Naar aanleiding van mijn laatste jaarafrekening d.d. 2 oktober 2023, begonnen mijn oren te klapperen.
Als eerste een tijdsschema:
- 8 sep 2022 - nieuw contract afgesloten online
Looptijd: onbepaald
Termijnbedrag: € 10,-
Product: Stroom
Soort tarief: Variabel
- 1 januari 2023
Geen melding over TLV
- 1 juli 2023
Wel expliciet een melding over TLV;
Jaarafrekening
- 09-10-2023
en daar is de jaarafrekening dan eindelijk:
/f/image/h2v4EswG3dnzZITLV13y4mDO.png?f=fotoalbum_large)
Duidelijk vermeld: netto verbruik = (min) -1.356kWh
Maar wat doen ze? Ze verrekenen per periode tegen de dan geldende tarieven:
:fill(white):strip_exif()/f/image/QZlNsgGukKRjKwwDu3ySZ67j.png?f=user_large)
Nette te betalen elektra € 418,61
Maar per saldo op jaarbasis heb ik negatief geleverd. waarom is dit niet direct tegen een tarief weggezet?
Totaal te betalen: € 107,26 (reeds 120 betaald a 10pm, dus 12,- terug ontvangen)
Klacht ingediend
18 oktober 2023
Telefonisch niet door te komen, dus oko een mail gestuurd:
Getracht nog reactie te krijgen, zowel telefonisch als e-mail, maar niets.
26 oktober 2023
Zaak c.q klacht ingediend bij de Geschillencommissie, geaccepteerd door hen & nu afwachting van Engie (weerwoord)
22 november 2023
E-mail: schikkingsvoorstel
Mijn reactie in het kort:
- tegen welk tarief nu de TLV is gehanteerd, blijft onbekend;
- ze geven zelf aan dat ze fout zitten door te schikken;
29 november 2023
De geschillencommissie heb ik op de hoogte gebracht niet akkoord te gaan en deze gaat vervolgstappen nemen.
Mijn doel is duidelijkheid te krijgen: tegen welk tarief TLV verrekenen?
Er zijn een aantal opties:
1. per periode TLV verrekening
2. per gemiddelde tarief
3. per laagste tarief
in elk geval, hoe ik ook reken, komt er ruimschoots geld terug (per saldo blijf het negatief kWh verbruik) alleen varieert het tussen de 400 & 2.500 euro)
mijn vermoeden is dat Engie schikking treft omdat ze er dan snel vanaf zijn / afkopen en er geen jurisprudentie ontstaat. Ik hoop dat ik hiermee wel ga bereiken en iedereen er profijt van heeft.
Als eerste een tijdsschema:
- 8 sep 2022 - nieuw contract afgesloten online
Looptijd: onbepaald
Termijnbedrag: € 10,-
Product: Stroom
Soort tarief: Variabel
De leveringskosten volgen de marktonwikkelingen en kunnen wijzigen op 1 januari en 1
juli van elk jaar. Wanneer de tarieven wijzigen, word je hierover altijd persoonlijk
geïnformeerd.
Voorwaarden:Terugleververgoeding en salderen
Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan terug levert, dan gelden voor jou de volgende regelingen.
Wanneer je zelf energie opwekt, verrekent ENGIE dit op jouw jaarafrekening. Je ziet hier het aantal kWh dat je bij
ENGIE hebt afgenomen minus het aantal teruggeleverde kWh terug. Op basis van dit netto verbruik bepalen wij
jouw totale kosten.
Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je
een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).
- Aanpassingen tarievenVoorwaarden
Jouw overeenkomst bestaat uit deze bevestigingsbrief met de leveringskosten, Productvoorwaarden ENGIE Open (versie
2022.1), de Algemene Voorwaarden ENGIE Nederland Retail BV voor de levering van gas en elektriciteit aan
kleinverbruikers versie 2017 (zie hier), onze Kwaliteitscriteria (zie engie.nl/voorwaarden/kwaliteitscriteria), de Aansluit en
transportovereenkomst en de Algemene Voorwaarden van jouw netbeheerder versie 2013 (zie
engie.nl/klantenservice/betalen/netbeheerkosten).
Tarieven en betaling
2.1. Tariefwijzigingen: 2 keer per jaar
De tarieven voor de levering van elektriciteit en/of gas (de leveringskosten per kWh en m3) en de kosten die we maken
om energie aan jou te kunnen leveren (vaste leveringskosten) wat een vast bedrag is per dag worden door
marktontwikkelingen beïnvloed. ENGIE kan deze beide tarieven aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar. Bij
onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kan ENGIE de leveringstarieven ook op andere momenten
aanpassen. Als na aanmelding blijkt dat je in plaats van de opgegeven slimme meter, een conventionele (ook wel
domme) meter hebt, dan hanteren wij het enkeltarief.
- 1 januari 2023
Geen melding over TLV
- 1 juli 2023
Wel expliciet een melding over TLV;
Maar geen bijzonderheden verder.Als je zonnepanelen hebt en meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Dit heet netto teruglevering. Voor de stroom die je teruglevert, ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het leveringstarief exclusief energiebelasting en btw.
