Koper wil dat ik mijn eigen verkochte motor terugkoop.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• De043man
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-03 18:59
Laatst heb ik mijn motor verkocht via marktplaats, de mevrouw is langs gekomen en heeft de motor geinspecteerd en een proefrit gemaakt. Ze vertelde dat ze hem erg mooi vond en na de proefrit zei ze dat ze hem graag wil kopen voor het afgesproken bedrag.

Nu wil ze dat ik hem terugkoop. Dit komt doordat ze bij de dealer is geweest en ze vertelt dat ze geen geld heeft om de nodige slijtage onderdelen te vervangen. Betreft remschijven en remblokjes. Ze heeft het ook over een beurt en vloeistoffen waarbij ik me afvraag waarom ik daarvoor zou moeten betalen?

Ik was van mening dat de motor in orde was maar ben natuurlijk geen expert. Ik was dus ook niet ervan op de hoogte dat de remschijven aan vervanging toe waren. Wel had ik aangegeven dat de achterband wel vernieuwd kon worden. Ze zegt dat zij mij moest geloven over de staat van de motor (ik was van mening dat die in orde was i.i.g) omdat zij geen technische verstand had. Ze heeft voorderest ook geen professioneel ernaar laten kijken. Ik heb ook geen onderhoudsboekjes of onderhoud laten doen bij een garage, omdat ik niet heb gemerkt dat dit nodig was. Ze heeft mij ook niet gevraagd over dit.

Ze zegt dat ik hem moet terugkopen of ze gaat de rechtsbijstand gaat inschakelen.

Ben ik hier in de fout?

[ Voor 7% gewijzigd door De043man op 13-05-2023 01:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • +172 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Garantie tot de deur met zulke dingen. Jij bent geen bedrijf dat moet weten hoe alles zit. Het is haar eigen verantwoordelijkheid om voor de aankoop te kijken hoe en wat. Jammer voor haar dat ze met te weinig kennis iets koopt, maar jij hebt niets fouts gedaan. Ik wens haar veel succes met de rechtsbijstand. Ik kan mij niet voorstellen hoe jij verantwoordelijk bent en zij niet.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:44

lord_fh

PS5

Eens met hierboven, dit gaat ze niet winnen. Als ze niets weet moet ze iemand meenemen die er wel wat van weet of bij een garage iets kopen. Ze probeert nu het in jouw schoenen te schuiven, heel niet intrappen!!!

Buiten dat, wie koopt er nou iets om vervolgens geen geld voor onderhoud te hebben, waar gaat de wereld heen

[ Voor 20% gewijzigd door lord_fh op 11-05-2023 06:19 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:24
Ze koopt dus een apparaat wat altijd onderhoud nodig heeft, maar ze heeft geen geld voor onderhoud van het apparaat wat ze gekocht heeft?

Als iedereen (particulier) maar hun geld terug moet geven aan mensen die impulsaankopen doen is het einde zoek.

Ik kan mij echter wel indenken indien jij de motor verkoopt met de vermelding dat deze 100% goed onderhouden is en technische in orde is en dit blijkt niet zo te zijn.. Dan weet ik niet wat de rechtsbijstand daarvan vind. Als de remmen inderdaad op/versleten zijn, dan vind ik dat de motor niet 100% in orde is.

Maar goed, ik weet niet hoe jij de motor met welke ''praatjes'' verkocht hebt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:12

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wijze les voor haar. Volgende keer naar een BOVAG dealer en iets met garantie kopen.

Jij hebt geen verlichtingen in dit geval. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:58
De043man schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 01:28:
Ik heb ook geen onderhoudsboekjes of onderhoud laten doen bij een garage, omdat ik niet heb gemerkt dat dit nodig was.
Je staat volgens mij gewoon in je recht. Dit stukje vond ik verder wel opvallend - neem aan dat er gewoon APK op zat, maar tegen de tijd dat je ‘door hebt’ dat de remblokken vervangen moeten worden ben je meestal te laat. Een achterband die aan vervanging toe is is wat dat betreft wel indicatief dat de remblokken ook niet meer al te best zullen zijn.

Edit: op doorgestreepte punten terechtgewezen in comments hieronder

[ Voor 6% gewijzigd door Pepper92 op 11-05-2023 08:20 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Pepper92 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 06:34:
[...]

Je staat volgens mij gewoon in je recht. Dit stukje vond ik verder wel opvallend - neem aan dat er gewoon APK op zat, maar tegen de tijd dat je ‘door hebt’ dat de remblokken vervangen moeten worden ben je meestal te laat. Een achterband die aan vervanging toe is is wat dat betreft wel indicatief dat de remblokken ook niet meer al te best zullen zijn.
Het gaat over een motor, die hebben geen apk. En dat een band op is is totaal geen indicatie dat de remmen op zijn, motorband gaat zo'n 8 tot 10k mee (of minder) , remmen veel en veeeeel langer

Bij een auto staan banden ook totaal los van remmen

[ Voor 3% gewijzigd door lord_fh op 11-05-2023 06:36 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• robbertg91
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:33
Pepper92 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 06:34:
[...]

Je hele redenering slaat kant nog wal. Een motorfiets heeft geen APK en het is prima mogelijk dat de banden harder slijten dan de remblokken. Hoe harder je accelereert hoe sneller de banden slijten. Het is geen auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:44
Je ziet bij zowat elke advertentie van een motor de status van dit soort onderdelen. Banden, ketting, olie, remmen etc.
Het hoort er ook helemaal bij om hier zelf alert op te zijn als koper.
Tenzij het in de advertentie anders is aangegeven, kun je m.i. niet op een koop terugkomen omdat er onderhoud nodig is.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:37
Het is niet ‘garantie tot aan de deur’, want als verkoper ben je verantwoordelijk dat het verkochte voldoet aan wat de koper redelijkerwijs mocht verwachten, maar omdat de koper niet aan haar onderzoeksplicht heeft voldaan, heeft ze geen poot om op te staan.

Als je zo kortzichtig bent dat je niet naar slijtagedelen en onderhoudshistorie kijkt bij aanschaf van een auto of motor, dan krijg je bij de rechter gegarandeerd het lid op de neus.

[ Voor 15% gewijzigd door StevenK op 11-05-2023 07:18 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:03

weebl

YARR!

Wat is de tijd tussen "laatst" en "nu"?

Voor hetzelfde geld heeft ze een toertocht gedaan door de Alpen van 3 weken. Lekker haarspeldbochten maken...

Wat ik wil zeggen is dat zaken als remmen, vloeistoffen en banden van elk voertuig slijtage onderdelen zijn. Als je geen geld hebt om die zo nu en dan te vervangen moet je het voertuig niet kopen. Als je zeker wil weten dat je daar voorlopig geen kosten aan hebt moet je het voertuig bij een dealer kopen en afspreken dat het voertuig opgeleverd wordt met nieuwe remmen, banden, etc.

Als je het mij vraagt heeft mevrouw dikke vette pech.

En weet: als ze zo zeker van haar zaak is had ze niet gedreigd met rechtsbijstand, dan was dat degene waar je het eerste wat van gehoord had ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Laatst online: 16:48
Laat haar maar lekker rechtsbijstand inschakelen, die gaan hier echt niet aan beginnen.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepper92
@lord_fh @robbertg91
Oké, wist niet dat er geen apk voor motoren was. Maakt natuurlijk wel dat je zelf je remblokken moet controleren lijkt me? Heb er verder inderdaad geen verstand van dus zal me niet verder mengen in de discussie.

[ Voor 26% gewijzigd door Pepper92 op 11-05-2023 07:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dat valt bij een dealer ook onder de noemer slijtage en valt ook niet over garantie. Dus dat had ze ook daar gehad en kan ze de aankoop op die grond niet ontbinden.
Daarbij heeft een koper ook een onderzoeksplicht en dat heeft ze nagelaten. Misschien had jij het kunnen melden maar dan moet jij eerst naar een garage of de kennis daarvoor hebben.
Ook dat ze nu begint dat ze daar geen geld voor heeft voor onderhoud/kosten, waarom is ze dan überhaupt aan begonnen? Omdat het niets kost?

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +55 Henk 'm!

• Black Eagle
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Echt geweldig om te lezen dit. Je verkoopt iets op marktplaats, iemand komt kijken, is tevreden en koopt het. Vervolgens achteraf gaan klagen dat het een 2e hands product is en niet in nieuwstaat verkeerd _/-\o_.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Pepper92 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 07:34:
@lord_fh @robbertg91
Oké, wist niet dat er geen apk voor motoren was. Maakt natuurlijk wel dat je zelf je remblokken moet controleren lijkt me? Heb er verder inderdaad geen verstand van dus zal me niet verder mengen in de discussie.
Als je er geen verstand van hebt, waarom reageer je dan (zo stellig)?

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

lord_fh schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 06:35:
[...]

