[EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
JTHZZ schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:31:
[...]

Volgens mij is het niet zo ingewikkeld: ligt de paal in een gebied met betaald parkeren, dan moet je betalen en in sommige steden mag je dan met Duits E kenteken of blauwe sticker gratis staan. Ligt de paal niet in betaald parkeren gebied, dan hoef je natuurlijk niet te betalen.
De tijdslimieten zijn ongeacht betalen of niet. Dus als er staat Max 4 uur met parkeerschijf, dan moet je dus na 4 uur je auto verplaatsen.
De onderborden zeggen echter: met parkeerschijf mag je 4 uur parkeren tijdens het laden. Dan ga jij als Nederlander zeker een parkeerkaartje trekken? Terwijl er een verkeersbord boven staat, met een auto welke een stekker heeft.

Ik betwijfel echt of je dan een bon gaat krijgen, wanneer je netjes je parkeerschijf correct ingesteld hebt en je auto daadwerkelijk het laden is. Maar goed in Düsseldorf, is het specifiek benoemd. Dat die E-kennzeichen niet vereist is.

Het is mij alleen teveel moeite om dit uit te zoeken voor iedere grote Duitse stad: dat is gewoon niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:02
Marco-Peters schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:36:
[...]

De onderborden zeggen echter: met parkeerschijf mag je 4 uur parkeren tijdens het laden. Dan ga jij als Nederlander zeker een parkeerkaartje trekken? Terwijl er een verkeersbord boven staat, met een auto welke een stekker heeft.

Ik betwijfel echt of je dan een bon gaat krijgen, wanneer je netjes je parkeerschijf correct ingesteld hebt en je auto daadwerkelijk het laden is. Maar goed in Düsseldorf, is het specifiek benoemd. Dat die E-kennzeichen niet vereist is.

Het is mij alleen teveel moeite om dit uit te zoeken voor iedere grote Duitse stad: dat is gewoon niet te doen.
Veel succes! De auto met stekker betekent officieel dat er alleen auto’s met E kenteken mogen parkeren. We zijn dus weer terug bij mijn originele bewering: er is een kans op boete want officieel heb je de blauwe sticker nodig.
Lees ook even dit:
https://www.adac.de/rund-...den/parken-e-ladesaeulen/

[ Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 10-06-2023 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
JTHZZ schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:39:
[...]

Veel succes! De auto met stekker betekent officieel dat er alleen auto’s met E kenteken mogen parkeren. We zijn dus weer terug bij mijn originele bewering: er is een kans op boete want officieel heb je de blauwe sticker nodig.
Lees ook even dit:
Ja dat weet ik allemaal: maar het ligt dus aan het stadsbestuur, hoe ze er mee omgaan. In het voorbeeld van Alsdorf, zou ik volgens de officiële betekenis van dat verkeersbord dus nergens in Duitsland mijn auto aan een publieke laadpaal mogen opladen.

Dat bord wordt namelijk bij alle laadpalen geplaatst: dus zou je bij alle laadpalen in Duitsland, als Nederlandse EV rijder in overtreding zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Nog eventjes en het gratis opladen bij Lidl België is inderdaad afgelopen helaas. Gisteren heb ik nog 16kWh gratis geladen bij Lidl Maaseik, maar de laatste tijd doe ik niet meer zo vaak gratis laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKBq8qj7XSeusLp6ZJbfPWL_X2M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WLeMx6zJharLmYNGu9VdPQni.png?f=fotoalbum_large
Bron
Binnenkort zullen de gratis laadpalen van Lidl verdwijnen. ‘We gaan inderdaad overschakelen naar een betalend systeem’, zegt woordvoerder Isabelle Colbrandt. ‘Een precieze datum is er nog niet, maar het zal niet meer lang duren. Het is niet houdbaar en betaalbaar om gratis laden aan te bieden, zeker ook door de hoge energieprijzen van vorige winter. Onze klanten zullen wel nog een voordeeltarief krijgen bij de betalende laadpalen.’
Ook IKEA België gaat er mee stoppen: ik hoop dat ik volgende maand op zijn minst nog de snelladers van IKEA Duitsland kan gebruiken, want dan rij ik naar Oostenrijk en ookal zijn die laders beperkt op maximaal 20kw.

De Nissan Leaf vindt het de 2e of 3e keer toch niet leuk om veel sneller dan 20kw te laden, dus dan gebruik ik liever een snellader welke al beperkt is op 20kw. Dat is veel beter voor de batterij van de Nissan Leaf _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo_d
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-05 13:38
Meestermaas schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:09:
Iemand bekend met de gratis lader bij Mac Donald in Meerkerk (volgens Charge map)? Heb binnenkort een ritje Randstad op de planning staan en dan daar even eten (en gratis laden) lijkt me wel wat.
Inmiddels meer over bekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
bobo_d schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:31:
[...]

Inmiddels meer over bekend?
McDonalds heeft geen gratis laders: zal wel verkeerd ingevoerd zijn in Chargemap. Hier zijn ook zogenaamd Vattenfall publieke laadpalen gratis..... dat klopt simpelweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-05 18:05

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Vandaag nog gratis kunnen laden - tijdens boodschappen doen - nabij Antwerpen, in Kontich. Maximaal 18 kWh DC. Aansluiten kiezen en laden, Nabij de afrit va de E19, aan, zo te zien, de oude uitvalsweg van Antwerpen, Wel maar 2 kassa’s open en een lange wachtrij. Nederlandse Lidl+ app werkt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Gisteren langs Lidl Woerden, Nu betaald laden met “Lidl-Prijzen” (50 ct AC en 56 ct DC, naar 40 min komt daar een tarief per minuut bij).Dus alle ruimte om op te laden …. Je eigen laadkaart - tarief afhankelijk van uw laadkaart - of via bank. Maar proberen.

QR-code, doorklikken - tarief??? Niet ingevuld.

Mijn Vandebron kaart (atijd groene energie) niet geaccepteerd (?) - moet ik met Vandebron regelen

Dan betalen met “bankkaart”: bleek of PayPal of creditcard. Ik heb alleen een debit/credit card van Revolut - handig in het buitenland, want buiten het weekend geen conversiekosten voor meer dan 20 vreemde valuta -, maar er werd om 100euro (!) deposit door ChargePoint (?) gevraagd. En dat heb ik er niet op staan. Helplijn wist nergens van. “ Staat Apple Pay er niet bij?”, werd mij gevraagd…

Een paar uur later heb ik weer polshoogte genomen… nog steeds vrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmYvcy5Q-RnY9DYdzsv-PiCxSfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ax8YrMRTVw588gkqq2VSTKU5.jpg?f=fotoalbum_large

Bij Lidl Geel was het snellaadstation al opnieuw bestickerd tot mijn schrik: maar schijnbaar vooralsnog steeds gratis, want ik kon gelukkig gewoon gratis laden. Waarschijnlijk was het wel de laatste keer.....

