Engie snoeit in de terugleververgoeding

Pagina: 1 ... 20 ... 26 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-10 11:00
Nielska schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:27:
Net op de Engie site een aanvraag voor een modelcontract gedaan. Dit om een idee te krijgen van de nieuwe tarieven.
Dit was het resultaat:

[Afbeelding]

Ben bang dat deze vaste leveringskosten per 1 juli voor iedereen gaan gelden met een modelcontract. Ben benieuwd of de ACM dit tarief redelijk gaat vinden.
Je moet dat 4 cent gaan betalen per kWh na naderen begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
ASW1 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:31:
Een negatieve terugleververgoeding ontvangen?
Dat is gewoon de knullige manier van Engie om dat te noteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-10 16:05
Zoals wat je moet betalen positief staat en op je rekening komt, staat en komt de TLV negatief. Is niet heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Ben bang dat deze vaste leveringskosten per 1 juli voor iedereen gaan gelden met een modelcontract. Ben benieuwd of de ACM dit tarief redelijk gaat vinden.
Misschien niet maar tegen die tijd dat ze daar uitspraak over doen zijn de "vervelende" klanten al weggejaagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Novax schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:55:
[...]

Misschien niet maar tegen die tijd dat ze daar uitspraak over doen zijn de "vervelende" klanten al weggejaagd?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:17
Net op de Engie site een aanvraag voor een modelcontract gedaan. Dit om een idee te krijgen van de nieuwe tarieven.
Dit was het resultaat:

[Afbeelding]

Dit vinden ze wel redelijk. Zijn ook aanbieders die 60 per maand rekenen voor afname en 60 als je wil leveren en dat vinden ze ook redelijk.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-10 17:17
Dit was het resultaat:

[Afbeelding]

Dus dat is 480 (12*40) euro per jaar voor iets wat vroeger 40 euro per jaar kostte.
Ik heb nog voorwaarden LT = TLT dus moet 1600 (480/0.3) kwh MEER terugleveren dan mijn verbruik wil ik de kosten eruit halen. Nog maar een paar panelen erbij dan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Members only:

[ Voor 13% gewijzigd door esphome op 27-05-2024 16:40 . Reden: Correctie negatieve terugleververgoeding ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Dat negatieve tarief als terugleververgoeding staat ook bij de normale aanvragen bij Engie. Dat is dus gewoon een TLV van € 0,04.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Die aanvraag pagina van Engie is echt waardeloos, dat zonnepanelen vinkje komt niet altijd tevoorschijn, maar mensen zonder teruglevering betalen nog wel €7,50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-10 14:51
De kogel is door de kerk, tarieven per 1 juli, modelcontract.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8IxclszvqqVbuU_XXXXh7m_Il8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m3dnt7WaxJkvwNRlfPemJN8a.png?f=user_large

Even terugrekenen. Verschil is € 0,99277 per dag, € 362,36 per jaar meer dan het huidig tarief.
Modelcontract oude voorwaarden is teruglevertarief gelijk aan kaal tarief. Dit betekend bij een een enkeltarief dat je 362.36 / 0.15921 = 2276kWh moet terugleveren wil je niet meer betalen dan nu...
Persoonlijk had ik vorig jaar een overschot van 1600kWh in het normaaltarief dit zou dan ongeveer € 310 opbrengen. Daltarief is nagenoeg gelijk aan mijn teruglevering.
Oplossing is bijleggen..
362.36 / 0.19243 (normaaltarief) = 1883 kWh. Met een paneel of 6 van 325Wp (kan alleen landscape 1 meter breed kwijt) op Noord-Oost ongeveer 1350kWh opwek plus een beetje eigen gebruik in de morgen tot middag kan het wellicht uit. Nog even goed doorrekenen.

[ Voor 113% gewijzigd door pep_82 op 27-05-2024 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:00

Crazy-

Best life ever

pep_82 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:11:
[Afbeelding]
Yes hier ook. Tarieven dalen maar wel ff 365 euro meer voor de “vast leveringskosten”

Lengte, breedte….
ENGIE wil dit eerlijker verdelen door een deel van deze extra kosten alleen door te berekenen aan klanten met zonnepanelen. Dit doen we om de kosten te kunnen dekken. We verhogen daarom per 1 juli 2024 de vaste leveringskosten.
oh wacht even; als ik nu mijn panelen weghaal, of uitzet of .... dan ga ik dus minder betalen aan leveringskosten ?

of hoe bezien ze dit? onderscheid maken van een contract op basis van wel/geen panelen?
ze 'naaien' werkelijk op elk punt

[ Voor 32% gewijzigd door Crazy- op 27-05-2024 17:22 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Crazy- schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:15:
of hoe bezien ze dit? onderscheid maken van een contract op basis van wel/geen panelen?
ze 'naaien' werkelijk op elk punt
In het geval van het modelcontract maken ze geen onderscheid want dat mag niet.

In andere gevallen maakt Engie (nog) geen onderscheid in het contract maar in het aanbod dat je krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@pep_82 van die 0.15921 gaat ook nog eens de BTW af en dan heb jij pas het kale leveringstarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:47

Oekol

waka waka hey hey

[Afbeelding]

Even terugrekenen. Verschil is € 0,99277 per dag, € 362,36 per jaar meer dan het huidig tarief.
Modelcontract oude voorwaarden is teruglevertarief gelijk aan kaal tarief. Dit betekend bij een een enkeltarief dat je 362.36 / 0.15921 = 2276kWh moet terugleveren wil je niet meer betalen dan nu...
Persoonlijk had ik vorig jaar een overschot van 1600kWh in het normaaltarief dit zou dan ongeveer € 310 opbrengen. Daltarief is nagenoeg gelijk aan mijn teruglevering.
Oplossing is bijleggen..
362.36 / 0.19243 (normaaltarief) = 1883 kWh. Met een paneel of 6 van 325Wp (kan alleen landscape 1 meter breed kwijt) op Noord-Oost ongeveer 1350kWh opwek plus een beetje eigen gebruik in de morgen tot middag kan het wellicht uit. Nog even goed doorrekenen.
Mogen wij hier wel eens goed gaan nadenken wat handig is. Afgelopen jaren steeds meer elektrisch in huis waardoor we afgelopen jaar 'nog maar' 315 euro terug hebben gehad. Dat betekent dit jaar dan iets bij betalen. Maar een dynamisch contract lijkt me met negatieve TLV ook irritant dat je dan je omvormer uit moet zetten of zoiets. :O

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S91
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 28-09 22:28

S91

Hier zelfde verhaal (2022.2). Vaste kosten van 0.73 naar 1.32 per dag per 1 juli. Wordt nu toch tijd om wat anders te zoeken vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Oekol schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:57:
Mogen wij hier wel eens goed gaan nadenken wat handig is.
S91 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:16:
Hier zelfde verhaal (2022.2). Vaste kosten van 0.73 naar 1.32 per dag per 1 juli. Wordt nu toch tijd om wat anders te zoeken vrees ik.
Zou wel een beetje opschieten dan, opties worden rap minder. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuurbie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 12:11
Zijn er nog voorwaarden gesteld aan welke kosten mogen vallen onder de vaste kosten? Is er nog iets wat we kunnen doen? Of moeten we het gewoon accepteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S91

S91

Heeft iemand een handige rekentool of Excel sheet om de opties te vergelijken? Heb zonnepanelen in oostwestligging en we krijgen binnenkort het eerste elektrische autootje. Maar heb geen idee of bijvoorbeeld dynamisch al in beeld komt als beste optie of wat anders een goed idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 17:36

Oplossing is bijleggen..

...

Nog even goed doorrekenen.
Het schoot ook bij mij door m'n hoofd; bijleggen. Ik kan er nog 12 kwijt op NO en op ZW kan ik er 4 van de dakkapel afhalen en nog op het schuine dak kwijt (en dan 4 andere op de dakkapel). Vraag me alleen af of dat het echt uit kan. 12 stuks op NO (4800Wp) doet maat 2400kwh. Da's krap €500 per jaar. Met een tvt van 6j zou dat maar €3000 mogen kosten, panelen zijn wel veel goedkoper geworden maar dat zal nog niet lukken vrees ik.

Keep me updatet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Novax schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:21:
[...]

[...]

Ja maar heb wel nog de 'goede voorwaarden' van Engie. Dus wil die niet over 1 nacht ijs weggooien. We gaan 't zien. Als ik jaarlijks vrijwel niks hoef te betalen voor alle elektra is het nog ok denk ik in deze' nieuwe wereld'.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Oekol schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:10:
Ja maar heb wel nog de 'goede voorwaarden' van Engie. Dus wil die niet over 1 nacht ijs weggooien. We gaan 't zien. Als ik jaarlijks vrijwel niks hoef te betalen voor alle elektra is het nog ok denk ik in deze' nieuwe wereld'.
Nee maar dat hoeft ook niet want je hebt 14 dagen bedenktijd voor de keuze(s) die je nu nog kan maken. Het zou zo maar kunnen dat de laatste alternatieve opties deze week weg zijn want dan is het 30 dagen voor 1 juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Novax schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:14:
[...]

Nee maar dat hoeft ook niet want je hebt 14 dagen bedenktijd voor de keuze(s) die je nu nog kan maken. Het zou zo maar kunnen dat de laatste alternatieve opties deze week weg zijn want dan is het 30 dagen voor 1 juli.
Dat is ook waar. Moet even goed verdiepen of die zin in onze voorwaarden dat het levertarief ook de TLV is nog een grote pluspunt is. Die ga je namelijk never ever ergens meer terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Oekol schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:19:
Dat is ook waar. Moet even goed verdiepen of die zin in onze voorwaarden dat het levertarief ook de TLV is nog een grote pluspunt is. Die ga je namelijk never ever ergens meer terug vinden.
Is het ook niet zo dat als er een nieuwe energiewet komt dat Engie er dan wel onderuit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
En is het niet zo dat als ergens gezegd wordt dat zoiets niet 'eeuwigdurend' kan zijn, dat ze er onderuit kunnen?
En
Members only:

Verbaast me zelfs dat ze dat nog niet (extremer) gedaan hebben. Is wellicht toch niet lonend voor de paar die blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Nu online
Truus01 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:40:
En is het niet zo dat als ergens gezegd wordt dat zoiets niet 'eeuwigdurend' kan zijn, dat ze er onderuit kunnen?
En

***members only***

Verbaast me zelfs dat ze dat nog niet (extremer) gedaan hebben. Is wellicht toch niet lonend voor de paar die blijven.
Zodra ze het levertarief extreem laag maken dan switch ik mijn laadpaal van mijn PAP (Tibber) naar SAP (Engie 2022.1) en mogelijk de rest van het huis ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-10 21:56
IK moet dus bij Engie 1€ p/d meer gaan betalen.

Zelfs met de terug lever vergoeding die ik had 0,159 € per Kw niet meer interessant.
Ben terug naar Essent voor een Jaar en dan zie ik het daarna wel weer. (Betaal daar 0,36€ p/d)

Als ik dan even snel reken 1,321 - 0,36 = 0,96€ p/d. Dan scheelt dat 350€ vaste kosten per jaar.

Kosten die er dus altijd zullen zijn!

Ik moet dus 2200kwh per jaar overhouden na saldering om bij Engie op NUL uit te komen 8)7
Daar ga ik niet op gokken... ;)

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:34
DeHollander schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:57:

Zelfs met de terug lever vergoeding die ik had 0,159 € per Kw niet meer interessant.
Ben terug naar Essent voor een Jaar en dan zie ik het daarna wel weer. (Betaal daar 0,36€ p/d)

Als ik dan even snel reken 1,321 - 0,36 = 0,96€ p/d. Dan scheelt dat 350€ vaste kosten per jaar.

Ik moet dus 2200kwh per jaar overhouden na saldering om bij Engie op NUL uit te komen 8)7
Waarom niet naar Essent of Greenchoice voor 3j zonder exorbitante terugleverkosten? (Zie energie aanbiedingen topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Oekol schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:19:
[...]

Exact. Ik ga morgen even rekenen of het slim is om te blijven dankzij de hoge (kale prijs) TVL en met 7750kWh invoeding is een prijs per kWh terugleveren niet echt leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Homer-Simpson schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:47:
[...]

Zodra ze het levertarief extreem laag maken dan switch ik mijn laadpaal van mijn PAP (Tibber) naar SAP (Engie 2022.1) en mogelijk de rest van het huis ook.
Dat zou wellicht nog wel een reden kunnen zijn om te blijven. Gaan wij ook een elektrische boiler installeren en inductiekookplaat om helemaal van het Gas af te gaan. Wij hebben nu een bijna volledig elektrisch huis, behalve douchen en koken dus.