Het gaat over een motor, die hebben geen apk. En dat een band op is is totaal geen indicatie dat de remmen op zijn, motorband gaat zo'n 8 tot 10k mee (of minder) , remmen veel en veeeeel langer

Bij een auto staan banden ook totaal los van remmen
Motoren hebben geen apk omdat doorgaans motorrijders goed voor hun vervoermiddel zorgen.

TS lijkt me wel een uitzondering hier op. Je zou toch moeten weten wat de staat van je remmen is en of die binnen afzienbare tijd onderhoud nodig hebben. Geeft ook aan nooit onderhoud te laten doen. Dat kan, maar zou je dat wel zelf moeten doen en dit geeft niet de indruk dat TS dat dan gedaan heeft. Joost mag weten hoe de rest er aan toe is. Mevrouw heeft wel een kat in de zak gekocht vrees ik.

Kunt nu wel de koper verwijten geen geld voor onderhoud te hebben, bij TS was dat kennelijk ook sluitpost.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lindseysew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-06 18:16
Laatst heb ik mijn motor verkocht via marktplaats, de mevrouw is langs gekomen en heeft de motor geinspecteerd en een proefrit gemaakt. Ze vertelde dat ze hem erg mooi vond en na de proefrit zei ze dat ze hem graag wil kopen voor het afgesproken bedrag.

Nu wil ze dat ik hem terugkoop. Dit komt doordat ze bij de dealer is geweest en ze vertelt dat ze geen geld heeft om de nodige slijtage onderdelen te vervangen. Betreft remschijven en remblokjes. Ze heeft het ook over een beurt en vloeistoffen waarbij ik me afvraag waarom ik daarvoor zou moeten betalen?

Ik was van mening dat de motor in orde was maar ben natuurlijk geen expert. Ik was dus ook niet ervan op de hoogte dat de remschijven aan vervanging toe waren. Wel had ik aangegeven dat de achterband wel vernieuwd kon worden. Ze zegt dat zij mij moest geloven over de staat van de motor (ik was van mening dat die in orde was i.i.g) omdat zij geen technische verstand had. Ze heeft voorderest ook geen professioneel ernaar laten kijken. Ik heb ook geen onderhoudsboekjes of onderhoud laten doen bij een garage, omdat ik niet heb gemerkt dat dit nodig was. Ze heeft mij ook niet echt gevraagd over dit.

Ze zegt dat ik hem moet terugkopen of ze gaat de rechtsbijstand gaat inschakelen.

Dit bezorgt mij redelijk een schuldgevoel maar ben ik hier in de fout?
Ze heeft zelf die keuze gemaakt, was inderdaad tevreden over de motor en heeft vervolgens de motor gekocht, wetend dat het inderdaad een tweedehandse motor is waarbij onderhoud altijd nodig is.. .ehmmmmmm. Ik denk niet dat je je schuldig moet voelen (makkelijker gezegd dan gedaan), maar ik denk dat ze spijt heeft van haar aankoop op de een of andere manier en het op deze manier wil oplossen.

Maar is dat serieus jouw probleem? Wel lullig dat ze op die manier reageert in de zin van, rechtsbijstand inschakelen. Ik denk persoonlijk dat ze geen poot heeft om op te staan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Als ze er geen verstand van had, had ze er in overleg met jou eerst mee naar de garage moeten gaan voordat ze hem kocht. Ze heeft zelf ook onderzoeksplicht. Je hebt alles wat je wist over de motor aan haar verteld.
Terugkopen zou ik niet doen, weet jij veel wat er inmiddels met die motor is gebeurd. Wie weet wat ze met haar onkunde inmiddels gesloopt heeft, of wat eraan vervangen is voor slechtere onderdelen. Het kan immers ook zomaar een rare wisseltruc zijn.
Remschijven en blokjes zijn niet het meest extreme onderhoud volgens mij. Het zijn gewoon slijtageonderdelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-06 00:17
Ik weet niet of stommiteit gedekt is door haar rechtsbijstand. Als je zo'n complex voertuig koopt dan neem je toch iemand mee die er verstand van heeft?
evilution schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:00:
[...]

Motoren hebben geen apk omdat doorgaans motorrijders goed voor hun vervoermiddel zorgen.
Motoren hebben geen APK omdat ongelukken vrijwel nooit te verwijten zijn aan slecht onderhoud.
TS lijkt me wel een uitzondering hier op. Je zou toch moeten weten wat de staat van je remmen is en of die binnen afzienbare tijd onderhoud nodig hebben. Geeft ook aan nooit onderhoud te laten doen. Dat kan, maar zou je dat wel zelf moeten doen en dit geeft niet de indruk dat TS dat dan gedaan heeft. Joost mag weten hoe de rest er aan toe is. Mevrouw heeft wel een kat in de zak gekocht vrees ik.

Kunt nu wel de koper verwijten geen geld voor onderhoud te hebben, bij TS was dat kennelijk ook sluitpost.
Knap dat je dat kan opmaken uit de post van TS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:54
Je zou misschien nog als coulance aan kunnen bieden om de rekening voor het vervangen van de remblokken en remschijven obv een echte factuur door twee te delen en daar dan de helft van te betalen, maar meer zou ik persoonlijk ook niet doen.

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Ze heeft een proefrit gemaakt, en was tevreden
Op basis daarvan heeft ze de motor gekocht
Dus ze heeft na een beetje onderzoek besloten, dan treft jou geen schuld, dus ga je niet schuldig voelen
Als ik iets 2e hands koop calculeer ik ook onderhoudskosten in ná de aankoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:12

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Welke datum heb je de motor verkocht?
En welke datum komt ze er op terug?
Is het een dure motor of juist in verhouding goedkoop?

Indien je 'm niet voor een spotprijs verkocht hebt, ja ze had het beter moeten controleren maar je moet voor jezelf kiezen of je het ethisch vindt; en dan kijken hoe veel moeite je wil steken in een verdediging.
______

Vraag haar om een offerte van de garage voor het verwachtte nodige onderhoud.

En kijk of je er samen uit kunt komen, bijv 50/50
Jij hebt de motor blijkbaar niet goed onderhouden maar wèl gezegd dat hij in orde is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

...

Dit bezorgt mij redelijk een schuldgevoel maar ben ik hier in de fout?
Tussen twee particulieren in zo'n verkoop gaat de rechtsbijstand nooit iets voor ze betekenen. Dat mevrouw daarmee gelijk dreigt is een stap die bij mij gelijk een terugvechtreactie zou oproepen. Was ze naar mij toegestapt met joh, er zat toch nog wat verborgen onderhoud, dan zou ik wellicht hebben aangeboden die rekening te delen. Ze koopt immers een tweedehands motor, dus ze moet er van uitgaan dat slijtagegevoelige onderdelen ook daadwerkelijk gesleten zijn.

Dit alles is wel onder de aanname dat je deze fiets niet tegen een (bijna) nieuwprijs verkocht hebt. Dat zou het voor mij wel iets anders maken ;) En als ie weer heel erg goedkoop weg ging, dan had ze zeker beter moeten weten.

[ Voor 29% gewijzigd door Paitor op 11-05-2023 08:15 ]

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pepper92
Ruzor schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 07:59:
[...]

Als je er geen verstand van hebt, waarom reageer je dan (zo stellig)?
De stelligheid is niet heel handig inderdaad. De banden-remmen opmerking slaat de plank mis. En het leek me zo logisch dat er op motoren APK zat. Lees ook dat Nederland daar in Europa een uitzondering op is. Er wordt dus van motor-rijders verwacht dat ze zelf de staat van hun voertuig in de gaten houden. De opmerking die ik wilde maken, maar dus niet zo handig opschreef, is dus het punt dat @evilution nu ook maakte, en dat leek me van toegevoegde waarde op de discussie. Vandaar dat ik reageerde

[ Voor 6% gewijzigd door Pepper92 op 11-05-2023 08:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Accretion schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:11:
_____

Jij hebt de motor blijkbaar niet goed onderhouden maar wèl gezegd dat hij in orde is.
Dat is heel vriendelijk, maar wettelijk niet vereist. Zo lang ze niet aannemelijk kan maken dat de TS had moeten weten dat er iets mis was dan valt er niets te verwijten (wettelijk). Zelf heb ik bij elke auto die kocht nog gehad dat het eerste onderhoudmoment een dure was. Alle "dat komt later wel" puntjes komen dan allemaal naar boven en niemand doet een (grote) beurt voordat ze de auto verkopen, vaak de APK wel.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-06 21:29
Kijk ook uit voor scam. Dit is de eerste stap voor geen motor en geen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:46

Agent47

I always close my contracts.

Laat maar lekker rechtsbijstand inschakelen. Je bent geen bedrijf. Je verkoopt hem particulier. Daarna is het haar pakkie an.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Als de koper gelijk all gaat dreigen met rechtsbijstand. Terwijl ze zelf geen onderzoek heeft gedaan. Dan zou ik het wel weten. Zoek het lekker zelf uit zou ik zeggen. Zonder dat rechtsbijstand gedoe had ik persoonlijk wel willen zoeken naar een oplossing. Ook al zit de koper enorm fout door geen onderzoek te doen.

