclameerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Flierefluiter schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:17:
Hallo allemaal, is er iemand met verstand van deze materie die kan zien voor hoeveel we het schip ingaan door het salderen in euros per periode? Alvast bedankt.

Verbruik
Vaste leveringskosten elektriciteit van 20/11/2023 t/m 31/12/2023 42 dagen x € 0,22329 = € 7,75 € 9,38
Vaste leveringskosten elektriciteit van 01/01/2024 t/m 30/06/2024 182 dagen x € 0,32877 = € 49,45 € 59,83
Vaste leveringskosten elektriciteit van 01/07/2024 t/m 19/11/2024 142 dagen x € 1,32154 = € 155,09 € 187,66
Elektriciteit enkel van 20/11/2023 t/m 31/12/2023 1.133 kWh x € 0,2746 = € 257,12 € 311,11
Elektriciteit enkel van 01/01/2024 t/m 30/06/2024 2.682 kWh x € 0,25565 = € 566,65 € 685,63
Elektriciteit enkel van 01/07/2024 t/m 19/11/2024 1.660 kWh x € 0,15921 = € 218,42 € 264,28
Teruglevering elektriciteit enkel van 20/11/2023 t/m 31/12/2023 13 kWh x € ­0,2746 = € ­2,95 € ­3,57
Teruglevering elektriciteit enkel van 01/01/2024 t/m 30/06/2024 2.836 kWh x € ­0,25565 = € ­599,19 € ­725,00

Teruglevering elektriciteit enkel van 01/07/2024 t/m 19/11/2024 2.622 kWh x € ­0,15921 = € ­345,00 € ­417,44
t/m 31/12/2023
€ 294,57 € 359,11
Ik heb helaas geen ervaring met salderen bij variabele tarieven. Hopelijk kan iemand anders je helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 12:11

Crazy-

Best life ever

Flierefluiter schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:17:

Verbruik

t/m 31/12/2023
€ 294,57 € 359,11
Kort door de bocht: je dient 4kWh af te reken. De hele handel die Engie nu doet; salderen euro’s, is niet zoals het hoort. Punt.

Naja en tegen welk tarief je die 4kWh afrekent is denk niet heel relevant 🥹

Ofwel Engie mag lekker een nieuwe berekening maken gebaseerd op salderen op kWh en niet in Euro

Lees anders even deze uitspraak waar dit besproken is https://drive.google.com/...BfCOPw6/view?usp=drivesdk

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Hallo allemaal

Een hele poos terug mijn jaarafrekening ontvangen.
Evenals anderen duizelt mij dat ook.
Hier op het forum lees ik regelmatig iets over correcties en terugbetaling
Waar moet ik nu precies naar kijken om te zien of Engie eventuele fouten heeft gemaakt?
Is dit op 1 item of op meerdere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
montebaldo55 schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:15:
Hallo allemaal

Een hele poos terug mijn jaarafrekening ontvangen.
Evenals anderen duizelt mij dat ook.
Hier op het forum lees ik regelmatig iets over correcties en terugbetaling
Waar moet ik nu precies naar kijken om te zien of Engie eventuele fouten heeft gemaakt?
Is dit op 1 item of op meerdere?
Heb je zonnepanelen? Dan vooral kijken naar energiebelasting. Heb je (ook) variabel tarief dan (ook) kijken naar wijze van salderen. Als je je afrekening hier post, kunnen we met je meekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
van dat aanbod cq expertise maak ik graag gebruik.
screendumps van de jaarafrekening voeg ik bijAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWmKTjQ1sigipUC5rPgCdXzW2jQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mCBGGy1dA7SWSrrG0TYDI2o2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBpIPbNn6VfqTR9vs4qtXS-XK3M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tATw5IeK9PRzM2GwpoV0zbfw.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEopuEFsbnV6vccF3IZFbnyaq7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XrM2HxlPBGNw0HIYNK2bF8wJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6VqVUQZRrgISjOe0o5VzOSZiLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBcCaNz1rQM2zs58mlGcJNed.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
@montebaldo55

Je overzicht is niet helemaal compleet. Zo ontbreekt het totale bedrag dat je terugkrijgt. Ik kom op 1.282,70? Klopt dat?