Want 60km retour rijden naar Maasmechelen ok gratis op te laden, is iets wat ik al een tijdje niet meer doe. Ik ga alleen nog gratis laden, als ik er niet teveel km's voor om hoef te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-05 06:40
https://trends.knack.be/n...oortaan-niet-meer-gratis/

Vanaf 27 juni, wordt het betaald laden in Belgie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PSP123
Marco-Peters schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:24:
[Afbeelding]

Bij Lidl Geel was het snellaadstation al opnieuw bestickerd tot mijn schrik: maar schijnbaar vooralsnog steeds gratis, want ik kon gelukkig gewoon gratis laden. Waarschijnlijk was het wel de laatste keer.....

Want 60km retour rijden naar Maasmechelen ok gratis op te laden, is iets wat ik al een tijdje niet meer doe. Ik ga alleen nog gratis laden, als ik er niet teveel km's voor om hoef te rijden.
Hier hebben wij een tijdje geleden ook geladen onderweg naar Heerlen. Ik was verbaasd over het aantal laadstations (4x)
Er liep wel geregeld een mannetje van security langs die toen toen ging attenderen dat het alleen voor klanten was.

[ Voor 6% gewijzigd door PSP123 op 23-06-2023 16:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PSP123
Jan Lelie schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 22:28:
Vandaag nog gratis kunnen laden - tijdens boodschappen doen - nabij Antwerpen, in Kontich. Maximaal 18 kWh DC. Aansluiten kiezen en laden, Nabij de afrit va de E19, aan, zo te zien, de oude uitvalsweg van Antwerpen, Wel maar 2 kassa’s open en een lange wachtrij. Nederlandse Lidl+ app werkt niet.
Nederlandse lidl app krijg je werkend door bij settings het land 'belgie' te selecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
PSP123 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:37:
[...]

Hier hebben wij een tijdje geleden ook geladen onderweg naar Heerlen. Ik was verbaasd over het aantal laadstations (4x)
Er liep wel geregeld een mannetje van security langs die toen toen ging attenderen dat het alleen voor klanten was.
Mauw dan loop je richting de Lidl, gaat naar binnen en koopt vervolgens niets _O- Ik blijf wel echt niet in de auto zitten, wanneer ik gebruik maak van zo'n gratis snellader. Bij de IKEA in Kaarst, zat ik op een afstandje vlak voor de ingang. Met uitzicht op mijn auto :+

Bij Lidl daarin tegen koop ik meestal toch wel iets hoor: wat te drinken of eten. En bij de IKEA ga ik dan juist in het restaurant eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
Zijn er inmiddels ervaringen dat het gratis laden daadwerkelijk sinds afgl. Maandag gestopt is bij de Lidl vestigingen in België?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anoniem28468
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17-07-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wT4A4tktLFiCx1Yn8Cqvc46T168=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m4D7NB2nLGdhmJwYFGAD8f8w.png?f=fotoalbum_large

Gaat via de Lidl Plus App nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
PSP123 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:22:
Zijn er inmiddels ervaringen dat het gratis laden daadwerkelijk sinds afgl. Maandag gestopt is bij de Lidl vestigingen in België?
Lidl Maldegem en Zelzate zijn idd gewijzigd naar betaald. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

We waren gisteren weer eens bij Lidl Woerden. Ik zie er nooit iemand meer laden tegen de “aantrekkelijke tarieven voor klanten”. Wie heeft er wel eens iemand zien laden? (We gaan vooral vanwege groente en fruit naar Lidl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:47
Even een crosspost uit ander topic maar deze post misstaat hier zeker niet:
kaanmijo schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 23:39:
Vandaag een laadpaal gevonden in Hoornaar die in geen een app stond. Vond het al een beetje vreemd, maar toch maar proberen. Geen enkele pas werkte. Toen het bordje op de paal maar even goed gelezen:

Stap 1: sluit kabel aan op paal en auto
Stap 2: druk op de ronde knop onder dit bordje

Blijkbaar was het gratis! 2 aansluitpunten van 11kWh en het werkte tot ongeveer 22:30, toen ging de stroom volgens mij van de paal af want de lampjes brandde ook niet meer.

Uiteindelijk toch nog 24kWh kunnen laden tijdens mijn bezoek aan de Italiaan daar (aanrader!), voor de prijs van €0,-

Gratis laden, het kan nog gewoon in Nederland :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasten
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-03 12:06
Tja, de zomer is alweer onderweg en wij gaan binnenkort richting Spanje. Natuurlijk zal het alweer breed uitgemeten zijn hier op de site maar weten jullie welke laadpas ik het beste kan nemen om zo voordelig mogelijk te kunnen laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

klaasten schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 16:20:
Tja, de zomer is alweer onderweg en wij gaan binnenkort richting Spanje. Natuurlijk zal het alweer breed uitgemeten zijn hier op de site maar weten jullie welke laadpas ik het beste kan nemen om zo voordelig mogelijk te kunnen laden?

De laadplaats op de foto heeft heel verse electriciteit…lokatie Vernouillet (nabij Dreux).
In Noord-Frankrijk heeft eCharge landelijk gelegen snelladers (tot 360 kW) , meestal ver buiteen de bebouwde kom, voor 30 ct per kW. Starten met hun app of …. Hou je vast … je bankkaart (contactloos).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYShHqdZ-Q2htVmiEnHUxwREHc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZaXpeS6WTQR3tbgzjdHSMR5I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikLldQL1NiPSKxZroKAukQBCrXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nagrr8t59KmY3gXwSWBKQ7PY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik laadde ook bij Lidl in Brive op voor 25 ct per kW, maar met max 17 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
klaasten schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 16:20:
Denk dat je vraag beter gesteld kan worden in dit topic: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:15
Crosspost uit ander topic, hoort ook hier.

https://gathering.tweaker...message/76049340#76049340

[ Voor 22% gewijzigd door pmiddeld op 27-07-2023 23:22 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:06
Een link naar je profiel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Oeps, verbeterd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
Salzburg AG heeft van mei t/m oktober 2023 (helaas zie ik het nu pas) telkens 10 dagen 1 of 2 snelladers die dan gratis zijn. Voor informatie, zie deze pagina:

https://www.salzburg-ag.a...is-laden.html#gratisladen

[ Voor 5% gewijzigd door pmiddeld op 22-08-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon123
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 30-04 20:36
Ik heb anderhalve week geleden mijn eerste EV gekocht (een Tesla 3). De auto bevalt prima na zo'n 2.000 KM maar het laadproces is nog even wennen.

-Thuis heb ik nog geen fatsoenlijke laadmogelijkheid, ik heb nu twee keer de ''grannylader'' gebruikt. Dit gaat natuurlijk erg langzaam. Ik heb een garage+oprit met stroom welke niet aan mijn huis ligt (ligt een huis tussen) waardoor 3 fase stroom hier lastig is.
Iemand ervaring met een laadpaal op gewoon 1 fase? (nadeel is langzaam en minder efficiënt lees ik, weet iemand wat het verlies ongeveer percentueel is t.o.v. drie fase?)

-Onderweg heb ik bij verschillende laadpalen geladen, ik schik van de enorme prijsverschillen van 28 cent bij de Tesla Supercharge tot 59 cent bij een laadpaal). Jammer dat de tarieven weinig transparant zijn, soms kan ik een laadpaal niet vinden in een app en is het tarief helemaal een verassing.
Heeft iemand hier nog tips voor?

-Ik ben in het weekend in België geweest om daar ook de ''gratis'' mogelijkheden te proberen. Bij de Ikea Antwerpen betaalde ik 56 cent per KwH (helaas dus niet meer gratis) en ook de Lidl in Kapellen (bij Antwerpen had alleen betaalde laders (weet het tarief niet want laden overgeslagen).
Weet iemand of er nog gratis laadmogelijkheden zijn? Ik lees hier de Lidl in Halsteren (woon ik toevallig vlakbij). iemand daar nog recente ervaring?
Ik begreep dat in Dordrecht op het Leerpark bij het Da Vinci college vier laadpalen zijn die gratis openbaar gebruikt kunnen worden, ik zal hier binnenkort langsrijden om te checken of dit nog zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Ramon123 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:43:
Ik heb anderhalve week geleden mijn eerste EV gekocht (een Tesla 3). De auto bevalt prima na zo'n 2.000 KM maar het laadproces is nog even wennen.

-Thuis heb ik nog geen fatsoenlijke laadmogelijkheid, ik heb nu twee keer de ''grannylader'' gebruikt. Dit gaat natuurlijk erg langzaam. Ik heb een garage+oprit met stroom welke niet aan mijn huis ligt (ligt een huis tussen) waardoor 3 fase stroom hier lastig is.
Iemand ervaring met een laadpaal op gewoon 1 fase? (nadeel is langzaam en minder efficiënt lees ik, weet iemand wat het verlies ongeveer percentueel is t.o.v. drie fase?)

-Onderweg heb ik bij verschillende laadpalen geladen, ik schik van de enorme prijsverschillen van 28 cent bij de Tesla Supercharge tot 59 cent bij een laadpaal). Jammer dat de tarieven weinig transparant zijn, soms kan ik een laadpaal niet vinden in een app en is het tarief helemaal een verassing.
Heeft iemand hier nog tips voor?

-Ik ben in het weekend in België geweest om daar ook de ''gratis'' mogelijkheden te proberen. Bij de Ikea Antwerpen betaalde ik 56 cent per KwH (helaas dus niet meer gratis) en ook de Lidl in Kapellen (bij Antwerpen had alleen betaalde laders (weet het tarief niet want laden overgeslagen).
Weet iemand of er nog gratis laadmogelijkheden zijn? Ik lees hier de Lidl in Halsteren (woon ik toevallig vlakbij). iemand daar nog recente ervaring?
Ik begreep dat in Dordrecht op het Leerpark bij het Da Vinci college vier laadpalen zijn die gratis openbaar gebruikt kunnen worden, ik zal hier binnenkort langsrijden om te checken of dit nog zo is.
Het laden is in het begin, en wat er bij komt kijken, zeker voor een privérijder altijd even een uitzoekwerkje.

Je vraag over thuisladen kan je beter in dit topic stellen: Thuisladen van je EV deel 2

Qua tips voor openbaar laden kan je het beste een ander topic doorspitten:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Je zegt dat je nabij Halsteren woont, daar woon ik ook niet al te ver vandaan, maar goed, qua AC-laden in bijvoorbeeld Halsteren staan er aardig wat Allego palen, die zijn nogal aan de prijs maar met een Freshmile pas zou je rond de 45 cent de kWh uitkomen. Ik zie ook wat Vattenfall staan, daar is het in de regel 39 cent.
Met een Vattenfall pas.

Qua snelladen zie ik alleen FastNed in de buurt, ben niet bekend met de Tesla chargers voor Tesla, wel met de Tesla oplaadplekken voor non-Tesla's, maar die zijn ook erg uit de richting, voor mij dan. Breda en Dordt.
Maar goed, spit dat topic even door en je komt vast wat meer slimmigheidjes tegen.
In principe komt het er op neer dat het flink uitzoekwerk is, eenmaal een beetje gewend weet je straks niet beter en maak je je wat apps en laadpassen eigen.

Ik was geloof ik een maandje geleden nog bij de Lidl in Halsteren maar de boel was bezet, maar volgens mij is het daar niet meer gratis, ik dacht 50 cent voor AC-laden en 56 cent voor snelladen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010

kaanmijo

Picobello B.V.

Afgelopen week heb ik mijn auto aan de laadpaal in een ondergrondse garage in Bad Ischl (Oostenrijk) gehangen. Tot mijn verbazing begon de paal gelijk te laden, dus niks voor hoeven te betalen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:30
Vandaag tot 00:00u gratis laden bij de Tesla SuC's.

[ Voor 3% gewijzigd door PeterZ(on) op 29-08-2023 11:26 ]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Tijdens wedstrijddagen van het WK rugby in Frankrijk kan je bij bepaalde laadpunten van Total Energies gratis laden: https://services.totalene...P1E9TaqLpmC-OwPC-KYRZ71m4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• josfr
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 18:07
In Karlsruhe laadden we in de parkeergarage Kongresszentrum (maximaal) vier uur gratis met 9kW. Handig bij een bezoek aan de (leuke) dierentuin daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik was van het weekend genieten van even weg in Zuid-Limburg. Dacht laat ik eens kijken welke 'aantrekkelijke' prijzen Lidl nu hanteert. Was het gewoon in Weert 0,59 euro per kWh. Dat doet niet veel onder voor andere reguliere openbare laadpalen, maargoed die heb je dan enkel in 11 kW. Lidl had zelfs 50 kW ccs snellader als optie. Omdat ik Maastricht makkelijk kon halen besloten na een break richting mijn overnachting te rijden. En in Maastricht maar met Tesla tarieven voor 23 cent pre piekuur moment voor het eerst staan dc laden.