Nee je bent niet fout bezig. Maar ik zou de volgende keer wel eerst langs een garage gaan en advies inwinnen. Wat er kwa onderhoud gedaan moet worden.

[ Voor 31% gewijzigd door TheDudez op 11-05-2023 08:23 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Nee jij bent niet fout bezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Die is natuurlijk gewoon met die motor naar een garagist gegaan en daar hebben ze de schijven opgemeten en naast de fabrieksopgave van de minimale dikte gelegd. Remschijven slijten en moeten een keer vervangen worden. En als ze dan toch met de schijven aan de gang gaan, dan meteen maar even de pads vervangen ook.

Als ze een motor met afleverbeurt had gewild, had ze naar een garagist moeten gaan. Maar als ze nu geen geld heeft voor die pads en schijven en een beurt, dan had ze dat geld toen ook niet. Een garagist doet een afleverbeurt, vloeistoffen en remmen ook niet voor 0 euro namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:45
Dus omdat er paar slijtage onderdelen vervangen moeten worden wil ze de hele motor terug brengen ?
Die mevrouw heeft zelf ook een onderzoeksplicht door te vragen wanneer de motor voor het laatst onderhoud heeft gehad, en schijven die vervangen moeten worden kan je gewoon zien tijdens bezichtiging(meestal moeten de remblokjes dan ook).

Als particuliere verkoper valt je niks te verwijten, uit coulance zou je 50% kunnen meebetalen aan het onderhoud maar bent het niet verplicht.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023

Indien je 'm niet voor een spotprijs verkocht hebt, ja ze had het beter moeten controleren maar je moet voor jezelf kiezen of je het ethisch vindt; en dan kijken hoe veel moeite je wil steken in een verdediging.
______

TS zou gek zijn. 8)7 Tot hoe lang moet je dat doen? 3-4 beurten? Om the redelijk te houden? Misschien kan hij ook bijspringen bij eventuele schades, gemaakt door de nieuw eigenaar.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
"Buyer's remorse" noemen ze dat in het engels. Gewoon negeren, waar de koper het over heeft zijn normale slijtage onderdelen, dus het is niet dat je de moto met een ernstig defect hebt verkocht. Als de motor al enkele duizenden km op de teller heeft staan zijn dit dingen die je wel kan verwachten als je iets op de 2dehands markt koopt.
Ik heb al enkele motoren gekocht, telkens 2dehands maar bij een dealer waar specifiek vermeld staat dat de motor een beurt heeft gehad en nieuwe bandjes.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
PD2JK schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 06:27:
Wijze les voor haar. Volgende keer naar een BOVAG dealer en iets met garantie kopen.

Jij hebt geen verlichtingen in dit geval. :)
Ook met Bovag-garantie moet je gewoon betalen voor je slijtage-onderdelen hoor. :P

Dit is echt een gevalletje, eigen schuld, dikke bult. Je hoeft je absoluut niet schuldig te voelen TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-06 20:02

Metalfreak

Hoije woh!

robbertg91 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 06:36:
[...]

Je hele redenering slaat kant nog wal. Een motorfiets heeft geen APK en het is prima mogelijk dat de banden harder slijten dan de remblokken. Hoe harder je accelereert hoe sneller de banden slijten. Het is geen auto.
En ook bij een auto werkt dat niet zo. ;)

Maar ik zou het gewoon lekker negeren, zij koopt iets particulier en dat is het risico ervan. Ik zou haar heel veel succes wensen en zeggen dat je de brief van de rechtsbijstandsverzekering met vertrouwen tegemoet ziet.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023

______

Een motor/voertuig met versleten onderdelen kan prima in orde zijn. Die onderdelen zijn namelijk slijtage onderdelen en dus om te vervangen.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-06 16:32
Als ik iets koop (auto) via marktplaats, dan wil ik sowieso beduidend minder betalen dan bij de dealer.
Ik calculeer tevens 1000 tot 2000euro aan herstelkosten in....

Als het meevalt heb je een extra goede deal.
Zo niet dan ben je nog steeds minder kwijt dan bij de dealer..

De motor moet bij wijze aan elkaar gelijmd zijn wil ik terug naar de verkoper.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:50
Waar praten we eigenlijk over, wat voor motor, bouwjaar? Die remschijven kan dikke upselling zijn van de motorzaak. Leer mij een gemiddelde motorzaak kennen. Ze kwam waarschijnlijk alleen voor de achterband, en de toen waren ineens de remblokken versleten, maar die waren vast nog wel minimaal 5mm dik. En nee de olie moet ook nu anders breekt de pleuris uit. Heb je zelf de schijf- en blokdikte gemeten? Remblokken kosten 3 tientjes, en erop zetten is zo gebeurd. Die vloeistoffen, ja, dat moet elk jaar. Tenzij ze met koelvloeistof aankomen, maar mogelijk is de remvloeistof zwart. Dat had ze ook kunnen zien van te voren. Laat haar naar een andere zaak gaan.

[ Voor 23% gewijzigd door pennywiser op 11-05-2023 08:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Het één en ander valt of staat ook met de advertentietekst en het verkooppraatje van de verkoper.

Uiteraard heeft de koper een onderzoeksplicht. Maar als je bijvoorbeeld een motor verkoopt “zo goed als nieuw”, of “in perfecte staat”, dan mag je als koper ook hogere eisen stellen als blijkt dat er serieuze (verborgen/verzwegen) gebreken zijn. Daarom ben ik altijd eerlijk in wat ik verkoop én vraag ik de koper om zelf goed te kijken naar het product én zeg ik erbij dat ik geen specialist ben en slechts garantie geef tot aan de deur. Op deze manier weten beide partijen exact waar ze aan toe zijn en voorkomen je de bovenstaande problemen grotendeels.

In dit geval lijkt het, zoals de TS stelt, om slijtageonderdelen te gaan en lijkt er geen sprake te zijn van verborgen gebreken. Maar enige nuance leek mij wel op z’n plaats.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:09
BRAVOK, geldt overigens voor koopster en verkoper...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

PilatuS schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 01:33:
Garantie tot de deur met zulke dingen.
Enige nuance hier. Conformiteit is wel een dingetje. Als je bepaalde uitspraken doet, bijvoorbeeld dat 'ie roestvrij is, professioneel onderhouden is, motorisch in perfecte staat is of dat 'ie de originele lak nog heeft dan moet dat ook echt zo zijn. Dan kun je niet iemand de deur wijzen als er gerelateerde issues optreden, want tot daar was de garantie.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:52
FirePuma142 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:47:
[...]

Enige nuance hier. Conformiteit is wel een dingetje. Als je bepaalde uitspraken doet, bijvoorbeeld dat 'ie roestvrij is, professioneel onderhouden is, motorisch in perfecte staat is of dat 'ie de originele lak nog heeft dan moet dat ook echt zo zijn. Dan kun je niet iemand de deur wijzen als er gerelateerde issues optreden, want tot daar was de garantie.
Dan zal dat wel op papier moeten staan, anders woord tegen woord, gaat geen stand houden..

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Gwindorian schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:51:
[...]

Dan zal dat wel op papier moeten staan, anders woord tegen woord, gaat geen stand houden..
In de advertentie bijvoorbeeld, dat is natuurlijk vaak het geval.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-06 13:21

Barrycade

Through the...

Ligt aan je tekst op marktplaats hoe veel je mee moet gaan, als er teksten staan als " net zijn onderhoud gehad, in perfecte staat, goed voor een jaar lang lekker touren". Is het een ander verhaal dan als, aan geboden, in goede staat, maar heeft wat TLC nodig.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

mensen die zeggen: doe 50/50 : heel niet aan beginnen. Je bent geen bedrijf.

Al doe je niks aan onderhoud, daar moet jeje van bewust zijn als je iets particulier koopt: je koopt in die zin altijd de rommel van een ander daarom is die onderzoeksplicht ook zo belangrijk bij zulke aankopen. remblokken zie je in 1 oog opslag of die goed zijn ja of nee, zelfde geldt voor de schijven het zit allemaal niet verstopt. Daarnaast kosten schijven blokken geen roggel voor een motor en je doet er vervolgens weer mega lang mee.

Je moet altijd iets geld apart houden voor onderhoud.

Geen aandacht aan besteden, gewoon netjes reageren hoe het is en klaar . niet gaan heen en weer lopen mailen/appen want dat helpt het probleem niet verder. Je hebt niks fout gedaan en mevrouw heeft spijt of iets anders in ieder geval wil ze het bij jou leggen en dat is niet terecht.

Omdat ik tegenwoordig kids heb en geen zin/tijd om zelf alles te gaan doen (vroeger wel) koop ik enkel nog iets met garantie (auto/motor) en dan nog kijk ik zelf goed wat ik koop. iemand (ook een bedrijf) op zn blauwe ogen geloven is gewoon niet slim

[ Voor 12% gewijzigd door lord_fh op 11-05-2023 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het toverwoord richting de koper is "onderzoeksplicht". Ze had ook vooraf naar een onafhankelijke zaak kunnen gaan om jouw motor even aan een visuele inspectie te onderwerpen.

Remblokken en remschijven zijn te controleren met een visuele inspectie maar als er niet verder wordt gekeken dan "staat goed in de lak" dan valt er weinig aan te doen.

Destijds zelf, zonder testrit, een motor gekocht die ik had gezien. De inspectie laten doen door een man die door motorverkopend Nederland zo'n beetje wordt uitgespuugd vanwege zijn kwaliteiten: https://www.erikvanlent.nl/ Het rapport wat ik van hem kreeg gaf me een goed gevoel over de technische staat van de motor. Daarom gekocht, meegenomen en nog steeds enorm blij mee. (4 jaar inmiddels)

Mevrouw kan hoog of laag springen maar het heeft geen zin. Je hebt in dit geval als verkoper geen enkele plicht.

En dan nog dit: wel een motor kopen maar geen geld hebben voor onderhoud aan slijtagedelen? Dan is een motor ook niet iets voor haar. Of althans niet deze motor. Onderhoud kan prijzig zijn. Remblokken is tientjeswerk, remschijven zijn wat meer tientjes... (net 2 nieuwe schijven op mijn motor gezet...), vloeistoffen vallen op zich mee maar is ook niet gratis. Daarbij komt nog dat het belangrijkste slijtdeel, de banden, gewoon een terugkerend item zijn voor regulier onderhoud, die gaan (bij mij) sneller dan die van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gwindorian schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:51:
[...]

Of het gesprek opnemen, dat mag gewoon op publiek terrein. Ik verkoop bijna niets via Marktplaats, maar ik heb een voicerecorder lopen tijdens het contact. Doe ik ook als het een wat grotere aankoop is via Marktplaats.

Ik heb ooit een bakfiets verkocht bijvoorbeeld. Die dingen zijn populair, dus die raak je zo kwijt. Maar dat gaat om redelijke bedragen, ookal is het een gebruikte. Dan wil ik niet dat er achteraf discussie ontstaat over dingen die ik gezegd zou hebben. Dat is opgenomen, dus dat kan ik dan direct weerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Misschien een idee om een bod te doen op de motor, maar wel flink lager dan de verkoopprijs en dan opnieuw verkopen?

Heeft ook een computer!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-06 05:11
evilution schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:00:
[...]

De dealer van mevrouw zegt dat de remmen aan vervanging toe zijn en er een beurt nodig is. Het zou kunnen maar ik heb al 2x een autodealer gehad die zei dat mijn remschijven vervangen moesten worden terwijl na inspectie door mijzelf bleek dat ze nog prima tot de volgende beurt mee konden.
En ik denk dat iedere garage je een beurt zal aanraden als je met een motor van marktplaats aan komt zetten. Zegt dus weinig over de staat van de motor (en ieder verstandig mens calculeert dat sowieso in)

TS moet mevrouw netjes zeggen dat hij de motor ter goeder trouw verkocht heeft en niet wil meebetalen. Hij staat volledig in zn recht.
Goede les voor mevrouw. Een verstandig mens telt bij de aanschaf van een voertuig een extra bedrag op om onvoorzien onderhoud mee te ondervangen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-06 17:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Bertus schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:59:
Misschien een idee om een bod te doen op de motor, maar wel flink lager dan de verkoopprijs en dan opnieuw verkopen?
Niet doen. Gewoon niet meer mee willen bemoeien. Jouw suggestie zou de impressie kunnen wekken dat de TS het toch wel eens is met de mevrouw in kwestie. Dat zet een deur tot discussie natuurlijk wagenwijd open. Van wegblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

schalk84 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:59:
[...]

De dealer van mevrouw zegt dat de remmen aan vervanging toe zijn en er een beurt nodig is. Het zou kunnen maar ik heb al 2x een autodealer gehad die zei dat mijn remschijven vervangen moesten worden terwijl na inspectie door mijzelf bleek dat ze nog prima tot de volgende beurt mee konden.
En ik denk dat iedere garage je een beurt zal aanraden als je met een motor van marktplaats aan komt zetten. Zegt dus weinig over de staat van de motor (en ieder verstandig mens calculeert dat sowieso in)

TS moet mevrouw netjes zeggen dat hij de motor ter goeder trouw verkocht heeft en niet wil meebetalen. Hij staat volledig in zn recht.
Goede les voor mevrouw. Een verstandig mens telt bij de aanschaf van een voertuig een extra bedrag op om onvoorzien onderhoud mee te ondervangen.
Een autodealer zet er gewoon op een paar plekken een schuifmaat op en als de schijf richting de opgave van de fabrikant gaat voor "vervangen", dan zeggen ze gewoon "vervangen, hij zit bijna aan het minimum". En dat is ruim op tijd inderdaad, dat had dan ook best een volgende keer gekund. Want de volgende keer zegt de dealer "Oei, net onder het minimum. Nu moeten ze echt vervangen worden.".

De dealer heeft ook geen autoriteit. Hij adviseert iets te vervangen. Dat kun jij gewoon weigeren en laten zitten tot de volgende keer. Een remschijf die "bijna aan het minimum zit" gaat volgende week echt niet ineens onder het minimum zitten.

Enige wat ik me zou kunnen voorstellen, zou zijn dat die schijf echt op het moment van aankoop al ruim onder de minimumdikte zat en de motor is geadverteerd met "perfect onderhouden, 100% in orde". Want dat is het non-conform. Met remschijven dunner dan de minimumdikte opgegeven door de fabrikant, is die motor namelijk niet 100% in orde. Maar met alleen versleten remschijven en pads, kun je als particulier hem nog wel gewoon verkopen "in goede staat".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
Hann1BaL schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:06:
[...]

Niet doen. Gewoon niet meer mee willen bemoeien. Jouw suggestie zou de impressie kunnen wekken dat de TS het toch wel eens is met de mevrouw in kwestie. Dat zet een deur tot discussie natuurlijk wagenwijd open. Van wegblijven.
Dát is ook weer zo inderdaad.

Nouja, wijsheid genoeg naast mijn lullige suggestie.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:55

Spotmatic

Ken sent me

Leuk, typisch topic weer waarvoor ik graag op Tweakers kom :-)

TS: tenzij je bewust leugens hebt lopen verkondigen moet je je nergens druk om maken maar de koper heel veel succes wensen met de motor. En daarmee is de kous volkomen af!

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-06 22:36
In principe geld dat je als particulier een tweedehands product koopt, dat je hier geen garantie e.d. op hebt tenzij dit heel duidelijk wel is overeengekomen. In een standaard koopovereenkomst tussen particulieren neem je dit ook op, bijvoorbeeld met de zin "zoals gezien en gereden". Dan is heel duidelijk dat de koper zelf onderzoek heeft gedaan, en daar later niet op terug kan komen.

Heb je geen overeenkomst getekend? Dan is het aan de koper om te bewijzen dat je bekende problemen hebt verzwegen, of de motor beter hebt voorgedaan dan die is én dat de koper dit niet zomaar kon zien. Voor versleten onderdelen zoals remschijven en remblokken kun je prima beargumenteren dat de koper dit tijdens de proefrit had kunnen zien.

Het is dus niet zo dat je als particulieren onderling zomaar mag doen en laten wat je wilt zonder aansprakelijkheid. Maar de lat om te bewijzen dat je bent opgelicht ligt wel vrij hoog. Als de koper uitgebreid de kans heeft gehad om de motor te proefrijden, dan kan die moeilijk over slijtage onderdelen de koop ontbinden.

Laat ze maar de rechtsbijstand inschakelen, als die daadwerkelijk vinden dat er een zaak is krijg je hier vanzelf wel een brief over. Beste is dan de communicatie en afspraken en koopoverkomst terug te sturen, waaruit duidelijk blijkt dat de koper de proefrit heeft gemaakt en uitgebreid de mogelijkheid had de slijtage onderdelen te bekijken.

https://www.anwb.nl/jurid...ten/tips-koop-particulier
Om de verkoper succesvol aansprakelijk te stellen of overeenkomst te ontbinden moet je bewijzen dat de verkoper dingen heeft verzwegen.
Bij slijtage onderdelen die duidelijk zichtbaar zijn lijkt het me vrij simpel als verkoper om te zeggen dat dit tijdens de proefrit eenvoudig gezien had kunnen worden. En daarmee niet "verzwegen" is.

[ Voor 10% gewijzigd door barbarbar op 11-05-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-06 19:37
Typisch gevalletje van: oh shit mijn nieuwe motor heb ik nu al kosten aan ik begin met rechtsbijstand te dreigen in de hoop dat ik wat terugkrijg.

Laten we vooropstelen dat het zelf inspecteren en melden van slijtagedelen die vervangen moeten worden netjes was geweest (dien je zelf ook voor eigen veiligheid in de gaten te houden natuurlijk.)