Verwarmen doen we met airco's en koelen in de zomer ook. Afgelopen jaar hadden we - volgens Engie- een teruglevering van 3766 kWh, wat resulteerde in ~315 euro TLV.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SCTrCmW.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mikeol
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-10 13:17
Ik zie in de post nl app dat ik vandaag een brief van ENGIE op de mat krijg, met daarin naar alle waarschijnlijkheid de nieuwe tarieven.
Ik verwacht dat dit dezelfde tarieven zullen zijn als ergens hierboven vermeld.
Mijn plan is iig om niet in paniek over te stappen. De zomer met meer kWh teruglevering moet nog komen, dus dan zou de nieuwe hoge vaste leverkosten relatief gezien mee vallen.

Dan wordt het vervolgens aankijken of ze worden teruggefloten en alles weer terugdraaien. Of misschien dat ik de modelcontract voorwaarden 2022.1 toch opgeef en uiteindelijk een andere leverancier kies. Komende 3-4 maanden maak ik me voor alsnog niet heel druk en blijf ik wss lekker zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S91

S91

Novax schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:21:
Mikeol schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:12:
Ik zie in de post nl app dat ik vandaag een brief van ENGIE op de mat krijg, met daarin naar alle waarschijnlijkheid de nieuwe tarieven.
Ik verwacht dat dit dezelfde tarieven zullen zijn als ergens hierboven vermeld.
Mijn plan is iig om niet in paniek over te stappen. De zomer met meer kWh teruglevering moet nog komen, dus dan zou de nieuwe hoge vaste leverkosten relatief gezien mee vallen.

Dan wordt het vervolgens aankijken of ze worden teruggefloten en alles weer terugdraaien. Of misschien dat ik de modelcontract voorwaarden 2022.1 toch opgeef en uiteindelijk een andere leverancier kies. Komende 3-4 maanden maak ik me voor alsnog niet heel druk en blijf ik wss lekker zitten.
Volgens de bekende energievergelijkers ben ik met dynamische tarieven goedkoper af dan met de vaste contracten die nu verkrijgbaar zijn. Kan ik inkomen, want de TLV ligt bij dynamisch i.i.g. een deel van de dag hoger dan de ±5ct die nu nu nog te krijgen is bij reguliere contracten.
Dus dan lijkt halsoverkop overstappen naar vast me nu inderdaad niet nodig. Of zie ik iets belangrijks over het hoofd?

[ Voor 41% gewijzigd door S91 op 28-05-2024 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
S91 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:39:
Volgens de bekende energievergelijkers ben ik met dynamische tarieven goedkoper af dan met de vaste contracten die nu verkrijgbaar zijn. Kan ik inkomen, want de TLV ligt bij dynamisch i.i.g. een deel van de dag hoger dan de ±5ct die nu nu nog te krijgen is bij reguliere contracten.
Dus dan lijkt halsoverkop overstappen naar vast me nu inderdaad niet nodig. Of zie ik iets belangrijks over het hoofd?
Het ligt er aan hoeveel overschot je hebt. Voorheen was het zoeken naar wie de hoogste TLV heeft nu is het zoeken naar wie de laagste zonnepanelenboetes heeft. Voor deze week nog zijn dat Essent en Greenchoice maar die specifieke aanbiedingen vind je niet bij de energievergelijkers. Meer info hier Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door esphome op 28-05-2024 10:11 . Reden: ps ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
S91 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:39:
De TLV in vaste contracten krijg je na salderen, bij dynamisch krijg je die (beetje simpel gezegd) tijdens salderen. Dat verschil mis je dus. Dus al je veel saldeert, is dynamisch niet slim.
Bij een hoog overschot is het nog maar de vraag, want er zijn toch ook redelijk wat tijden dat het op dynamisch zelfs negatief is. Dan kan je de zonnepanelen desnoods uitzetten, maar daar had je anders wel die 5ct voor gehad. Dus je moet naar het werkelijke gemiddelde kijken. Wat weer extra lastig is, want die werkelijkheid ligt in de toekomst.

Hoe dan ook, wat je mi over het hoofd ziet is het salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-10 14:51
Mea culpa, overheen gekeken. De vergoeding komt dan uit op € 0,159 = 15,9 Eurocent
Bij de 362,36 Euro dat het meer kost moet er dus 2279 kWh extra energie worden opgewekt om break-even met het nieuwe tarief te komen.
Op mijn suboptimale Noord-Oost ligging reken ik een opwekfactor van 0.7 dan moet er rond de 3250 kWp extra op het dak komen te liggen om op nul extra kosten uit te komen. Dat wordt dan een paneel of 10 extra.
Bierviltjes berekening, 10 panelen=500 (marktplaats), montagemateriaal 350, omvormer 300 (marktplaats), 1150 totaal, met al het kwakkelende overheidsbeleid is mij dit te onzeker. De investering heeft drie jaar nodig om gelijk uit te komen, in dit huidige speelveld. En mijn verwachting is dat de prijzen zullen dalen...

Dan nog even de globale berekening in het algemeen, de totale kosten bedragen per 1 juli € 482,36 bij een kaal enkeltarief € 0.1316 is er een opwek nodig van 3666 kWh. Is er meer overschot kan het lonen om te blijven zitten. Eigenlijk doet Engie het niet zo heel slim, voor de juist grote terugleveraars is het lonend om te blijven, mits een oude voorwaarden contract.

Voor mijzelf een berekening tegenover Essent Mediamarkt aanbieding tot 1 juni. Vaste kosten € 144
Engie nieuw (482) minus Essent (144) = € 338 minder vaste kosten per jaar.
Engie nieuw enkel kaal 0,1316 Essent (0,055) verschil € 0.0766.
Het is dan pas lucratief om te blijven zitten als je meer dan 4447 kWh per jaar overschot hebt.
Deze jongen gaat aftikken en verder kijken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-10 19:11
Novax schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:30:
[...]