De tarieven ontbreken dus ik kan niet beoordelen of de berekening van Engie klopt. Uit jouw cijfers maak ik het volgende op.

Vaste kosten en variabele kosten zijn in totaal € -1.059,89. De variabele kosten zijn €-1.253,04. Dat betekent dat de vaste kosten €193,15 euro zijn. Op je overzicht staat dat de vaste kosten van 01/07/2024 €111,00 euro zijn. Dat betekent dat de vaste kosten vanaf 23/09/2023 tot aan 01/07/2024 €82,15 zijn. Klopt dat?

Je hebt in totaal 6.775 kWh meer teruggeleverd dan je hebt afgenomen. Daarvoor ontvang je zoals gezegd €1.253,04. Dat komt neer op een TLV van 18,50 eurocent per kWh. Op zich lijkt me dat een mooie TLV maar ik weet niet wat je daarover met Engie hebt afgesproken.

Wat de energiebelasting betreft: die lijkt te kloppen. Je betaalt netto geen EB en je krijgt de volledige vermindering EB terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
@Harvest2002

Mijn complimenten !!!
het klopt exact. heb even een dump vh einde gemaakt en voeg ik bij
dank voor je hulp echt top

was al tevreden en nu helemaal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0xvql_JRTcGfFuhAEIbOCWmsXc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hFujHhet0BWy07PAwsTyF9Xd.jpg?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arjan_M
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-05 13:44
Hallo allen,

Het is al een aantal maanden geleden dat ik hier gepost heb. N.a.v. de verhoging van de vaste leverkosten met 300% per 1 juli 2024 voor de modelcontracten met voorwaarden 2022.1, heb ik mijn beklag bij zowel Engie als de Geschillencommissie gedaan. Vandaag ontving ik daarvan de teleurstellende uitslag. Voor de geïnteresseerden volgt hieronder even een quote uit de uitspraak die de lading wel dekt:

"Nu de consument betoogt dat een verhoging met 300% onredelijk is en spreekt van diefstal, derhalve evident onredelijk, is de commissie bevoegd te oordelen. Niettemin is de commissie van oordeel, zeer marginaal toetsend, dat de tariefsverhoging niet onredelijk is. De ondernemer heeft uitvoerig toegelicht dat hij de kosten van zonnepaneelhouders aan hen wil toerekenen, dat onder verwijzing naar voornoemde rapportages de ACM een dergelijk standpunt deelt en dat hij weliswaar een andere wijze van berekening voorstaat, maar gezien het modelcontract daartoe geen andere mogelijkheden heeft. De commissie onderschrijft die benadering. Daarbij komt dat de tarieven van de ondernemer door de ACM getoetst zijn."

Bijzondere is dat ik nooit van diefstal heb gesproken, maar kennelijk had de Commissie dat nodig om een uitspraak te mogen doen. Eveneens zijn de tarieven per 1 maart 2024 door de ACM getoetst en als redelijk bestempeld. Dat is dus vóór de verhoging met 300% per 1 juli 2024 waar mijn geschil juist over ging. Al met al een heel teleurstellend proces.

Ik weet nog niet wat mijn vervolgstappen zijn. Zijn er hier nog lieden die de verhoging van de vaste leverkosten aan hebben gevochten? Of heeft iemand een betere leverancier gevonden voor zonnepaneel bezitters met een paar honderd kWh overschot op jaarbasis? Ik twijfel nog tussen mijn rechtsbijstandsverzekering, of toch maar over stappen naar een dynamische leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-05 13:34
Arjan_M schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:58:
Hallo allen,

