Engie snoeit in de terugleververgoeding

Pagina: 1 ... 17 ... 26 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-07 12:15
Voor de geïnteresseerde, zojuist ontvangen:
Op 1 januari 2024 hebben we jouw energiecontract op XXX aangepast naar een variabel contract (ENGIE Open), met daarin een aangepaste terugleververgoeding na salderen. Hierover hebben we je eind 2023 geïnformeerd, tegelijk met de nieuwe tarieven per 1 januari 2024.

Je hebt contact met ons gezocht over deze wijziging. We laten je graag weten wat we met jouw klacht doen.

Je ENGIE Modelcontract blijft gelden

Deze wijziging van je energiecontract was niet juist. De contractbevestiging die je vanaf 1 januari 2024 in MijnENGIE en de ENGIE-app ziet, is daarom niet van toepassing. Je ENGIE Modelcontract van vóór 1 januari 2024 blijft gelden. Je terugleververgoeding na salderen blijft voor nu gelijk aan het kale leveringstarief (zonder btw en energiebelasting). We herstellen de wijziging met terugwerkende kracht, zodat er niks verandert voor jou.

De tariefwijzigingen voor de levering van stroom en gas en de vaste leveringskosten die eind vorig jaar zijn aangekondigd blijven gelden per 1 januari 2024.

We hebben gewacht met het delen van deze informatie tot het besluit van de overheid over de wet rondom salderen. Op 13 februari 2024 heeft de overheid besloten dat er voor nu geen verandering komt in deze wet.

Excuses als dit voor onduidelijkheid heeft gezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:03
Dezelfde mail ontvangen. Ik moet alleen even nakijken, want de tarieven die ik nu heb volgens mij niet de tarieven die ze eind november hebben aangekondigd (maar lager)

[ Voor 75% gewijzigd door Stefke op 20-02-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-08 15:27
Heb ik ook zojuist ontvangen. Nu is de vraag of ze, nu ze zelf ook toegeven dat de wijziging onjuist was, selectief wel de nieuwe (lagere) levertarieven en verhoogde vaste leverkosten per 1 jan mogen laten ingaan. Moeten ze niet wachten tot 1 juli voordat ze weer een poging tot tariefwijziging mogen doen?

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
gaafst schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:35:
Heb ik ook zojuist ontvangen. Nu is de vraag of ze, nu ze zelf ook toegeven dat de wijziging onjuist was, selectief wel de nieuwe (lagere) levertarieven en verhoogde vaste leverkosten per 1 jan mogen laten ingaan. Moeten ze niet wachten tot 1 juli voordat ze weer een poging tot tariefwijziging mogen doen?
Nee, dat mag niet want die moeten 30 dagen van tevoren worden aangekondigd (dat zijn de tarieven die ik nu heb ook niet ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:56:
[Afbeelding]

Zo, hier de update. Voordat ik wat details doorneem, hier alvast het belangrijkste.

Engie besluit de ontkoppeling op dit moment niet door te voeren.

Per saldo gaan ze eerst terug naar de tekentafel. Het juridische aspect is eigenlijk beperkt besproken en uiteraard zeggen ze niet ronduit dat we juridisch gelijk hebben.

Ze voeren het op dit moment niet door, zo ik begrijp, voor alle klanten ongeacht versie contract. Dan gaan ze de komende maanden bekijken hoe ze in deze markt het best om kunnen gaan met aanbod aan bestaande en nieuwe klanten en dat goed toetsen.
  • LV blijft TLV. Dus minimaal tot volgende tariefswijziging.
  • Nog lopende contracten vallen dus ook niet terug.
  • Grootproducenten worden per geval bekeken qua vaste leverkosten. Mogelijk wordt een aantal niet verdedigbaar als consument gezien
  • Modelcontracten blijven modelcontracten. Maar ook daar doen ze geen uitspraak over wat wel en niet gewijzigd kan worden.
  • Mensen die al zijn overgestapt zijn zal per geval bekeken moeten worden. Dit is wat complexer en heeft ook invloed op de nieuwe leverancier. Dit is centraal lastig af te stemmen.
[Afbeelding]
Waar is onze held Floppus gebleven?! :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Raar?

Ik heb het nagekeken, maar ik heb wel de tarieven nu die in november zijn aangekondigd, dus dat hebben ze correct gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:51
@floppus, inderdaad, dat is wel jammer en beetje vreemd. Jammer dat hij (zij) niet even iets heeft laten weten waarom, maar goed, mensen kunnen dat natuurlijk zelf bepalen. Alsnog heel erg bedankt voor al het werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-11-2024
We mogen @floppus allemaal dankbaar zijn voor zijn werk. Ik zag dat hij een discussie had in een ander topic waar hij helemaal klaar mee was. Wellicht de reden voor zijn vertrek. Ik weet het niet, maar ik vind het ook erg jammer.

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 31-08 19:43
Dat zou wel schaakmat zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
@esphome
Lees net dat je van het gas gaat en bij vertrek van huurder dat er weer een nw gasmeter in moet.
Begrijp ik het dan goed dat je huurder bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:26
Nou bij mij hebben ze de oude leiding gewoon laten liggen hoor.

"Handig als ze ooit glasvezel naar je meterkast moeten trekken" was de rede :)
En dat is ook zo, dan hoeft niet heel mijn voortuin open.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
montebaldo55 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:32:
@esphome
Lees net dat je van het gas gaat en bij vertrek van huurder dat er weer een nw gasmeter in moet.
Begrijp ik het dan goed dat je huurder bent?
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vandaag in m'n mailbox:
Members only:

Volgensmij goed nieuws! Bedankt Floppus, mocht je vanaf de zijlijn nog eens meelezen...

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

• montebaldo55
Net in mijn mailbox:
Exact dezelfde mail als die Verkeerslicht hierboven deelde.

Van mijn kant ook hulde aan Floppus.
Ik hoop dat het jouw goed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jodokus58
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:46
Ook identieke brief ontvangen, ik heb zelfs niet eens bezwaar ingediend,
Hulde aan het forum👊

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-09 23:52
Gemakshalve je hele post er maar naar verplaatst:
896gerard schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:50:
Nog andere mensen met een Engie Open contract?

Vandaag komt deze mail binnen:

Beste ---

Op 1 januari 2024 hebben we de voorwaarden van jouw energiecontract op --- aangepast, met daarin een aangepaste terugleververgoeding na salderen. Hierover hebben we je eind 2023 geïnformeerd, tegelijk met de nieuwe tarieven per 1 januari 2024.

Deze wijziging van je energiecontract was niet juist. De contractbevestiging die je vanaf 1 januari 2024 in MijnENGIE en de ENGIE-app ziet, is daarom niet van toepassing. Je ENGIE Open contract van vóór 1 januari 2024 blijft gelden. Je terugleververgoeding na salderen blijft voor nu gelijk aan het kale leveringstarief (zonder btw en energiebelasting).

De tariefwijzigingen voor de levering van stroom en gas en de vaste leveringskosten die eind vorig jaar zijn aangekondigd blijven gelden per 1 januari 2024. Het is mogelijk dat we in de toekomst de tarieven en/of vaste leveringskosten vaker dan 2 keer per jaar zullen aanpassen.

We hebben gewacht met het delen van deze informatie tot het besluit van de overheid over de wet rondom salderen. Op 13 februari 2024 heeft de overheid besloten dat er voor nu geen verandering komt in deze wet.

'Voor nu'. Betekent dit dat ze het per 1 juli wel kunnen veranderen? Deze allerbelangrijkste zin staat in het originele contract: Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw)..

Weet iemand of ze eenzijdig deze koppeling tussen kale leveringstarief en terugleververgoeding mogen opheffen, gezien bovenstaande zin in het contract?
Eerst even zoeken op Engie misschien voor een volgende keer (of andere items)....

Mensen zijn al veel langer bezig met deze vraag en daarvoor heeft iemand (Floppus) dit resultaat behaald.
Lees het topic eens, daarna kun je hier voor verdere vragen terecht.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14:10
Peet-je schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:58:
Gemakshalve je hele post er maar naar verplaatst:

[...]

Eerst even zoeken op Engie misschien voor een volgende keer (of andere items)....

Mensen zijn al veel langer bezig met deze vraag en daarvoor heeft iemand (Floppus) dit resultaat behaald.
Dank voor herinnering, ik lees mee in het andere topic en deze is me ontschoten. Lijkt me evengoed informatief om het te melden.

[ Voor 4% gewijzigd door 896gerard op 22-02-2024 15:36 ]

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:39

Oekol

waka waka hey hey

Kassa! Hier ook binnen, volgens mij hetzelfde als de rest.
Je ENGIE Modelcontract blijft gelden

Deze wijziging van je energiecontract was niet juist. De contractbevestiging die je vanaf 1 januari 2024 in MijnENGIE en de ENGIE-app ziet, is daarom niet van toepassing. Je ENGIE Modelcontract van vóór 1 januari 2024 blijft gelden. Je terugleververgoeding na salderen blijft voor nu gelijk aan het kale leveringstarief (zonder btw en energiebelasting). We herstellen de wijziging met terugwerkende kracht, zodat er niks verandert voor jou.

De tariefwijzigingen voor de levering van stroom en gas en de vaste leveringskosten die eind vorig jaar zijn aangekondigd blijven gelden per 1 januari 2024.

Excuses als dit voor onduidelijkheid heeft gezorgd.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18:22
Heeft iemand hem met een jaarcontract ookal ontvangen van Engie of zijn het nu de modelcontracten waar ze de toepassing bevestigen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ceka
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-08 19:26
Randy1800 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:23:
Heeft iemand hem met een jaarcontract ookal ontvangen van Engie of zijn het nu de modelcontracten waar ze de toepassing bevestigen?
Mijn jaarcontract met productvoorwaarden “ENGIE Opgewekt Versie 2022.1” en terugleververgoeding=kale leveringstarief loopt pas in juli af. Ik ben benieuwd wat dan bij de stilzwijgende velenging gebeurt. Maar omdat er nu toch geen goede alternatieve is gok ik gewoon.

[ Voor 31% gewijzigd door ceka op 22-02-2024 19:12 . Reden: vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 31-08 19:43
ceka schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:11:
[...]

Mijn jaarcontract met productvoorwaarden “ENGIE Opgewekt Versie 2022.1” en terugleververgoeding=kale leveringstarief loopt pas in juli af. Ik ben benieuwd wat dan bij de stilzwijgende velenging gebeurt. Maar omdat er nu toch geen goede alternatieve is gok ik gewoon.
Hier hetzelfde verhaal.

Alternatief is er eigenlijk niet meer. Greenchoice was de beste keus met 11.5cent voor 3j. Maar dit is er ook niet meer.

In principe moeten ze het huidige contract met koppeling doorzetten. Anders heb je voor je zaak goeie school voorbeelden hier.

Mochten ze alsnog met rare constructies komen dan word het toch tijd voor een ev denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeol
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-08 11:55
Ik heb ook dezelfde brief als velen hier ontvangen. Echter is de brief een standaard format, en wordt hier niks over gezegd welke modelcontract voorwaarden ik nu heb.
In een email van laatst werd wel gezegd dat ik terug zou worden gezet op modelcontractvoorwaarden 2022.1.
Kan ik er nu vanuit gaan dat dit ook daadwerkelijk het geval is, of zou ik hier nogmaals bevestigen van moeten vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipper
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 13-08 09:13
Mikeol schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:42:
Ik heb ook dezelfde brief als velen hier ontvangen. Echter is de brief een standaard format, en wordt hier niks over gezegd welke modelcontract voorwaarden ik nu heb.
In een email van laatst werd wel gezegd dat ik terug zou worden gezet op modelcontractvoorwaarden 2022.1.
Kan ik er nu vanuit gaan dat dit ook daadwerkelijk het geval is, of zou ik hier nogmaals bevestigen van moeten vragen?
Ik heb de bevestiging van ongewijzigd voortzetten van productvoorwaarden versie 2022.1 gevraagd bij engie klantenservice, eerst een antwoord met letterlijke kopie van tekst uit het ontvangen bericht (…ik stel de vraag niet voor niks denk ik dan…want er staat niks over productvoorwaarden…) vervolgens geantwoord met nogmaals de vraag voor bevestiging van behoud productvoorwaarden…vooralsnog geen antwoord…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S91
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 31-08 11:48

S91

Goedemorgen allemaal. Ik kreeg gisteren ook de email van Engie. Ik heb in december '22 een contract bij ze afgesloten, Engie Open met productvoorwaarden 2022.2.
Ik had de mail van november niet tot onderaan toe gelezen en dus gemist hoe hard ik genaaid werd :+

Maar op de mail van gisteren sloeg ik aan, en ik dacht direct: dit klinkt als iets waar ik op het Tweakers forum meer over te weten ga komen. En ziedaar _/-\o_
Peet-je schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:58:
Heeft iemand misschien ook een samenvatting van de 65 pagina's? What happened? Ik begrijp dat Engie buiten z'n boekje is gegaan? En dat iemand naar de Geschillencommissie is gestapt? Op welke manier is Engie de fout in gegaan?
In elk geval plukken er nu een heleboel mensen de vruchten van begrijp ik (y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
S91 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:17:
Heeft iemand misschien ook een samenvatting van de 65 pagina's? What happened? Ik begrijp dat Engie buiten z'n boekje is gegaan? En dat iemand naar de Geschillencommissie is gestapt? Op welke manier is Engie de fout in gegaan?
In elk geval plukken er nu een heleboel mensen de vruchten van begrijp ik (y)
Kort samengevat is er een kleine groep klanten die een combinatie van doorlopend contract en algemene voorwaarden heeft waardoor Engie niet eenzijdig de voorwaarden mag wijzigen of (als er een einde contractperiode zou zijn) een nieuwe contractvorm aanbieden.

Engie had dat "vrolijk" wel gedaan in december, maar dat hebben ze nu allemaal teruggedraaid, mede door een bezoek van @Floppus aan de directie in Nederland.

Netto effect is dat die klanten (waaronder ik) nog 100% van de terugleververgoeding (op basis van het kale levertarief) krijgen (ex btw en dergelijke).

In mijn geval zo'n 26 en 24 cent per kWh.

[ Voor 13% gewijzigd door pagani op 23-02-2024 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S91
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 31-08 11:48

S91

Nice. Maar in mijn productvoorwaarden (Engie Open 2022.2) staat wél iets over mogelijke wijziging van het teruglevertarief. Heb ik dan gewoon mazzel dat ze mij ook meenemen in deze terugdraai-actie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

S91 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:06:
Nice. Maar in mijn productvoorwaarden (Engie Open 2022.2) staat wél iets over mogelijke wijziging van het teruglevertarief. Heb ik dan gewoon mazzel dat ze mij ook meenemen in deze terugdraai-actie?
fopjurist in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"

De huidige voorwaarden
Bovenstaande voorwaarden (zowel 2022.1 als 2022.2) bevatten geen tegenstrijdigheden over het aanpassen van het teruglevertarief. De rangorde is dus niet van belang. Onder zowel het (model)contract als onder 2022.1 en 2022.2 mag het teruglevertarief niet los van het levertarief worden gewijzigd. Onder 2022.2 mag er wel een ander teruglevertarief worden gehanteerd als je meer teruglevert dan je verbruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ceka
Dinjesk schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:19:
[...]

In principe moeten ze het huidige contract met koppeling doorzetten. Anders heb je voor je zaak goeie school voorbeelden hier.
Op lange termijn verwacht ik dat zo ons wel gaan 'ontmoetigen'. (b.v.b. enorme vaste kosten etc)
Ik vindt het eigentlijk raar dat Engie het contract niet opzeggen mag, kan of wil.

Maar: works for me.

We zullen zien.

[ Voor 2% gewijzigd door ceka op 23-02-2024 10:44 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Martin7182 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:01:
Het gaat mij meer om het principe; salderen is 1, betalen van de afgesproken terugleververgoeding na salderen is 2. Vanzelfsprekend heeft salderen geen invloed op de levertarieven. Tarieven en vergoedingen staan in het contract. Ik heb in geen enkele periode meer afgenomen dan teruggeleverd en denk dat Engie het er wel mee eens gaat worden.
Even hierop terugkomen; na herberekenen met de methode die de geschillencommissie voorstelt, blijkt de berekening van Engie toch heel dicht in de buurt te zitten. Ik was ten onrechte uitgegaan van salderen en netto terugleveren per tariefperiode. Maar als ik het over mijn hele contractperiode bekijk (minder dan 1 jaar), dan klopt het wel aardig. Dus we zijn het eens geworden :) :$

Misschien heeft het voor anderen ook iets geholpen dat klanten zoals ondergetekende direct opgezegd hebben. De vrije markt doet zo ook nog zijn werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-08 14:19

xon

_Arthur schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:10:
[...]

fopjurist in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"

De huidige voorwaarden
Bovenstaande voorwaarden (zowel 2022.1 als 2022.2) bevatten geen tegenstrijdigheden over het aanpassen van het teruglevertarief. De rangorde is dus niet van belang. Onder zowel het (model)contract als onder 2022.1 en 2022.2 mag het teruglevertarief niet los van het levertarief worden gewijzigd. Onder 2022.2 mag er wel een ander teruglevertarief worden gehanteerd als je meer teruglevert dan je verbruikt.
Het blijft toch enigszins knarsen bij mij als ik je laatste zin lees. Ook ik heb een contract onder 2022.2 en heb de bekende mail gehad dat mijn teruglevertarief gelijk blijft aan het kale leveringstarief. Tot zover..all clear...dacht ik. Maar wat maakt dan het verschil met het tarief dat er gehanteerd word als ik meer teruglever dan gebruik? Ik dacht dat dat juist hetzelfde was? Immers, hetgeen wat ik (op dagniveau) gebruik dat streep ik zelf weg en gaat de deur niet uit. Het gaat dan toch altijd om teruglever als dat meer is dan ik verbruik?

[ Voor 4% gewijzigd door xon op 24-02-2024 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@xon
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coolnr
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-09-2024
Dinjesk schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:19:
[...]

Hier hetzelfde verhaal.

Alternatief is er eigenlijk niet meer. Greenchoice was de beste keus met 11.5cent voor 3j. Maar dit is er ook niet meer.

Mochten ze alsnog met rare constructies komen dan word het toch tijd voor een ev denk.
Ik heb ook een Engie opgewekt met versie 2022.1 productvoorwaarden. Het is mij niet helder wat er na einde looptijd ( 1 juni) gebeuren gaat met de TLV maar ook de eventuele "zonnepanelen boetes". Als ik dit forum lees blijft de koppeling tlv gehandhaafd, worden de tarieven variabel. Dat hoeft niet erg te zijn, mits de bijkomende kosten voor zonnepanelen bezit of iets dergelijks wegblijven. Heeft iemand een advies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Randy1800
coolnr schreef op zondag 25 februari 2024 @ 08:19:
[...]

Ik heb ook een Engie opgewekt met versie 2022.1 productvoorwaarden. Het is mij niet helder wat er na einde looptijd ( 1 juni) gebeuren gaat met de TLV maar ook de eventuele "zonnepanelen boetes". Als ik dit forum lees blijft de koppeling tlv gehandhaafd, worden de tarieven variabel. Dat hoeft niet erg te zijn, mits de bijkomende kosten voor zonnepanelen bezit of iets dergelijks wegblijven. Heeft iemand een advies?
Advies is een groot woord, ik zelf ben met de langetermijngedachte blijven zitten. Proberen zoveel als mogelijk elektrisch te gaan doen en houden het contract vast vanwege de TLV = kaal tarief koppeling (voor als salderen wordt afgeschaft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceka
[...]

Bij mij exact dezelfde situatie (wel met looptijd tot end juli).

Advies: afwachten en gokken. Want er is tegenwoordig geen aantrekkelijke andere optie. Misschien hebben we mazzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:26
Randy1800 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:15:
[...]

Advies is een groot woord, ik zelf ben met de langetermijngedachte blijven zitten. Proberen zoveel als mogelijk elektrisch te gaan doen en houden het contract vast vanwege de TLV = kaal tarief koppeling (voor als salderen wordt afgeschaft).
Lange termijn lijkt het erop dat het salderen wordt afgeschaft en de tlv op 80% van kaal wordt vastgesteld. Voor allemaal dus ook Engie.
Zie zelf dan ook op lange termijn geen voordelen bij Engie

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:31
PieterL schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:14:
[...]

Lange termijn lijkt het erop dat het salderen wordt afgeschaft en de tlv op 80% van kaal wordt vastgesteld. Voor allemaal dus ook Engie.
Waar haal je die info vandaan? Die 80% komt uit het weggestemde wetsvoorstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
Homer-Simpson schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:18:
[...]

Waar haal je die info vandaan? Die 80% komt uit het weggestemde wetsvoorstel.
Gewoon uit lange termijn en "lijkt erop"

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
PieterL schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:24:
[...]

Gewoon uit lange termijn en "lijkt erop"
Wat bedoel je?
Jij geeft aan dat het erop lijkt dat er op termijn een TLV komt die 80% van het kale levertarief zal zijn.

Ik vraag hoe je aan deze kennis komt aangezien de wet waar dit in stond niet is aangenomen. Hoe moet ik dan “gewoon uit lange termijn” interpreteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randy1800
PieterL schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:14:
[...]

Salderen mag dan worden afgeschaft en de TLV op minimaal 80% worden gezet, ik heb een contract met Engie waar in staat dat ze mij het kale tarief betalen voor wat ik teruglever. Ik zie dus wel lange termijn voordelen bij Engie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 31-08 09:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPDdqw3LnlV6szHC9Q_ZFLIqy-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFFkW4uLzZQUkucQIATwmzSv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb bovenstaand Engie contract (1j, vast) wat afloopt op 1-6-24, heb ik kans dat ik na 1-6-24 nog steeds aanspraak kan maken op het kale leveringstarief? Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 31-08 09:05
[...]

Wordt er wel per jaar gesaldeerd bij een contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven? Of wordt dit dan op maandelijkse basis gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:23
pep_82 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:18:
Ook hier is de jaarafrekening binnengekomen het is wat gepuzzel en met behulp van dit topic toch de verdeelsleutel kunnen vinden.

[Afbeelding]

Het verbruik per periode vind je terug op het voorgaande blad.

Ik heb drie tariefperiodes in combinatie met normaal en daltarief.
Normaaltarief is 237 + 429 + 137 kWh = 803kWh totaal
Daltarief is 266 + 487 + 104 kWh = 857kWh totaal.
Teruglevering normaal tarief 1314 + 1034 + 23 kWh = 2371kWh totaal in normaal.
Teruglevering daltarief 605 + 363 + 6 = 974 kWh totaal in in dal.

Nu komt de konijn uit de hoge hoed:
de ratio voor normaal wordt 803 / 2371 = 0,3387
de ratio voor dal wordt 857 / 974 = 0,8798

De herverdeling per periode 0,3387 (=ratio) * 1314 = (invoeding periode 1) = 445 kWh teruglevering hoge tarief (inclusief belastingen) 869 kWh teruglevering kale tarief exc belastingen.
En dit herhalend voor elke tarief periode en normaal daltarief.

Hopelijk verklaard dit voor velen de jaarafrekening. Of dit de correcte manier is laat ik even achterwege.

Echter loop ik nog tegen een ding aan:
[Afbeelding]

De 212 kWh uit 2024 kan in nog achterhalen (normaal+dal 137+104=241) minus teruglevering (normaal+dal =29) = 212 kwh.
Echter de 387kWh krijg ik toch echt niet teruggerekend, wie biedt mij verlichting?
Uiteraard is het volgende punt Engie inschakelen want het is sowieso bijzonder als je op beide telwerken negatief staat je alsnog energiebelasting betaald. (levering 803 normaal 2371 teruglevering), dal (857 974 teruglevering).
woest85 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:01:
[...]

De verklaring voor toepassen van energiebelasting terwijl beide tellers negatief uitvallen ben ik ook heel benieuwd naar.
Nog het resultaat van de vraag aan Engie:
Vraag in het kort, hoe komen jullie aan de berekening, waarom moeten er overheidsheffingen worden betaald als er meer teruggeleverd dan geleverd wordt.

Antwoord:
Helaas is er in ons facturatiesysteem een fout ontstaan in de afrekening van de Energiebelasting, onze excuses hiervoor. Vanochtend hebben wij een correctie uitgevoerd voor de getroffen klanten, deze correctiefactuur is in een separate e-mail aan jou verstuurd.

In de e-mail:
Correctie in rekening gebrachte overheidsheffingen
Wij hebben ontdekt dat we bij de berekening van de overheidsheffingen over jouw netto verbruik een fout
hebben gemaakt. Hierdoor is te veel aan overheidsheffingen bij je in rekening gebracht en afgedragen aan
de Belastingdienst. Uiteraard vinden wij dit erg vervelend. Het te veel betaalde bedrag ontvang je uiteraard
van ons terug. Dat doen wij met bijgevoegde factuur.

Kortom de overheidsheffingen zijn gecrediteerd, echter de manier van berekenen kunnen ze niet vertellen. Ja, ze vertellen dat het incorrect is...

Het doel is voor mij bereikt. Vraag ik me alleen af als ik nu geen mail had gestuurd was er ook niks gebeurd. Even een aanname, 300k klanten, 1/3e daarvan met panelen, laat daar de helft ervan terugleveren, 50k klanten die voor 100€ benadeeld worden toch weer 500k extra op je balans. Toch lekker een foutje in je facturatiesysteem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
PSP123 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 00:55:
[...]

Wordt er wel per jaar gesaldeerd bij een contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven? Of wordt dit dan op maandelijkse basis gedaan?
Hoe vaak wijzigden je tarieven? Ik had een 2022.2 variabel contract waarbij de tarieven twee keer per jaar wijzigden. Salderen is gedaan over de hele contractperiode (11 maanden) waarbij m.b.t. terugleveren de totale netto invoeding is herverdeeld over de twee perioden, naar rato van de afname in die perioden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:28
Ik ben al langer klant bij Engie, worden je voorwaarden teruggezet naar de voorwaarden op het moment dat je klant werd bij Engie (met een vast contract, destijds) of wordt je teruggezet naar de productvoorwaarden toen je over ging op Engie Open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pagani schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:28:
[...]

Kort samengevat is er een kleine groep klanten die een combinatie van doorlopend contract en algemene voorwaarden heeft waardoor Engie niet eenzijdig de voorwaarden mag wijzigen of (als er een einde contractperiode zou zijn) een nieuwe contractvorm aanbieden.

Engie had dat "vrolijk" wel gedaan in december, maar dat hebben ze nu allemaal teruggedraaid, mede door een bezoek van @Floppus aan de directie in Nederland.
Ik twijfel heel sterk of Engie dit niet van te voren wist dat dit niet kon.
Waarschijnlijk hebben juristen van Engie dit bedacht als idee om zo wat mensen met zo contract weg te jagen. En ja het heeft wel gewerkt gezien er ook best veel mensen weg zijn gegaan bij Engie die gebruik maakte van de royale teruglever vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flierefluiter
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:40
Martin7182 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:35:
[...]

Hoe vaak wijzigden je tarieven? Ik had een 2022.2 variabel contract waarbij de tarieven twee keer per jaar wijzigden. Salderen is gedaan over de hele contractperiode (11 maanden) waarbij m.b.t. terugleveren de totale netto invoeding is herverdeeld over de twee perioden, naar rato van de afname in die perioden.
ik zou nog maar eens goed kijken, ze salderen in euro per tarief periode namelijk. Daarna salderen ze wel de belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Flierefluiter schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:50:
[...]
ik zou nog maar eens goed kijken, ze salderen in euro per tarief periode namelijk. Daarna salderen ze wel de belasting.
Bij mij niet. Over de contractperiode (12 mnd) had ik netto X kWh over en die is verdeeld over 4 gedeelten; normaal en dal tot 07/2023, nomaal en dal vanaf 07/2023. De geschillencommissie hanteert een andere berekening, maar daar komt in mijn geval ongeveer hetzelfde uit.
Als ze zouden salderen per tariefperiode, dan had ik veel meer moeten terugkrijgen; de eerste periode was de duurste en ik had er veel kWh netto teruggeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flierefluiter
Martin7182 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:07:
[...]

Bij mij niet. Over de contractperiode (12 mnd) had ik netto X kWh over en die is verdeeld over 4 gedeelten; normaal en dal tot 07/2023, nomaal en dal vanaf 07/2023. De geschillencommissie hanteert een andere berekening, maar daar komt in mijn geval ongeveer hetzelfde uit.
Als ze zouden salderen per tariefperiode, dan had ik veel meer moeten terugkrijgen; de eerste periode was de duurste en ik had er veel kWh netto teruggeleverd.
Aha, dan kijken ze dus wat hun het beste uitkomt. Bij mij was het per tariefperiode, bezwaar gemaakt en gedreigd met juridische stappen. Daarna 200 compensatie gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
@Flierefluiter mijn afrekening lijkt veel op deze:
pep_82 in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"

Of ze verschillend salderen per klant/situatie weet ik niet. Ik had in beide tariefperioden, zowel normaal als dal, een overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:50
Flierefluiter schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:41:
[...]

Aha, dan kijken ze dus wat hun het beste uitkomt. Bij mij was het per tariefperiode, bezwaar gemaakt en gedreigd met juridische stappen. Daarna 200 compensatie gehad.
Wel ook een correcte afrekening? Of alleen die 200 uit "coulance" zodat ze niet hoeven toe te geven dat ze fout zaten en het volgend jaar nog een keer p deze manier kunnen proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-07 00:20
Een vraag aan de Engie ervaringdeskundigen hier.
Ik ben door mijn bedenktijd heen bij Engie, aanvraag 01-02-2024 met ingangsdatum 02-05-2024.

Het gaat om een gascontract waarbij ik gisteren gechat heb met een medewerker die aangaf dat ik mijn contract NIET kan ontbinden en 1 maand aan Engie vastzit.
De boete die berekend gaat worden is dan gaf ze aan de tarief die in mijn contract staat 1,17 voor een m3 vs het gastarief wat op dat moment geldt dus zeg maar net als nu 1,15 x je gemiddelde verbruik van het afgelopen jaar.

Met mijn verbruik x 2 cent is drie keer niets maar wat ik niet begrijp is waarom ik niet nu kan ontbinden? Wie weet dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flierefluiter
Compuchip87 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:53:
[...]

Wel ook een correcte afrekening? Of alleen die 200 uit "coulance" zodat ze niet hoeven toe te geven dat ze fout zaten en het volgend jaar nog een keer p deze manier kunnen proberen?
Het bedrag was verwaarloosbaar omdat ze toen nog de kale leverprijs gaven als netto teruglevertarief.
De belasting werd op een aparte regel verrekend. De stroomprijs was in alle periodes ongeveer gelijk, dus daar geen probleem met salderen per periode. 200 was niet eens nodig geweest, maar aangezien er een tarief van 4 cent aankwam wordt salderen in euro's per tariefperiode ineens een groot probleem voor mij aangezien mijn contract ooit op 19 november is gestart. die anderhalve maand is precies een periode dat de warmtepomp flink aan de bak moet. Als je dan 25 cent moet betalen en in de zomer krijg je 4 cent terug is niet leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20:31
hoihoi66 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 07:01:
Een vraag aan de Engie ervaringdeskundigen hier.
Ik ben door mijn bedenktijd heen bij Engie, aanvraag 01-02-2024 met ingangsdatum 02-05-2024.

Het gaat om een gascontract waarbij ik gisteren gechat heb met een medewerker die aangaf dat ik mijn contract NIET kan ontbinden en 1 maand aan Engie vastzit.
De boete die berekend gaat worden is dan gaf ze aan de tarief die in mijn contract staat 1,17 voor een m3 vs het gastarief wat op dat moment geldt dus zeg maar net als nu 1,15 x je gemiddelde verbruik van het afgelopen jaar.

Met mijn verbruik x 2 cent is drie keer niets maar wat ik niet begrijp is waarom ik niet nu kan ontbinden? Wie weet dat?
Ontbinden houdt in dat je met onmiddellijke ingang je contract kunt beëindigen, dus zonder opzegtermijn. Bijvoorbeeld omdat de tegenpartij wanprestatie levert.

Opzeggen houdt in dat je de opzegtermijn in acht moet nemen en de eventuele opzegboete.

Zie voor het verschil tussen ontbinden en opzeggen: https://www.omnius.nl/zak...fspraken%20gemaakt%20zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Harvest2002 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:49:
[...]

Ontbinden houdt in dat je met onmiddellijke ingang je contract kunt beëindigen, dus zonder opzegtermijn. Bijvoorbeeld omdat de tegenpartij wanprestatie levert.

Opzeggen houdt in dat je de opzegtermijn in acht moet nemen en de eventuele opzegboete.

Zie voor het verschil tussen ontbinden en opzeggen: https://www.omnius.nl/zak...fspraken%20gemaakt%20zijn.
Maar een levering dat nog niet heeft plaatsgevonden, hebben het dan over opzeggen of ontbinden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Opzeggen. Er is namelijk geen reden voor ontbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Harvest2002 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:19:
Opzeggen. Er is namelijk geen reden voor ontbinding.
Ok opzeggen dan, maar waarom kan ik dan niet per vandaag opzeggen (30 dagen vooruit) en moet volgens Engie eerst mijn contract ingaan. Klopt dit wel?
Levering gaat pas over 2 maanden starten vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Je kunt best nu opzeggen maar dat betekent niet dat je contract al per 2 mei 2024 eindigt. Als de opzegtermijn 1 maand is, eindigt het per 2 juni 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Harvest2002 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:48:
Je kunt best nu opzeggen maar dat betekent niet dat je contract al per 2 mei 2024 eindigt. Als de opzegtermijn 1 maand is, eindigt het per 2 juni 2024.
Ja dat is jammer. Gasverbruik zal minimaal zijn niet daarvan maar wat de boete zal zijn is maar de vraag.

Gasprijs op 2 juni is dan cruciaal.
Wss lager als de 1,15 van nu bij Engie.

Stel dat het 1,10 is, in mijn contract staat 1,17.
325 m3 gemiddeld X 0,07= 22,75 boete. Valt ook wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
hoihoi66 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:54:
[...]

Ja dat is jammer. Gasverbruik zal minimaal zijn niet daarvan maar wat de boete zal zijn is maar de vraag.

Gasprijs op 2 juni is dan cruciaal.
Wss lager als de 1,15 van nu bij Engie.

Stel dat het 1,10 is, in mijn contract staat 1,17.
325 m3 gemiddeld X 0,07= 22,75 boete. Valt ook wel mee.
Wat is de looptijd van je contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Harvest2002 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:36:
[...]

Wat is de looptijd van je contract?
1 jaar

02-05-2024
02-05-2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
Ja dan ben je gewoon de opzegboete voor 1 jaar kwijt. Het is niet anders.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xon

xon

En ja hoor, ook Engie heeft het plan uit de la gehaald nadat de rook wat is opgetrokken. Ik ontving vandaar onderstaande mail:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwO6YEn8dM0xU3_8kgX9KcB1YbM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q5S0f30y6lvTUwhSLxgk3hZm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben lost...dat ik genaaid word snap ik alleen ik snap alleen nog niet goed hoe ze het doen. De vaste leveringskosten betaalde ik dus al bij Engie en zover ik dacht is dit een bepaald bedrag ongeacht hoeveel stroom of gas je afneemt. De verdubbeling (!) die nu wordt aangekondigd die lijkt dan wel weer per kWh?

• xon

xon

{edit}

[ Voor 182% gewijzigd door xon op 29-02-2024 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davasch
-O-
Wat voor contract heb je?

edit: Deze prijzen zijn denk ik per dag.

[ Voor 41% gewijzigd door davasch op 29-02-2024 12:53 ]

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:18
Per jaar is dit een verhoging van 120 euro naar 265 euro (leveringskosten per jaar)

• xon

xon

davasch schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:52:
-O-
Wat voor contract heb je?

edit: Deze prijzen zijn denk ik per dag.
Ik heb 2022.2. Blijft dit gelijk voor de 2022.1 houders dan?

@Kiwi_Kevin kan je je berekening delen?

• Kiwi_Kevin
xon schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:00:
[...]

Ik heb 2022.2. Blijft dit gelijk voor de 2022.1 houders dan?

@Kiwi_Kevin kan je je berekening delen?
Dat bedrag keer 365 dagen :D Die 120 euro kan ik herleiden naar het bedrag van het contract in de app.

[ Voor 12% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 29-02-2024 13:01 ]

• davasch
Als ik het me goed herinner (nu even niet bij de hand) was het wijzigen van de vaste leveringskosten in principe toegestaan volgens contract 2021 iig. Indien dit inderdaad voor alle zonnepaneeleigenaren geldt, en dus geen willekeur is, lijkt me dit helaas gewoon kunnen.

[ Voor 5% gewijzigd door davasch op 29-02-2024 13:01 ]

• xon

xon

Ah, het is de dagprijs dat het ik even gemist.

Dan nog, blijft het denk ik interessant om te blijven hangen omdat (ook binnen 2022.2) mijn terugleververgoeding (voorlopig )gelijk blijft aan kale leveringstarief. En we een beetje knappe zomer hebben 😉

[ Voor 5% gewijzigd door xon op 29-02-2024 13:04 ]

• davasch
Ja, ik zit in dezelfde situatie. Ik zal er eens aan rekenen, maar verwacht dat Engie met mijn huidige contract nog steeds de beste optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

[ Voor 36% gewijzigd door esphome op 29-02-2024 15:31 . Reden: ps-je's ]

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-09 17:12
Interessant dat je alleen nog de verlaging van gas binnen hebt. Heb je 2022.1 of 2022.2 contract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Contract beëindigen is lastig als je flink in de min staat door een warmtepomp, dus eerst wegsalderen voordat je alternatieven hebt. Ik vind het inderdaad interessanter of het door de beugel kan zo'n verhoging - het zijn niet de tarieven die wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@Laroil
Members only:

[ Voor 15% gewijzigd door esphome op 29-02-2024 15:06 ]

• Pipper
Ik vraag me ook af welke rekenmethode hiervoor is gehanteerd + redenering om dit via vaste kosten te doen…ACM is geloof ik wel met een onderzoek van dit soort kosten bezig, maar daar zal Engie niet in meegenomen zijn aangezien ze nu pas met wijziging komen…
Daarnaast zouden ze de kosten m.i. niet in de vaste kosten mogen / horen te verwerken, maar in het variabele deel (leveringstarief).

• davasch
Ook voor Engie lijkt het me niet ideaal, voor de grote terugleveraars is dit nog wel te overzien, en dus grote kans dat die blijven hangen. Indien je enkele panelen hebt hakt dit er behoorlijk in lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• montebaldo55
Hebben er meer mensen de mail gekregen vd veranderingen per 1-4-2024 ? (trouwens wel een bijzondere datum maar dat terzijde)
Zelf heb ik nog niets gezien.
Als dit zo doorgaat mag je straks wel HBO of UT gevolgd hebben om dit de komende jaren te kunnen blijven volgen.
Maar wellicht brengt AI mogelijkheden om te helpen bij een nw energie contract in jouw specifieke geval.

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-08 04:06
montebaldo55 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:08:
Hebben er meer mensen de mail gekregen vd veranderingen per 1-4-2024 ? (trouwens wel een bijzondere datum maar dat terzijde)
Zelf heb ik nog niets gezien.
Als dit zo doorgaat mag je straks wel HBO of UT gevolgd hebben om dit de komende jaren te kunnen blijven volgen.
Maar wellicht brengt AI mogelijkheden om te helpen bij een nw energie contract in jouw specifieke geval.
Niks gezien, welke verandering hebben ze gecommuniceerd?

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon

xon

Robindd schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:22:
[...]

Niks gezien, welke verandering hebben ze gecommuniceerd?
Wat ik wel interessant vind, is dat ik er verder niets over lees of hoor?! Het is natuurlijk niet iets waar je breed over wil communiceren vanuit Engie + dat het natuurlijk voor de gemiddelde afnemer abracadabra is als er over een vast levertarief wordt gepraat i.p.v. een harde extra bijdrage per maand.

Iedereen met een soortgelijk contract ook wel deze mail gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:28
davasch schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:01:
Ook voor Engie lijkt het me niet ideaal, voor de grote terugleveraars is dit nog wel te overzien, en dus grote kans dat die blijven hangen. Indien je enkele panelen hebt hakt dit er behoorlijk in lijkt me.
Zou je dit willen uitleggen? Ik begrijp namelijk niet wat dit voor gevolgen kan hebben voor mij bijvoorbeeld.
Ik heb 7 panelen welke zo'n 2000 KW opwekken per jaar, daarnaast gebruik ik ongeveer 6000 KW zelf (verwarm met airco).

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoerdvd
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:41
Ora et Labora schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:34:
[...]

Zou je dit willen uitleggen? Ik begrijp namelijk niet wat dit voor gevolgen kan hebben voor mij bijvoorbeeld.
Ik heb 7 panelen welke zo'n 2000 KW opwekken per jaar, daarnaast gebruik ik ongeveer 6000 KW zelf (verwarm met airco).
Gevolg voor jou is dat je 145 euro per jaar extra gaat betalen. De vaste leveringskosten gaan naar 265 euro per jaar (was 120). Of je nu 7 panelen hebt of 30. Voor iemand met 30 panelen is dat ook 145 minder inkomsten per jaar, maar doet toch minder pijn. Die verdeelt het over 30 panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:55

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Ora et Labora schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:34:
[...]

Ze rekenen vaste tarieven (PV boete) ongeacht de hoeveelheid opgewekte energie.
Twee situaties als voorbeeld.
Je wekt 2000 kWh/jaar op - 145 euro / 2000 kWH = 7,25 cent per kWh ‘PV boete’ .
Je wekt 10000 kWh/jaar op - 145 euro / 10000 kWh = 1,45 cent per kWh ‘PV boete’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:01

bdu

MarcelG schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:43:
[...]

Ze rekenen vaste tarieven (PV boete) ongeacht de hoeveelheid opgewekte energie.
Twee situaties als voorbeeld.
Je wekt 2000 kWh/jaar op - 145 euro / 2000 kWH = 7,25 cent per kWh ‘PV boete’ .
Je wekt 10000 kWh/jaar op - 145 euro / 10000 kWh = 1,45 cent per kWh ‘PV boete’.
Plus de situatie met overcapaciteit profiteert bij ENGIE nog van het hoge teruglevertarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-11-2024
Vandaag onderstaande mail ontvangen. Ze lijken de KPI "first time right" nu serieus te nemen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6tg3k8bZqC2zn152IVQ4oJClq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/763Te8rea9V4sj7Au3pAC6Ls.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:36

TurboNick3

Thedutchtravellers

Ik heb dezelfde mail ontvangen, ook collega's van mij maar een vriend van me nog niet.
Echt irritant, boeven zijn het.
Nu zie ik in andere fora dat GC 3jaar vast aan bied voor de helft in mijn geval.
maar probleem is. ik rijd elektrisch en die lease auto gaat einde jaar de deur uit.
dan houd ik naar verwachting 6000kw pj over tov van nu is het ongeveer kiet qua verbruik/opwek.
Geen idee wat ik hiermee aan moet.
Je hebt tegewoordig zowat een contract manager nodig om al je contracten voor je huishouden te managen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Wg7SDYqmcoFPg54IsVQdHYujxQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1WnEOTeh9xr5VGj9ZBv1Nxyi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door TurboNick3 op 01-03-2024 12:30 ]

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Ik heb de mail van Engie nog niet ontvangen maar verwacht deze wel. Conform onze overeenkomst
Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kan ENGIE de leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen.
Dus mijn retourvraag gaat direct zijn welke onvoorziene wijziging er tussen het aankondigen van de tarieven per 01-01-2024 en nu zijn geweest waardoor ze niet kunnen wachten met het aanpassen van de tarieven tot 01-06-2024.
Ik zou iedereen van harte aanraden om eenzelfde vraag te stellen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er onvoorziene wijzigingen zijn. Het niet doorgaan van de nieuwe energiewet hoort daar wat mij betreft niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
Homer-Simpson schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:33:
Ik heb de mail van Engie nog niet ontvangen maar verwacht deze wel. Conform onze overeenkomst
[...]

Dus mijn retourvraag gaat direct zijn welke onvoorziene wijziging er tussen het aankondigen van de tarieven per 01-01-2024 en nu zijn geweest waardoor ze niet kunnen wachten met het aanpassen van de tarieven tot 01-06-2024.
Ik zou iedereen van harte aanraden om eenzelfde vraag te stellen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er onvoorziene wijzigingen zijn. Het niet doorgaan van de nieuwe energiewet hoort daar wat mij betreft niet bij.
Wat er door mijn hoofd schoot toen ik het las: ik heb een contract met voorwaarden 2022.1 die 1 juli stilzwijgend verlengd gaat worden.

Mijn vraag gaat zijn op basis waarvan ze een nieuw gedifferentieerd leveringstarief mogen introduceren t.o.v. mensen zonder panelen. Er is feitelijk niets veranderd in mijn situatie maar ze gaan wel ineens onderscheid maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Randy1800 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:45:
[...]

Wat er door mijn hoofd schoot toen ik het las: ik heb een contract met voorwaarden 2022.1 die 1 juli stilzwijgend verlengd gaat worden.

Mijn vraag gaat zijn op basis waarvan ze een nieuw gedifferentieerd leveringstarief mogen introduceren t.o.v. mensen zonder panelen. Er is feitelijk niets veranderd in mijn situatie maar ze gaan wel ineens onderscheid maken.
Het antwoord op die vraag zou ik dan als ik jou was doorsturen naar de ACM. Zij gaan namelijk over de rechtmatigheid van de vaste kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
Ja, interessant. Eigenlijk zijn er inderdaad twee vragen:
- Mag dit onderscheid gemaakt worden (ik verwacht zelf van wel, de onbalanskosten zijn een feit, hoe hoog kan ik niet inschatten)
- Is het noodzakelijk deze op 1 april (vervroegd) door te voeren omdat deze onvoorzien zijn

Wat me onvoorzien lijkt is dat de hele markt inmiddels in beweging raakt en deze kosten gaat rekenen toen VandeBron het voorbeeld gaf, niet zo zeer de onbalanskosten zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
davasch schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:52:
Ja, interessant. Eigenlijk zijn er inderdaad twee vragen:
- Mag dit onderscheid gemaakt worden (ik verwacht zelf van wel, de onbalanskosten zijn een feit, hoe hoog kan ik niet inschatten)
- Is het noodzakelijk deze op 1 april (vervroegd) door te voeren omdat deze onvoorzien zijn

Wat me onvoorzien lijkt is dat de hele markt inmiddels in beweging raakt en deze kosten gaat rekenen toen VandeBron het voorbeeld gaf, niet zo zeer de onbalanskosten zelf.
En dan is er nog de discussie die je kan voeren over het salderen zelf. Maak je al je KWH op máár betaal je wel meer: saldeer je dan nog wel 1-op-1 of is het in feite verkapt een boete op salderen.

Daarnaast bij punt 1: het maken van het onderscheid. Hebben ze net zoveel kosten aan iemand met 5 panelen als iemand met 25 panelen? Immers nu ze het als kosten opvoeren, moet je kosten nmm ook kunnen onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
@TurboNick3
TurboNick3 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:28:
Ik heb dezelfde mail ontvangen, ook collega's van mij maar een vriend van me nog niet.
Echt irritant, boeven zijn het.
Nu zie ik in andere fora dat GC 3jaar vast aan bied voor de helft in mijn geval.
maar probleem is. ik rijd elektrisch en die lease auto gaat einde jaar de deur uit.
dan houd ik naar verwachting 6000kw pj over tov van nu is het ongeveer kiet qua verbruik/opwek.
Geen idee wat ik hiermee aan moet.
Je hebt tegewoordig zowat een contract manager nodig om al je contracten voor je huishouden te managen.

[Afbeelding]
Vgl mij zit mij heb je nu een riant contract bij Engie
Daar kan GC niet tegen aan.
Wat let je om over te stappen?
6000kW over? Als dat netto zo is kan het toch niet beter.
Het zijn boeven zeg je????

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
[...]

d:)b
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipper
[...]

Leveringstarief mogen ze van mij aanpassen (contract met 2022.1 voorwaarden) dus wat mij betreft vragen ze een euro per kwh extra _/-\o_

Vaste kosten opeens verveelvoudigen kan ik niet mee akkoord gaan…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Pipper schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:36:
[...]

Leveringstarief mogen ze van mij aanpassen (contract met 2022.1 voorwaarden) dus wat mij betreft vragen ze een euro per kwh extra _/-\o_

Vaste kosten opeens verveelvoudigen kan ik niet mee akkoord gaan…
Maar mag wel volgens je voorwaarden. Dus dan zul je toch bezwaar moeten maken via Engie en mogelijk de ACM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Vooralsnog heb ik met 2022.1 voorwaarden de mail van Engie over hogere vaste kosten nog niet gehad dus lijkt niet per 1 april in te gaan voor deze set voorwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:13
Ik heb als houder van een modelcontract ook nog geen mail ontvangen. Ik vraag me dus af of bezitters van een modelcontract dit wel hebben ontvangen. Dat je als houder van een Engie open contract het ontvangt, dat snap ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:51
larsg schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 22:37:
Dat je als houder van een Engie open contract het ontvangt, dat snap ik wel.
Waarom?
Overigens heb ik met Engie Open voorlopig ook nog niets ontvangem, het lijkt heel beperkt en willekeurig te zijn tot nu toe.
Maar ik zou er niet mee akkoord gaan om dat op andere momenten dan de 2 x per jaar te wijzigen (er zijn geen bijzondere markt omstandigheden in vergelijking met eind november die een tussentijdse aanpassing refhtvaardigen).
Pagina: 1 ... 17 ... 26 Laatste

Let op:
Uitkomst van het harde werk van Floppus:
Floppus in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"