Dit is een afsplitsing van het [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en de distinctie is, dat het hier over gratis opladen gaat en privileges welke de EV eigenaar in binnenland en buitenland geniet. Voor openbare laadpalen, laadpassen en providers kun je terecht in het bovenstaande topic geschreven door @Hachy.
Dit is wel een beetje een grijs gebied: want als voorbeeld, Lidl hanteert in Duitsland betaald laden via hun eigen Lidl Plus app: terwijl het vooralsnog gratis is in Belgie, hou er dus rekening mee dat de informatie in de OP in de toekomst wellicht niet meer up to date is. Als dit dan gemeld wordt, kan ik het aanpassen. Daar ik zelf nu een balans probeer te vinden tussen gratis laden en opladen aan de publieke laadpaal, aangezien het geen zoden aan de dijk zit om wekelijks 60km te rijden om in Maasmechelen bijvoorbeeld gratis te laden.
In de tussentijd moest ik twee weken wachten op de aflevering: druk in de werkplaats. Die tijd heb ik benut om mij te storten in de wondere wereld van het gratis opladen van je EV. Maar nu hoor ik je zeggen? Gratis bestaat niet! Nee dat klopt uiteraard: de voorwaarden zijn dan ook verschillend per aanbieder. Dit zal ik vermelden bij de aanbieders. In iedere geval wordt meestal de laadsnelheid beperkt.
Enkele jaren geleden was gratis opladen in Nederland een groot feest: vooral bij de Lidl en ik dacht dat het ook gratis was bij de IKEA? Hoe dan ook is dit op uitzondering na niet meer mogelijk. Hier onder een overzicht van Lidl filialen, waar het ondanks dat Lidl Nederland er sinds begin januari 2023 gestopt was toch nog mogelijk is. Al deze informatie komt uit Chargemap app.
Dus ik vertrok met 60% batterij en reed 85km tot het plaatsje Geel vlak voor Antwerpen op 100km afstand van mijn eindbestemming: gratis opladen betekend niet als Max Verstappen rijden, maar juist zo zuinig mogelijk rijden! Uiteindelijk kwam ik met 18% lading over aan bij de snellader van Lidl. En ik kon direct beginnen met opladen, want beide snelladers waren vrij. Je hebt geen laadpas nodig en zodoende kost het je helemaal niets!
Ik ben vervolgens de supermarkt naar binnen gegaan om crossaintjes te kopen voor mij en mijn dochter en zo was al gauw een halfuur voorbij. Waarna wij bij de laadpaal onze crossaintjes gegeten hebben en na 1u laden, was de auto voor 77% opgeladen. Na dat uur stopt de laadsessie automatische, maar het grappige is: je kunt de kabel in de auto laden en op het aanraak scherm weer het laden starten. Mits er geen wachtende zijn!
Bij mij varieerde de laadsnelheid met CHadeMo tussen de 16kw en 18kw met een uitschieter naar 19kw en wanneer je tot 90% wilt opladen, gaat het rond de 85% nog maar met 10kw. Dus als je echt die 10% extra niet nodig hebt? Dan zou ik niet verder dan 80% laden, wat die 10% extra duurt wel extra lang.
In België en Duitsland kun je echter volledig kosteloos opladen bij de IKEA, waarbij het in Belgie enkel AC opladen betreft. Maar in Duitsland kun je zowel AC laden als DC laden en dat zonder tijdsbeperking! Dus als je geld wilt sparen op een reis door Duitsland, dan zou je laadstops bij IKEA kunnen inplannen. Ik ga niet alle locaties opnoemen waar het mogelijk is, aangezien dit gewoon in Chargemap staat en je op Google Maps ook heel makkelijk de locaties kan vinden.
Maar hier een paar voorbeelden van bekende Duitse steden: Düsseldorf, Keulen, Koblenz, Mannheim, Karlsruhe, Stuttgart etc. Zo zou je auto bij IKEA Düsseldorf aan de AC lader kunnen aansluiten, de tram naar het centrum pakken en bij terugkomst heb je en gratis geparkeerd en je auto opgeladen! IKEA is de enigste partij welke dit toestaat en waarom dan wel? Nou heel simpel: dat is omdat IKEA's buiten de stad liggen.