Vandaag dagje Roermond gedaan. Die tip van laden in de parkeergarage klopt nog steeds bij de outletcentre. Alleen had ik graag gehoord: let op het zijn 4 laadpunten en wel direct na het poortje dat je de garage inrijdt. Rij je daar aan voorbij omdat ze allevier vol staan dan kun je er met geen mogelijkheid meer bij komen. Tenzij je op een rustig moment tegen de een verkeersrichting in stuurt of je EV op een invalide parkeerplek kwijt zet en je 8m laadkabel slim inzet ;)

Nog een leukere tip: gemeente Roermond wil hun winkelmoment bevorderen dat je voor 4 euro een uitrijkaartje kan regelen ipv 6.50 voor een dagkaart bij de parkeergarage zelf. Moet je voor bij de lokale middenstand zijn (kledingzaak / café je noemt het) Dus voor 4 euro betaald kunnen parkeren de hele middag en gratis kunnen laden. Zelfs met Tesla tarieven kun je daar niet tegen op.

• pmiddeld
Parkeren in Düsseldorf met elektrische auto is niet meer gratis helaas.

https://viernull.de/verke...os-verlieren-sonderrechte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:41

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

"Abstellen und Laden bleibt für bis zu vier Stunden gratis."

Lijkt mij een terechte en begrijpelijke beslissing.
Het gewoon parkeren van je EV neemt net zoveel ruimte in als een auto op benzine of diesel in Düsseldorf en de ruimte is daar schaars. Zo werkt de economie. Voordelen van EV in Duitsland zijn nog steeds veel groter in Duitsland dan in NL door hogere aankooppremies.

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-05 12:39
Binnenkort ga ik een weekendje naar Düsseldorf met de EV.
Nu lees ik dat er om te mogen opladen een extra blauw E-vignette nodig is. Ik zie dat je hem voor €86 online kan bestellen.
Dit vind ik toch wel veel geld voor een weekendje, waarbij ik maar eenmaal hoef te laden waarschijnlijk. Weet iemand andere manieren om aan deze vignette te komen, bijvoorbeeld rechtstreeks bij een Duitse overheidsdienst?

Ook zag ik in de TS een link naar een artikel van de gemeente Düsseldorf die stelt dat een E-vignette niet altijd nodig is. Alleen staat in hetzelfde artikel:
Verkehrszeichen 1010-66: Auf dem Schild ist ein Auto mit Stromstecker zu sehen. Es zeigt an, dass auf dem Parkplatz nur Autos mit einem E-Kennzeichen parken dürfen.
Nu is mijn Duits niet al te best, maar zover ik begrijp is het bij deze bordjes, die bij elke laadpaal hangen, verplicht om een E-kenteken (of vignet) te hebben.

Misschien toch maar met een ICE. :(

Hyundai Ioniq Electric 28kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:06
@Trokken Waarom moet/wil je perse in de stad zelf laden? Ik zou een snellader pakken op de heenweg vlak voor de stad of op de terugweg afhankelijk van hoeveel er nog in de accu zit en wat je nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Trokken schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:30:
Nu lees ik dat er om te mogen opladen een extra blauw E-vignette nodig is. Ik zie dat je hem voor €86 online kan bestellen.
Dit vind ik toch wel veel geld voor een weekendje, waarbij ik maar eenmaal hoef te laden waarschijnlijk. Weet iemand andere manieren om aan deze vignette te komen, bijvoorbeeld rechtstreeks bij een Duitse overheidsdienst?

Ook zag ik in de TS een link naar een artikel van de gemeente Düsseldorf die stelt dat een E-vignette niet altijd nodig is. Alleen staat in hetzelfde artikel:

[...]

Nu is mijn Duits niet al te best, maar zover ik begrijp is het bij deze bordjes, die bij elke laadpaal hangen, verplicht om een E-kenteken (of vignet) te hebben.

Hier kost-ie slechts €17,50. Geldt zolang je de auto hebt. Vergeet niet ook de milieusticker te kopen ;) want zo bureaucratisch is het wel dat het hebben van de E-sticker niet automatisch inhoudt dat je voldoet aan de uitstootnormen.

[ Voor 7% gewijzigd door pmiddeld op 12-10-2023 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
pmiddeld schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:37:
[...]

Hier kost-ie slechts €17,50. Geldt zolang je de auto hebt. Vergeet niet ook de milieusticker te kopen ;) want zo bureaucratisch is het wel dat het hebben van de E-sticker niet automatisch inhoudt dat je voldoet aan de uitstootnormen.
Zouden er echt mensen zijn die zo'n sticker op de buitenkant van de auto (aan de achterkant) gaan plakken, dat is immers de plek waar het zou moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Wolly schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:08:
[...]

Zouden er echt mensen zijn die zo'n sticker op de buitenkant van de auto (aan de achterkant) gaan plakken, dat is immers de plek waar het zou moeten?
Ik zie in Duitsland vele EV's rondrijden met
zo'n kleine sticker op de achterruit. Bovendien rijden 99% van alle benzine en diesel voertuigen standaard met een meestal groene milieusticker op de voorruit.
Als je naar CH of Oostenrijk gaat op vakantie plak je deze toch ook op de ruit. Waar zie je het probleem ?

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
964C2 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:58:
[...]

zo'n kleine sticker op de achterruit. Bovendien rijden 99% van alle benzine en diesel voertuigen standaard met een meestal groene milieusticker op de voorruit.
Als je naar CH of Oostenrijk gaat op vakantie plak je deze toch ook op de ruit. Waar zie je het probleem ?
Die groene sticker zit aan de voorkant in een hoekje. Die blauwe sticker is volgens mij even groot en moet schijnbaar aan de achterkant op de buitenkant?

Dat doet mij heel erg aan die oude Efteling stickers denken, totaal niet meer van deze tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
964C2 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:58:
[...]

Ik weet niet waar je rijdt, maar ik heb er nog nooit eentje gezien en ik kom er echt behoorlijk vaak. Die blauwe stickers zijn alleen voor buitenlandse EVs nodig als je bij een AC laadpaal wilt parkeren/laden en dan ook nog eens afhankelijk van de bebording. De meeste buitenlanders weten dat niet eens dus lijkt me sterk dat je er veel gezien hebt. Overigens heb ik het risico tot nu toe telkens genomen, zonder gevolgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Wolly schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:08:
[...]

