ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Bij een TLV-koppeling (zoals bij 2022.1) zal Engie toch het contract zo maken dat het niet meer interessant is, bijvoorbeeld door hele hoge leveringskosten te rekenen? Er is nu nog een aanbod van Greenchoice 3 jaar vast zonder terugleverboete, wel is de terugleververgoeding nog maar 5 cent. De komende 3 jaar geen gedoe (= boete) is ook wel fijn. Ik heb pas sinds dit jaar netto-opwek, dus nog niet heel ervaren hierin. Wat is het advies van de meer ervaren mensen?
[ Voor 36% gewijzigd door manusjevanalles op 18-03-2024 21:04 ]
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
manusjevanalles schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:00:
[...]
Bij een TLV-koppeling (zoals bij 2022.1) zal Engie toch het contract zo maken dat het niet meer interessant is, bijvoorbeeld door hele hoge leveringskosten te rekenen? Er is nu nog een aanbod van Greenchoice 3 jaar vast zonder terugleverboete, wel is de terugleververgoeding nog maar 5 cent. De komende 3 jaar geen gedoe (= boete) is ook wel fijn. Ik heb pas sinds dit jaar netto-opwek, dus nog niet heel ervaren hierin. Wat is het advies van de meer ervaren mensen?
Als je voor zekerheid wil gaan, is Greenchoice zeker een optie.
Met 5 cent kijk ik het eerst gewoon nog even aan.
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
In de basis komt het er op neer dat ik een berekening per tariefsperiode van de netto kWhs heb, en vervolgens één waar deze tegen de periodetarieven worden opgezet. Het totaal is dan de afrekening.
Maar ik heb voorbij zien komen dat Engie het niet goed berekend - en ik ga er vanuit dan bij mij ook niet - maar kan dat niet meer terugvinden.
Het vetgedrukte is dus precies waarover ik met Engie in contact wilde treden (hetzij chat of telefonisch), en deze koppeling is volgens de klantenservice absoluut niet van toepassing bij een stilzwijgend verlengen/niet accepteren van het aanbod. Ik zou terugvallen naar 4 cent teruglevering... En eigenlijk heb ik geen zin om dat uit te proberen met alle overige omstandigheden waarmee Engie momenteel bezig isPeet-je schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:27:
[...]
Bij non-aanbod wordt het contract toch automatisch stilzwijgend voortgezet.
Maandelijks opzegbaar weliswaar, maar met handhaving van koppeling TLV (indien deze koppeling in je voorwaarden staan).
Dat is dus het hele punt, wat ze zeggen klopt niet.mirandajh schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:49:
[...]
Het vetgedrukte is dus precies waarover ik met Engie in contact wilde treden (hetzij chat of telefonisch), en deze koppeling is volgens de klantenservice absoluut niet van toepassing bij een stilzwijgend verlengen/niet accepteren van het aanbod. Ik zou terugvallen naar 4 cent teruglevering... En eigenlijk heb ik geen zin om dat uit te proberen met alle overige omstandigheden waarmee Engie momenteel bezig is
Het enige wat wijzigt zijn de tarieven. De rest van het contract en de voorwaarden blijft gelijk.
Dat is het hele punt waarom dit is begonnen
All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation
Het is goed om het laatste stuk van het innova tlv topic te lezen. De geschillencommissie ziet dit anders ondanks dat het juridisch klopt. De geschillencommissie zal echter ook een bepaald interpretatierecht hebben.Hvdbnl schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:35:
[...]
Dat is dus het hele punt, wat ze zeggen klopt niet.
Het enige wat wijzigt zijn de tarieven. De rest van het contract en de voorwaarden blijft gelijk.
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn in het normale leven al twee heel verschillende dingen, en met de gang van zaken de laatste tijd (zie idd ook het stuk van Innova en geschillencommissie), zie ik hier zelf alleen maar meer fundamenteel gedoe van komen. Dus inderdaad, wat doe je dan... (en ik ben nog hevig aan het twijfelen, laat dat duidelijk zijnHvdbnl schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:35:
[...]
Dat is dus het hele punt, wat ze zeggen klopt niet.
:strip_exif()/f/image/RkxXlvk1Snhp21w50TWDiCOA.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu op zoek naar aantrekkelijker aanbod.....
Vandaag bericht ontvangen van de geschillencommissie.Homer-Simpson schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:37:
Vandaag bericht ontvangen van Engie dat ze de geschillencommissie niet bevoegd acht in mijn zaak. De reden hiervoor is dat ik een overeenkomst heb van onbepaalde duur en afgelopen jaarnota rond de € 2.400,- negatief was. In de redenatie van Engie overstijgd de waarde van mijn geschil daarmee het maximale bedrag van € 5.000,-. Ik ben het hier uiteraard niet mee eens en dat heb ik zowel Engie als de geschillencommissie laten weten. Ben benieuwd naar het vervolg en het standpunt van de commissie zelf.
UPDATE: Hieronder het bericht van Engie.
***members only***
Er komt dus een zittingGeachte heer xxxx,
Wij hebben het standpunt van de andere partij ontvangen.
De andere partij is van mening dat de Commissie uw klacht niet verder kan behandelen. Wij hebben de Commissie gevraagd zich tijdens de inhoudelijke behandeling ook hierover te buigen.
@Homer-Simpson
Was te verwachten n.a.v. de innova uitspraak, ware het niet dat de innova contracten (dacht ik) nét anders waren dan Engie.efvee schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:27:
Situatie: vast contract Engie 1 jaar met TLV = levering (2022.1), loopt af op 2 juni 2024. Na salderen nog 2000kWh over á ongeveer €0,25, wordt via voorgesteld verlengaanbod €0,04 plus hoge leverkosten van €265 ipv €90😡. Op mijn mail met daarin protest op hun voornemen om koppeling TLV en levering los te laten, krijg ik binnen 1 minuut eerst een algemene afwijzing. Ik geef nogmaals aan het hiermee niet eens te zijn en wil dat mijn reactie besproken wordt met manager mevrouw Plas. Onderstaande (uitgebreide maar teleurstellende) reactie kreeg ik.
[Afbeelding]
Nu op zoek naar aantrekkelijker aanbod.....
Geschillencommissie moet je hier niet voor wezen, die praten met de maatschappijen mee. Iedereen (ik denk ook de modelcontracten) krijgen straks met deze discussie te maken.
Potje maken voor advocaat/rechtbank?
Er staat echt stilzwijgend verlengd. Van een professionele partij die op dit punt ook had kunnen schrijven dat je overgaat naar variabel contract (omgezet), mag je duidelijkheid in het contract verwachten.
Je kunt nog steeds 3 jaar vast afsluiten bij Greenchoice maar helaas is de TLV wel minder aantrekkelijk geworden (5 ct vs 11.5 ct). Ligt er natuurlijk wel aan of je netto teruglevert of verbruikt wat voor jou het beste is qua leverancier.
14350 Wp Solaredge | Techneco Elga 5 kW HWP | Tosot Airco x 2 | Renault Zoe '17 | Volvo XC60 '24
Is dat behoudens de lage tlv verder interessant? Dus salderen op contractjaarbasis (en niet per seizoen of per tariefperiode) en geen hogere vaste kosten?Fbuijzen schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:43:
Vervelend om te lezen dat Engie zo probeert van deze voorwaarden af te komen. Hier was ik al bang voor gezien eerdere berichtgeving. Daarom wel extra blij dat ik overga naar Greenchoice 3 jaar vast via energie cooperaties.
Je kunt nog steeds 3 jaar vast afsluiten bij Greenchoice maar helaas is de TLV wel minder aantrekkelijk geworden (5 ct vs 11.5 ct). Ligt er natuurlijk wel aan of je netto teruglevert of verbruikt wat voor jou het beste is qua leverancier.
Dat is jammer. Vind het wel een mooi contract. Hier tot en met 30 mei/Randy1800 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 21:56:
[...]
Was te verwachten n.a.v. de innova uitspraak, ware het niet dat de innova contracten (dacht ik) nét anders waren dan Engie.
Geschillencommissie moet je hier niet voor wezen, die praten met de maatschappijen mee. Iedereen (ik denk ook de modelcontracten) krijgen straks met deze discussie te maken.
Potje maken voor advocaat/rechtbank?![]()
Er staat echt stilzwijgend verlengd. Van een professionele partij die op dit punt ook had kunnen schrijven dat je overgaat naar variabel contract (omgezet), mag je duidelijkheid in het contract verwachten.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Drie jaar vast dus dan wordt er in principe per contractjaar gesaldeerd op basis van een vaste energie prijs. Vaste kosten zijn nu iets hoger bij Greenchoice maar niet zo hoog als veel andere leveranciers. En ze hebben nu dal en normaal tarief gewisseld, als je enkel tarief kiest maakt dat verder niet uit.manusjevanalles schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:02:
[...]
Is dat behoudens de lage tlv verder interessant? Dus salderen op contractjaarbasis (en niet per seizoen of per tariefperiode) en geen hogere vaste kosten?
14350 Wp Solaredge | Techneco Elga 5 kW HWP | Tosot Airco x 2 | Renault Zoe '17 | Volvo XC60 '24
Is dat een zekerheid dat bij dit contract per contractjaar wordt gesaldeerd ipv per verbruiksperiode?Fbuijzen schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:00:
[...]
Drie jaar vast dus dan wordt er in principe per contractjaar gesaldeerd op basis van een vaste energie prijs. Vaste kosten zijn nu iets hoger bij Greenchoice maar niet zo hoog als veel andere leveranciers. En ze hebben nu dal en normaal tarief gewisseld, als je enkel tarief kiest maakt dat verder niet uit.
Laatst bij Radar een aflevering gezien waarin Greenchoice uitgebreid werd besproken omdat ze onjuist salderen.
In die Radar aflevering ging het volgens mij om de jaarafrekening bij mensen met een variabel contract (per maand opzegbaar). Maar ook met een jaarcontract zou ik je jaarafrekening goed nakijken. Het is geen zekerheidje dat het goed gaat.PSP123 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 09:46:
[...]
