[EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Dit is een afsplitsing van het [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en de distinctie is, dat het hier over gratis opladen gaat en privileges welke de EV eigenaar in binnenland en buitenland geniet. Voor openbare laadpalen, laadpassen en providers kun je terecht in het bovenstaande topic geschreven door @Hachy.

Dit is wel een beetje een grijs gebied: want als voorbeeld, Lidl hanteert in Duitsland betaald laden via hun eigen Lidl Plus app: terwijl het vooralsnog gratis is in Belgie, hou er dus rekening mee dat de informatie in de OP in de toekomst wellicht niet meer up to date is. Als dit dan gemeld wordt, kan ik het aanpassen. Daar ik zelf nu een balans probeer te vinden tussen gratis laden en opladen aan de publieke laadpaal, aangezien het geen zoden aan de dijk zit om wekelijks 60km te rijden om in Maasmechelen bijvoorbeeld gratis te laden.

Gratis opladen?

Een van mijn motivaties voor het electrisch rijden was puur vanwege de hoge benzinekosten: dus toen heb ik gekeken, wat is de kWh prijs aan de publieke laadpaal in Limburg? Dat was € 0,39 oftewel bij een gemiddeld verbruik van 15kWh/100km ben je dan € 5,85 kwijt. Dus ik besloot mijn ICE in te ruilen op een Nissan Leaf. Al was ik ook we toe aan een moderne auto met automaat.

In de tussentijd moest ik twee weken wachten op de aflevering: druk in de werkplaats. Die tijd heb ik benut om mij te storten in de wondere wereld van het gratis opladen van je EV. Maar nu hoor ik je zeggen? Gratis bestaat niet! Nee dat klopt uiteraard: de voorwaarden zijn dan ook verschillend per aanbieder. Dit zal ik vermelden bij de aanbieders. In iedere geval wordt meestal de laadsnelheid beperkt.
Nederland
Naar alle waarschijnlijkheid, zijn de snelladers bij Lidl Nederland welke nog gratis waren: sinds 15 mei 2023 alle omgezet naar betaald? Met onaantrekkelijke tarieven, welke tot nu toe gemeld zijn.

Enkele jaren geleden was gratis opladen in Nederland een groot feest: vooral bij de Lidl en ik dacht dat het ook gratis was bij de IKEA? Hoe dan ook is dit op uitzondering na niet meer mogelijk. Hier onder een overzicht van Lidl filialen, waar het ondanks dat Lidl Nederland er sinds begin januari 2023 gestopt was toch nog mogelijk is. Al deze informatie komt uit Chargemap app.
Lidl Ringbaan West 15 Weert
Lidl - Wede - Geldrop
Lidl - Nijverheidsweg - Halsteren
Lidl - Goes
Lidl Zierikzee
Lidl Lepenlaan 1 - Woerden
Lidl Nijkerk
Lidl Almere
Lidl Goor
Lidl - Dedemsvaart
Lidl Emmen Centrum
Lidl Wolvega
Lidl Sneek
Lidl Leeuwarden

Zover ik weet heb je wel een laadpas nodig, maar er worden geen kosten in rekening gebracht. Al is het mogelijk dat je wel het starttarief van laadpas moet betalen. Een handige app om te controleren of deze gratis laadpunten nog werken, is Chargemap: je kunt je aanmelden bij de laadpaal en aangeven, dat je gebruikt maakt van de lader. Of melden dat de lader stuk is bijvoorbeeld. Door het gebruiken van de laadpas, wordt ook voorkomen dat iemand je laadsessie voortijdig kan stoppen terwijl je in de supermarkt bent. Dit komt helaas voor bij gratis laders, waar geen laadpas voor benodigd is.
toon volledige bericht
PS je hebt ook nog de Tesla Destination Charger netwerk welke meestal gratis zijn, maar 9 van de 10 keer is dit bij een hotel en echt alleen bedoeld voor klanten. Maar als je zin hebt in een dagje shoppen in het mooie Roermond? In de Designer Outlet Roermond kun je voor € 5 de hele dag parkeren en je EV gratis opladen! Mooie deal toch? Vrouw happy en jij ook, want je EV wordt ondertussen bijgeladen _/-\o_
Belgie
Mijn eerste ervaringen met gratis opladen heb ik op gedaan in Belgie: ik ging een vriend in Barendrecht bezoeken en dat heeft mij € 0 aan oplaadkosten gekost. Hoe ik dit gedaan heb? Voor Nederlanders uit Zuid-Limburg is Belgie een uitstekend doorreisland, voor wanneer je naar Zeeland wilt of Zuid-Holland. Aangezien mijn Nissan Leaf pak en beet een actieradius van 200km heeft, moest ik dit slim gaan plannen en zelfs mijn route last minute aanpassen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yb3edhY6VGjhhQIIhI6Zjz0s6Cc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r5paX0KcLalcxn5REPSgDW5E.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzioF-YtdRqpgkqPWZCJ20xexWw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfhoJ8GtRoeJQK17UkzUrkwh.jpg?f=fotoalbum_tile

Dus ik vertrok met 60% batterij en reed 85km tot het plaatsje Geel vlak voor Antwerpen op 100km afstand van mijn eindbestemming: gratis opladen betekend niet als Max Verstappen rijden, maar juist zo zuinig mogelijk rijden! Uiteindelijk kwam ik met 18% lading over aan bij de snellader van Lidl. En ik kon direct beginnen met opladen, want beide snelladers waren vrij. Je hebt geen laadpas nodig en zodoende kost het je helemaal niets!

Ik ben vervolgens de supermarkt naar binnen gegaan om crossaintjes te kopen voor mij en mijn dochter en zo was al gauw een halfuur voorbij. Waarna wij bij de laadpaal onze crossaintjes gegeten hebben en na 1u laden, was de auto voor 77% opgeladen. Na dat uur stopt de laadsessie automatische, maar het grappige is: je kunt de kabel in de auto laden en op het aanraak scherm weer het laden starten. Mits er geen wachtende zijn!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzioF-YtdRqpgkqPWZCJ20xexWw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfhoJ8GtRoeJQK17UkzUrkwh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3d4_-H_w7cTGYgnmIYzi_k51Ds=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cw3Mc2pqRdrdtnZLQIdb8QLj.jpg?f=fotoalbum_tile

Bij mij varieerde de laadsnelheid met CHadeMo tussen de 16kw en 18kw met een uitschieter naar 19kw en wanneer je tot 90% wilt opladen, gaat het rond de 85% nog maar met 10kw. Dus als je echt die 10% extra niet nodig hebt? Dan zou ik niet verder dan 80% laden, wat die 10% extra duurt wel extra lang.
IKEA Belgie en Duitsland
Net als Lidl, bied ook IKEA gratis opladen aan: behalve in Nederland, daar moet je tegenwoordig € 0,54 per kWh betalen. Want de laadpalen bij IKEA Nederland, worden door Shell beheerd. Dus het zet geen zoden aan de dijk, om je auto bij IKEA Nederland op te laden. Naar horen zeggen moet je nu ook voor de gratis ANWB Laadpalen in Delft betalen.

In België en Duitsland kun je echter volledig kosteloos opladen bij de IKEA, waarbij het in Belgie enkel AC opladen betreft. Maar in Duitsland kun je zowel AC laden als DC laden en dat zonder tijdsbeperking! Dus als je geld wilt sparen op een reis door Duitsland, dan zou je laadstops bij IKEA kunnen inplannen. Ik ga niet alle locaties opnoemen waar het mogelijk is, aangezien dit gewoon in Chargemap staat en je op Google Maps ook heel makkelijk de locaties kan vinden.

Maar hier een paar voorbeelden van bekende Duitse steden: Düsseldorf, Keulen, Koblenz, Mannheim, Karlsruhe, Stuttgart etc. Zo zou je auto bij IKEA Düsseldorf aan de AC lader kunnen aansluiten, de tram naar het centrum pakken en bij terugkomst heb je en gratis geparkeerd en je auto opgeladen! IKEA is de enigste partij welke dit toestaat en waarom dan wel? Nou heel simpel: dat is omdat IKEA's buiten de stad liggen.

Het is simpelweg niet aantrekkelijk voor de gemiddelde vakantieganger of bewoner van de stad, om zijn auto achter te laten aan de lader van de IKEA. Wel heeft IKEA net als Lidl de snelheid beperkt op 20kw maximaal, wat ervoor zorgt dat de gemiddelde vakantieganger zich wel 2x bedenkt of ze 1.5u aan de DC lader willen zitten. En dan is dit ongeveer de tijd die nodig is om mijn Nissan Leaf van 20% tot 90% op te laden. Met een groter batterijpakket zal het dus nog langer duren!

In het voordeel van een Nissan Leaf.... na 3x snelladen, gaat ie toch niet sneller dan 20kw _O-
Gratis naar Oostenrijk rijden
Doordat de IKEA filialen in Duitsland toevalligerwijs op de route naar Oostenrijk liggen. Of ja het ligt er een beetje aan naar welke deelstaat je reist: kun je geheel gratis met de electrische auto, naar Oostenrijk rijden. Dit vergt wel wat planning, geduld en koffie welke gelukkig lekker goedkoop bij het IKEA Restaurant is. In Nederland zelfs gratis :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xg5oF_RM47uPNVqRHjDtFoFr9OU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KxdJu5bbPP5K8tQ9fQJmjnXP.png?f=fotoalbum_large

Je hebt wel echt een EV nodig welke minimaal 200km actieradius heeft en je zult zo zuinig mogelijk moeten rijden, want ookal is het opladen gratis. Wanneer je als Max Verstappen rijdt: dan stijgt het stroomverbruik aanzienelijk en haal je niet die 150km tussen de stops. Dit zijn de afstanden die ik aangehouden hebt bij het plannen van mijn reis in de komende zomervakantie, naar Vorarlberg Oostenrijk.

Nu weet ik van mijn Nissan Leaf ondertussen dat deze gemakkelijk 200km actieradius haalt: het ligt echt aan je rijstijl hoor, maar helaas vertellen ze dit nooit bij Kassa en in de thumbnail van de tweede video erover. Zie je zelfs dat het verbruk 19kwh/100km was 8)7 Maar ik heb mijn Nissan Leaf pas een paar dagen en zit nu al op 12.4kwh/100km, doordat ik simpelweg een zuinige rijder ben.

Om je actieradius te verhogen en zo het meeste van het gratis laden te profiteren heb ik nog wat tips: deze heb ik altijd toegepast in mijn ICE, echter ze werken juist uitstekend bij een EV en eigenlijk nog beter. Want er is geen versnellingsbak, welke je kunt mishandelen met voor iedere rotonde terugschakelen om sterk op de motor af te remmen.
toon volledige bericht
Tips voor zoveel mogelijk uit je gratis lading stroom te halen.
Voordat ik begin, wil ik graag vermelden dat het toepassen van deze tips op je eigen risico is. Tweakers of de schrijver @Marco-Peters zijn niet verantwoordelijk voor eventuele schade of overmatige bandenslijtage aan de auto, wat overigens een zeer klein risico is.
  1. Verhoog je bandenspanning naar 2.9bar of zelfs 3bar ( Bij warme banden altijd 0.3bar bijtellen )
  2. Anticipeer goed en laat de auto uitrollen in de D stand en waar nodig de B stand als sneller vertragen moet
  3. Schakel de verwarming of airco uit
  4. Niet sneller dan 90km/u rijden: al gaat die regel niet op in een heuvelachtig landschap!
  5. Kijk naar het huidige verbruik: ik probeer bij de Nissan Leaf in het ECO bereik te blijven. Wanneer je bergaf gaat, zul je ondanks dat 120km/u rijdt waarschijnlijk toch een laag verbruik hebben.
  6. Rij heuvels niet te snel op: dat kost alleen maar energie, dus blijf gewoon achter die vrachtwagens :+
  7. Wanneer je bergaf gaat en er nauwelijks verkeer op de weg: voet van het gas en de auto tijdens de afdaling laten regenereren! Op deze manier win je energie terug, welke voor de klim benodigd hebt.
Gratis opladen in parkeergarages en hotels
Je bent dus helemaal met je EV naar Oostenrijk gereden en dan kom je tot de ontdekking? Gratis laden in Oostenrijk? Waar dan? Ja dat wordt dan heel goed zoeken! Maar gelukkig kun je op GoingElectric, een Duitse website veel van deze locaties vinden. Bijvoorbeeld in betaalde parkeergarages: het gaat niet bijsters snel, maar parkeerkosten moet je toch betalen of je nou een EV of ICE rijdt.

Wat betreft hotels: ik schrijf ze gewoon een email en vraag op ik de auto kan opladen, daarbij geef ik direct aan dat dit ook met een normale stekker kan. Gaat weleens waar heel traag: maar meestal verblijven wij er toch minimaal 10 uur, inclusief overnachting. Dus als morgens na ontbijt je reis voorzet zal je EV weer bijna helemaal vol zijn.

Bij sommige hotels is het gratis: maar er zijn er ook die een stevig tarief vragen of een kleine vergoeding van € 5 bijvoorbeeld. Persoonlijk heb ik met dat laatste geen probleem. Maar als ik € 0,50 per kWh moet betalen, kun je net zo goed een publieke laadpaal gebruiken welke veel sneller oplaad. Of bij een Aldi of Lidl, waar tijdens openingstijden in Duitsland het tarief € 0,29 per kWh is.

Gratis parkeren tijdens ( betaald ) laden in Duitsland o.a Düsseldorf en Aken

Ik kwam er onlangs toevallig achter, dat wanneer je in de hoofdstad van NRW allerlei privileges geniet wanneer je een EV rijdt. Voor wie niet zo goed is in Geografie, daarmee bedoel ik dus Düsseldorf. Een hele populaire stad onder Nederlanders, om een dagje te shoppen bijvoorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2xcaFG8AzeOGbbFqr32G_jBH3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYg9nuxwUSIdPTB11F1OwwNi.jpg?f=fotoalbum_large

De regeling riep wel enige verwarring op: want het verkeersbord met de stekkerauto, betekent officieel dat het een parkeerplaats betreft voor autos met een zogenaamd Duits E-Kenteken. In Nederland heeft een EV een normaal kenteken, dus dan zou je een blauw Vignette moeten halen om in geheel Duitsland te profiteren van dezelfde privileges die Duitse EV's met een E-Kenteken genieten.
In Düsseldorf dürfen Elektroautos mit und ohne E-Kennzeichen derzeit an Ladestationen kostenlos parken. Das ist ansonsten nur in Berlin, Dresden, Magdeburg und Stuttgart erlaubt.
Bron

Als je verder leest wordt echter duidelijk dat je geen E-Kenteken of E vignette, welke je aan de buitenkant op je achterruit dient te plakken. Niet benodigd is in Düsseldorf, althans wanneer je gebruik wilt maken van gratis parkeren tijdens opladen. PS het gratis parkeren tijdens opladen is immens geliefd in Dusseldorf, dus je moet echt geluk hebben om bijvoorbeeld in Immermanstrasse te kunnen opladen. Hou daar dus rekening mee en kom niet aan met 0% lading, want het kan goed zijn dat je eventjes naar een vrije laadplek moet zoeken.

Wat kost dat opladen dan? Tot 31-12-2023 rekent Düsseldorf Stadtwerke geen minimumbedrag van € 3 per maand, welke verrekend wordt met je laadkosten. Dus als je voor minimaal € 3 met de Düsseldorf Stadtwerke laadpas vanaf 1 januari 2024 doet opladen, heb je die € 3 al terugverdiend.

Met deze laadpas betaal je in Düsseldorf € 0,47 kWh i.p.v. de € 0,53 kWh welke je via Ladenetz app betaald. Of met de Vattenfall laadpas, zou je op € 0,56 per kWh zitten. Voorlopig is deze laadpas nog gratis aan te vragen, zelfs voor Nederlanders. Want ik heb succesvol eentje besteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFMN6Ep-zWJWq8NsiSgKnVBvlJM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X7MnsEYqmWjqBhJ9DwUmN9k2.png?f=fotoalbum_large

Deze pas is ook handig in de rest van Duitsland, want het AC Roaming tarief staat op € 0,49 wat een stuk goedkoper is dan de gebruikelijke Nederlandse laadpassen ( Vattenfall, Shell Recharge, Plugsurfing ( Nissan ) welke allemaal kosteloos zijn.
Gratis parkeren in Aken met E-Vignette
In Aken heb je dus wel zo'n E-Vignette nodig, aan te vragen bij het Duitse CBR/RDW. Maar dan mag je in heel Aken, gratis twee uur parkeren. Dus niet enkel bij de laadpaal, al geldt die beperking van maximaal twee uur ook aan de laadpaal. Of het moet anders aangegeven staan aan de hand van verkeersborden.

