Engie snoeit in de terugleververgoeding

Pagina: 1 ... 18 ... 26 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:33
Maar even hierheen halen.
hoihoi66 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 08:23:
[...]

Heb ik ook op tijd afgesloten en gaat over een paar maanden in maar ik lees nu ook verhalen over Engie waarbij de vaste kosten omhoog gaan.
Wij hoeven ons niet druk te maken neem ik aan?
Bij het vast contract van Engie kunnen ze vaste kosten niet verhogen.
Of gaat het bij jou om iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-10 23:44
Truus01 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:47:
Maar even hierheen halen.

[...]

Bij het vast contract van Engie kunnen ze vaste kosten niet verhogen.
Of gaat het bij jou om iets anders?
Als ik dat mailtje van Engie zo lees van hierboven dan hebben ze het over AL hun klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
@esphome je hebt eerst nog het salderen natuurlijk alvorens het teruglevertarief relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:58
Ik begrijp deze actie vanuit Engie echt niet. Wat winnen ze hiermee? Ze hebben de mond vol van groene stroom, maar zodra je deze zelf opwekt mag je even 150 euro per jaar extra aftikken. Ontmoedigen inderdaad.

En ja, bij een variabel tarief heb je misschien onbalanskosten maar dat is gewoon onderdeel van je kostprijsmodel. Dus het lijkt me sterk dat je het dan over de boeg van onvoorzien kan gooien.
Daarmee verschuiven ze het bedrijfsrisico naar de klant.

[ Voor 9% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 04-03-2024 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:56
Kiwi_Kevin schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:54:
Ik begrijp deze actie vanuit Engie echt niet. Wat winnen ze hiermee? Ze hebben de mond vol van groene stroom, maar zodra je deze zelf opwekt mag je even 150 euro per jaar extra aftikken. Ontmoedigen inderdaad.

En ja, bij een variabel tarief heb je misschien onbalanskosten maar dat is gewoon onderdeel van je kostprijsmodel. Dus het lijkt me sterk dat je het dan over de boeg van onvoorzien kan gooien.
Daarmee verschuiven ze het bedrijfsrisico naar de klant.
Dat is toch niet zo moeilijk, in het algemeen zijn de energieboeren hun klanten met zonnepanelen liever kwijt dan rijk en verkopen ze veel liever hun eigen stroom. Engie produceert stroom uit zowel zon als wind. Daar zijn huishoudens met panelen een rechtstreekse concurrent mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 09:08
Ah excuus, niet gezien.
Hier nog altijd geen bericht gehad, dat is dan wel weer bijzonder..
2022.1 contract hier, maar dat maakt weinig uit volgens mij. Raar dat het dan zo selectief gaat.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Martin7182 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:24:
[...]

Dat is toch niet zo moeilijk, in het algemeen zijn de energieboeren hun klanten met zonnepanelen liever kwijt dan rijk en verkopen ze veel liever hun eigen stroom. Engie produceert stroom uit zowel zon als wind. Daar zijn huishoudens met panelen een rechtstreekse concurrent mee.
Ja natuurlijk, maar dit geldt ook voor huizen met slechts een paar panelen. Op termijn zullen de meeste huishoudens die het kunnen, panelen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:14
Robindd schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:47:
[...]

Ah excuus, niet gezien.
Hier nog altijd geen bericht gehad, dat is dan wel weer bijzonder..
2022.1 contract hier, maar dat maakt weinig uit volgens mij. Raar dat het dan zo selectief gaat.
Misschien hanteren ze nu een andere strategie waarin ze de verhogingen in batches versturen. Om een beetje in de hand te houden hoeveel weerstand ze vervolgens krijgen. De mails die in dit topic soms voorbij komen ontvang ik meestal ook pas een week later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@Kiwi_Kevin dat denk ik ook. Je kunt het ook anders zien; (groene) energie is hun bedrijfsmodel en ze willen graag de winst van PV hebben. Zolang wij onze PV winst weggeven, zullen ze niet piepen en willen ze ons wel als 'klant' houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Antwoord via de chat, voor klanten van voor december 2022 geldt deze aanpassing pas bij de tariefaanpassing van juli 2024. Dat kan verklaren dat niet iedereen dit ontvangt.

Dan is wat ze doen volgens de voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Hieronder mijn overzicht van het afnemen van stroom van Engie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
soort klant     vaste jaarkosten    vast jaarkosten/        percentage      percentage      percentage  percentage  teruglever-
                31 dec. 2023        boete zonnepanelen      per 1-1 120€    per 1-4         tot nu toe  per 1-7     vergoeding

nieuw kaal          80                  90                      50%             12,5%           12,5%       -       -           

nieuwe zonne        80                  265                     50%             231%            231%        -       0,04

bestaand < 2022     80                  120                     50%             -               50%         121%    min belast.

bestaand > 2022     80                  265                     50%             121%            231%        -       min belast.

Hier ga ik er vanuit dat Engie ons genadig is en klanten met weinig zonnepanelen niet meteen de volledige boete oplegt. Ik heb alleen nog maar de aankondiging van het verlagen van de vaste kosten voor gas ontvangen en geen verhoging voor stroom. Hier zijn meer Tweakers die ook nog geen mail of brief hebben ontvangen.

[ Voor 29% gewijzigd door esphome op 04-03-2024 11:31 . Reden: genadig en tabel aangepast met informatie van Kiwi_Kevin ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
esphome schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:34:
Hieronder mijn overzicht van het afnemen van stroom van Engie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
soort klant     vaste jaarkosten    vast jaarkosten/        percentage      percentage      percentage  teruglever-
                31 dec. 2023        boete zonnepanelen      per 1-1 120€    per 1-4         tot nu toe  vergoeding

nieuw kaal          80                  90                      50%             12,5%           12,5%       -           

nieuwe zonne        80                  265                     50%             231%            231%        0,04

bestaand klein      80                  120                     50%             -               50%         min belast.

bestaand groot      80                  265                     50%             121%            231%        min belast.

