Voor welk contracttype is dit? Zou wel handig zijn om dat erbij te vermelden voor de leesbaarheid van het topic.Jeep schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:57:
Het kan nog gekker, tarieven voor "nieuwe"klanten
[Afbeelding]
1 jaar VastHomer-Simpson schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:58:
[...]
Voor welk contracttype is dit? Zou wel handig zijn om dat erbij te vermelden voor de leesbaarheid van het topic.
Het staat er wel (wrs. gewijzigd inmiddels), maar vooruit:Homer-Simpson schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:58:
[...]
Voor welk contracttype is dit? Zou wel handig zijn om dat erbij te vermelden voor de leesbaarheid van het topic.
1e afbeelding 1 jaar vast
2e is bij variabel
[ Voor 4% gewijzigd door Peet-je op 29-05-2024 13:07 ]
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Hier ook contract engie open.
Hebben meer mensen nog geen email gehad, met de hierboven benoemde tarieven?
Ikzelf ben blij dat ik nog panelen heb bijgelegd dit jaar. Anders zou ik nog zo 500 a 600 moeten bij betalen, nu krijg ik nog wat geld terug. Maar we worden gestraft door veel hoger vastrecht en veel lagere terugleververgoeding.
Ikzelf ben blij dat ik nog panelen heb bijgelegd dit jaar. Anders zou ik nog zo 500 a 600 moeten bij betalen, nu krijg ik nog wat geld terug. Maar we worden gestraft door veel hoger vastrecht en veel lagere terugleververgoeding.
dan krijg je na saldering dus nog 1 cent per kWh terug, en is je vaste recht ook nog een stuk hoger dan een niet zonnepaneel bezitter. Als dat 7,50 is moet je dus al 750 kWh terugleveren (per maand) om netto niet in de min te staan! [Edit; zie onderstaand, netto dus altijd negatief]Jeep schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:57:
Het kan nog gekker, tarieven voor "nieuwe"klanten 1 jaar Vast
Met deze tarieven ga je fors betalen.
[Afbeelding]
Variabel
[Afbeelding]
Dit is toch absurd? Ik heb nog een contract tot eind van dit jaar maar daarna gaat de stekker er uit. verwacht namelijk dat alle leveranciers ongeveer op hetzelfde uit gaan komen voor de winter.

[ Voor 53% gewijzigd door soepah op 29-05-2024 13:23 ]
wie van vissen houdt, houdt niet van vissen
Je hebt helemaal gelijk. Inmiddels staat er een nieuw verlengingsvoorstel voor 1 jaar vast klaar per 1 augustus in de app en hier komt het idd. duidelijk naar voren:mno schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:39:
[...]
Niet helemaal 1 cent TLV, want de terugleverkosten van €0,115 gelden waarschijnlijk voor elke kWh die je teruglevert op het teruglever-telwerk (dus je gehele opwek -/- direct eigen verbruik), terwijl de €0,125 terugleververgoeding alleen over de netto (gesaldeerde) teruglevering gaat. Per saldo ga je m.i. dus betalen aan Engie, ook als je netto teruglevert.
:strip_exif()/f/image/MUh44dtlT8zKGjY4xXA808zl.jpg?f=fotoalbum_large)
Vaste leveringskosten stroom komen op €11,56 p.m.
Gas €1,269 met vaste leveringskosten €11,86 p.m. (nee, geen typefoutje mijnerzijds)
Gas is sowieso weg.
Ik ga komende maand eens aankijken
@cj1 Zelfs geen €0,01 TLV, maar geld naar Engie gaan brengen
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Ik heb ook een 2022.1 Engie open overeenkomst en nog geen bericht ontvangen.headhunter1985 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:16:
Hier ook contract engie open.
@Peet-je Bedankt voor de extra info.Peet-je schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:21:
[...]
Je hebt helemaal gelijk. Inmiddels staat er een nieuw verlengingsvoorstel voor 1 jaar vast klaar per 1 augustus in de app en hier komt het idd. duidelijk naar voren:
Het 1 jaar Engie vast voorstel vindt ik nog helemaal niet duidelijk. Er staat o.a.:
Teruglevering normaal: 324 kWh
Teruglevering dal: 611 kWh
Dat is totaal: 935 kWh.
Daarentegen worden de terugleverkosten berekend over 2.987 kWh.
Waar is die resterende 2987-935 = 2.052 kWh aan teruglevering gebleven? Waarschijnlijk zit hem dat in die negatieve terugleververgoeding. Volgens mij moet je die post "Terugleververgoeding na salderen" lezen als "Teruglevering na salderen".
In mijn optiek is een negatieve terugleververgoeding, zoals het er nu staat, een bedrag dat je moet betalen (het tegenovergesteld van ontvangen).
Zonder salderen, dan krijg je bij Engie 1 jaar vast vermoedelijk een TLV van € 0,01 per kWh voor jouw zonnestroom. (cynisch)Een echt redelijk bedrag, nietwaar ACM. Leve de niet-marktwerking _/-\o_(/cynisch) Zodat je investering in zonnepanelen nooit wordt terugverdiend.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Toch in het nieuws: https://www.nu.nl/economi...ok-engie-voert-ze-in.html
Maar deze lezing is heel anders als wat in mijn aanbod stond.
Maar deze lezing is heel anders als wat in mijn aanbod stond.
Engie Open contract sinds 20/1/23 en zojuist het volgende ontvangen;
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vw2DS56xc56V8IsdwInW2ZEd.jpg?f=user_large)
Huidige overzicht vanuit de app;
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JbW9HnW0qq5AL1xknFrr6Bxo.jpg?f=user_large)
Afgelopen periode (18/01/2023 t/m 17/01/2024) hadden we 3899 kWh levering en 4109 kWh teruglevering.
Ontvangen bij jaarrekening: €462,-
De flinke verhoging in vaste leveringskosten gaat me +/- €250,- kosten per jaar maar ik gok dat het nog steeds loont om bij Engie te blijven met mijn huidige contract.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vw2DS56xc56V8IsdwInW2ZEd.jpg?f=user_large)
Huidige overzicht vanuit de app;
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JbW9HnW0qq5AL1xknFrr6Bxo.jpg?f=user_large)
Afgelopen periode (18/01/2023 t/m 17/01/2024) hadden we 3899 kWh levering en 4109 kWh teruglevering.
Ontvangen bij jaarrekening: €462,-
De flinke verhoging in vaste leveringskosten gaat me +/- €250,- kosten per jaar maar ik gok dat het nog steeds loont om bij Engie te blijven met mijn huidige contract.
Ik heb een modelcontract en heb net dezelfde brief met verhoging van vaste leveringskosten gekregen. Ik heb een melding gedaan bij de ACM.esphome schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:06:
***members only***
Ze verhogen de vaste leveringskosten ipv terugleverkosten. Vraag mij af of dit dan wel mag bij een ModelcontractTarax schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:24:
[...]
Ik heb een modelcontract en heb net dezelfde brief met verhoging van vaste leveringskosten gekregen. Ik heb een melding gedaan bij de ACM.
Energieleveranciers kunnen in de modelcontracten die zij verplicht moeten aanbieden, geen terugleverkosten in rekening brengen bij klanten met zonnepanelen. In deze contractsoort is die mogelijkheid niet opgenomen. Dat bevestigt toezichthouder ACM
Wanneer de kosten dus verhoogd worden is het vooral het wegpesten van de zonnepaneel klanten bij de mooie voorwaarden op 2022.1 versie van de modelcontract. Eerst was het nog wel interessant, maar nadat wij steeds meer zijn gaan elektrificeren gaat het mank. Wij leveren vrijwel niks meer terug, want wij nemen vrijwel onze teruglevering af in de winter door de airco's.
