12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos
Ik heb na het lezen van alles hier op tweakers zelf een herberekening gemaakt van mijn jaaropgave die ik al vorig jaar September kreeg als volgt:
Eerst op jaarbasis salderen
Vervolgens wat er overblijft procentueel verdelen over de periode met de dan geldende teruglevertarieven = levertarief ex. btw. (percentage teruglevering berekening per periode t.o.v. totale teruglevering)
Hier gaven ze uiteindelijk na wat mailtjes akkoord op, en krijg het resterende bedrag uitgekeerd.
Bij jou zijn de duidelijk minder makkelijk geweest..
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Hoera!De commissie is van oordeel dat terecht wordt geklaagd over de wijze waarop de jaarrekening over de
periode van 2 oktober 2022 tot 2 oktober 2023 tot stand is gekomen. De ondernemer dient deze te
corrigeren door toepassing van de juiste salderingsmethodiek, waarna de consument gecrediteerd dient te
worden voor hetgeen hij na correctie te veel blijkt te hebben betaald of te weinig heeft gekregen. De klacht
is dus gegrond. Beslist wordt dan ook als hierna vermeld.
Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht gegrond is.
ik zal deze week nog even wat uitgebreider aanvullen
Mooie en terechte uitspraak, gefeliciteerd!Crazy- schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:59:
De uitspraak is binnen!
[...]
Hoera!
ik zal deze week nog even wat uitgebreider aanvullen
[removed]
Mijn eis:
Engie:Standpunt van de consument
Het standpunt van de consument luidt in hoofdzaak als volgt.
Op de jaarafrekening van 9 oktober 2023, over de periode van 2 oktober 2022 tot 2 oktober 2023, heeft de ondernemer per tariefperiode gesaldeerd. Dat is onjuist, omdat er op jaarbasis gesaldeerd moet worden.
De consument verlangt dat alsnog op de juiste wijze wordt gesaldeerd
BeoordelingStandpunt van de ondernemer
Het standpunt van de ondernemer luidt in hoofdzaak als volgt.
De ondernemer concludeert dat zij in lijn met toepasselijke wet- en regelgeving heeft gehandeld en op de
juiste wijze uitvoering heeft gegeven aan haar contractuele verplichtingen. De consument had andere
verwachtingen, maar die zijn niet redelijk en dienen voor rekening en risico van de consument te blijven.
Voor de onderbouwing van deze conclusie verwijst de commissie naar het verweerschrift van de
ondernemer, waarop hieronder (voor zover nodig) nader zal worden ingegaan. De klacht van de consument
is volgens de ondernemer ongegrond en zou daarom moeten worden afgewezen.
Ter zitting heeft de ondernemer verder nog – in hoofdzaak – het volgende aangevoerd.
Het voorstel om de salderingsregeling af te bouwen is onlangs in de Eerste Kamer verworpen en daarmee
is dus ook de verduidelijking van de systematiek niet door de wetgever overgenomen. Volgens de site van
de ACM staat niet in de wet hoe of wanneer een ondernemer moet salderen.
Al met al ben ik zeer tevreden, dat er een lijn is getrokken en dus een uitspraak ligt.Beoordeling van het geschiltoon volledige bericht
De commissie heeft het volgende overwogen.
Artikel 31c, lid 1 van de Elektriciteitswet 1998 luidt als volgt:
“Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net,
berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door
de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoegde elektriciteit, waarbij de
vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt.”
Regel is dus dat de ondernemer voor het te factureren verbruik eerst vaststelt welke hoeveelheid
elektriciteit de klager heeft afgenomen en dan welke hoeveelheid elektriciteit de consument heeft
teruggeleverd. Het saldo van die twee levert het verbruik op ten behoeve van de facturering. Een en ander
dient in beginsel te geschieden op jaarbasis.
De discussie in dit geschil betreft de factuur over de periode van 2 oktober 2022 tot 2 oktober 2023. Uit de
specificatie van deze jaarafrekening blijkt dat de klager gedurende deze hele periode elektriciteit heeft
afgenomen, maar dat de ondernemer over deze periode drie verschillende tarieven heeft gehanteerd. De
ondernemer heeft bij het opstellen van de jaarafrekening voor elke tariefperiode apart gesaldeerd. Dat is in
strijd met de nog steeds gangbare (salderings)regel dat het verbruik op jaarbasis moet worden vastgesteld
door het totaal jaarverbruik te verminderen met het totaal van de ingevoede elektriciteit.
In totaal heeft de klager 3.218 kWh afgenomen tegen het normaal tarief en 3.178 kWh tegen het daltarief.
Gedurende de factuurperiode heeft klager 7.752 kWh ingevoed en 6.396 kWh afgenomen. Het (negatieve)
saldo van 1.356 kWh dient te worden afgerekend tegen het teruglevertarief (of de tarieven) dat/die in het
betreffende jaar van toepassing was/waren. Dat kan op verschillende manieren.
Vanuit de wetgever of de ACM zijn hiervoor - voor zover de commissie bekend - geen richtlijnen gegeven.
Hoewel het niet onredelijk lijkt om per tariefperiode (normaal/dal) de levering en teruglevering in die
perioden apart af te rekenen tegen de door de ondernemer gehanteerde lever- en teruglevertarieven, is dit
niet wat naar het oordeel van de commissie de gedachte achter de salderingsregeling is, nl. dat de
teruglevertarieven worden gehanteerd als in een periode van een jaar in totaal meer wordt teruggeleverd
dan door de ondernemer geleverd wordt.
De commissie is derhalve van oordeel dat uit de jaarnota niet blijkt dat de ondernemer de
salderingsregeling deugdelijk is nagekomen. De nota geeft geen blijk van een juiste wijze van salderen,
namelijk eerst verbruik en teruglevering over een heel jaar van elkaar aftrekken en dan de resterende kWh’s in rekening brengen als aan de ondernemer of consument verschuldigde vergoeding, zoals de wet
voorschrijft.
De commissie is van oordeel dat terecht wordt geklaagd over de wijze waarop de jaarrekening over de
periode van 2 oktober 2022 tot 2 oktober 2023 tot stand is gekomen. De ondernemer dient deze te
corrigeren door toepassing van de juiste salderingsmethodiek, waarna de consument gecrediteerd dient te
worden voor hetgeen hij na correctie te veel blijkt te hebben betaald of te weinig heeft gekregen. De klacht
is dus gegrond. Beslist wordt dan ook als hierna vermeld.
Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht gegrond is.
Nu hebben ze 4 weken om het e.e.a. te regelen; dat is afwachten.
Mooie uitspraak! 16 mei volgt voor mijn klacht (Engie: ontkoppelen Telugleververgoeding = levertarief) de zitting.Crazy- schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:29:toon volledige bericht
Nog enkele aanvullingen, quotes uit het rapport:
Mijn eis:
[...]
Engie:
[...]
Beoordeling
[...]
Al met al ben ik zeer tevreden, dat er een lijn is getrokken en dus een uitspraak ligt.
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 2x Sessy
Klopt. Dat is nog te bezien. Ik neem dat dat naar rato zal gaan. Dat zal redelijk en ook logisch zijn. Want je hebt wel overschot in bepaalde periodes en dat kan prima naar rato verdeeld worden.baseonth3road schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:52:
Dan blijft er alleen nog onduidelijkheid over hoe het tarief van de netto teruggeleverde energie bepaald moet worden over de 3 tarief periodes. De meest praktische oplossing zijn of naar ratio in dagen of in teruggeleverde kWh.
Maar dat was niet mijn zorg ook eigenlijk; het ging mij om het principe: juist salderen, geen schikking, maar een uitspraak zwart op wit.
Hier kunnen anderen veel aan hebben en als in oktober dit jaar weer de jaarnota komt hebben ze weinig keuze dan juist te handelen
[ Voor 19% gewijzigd door Crazy- op 28-04-2024 17:21 ]
ze hebben netjes naar rato verrekend, gebaseerd op een eerdere uitspraak:
Wij hebben deze berekening gebaseerd op een eerder door de Geschillencommissie geïntroduceerde formule (uitspraak in zaaknummer 202466/207819)
Voor het geval er meer verbruik is dan teruglevering op jaarbasis: het verbruik van een tariefperiode, gedeeld door het totale verbruik op jaarbasis, vermenigvuldigd met het saldo na verrekening op jaarbasis (= resultaat van de saldering). Het aldus aan een tariefperiode toegerekend verbruik wordt afgerekend tegen het tarief van de betreffende periode;
Voor het geval er minder verbruik is dan teruglevering op jaarbasis: de ingevoede stroom van een tariefperiode, gedeeld door het totaal van de ingevoede stroom op jaarbasis, vermenigvuldigd met het saldo na verrekening op jaarbasis (=resultaat van de saldering). De aldus aan een bepaalde tariefperiode toegerekende invoeding wordt afgerekend tegen het invoedingstarief van die tariefperiode.
In uw geval is sprake van minder verbruik (afname) dan teruglevering (invoeding). Daarom hebben wij een berekening gemaakt op basis van de tweede bullet van de formule van de Geschillencommissie.
Dit leidt in uw geval tot het volgende:
Berekening variabele leveringskosten:toon volledige bericht
P1: ( 567 / 7.752) x 1.356 = 99 x 0,74703 = - € 73,96
P2: (4.437 / 7.752) x 1.356 = 776 x 0,42275 = - € 328,05
P3: (2.748 / 7.752) x 1.356 = 481 x 0,22694 = - € 109,16 +
Totaal - € 511,17
Af: te betalen:
Vaste leveringskosten 2022: € 44,92
Vaste leveringskosten 2023: € 61,18 -
Netto leveringskosten volgens deze formule: - € 405,07 (door u te ontvangen)
In uw jaarafrekening hadden wij uw leveringskosten elektriciteit bepaald op € 418,61 (door u te betalen).
De herziene berekening van uw jaarafrekening wordt:
Leveringskosten elektriciteit - € 405,07 (gewijzigd)
Netbeheerkosten elektriciteit € 321,94 (ongewijzigd)
Overheidsheffingen elektriciteit - € 515,79 (ongewijzigd)
Verrekening i.v.m. saldering - € 117,50 (ongewijzigd) +
Totaal elektriciteit - € 716,42 (gewijzigd)
Af: betaalde termijnbedragen - € 120,-- (ongewijzigd) -
Te ontvangen - € 836,42 (gewijzigd)
Aan u al uitbetaald op 23-10-2023 € 12,74 -
Nog te ontvangen € 823,68
Bij: compensatie klachtengeld € 52,50 +
Wij maken aan u over: € 876,18
[ Voor 27% gewijzigd door Crazy- op 30-04-2024 11:45 ]
Als ik jouw eindafrekening zie en conclusie heb ik het gevoel dat onze eindafrekening ook niet correct is . Ik heb dit geprobeerd na te rekenen , echter kom ik er helaas niet uit . Zou je mij hierbij kunnen helpen ?
:strip_exif()/f/image/cYmJ3vupiEiCPdgMrzUHQfVe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OCjxg7QBt1yVCNeLtl963cOz.jpg?f=fotoalbum_large)
Alvast enorm bedankt !
:fill(white):strip_exif()/f/image/nTzzGoAXyxgX8N7ZvbjxGM5y.png?f=user_large)
Hier wordt meer verbruikt dan teruggeleverd, maar alsnog per periode afgerekend. Als ik het bedrag wat ik aan kosten heb (301,17) verminder met de vaste leveringskosten kom ik op een bedrag van 205,26. Dit betekent dat ik over 310kWh netto afname een tarief betaal van 0,66212 euro. Dat is meer dan het hoogst betaalde tarief in de lijst (0,51153). In de huidige facturatie gaat het met name om het feit dat het tekort uit de dure periode (1-12 t/m 31-12 en 1-1 t/m 30-6) niet 1 op 1 verrekend wordt met het overschot uit de periode 1-7 t/m 31-8, maar dat het wordt verrekend tegen de geldende tarieven (overschot wordt goedkoop weggeschreven, tekort duur aangeslagen).
Nu gaat het om een relatief klein bedrag (ik schat 50-70 euro maximaal), maar is het nog de moeite waard om hier achteraan te gaan?
De wijzen komen uit het Oosten!
Weet iemand trouwens waarom er twee tarieven per periode bij teruglevering te zien zijn?
Zie ook hierboven voorbeeld @Energie2024
Dit is exact waar het fout gaat: ze 'salderen' de kWh's wel in het overzicht, maar uiteindelijke salderen ze het per tariefsperiode: dat mag nietEnergie2024 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 23:52:
@Crazy- fijn dat je dit deelt op het forum !
Als ik jouw eindafrekening zie en conclusie heb ik het gevoel dat onze eindafrekening ook niet correct is . Ik heb dit geprobeerd na te rekenen , echter kom ik er helaas niet uit . Zou je mij hierbij kunnen helpen ?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alvast enorm bedankt !
In jouw geval moeten ze dus de 2262kWh saleren naar rato per tariefsperiode.
ik negeer even je normaal/dal verhouding voor het overzicht
P1 -2.393 kWh
P2 -2.076 kWh
P3 -274 kWh
4743 kWh totaal teruggeleverd
Voor het geval er minder verbruik is dan teruglevering op jaarbasis: de ingevoede stroom van een tariefperiode, gedeeld door het totaal van de ingevoede stroom op jaarbasis, vermenigvuldigd met het saldo na verrekening op jaarbasis (=resultaat van de saldering). De aldus aan een bepaalde tariefperiode toegerekende invoeding wordt afgerekend tegen het invoedingstarief van die tariefperiode.
ik heb het even in Excel gegooid, let wel dat @NoepZor je niks over hebt maar in jouw geval dus een saldo over hebt om te betalen aan EngieNoepZor schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:10:
Jouw topic heeft mij getriggerd om eens naar de rekening te kijken:
[Afbeelding]
Hier wordt meer verbruikt dan teruggeleverd, maar alsnog per periode afgerekend. Als ik het bedrag wat ik aan kosten heb (301,17) verminder met de vaste leveringskosten kom ik op een bedrag van 205,26. Dit betekent dat ik over 310kWh netto afname een tarief betaal van 0,66212 euro. Dat is meer dan het hoogst betaalde tarief in de lijst (0,51153). In de huidige facturatie gaat het met name om het feit dat het tekort uit de dure periode (1-12 t/m 31-12 en 1-1 t/m 30-6) niet 1 op 1 verrekend wordt met het overschot uit de periode 1-7 t/m 31-8, maar dat het wordt verrekend tegen de geldende tarieven (overschot wordt goedkoop weggeschreven, tekort duur aangeslagen).
Nu gaat het om een relatief klein bedrag (ik schat 50-70 euro maximaal), maar is het nog de moeite waard om hier achteraan te gaan?
https://docs.google.com/s...pubhtml?gid=0&single=true
[ Voor 25% gewijzigd door Crazy- op 03-05-2024 14:33 ]
Als ik het gewogen gemiddelde uitreken over het betaalde tarief kom ik op 0,42546 euro per kWh uit. Ik zou dan denken, gezien je saldeert over een jaar en dus de pluspost van een dure periode (oranje gemarkeerd) zou kunnen wegstrepen met een minpost uit een goedkopere periode, je uit kan gaan van het gewogen gemiddelde. Het verschil zit dan tussen de twee groene velden. Of zie ik iets totaal over het hoofd?
:fill(white):strip_exif()/f/image/JJLFjhebCVFcOMVajyjkUAl1.png?f=user_large)
excuus, ik had een foutje in mijn Excel gemaakt, daar de formule anders is indien er MEER verbruik is dan levering. (Dus netto een positief kWh totaal)NoepZor schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:40:
@Crazy- ik heb inderdaad na saldering geen overschot. Vraag is dan wel hoe er gesaldeerd dient te worden. De gedachte is dat je het tekort in de wintermaanden kunt wegstrepen met het overschot in de zomermaanden. Echter wordt hier het tekort in de winter verrekend tegen 0,51153 en het overschot in de zomer tegen 0.2746.
Als ik het gewogen gemiddelde uitreken over het betaalde tarief kom ik op 0,42546 euro per kWh uit. Ik zou dan denken, gezien je saldeert over een jaar en dus de pluspost van een dure periode (oranje gemarkeerd) zou kunnen wegstrepen met een minpost uit een goedkopere periode, je uit kan gaan van het gewogen gemiddelde. Het verschil zit dan tussen de twee groene velden. Of zie ik iets totaal over het hoofd?
[Afbeelding]
ik heb even snel een formuliertje in elkaar gezet elke hier rekening mee houdt. Dit is volledig gebaseerd op de uitkomst van de hoorzitting en reactie van Engie en in mijn ogen de enige en juiste manier van salderen en berekenen van het bedrag.
de berekening is gebaseerd op:
Positief saldo:
Voor het geval er meer verbruik is dan teruglevering op jaarbasis: het verbruik van een tariefperiode, gedeeld door het totale verbruik op jaarbasis, vermenigvuldigd met het saldo na verrekening op jaarbasis (= resultaat van de saldering). Het aldus aan een tariefperiode toegerekend verbruik wordt afgerekend tegen het tarief van de betreffende periode;
http://mrcrazy.nl/engie.phpNegatief saldo:
als voorbeeld jouw berekening:
/f/image/DaZ5GiYzXVUnvENdEkFHXzMZ.png?f=fotoalbum_large)
in jouw geval zal je dus 132,20 moeten betalen aan elektra (geen rekening houdend met de belastingen / heffingskortingen).
en als voorbeeld mijn berekening:
/f/image/Y0mV7bWe7aZJq7Rjh1xwwO2o.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Crazy- op 03-05-2024 14:40 ]
Dan ga ik er verder vanuit dat de eindafrekening van het jaar ervoor ook niet correct is . Kan ik daar nog iets mee of is dat al te lang geleden ?