Dat negatieve tarief als terugleververgoeding staat ook bij de normale aanvragen bij Engie. Dat is dus gewoon een TLV van € 0,04.
Heb net eens gekeken bij Engie obv mijn gegevens op het adres van mijn buren, zonder zonnepanelen.
Er wordt voorgesorteerd op ingebruikneming zonnepanelen tijdens het contract, de TLV van €0,04 is verdwenen en er worden terugleveringskosten gerekend:

Maandelijkse leveringskosten Engie €8,33
TLV per kWh (wat er overblijft na salderen) €0,125
Terugleverkosten per kWh €0,115

Oftewel een whopping €0,01 TLV 8)7

VAST 1 Jr. (nog wel €50 bonus)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ex4J4UXqM9rrpHgtyWW574BkQrk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j4BdlnfA73AvlqNd5wwt8yR9.jpg?f=fotoalbum_large

VARIABEL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpSX8l8RQmaObdC9xeQptFm_4a8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tGg37FZBt0r7Gmaec3mdjndy.jpg?f=fotoalbum_large

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Peet-je schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:37:
[...]

Heb net eens gekeken bij Engie obv mijn gegevens op het adres van mijn buren, zonder zonnepanelen.
Er wordt voorgesorteerd op ingebruikneming zonnepanelen tijdens het contract, de TLV van €0,04 is verdwenen en er worden terugleveringskosten gerekend:

Maandelijkse leveringskosten Engie €8,33

VAST 1 Jr. (nog wel €50 bonus)

[Afbeelding]

VARIABEL

[Afbeelding]
Ah, maar dan is Engie dus ook aan de terugleverheffing! Dat was dus de aanpassing aan de systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
En ja hoor, net even gekeken. Het lijkt er op dat Engie hetzelfde doet als Eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
Yep. de app is inmiddels wel weer bereikbaar, bij mij i.i.g. bijgewerkt t/m de 25e
Het verlengaanbod (voor mij miv 1-8 a.s.) is (momenteel?) niet meer zichtbaar, maar goed, dat was voor mij sowieso een no-go.

Dit staat op de site bij de voorwaarden als je momenteel wilt afsluiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5gUV99obPXXN_bVQXz4Oe0XHvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPHEWoN44JcmXkOMxyTcfko4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door Peet-je op 28-05-2024 10:55 ]

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
En volgens mij mogen ze dat wel invoeren in de lopende, nu variabele contracten, met de koppeling Kaal Levertarief = TLV, toch? Of ook niet?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
Truus01 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:56:
En volgens mij mogen ze dat wel invoeren in de lopende, nu variabele contracten, met de koppeling Kaal Levertarief = TLV, toch? Of ook niet?!
Dat lijkt me sterk, de crux was juist dat de overeenkomst stilzwijgend verlengd wordt, daarom wil Engie nu dat het niet als "eeuwigdurend" kan worden beschouwd....

Zie hiervoor ook de posts van @Homer-Simpson en @sparkly

[ Voor 7% gewijzigd door Peet-je op 28-05-2024 11:01 . Reden: Toevoeging Tweakers met aangemelde zaken bij de Geschillencommissie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Peet-je schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:00:
[...]

Dat lijkt me sterk, de crux was juist dat de overeenkomst stilzwijgend verlengd wordt, daarom wil Engie nu dat het niet als "eeuwigdurend" kan worden beschouwd....

Zie hiervoor ook de posts van @Homer-Simpson en @sparkly
Het was toch zo dat de voorwaarden dan niet aangepast mogen worden, maar de tarieven wel. Het toevoegen van een 'tarief' vind ik dan een lastige. Mag dat wel, of mag dat niet.

Eerst maar afwachten of degene die inderdaad stilzwijgend hebben verlengd er mee te maken gaan krijgen, dan is in ieder geval duidelijk of ze het wel of niet willen proberen.

*Edit, van de site gepost door @Novax:
Vanaf 28 mei 2024 voert ENGIE terugleverkosten in voor nieuwe klanten en verlengende klanten.
Oei...

[ Voor 11% gewijzigd door Truus01 op 28-05-2024 11:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peet-je
Truus01 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:05:
[...]

Het was toch zo dat de voorwaarden dan niet aangepast mogen worden, maar de tarieven wel. Het toevoegen van een 'tarief' vind ik dan een lastige. Mag dat wel, of mag dat niet.

Eerst maar afwachten of degene die inderdaad stilzwijgend hebben verlengd er mee te maken gaan krijgen, dan is in ieder geval duidelijk of ze het wel of niet willen proberen.

*Edit, van de site gepost door @Novax:

[...]

Oei...
Dat wordt een rechtsgang dus wellicht.

Er is een koppeling van de TLV aan het kale levertarief, dat kun je als leverancier niet zomaar eenzijdig tenietdoen lijkt mij èn er ook nog eens een nieuwe toevoeging van (teruglever)kosten bovenop...
Dat biedt perspectieven voor ieder willekeurig contract in leveranciersland.

So far voor de consumentenbescherming 2024

Edit:

Zo heet is de soep toch niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpzIrwNSet0wlN3FE9Rkelj0y2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05uCRbIFE5cLw9iGyhNHVLM2.jpg?f=fotoalbum_large

@Truus01 en verder de belanghebbenden:
Zolang je het verlengaanbod NIET accepteert, wordt de overeenkomst stilzwijgend en ongewijzigd voortgezet.

[ Voor 24% gewijzigd door Peet-je op 28-05-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-10 17:17
Ah dus nu dubbel genaaid met een modelcontract; hoge vaste kosten en terugleverkosten betalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
wmeester schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:13:
Ah dus nu dubbel genaaid met een modelcontract; hoge vaste kosten en terugleverkosten betalen
Nee, het geldt niet voor modelcontracten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Ik zie wel dat de TLV van het modelcontract nu naar € -0,01 is gegaan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door esphome op 28-05-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
Novax schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:14:
[...]

Nee, het geldt niet voor modelcontracten
Zeker wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pdqym9K0fnS6G2fhDOC4BHB0yw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pXQEyrKei86OPXZbNJ6ZlHdV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Bij modelcontracten mag het niet dus staat het daar op € 0 maar door de TLV naar € 0.01 te doen heb je bij overschot dezelfde TLV als bij normale contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
Novax schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:20:
[...]