Hij moet aan de binnenkant. Kan ook niet anders ivm de plaklaag. Op sommige plekken staat dat hij aan de buitenkant moet maar dat is niet juist.

[ Voor 10% gewijzigd door JTHZZ op 12-10-2023 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Trokken schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:30:

[...]

Naast de hierboven geposte link kun je ze ook ter plekke kopen bij de Zulassungsstelle van de Stadt Düsseldorf of bij een TÜV of Dekra vestiging. Alleen zit je dan wel met de openingstijden en bespaar je niet veel (ze kosten daar 11€)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-05 12:39
pmiddeld schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:37:
[...]

Dat is een stuk beter te doen. Ik zal het daar proberen. :)

Hyundai Ioniq Electric 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

JTHZZ schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:18:
[...]

Ik weet niet waar je rijdt, maar ik heb er nog nooit eentje gezien en ik kom er echt behoorlijk vaak. Die blauwe stickers zijn alleen voor buitenlandse EVs nodig als je bij een AC laadpaal wilt parkeren/laden en dan ook nog eens afhankelijk van de bebording. De meeste buitenlanders weten dat niet eens dus lijkt me sterk dat je er veel gezien hebt. Overigens heb ik het risico tot nu toe telkens genomen, zonder gevolgen.
Ik woon dichtbij de Duitse grens, heb ook 6 jaar in Duitsland gewoond en kom heel vaak in de grensstreek. Verder woont mijn schoonzus in het Sauerland waar het stikt van de Nederlandse toeristen en 2e woningbezitters. Verder ga ik regelmatig skiën in de Alpen en omdat ikzelf ook een EV met Umweltsticker heb, valt het wellicht eerder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
964C2 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:57:
[...]

Ik woon dichtbij de Duitse grens, heb ook 6 jaar in Duitsland gewoond en kom heel vaak in de grensstreek. Verder woont mijn schoonzus in het Sauerland waar het stikt van de Nederlandse toeristen en 2e woningbezitters. Verder ga ik regelmatig skiën in de Alpen en omdat ikzelf ook een EV met Umweltsticker heb, valt het wellicht eerder op. Het Duitse E-Kennzeichen is voor Duitsers voldoende maar dit is dus wat ze voor buitenlandse kentekens hebben bedacht. En je ziet ze echt vrijwel nooit in Duitsland.
Ik had het over de E-Plakette, niet de Umweltplakette. Die E Plakette is er alleen voor buitenlandse auto’s om evt EV voordelen in Duitsland te mogen gebruiken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9esrIyo3DkgivPlGDas9E5OfCRU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ddncvB001mPmJBBBAc5JyFZx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 13-10-2023 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

JTHZZ schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:33:
[...]

Ik had het over de E-Plakette, niet de Umweltplakette. Die E Plakette is er alleen voor buitenlandse auto’s om evt EV voordelen in Duitsland te mogen gebruiken.[Afbeelding]
Ik bedoel hetzelfde als jou.
Plaatje is van een EV in Kreis Steinfurt, hier dichtbij.
De Duitse EV's hebben ook een kenteken met een 'E' als laatste letter op hun kenteken voor de herkenbaarheid.
Zo hebben oldtimers een 'H' als laatste letter op hun kenteken.
Had dit toen ik in Duitsland woonde ook op een oldtimer 911, die ik toen bezat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
964C2 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:31:
[...]

Ik bedoel hetzelfde als jou.
Plaatje is van een EV in Kreis Steinfurt, hier dichtbij.
De Duitse EV's hebben ook een kenteken met een 'E' als laatste letter op hun kenteken voor de herkenbaarheid.
Het plaatje is dus van een Duitse EV uit kreis Steinfurt, die geen E-kenteken heeft (niet aangevraagd, dat kan) anders heeft-ie geen sticker nodig ;). Ben benieuwd wat er dan op de sticker voor een Nederlandse EV staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Dan staat natuurlijk gewoon je Nederlandse kenteken op de E- sticker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Is ST-2022E dan een geldig Duits kenteken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Lijkt mij geen geldig kenteken.
Regulier bestaat een Duits kenteken uit :
- aanduiding van plaats of Kreis waar de auto is aangemeld , dit kunnen 1,2 of 3 letters zijn.
- 1of 2 letters willekeurig.
- cijfercombinatie van 1,2,3,4 cijfers

Totaal mag een kenteken maximaal 8 karakters hebben .

Bv : D-AB-1000 of HSK-DS-999.

Oldtimers hebben na de cijfercombinatie een H
EV's hebben na de cijfers een E

Veel mensen vragen een Wunschkennzeichen (wenskenteken) aan. Kosten zijn iets van éénmalig €15.
Als je dat kenteken hebt kun je het ook meenemen naar een volgende auto bij verkoop.

Zo had ik ooit op mijn Volvo XC90 het kenteken BOR-XC-90 en op een Porsche het kenteken BOR-P-911.
BOR staat dan voor Kreis Borken, hier net over de grens.
Mooie en korte kentekens zijn erg geliefd. Bv in München M-MM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Per stad of Kreis zijn er websites van de KFZ Zulassungsstelle waar je kunt kijken welke kentekens vrij en reserveerbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Wikipedia: Duits kenteken

Dit zegt Wiki erover.

• Yo!Bananas
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-05 10:14
Van woensdag 22 t/m zondag 26 november is het gratis laden bij Nijhof (woon- en dhzwinkel) in Baarn. Er zijn 8 AC laadpunten, het wordt waarschijnlijk een gekkenhuis ivm allerlei Black en Cyber acties.

https://www.nijhofbaarn.nl/acties/gratis-opladen

Alleen tijdens openingsuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Kwam vandaag toevallig onderstaande tegen in de ANWB app. Lijkt een foutje? In de Shell app wordt namelijk wel gewoon €0,55 gerekend.
Ben erg benieuwd of iemand ervaring met een vergelijkbare situatie heeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEBqbAMOZO__GuauJ5nRps_p98g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BFZQTR1g0YVYyKNGu4d507g3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 12:59
JTHZZ schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:33:
[...]

Ik had het over de E-Plakette, niet de Umweltplakette. Die E Plakette is er alleen voor buitenlandse auto’s om evt EV voordelen in Duitsland te mogen gebruiken.[Afbeelding]
Ik weet dat het even geleden is dit draadje, maar ik heb zojuist óók een E-plakette op mijn auto geplakt.

Aangevraagd via: Milieusticker.nl > TÜV en dan je kenteken /meldcode opgeven zodat men kan checken of je in aanmerking komt.

Naar wat ik begrijp is het NIET alleen voor duitse auto's ,net als de groene-4 óók niet alleen voor duitse auto's is.

Juist voor "buitenlandse" auto's naar wat ik begreep. O-)

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Laatst online: 20:46
Dat klopt in zoverre dat Duitse E-auto bezitters in plaats van de E plakette ook kunnen kiezen voor een "E" op de kentekenplaat, om herkenbaar te zijn als elektrische auto.
Beide mogelijkheden geven de (inmiddels zeer geringe) voordelen voor een elektrische auto, en daarom is de E-plakette vooral voor buitenlanders in Duitsland nuttig.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
Ik kom regelmatig in Leer, en daar weet ik 2 parkeerplaatsen waar je gratis mag parkeren met E- voertuigen, dus kocht ik de E-plakette...

horen jullie hier niets meer van mij.... hebben ze me opgepakt... -O-

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Peter-036 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:00:
Dat klopt in zoverre dat Duitse E-auto bezitters in plaats van de E plakette ook kunnen kiezen voor een "E" op de kentekenplaat, om herkenbaar te zijn als elektrische auto.
Beide mogelijkheden geven de (inmiddels zeer geringe) voordelen voor een elektrische auto, en daarom is de E-plakette vooral voor buitenlanders in Duitsland nuttig.
Niet alleen dat. Overal waar je onderstaand bord tegenkomt (vaak bij een laadpaal) ben je zonder blauwe sticker met een Nederlands kenteken (in theorie) in overtreding als je er parkeert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lF7jeXwi1ML1gm83Ik0ni4ygWJA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PBhgBETMDXaXY0smH2g9js9z.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
@JTHZZ Nee hoor, je moet er alleen dan wel betalen voor het parkeren.
En wanneer het een laadplaats is, zie ik zelfs een Duitse politieman/vrouw je er niet op de bon slingeren wanneer je er staat te laden.
En in een paar steden in Duitsland mag je (nog?) op de busbaan rijden met die blauwe sticker, maar waar, en hoe lang nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Peter-036 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 18:39:
@JTHZZ Nee hoor, je moet er alleen dan wel betalen voor het parkeren.
En wanneer het een laadplaats is, zie ik zelfs een Duitse politieman/vrouw je er niet op de bon slingeren wanneer je er staat te laden.
En in een paar steden in Duitsland mag je (nog?) op de busbaan rijden met die blauwe sticker, maar waar, en hoe lang nog?
Nee dat klopt niet. Dat bord geeft echt aan dat daar alleen auto’s met een E-Kennzeichen mogen parkeren. Of met een blaue Plakette. Het heeft niets met wel of niet betalen te maken. Je bent dan dus met je EV met Nederlands kenteken en zonder blauwe sticker in overtreding
https://de.m.wikipedia.or..._Fahrzeuge,_StVO_2015.svg
https://kommondo.de/media...o-parkplaetze-e-autos.pdf

Overigens moet de blauwe sticker op de achterruit en je hebt bizar genoeg ook nog een aparte groene Umweltplakette op de voorruit nodig als je een milieuzone wilt inrijden. Kan mooi naast de crit’air sticker voor Frankrijk en evt tolvignetten. Lang leve de EU.

[ Voor 21% gewijzigd door JTHZZ op 27-04-2024 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
JTHZZ schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:25:
[...]

Nee dat klopt niet. Dat bord geeft echt aan dat daar alleen auto’s met een E-Kennzeichen mogen parkeren. Of met een blaue Plakette. Het heeft niets met wel of niet betalen te maken. Je bent dan dus met je EV met Nederlands kenteken en zonder blauwe sticker in overtreding

Overigens moet de blauwe sticker op de achterruit en je hebt bizar genoeg ook nog een aparte groene Umweltplakette op de voorruit nodig als je een milieuzone wilt inrijden. Kan mooi naast de crit’air sticker voor Frankrijk en evt tolvignetten. Lang leve de EU.
En wat dacht je van de Polestar achterruit? harstikku donker... je moet goed kijku :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
@JTHZZ Je hebt gelijk, zelfs laden mag bij dat bord niet zonder blauwe E-Plakette (of Duits E-kenteken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Hansieo schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:47:
[...]
En wat dacht je van de Polestar achterruit? harstikku donker... je moet goed kijku :F
Met een flink getinte achterruit is mijn sticker achter de achterruit inderdaad ook amper te zien.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-05 15:56
Is er ook een lijst die actueel is waar je buiten NL gratis kan laden?

Samsung Galaxy Z Fold6 1TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Rohit schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:17:
We zijn momenteel in Slovenië en hier hebben we op een aantal plaatsen gratis kunnen laden, in “groene gebieden”. Informeer bij toeristenbureau. Ook de twee “groene” hotels hier lieten ons gratis laden. Wel betalen voor de autowegen, vooral Oostenrijk is duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:30
https://nl.pepper.com/aan...5&utm_campaign=2024-05-14
Zaterdag 17 mei gratis laden

[ Voor 8% gewijzigd door PeterZ(on) op 14-05-2024 21:03 ]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-05 14:42
Het laden is gratis, maar het parkeren niet. Mocht je er toch al zijn of heen willen, kan het voordelig zijn:
Amsterdam Oosterdok parkeerplaats gratis laden 1-8 juni.
Klik naar nieuwsbericht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Red Boll
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:54

Red Boll

Kick Ass!

Deze is nog niet voorbijgekomen hier geloof ik: gratis laden tijden het betaald parkeren in Dordrecht in Parkeergarage Sportboulevard.

https://maps.app.goo.gl/ApE597mxrUNVKAtu7

Ik heb de ANWB pas gebruikt hiervoor. In de ANWB app staat ook dat deze 4 laders gratis zijn.
De 4 laadpunten zijn direct aan de rechterkant van de ingang. Het zijn wel wat krappe plekken en je kunt er eigenlijk alleen met de neus vooruit in. Zeker in de ochtend is het behoorlijk druk dus op je gemakje achteruit proberen in te parkeren zullen ze je niet in dank afnemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6OJjcPLUVG5Ihn0nxRbc82orwM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1cdTEXWu6Tj9FAQOVqOMkkVE.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Voor degenen die het centrum van Stockholm bezoeken: parkeergarage Kungsbrom P-huset heeft bij elke parkeerplaats een lader hangen die gratis te gebruiken is gedurende het parkeren. Gewoon inpluggen, geen pas of app nodig. Het is maar 3,7 kW maar is toch mooi meegenomen. Parkeerkosten zijn pittig: €37,40 (SEK 425) per 24 uur, maar als je met een lege accu aankomt is het toch een mooie deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-05 17:49
pmiddeld schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 23:54:
parkeergarage Kungsbrom P-huset heeft bij elke parkeerplaats een lader hangen
P-hus Kungsbron bedoel je, met n?
https://maps.app.goo.gl/aSJU87TQSfLLFdtG7

(Kon hem eerst niet vinden, en GMaps suggereerde niets met 1 letter typo 😕)

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
gertvdijk schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 00:04:
[...]