Dank voor je hulp!
Als je je meterstanden even invult https://www.mrcrazy.nl/engie.php dan zie je hoe de salderen wordt toegepast en welke bedrag vermeld dient te zijn bij “leveringskosten elektra”Energie2024 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:27:
@Crazy- dank je voor het meekijken . Goed om te weten dat ze het niet goed hebben gedaan. Twee vragen , enig idee hoeveel ik dan nog extra terug zou moeten krijgen van ENGIE in euro's ?
Dan ga ik er verder vanuit dat de eindafrekening van het jaar ervoor ook niet correct is . Kan ik daar nog iets mee of is dat al te lang geleden ?
Dank voor je hulp!
in jouw geval is het -453,87
maar als ik het uitreken conform deze methodes conform uitspraak kom ik op -626,24
ofwel 743,99 zou je nog extra dienen te krijgen
even los van energiebelasting etc
in hoeverre je terug mag klagen jaar meer dan een jaar teurg geen idee, probeer het
@Energie2024 Hierbij de bijgewerkt versie!
/f/image/RPB2KRPI1DMxuMGnGF3IOg6x.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 44% gewijzigd door Crazy- op 06-05-2024 17:04 ]
Of ik snap niet hoe je de netto teruglevering dan verdeelt, wat waarschijnlijker is.
Daar gaan we maar eens achteraan. Thanks!
Oei er is gaat iets mis inderdaad 😒 ik corrigeer hem straks evenCompuchip87 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:53:
Klopt de ratoberekening wel? Zou de eerste regel niet -2262 x 1586 / 4743 = 756 moeten zijn, en periode 3 bijvoorbeeld -2262 x 588 / 4743 = 280.
Of ik snap niet hoe je de netto teruglevering dan verdeelt, wat waarschijnlijker is.
de calculator is aangepast
[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 06-05-2024 17:05 ]
Hmm als ik het handmatig doorreken kom ik er niet op uit dat ik geld terug krijg. Nou, we zien het wel. De mail naar Engie is de deur al uit...Crazy- schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:53:
[...]
Oei er is gaat iets mis inderdaad 😒 ik corrigeer hem straks even
/f/image/WFvciZ3mmdd0ng7FzWOlTzsG.png?f=fotoalbum_large)
If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router
Guillome schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:41:
Interessant die tool, alleen heb ik bij teruglevering dubbele en andere tarieven. Dus weet ik niet hoe ik je tool moet invullen. Vreemd of niet/[Afbeelding]
dit is wel heel gek, maar wat dan essentieel is:Guillome schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:41:
Interessant die tool, alleen heb ik bij teruglevering dubbele en andere tarieven. Dus weet ik niet hoe ik je tool moet invullen. Vreemd of niet/[Afbeelding]
wat staat er in je contract als tarief ?
enkel of dal & normaal?
en pak je wijzigingen qua tarief er bij.
ik zou zelf de standaard tarieven van 'elektriciteit enkel' pakken want dat zijn je tarieven
wat ze aangeven op de regels 'teruglevering' is totaal niet relevant, dit kan en mag namelijk niet anders zijn.
en dan PER tariefsperiode vul je de data in
heb je dubbel tarief ? dan is het per tariefsperiode dus 2 regels (ene voor tarief dal, andere voor normaal)
/f/image/EMAl97XOvUGQJZ5mEOKQl8LH.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sTe2q3jcTyZnTmorRgdRobTP.jpg?f=user_large)
Ik heb hem even nagerekend in een Excelletje. Als ze het bij jou correct zouden doen, zou je ongeveer 11 euro minder terugkrijgen. Dus het is niet in je belang om bezwaar te maken, behalve om een principieel punt te maken.Dingkjuh schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:32:
Volgens contact met Engie zou hun berekening voordeliger voor mij uitpakken. Maar volgens de site van Crazy- komt het voor mij een stuk voordeliger uit. Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier zou correct salderen een nadeel voor jou geven van 2.81, volgens mij. Dus ook daar is niet veel winst te behalen, hoogstens wat eer.Guillome schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:41:
Hallo,Crazy- schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:45:toon volledige bericht
Naar aanleiding van mijn laatste jaarafrekening d.d. 2 oktober 2023, begonnen mijn oren te klapperen.
Als eerste een tijdsschema:
- 8 sep 2022 - nieuw contract afgesloten online
Looptijd: onbepaald
Termijnbedrag: € 10,-
Product: Stroom
Soort tarief: Variabel
[...]
[...]
Voorwaarden:
[...]
- Aanpassingen tarieven
- 1 januari 2023
Geen melding over TLV
- 1 juli 2023
Wel expliciet een melding over TLV;
[...]
Maar geen bijzonderheden verder.
Jaarafrekening
- 09-10-2023
en daar is de jaarafrekening dan eindelijk:
[Afbeelding]
Duidelijk vermeld: netto verbruik = (min) -1.356kWh
Maar wat doen ze? Ze verrekenen per periode tegen de dan geldende tarieven:
[Afbeelding]
Nette te betalen elektra € 418,61
Maar per saldo op jaarbasis heb ik negatief geleverd. waarom is dit niet direct tegen een tarief weggezet?
Totaal te betalen: € 107,26 (reeds 120 betaald a 10pm, dus 12,- terug ontvangen)
Klacht ingediend
18 oktober 2023
Telefonisch niet door te komen, dus oko een mail gestuurd:
[...]
Reactie Engie: GEEN! e-mail, maar (voicemail) telefonisch: Meneer Crazy-: u heeft ongelijk, bla bla bla, het klopt , wij veranderen niks.
Getracht nog reactie te krijgen, zowel telefonisch als e-mail, maar niets.
26 oktober 2023
Zaak c.q klacht ingediend bij de Geschillencommissie, geaccepteerd door hen & nu afwachting van Engie (weerwoord)
22 november 2023
E-mail: schikkingsvoorstel
[...]
Ze compenseren dus alleen de betaalde netto elektra kosten i.p.v. de geleverde 1300kWh tegen tarief X.
Mijn reactie in het kort:
[...]
De reactie van Engie:
[...]
Conclusie
- tegen welk tarief nu de TLV is gehanteerd, blijft onbekend;
- ze geven zelf aan dat ze fout zitten door te schikken;
29 november 2023
De geschillencommissie heb ik op de hoogte gebracht niet akkoord te gaan en deze gaat vervolgstappen nemen.
Mijn doel is duidelijkheid te krijgen: tegen welk tarief TLV verrekenen?
Er zijn een aantal opties:
1. per periode TLV verrekening
2. per gemiddelde tarief
3. per laagste tarief
in elk geval, hoe ik ook reken, komt er ruimschoots geld terug (per saldo blijf het negatief kWh verbruik) alleen varieert het tussen de 400 & 2.500 euro)
mijn vermoeden is dat Engie schikking treft omdat ze er dan snel vanaf zijn / afkopen en er geen jurisprudentie ontstaat. Ik hoop dat ik hiermee wel ga bereiken en iedereen er profijt van heeft.
Geldt deze rompslomp ook voor een vast eenjarig contract bij Engie? Ik heb ook overcapaciteit aan opgewekte stroom. Zal 1200 kWh zijn zoiets.
Gr Johan
Alles hangt af van je jaarrekening: salderen ze op euro’s of op kWh niveau?Johan14 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 07:11:
[...]
Hallo,
Geldt deze rompslomp ook voor een vast eenjarig contract bij Engie? Ik heb ook overcapaciteit aan opgewekte stroom. Zal 1200 kWh zijn zoiets.
Gr Johan
Ze moeten dit op kWh niveau doen en restant dienen ze te verrekenen.
Het gaat hier met name om variabele tarieven; omdat het naar rato gaat. Bij een vast tarief is het tegen het geldende tarief
Ik krijg 0,08 cent terug per kWh bij overproductie.Crazy- schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:03:
[...]
Alles hangt af van je jaarrekening: salderen ze op euro’s of op kWh niveau?
Ze moeten dit op kWh niveau doen en restant dienen ze te verrekenen.
Het gaat hier met name om variabele tarieven; omdat het naar rato gaat. Bij een vast tarief is het tegen het geldende tarief
Dat zal dan bij 1000 kWh zo’n 80 euro zijn.
Zo snel gezien salderen ze bij jou ook op tarief, dit zie je terug omdat ze je teruggeleverde energie verrekenen tegen een ander tarief dan het gestelde leveringstarief. Dat is al vreemd.GijsdeRooij schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:16:
Beste Crazy, onwijs goed dat je dit kan berekenen en aanpakt hebt. Ik kom er zelf niet uit.
Kan je eens kijken wat de uitkomst zou zijn met mijn gegevens. Ik heb enkel tarief.
Mijn vermoeden is dat het bedrag veel te laag is...