Bij modelcontracten mag het niet dus staat het daar op € 0 maar door de TLV naar € 0.01 te doen heb je bij overschot dezelfde TLV als bij normale contracten.
Klopt, conform de letter van de wet, effectief is het natuurlijk duidelijk wel het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S91

S91

Truus01 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:22:
De TLV in vaste contracten krijg je na salderen, bij dynamisch krijg je die (beetje simpel gezegd) tijdens salderen. Dat verschil mis je dus. Dus al je veel saldeert, is dynamisch niet slim.
Bij een hoog overschot is het nog maar de vraag, want er zijn toch ook redelijk wat tijden dat het op dynamisch zelfs negatief is. Dan kan je de zonnepanelen desnoods uitzetten, maar daar had je anders wel die 5ct voor gehad. Dus je moet naar het werkelijke gemiddelde kijken. Wat weer extra lastig is, want die werkelijkheid ligt in de toekomst.

Hoe dan ook, wat je mi over het hoofd ziet is het salderen.
Dank. Dus omdat je bij dynamisch saldeert op uurbasis i.p.v. op jaarbasis lukt het niet om volledig te salderen. Gevolg is dat je veel meer energiebelasting betaalt. Formuleer ik het zo goed?

En dit weegt dan waarschijnlijk niet op tegen de hogere TLV, met name tussen 6u en 10u en tussen 16u en 21u...?

Dan toch nog maar wel gauw zo'n aanbiedingetje afsluiten die Novax gevonden had. Denk ik. 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
S91 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:36:
[...]

Dank. Dus omdat je bij dynamisch saldeert op uurbasis i.p.v. op jaarbasis lukt het niet om volledig te salderen. Gevolg is dat je veel meer energiebelasting betaalt. Formuleer ik het zo goed?

En dit weegt dan waarschijnlijk niet op tegen de hogere TLV, met name tussen 6u en 10u en tussen 16u en 21u...?

Dan toch nog maar wel gauw zo'n aanbiedingetje afsluiten die Novax gevonden had. Denk ik. 😅
Nee, de energiebelasting wordt juist wel gesaldeerd, maar het verschil in (zomer- en winter- en dag-/nacht-) tarief niet. Dus in als je in de winter (nacht) (kaal) 20ct zou moeten betalen voor je kWh en er in de zomer (dag) maar 7ct voor terugkrijgt, verlies je 13ct per saldo, per gesaldeerde kWh.
Iets meer uitleg hier: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Want ik weet verder ook niet precies hoe het zit.
Wel meen ik dat laatst iemand in het TLV-topic het nog berekend had en dat het (net) niet uitkwam om dynamisch te gaan.

Dus inderdaad, beter GC of Essent via MM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

[...]

Bij netto TLV (na salderen) van -12,5 en 11,5 cent terugleverkosten, vraagt Engie een TLV van -0,01? Of kan ik niet rekenen?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
cj1 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:54:
[...]

Bij netto TLV (na salderen) van -12,5 en 11,5 cent terugleverkosten, vraagt Engie een TLV van -0,01? Of kan ik niet rekenen?
Engie verwoordt het een beetje krom.
Je krijgt welgeteld een hele cent van ze *O*

Voor de beeldvorming, zo was TLV vermeld met €0,04:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ma14E7mXvDZ2zlPhyx02h2LQ_Z8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0WUSjjveSBYLotGcpbZxjCb9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Peet-je op 28-05-2024 13:08 . Reden: Toevoeging foto met vermelding TLV ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeHollander schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:57:

Op nul inclusief verminderde energie belasting van 650 euro die engie in hun eigen zak steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesp_J
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-10 12:53
ok ik snap het nu niet meer.

Wat gaat er nu gebeuren als ik het verlengaanbod niet accepteer (contract voorwaarden 2022.1)?
Volgens het contract ga ik dan naar overeenkomst voor onbepaalde tijd met variabele tarieven.

Is dat dan een contract met vaste leveringskosten van 11,56 per maand en een terugleververgoeding van 1 cent per kwh (0,125-0,115)?
Of moeten ze me gewoon de kale stroomprijs als terugleververgoeding gaan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Ik lees een heleboel de laatste tijd in dit topic.
Vele voorbeelden en berekeningen.
Maar wat is de werkelijkheid??

Daarom maar even geschat met Engie net.
Krijgen we brief of email??
Reactie: deze week krijgt u een email waarin staat wat u kunt verwachten.
Dus geen brief per post.
(Dat meen ik ook ergens hier gelezen te hebben)

Dus wacht maar eerst maar eens af waar ze mee gaan komen.
Nu is alles met twijfel omgeven wat ik hier lees

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FitNiX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-10 12:09
montebaldo55 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:30:
Ik lees een heleboel de laatste tijd in dit topic.
Vele voorbeelden en berekeningen.
Maar wat is de werkelijkheid??

Daarom maar even geschat met Engie net.
Krijgen we brief of email??
Reactie: deze week krijgt u een email waarin staat wat u kunt verwachten.
Dus geen brief per post.
(Dat meen ik ook ergens hier gelezen te hebben)

Dus wacht maar eerst maar eens af waar ze mee gaan komen.
Nu is alles met twijfel omgeven wat ik hier lees
Die e-mail hebben velen hier dus ook al gekregen, en daarin staat dat de vaste leverkosten met ruim 400% stijgen (402%), namelijk van € 0,32877 per dag, naar € 1,32154 per dag :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxdw2JF8dE_urF37zZ-kCZ7u4VI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DwEaEABZh7zF9yXrB4aozKwi.png?f=user_large

Productvoorwaarden ENGIE Open (versie 2022.1)

[ Voor 13% gewijzigd door FitNiX op 28-05-2024 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
@FitNiX
Dank. Nu wordt het duidelijker.
Dat betekent dat we de tarieven tussen globaal 26 en 32 cent komen te liggen.

Maar ik zie dus niets staan over de TLV.
Blijft dat dan conform de voorwaarden 2022.1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10 20:05

mno

[...]

Oftewel een whopping €0,01 TLV
Niet helemaal 1 cent TLV, want de terugleverkosten van €0,115 gelden waarschijnlijk voor elke kWh die je teruglevert op het teruglever-telwerk (dus je gehele opwek -/- direct eigen verbruik), terwijl de €0,125 terugleververgoeding alleen over de netto (gesaldeerde) teruglevering gaat. Per saldo ga je m.i. dus betalen aan Engie, ook als je netto teruglevert.

Gewoon rösti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesp_J
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-10 12:53
montebaldo55 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:54:
@FitNiX
Dank. Nu wordt het duidelijker.
Dat betekent dat we de tarieven tussen globaal 26 en 32 cent komen te liggen.