Hier ga ik er vanuit dat Engie ons genadig is en klanten met weinig zonnepanelen niet meteen de volledige boete oplegt. Ik heb alleen nog maar de aankondiging van het verlagen van de vaste kosten voor gas ontvangen en geen verhoging voor stroom. Hier zijn meer Tweakers die ook nog geen mail of brief hebben ontvangen.
Zoals ik hem begrijp, als je op enig moment teruglevert, ook met 1 paneel, krijg je de hogere vaste kosten. Dat is het bijzondere want er is dus geen verschil tussen iemand met 3 panelen die netto niet teruglevert en iemand met 40 panelen die 9000 kWh teruglevert. Beiden betalen niet 120 euro maar straks 265 euro per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Net chat contact gehad met Engie.
Ik vroeg of er verschillende emails worden gestuurd.
Dat klopt inderdaad schreef ze.
Kijk niet naar wat anderen krijgen.
Het kan kan per klant verschillen.
Voor u veranderd er niets.
Bij u passen we dingen aan per 1-7 of 1-1.
Tussentijds niets bij anderen mogelijk wel.
Uw situatie blijft tot 1 juli ongewijzigd,
Dus het kale terug levertarief.

Dus het kan per klant verschillend zijn maak ik hier uit op.
Mailtjes van Engie die hier gedeeld worden kunnen of hoeven dus NIET van toepassing te zijn voor jouw specifieke geval.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:43
montebaldo55 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:21:
Dus het per klant verschillend maak ik hier uit op.
Mailtjes van Engie die hier gedeeld worden kunnen of hoeven NIET dus van toepassing te zijn voor jouw specifieke geval.
Maar zijn wel handig. "Vaste kosten" mogen niet afhankelijk van het verbruik zijn. Dus als meerdere mensen de emails delen (als ze verschillen van wat al gepost is), dan kunnen we allemaal controleren of en wat Engie probeert uit te spoken. Met referenties naar meerdere variërende "vaste kosten" sta je sterker in je bezwaar en/of beroep.

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
@gaafst

Zeker handig. Blijf het hier ook volgen.
Er gaat nog heel veel gebeuren.
Lees het verslag van Alliander vandaag eens.
Het is niet te volgen wat er allemaal gebeurt. Ze verwelkomen de miljoenste pv bezitter
Ze moeten blijven verzwaren en er zijn 60
000 technische mensen tekort.

Dus dat de vaste kosten en leverings kosten de komende jaren omhoog gaan of omhoog schieten staat als een paal boven water.

[ Voor 17% gewijzigd door montebaldo55 op 04-03-2024 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
montebaldo55 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:10:
@gaafst

Zeker handig. Blijf het hier ook volgen.
Er gaat nog heel veel gebeuren.
Lees het verslag van Alliander vandaag eens.
Het is niet te volgen wat er allemaal gebeurt. Ze verwelkomen de miljoenste pv bezitter
Ze moeten blijven verzwaren en er zijn 60
000 technische mensen tekort.

Dus dat de vaste kosten en leverings kosten de komende jaren omhoog gaan of omhoog schieten staat als een paal boven water.
Maar die vaste kosten zijn voor de netbeheerder, niet de energie leverancier.

Maar eens met hierboven, laten we de informatie delen want klantspecifieke verhogingen voor algemene vaste kosten zijn niet toegestaan. Wellicht/waarschijnlijk lezen "ze" mee(?), dan is gelijk bekend dat dat dus niet mag en niet gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
gaafst schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:30:
[...]
Maar zijn wel handig. "Vaste kosten" mogen niet afhankelijk van het verbruik zijn. Dus als meerdere mensen de emails delen (als ze verschillen van wat al gepost is), dan kunnen we allemaal controleren of en wat Engie probeert uit te spoken. Met referenties naar meerdere variërende "vaste kosten" sta je sterker in je bezwaar en/of beroep.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-09 17:29
Hoi allen, hier ook jaarafrekening en brief aangaande vaste leveringskosten.
Vaste leveringskosten van 0.32877 naar 0.72604 (incl. BTW).

Jaarafrekening: niet echt goed te begrijpen. Ik betaal uiteindelijk onder aan de streep (incl alle heffingen, btw enz) 531 euro voor een netto verbruik van 2240 kwh.
Totaal levering: 13.623
Totaal teruglevering: 11.383

De teruggave energiebelasting is niet te volgen. Komt bij mij neer op -287,20 euro na verrekenen te betalen en terug te ontvangen energiebelasting obv geleverde en teruggeleverde energie en de vaste jaarlijkse korting naar rato dagen 2023 en 2024.
Ik zag eerder in het forum een brief over foute berekening energiebelasting en vraag mij ook af waar dat dan precies fout ging?

Wat ik ook niet helemaal begrijp is dat ze over de netto teruglevering in de terugleverperiode (zomermaanden) een tarief excl. BTW betalen voor mijn kwh's. Diezelfde kwh's gebruik ik elders in het jaar en dan betaal ik die BTW wel. Als ze eerst op jaarbasis alles zouden wegsalderen tegen 0 verschil, had ik dat probleem toch niet? Ik heb het gevoel dat ik nu over meer kwh's btw betaal dan mijn netto jaarverbruik?
Iemand een idee of dat zo hoort?

NB: gaat niet om schokkende bedragen en jullie zien aan mijn verbruik en teruglevering dat ik nu vooral nog voordelen haal bij Engie. Maar, principieel wil wel graag begrijpen wat er gebeurt.

gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@bkruyver
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-10 11:19
Ik volg deze topic al een tijdje. De grote hamvraag die ik nu (puur uit nieuwsgierigheid) heb: Wat was nu rond medio eind dec/begin jan de betere optie/gok, blijven bij Engie of GC 3 jaar vast? Of nog te vroeg om dat te zeggen?

Zelf ben ik voor 3 jaar GC gegaan, waar ik nu gezien de opkomende terugleverboetes blij mee ben. Zoals ik het lees is er nog wel veel onduidelijkheid/onzekerheid over Engie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12:24
Ik ben meteen weggegaan bij engie en dynamische gekozen per januari 2024 (Tibber) , in 2023 van het gas afgegaan en mijn opwek kan ik nu volledig benutten, teruglevering is er praktisch niet. Zelf was ik de ongein meteen zat. Dus zeker benieuwd naar de afloop (de manieren om van zonnepanelen bezititers af te komen) dat wel.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:12

mno

Ik denk dat het alleen voor mensen die heel veel netto terugleveren een gokje waard was om bij Engie te blijven in de hoop dat ze het teruglevertarief echt niet los mogen koppelen van het leveringstarief (voor aflopende jaarcontracten en doorlopende variabele contracten).