[Afbeelding]
- waar verwijst het sterretje naar, bij elke 2de regel teruglevering?
lees even dit topic door en met name mijn post w.b. de uitspraak van de geschillencommissie. Zie ook Crazy- in "[Engie] Onjuiste saldering - Geschil & uitkomst"
Volgens mij kom je op een saldo van € 1374,- aan te ontvangen voor Elektra - conform mijn berekening naar rato
/f/image/ZTWnxzqT0nnLZcpjmTlCcCUm.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Crazy- op 06-06-2024 08:36 ]
(Jaarcontract, liep van half mei '23 tot half mei '24)
Is het correct dat ze de Energiebelasting per kalenderjaar salderen en niet per contractjaar?
Nu kost dit mij geld, omdat ik vorig jaar een overschot had en dit jaar een tekort.
Ik heb netto 112 kWh teruggeleverd in de contractperiode maar er wordt toch energiebelasting in rekening gebracht (ongeveer €220)
Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
* Je hebt meer elektriciteit teruggeleverd dan afgenomen. Goed gedaan! Hiermee lever je een bijdrage aan een duurzame wereld.
Je ontvangt bij meer teruglevering dan levering het leveringstarief exclusief btw.
Ben je ondernemer en moet er btw berekend worden over deze teruglevering? Neem dan contact met ons op.
De berekening zit dicht in de buurt van wat ik kreeg. Ben benieuwd wat het as oktober wordt.
[ Voor 8% gewijzigd door Novax op 07-06-2024 13:33 ]
Precies! Dit was bij mij ook het geval!Novax schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:32:
Let op, Engie heeft een fout gemaakt bij de Energiebelasting van netto terugleveraars, zie https://www.engie.nl/klantenservice/correctie-saldering
Update: zojuist Engie gesproken, ze geven toe dat er inderdaad iets fout is gegaan. Ze gaan het verrekenen.V-8 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:18:
Ook hier de jaarafrekening ontvangen van Engie.
(Jaarcontract, liep van half mei '23 tot half mei '24)
Is het correct dat ze de Energiebelasting per kalenderjaar salderen en niet per contractjaar?
Nu kost dit mij geld, omdat ik vorig jaar een overschot had en dit jaar een tekort.
Ik heb netto 112 kWh teruggeleverd in de contractperiode maar er wordt toch energiebelasting in rekening gebracht (ongeveer €220)
Het klinkt wel alsof ze alleen de heffingen verrekenen en niet de verbruikte stroom. In principe moeten ze jaarlijks salderen en dus eindstand-beginstand pakken. Door tussenaferekeningen te gebruiken kan het zijn dat je alsnog moet betalen terwijl je netto teruglevert. Als ze dan alleen de overheidsheffingen terug geven, mis je nog steeds een stuk van het salderen.V-8 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:36:
[...]
Precies! Dit was bij mij ook het geval!
[...]
Update: zojuist Engie gesproken, ze geven toe dat er inderdaad iets fout is gegaan. Ze gaan het verrekenen.
[removed]
Die verklaring die Engie er op de website voor heeft klopt inderdaad niet helemaal. Geen idee waar ze precies die teveel gerekende hoeveelheden van de Energiebelasting vandaan halen.redwing schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:39:
[...]
Het klinkt wel alsof ze alleen de heffingen verrekenen en niet de verbruikte stroom. In principe moeten ze jaarlijks salderen en dus eindstand-beginstand pakken. Door tussenaferekeningen te gebruiken kan het zijn dat je alsnog moet betalen terwijl je netto teruglevert. Als ze dan alleen de overheidsheffingen terug geven, mis je nog steeds een stuk van het salderen.
Ook is nog steeds niet helemaal duidelijk of Engie dit automatisch voor alle getroffen klanten oplost of dat je er achteraan moet.
Ik verwacht dat ze de periodes aan gaan houden, waardoor het dus kan zijn dat je in de winter de volle mep betaald en in de zomer tegen TLV terugbetaald krijgt. En dat ze dan voor de overheidsheffingen wel eindstand-beginstand gebruiken.Novax schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:51:
[...]
Die verklaring die Engie er op de website voor heeft klopt inderdaad niet helemaal. Geen idee waar ze precies die teveel gerekende hoeveelheden van de Energiebelasting vandaan halen.
Gezien de manier waarop het op de website staat verwacht ik automatisch, maar ik zou het wel in de gaten houden en als het te lang duurt zelf gaan klagen.Ook is nog steeds niet helemaal duidelijk of Engie dit automatisch voor alle getroffen klanten oplost of dat je er achteraan moet.
[removed]
Geen zorgen, dat is bij mij gelukkig wel goed gegaan ;-)redwing schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:39:
[...]
Het klinkt wel alsof ze alleen de heffingen verrekenen en niet de verbruikte stroom. In principe moeten ze jaarlijks salderen en dus eindstand-beginstand pakken. Door tussenaferekeningen te gebruiken kan het zijn dat je alsnog moet betalen terwijl je netto teruglevert. Als ze dan alleen de overheidsheffingen terug geven, mis je nog steeds een stuk van het salderen.
Ik zie in bovenstaande voorbeelden vaak terugkomen dat bij de afname binnen een bepaalde periode één tarief geldt en bij de teruglevering deze is opgesplitst (binnen de zelfde periode) in twee regels met verschillende tarieven.GijsdeRooij schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:16:
Beste Crazy, onwijs goed dat je dit kan berekenen en aanpakt hebt. Ik kom er zelf niet uit.
Kan je eens kijken wat de uitkomst zou zijn met mijn gegevens. Ik heb enkel tarief.
Mijn vermoeden is dat het bedrag veel te laag is...
[Afbeelding]
In mijn eigen afrekening is dat ook, weet iemand hier de reden van? Heb enkel tarief.
Er zal moeten staan waarom dat is. Met een sterretje?Brokencore schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:58:
[...]
Ik zie in bovenstaande voorbeelden vaak terugkomen dat bij de afname binnen een bepaalde periode één tarief geldt en bij de teruglevering deze is opgesplitst (binnen de zelfde periode) in twee regels met verschillende tarieven.
In mijn eigen afrekening is dat ook, weet iemand hier de reden van? Heb enkel tarief.
Maar kloppen kan het niet - salderen werkt met de eenheid kWh - en restant tegen het daar gelijk tarief. En niet anders
Uiteindelijk krijg ik ongeveer €767,- terug bij een teruglevering van 2552 kWh, dat lijkt mij wat te weinig gezien de €551,- vermindering energiebelasting. Zaterdag maar eens even narekenen.
:strip_exif()/f/image/GDHIljvwySZTV4VD5tBlTVhl.jpg?f=fotoalbum_large)
teruglever normaal: 1743+988=2731kWh
teruglever dal: 731+531=1262kWh
verbruik normaal: 380+377=757kWh
verbruik dal: 346+338=684kWh
verbruik normaal totaal: 757-2731= -1974kWh
verbruik dal totaal: 684-1262= -578kWh
teruglever totaal na salderen: -578 - -1974= -2552kWh <---totaal klopt dus.
Ga ik alle bedragen verrekenen:
voorgeschoten termijnbedragen -€120,-
stedin netbeheer totaal €384.33
vaste leverkosten totaal €81.74
energiebelasting totaal €-551,27
verbruik normaal totaal 757-2731= -1974kWh x €-0.2798= €-552.33
verbruik dal totaal 684-1262= -578kWh x €-0.23124= €-133.66
totaal: €-891,19,
Dat scheelt bijna €125,-, ervan uitgaande dat er in 2024 dezelfde tlv geldt als in 2023 en ik geen btw ben vergeten te verrekenen.
Ik post toch ook even mijn gehele afrekening, ook vanwege het bericht hierboven waarbij een splitsing zichtbaar is.Crazy- schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:55:
[...]
Er zal moeten staan waarom dat is. Met een sterretje?
Maar kloppen kan het niet - salderen werkt met de eenheid kWh - en restant tegen het daar gelijk tarief. En niet anders
/f/image/Tk5WubeOCtp720wgrItpZq1t.png?f=fotoalbum_large)
Er is duidelijk zichtbaar dat er binnen één tarief periode een splitsing wordt gemaakt welke ik totaal niet kan plaatsen. De verrekening energiebelasting lijkt wel goed gegaan te zijn.
Ik zie de splitsing bij veel andere mensen terug komen, er zal dus vanuit Engie een reden achterzitten? Anders toch zelf maar eens achter aan bellen.
ik heb mijn afrekening ook binnen, en met een overschot van 1821 kWh (wat klopt) en een voorschot van 120 euro krijg ik totaal slechts 296 euro retour.G-addict schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:33:
Ook ik heb zojuist de eindafrekening binnen. Het eerste wat mij opvalt is het verschil in terugleververgoeding (€-0,04) vanaf -vermoedelijk- 1 januari. De kale stroomprijs is toch vast?
Uiteindelijk krijg ik ongeveer €767,- terug bij een teruglevering van 2552 kWh, dat lijkt mij wat te weinig gezien de €551,- vermindering energiebelasting. Zaterdag maar eens even narekenen. [Afbeelding]
Dit terwijl mijn tlv 0,20 is, en de 1821 dus 367 euro waard is
Heb jij nog kunnen achterhalen of Engie een truucje uithaalt?