P-hus Kungsbron bedoel je, met n?
https://maps.app.goo.gl/aSJU87TQSfLLFdtG7

(Kon hem eerst niet vinden, en GMaps suggereerde niets met 1 letter typo 😕)
Ja, die bedoel ik. Sorry voor de typo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ben dit weekend in het duitse Sankt Augustin voor een conferentie, hier in 't dorp zijn enkele laadpalen van de gemeente zelf (Stadwerke Sankt Augustin), die dan (zo te zien) gratis zijn met de Tanke-App. In alle andere apps staan de hele laadpalen niet. Een paar jaar terug hier ook al eens kunnen laden en nooit een factuur gezien, en ook gisteren en vanmorgen weer de auto vol kunnen gooien met app-starten.
Erg nice, aangezien de andere laadpalen hier in het winkelcentrum allemaal een stuk duurder zijn, net zo duur al de DC-laders. Nu weer boven de 90%, dus genoeg om na 't weekend weer terug in NL te komen.
Ik heb de laders die ik gebruikt heb ook maar meteen in Plugshare toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
markjanssen schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:41:
Ik ben dit weekend in het duitse Sankt Augustin voor een conferentie, hier in 't dorp zijn enkele laadpalen van de gemeente zelf (Stadwerke Sankt Augustin), die dan (zo te zien) gratis zijn met de Tanke-App. In alle andere apps staan de hele laadpalen niet. Een paar jaar terug hier ook al eens kunnen laden en nooit een factuur gezien, en ook gisteren en vanmorgen weer de auto vol kunnen gooien met app-starten.
Erg nice, aangezien de andere laadpalen hier in het winkelcentrum allemaal een stuk duurder zijn, net zo duur al de DC-laders. Nu weer boven de 90%, dus genoeg om na 't weekend weer terug in NL te komen.
Ik heb de laders die ik gebruikt heb ook maar meteen in Plugshare toegevoegd.
Bedoel je deze app? https://play.google.com/s...s?id=de.chargecloud.tanke

[ Voor 7% gewijzigd door gertvdijk op 17-08-2024 12:48 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je moet daar dan aangeven 'stadwerke sankt augustin' ... en dat werkt dan alleen op de 4x2 palen ofzo die hier staan, dus vorig jaar had ik de app ook weer gedelete, om 'm daarna opnieuw te installeren voor een andere stad/aanbieder, en nu weer terug op sankt-augustin. Beetje omslachtig, maar 't werkt ;) Verder geen payment methode opgegeven, en alleen een single-use mailadres + dummy adres :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:13
Rohit schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:17:
In de app van chargemap zit een filter war je gratis laadpalen kunt laten zien.

Ooit het plan gehad om met de app een rondje Duitsland te doen, echter heb ik een Europese travelcard van werk. Niet nodig dus.

[ Voor 20% gewijzigd door Tomas_ op 17-08-2024 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Tomas_ schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 18:33:
[...]

In de app van chargemap zit een filter war je gratis laadpalen kunt laten zien.

Ooit het plan gehad om met de app een rondje Duitsland te doen, echter heb ik een Europese travelcard van werk. Niet nodig dus.
Bestaat dat nog wel? Ik zie ze in andere apps nl niet terug als laadpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Guido_
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:11
JTHZZ schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:25:
[...]

Sorry voor nog een late reactie op deze (pas sinds 5 weken rijden we EV), maar ik vroeg me het volgende af..

Wij zagen bij Ionity in Duitsland het een vergelijkbaar bord (zie foto), zou dat dan betekenen dat je bij deze Ionity laadpalen (locatie Marl) ook alleen met een blauwe E-sticker mag laden?? Dat klinkt wat vreemd, of is dat het niet, of iets anders?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1PEJeRocyICtPPNj8aoKdrfFJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9jEoMEVfOVrXobDkWkjvQYWt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Tijdens het laden mag je daar natuurlijk wel (en zonder te betalen, anders dan voor de afgenomen stroom) staan, ook zonder blauwe sticker of (Duits) E-kenteken.
Maar het staat nu in het 'gratis parkeren en laden' topic, en dat gaat daar niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
_Guido_ schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:19:
[...]

Sorry voor nog een late reactie op deze (pas sinds 5 weken rijden we EV), maar ik vroeg me het volgende af..

Wij zagen bij Ionity in Duitsland het een vergelijkbaar bord (zie foto), zou dat dan betekenen dat je bij deze Ionity laadpalen (locatie Marl) ook alleen met een blauwe E-sticker mag laden?? Dat klinkt wat vreemd, of is dat het niet, of iets anders?

[Afbeelding]
(naar wat ik weet, en al ergens ter sprake kwam..)
Zónder blauwe vignet moet je gewoon parkeertarief betalen.
Mét sticker een bepaalde tijd vrij parkeren.
kWh-tjes gewoon afrekenen.

(*: dit (parkeertarief) kan pér gemeente anders zijn ! check bij je favo gemeente of dit klopt)
(** veel gemeentes weten zélf niet wat de regels zijn..)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
Peter-036 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:37:
Tijdens het laden mag je daar natuurlijk wel (en zonder te betalen, anders dan voor de afgenomen stroom) staan, ook zonder blauwe sticker of (Duits) E-kenteken.
Maar het staat nu in het 'gratis parkeren en laden' topic, en dat gaat daar niet op.
Niet juist. Formeel mag je daar zonder E-Kennzeichen of blauwe sticker helemaal niet parkeren, ook niet om te laden. Absolutes Halteverbot. Het heeft ook niets met betalen of niet betalen te maken. Frei betekent in deze context niet ‘gratis’ maar ‘uitgezonderd’. Het is verboden om daar zonder E Kennzeichen of blauwe sticker te stoppen/parkeren. Ik denk wel dat je in het onwaarschijnlijke geval dat je bekeurd wordt er de krant mee kunt halen. De intentie is goed (geen benzineauto’s laten parkeren) maar de uitvoering matig want niet iedere EV heeft een E Kennzeichen of sticker..