Voor mensen met een neutrale tot kleine netto teruglevering was het m.i. veiliger om naar een langlopend contract te gaan met lage vaste leveringskosten.

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:07
Ik zit per 28-10-2023 bij Engie, ik ben benieuwd of ik ook zo'n bericht ga krijgen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fbuijzen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-03 07:57
mno schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:12:
Ik denk dat het alleen voor mensen die heel veel netto terugleveren een gokje waard was om bij Engie te blijven in de hoop dat ze het teruglevertarief echt niet los mogen koppelen van het leveringstarief (voor aflopende jaarcontracten en doorlopende variabele contracten).

Voor mensen met een neutrale tot kleine netto teruglevering was het m.i. veiliger om naar een langlopend contract te gaan met lage vaste leveringskosten.
Dit was precies mijn conclusie en ben daarom naar Greenchoice overgestapt - met 12 MWh opwek totaal en 13 MWh verbruik totaal (dus 1 MWh netto verbruik) was het voor mij veel belangrijker dat er op een correcte manier gesaldeerd wordt dan dat ik een hoge terugleververgoeding krijg.

14350 Wp Solaredge | Techneco Elga 5 kW HWP | Tosot Airco x 2 | Renault Zoe '17 | Volvo XC60 '24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoerdvd
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:54
mno schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:12:

Klopt. Heb maar 300/400 kWh teruglever, was liever vertrokken. Maar heb contracten dat van september tot september loopt, ben toch blijven hangen ivm salderen. Zodra ik weer op nul zit ga ik kijken wat te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlisterAMG
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-09 14:37
Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door BlisterAMG op 05-03-2024 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolnr
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-09-2024
ceka schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:43:
[...]

Bij mij exact dezelfde situatie (wel met looptijd tot end juli).

Advies: afwachten en gokken. Want er is tegenwoordig geen aantrekkelijke andere optie. Misschien hebben we mazzel.
Wat ik niet 100% zeker weet is wat Engie bedoelt met het volgende stuk in het nu 1 jarige Engie Opgewekt contract: "Accepteer je het verlengingsvoorstel niet, dan wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd met een overeenkomst voor onbepaalde tijd met variabele tarieven."

Betekent dit dat alleen de tarieven variabel worden? Of bedoelt Engie met overeenkomst voor onbepaalde tijd dat je een ander "product" krijgt in plaats van Engie Opgewerkt, met andere voorwaarden waardoor die TLV <> kale leveringstarief koppeling vervalt.

Heeft iemand al een afgelopen 1 jaar contract? Wat gebeurt er dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-09 03:54
coolnr schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:54:
[...]

Wat ik niet 100% zeker weet is wat Engie bedoelt met het volgende stuk in het nu 1 jarige Engie Opgewekt contract: "Accepteer je het verlengingsvoorstel niet, dan wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd met een overeenkomst voor onbepaalde tijd met variabele tarieven."

Betekent dit dat alleen de tarieven variabel worden? Of bedoelt Engie met overeenkomst voor onbepaalde tijd dat je een ander "product" krijgt in plaats van Engie Opgewerkt, met andere voorwaarden waardoor die TLV <> kale leveringstarief koppeling vervalt.

Na een vast contract kom je altijd in een variabel contract terecht.
Tenzij je het natuurlijk weer voor 1 of meerdere jaren vastzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baseonth3road
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-10 09:16
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:27
Ze zullen vast beargumenteren dat dit dan onder "wijziging in kostenstructuur van het product of wijzigingen in de algemene kostenstructuur" valt.

Geen idee of dat dan mag, maar het lijkt me wel aannemelijk eigenlijk helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-10 15:29
coolnr schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:54:
[...]

Ik denk dat het sleutelwoord hier "verlengd" is. Dus je voorwaarden veranderen niet. Alleen de tarieven worden variabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Laatst online: 10:27
Ja, ik was ik mijn reactie hierboven misschien niet duidelijk. Ik had het over de "ENGIE Modelcontractvoorwaarden Versie 2022.1" die voor mij gelden, hierbij gaat het dus om een contract van onbepaalde tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:58

Oekol

waka waka hey hey

Onze maandelijkse Engie overschrijven bedraagd 10 euro. Dat was 't minimum, deze maand maken ze ineens 10 euro over naar ons. Dacht dat ik er hier 'n keer wat over had gelezen maar op 10 euro vind ik 't niet terug. Iemand dit ook gehad?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarax
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:45
Oekol schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:04:
Onze maandelijkse Engie overschrijven bedraagd 10 euro. Dat was 't minimum, deze maand maken ze ineens 10 euro over naar ons. Dacht dat ik er hier 'n keer wat over had gelezen maar op 10 euro vind ik 't niet terug. Iemand dit ook gehad?
Bij ons was twee keer het termijnbedrag afgeschreven en weer eentje teruggeboekt. Waarschijnlijk een fout in hun systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:58

Oekol

waka waka hey hey

Tarax schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:24:
[...]

Bij ons was twee keer het termijnbedrag afgeschreven en weer eentje teruggeboekt. Waarschijnlijk een fout in hun systeem?
Oh bij ons ook zie ik. 8)7
Niet verder gekeken dan m'n neus lang is.

App werkt trouwens vanavond en morgen niet. Pas zondag weer dus wellicht zijn ze met systemen bezig.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09 22:50

JWT

Dinjesk schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:39:
[...]

Ik denk dat het sleutelwoord hier "verlengd" is. Dus je voorwaarden veranderen niet. Alleen de tarieven worden variabel.
Helaas is bij innova en de commissie gebleken dat dat ook niet zo hoeft te zijn.. dus totdat er verdere stappen zijn gezet zou ik een plan b hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-10 10:03
JWT schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:19:
[...]

Helaas is bij innova en de commissie gebleken dat dat ook niet zo hoeft te zijn.. dus totdat er verdere stappen zijn gezet zou ik een plan b hebben.
Heb je hier toevallig een linkje of bron van? Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

[ Voor 25% gewijzigd door esphome op 09-03-2024 00:04 . Reden: ps ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
JWT schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:19:
[...]

Kun je daar iets meer over vertellen? Of Misschien een bron waar ik me in kan lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09 22:50

JWT

Dinjesk schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:19:
[...]

Kun je daar iets meer over vertellen? Of Misschien een bron waar ik me in kan lezen.
@Randy1800
Zie oa. TLV innova topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78039234

Ik heb geen link naar de officiele uitspraak/uitslag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Randy1800
JWT schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:50:
[...]

