Ramon123 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:43:
Ik heb anderhalve week geleden mijn eerste EV gekocht (een Tesla 3). De auto bevalt prima na zo'n 2.000 KM maar het laadproces is nog even wennen.
-Thuis heb ik nog geen fatsoenlijke laadmogelijkheid, ik heb nu twee keer de ''grannylader'' gebruikt. Dit gaat natuurlijk erg langzaam. Ik heb een garage+oprit met stroom welke niet aan mijn huis ligt (ligt een huis tussen) waardoor 3 fase stroom hier lastig is.
Iemand ervaring met een laadpaal op gewoon 1 fase? (nadeel is langzaam en minder efficiënt lees ik, weet iemand wat het verlies ongeveer percentueel is t.o.v. drie fase?)
-Onderweg heb ik bij verschillende laadpalen geladen, ik schik van de enorme prijsverschillen van 28 cent bij de Tesla Supercharge tot 59 cent bij een laadpaal). Jammer dat de tarieven weinig transparant zijn, soms kan ik een laadpaal niet vinden in een app en is het tarief helemaal een verassing.
Heeft iemand hier nog tips voor?
-Ik ben in het weekend in België geweest om daar ook de ''gratis'' mogelijkheden te proberen. Bij de Ikea Antwerpen betaalde ik 56 cent per KwH (helaas dus niet meer gratis) en ook de Lidl in Kapellen (bij Antwerpen had alleen betaalde laders (weet het tarief niet want laden overgeslagen).
Weet iemand of er nog gratis laadmogelijkheden zijn? Ik lees hier de Lidl in Halsteren (woon ik toevallig vlakbij). iemand daar nog recente ervaring?
Ik begreep dat in Dordrecht op het Leerpark bij het Da Vinci college vier laadpalen zijn die gratis openbaar gebruikt kunnen worden, ik zal hier binnenkort langsrijden om te checken of dit nog zo is.
Het laden is in het begin, en wat er bij komt kijken, zeker voor een privérijder altijd even een uitzoekwerkje.
Je vraag over thuisladen kan je beter in dit topic stellen:
Thuisladen van je EV deel 2
Qua tips voor openbaar laden kan je het beste een ander topic doorspitten:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Je zegt dat je nabij Halsteren woont, daar woon ik ook niet al te ver vandaan, maar goed, qua AC-laden in bijvoorbeeld Halsteren staan er aardig wat Allego palen, die zijn nogal aan de prijs maar met een Freshmile pas zou je rond de 45 cent de kWh uitkomen. Ik zie ook wat Vattenfall staan, daar is het in de regel 39 cent.
Met een Vattenfall pas.
Qua snelladen zie ik alleen FastNed in de buurt, ben niet bekend met de Tesla chargers voor Tesla, wel met de Tesla oplaadplekken voor non-Tesla's, maar die zijn ook erg uit de richting, voor mij dan. Breda en Dordt.
Maar goed, spit dat topic even door en je komt vast wat meer slimmigheidjes tegen.
In principe komt het er op neer dat het flink uitzoekwerk is, eenmaal een beetje gewend weet je straks niet beter en maak je je wat apps en laadpassen eigen.
Ik was geloof ik een maandje geleden nog bij de Lidl in Halsteren maar de boel was bezet, maar volgens mij is het daar niet meer gratis, ik dacht 50 cent voor AC-laden en 56 cent voor snelladen.