Mevrouw heeft onderzoeksplicht en aangezien elk onderdeel wat vervangen moet worden vanwege slijtage gewoon vrij in het zicht zit had zij dat zelf kunnen controleren. Dus hoewel je het had kunnen melden/zien, had zij het net zo goed kunnen zien en is dat haar eigen verantwoordelijkheid.

Gewoon een gevalletje eigen schuld voor de mevrouw, alleen jammer dat je met het gedoe en negatieve gevoel zit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 16:13

sapphire

Die-hard pruts0r

lord_fh schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:55:
Al doe je niks aan onderhoud, daar moet jeje van bewust zijn als je iets particulier koopt: je koopt in die zin altijd de rommel van een ander daarom is die onderzoeksplicht ook zo belangrijk bij zulke aankopen. remblokken zie je in 1 oog opslag of die goed zijn ja of nee, zelfde geldt voor de schijven het zit allemaal niet verstopt. Daarnaast kosten schijven blokken geen roggel voor een motor en je doet er vervolgens weer mega lang mee.
Dit.

Zelf ook wel eens zoiets gehad met een racefiets. Zelf geen verstand van, zag er goed uit, reed goed maar helaas snel erna bleek er van alles mis met de slijtage onderdelen. Was een dure grap in verhouding met de fiets en de vorige eigenaar was dus niet zo zuinig met zijn spullen.

Zwager had het tegenovergestelde, kocht een veel oudere racer, zag er prima uit, reed prima en bleek van een liefhebber geweest te zijn en ding was altijd perfect onderhouden geweest. Hij heeft er nooit een euro aan uitgegeven daarna want niet nodig.

Soms heb je geluk, soms pech emt 2e hands aankopen.

Gabriël AM5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07

Ik was van mening dat de motor in orde was maar ben natuurlijk geen expert.

Ik heb ook geen onderhoudsboekjes of onderhoud laten doen bij een garage, omdat ik niet heb gemerkt dat dit nodig was.
Wel had ik aangegeven dat de achterband wel vernieuwd kon worden.
Ik zie eigenlijk veel mensen praten over hoe het (normaal) gaat op marktplaats, maar niet over deze tegenstrijdigheden in je post.
- De motor is in orde.
- Ik heb er geen verstand van
- Ik heb nooit iets gedaan van nodig onderhoud of ernaar laten kijken.
- Ik heb genoeg verstand om vast te stellen dat de motor niet in orde is; nieuwe band nodig.

Allereerst. Dit is een motor, geen auto. Als je merkt dat onderhoud nodig is, zoals lekke band op falende remmen, gaat dat toch vaak synoniem met een asfalt bezichtiging en taxi in de ambulance. Iets in die ordergrootte. Waarbij de schade aan zowel jezelf als motor exponentieel veel groter is dan tijdig goed onderhoud uitvoeren.

Je hebt iets verkocht onder de noemer 'in orde' maar je hebt nog nooit regulier onderhoud (laten) uitvoeren terwijl dit zeer onderhevig is aan goed onderhoud. Je kan dus op geen enkele manier verantwoorden dat jouw claims correct zijn/waren. Sterker nog: je hebt dus eigenlijk ook geen idee of je advertentie cq verkooppraatje correct waren. Zonder de inhoud te weten, kan het best zijn dat je ergens je eigen glazen al hebt ingegooid zonder het te realiseren.

Wat je wel stelt is een versleten achterband die door jou is opgemerkt. Dus je hebt wel degelijk vastgesteld dat er eigenlijk allang onderhoud nodig was geweest. Een directe tegenstrijdigheid op je 'niet gemerkt dat dit nodig was'.

Als dit echt voor de rechter komt hebben jullie beiden 0 data om de eigen claim te bewijzen en kunnen dus ook het tegendeel (ongelijk van de ander) niet bewijzen. Geen onderhoudshistorie vs geen aankooprapport. Komt dan puur aan op ofwel een vormfout in jouw advertentie (dat is immers wel op schrift gezet) of vormfout in haar onderzoeksplicht. En aan jouw kant heb ik al 1 vormfout gevonden.

Ik neig dan ook meer naar coulance. Zoals een 50/50 van (een deel van) de onderhoudsrekening.

[ Voor 29% gewijzigd door Xanaroth op 11-05-2023 10:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-06 18:35
Xanaroth schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:17:
[...]

Ik zie eigenlijk veel mensen praten over hoe het (normaal) gaat op marktplaats, maar niet over deze tegenstrijdigheden in je post.

Dit is een motor, geen auto. Als je merkt dat onderhoud nodig is, zoals lekke band op falende remmen, gaat dat toch vaak synoniem met een asfalt bezichtiging en taxi in de ambulance. Iets in die ordergrootte. Waarbij de schade aan zowel jezelf als motor exponentieel veel groter is dan tijdig goed onderhoud uitvoeren.

Je hebt iets verkocht onder de noemer 'in orde' maar je hebt nog nooit regulier onderhoud (laten) uitvoeren terwijl dit zeer onderhevig is aan goed onderhoud. Je kan dus op geen enkele manier verantwoorden dat jouw claims correct zijn/waren. Sterker nog: je hebt dus eigenlijk ook geen idee of je advertentie cq verkooppraatje correct waren. Zonder de inhoud te weten, kan het best zijn dat je ergens je eigen glazen al hebt ingegooid zonder het te realiseren.

Wat je wel stelt is een versleten achterband die door jou is opgemerkt. Dus je hebt vastgesteld dat er eigenlijk allang onderhoud nodig was geweest. Een directe tegenstrijdigheid op je 'niet gemerkt dat dit nodig was'.

Als dit echt voor de rechter komt hebben jullie beiden 0 data om de eigen claim te bewijzen en kunnen dus ook het tegendeel (ongelijk van de ander) niet bewijzen. Komt dan puur aan op ofwel een vormfout in jouw advertentie (dat is immers wel op schrift gezet) of vormfout in haar onderzoeksplicht.

Ik neig dan ook meer naar coulance. Zoals een 50/50 van (een deel van) de onderhoudsrekening.
"In orde", of welke term ook gebruikt is, is nogal ambigue. Wat de 1 in orde vindt, vindt de ander totaal niet dus zie hier niet echt een probleem in.. Als hij dit 'in orde' vindt, wie ben jij dat om het daarmee oneens te zijn? Daarom heb je als koper ook een plicht..

En laten we eerlijk zijn, de case van de vrouw is ook niet al te sterk in dit verhaal..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ping83
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:18
De aankoopprijs word niet genoemd dat speelt hier ook een grote rol in. Het is nogal een verschil of de motor voor €500 verkocht is of €25.000. Voor een motor van €500 mag je ook niet heel veel verwachten.

Neemt niet weg dat mevrouw eerst de keuring had moeten doen voordat ze tot de aankoop over ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-06 21:23
Zoals @PilatuS zegt, garantie tot aan de voordeur. Zolang je niets bewust verzwegen hebt ligt de onderzoeksplicht bij de koper. Ze had zoveel mogelijkheden om bij de koop controles te kunnen laten uitvoeren.

Daarnaast als je geen geld voor simpele onderhoudsdingen hebt lijkt het mij gewoon iemand die spijt heeft van de aankoop en er nu onderuit wil. Ik zou haar adviseren hem weer op marktplaats te zetten en dat ze zelf de motor weer verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:24
Of even wachten op de TS, geen 1 reactie meer na het aanmaken van het topic..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-06 09:06
Zoals anderen al aangeven, als je advertentie geen claims heeft gemaakt die achteraf niet kloppen dan heeft de dame in kwestie niet echt iets om dit aanhandig te maken.

Maar wat imo ook belangrijk is, de meeste rechtsbijstandsverzekeringen een extra clausule hebben voor auto's en motoren. Deze zaken worden enkel aangenomen wanneer deze is gekocht bij een bij BOVAG aangesloten en erkend bedrijf. Als je dus aangeeft dat je bij een particulier hebt gekocht dan kan er sowieso geen zaak van gemaakt worden.

En wat zijn de kosten eigenlijk? Een paar 100 euro? Even een paar maanden sparen, vakantiegeld en dan kan je het alsnog wel betalen?

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
ID-College schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:29:
[...]

"In orde", of welke term ook gebruikt is, is nogal ambigue. Wat de 1 in orde vindt, vindt de ander totaal niet dus zie hier niet echt een probleem in.. Als hij dit 'in orde' vindt, wie ben jij dat om het daarmee oneens te zijn? Daarom heb je als koper ook een plicht..

En laten we eerlijk zijn, de case van de vrouw is ook niet al te sterk in dit verhaal..
Dat is ook zeker mijn punt. Alles is vaag, zelfs wat tegenstrijdig. Dat geld natuurlijk voor beiden.