Tot hoelang dit nog mogelijk is? Want in Düsseldorf hadden ze gratis parkeren voor EV's ook, maar dit is vanaf 1 april afgeschaft en nu kan het alleen nog tijdens het opladen. Vooralsnog kan het in Aken wel, aangezien het op de website van de stad vermeldt wordt.

Er zijn meer Duitse steden waar gratis parkeren mogelijk is voor EV's en met die E-Vignette, mag je dus ook op de speciale rijstroken voor EV's. Want daar heb je dus wel dat E-Kenteken of E-Vignette nodig. Als je veel in grote Duitse steden komt, is de aanschaf van zo'n E-Vignette wellicht de moeite waard?

Al wordt het op de verkeersborden niet duidelijk vermeld, dat het enkel voor autos met een speciaal kenteken is. In Duitsland verwacht men echter dat je de verkeersborden uit dat land kunt, dus dan krijg je gewoon een boete als je geflitst wordt.

Bij het laden zal dat zeer waarschijnlijk niet gebeuren: dat is mensenwerk, dat lijkt mij sterk dat een Duitse handhaver dan een boete gaat uitdelen. Maar je weet het nooit? Beste is om het zwart op wit hebben!

[ Voor 0% gewijzigd door Marco-Peters op 17-05-2023 12:46 . Reden: Lidl Nederland heeft gratis snelladers omgezet naar betaald ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:57
Wij hadden vorig jaar in de zomervakantie onderweg naar Italië gepland om gratis te laden bij de Kaufland tegenover ons hotel in Offenburg, maar ter plaatse bleek de betreffende triplecharger aan het eind van de middag druk bezet. Er was ook niet iets van een wachtrij mogelijk, dus je moest geluk hebben er net langs te rijden zodra iemand wegreed. Ook de AC-aansluiting werd druk gebruikt.

Ik had het zelf nog wel later op de avond willen proberen of de volgende ochtend vroeg voor vertrek, maar mijn vrouw maakte zich zorgen over de voortgang van onze reis omdat we niet veel acculading over hadden, en wilde dit voor het avondeten opgelost hebben om rustig te kunnen eten.

Openbare laadpalen waren er niet te vinden dus toen maar op zoek naar een laadpaal in een parkeergarage in het centrum. De eerste parkeergarage viel af want de laadpalen hadden of een verkeerde (oude) aansluiting of ze waren bezet/geblokkeerd.

In de tweede parkeergarage was nog wel een laadplek vrij en daar hebben we toen 's nachts de auto opgeladen en de volgende ochtend weer opgehaald, een wandelingetje van 5 á 10 minuten. Toen bleek dat we in 15 uur laadtijd maar zo'n 20 kWh hadden bijgeladen (onze EV laadt AC op 1 fase), en konden we dus na een korte etappe weer uitgebreid pauzeren bij een Fastned snellader. Gelukkig kostte de parkeergarage voor een nacht maar een paar euro bovenop het vrij redelijke laadtarief.

Dus dat gratis snelladen viel tegen, en inmiddels is de betreffende snellader bij Kaufland ook een betaalde laadpaal geworden, dus misschien is het er nu minder druk. Op de terugweg bleek de laadaansluiting in onze hotel-garage in Karlsruhe ook reeds in gebruik.

We hebben wel met succes gratis geladen bij het Mercure-hotel in Bourg-en-Bresse in Frankrijk (1 aansluiting, gratis parkeren) in de zomer 2021, en afgelopen herfst bij het Orea Pyramida-hotel in Praag (1 aansluiting, parkeerkosten € 16 per nacht). Maar ook dan heb je natuurlijk geen garantie dat die laadplek beschikbaar is. Reserveren van de laadplek is vaak niet mogelijk, maar heb ik ook niet geprobeerd.

[ Voor 0% gewijzigd door Wesco op 01-05-2023 19:11 . Reden: Typo ]

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Mijn ervaring bij Lidl België is tot nu toe erg goed: toen ik naar Barendrecht geweest ben, heb ik de laadstops zo gepland dat ik niet op de bestemming hoefde te laden. Ondertussen ben ik mijn strategie een beetje aan het veranderen.

Maar het is soms lastig plannen: wij gaan woensdag naar Keukenhof en dinsdag rijden wij naar Noordwijk, om daar te overnachten. Op woensdag gaan wij dan naar Keukenhof en daar staat ook opladers, welke met Plugsurfing € 0,32 per kWh kosten. De strategie is dus om de auto tijdens het bezoek aan Keukenhof weer vol te laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZoldtDwG486_gCt0h7ZHBVt9-Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Kgny0nq59Fu5BczLFu4qELOr.png?f=fotoalbum_large

Want als ik een volle accu heb, dan zou ik het op de terugweg moeten redden tot Lidl Maaseik. Het zijn 200km totaal, maar als je ziet wat voor vertragingen er rond deze tijd wel niet zijn. Dan denk ik dit wel te kunnen halen, aangezien een EV profijt heeft aan files _O-

Ik vind ABRP trouwens soms een beetje pessimistisch: de ene keer heeft ie het bij het rechte eind, maar ik heb dus wat Tweaks doorgevoerd. Of ja eigenlijk simpelweg de bandenspanning verhoogd, daarmee win ik natuurlijk extra actieradius. Omdat mijn gemiddeld verbruik laag ligt. Nu zit ik op 12.3kWh gemiddeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RU0kze0B7qyLWUhX95sYQEw6Hpw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MgVU0bVOAepZfUvXKqHwZVrO.png?f=fotoalbum_large

Daar heb je in Nederland wel geluk dat alles zo plat als een dubbeltje is: al bedenk ik mij net, dat je bij Lidl Weert, ook nog steeds gratis kunt laden. Dat scheelt toch weer bijna 15km, dus ik ga mijn plan weer aanpassen. In Maart reed ik er nog langs met de auto, dus ik denk dat je nog steeds daar gratis kunt snelladen.

Wat wel echt een probleem met gratis laden is: al die PHEV die dan deze laadpalen bezet houden, met hun kleine accu waar ze een rondje om de kerk electrische mee kunnen rijden. Ik zag dat ik de videos van Bjørn Nyland, maar het is mij bij de publieke laadpalen ookal opgevallen. Natuurlijk ze hebben er net zo veel rechtop, maar feit is dat ze gewoon een benzinemotor hebben. Dus ze hebben de laadpaal helemaal niet zo hard nodig, terwijl een EV enkel op stroom kan rijden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
De beste en meest betrouwbare optie lijkt me de aanschaf van een Tesla met gratis Supercharging. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:54

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Laden bij Lidl in Woerden en Halsteren is maximaal 30 min. Starten door lader te kiezen, aan te sluiten en te starten. Je kan AC naast DC laden, maar niet beide DC te gelijk. Geen kaart nodig.

Halsteren was de laatste keer dat we er waren (december) buiten dienst.

In Leiderdorp een AC lader (11 kWh), niet gratis, maar kon tarief niet vinden. Kon starten met een (willekeurige) pas, Vandebron. In januari gebruikt, maar nog steeds niet afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:54

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Klanten van ANWB in Den Haag (formeel Wassenaar) kunnen (nog wel, ze gaan verhuizen) gratis AC laden, 11kW. wanneer een van de vele palen beschikbaar is. Meestal alles bezet en er zijn palen gereserveerd voor Wegenwacht. Ook, bijna onder de rotonde, gratis laden voor fietsers (3 kW, vermoed ik).

Binnen is een goed café en de ANWB-winkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb niet zoveel ervaring met laden onderweg (PHEV), maar ik heb bij praktisch al mijn accommodaties waar ik langer verbleef gratis kunnen laden (Hinterglemm, Bruneck, Eben in Pongau, Bled). Helft van de tijd een laadpaal, andere helft 220. Ik gaf altijd aan dat ik een phev had en ook prima wilde betalen, maar dat was dus nooit nodig. Allemaal wel acco’s om het luxere segment, maar iets om in gedachten te houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Jan Lelie schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:21:
Laden bij Lidl in Woerden en Halsteren is maximaal 30 min. Starten door lader te kiezen, aan te sluiten en te starten. Je kan AC naast DC laden, maar niet beide DC te gelijk. Geen kaart nodig.
Zoals in België dus? Ben benieuwd of het ook zo functioneert bij de Lidl in Weert, want dat ga ik woensdag voor de 1e keer uitproberen op de terugweg. Ze hebben een grote banner hangen daar, waar staat dat je maximaal 45 min mag laden.

Ben wel benieuwd of ik dan aan 45kw kan laden, of dat het 18kw zoals in België. Niet dat het veel uitmaakt: ja je kunt je weg weer sneller vervolgen, zelfs met een Nissan Leaf. Want gelukkig is Rapid Gate allang grootendeels opgelost, al speelde dat sowieso geen rol bij de 1e keer snelladen.

De Lidl in op de Locht in Kerkrade heeft gewone laadpalen, twee stuks van EVBOX welke op mysterieuze wijze als gratis in de Plugsurfing ( Nissan ) app staat. Maar dat klopt waarschijnlijk niet, in Vattenfall app staat er gewoon een tarief bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juncto
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:39
Bij de Marko in Breda kan je gratis laden, helaas werkt dat niet bij onze Renault Zoe (mogelijk vanwege het hogere start voltage), maar hopelijk werkt het wel bij de aankomende Nissan Leaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aQii3HHLR_Luc53aEG9TmVknco=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x1jobowZui7UXoT3iKTLfuMF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rg22EwWXYZ8YDAfNYreN7ynrXc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2gbcGM8ikv28v6GcLSTE49m.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik ben nu bij de snellader van Lidl in Weert: in tegenstelling tot de snelladers in België, is de laadsnelheid niet beperkt en haal ik gewoon 45kw met mijn Nissan Leaf. Kwam hier aan met 14% en als het goed is, heb ik 200km gereden op een lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 16:51

Malarky

Wils voor wat ieder

Marco-Peters schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:08:

Ik ben nu bij de snellader van Lidl in Weert: in tegenstelling tot de snelladers in België, is de laadsnelheid niet beperkt en haal ik gewoon 45kw met mijn Nissan Leaf. Kwam hier aan met 14% en als het goed is, heb ik 200km gereden op een lading.
Ik zit op 5 minuten van deze lader in Weert momenteel en ga vanavond eens met een lege accu laden hier op weg naar huis. Kijken wat ik haal :)

Edit: zit jou wel mee he, kom ik aan is die kapot..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SSaxlYdFuwKjeQbFtUSB9I_Qj4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sz6AWEXM6eRCQlWoeFvaMPZz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Malarky op 03-05-2023 21:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco-Peters
Malarky schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:26:
[...]

Ik zit op 5 minuten van deze lader in Weert momenteel en ga vanavond eens met een lege accu laden hier op weg naar huis. Kijken wat ik haal :)

Edit: zit jou wel mee he, kom ik aan is die kapot..

[Afbeelding]
Je bent waarschijnlijk te laat aangekomen bij de laadpaal: de Lidl ging gisteravond om 21 uur dicht. Ik weet uit ervaring, dat die laadpalen echt klokslag sluitingstijd automatisch uitschakelen. Dit heb ik in Genk meegemaakt, toen ik nog snel 20 minuten de auto aan het snellaadstation opgeladen had.

Ook stopte de snellader bij Lidl Weert na 30 minuten inplaats van de 45 min welke ze op de poster aangaven: dus toen heb ik het laden opnieuw gestart, want ik wilde perse tot 85% opladen. Gaat wel aanzienlijk sneller via deze snellaadstation bij Lidl Weert.

Eerst wilde ik bij Lidl Maaseik in België gaan laden, maar dan had ik dus 1u10m nodig gehad tot 85% aangezien ik de dag ervoor bij Lidl Rijkevorsel van 15% naar 85% opgeladen had. Ook dan moet ik de lader na 1u opnieuw starten, wat ik enkel doe als er geen wachtend zijn.

Wel moet ik zeggen: die snellaadstations bij Lidl hebben een groot nadeel, dat er geen sanitaire voorzieningen zijn. Dat heeft een IKEA natuurlijk wel, alleen de vraag is. Of hoelang die nog gratis zullen zijn?

Want ik hoop er echt in zomervakantie tijdens de reis naar Vorarlberg gebruik van te kunnen maken, aangezien dat enorm zal schelen in de reiskosten. Ik zit nu dankzij de combinatie gratis laden aan snellaadstations van Lidl & laden aan de Vattenfall laadpaal, op een gemiddelde van € 0,02 per km aan stroomkosten.

De PHEV eigenaar zou dan aankomen zetten met: mijn auto verbruikt 1L/100KM _O- Gemiddeld verbruik uitrekenen met de bestaande apps zoals Spritmonitor, dat is geen doen. Ze houden geen rekening met de degradatie van je accu en ook weet ik niet altijd, hoeveel kWh ik nou precies gratis geladen heb. Soms maak ik gewoon een ruwe schatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvaa
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 01-02 17:47
Hoi,

Niet zeker of het hier bij hoort, maar vind niet echt een beter passende topic, dus probeer ik het maar.

Iemand recent ervaring met het aanvragen van een laadpas van totalenergies.be?
Ik heb deze aangevraagd en heb dan formulieren ontvangen om in te vullen welke ik per mail heb opgestuurd.
Op 13/03 kreeg ik bevestiging per mail: "Bedankt om uw aanvraagformulier correct in te vullen. Wij nemen reeds de nodige stappen om uw aanvraag zo snel mogelijk te verwerken. U ontvangt uw kaart binnen 6 à 7 werkdagen bij u thuis."
Niet dus...
Op 08/04 heb ik een 2de poging gedaan waar geen reactie meer op gekomen is.

Ik heb al 2x proberen bellen naar hun nummer (078 / 48.77.73), na doorlopen van het menu klinkt het "wij zijn momenteel niet telefonisch bereikbaar, u kan een email sturen..". Tja.

[ Voor 13% gewijzigd door kvaa op 05-05-2023 17:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
kvaa schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:53:
Hoi,

Niet zeker of het hier bij hoort, maar vind niet echt een beter passende topic, dus probeer ik het maar.

Iemand recent ervaring met het aanvragen van een laadpas van totalenergies.be?
Ik heb deze aangevraagd en heb dan formulieren ontvangen om in te vullen welke ik per mail heb opgestuurd.
...
TE laadpas is niet gratis, dus past beter hier: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvaa
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 01-02 17:47
Ok, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:41
Laden bij Lidl in Woerden en Halsteren is maximaal 30 min. Starten door lader te kiezen, aan te sluiten en te starten.

Halsteren was de laatste keer dat we er waren (december) buiten dienst.
Halsteren werkt weer, reed er gisteren, op weg naar huis, langs en ben uit nieuwsgierigheid even het terrein opgereden, was ook best druk maar gebruikelijk op een zaterdag bij die specifieke Lidl.
2 Tesla's stonden er (meer plekken zag ik zo 1 2 3 niet), een Skoda Enyaq en een andere Tesla reden rond, waarschijnlijk aan het wachten tot ze ook konden laden.
Je kan AC naast DC laden, maar niet beide DC te gelijk. Geen kaart nodig.
Aha, ik zag 1 bestuurder van de Tesla vertwijfeld kijken naar het scherm, leek of er wat loos was, maar zal dit waarschijnlijk geweest zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyberJohn
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-05 09:13
Afgelopen week naar Parijs geweest met m'n EV. Met de juiste papieren mag je gratis parkeren in heel Parijs (niet laden helaas, hoop dat dit hier dan past?). Dit kan anders voor een paar uur zo 75 euro zijn...

Hiervoor moet je eerst een afspraak maken via het loket parkeren in Parijs. Het is ook mogelijk om t schriftelijk te doen, maar hier heb ik geen ervaring mee.

De afspraak kan gemaakt worden via https://www.paris.fr/page...res-de-stationnement-2355 en dan bijna onderaan bij, vertaald; "Maak een afspraak bij de SSVP"

Na het aanmaken van een account moet je wat gegevens invullen. Tevens moet je je telefoonnummer invullen, echter kan dat alleen starten met 06. Geen zorgen, dit nummer moet je later alleen invullen bij de ticketmachine.

Zodra je in Parijs bent, reis je naar het loket voor je afspraak. Mocht je met de auto gaan; ga op tijd in verband met files en parkeren in de buurt. Heb zelf de Easypark App gebruikt voor het betaald parkeren voor 30 minuten.

Je bent alleen welkom met afspraak en bij de deur wordt naar je naam gevraagd. Vervolgens tik je je telefoonnummer in de ticketmachine en wacht je op je beurt.

Helaas is mijn Frans niet fantastisch en het Engels van de Fransen niet. Maar met de woorden Voiture Electric en je kenteken bewijs, Paspoort en adresgegevens is het binnen een paar minuten gedaan.

Nu mag je met de blauwe schijf een jaar lang overal max 6u staan in Parijs. Je krijgt hiervan een document mee, dit document hoeft niet zichtbaar in je auto te liggen. De blauwe schijf is voldoende.

In Parijs is t heel duidelijk waar je mag parkeren, de witte vakken waar Payent naast staat. Deze zijn eigenlijk overal te vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door CyberJohn op 07-05-2023 12:32 ]

Galaxy Z Fold6 | S25 Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ja klopt inderdaad: een auto kan AC laden en de andere DC. Stel mijn Nissan Leaf laadt al op met de CHAdeMO stekker, dan kan mijn laadvoortgang niet onderbroken worden door een auto welke via de CCS stekker probeert te laden. Er stond namelijk een MG ZS EV naast mij welke het probeerde, maar dat werkt niet.

Hij kon wel gewoon AC laden: alleen zelf ben ik ben mening, dat zet weinig zoden aan de dijk wanneer het beperkt is op maximaal 30 minuten. Ik ben best bereid meer tijd te besteden en AC laden i.p.v. DC, alleen dan heb ik niets eraan wanneer het laden stopt na 30min/1u.

Bij de IKEA België, zou je dus wel gewoon je auto aan de AC laadpaal kunnen aansluiten en vervolgens bij wijze van spreken de stad in lopen. Volgende week wil ik dit wellicht gaan uitproberen. Ik ben nog nooit in Hasselt geweest en de IKEA in Hasselt, is ongeveer 53km rijden.

Als je dan een beetje op tijd komt en er zijn laadpalen vrij, dan kun je gezellig een dagje Hasselt doen. En bij terugkomst is je auto wellicht al vol. Volgende week ben ik een paar daagjes alleen, perfect om dit eens uit te gaan proberen.

Ook bij de IKEA in Kaarst wil ik gaan opladen: alleen grote kans, dat de laadpaal nog stuk is. Werd een maand geleden voor het laatst stuk gemeld, dus dat blijft dan een gok. Bij de IKEA in Düsseldorf, zou van de twee DC laadpalen slechts eentje werken. Wij gaan het zien: genoeg tijd maandag om het te ontdekken, nadat ik mijn gezin op het vliegveld af zet.

De IKEA Kaarst zou handiger zijn omdat het dichterbij ligt dan IKEA Düsseldorf, maar je kunt nergens echt op afstand zien of de laadpaal al gemaakt is. Eigenlijk ben je afhankelijk van apps zoals Chargemap, maar die zijn vaak niet up to date.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYVZ6gGnjRCRufOcVnK7aQxivTA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ynMUSsb14ngZaqGzOieQDtzk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5y3kEv64jtzFyHEunIYBbNJcIL8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WuqEnvslK9cTNiFDjOF0gfzS.jpg?f=fotoalbum_tile

Een laadpaal werkt dus bij de IKEA in Kaarst, nu alleen wachten tot die Volkswagen zijn ID3 verplaatst. Want die is al tot 90% opgeladen, dus dan zou ik mijn auto kunnen aansluiten.

Auto is ingeplugd en laden gaat met 16kw totaal, dus vergelijkbaar met Lidl België. Alleen deze laadpalen van IKEA hebben geen tijdsbeperking. Ik hoop dat ik in juli, hier nog gebruik kan maken op vakantie. Kost wel extra tijd natuurlijk, maar scheelt in de reiskosten enorm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLAiaMk6bBbYqJX1mjBaaoogXSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eacIiAJ2jcq648oFn6BHsUap.jpg?f=fotoalbum_large

De laadpaal bij IKEA die deed in mijn geval tot maximaal 85% opladen: daarna stopte het laden. Maar niet iedereen heeft deze snellader even hard nodig. Een zakelijke rijder in electrische Mercedes, die had nog 80% en wilde proberen te snelladen.

Toen ik net mijn vegetarische hotdog op had, liep ik richting mij auto en op dat moment kreeg ik een notificatie dat het laden gestopt was. Dus ik loop naar de laadpaal en zeg tegen die meneer, dat hij net mijn laadvoortgang onderbroken had.

Dit blijft dus echt een probleem bij gratis snelladers..... als je wel de winkel naar binnen gaat, kan het voorkomen dat iemand je laadvoortgang onderbreekt.

[ Voor 48% gewijzigd door Marco-Peters op 08-05-2023 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ik ben weer in Maasmechelen om op te laden: ben hier aangekomen met 11% batterij en wacht al 45 minuten, tot een laadpaal vrij komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pkccNDWK-q5zc22JM3z3023ywQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjx4Gh9LqnYlAtuxS4UmJheu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T65HRsS36e8hSb_jdzwWWrp6jz4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1ZXwD4WYNrTwR1PIs1TGFtG.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar wat zie ik gebeuren terwijl ik sta te wachten? Een medewerker van Lidl komt uit het magazijn, naar de PHEV lopen rennen en ik denk: eindelijk mijn beurt. Alleen inplaats dat ze haar auto verplaatst, start ze het AC laden weer. Want dat houdt natuurlijk automatisch op na 1 uur.

Nu ben ik niet roomser dan de paus en ik doe dat ook, alleen dan hou ik wel rekening ermee of er geen andere EV staat te wachten om te laden. De eigenaar van de MG die heb ik ookal gezien.... om 15:22 kwam ik aan hier, dus die auto stond er al.

Bij de IKEA in Kaarst heb ik dus minder lang gewacht, omdat je daar geen medewerkers hebt die aan de laadpaal kleven.... als die Lidl medewerker haar auto verplaatst had. Dan zou ik nu al hebben kunnen laden, want de mevrouw met de MG heeft waarschijnlijk ook gewoon het laden opnieuw gestart.

Als het niet aan het regen was, had ik allang gekeken hoelang ze nog heeft. Want na 1 uur stopt het automatisch. Maar dit zijn dus wel de nadelen van gratis opladen en iets om rekening mee te houden. Alleen ik vindt het ook niet netjes om iemands laadvoortgang te onderbreken of te stoppen, zou ik zelf ook niet blij van worden. Zodoende wacht ik op mijn beurt en dat is nu dus al bijna 1 uur wachten _O-

Vandaag ook bij de Designer Outlet Roermond geweest: de Tesla Destination Chargers zijn alleen voor Tesla's helaas en het zijn er veel te weinig.

[ Voor 8% gewijzigd door Marco-Peters op 10-05-2023 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:41
Onderstaande berichten toch maar even hier quote'n want gratis laden.
Als ze zelf posten dan haal ik het weer weg.
Peter-036 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:54:
Voor wat het waard is, ik heb gisteren nog 'gratis' geladen bij LIDL (50kW-lader) in Emmen.
Als ik toch in het centrum wat boodschapjes te doen heb, is dat, zolang het nog duurt, een goede parkeer/laadplek.
yannienl schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:00:
[...]

En ik bij Lidl in Julianadorp, alleen is dat jammer genoeg 11kw en je mag daar maar 30 minuten laden.
Opmerking op hierboven, ja jammer dat het maar 11 kW is, maar goed, gratis is gratis, toch weer een km of 50 gratis erbij haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ik haal bij de Belgische Lidl telkens 18kw en rond de 90% is het nog maar 10kw, dus verder vol laden loont zich niet. Nu doe ik ook sporadisch een klein boodschapje, of zoals eergisteren. Toen heb ik meer dan € 60 uitgegeven, omdat ik een speelkeukentje bij Lidl België gekocht heb.

Gisteren toen ik er achter kwam dat de Destination Chargers van de Designer Outlet Roermond, enkel voor Tesla's open gesteld waren. Heb ik besloten via Maaseik naar Heerlen te rijden, waarbij ik in 50min ongeveer weer naar 90% opgeladen had. Bij de Lidl in Maaseik dus geen klevende PHEV van de supermarkt manager/teamleiderster.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sr31MWCNamita4jqc_7uk7sAhc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxIWn3k3ihvb1W5zZAUDjl4n.jpg?f=fotoalbum_large

En nu neem ik de proef op de som door bij IKEA Hasselt gratis op te laden: hier geen tijdsbeperking, of andere EV automobilisten die je laad voortgang gewoon onderbreken. Want de laadkabel zit vergrendeld, door de auto. Om het laden te stoppen, moet eerst de laadkabel ontkoppeld worden bij de auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Tj0Xrq9o36SwFY97O0ixlXWb8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gTqbwCYmSYZ6E9AJxQDTB6iB.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas is de laadsnelheid slechts 3kw en dus laadt je theoretisch slechts 3kWh per uur. Maar in de tussentijd ben ik Hasselt een beetje aan het ontdekken, daar ben ik vanuit de IKEA in 30 min naartoe gelopen. Nu laadt de auto alweer 2 uur en ik ben bij 50% begonnen en nu is het 63% en ik hoop, dat als wellicht de andere auto van de laadpaal afgekoppeld is? Dat ik dan wel met 6kw kan laden? Alleen dat kan ik niet vanaf een afstand zien, behalve tot hoe ver de auto opgeladen is.

Die IKEA's in België, zijn dus interessant voor als je een stad gaat bezoeken. De auto mag daar gewoon de hele dag, of in iedere geval 5 uur aan de laadpaal aangesloten blijven. Weet alleen niet of ik ook echt 5 uur ga laden, want ik ben rond 15 uur begonnen.

De E-Step schijnt trouwens toegestaan te zijn in België, want ik zie ze hier in Hasselt overal rondrijden. En zonder kentekenplaatje zoals in Duitsland. Dus met een E-Step zou je in no time, vanuit zo'n IKEA in het stadscentrum zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SegCyfKFRN0ZcMd8Wybg9_nbgBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mFsTT4CO28gCcSY2afLcpHcb.jpg?f=fotoalbum_large

Parkeren van EV's is schijnbaar gratis in Hasselt, tijdens het opladen.

[ Voor 12% gewijzigd door Marco-Peters op 11-05-2023 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Gisteravond moest ik mijn gezin afhalen van Düsseldorf Luchthaven: dus reed ik weer naar IKEA Kaarst, welke praktische op de route ligt zonder een grote omweg hoeven te rijden. Deze keer had ik echter minder geluk, want een Tesla zat te kleven aan de laadpaal. En toen hij eindelijk kwam, moest hij ook nog uitgebreid zitten zoenen met zijn vriendin/vrouw :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99N9WicPFIgC7hJpGkb2fON1bDI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7wDejZECPfEsda0I1ulTrOh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avMr_9odP1RKSUZi7b4HlK6TQUI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pAbVrw17PBYee3mJyNhCa82r.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb uiteindelijk 50 min gewacht en nog overlegd, of ik niet naar Lidl of Kaufland zou rijden. Maar zoals wij in Limburg zeggen, het is een kwestie van geduld. Zodoende heb ik nog ruim een uur aan 16kw kunnen laden ( tot 66% ), wat toch nog ongeveer 17kwh opleverde. Mijn batterij zat op 15% dus had wel echt de snellader nodig..... Nissan Leaf haalt AC max 6.6kw.

Ongeveer 5 minuten na sluitingstijd ging de snellader ook uit: ik had de stiekeme hoop, dat deze nog wat langer aan bleef. Omdat IKEA Kaarst normaalgesproken op vrijdag tot 22 uur open is, echter dat is tijdelijk tot 21 uur. Zal wel met personeelstekorten ofzo te maken hebben? Hoe dan ook, dat die tweede snellader niet gemaakt wordt: is echt enorm nadelig.

Kwam gisteren ook thuis aan met 12% batterij, dus heb de auto direct aan de publieke laadpaal gehangen. Maar het moraal van het verhaal is, dat je niet te laat aan moet komen. Ik kwam bewust rond 19:15 aan, omdat ik dan nog genoeg speling had in de tijd. Voor het geval ik lang moest wachten.... de 1e keer was het namelijk minder dan 15 minuten.

Al was de AC aansluiting rond 19:15 tot 21:05 bezet door een Kia/Hyundai Kona, die had ook al aardig wat geladen. Wanneer die ook niet stond te kleven, dan had ik gewoon al het laden kunnen starten. Want de Tesla was ja al vol.... dus dan had ik met de CHAdeMO gewoon al kunnen starten. Dat is wel echt het voordeel van een aansluiting hebben, die het overgrote deel van de EV's niet heeft.

Ik hoef niet op die CCS kabel te wachten, maar wel op een vrije laadplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlayerGoods
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-05 20:59
Graag alleen inhoudelijk reageren

[ Voor 92% gewijzigd door Standeman op 15-05-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
ErikBro schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:10:
[...]

Ben je in staat om dit verhaal face-to-face aan de manager van de lokale Lidl-vestiging te vertellen zonder dat je daarbij enige géne voelt? Kan het me niet voorstellen.

Het is zíjn parkeerplaats, met een bord waarop zíjn voorwaarden duidelijk worden meegedeeld.
Je staat feitelijk een Lidl-klant in de weg en ontneemt de Lidl een mogelijkheid om haar klanten te bedienen op een manier zoals zij dat wil.

Ik vind het fascinerend om te zien hoe moraliteit in dit topic verschuift op het moment dat er gratis getankt kan worden. Ook bij mezelf overigens.
Oh de Lidl Manager/Teamleider misbruikt het gratis opladen net zo goed: daar was ik getuige van in Maasmechelen, dat de teamleider of manager? Ik weet niet precies wat haar functie was, maar ze kwam uit het magazijn naar PHEV gerend.

Ik werk zelf ook in een winkel en wij mogen bijvoorbeeld niet eens voor de winkel parkeren, dat is uitsluitend voor klanten bedoeld. Waarschijnlijk is het bij Lidl ook niet de bedoeling, dat medewerkers hun auto aan de gratis laadpaal zetten tijdens hun werktijden.

Weet je: als je rekening houdt met ander EV automobilisten en je auto gewoon verplaatst, wanneer iemand anders die snellader nodig heeft? Dan is er geen vuiltje aan de lucht. Het zijn juist de laadpaalklevers, die het verpesten voor de rest. Stja en een van de redenen dat het in Duitsland niet meer is, heeft eigenlijk voornamelijk met de gestegen energieprijzen te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09:02
Gratis laden in Weert bij de Lidl vanaf vandaag niet meer mogelijk Prijs AC 0,50 DC 0,56.
Jammer, een jaar gebruik van kunnen maken, woon er 700 meter vandaan en kocht er wel mijn boodschappen.

PieterH

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-11-2024

DS7

Pieter Hermens schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:43:
Gratis laden in Weert bij de Lidl vanaf vandaag niet meer mogelijk Prijs AC 0,50 DC 0,56.
Jammer, een jaar gebruik van kunnen maken, woon er 700 meter vandaan en kocht er wel mijn boodschappen.
En dat noemt men dan goedkoop laden… Ik snap best dat men ermee is gestopt om het gratis te maken. De laatste paar keren dat ik bij de Lidl heb geladen was het ook steevast dat mensen als je met je boodschappen terugkwam meteen begonnen te zeiken dat je op moest rotten voor hen (die kennelijk alleen voor het laden kwamen).

Maar wat zullen ze betalen? 20ct? Voor klanten lijkt mij kostprijs toch wel een meer normale benadering.

Vergelijkbaar met Italië waar hotels steevast 80ct vragen om te laden, met inkoop 40ct. Terwijl je in het dorp zelf aan de publieke snellader 50-67ct betaalt. Vind ik een beetje vreemd als je al 150-200 euro per nacht betaalt, dat ze dan niet gewoon tegen inkoop leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Bij Lidl Duitsland is het € 0,29 voor AC en dat vind ik persoonlijk heel redelijk: maar als het € 0,50 is, dan zal ik daar echt nooit gebruik van gaan maken. Persoonlijk verwacht ik dat IKEA als laatste het gratis laden af zal schaffen, al ben ik bang dat dit waarschijnlijk nog dit jaar gaat gebeuren?

Maar als ze dan redelijke tarieven gaan hanteren, dan zou ik alsnog overwegen om daar te laden. Ook omdat ik CHAdeMO nodig heb en die staan bij IKEA's, want ik denk niet dat ze die snellaadstations dan gaan vervangen door nieuwe exemplaren.

Bij hotels en parkeergarages is het altijd goed zoeken: maar dat voordeeltje, wordt dan mede mogelijk gemaakt door de ICE automobilisten. Die moeten hetzelfde parkeertarief betalen, alleen krijgen geen 5 liter benzine cadeau van de parkeergarage. Het zijn toch de nodige kWh's die je bij kunt laden, al is het maar aan 1.5kw zoals laatste bij IKEA Hasselt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

Marco-Peters schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:42:
Bij Lidl Duitsland is het € 0,29 voor AC en dat vind ik persoonlijk heel redelijk: maar als het € 0,50 is, dan zal ik daar echt nooit gebruik van gaan maken.
Wie wel? Ik snap dus ook niet het idee erachter. Die laders waren om klanten te trekken. Voor mij is Maarheeze dichterbij, maar ik reed graag door naar Weert om ook te kunnen laden.

Nu ben je prijstechnisch gelijk aan andere aanbieders met een trage DC. En AC is alleen maar interessant voor als je in de buurt woont en niet ter plekke kan laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 18:34
Pieter Hermens schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:43:
Gratis laden bij de Lidl in Beilen(Dr) is helaas ook verleden tijd. Bovenstaande tarieven lijken algemeen voor de Lidl laadpalen. Jammer dat de tarieven niet erg concurrerend zijn.
Trouwens ook met 3 verschillende laadpassen kreeg ik de laadpaal niet aan de gang.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
DS7 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:33:
[...]
Nu ben je prijstechnisch gelijk aan andere aanbieders met een trage DC. En AC is alleen maar interessant voor als je in de buurt woont en niet ter plekke kan laden.
Naja als de Lidl in de buurt ligt van andere winkels: zoals DM bijvoorbeeld en je kunt de volle 11kw of 22kw halen met AC? Dan kun je een halfvolle accu van bijvoorbeeld een Nissan Leaf, met een netto 37kwh accu. Toch binnen een paar uurtjes weer vol laden.

Jammer dat Lidl Nederland dan met zulke onaantrekkelijke tarieven aankomt zetten: als ze een voorbeeld aan Lidl Duitsland zouden nemen, dan zou AC laden dus veel goedkoper zijn. Het is in Duitsland nog steeds goedkoper om aan € 0,48 DC bij de Duitse Lidl te laden, dan een gewone snellader.

Daarom kwam ik gisteren ook een Duitse student tegen, welke zijn BMW i3 met nog maar 100km actieradius daar volledig vol laadt aan de snellader. Maar misschien moet Lidl Nederland en ook Lidl België, nog simpelweg die koppeling in de Lidl Plus uitrollen? Want zonder Lidl Plus App betaal je bij de Duitse Lidl ook veel meer.

Zal trouwens nog wel even duren, eer al die snelladers omgezet zijn naar betaald laden. In Nederland zou het eigenlijk op 1 januari einde verhaal geweest zijn? Toch kon het gratis laden tot voor kort nog, aangezien ik zelf ook nog ik Weert gratis snel geladen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

Geldrop ligt er ook uit. Dus ik denk dat het nu landelijk gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Wat betreft België: buiten dat ene bericht op Twitter, heb ik nog geen concrete signalen gehad: ik vind het wel heel makkelijk, om aan de hand van een fotootje er vanuit te gaan dat het gratis laden bij heel Lidl België stopt. Die hele e-mobiliteit functie, werkt vooralsnog enkel in de Duitse Lidl Plus App.

Ik vraag mij ook af: moet een mannetje die honderd snellaadstations handmatig omzetten naar betaald laden? Ze moeten immers ook opnieuw bestickerd worden, of gaat dat met een druk op de knop? Naja zolang het gratis laden nog kan, zal ik daar ook van profiteren.

Sinds ik EV rij heb ik nog nooit zo goedkoop gereden wat betreft de brandstof: in een maand tijd heb 2444km's gereden, welke ik zeker weten niet gereden had wanneer ik € 0,08 per km aan benzine had moeten betalen. Voor die 2444km zit ik gemiddeld op € 0,021 per km omdat ik zowel betaald en gratis doe opladen, daar vind ik een balans tussen.

Ik ben 1x met 11% batterij aangekomen bij zo'n gratis snellader van Lidl: puur omdat mijn ex-buurman mee wilde en op 2/3 van de rit naar Maasmechelen, aangaf dat hij een medische probleem aan zijn lies ofzo had? Dus ik mocht rechtsomkeer. En daarna weer richting België gereden.....

Toen heb ik wel tot 90% opgeladen en totaal een uur gewacht, vanwege de klevende PHEV van de Lidl Manager/Teamleider. Ben benieuwd of dat vandaag ook het geval is, want wellicht rijden wij naar de Outlet in Maasmechelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:22
Zolang het kan laden wij bij Lidl in Nederland. We kopen netjes een paar boodschappen tijdens het laden en om deze reden voel ik mij niet bezwaard om de 30 minuten vol te maken. Als er tijdens het laden een andere klant komt, maken we plaats als de auto reeds aardig vol geladen is.

Als iedereen dit zou doen, dan zou de Lidl dit blijven aanbieden denk ik. Gelukkig daalt de stroomprijs, daarmee wordt laden wel weer betaalbaarder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Meestermaas schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:48:
Als iedereen dit zou doen, dan zou de Lidl dit blijven aanbieden denk ik. Gelukkig daalt de stroomprijs, daarmee wordt laden wel weer betaalbaarder
Ze stoppen er voornamelijk mee vanwege de gestegen energieprijzen: het kost zo'n concern als Lidl alleen tijd, om het ook daadwerkelijk om te zetten naar betaald. Maar ik ben het met je eens: blijven kleven aan die snellaadstations, terwijl er andere op wachten is erg asociaal. Wat ik echter ook gemerkt heb zowel bij IKEA en Lidl: (zakelijke) EV rijders die komen dan aanzetten met een batterij percentage van 80% en willen dan de snellader gebruiken, terwijl ze A niet hoeven op te laden en B dan zouden ze beter de AC stekker kunnen gebruiken.

Sorry dat ik het ze: maar dit is ook een probleem hoor, de oplader willen gebruiken terwijl je batterij nog 80% vol is. Dat het slecht is voor het batterijpakket interesseert een zakelijke rijder in de regel niet, hoofdzaak gratis stroom omdat ze dan geld terugkrijgen van hun werkgever. Dat vertelde mij een zakelijke EV rijder in een MG welke ik bij Weert tegen kwam. Hij had die hele snellader geeneens nodig, daarom was het voor hem ook geen probleem dat ik een 2e sessie begon.

Leuke conversaties kun je trouwens hebben bij die snelladers: maar ook veel onwetende EV bestuurders kom je er tegen, dus die probeer ik dan het een en ander bij te brengen. Met de hoop dat ze de volgende keer niet met met 80% de lader gaan bezetten.... wetend dat die helemaal niet goed is voor de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

Ik heb inderdaad meermaals gezien dat er mensen zijn die tot 100% gaan laden bij de Lidl. Niet heel prima voor je accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
DS7 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:07:
Ik heb inderdaad meermaals gezien dat er mensen zijn die tot 100% gaan laden bij de Lidl. Niet heel prima voor je accu.
Zojuist heb ik gewoon een laadsessie geëindigd van een Renault Megane EV: die zat al op 94% en ik ga echt niet wachten, tot die eigenaar terug is. Dat is dus het voordeel van een andere laadstekker nodig te hebben, dan de meeste nieuwe EV's hebben.

Anders had ik op de CCS stekker moeten wachten: nu heb ik simpelweg de laadsessie van die Renault Megane gestopt, zodat ik de laadsessie via de CHAdeMO kan beginnen. Dat tot 100% vol willen laden via een ( gratis ) snellader is simpelweg te belachelijk voor woorden.

Ik koop trouwens wel degelijk producten bij Lidl België: namelijk Belgische wafels _O-

Nadeel van CHAdeMO is ook direct, dat iedereen die gebruik maakt van CCS mijn laadsessie heel eenvoudig kan stoppen. Want net kwam er een Audi EV bestuurder aan, die dacht dat twee EV's gelijktijdig konden snelladen.

Toen heb ik meneer voorgesteld, om de AC kabel te gebruiken. Maar daar zou ie slechts 2kw mee halen, terwijl volgens mij daarmee met maximaal 22kw geladen kan worden? Dus met de Nissan Leaf zou ik dan 6kw halen, alleen dat gaat mij te langzaam in die korte tijd dat ik heb.

Mijn vrouw is nu met mijn schoonouders in de outlet in Maasmechelen en ik even bij de Lidl opladen en Belgische wafels kopen: dan ben ik dus klant en heb ik net zoveel recht op die lader, als de meneer in de Audi.

Hij heeft de batterij ook helemaal niet leeg, heb ik hem net even snel gevraagd. Dus die komen hier gewoon met een accu die nog vol genoeg is: en wat ik doe is dan zogenaamd niet de bedoeling. Een klant is een klant, of je nou een broodje koopt of een hele boodschappen kar vol.

[ Voor 42% gewijzigd door Marco-Peters op 17-05-2023 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestermaas
Nou tot 100% opladen en dan meteen een stuk rijden kan geen kwaad, maar efficiënt is het niet. Een ander zijn laadsessie stoppen vind ik nog wel moeilijk, dat zou ik niet zo snel doen.

Leuke gesprekken heb ik zeker en het valt mij op dat er maar heel weinig mensen willen laden (in Goor dan). Het boeit ze niet veel en ze vinden de lader langzaam. Echt heel effectief is deze lader dus ook niet om extra klanten te trekken lijkt het.

Voor onze Ioniq 38kw is de lader perfect, maar dat is meer omdat de auto hier beperkt in is. Als ik een nieuwere auto zou hebben die veel sneller laadt dan zou ik denk ik ook voor gemak gaan en betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Naja ik had net toch een beetje een ongemakkelijke discussie met de Belgische meneer in de Audi: wat ik deed was niet de bedoeling. Nouja ik ben hoe dan ook klant, want heb gewoon gewinkeld.

Maar ik blijf bij de auto, omdat anders mijn laadsessie natuurlijk onderbroken wordt. Die belgische meneer gaf aan, dat hij enkel tijdens het boodschappen deed laden en daarna weer weg ging. Alleen dat zet ik geen zoden aan de dijk.....

Ik durf te wedden dat meneer zijn accu zelfs nog bijna vol is: dan hoef je ja ook geen gebruik te maken van de lader. Nu sta ik ook letterlijk op de wacht, zodat hij niet mijn laadsessie onderbreekt. Is trouwens de 1e keer dat ik dit mee maak _O-

Tot 85% of 90% doe ik zelf meestal laden: want rond de 85% wordt het laden langzamer en tot 90% is nog te doen, mits er geen wachtend zijn. Nu heh ik vooral het ongemakkelijke gevoel, dat meneer van de Audi dadelijk weer terug komt :X

Hij staat aangesloten op de CCS, maar krijgt geen stroom omdat ik nog ben het laden met de CHAdeMO. Wat meneer overduidelijk niet erg plezant vond....

[ Voor 22% gewijzigd door Marco-Peters op 17-05-2023 11:12 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Marco-Peters schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:03:
Naja ik had net toch een beetje een ongemakkelijke discussie met de Belgische meneer in de Audi: wat ik deed was niet de bedoeling. Nouja ik ben hoe dan ook klant, want heb gewoon gewinkeld.

Maar ik blijf bij de auto, omdat anders mijn laadsessie natuurlijk onderbroken wordt. Die belgische meneer gaf aan, dat hij enkel tijdens het boodschappen deed laden en daarna weer weg ging. Alleen dat zet ik geen zoden aan de dijk.....

Ik durf te wedden dat meneer zijn accu zelfs nog bijna vol is: dan hoef je ja ook geen gebruik te maken van de lader. Nu sta ik ook letterlijk op de wacht, zodat hij niet mijn laadsessie onderbreekt. Is trouwens de 1e keer dat ik dit mee maak _O-
Maar dit is toch volledig in je eigen straatje geredeneerd? Jij bent een fanatiekeling die uren wacht op een gratis plekje bij de gratis lader, maar iemand die boodschappen komt doen en met een willekeurige SoC wil laden, wordt door een willekeurige voorbijganger aangesproken dat "dat niet de bedoeling is". Wat heb jij te maken met de SoC van een andere EV, en hoever die wil laden?

Komt op mij erg kinderachtig over, een beetje "holier than thou".

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Nouja ik vroeg dat, omdat ik dan kan inschatten of hij die snellader daadwerkelijk nodig hebt. Ik heb daar niets mee te maken: maar ik heb als klant van Lidl België net zo goed recht op een uur gratis laden, als meneer in de Audi.

Maar als iemand een lage soc heeft, dan ben ik wellicht bereid mijn laadsessie eerder te beëindigen. Ik ga echter niet mijn laadsessie beëindigen, voor een EV met bijna volle batterij. Dan wacht meneer maar mooi op zijn beurt, moet ik ook doen.

Hij kon trouwens gewoon met de AC laden, alleen dat wilde meneer dan weer niet. Dus het was niet zo dat er geen lader vrij was.

[ Voor 11% gewijzigd door Marco-Peters op 17-05-2023 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Marco-Peters schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:02:
[...]

Sorry dat ik het ze: maar dit is ook een probleem hoor, de oplader willen gebruiken terwijl je batterij nog 80% vol is. Dat het slecht is voor het batterijpakket interesseert een zakelijke rijder in de regel niet, hoofdzaak gratis stroom omdat ze dan geld terugkrijgen van hun werkgever. Dat vertelde mij een zakelijke EV rijder in een MG welke ik bij Weert tegen kwam. Hij had die hele snellader geeneens nodig, daarom was het voor hem ook geen probleem dat ik een 2e sessie begon.
Denk dat je in de zeik genomen bent door die MG rijder om het maar eens plat te zeggen. Ik ben ook een zakelijke rijder maar welk geld zou ik dan terug moeten krijgen van mijn werkgever?
Als ik thuis zou kunnen laden op de eigen aansluiting zal ik inderdaad geld terug krijgen. Als ik onderweg ben tijdens vakantie en het laden zelf betaal omdat de zakelijke pas/druppel niet werkt dan kan ik die opvoeren als prive kosten zakelijke lease auto.
Als ik echter gratis ga laden bij de Lidl of waar dan ook omdat het toevallig aangeboden wordt dan kan ik daar helemaal niks mee richting mijn werkgever.

Ook zie ik weinig tot geen probleem in het willen opladen boven de 80% en misschien wel tot 100% aan toe. Het is ook niet aan een ander om daar wat van te vinden al was het maar omdat die ander geen flauw idee heeft van de rest van mijn plannen die dag en hoeveel kilometers er die dag nog afgelegd gaan worden.
Wat dat betreft redeneer je inderdaad nogal in je eigen straatje en het afbreken van andermans laadsessie heb ik ook wel een mening over maar zal ik netjes voor me houden.
Beetje jammer ook dat het uberhaupt mogelijk is, accepteer dan iedere druppel/pas tegen nul kosten en zorg er voor dat het laden alleen gestopt kan worden met dezelfde druppel/pas als waar het mee gestart is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

Natuurlijk mag iedereen het zelf weten of die tot 100% gaat laden. Maar de snellader bezet houden daarvoor is op zijn zachtst gezegd niet heel erg sociaal.

Maar wat ik echt heb gemerkt is dat nu de stroomprijzen zo omhoog zijn geschoten dat er echt mensen daar zijn die puur komen voor het laden en dan ook regels erbij gaan verzinnen. Zoals: je mag alleen laden zo lang als je in de winkel bent (geen idee waar dat staat). Of: je mag maximaal een half uur laden (nope: 45 minuten).

En eigenlijk toch altijd meteen op hoge toon. Niet gewoon netjes vragen, maar eisen. En als je dan niet doet wat ze zeggen ben jij asociaal. Dat werkt bij mij echt heel slecht.

Alleen al om die reden vind ik het eigenlijk prima dat het niet meer gratis kan. Alleen zijn ze nu de andere kant op doorgeschoten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
ninjazx9r98 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:54:
[...]
Beetje jammer ook dat het uberhaupt mogelijk is, accepteer dan iedere druppel/pas tegen nul kosten en zorg er voor dat het laden alleen gestopt kan worden met dezelfde druppel/pas als waar het mee gestart is.
Doen andere ook bij mij: dus ik voel mij totaal niet schuldig, als ik de sessie van een EV stop welke al bijna tot 100% is opgeladen. Daar zijn die snellaadstations helemaal niet voor bedoeld, dan moet je lekker de AC inpluggen of gewoon niet laden. Weet je maar ik zal geen laadsessie onder de 90% van iemand gaan stoppen.

Ik wacht letterlijk en figuurlijk normaalgesproken dat de andere EV klaar is met laden: die Audi bestuurder, die had daar eigenlijk geen zin in. Maar dan moet je niet naar een gratis snellader gaan rijden, want dan is het gewoon een kwestie van op je beurt wachten.

Overigens zou ik er ook geen probleem mee hebben, als iemand mijn laadsessie beëindigd wanneer ik al tot bijna 80% of 90% ben opgeladen. Dat vindt ik dan helemaal prima, want tot 100% opladen daar zijn snelladers niet voor bedoeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBZrmppw8qjPHaR6fl2r3oaXIQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ykGqDNQFsCpkLnatIDhdKgyr.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens ben ik zo netjes geweest en heb de laadsessie voor de Audi meneer gestart, nadat ik klaar was met laden: alleen ik vraag mij serieus af, toont Audi niet hoeveel die % accu is? Of is meneer daadwerkelijk met een lege batterij aangekomen? Zoja dan had hij mij dat rustig mogen vertellen, want ik probeer daar juist wel rekening mee te houden. Want hij vertelde mij, dat zijn accu niet leeg was.....

Dan had ik tot 80% opgeladen i.p.v. 90% en en deze keer kwam ik aan met 41% SoC, dus ik hoefde deze keer helemaal niet zolang te laden. Niet eens het volledige uur had ik nodig.
DS7 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:02:
Maar wat ik echt heb gemerkt is dat nu de stroomprijzen zo omhoog zijn geschoten dat er echt mensen daar zijn die puur komen voor het laden en dan ook regels erbij gaan verzinnen. Zoals: je mag alleen laden zo lang als je in de winkel bent (geen idee waar dat staat). Of: je mag maximaal een half uur laden (nope: 45 minuten).

En eigenlijk toch altijd meteen op hoge toon. Niet gewoon netjes vragen, maar eisen. En als je dan niet doet wat ze zeggen ben jij asociaal. Dat werkt bij mij echt heel slecht.

Alleen al om die reden vind ik het eigenlijk prima dat het niet meer gratis kan. Alleen zijn ze nu de andere kant op doorgeschoten. ;)
Ja dat is precies wat ik dus mee maakte: dit zei die Belgische meneer ook inderdaad dus. Ik heb hem simpelweg verteld, dat je een uur gratis mag laden en daarna stopt het automatisch.

Voor de rest sluit ik mij bij jou aan: wanneer ik meer tijd heb, dan ga ik denk ik liever in Duitsland aan de AC lader bij Lidl voor € 0,29 per kWh. Is tevens dichterbij huis. Maar bij de Duitse IKEA heb ik niet zoiets meegemaakt.

PS als ik daadwerkelijk een halfuur in de Lidl was geweest, dan had de Belgische Audi meneer wel mijn laadsessie gestopt. Na een paar minuten hebben ze wel uitgedokterd, hoe ze de CCS lader aan de gang krijgen. Dan moet je simpelweg mijn CHAdeMO laadsessie stoppen..... wat ik prima vindt, als ik al rond de 80% zit.
ninjazx9r98 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:54:
[...]

Denk dat je in de zeik genomen bent door die MG rijder om het maar eens plat te zeggen. Ik ben ook een zakelijke rijder maar welk geld zou ik dan terug moeten krijgen van mijn werkgever?
Hij vertelde dat hij een mobiliteitsbudget van zijn werkgever kreeg en al die kWh's die hij gratis doet laden, hoeft hij niet in rekening bij zijn werkgever te brengen? Vraag mij niet hoe of wat, want ik ben daar niet in thuis.

Hoe dan ook: hij was zo netjes en eerlijk toe te geven, dat hij niet perse de snellader nodig had en ook met AC kon laden. Aangezien de accu nog ver vol was. Dus ik heb een leuk gesprek met hem gehad :)

PS ik moet de OP hoognodig gaan aanpassen, want het is overduidelijk dat laden bij Lidl Nederland niet meer gratis is.

[ Voor 36% gewijzigd door Marco-Peters op 17-05-2023 12:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Nu online
Marco-Peters schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:20:
[...]

Doen andere ook bij mij: dus ik voel mij totaal niet schuldig, als ik de sessie van een EV stop welke al bijna tot 100% is opgeladen. Daar zijn die snellaadstations helemaal niet voor bedoeld, dan moet je lekker de AC inpluggen of gewoon niet laden. Weet je maar ik zal geen laadsessie onder de 90% van iemand gaan stoppen.
Ongeacht wie het doet is het wat mij betreft asociaal om de sessie van een ander te verbreken.
Het is niet jouw laadpaal, jij bent niet de aanbieder van de laadservice, het is niet jouw auto enz.
Degene die ik betrap op het verbreken van mijn laadsessie heeft toch wel een serieus probleem met mij.

Hoe kom je er overigens bij dat snellaadstations daar niet voor bedoeld zijn? Het staat nergens aangegeven, staat niet in de handleiding, de toevoer wordt geknepen om het mogelijk te maken en de sessie wordt niet automatisch afgebroken boven een X percentage onder de 100%
Zeg dan gewoon dat het jouw mening is dat ze daar niet voor bedoeld zijn, dat is tenminste eerlijk.
Overigens zou ik er ook geen probleem mee hebben, als iemand mijn laadsessie beëindigd wanneer ik al tot bijna 80% of 90% ben opgeladen. Dat vindt ik dan helemaal prima, want tot 100% opladen daar zijn snelladers niet voor bedoeld.
Nogmaals, dat is slechts jouw mening dat ze daar niet voor zijn. De aanbieder maakt het gewoon mogelijk en uiteindelijk heb ik als bestuurder alleen te maken met de aanbieder en met mijn auto en niet met anderen die van mening zijn dat je met percentage X iets mag maar vanaf percentage Y iets niet meer zou mogen.
Overigens ben ik zo netjes geweest en heb de laadsessie voor de Audi meneer gestart, nadat ik klaar was met laden: alleen ik vraag mij serieus af, toont Audi niet hoeveel die % accu is? Of is meneer daadwerkelijk met een lege batterij aangekomen? Zoja dan had hij mij dat rustig mogen vertellen, want ik probeer daar juist wel rekening mee te houden. Want hij vertelde mij, dat zijn accu niet leeg was.....

Dan had ik tot 80% opgeladen i.p.v. 90% en en deze keer kwam ik aan met 41% SoC, dus ik hoefde deze keer helemaal niet zolang te laden. Niet eens het volledige uur had ik nodig.
Die meneer is jou helemaal geen verantwoording verschuldigd. Wat nu als ik van mening ben dat jij helemaal niet hoeft te laden met 41% maar dat gratis laden alleen is voor noodgevallen van 10% en minder? Een ieder die boven de 10% zit kan elders betaald laden?
Dat is ook een beetje het probleem dat ik met deze discussie heb, er is een aanbieder van gratis laden voor X minuten en dat is ook meteen de enige voorwaarde. Vervolgens zijn er anderen die allerlei percentages en regeltjes gaan verzinnen die dan 'toevallig' in hun straatje passen terwijl ze nul komma nul te maken hebben met de aanbieder van die gratis dienst. Als de paal bezet is dan is hij bezet en kun je niet laden, niets meer niets minder. Moet je toch laden omdat je anders niet thuis of op je bestemming kunt komen, kies een andere aanbieder ergens in die buurt maar daar gaat het natuurlijk niet om, uiteindelijk gaat het om gratis laden en het mis lopen van een voordeeltje ;)
Hij vertelde dat hij een mobiliteitsbudget van zijn werkgever kreeg en al die kWh's die hij gratis doet laden, hoeft hij niet in rekening bij zijn werkgever te brengen? Vraag mij niet hoe of wat, want ik ben daar niet in thuis.
Dan is het dus geen zakelijke rijder maar heeft hij een prive auto waarbij hij de gemaakte zakelijke kilometers kan declareren. Zit nog een heel verhaal aan vast en er zijn meerdere vormen maar in de basis is het een prive auto en dus niet zakelijk.
Is overigens wel een overeenkomst tussen jou en die rijder, beide proberen jullie er een prive voordeeltje uit te slepen ;)
Mijn vrouw heeft een reiskostenvergoeding, haar noemen we ook geen zakelijke rijder ;)

@DS7 Laden tot 100% bij een snellader lijkt me een zeldzaamheid en duurt in verhouding tot de rest een eeuwigheid. Waar het me om gaat is meer dat wat jij ook aangeeft, mensen zijn op zoek naar een voordeeltje en verzinnen dan eigen regels bovenop de regels van de aanbieders die over het algemeen niet verder zullen gaan dan je moet een klant zijn en het is max zoveel minuten. Kans is ook aanwezig dat het aantal minuten niet voldoende is om tot die 100% te komen.
Heb het hier bij de Lidl in Almere Buiten (in de hoek tussen A6 /A27 ) ook vaak zat gezien dat men alleen komt om gratis te laden en de winkel links laat liggen. Men komt aangereden, gaat laden en vervolgens zit men te werken op de laptop of eind van de middag gaat men een patatje eten bij "De Frietboederij" die er vlak naast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ja dat laatste heb ik ook al gezien: ik ben wel jaloers op die mensen, want ik blijf juist niet in de auto zitten. Maar ik heb ook geen Audi E-Tron, dus wellicht zitten die stoelen gewoon zo heerlijk dat men achter een laptop gaat werken. In de auto wil ik eigenlijk alleen zitten, wanneer ik rij en niet een heel uur terwijl ik sta te laden.

Ik wil juist mijn benen strekken en ga de winkel in om een paar Belgische producten te kopen: blijk ik alleen nog steeds wafels thuis te hebben _O- . Maar doordat ik bij Lidl België geregeld doe opladen, koop ik ook daadwerkelijk Belgische producten daar bij de Lidl! Voorheen deed ik dit echt nooit.

Vorige week heb ik zelfs € 60 uitgegeven aan een speelkeuken, welke de Belgische Lidl in de aanbieding had. Dus ik geef wel degelijk geld daaruit en zodoende ben ik dus gewoon klant. Ook wanneer je het drinken voor bij het patatje Jopie koopt in de Lidl, dan ben je gewoon klant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meestermaas
Vandaag weer bij de Lidl in Goor geladen. Was tot 17 uur open, maar kon laden tot 17:10. Misschien blijft deze tot de reguliere openingstijden open op feestdagen? Lekker weer meteen boodschappen gedaan. Veel vlees met 30% korting voor in de vriezer en garnalen voor €0,50. Morgen naar Leeuwarden en Tzummarum. Kijken of ik kan laden bij de Lidl in Vriezenveen, Zwolle en Wolvega. Natuurlijk koop ik daar ook weer boodschappen en intussen kan mijn vrouw onze dochter voeden en verschonen. Ideale laadstops zover!

Update: Vriezenveen en Dedemsvaart zijn ondertussen betaald. Staan nu te laden bij Wolvega.

[ Voor 8% gewijzigd door Meestermaas op 19-05-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0-I51zzDB7uRVfDfsKC8Ybse5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6sPC2kqFNeni0nmCEFFLdYXZ.jpg?f=fotoalbum_large

In Frans sprekende België, vlak over de grens bij Maastricht is het opladen bij de Lidl ook nog steeds gratis. Helaas wel beide bezet, maar geduld is een schone zaak vind ik. Nu wacht ik dus netjes op mijn beurt, tot de BMW weg is. Het is niet echt dat het hoognodig is, maar nu het nog kan maak ik er graag gebruik van.

Morgen rijden wij naar Zeeland en dan ga ik ook weer laden bij de Belgische Lidl. Ik vertrek dan circa om 7 uur, zodat ik vlak na openingstijd aankom bij de Lidl op 40km rijden van de eindbestemming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAE-ZNjjmDn2WI8Lxwsf1DKnrXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iW7HBO3HoexgBXxvwLnBSL55.jpg?f=fotoalbum_large

Terwijl ik aan wachten was tot de DC vrijkwam, heb ik ook de AC even kort uitgeprobeerd: en mijn vermoeden is bevestigd, met dit ouder type snellaadstation haal ik 6kw op AC. Gelukkig hoefde ik niet lang te wachten, want uiteindelijk slechts 7 minuten AC geladen _O- Daarna de CHAdeMO ingeplugd, anders gaat het veel te langzaam.

[ Voor 27% gewijzigd door Marco-Peters op 19-05-2023 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestermaas
Gisteren op de terugweg geladen bij Lidl Emmen. Uiteindelijk 450 km gereden en een achterbak vol boodschappen.

Weten jullie wat de reden is dat lidl het gratis laden per filiaal stopt? Waarom niet in 1x? Zou toch logischer zijn? Ook snap ik niet dat ze het eerst betaald maken om vervolgens weken later de borden te vervangen. Vind ik ook niet erg klantvriendelijk.

Gisteren ook &Charge geïnstalleerd en uitgetest. Dit werkt leuk en hiermee kan je dus gratis laadtegoed sparen. Weinig werk en win-win voor exploiteurs en ons. Bijbehorende laadpas besteld en zodra we genoeg km's hebben gaan we dit eens testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ik had zojuist serieus range anxiety: gisteren nog tot 85% opgeladen nabij Vise, maar vanmorgen had ik nog 66% en nu sta ik met 1% bij Kappelen nabij Antwerpen. Dat wordt dus lang opgeladen, scheelt dat het gratis is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5aJiBgfNu3qVfkBCkQPLAbFf5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kCXf4LAvuYEYZMV2SV0AKOf5.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende keer laad ik gewoon nog een beetje bij laden aan de publieke laadpaal, want dan was ik natuurlijk niet met 1% aangekomen. Al zal waarschijnlijk ook de lagere temperatuur zo vroeg in de morgen een rol gespeeld hebben.

@Meestermaas misschien omdat een mannetje die snellaadstations handmatig om moet zetten naar betaald? Inclusief nieuwe bestickering, want nu staat er nog op dat het gratis is.

[ Voor 16% gewijzigd door Marco-Peters op 20-05-2023 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
Oké, er was een andere klant die ons aansprak gisteren en hij zei dat het op afstand ingesteld kon worden. Morgen weer op visite in Lochem, dus dan gaan we weer laden in Goor (en hopelijk een groente pakket scoren voor €2,99).

Iemand bekend met de gratis lader bij Mac Donald in Meerkerk (volgens Charge map)? Heb binnenkort een ritje Randstad op de planning staan en dan daar even eten (en gratis laden) lijkt me wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJzrzcex4hart_7mHSeiacGQwtQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PcdOoMBdDPc8QJI9QCw1C7F2.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteravond had ik minder geluk bij de Lidl bij Tessenderlo in België: ook hier was het laden nog steeds gratis en helaas, was de Opel al aangesloten aan de DC. Ik kwam hier om klokslag 18 uur aan en moest ongeveer 15 a 20min wachten totdat een laadplaats vrij kwam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kvhsPO5jUD9GHSDYnZt1Uj96sc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQVWsypfZSHmIsSeubqOgPEr.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas duurde het tot 18:45 toen ik eindelijk de snellader kon gebruiken: ik had natuurlijk de laadsessie van de Opel kunnen beëindigen, maar dit vindt ik niet netjes. Wel wist ik dat hij al op 81% zat toen ik hem vroeg of hij nog lang nodig had....

Ik kan het de Opel bestuurder niet kwalijk nemen: maar hij had nog 5 minuutjes nodig, dus ik heb 21min AC geladen wat 2,25kWh opleverde. En daarna nog 15 minuten DC tot sluitingstijd, wat 4,71kWh opleverde. Daarmee zat ik op 43% en ik begon bij 19% en was dus genoeg om thuis te komen.

Aangezien ik 6kw met de AC aansluiting haal bij de Belgische Lidl snellaadstations, heb ik van zoiets: zolang ik wacht op de snellader, is het beter dan niets. Waarschijnlijk is de kans op een vrije snellader in de morgen gewoon groter, want bij Kapellen kon ik schaamteloos van 1% tot 90% gratis laden.

Er kwam alleen nog een Plugin Hybride met de AC laden en die Belgische meneer wist mij ook te vertellen, dat het gratis laden gaat verdwijnen. Hij vertelde mij dat sommige hun auto daar aan de laadpaal zetten en daarna naar kantoor verderop ofzo, met als gevolg dat zo'n auto de laadplaats bezet houdt. Daar helpt eens tijdsbeperking ook niet tegen, wanneer je auto niet op de laadplaats kan zetten. Dat heb ik bij Lidl Maasmechelen meegemaakt, was notabene een Lidl medewerker die zat te kleven aan de AC lader.

Die vroege sluitingstijden van Lidl België hebben mij gisteren echt parten gespeeld: maar als ik in Yerseke gewoon de auto aan de laadpaal aangesloten had, dan had ik die topup lading helemaal niet nodig gehad. Ik had nog 72% in Yerseke en misschien had ik het wel thuis gered, als ik de airco de gehele rit uitgelaten had.

Ook grappig ABRP heeft het nogal weleens bij het verkeerde eind: ik zou aankomen thuis met 7% ofzo, maar uiteindelijk was dat 13% en ik denk dat wanneer je batterij bijna leeg is je juist nog efficiënter gaat rijden.

Alleen jammer van die stoplichten avonds, die direct op rood. Die zijn ingesteld op sportieve automobilisten, want ik kom daar aanrollen omdat het rood is. Dan wordt het groen en duw ik het gas dieper in, om uiteindelijk toch te moeten remmen want het groene licht springt binnen 10 seconden weer op rood ofzo :(

@Meestermaas McDonalds heeft geen gratis laders, dat zijn allemaal Vattenfall snelladers waar je met je Vattenfall laadpas kunt snelladen. Chargemap is vreselijk verouderd en veel publieke laadpalen, staan onterecht op gratis.

Zelf denk ik trouwens dat de gratis snellaadstations van IKEA Duitsland mijn voorkeur heeft: vooral mijn passagiers klagen nog weleens, dat het lang wachten is. En er zijn geen sanitaire voorzieningen bij de Lidl, wat de IKEA natuurlijk wel heeft. Meeste IKEA's hebben ook meer dan een snellaadstation, dus dan zou de wachttijd theoretisch wat korter kunnen zijn.

Bij de Lidl heb je op Lidl Geel welke er twee heeft, slechts een snellaadstation. Maja wel goedkoop gereden gisteren, heb niets voor de stroom betaald ( 350km waren het ). Behalve gisteravond aan de Vattenfall laadpaal aangesloten met 13% en bij uitzondering de auto 100% opgeladen, omdat ik geen zin had om op te staan om 5 uur morgens.

Ik rij nu een dikke maand EV en in die korte tijd al 3000km's afgelegd en dankzij de mogelijkheid tot gratis laden, zit ik nu op € 0,022 per km. Maar in de toekomst, ga ik waarschijnlijk vaker bij de Duitse Lidl voor € 0,29 per kWh AC laden. Aangezien wij ook in Duitsland boodschappen doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Marco-Peters op 21-05-2023 10:56 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-05 23:40

Barrycade

Through the...

@Marco-Peters gezien je voorkeur voor details heb je volgens mij ook wel een overzichtje van de uren die je hebt staan wachten om gratis te kunnen laden. Ben daar oprecht wel eens benieuwd naar wat deze obsessie (sorry, zo komt het over voor mij als ICE dieselaar) je qua tijd gekost heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Barrycade schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:09:
@Marco-Peters gezien je voorkeur voor details heb je volgens mij ook wel een overzichtje van de uren die je hebt staan wachten om gratis te kunnen laden. Ben daar oprecht wel eens benieuwd naar wat deze obsessie (sorry, zo komt het over voor mij als ICE dieselaar) je qua tijd gekost heeft.
Langste was bij Lidl Maasmechelen: daar heb ik bijna 1 uur gewacht tot een laadplaats vrij kwam en bij IKEA Kaarst de 1e keer 10 minuten slechts en de 2e keer moest ik 50 minuten wachten. De wachttijd is heel wisselend, vaak kan ik direct beginnen met laden en soms moet ik een kwartiertje tot halfuurtje wachten.

Het is echt afhankelijk van veel variabelen: als een klevende PHEV hebt van een Lidl medewerker, welke in de stromende regen opnieuw de AC lader komt starten. Dan moet je dus lang wachten, want een plaats wordt op die manier dan onnodig bezet gehouden.

Maar wil je de wachttijd weten? Of ook hoelang ik moet wachten, tot de auto tot 80 a 90% opgeladen is? Want dat is afhankelijk van start SoC. Bij Kapellen heb ik ongeveer 1u20m geladen, van 1% tot 90% met ongeveer 19kw laadsnelheid. De snellader was vrij en wij zijn zeker een half uur in de Lidl geweest, crossaintjes en koffie kopen etc.

Snelste was Lidl Weert: haalde daar 45kw en zat met 40min weer op 85/90% totaal. Helaas is die niet meer gratis, want daar kon je veel sneller laden dan bij Lidl Maaseik in België.

@Barrycade het is ook wel een beetje een obsessie hoor: maar aan de andere kant, heel veel Belgen maken hier dankbaar gebruik van. Zelf zie ik het ook een beetje als tijdsbesteding, daarom ben ik ook op zoek naar Lidl AC laders ( betaald ) waar ik met 6kw kan laden.

Maar in de tussentijd aan vrijetijdsbesteding doe, door bijvoorbeeld naar een bijgelegen park te gaan en aansluitend de boodschappen doen. Als ik zie hoeveel tijd wij afentoe in Herzogenrath besteden, met bezoek van DM, McDonalds en aansluitend de supermarkt. Dan had mijn EV makkelijk weer van 40% naar 80% opgeladen kunnen worden in de die paar uur.

[ Voor 24% gewijzigd door Marco-Peters op 21-05-2023 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Nou laat ik het zo zeggen, je hebt een geduldige vrouw. Ik vertelde dit aan mijn vrouw en die werd er door het verhaal al "geïrriteerd" door.

Mede reden dat ik nog even door tokkel met mijn diesel. 6 minuten tanken op max 5 min rijden en ik kan weer 1300-1500 km door zonder mijn brein te moeten belasten met waar gaan we heen om zo goedkoop mogelijk te laden, met de kans dat het gewoon een middag besteding wordt. Op een plek waar je niet wil zijn, op een tijd dat het je niet schikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ik heb ook de nodige woorden met mijn vrouw gehad hoor: maar de overstap naar een EV, heb ik mede gemaakt vanwege mijn vrouw. Telkens wanneer ik lange reizen wilde ondernemen, moest het of een rondgang worden langs grote steden. Daarbij schiet ik stelselmatig in de stress, omdat ik dat enorm stressvol vindt. In Praag was het ergste....

Of ik moest meerdere overnachtingen boeken, omdat ze niet in 1 dag 800km wilde overbruggen. Dus dan heb ik nu ook van zoiets: dan kan het ook wel met een EV, wanneer je de relatieve korte afstand toch in twee dagen aflegt. En nu hoop ik dat in juli de snellaadstations van IKEA nog gratis zijn, want anders moet ik een alternatief gaan bedenken: Lidl Snelladers in Duitsland voor € 0,48 per kWh.

Het liefste zou ik trouwens zonder mijn vrouw gaan: ik kan mij echt ergeren aan reisgezelschap. Ik erger mij blauw en geel aan mijn schoonouders, die niet zo zuinig op mijn EV zijn. Details hou ik liever voor mij, maar gisteren werd ik door een Kia EV6 klem gezet aan de passagierskant. Dus de auto moest ik eerst uit het vak rijden. Mijn schoonvader vondt het echter een goed idee, om tussen de auto door te waggelen.

Dus ik direct mijn stem verheffen, dat hij niet tussen de auto door moet lopen en dan helpt die taalbarrière ook niet bepaald: want ze spreken cantonees. Zijn rits van de jas had namelijk of krassen op mijn Nissan Leaf kunnen veroorzaken, of de Kia EV6 door langs die auto te waggelen met open vest.

Maar mijn vrouw moet niet klagen: ik heb gisteren € 195 voor oesters betaald en dat terwijl ik zelf enkel een pannetje mosselen gegeten heb. Dus het geld wat bespaard wordt met gratis laden, dat geef ik dubbel en dwars uit in restaurants :(

Beste case scenario is simpelweg: bijvoorbeeld een gratis dierentuin welke dichtbij zo'n Lidl lader ( betaald ) ligt en dat je daar dan, gewoon een leuke middag hebt. Dan ervaar je het laden ook niet als wachten, maar is het gewoon parkeren met bijkomende voordeel dat gratis kan laden.

Gent

Eigenlijk zijn daar de gratis laadpunten van IKEA België uitermate voor geschikt: in Gent heb je ook een IKEA, als je daar vroeg aankomt. Je auto op lader aansluit, dan wordt die ook vergrendeld en niemand kan je laadvoortgang beëindigen.

Dan neem je dus de bus voor € 2,50 naar het centrum, of je dropt eerst je reisgezelschap op een P+R met gratis shuttle. Maar je kunt hoe dan ook, gewoon tijdens de openingsuren van IKEA België gratis je auto opladen.

Ik wil dit dus ook nog gaan doen, alleen die IKEA ligt wel echt ver weg van het centrum. In Hasselt liet het zich nog te voet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-05 13:00
Barrycade schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:45:
zonder mijn brein te moeten belasten met waar gaan we heen om zo goedkoop mogelijk te laden, met de kans dat het gewoon een middag besteding wordt. Op een plek waar je niet wil zijn, op een tijd dat het je niet schikt.
Dat is een keuze van deze meneer hè. De meeste EV-rijders verliezen geen tijd meer met tanken (laden terwijl je slaapt) en moeten een paar keer per jaar om de 2.5uur zo’n 20 minuten stoppen om te snelladen. Ik vind het niet zo belastend en al helemaal geen reden om diesel te blijven rijden.

[ Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 21-05-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
JTHZZ schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:35:
[...]

Dat is een keuze van deze meneer hè. De meeste EV-rijders verliezen geen tijd meer met tanken (laden terwijl je slaapt) en moeten een paar keer per jaar om de 2.5uur zo’n 20 minuten stoppen om te snelladen. Ik vind het niet zo belastend en al helemaal geen reden om diesel te blijven rijden.
Dat klopt ook: goed voorbeeld was gisteren. Als ik bij de eindbestemming mijn auto aangesloten had aan de laadpaal, dan had ik gewoon met een volle accu in 1x naar huis kunnen rijden. Maja 72% had ik nog..... en dure laadpaal. Dus wilde liever op de terugweg nog gratis bijladen.

Gisterenavond bij thuiskomst, heb ik wel mijn auto aan de publieke laadpaal gehangen en vanmorgen nadat ik wakker geworden ben had ik een volle accu. Maar zolang ik onderweg naar de bestemming gratis kan laden, dan zal ik dat doen.

Scheelt echt enorm in de reiskosten: 350km en dan
( bijna ) niets voor de stroom hoeven betalen, dat is mij persoonlijk wel de tijd waard. Maar andere wellicht niet? Maja de meeste EV's worden sowieso zakelijke gereden, dus waarom zou je? De baas betaald toch wel _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

JTHZZ schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:35:
[...]

Prima toch, leven en laten leven, heb wat familie en hobbies op afstanden in locaties waar dus geen enkele oplaadpaal in de buurt is. En die bestemmingen zijn ver genoeg om te moeten laden om terug te komen. Maar niet ver genoeg om te moeten overnachten.

En met een ICE geen stress.

Dus voorlopig lees ik mee en heb wat vragen over hoeveel tijd in deze methode gaat zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestermaas
Denk dat onze rit retour enschede - Leeuwarden via Emmen een mooi voorbeeld is. 2x geladen bij een Lidl. De maximale snelheid van de Ioniq 38kwh haal ik daar (47kw). In Emmen 10 minuten extra moeten wachten. Dit was onze avondeten-stop, dus uiteindelijk geen extra wachttijd gehad. Was dit een ander moment geweest dan wel.

Van alle momenten die ik ben wezen laden in Goor ook 1x 10 minuten moeten wachten. Dat is ongeveer 3x geweest.

Ergo: 1x per 2 a 3 laadstops moet je 10 minuten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
De meeste keren was bij mij ook gewoon de snellader vrij: toen ik naar Noordwijk gereden ben, om de volgende dag naar Keukenhof te gaan. Waarbij ik overigens de auto nachts volgeladen had bij het hotel in Noordwijk, zodat ik met 100% kon vertrekken.

Toen heb ik de volgende dag totaal 193km gereden en had nog 14% over: waarbij ik gelukkig direct kon beginnen met snelladen bij Lidl Weert. Jammer dat het nu betaald is, want het was echt een enorm handige locatie. Ging ook lekker snel.

Ondertussen ben ik niet meer zo bang om de auto leeg te rijden: het is leuk en aardig dat je het beste niet leger zou moeten rijden, dan circa 20% ongeveer. Maar als de auto zegt dat hij nog 10% heeft, is dat in werkelijkheid eerder 15% a 18% wellicht. Zo ook wanneer hij op 1% zit, dan zit er daadwerkelijk nog 8% a 10% in de batterij.

Wachten hoort er simpelweg bij: kan je ook gebeuren bij een betaalde lader en als je pech hebt, blijft de auto aan de snellader hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhre8aZdxvwmWo0K07c4wJCiCs4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FpKWE1E9p2A5hG8hy1fCeySx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgOZC-_qNShS0xokFQtht45DLPQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNLZQlzGdEwBQmalBxD5dFf0.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik kwam trouwens deze oplaadpaal tegen nabij de Camerig in het Heuvelland: vroeg mij stiekem af, of de granny oplaadkabel hierop zou werken. Denk alleen niet, dat hij daarvoor bedoeld is? Symbool van een scooter stond er wel op.

[ Voor 35% gewijzigd door Marco-Peters op 21-05-2023 20:49 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:17
Marco-Peters schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:17:
Ik
Gent

Eigenlijk zijn daar de gratis laadpunten van IKEA België uitermate voor geschikt: in Gent heb je ook een IKEA, als je daar vroeg aankomt. Je auto op lader aansluit, dan wordt die ook vergrendeld en niemand kan je laadvoortgang beëindigen.

Dan neem je dus de bus voor € 2,50 naar het centrum, of je dropt eerst je reisgezelschap op een P+R met gratis shuttle. Maar je kunt hoe dan ook, gewoon tijdens de openingsuren van IKEA België gratis je auto opladen.

Ik wil dit dus ook nog gaan doen, alleen die IKEA ligt wel echt ver weg van het centrum. In Hasselt liet het zich nog te voet doen.
Doe maar even niet en laat die laadpunten aan mensen die effectief in de Ikea gaan winkelen...

Aan de lader hangen bij lidl en 1 snoepje gaan kopen is al geweldig grijs gebied (en hoogstwaarschijnlijk mede reden waarom deze gratis laders stoppen). Maar gewoon vroeg parkeren en dan de hele dag een plaats bezet houden is gewoon asociaal.

Over 'vragen' aan andere mensen waarop ze echt meer dan het minimum moeten laden, daar zal ik zelf mijn mening maar over houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Tarkin schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:27:
[...]
Maar gewoon vroeg parkeren en dan de hele dag een plaats bezet houden is gewoon asociaal.
Nee daar zijn ze voor bedoeld: als je even terug gaat lezen, kun je zien dat ik het al uitgeprobeerd heb bij IKEA Hasselt. Het is gewoon toegestaan en deze laadpalen bij IKEA België zijn dermate langzaam, dat het eigenlijk alleen nut heeft ze te gebruiken wanneer je langer van plan bent te laden.

IKEA België geeft zelf een schatting aan van 5 uur: staat daar aangegeven. Dat zouden ze er denk ik niet bij zetten, als het verboten is je auto morgens aan de laadpaal te zetten en middags weer terug te komen. Maar na 5 uur had ik pas 30% opgeladen, van 50% naar 80% totaal.

Dus het enige scenario voor de gratis IKEA laadpalen in België dat ik nuttig vind, is je auto daar aan de laadpaal aansluiten. Het openbaar vervoer naar de stad nemen en bij terugkomst, is hopelijk je auto weer ver vol? Al zal dat waarschijnlijk niet het geval zijn, want 1.5kw is echt super langzaam. Een granny kabel laadt nog sneller. Volgens mij haal je enkel 3kw, wanneer er geen andere auto aan de laadpaal aangesloten is. Anders gaat het dus met 1.5kw.

PS een klant is een klant: gisteren heb ik toch bijna € 10 bij Lidl België uitgegeven, want je moet toch wat eten en drinken. Ja ik heb ook 32kWh gratis geladen gisteren bij Lidl België, wat mij aan de publieke laadpaal thuis € 12,80 gekost had. Dus die € 10 heb ik met het laden al terugverdiend.

[ Voor 4% gewijzigd door Marco-Peters op 21-05-2023 21:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Meestermaas
Ik hoop dat Lidl naast het betaald laden ook gratis laden gaan aanbieden op basis van klantbesteding. Ik heb vaak bij de Jumbo boodschappen gedaan en als je dan meer dan €25 aan boodschappen deed werd je parkeerkaartje vergoed. Zoiets kan toch ook met laadpalen?

Bij een besteding van meer dan €25 of de aanschaf van bepaalde promotie artikelen krijg je 30 minuten gratis laden.

In plaats van zegels sparen kan je ook km's sparen introduceren. Bij sommige aanbiedingen dubbele km's.

Ik zie wel een aantal marketing mogelijkheden voor me, waarom de marketeers van Lidl niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
@Meestermaas Lidl geeft korting op het betaald laden in Duitsland, wanneer je gebruikt maakt van de Lidl Plus App. Zonder Lidl Plus App betaal je € 0,48 per kWh bij AC laden inplaats van € 0,29 die betaald als je de Lidl Plus App gebruikt.

Dus er is al een voordeel voor klanten: mensen die bij Lidl komen laden, zonder Lidl Plus App betalen simpelweg meer. Als het goed is willen ze dit systeem ook elders uitrollen? Ik ben er wel voorstander van, want ben best bereid te betalen.

Maar zolang het gratis is in België, zal ik daar dankbaar gebruik van maken wanneer ik in België ben of door België naar Zeeland/Zuid Holland reis.

Ik denk niet dat ze zo'n systeem gaan invoeren, dat klanten aan de hand van hun hoeveelheid besteding in de winkel x-aantal kWh's gratis mogen opladen. Zou wel mooi zijn: alleen ik zie het echt niet gebeuren.

[ Voor 14% gewijzigd door Marco-Peters op 21-05-2023 22:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:56
Marco-Peters schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:20:
[...]

[Afbeelding]
Eerst roepen dat een snellader niet bedoeld is voor auto’s die al op 90% zitten, om vervolgens met een volledig lege suto bij een snellader te gaan staan. Want tja, als het over jou gaat kan het toch wel opeens. 8)7 een lege auto laadt enorm traag. Een snellader is bedoeld voor 20-80%.

Jouw obsessie voor besparen van een paar euro is trouwens bewonderingswaardig. Zeker als je het afzet tegen de uren aan verloren wachttijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:09
t14wo schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:07:
[...]

Eerst roepen dat een snellader niet bedoeld is voor auto’s die al op 90% zitten, om vervolgens met een volledig lege suto bij een snellader te gaan staan. Want tja, als het over jou gaat kan het toch wel opeens. 8)7 een lege auto laadt enorm traag. Een snellader is bedoeld voor 20-80%.

Jouw obsessie voor besparen van een paar euro is trouwens bewonderingswaardig. Zeker als je het afzet tegen de uren aan verloren wachttijd.
Whut? Mijn auto laad gewoon full speed als ik hem met paar % inplug hoor..

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
t14wo schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:07:
[...]

Het liep simpelweg anders dan gepland: ik wilde niet met 1% bij die snellader van Lidl Kapellen aankomen. Maar ik haalde gewoon 16kw vanaf 1% dus het ging even snel, als tussen 20-80% en ik vermoed dat dit is omdat het daadwerkelijk percentage 10% geweest zal zijn. De auto toont simpelweg een lager percentage op het dashboard, omdat er een reserve aangehouden wordt van circa 8% a 10% ongeveer.

Een snellader is wel degelijk bedoeld voor autos die bijna leeg zijn: bij mijn Nissan Leaf gaat het vanaf 85% a 90% zodanig traag laden, dat ik uren zou moeten besteden voor die laatste 10% op te laden. Dus dat doe ik natuurlijk niet, dus tot 90% is de max.

Ja ik heb gisteren morgen inderdaad van 1% naar 90% opgeladen bij Lidl Kappelen, maar er was verder ook geen enkele andere EV. Ik heb alleen PHEV gezien, die de AC lader kwamen gebruiken. Die zie ik veel vaker bij de snellaadstations van Lidl België, dan daadwerkelijk EV's.
VidaR-9 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:09:
[...]

Whut? Mijn auto laad gewoon full speed als ik hem met paar % inplug hoor..
Mijne dus ook: althans de 16kw/19kw waarop de snellaadstations van Lidl België zijn beperkt, die haalde ik gewoon direct vanaf het begin toen ik de snellader deed starten.

[ Voor 12% gewijzigd door Marco-Peters op 21-05-2023 22:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Nu online
Marco-Peters schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:50:
[...]

( bijna ) niets voor de stroom hoeven betalen, dat is mij persoonlijk wel de tijd waard. Maar andere wellicht niet? Maja de meeste EV's worden sowieso zakelijke gereden, dus waarom zou je? De baas betaald toch wel _O-
Beetje offtopic maar goed:
Dit is jammer, nergens voor nodig en klopt voor vele zo niet de meeste lease rijders ook helemaal niet. Doet het altijd goed op verjaardagen en aan de borreltafel maar zakelijk rijden is over het algemeen geen carte blanche om overdreven hoge kosten te maken.
Mensen die bij ons hoger dan gemiddelde banden slijtage hebben door rijgedrag, die vaker dan verwacht snelladen enz krijgen netjes een verzoek om even op rijstijl en gedrag te letten. Ik ken lease rijders bij andere bedrijven waar het nog net niet verboden is om gebruik te maken van een snellader maar wel flink ontmoedigd wordt. En dan heb ik het niet over kleine werkgevers.
Voorheen met ICE moesten wij al de km stand opgegeven bij iedere tankbeurt en kon je op een portal zien hoeveel je afweek van het gemiddelde voor de auto die je reed. Was de afwijking boven een bepaald percentage dan kreeg je een email met de boodschap dat dit uiteindelijk toch allemaal betaald moet worden en drukt op de resultaten. Niet invullen van de km stand werd niet gewaardeerd en was ook controle op.

Zelf rij ik al een jaar of twintig lease en die auto's behandel ik alsof het een eigen auto is. Ja, er zijn mensen die dat niet doen maar als ik om me heen kijk naar collega's en anderen bij klanten dan zijn de mensen die er niet netjes mee omgaan naar mijn idee in de minderheid.
Als ik ergens gratis kan laden dan doe ik dat ook met de lease EV als er een plek vrij is, de accu rond 50% of lager is en ik verwacht daar minimaal een half uur te zijn. Wachten op een lader doe ik in principe niet/nooit en zou ik ook niet doen met een privé EV, zou me ook een echtscheiding opleveren vermoed ik :P
De besparing die het oplevert is me het wachten niet waard maar kan tot op zekere hoogte wel begrijpen dat het voor anderen een sport is om zoveel en zo vaak mogelijk gratis te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Marco-Peters schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:50:
[...]

350 kilometer is bij een verbruik van 150 Watt per km 52 kWh. Laten die thuis nu eens 40 cent kosten. Dan gaat het over 21 euro. Is dat enorm? Als je daarvoor 2 uur hebt moeten wachten gok ik dat je de tijd beter had kunnen besteden.

Kan je niet beter tijd besteden aan laden van je auto middels een dynamisch energiecontract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
t14wo schreef op zondag 21 mei 2023 @ 23:20:
[...]
Kan je niet beter tijd besteden aan laden van je auto middels een dynamisch energiecontract?
Nope, ik heb geen oprit of zonnepanelen. Dus iedere kWh die ik gratis kan laden is mooi meegenomen: een laadstop had ik hoe dan ook moeten maken, want ik krijg mijn accu niet snel genoeg weer volgeladen aan een 11kw publieke laadpaal.

Alleen op de terugweg was de laadstop niet perse nodig geweest, wanneer ik mijn auto met 72% batterij aan de publieke laadpaal had aangesloten. Was echter een laadpaal waar € 0,54 per kWh voor gevraagd wordt, dus dan liever een gratis laadstop.

Weet je het is ook niet altijd een uur dat ik aan zo'n gratis snellaadstation sta: soms heb ik voldoende aan een halfuurtje, omdat ik aankom met een SoC van 40% en dan tot 85% doe laden. En het is hoe dan ook sneller, dan moeten wachten bij de bestemming omdat mijn auto zo langzaam laadt aan een 11kw laadpaal.

[ Voor 18% gewijzigd door Marco-Peters op 22-05-2023 06:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meestermaas
Ik heb het idee dat @Marco-Peters zich bijna moet verantwoorden waarom hij gratis laadt. Ik snap dat niet helemaal.

Mijn vrouw en ik (mijn vrouw nog meer dan ik) zien het als een sociale ervaring en hebben juist leuke gesprekken met de andere mensen tijdens het laden. Daarbij is de sport om zo relaxt en zuinig mogelijk te rijden (onder de 10 kwh per 100 km) zonder anderen te hinderen.

Vandaag gaan we ook weer km's sparen via &Charge. Toevallig moet ik bij iemand zijn met een lader voor de deur, dus die even op de foto zetten is weer een euro laadtegoed voor niks.

Dit is toch een leuke tijdsbesteding? Sommige mensen hebben modelspoor, anderen gaan naar het café. Wij vinden het leuk om gratis en zuinig te rijden.

Dynamische contracten zijn ook leuk! Soms is er dan een dag dat de tarieven inclusief belasting negatief zijn. Dat is het enige moment dat ik thuis laad. Helaas is dit nog niet zo vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:09
Marco-Peters schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:15:

[...]

Mijne dus ook: althans de 16kw/19kw waarop de snellaadstations van Lidl België zijn beperkt, die haalde ik gewoon direct vanaf het begin toen ik de snellader deed starten.
Tijdens lange ritten kom ik meestal <10% bij een snel lader aan en dan pakt hij ook gewoon goed 150kw op.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JTHZZ
Meestermaas schreef op maandag 22 mei 2023 @ 06:54:
Ik heb het idee dat @Marco-Peters zich bijna moet verantwoorden waarom hij gratis laadt. Ik snap dat niet helemaal.

Mijn vrouw en ik (mijn vrouw nog meer dan ik) zien het als een sociale ervaring en hebben juist leuke gesprekken met de andere mensen tijdens het laden. Daarbij is de sport om zo relaxt en zuinig mogelijk te rijden (onder de 10 kwh per 100 km) zonder anderen te hinderen.

Vandaag gaan we ook weer km's sparen via &Charge. Toevallig moet ik bij iemand zijn met een lader voor de deur, dus die even op de foto zetten is weer een euro laadtegoed voor niks.

Dit is toch een leuke tijdsbesteding? Sommige mensen hebben modelspoor, anderen gaan naar het café. Wij vinden het leuk om gratis en zuinig te rijden.

Dynamische contracten zijn ook leuk! Soms is er dan een dag dat de tarieven inclusief belasting negatief zijn. Dat is het enige moment dat ik thuis laad. Helaas is dit nog niet zo vaak.
Ik heb het idee dat dat juist de reden is waarom bijv Lidl het gratis laden nu afschaft: overmatig gebruik door allerlei mensen. Voor Lidl was het idee: laden tijdens het boodschappen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
JTHZZ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 07:28:
[...]

Ik heb het idee dat dat juist de reden is waarom bijv Lidl het gratis laden nu afschaft: overmatig gebruik door allerlei mensen. Voor Lidl was het idee: laden tijdens het boodschappen doen.
Ik denk dat dit meer met de gestegen stroomprijzen te maken heeft: toen Lidl gratis laden introduceerde, was de prijs van een kWh vrijwel verwaarloosbaar. Nu is dat al gauw € 0,40 per kWh, terwijl dat voorheen wellicht € 0,20 per kWh was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:56
JTHZZ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 07:28:
[...]

Juist. Jammer dat er altijd mensen zijn die dit soort ‘Service’ voor klanten moeten uitbuiten. Gevolg is dat dit gedrag ertoe leidt dat dit soort service niet houdbaar is en ten koste gaat van de mensen die het wel gebruiken waar het voor bedoeld is. Maar zoals zo vaak, staan mensen die dit uitbuiten daar niet bij stil dat dit gedrag altijd ten koste gaat van anderen.

[ Voor 9% gewijzigd door Naafkap op 22-05-2023 07:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meestermaas
En wat is het juiste gebruik dan? Alleen tijdens de boodschappen laden? Minimaal €5, €10 of meer besteden? Meteen plaats maken als iemand anders wil laden of pas bij 80% of meer?

Ik vind het nogal een statement om van uitbuiting te spreken als mensen kansen benutten. Dat doen ondernemingen zoals de Lidl ook hoor.

Stel: alle winkels bieden gratis laden aan. Natuurlijk gaan de klanten dit indirect betalen. Dan weet ik zeker dat andere laadpaal aanbieders moeten zakken in hun prijs. Ook zullen ze betere service moeten gaan bieden en staan we minder op lege parkeerplaatsen ver van alle voorzieningen. Uiteindelijk gaan meer mensen elektrisch rijden, want die kunnen dan ook profiteren. Alleen maar voordelen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Marco-Peters schreef op maandag 22 mei 2023 @ 07:42:
[...]

Ik denk dat dit meer met de gestegen stroomprijzen te maken heeft: toen Lidl gratis laden introduceerde, was de prijs van een kWh vrijwel verwaarloosbaar. Nu is dat al gauw € 0,40 per kWh, terwijl dat voorheen wellicht € 0,20 per kWh was.
Denk dat je je flink vergist in de kWh prijs die een onderneming als Lidl of kleiner, een filiaal betaalt. ;)

Die kWh prijs is nog steeds zeer laag. Centen. Omdat er vrijwel geen belasting op zit naar mate je meer verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 19:19
Heuvels langzaam op en snel af is niet efficient @Marco-Peters. De weerstand van snelheid is luchtweerstand en die is omhoog of omlaag hetzelfde. 90 omhoog en omlaag is dus altijd efficiënter dan 70 omhoog en 110 omlaag. De enige grens is regenereren, vermijd dat en ga dus gewoon met 90 omhoog en met 110 omlaag indien nodig.

Het verbruik een steile heuvel op is gewoon hoog, dat het nog iets hoger is bij hogere snelheid maakt dat niet inefficiënter dan op het vlakke of bergaf.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestermaas
t14wo schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:40:
[...]

Die kWh prijs is nog steeds zeer laag. Centen. Omdat er vrijwel geen belasting op zit naar mate je meer verbruikt.
Des te meer reden om het gewoon aan te blijven bieden. Hoogstwaarschijnlijk zijn de zonnepanelen bij Lidl Goor met subsidie tot stand gekomen en is daardoor de prijs nog lager.

(Gratis) Laden in een shoppingmall is naar mijn idee de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Marco-Peters schreef op maandag 22 mei 2023 @ 07:42:
[...]

In Duitsland was overmatig gebruik echt wel een duidelijke reden. Artikel van januari 2022. Even door Google Translate halen als je geen duits begrijpt: https://www.bw24.de/verbr...aden-e-auto-91069123.html

Ik begrijp dat jij wel iets koopt in de winkel dus formeel doe je niets fout, maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat Lidl het anders bedoeld heeft en het daarom nu aangepast heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door JTHZZ op 22-05-2023 09:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:39
@Meestermaas
Zou dit een reden kunnen zijn?
Marco-Peters schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:43:
[...]

Nee daar zijn ze voor bedoeld: als je even terug gaat lezen, kun je zien dat ik het al uitgeprobeerd heb bij IKEA Hasselt. Het is gewoon toegestaan en deze laadpalen bij IKEA België zijn dermate langzaam, dat het eigenlijk alleen nut heeft ze te gebruiken wanneer je langer van plan bent te laden.

[..]
Dus het enige scenario voor de gratis IKEA laadpalen in België dat ik nuttig vind, is je auto daar aan de laadpaal aansluiten. Het openbaar vervoer naar de stad nemen en bij terugkomst, is hopelijk je auto weer ver vol? [..]
@Marco-Peters Maakt gewoon misbruik van de gratis laadpalen en heeft dit niet eens door. Het feit dat @Marco-Peters zijn auto daar de hele dag laat staan terwijl hij niet eens aankopen doet bij de Ikea is bijzonder asociaal. En hij probeert het ook nog elke opvolgende post goed te praten.. omdat HIJ VIND dat het het enige nuttige scenario is wat hij kan bedenken.
Als EV rijder erger ik me groen en geel aan mensen die maar doen waar zij zin in hebben en laadplekken bezet houden terwijl er anderen zijn die ook willen laden. Maar nee alleen maar aan je eigen ikke ikke denken en vervolgens het nog proberen goed te praten ook. :X

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Mijn auto heeft nog nooit een hele dag bij een IKEA filiaal gestaan: 24 uur zit in een dag en ik heb bij IKEA Hasselt om uit te proberen en mijn ervaring hier te delen, ruim 5 uur aan de laadpaal gestaan. Ik heb alleen een scenario bedacht, waarin die gratis laadpalen van IKEA daadwerkelijk nuttig zijn.

Enkel tijdens je bezoek in IKEA zet dat weinig zoden aan de dijk: hoelang zal zo'n bezoek zijn? Een uurtje? Wellicht maximaal 2 uur, wanneer je ook nog in het restaurant eet? Nou dan heb je 3kWh opgeladen wanneer je slechts 1.5kw behaald.

Maar volgens mij zijn sommige gewoon jaloers: wonen natuurlijk in de Randstad, of ergens in Nederland waarbij door België reizen geen optie is. Of men woont niet dicht in de buurt van België/Duitsland, dus dan maak ik er zogenaamd misbruik van. Terwijl ik bij Lidl ook gewoon klant ben en IKEA staat het toe, om te laden terwijl je geen klant bent.

Kunnen wij het trouwens weer over gratis laden hebben? Iedereen heeft nu zijn zegje gedaan en dat respecteer ik, maar ik doe niets wat niet mag van Lidl of IKEA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
Marco-Peters schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:49:
...
Enkel tijdens je bezoek in IKEA zet dat weinig zoden aan de dijk: hoelang zal zo'n bezoek zijn? Een uurtje? Wellicht maximaal 2 uur, wanneer je ook nog in het restaurant eet? Nou dan heb je 3kWh opgeladen wanneer je slechts 1.5kw behaald.
...
Houd er wel rekening mee dat de meeste nieuwere EV's met 3 fasen laden op AC, en dan dus circa 4,5 kWh laden per uur bij die IKEA-laders.

[ Voor 2% gewijzigd door Wesco op 22-05-2023 12:19 . Reden: Toegevoegd dat het specifiek om die IKEA-laders gaat ]

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Wesco schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:56:
[...]

Houd er wel rekening mee dat de meeste nieuwere EV's met 3 fasen laden op AC, en dan dus circa 4,5 kWh laden per uur.
Als ik met mijn EV (VW ID.3) thuis laad op AC dan haal ik 11kWh over 3 fasen.
16A over 230V = 3680 W per fase
Doe dat maal 3 dan kom je ongeveer rond 11 kW uit.

*sowieso

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonJunior
Mijn auto heeft nog nooit een hele dag bij een IKEA filiaal gestaan: 24 uur zit in een dag en ik heb bij IKEA Hasselt om uit te proberen en mijn ervaring hier te delen, ruim 5 uur aan de laadpaal gestaan. Ik heb alleen een scenario bedacht, waarin die gratis laadpalen van IKEA daadwerkelijk nuttig zijn.

Maar volgens mij zijn sommige gewoon jaloers: wonen natuurlijk in de Randstad, of ergens in Nederland waarbij door België reizen geen optie is. Of men woont niet dicht in de buurt van België/Duitsland, dus dan maak ik er zogenaamd misbruik van. Terwijl ik bij Lidl ook gewoon klant ben en IKEA staat het toe, om te laden terwijl je geen klant bent.

Kunnen wij het trouwens weer over gratis laden hebben? Iedereen heeft nu zijn zegje gedaan en dat respecteer ik, maar ik doe niets wat niet mag van Lidl of IKEA.
Hoe je het verhaal ook draait of keert: Het feit dat je GEEN AANKOPEN doet bij de betreffende winkel maakt het asociaal.
Een bedrijf (Ikea/Lidl) biedt een gratis-laden optie aan voor haar KLANTEN en jij, zijnde NIET KLANT, maakt daar dus misbruik van. Daar is echt geen speld tussen te krijgen.

En het gaat er niet altijd om of iets MAG of niet.. het gaat erom of het sociaal verantwoord is.

[ Voor 3% gewijzigd door DonJunior op 22-05-2023 11:43 ]

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:03

De Lidl en Ikea hebben dit bedacht om (een gedeelte) van de elektriciteit die gebruikt wordt voor het vervoer van en naar de winkel cadeau te geven aan hun klanten. Niet zoals jij het inzet om andere bestemmingen te bereiken.

Maargoed, mensen zoals jij helpen zelf dit systeem om zeep dus het probleem lost zichzelf op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:49

Vroeger kon je bij bijna ieder tankstation gratis de banden oppompen, dit was een service voor de klanten van het tankstation.
Omdat hier volop misbruik van werd gemaakt moet je hier tegenwoordig 1 a 2 euro voor betalen.

Zowel de Lidl als Ikea zetten die palen neer als service naar hun klanten toe zodat ze tijdens het winkelen de auto kunnen laden.
Als je bij een Ikea een keertje groot inkopen gaat doen ben je overigens zo een paar uur verder.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
DonJunior schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:39:
[...]
Als ik met mijn EV (VW ID.3) thuis laad op AC dan haal ik 11kWh over 3 fasen.
16A over 230V = 3680 W per fase
Doe dat maal 3 dan kom je ongeveer rond 11 kW uit.
Uiteraard, ik bedoelde specifiek bij die (tragere) IKEA-laders.

Heb dat nu aangevuld in mijn originele post.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Wesco schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:56:
[...]

Houd er wel rekening mee dat de meeste nieuwere EV's met 3 fasen laden op AC, en dan dus circa 4,5 kWh laden per uur bij die IKEA-laders.
De laadpaal is de beperkende factor, niet de auto: want het zijn 3kw laadpalen welke bij IKEA België staan. Als er dus 2 autos op een zo'n laadpaal aangesloten staan, dan haal je dus 1.5kw maximaal. Dat verklaart ook waarom mijn Nissan Leaf na 5 uur pas van 50% naar 80% opgeladen was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:04

Bij beide bedrijven is het mijn inziens gewoon bedoelt als extra service voor klanten, die daardoor niet (duur) hoeven te snelladen op de heen- of terugweg naar de Ikea/Lidl. Als ik daar kom met m'n elektrische auto met een accu die bijna leeg is zou ik het fijn vinden om net die paar procent te kunnen laden tijdens het winkelen zodat ik niet onderweg hoef bij te laden. Als iedereen redeneert zoals jij is er voor mij geen plekje meer over. Nee prima dat ze €0,40 oid per kWh rekenen. Of punten sparen op een klantenkaart, waarna je met die punten weer gratis kWh's kan laden.

Begrijp me niet verkeerd, ik zoek ook als ik een dagje Antwerpen, Lille of Oberhausen oid doe of er ergens een parkeerplek in het centrum is waar ik gratis kan laden. Maar dan parkeer ik gewoon in een (betaalde) parkeergarage van een winkelcentrum, waar ik ook m'n geld uit geef.

Tevens staat hier bij de parkeergarage van het winkelcentrum 3 km van mijn huis een viertal laders die gratis zijn. Dus als jij daar in de buurt zou wonen zou je elke dag daar parkeren en met een vouwfietsje naar huis fietsen?

[ Voor 6% gewijzigd door BaSsDruM op 22-05-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Uiteindelijk ben ik ook gewoon een klant van IKEA: mijn vrouw komt altijd bergen met geld uitgeven bij de IKEA. Ons hele huis staat vol met spul van de IKEA, dus daar heb ik al de nodige euros uitgegeven.

Het is trouwens wel degelijk zo dat IKEA geen eisen stelt aan het gebruik van zijn gratis laders: daar kun je wat van vinden en de moraalridder op internet uithangen, om ondertussen zelf gratis te gaan laden bij Lidl/IKEA mocht je ooit de kans krijgen _O-

De mensen die het gebruik van gratis laden als hardste vooroordelen in dit topic, zijn meestal de personen die als eerste in de rij staan als er iets gratis valt te halen. Alleen ik vermoed dat de personen die dit zo fel veroordelen, simpelweg niet in de buurt wonen van plaatsen waar men nog gratis mag laden. In Nederland is het gratis laden ja nu zo goed als afgeschaft: behalve bij Tesla Destination Chargers, waarvan er eigenlijk vrijwel bijna geen publieke toegankelijk van zijn.

Maar als IKEA dit toestaat: waarom zou je er dan geen gebruik van maken? Je hoeft geen medelijden te hebben met een onderneming als IKEA/LIDL, want die verdienen genoeg geld en hebben de prijzen ook flink verhoogd. Zo ook de Lidl: ze maken zelf ook enorm misbruik van de hoge inflatie, om hun prijzen flink te verhogen.

Dus nee ik voel mij niet schuldig als ik voor € 10 laad en voor € 10 boodschappen gedaan heb bij Lidl België: dat zie ik als een win win situatie. Ik zal er echter ook niet rauwig om zijn, wanneer ervoor betaald moet worden straks.
BaSsDruM schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:17:
[...]
Tevens staat hier bij de parkeergarage van het winkelcentrum 3 km van mijn huis een viertal laders die gratis zijn. Dus als jij daar in de buurt zou wonen zou je elke dag daar parkeren en met een vouwfietsje naar huis fietsen?
Ja dat zou ik wel doen: sterker nog, die afstand zou ik gewoon per voet afleggen. Dit doen veel Belgen ook gewoon hoor. En geef ze eens ongelijk?

En de parkeerkosten zou ik ook al te graag betalen: het is dat de Tesla Destination Chargers bij de Roermond Designer Outlet, enkel voor Tesla's zijn. Anders had ik daar wel een middagje rondgelopen, toen ik in Roermond moest zijn bij de Nissan dealer.

Uiteindelijk ben ik naar Lidl Maaseik gereden, om de Tesla Destination Chargers helaas geen een daarvan voor niet Tesla's bedoeld was.

[ Voor 21% gewijzigd door Marco-Peters op 22-05-2023 13:42 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:59
Voor wat ik ervan weet en gezien/gelezen heb is het gratis laden gewoon een service voor de EV-rijder/klant en toont het bedrijf zijn groene gezicht. Als er echt regels voor gelden dan zou ik die graag zien i.p.v. alleen maar roepen.......

Vorig jaar heb ik ook eens een poging gedaan om er gebruik van te maken op mijn reis naar Luxemburg maar alles was bezet, dus dat was eens en nooit weer. Voor die paar euro voordeel ga ik echt niet staan wachten en zeker niet zonder te weten hoelang. Ik ben voor een zuinige auto en rijstijl want daar heb je altijd profijt van.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ach als je ergens diesel / benzine gratis zou krijgen zonder aankoop staat er ook een rij. Als is het maar 5 liter.

Was/is bedoeld als greenwashing van Lidl en Ikea maar nu de kWh prijs niet meer zo goedkoop is en er dus veel freeloaders (pun intended) komen is de lol snel over natuurlijk.

Maar toch grappig om te lezen dat TS niet alleen is, er zijn blijkbaar meer die het (gratis) laden als het vroegere bermtoerisme zien. Krijg visioenen van oranje parasolletje en 2 klapstoelen met bloemmotief en een thermos koffie uit de kofferbak op het ietswat trieste kale parkeerterrein.

Ik zou er niet op te zitten wachten aan een verplicht praatje en even schoppen tegen de (te) hard opgepompte banden en wat doet die van jou nu met wind in de rug qua kWh/km? En weet jij nog een onbewaakte fietsoplaadpunt ergens in Salland?

Maar onthaasten is wellicht wel goed voor de gejaaghte mensch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meestermaas
Net bij Goor geweest, helaas is het gratis laden over. Prijs is nu €0,54 per kwh en voor mij dus te hoog.

Enige optie op loop/fietsafstand is het crematorium...

Ik ga morgen lekker thuis laden voor €0,15. Helaas is het gratis laden deels voorbij.

Vandaag de auto gewassen in de wasbox en daarbij wel een laadpaal gefotografeerd voor &Charge. Toch weer een euro laadtegoed terug. In totaal de auto dus gewassen voor €1,- (alle opties)

Bermtoerisme ken ik van de vrachtwagens hier in het oosten. Jonge jongens staan met camera op viaducten al het moois op de foto te zetten. Ook een leuke hobby!

Als mensen nog andere suggesties hebben om gratis km's te laden hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Weer bij Lidl België in Rijkevorsel aan het laden: deze keer 10 minuten moeten wachten, maar dat viel mij reuze mee. Als mijn vrouw zich aan mijn vertrek schema had gehouden, dan had ik er om klokslag 8:30 gestaan en dan zal de lader zeer waarschijnlijk gewoon vrij geweest zijn.

Om 8:30 gaat de Lidl in België open en weinig mensen, die juist zo vroeg hun auto op komen laden. Dus het is nog steeds gratis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ik was gisteren met de Nissan Leaf bij het strand van Monster, nabij Wateringen. Hier ben ik tot de ontdekking gekomen, dat je met de EV dus gratis in de vergunninghouder zone mag parkeren.

Het zit namelijk als volgt: als je de vergunninghouder zone inrijdt, staat op dat verkeersbord. Echter je hebt enkel een vergunning nodig, wanneer dit aangegeven staat bij de parkeerplaats. In eerste instantie was ik namelijk bang, dat ik wellicht een prent zou krijgen.

Hier heb je dus letterlijk een publieke laadpaal in de vergunninghouder zone: voor het laden heb je echter geen vergunning nodig. Dus voor wie naar het strand wilt? Hier parkeer gratis tijdens het laden van je EV!

Gisteren gelukkig niet daar geladen, want er was een dorpsfeest gaande en mensen struikelde al bijna over de laadkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlayerGoods
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-05 20:59
Marco-Peters schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:14:
Als mijn vrouw zich aan mijn vertrek schema had gehouden, dan had ik er om klokslag 8:30 gestaan en dan zal de lader zeer waarschijnlijk gewoon vrij geweest zijn.
8)7 8)7 8)7

Ontopic: dank voor de tip dat om 08.30 uur de laders vaak nog vrij zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:35
In Zwitserland zijn veel Lidl's en de meeste hebben 20 minuten gratis laden. Door het kleine aantal EV's daar heb ik nooit hoeven wachten.
Dit was ook wel de handigste laadplaats want alle openbare zijn op betaalde parkeerplaatsen.
Je kunt alleen niet op zondag laden.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
JTHZZ schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:46:
[...]

Daar moest je je anders officieel wel voor aanmelden, dus als je dat niet hebt gedaan, heb je geluk gehad. Maar helaas is het hele gratis parkeren per 1 mei afgeschaft in Düsseldorf, dus nu moet je gewoon betalen.
Volgens mij begrijpen wij elkaar niet: je hebt parkeren parkeren en je hebt parkeren tijdens het laden. Als er in het laatste geval een verkeersbord bij staat, met een verkeersbord waarop een parkeerschijf met tijdsduur aangegeven staat. Dan voldoe je gewoon aan de vereisten.

Die Duitsers moeten eens ophouden de boel onnodig te frustreren: ze mogen wel een beetje dimmen hoor, met hun doorgeschoten regeltjes :X Ik denk dat wanneer je zo'n boete aan zou vechten, er toch gehakt van gemaakt wordt.

Maar ik weet alleen van Düsseldorf 100% zeker dat het E-Kennzeichen niet benodigd is bij parkeren tijdens het laden. Lijkt mij echter niet logisch, als je EV in Aken met een parkeerschijf voor de ruit. Een bon zou krijgen, omdat je een Nederlands kenteken hebt.

Sowieso waar koop je dan het parkeerbonnetje? Mooi voorbeeld is Tierpark Alsdorf, daar kun je 3 uur gratis parkeren aan de laadpaal. Nergens kan ik een kaartje kopen, om te parkeren. Wel kan ik de parkeerplaats van het Tierpark oprijden.... € 3 maar dan kan ik niet opladen....

Echter de laadpalen liggen buiten de parkeerplaats van het Tierpark, dus het is gewoon kosteloos parkeren. Of mag je als Nederlander dan niet opladen, omdat je niet zo'n achterlijke blauwe sticker op je achterruit geplakt hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Marco-Peters schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:00:
[...]

Volgens mij begrijpen wij elkaar niet: je hebt parkeren parkeren en je hebt parkeren tijdens het laden. Als er in het laatste geval een verkeersbord bij staat, met een verkeersbord waarop een parkeerschijf met tijdsduur aangegeven staat. Dan voldoe je gewoon aan de vereisten.

Die Duitsers moeten eens ophouden de boel onnodig te frustreren: ze mogen wel een beetje dimmen hoor, met hun doorgeschoten regeltjes :X Ik denk dat wanneer je zo'n boete aan zou vechten, er toch gehakt van gemaakt wordt.

Maar ik weet alleen van Düsseldorf 100% zeker dat het E-Kennzeichen niet benodigd is bij parkeren tijdens het laden. Lijkt mij echter niet logisch, als je EV in Aken met een parkeerschijf voor de ruit. Een bon zou krijgen, omdat je een Nederlands kenteken hebt.

Sowieso waar koop je dan het parkeerbonnetje? Mooi voorbeeld is Tierpark Alsdorf, daar kun je 3 uur gratis parkeren aan de laadpaal. Nergens kan ik een kaartje kopen, om te parkeren. Wel kan ik de parkeerplaats van het Tierpark oprijden.... € 3 maar dan kan ik niet opladen....

Echter de laadpalen liggen buiten de parkeerplaats van het Tierpark, dus het is gewoon kosteloos parkeren. Of mag je als Nederlander dan niet opladen, omdat je niet zo'n achterlijke blauwe sticker op je achterruit geplakt hebt?
toon volledige bericht
Volgens mij is het niet zo ingewikkeld: ligt de paal in een gebied met betaald parkeren, dan moet je betalen en in sommige steden mag je dan met Duits E kenteken of blauwe sticker gratis staan. Ligt de paal niet in betaald parkeren gebied, dan hoef je natuurlijk niet te betalen.
De tijdslimieten zijn ongeacht betalen of niet. Dus als er staat Max 4 uur met parkeerschijf, dan moet je dus na 4 uur je auto verplaatsen.
Op particulier terrein (bijv het Tierpark) bepaalt de eigenaar de regels, geen idee wat die eist.
Pagina: 1 2 Laatste