[ Voor 24% gewijzigd door JTHZZ op 05-01-2025 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
JTHZZ schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:42:
[...]

Niet juist. Formeel mag je daar zonder E-Kennzeichen of blauwe sticker helemaal niet parkeren, ook niet om te laden. Absolutes Halteverbot. Het heeft ook niets met betalen of niet betalen te maken. Frei betekent in deze context niet ‘gratis’ maar ‘uitgezonderd’. Het is verboden om daar zonder E Kennzeichen of blauwe sticker te stoppen/parkeren. Ik denk wel dat je in het onwaarschijnlijke geval dat je bekeurd wordt er de krant mee kunt halen.
Allereerst is die blauwe sticker niet in heel Duitsland in gebruik.
Ik zie in dat setje borden ook geen andere aanduiding dan dat je er tijdens het laden van een EV 1 (één) uur mag staan, en ik schreef ook niets meer of minder dan dat.
Edit: Evident wel met gebruik van een parkeerschijf.

[ Voor 3% gewijzigd door Peter-036 op 05-01-2025 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Peter-036 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:51:
[...]

Allereerst is die blauwe sticker niet in heel Duitsland in gebruik.
Ik zie in dat setje borden ook geen andere aanduiding dan dat je er tijdens het laden van een EV 1 (één) uur mag staan, en ik schreef ook niets meer of minder dan dat.
Edit: Evident wel met gebruik van een parkeerschijf.
Sorry, je hebt het echt bij het verkeerde eind. Scroll even een aantal berichten omhoog in dit topic want dan zie je de links naar wat dat bord met die auto en stekker officieel betekent: alleen voor auto’s met E Kennzeichen. En dat je dat zelf ook erkende toen.
De blauwe sticker is een (landelijk) alternatief voor buitenlandse EVs die geen E Kennzeichen kunnen hebben omdat dat iets Duits is. Jij hebt het denk ik over de blauwe Umweltplakette met de 6 erop maar ik bedoel de E Plakette (blauw met een E erop). Even googelen en je zult tot dezelfde conclusies komen.

[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 05-01-2025 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Guido_
JTHZZ schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:17:
[...]

Sorry, je hebt het echt bij het verkeerde eind. Scroll even een aantal berichten omhoog in dit topic want dan zie je de links naar wat dat bord met die auto en stekker officieel betekent: alleen voor auto’s met E Kennzeichen. En dat je dat zelf ook erkende toen.
De blauwe sticker is een (landelijk) alternatief voor buitenlandse EVs die geen E Kennzeichen kunnen hebben omdat dat iets Duits is. Jij hebt het denk ik over de blauwe Umweltplakette met de 6 erop maar ik bedoel de E Plakette (blauw met een E erop). Even googelen en je zult tot dezelfde conclusies komen.
Betekent dat dan dat je eigenlijk nergens mag laden zonder de blauwe E Plakette? Of zijn er ook plekken waar je wel mag laden zonder die sticker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
@JTHZZ Let's agree to disagree.
Mijn Duits is goed genoeg om de diverse artikelen te lezen, en daarin is nergens sprake van een verplichting om een blauwe sticker te voeren om op zo'n plek te laden.
Op de locatie waar die foto genomen is, duidt het bordje met de parkeerschijf er op dat het niet betaald is: als er een parkeerautomaat staat is de parkeerschijf overbodig.
Ik zal dan ook vrolijk gaan staan (snel-)laden op die plek.
Je zult wel na het laden je auto moeten wegzetten, anders levert je dat alsnog een boete van 55 Euro op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Peter-036 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:28:
@JTHZZ Let's agree to disagree.
Mijn Duits is goed genoeg om de diverse artikelen te lezen, en daarin is nergens sprake van een verplichting om een blauwe sticker te voeren om op zo'n plek te laden.
Op de locatie waar die foto genomen is, duidt het bordje met de parkeerschijf er op dat het niet betaald is: als er een parkeerautomaat staat is de parkeerschijf overbodig.
Ik zal dan ook vrolijk gaan staan (snel-)laden op die plek.
Je zult wel na het laden je auto moeten wegzetten, anders levert je dat alsnog een boete van 55 Euro op.
Prima dat je niet overtuigd bent. Voor alle anderen: Ik volg de Duitse ANWB (ADAC) en die legt hier duidelijk uit wat dat verkeersbord auto-met-stekker betekent (alleen voor auto’s met E-Kennzeichen)
En hieronder staat vervolgens waarom je met een buitenlandse auto die sticker nodig hebt:
https://www.adac.de/rund-...lt-fuer-auslaendische-kfz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
_Guido_ schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:19:
[...]

Betekent dat dan dat je eigenlijk nergens mag laden zonder de blauwe E Plakette? Of zijn er ook plekken waar je wel mag laden zonder die sticker?
Alleen waar dat (relatief nieuwe) bord van de auto met stekker wordt gebruikt, zou je die nodig hebben. Als er staat Elektrofahrzeuge frei of iets anders maar geen auto met stekker teken, dan mag je er wel staan zonder sticker. Maar het is allemaal redelijk theoretisch want ik geloof niet dat je in de praktijk een boete gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Guido_
JTHZZ schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:44:
[...]

Alleen waar dat (relatief nieuwe) bord van de auto met stekker wordt gebruikt, zou je die nodig hebben. Als er staat Elektrofahrzeuge frei of iets anders maar geen auto met stekker teken, dan mag je er wel staan zonder sticker. Maar het is allemaal redelijk theoretisch want ik geloof niet dat je in de praktijk een boete gaat krijgen.
Ok bedankt voor de info. De sticker lag bij terugkomst uit Duitsland op de mat, dus we gaan hem nu plakken voor de volgende bezoekjes |-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
_Guido_ schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:51:
[...]

Ok bedankt voor de info. De sticker lag bij terugkomst uit Duitsland op de mat, dus we gaan hem nu plakken voor de volgende bezoekjes |-)
Succes. Hij moet op je achterruit trouwens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcduck
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:07
edit:
Oeps, verkeerde topic. Deze post mag worden verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door mcduck op 14-02-2025 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcduck
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:07
Je hebt gelijk! Ik zet ‘m daar 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 00:17
Ik dacht dat parkeren bij het laden van een elektrische auto in Belgie altijd gratis moet zijn. Maar in Mechelen stond een duidelijk bord: betaald. En ook op de website van de gemeente staat dat je moet betalen voor parkeren, ook met een elektrische auto.
Pagina: 1 2 Laatste