@Randy1800

Vraag mij af of wat de geschillencie zegt ook juridisch kan.

Stilzwijgend verlengen uitleggen als omzetten naar een nieuw contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
JWT schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:50:
[...]

@Randy1800

bedankt.
Ff beetje ingelezen daar. Lijkt idd veel op elkaar.
Randy1800 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:46:
[...]

Vraag mij af of wat de geschillencie zegt ook juridisch kan.

Stilzwijgend verlengen uitleggen als omzetten naar een nieuw contract.
In de algemene voorwaarden 2017 staat wel omzetten onder het kopje 21.6 met een verwijzing naar artikel 19.

Vraag me af hoe dat geïnterpreteerd moet worden.
Mogen ze de algemene voorwaarden wijzigen of alle voorwaarden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbdLo4i2GQX34xxmZ9YJxfgM6GA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KCJOjuohE0veVjBcnygYOZW2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@Dinjesk
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randy1800
@esphome
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
Ik ben heel benieuwd of er al mensen tegen einde contract aan lopen op dit moment.
Wat deze mensen gaan ontvangen

Mijne loopt nog tot 01-07-24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@Randy1800
Members only:

@Dinjesk
Members only:

[ Voor 61% gewijzigd door esphome op 10-03-2024 19:34 . Reden: benen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
Geen slapende honden wakker maken😉 nee niet teveel op zaken vooruit lopen wat mij nog niet treft. Wel info op doen wat mensen hier ervaren met eenzelfde situatie oftewel die eerder aan het eind van hun contract zijn.

Overstappen heeft weinig zin meer ivm terugleverboetes enz. Dan zal het eerder dynamisch worden icm een ev.

[ Voor 13% gewijzigd door Dinjesk op 10-03-2024 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Slapende honden wakker maken?
Voorzichtig zijn met delen omdat ze mogelijk meekijken?

Zou dat werkelijk zo zijn?
Engie is wereldwijd het grootste nutsbedrijf.
Die hebben vast genoeg juristen etc in dienst om alles uit te zoeken en te regelen.
En om hoeveel klanten zou het gaan bij ons?
Verder zijn de klantengroepen ook divers want niet iedereen krijgt gelijke mailing.
Zie bv de regeling die per 1 april ingaat.
Die is niet voor iedereen van toepassing heb ik gemerkt.

Dat laat onverlet dat we het er niet bij moeten laten zitten en relevante info delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
montebaldo55 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:52:
Slapende honden wakker maken?
Voorzichtig zijn met delen omdat ze mogelijk meekijken?

Zou dat werkelijk zo zijn?
Engie is wereldwijd het grootste nutsbedrijf.
Die hebben vast genoeg juristen etc in dienst om alles uit te zoeken en te regelen.
En om hoeveel klanten zou het gaan bij ons?
Verder zijn de klantengroepen ook divers want niet iedereen krijgt gelijke mailing.
Zie bv de regeling die per 1 april ingaat.
Die is niet voor iedereen van toepassing heb ik gemerkt.

Dat laat onverlet dat we het er niet bij moeten laten zitten en relevante info delen.
Dat het niet op iedereen van toepassing is. Dat is precies de reden waarom je er niet naar moet gaan vragen. Straks was jij een van de gelukkige die er goed uit rolt en draai je dat de nek om omdat je er naar vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

montebaldo55 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:52:
Ja dat hebben we zelf wel ondervonden hoe "goed" die juristen zijn. Engie heeft recent niet voor niets allerlei contractswijzigingen terug moeten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Als ze meelezen dan kunnen ze zien dat er wel degelijk samengewerkt wordt en dat de klanten niet met zich laten sollen.

Zag ook de aanpassingen in de app.
Meer informatie, je kunt nu ook bv de tarieven zien.
Duidelijke verbetering. Compliment

[ Voor 34% gewijzigd door montebaldo55 op 11-03-2024 13:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik meld me even netjes af. ondanks mn 'gouden voorwaardes' van 2022.1 zie ik de kruistocht tegen paneelbezitters flink doormarcheren, en het spelletje met gekke leveringskosten en andere boetestructuren ontstaan.
ik kies eieren voor mn geld: ik ga gewoon meer stroom verbruiken zodat ik geen netto terugleveraar meer ben, en dan kan ik dit spel loslaten. ik heb recent de 3 jaar greenchoice vastgeklikt, en zie dat die ondertussen ook niet meer te kiezen is met panelen op je dak.
so long, thanks for the ride, en special thanks voor @ anoniem (die er ondertussen niet meer is).

tot over een paar jaar in het "beste terugleververgoeding voor je thuisbatterij" ;)

@rube edit: antwoord op je vraag in mn originele post, anders derail ik de boel.
5kwh hybride warmtepompje erbij voor de verwarming, ik zat nog op alleen gas.

[ Voor 12% gewijzigd door dyrc op 12-03-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
dyrc schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:28:
ik ga gewoon meer stroom verbruiken zodat ik geen netto terugleveraar meer ben, en dan kan ik dit spel loslaten.
Hoe ga je meer gebruiken? Edit: toegevoegd: hybride warmtepomp.

Wijzelf gaan ook meer gebruiken door elektrische auto, ik weet ook nog niet of en hoeveel we straks terug gaan leveren, maar netto afname zal er waarschijnlijk niet zijn. Ik heb dus geen specifieke reden om over te stappen op dit moment.

[ Voor 3% gewijzigd door rube op 11-03-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:43
ik ga gewoon meer stroom verbruiken zodat ik geen netto terugleveraar meer ben, en dan kan ik dit spel loslaten.
Zolang je zonnepanelen hebt, blijf je gedoe houden met hogere leveringskosten e.d. Door alle overbodige stroom te verbranden los je dat niet op. In tegendeel, je kan de hogere kosten niet meer compenseren met een beetje netto teruglevergoeding.

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Vanavond in Radar:
Salderen per periode ipv jaar bij GC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
montebaldo55 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:57:
Vanavond in Radar:
Is toch ook logisch.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
gaafst schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:08:
[...]

Zolang je zonnepanelen hebt, blijf je gedoe houden met hogere leveringskosten e.d. Door alle overbodige stroom te verbranden los je dat niet op. In tegendeel, je kan de hogere kosten niet meer compenseren met een beetje netto teruglevergoeding.
bij GC is het volgens mijn contract 14,79 per maand, 3 jaar 'vast' zonder gedonder. dat is 6 euro per maand erbovenop. in de context van 't spel dat we speelden prima te overzien, ik heb in de gouden tijden alles van 50-85 cent/kwh terugleveren langs zien komen, en die panelen liggen nu al lang en breed afbetaald op 't dak.

per jaar met wat biervilt-excel komt 't neer op 25 euro in 't jaar in het vuistje, en 'gratis stroom' voor de komende 3 jaar, gegarandeerd. its not perfect but its something. op naar 't volgende spelletje :D

(ik laat 't even hierbij want ik derail de boel hier)

[ Voor 3% gewijzigd door dyrc op 11-03-2024 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
_Arthur schreef op maandag 11 maart 2024 @ 07:55:
[...]

Ja dat hebben we zelf wel ondervonden hoe "goed" die juristen zijn. Engie heeft recent niet voor niets allerlei contractswijzigingen terug moeten draaien.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 14:32
montebaldo55 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:57:
Vanavond in Radar:
Ook Eneco... Ik ga er vanuit dat Engie iets soortgelijks gaat proberen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:18
Stefke schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:25:
[...]

Ook Eneco... Ik ga er vanuit dat Engie iets soortgelijks gaat proberen te doen.
Oeps ...
Mag dat wettelijk???
Waar kun je salderen zelf nog garanderen voor 3 jaar?

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlisterAMG
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-09 14:37
Om mezelf even te quoten dan: dit is dan toch ook een voorbeeld van per periode salderen of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
PieterL schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:33:
[...]

Oeps ...
Mag dat wettelijk???
Nee dat mag niet. Maar blijkbaar proberen ze het gewoon. Wat mij betreft mag dit gedrag gelijk beboet worden en/of vergunning ingetrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@Dinjesk @montebaldo55
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:33
Ik meld me even netjes af. ondanks mn 'gouden voorwaardes' van 2022.1 zie ik de kruistocht tegen paneelbezitters flink doormarcheren, en het spelletje met gekke leveringskosten en andere boetestructuren ontstaan.
ik kies eieren voor mn geld: ik ga gewoon meer stroom verbruiken zodat ik geen netto terugleveraar meer ben, en dan kan ik dit spel loslaten. ik heb recent de 3 jaar greenchoice vastgeklikt, en zie dat die ondertussen ook niet meer te kiezen is met panelen op je dak.
so long, thanks for the ride, en special thanks voor Anoniem (die er ondertussen niet meer is).

tot over een paar jaar in het "beste terugleververgoeding voor je thuisbatterij" ;)

@rube edit: antwoord op je vraag in mn originele post, anders derail ik de boel.
5kwh hybride warmtepompje erbij voor de verwarming, ik zat nog op alleen gas.
Oh inderdaad netjes.
Dan meld ik me inderdaad ook maar even af.
Mijn Engie contract loopt eind juni af, en ik heb voor dan ook het 3-jarige GC contract (11,5ct TLV en geen gekke boetes). (En ben van het gas af, dus hoef eigenlijk dan pas weer op zoek naar iets nieuws. Maar eea blijft toch interessant om te volgen.)
Maar Anoniem(?) bedankt voor de moeite, inzet en alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
PieterL schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:33:
[...]

Oeps ...
Mag dat wettelijk???
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-10 19:11
Greenchoice beroept zich dus op een amendement behorend bij een wetsvoorstel dat niet is aangenomen!
En geeft aan dat deze keuze de geprefereerde werkwijze is in de tweede kamer...

Ongekend dit, GC hanteert dus gewoon een eigen beleid in hun voordeel en doet voorkomen alsof dit wettelijk correct is.

Bizar.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dat is toch al heel lang bekend, daar is al jaren (?) een topic over

edit: toch mooi, eerst verkopen Eneco en partijen jarenlang zoveel mogelijk zonnepanelen, en nu mensen ze hebben gaan ze die mensen extra geld rekenen.

[ Voor 53% gewijzigd door Stefke op 12-03-2024 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaZoNa
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 24-01 19:26
hoihoi66 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 07:01:
Een vraag aan de Engie ervaringdeskundigen hier.
Ik ben door mijn bedenktijd heen bij Engie, aanvraag 01-02-2024 met ingangsdatum 02-05-2024.

Het gaat om een gascontract waarbij ik gisteren gechat heb met een medewerker die aangaf dat ik mijn contract NIET kan ontbinden en 1 maand aan Engie vastzit.
De boete die berekend gaat worden is dan gaf ze aan de tarief die in mijn contract staat 1,17 voor een m3 vs het gastarief wat op dat moment geldt dus zeg maar net als nu 1,15 x je gemiddelde verbruik van het afgelopen jaar.

Met mijn verbruik x 2 cent is drie keer niets maar wat ik niet begrijp is waarom ik niet nu kan ontbinden? Wie weet dat?
Geen Engie deskundige ofzo, maar dat hoeft ook niet. Als je een contract afsluit heb je 14 dagen na ontvangst van het contract de tijd om het contract te annuleren.

Er zijn dus 2 vragen:

Wanneer heb je het contract precies ontvangen en kun je dat bewijzen?
Als je contract langer dan 14 dagen geleden is afgesloten (nou ja, langer dat 14 dagen geleden de bevestiging hebt ontvangen) dan zit je aan het contract vast.

Let op, dit heeft niets te maken met de ingangsdatum van de levering! Je kunt namelijk een gewenste ingangsdatum opgeven die soms wel tot 3 maanden in de toekomst kan liggen. Maar het contract wordt geacht ingegaan te zijn op 14 dagen na de contractuele bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaZoNa
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 24-01 19:26
Ik lees veel over 'onbalanskosten' die veroorzaakt zouden worden door de particuliere zonnepaneelbezitters. Hoe dan? De particuliere zonnepaneelbezitters leveren immers alleen energie als er ruimte is op het net? Is die ruimte er niet dan schakelen de omvormers van de particuliere zonnepaneelbezitters verplicht uit, er is dan geen teruglevering.

Wat wel zo is dat de energiemaatschappijen zelf enorme zon-/windparken aanleggen, en er op het middennet ook enorme opwekkers zijn. Nog steeds verkopen de energiemaatschappijen zonnepanelen aan particulieren, om vervolgens hun extra te laten betalen voor de stroom die zij daardoor niet meer afnemen?