Is dat een zekerheid dat bij dit contract per contractjaar wordt gesaldeerd ipv per verbruiksperiode?
Laatst bij Radar een aflevering gezien waarin Greenchoice uitgebreid werd besproken omdat ze onjuist salderen.
Gewoon rösti
Nee hoor, is echt per tariefsperiode dat er 2 verschillende tlv is gehanteerd.
Ben ook de jaarrekening aan 't ontcijferen. Deze periodes lijken me te kloppen vanwege het modelcontracten die elke 6 maanden aangepast kan worden lijkt me.turkeyhakan schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:08:
[...]
Nee hoor, is echt per tariefsperiode dat er 2 verschillende tlv is gehanteerd.
Die verschillende TLV heeft dan ook daarmee te maken gok ik dat die prijzen wisselen in die periodes?
:strip_exif()/f/image/yWEXrYdzBfWX1ntqmcW9eMGX.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb bewust normaal en dal gekozen zodat je als je tetuglevert een iets hoger bedrag per kWh hebt. Dat lijkt ook goed te zijn. Morgen even de aantallen vergelijken met de zonnepanelen en energy wizard app.
[ Voor 10% gewijzigd door Oekol op 30-03-2024 20:24 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik heb echt voor dezelfde tlv periode 2 keer een ander tarief voor normaal en 2 keer voor dal. 1 tarief incl btw en 1 tarief excl btw x 2Oekol schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:15:
[...]
Ben ook de jaarrekening aan 't ontcijferen. Deze periodes lijken me te kloppen vanwege het modelcontracten die elke 6 maanden aangepast kan worden lijkt me.
Die verschillende TLV heeft dan ook daarmee te maken gok ik dat die prijzen wisselen in die periodes?
[Afbeelding]
Heb bewust normaal en dal gekozen zodat je als je tetuglevert een iets hoger bedrag per kWh hebt. Dat lijkt ook goed te zijn. Morgen even de aantallen vergelijken met de zonnepanelen en energy wizard app.
Huh inderdaad. Ik heb bij elke periode twee normaal tarieven, 1 dal tarief. In dezelfde periode.turkeyhakan schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:31:
[...]
Ik heb echt voor dezelfde tlv periode 2 keer een ander tarief voor normaal en 2 keer voor dal. 1 tarief incl btw en 1 tarief excl btw x 2

Met elke eigen terug geleverde kWh.
[ Voor 5% gewijzigd door Oekol op 30-03-2024 21:28 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Maar het totaal daarvan is je teruglevering per tariefgroep (normaal of dal).Oekol schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:28:
[...]
Huh inderdaad. Ik heb bij elke periode twee normaal tarieven, 1 dal tarief. In dezelfde periode.
Met elke eigen terug geleverde kWh.
Ik weet niet of dit goed gaat. Er is bij mij ook geen rekening gehouden met het prijsplafond in 2023. Waarschijnlijk omdat ik meer heb geproduceerd.
Jazeker. In ieder geval totdat ik een uitspraak heb van de geschillencommissie. Toevallig vandaag bericht ontvangen dat ze het erg druk hebben en daarom nog geen zittingsdatum hebben kunnen prikken.PSP123 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:08:
Zijn er nog mede tweakers die met een 2022.1 contract blijven zitten bij Engie?
Zie momenteel geen betere TLV deals in de markt dan mijn huidige contract.
Yes. Net jaarafrekening gehad.PSP123 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:08:
Al met al ben ik volgens mij nog steeds geen dief van m'n portemonnee. Maar ik heb het niet helemaal doorgerekend.
Jep. Wacht hier ook op een datum van zitting van de geschillencommissie.PSP123 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:08:
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
Welke terugleververgoeding krijg je dan nu na je jaarrekening?
Ik heb het volgende aanbod klaarstaan met ingang vanaf 25mei 2024.
Stroom
Per kWh
€ 0,30729
Terugleververgoeding na salderen
€ -0,04000
Vaste leveringskosten per maand
€ 22,08
-0,04 ?!PSP123 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 23:07:
[...]
Stroom
Per kWh
€ 0,30729
€ -0,04000
€ 22,08
Dus je moet betalen na salderen?
All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation
Nee,PSP123 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:08:
Geeb zin in een rechtszaak en geen zin in deze tarieven.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ik heb een modelcontract dus ik krijg geen aanbod dan toch? Heb in ieder geval niks formeel van ze gehad en de app nog niet bekeken. Sterker nog, m'n jaarrekening niet eens echt goed bekeken.PSP123 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 23:07:
[...]
Stroom
Per kWh
€ 0,30729
€ -0,04000
€ 22,08
Mijn modelcontract:PSP123 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 23:07:
[...]
Stroom
Per kWh
€ 0,30729
€ -0,04000
€ 22,08
:strip_exif()/f/image/Mad9tUEMBYhPpSXSdgnOBOqR.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn modelcontract:PSP123 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 23:07:
[...]
Stroom
Per kWh
€ 0,30729
€ -0,04000
€ 22,08
:strip_exif()/f/image/Mad9tUEMBYhPpSXSdgnOBOqR.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij aangang contract vorig jaar was:
Elektriciteit excl. btw (€) incl. btw (€) Stedin Netbeheer Utrecht 0,80270 0,97127
Dus dat lijkt niet mega verhoogd.
Het lijkt mij dat ze mijn gewoon niet zo'n worst willen voorhouden onder het mom dan weet ik ook niet waar ik over moet klagen?
Hier hetzelfde contract (alleen drie keer zo hoge netbeheerkosten wegens 3x35A).Oekol schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:23:
[...]
Mijn modelcontract:
[Afbeelding]
Bij aangang contract vorig jaar was:
Elektriciteit excl. btw (€) incl. btw (€) Stedin Netbeheer Utrecht 0,80270 0,97127
Dus dat lijkt niet mega verhoogd.
Volgende week een grondwaterpomp en beregeningsinstallatie plaatsen en later dit jaar een grondwarmtepomp, dan voorkomen we hopelijk komend jaar de discussie dat we meer dan 10mWh terugleveren en een bedrijf zouden zijn
ja oke, maar ik heb al weer 2 maanden een actuele situatie (niks gewijzigd bij ons) dus het moet prima mogelijk zijn om een maandbedrag te berekenen. Heb de indruk dat ze voorsorteren op de eerstvolgende mogelijkheid om dat bedrag van -1100 euro fors te verminderen.rube schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:43:
@Stefke Bij mij wijzigt het bedrag dat ze aangeven regelmatig, maar bij ons is het verbruik de afgelopen maanden door een nieuwe EV ook aardig gestegen. Ik had daarom de indruk dat ze dat bedrag af en toe aanpassen op basis van de actuele situatie en niet alleen meer aan de hand van het voorgaande jaar.
Gek genoeg staat er bij Stedin bij ons 1x50A en hebben we wel 3 fase maar denk dat 3x25A hetzelfde tarief dan is als 1x50A.pagani schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:55:
[...]
Hier hetzelfde contract (alleen drie keer zo hoge netbeheerkosten wegens 3x35A).
Volgende week een grondwaterpomp en beregeningsinstallatie plaatsen en later dit jaar een grondwarmtepomp, dan voorkomen we hopelijk komend jaar de discussie dat we meer dan 10mWh terugleveren en een bedrijf zouden zijn
Zeker! Waarom niet?PSP123 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:08:
Mijn laatste eindafrekening was -1386eur, en na discussie dat de manier van salderen niet op jaarbasis gaat nog eens 325 eur terug gehad.
Netto verbruik -3920 kWh en 24m3 gas (koken). Dat moet wel heel erg verslechteren wil ik ergens anders beter uit zijn.
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Zeker en afhankelijk waar ze over een maand mee komen (modelcontract) zal ik die koppeling met hand-en-tand verdedigen. Een rechtzaak starten kost niet veel geld en verdien ik in no-time terug (netto 6mwh teruglevering).PSP123 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:08:
Heeft iemand een idee of ik deze versie van de voorwaarden nog ergens kan vinden? Ik krijg ze namelijk op de site van Engie zelf niet gevonden.
Ik probeer me een beeld te vormen wat ik moet gaan doen als het contract straks afloopt, ik heb zo'n 10mwh teruglevering dus t is wel een dingetje.
I love it when a plan comes together!
Je mailbox?daansan schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:32:
Ik heb nog een Engie Opgewekt contract dat loopt tot November dit jaar, het loopt onder de Productvoorwaarden ENGIE Opgewerkt versie 2021.7.
Heeft iemand een idee of ik deze versie van de voorwaarden nog ergens kan vinden? Ik krijg ze namelijk op de site van Engie zelf niet gevonden.
Ik probeer me een beeld te vormen wat ik moet gaan doen als het contract straks afloopt, ik heb zo'n 10mwh teruglevering dus t is wel een dingetje.
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
Ik lever onder aan de streep maar 1000 á 1500 kwh terug, met die reden de twijfel of 3j vast Greenchoice zonder terugleverboete niet aantrekkelijker is.Robindd schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:16:
[...]
Zeker! Waarom niet?
Mijn laatste eindafrekening was -1386eur, en na discussie dat de manier van salderen niet op jaarbasis gaat nog eens 325 eur terug gehad.
Netto verbruik -3920 kWh en 24m3 gas (koken). Dat moet wel heel erg verslechteren wil ik ergens anders beter uit zijn.
ik had gezocht maar niet goed genoeg, hij zit inderdaad gewoon wat pagina's naar beneden in het contract. Excuses.
I love it when a plan comes together!
Gooi het allemaal in een excel en je hebt het redelijk snel duidelijk toch? Scheelt het momenteel erg weinig zou je voor de zekerheid van een 3j vast kunnen kiezen. Vermoed dat er bij Engie nog wel wat gestreden moet gaan worden komende tijdPSP123 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:55:
[...]
Ik lever onder aan de streep maar 1000 á 1500 kwh terug, met die reden de twijfel of 3j vast Greenchoice zonder terugleverboete niet aantrekkelijker is.
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Zo dan. Ik zit net te kijken op hun eigen website voor de huidige tarieven van het modelcontract - daar staan vaste kosten van €7,50 p/m icm zonnepanelen.PSP123 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:15:
Zijn de vaste kosten nu nog verder verhoogd
van 22.08 eu naar 31,97 eu met zonnepanelen?
Nu heb ik nog een modelcontract met de befaamde 2022.1 voorwaarden maar houd mn hart vast voor de discussie die ik nu al voel aankomen als ze volgende maand de nieuwe tarieven bekend maken.
Hoi, ik heb ook wat discussie mbt die saldering die ze toepassen. Maar ik kan gewoon niet helemaal helder krijgen of het niu goed gaat. Zou je mij jouw discussie evt willen sturen, dan krijg ik het misschien wel duidelijk. Ik lever onder aan de streep overigens niet terug, maar moet nu volgens mij relatief gezien wel meer betalen omdat ze de saldering anders spreiden.Robindd schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:16:
[...]
Zeker! Waarom niet?
Gr Bart
Misschien helpt dit topic je ivm een uitspraak van de Geschillencommissie & foutief salderen van Engie.bkruyver schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:11:
[...]
Hoi, ik heb ook wat discussie mbt die saldering die ze toepassen. Maar ik kan gewoon niet helemaal helder krijgen of het niu goed gaat. Zou je mij jouw discussie evt willen sturen, dan krijg ik het misschien wel duidelijk. Ik lever onder aan de streep overigens niet terug, maar moet nu volgens mij relatief gezien wel meer betalen omdat ze de saldering anders spreiden.
Gr Bart
[Engie] Onjuiste teruggave jaarafrekening - Geschil
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Aah, thx, duidelijk, daar kan ik wat mee👍Crazy- schreef op zondag 28 april 2024 @ 09:14:
[...]
Misschien helpt dit topic je ivm een uitspraak van de Geschillencommissie & foutief salderen van Engie.
Dank! Ik heb nu ook een berekening gemaakt en ook bij mij is de eindafrekening niet correct. Heb Engie een mail verstuurd met mijn berekening, een link naar de uitspraak van salderen per jaar en een verzoek om binnen 3 weken het bedrag over te maken. Het bleek toch om een behoorlijk bedrag te gaan van ca. 400 Euro...Crazy- schreef op zondag 28 april 2024 @ 09:14:
[...]
Misschien helpt dit topic je ivm een uitspraak van de Geschillencommissie & foutief salderen van Engie.
Na alle terugleverboetes en/of steeds meer rare constructies toch maar voor zekerheid gekozen aangezien de kans er is dat zulke contracten er niet meer zijn als ik het gevecht aan ga en verlies.
Was mooi zo lang het duurde.
Keurig te woord gestaan met vakkundige medewerker.
We krijgen binnen 14 dgn te horen wat er per 1 juli veranderd.
De leverkosten gaan van globaal 120 naar 380 voor mij.
Als ik goed begrepen heb houden mensen met het bekende oude contract de bestaande terugleververgoeding.
We wachten maar geduldig af
Welk contract hen jij? 2022.1 ?montebaldo55 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:21:
Gisteren gebeld met Engie.
Keurig te woord gestaan met vakkundige medewerker.
We krijgen binnen 14 dgn te horen wat er per 1 juli veranderd.
De leverkosten gaan van globaal 120 naar 380 voor mij.
Als ik goed begrepen heb houden mensen met het bekende oude contract de bestaande terugleververgoeding.
We wachten maar geduldig af
Ik ben benieuwd - dat zou niet verkeerd zijn. Natuurlijk is enerzijds een verhoging van het vastrecht met €20 p/m niet leuk maar wel begrijpelijk/te verwachten en toegestaan binnen het huidige (model)contract met 2022.1 voorwaarden. Als ze dan de terugleververgoeding 'gewoon' op ongeveer 19 cent laten dan is dit nog altijd een gunstig contract.
Die 19 cent is wensdenken, indien je nu een variabel contract afsluit krijg je 11.6 cent/kWh.dvl-2 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:19:
[...]
Ik ben benieuwd - dat zou niet verkeerd zijn. Natuurlijk is enerzijds een verhoging van het vastrecht met €20 p/m niet leuk maar wel begrijpelijk/te verwachten en toegestaan binnen het huidige (model)contract met 2022.1 voorwaarden. Als ze dan de terugleververgoeding 'gewoon' op ongeveer 19 cent laten dan is dit nog altijd een gunstig contract.
:strip_exif()/f/image/iZWffLqSuoimSo3zJC2jSM07.jpg?f=fotoalbum_large)
Oef, dat de tarieven gezakt waren wist ik wel maar dat het zover gezakt was wist ik niet. Ik 'betaal' nu 26c kaal leveringstatarief (39c totaal) maar als dit zakt naar 11,6c kaal en dan ook nog eens 400 euro vastrecht... hmmz.. dan wordt ik in ieder geval niet heel blij.baseonth3road schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:53:
Die 19 cent is wensdenken, indien je nu een variabel contract afsluit krijg je 11.6 cent/kWh.
Dus bijna de eerste 3000 kWh geef je zo weg.dvl-2 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 08:22:
[...]
Oef, dat de tarieven gezakt waren wist ik wel maar dat het zover gezakt was wist ik niet. Ik 'betaal' nu 26c kaal leveringstatarief (39c totaal) maar als dit zakt naar 11,6c kaal en dan ook nog eens 400 euro vastrecht... hmmz.. dan wordt ik in ieder geval niet heel blij.
Engie zit sowieso met de modelcontracten en oude voorwaarden in een spagaat. Terugleverkosten kent dit contract niet, ze moeten dat dus verrekenen in de vaste kosten. Aan de andere kant kunnen ze die niet tever verhogen dat het buiten proportioneel is, los dat daar gedoe van komt lopen veel klanten dan weg.esphome schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:34:
***members only***
Om ons netto terugleveraars te raken kunnen ze de leveringstarieven omlaag doen, dat icm hoge vastrechtkosten jaagt ons netto terugleveraars wel weg - maar stimuleert onzinnig energieverbruik want het kost toch bijna niks. Bij een kaal tarief van 11c (24c totaal dus) zitten ze 10 cent onder essent (33,8c), je kan mij niet vertellen dat Engie dan nog winst maakt op iedere kwh. Daarnaast ontstaat dan het risico dat mensen bijv. hun laadpaal ineens openbaar aanbieden en geen netto terugleveraar is maar ineens een dikke verbruiker. Dat zullen ze ook niet willen.
Speculeren heeft nu geen zin, we moeten gewoon afwachten waar Engie mee komt volgende week.
Niet helemaal juist, er is een revisie geweest van het modelcontract eind 2016 maar de strekking is hetzelfde.esphome schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:52:
***members only***
Ben heel benieuwd wat ze gaan doen. Vandaag is de laatste dag dat ik GC nog kan annuleren in de bedenktijd.
Nog niets gehoord. Mijn Engie jaarcontract loopt af op 31 mei, terwijl mijn 3-jarige GC contract ingaat op 1 juli.Randy1800 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:59:
Iemand hier al iets vernomen van Engie in de vorm van een nieuw contract (bijv mensen met jaarcontract dat eindigde per 1 juni)?
Ik verwacht dus dat ik in juni een variabel contract bij Engie heb, maar ik weet de voorwaarden nog niet.
Edit: Hmm, 13 minuten na het bovenstaande kwam ineens mijn verlengingsaanbod voor een jaar binnen. Met een terugleververgoeding van 0,04 en vaste leveringskosten van € 31,97 per maand.
Nee, dankjewel Engie. Ik wacht voor die ene maand wel even af wat er achter deur 2 zit:
Ga je niet in op dit aanbod? Dan ga je automatisch over op een maandelijks opzegbaar energiecontract met tarieven die meerdere keren per jaar kunnen wijzigen.
[ Voor 32% gewijzigd door mno op 14-05-2024 16:52 ]
Gewoon rösti
Ja, net een belachelijk verlengvoorstel, voor 1 jaar:Randy1800 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:59:
Iemand hier al iets vernomen van Engie in de vorm van een nieuw contract (bijv mensen met jaarcontract dat eindigde per 1 juni)?
Ben heel benieuwd wat ze gaan doen. Vandaag is de laatste dag dat ik GC nog kan annuleren in de bedenktijd.
Per kWh € 0,28103
Terugleververgoeding na salderen € -0,04000
Vaste leveringskosten per maand € 31,97

Gelukkig heb ik in januari al het GC 3 jaar contract afgesloten (11,5ct TLV).
Maar ja, met de 'gouden' voorwaarde was de bedoeling natuurlijk ook om niet in te gaan op het verlengvoorstel, maar stilzwijgende verlenging van het oude, dus TLV=kaal levertarief.
(Maar met zo'n stijging in vaste lasten was dat voor mij ook niet bepaald positief geweest.)
Mag eerder hopen cent of 8.dvl-2 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:33:
@Truus01
Wat is het kale leveringstarief wat ze aanbieden? Cent of 15?
Hier loopt het 2 juli af. 10 oktober gaat het nieuwe 3 jarig GC contract in. Ben wel benieuwd wat jij gaat doen. Ik moet bijna 3.5 maanden overbruggen. Zou zonde zijn als ik dan 31,97 per maand moet betalen. Misschien handig als ik dan tijdelijk overstap naar bijvoorbeeld Tibber of ANWB energie? Kan ik dan opzeggen per 9 oktober?mno schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:37:
[...]
Nog niets gehoord. Mijn Engie jaarcontract loopt af op 31 mei, terwijl mijn 3-jarige GC contract ingaat op 1 juli.
Ik verwacht dus dat ik in juni een variabel contract bij Engie heb, maar ik weet de voorwaarden nog niet.
Edit: Hmm, 13 minuten na het bovenstaande kwam ineens mijn verlengingsaanbod voor een jaar binnen. Met een terugleververgoeding van 0,04 en vaste leveringskosten van € 31,97 per maand.
Nee, dankjewel Engie. Ik wacht voor die ene maand wel even af wat er achter deur 2 zit:
Ga je niet in op dit aanbod? Dan ga je automatisch over op een maandelijks opzegbaar energiecontract met tarieven die meerdere keren per jaar kunnen wijzigen.
Ik ga overigens geen stroom leveren en eigenlijk ook niet verbruiken. Zonnepanelen plaats ik weer naar de 1e meter.
Ik blijf voor die ene maand gewoon bij Engie met een variabel contract. Wellicht geldt die 31,97 niet direct voor bestaande klanten met een aflopend jaarcontract. Maar hoe dan ook neem ik niet het risico om me tijdelijk aan te melden bij een andere leverancier, aangezien ik dan niet zeker weet hoe het zou lopen met mijn GC contract dat nog in moet gaan per 1-7 (met hele lage vaste maandkosten en 11,5 cent terugleververgoeding).DmC1982 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:16:
[...]
Hier loopt het 2 juli af. 10 oktober gaat het nieuwe 3 jarig GC contract in. Ben wel benieuwd wat jij gaat doen. Ik moet bijna 3.5 maanden overbruggen. Zou zonde zijn als ik dan 31,97 per maand moet betalen. Misschien handig als ik dan tijdelijk overstap naar bijvoorbeeld Tibber of ANWB energie? Kan ik dan opzeggen per 9 oktober?
Ik ga overigens geen stroom leveren en eigenlijk ook niet verbruiken. Zonnepanelen plaats ik weer naar de 1e meter.
Gewoon rösti
De geschillencommissie heeft mij echter laten weten dat de zitting niet door gaat omdat ze een voorbeslissing nemen of ze de zaak überhaupt wel behandelen, omdat ENGIE heeft gezegd dat ik ze tot in de oneindigheid aan het contract wil houden (wat ik niet heb gezegd). Hierdoor kan niet bepaald worden dat het geschil onder de €5000 grens blijft die de commissie mag behandelen.
Mijn verweer is dat de reactie van ENGIE ongegrond is omdat ik dat nooit heb gesteld en omdat ik het volle begrip heb voor contractaanpassingen mocht dat door veranderende omstandigheden/wet-regelgeving in de toekomst noodzakelijk zijn. Ook als ik ze wel tot in de oneindigheid aan het contract zou willen houden blijft het geschil onder de €5000 euro, omdat ik na salderen maar ongeveer 100-200 kwh teruglever nog. Dus dan zou ik zo'n 250 jaar oud moeten worden...
Ik wens enkel dat Engie het contract respecteerd. De voorlopige terugdraai-actie was "in het licht van het amendement in februari" dat het niet heeft gehaald. Daarna nooit meer wat gehoord van Engie.
Wordt vervolgd.
Ben heel benieuwd hoe dit verder gaat bij je. Heb een zeer vergelijkbare case maar dan met iets meer kWh en heb nog altijd geen zittingsdatum. Heb wel dezelfde argumentatie van Engie gekregen over bevoegdheid van de geschillencommissie.sparkly schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:15:
Vandaag zou de zitting van de geschillencommissie zijn mbt ontkoppelen TLV = levertarief. (Ook al heeft engie dit voorlopig teruggedraaid)
De geschillencommissie heeft mij echter laten weten dat de zitting niet door gaat omdat ze een voorbeslissing nemen of ze de zaak überhaupt wel behandelen, omdat ENGIE heeft gezegd dat ik ze tot in de oneindigheid aan het contract wil houden (wat ik niet heb gezegd). Hierdoor kan niet bepaald worden dat het geschil onder de €5000 grens blijft die de commissie mag behandelen.
Mijn verweer is dat de reactie van ENGIE ongegrond is omdat ik dat nooit heb gesteld en omdat ik het volle begrip heb voor contractaanpassingen mocht dat door veranderende omstandigheden/wet-regelgeving in de toekomst noodzakelijk zijn. Ook als ik ze wel tot in de oneindigheid aan het contract zou willen houden blijft het geschil onder de €5000 euro, omdat ik na salderen maar ongeveer 100-200 kwh teruglever nog. Dus dan zou ik zo'n 250 jaar oud moeten worden...
Ik wens enkel dat Engie het contract respecteerd. De voorlopige terugdraai-actie was "in het licht van het amendement in februari" dat het niet heeft gehaald. Daarna nooit meer wat gehoord van Engie.
Wordt vervolgd.
Zaak speelt hier al vanaf december. Commissie heb ik wel gesproken omdat ik gewoon ingelogd heb op de zittings-link van Zoom. Ze verwachten binnen 2 weken een beslissing te nemen.Homer-Simpson schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:18:
[...]
Ben heel benieuwd hoe dit verder gaat bij je. Heb een zeer vergelijkbare case maar dan met iets meer kWh en heb nog altijd geen zittingsdatum. Heb wel dezelfde argumentatie van Engie gekregen over bevoegdheid van de geschillencommissie.