TS claimt geen verstand, laat nooit onderhoud doen, want dat is niet nodig. Maar kan wel vooraf aangeven dat achterstallig onderhoud nog uitgevoerd moet worden (band). Dus wel degelijk verstand, zoveel zelfs dat deze beseft dat onderhoud allang uitgevoerd moest worden..
Koper claimt geen verstand, laat geen keuring doen, ondanks de red flag dat er is gewezen op achterstallig onderhoud.

Normaal is het vrij duidelijk in nadeel van de koper bij verkoop tussen particulieren. What you see is what you get. Maar gezien de tegenstrijdigheden waar ik nu al op kan wijzen en het product waar we over praten.... ik durf geen garantie te geven dat de rechter via een vormfout in de advertentie ofzo anders gaat beslissen.

[ Voor 8% gewijzigd door Xanaroth op 11-05-2023 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

PilatuS schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 01:33:
Garantie tot de deur met zulke dingen. Jij bent geen bedrijf dat moet weten hoe alles zit. Het is haar eigen verantwoordelijkheid om voor de aankoop te kijken hoe en wat. Jammer voor haar dat ze met te weinig kennis iets koopt, maar jij hebt niets fouts gedaan. Ik wens haar veel succes met de rechtsbijstand. Ik kan mij niet voorstellen hoe jij verantwoordelijk bent en zij niet.
Ja, maar je hebt ook de plicht om een conform product te verkopen.

Garantie tot de deur bestaat overigens niet om bovenstaande reden. Ik hoop dat de 50+ duimpjes waren voor alles behalve het eerste stukje maar gezien hoe vaak het 'garantie tot de deur' fabeltje hier terug komt denk ik van niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Gunner op 11-05-2023 10:41 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• De043man
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-03 18:59
Allemaal bedankt voor de reacties, mochten jullie willen weten betreft het een motor met 45000km op de teller. En toen ik hem gekocht had bij een garage waren de remblokken vervangen bij 39000. Vandaar dat ik ervanuit ging dat die nog in orde waren. Dit is ook mijn eerste motor wat ik heb gehad, dus ik leer hier ook van.

Nog over de vraagprijs. Ik heb mevrouw aangegeven dat ik er niet de hoofdprijs ervoor wou mocht ze wat tegenkomen bij de garage dat ze een buffer heeft (prijs was 500,- lager dan de oorspronkelijke vraagprijs). En op het moment van plaatsen op marktplaats was het een van de goedkoopste van wat allemaal te koop stond.

Ik ben ook een keertje bij een controle in de Ardennen staande gehouden, hierbij is toen ook de technische staat geïnspecteerd, de politie heeft me toen wel gezegd dat het allemaal in orde was.

[ Voor 13% gewijzigd door De043man op 11-05-2023 10:51 . Reden: Toelichting waarom ik dacht dat de motor in orde was. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Xanaroth schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:35:
[...]
Maar kan wel vooraf aangeven dat achterstallig onderhoud nog uitgevoerd moet worden (band). Dus wel degelijk verstand, zoveel zelfs dat deze beseft dat onderhoud allang uitgevoerd moest worden..
Elke leek weet dat je regelmatig onderhoud moet uitvoeren op een voertuig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Xanaroth schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:17:
[...]

- De motor is in orde.
- Ik heb er geen verstand van
- Ik heb nooit iets gedaan van nodig onderhoud of ernaar laten kijken.
- Ik heb genoeg verstand om vast te stellen dat de motor niet in orde is; nieuwe band nodig.

Allereerst. Dit is een motor, geen auto. Als je merkt dat onderhoud nodig is, zoals lekke band op falende remmen, gaat dat toch vaak synoniem met een asfalt bezichtiging en taxi in de ambulance. Iets in die ordergrootte. Waarbij de schade aan zowel jezelf als motor exponentieel veel groter is dan tijdig goed onderhoud uitvoeren.

Wat je wel stelt is een versleten achterband die door jou is opgemerkt. Dus je hebt wel degelijk vastgesteld dat er eigenlijk allang onderhoud nodig was geweest. Een directe tegenstrijdigheid op je 'niet gemerkt dat dit nodig was'.

Als dit echt voor de rechter komt hebben jullie beiden 0 data om de eigen claim te bewijzen en kunnen dus ook het tegendeel (ongelijk van de ander) niet bewijzen. Geen onderhoudshistorie vs geen aankooprapport. Komt dan puur aan op ofwel een vormfout in jouw advertentie (dat is immers wel op schrift gezet) of vormfout in haar onderzoeksplicht. En aan jouw kant heb ik al 1 vormfout gevonden.

Een particulier met een motor die gewoon goed rijdt komt wel weg met de bewering dat de motor "in orde" is. TS is geen specialist, dus zijn "in orde" heeft een heel andere betekenis dan die van een professional die zegt dat hij "in orde" is. De "in orde" van de TS betekent eigenlijk niet veel meer dan dat de motor goed rijdt.

En de koper heeft ook helemaal geen commentaar op de motor verder. Ze komt alleen met een verhaal dat hij een beurt nodig heeft en dat delen van een rem aan vervanging toe zijn.

TS hoeft niets te bewijzen. Degene die eist, bewijst. En dat is koper in dit geval. Die zal dus op zijn minst aannemelijk moeten gaan maken dat de motor niet overeenkomt met hetgeen ze er van zou mogen verwachten. En van een tweedehands motor, gekocht bij een particulier, zonder onderhoudsgeschiedenis..... is dit wel een beetje wat je mag verwachten. Wil je als koper betere bescherming, dan zul je moeten kopen van een professional (duurder) of een aankoopkeuring moeten laten uitvoeren (kost geld).

Koper heeft gewoon spijt van een impulsaankoop en zoekt nu een stok om mee te slaan en de koop ongedaan te maken. Ze had helemaal geen tweedehands motor van een particulier moeten kopen voor dit bedrag, als ze dan geen geld meer zou hebben voor wat onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
De043man schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:39:
Allemaal bedankt voor de reacties, mochten jullie willen weten betreft het een motor met 45000km op de teller. En toen ik hem gekocht had bij een garage waren de remblokken vervangen bij 39000. Vandaar dat ik ervanuit ging dat die nog in orde waren. Dit is ook mijn eerste motor wat ik heb gehad, dus ik leer hier ook van.

Nog over de vraagprijs. Ik heb mevrouw aangegeven dat ik er niet de hoofdprijs ervoor wou mocht ze wat tegenkomen bij de garage dat ze een buffer heeft (prijs was 500,- lager dan de oorspronkelijke vraagprijs). En op het moment van plaatsen op marktplaats was het een van de goedkoopste van wat allemaal te koop stond.
Die zijn zeker ook nog in orde, de garage wil graag verkopen aan een onwetende dame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pennywiser schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:41:
[...]

Die zijn zeker ook nog in orde, de garage wil graag verkopen aan een onwetende dame.
Volgens mij worden de pads door een garagist standaard ook vervangen als de schijven gedaan worden. Dus als de garagist meet dat de schijf aan de erg dunne kant begint te worden, dan vervangt hij beide. Je wil ook niet na 1000 km weer terug moeten voor pads.

De garagist wil gewoon verkopen natuurlijk. Als iemand iets ter beoordeling binnen brengt, dan is het bedoeling dat uiteindelijk de kassa een keer gaat rinkelen. Deze dame zal niet veel voor het "onderzoek" betaald hebben, want dan had ze net zo goed een aankoopkeuring kunnen laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:51

Dan lijkt het me niet aannemelijk dat de remblokken versleten zijn. Heeft de monteur toen nog iets gezegd over de remschijven? Als in: "houdt er rekening mee dat de remschijven richting hun minimale dikte gaan."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Joris748 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:49:
[...]

Dan lijkt het me niet aannemelijk dat de remblokken versleten zijn. Heeft de monteur toen nog iets gezegd over de remschijven? Als in: "houdt er rekening mee dat de remschijven richting hun minimale dikte gaan."
Ik kan je zo vertellen wat ze hebben gezegd, de schijven zijn heel dun die moeten direct worden vervangen anders gebeuren er ongelukken. Je kan er eigenlijk niet meer op rijden. En nu komt deze dame dus terug bij de verkoper. Ik ben zo benieuwd naar de motorzaak in kwestie, en de reviews op Google.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:38
Denk dat de conclusie is dat de garagist gezegd heeft hoe duur een beurt en reparatie van slijtage onderdelen is en dat bedrag + aanschafkosten motor is toevallig hoger dan een 2e hands motor die ze hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:51
pennywiser schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:52:
[...]

Ik kan je zo vertellen wat ze hebben gezegd, de schijven zijn heel dun die moeten direct worden vervangen anders gebeuren er ongelukken. Je kan er eigenlijk niet meer op rijden. En nu komt deze dame dus terug bij de verkoper. Ik ben zo benieuwd naar de motorzaak in kwestie, en de reviews op Google.
Ik ben ook benieuwd, remschijven zijn namelijk niet ineens veel te dun. Dat gaat geleidelijk, tenzij er met geheel versleten blokken is gereden. Maar dat hoor je, merk je en voel je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
D-dark schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:55:
Denk dat de conclusie is dat de garagist gezegd heeft hoe duur een beurt en reparatie van slijtage onderdelen is en dat bedrag + aanschafkosten motor is toevallig hoger dan een 2e hands motor die ze hebben staan.
Zou me niets verbazen, luister mevrouw je kan hem beter inruilen. Ja dat heb je met Marktplaats mevrouw, niet meer doen hoor. En dan worden de schijven goh toch niet vervangen, en de motor met mooie winst weer doorverkocht.

[ Voor 6% gewijzigd door pennywiser op 11-05-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Uiteraard afhankelijk van de rechterhand van de TS zouden de remschijven ook nog veel langer mee mogen gaan dan de 45k.

https://www.motoplus.nl/n...20drie%20keer%20zo%20lang.

ja, sterk afhankelijk van motor en rijder, maar als je normaal tussen de 75000-90000 km mag verwachten van remschijven aldus deze bron, dan is met 45k niet te verwachten dat de remschijven compleet op zijn.

De remblokken waren dus al vervangen, 6000 km geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 28-06 20:25
Als die schijven echt zo dun zijn, had de vorige garage, die van TS, daar waarschijnlijk ook wel iets van gezegd. Dat is in ieder geval niet ineens versleten in 5000km oid.

@weebl Ik had dezelfde gedachte. Is dit niet gewoon een manier om heel goedkoop een motor te "huren"?

En zoals ook al genoemd, als bijna het goedkoopste onderhoud al te duur is, heb je gewoon geen geld om motor te rijden.

Als ik een van de goedkoopste van marktplaats zou kopen, en die kleine dingetjes zijn de enige problemen, ben ik super blij met mijn aankoop.

[ Voor 18% gewijzigd door WEBGAMING op 11-05-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:10
Spotmatic schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:20:
Leuk, typisch topic weer waarvoor ik graag op Tweakers kom :-)

TS: tenzij je bewust leugens hebt lopen verkondigen moet je je nergens druk om maken maar de koper heel veel succes wensen met de motor. En daarmee is de kous volkomen af!
En het mooie van dit soort topics is dat er hele discussies onderling ontstaan, die niks meer met de OP te maken hebben.

@De043man: leer eens terug blaffen! Ooit een oude fiets incl lekke band voor weinig verkocht. Fiets wordt opgehaald door paar gastjes. Wordt ik een uurtje later gebeld door zo'n gastje: 'Band is lek! Wat gaan we daar aan doen?' Ik heb hard gelachen, hem aangeraden de advertentie (waar dat in vermeld stond) nog eens te lezen en de band te plakken. En de groeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

WEBGAMING schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:06:
Als die schijven echt zo dun zijn, had de vorige garage, die van TS, daar waarschijnlijk ook wel iets van gezegd. Dat is in ieder geval niet ineens versleten in 5000km oid.

@weebl Ik had dezelfde gedachte. Is dit niet gewoon een manier om heel goedkoop een motor te "huren"?

Motor van 500 euro, dan kan je ook gewoon geen perfecte motor verwachten. Ik zou er gewoon helemaal niets mee doen. Ook niet schuldig over voelen.

En zoals ook al genoemd, als bijna het goedkoopste onderhoud al te duur is, heb je gewoon geen geld om motor te rijden.

Als ik een motor voor 500 zou kopen, en die kleine dingetjes zijn de enige problemen, ben ik super blij met mijn aankoop.
Voordat we verder van de weg raken wat betreft de situatie. De TS stelt dat hij de motor heeft verkocht voor 500 euro minder dan de vraagprijs.

Dat is niet hetzelfde als verkopen voor 500 euro :)
Het gaat hier dus niet over een motor van 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 28-06 20:25
Hann1BaL schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:16:
[...]

Voordat we verder van de weg raken wat betreft de situatie. De TS stelt dat hij de motor heeft verkocht voor 500 euro minder dan de vraagprijs.

Dat is niet hetzelfde als verkopen voor 500 euro :)
Het gaat hier dus niet over een motor van 500 euro.
Klopt! Dat had ik even verkeerd begrepen. Zal even een beetje wijzigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:43

-tom-562

Oliesjeik

Zo lang je geen motor verkocht heb met kromme versleten schijven met remblokjes zonder voering, zou ik gewoon een mail terug sturen 'U kunt beter een fiets kopen. Succes er mee'.
M.a.w., uiteraard niet in mee gaan. Dit zijn gewoon slijtagedelen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

[quote]Anoniem: 39993 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:23:
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:56:
[...]

Of het gesprek opnemen, dat mag gewoon op publiek terrein. Ik verkoop bijna niets via Marktplaats, maar ik heb een voicerecorder lopen tijdens het contact. Doe ik ook als het een wat grotere aankoop is via Marktplaats.
Was het niet zo dat je altijd mag opnemen als jij een van de partijen in het gesprek bent?

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:28
-

[ Voor 100% gewijzigd door SgtElPotato op 23-05-2023 12:04 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-01 20:49
Als koper heb je een onderzoeksplicht en het lijkt mij ook niet meer dan normaal dat een koper dit gebruikt bij een particuliere aankooop. De slijtage van rem- schijven en blokken kun je eenvoudig controleren, daar hoef je geen expert voor te zijn.
Het zou wel een mooie grap zijn dat je de motor terugkoopt. Maar dan wel voor de helft van het geld, omdat je ziet dat er nog wat onderhoud aan zit ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ik snap niet wat dit met onderzoeksplicht te maken heeft. Deze mevrouw koopt een voertuig wat ze niet kan onderhouden. Vervangen van remblokjes is puur onderhoud. Zou wat zijn als ze voor elke onderhoudsbeurt bij je terug komt...

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Laatst online: 13:43

DataGhost

iPL dev

PerlinNoise schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:02:
Ik snap niet wat dit met onderzoeksplicht te maken heeft. Deze mevrouw koopt een voertuig wat ze niet kan onderhouden. Vervangen van remblokjes is puur onderhoud. Zou wat zijn als ze voor elke onderhoudsbeurt bij je terug komt...
Omdat ze het natuurlijk probeert te gooien op dat TS niet eerlijk is geweest over de staat van onderhoud en deze kosten pas veel later gemaakt hadden moeten worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-06 19:53

Sebazzz

3dp

Als je garantie wilt moet je naar een BOVAG garage - anders neem je risico.

Ook andersom geldt: Stel dat TS de motor zou terugkopen, hoe weet TS dat de motor nog in dezelfde staat als verkocht is?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Black Eagle schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 07:53:
Echt geweldig om te lezen dit. Je verkoopt iets op marktplaats, iemand komt kijken, is tevreden en koopt het. Vervolgens achteraf gaan klagen dat het een 2e hands product is en niet in nieuwstaat verkeerd _/-\o_.
Pun intended?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:26

Reinier

\o/

Dat is de meest voorkomende spelfout op Marktplaats volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TStick
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-06 10:11
In geval van non-conformiteit kan de koper verlangen van de verkoper dat hij het geleverde herstelt of een andere deugdelijke zaak levert. Als dit niet mogelijk is, kan de koper de koopovereenkomst ontbinden en heeft hij recht op restitutie van de reeds betaalde koopprijs.

Een koper komt echter geen beroep toe op non-conformiteit als hij niet aan zijn eigen onderzoeksplicht heeft voldaan. Een koper zal niet over een verborgen gebrek van het geleverde kunnen klagen als hij op het punt van dit gebrek niet een redelijke mate van onderzoek heeft verricht. Het gaat immers niet alleen om wat de koper daadwerkelijk heeft verwacht, maar ook om wat hij -alle omstandigheden in aanmerking genomen- heeft mogen verwachten.

[ Voor 24% gewijzigd door TStick op 11-05-2023 12:54 ]

"Homo Sapiens non urinat in ventum"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Ik ben ook een keertje bij een controle in de Ardennen staande gehouden, hierbij is toen ook de technische staat geïnspecteerd, de politie heeft me toen wel gezegd dat het allemaal in orde was.
Misschien dat de blokken voor destijds zijn vervangen en dat nu achter moet of andersom, of de garage heeft gelogen of ze hebben de verkeerde blokken gemonteerd of de rem heeft aangelopen etc.

Volgens mij vallen banden, remmen, ketting etc. Gewoon onder de onderzoeksplicht van de koper en heb jij daar als verkoper geen verantwoordelijkheid voor. Alleen in het geval van verborgen gebreken die de koper niet had kunnen weten/inspecteren hetzij zelf of door een professionele keuring heb je volgens mij een verantwoordelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:14
TStick schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:53:
In geval van non-conformiteit kan de koper verlangen van de verkoper dat hij het geleverde herstelt of een andere deugdelijke zaak levert. Als dit niet mogelijk is, kan de koper de koopovereenkomst ontbinden en heeft hij recht op restitutie van de reeds betaalde koopprijs.
Ja klopt helemaal als verkoper een bedrijf was geweest. Dan had de koper hier recht op gehad.
Echter bij particuliere verkoop geldt dit allemaal niet.
Verkoper hoeft geen geld terug te geven of wat voor coulance dan ook te geven.
Tenzij de motor mankementen heeft die de verkoper bewust verzwegen heeft, echter dan nog ligt de bewijslast bij de koper.
Geloof mij er is geen rechtsbijstand die zich hier aan gaat branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MrMonkE schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:24:
[quote]Anoniem: 39993 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:23:

[...]

Was het niet zo dat je altijd mag opnemen als jij een van de partijen in het gesprek bent?
Ja en op publiek terrein mag je zelfs filmen. Maar om nou hele gesprekken te gaan filmen.... dat gaat ook wel ver natuurlijk. Maar een klein stukje video met o.a. kenteken is wel handig natuurlijk. Moet zeggen dat ik zelf nog nooit (afkloppen) gezeik heb gehad waardoor ik de spraakopname nodig had. Bij die bakfiets heb ik ook gewoon duidelijk aangegeven dat het verstandig zou zijn om hem een onderhoudsbeurt te laten geven. Was alweer een tijdje geleden en als je hem toch gaat verkopen dan ga je dat natuurlijk niet meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

<niet goed gelezen>

[ Voor 173% gewijzigd door Gunner op 11-05-2023 13:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• houtsnip
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-06 22:34
Dit is in de basis eigenlijk een heel erg simpele casus. Je hebt (wettelijk) als verkoper een mededelingsplicht en als koper een onderzoeksplicht (artikel 7:17 lid 2 BW).

Voor de verkoper wil dat zeggen dat je actief (dus ook zonder dat de koper daarom hoeft te vragen) de verplichting hebt om alle informatie te verstrekken, waarvan je weet (of redelijkerwijs zou moeten weten) dat dit relevant is (of zou kunnen zijn) voor de aankoopbeslissing van de koper. Als particuliere verkoper (zonder relevante achtergrond in de motor-/automotive branche) gaat dit voor jou dus niet zo heel erg ver. Als je dus naar eer en geweten de koper goed en volledig geïnformeerd hebt over alles wat jij weet, dan zit je safe.

Vervolgens heeft de koper de verplichting om het gekochte deugdelijk te (laten) onderzoeken alvorens ze een koop sluit. Te meer omdat ze na één bezoekje aan de dealer/garage al te weten kon komen wat de te verwachten onderhoudskosten zouden zijn, kan je met een gerust hart stellen dat zij voorafgaand aan de koop niet aan haar onderzoeksplicht heeft voldaan.

Kortom: volgens mij heb je niets fout gedaan en hoef je de koop niet te ontbinden.

Let wel:
  • Ik ga er vanuit dat je niks beloofd of gegarandeerd hebt ten aanzien van de staat van onderhoud.
  • Ik ga er vanuit dat je garage/dealer jou niet eerder al verteld heeft dat deze onderhoudspunten er op termijn aan zitten te komen.
Over non-conformiteit: de motor moet ook bij particulieren onderling aan de overeenkomst beantwoorden (art. 7:17 lid 1 BW). De koopovereenkomst ziet dus in dit geval toe op de levering van de tweedehands motor; dus met alle versleten onderdelen van dien. Lid 5 van hetzelfde artikel zegt vervolgens ook heel simpel: "De koper kan zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer hem dit ten tijde van het sluiten van de overeenkomst bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn" (de onderzoeksplicht). Je hebt een tweedehands motor verkocht en ook geleverd: de zaak is conform.

[ Voor 18% gewijzigd door houtsnip op 12-05-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:36
Gunner schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:39:
[...]

Ja, maar je hebt ook de plicht om een conform product te verkopen.

Garantie tot de deur bestaat overigens niet om bovenstaande reden. Ik hoop dat de 50+ duimpjes waren voor alles behalve het eerste stukje maar gezien hoe vaak het 'garantie tot de deur' fabeltje hier terug komt denk ik van niet.
Dit is onzin. Dat geldt voor B2C ververkoop, maar niet voor C2C verkoop van 2e hands producten. Daarbij ga je gewoon akkoord met het product in de staat waarin het verkeerd, inclusief eventuele gebreken. Het is aan de koper om die staat te beoordelen vóór het sluiten van de koop.

Als de verkoper willens en wetens gelogen heeft over bepaalde zaken (bijvoorbeeld geclaimd dat de remmen onlangs vervangen zijn terwijl dat niet het geval is) zou daar misschien een civiele zaak van te maken zijn, maar dat lijkt hier niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

mcDavid schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:32:
[...]

Dit is onzin. Dat geldt voor B2C ververkoop, maar niet voor C2C verkoop van 2e hands producten. Daarbij ga je gewoon akkoord met het product in de staat waarin het verkeerd, inclusief eventuele gebreken. Het is aan de koper om die staat te beoordelen vóór het sluiten van de koop.
Als je het niet van mij wil aannemen, prima, maar doe dat dan wel van een van de meest juridisch onderlegde personen op dit forum , StevenK in "Koper wil dat ik mijn eigen motor terugkoop."

zoeken bij google naar 'garantie 2e hands koop'Dit nog even ter ondersteuning.
Als de verkoper willens en wetens gelogen heeft over bepaalde zaken (bijvoorbeeld geclaimd dat de remmen onlangs vervangen zijn terwijl dat niet het geval is) zou daar misschien een civiele zaak van te maken zijn, maar dat lijkt hier niet het geval.
Dat is zo, maar ik ageer dat in de basis de claim 'garantie tot aan de deur' onjuist is. ook bij 2ehands verkoop. Dat mag je onzin vinden, maar dat is dan onjuist.

[ Voor 33% gewijzigd door Gunner op 11-05-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:52

RvV

Gunner schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:36:
[...]

Als je het niet van mij wil aannemen, prima, maar doe dat dan wel van een van de meest juridisch onderlegde personen op dit forum , StevenK in "Koper wil dat ik mijn eigen motor terugkoop."

zoeken bij google naar 'garantie 2e hands koop'Dit nog even ter ondersteuning.

[...]
Dat is zo, maar ik ageer dat in de basis de claim 'garantie tot aan de deur' onjuist is. ook bij 2ehands verkoop
En dan is dit daar weer op van toepassing?

Toch heeft de wetgever hierop twee uitzonderingen gemaakt. Er is wel mogelijkheid om de overeenkomst achteraf te vernietigen als er sprake is van bedrog of dwaling. Je moet als koper dan wel kunnen bewijzen dat hiervan sprake is. Bij bedrog heeft de verkoper willens en wetens de koper in dwaling gebracht. En bij dwaling is er sprake van een onjuiste voorstelling van zaken. Er is hier echter wel vereist dat de verkoper wist van het gebrek.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

RvV schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:39:
[...]

En dan is dit daar weer op van toepassing?

Toch heeft de wetgever hierop twee uitzonderingen gemaakt. Er is wel mogelijkheid om de overeenkomst achteraf te vernietigen als er sprake is van bedrog of dwaling. Je moet als koper dan wel kunnen bewijzen dat hiervan sprake is. Bij bedrog heeft de verkoper willens en wetens de koper in dwaling gebracht. En bij dwaling is er sprake van een onjuiste voorstelling van zaken. Er is hier echter wel vereist dat de verkoper wist van het gebrek.
Nu ga ik me herhalen. Maar wat jij daar stelt ontken ik niet. Bij dwaling of bedrog gaat het niet op. Nogmaals; er wordt gesteld dat er bij dit soort transacties een 'garantie tot de deur' is en dat is in de basis onjuist. Tenzij er sprake is van de uitzonderingen die jij noemt. Lees nog even de quote van de gebruiker door die ik aanhaalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TStick
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-06 10:11
Stephan_haarlem schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:13:
[...]

Ja klopt helemaal als verkoper een bedrijf was geweest. Dan had de koper hier recht op gehad.
Echter bij particuliere verkoop geldt dit allemaal niet.
Verkoper hoeft geen geld terug te geven of wat voor coulance dan ook te geven.
Tenzij de motor mankementen heeft die de verkoper bewust verzwegen heeft, echter dan nog ligt de bewijslast bij de koper.
Geloof mij er is geen rechtsbijstand die zich hier aan gaat branden.
Of het om een bedrijf gaat doet niet ter zake. De rijdende rechter had hier ooit een leuk aardig item over: YouTube: De Rijdende Rechter 2022 🔥🔥 De falende foodtruck 🚓🚓 De Rijdende Rech...

Verder heb je helemaal gelijk hoor, verkoper staat ijzersterk. Conformiteit is hier niet aan de orde, tenzij er bijvoorbeeld een verzwegen WOK melding op de motor zit o.i.d.

"Homo Sapiens non urinat in ventum"

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Let op:
Reageer ontopic! meta discussies over belgische keuringen, fietsen, juridisch chatgpt advies, wanneer je een echte motorrijder bent of ander offtopic geneuzel is niet de bedoeling.