Dit lijkt meer op concurrentie tussen particulier en energiemaatschapij waarvan de rekening bij diezelfde particulier/mkb neegelegd wordt.

Men wil toch energietransitie? Men streeft toch naar meer netonafhankelijkheid? Kennelijk niet als de eigen winsten daarmee ondermijnd worden.

En reken je vooral niet rijk als je zelf geen panelen bezit. Niets is zo makkelijk voor bezitters van zonnepanelen als het aan-/afschakelen van diezelfde panelen. Dat gaat straks ook weer geautomatiseerd worden. Jij krijgt nu de stroom gratis geleverd van de energiemaatschappijen bij zonnig weer, maar waarom zouden de zonnepaneelbezitters met hun investeringen ook nog eens voor jouw gratis stroom dienen te betalen? Wat denk je dat er gaat gebeuren? Ze schakelen hun panelen af nadat ze voldoende stroom opgewekt hebben om hun eigen verbruik te salderen, net instabilitieit neemt daarmee toe, maar mensen zonder panelen gaan (weer) meer betalen voor stroom die zij afnemen van energiemaatschappijen omdat ze diezelfde stroom niet meer krijgen van de investeerders in zonnepanelen. Voor nu dan, want de particuliere bezitters van energieopslag/EV/warmtepomp gaat straks ook weer extra belast of uitgesloten worden.

Maar als stroom gratis is, waar blijft die stroom dan? Precies, in enorme energieopslag van bedrijven, energiemaatschappijen, en EV bezitters met hun accu's, en/of export (landen kopen graag veel in als ze iets gratis kunnen krijgen). Daar is het energienet gewoonweg niet op berekend, en de kosten draagt iedereen, omdat die stroom gewoon extra opgewekt moet worden gezien transport daarvan niet/nauwelijks mogelijk is.

Tja, en dan ...... de waarheid is, dat als de energietransitie echt maximaal doorgevoerd wordt, de winstgevenheid van energiebedrijven flink in de problemen gaat komen, en velen zullen dat wellicht niet overleven. Marktwerking heet dat. Het is een complexe puzzel, er spelen vele belangen, en iemand moet die rekening betalen (lees de particulier en mkb).

Denk goed na, en houd zoveel mogelijk alles in de gaten. Voor nu lijkt het mij dat energiemaatschappijen vooral bezig zijn oude contracten waar ze last van hebben te beëindigen door tijdelijk gunstigere alternatieven, maar eenmaal overgestapt op een ander contract met andere voorwaarden gaat ook weer een stukje recht verloren soms. Als voorbeeld, niemand betaald je tegenwoordig bij een nieuw contract 15ct per kwh met lage vastrechtkosten en 'allerlei boetes op termijn'. Denk goed na .... een nieuw contract is op langere termijn niet altijd beter of voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
vanmiddag artikel in de financiële Telegraaf
samenvatting:

ACM: energieleveranciers maken honderden euro’s extra kosten voor huishouden met zonnepanelen
Leveranciers van energie zijn aan een gemiddeld huishouden met zonnepanelen tot enkele honderden euro’s extra kwijt aan kosten. Ze rekenen die deels door aan klanten. De leveranciers maken steeds meer onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen. Vergelijken wordt voor consumenten steeds moeilijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@DaZoNa
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPJP
  • Laatst online: 18-01 01:22
Ik heb een paar weken geen posts meer gekeken en kan het in de laatste paar paginas ook niet terugvinden. vandaar mijn vraag..
Klopt het dat Engie per 1 juli niet meer de voorwaarde van 2022.1 hanteert?
Is dit een aanname of is dit zeker?
Ik lever best wat terug en heb een jaarcontract tot 1-7-'24 en heb nog nergens bericht van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Niet alleen zonneparken, hier in de omgeving liggen ook op alle boerenschuren duizenden zonnepanelen. Ik zie schuren staan waar wel 1000 tot 1500 panelen op liggen. Ik neem aan dat dat een soortgelijke afspraken maken als de zonneparken die je wel eens ziet staan?
Ze werken iig hard mee aan een overschot aan stroom waar de consument nu voor gaat betalen.

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 13-03-2024 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeol
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-10 13:17
Wat ik me afvraag, alle maatschappijen proberen een bepaalde vorm van zonnepaneel boete te introduceren.
Maar zolang mensen een modelcontract hebben (in mijn geval modelcontract met 2022.1 voorwaarden), het salderen voorlopig nog steeds blijft (en voor ons de koppeling TLV = kaal levertarief), kunnen ze ons toch weinig maken?
Modelcontracten zijn ze verplicht af te sluiten en de voorwaarden zijn toch voor iedereen die dit afsluit gelijk? Op deze vorm van contract hebben deze "zonnepaneel boetes" toch geen effect? Of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Niet iedereen heeft dezelfde voorwaarden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Dat en modelcontracten verschillen ook per leverancier. Een leverancier kan de vaste kosten van zo'n contract exorbitant hoog maken; dan betaal je na saldering weinig of niets voor je netto verbruik, maar ben je toch een hoop geld kwijt :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Mikeol schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:27:
Modelcontracten zijn ze verplicht af te sluiten en de voorwaarden zijn toch voor iedereen die dit afsluit gelijk? Op deze vorm van contract hebben deze "zonnepaneel boetes" toch geen effect? Of zie ik dit verkeerd?
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Vandaag bericht ontvangen van Engie dat ze de geschillencommissie niet bevoegd acht in mijn zaak. De reden hiervoor is dat ik een overeenkomst heb van onbepaalde duur en afgelopen jaarnota rond de € 2.400,- negatief was. In de redenatie van Engie overstijgd de waarde van mijn geschil daarmee het maximale bedrag van € 5.000,-. Ik ben het hier uiteraard niet mee eens en dat heb ik zowel Engie als de geschillencommissie laten weten. Ben benieuwd naar het vervolg en het standpunt van de commissie zelf.