Het is al een aantal maanden geleden dat ik hier gepost heb. N.a.v. de verhoging van de vaste leverkosten met 300% per 1 juli 2024 voor de modelcontracten met voorwaarden 2022.1, heb ik mijn beklag bij zowel Engie als de Geschillencommissie gedaan. Vandaag ontving ik daarvan de teleurstellende uitslag. Voor de geïnteresseerden volgt hieronder even een quote uit de uitspraak die de lading wel dekt:

"Nu de consument betoogt dat een verhoging met 300% onredelijk is en spreekt van diefstal, derhalve evident onredelijk, is de commissie bevoegd te oordelen. Niettemin is de commissie van oordeel, zeer marginaal toetsend, dat de tariefsverhoging niet onredelijk is. De ondernemer heeft uitvoerig toegelicht dat hij de kosten van zonnepaneelhouders aan hen wil toerekenen, dat onder verwijzing naar voornoemde rapportages de ACM een dergelijk standpunt deelt en dat hij weliswaar een andere wijze van berekening voorstaat, maar gezien het modelcontract daartoe geen andere mogelijkheden heeft. De commissie onderschrijft die benadering. Daarbij komt dat de tarieven van de ondernemer door de ACM getoetst zijn."

Bijzondere is dat ik nooit van diefstal heb gesproken, maar kennelijk had de Commissie dat nodig om een uitspraak te mogen doen. Eveneens zijn de tarieven per 1 maart 2024 door de ACM getoetst en als redelijk bestempeld. Dat is dus vóór de verhoging met 300% per 1 juli 2024 waar mijn geschil juist over ging. Al met al een heel teleurstellend proces.

Ik weet nog niet wat mijn vervolgstappen zijn. Zijn er hier nog lieden die de verhoging van de vaste leverkosten aan hebben gevochten? Of heeft iemand een betere leverancier gevonden voor zonnepaneel bezitters met een paar honderd kWh overschot op jaarbasis? Ik twijfel nog tussen mijn rechtsbijstandsverzekering, of toch maar over stappen naar een dynamische leverancier.
Dat is wel een behoorlijke teleurstelling, zeg... Je krijgt bijna het gevoel dat de commissie gewoon niet correct wil functioneren als ze zo de kantjes er vanaf lopen.

Ik heb zelf recent een paar keer contact gezocht met de ACM over de status van dit onderzoek:
https://www.acm.nl/nl/pub...en-vergoeding-zonnestroom
In dat artikel geeft de ACM zelf ook al aan dat de terugleverkosten significant gestegen zijn sinds hun laatste check. Ik heb echter nooit een reactie gehad op mijn vraag of al bekend is wanneer we resultaten kunnen verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-05 10:52
Tja..... ik heb mijn er naar niet meer mee beziggehouden.
Ik heb nog stille hoop dat die koppeling lever/teruglever blijft staan na 2026. Dat is de enige reden dat ik nog blijf hangen.
Ik gebruik 15.000 en lever 13.500 terug. Dus nu ben ik bij engie niet persé op de goede plek, maar gezien de ev en warmtepomp is een hoge terugleververgoeding mij straks goud waard..... en als het niet zo blijft, dan kijk ik dan wel weer verder.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-05 13:44
Zo dat is een flinke teruglevering. Dan kan je die hoge vaste leverkosten wel dekken en heb je een mooie TLV inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes2
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23-01 11:35
Voor als het aanbod voor expertise nog openstaat, graag.
Ik heb onderstaande eindafrekening gekregen, maar kom er niet helemaal uit. Hou na alle eerdere berichten wel een gevoel over van klopt dit wel?
Denk wel dat ik met dit contract nog steeds tevreden mag zijn. Een nw contract is bijna overal 100€ betalen per jaar, bij gelijk gebruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mf9RmZ-RxPnOfNJ-9px0ptDAexo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dG0aQhSETnEXbx6OQzJXbUEs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Al47OsN0J5BlLSE67fIyrltOklw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EyZiJICudwKZyndNbjwViSBf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-H1ovZ_ap3rezKsyn0NvH_5omo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1iQnLp87ExFCxlySR4WsJeY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCiR9kgG-kql0c1C7PTw4twTg84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XCZsXC4GXntOzJgET2PM12am.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Het blijft een crime om die jaarrekeningen te lezen en ondertussen kijk ik eerst naar de BTW specificatie en overheidsheffingen om een eerste indruk te krijgen.

Nu staat onder BTW dat er geen BTW zit op een specifiek bedrag. Dat bedrag is dan hetgeen jij extra hebt teruggeleverd na saldering. Het is dan het totaal van de bedragen met sterretje erachter, onder leveringskosten elektriciteit.

Mij lijkt dit wel in orde...maar het begint mij altijd voor de ogen te draaien als ik deze afrekeningen zie. :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
@Johannes2

In zijn algemeenheid lijken de bedragen ok. EB is 0 en de overige bedragen zijn vaste kosten. Blijven over de Leveringskosten. De vaste kosten zijn in totaal 343,86. Je totale kosten zijn 38,68 inc btw. Dat betekent dat de variabele kosten -305,18 zijn inc btw. Je hebt in totaal 1.886 meer teruggeleverd dan afgenomen. Dat betekent dat je vergoeding per kWh iets meer dan 16 eurocent per kWh is; Dat is exclusief btw (zie opmerking van @esphome hierboven}. Ik weet niet wat jij hierover met Engie hebt afgesproken en of het bedrag per kWh klopt. Dat zul je zelf even moeten checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees Schilder
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-05 12:46
Hi, ik heb ook m'n jaarafrekening gekregen, lever netto terug en heb nog een contract zonder terugleverkosten.
Echter, denk ik dat het bij de overheidsheffingen mis is gegaan. Hier wordt namelijk niet de energiebelasting weggestreept waardoor ik 157,126 misloop (127.43 + 19.53 + 10.2 = 157,16)
En nog een beetje bij de leveringskosten (Volgens Engie: -48,45, volgens site van mrcrazy: -64,32)

Klopt mijn aanname?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1cElC2HWlOLmK0upVIZE7SOsGco=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uqli9cZLpdgncoXBfizbHxLF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYQxDmkP4RNZOi_QzR3TrIGHKn0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MfCFVHaIIU4sxQagddFwWzzr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzl1KzYD4U5D0MgN07h6ZvbXRA0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/heGsmR0pJLLl5Kcufo96QbGF.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Kees Schilder schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:59:
Hi, ik heb ook m'n jaarafrekening gekregen, lever netto terug en heb nog een contract zonder terugleverkosten.
Echter, denk ik dat het bij de overheidsheffingen mis is gegaan. Hier wordt namelijk niet de energiebelasting weggestreept waardoor ik 157,126 misloop (127.43 + 19.53 + 10.2 = 157,16)
En nog een beetje bij de leveringskosten (Volgens Engie: -48,45, volgens site van mrcrazy: -64,32)

Klopt mijn aanname?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja dat klopt. EB van in totaal €157,16 is niet weggestreept.

Wat de leveringskosten betreft: je hebt in totaal €357,99 aan vaste leveringskosten betaald. De totale kosten zijn -€48,45. Dat betekent dat je voor je teruglevering van 1.995 kWh in totaal €406,44 hebt ontvangen. Dat komt neer op 20,37 eurocent per kWh. Klopt dat met het tarief dat met Engie is afgesproken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees Schilder
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-05 12:46
Harvest2002 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:57:
[...]

Ja dat klopt. EB van in totaal €157,16 is niet weggestreept.

Wat de leveringskosten betreft: je hebt in totaal €357,99 aan vaste leveringskosten betaald. De totale kosten zijn -€48,45. Dat betekent dat je voor je teruglevering van 1.995 kWh in totaal €406,44 hebt ontvangen. Dat komt neer op 20,37 eurocent per kWh. Klopt dat met het tarief dat met Engie is afgesproken?
Als ik de teruglevering per periode uitreken, dan kom ik uit op EUR406,49. Dus dat lijkt me te kloppen.