Jaarafrekening
- 09-10-2023
en daar is de jaarafrekening dan eindelijk:
/f/image/h2v4EswG3dnzZITLV13y4mDO.png?f=fotoalbum_large)
Duidelijk vermeld: netto verbruik = (min) -1.356kWh
Maar wat doen ze? Ze verrekenen per periode tegen de dan geldende tarieven:
:fill(white):strip_exif()/f/image/QZlNsgGukKRjKwwDu3ySZ67j.png?f=user_large)
Nette te betalen elektra € 418,61
Maar per saldo op jaarbasis heb ik negatief geleverd. waarom is dit niet direct tegen een tarief weggezet?
Totaal te betalen: € 107,26 (reeds 120 betaald a 10pm, dus 12,- terug ontvangen)
Klacht ingediend
18 oktober 2023
Telefonisch niet door te komen, dus oko een mail gestuurd:
Reactie Engie: GEEN! e-mail, maar (voicemail) telefonisch: Meneer Crazy-: u heeft ongelijk, bla bla bla, het klopt , wij veranderen niks.Artikel 31c, lid 1 van de Elektriciteitswet 1998 luidt als volgt:
“Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt.”
Regel is dus dat de ondernemer voor het te factureren verbruik eerst vaststelt welke hoeveelheid elektriciteit de consument heeft afgenomen en dan welke hoeveelheid elektriciteit de consument heeft teruggeleverd. Het saldo van die twee levert het verbruik op ten behoeve van de facturering. Een en ander dient in beginsel te geschieden op jaarbasis.
Getracht nog reactie te krijgen, zowel telefonisch als e-mail, maar niets.
26 oktober 2023
Zaak c.q klacht ingediend bij de Geschillencommissie, geaccepteerd door hen & nu afwachting van Engie (weerwoord)
22 november 2023
E-mail: schikkingsvoorstel
Ze compenseren dus alleen de betaalde netto elektra kosten i.p.v. de geleverde 1300kWh tegen tarief X.Wij stellen voor u te compenseren in het bedrag van de in de jaarafrekening berekende leveringskosten voor elektriciteit (€ 418,61) plus een compensatie voor de door u gemaakte kosten en moeite van € 200,-- (waarin begrepen de kosten van de Geschillencommissie).
Dit betreft een eenmalige financiële tegemoetkoming van in totaal dus € 618,61.
Mijn reactie in het kort:
De reactie van Engie:ik accepteer uw voorstel niet, tenzij:
- verwacht ik derhalve dat de volgende jaarrekening wel goed verrekend gaat worden; conform wetgeving;
- verwacht dat de geleverde energie correct tegen het juiste TLV wordt berekend en dit saldo dus terug ontvang;
ConclusieU vraagt ons u toe te zeggen dat wij op uw volgende jaarafrekening wél salderen volgens de door u in uw klacht beschreven werkwijze.toon volledige bericht
Die toezegging kunnen wij niet doen. Wij zijn van mening dat de door ons gehanteerde werkwijze (salderen per tariefperiode), beoordeeld vanuit de huidige wetgevende kaders, een verdedigbare methodiek is. Er zijn ontwikkelingen gaande, zoals het wetsvoorstel afbouw salderingsregeling dat ter goedkeuring bij de Eerste Kamer ligt, en een voorgeschreven salderingsmethodiek die bij het Ministerie van EZK in voorbereiding is. Wij wachten die ontwikkelingen af en dat kan tot een aanpassing van onze werkwijze leiden.
Dat wij u desondanks een schikkingsvoorstel hebben gedaan is omdat wij ons realiseren dat onze klantcommunicatie rondom salderen tot onduidelijkheden kon leiden. Wij zijn nu druk bezig verduidelijkingen aan te brengen in die communicatie. Het voorgaande doet niet af aan de gehanteerde methodiek zelf.
Wat de door u gemaakte berekening van uw kosten betreft:
U geeft aan dat u ook een compensatie verwacht van de € 107,26, zijnde de kosten van uw jaarafrekening zelf. De € 107,26 waarnaar u verwijst zijn uw totale netto kosten van uw elektriciteitsverbruik (leveringskosten + netbeheerkosten minus overheidsheffingen). Wij compenseren u alleen de leveringskosten zijnde € 418,16. Wij bieden u geen compensatie aan voor de overige kosten, zoals de netbeheerkosten. U zou deze kosten ook verschuldigd zijn geweest als geen sprake was geweest van teruglevering.
- tegen welk tarief nu de TLV is gehanteerd, blijft onbekend;
- ze geven zelf aan dat ze fout zitten door te schikken;
29 november 2023
De geschillencommissie heb ik op de hoogte gebracht niet akkoord te gaan en deze gaat vervolgstappen nemen.
Mijn doel is duidelijkheid te krijgen: tegen welk tarief TLV verrekenen?
Er zijn een aantal opties:
1. per periode TLV verrekening
2. per gemiddelde tarief
3. per laagste tarief
in elk geval, hoe ik ook reken, komt er ruimschoots geld terug (per saldo blijf het negatief kWh verbruik) alleen varieert het tussen de 400 & 2.500 euro)
mijn vermoeden is dat Engie schikking treft omdat ze er dan snel vanaf zijn / afkopen en er geen jurisprudentie ontstaat. Ik hoop dat ik hiermee wel ga bereiken en iedereen er profijt van heeft.
[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 29-11-2023 13:51 ]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos