Koper wil dat ik mijn eigen verkochte motor terugkoop.

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

PilatuS schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:33:
[...]

Nee, geen APK. Maar schijven hebben wel een minimale dikte waarbij ze wel of niet veilig zijn. En dat is gewoon een vaststaand getal vanuit de fabrikant.

[...]

Het gaat meer om de schijven dan de blokjes. En die schijven kosten makkelijk 1500 euro voor een set.

Ik zou die mevrouw sowieso helemaal niets meer geven, al was het 100 euro. Misschien dat het met normaal overleg goedgekomen was, maar daar is het nu al lang voorbij.
Als ik even bij de louis kijk, moet ik moeite doen om met schijven, blokken, kettingset, olie en filters de 500 eu aan te tikken.

Dat bedrag zou uiteindelijk ook mijn aanbod zijn, mocht er geschikt worden.

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 09-06-2023 18:50 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
teacher schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:49:
[...]

Als ik even bij de louis kijk, moet ik moeite doen om met schijven, blokken, kettingset, olie en filters de 500 eu aan te tikken.
Hangt van het type motor af. Het zijn sowieso 2 schijven en niet 1 schijf. Iemand had het opgezocht voor het type van de TS en het was meer dan 1000 euro voor alleen de schijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Dat valt inderdaad erg mee ja. Ik ging uit van wat iemand anders had gezegt, maar het kan dus veel goedkoper.

Het geeft dan eigenlijk alleen nog maar meer aan hoe belachelijk het is om met advocaten bezig te gaan. Ik zou het trouwens graag voor de rechter zien komen zodat de TS niets hoeft te betalen en mevrouw meer geld kwijt is dan wat de onderdelen kosten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
StevenK schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:08:
[...]

Maar wel of niet onder minimum is niet iets waar de rechter over moet oordelen. Dat is iets dat juist bij een motorfiets eenvoudig is vast te stellen, zonder demonteren en dus bij uitstek onder de onderzoeksplicht valt. Koper heeft ervoor gekozen dat soort dingen achteraf na te laten kijken en daarmee eigenlijk alleen maar onderbouwd dat ze dat ook vooraf had kunnen doen.

Koper zal moeten onderbouwen waarom op die punten waar zij gebreken ziet, zij is afgegaan op specifieke mededelingen van TS. En mijn inschatting op basis van de informatie die we hebben gekregen is dat dat niet gaat lukken, tenzij TS in zijn verweer dingen gaat bevestigen die wij hier nog niet hebben gelezen.

Naar die advocaat toe moet de reactie volgens mij ook alleen maar iets langs de lijn "Als je van een particulier een gebruikt vervoermiddel koopt, weegt de onderzoeksplicht nogal zwaar. Uw cliënte geeft enkel onderzoek gedaan en ben ik niet bekend met enig gebrek aan de motor op het moment dat hij bij mij weg ging."
Klopt helemaal wat je zegt. Maar als je bewust (wat hier niet aan de orde is) een motor verkoopt met versleten remmen dan is dat wel een compleet andere zaak dan dat je de olie niet op tijd hebt vervangen. Gevaarzetting speelt natuurlijk wel mee.
Jdewit schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:15:
[...]

Welk minimum, er is geen apk plicht voor motoren. Wat vreemd is met al die herrie machines en naked bikes. En staal op staal remt ook uitstekend, spreek uit ervaring.
Ik denk dat je best snapt dat de fabrikant een minium opgeeft. En dat APK niks met herrie of aantal kuipdelen te maken heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
PilatuS schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:49:
[...]

Schijven van motoren zijn niet zo dik hoor. Tuurlijk is er nog marge, maar de fabrikant zegt het niet voor niets. Een bepaalde dikte is een garantie dat het goed moet werken. Daar onder is de zekerheid geen 100% meer.

Persoonlijk vervang ik ze liever gewoon volgens de specs dan er met hoge snelheid achterkomen dat je het toch maar beter had kunnen doen. Die 2 stukjes metaal is het verschil tussen leven en dood zonder een kreukelzone. De enige kreukelzone ben jezelf, dus zorg er maar voor dat het in orde is. Daarom is er trouwens ook geen APK voor motoren, omdat de meeste mensen niet gek genoeg zijn om met shit rond te rijden. Het aantal ongelukken door technisch falen is bij motoren enorm laag.
Ik vervang ze voor de auto ook gewoon zonder te meten. De boel piept, er zit een rand op de schijf en de blokken hebben op het zicht nog zo'n 3mm voering. Dat klap ik er binnenkort af zonder te meten. Maar verschil is dat ik voor 75 euro blokken en remmen heb en het monteren een eitje is.
Heb in het verleden wel eens doorgereden tot de laatste mm. Bij de APK was het een adviespunt, dezelfde week bij de beun de rotzooi eraf, dat remde al door de schijf heen zo dun. En toch goed keuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-09 16:07
kakanox schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:34:
[...]

Die advocaat lacht zich suf. Waarschijnlijk iemand die per se stappen wil ondernemen en tenzij ik me vergis is het bij voorbaat kansloos. Maakt niet uit wat je zegt, en toch geld verdienen.

Ik pak alvast ff popcorn...
een goede advocaat had geen brief gestuurd als het kansloos zou zijn met andere woorden het is geen goede advocaat of het is niet kansloos

maar popcorn sowieso >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Sowieso de naam van de advocaat maar eens opzoeken. Alleen al om te zien of het uberhaupt wel een echte advocaat is. Misschien is de advocaat wel gewoon de buurman die denkt wat te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:30
PilatuS schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:02:
Sowieso die naam van de advocaat maar eens opzoeken. Alleen al om te zien of het uberhaupt wel een echte advocaat is. Misschien is de advocaat wel gewoon de buurman die denkt wat te weten.
Of door AI ala ChatGpt een brief laten opstellen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02:18

Destruction

(ex-)Automonteur

Sowieso die naam van de advocaat maar eens opzoeken. Alleen al om te zien of het uberhaupt wel een echte advocaat is. Misschien is de advocaat wel gewoon de buurman die denkt wat te weten.
Het lijkt inderdaad niet erg waarschijnlijk dat iemand die geen geld heeft voor een onderhoudsbeurt en remblokken nu ineens een advocaat in de arm genomen heeft.

Rechtsbijstand zal zelf ook wel weten dat deze zaak weinig kans heeft en er dus niet aan beginnen.

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:55
.

[ Voor 99% gewijzigd door O085105116N op 30-06-2023 07:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Voor zover ik weet is er nog niet eens bewijs geleverd dat de schijven op zijn. Mijn motor heeft er 20K op staan en de originele remblokken zijn nog niet eens op waarbij de schijven nog vrijwel nieuw zijn. Dan 2x die kilometers en ze zijn helemaal op ? Misschien, maar het bewijs is er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Yep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52

Herman

FP ProMod
Als ik moet speculeren, loopt dit via haar rechtsbijstandsverzekering waar ze zo lang heeft lopen zeuren om deze kansloze zaak aan te nemen, dat ze er maar een brief aan hebben gewaagd :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 23:24
Ben benieuwd wat de uitkomst gaat zijn, dit is dus 1 van de redenen dat ik mijn motoren patriculier niet verkoop maar atijd mijn "verlies" pak door ze in te ruilen bij een dealer. Je weet nooit wie nou echt je voertuig koopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Herman schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:45:
Als ik moet speculeren, loopt dit via haar rechtsbijstandsverzekering waar ze zo lang heeft lopen zeuren om deze kansloze zaak aan te nemen, dat ze er maar een brief aan hebben gewaagd :)
Rechtsbijstandsverzekeringen doen wel ooit vaker kansloze zaken. Een van de bewoners binnen onze VVE probeerde dat ook. We veegden probleemloos de vloer aan met de jurist (nee, niet eens advocaat) van de rechtsbijstandsverzekering :D

Dit soort zaken zijn bij het kantongerecht (om helemaal correct te zijn: De sector kanton van de rechtbank). Dat zijn redelijk laagdrempelige zaken. Daar heb je geen verplichte procesvertegenwoordiging (advocaat) nodig.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03:55
Ik zie @PilatuS het nu eindelijk ook noemen.. @De043man heb je die advocaat al gebeld? Waarschijnlijk hebben ze gewoon zelf een briefje opgesteld. Er is natuurlijk geen enkele advocaat die hier in mee gaat. (als ze de waarheid verteld hebben aan die advocaat natuurlijk)

Ik weet eigenlijk wel bijna zeker dat ze dit gewoon zelf gemaakt hebben om je bang te maken.
Ze hebben gewoon helemaal geen zaak of poot om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:06
Hou er rekening mee dat dit vervangings schijven zijn en niet de originele schijven. Het verschil in schijf is discutabel natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 23:54
teacher schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:49:
[...]
Als ik even bij de louis kijk, moet ik moeite doen om met schijven, blokken, kettingset, olie en filters de 500 eu aan te tikken. Dat bedrag zou uiteindelijk ook mijn aanbod zijn, mocht er geschikt worden.
Je moet voor wel twee remschijven hebben en ook twee setjes remblokken.
2x Remschijf voor MSW202RAC á €202,51 per stuk.
2x Brembo remblokken set voor 07YA23SA á €35,99 per set.
Totaal €477,00 net onder de €500 maar nog niet gemonteerd :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De043man
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-03 18:59
Sowieso de naam van de advocaat maar eens opzoeken. Alleen al om te zien of het uberhaupt wel een echte advocaat is. Misschien is de advocaat wel gewoon de buurman die denkt wat te weten.
Ja het is wel een echte advocaat. Heb hem opgezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Vaak is de intake bij een advocaat gratis. Die kan aangeven hoe kansrijk/-loos een zaak is.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WEBGAMING
De043man schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 00:17:
[...]

Ja als ze een beetje slim (of eigenlijk heel dom) zijn, zoeken ze gewoon een kantoor op, en zetten ze dat er op.
Bel dat kantoor.

[ Voor 4% gewijzigd door WEBGAMING op 10-06-2023 03:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 17:59
Ah, mw heeft haar rechtsbijstand gedwongen je een brief te sturen.

Heb je zelf rechtsbijstand? Ja? Hen inschakelen.
Nee, motor terugnemen en aan een ander verkopen. Vervolgens rechtsbijstandverzekering aanschaffen….

Wil je stoer doen? Gewoon laten voorkomen. Ze heeft geen poot om op te staan….

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 19:12

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

De043man schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:00:
Ik heb iets te vroeg gejuicht, heb nu brief van haar advocaat ontvangen.
Een serieuze advocaat? Of is het een neefje van haar in opleiding tot rechtenstudie?
Ik ben benieuwd naar die brief. Ik kan me niet indenken dat dit een serieuze brief zal zijn. maar laat maar zien als je wilt.

Bel het nummer ook eens op, en kijk waar je uitkomt.

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 10-06-2023 02:03 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

wowly schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 01:56:
Nee, motor terugnemen en aan een ander verkopen. Vervolgens rechtsbijstandverzekering aanschaffen….
Absoluut niks terug kopen. Jij weet niet wat er ondertussen met die motor is gedaan. Mw kan de motor na aankoop ook hebben gebruikt voor onderdelen en dat via deze weg nu proberen gratis voor elkaar te krijgen. Bovendien weet je niet hoe mw met de motor is omgegaan en wat daar de evt. gevolgschade van kan zijn.

Ze heeft geen poot om op te staan. TS is geen professional, geen bedrijf. Er was garantie tot het postkantoor. En daar zijn ze al geweest. Bovendien, en dat kan elke advocaat of jurist haar vertellen, moet je geen motor kopen als je geen geld hebt om daar noodzakelijk onderhoud aan te verrichten. En een gebruikte motor heeft nou eenmaal slijtagedelen die aan vervanging toe zijn. Geen enkele garantie dekt slijtageonderdelen.

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:42

Yucon

*broem*

wowly schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 01:56:
Ah, mw heeft haar rechtsbijstand gedwongen je een brief te sturen.

Heb je zelf rechtsbijstand? Ja? Hen inschakelen.

Wil je stoer doen? Gewoon laten voorkomen. Ze heeft geen poot om op te staan….
Wat is dit nu voor een vaag advies, zeker in combinatie met je laatste regel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 23:56
D'r worden hier wel heel veel aannames gedaan over de advocaat. Een advocaat is niet onafhankelijk maar juist, zoals de slogan van sommige advocatenkantoren ook luidt, strikt partijdig. Daarbij is een advocaat in de basis vrij in zijn keuze van aanpak en kan een cliënt hem of haar, in theorie, niet tot een specifieke aanpak dwingen.

Dat gezegd hebbende gebeurt het toch vaak zat dat de eerste blafbrief geschreven wordt, terwijl daaronder een advies ligt waarin aangegeven is dat wanneer er geprocedeerd moet worden, de haalbaarheid minimaal is. En zo'n eerste brief kan toch tot beweging naar een schikking leiden of juiste olie op het vuur gooien.

Of er van zo'n negatief advies is, kun je hooguit beredeneren, maar krijg je uiteraard niet in beeld. Hoewel, wanneer je de advocaat belt en hij begint meteen over schikken, dan is dat wel een indicatie van weinig vertrouwen in de zaak.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
StevenK schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 07:15:
Of er van zo'n negatief advies is, kun je hooguit beredeneren, maar krijg je uiteraard niet in beeld. Hoewel, wanneer je de advocaat belt en hij begint meteen over schikken, dan is dat wel een indicatie van weinig vertrouwen in de zaak.
En als je nog even naar z'n weekend vraagt dan mag mevrouw al de kosten van de eerste remschijf aftikken aan advocaatskosten >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
Aikon schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 08:10:
[...]

En als je nog even naar z'n weekend vraagt dan mag mevrouw al de kosten van de eerste remschijf aftikken aan advocaatskosten >:)
Dat ligt eraan of die advocaat op uurbasis voor de koper werkt. Kan ook zijn dat het gefinancierde rechtsbijstand (alleen een eigen bijdrage betalen), op kosten van een verzekering of een vriendendienst is. Die verzekeraar is minder waarschijnlijk omdat je dan meestal eerst een blafbrief van de jurist van de verzekeraar krijgt en pas als er geprocedeerd moet worden gebruik kunt maken van vrije advocaatkeuze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
De043man schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 01:28:
Nu wil ze dat ik hem terugkoop. Dit komt doordat ze bij de dealer is geweest en ze vertelt dat ze geen geld heeft om de nodige slijtage onderdelen te vervangen...
Dan moet ze geen motor kopen. Dit is echt zo ontzagwekkend dom, sorry hoor. Je koopt iets met slijtagedelen en daarna zit je te huilen dat je geen geld hebt voor slijtagedelen.

Lekker negeren. Ik zou er niet eens op reageren.

Edit: ow, ik miste een pagina aan reacties. Ik zie dat er inmiddels een brief van een advocaat ligt. Hoewel ik zelf geen advocaat ben zou ik die brief ook keihard negeren.

[ Voor 14% gewijzigd door Korvaag op 10-06-2023 14:07 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Met alle respect voor de "gewoon negeren" adviesgevers; mocht het uiteindelijk bij een rechter komen, werkt het niet in je voordeel om niet te reageren op verzoeken/berichten van de eiseres of haar advocaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
teacher schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:26:
Met alle respect voor de "gewoon negeren" adviesgevers; mocht het uiteindelijk bij een rechter komen, werkt het niet in je voordeel om niet te reageren op verzoeken/berichten van de eiseres of haar advocaat.
Maar als je wel wilt reageren moet je eigenlijk zelf ook al een advocaat in de arm nemen om te voorkomen dat je iets in de reactie zet wat tegen je kan werken. Je gaat dus zelf kosten maken om re reageren op een ongefundeerde blafbrief van een advocaat. Ik zeg: laat maar voorkomen, maargoed, dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Korvaag schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:54:
[...]

Maar als je wel wilt reageren moet je eigenlijk zelf ook al een advocaat in de arm nemen om te voorkomen dat je iets in de reactie zet wat tegen je kan werken. Je gaat dus zelf kosten maken om re reageren op een ongefundeerde blafbrief van een advocaat. Ik zeg: laat maar voorkomen, maargoed, dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk.
Nee, laat maar voorkomen is iets te kort door de bocht. Een rechter zal ook altijd verwachten dat er moeite is gedaan om er onderling uit te komen. (Wat dus niet wilt zeggen dat je er ook uit moet komen)

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WEBGAMING
Ja, maar wat moet je nou serieus zeggen op een persoon die compleet onrealistische verwachtingen heeft? Dan ben je toch gewoon uitgepraat? Of moet TS dan vanaf nu maar haar onderhoud gaan betalen?

Dat zou ik dan wel op een nette manier benoemen natuurlijk, maar dan is het klaar.

[ Voor 48% gewijzigd door WEBGAMING op 10-06-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Oekiejoekie schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 17:05:
[...]

Nee, laat maar voorkomen is iets te kort door de bocht. Een rechter zal ook altijd verwachten dat er moeite is gedaan om er onderling uit te komen. (Wat dus niet wilt zeggen dat je er ook uit moet komen)
Dat klinkt leuk, maar er is simpelweg niets 'om uit te komen'. Enige zinnige reactie hier is: ik wijs alle vorderingen af en wel om deze redenen. Helaas mag je dat dus wel door een advocaat laten opstellen omdat je wilt voorkomen dat je daar iets ongelukkigs in zet waar de tegenpartij mee aan de haal kan gaan.

Een rechter moet in dit geval gewoon toetsen of er iets onwettigs is gebeurd. Als de rechter dit als onwettig beschouwd werkt het niet in je voordeel als je niet gereageerd hebt. Dat klopt. Als het niet onwettig is kan je echt onmogelijk straf krijgen omdat je niet op een brief reageert. Dat is echt de omgekeerde wereld. IANAL overigens, maar dat was al duidelijk volgens mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Korvaag schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 17:19:
[...]

Helaas mag je dat dus wel door een advocaat laten opstellen omdat je wilt voorkomen dat je daar iets ongelukkigs in zet waar de tegenpartij mee aan de haal kan gaan.
Dat is onzin, een kantonrechter weet een briefje van een gewone burger echt wel in te schatten hoor. Daar kan je best domme dingen in schrijven zonder dat je daarop aangekeken wordt.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
fsfikke schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 17:27:
[...]

Dat is onzin, een kantonrechter weet een briefje van een gewone burger echt wel in te schatten hoor. Daar kan je best domme dingen in schrijven zonder dat je daarop aangekeken wordt.
Ik snap waar korvaag heen wil: stel je zet iets onhandigs in je afwijzing naar de advocaat, kan die jou erop pakken. Bij een rechtszaak kan dat dan weer tegen je gebruikt worden.

Maargoed, er is eerder een reactie opgesteld door een jurist in dit topic, die kan ook gewoon naar de advocaat. Als de advocaat er wel een zaak van maakt is er ook niks loos. Kantonrechter toetst naar de wet en is niet onder de indruk van moeilijke advocatentaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
fsfikke schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 17:27:
[...]

En al zou je er op aangekeken worden, zal dat dan ook letterlijk het enige zijn wat er mee gebeurt..

[ Voor 8% gewijzigd door WEBGAMING op 10-06-2023 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
Destruction schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 06:22:
[...]

Absoluut niks terug kopen. Jij weet niet wat er ondertussen met die motor is gedaan. Mw kan de motor na aankoop ook hebben gebruikt voor onderdelen en dat via deze weg nu proberen gratis voor elkaar te krijgen. Bovendien weet je niet hoe mw met de motor is omgegaan en wat daar de evt. gevolgschade van kan zijn.

Ze heeft geen poot om op te staan. TS is geen professional, geen bedrijf. Er was garantie tot het postkantoor. En daar zijn ze al geweest. Bovendien, en dat kan elke advocaat of jurist haar vertellen, moet je geen motor kopen als je geen geld hebt om daar noodzakelijk onderhoud aan te verrichten. En een gebruikte motor heeft nou eenmaal slijtagedelen die aan vervanging toe zijn. Geen enkele garantie dekt slijtageonderdelen.
Ik ben het helemaal met je eens, maar hij heeft al aangegeven dat het een echte advocaat is. En als ie geen rechtsbijstand heeft dan mag ie zelf tegen de advocaat gaan discussiëren. Gewoon dan de easy route pakken en terugkopen.

Ik vermoed dat TS een jongere tweaker is, die zijn doorgaans niet zo ervaren emt de stress van een conflict.

Ikzelf had ALLANG de rechtsbijstand erop gezet en er niet meer aan gedacht totdat ik hoorde dat mw pech heeft gehad en alles voorbij was...

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• StevenK
wowly schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:29:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens, maar hij heeft al aangegeven dat het een echte advocaat is. En als ie geen rechtsbijstand heeft dan mag ie zelf tegen de advocaat gaan discussiëren. Gewoon dan de easy route pakken en terugkopen.
Wat een onzin. Toegeven *omdat* iemand een advocaat inschakelt is wel enorm slap. Advocaten zijn geen heiligen ofzo, maar mensen die een studie die zeker niet de moeilijkste is hebben gedaan en zeker niet per definitie briljante geesten die met een pennenstreek een tegenpartij als een blad aan een boom van standpunt kunnen doen veranderen.
TS kan prima zeggen tegen die advocaat dat hij het lekker uit kan zoeken omdat het probleem in de onderzoeksplicht van mevrouw zit.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

wowly schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:29:
[...]

Nogmaals, NIET terugkopen. NOOIT. Garantie op slijtageonderdelen bestaat niet, heeft nooit bestaan en zal nooit bestaan. TS is geen professional op het gebied van motoren en heeft niet als bedrijf een motor verkocht aan mevrouw. Dit is een koopovereenkomst tussen 2 particulieren, waar beide overeenkomen dat de motor in orde is bevonden en door mevrouw tot aankoop is overgegaan.

Nu een motor slijtageonderdelen blijkt te hebben en dus ook af en toe onderhoud nodig blijkt te hebben, wil mevrouw dat TS de motor terug koopt. Mevrouw heeft ze kennelijk niet alle 24 in het kratje en als ze op deze manier te werk wenst te gaan zou iemand moeten ingrijpen en voorkomen dat mevrouw ooit nog een voertuig aankoopt, want kennelijk kan zij niet omgaan met en/of betalen voor hetgeen bij bezit van een voertuig hoort: Onderhoudskosten.

Ze kan ook altijd de motor zelf te koop zetten als ze spijt heeft van haar aankoop. Of ze verkoopt de motor aan een handelaar/dealer, dan krijgt ze er wat minder voor terug maar is ze hem wel kwijt. Als verkopende partij ben je niet aansprakelijk te stellen voor de spijt van een koper. Ook niet als slijtageonderdelen aan vervanging toe blijken te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Destruction op 11-06-2023 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De043man schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:00:
Ik heb iets te vroeg gejuicht, heb nu brief van haar advocaat ontvangen.
En, wat staat er in ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 12:59
PD2JK schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 06:27:
Wijze les voor haar. Volgende keer naar een BOVAG dealer en iets met garantie kopen.

Jij hebt geen verlichtingen in dit geval. :)
Op slijtagedelen wordt nooit garantie gegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
Rocketman schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:03:
[...]

Op slijtagedelen wordt nooit garantie gegeven.
Dat de garantie niet gegeven wordt, wil niet zeggen dat die garantie er niet is. Iets met wettelijke conformiteit, die ook bij gebruikt en ook bij particuliere verkoop geldt. Maar om daar een beroep op te kunnen doen moet er sprake van voldoen aan de onderzoeksplicht of van dusdanige specifieke mededelingen van de verkoper dat de koper mag vertrouwen dat onderzoek niet nodig is.

Een algemene 'starten en wegrijden' verkooppraat is niet voldoende van specifieke mededelingen te spreken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:05

-tom-562

Oliesjeik

StevenK schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:50:
[...]

Dat de garantie niet gegeven wordt, wil niet zeggen dat die garantie er niet is. Iets met wettelijke conformiteit, die ook bij gebruikt en ook bij particuliere verkoop geldt. Maar om daar een beroep op te kunnen doen moet er sprake van voldoen aan de onderzoeksplicht of van dusdanige specifieke mededelingen van de verkoper dat de koper mag vertrouwen dat onderzoek niet nodig is.

Een algemene 'starten en wegrijden' verkooppraat is niet voldoende van specifieke mededelingen te spreken.
Ze is niet bij de eerste de beste remactie onder een bus gekomen, de remmen werken nog. Dus motor is conform. Klaar

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
TS hoeft in geen enkel opzicht garantie te verlenen. Dat is nicht im frage. Het gaat om het gedoe. Maar ik hoor weinig meer van TS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De043man
Het is eigenlijk precies hetzelfde als wat mevrouw van me geëist heeft. Dus komt er gewoon op neer dat ik over 2 weken de volledige som terug moet betalen en de motor weer moet ophalen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

De043man schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:53:
[...]

Het is eigenlijk precies hetzelfde als wat mevrouw van me geëist heeft. Dus komt er gewoon op neer dat ik over 2 weken de volledige som terug moet betalen en de motor weer moet ophalen.
Zelfs al zou je zo getikt zijn om die motor terug te nemen, heeft die dame er x weken en y kilometer mee gereden, dat zou je sowieso in mindering moeten brengen op de koopprijs.

Hoe dan ook, laat je niet intimideren doordat de brief nu van een advocaat komt (doe je nu wel). Je eerdere reacties richting haar zijn exact zo valide als nu en kunnen gewoon hergebruikt worden.

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 11-06-2023 14:23 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:49
Alles valt of staat wat TS aantoonbaar heeft beweerd tegenover de koper over de staat van de motor.

Als je teveel in het nauw gedreven wordt, en gevoel hebt dat ze een zaak hebben, ga dan gewoon onderhandelen over de prijs die jij betaalt om terug te kopen. Koopprijs - afschrijving samengevat.

Daarna fijne les geleerd en weer door, verkopen voor dezelfde prijs als eerst.

Ik heb het idee nl. gezien de vasthoudendheid van mw. dat je wat al te rooskleurig bent geweest over de motor om de verkoop wat te bespoedigen. Daar ben je naar mijn mening ook niet heel open over gezien we advertentietekst niet mogen lezen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• De043man
pennywiser schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:30:
Alles valt of staat wat TS aantoonbaar heeft beweerd tegenover de koper over de staat van de motor.

Als je teveel in het nauw gedreven wordt, en gevoel hebt dat ze een zaak hebben, ga dan gewoon onderhandelen over de prijs die jij betaalt om terug te kopen. Koopprijs - afschrijving samengevat.

Daarna fijne les geleerd en weer door, verkopen voor dezelfde prijs als eerst.

Ik heb het idee nl. gezien de vasthoudendheid van mw. dat je wat al te rooskleurig bent geweest over de motor om de verkoop wat te bespoedigen. Daar ben je naar mijn mening ook niet heel open over gezien we advertentietekst niet mogen lezen.
Ik heb de advertentie niet meer. Maar ik ben nergens rooskleurig over geweest. Ik heb alleen in de advertentie gezet over wat voor opties die beschikt en dat ik hem een kleine beurt had gegeven. Bij marktplaats kan je ook de staat aangeven van de voertuig, tussen nieuw, zo goed als nieuw en gebruikt. Ik heb natuurlijk gebruikt aangevinkt. Ook tijdens het bezichtiging heb ik haar aangegeven dat ik geen onderhoudsboekjes erbij heb, en dat ik alleen een factuur heb van bij een garage voordat die in mijn bezit was. Ik heb de prijs van de motor dus ook hier naar toe gepast. En dat ik zelfs andere mensen heb afgewezen die voor een hoger bedrag de motor dezelfde dag nog wouden ophalen.

[ Voor 5% gewijzigd door De043man op 11-06-2023 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

@De043man
Kan je niet je recent afgesloten advertenties nog zien op Marktplaats? Zo niet, dan is het misschien de moeite waard om jouw oorspronkelijke advertentietekst via Marktplaats op te vragen?

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DoubleTweak
  • Laatst online: 13-09 09:25
De043man schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:40:
[...]

Ik heb de advertentie niet meer. Maar ik ben nergens rooskleurig over geweest. Ik heb alleen in de advertentie gezet over wat voor opties die beschikt en dat ik hem een kleine beurt had gegeven. Bij marktplaats kan je ook de staat aangeven van de voertuig, tussen nieuw, zo goed als nieuw en gebruikt. Ik heb natuurlijk gebruikt aangevinkt. Ook tijdens het bezichtiging heb ik haar aangegeven dat ik geen onderhoudsboekjes erbij heb, en dat ik alleen een factuur heb van bij een garage voordat die in mijn bezit was. Ik heb de prijs van de motor dus ook hier naar toe gepast. En dat ik zelfs andere mensen heb afgewezen die voor een hoger bedrag de motor dezelfde dag nog wouden ophalen.
In dat geval; laat je niet intimideren door een blafbrief van een advocaat. Is makkelijk gezegd, ik weet het, maar ze heeft geen poot om op te staan.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:49
[...]

In dat geval, wie eist bewijst. Wat is er aan te tonen. Wat hebben ze. Vraag dat eerst maar eens.

In het andere geval is de motor kennelijk ook erg makkelijk weder te verkopen, rule dat niet uit als optie. Het kan je een boel nachtrust kosten anders. Onterecht misschien, maar je hebt er wel mee te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De043man
pennywiser schreef op zondag 11 juni 2023 @ 15:25:
[...]

In dat geval, wie eist bewijst. Wat is er aan te tonen. Wat hebben ze. Vraag dat eerst maar eens.

In het andere geval is de motor kennelijk ook erg makkelijk weder te verkopen, rule dat niet uit als optie. Het kan je een boel nachtrust kosten anders. Onterecht misschien, maar je hebt er wel mee te maken.
Ja het bewijs wat ze hebben is dat ik gezegd heb dat die in orde was. En dus door dat gezegd te hebben had mevrouw geen aanleiding om de motor nader door een andere te laten onderzoeken. Zodra ik komende week met de advocaat heb gesproken laat ik jullie weten wat daar de uitkomst van is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
De043man schreef op zondag 11 juni 2023 @ 15:33:
[...]

Ja het bewijs wat ze hebben is dat ik gezegd heb dat die in orde was. En dus door dat gezegd te hebben had mevrouw geen aanleiding om de motor nader door een andere te laten onderzoeken. Zodra ik komende week met de advocaat heb gesproken laat ik jullie weten wat daar de uitkomst van is.
Heeft ze daar opname van? Jouw beschrijving van de advertentie staat daar gelijk aan. Haar woord tegen het jouwe en jij bent geen professioneel verkoper.

Daarnaast, stel je koopt dat ding terug. Gaat zij de garantie geven dat ie nog exact zo is als toen ze hem van jou kocht? We zijn 2 maand verder zo onderhand.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Verdoe je tijd hier niet aan. Wijs het resoluut af, klaar.

Zodra je een dagvaarding in je bus krijgt ga je een eigen advocaat instellen en die hakt ze in 2 minuten in de pan à €250 natuurlijk ;P

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 08:20
Beste Topic Starter.

Je heb 2 opties

Je verlies nemen (veilig en geen gedoe)
of
Een beetje lef tonen en je juridisch een beetje laten adviseren en als je een grote kans maak om te winnen doorzetten. Als Zij verliest draait ze ook voor jouw Juridische kosten op.

Let op als zij wint dan draai je ook voor haar kosten op.

Kijk wat je jurist je adviseert wat zij denken wat je kansen zijn.

En dan kan alleen jij een wel overwegen beslissing nemen.

Wens je heel veel succes

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

_JGC_ schreef op zondag 11 juni 2023 @ 15:47:
[...]

Daarnaast, stel je koopt dat ding terug. Gaat zij de garantie geven dat ie nog exact zo is als toen ze hem van jou kocht? We zijn 2 maand verder zo onderhand.
Alleen al hierom moet je die motor absoluut NIET terug kopen. Onder geen enkele voorwaarde.

Wie zegt dat mevrouw (of een vriend?) niet zo'nzelfde motor heeft en ze gewoon onderdelen hebben gewisseld, waarna mevrouw via deze weg probeert TS te dwingen zijn "slechte motor" terug te kopen?

Er is geen enkele garantie dat die motor in exact dezelfde staat verkeert als bij de verkoop het geval was. Daarbij blijft het feit ook staan dat er geen sprake is van garantie op slijtageonderdelen. Dat is nooit zo geweest en zal ook nooit het geval zijn. Ik snap dan ook niet dat mensen met droge ogen aanraden om die motor maar terug te kopen. Mevrouw en haar advocaat hebben geen poot om op te staan en gaan TS écht niet voor de rechter laten komen omdat mevrouw verwacht dat een 2e hands motor géén slijtageonderdelen heeft die aan vervanging toe zijn. Dan had ze maar een nieuwe motor moeten kopen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• WEBGAMING
Raoul.TLS schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:45:

Je verlies nemen (veilig en geen gedoe)
Hou toch eens op met dit advies, hier is niets veilig aan, sterker nog, het kan juist levensgevaarlijk zijn. Je hebt geen idee wat er met die motor gebeurd is.
Om het veilig te maken zal je hem helemaal moeten laten nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
WEBGAMING schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:06:
[...]

Hou toch eens op met dit advies, hier is niets veilig aan, sterker nog, het kan juist levensgevaarlijk zijn. Je hebt geen idee wat er met die motor gebeurd is.
Om het veilig te maken zal je hem helemaal moeten laten nakijken.
Er wordt waarschijnlijk bedoeld dat terugkopen veilig is op het gebied van de rechtsgang. M.a.w. geen kans op het betalen van kosten.

Wil overigens niet zeggen dat ik dat een goed advies vind

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Fly-guy schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:38:
[...]

Er wordt waarschijnlijk bedoeld dat terugkopen veilig is op het gebied van de rechtsgang. M.a.w. geen kans op het betalen van kosten.

Wil overigens niet zeggen dat ik dat een goed advies vind
Maar waarom zou je rechtsgang willen voorkomen? Mevrouw wil TS dwingen om die motor terug te kopen. Dan zal zij voor een rechter aannemelijk moeten maken dat een gebruikt voertuig absoluut nooit slijtageonderdelen mag hebben die aan vervanging toe zijn. Ik zou persoonlijk (en ik ben ook geen jurist of iets) zo'n dagvaarding met vertrouwen tegemoet zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Destruction schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:41:
[...]

Maar waarom zou je rechtsgang willen voorkomen? Mevrouw wil TS dwingen om die motor terug te kopen. Dan zal zij voor een rechter aannemelijk moeten maken dat een gebruikt voertuig absoluut nooit slijtageonderdelen mag hebben die aan vervanging toe zijn. Ik zou persoonlijk (en ik ben ook geen jurist of iets) zo'n dagvaarding met vertrouwen tegemoet zien.
Dat niet alleen. Ook nog dat deze onderdelen op de motor zaten zoals hij is verkocht (slijtage delen zijn zo om te wisselen). Dat ze vervangen moeten worden (heel leuk dat haar garagist dat nu zegt, maar blijkbaar werken de remmen nog wel). En dat de TS wist dat ze vervangen moesten worden (ze kocht immers van een particulier en niet an een expert). Daarnaast moet de verkoper bij niet-conformiteit de kans krijgen om het euvel te verhelpen, wat de koopster heeft verzaakt.

Oftewel haar zaak is zo lek als een mandje.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Remmen die werken is niet hetzelfde als remmen die aan de wettelijke eisen voldoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

PcDealer schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:50:
Remmen die werken is niet hetzelfde als remmen die aan de wettelijke eisen voldoen.
Het stond mevrouw geheel vrij om de motor te laten keuren voor aankoop, maak ik op uit verschillende posts van TS in dit topic. Zij zag daarvan af. TS is geen professional op het gebied van voertuigentechniek en claimt ook nergens enige kennis op dat vlak te hebben.

Laat ik het anders zeggen, als mevrouw TS voor de rechter daagt en de zaak wint dan laat ik ook alle (kleine) gebreken aan mijn recent gekochte bedrijfsauto op kosten van de vorige eigenaar repareren. Want dan mag kennelijk een gebruikt voertuig géén slijtage vertonen 8)7 :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:57
PcDealer schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:50:
Welke wettelijke eisen?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:29

Illusion

(the art of)

[...]
. Ik heb alleen in de advertentie gezet over wat voor opties die beschikt en dat ik hem een kleine beurt had gegeven
….
Destruction schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:53:
….
Het stond mevrouw geheel vrij om de motor te laten keuren voor aankoop, maak ik op uit verschillende posts van TS in dit topic. Zij zag daarvan af. TS is geen professional op het gebied van voertuigentechniek en claimt ook nergens enige kennis op dat vlak te hebben.
….
Ik zie hier nog wel wat nuance. Als je aangeeft hem zélf een beurt gegeven te hebben, dan implicier je voor de leek nogal wat. Die zou (al dan niet terecht)kunnen denken:
-dat je er genoeg/veel verstand van hebt
-dat je heel goed wat de staat is van álle onderdelen
-dat je het dus moet melden als er wat-dan-ook niet in topconditie is.

En dat is vooral omdat er nogal wat verwarring over de inhoud van “een kleine beurt” kan bestaan.
Als je enkel hebt aangegeven: “ik heb de olie ververst, conform de gebruikershandleiding” dan wekt dat andere verwachtingen dan “ik heb de hele motor net een beurt gegeven”.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

sig69 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:58:
[...]

Welke wettelijke eisen?
Artt. 5.4.31 en 5.4.38 Regeling voertuigen

Verder voor @De043man om aan te tonen dat mevrouw niet aan haar onderzoeksplicht heeft voldaan (mits de monteur inderdaad de waarheid sprak):
APK voor motoren
De Algemene Periodieke Keuring (APK) geldt niet voor de motor. Wel is het verstandig om regelmatig de motor te laten controleren op slijtage of andere mankementen.

https://www.rijksoverheid...veilig-rijden-op-de-motor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:57
De remmen deden het toch? De TS heeft niets gemerkt mbt remmen die niet goed waren, dus in dit geval zijn remmen die werken wel hetzelfde als remmen die aan de wettelijke eisen voldoen. Er staat in die artikelen niets over slijtage.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 11:00
En zelfs al vond TS dat de remmen vervangen moesten worden én dat niet heeft gezegd: de koper heeft een proefrit gemaakt!
Aangezien zij daarbij nergens tegenaan is geklapt als gevolg van onvoldoende remkracht én er, aldus het verhaal van TS, niets over heeft benoemd maakt deze zaak totaal kansloos voor haar.

@De043man waarom deel je die brief niet gewoon? Het halve forum staat voor je klaar, velen goed geïnformeerd en sommigen zelfs geschoold als beroeps, maar dan moeten wel de exacte feiten en eisen helder zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De043man
Ja ik heb de motor inderdaad een kleine beurt gegeven. Ik heb mevrouw aangegeven dat ik de luchtfilter, olie + oliefilter en de koelvloeistof heb vervangen. Dit heb ik allemaal door middel van de handleiding en YouTube video’s gedaan. Maar ik heb nooit aangegeven dat ik een expert was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

internetinfo schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:48
Waarom deel je die brief niet gewoon?
Wmb een kansloos verzoek, aangezien OP nu een advocaat in de arm heeft moeten nemen. Het is niet de juiste gang van zaken om zulks op het internet te plaatsen, voordat de advocaat zich over zaak heeft kunnen buigen.

[ Voor 24% gewijzigd door Ome Ernst op 11-06-2023 19:09 ]

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internetinfo
Ome Ernst schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:06:
[...]

Wmb een kansloos verzoek, aangezien OP nu een advocaat in de arm heeft moeten nemen. Het is niet de juiste gang van zaken om zulks op het internet te plaatsen, voordat de advocaat zich over zaak heeft kunnen buigen.
Dat hoeft TS helemaal niet en heeft TS ook nog niet gedaan, TS heeft aangegeven "volgende week" een afspraak te hebben staan.

Ik kan alleen maar hopen dat dit bij een kantoor is waarbij het eerste kwartier kosteloos is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02:55

lord_fh

PS5

En al ZOU ts hebben gezegd , ja hij is in orde. Dan is dat 1. Op basis van zijn oordeel en wetenskunde, en 2. Ontslaat dat haar niet van onderzoeksplicht. Dit is een typisch rijdende rechter geval waarbij mevrouw helemaal gaat pleidooien hoe en waarom in een aflevering van 3 kwartier eb dan is de uitspraak 1 die na 1 minuut al klaar was en ook binnen 10 seconden uitgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Met wat de TS aangeeft qua kennis te hebben van de motor zal het eerder iets geweest zijn als: Voor zover ik weet is ie in orde. Wat iets compleet anders is dan zeggen dat alles in orde is. Los van dat, veel succes met bewijzen wat de TS wel of niet heeft gezegt. Wel belangrijk dat de TS natuurlijk niet gaat zeggen dat ie heeft gezegt dat alles in orde was. Zonder dat de TS aangeeft dat ie heeft gezegt dat alles in orde was, heeft de koper geen poot om op te staan. He said, she said. Veel succes bij de rechter als het nooit te bewijzen valt wat de TS heeft gezegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

internetinfo schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:24:
Ik kan alleen maar hopen dat dit bij een kantoor is waarbij het eerste kwartier kosteloos is.
Dat hoop ik ook. Ik heb een rechtsbijstandverzekering, maar die hoop ik nooit nodig te hebben.
Hoewel ik denk dat OP niets fout heeft gedaan, en zoals velen zeggen, koper de onderzoeksplicht
verzaakt heeft, en koper kan wel zeggen dat ze dat niet nodig vond omdat koper zei "dat hij in orde was",
maar dat blijft in een rechtzaak natuurlijk niet overeind.

Dat alles gezegd hebbende, gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen, en het kan ook verkeerd uitpakken
voor OP, al verwacht ik dat niet, maar then again IANAL.

In ieder geval een spannende tijd voor hem.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

De043man schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 00:17:
[...]

Advocaat of 'gewoon' juridisch adviseur? Je kunt dit nakijken op https://zoekeenadvocaat.advocatenorde.nl/
De043man schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:39:
Bedankt allemaal voor de reacties weer. Volgende week heb ik afspraak met een advocaat gepland staan. Dan weet ik in geval zeker wat ik kan verwachten en of ik natuurlijk wel of niet fout zit.
De reacties van StevenK in dit topic zijn echt uitstekend. Je ziet ze hier onder elkaar.
StevenK schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 07:15:
Een advocaat is niet onafhankelijk maar juist, zoals de slogan van sommige advocatenkantoren ook luidt, strikt partijdig. Daarbij is een advocaat in de basis vrij in zijn keuze van aanpak en kan een cliënt hem of haar, in theorie, niet tot een specifieke aanpak dwingen.
Wel onafhankelijk maar strikt partijdig :>

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:49
Waarom gebeurt dit nou nooit bij mij, dit is toch genieten. Adem in en uit. Chat gpt een korte blafbrieven terug laten schrijven met als context "stuur ze linea recta de boom in". Hoor je nooit meer wat van, zowel: dat is toch een mooie kans om eens voor de rechter te komen, ik zou dat wel eens willen doen. Kijken hoe de koffie smaakt in het gerechtsgebouw, en ze dan daarna alsnog weer de boom in sturen 8)7 :+ _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
[...]

Zoals meerdere aangeven is dit een beetje kansloze zaak van deze mevrouw, alleen jammer van alle stress en rompslomp die jij er van hebt.

Zoals eerder aangegeven - het zou maar zo kunnen dat deze mevrouw de gegevens van een advocaat "geleend" heeft om zelf een brief op te stellen: lijkt de tekst uit de brief niet _te_ veel op de bewoording van de desbetreffende mevrouw zelf?

Het komt op mij een beetje over alsof iemand voor een weekend / week een motor wilde gebruiken maar er de huurprijs niet voor wilde betalen en op deze manier op een voordelige manier hoopt van jouw motor gebruik te kunnen maken zonder huur te hoeven betalen :/ .

Ik hoop dat je niet ingaat op het aanbod om hem terug te kopen (al zou ik er begrip voor hebben als je het doet om stress te voorkomen) - dat zou de betreffende koper laten merken dat ze dit soort acties kan doen en er weg mee kunnen komen (en zo wellicht in de toekomst meer "slachtoffers" maken)

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• StevenK
Maestro.mosjuh schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:51:
[...]

Zoals meerdere aangeven is dit een beetje kansloze zaak van deze mevrouw, alleen jammer van alle stress en rompslomp die jij er van hebt.

Zoals eerder aangegeven - het zou maar zo kunnen dat deze mevrouw de gegevens van een advocaat "geleend" heeft om zelf een brief op te stellen: lijkt de tekst uit de brief niet _te_ veel op de bewoording van de desbetreffende mevrouw zelf?
Hoewel ik in de praktijk dit heb meegemaakt, dat ons kantoor benaderd werd naar aanleiding van een brief die niet van ons kantoor afkomstig leek, vind ik het wat overdreven die optie mee te nemen in de overwegingen. Assumption is the mother of all fuckups.

De simpelste verklaring is meestal de meest logische en in dit geval is dat dat mevrouw een aankoop heeft gedaan waar ze achteraf, al dan niet door informatie van een motorzaak, spijt van heeft gekregen.

Ik blijf erbij dat zolang er geen bewijzen zijn waaruit blijkt dat TS iets fout heeft gedaan, hij bij zijn eerdere standpunt moet blijven:
Members only: concept
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:27
Members only:

Iets te Leids :)
Members only:

Members only:

Zou ik vervangen door:
Members only:

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• StevenK
Ik ben gewoon op het boerenland op de Veluwe opgegroeid, maar op één of andere manier heeft de tweede persoon enkelvoud mij altijd gefascineerd. Je hebt helemaal gelijk dat heeft in deze context algemener geaccepteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Laat maar voor de rechter komen. een advocaat kan zoveel eisen wat hij wil. dat doet ie alleen in opdracht van cliënt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:32
Hackus schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:55:
[...]

Laat maar voor de rechter komen. een advocaat kan zoveel eisen wat hij wil. dat doet ie alleen in opdracht van cliënt.
Ik kan niet kiezen tussen 'No shit Sherlock' en 'Captain Obvious!' 8)7

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 11:39
Dit topic loopt inmiddels wel heel erg over van de "gewoon laten voorkomen".
Ik zou denk ik ook wel peentjes zweten als ik zo'n brief kreeg, want hoewel je weet dat er eigenlijk niets aan de hand is denk je dan toch "maar wat als?"

Waar TS rekening mee dient te houden is dat hij vooral vrijblijvend juridische informatie inwint. Laat een advocaat inderdaad kijken wat er allemaal aan correspondentie is geweest, en bereid dat ook goed voor (m.a.w.: probeer de advertentietekst boven water te krijgen). Die advocaat zal kunnen zeggen hoe ze een dergelijke zaak aan zouden pakken.

Verder: Een rechtsbijstandsverzekering is de moeite waard. Stuk laagdrempeliger dan een partij die vrij snel kan besluiten een factuur op de mat te laten vallen. Zolang de tegenpartij namelijk niet dagvaardt is TS zelf verantwoordelijk voor eventuaal gemaakte kosten voor advies.

Ga toch fietsen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jiriki
  • Laatst online: 08-09 15:07
Mijn ervaring uit de praktijk, blijf volhouden dat je niet meer wist dan wat je hebt aangegeven. Je kunt ook niet meer dan wat je hebt gedaan en alles was, volgens jouw kennis, goed op het moment van verkoop.

Een rechter doet niet meer dan kijken of het juridisch klopt, er wordt echt geen deskundige bijgehaald want daarvoor is de waarde te laag.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

kakanox schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:05:
Dit topic loopt inmiddels wel heel erg over van de "gewoon laten voorkomen".
Ik zou denk ik ook wel peentjes zweten als ik zo'n brief kreeg, want hoewel je weet dat er eigenlijk niets aan de hand is denk je dan toch "maar wat als?"
Dat je in eerste instantie nerveus wordt van een brief van een advocaat/jurist, is natuurlijk logisch. Maar zoals eerder in het topic aangegeven zou het nogal wat betekenen als mevrouw een evt. rechtzaak tegen TS wint. Het zou namelijk betekenen dat geen enkel 2e hands voertuig nog slijtageonderdelen mag hebben die aan vervanging toe zijn. Het zou de 2e hands markt volledig de nek omdraaien want je kunt altijd aansprakelijk gesteld worden voor normale slijtage bij een gebruikt voertuig van een bepaalde leeftijd/bepaalde tellerstand.

Als jij dan dus bijvoorbeeld een nieuwe motor koopt bij een dealer en je wil er weer vanaf, dan rest alleen demontage als mogelijkheid omdat er dus geen occasionmarkt meer kan bestaan.

Ik ben geen jurist maar een rechter zou in dit geval ook snappen wat de gevolgen zijn als deze mevrouw gelijk zou geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Het enige punt wat mevrouw mogelijk kan hebben is als de TS aangeeft dat ie heeft gezegt of vermeld dat de motor volledig in orde was. Los van dat blijft er niets over.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Lollercopter schreef op zondag 11 juni 2023 @ 23:08:
Waarom gebeurt dit nou nooit bij mij, dit is toch genieten. Adem in en uit. Chat gpt een korte blafbrieven terug laten schrijven met als context "stuur ze linea recta de boom in". Hoor je nooit meer wat van, zowel: dat is toch een mooie kans om eens voor de rechter te komen, ik zou dat wel eens willen doen. Kijken hoe de koffie smaakt in het gerechtsgebouw, en ze dan daarna alsnog weer de boom in sturen 8)7 :+ _O-
U vraagt, wij draaien...
Members only:

Dat laatste is eigenlijk kansloos. Want zo blijf je oeverloos heen en weer blaffen... :D
Maar Chat GPT wil geen partij zijn natuurlijk... :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De043man
AW_Bos schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:59:
[...]