Onze opwek was in 2023: 5200 kWh. Daarvan hebben wij 3766 kWh teruggeleverd en 3666 kWh afgenomen van Engie. Dit was vooral in de wintermaanden. De rest van de opwek hebben we dus direct kunnen gebruiken. Betekent dus dat wij vrijwel niets terugleveren en nu met die verhoogde leveringskosten moeten gaan betalen.
De kWh is ongeveer hetzelfde als bij een Essent 3 jaar vast via MediaMarkt. Zal dat dan nu ook voor ons de beste optie zijn? Dynamisch contract lijkt goed, maar met die negatieve TLV kost je dat ook geld als je je omvormer niet uit zet.
Onze opwek was in 2023: 5200 kWh. Daarvan hebben wij 3766 kWh teruggeleverd en 3666 kWh afgenomen van Engie. Dit was vooral in de wintermaanden. De rest van de opwek hebben we dus direct kunnen gebruiken. Betekent dus dat wij vrijwel niets terugleveren en nu met die verhoogde leveringskosten moeten gaan betalen.
De kWh is ongeveer hetzelfde als bij een Essent 3 jaar vast via MediaMarkt. Zal dat dan nu ook voor ons de beste optie zijn? Dynamisch contract lijkt goed, maar met die negatieve TLV kost je dat ook geld als je je omvormer niet uit zet.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Precies. Als de salderingsregeling vervalt in 2027, dan hebben ze geen reden meer om zulke hoge leveringskosten te rekenen. Dan wordt het contract (2022.1) ineens weer heel interessant. Dus ik overweeg 2,5 jaar even door de zure appel heen bijten...
Mijn opwek was 10.934 kWh. Daarvan hebben we 4315 kWh verbruikt en 8854 teruggeleverd. Restant hebben we meteen verbruikt. Voor nu blijf ik maar gezein de gunstige periode die eraan komt en mijn TLV van ongeveer 0,13. Maar wat gaan ze doen in vanaf januari, ze hebben in tussentijd de vaste leveringskosten verhoogd van in verchillende stappen.Oekol schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:39:
Wanneer de kosten dus verhoogd worden is het vooral het wegpesten van de zonnepaneel klanten bij de mooie voorwaarden op 2022.1 versie van de modelcontract. Eerst was het nog wel interessant, maar nadat wij steeds meer zijn gaan elektrificeren gaat het mank. Wij leveren vrijwel niks meer terug, want wij nemen vrijwel onze teruglevering af in de winter door de airco's.
[Afbeelding]
Inderdaad, maar hopen dat ze de vaste leveringskosten niet verder verhogen om alle contracten van 2022.1 weg te jagen.Jurgtweakt schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:49:
Precies. Als de salderingsregeling vervalt in 2027, dan hebben ze geen reden meer om zulke hoge leveringskosten te rekenen. Dan wordt het contract (2022.1) ineens weer heel interessant. Dus ik overweeg 2,5 jaar even door de zure appel heen bijten...
Ben benieuwd wat er gaat gebeuren op de jaarrekening:
Ik heb op 27/11/2023 een melding gehad dat de tarieven op 01/01/2024 wijzigen;
Leveringskosten € 0,32877
Nu kijk ik in de app, staat daar € 1,09541
Werkelijk geen idee waar dat bedrag vandaan komt. Want de aankomende aanpassing 1 juli is 1,32 & de kWh eenheidsprijs is wel conform tarief 1/1/2024
Tussentijds is er geen e-mail geweest over een verandering.
Ze maken er meer en meer een zooitje van
Werkelijk geen idee waar dat bedrag vandaan komt. Want de aankomende aanpassing 1 juli is 1,32 & de kWh eenheidsprijs is wel conform tarief 1/1/2024
/f/image/eprmZKpwlSJoorE6BszqKQlv.png?f=fotoalbum_large)
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Met die aantallen snap ik het. Onze opwek is teniet gedaan door de airco's. Ik zie alleen maar negatieve gevolgen als we blijven. Namelijk dat 3 jarig contract via mediamarkt zonder terugleverboete kan niet meer na 31 mei dus ik moet nu beslissen.Jeep schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:52:
[...]
Mijn opwek was 10.934 kWh. Daarvan hebben we 4315 kWh verbruikt en 8854 teruggeleverd. Restant hebben we meteen verbruikt. Voor nu blijf ik maar gezein de gunstige periode die eraan komt en mijn TLV van ongeveer 0,13. Maar wat gaan ze doen in vanaf januari, ze hebben in tussentijd de vaste leveringskosten verhoogd van in verchillende stappen.
Want als je laten we zeggen 3000 kWh teruglevert in de zomer gaat dit x een eventuele boete en daarna krijg je het voor 0 euro terug toch via salderen? In dat geval is zo'n contract via essent beter voor mij, geen boete in de zomer voor terugkeveren maar wel de vruchten in de winter dmv salderen.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Er zal dan weliswaar geen geldige reden meer zijn maar Ik geloof niet dat ze dan de vaste leveringskosten zullen verlagen.Jurgtweakt schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:49:
Wellicht voor nieuwe contracten om klanten binnen te halen maar voor bestaande contracten vast niet.
En welk kabinet voert het dan door? Moet 't nog maar zien dat het eindig is in 2027Armo schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:12:
[...]
Er zal dan weliswaar geen geldige reden meer zijn maar Ik geloof niet dat ze dan de vaste leveringskosten zullen verlagen.
Wellicht voor nieuwe contracten om klanten binnen te halen maar voor bestaande contracten vast niet.
Precies. Ik zou nu echt geen plannen maken en rekening houden dat salderingsregeling daadwerkelijk per 2027 helemaal afgeschaft wordt.Oekol schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:15:
[...]
En welk kabinet voert het dan door? Moet 't nog maar zien dat het eindig is in 2027
Er staat netbeheerkosten toch? Dus Liander, Enexis of Stedin bijv.Crazy- schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:55:
Ben benieuwd wat er gaat gebeuren op de jaarrekening:
[Afbeelding]
Die €120 leveringskosten aan Engie komt op €10 p.m.
Vandaag de brief doorgestuurd naar rechtsbijstand advocate. Het dossier weer geopend tegen Engie van afgelopen januari. Engie open met voorwaarden 2022.1
Ik ben benieuwd naar haar antwoord.
Ze laten me sowieso €0,115 betalen voor alles wat ik hun kant op stuur en ze keren uiteindelijk weer €0,125 uit voor wat hiervan na saldering resteert.cj1 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:12:
[...]
@Peet-je Bedankt voor de extra info.
Het 1 jaar Engie vast voorstel vindt ik nog helemaal niet duidelijk. Er staat o.a.:
Teruglevering normaal: 324 kWh
Teruglevering dal: 611 kWh
Dat is totaal: 935 kWh.
Daarentegen worden de terugleverkosten berekend over 2.987 kWh.
Waar is die resterende 2987-935 = 2.052 kWh aan teruglevering gebleven? Waarschijnlijk zit hem dat in die negatieve terugleververgoeding. Volgens mij moet je die post "Terugleververgoeding na salderen" lezen als "Teruglevering na salderen".
In mijn optiek is een negatieve terugleververgoeding, zoals het er nu staat, een bedrag dat je moet betalen (het tegenovergesteld van ontvangen).
Zonder salderen, dan krijg je bij Engie 1 jaar vast vermoedelijk een TLV van € 0,01 per kWh voor jouw zonnestroom. (cynisch)Een echt redelijk bedrag, nietwaar ACM. Leve de niet-marktwerking _/-\o_(/cynisch) Zodat je investering in zonnepanelen nooit wordt terugverdiend.