Het is simpelweg niet aantrekkelijk voor de gemiddelde vakantieganger of bewoner van de stad, om zijn auto achter te laten aan de lader van de IKEA. Wel heeft IKEA net als Lidl de snelheid beperkt op 20kw maximaal, wat ervoor zorgt dat de gemiddelde vakantieganger zich wel 2x bedenkt of ze 1.5u aan de DC lader willen zitten. En dan is dit ongeveer de tijd die nodig is om mijn Nissan Leaf van 20% tot 90% op te laden. Met een groter batterijpakket zal het dus nog langer duren!
In het voordeel van een Nissan Leaf.... na 3x snelladen, gaat ie toch niet sneller dan 20kw
Wat betreft hotels: ik schrijf ze gewoon een email en vraag op ik de auto kan opladen, daarbij geef ik direct aan dat dit ook met een normale stekker kan. Gaat weleens waar heel traag: maar meestal verblijven wij er toch minimaal 10 uur, inclusief overnachting. Dus als morgens na ontbijt je reis voorzet zal je EV weer bijna helemaal vol zijn.
Bij sommige hotels is het gratis: maar er zijn er ook die een stevig tarief vragen of een kleine vergoeding van € 5 bijvoorbeeld. Persoonlijk heb ik met dat laatste geen probleem. Maar als ik € 0,50 per kWh moet betalen, kun je net zo goed een publieke laadpaal gebruiken welke veel sneller oplaad. Of bij een Aldi of Lidl, waar tijdens openingstijden in Duitsland het tarief € 0,29 per kWh is.
:strip_exif()/f/image/YYg9nuxwUSIdPTB11F1OwwNi.jpg?f=fotoalbum_large)
De regeling riep wel enige verwarring op: want het verkeersbord met de stekkerauto, betekent officieel dat het een parkeerplaats betreft voor autos met een zogenaamd Duits E-Kenteken. In Nederland heeft een EV een normaal kenteken, dus dan zou je een blauw Vignette moeten halen om in geheel Duitsland te profiteren van dezelfde privileges die Duitse EV's met een E-Kenteken genieten.
Als je verder leest wordt echter duidelijk dat je geen E-Kenteken of E vignette, welke je aan de buitenkant op je achterruit dient te plakken. Niet benodigd is in Düsseldorf, althans wanneer je gebruik wilt maken van gratis parkeren tijdens opladen. PS het gratis parkeren tijdens opladen is immens geliefd in Dusseldorf, dus je moet echt geluk hebben om bijvoorbeeld in Immermanstrasse te kunnen opladen. Hou daar dus rekening mee en kom niet aan met 0% lading, want het kan goed zijn dat je eventjes naar een vrije laadplek moet zoeken.
Wat kost dat opladen dan? Tot 31-12-2023 rekent Düsseldorf Stadtwerke geen minimumbedrag van € 3 per maand, welke verrekend wordt met je laadkosten. Dus als je voor minimaal € 3 met de Düsseldorf Stadtwerke laadpas vanaf 1 januari 2024 doet opladen, heb je die € 3 al terugverdiend.
Met deze laadpas betaal je in Düsseldorf € 0,47 kWh i.p.v. de € 0,53 kWh welke je via Ladenetz app betaald. Of met de Vattenfall laadpas, zou je op € 0,56 per kWh zitten. Voorlopig is deze laadpas nog gratis aan te vragen, zelfs voor Nederlanders. Want ik heb succesvol eentje besteld.
/f/image/X7MnsEYqmWjqBhJ9DwUmN9k2.png?f=fotoalbum_large)
Deze pas is ook handig in de rest van Duitsland, want het AC Roaming tarief staat op € 0,49 wat een stuk goedkoper is dan de gebruikelijke Nederlandse laadpassen ( Vattenfall, Shell Recharge, Plugsurfing ( Nissan ) welke allemaal kosteloos zijn.
Tot hoelang dit nog mogelijk is? Want in Düsseldorf hadden ze gratis parkeren voor EV's ook, maar dit is vanaf 1 april afgeschaft en nu kan het alleen nog tijdens het opladen. Vooralsnog kan het in Aken wel, aangezien het op de website van de stad vermeldt wordt.
Er zijn meer Duitse steden waar gratis parkeren mogelijk is voor EV's en met die E-Vignette, mag je dus ook op de speciale rijstroken voor EV's. Want daar heb je dus wel dat E-Kenteken of E-Vignette nodig. Als je veel in grote Duitse steden komt, is de aanschaf van zo'n E-Vignette wellicht de moeite waard?