UPDATE: Hieronder het bericht van Engie.
Members only:

[ Voor 57% gewijzigd door Homer-Simpson op 13-03-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

Homer-Simpson schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:37:
Vandaag bericht ontvangen van Engie dat ze de geschillencommissie niet bevoegd acht in mijn zaak. De reden hiervoor is dat ik een overeenkomst heb van onbepaalde duur en afgelopen jaarnota rond de € 2.400,- negatief was. In de redenatie van Engie overstijgd de waarde van mijn geschil daarmee het maximale bedrag van € 5.000,-. Ik ben het hier uiteraard niet mee eens en dat heb ik zowel Engie als de geschillencommissie laten weten. Ben benieuwd naar het vervolg en het standpunt van de commissie zelf.
Wacht, negatief 2400 is meer dan positief 5000? Hebben ze weer wat nieuws gesnoven daar bij Engie?

Of heb je een geschil lopen over meerdere jaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Nu online
_Arthur schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:18:
[...]

Wacht, negatief 2400 is meer dan positief 5000? Hebben ze weer wat nieuws gesnoven daar bij Engie?

Ik heb een principieel geschil lopen n.a.v. de aankondiging van eind november vorig jaar. Zoek maar eens op mijn naam in dit topic. Blijkbaar wil Engie dit niet bij de geschillencommissie voorleggen omdat ze me vandaag een afwijzend bericht stuurden. Ik heb mijn post van eerder vandaag bijgewerkt met het bericht van Engie. Daarin kun je lezen dat Engie vermoed dat ik tot in de eeuwigheid klant wens te blijven op basis van mijn huidige voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Homer-Simpson schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:37:
Ben benieuwd naar het vervolg en het standpunt van de commissie zelf.
Engie: -2400 > 5000
Echte wereld: -2400 < 5000
Ik ben ook heel benieuwd naar het standpunt van de commissie. Als ze het met Engie eens zijn, mogen ze wel een verdere toelichting geven waarom, want rekenkundig klopt dit natuurlijk sowieso niet 8)7.

Aanvulling nav aanvullende post: wat een slechte uitleg van Engie, ze "vermoeden" iets...maar waarop is dat dan gebaseerd? En hoe lang loopt het contract nu al dan? Als je een contract aangaat, kun je toch verwachten dat mensen daar een bepaalde tijd mee doorgaan of mag je nu opeens niet meer na 2 of 3 jaar een contract verder laten lopen 8)7

[ Voor 28% gewijzigd door rube op 13-03-2024 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Nu online
rube schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:28:
[...]

Engie: -2400 > 5000
Echte wereld: -2400 < 5000
Ik ben ook heel benieuwd naar het standpunt van de commissie. Als ze het met Engie eens zijn, mogen ze wel een verdere toelichting geven waarom, want rekenkundig klopt dit natuurlijk sowieso niet 8)7.
Tsja, Engie heeft natuurlijk wel een punt dat indien ik 3 jaar op rij zo'n factuur van ze krijg dat het bedrag waarover we het oneens zijn inmiddels meer is dan €5000. Maar goed, hopelijk gaat de commissie hier niet in mee. Want met zo'n redenatie mondt elk geschil over een contract voor onbepaalde tijd uiteindelijk uit in een geschil van meer dan €5.000,-.
Zo wel, dan wacht ik op wat komen gaat qua aanpassing per 01-07-2024. Het lijkt me waarschijnlijk dat de ACM gaat oordelen dat het merendeel van de hogere kosten voor energieleveranciers door zonnepaneleneigenaars in een hoger kWh tarief verrekend moeten worden, en niet enkel in een hoger vastrecht.

[ Voor 7% gewijzigd door Homer-Simpson op 13-03-2024 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

Homer-Simpson schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:30:
[...]

Tsja, Engie heeft natuurlijk wel een punt dat indien ik 3 jaar op rij zo'n factuur van ze krijg dat het bedrag waarover we het oneens zijn inmiddels meer is dan €5000. Maar goed, hopelijk gaat de commissie hier niet in mee. Want met zo'n redenatie mondt elk geschil over een contract voor onbepaalde tijd uiteindelijk uit in een geschil van meer dan €5.000,-.
Zo wel, dan wacht ik op wat komen gaat qua aanpassing per 01-07-2024. Het lijkt me waarschijnlijk dat de ACM gaat oordelen dat het merendeel van de hogere kosten voor energieleveranciers door zonnepaneleneigenaars in een hoger kWh tarief verrekend moeten worden, en niet enkel in een hoger vastrecht.
Dan is het tijd om er zsm je rechtsbijstand of een advocaat op te zetten en voor die tijd duidelijkheid te krijgen.

Mijn afg. jaarrekening (begin dec 2023) was ook (in mijn voordeel cq ik kreeg) Euro 2922,-. Dus negatief 2922 voor Engie (om in bewoording te blijven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 17:36
_Arthur schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:37:
[...]

Dan is het tijd om er zsm je rechtsbijstand of een advocaat op te zetten en voor die tijd duidelijkheid te krijgen.

Mijn afg. jaarrekening (begin dec 2023) was ook (in mijn voordeel cq ik kreeg) Euro 2922,-. Dus negatief 2922 voor Engie (om in bewoording te blijven).
Hier begin februari de jaarafrekening ontvangen, die was €2750 negatief. Ik wacht (voor nu) even af maar deel het standpunt van @Homer-Simpson dat Engie gewoon het contract moeten nakomen, in principe tot in oneindigheid (zolang deze niet in strijd is met de wet). Zo heb ik ook nog een 'onbeperkt messaging' telefoonabonnement uit 2013 voor negatief €2 p/m. KPN respecteert dat contract ook gewoon nog terwijl dat ook verlieslatend is voor ze. Take your loss als bedrijf of pest me weg door de vaste leveringskosten, voor mij en alle andere klanten, te verhogen (dat recht hebben ze). Alleen zal ik dan bij lange na niet de enige zijn die dan vertrekt.

Gelukkig gebeuren er nu zoveel dingen dat de situatie op 1/7 zomaar weer helemaal anders kan zijn. Ik zie mezelf nu nog in de luwte van de storm, als die is gaan liggen zie ik wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

dvl-2 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:33:
Gelukkig gebeuren er nu zoveel dingen dat de situatie op 1/7 zomaar weer helemaal anders kan zijn. Ik zie mezelf nu nog in de luwte van de storm, als die is gaan liggen zie ik wel weer.
Dit eigenlijk. Voor nu (tot 1/7 dus) zal het vast blijven zoals het nu is bij mij (heb voorwaarden 2017.3 ook nog eens).