Maar ik zie dus niets staan over de TLV.
Blijft dat dan conform de voorwaarden 2022.1?
Ja dat vraag ik me ook af. Als de TLV gelijk blijft aan het kale levering statief (conform 2022.1) dan blijf ik nog wel 2 maanden hangen want dan heb ik zoveel overschot dat ik nog wel lekker wat kan verdienen. Zelfs met de vaste leverkosten die met 1 euro per dag stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Jesp_J schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:59:
Ja dat vraag ik me ook af. Als de TLV gelijk blijft aan het kale levering statief (conform 2022.1) dan blijf ik nog wel 2 maanden hangen want dan heb ik zoveel overschot dat ik nog wel lekker wat kan verdienen. Zelfs met de vaste leverkosten die met 1 euro per dag stijgen.
Maar dan zou je eigenlijk nu al wel moeten kijken naar een contract voor na die 2 maanden want tegen die tijd zijn er geen voordelige aanbiedingen meer als je veel overschot in een jaar hebt. (tenzij Greenchoice blijft zoals het nu is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikeol
Nou dit is weer eens een hele rare brief die in de bus is gevallen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PHjDNTzM2gMojMZvfgUss1xJd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LZnu0TaYjUas24mWNvUHqUPk.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKytle0IOT26eA0LVxJkvIzlVkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WomXoNLUC4xxp9nZahH3ULvw.jpg?f=fotoalbum_large

Ten eerste kreeg ik vorige keren het contract opnieuw opgestuurd, met daarin alle contractgegevens (type contract, voorwaarden, etc) omschreven en nu is het alleen dit stukje.
Daarnaast hebben ze het hier in de brief over een contract met variabele tarieven, terwijl ik toch echt modelcontract met voorwaarden 2022.1 moet hebben.

Maar vooral het stuk uitleg over het verhogen van de vaste leveringskosten is vreemd. De vaste leveringskosten zijn toch bedoelt om administratieve kosten te dekken en niet om kosten voor zonnepaneelhouders door te berekenen. Daarnaast zouden deze leveringskosten voor iedereen met een modelcontract gelijk moeten zijn en hier hebben ze het over dat ze dit alleen aan de zonnepaneelhouders willen doorberekenen? Als ze deze kosten voor iedereen gelijk houden, benadelen ze toch juist de mensen zonder zonnepanelen en modelcontract (als die er uberhaupt zijn)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Mikeol schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:31:
Nou dit is weer eens een hele rare brief die in de bus is gevallen:
[Afbeelding][Afbeelding]

Ten eerste kreeg ik vorige keren het contract opnieuw opgestuurd, met daarin alle contractgegevens (type contract, voorwaarden, etc) omschreven en nu is het alleen dit stukje.
Daarnaast hebben ze het hier in de brief over een contract met variabele tarieven, terwijl ik toch echt modelcontract met voorwaarden 2022.1 moet hebben.

Maar vooral het stuk uitleg over het verhogen van de vaste leveringskosten is vreemd. De vaste leveringskosten zijn toch bedoelt om administratieve kosten te dekken en niet om kosten voor zonnepaneelhouders door te berekenen. Daarnaast zouden deze leveringskosten voor iedereen met een modelcontract gelijk moeten zijn en hier hebben ze het over dat ze dit alleen aan de zonnepaneelhouders willen doorberekenen? Als ze deze kosten voor iedereen gelijk houden, benadelen ze toch juist de mensen zonder zonnepanelen en modelcontract (als die er uberhaupt zijn)?
Hierover werd dan ook de afgelopen pagina's over gesproken. Ze kunnen in een modelcontract geen terugleverboete toevoegen dus verhogen ze de vaste lasten. De mensen zonder zonnepanelen gaan vanzelf weg. Enige manier voor Engie om mensen aan te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikeol
Oekol schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:35:
[...]

Hierover werd dan ook de afgelopen pagina's over gesproken. Ze kunnen in een modelcontract geen terugleverboete toevoegen dus verhogen ze de vaste lasten. De mensen zonder zonnepanelen gaan vanzelf weg. Enige manier voor Engie om mensen aan te pakken.
Ja klopt. Maar hun redenatie klopt dan toch niet? dat ze van ons af willen is wel duidelijk, wij kosten hun geld.
Maar onder het mom van "het is eerlijker voor mensen zonder zonnepanelen" introduceren we veel hogere vaste leveringskosten voor alleen de zonnepaneelhouders.
Wat vreemd is aangezien dit voor een modelcontract voor iedereen hetzelfde bedrag moet zijn, dus benadelen ze juist de mensen zonder zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
Mikeol schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:47:
[...]

Ja klopt. Maar hun redenatie klopt dan toch niet? dat ze van ons af willen is wel duidelijk, wij kosten hun geld.
Maar onder het mom van "het is eerlijker voor mensen zonder zonnepanelen" introduceren we veel hogere vaste leveringskosten voor alleen de zonnepaneelhouders.
Wat vreemd is aangezien dit voor een modelcontract voor iedereen hetzelfde bedrag moet zijn, dus benadelen ze juist de mensen zonder zonnepanelen.
Het modelcontact is dan ook nooit een idee van de leveranciers zelf geweest meen ik....

Vrijheid voor de leveranciers om de variabele tarieven te bepalen was er m.i. altijd al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

Beste Engie, ik begrijp echt niet waarom jij keer op keer jouw neus stoot aan dezelfde steen.

Je krijgt nu weer veel gezeur van klanten, die weten dat zij wederom in hun recht staan.

Het trackrecord van Engie is sinds november 2023 niet bijster goed in juiste informatie verstrekken aan klanten, en Engie blijft ondertussen maar geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Om het helder te krijgen voor mijn eigen situatie even de bekende berekening op de achterkant van het sigarendoosje

Wek op 12000
Verbruik 4000
Leverde dus 8000 terug vgl jaar nota

Per 1-7 sterk afgerond
Leveringskosten jaar basis 480
TLV 8000×0.19???? 1520??

Is mijn redenering juist?
Schiet er maar op.
Mocht hij juist zijn is GC dan voordeliger of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:44
montebaldo55 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:32:
Om het helder te krijgen voor mijn eigen situatie even de bekende berekening op de achterkant van het sigarendoosje

Wek op 12000
Verbruik 4000
Leverde dus 8000 terug vgl jaar nota

Per 1-7 sterk afgerond
Leveringskosten jaar basis 480
TLV 8000×0.19???? 1520??