U vraagt, wij draaien...

***members only***

Dat laatste is eigenlijk kansloos. Want zo blijf je oeverloos heen en weer blaffen... :D
Maar Chat GPT wil geen partij zijn natuurlijk... :P
Wow,
Toen ik mijn vraag hier stelde had ik nooit verwacht zoveel reacties en ondersteuning te ontvangen. Dus nogmaals aan jullie allemaal bedankt! Het geeft mij tenminste weer een rustig gevoel. 😄

[ Voor 23% gewijzigd door De043man op 12-06-2023 23:04 ]

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• _JGC_
Ik zou toch liever de beknopte reactie van een jurist (StevenK) overnemen dan een automatisch gegenereerde brief van ChatGPT.
De ChatGPT brief geeft ruimte om weer in discussie te gaan, iets wat je niet wilt.
Je wilt beknopt en zakelijk terugblaffen en daarmee klaar zijn. Je wilt niet een nieuwe penvriendin die toevallig je interesse voor motoren deelt toch?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• De043man
_JGC_ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:57:
[...]

Ik zou toch liever de beknopte reactie van een jurist (StevenK) overnemen dan een automatisch gegenereerde brief van ChatGPT.
De ChatGPT brief geeft ruimte om weer in discussie te gaan, iets wat je niet wilt.
Je wilt beknopt en zakelijk terugblaffen en daarmee klaar zijn. Je wilt niet een nieuwe penvriendin die toevallig je interesse voor motoren deelt toch?
Nee dat is zeker waar, daarom dat ik ook deze week met de advocaat in gesprek ga. Kost natuurlijk wel wat maar ik heb het inmiddels er toch voor over. Ik vind het gewoon fijn dat mensen tijd en energie hierin steken terwijl jullie mij niet eens kennen of wat eruit krijgen.

Groetjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Die ChatGPT was meer bedoeld als grap op @Lollercopter :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internetinfo
De043man schreef op maandag 12 juni 2023 @ 23:01:
[...]

Nee dat is zeker waar, daarom dat ik ook deze week met de advocaat in gesprek ga. Kost natuurlijk wel wat maar ik heb het inmiddels er toch voor over. Ik vind het gewoon fijn dat mensen tijd en energie hierin steken terwijl jullie mij niet eens kennen of wat eruit krijgen.

Groetjes
Je zou ook eerst het juridisch loket kunnen overwegen, daar krijg je (veelal) gratis advies.
Als je toch per se langs een advocaat wil, zoek er dan tenminste één uit waarbij het eerste spreekuur gratis is.

Wat zeggen je ouders eigenlijk van dit verhaal? Zij kunnen na enig onderzoek toch ook wel concluderen dat dit nergens over gaat :? Of gaan zij ook elke keer langs een advocaat zodra iets net wat anders loopt :?

[ Voor 14% gewijzigd door internetinfo op 13-06-2023 06:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

internetinfo schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 06:40:
Wat zeggen je ouders eigenlijk van dit verhaal? Zij kunnen na enig onderzoek toch ook wel concluderen dat dit nergens over gaat :? Of gaan zij ook elke keer langs een advocaat zodra iets net wat anders loopt :?
Pardon?

OP is de de verdedigende partij. Het is niet alsof hij een keuze heeft. En nee,.terugkopen is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
Ome Ernst schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:42:
[...]

Pardon?

OP is de de verdedigende partij. Het is niet alsof hij een keuze heeft. En nee,.terugkopen is geen optie.
Wat is precies je punt? En wie heeft het, behalve de tegenpartij, over terugkopen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik zou vooral geen lang stuk terugsturen, gewoon kort en zakelijk houden en geen enkele reden geven om in discussie te gaan.

Duidelijk zijn over het feit: Motor gaat niet terug, je gaat niks vergoeden, je stopt hierbij de conversatie. En voor de rest dus helemaal niks, niet over onderdelen, niet over onderzoeksplicht, niets over dat je particulier bent, niet over wat dan ook.

Het is geen discussie namelijk, het is eenrichtingsverkeer vanuit haar en dat moet je zo laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Wat een vreemd verzoek van de koper zeg. Ik sta op het punt mijn derde motor particulier (via Marktplaats) aan te schaffen. Ik heb een X bedrag als budget voor het aanschaffen van een motor, een Y bedrag voor eventuele direct onderhoud en plan voor einde seizoen / begin volgend seizoen een grote beurt in. Dit is los van hoe de verkoper zijn verhaal doet over het onderhoud. Zo lang je geen volledige onderhoudshistorie hebt kan je het gewoon nooit zeker weten, en daar dien jij als koper rekening mee te houden.
Ook omdat er geen APK is voor motoren, maar je toch met een motorisch veilig gevoel de motor op wil, dien je zelf je onderhoudsbeurten te regelen.

Mocht ik in eenzelfde situatie als mevrouw terecht komen, dan zou ik gewoon die kosten voor de beurt betalen en verder rijden.

Je hebt er verder niets aan, maar ik verwacht dat een rechter er hetzelfde over denkt :+ Geen idee hoe het juridisch technisch in elkaar zit. Ben benieuwd naar de uitkomst.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:41
internetinfo schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:53:
[...]

Wat is precies je punt? En wie heeft het, behalve de tegenpartij, over terugkopen?
Ik ben eigenlijk meer op zoek naar jouw punt. Die ontbreekt voor mij volledig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Ok van de Veluwe?
2e persoon enkelvoud is in t plat : hét
Dus: jie hét, of hie hét
meervoud is júllie hèn, of wullie hèn
StevenK schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:00:
[...]

Ik ben gewoon op het boerenland op de Veluwe opgegroeid, maar op één of andere manier heeft de tweede persoon enkelvoud mij altijd gefascineerd. Je hebt helemaal gelijk dat heeft in deze context algemener geaccepteerd is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:49
_JGC_ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:57:
[...]

Je moet de juiste input geven aan Chat GPT. Je moet inderdaad geen wollige verhalen laten typen, je heb dan alleen maar kans dat je munitie geeft aan de tegenpartij.
Na een paar iteraties kom ik hier op uit:
[Je naam]
[Je adres]
[Stad, Postcode]

[Naam van de Koper]
[Adres van de Koper]
[Stad, Postcode van de Koper]

Betreft: Verzoek tot ontbinding van de koop

Geachte heer/mevrouw [Naam van de Koper],

Met betrekking tot uw verzoek om de recente aankoop te ontbinden, moeten we u helaas informeren dat we niet in staat zijn om dit verzoek in te willigen.

We zien een eventuele rechtzaak met vertrouwen tegemoet.

Met vriendelijke groet,

[Je naam]
[Je contactinformatie]
:9 :Y
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste

Let op:
Reageer ontopic! meta discussies over belgische keuringen, fietsen, juridisch chatgpt advies, wanneer je een echte motorrijder bent of ander offtopic geneuzel is niet de bedoeling.