Bedankt voor de feedback, ik zal ENGIE even gaan mailen.

Wat mij overigens opvalt, is dat de EB wel heel veel vaak gaat bij ENGIE. M'n onderbuik zegt dat het niet geheel per ongeluk is, maar kan dat natuurlijk niet bewijzen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Engie zou nieuwe software in gebruik hebben genomen opdat het berekenen van de EB wel goed gaat maar helaas, het gaat nog steeds niet goed zoals hierboven.

Het onderbuik gevoel kan best wel eens kloppen, gezien de vele gevallen. Ik denk dat wij hier nog maar het topje van de ijsberg zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-05 19:57
Ook bij deze eindafrekening is er energiebelasting in rekening gebracht. Engie beweert echter dat dit binnen twee weken automatisch nog wordt gecorrigeerd, dus ik wacht het nog even af.

Zoals Engie zelf uitlegt lijkt de oorzaak te zijn dat er een tariefperiode is waarbij meer stroom is verbruikt dan geleverd en dat er dan energiebelasting in rekening wordt gebracht terwijl deze gesaldeerd had moeten worden met teruglevering uit een andere tariefperiode. In de periode van 1-30 januari is idd meer verbruikt dan teruggeleverd, maar hoeveel kan ik ook niet meer exact achterhalen doordat enelogic gelijk na het beëindigen van het energiecontract helemaal geen data meer geeft, ook niet van de periode daarvoor. Erg onhandig is dat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_asC-9YWXDFwxxUoTJIj1EM2YF8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Zz2m4RQs4HCs7NjOS2kRBG3L.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmIkpXCqRkfauErsd5_1IgLbmFk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/U8A1XjTb1dbU969M2Q0M9wg5.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AImO27-2j_DzDcwfo6e2m0PoTAE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/a5C5HtpYc8AtUKLfIERXxM6a.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjR7Dg-Qw4Ycs9tzmA9XUZ913t0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CafrxItQwGm2ZTvUNCvAj71A.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvl-2
Binnenkort valt ook hier de jaarrekening op de (digitale) deurmat maar in de tussentijd kwam ik dit bericht tegen.

https://www.acm.nl/nl/pub...e-verdeling-van-netkosten

Conclusie is dat er alles aan gedaan wordt om zonnepanelen te ontmoedigen. Tot nu toe was het modelcontract (2022.1) een mooie uitweg met alleen hoge vastrechtkosten maar als dit nieuw modelcontract ingaat zal de oude wel komen te vervallen :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-05 19:57
wlmpie schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:51:
Ook bij deze eindafrekening is er energiebelasting in rekening gebracht. Engie beweert echter dat dit binnen twee weken automatisch nog wordt gecorrigeerd, dus ik wacht het nog even af.
Inmiddels correctiefactuur van Engie ontvangen waarin ze de energie-belasting terugbetalen. Dus automatische correctie gebeurd inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuurbie
  • Laatst online: 13:02
Ik ben inderdaad benieuwd wat er met het huidige model contract gebeurd op dat moment, vervalt dit contract op dat moment? Of wordt dit automatische omgezet naar het nieuwe modelcontract.

https://solarmagazine.nl/...gstarief-grootverbruikers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
fuurbie schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:12:
Ik ben inderdaad benieuwd wat er met het huidige model contract gebeurd op dat moment, vervalt dit contract op dat moment? Of wordt dit automatische omgezet naar het nieuwe modelcontract.

https://solarmagazine.nl/...gstarief-grootverbruikers
Ik zou eigenlijk verwachten dat de voorwaarden à 2022.1 niet veranderd kunnen worden, ook niet door deze wijziging. Deze stelt immers dat het voor onbepaalde duur is en dat de voorwaarden die we getekend hebben primeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 08:32
dvl-2 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:23:
Binnenkort valt ook hier de jaarrekening op de (digitale) deurmat maar in de tussentijd kwam ik dit bericht tegen.

https://www.acm.nl/nl/pub...e-verdeling-van-netkosten

Conclusie is dat er alles aan gedaan wordt om zonnepanelen te ontmoedigen. Tot nu toe was het modelcontract (2022.1) een mooie uitweg met alleen hoge vastrechtkosten maar als dit nieuw modelcontract ingaat zal de oude wel komen te vervallen :(
idem, mijn jaar liep per 16-2 af. Benieuwd waar t op uitkomt, als het goed is krijg ik nog een 500 terug (bij 10 euro maandelijkse betaling).
Ik heb ook die oude voorwaarden, dus even in de gaten houden. Is dat ergens in de app te vinden ook, de voorwaarden die bij je contract horen?

Huidige tarieven 19ct kaal tarief normaal, -19ct teruglevertarief. Helemaal prima voor mij nog steeds.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 25-02-2025 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvl-2
larsg schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:58:
[...]

Ik zou eigenlijk verwachten dat de voorwaarden à 2022.1 niet veranderd kunnen worden, ook niet door deze wijziging. Deze stelt immers dat het voor onbepaalde duur is en dat de voorwaarden die we getekend hebben primeren.
Ik kan het nergens terugvinden hoe de leveranciers hier de vorige keer exact mee zijn omgegaan maar als ik letterlijk de website van de ACM lees vrees ik dat de mogelijkheid er is dat ze ons omzetten onder het mom van wettelijke wijziging. De vorige keer heeft de ACM het modelcontract officieel 'ingetrokken', dit zal Engie wel vertalen naar 'wettelijke ingetrokken' oid.

Factuur in ieder geval ontvangen, uiteraard ook de energiebelasting niet goed verrekend maar inmiddels ook een correctiefactuur gekregen. Totaal toch nog €970 terug (bij maandbedrag €10). Niet zoveel als vorig jaar maar nog altijd een prima deal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
dvl-2 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:01:
[...]

Ik kan het nergens terugvinden hoe de leveranciers hier de vorige keer exact mee zijn omgegaan maar als ik letterlijk de website van de ACM lees vrees ik dat de mogelijkheid er is dat ze ons omzetten onder het mom van wettelijke wijziging. De vorige keer heeft de ACM het modelcontract officieel 'ingetrokken', dit zal Engie wel vertalen naar 'wettelijke ingetrokken' oid.

Factuur in ieder geval ontvangen, uiteraard ook de energiebelasting niet goed verrekend maar inmiddels ook een correctiefactuur gekregen. Totaal toch nog €970 terug (bij maandbedrag €10). Niet zoveel als vorig jaar maar nog altijd een prima deal.
Hier ook nog steeds hetzelfde contract en ben ook zeer benieuwd wat Engie gaat doen. Tot nu toe is blijven hangen een zeer lucratieve keuze geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
pagani schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:58:
[...]

Hier ook nog steeds hetzelfde contract en ben ook zeer benieuwd wat Engie gaat doen. Tot nu toe is blijven hangen een zeer lucratieve keuze geweest.
Ik heb eigenlijk te weinig overschot om de hogere vaste kosten volledig te compenseren maar toch is dit nog een betere deal dan ik nu zou kunnen krijgen. Per saldo krijg ik inclusief korting op de energiebelasting zo'n 250 euro terug. Als zeker zou zijn dat de voorwaarden in stand blijven, zou ik de NO kant van mijn dak met dit contract en de huidige aanlegkosten ook nog vol kunnen leggen en dan wordt het ook lucratief. Het risico vind ik het op dit moment te groot want ze gaan er alles aan doen hier onderuit te komen en niets houdt Engie tegen om de vaste leveringskosten nog veel verder te verhogen.

[ Voor 5% gewijzigd door Afas op 27-03-2025 12:08 ]

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste

Let op:
Uitkomst van het harde werk van Floppus:
Floppus in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"