Ha, de GC heeft je gemeld dat behandeling niet door ging en jij hebt dit via die link toch voor elkaar gekregensparkly schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:30:
[...]
Zaak speelt hier al vanaf december. Commissie heb ik wel gesproken omdat ik gewoon ingelogd heb op de zittings-link van Zoom. Ze verwachten binnen 2 weken een beslissing te nemen.

Respect!
Ben benieuwd naar de uitwerking van deze motie. Ik was toch al niet voornemens op korte termijn bij Engie weg te gaan met mijn 2022.1 contract.here2stay schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 07:29:
Goed nieuws van De Telegraaf dat de terugleverboete aan banden wordt gelegd. Daarmee kan bij Engie blijven voordeliger blijken dan gedacht.
Zelfs op de pagina van het verlengaanbod staat:
Jouw verlenging
Tot en met XX juni kun je je contract verlengen. Doe je dit niet, dan wordt je overeenkomst automatisch verlengd met een overeenkomst voor onbepaalde tijd met variabele tarieven.
Had GC afgesloten voor 3 jaar, denk dat ik die alsnog ga opzeggen en op mijn handen ga blijven zitten.
Hopelijk kom ik er nog zonder boete vanaf (denk het wel als ik naar huidige aanbod en TLV / eigen verbruik kijk).
Je moet volgens mij flink wat over productie van zonne-energie hebben, wil je de steeds hoger wordende vaste lasten bij Engie kunnen compenseren.Randy1800 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:05:
Casus tegen Engie gaat alleen maar sterker en sterker worden (vanuit perspectief consument).
Zelfs op de pagina van het verlengaanbod staat:
Jouw verlenging
Tot en met XX juni kun je je contract verlengen. Doe je dit niet, dan wordt je overeenkomst automatisch verlengd met een overeenkomst voor onbepaalde tijd met variabele tarieven.
Had GC afgesloten voor 3 jaar, denk dat ik die alsnog ga opzeggen en op mijn handen ga blijven zitten.
Hopelijk kom ik er nog zonder boete vanaf (denk het wel als ik naar huidige aanbod en TLV / eigen verbruik kijk).
Totdat ze ineens de extra kosten niet meer alleen mogen doorbereken (zie amendement).PSP123 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:09:
[...]
Je moet volgens mij flink wat over productie van zonne-energie hebben, wil je de steeds hoger wordende vaste lasten bij Engie kunnen compenseren.
Ook wil ik het contract voor ná 2027 vooral aanhouden. Dan is het verschil en voordeel nóg voordeliger (en maken de kosten niet meer het grootste verschil)
Mits ze onder de noemer van variabele tarieven op 1 juli 2027 de kWh prijs niet zodanig verlagen dat zonne-energie nog maar een fractie oplevert. Om per jan 2028 weer de hoofdprijs te vragen voor een kWh als er weinig overschot is. ;-)Randy1800 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:28:
[...]
Ook wil ik het contract voor ná 2027 vooral aanhouden. Dan is het verschil en voordeel nóg voordeliger (en maken de kosten niet meer het grootste verschil)
Dat is zeker niet zonder risico want in beide periodes van 6 maanden wekken (ongeveer) evenveel op. Als je de variabele prijs extreem zou verlagen dan bespaar je wel in de zomer maar leg je in de donkere periodes geld toe.PSP123 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:44:
[...]
Mits ze onder de noemer van variabele tarieven op 1 juli 2027 de kWh prijs niet zodanig verlagen dat zonne-energie nog maar een fractie oplevert. Om per jan 2028 weer de hoofdprijs te vragen voor een kWh als er weinig overschot is. ;-)
Daarnaast zijn wij, zoals we in dit forum vertegenwoordigd zijn, maar een extreem kleine groep klanten waar de tarieven voor iedereen moeten passen. Bij extreem lage leveringskosten zal bijna het hele klantenbestand meer gaan verbruiken, zoals wij hier vertegenwoordigd zijn zullen we altijd netto terugleveraar blijven maar 95% van de klanten zullen dat niet zijn en wel meer gaan gebruiken. Een energiemaatschappij zal dus nooit een variabel tarief hanteren dat zo laag is dat ze er op toe moeten leggen, en dat is dan weer in ons voordeel.
Ben benieuwd wat de toekomst zal brengen en of het op de nog langere termijn de juiste beslissing was.
Na 2027.
Succes en respect voor de blijvers en volharders!
(En dat meen ik oprecht, ik durf het deels ook gewoon niet aan om dat te doen.)
Keutel is alweer ingetrokken, boeven!Truus01 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:26:
Ondanks het goede nieuws...
Ik ben van mening dat ik weinig te verliezen heb, het is allemaal centenwerk. Daarnaast heb ik (eigenlijk) een andere auto nodig voor ww-verkeer, je kan dus wel raden wat mijn backup-plan is. De 2MWh die ik daarna nog overhoud - ach.. dat is dan zo weinig (zeker met een jaar als dit, opbrengst loopt stevig achter tov voorgaande jaren).Truus01 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:26:
Succes en respect voor de blijvers en volharders!
Uitkomst van het harde werk van Floppus:
Floppus in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"