Dus heb een betaling van €87 voor teruglevering van 2.052 kWh.
De wereld op z'n kop, ik betaal hùn nu €0,04 (iets meer) voor mijn overschot

(plus natuurlijk het vaste bedrag aan leverkosten)
[ Voor 9% gewijzigd door Peet-je op 03-06-2024 13:34 ]
Je overweegt nu toch alleen nog Engie als je de TLV koppeling in je contract hebt? Als je dat niet hebt moet je sowieso wegwezen met die nieuwe terugleverkosten.
Dat lijkt me wel en als je echt veel kWh terug levert. Meer dan 2500 kWh met een gemiddelde TLV van 0,15 eurocent als ik even snel reken.Novax schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:58:
Je overweegt nu toch alleen nog Engie als je de TLV koppeling in je contract hebt? Als je dat niet hebt moet je sowieso wegwezen met die nieuwe terugleverkosten.
Enige wat mij persoonlijk tegenhoudt / laat twijfelen is of er niks beter is straks. Een contract waarbij geen TLV kosten zijn, lage kWh etc. Terwijl ik ergens 3 jaar aan vast zit. Maar dat klinkt echt als een utopie. Bij essent krijg je ook thuisvoordeel een lager tarief wat ik begrijp en kan je optioneel airmiles sparen.
Volgens mij moet ik vanavond naar de mediamarkt.
Je hebt na het afsluiten van je contract ook nog de 14 dagen bedenktijd. Je kunt dan altijd nog 'terug'.Oekol schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:58:
Met die aantallen snap ik het. Onze opwek is teniet gedaan door de airco's. Ik zie alleen maar negatieve gevolgen als we blijven. Namelijk dat 3 jarig contract via mediamarkt zonder terugleverboete kan niet meer na 31 mei dus ik moet nu beslissen.
Klopt. Ik heb een grote teruglevering en ook nog de koppeling dus blijven is de beste deal. Dat is voor mij nu wel zeker.Novax schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:58:
Wel ben ik vandaag (weer) aan het rekenen geweest of dat m'n volgende auto een EV moet worden maar dat is nu bijna niet interessant meer. Al deze boetes die energieboeren nu introduceren maken het (verder) elektrificeren van je huishouden gewoon enorm onaantrekkelijk. Pas als accu's een betaalbaar alternatief worden kan het weer uit.
Gemiste kans.
Zelfs met een redelijke TLV, juist met veel overschot kan een EV toch wel uit?dvl-2 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:23:
Wel ben ik vandaag (weer) aan het rekenen geweest of dat m'n volgende auto een EV moet worden maar dat is nu bijna niet interessant meer. Al deze boetes die energieboeren nu introduceren maken het (verder) elektrificeren van je huishouden gewoon enorm onaantrekkelijk. Pas als accu's een betaalbaar alternatief worden kan het weer uit.
Gemiste kans.
En dan heb je gelijke (als je de juiste koopt) een accu...
Op welke grond wil je bezwaar maken?GijsdeRooij schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:42:
Vandaag de brief doorgestuurd naar rechtsbijstand advocate. Het dossier weer geopend tegen Engie van afgelopen januari. Engie open met voorwaarden 2022.1
Iemand al een voorbeeldbrief voor het aan te tekenen bezwaar?
Bezwaar kan m.i. zijn dat ze de variabele kosten (uit onbalans enz.) nu onterecht verwerken als vaste kosten, maar weet niet zeker of dit stand houd/ hoe ACM hier naar kijkt…
Hoe weet je dat zo zeker, kan essent die aangekondige terugleverkosten niet alsnog invoeren.
ik verwacht dat dit dan wel in contract moet staan maar ja dan verwijzen ze naar algemene voorwaarden ofzo waar dat dan in staat en dan ben je alsnog de sjaak.
ze zullen zich vast wel hebben ingedekt. en dan heb je straks 3jarig contract
ik verwacht dat dit dan wel in contract moet staan maar ja dan verwijzen ze naar algemene voorwaarden ofzo waar dat dan in staat en dan ben je alsnog de sjaak.
PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP
De productvoorwaarden van Essent zijn al een tijdje niet gewijzigd. Er zullen vanaf 1 juni nieuwe productvoorwaarden komen maar die zijn dan niet van toepassing op contracten die daarvoor zijn afgesloten. En de algemene voorwaarden van alle energieleveranciers zijn gelijk en niet gewijzigd sinds 2017.TurboNick3 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:15:
Hoe weet je dat zo zeker, kan essent die aangekondige terugleverkosten niet alsnog invoeren.
wel off-topic hier
Geen idee, dat laat ik haar uitzoeken, maar zomaar een belachelijke prijsverhoging per dag doorvoeren kan ook niet zomaar. Engie dacht in 2022 een heel mooi contract met hele dure prijzen voor elektra te hebben afgesloten. En dat klopte,ik zou €1,20 per kW gaan betalen...Engie was alleen vergeten dat er ook consumenten zijn die meer terugleveren dan verbruiken. En daar moeten we nu voor boeten. Nu komt er €1 bij per dag. Wat gaan ze straks doen €2, €3 of meer. Ze zijn niet goed bij hun hoofd....Pipper schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:02:
[...]
Op welke grond wil je bezwaar maken?
Iemand al een voorbeeldbrief voor het aan te tekenen bezwaar?
Bezwaar kan m.i. zijn dat ze de variabele kosten (uit onbalans enz.) nu onterecht verwerken als vaste kosten, maar weet niet zeker of dit stand houd/ hoe ACM hier naar kijkt…
Anderen durven Euro 120 per maand te vragen dus ze zijn nog vrij goedkoop.GijsdeRooij schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:24:
[...]
Geen idee, dat laat ik haar uitzoeken, maar zomaar een belachelijke prijsverhoging per dag doorvoeren kan ook niet zomaar. Engie dacht in 2022 een heel mooi contract met hele dure prijzen voor elektra te hebben afgesloten. En dat klopte,ik zou €1,20 per kW gaan betalen...Engie was alleen vergeten dat er ook consumenten zijn die meer terugleveren dan verbruiken. En daar moeten we nu voor boeten. Nu komt er €1 bij per dag. Wat gaan ze straks doen €2, €3 of meer. Ze zijn niet goed bij hun hoofd....
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Tarax schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:24:
[...]
Ik heb een modelcontract en heb net dezelfde brief met verhoging van vaste leveringskosten gekregen. Ik heb een melding gedaan bij de ACM.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
GijsdeRooij schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:42:
Members only:
Inloggen
Peet-je schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:33:
[...]
Er staat netbeheerkosten toch? Dus Liander, Enexis of Stedin bijv.
Die €120 leveringskosten aan Engie komt op €10 p.m.

Ter info
Zonnepanelenbezitter ontkomt niet aan terugleverkosten: ook Engie voert ze in https://www.nu.nl/economi...ok-engie-voert-ze-in.html
Zonnepanelenbezitter ontkomt niet aan terugleverkosten: ook Engie voert ze in https://www.nu.nl/economi...ok-engie-voert-ze-in.html
Apart, aangezien Engie volgens mij ook al sterk verhoogde vaste kosten rekent voor mensen met zonnepanelen. Nogal dubbelop, lijkt me.montebaldo55 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:38:
Ter info
volgens mij klopt het ook niet. Als je een contract wil afsluiten tonen ze puur hoge leveringskosten.civspeler schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:50:
[...]
Apart, aangezien Engie volgens mij ook al sterk verhoogde vaste kosten rekent voor mensen met zonnepanelen. Nogal dubbelop, lijkt me.