Tijd van werken, tijd van rusten
Oekol in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"drdistortion schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 00:46:
Bij mij een vergelijkbaar probleem. In de contractperiode heb ik netto 734 KWh terug geleverd en toch wordt er energiebelasting op stroom in rekening gebracht:
[Afbeelding]
Geen flauw idee waar die 1053 kWh en 1123 kWh vandaan komen.
Zie hiervoor ook het andere topic
Tijd van werken, tijd van rusten
Wat er bij mij fout is gegaan is dat er energiebelasting gerekend is. Ik ga er maar vanuit dat dit niet moedwillig is gedaan, het is netjes gecorrigeerd. Ik vond de opbouw van de eindfactuur niet echt heel erg overzichtelijk, daardoor had ik zelf ook een rekenfoutje gemaakt en mijzelf te rijk gerekendDriek schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:28:
[...]
ik heb mijn afrekening ook binnen, en met een overschot van 1821 kWh (wat klopt) en een voorschot van 120 euro krijg ik totaal slechts 296 euro retour.
Dit terwijl mijn tlv 0,20 is, en de 1821 dus 367 euro waard is
Heb jij nog kunnen achterhalen of Engie een truucje uithaalt?
Waarschijnlijk heb je die 1053 en 1123 kWh van het net afgenomen. Gewoon even een email sturen, bij mij is het netjes gecorrigeerd binnen 3 weken.drdistortion schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 00:46:
Bij mij een vergelijkbaar probleem. In de contractperiode heb ik netto 734 KWh terug geleverd en toch wordt er energiebelasting op stroom in rekening gebracht:
[Afbeelding]
Geen flauw idee waar die 1053 kWh en 1123 kWh vandaan komen.
@G-addict Zo te zien speelt bij mij het zelfde probleem: energiebelasting gerekend terwijl ik netto teruglevering heb. Ik heb zelf een spreadsheet gemaakt waarin ik met P1 meetgegevens van de slimme meter nauwkeurig bereken wat het eindbedrag aan het einde van het energiejaar zou moeten zijn. Had ik deze tool niet gemaakt dan was me het probleem op de eindafrekening waarschijnlijk niet opgevallen.
Het lijkt erop dat de bruto afname (voor saldering) die ik gemeten heb in normaaltarief in de twee genoemde periodes in mijn screenshot min of meer overeenkomt met de genoemde 1053 en 1123 kWh, vreemd verhaal dus.
[Aanvulling]
Intussen heb ik per e-mail contact gehad met Engie. De klantenservice heeft de fout erkend en een creditnota toegezegd.
[ Voor 8% gewijzigd door drdistortion op 12-07-2024 09:51 ]
8500Wp zuid 45°, Daikin 8kW hybride EHYHBX08AAV3
Per saldo heb ik over een jaar (31 augustus 2023 - 31 augustus 2024) een netto verbruik van 1.500 kWh (had ik zelf ook berekend dus dat klopt). Er wordt met salderen een knip gemaakt bij de jaarwisseling, wat uiteindelijk neerkomt op een bedrag van € 2.400 betalen voor (per saldo) 1.500 kWh afname (exclusief netbeheerkosten) over het contractjaar. Het tekort in 2023 wordt volgens de kWh prijs in rekening gebracht en het overschot in 2024 wordt goedkoop uitbetaald.
Engie klantenservice gaf aan dat er in tariefblokken wordt gesaldeerd want "hoe kunnen we anders salderen als er verschillende tarieven zijn in een jaar: saldeer je dan tegen het goedkope of dure tarief meneer?".
Nu ik dit allemaal zo lees gaan we de klantenservice nog maar eens bellen. Slapen doen we 's nachts met de ogen dicht natuurlijk. Zo niet dan volgt de geschillencommissie en / of mijn rechtsbijstandverzekering.
Ik denk dat het meer zin heeft om een schriftelijk bezwaar in te dienen en ze er daarin op te wijzen dat ze wettelijk verplicht zijn over het hele contractjaar te salderen.Jan-Groen schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 23:07:
Hier ook de eindafrekening van Engie binnen (zie ook Engie: 2 x salderen in contractjaar mag dat?).
Per saldo heb ik over een jaar (31 augustus 2023 - 31 augustus 2024) een netto verbruik van 1.500 kWh (had ik zelf ook berekend dus dat klopt). Er wordt met salderen een knip gemaakt bij de jaarwisseling, wat uiteindelijk neerkomt op een bedrag van € 2.400 betalen voor (per saldo) 1.500 kWh afname (exclusief netbeheerkosten) over het contractjaar. Het tekort in 2023 wordt volgens de kWh prijs in rekening gebracht en het overschot in 2024 wordt goedkoop uitbetaald.
Engie klantenservice gaf aan dat er in tariefblokken wordt gesaldeerd want "hoe kunnen we anders salderen als er verschillende tarieven zijn in een jaar: saldeer je dan tegen het goedkope of dure tarief meneer?".
Nu ik dit allemaal zo lees gaan we de klantenservice nog maar eens bellen. Slapen doen we 's nachts met de ogen dicht natuurlijk. Zo niet dan volgt de geschillencommissie en / of mijn rechtsbijstandverzekering.
Hoe ze dat doen staat dan weer niet in de wet, het meest eerlijk zou zijn de 1500 kWh af te rekenen tegen een gewogen gemiddelde van de twee tarieven. Je zou voor de gein eens kunnen narekenen wat het meest en minst gunstige geval is bij correct salderen (i.e. alles tegen het ene of alles tegen het andere tarief).
Vorige week (toen ik alleen informeerde naar de opbouw van de eindfactuur omdat die niet klopte) werd mij verteld dat het via tariefblokken is gesaldeerd en dat dit juist is, enz. Kan niet aangepast worden want alles was in orde. Er kon wel een klacht aangemaakt worden van mijn bezwaar.
Vandaag een andere medewerker gesproken en die wist mij te vertellen dat er een correctie plaats gaat vinden (maar alles was vorige week toch juist?). Het is heel lastig om de saldering correct op de factuur te krijgen. Er zitten veel fouten in waar ze achter zijn gekomen. Alsof het iets is van alleen de laatste weken.
Kortom: leuk geprobeerd van Engie, maar slapen doe ik 's nachts met m'n ogen dicht. Even afwachten tot de nieuwe eindfactuur er is.
Ik stond op een gegeven moment op 306 euro teruggave en een dag later op 86 euro.
Ik bellen en men zou het uitzoeken.
Ik krijg een cashback van 200 euro die volgens de dame aan de telefoon niet in dit bedrag is verwerkt.
Ik gaf aan van wel gezien de 306 euro wat minus de cashback 106 euro is en nog 1 openstaand bedrag van 20 euro maakt dat Engie op 86 euro uitkomt.
Nu vier weken later is mede door het zonnige weer het bedrag naar 103 euro gegaan. Waar de 200 euro is gebleven nog steeds geen idee.
Iedere maand krijg je braaf een maandelijks rapport.
Indien je alle plussen en minnen bij elkaar optelt zou ik op een betaald jaarbedrag van om en nabij de 200 euro uitkomen. Engie staat op 461 euro.
Gisteravond waren plotseling alle bedragen weg door een fout in het systeem. Ik stap vanaf morgen over naar een andere energieleverancier. Wellicht dat dat de reden is ?
Ik vrees dat er een hoop geld waar ik recht op heb mij door de neus wordt geboord.
De jaarafrekening maar eens afwachten.
Bij bijv. Greenchoice rekenen ze in het maandelijkse overzicht alle teruggeleverde stroom tegen hetzelfde tarief als je levertarief. Als je meer opwekt dan je verbruikt, klopt dat natuurlijk niet.
Wauw. Engie! Serieus….?
Ze hebben weer gesaldeerd op euro’s ipv kWh.
Resultaat is dat ik nu €140.- heb betaald voor -33kWh
(slecht jaar qua opbrengst. Dat merk je wel ;-))
Snel gerekend kwam ik uit op een netto factuur bedrag van €-250.-
Dan de betaal termijnen van €120.- erbij, toch weer €370.- retour
We gaan maar weer een schrijven
Komt dat niet nu ook i.v.m. de terugleverboete die ze hanteren? Ik moet ook over een aantal maanden salderen en als ik alle verhalen zo lees dan moet ik er dan ook ff goed gaan induiken rond die tijd.Crazy- schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 07:40:
Vandaag de nieuwe jaarafrekening ontvangen.
Wauw. Engie! Serieus….?
Ze hebben weer gesaldeerd op euro’s ipv kWh.
Resultaat is dat ik nu €140.- heb betaald voor -33kWh
(slecht jaar qua opbrengst. Dat merk je wel ;-))
Snel gerekend kwam ik uit op een netto factuur bedrag van €-250.-
Dan de betaal termijnen van €120.- erbij, toch weer €370.- retour
We gaan maar weer een schrijven
A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him
Hoe je het went of keert, ze moeten salderen op kWh en niet in euro's. En dat is wat ze precies weer gedaan hebben.hollandnick schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:47:
[...]