Is mijn redenering juist?
Schiet er maar op.
Mocht hij juist zijn is GC dan voordeliger of niet?
Die terugleververgoeding is onduidelijk. Staat er bij mij niet expliciet bij, niet wat je krijgt vóór salderen en ook niet wat je krijgt ná salderen. Maar ik vermoed dat je je rijk rekent...
Ik ben vandaag bij de Mediamarkt naar Essent overgestapt. 3 jaar vast, normale vaste leverkosten van 12 euro per maand en geen terugleverboete. 5,5 cent terugleververgoeding per kWh voor wat overblijft na salderen. Zie aanbiedingen topic.
Echt een no-brainer tov nieuwe Engie voorstel.

[ Voor 48% gewijzigd door THM0 op 28-05-2024 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 17:36
THM0 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:07:
[...]

Die terugleververgoeding is onduidelijk. Staat er bij mij niet expliciet bij, niet wat je krijgt vóór salderen en ook niet wat je krijgt ná salderen. Maar ik vermoed dat je je rijk rekent...
Ik ben vandaag bij de Mediamarkt naar Essent overgestapt. 3 jaar vast, normale vaste leverkosten van 12 euro per maand en geen terugleverboete. 5,5 cent terugleververgoeding per kWh voor wat overblijft na salderen. Zie aanbiedingen topic.
Echt een no-brainer tov nieuwe Engie voorstel.
Ik denk dat dat per situatie verschilt of dat het een no-brainer is of niet. Engie 'moet' die 15,9c TLV betalen (volgens 2022.1 voorwaarden - al is gelijk hebben en gelijk krijgen nog iets anders), dat scheelt ruim 10c met de MM aanbieding. Lever je (netto) dus meer terug dan 3500kwh is Engie toch een betere deal.

Ik blijf wederom nog even bij Engie hangen tot alle stof is neergedaald. Zelf denk ik dat er veel panelen nu uitgeschakeld gaan worden en dat daardoor de verwachte opbrengst voor de energieboeren tegen gaat vallen. Die zal toch op een andere manier bijgesoupleert moeten worden.

Het enige wat ik hoop is dat mensen niet op de hoogtijdagen alle stroom het net op sturen en dan in september bijv. alles uitzetten om te gaan salderen en geen overbodige teruglevering te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
dvl-2 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:39:
Zelf denk ik dat er veel panelen nu uitgeschakeld gaan worden en dat daardoor de verwachte opbrengst voor de energieboeren tegen gaat vallen.
Ik hoop toch niet dat veel panelen uitgeschakeld worden. Aan levert nog altijd meer op dan uit.
En ik denk dat de energieboeren het eigenlijk zelfs wel graag zouden hebben, dat we op de piekuren de panelen uitzetten. Kost hun dan namelijk alleen maar geld. (En ook de netbeheerders zullen blij zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:39
FitNiX schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:33:
[...]

Die e-mail hebben velen hier dus ook al gekregen, en daarin staat dat de vaste leverkosten met ruim 400% stijgen (402%), namelijk van € 0,32877 per dag, naar € 1,32154 per dag :'(

[Afbeelding]

Productvoorwaarden ENGIE Open (versie 2022.1)
het model contract mag toch niet zomaar worden aangepast
in feite doen ze nu stiekum die zonnepanelen boete er gr gewoon bij via een andere weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
@THM0

Uurtje geleden ook de bekende mail van Engie ontvangen zoals hier vaker is aangehaald.
Helder wat de nieuwe tarieven zijn.
Er wordt helemaal niets gezegd over de TLV.
Dus ga ik er vanuit dat hier niets in wordt veranderd anders had dit moeten worden vermeld.
Voor de zekerheid heb ik net een mail gestuurd met de expliciete vraag of de tlv onveranderd blijft.
We wachten af. Heb de ontvangstbevestiging van mijn mijn aan hen al gekregen van Engie.

[ Voor 8% gewijzigd door montebaldo55 op 28-05-2024 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

montebaldo55 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:40:
@THM0

Uurtje geleden ook de bekende mail van Engie ontvangen zoals hier vaker is aangehaald.
Helder wat de nieuwe tarieven zijn.
Er wordt helemaal niets gezegd over de TLV.
Dus ga ik er vanuit dat hier niets in wordt veranderd anders had dit moeten worden vermeld.
Voor de zekerheid heb ik net een mail gestuurd met de expliciete vraag of de tlv onveranderd blijft.
We wachten af. Heb de ontvangstbevestiging van mijn mijn aan hen al gekregen van Engie.
Dat heb je in principe al zwart op wit gekregen toen ze alles teruggedraaid hebben. Hoeveel lever je terug op jaarbasis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
@Oekol
Dat kan wel zijn maar daar heb ik niets aan.
Het is toch heel simpel om er bij te zetten wat er op gebied van de TLV gaat gebeuren of juist niet gebeurt.
Wees transparant en helder dan heb je niets te verbergen.
Zelf zijn ze wel bezig om de Belgische regering kosten in rekening te gaan brengen.
Zie mijn volgende post hierna.

12000 wek ik op
4000 gebruik

Teruglevering 8000

[ Voor 77% gewijzigd door montebaldo55 op 28-05-2024 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
Ze zijn wel actief om zelf de nodige bedragen binnen te krijgen.
Zie onderstaande screenshot welke ik vanmiddag heb gemaakt.
Voor de duidelijkheid: dit betreft België

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/705AjuCgoRwBUUKl5X8OjTP1AWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMQip2eWWXtQ7zLhQPtdJZQ9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door montebaldo55 op 28-05-2024 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Engie heeft de introductie van de terugleverkosten wel goed uit het nieuws weten te houden, heb er vandaag niet veel nieuwsberichten over gezien. Misschien morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
Novax schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:15:
Engie heeft de introductie van de terugleverkosten wel goed uit het nieuws weten te houden, heb er vandaag niet veel nieuwsberichten over gezien. Misschien morgen.
Er was ook gemeld dat, i.v.m. onderhoud vanaf de 27e, de app per de 29e weer toegankelijk zou zijn.

De enkeling met post en de mails zijn wrs. pas vanavond gelezen.

Tweakers loopt alleen niet zo braaf langs hun gemelde tijdlijn :P

De bal zal morgen vast verder gaan rollen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Gouden contract eens. Maar voor sommigen is er de laatste jaren ook flink wat verandert. Wij zijn meer op elektrisch over gegaan (airco's oa) en in de winter maken we vrijwel al onze kWh op met verwarmen. Wat resulteert in een schamele 100 kWh die je nog kan terugleveren. In dat geval is die boete van 1 euro per dag fors. Moet nog steeds kijken wat het juiste is: dynamisch? Denk 't niet want wil niet m'n omvormer uitzetten. En juist die kWh gebruiken in de winter.

Die drie jaar overeenkomst bij mediamarkt essent? Wellicht maar als ik verder elektrificieer ga ik afnemen en dan zijn daar de kWh weer 'hoog'. Ik vind 't dus een hele lastige casus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikeol
Heb ook bij beide een melding gedaan. Ga vd week ook een klachtenbrief sturen naar ENGIE.
Wacht ook nog even op ideeen/inzichten van medetweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Nu online
@esphome M.b.t. de zonnepaneelbezitters die momenteel bij Engie zitten. Heb je daar nog argumenten voor waarom de verhoging van het vastrecht niet juist zou zijn?

Voornaamste wat ik kan bedenken is dat de extra (onbalans)kosten die Engie heeft afhankelijk zijn van je verbruik en teruglevering en dat het logischer zou zijn om dit in de kWh prijs te verwerken. Alleen heeft de ACM al laten weten dat ze het blijkbaar acceptabel vinden van andere leveranciers dat ze deze kosten in het vastrecht hebben verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10 20:05

mno

Weet iemand wat op dit moment (t/m 30-06) de variabele tarieven (en vaste leveringskosten) zijn bij Engie? Mijn jaarcontract eindigt op 31-05 en ik blijf tot 30-06 bij Engie tot mijn GC contract in gaat. Ik heb geen idee welke tarieven gehanteerd gaan worden, maar ik neem aan niet de nieuwe tarieven die voor 01-07 zijn aangekondigd.

[ Voor 25% gewijzigd door mno op 29-05-2024 09:57 ]

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S91

S91

mno schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:56:
Weet iemand wat op dit moment (t/m 30-06) de variabele tarieven (en vaste leveringskosten) zijn bij Engie? Mijn jaarcontract eindigt op 31-05 en ik blijf tot 30-06 bij Engie tot mijn GC contract in gaat. Ik heb geen idee welke tarieven gehanteerd gaan worden, maar ik neem aan niet de nieuwe tarieven die voor 01-07 zijn aangekondigd.
Dat is niet voor iedereen hetzelfde, heb hier mensen langs zien komen met vaste kosten rond de 32ct, bij mij is het rond de 70ct. Zelf even inloggen en kijken lijkt me. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Nu online
Weet iemand wat op dit moment (t/m 30-06-2024) de variabele tarieven (en vaste leveringskosten) zijn bij Engie? Mijn jaarcontract eindigt op 31-05-2024 en ik blijf tot 30-06 bij Engie tot mijn GC contract in gaat.
Als je nu bij Engie zit dan weet je dit zelf toch omdat men jou hierover een mail heeft gestuurd eind november 2023?
Onderstaand incl. BTW en energiebelasting wat ik betaal met mijn variable contract 2022.1
Normaal 0,39625
Dal 0,38085
Vaste kosten per dag 0,32877

[ Voor 4% gewijzigd door Homer-Simpson op 29-05-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:34
Gewoon de vaste kosten volgens je oude contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:59:
Als je nu bij Engie zit dan weet je dit zelf toch omdat men jou hierover een mail heeft gestuurd eind november 2023?
Dat was niet voor vaste contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Nu online
Novax schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:30:
[...]

Dat was niet voor vaste contracten.
Dan heeft hij niks aan mijn input inderdaad. Ik snap echter niet hoe je klant kunt zijn, een bevestigingsmail met tarieven in je eigen mailbox zou moeten hebben en ons dan moet vragen of wij in onze glazen bol kunnen zien welke tarieven er van toepassing zijn |:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:31:
Dan heeft hij niks aan mijn input inderdaad. Ik snap echter niet hoe je klant kunt zijn, een bevestigingsmail met tarieven in je eigen mailbox zou moeten hebben en ons dan moet vragen of wij in onze glazen bol kunnen zien welke tarieven er van toepassing zijn |:(
Het gaat om de vaste 1 jaar contracten met de TLV koppeling die vorig jaar zijn afgesloten en rond deze tijd aflopen. Dan ga je automatisch over op variabel als je niets doet, maar het is niet duidelijk wat dan voor de komende maand de tarieven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:16:
@esphome M.b.t. de zonnepaneelbezitters die momenteel bij Engie zitten. Heb je daar nog argumenten voor waarom de verhoging van het vastrecht niet juist zou zijn?

Voornaamste wat ik kan bedenken is dat de extra (onbalans)kosten die Engie heeft afhankelijk zijn van je verbruik en teruglevering en dat het logischer zou zijn om dit in de kWh prijs te verwerken. Alleen heeft de ACM al laten weten dat ze het blijkbaar acceptabel vinden van andere leveranciers dat ze deze kosten in het vastrecht hebben verwerkt.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

€40.- per maand? Gisteren stond daar toch echt nog €30.- per maand 8)7

Het wordt met de dag gekker daar bij Engie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeol
Crazy- schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:41:
[...]

€40.- per maand? Gisteren stond daar toch echt nog €30.- per maand 8)7

Het wordt met de dag gekker daar bij Engie
Ja klopt, bij mij gaat het vaste leveringstarief van €0,32877 naar €1,32154 per dag.
Dus van ± €9,86 naar ± €39,64 per maand (en van €120 naar €482,36 per jaar). Stijging van ±302%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Nu online
En voor zonnepaneleneigenaren met een variabel contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:09
Het kan nog gekker, tarieven voor "nieuwe"klanten 1 jaar Vast

Met deze tarieven ga je fors betalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRxch7Ms9h3Y3N21hKFiLK0aihs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tnno7tr13Yr5ryLriRH3eXn3.png?f=user_large

Variabel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/io48XAvpTibT2PUkibfRc1PXdQE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2tplsYEHfk7KWpdKDnwzCfEQ.png?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door Jeep op 29-05-2024 12:01 ]

Pagina: 1 ... 20 ... 26 Laatste

Let op:
Uitkomst van het harde werk van Floppus:
Floppus in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"