Wat een gedoe weer...... wordt steeds ingewikkelder om de juiste keuze te maken....
Ook de brief per post, vandaag.
Bekende tekst, maar dan inderdaad ook zonder mededeling over terugleververgoeding. Dus dat zal wel kale leveringstarief blijven.
In mijn geval zou het nu beter zijn om weg te gaan, betaal netto, na opwek 11000 en verbruik 13000 (2x ev, wp, airco's, kinderen).
Enige wat ik ga gokken is dat de koppeling leveringskosten vs terugleververgoeding na 2027 goud waard is.......als ze daar niet een truc op weten te bedenken. Oneindig de vaste lasten verhogen kan in mijn ogen niet, als niet verantwoord kan worden dat die kosten doorstijgen. Ik was per april al van de 32ct naar 72ct verhoogd, wat natuurijk ook dubieus is zo tussendoor....en nu door naar 1,32. De ACM zou wel kunnen kijken naar de niveaus van verhogen.....
Nou ja, de panelen, alle 49 heb ik er bijna uit, dus alle eigen gebruik is in ieder geval mooi meegenomen en als de omvormers uit moeten op sommige momenten ga ik dat wel met domotica regelen.....
Linksom of rechtsom, we zullen weer moeten wennen aan kosten voor de energie......ik ga wel nog even goed rekenen over bezit ev....
Bekende tekst, maar dan inderdaad ook zonder mededeling over terugleververgoeding. Dus dat zal wel kale leveringstarief blijven.
In mijn geval zou het nu beter zijn om weg te gaan, betaal netto, na opwek 11000 en verbruik 13000 (2x ev, wp, airco's, kinderen).
Enige wat ik ga gokken is dat de koppeling leveringskosten vs terugleververgoeding na 2027 goud waard is.......als ze daar niet een truc op weten te bedenken. Oneindig de vaste lasten verhogen kan in mijn ogen niet, als niet verantwoord kan worden dat die kosten doorstijgen. Ik was per april al van de 32ct naar 72ct verhoogd, wat natuurijk ook dubieus is zo tussendoor....en nu door naar 1,32. De ACM zou wel kunnen kijken naar de niveaus van verhogen.....
Nou ja, de panelen, alle 49 heb ik er bijna uit, dus alle eigen gebruik is in ieder geval mooi meegenomen en als de omvormers uit moeten op sommige momenten ga ik dat wel met domotica regelen.....
Linksom of rechtsom, we zullen weer moeten wennen aan kosten voor de energie......ik ga wel nog even goed rekenen over bezit ev....
Members only:
Inloggen
Of je laat je buren hun EV opladen aan jou laadpaal op zonnige dagenbkruyver schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:34:
** en als de omvormers uit moeten op sommige momenten ga ik dat wel met domotica regelen.....**
Had er toevallig vanmiddag met mijn vrouw erover. We hebben namelijk paar buren met grote vrijstaande huizen die (naar mijn mening) te veel panelen hebben en niet eens een EV hebben.
Zelf heb ik een EV maar geen laadpaal omdat ik 30 meter verderop voor 29 cent aan openbare laadpaal kan laden en dacht nog; als mijn buren slim zijn dan plaatsen ze een laadpaal en laten de buren hun EV opladen ipv teruglever boete betalen en/of omvormer uitezetten
Ik denk er precies zo over maar het blijft een beetje gokken. Natuurlijk roep ik dit als consument maar wat ik simpelweg niet snap is dat de ACM het allemaal prima en terecht vindt dat er boetes worden doorgerekend door de energieboeren. Is het dan zo dat er ineens dit jaar meer zonnepanelen zijn en ze allemaal op een houtje moeten bijten? vast niet...het lijkt mij meer een kwestie van meer of minder winstmaken.bkruyver schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:34:
Wat een gedoe weer...... wordt steeds ingewikkelder om de juiste keuze te maken....
Ik zag hem zelf niet aankomen dat ze ook de vaste lasten gestaag verder laten stijgen om de modelcontracthouders uit te roken. in principe is hier geen grens aan natuurlijk zolang hier geen afspraken over zijn gemaakt en kan dit elk half jaar omhoog. Naar beneden gaat dit natuurlijk never nooit meer.
Met jouw 49 panelen is het een no-brainer om zo lang mogelijk vast te houden aan het contract en gekoppelde terugleververgoeding maar met mijn 10 stuks komt er binnenkort wel een omslagpunt vooral als het niet zo'n lekkere zomer is en de vaste kosten steeds hoger worden. Ook wordt het belang steeds kleiner voor mij om het overdag allemaal op te maken. Kortom, het is dan prima gelukt om uit te roken.
Ik (modelcontract 2022.1) heb zelf nog geen bericht van ENGIE ontvangen maar hou het in de gaten.
ENGIE modelcontract zit bij mij op de SAP, dus met 0 verbruik en ~8000kWh teruglevering blijft het ook met de verhoogde tarieven nog steeds de beste keuze
Hoewel het verhogen van de vaste leveringskosten op zich toegestaan is is het aankaarten van de verhoogde tarieven voor niet-zonnepaneelbezitters bij de ACM nog een mogelijke route. Voor individuele gevallen lijkt me dit echter wel erg langzaam te gaan. Bij mij kwam er vorige keer pas een inhoudelijk reactie na het verzenden van een concept-dagvaarding. Dagvaarden lijkt me als (wel) zonnepaneelbezitter niet echt een optie deze keer
ENGIE modelcontract zit bij mij op de SAP, dus met 0 verbruik en ~8000kWh teruglevering blijft het ook met de verhoogde tarieven nog steeds de beste keuze
Hoewel het verhogen van de vaste leveringskosten op zich toegestaan is is het aankaarten van de verhoogde tarieven voor niet-zonnepaneelbezitters bij de ACM nog een mogelijke route. Voor individuele gevallen lijkt me dit echter wel erg langzaam te gaan. Bij mij kwam er vorige keer pas een inhoudelijk reactie na het verzenden van een concept-dagvaarding. Dagvaarden lijkt me als (wel) zonnepaneelbezitter niet echt een optie deze keer

De acm maakt onderscheid in terugleverkosten & vaste leveringskosten:
Terugleverkosten zonnepanelen
Hebt u zonnepanelen? Steeds meer leveranciers vragen een bedrag voor het terugleveren van elektriciteit. In uw contract staat of uw leverancier terugleverkosten vraagt en hoe hoog deze kosten zijn.
Als we inzoomen op de volgende tekst:Vaste leveringskosten
De vaste leveringskosten hangen niet van uw verbruik af. Het is een vast bedrag dat u aan uw energieleverancier betaalt voor andere kosten die uw leverancier maakt, bijvoorbeeld administratiekosten. Deze vaste leveringskosten verschillen per energieleverancier.
Wat Engie nu dus wel doet. Op basis van verbruik de leveringskosten omhoog schroeven. “Je levert dus betaald meer”De vaste leveringskosten hangen niet van uw verbruik af.
Dus sluit ik een nieuw contract af zonder zonnepanelen
Een week na mijn contract zet ik m’n panelen aan - want dan heb ik ze weer.
Dan heb ik geen vaste leveringskosten die exorbitant hoog zijn.
Nee want het beding die het modelcontract zo interessant maakte te weten: je kWh prijs is ook je TLV zonder BTW etc. is niet meer af te sluiten. Dus ze hebben vooral onsCrazy- schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:40:
[...]
Dus sluit ik een nieuw contract af zonder zonnepanelen
Een week na mijn contract zet ik m’n panelen aan - want dan heb ik ze weer.
Dan heb ik geen vaste leveringskosten die exorbitant hoog zijn.
Hierbij de reactie van Engie op mijn vraag wat het teruglever tarief is.
Nu ben ik er snel uit.
Gezien dit tarief blijft Engie zeer concurrerend en doe ik niets.
Beste meneer, mevrouw Xxxxx
Op 28 mei 2024 hebben wij een e-mail ontvangen waarin je ons vraagt naar de tariefwijziging per 1 juli 2024.
Graag informeer ik je hierbij dat voor jou qua teruglevering inderdaad niets veranderd.
De tarieven die je rood hebt gemarkeerd zijn inderdaad het kale leveringstarief incl. BTW en excl. energiebelasting. Dus het kale normaal tarief is: € 0,19243 per kWh. En het kale dal tarief van: € 0,13560 per kWh.
Deze wijzigingen zullen per 1 juli automatisch verwerkt worden in jouw MijnENGIE app.
Ik vertrouw er op je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Nu ben ik er snel uit.
Op 28 mei 2024 hebben wij een e-mail ontvangen waarin je ons vraagt naar de tariefwijziging per 1 juli 2024.
Graag informeer ik je hierbij dat voor jou qua teruglevering inderdaad niets veranderd.
De tarieven die je rood hebt gemarkeerd zijn inderdaad het kale leveringstarief incl. BTW en excl. energiebelasting. Dus het kale normaal tarief is: € 0,19243 per kWh. En het kale dal tarief van: € 0,13560 per kWh.
Deze wijzigingen zullen per 1 juli automatisch verwerkt worden in jouw MijnENGIE app.
Wie heeft het over een modelcontract? 😊Oekol schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:58:
[...]
Nee want het beding die het modelcontract zo interessant maakte te weten: je kWh prijs is ook je TLV zonder BTW etc. is niet meer af te sluiten. Dus ze hebben vooral ons
Ik sluit gewoon een contract af zonder dat ik panelen zal hebben. Onder de mom. Ik heb ze weggehaald. Dan heb ik een tarief van €8.- pm
Prima … week later panelen aan en klaar?
Moet je ze wel even afmelden en weer aanmelden bij energieleveren.nlCrazy- schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:00:
[...]
Wie heeft het over een modelcontract? 😊
Ik sluit gewoon een contract af zonder dat ik panelen zal hebben. Onder de mom. Ik heb ze weggehaald. Dan heb ik een tarief van €8.- pm
Zou even goed de voorwaarden lezen mbt mogelijkheden die Engie heeft rondom aanpassen van de prijzen... In mijn 'oude' variabele contract staat dat ze op 1-7 en 1-1 de leveringskosten kunnen aanpassen.Crazy- schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:00:
[...]
TLV van overschot na salderen staat er ook apart in beschreven als zijnde kale leveringstarief, weet niet of ze dat ook 'zomaar' kunnen aanpassen. In de mail van november (die ze later hebben teruggetrokken nav politieke besluitvorming omtrent salderen) werd die TLV echter wel gewoon aangepast naar 4 cent/kWh.
[ Voor 31% gewijzigd door THM0 op 30-05-2024 16:26 ]
Dit is wanneer je een bestaand contract door laat lopen neem ik aan?montebaldo55 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:59:
Hierbij de reactie van Engie op mijn vraag wat het teruglever tarief is.
Nu ben ik er snel uit.
En wat doen ze met de vaste leveringskosten dan, ik heb op dit moment nog €6,79 per maand.
@ASW1
Dat wordt 1.32 per dag globaal 480 per jaar.
Dat wisten we toch al.
Maar heb nu bevestigd gekregen dat de tlv blijft bestaan.
Dus blijf gewoon bij Engie.
Vgl mij is er geen betere als je veel terug levert.
Maar dit is vast niet het einde.
Rust op dit gebied is gewoon utopie.
Politiek kun je ook niet op aan. Bedenken zo wat nieuws.
Zie BBB 3 mnd geleden: stemming 1e kamer Salderen blijft bestaan.
Recent schaffen ze het af over 2 jaar
Dat wordt 1.32 per dag globaal 480 per jaar.
Dat wisten we toch al.
Maar heb nu bevestigd gekregen dat de tlv blijft bestaan.
Dus blijf gewoon bij Engie.
Vgl mij is er geen betere als je veel terug levert.
Maar dit is vast niet het einde.
Rust op dit gebied is gewoon utopie.
Politiek kun je ook niet op aan. Bedenken zo wat nieuws.
Zie BBB 3 mnd geleden: stemming 1e kamer Salderen blijft bestaan.
Recent schaffen ze het af over 2 jaar
Kaal enkeltarief bij ENGIE wordt dan 15,9 cent inclusief btw, dus daar houd ik dan als terugleververgoeding 13,1 cent aan over.
Weliswaar meer dan de 11,5 cent ik per 1 juli bij Greenchoice ga krijgen, maar bij GC ga ik maar €93,42 vaste leveringskosten betalen.
Het verschil in vaste leveringskosten is dan €387, en om dat verschil goed te maken moet ik dus 25.800 kWh terugleveren voor een break even tussen ENGIE en Greenchoice.
Dat ga ik op geen stukken na redden dus ik ga GC niet proberen te cancellen om mijn ENGIE contract te houden.
Of kan iemand nog een andere reden verzinnen om aan mijn oude ENGIE voorwaarden vast te houden?
Weliswaar meer dan de 11,5 cent ik per 1 juli bij Greenchoice ga krijgen, maar bij GC ga ik maar €93,42 vaste leveringskosten betalen.
Het verschil in vaste leveringskosten is dan €387, en om dat verschil goed te maken moet ik dus 25.800 kWh terugleveren voor een break even tussen ENGIE en Greenchoice.
Dat ga ik op geen stukken na redden dus ik ga GC niet proberen te cancellen om mijn ENGIE contract te houden.
Of kan iemand nog een andere reden verzinnen om aan mijn oude ENGIE voorwaarden vast te houden?
Members only:
Inloggen
ASW1 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:19:
Kaal enkeltarief bij ENGIE wordt dan 15,9 cent inclusief btw, dus daar houd ik dan als terugleververgoeding 13,1 cent aan over.
Members only:
Inloggen
Voor na 1 juli is dit misschien wel gunstiger, maar ik vermoed met de prijsstijging daarna dat je dan wel ongunstiger uit bent omdat de koppeling weg is. Misschien nog iets om in het achterhoofd te houden.ASW1 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:19:
Voor onze situatie (15 MWh per jaar) blijf ik wel bij Engie.
Klopt maar mensen met grotere installaties hebben vaak een hoog/laag tarief. Op beide telwerken ben ik netto terugleveraar maar veruit het meeste op normaaltarief. Die is per 1 juli 15,9 netto TLV. Dan hoef je nog 'maar' 8600kwh terug te leveren.ASW1 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:19:
Nu ben ik het even kwijt, ik dacht dat 15,9 cent het kale enkeltarief incl. btw werd vanaf 1 juli?dvl-2 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:51:
[...]
Klopt maar mensen met grotere installaties hebben vaak een hoog/laag tarief. Op beide telwerken ben ik netto terugleveraar maar veruit het meeste op normaaltarief. Die is per 1 juli 15,9 netto TLV. Dan hoef je nog 'maar' 8600kwh terug te leveren.
Ik heb ook een SAP en een schakelaar, dus ik zou evt. kunnen terugleveren op normaaltarief bij Engie en met daltijden salderen via enkeltarief op de PAP op GC contract.
@ASW1
Het is onderhand zo complex geworden dat ieder zijn eigen keus gaat maken.
Hetzelfde zie je bij de zorgverzekeringen.
Ben benieuwd hoe jij aan de 25.800kw komt om 380 euro goed te maken.
Als je veel terug levert gaat dat m.i
niet op en net zoals Uploader net schrijft
blijf ik bij Engie.
Als de prijzen op enig moment weer gaan stijgen wordt het nog lucratiever.
Het is onderhand zo complex geworden dat ieder zijn eigen keus gaat maken.
Hetzelfde zie je bij de zorgverzekeringen.
niet op en net zoals Uploader net schrijft
blijf ik bij Engie.
Correct en heel toevallig is het normaal dubbel tarief 15,9 cent excl btw.ASW1 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:57:
[...]
Nu ben ik het even kwijt, ik dacht dat 15,9 cent het kale enkeltarief incl. btw werd vanaf 1 juli?
Ik ging uit van een verschil in terugleververgoeding tussen mijn GC contract (11,5 ct tot 1 juli 2027) en mijn Engie contract (kaal tarief=TLV tot in de eeuwigheid wat vanaf 1 juli dan 13,1 ct zou zijn onder enkeltarief)montebaldo55 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:03:
@ASW1
niet op en net zoals uploaden blijf ik bij Engie.
1,6 cent verschil in het voordeel van Engie waarmee het verschil in vaste leveringskosten van 380 euro moet goedgemaakt worden.
380 euro gedeeld door 1,6 cent is 23.750 kWh (correctie dus geen 25.800)
Ah dat verklaart idd mijn verwarring.dvl-2 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:04:
[...]
Correct en heel toevallig is het normaal dubbel tarief 15,9 cent excl btw.
Pfff €1,32154 euro per dag vaste kostenvergoeding. Dat is bijna €500 per jaar en dan heb je nog geen kilowattuur afgenomen of teruggeleverd danwel gas verbruikt.
Ik gebruik meer energie dan ik teruglever, maar leun hierbij natuurlijk wel op de salderingsregeling. Het blijft waarschijnlijk nog wel interessant om bij engie te blijven ondanks dat. Je weet in ieder geval waar je aan toe bent - zelfs al is het geen leuk nieuws.
Ik gebruik meer energie dan ik teruglever, maar leun hierbij natuurlijk wel op de salderingsregeling. Het blijft waarschijnlijk nog wel interessant om bij engie te blijven ondanks dat. Je weet in ieder geval waar je aan toe bent - zelfs al is het geen leuk nieuws.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Als je meer gebruikt dan teruglevert snap ik niet dat je bij Engie blijft, dan heb je toch niets aan de gekoppelde TLV?Sebazzz schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:35:
Pfff €1,32154 euro per dag vaste kostenvergoeding. Dat is bijna €500 per jaar en dan heb je nog geen kilowattuur afgenomen of teruggeleverd danwel gas verbruikt.
Nee, maar met bijv Vattenvall ga ik ook 381 euro boete betalen. En dat bovenop hun vaste kosten.Novax schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:39:
[...]
Als je meer gebruikt dan teruglevert snap ik niet dat je bij Engie blijft, dan heb je toch niets aan de gekoppelde TLV?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Oké, nieuw contract, dan "verdien" je maandelijks de leveringskosten zolang je de zonnepanelen niet meer gaat benutten.Crazy- schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:00:
[...]
Maar let op, bij Engie staat al vermeld dat, bij plaatsen van zonnepanelen tijdens de looptijd van de overeenkomst, bij nieuwe contracten dezelfde terugleveringsvoorwaarden en tarieven zullen gelden.
Dan heb je èn de koppeling TLV niet meer en je gaat €0,115 betalen per iedere teruggeleverde kWh en krijgt €0,125 TLV voor je saldo nà saldering, dus dan moet je nog een behoorljk overschot hebben wil je op enig moment weer €0,01 TLV ontvangen en heeeeeel veel overschot om de vaste leverkosten terug te verdienen.
Zet dat eens af tegen je huidige vergoeding(en), dan kun je jezelf een realistischer beeld vormen.
Tenzij je je zonnepanelen nooit meer gaat aansluiten....
Mijn 1-jarig Engie contract is per 29-5 omgezet naar een contract met variabele tarieven.
Is onderstaand voor mij ook al van toepassing per 29-5?
Vanaf 28 mei 2024 voert ENGIE terugleverkosten in voor nieuwe klanten en klanten die mogen verlengen.
Vanaf 28 mei 2024 voert ENGIE terugleverkosten in voor nieuwe klanten en klanten die mogen verlengen.
Welke voorwaarden waren van toepassing op je contract? Gezien de datum ga ik er van uit dat je de koppeling TLV aan het kale levertarief hebt.PSP123 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:58:
Mijn 1-jarig Engie contract is per 29-5 omgezet naar een contract met variabele tarieven.
Kijk je contract er eens op na.
Zou je de tarieven hier willen delen alsjeblieft?
Mochten er nog mensen bezwaar willen maken tegen de verhoging van de vaste kosten van het modelcontract, dan heb ik ene opzetje gemaakt voor een brief.
Kunnen jullie hiernaar kijken en je mening geven zodat ik de brief kan verbeteren?
----------
Beste meneer/mevrouw,
Op [datum] stuurde u mij een email. Daarin staat dat u mijn modelcontract met variabele tarieven wilt wijzigen. Daarbij zit de voornaamste verandering in de verhoging van de vaste leveringskosten elektriciteit. Ik ga niet akkoord met uw voorstel.
Wat is het probleem?
Ik heb een modelcontract met u voor de levering van energie tegen variabele tarieven. Hierin kunnen de leveringskosten wijzigen op 1 januari en 1 juli en volgen de marktontwikkeling. Het probleem is de extreme prijsverhoging van de vaste kosten van 120 euro p/j naar 482,40 euro p/j. Dit al na een prijsverhoging op 1-1-2024 van 80 euro p/j/ naar 120 p/j.
De vaste leveringskosten, zo stelt de ACM, is een vast bedrag dat aan uw energieleverancier wordt betaald voor andere kosten die uw leverancier maakt, bijvoorbeeld administratiekosten.
De verklaring die u geeft voor de verhoging van de vaste kosten is te lezen in uw email:
“Wanneer je stroom opwekt en teruglevert aan het stroomnet, brengt dat kosten met zich mee. Die extra kosten ontstaan onder andere als er meer of minder wordt opgewekt dan verwacht; hierdoor raakt het elektriciteitsnet uit balans. Tot nu toe betaalden al onze klanten mee aan deze extra kosten. ENGIE wil dit eerlijker verdelen door een deel van deze extra kosten alleen door te berekenen aan klanten met zonnepanelen. Dit doen we om de kosten te kunnen dekken. We verhogen daarom per 1 juli 2024 de vaste leveringskosten.”
Als gevolg van bovenstaande heb ik 2 bezwaren tegen de extreme prijsverhoging van de vaste leveringskosten:
• Volgens de wettelijke voorwaarden die gesteld worden aan het modelcontract is het niet toegestaan terugleverkosten in rekening te brengen. Door het verhogen van de vast leveringskosten dekt u dus de door u gestelde extra kosten wanneer je stroom opwekt en teruglevert aan het stroomnet. U misbruikt de vaste leveringskosten voor het indirect heffen van terugleverkosten. Dit is onjuist.
• Reeds op 1-1-2024 heeft u een prijsverhoging van de vaste leveringskosten doorgevoerd van 50%. Sinds deze verhoging zijn er voor zover mij bekend geen marktontwikkelingen geweest die een verder verhoging met 400% rechtvaardigen. Zeker wanneer er gekeken wordt naar de vaste leveringskosten van een variabel contract, waarbij de kosten voor zonnepaneelbezitters 144 euro p/j en die zonder zonnepanelen 100 euro p/j is.
Wat verwacht ik van u?
Ik wil dat u de verhoging van de vaste leveringskosten ongedaan maakt. Ik wil dat u dit binnen 2 weken bevestigt per e-mail.
------------
Kunnen jullie hiernaar kijken en je mening geven zodat ik de brief kan verbeteren?
----------
Beste meneer/mevrouw,
Op [datum] stuurde u mij een email. Daarin staat dat u mijn modelcontract met variabele tarieven wilt wijzigen. Daarbij zit de voornaamste verandering in de verhoging van de vaste leveringskosten elektriciteit. Ik ga niet akkoord met uw voorstel.
Wat is het probleem?
Ik heb een modelcontract met u voor de levering van energie tegen variabele tarieven. Hierin kunnen de leveringskosten wijzigen op 1 januari en 1 juli en volgen de marktontwikkeling. Het probleem is de extreme prijsverhoging van de vaste kosten van 120 euro p/j naar 482,40 euro p/j. Dit al na een prijsverhoging op 1-1-2024 van 80 euro p/j/ naar 120 p/j.
De vaste leveringskosten, zo stelt de ACM, is een vast bedrag dat aan uw energieleverancier wordt betaald voor andere kosten die uw leverancier maakt, bijvoorbeeld administratiekosten.
De verklaring die u geeft voor de verhoging van de vaste kosten is te lezen in uw email:
“Wanneer je stroom opwekt en teruglevert aan het stroomnet, brengt dat kosten met zich mee. Die extra kosten ontstaan onder andere als er meer of minder wordt opgewekt dan verwacht; hierdoor raakt het elektriciteitsnet uit balans. Tot nu toe betaalden al onze klanten mee aan deze extra kosten. ENGIE wil dit eerlijker verdelen door een deel van deze extra kosten alleen door te berekenen aan klanten met zonnepanelen. Dit doen we om de kosten te kunnen dekken. We verhogen daarom per 1 juli 2024 de vaste leveringskosten.”
Als gevolg van bovenstaande heb ik 2 bezwaren tegen de extreme prijsverhoging van de vaste leveringskosten:
• Volgens de wettelijke voorwaarden die gesteld worden aan het modelcontract is het niet toegestaan terugleverkosten in rekening te brengen. Door het verhogen van de vast leveringskosten dekt u dus de door u gestelde extra kosten wanneer je stroom opwekt en teruglevert aan het stroomnet. U misbruikt de vaste leveringskosten voor het indirect heffen van terugleverkosten. Dit is onjuist.
• Reeds op 1-1-2024 heeft u een prijsverhoging van de vaste leveringskosten doorgevoerd van 50%. Sinds deze verhoging zijn er voor zover mij bekend geen marktontwikkelingen geweest die een verder verhoging met 400% rechtvaardigen. Zeker wanneer er gekeken wordt naar de vaste leveringskosten van een variabel contract, waarbij de kosten voor zonnepaneelbezitters 144 euro p/j en die zonder zonnepanelen 100 euro p/j is.
Wat verwacht ik van u?
Ik wil dat u de verhoging van de vaste leveringskosten ongedaan maakt. Ik wil dat u dit binnen 2 weken bevestigt per e-mail.
------------
Lijkt mij prima verwoord. Daarnaast een ander punt, dat ze aangeven dat ze deze verhoging willen verhalen op mensen met zonnepanelen. Maar dit is bij modelcontracten niet mogelijk, omdat de tarieven voor iedereen gelijk zijn. Dus mensen zonder zonnepanelen gaan deze exorbitante verhoging ook betalen.Nielska schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:10:
Mochten er nog mensen bezwaar willen maken tegen de verhoging van de vaste kosten van het modelcontract, dan heb ik ene opzetje gemaakt voor een brief.
----------
Beste meneer/mevrouw,
Wat is het probleem?
Wat verwacht ik van u?
------------
Ook ga ik denk iets toevoegen dat ik hiervan ook melding heb gedaan bij de ACM en Consuwijzer.
Gedaan!
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Bij vergelijkers vind je toch wel gunstigere, denk ik zo.Sebazzz schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 06:55:
[...]
Nee, maar met bijv Vattenvall ga ik ook 381 euro boete betalen. En dat bovenop hun vaste kosten.
Mikeol schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:25:
[...]
Lijkt mij prima verwoord. Daarnaast een ander punt, dat ze aangeven dat ze deze verhoging willen verhalen op mensen met zonnepanelen. Maar dit is bij modelcontracten niet mogelijk, omdat de tarieven voor iedereen gelijk zijn. Dus mensen zonder zonnepanelen gaan deze exorbitante verhoging ook betalen.
Ook ga ik denk iets toevoegen dat ik hiervan ook melding heb gedaan bij de ACM en Consuwijzer.
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
Peet-je schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:39:
[...]
Welke voorwaarden waren van toepassing op je contract? Gezien de datum ga ik er van uit dat je de koppeling TLV aan het kale levertarief hebt.
Kijk je contract er eens op na.
Zou je de tarieven hier willen delen alsjeblieft?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Uu3Dsj1j8MgG3aS8xopNlZOk.jpg?f=user_large)
Dit is niet normaal zeg! Die eerste verhoging: OK. Maar nu nog een keer?? Weet iemand raad?
Ik heb een overschot aan elektra (ongeveer 3000 kWh)..
Vandaag nog overstappen naar Essent.(per 1juni ook kosten) of andere partij.turkeyhakan schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:53:
Dit is niet normaal zeg! Die eerste verhoging: OK. Maar nu nog een keer?? Weet iemand raad?
3 jarig bij Media markt of 1 jarig online.
Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde
Members only:
Inloggen
Op die paar hardnekkige na dan...
Ik heb overigens nog helemaal niets gehoord over verhoogde vaste leverkosten, zou een (2e inmiddels) lopende zaak bij de geschillencommissie daarmee te maken kunnen hebben?
Ik zit ferm op engie open 2022.1
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
Ik zit ook op 2022.1, heb vandaag de mail gehad dat mijn tarief van 0,38 naar 0,26 gaat en mijn vaste leverkosten van 0,32 naar 1,32
Niet geheel toevallig (?) vandaag gebeld door Greenchoice (nog vóór ik de mail ontving)
Gezien de TLV en mijn teruglevering van ~4000kwh ga ik dan toch nog jaarlijks geld terugkrijgen, mijn vaste kosten gaan dan naar 481 euro.
Vervelend, maar zolang ik nog steeds een nagenoeg 0 (of minder) rekening voor stroom heb vind ik het allemaal in principe al mooi. Hoe dan ook gaan we er allemaal niet aan ontkomen. Het beleid van de afgelopen jaren zorgt er nu voor dat de rem hard gaat op groene energie en de consument is de klos.
MIsschien morgen even snel een mail de deur uit als protest.
Hoe zit het eigenlijk met al die boeren - en zonneparken - hier in de buurt; stallen met 1000 panelen erop zijn geen uitzondering. Ik neem aan dat die er allemaal goed aan verdienen? Zijn die - commerciele bedrijven - niet nog veel meer de oorzaak van de grote stroompieken waar wij nu voor gaan betalen?
Goed, niet voor dit topic
Niet geheel toevallig (?) vandaag gebeld door Greenchoice (nog vóór ik de mail ontving)
Gezien de TLV en mijn teruglevering van ~4000kwh ga ik dan toch nog jaarlijks geld terugkrijgen, mijn vaste kosten gaan dan naar 481 euro.
Vervelend, maar zolang ik nog steeds een nagenoeg 0 (of minder) rekening voor stroom heb vind ik het allemaal in principe al mooi. Hoe dan ook gaan we er allemaal niet aan ontkomen. Het beleid van de afgelopen jaren zorgt er nu voor dat de rem hard gaat op groene energie en de consument is de klos.
MIsschien morgen even snel een mail de deur uit als protest.
Hoe zit het eigenlijk met al die boeren - en zonneparken - hier in de buurt; stallen met 1000 panelen erop zijn geen uitzondering. Ik neem aan dat die er allemaal goed aan verdienen? Zijn die - commerciele bedrijven - niet nog veel meer de oorzaak van de grote stroompieken waar wij nu voor gaan betalen?
Goed, niet voor dit topic
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
Dus dit de juiste weg: Nielska in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"
[ Voor 25% gewijzigd door esphome op 31-05-2024 20:20 . Reden: Link geplaatst naar klacht/bezwaar ]
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
Hopelijk ben je al naar Mediamarkt gereden. Anders hier nog wat mogelijkheden (waarschijnlijk alleen vandaag nog...): Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"turkeyhakan schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:53:
Dank!DeHollander schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:12:
[...]
Vandaag nog overstappen naar Essent.(per 1juni ook kosten) of andere partij.
Mediamarkt was al dicht, maar online lukte het mij nog voor 1 jaar.
vaste leveringskosten 10,99 Euro per maand, 5,5 cent TLV. Een jaar geleden kreeg ik nog 10 keer zo veel
Je kan eventueel ook nog voor de 3j Greenchoice gaan.ceka schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:53:
[...]
Dank!
vaste leveringskosten 10,99 Euro per maand, 5,5 cent TLV. Een jaar geleden kreeg ik nog 10 keer zo veel
Let op!ceka schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:53:
[...]
Dank!
Aan de telefoon bij mij gaven ze aan geen terugleverkosten!
Krijg net de email met bevestiging.
Staat er onder de tarieven bij toelichting:
Elektriciteit: Bij enkeltarief is het tarief altijd gelijk. Het maakt niet uit op welk tijdstip de stroom wordt verbruikt. Bij dubbeltarief gebruiken we twee
tarieven. Het daltarief is van toepassing op het verbruik in de uren van 21:00 tot 07:00 uur (Noord-Brabant en Limburg) of van 23:00 tot 07:00 uur
(overige provincies) op werkdagen, en in alle uren in het weekeinde en op Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag, tweede
Pinksterdag en eerste en tweede Kerstdag. Het normaaltarief is van toepassing op het verbruik in alle overige uren. Het dubbeltarief voor elektriciteit
is uitsluitend mogelijk in combinatie met een slimme meter.
Wij salderen de duurzame stroom die wordt opgewekt tegen hetzelfde tarief als de stroom die van ons wordt afgenomen, namelijk het leveringstarief
inclusief energiebelasting en btw. Indien meer wordt terug geleverd dan verbruikt, dan geldt voor het meerdere het teruglevertarief boven verbruik,
dat gelijk is aan € 0,05500 per kWh (geen btw).
Wij brengen terugleverkosten in rekening als er teruglevering van stroom op je meter wordt geregistreerd. ten vind je
in een tabel in de bijlage bij je energiecontract.
De definitieve terugleverkosten zie je terug op je jaarrekening of eindrekening. Deze kosten bepalen we op basis van de daadwerkelijk geregistreerde
teruglevering.
Morgen maar weer bellen
Tabel heb ik niet ontvangen! Kan nog 14 dage ontbinden

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde
Is al veel besproken, zie Step-han in "De zonnepanelen-boete" en meer in dat topicDeHollander schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 22:12:
[...]
Let op!
Aan de telefoon bij mij gaven ze aan geen terugleverkosten!
Krijg net de email met bevestiging.
Staat er onder de tarieven bij toelichting:
Elektriciteit: Bij enkeltarief is het tarief altijd gelijk. Het maakt niet uit op welk tijdstip de stroom wordt verbruikt. Bij dubbeltarief gebruiken we twee
tarieven. Het daltarief is van toepassing op het verbruik in de uren van 21:00 tot 07:00 uur (Noord-Brabant en Limburg) of van 23:00 tot 07:00 uur
(overige provincies) op werkdagen, en in alle uren in het weekeinde en op Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag, tweede
Pinksterdag en eerste en tweede Kerstdag. Het normaaltarief is van toepassing op het verbruik in alle overige uren. Het dubbeltarief voor elektriciteit
is uitsluitend mogelijk in combinatie met een slimme meter.
Wij salderen de duurzame stroom die wordt opgewekt tegen hetzelfde tarief als de stroom die van ons wordt afgenomen, namelijk het leveringstarief
inclusief energiebelasting en btw. Indien meer wordt terug geleverd dan verbruikt, dan geldt voor het meerdere het teruglevertarief boven verbruik,
dat gelijk is aan € 0,05500 per kWh (geen btw).
Wij brengen terugleverkosten in rekening als er teruglevering van stroom op je meter wordt geregistreerd. ten vind je
in een tabel in de bijlage bij je energiecontract.
De definitieve terugleverkosten zie je terug op je jaarrekening of eindrekening. Deze kosten bepalen we op basis van de daadwerkelijk geregistreerde
teruglevering.
Morgen maar weer bellen
Tabel heb ik niet ontvangen! Kan nog 14 dage ontbinden
Nooit een brief of mail gehad van Engie over de tarieven na afloop van mn contract. Zie nu dat ik 4 cent krijg na salderen én vaste leveringskosten ga betalen van 383 pj.
Was er al bang voor, had Greenchoice al afgesloten. Helaas, tot zover die gouden koppeling.
Was er al bang voor, had Greenchoice al afgesloten. Helaas, tot zover die gouden koppeling.
Ik ga liever niet naar Essent voor mijn stroom i.v.m. lage TLV.DeHollander schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:12:
[...]
Vandaag nog overstappen naar Essent.(per 1juni ook kosten) of andere partij.
Die is overal laag. Maar Essent had, bij die aanbieding, geen TLK (terugleverkosten). En dat voor 3 jaar vast.turkeyhakan schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:54:
[...]
Ik ga liever niet naar Essent voor mijn stroom i.v.m. lage TLV.
Nu zijn er nog ge GC-links, die volgens mij nog gewoon werken. Wel een nog lagere TLV.
TLV is nu niet het probleem maar de TLK! En die waren tot vandaag bij Essent 0€turkeyhakan schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:54:
[...]
Ik ga liever niet naar Essent voor mijn stroom i.v.m. lage TLV.
Moest bij Engie 365€ meer gaan betalen. met een TLV 0,159 was het voor mij niet interessant om te blijven!
365/0,159= 2295Kwh Dus ik moest na Salderen 2300Kwh overhouden om op nul uit te komen.
Bij Essent heb ik die kosten niet. Die 2300Kwh heb ik dus om mee te spelen.
125€ retour of weg salderen, maar niet het risico dat ik moet gaan bij betalen als we een slechte PV opbrengst hebben.
Het is een samenspel van TLV en TLK en compleet afhankelijk van verbruik/opbrengst. De uitkomst kan dus voor iedereen anders zijn.DeHollander schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:22:
[...]
TLV is nu niet het probleem maar de TLK! En die waren tot vandaag bij Essent 0€
Ik voed 8000kwh in - de €400 die Engie daar in het modelcontract voor vraagt maakt een TLK van 5 cent. Daarnaast is de TLV 15,9c (2022.1 voorwaarden). Prima deal imo.
Let op:
Uitkomst van het harde werk van Floppus:
Floppus in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"
Uitkomst van het harde werk van Floppus:
Floppus in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"