Komt dat niet nu ook i.v.m. de terugleverboete die ze hanteren? Ik moet ook over een aantal maanden salderen en als ik alle verhalen zo lees dan moet ik er dan ook ff goed gaan induiken rond die tijd.
Mijn 'terugleverboete' is een verhoging van de vaste leveringskosten > van 32ct per dag naar 1,32 per dag.
Desalniettemin heb ik - nu naar verrekening - alsnog recht op €160 retour,- (waarvan €120,- aan voorschot is geweest).
Netto nota is dus € -40,- voor 33kWh teruggeleverd (vorig jaar was het -1.350kWh en ontving ik iets van € 850,-)
Dit is wel mijn laatste jaarafrekening ! Ben gisteren overgestapt naar Tibber

Update: wauw, binnen een uur had ik al een e-mail van Engie met een excuus en correctienota.
het feit dat in uw jaarafrekening wederom met dezelfde methodiek de saldering is toegepast. U verwijst naar de uitspraak van de Geschillencommissie, aangaande deze kwestie.
U heeft helemaal gelijk.
Wij hadden de verwachting dat wij vanaf september 2024 met de ingebruikname van een nieuw facturatiesysteem uw teruggeleverde stroom wél op de juiste wijze zouden gaan salderen. Helaas heeft de invoering van ons nieuwe systeem enkele maanden vertraging opgelopen.
Onlangs heeft u van ons weer een jaarafrekening ontvangen. Hierin heeft door bovenstaande situatie helaas de saldering toch weer plaatsgevonden op dezelfde methode als vorig jaar. Hiervoor willen wij onze welgemeende excuses aanbieden.
Deze methode is echter lang niet in alle gevallen voor onze klanten. Maar waar dat wel het geval is, willen wij dit uiteraard wel compenseren en dit is bij u wel het geval.
[ Voor 49% gewijzigd door Crazy- op 08-10-2024 10:23 . Reden: reactie Engie ]
Ik heb dezelfde ervaring! Meneer belde mij binnen het uur na mijn mail denk ik.. hij had al pro-actief iedereen die reeds eerder heeft geklaagd opnieuw uitgerekend en kwam bij ook exact op mijn genoemde bedrag uit.Crazy- schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:51:toon volledige bericht
[...]
Hoe je het went of keert, ze moeten salderen op kWh en niet in euro's. En dat is wat ze precies weer gedaan hebben.
Mijn 'terugleverboete' is een verhoging van de vaste leveringskosten > van 32ct per dag naar 1,32 per dag.
Desalniettemin heb ik - nu naar verrekening - alsnog recht op €160 retour,- (waarvan €120,- aan voorschot is geweest).
Netto nota is dus € -40,- voor 33kWh teruggeleverd (vorig jaar was het -1.350kWh en ontving ik iets van € 850,-)
Dit is wel mijn laatste jaarafrekening ! Ben gisteren overgestapt naar Tibbertijd om aan de accu's te gaan
Update: wauw, binnen een uur had ik al een e-mail van Engie met een excuus en correctienota.
[...]
Ze worstelen met oude systemen daar begreep ik van 2 verschillende mensen.
De invloed van een slecht jaar qua zon opbrengst was idd goed voelbaar
Ik ben per komende maandag ook over, maar dan naar Zonneplan met hun 20kWh accu. De extra vaste kosten zijn ze bij Engie wss kwijt aan het vele handwerk door oude systemen, dus wat dat betreft wel deels terecht.
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Ach ja de salderingsregeling bestaat dit jaar pas 20 jaar. Kan me voorstellen dat het lastig is om de systemen aan te passen, terecht om die kosten door te berekenen aan de smerige linkse rakkers die de stroomprijs een beetje negatief lopen te maken.Robindd schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:18:
[...]
De extra vaste kosten zijn ze bij Engie wss kwijt aan het vele handwerk door oude systemen, dus wat dat betreft wel deels terecht.
@Crazy- Heb je toevallig het zaaknummer van deze uitspraak? Ik vind wel vergelijkbare op "Onze eerdere uitpraken" maar de jouwe niet.Crazy- schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:29:toon volledige bericht
Nog enkele aanvullingen, quotes uit het rapport:
Mijn eis:
[...]
Engie:
[...]
Beoordeling
[...]
Al met al ben ik zeer tevreden, dat er een lijn is getrokken en dus een uitspraak ligt.
Ik zit met exact dezelfde situatie bij Essent en klantenservice beweerde zojuist doodleuk dat ze zich "keurig aan de afspraken hebben gehouden rondom het salderen", ondanks mijn verwijzingen naar uitspraken van de Geschillencommissie en Rechtbank Midden-Nederland. Ik ga ook maar een procedure starten. Voor een verschil van 234 euro, alsof ik niks beters te doen heb.
Mijn zaak zie ik tot op heden ook niet online. Ik zal morgen even verder zoeken.Delta19a schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:36:
[...]
@Crazy- Heb je toevallig het zaaknummer van deze uitspraak? Ik vind wel vergelijkbare op "Onze eerdere uitpraken" maar de jouwe niet.
Ik zit met exact dezelfde situatie bij Essent en klantenservice beweerde zojuist doodleuk dat ze zich "keurig aan de afspraken hebben gehouden rondom het salderen", ondanks mijn verwijzingen naar uitspraken van de Geschillencommissie en Rechtbank Midden-Nederland. Ik ga ook maar een procedure starten. Voor een verschil van 234 euro, alsof ik niks beters te doen heb.
Edit: blijkbaar plaatsen ze niet alles. Ik ga vragen of ze dit willen doen. Ik zal ook even een anonieme versie maken & delen
[ Voor 8% gewijzigd door Crazy- op 10-10-2024 23:18 ]
240425 Bindend Advies De Geschillencommissie 236308-237771
Dus bijvoorbeeld:
1-10 m 31-12. 0,19 / kWh. Netto verbruik 500 kWh
1-1 tm 30-06. 0,25 / kWh. Netto verbruik -1000 kWh
1-7 tm 30-09. 0,15 / kWh Netto verbruik -700 kWh
Op jaarbasis: -1200 kWh
In de eerste tariefperiode wek je minder op dan je verbruikt, in de overige meer. Tegen welk tarief zou je de 1200 moeten krijgen?
Dus 1000/1700e van 1200 kWh (705 kWh) tegen 0,25 en 700/1700e (495 kWh) tegen 0,15.
Dat wordt door sommige maatschappijen ook zo gedaan, weet zo gauw niet of Engie er daar een van is, en is volgens mij ook zo een keer voorgesteld in een uitspraak van de geschillencommissie (als iemand die link heeft graag, anders zal ik vanmiddag even zoeken).
Daar gaat juist die afspraak over, het gaat naar rato tegen het levertarief.mmmmarc schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 07:51:
Na veel doorgelezen te hebben mis ik nog het volgende. Tegen welk tarief wordt je jaarlijks overschot uitbetaald bij verschillende enkeltarief periodes?
Dus bijvoorbeeld:
1-10 m 31-12. 0,19 / kWh. Netto verbruik 500 kWh
1-1 tm 30-06. 0,25 / kWh. Netto verbruik -1000 kWh
1-7 tm 30-09. 0,15 / kWh Netto verbruik -700 kWh
Op jaarbasis: -1200 kWh
In de eerste tariefperiode wek je minder op dan je verbruikt, in de overige meer. Tegen welk tarief zou je de 1200 moeten krijgen?
Dus de 1200kWh dien je naar rato te verdelen Zie afbeelding als voorbeeld van mijn herziening.
:strip_exif()/f/image/48fQlSbGE1ZUtGq00CPZkx3x.png?f=user_large)
2 posts omhoog staat die uitspraak ;-)Compuchip87 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:07:
Daar is nog geen wettelijke regel voor maar een redelijke manier zou zijn naar rato.
Dus 1000/1700e van 1200 kWh (705 kWh) tegen 0,25 en 700/1700e (495 kWh) tegen 0,15.
Dat wordt door sommige maatschappijen ook zo gedaan, weet zo gauw niet of Engie er daar een van is, en is volgens mij ook zo een keer voorgesteld in een uitspraak van de geschillencommissie (als iemand die link heeft graag, anders zal ik vanmiddag even zoeken).
vervolgens wordt alleen de saldering op jaarbasis opnieuw berekend maar niet de energiebelasting.
Waarbij ik mezelf nu afvraag, als je een jaarcontract hebt wat over 2023-2024 loopt en dus met een gewijzigde energiebelasting per kWh per 1 jan 2024, hoe werkt dat dan met EB berekenen over netto verbruik per jaar?
Ik begrijp dat je alleen daar EB over betaald (als je uberhaupt netto verbruik pj hebt)....
netto verbruik:
/f/image/1gL7KRncEcDAeiML3LDhLviv.png?f=fotoalbum_large)
hier de berekening van engie:
/f/image/LgpTDWe3e1kskzaWnkMZ6CDh.png?f=fotoalbum_large)
daar kom ik op een totale kWh van 6069 (?)
[ Voor 37% gewijzigd door wimpod op 25-10-2024 11:47 ]
hoe is je werkelijk verbruik berekening gedaan ? daar eerst even mee beginnenwimpod schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:37:toon volledige bericht
Ik heb een correctiefactuur van Engie gekregen. Daar staat op het voorblad: " Wij hebben ontdekt dat we bij de berekening van de overheidsheffingen over jouw netto verbruik een fout hebben gemaakt."
vervolgens wordt alleen de saldering op jaarbasis opnieuw berekend maar niet de energiebelasting.
Waarbij ik mezelf nu afvraag, als je een jaarcontract hebt wat over 2023-2024 loopt en dus met een gewijzigde energiebelasting per kWh per 1 jan 2024, hoe werkt dat dan met EB berekenen over netto verbruik per jaar?
Ik begrijp dat je alleen daar EB over betaald (als je uberhaupt netto verbruik pj hebt)....
netto verbruik:
[Afbeelding]
hier de berekening van engie:
[Afbeelding]
daar kom ik op een totale kWh van 6069 (?)
dus wat is je netto verbruik in kwh na salderen
excuus, hier de werkelijk verbruik berekening.Crazy- schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:44:
[...]
hoe is je werkelijk verbruik berekening gedaan ? daar eerst even mee beginnen
dus wat is je netto verbruik in kwh na salderen
(Overgestapt op enkeltarief vrij snel na ingang contract waardoor het allemaal helaas niet overzichtelijker wordt... Mijn jaarcontract is in 2 periodes opgesplitst. Vanaf maart begint de 2de periode en er wordt 1192kWh als netto teruglevering gezien tegen 8 cent per kWh. Daar heb ik een correctiefactuur van gekregen. De EB berekening staat in mijn vorige post.)
/f/image/hwvDCgnuqpLfodDK5jMvaEUa.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Rv8av504M22qVPUjqM6MQMTf.png?f=fotoalbum_large)
Ik begrijp niet dat je terugleverervergoeding hebt na salderen? Je hebt 4303kWh te kort.wimpod schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:06:
[...]
excuus, hier de werkelijk verbruik berekening.
(Overgestapt op enkeltarief vrij snel na ingang contract waardoor het allemaal helaas niet overzichtelijker wordt... Mijn jaarcontract is in 2 periodes opgesplitst. Vanaf maart begint de 2de periode en er wordt 1192kWh als netto teruglevering gezien tegen 8 cent per kWh. Daar heb ik een correctiefactuur van gekregen. De EB berekening staat in mijn vorige post.)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ze salderen hier in euro’s. Dat mag niet… ze dienen eerst te salderen in kWh. En dan het restant te verreken in euro’s.
Dus restant van 4303kWh dient verrekend te worden; naar rato.
Reken dat eens uit zou ik zeggen en kijk wat per saldo overblijft.
[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 26-10-2024 13:39 ]
ja dit was ook het eerste wat mij verbaasde.Crazy- schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:37:
[...]
Ik begrijp niet dat je terugleververgoeding hebt na salderen? Je hebt 4303kWh te kort.
Dank, ik ga nog een keer doorrekenen. Behoort de EB per kWh ook naar rato over de netto 4303kWh te worden berekend?Ze salderen hier in euro’s. Dat mag niet… ze dienen eerst te salderen in kWh. En dan het restant te verreken in euro’s.
Dus restant van 4303kWh dient verrekend te worden; naar rato.
Reken dat eens uit zou ik zeggen en kijk wat per saldo overblijft.
EB betaal je alleen over je restant dus na salderen in kWhwimpod schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:56:
[...]
ja dit was ook het eerste wat mij verbaasde.
[...]
Dank, ik ga nog een keer doorrekenen. Behoort de EB per kWh ook naar rato over de netto 4303kWh te worden berekend?
Klopt de berekening van Engie?
:strip_exif()/f/image/IADnqPSEp11RJ5Ajri9ucwhG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0N0tRCF3zj2jeh4X9fOKJVI2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qRDCKbBwLvRn034ghE2kQFkU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HziHol5IFANc7bSap3DMeHcN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FPmfbaP4AWsFdH9oT6HQXTVQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 105% gewijzigd door IkWilbert op 05-11-2024 10:13 ]
I intend to live forever. So far, so good.
Hun berekening:
Periode I [27/10/2023 tot 29/02/2024]: 1.865 kWh verbruikt en 289 kWh teruggeleverd.
Ze berekenen 1.576 kWh afname tegen € 0,14747.
Periode II [29/02/2024 tot 26/10/2024]: 1.387 verbruikt en 5.819 kWh teruggeleverd.
Ze strepen de afname weg tegen de opwekking, dus totaal nul kosten.
Dan blijft er nog 5.819 kWh - 1.387 kWh = 4.432 kWh over waarvoor je de terugleververgoeding van € 0.08 krijgt.
Het subtotaal van dit blokje volgens de huidige factuur is:
1.576 x € 0,14747 - 4.432 x € 0.08 = -€ 122.14
(daar komen nog de vaste kosten bij en dan kom je op die -16 euro).
Wat ze hadden moeten doen:
In het hele jaar heb je 3.252 kWh verbruikt en 6.108 opgewekt. Ze strepen de afname weg tegen de opwekking, dus totaal nul kosten.
Dan blijft er nog 2.856 kWh over waarvoor je de terugleververgoeding van € 0.08 krijgt. Het subtotaal van het blokje hád dus moeten zijn:
0 - 2.856 x € 0.08 = -€ 228.48
(daar komen nog de vaste kosten bij en dan kom je op iets van -122.50).
Conclusie
Bij juist salderen zou je rekening ongeveer 106 euro lager moeten uitvallen.
[ Voor 5% gewijzigd door Compuchip87 op 05-11-2024 12:52 ]
Bedankt! Ik ga er mee bezig.Compuchip87 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:50:toon volledige bericht
Nee, dat klopt niet. Ze hebben per tariefsperiode gesaldeerd en dat mag niet.
Hun berekening:
Periode I [27/10/2023 tot 29/02/2024]: 1.865 kWh verbruikt en 289 kWh teruggeleverd.
Periode II [29/02/2024 tot 26/10/2024]: 1.387 verbruikt en 5.819 kWh teruggeleverd.
Dan blijft er nog 5.819 kWh - 1.387 kWh = 4.432 kWh over waarvoor je de terugleververgoeding van € 0.08 krijgt.
In het hele jaar heb je 3.252 kWh verbruikt en 6.108 opgewekt. Ze strepen de afname weg tegen de opwekking, dus totaal nul kosten.
Dan blijft er nog 2.856 kWh over waarvoor je de terugleververgoeding van € 0.08 krijgt. Het subtotaal van het blokje hád dus moeten zijn:
Conclusie
Compuchip87 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:50:toon volledige bericht
Nee, dat klopt niet. Ze hebben per tariefsperiode gesaldeerd en dat mag niet.
Hun berekening:
Conclusie
Maar salderen moet per jaar en niet per tariefsperiode. Hoe kan ik hier nou nog chocola van maken?
Op een klacht van mij (met verwijzing naar een uitspraak van de geschillencommissie) zegt Engie dat het gewoon klopt.
/f/image/4D5OxiCMk7UWUh6EjOc2IkVF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/cz2rGI63zzjcVjq1h33hDWhI.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/cfleE4qovOGFoKGKYscnuiEF.png?f=fotoalbum_large)
Ik ontving de jaarafrekening en moest 57 euro betalen en volgens de app (Maandrapportages plussen en minnen) zou ik 466 terug ontvangen.
Bezwaar ingediend en 464 terug ontvangen. Dit is inclusief cashback. Deze zou trouwens apart worden berekend werd maar op voorhand verteld maar dat klopt dus niet. Ook zo vreemd. Maar oké ik ben tevreden zo. Doe je niets …. Gaan ze lekker met jouw centen aan de haal.
Hier ook vandaag de eindafrekeing binnen. Ik had een 1 jaar vast contract. Blijkbaar is er een opsplitsing gedaan van 2 of 3 periodes als ik het goed zie, waarom geen idee. Ook heb ik het vermoeden dat er niet correct is gesaldeerd en zo dus verkeerd gerekend. Maar, zou iemand mij dit willen bevestigen, ben hier geen held in
:strip_exif()/f/image/kRwB6AdkmpCQUDUSg9esGIQX.png?f=user_large)
/f/image/YkQZtlRn10z2zo2bI8yj98Y7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rHgqmxuPyCxiVY6WthWT3MHI.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FEQG9LbC1XPuzAll2WGP7zQy.png?f=user_large)
[ Voor 118% gewijzigd door PCJR op 17-11-2024 21:27 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ga alle 12 Maandrapportages bekijken en tel alle plussen (wintermaanden) en minnen (deel voorjaar en zomer) bij elkaar op en kijk waar je op uitkomt.PCJR schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:25:
Hoi,
Hier ook vandaag de eindafrekeing binnen. Ik had een 1 jaar vast contract. Blijkbaar is er een opsplitsing gedaan van 2 of 3 periodes als ik het goed zie, waarom geen idee. Ook heb ik het vermoeden dat er niet correct is gesaldeerd en zo dus verkeerd gerekend. Maar, zou iemand mij dit willen bevestigen, ben hier geen held inDANK!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als dat niet klopt met het eindbedrag wat Engie heeft berekend stuur dan een e-mail die kant op. Ook met de opmerking dat er op jaarbasis moet worden gesaldeerd. En niet in periodes. Ook belangrijk dat er door Engie wordt gerekend in euro’s maar dat moet in kWh zijn en dat is dus fout.
Wel zie ik dat er een miniem bedrag aan maandelijks voorschot is betaald. Bij mij was € 20,00 het minimum.
[ Voor 4% gewijzigd door Johan14 op 18-11-2024 11:55 ]
Verbruik wordt nog altijd in euros en niet in kwh gesaldeerd, echter is het bedrag in euros(min en plus) hetzelfde waardoor dat in dit geval geen verschil geeft.
Onderstaand een uitsnede van de jaarafrekening:
/f/image/XAZJMpIvn1BkO2XyV9NIgrkb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/i0HshJ0CFKGDo5vkg1JjMGdw.png?f=fotoalbum_large)
Per saldo heb ik dus meer energie verbruikt dan opgewekt. Totaal teruggave conform afrekening is 413,02 euro (met 120 euro voorschot).
Ik heb de gegevens ingevuld in de tool van @Crazy- en dan kom ik op onderstaande uit:
/f/image/lmMfkMEdpHPSbJiOTuChGM0d.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb daarbij de teruglevering van periode 07/01 t/m 30/06 bij elkaar opgeteld en het laagste tarief gehanteerd. Hetzelfde geldt voor de teruglevering van periode 01/07 t/m 31/12.
De rekentool geeft aan dat ik moet bijbetalen, maar mijn gevoel zegt dat dat niet klopt. De teruglevering qua euro's is hoger bij normaaltarief (periode 1, 3 en 8 ) dan de leverkosten bij daltarief (periode 2, 4 en 7).
Conclusie is eigenlijk niks zeggen tegen Engie, en laten zoals het is?
Alvast dank!
[ Voor 11% gewijzigd door founz op 18-11-2024 17:06 ]
De tool is eigenlijk meer bedoeld indien je per saldo teruglevert ipv afneemt. Dit is puur om naar rato om te rekenen.founz schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:09:toon volledige bericht
Naar aanleiding van dit topic heb ik ook maar eens mijn jaarrekening onder de loep genomen en gebruik gemaakt van de rekentool van @Crazy- , dank daarvoor. Alvorens ik Engie ga betichten van het toepassen van een verkeerde salderingsmethode, wil ik eerst even mijn denkwijze met jullie delen.
Onderstaand een uitsnede van de jaarafrekening:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Per saldo heb ik dus meer energie verbruikt dan opgewekt. Totaal teruggave conform afrekening is 413,02 euro (met 120 euro voorschot).
Ik heb de gegevens ingevuld in de tool van @Crazy- en dan kom ik op onderstaande uit:
[Afbeelding]
Ik heb daarbij de teruglevering van periode 07/01 t/m 30/06 bij elkaar opgeteld en het laagste tarief gehanteerd. Hetzelfde geldt voor de teruglevering van periode 01/07 t/m 31/12.
De rekentool geeft aan dat ik moet bijbetalen, maar mijn gevoel zegt dat dat niet klopt. De teruglevering qua euro's is hoger bij normaaltarief (periode 1, 3 en 8 ) dan de leverkosten bij daltarief (periode 2, 4 en 7).
Conclusie is eigenlijk niks zeggen tegen Engie, en laten zoals het is?
Alvast dank!
En in jouw geval dien je nog de afgenomen energie (623kWh) te betalen. Snelle blik lijkt het mij dat het klopt; de tarieven werken in je voordeel - maar heb niet in de detail gekeken.
[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 18-11-2024 23:20 ]
Wij hebben inderdaad een verkeerde berekening gemaakt met uw saldering. Aangezien u over de volledige eindafrekeningsperiode hetzelfde tarief voor elektriciteit had, mogen we dit niet onderverdelen in verschillende periodes. Dit is alleen van toepassing wanneer u binnen de periode van de afrekening meerdere tarieven heeft gehad, maar dit is in uw geval niet de situatie.
Vanwege een software update is er op de afrekeningen een zogeheten “knip” toegepast op 1 maart 2024 wat uiteraard niet de bedoeling is. Dit heeft verder geen uitwerkingen op uw tarief, maar hierdoor is de saldering niet juist berekend. U heeft nu over een te groot deel van uw teruglevering een netto terugleververgoeding ontvangen, terwijl u netto juist elektriciteit verbruikt. Dit had allemaal gesaldeerd moeten worden en wordt dan ook toegepast op de hieronder genoemde correctie.
Wij zijn op de hoogte van deze fout en zullen dit automatisch binnen 3 weken corrigeren. Hierna zouden zowel de in rekening gebrachte energiebelasting als de saldering correct moeten zijn. Het is dus helaas nog heel even afwachten hierop. Ik bedank u voor uw geduld en wil uiteraard ook mijn excuses aanbieden voor het ongemak.
Wat betreft de onjuist gehanteerde energiebelasting is het volgende aan de hand. De energiebelasting veranderd elk jaar op 1 januari. In 2023 gold een ander tarief voor de belasting dan in 2024. Graag verwijs ik u door naar het originele contract welke ik heb bijgevoegd op de e-mail. Hierop ziet u staan dat de energiebelasting in 2023 €0,15245 bedroeg. Dit vindt u op pagina 2 van het contract onder het kopje “Overheidsheffingen per kWh”. Deze is per 1 januari 2024 met ongeveer €0,02 verlaagd en is sindsdien €0,13165. Ook staat dit op de website van de belastingdienst. Zie: Website belastingdienst. Let op: Deze tarieven zijn allemaal exclusief btw benoemd, maar op uw afrekening is alles inclusief btw benoemd.
Wij hebben wel teveel energiebelasting in rekening gebracht en dit zal zoals hierboven benoemd zo spoedig mogelijk worden gecorrigeerd.
Nogmaals alvast bedankt voor uw geduld. Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd wens ik u een fijne dag.
Hartelijke groet,
Vera – Klachtenteam ENGIE
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Dat is dus ook complete bulls*** maar ja, eens ze toegeven dat ze zich expres niet aan de wet houden hebben ze natuurlijk een echt probleem dus het is altijd "een foutje, maar alleen bij u, sorry" of "u krijgt coulance omdat we diep in ons hart zo goed zijn".Wij hebben inderdaad een verkeerde berekening gemaakt met uw saldering. Aangezien u over de volledige eindafrekeningsperiode hetzelfde tarief voor elektriciteit had, mogen we dit niet onderverdelen in verschillende periodes. Dit is alleen van toepassing wanneer u binnen de periode van de afrekening meerdere tarieven heeft gehad, maar dit is in uw geval niet de situatie.
- Contract vaste tarieven van 11-11-2023 t.m 10-11-204
- Zowel in normaal als dal meer verbruikt dan opgewekt
- Kunstmatige knip in contract per 1-3-2024
- Van 1-3-2024 t/m 10-11-2024 wordt nu 485 kWh normaal geleverd verrekend tegen dal tarief....
Klantenservice telefonisch benaderd: volgens hen is alles OK berekend. Dus nu een klacht via de Engie website ingediend, als dat niets oplevert is de volgende stap de Geschillencommissie. (het gaat om het principe)
Uiteindelijk heeft Engie bij mij de correcte berekening gemaakt en het teveel betaalde geretourneerd, maar pas na het aanmaken van een klacht op de Engie website.icedwarf schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:29:
Hier idem dito. Gesaldeerd tegen daltarief waar dat normaal terief dient te zijn.
[Afbeelding]
E-mail met verzoek tot aanpassen is inmiddels weg. We gaan het zien wat de reactie is. Is slects € 47,17 maar toch.
Het lijkt er op dat ze dit bij iedereen hebben geflikt die dezelfde situatie heeft.
[ Voor 5% gewijzigd door Sikkek op 28-01-2025 15:05 ]
Ook hier vandaag een correctie ontvangen. Is dus gewoon standaard procedure. Misselijk dat een bedrijf dit doet, ben daarom ook blij dat ik er weg ben. Nooit meer, al leveren ze gratis energieSikkek schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:03:
[...]
Uiteindelijk heeft Engie bij mij de correcte berekening gemaakt en het teveel betaalde geretourneerd, maar pas na het aanmaken van een klacht op de Engie website.
Het lijkt er op dat ze dit bij iedereen hebben geflikt die dezelfde situatie heeft.