Al wordt het op de verkeersborden niet duidelijk vermeld, dat het enkel voor autos met een speciaal kenteken is. In Duitsland verwacht men echter dat je de verkeersborden uit dat land kunt, dus dan krijg je gewoon een boete als je geflitst wordt.
Bij het laden zal dat zeer waarschijnlijk niet gebeuren: dat is mensenwerk, dat lijkt mij sterk dat een Duitse handhaver dan een boete gaat uitdelen. Maar je weet het nooit? Beste is om het zwart op wit hebben!
Dit is wel een beetje een grijs gebied: want als voorbeeld, Lidl hanteert in Duitsland betaald laden via hun eigen Lidl Plus app: terwijl het vooralsnog gratis is in Belgie, hou er dus rekening mee dat de informatie in de OP in de toekomst wellicht niet meer up to date is. Als dit dan gemeld wordt, kan ik het aanpassen. Daar ik zelf nu een balans probeer te vinden tussen gratis laden en opladen aan de publieke laadpaal, aangezien het geen zoden aan de dijk zit om wekelijks 60km te rijden om in Maasmechelen bijvoorbeeld gratis te laden.
Gratis opladen?
Een van mijn motivaties voor het electrisch rijden was puur vanwege de hoge benzinekosten: dus toen heb ik gekeken, wat is de kWh prijs aan de publieke laadpaal in Limburg? Dat was € 0,39 oftewel bij een gemiddeld verbruik van 15kWh/100km ben je dan € 5,85 kwijt. Dus ik besloot mijn ICE in te ruilen op een Nissan Leaf. Al was ik ook we toe aan een moderne auto met automaat.In de tussentijd moest ik twee weken wachten op de aflevering: druk in de werkplaats. Die tijd heb ik benut om mij te storten in de wondere wereld van het gratis opladen van je EV. Maar nu hoor ik je zeggen? Gratis bestaat niet! Nee dat klopt uiteraard: de voorwaarden zijn dan ook verschillend per aanbieder. Dit zal ik vermelden bij de aanbieders. In iedere geval wordt meestal de laadsnelheid beperkt.
Nederland
Naar alle waarschijnlijkheid, zijn de snelladers bij Lidl Nederland welke nog gratis waren: sinds 15 mei 2023 alle omgezet naar betaald? Met onaantrekkelijke tarieven, welke tot nu toe gemeld zijn.Enkele jaren geleden was gratis opladen in Nederland een groot feest: vooral bij de Lidl en ik dacht dat het ook gratis was bij de IKEA? Hoe dan ook is dit op uitzondering na niet meer mogelijk. Hier onder een overzicht van Lidl filialen, waar het ondanks dat Lidl Nederland er sinds begin januari 2023 gestopt was toch nog mogelijk is. Al deze informatie komt uit Chargemap app.
PS je hebt ook nog de Tesla Destination Charger netwerk welke meestal gratis zijn, maar 9 van de 10 keer is dit bij een hotel en echt alleen bedoeld voor klanten. Maar als je zin hebt in een dagje shoppen in het mooie Roermond? In de Designer Outlet Roermond kun je voor € 5 de hele dag parkeren en je EV gratis opladen! Mooie deal toch? Vrouw happy en jij ook, want je EV wordt ondertussen bijgeladenLidl Ringbaan West 15 Weerttoon volledige bericht
Lidl - Wede - Geldrop
Lidl - Nijverheidsweg - Halsteren
Lidl - Goes
Lidl Zierikzee
Lidl Lepenlaan 1 - Woerden
Lidl Nijkerk
Lidl Almere
Lidl Goor
Lidl - Dedemsvaart
Lidl Emmen Centrum
Lidl Wolvega
Lidl Sneek
Lidl Leeuwarden
Zover ik weet heb je wel een laadpas nodig, maar er worden geen kosten in rekening gebracht. Al is het mogelijk dat je wel het starttarief van laadpas moet betalen. Een handige app om te controleren of deze gratis laadpunten nog werken, is Chargemap: je kunt je aanmelden bij de laadpaal en aangeven, dat je gebruikt maakt van de lader. Of melden dat de lader stuk is bijvoorbeeld. Door het gebruiken van de laadpas, wordt ook voorkomen dat iemand je laadsessie voortijdig kan stoppen terwijl je in de supermarkt bent. Dit komt helaas voor bij gratis laders, waar geen laadpas voor benodigd is.
Belgie
Mijn eerste ervaringen met gratis opladen heb ik op gedaan in Belgie: ik ging een vriend in Barendrecht bezoeken en dat heeft mij € 0 aan oplaadkosten gekost. Hoe ik dit gedaan heb? Voor Nederlanders uit Zuid-Limburg is Belgie een uitstekend doorreisland, voor wanneer je naar Zeeland wilt of Zuid-Holland. Aangezien mijn Nissan Leaf pak en beet een actieradius van 200km heeft, moest ik dit slim gaan plannen en zelfs mijn route last minute aanpassen![]() | ![]() |
Dus ik vertrok met 60% batterij en reed 85km tot het plaatsje Geel vlak voor Antwerpen op 100km afstand van mijn eindbestemming: gratis opladen betekend niet als Max Verstappen rijden, maar juist zo zuinig mogelijk rijden! Uiteindelijk kwam ik met 18% lading over aan bij de snellader van Lidl. En ik kon direct beginnen met opladen, want beide snelladers waren vrij. Je hebt geen laadpas nodig en zodoende kost het je helemaal niets!
Ik ben vervolgens de supermarkt naar binnen gegaan om crossaintjes te kopen voor mij en mijn dochter en zo was al gauw een halfuur voorbij. Waarna wij bij de laadpaal onze crossaintjes gegeten hebben en na 1u laden, was de auto voor 77% opgeladen. Na dat uur stopt de laadsessie automatische, maar het grappige is: je kunt de kabel in de auto laden en op het aanraak scherm weer het laden starten. Mits er geen wachtende zijn!
![]() | ![]() |
Bij mij varieerde de laadsnelheid met CHadeMo tussen de 16kw en 18kw met een uitschieter naar 19kw en wanneer je tot 90% wilt opladen, gaat het rond de 85% nog maar met 10kw. Dus als je echt die 10% extra niet nodig hebt? Dan zou ik niet verder dan 80% laden, wat die 10% extra duurt wel extra lang.
IKEA Belgie en Duitsland
Net als Lidl, bied ook IKEA gratis opladen aan: behalve in Nederland, daar moet je tegenwoordig € 0,54 per kWh betalen. Want de laadpalen bij IKEA Nederland, worden door Shell beheerd. Dus het zet geen zoden aan de dijk, om je auto bij IKEA Nederland op te laden. Naar horen zeggen moet je nu ook voor de gratis ANWB Laadpalen in Delft betalen.In België en Duitsland kun je echter volledig kosteloos opladen bij de IKEA, waarbij het in Belgie enkel AC opladen betreft. Maar in Duitsland kun je zowel AC laden als DC laden en dat zonder tijdsbeperking! Dus als je geld wilt sparen op een reis door Duitsland, dan zou je laadstops bij IKEA kunnen inplannen. Ik ga niet alle locaties opnoemen waar het mogelijk is, aangezien dit gewoon in Chargemap staat en je op Google Maps ook heel makkelijk de locaties kan vinden.
Maar hier een paar voorbeelden van bekende Duitse steden: Düsseldorf, Keulen, Koblenz, Mannheim, Karlsruhe, Stuttgart etc. Zo zou je auto bij IKEA Düsseldorf aan de AC lader kunnen aansluiten, de tram naar het centrum pakken en bij terugkomst heb je en gratis geparkeerd en je auto opgeladen! IKEA is de enigste partij welke dit toestaat en waarom dan wel? Nou heel simpel: dat is omdat IKEA's buiten de stad liggen.
Het is simpelweg niet aantrekkelijk voor de gemiddelde vakantieganger of bewoner van de stad, om zijn auto achter te laten aan de lader van de IKEA. Wel heeft IKEA net als Lidl de snelheid beperkt op 20kw maximaal, wat ervoor zorgt dat de gemiddelde vakantieganger zich wel 2x bedenkt of ze 1.5u aan de DC lader willen zitten. En dan is dit ongeveer de tijd die nodig is om mijn Nissan Leaf van 20% tot 90% op te laden. Met een groter batterijpakket zal het dus nog langer duren!
In het voordeel van een Nissan Leaf.... na 3x snelladen, gaat ie toch niet sneller dan 20kw

Gratis naar Oostenrijk rijden
Doordat de IKEA filialen in Duitsland toevalligerwijs op de route naar Oostenrijk liggen. Of ja het ligt er een beetje aan naar welke deelstaat je reist: kun je geheel gratis met de electrische auto, naar Oostenrijk rijden. Dit vergt wel wat planning, geduld en koffie welke gelukkig lekker goedkoop bij het IKEA Restaurant is. In Nederland zelfs gratistoon volledige bericht![]()
Je hebt wel echt een EV nodig welke minimaal 200km actieradius heeft en je zult zo zuinig mogelijk moeten rijden, want ookal is het opladen gratis. Wanneer je als Max Verstappen rijdt: dan stijgt het stroomverbruik aanzienelijk en haal je niet die 150km tussen de stops. Dit zijn de afstanden die ik aangehouden hebt bij het plannen van mijn reis in de komende zomervakantie, naar Vorarlberg Oostenrijk.
Nu weet ik van mijn Nissan Leaf ondertussen dat deze gemakkelijk 200km actieradius haalt: het ligt echt aan je rijstijl hoor, maar helaas vertellen ze dit nooit bij Kassa en in de thumbnail van de tweede video erover. Zie je zelfs dat het verbruk 19kwh/100km wasMaar ik heb mijn Nissan Leaf pas een paar dagen en zit nu al op 12.4kwh/100km, doordat ik simpelweg een zuinige rijder ben.
Om je actieradius te verhogen en zo het meeste van het gratis laden te profiteren heb ik nog wat tips: deze heb ik altijd toegepast in mijn ICE, echter ze werken juist uitstekend bij een EV en eigenlijk nog beter. Want er is geen versnellingsbak, welke je kunt mishandelen met voor iedere rotonde terugschakelen om sterk op de motor af te remmen.
Tips voor zoveel mogelijk uit je gratis lading stroom te halen.
Voordat ik begin, wil ik graag vermelden dat het toepassen van deze tips op je eigen risico is. Tweakers of de schrijver @Marco-Peters zijn niet verantwoordelijk voor eventuele schade of overmatige bandenslijtage aan de auto, wat overigens een zeer klein risico is.- Verhoog je bandenspanning naar 2.9bar of zelfs 3bar ( Bij warme banden altijd 0.3bar bijtellen )
- Anticipeer goed en laat de auto uitrollen in de D stand en waar nodig de B stand als sneller vertragen moet
- Schakel de verwarming of airco uit
- Niet sneller dan 90km/u rijden: al gaat die regel niet op in een heuvelachtig landschap!
- Kijk naar het huidige verbruik: ik probeer bij de Nissan Leaf in het ECO bereik te blijven. Wanneer je bergaf gaat, zul je ondanks dat 120km/u rijdt waarschijnlijk toch een laag verbruik hebben.
- Rij heuvels niet te snel op: dat kost alleen maar energie, dus blijf gewoon achter die vrachtwagens
- Wanneer je bergaf gaat en er nauwelijks verkeer op de weg: voet van het gas en de auto tijdens de afdaling laten regenereren! Op deze manier win je energie terug, welke voor de klim benodigd hebt.
Gratis opladen in parkeergarages en hotels
Je bent dus helemaal met je EV naar Oostenrijk gereden en dan kom je tot de ontdekking? Gratis laden in Oostenrijk? Waar dan? Ja dat wordt dan heel goed zoeken! Maar gelukkig kun je op GoingElectric, een Duitse website veel van deze locaties vinden. Bijvoorbeeld in betaalde parkeergarages: het gaat niet bijsters snel, maar parkeerkosten moet je toch betalen of je nou een EV of ICE rijdt.Wat betreft hotels: ik schrijf ze gewoon een email en vraag op ik de auto kan opladen, daarbij geef ik direct aan dat dit ook met een normale stekker kan. Gaat weleens waar heel traag: maar meestal verblijven wij er toch minimaal 10 uur, inclusief overnachting. Dus als morgens na ontbijt je reis voorzet zal je EV weer bijna helemaal vol zijn.
Bij sommige hotels is het gratis: maar er zijn er ook die een stevig tarief vragen of een kleine vergoeding van € 5 bijvoorbeeld. Persoonlijk heb ik met dat laatste geen probleem. Maar als ik € 0,50 per kWh moet betalen, kun je net zo goed een publieke laadpaal gebruiken welke veel sneller oplaad. Of bij een Aldi of Lidl, waar tijdens openingstijden in Duitsland het tarief € 0,29 per kWh is.
Gratis parkeren tijdens ( betaald ) laden in Duitsland o.a Düsseldorf en Aken
Ik kwam er onlangs toevallig achter, dat wanneer je in de hoofdstad van NRW allerlei privileges geniet wanneer je een EV rijdt. Voor wie niet zo goed is in Geografie, daarmee bedoel ik dus Düsseldorf. Een hele populaire stad onder Nederlanders, om een dagje te shoppen bijvoorbeeld.:strip_exif()/f/image/YYg9nuxwUSIdPTB11F1OwwNi.jpg?f=fotoalbum_large)
De regeling riep wel enige verwarring op: want het verkeersbord met de stekkerauto, betekent officieel dat het een parkeerplaats betreft voor autos met een zogenaamd Duits E-Kenteken. In Nederland heeft een EV een normaal kenteken, dus dan zou je een blauw Vignette moeten halen om in geheel Duitsland te profiteren van dezelfde privileges die Duitse EV's met een E-Kenteken genieten.
BronIn Düsseldorf dürfen Elektroautos mit und ohne E-Kennzeichen derzeit an Ladestationen kostenlos parken. Das ist ansonsten nur in Berlin, Dresden, Magdeburg und Stuttgart erlaubt.
Als je verder leest wordt echter duidelijk dat je geen E-Kenteken of E vignette, welke je aan de buitenkant op je achterruit dient te plakken. Niet benodigd is in Düsseldorf, althans wanneer je gebruik wilt maken van gratis parkeren tijdens opladen. PS het gratis parkeren tijdens opladen is immens geliefd in Dusseldorf, dus je moet echt geluk hebben om bijvoorbeeld in Immermanstrasse te kunnen opladen. Hou daar dus rekening mee en kom niet aan met 0% lading, want het kan goed zijn dat je eventjes naar een vrije laadplek moet zoeken.
Wat kost dat opladen dan? Tot 31-12-2023 rekent Düsseldorf Stadtwerke geen minimumbedrag van € 3 per maand, welke verrekend wordt met je laadkosten. Dus als je voor minimaal € 3 met de Düsseldorf Stadtwerke laadpas vanaf 1 januari 2024 doet opladen, heb je die € 3 al terugverdiend.
Met deze laadpas betaal je in Düsseldorf € 0,47 kWh i.p.v. de € 0,53 kWh welke je via Ladenetz app betaald. Of met de Vattenfall laadpas, zou je op € 0,56 per kWh zitten. Voorlopig is deze laadpas nog gratis aan te vragen, zelfs voor Nederlanders. Want ik heb succesvol eentje besteld.
/f/image/X7MnsEYqmWjqBhJ9DwUmN9k2.png?f=fotoalbum_large)
Deze pas is ook handig in de rest van Duitsland, want het AC Roaming tarief staat op € 0,49 wat een stuk goedkoper is dan de gebruikelijke Nederlandse laadpassen ( Vattenfall, Shell Recharge, Plugsurfing ( Nissan ) welke allemaal kosteloos zijn.
Gratis parkeren in Aken met E-Vignette
In Aken heb je dus wel zo'n E-Vignette nodig, aan te vragen bij het Duitse CBR/RDW. Maar dan mag je in heel Aken, gratis twee uur parkeren. Dus niet enkel bij de laadpaal, al geldt die beperking van maximaal twee uur ook aan de laadpaal. Of het moet anders aangegeven staan aan de hand van verkeersborden.Tot hoelang dit nog mogelijk is? Want in Düsseldorf hadden ze gratis parkeren voor EV's ook, maar dit is vanaf 1 april afgeschaft en nu kan het alleen nog tijdens het opladen. Vooralsnog kan het in Aken wel, aangezien het op de website van de stad vermeldt wordt.
Er zijn meer Duitse steden waar gratis parkeren mogelijk is voor EV's en met die E-Vignette, mag je dus ook op de speciale rijstroken voor EV's. Want daar heb je dus wel dat E-Kenteken of E-Vignette nodig. Als je veel in grote Duitse steden komt, is de aanschaf van zo'n E-Vignette wellicht de moeite waard?
Al wordt het op de verkeersborden niet duidelijk vermeld, dat het enkel voor autos met een speciaal kenteken is. In Duitsland verwacht men echter dat je de verkeersborden uit dat land kunt, dus dan krijg je gewoon een boete als je geflitst wordt.
Bij het laden zal dat zeer waarschijnlijk niet gebeuren: dat is mensenwerk, dat lijkt mij sterk dat een Duitse handhaver dan een boete gaat uitdelen. Maar je weet het nooit? Beste is om het zwart op wit hebben!
[ Voor 0% gewijzigd door Marco-Peters op 17-05-2023 12:46 . Reden: Lidl Nederland heeft gratis snelladers omgezet naar betaald ]