We gaan het zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

aanvulling:
Members only:

[ Voor 24% gewijzigd door esphome op 13-03-2024 21:08 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ceka
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-10 20:53
Homer-Simpson schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:27:
[...]

Ik heb een principieel geschil lopen n.a.v. de aankondiging van eind november vorig jaar. Zoek maar eens op mijn naam in dit topic. Blijkbaar wil Engie dit niet bij de geschillencommissie voorleggen omdat ze me vandaag een afwijzend bericht stuurden. Ik heb mijn post van eerder vandaag bijgewerkt met het bericht van Engie. Daarin kun je lezen dat Engie vermoed dat ik tot in de eeuwigheid klant wens te blijven op basis van mijn huidige voorwaarden.
Het is volgens mij ervaring met de geschillencommissie (stadsverwarming van Ennatuurlijk) niet handig, principiële dingen te eisen.
Maar: als je gewoon voor een jaar vraagt, kan en zal de geschillencommissie beslissen.

Aanstaand jaar kun je dan de oude uitspraak (“bindend advies”) weer aan Engie opsturen (of weer naar de geschillencommissie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceka
_Arthur schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:18:
[...]

Over meerdere jaren.

En voor de geschillencommissie maakt positief of negatief niet uit:

Geschillen waarvan het financieel belang het bedrag van € 5.000,-- te boven gaat kunnen alleen door de commissie worden behandeld als beide partijen daarmee instemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Als je redeneert, zoals Engie doet, dat elk contract zonder specifieke einddatum tot in de eeuwigheid kan duren, zal het bedrag, hoe laag het per jaar ook is, uiteindelijk altijd de 5000 euro overstijgen.
Volgens die redenatie zou de geschillencommissie nooit over een contract zonder specifieke einddatum een uitspraak kunnen doen (tenzij de tegenpartij er mee instemt).
Dus eigenlijk zou dat betekenen dat de geschillencommissie alleen bevoegd is om uitspraken te doen over contracten voor bepaalde tijd (en onder de de 5000 euro). Dat lijkt me nonsens

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mirandajh
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-06-2024
Ben ik weer... ik volg al maanden dit topic en heb ook nauwlettend het verhaal van Floppus in de gaten gehouden.

Mijn contact verloopt over 2 maanden en ik heb een verlengaanbod gezien in de app. Met m'n huidige 2022.1 voorwaarden is het verlengaanbod niet echt een fijne aanvulling, en ben ik de mogelijkheden aan het bekijken.

Eerst via de Engie app geprobeerd in contact te komen, maar zij kon me niet veel vertellen. Zojuist met de Engie klantenservice gebeld met de uitdrukkelijke vraag over de 2022.1 voorwaarden, en hoe het zit als een jaarcontract verloopt en je geen verlengaanbod accepteert.

Jullie begrijpen het al: ze blijven bij de klantenservice herhalen en mij vertellen dat ik het niet goed begrijp, en dat stilzwijgend verlengen van de overeenkomst bij Engie betekent dat je een nieuw variabel contract krijgt met nieuwe productvoorwaarden. Alsof je een nieuwe klant bent, en geen bestaande....

Dus, wie oh wie heeft al met hetzelfde bijltje gehakt: 2022.1 productvoorwaarden bij een Engie Opgewekt jaarcontract, jaarcontract verloopt en dan????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@mirandajh
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
@mirandajh @esphome
Telefoneren is m.i. niet raadzaam. Chat voeren en daarna vastleggen voor dossiervorming.
Is gewoon afwachten en nietsdoen geen optie? Gewoon kijken wat er gebeurt en wat ze aanbieden. Wellicht loopt het toch gewoon door.
Overstappen kan altijd nog.
Elke dag gebeurt er wel wat momenteel.
Is niet meer te filmen.

Van slapende honden lijkt me geen sprake. Dat is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirandajh
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-06-2024
Chat kwam ik geen steek verder als de dagprijzen voor een variabel contract. Productvoorwaarden en alles wat bij een contract komt kijken werd echt verwezen naar telefonisch contact * ik kom niet uit een ei *

Afwachten is voor mij geen optie. Wil een gedegen afweging kunnen maken mbt Engie en alle andere aanbieders, conform wat ik al jaren doe (heb altijd jaarcontracten en niet langdurig).

Maar blijft onverlet m’n vraag of iemand al een afgelopen jaarcontract heeft en wat er daarna gebeurt?
montebaldo55 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:18:
@mirandajh @esphome
Telefoneren is m.i. niet raadzaam. Chat voeren en daarna vastleggen voor dossiervorming.
Is gewoon afwachten en nietsdoen geen optie? Gewoon kijken wat er gebeurt en wat ze aanbieden. Wellicht loopt het toch gewoon door.
Overstappen kan altijd nog.
Elke dag gebeurt er wel wat momenteel.
Is niet meer te filmen.

Van slapende honden lijkt me geen sprake. Dat is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinjesk
mirandajh schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:56:
Chat kwam ik geen steek verder als de dagprijzen voor een variabel contract. Productvoorwaarden en alles wat bij een contract komt kijken werd echt verwezen naar telefonisch contact * ik kom niet uit een ei *

Afwachten is voor mij geen optie. Wil een gedegen afweging kunnen maken mbt Engie en alle andere aanbieders, conform wat ik al jaren doe (heb altijd jaarcontracten en niet langdurig).

Maar blijft onverlet m’n vraag of iemand al een afgelopen jaarcontract heeft en wat er daarna gebeurt?

[...]
Jaar contracten werden pas weer sinds 20 april aangeboden bij engie. Je zult dus nog even geduld moeten hebben tot de eersten aflopen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ceka
Dus, wie oh wie heeft al met hetzelfde bijltje gehakt: 2022.1 productvoorwaarden bij een Engie Opgewekt jaarcontract, jaarcontract verloopt en dan????
Jjj bent mss de eerste. Mijn contract loopt tot eind juli (ook 2022.1) en ik wacht gewoon af.

Als het helemaal mis gaat kan ik dan elke maand opzeggen. Dus is het risico op een maand beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Wat is wijsheid? Mijn contract (voorwaarden 2022.1) loopt af per 30-6. Erop gokken dat het contract bij Engie interessant blijft of toch weg? Ik gebruik ~5000 kwh en wek ~7000 kwh op.
Best wel koffiedik kijken.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:
Pagina: 1 ... 18 ... 26 Laatste

Let op:
Uitkomst van het harde werk van Floppus: