[EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Dit is een afsplitsing van het [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en de distinctie is, dat het hier over gratis opladen gaat en privileges welke de EV eigenaar in binnenland en buitenland geniet. Voor openbare laadpalen, laadpassen en providers kun je terecht in het bovenstaande topic geschreven door @Hachy.

Dit is wel een beetje een grijs gebied: want als voorbeeld, Lidl hanteert in Duitsland betaald laden via hun eigen Lidl Plus app: terwijl het vooralsnog gratis is in Belgie, hou er dus rekening mee dat de informatie in de OP in de toekomst wellicht niet meer up to date is. Als dit dan gemeld wordt, kan ik het aanpassen. Daar ik zelf nu een balans probeer te vinden tussen gratis laden en opladen aan de publieke laadpaal, aangezien het geen zoden aan de dijk zit om wekelijks 60km te rijden om in Maasmechelen bijvoorbeeld gratis te laden.

Gratis opladen?

Een van mijn motivaties voor het electrisch rijden was puur vanwege de hoge benzinekosten: dus toen heb ik gekeken, wat is de kWh prijs aan de publieke laadpaal in Limburg? Dat was € 0,39 oftewel bij een gemiddeld verbruik van 15kWh/100km ben je dan € 5,85 kwijt. Dus ik besloot mijn ICE in te ruilen op een Nissan Leaf. Al was ik ook we toe aan een moderne auto met automaat.

In de tussentijd moest ik twee weken wachten op de aflevering: druk in de werkplaats. Die tijd heb ik benut om mij te storten in de wondere wereld van het gratis opladen van je EV. Maar nu hoor ik je zeggen? Gratis bestaat niet! Nee dat klopt uiteraard: de voorwaarden zijn dan ook verschillend per aanbieder. Dit zal ik vermelden bij de aanbieders. In iedere geval wordt meestal de laadsnelheid beperkt.
Nederland
Naar alle waarschijnlijkheid, zijn de snelladers bij Lidl Nederland welke nog gratis waren: sinds 15 mei 2023 alle omgezet naar betaald? Met onaantrekkelijke tarieven, welke tot nu toe gemeld zijn.

Enkele jaren geleden was gratis opladen in Nederland een groot feest: vooral bij de Lidl en ik dacht dat het ook gratis was bij de IKEA? Hoe dan ook is dit op uitzondering na niet meer mogelijk. Hier onder een overzicht van Lidl filialen, waar het ondanks dat Lidl Nederland er sinds begin januari 2023 gestopt was toch nog mogelijk is. Al deze informatie komt uit Chargemap app.
Lidl Ringbaan West 15 Weert
Lidl - Wede - Geldrop
Lidl - Nijverheidsweg - Halsteren
Lidl - Goes
Lidl Zierikzee
Lidl Lepenlaan 1 - Woerden
Lidl Nijkerk
Lidl Almere
Lidl Goor
Lidl - Dedemsvaart
Lidl Emmen Centrum
Lidl Wolvega
Lidl Sneek
Lidl Leeuwarden

Zover ik weet heb je wel een laadpas nodig, maar er worden geen kosten in rekening gebracht. Al is het mogelijk dat je wel het starttarief van laadpas moet betalen. Een handige app om te controleren of deze gratis laadpunten nog werken, is Chargemap: je kunt je aanmelden bij de laadpaal en aangeven, dat je gebruikt maakt van de lader. Of melden dat de lader stuk is bijvoorbeeld. Door het gebruiken van de laadpas, wordt ook voorkomen dat iemand je laadsessie voortijdig kan stoppen terwijl je in de supermarkt bent. Dit komt helaas voor bij gratis laders, waar geen laadpas voor benodigd is.
PS je hebt ook nog de Tesla Destination Charger netwerk welke meestal gratis zijn, maar 9 van de 10 keer is dit bij een hotel en echt alleen bedoeld voor klanten. Maar als je zin hebt in een dagje shoppen in het mooie Roermond? In de Designer Outlet Roermond kun je voor € 5 de hele dag parkeren en je EV gratis opladen! Mooie deal toch? Vrouw happy en jij ook, want je EV wordt ondertussen bijgeladen _/-\o_
Belgie
Mijn eerste ervaringen met gratis opladen heb ik op gedaan in Belgie: ik ging een vriend in Barendrecht bezoeken en dat heeft mij € 0 aan oplaadkosten gekost. Hoe ik dit gedaan heb? Voor Nederlanders uit Zuid-Limburg is Belgie een uitstekend doorreisland, voor wanneer je naar Zeeland wilt of Zuid-Holland. Aangezien mijn Nissan Leaf pak en beet een actieradius van 200km heeft, moest ik dit slim gaan plannen en zelfs mijn route last minute aanpassen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yb3edhY6VGjhhQIIhI6Zjz0s6Cc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r5paX0KcLalcxn5REPSgDW5E.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzioF-YtdRqpgkqPWZCJ20xexWw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfhoJ8GtRoeJQK17UkzUrkwh.jpg?f=fotoalbum_tile

Dus ik vertrok met 60% batterij en reed 85km tot het plaatsje Geel vlak voor Antwerpen op 100km afstand van mijn eindbestemming: gratis opladen betekend niet als Max Verstappen rijden, maar juist zo zuinig mogelijk rijden! Uiteindelijk kwam ik met 18% lading over aan bij de snellader van Lidl. En ik kon direct beginnen met opladen, want beide snelladers waren vrij. Je hebt geen laadpas nodig en zodoende kost het je helemaal niets!

Ik ben vervolgens de supermarkt naar binnen gegaan om crossaintjes te kopen voor mij en mijn dochter en zo was al gauw een halfuur voorbij. Waarna wij bij de laadpaal onze crossaintjes gegeten hebben en na 1u laden, was de auto voor 77% opgeladen. Na dat uur stopt de laadsessie automatische, maar het grappige is: je kunt de kabel in de auto laden en op het aanraak scherm weer het laden starten. Mits er geen wachtende zijn!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzioF-YtdRqpgkqPWZCJ20xexWw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfhoJ8GtRoeJQK17UkzUrkwh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3d4_-H_w7cTGYgnmIYzi_k51Ds=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cw3Mc2pqRdrdtnZLQIdb8QLj.jpg?f=fotoalbum_tile

Bij mij varieerde de laadsnelheid met CHadeMo tussen de 16kw en 18kw met een uitschieter naar 19kw en wanneer je tot 90% wilt opladen, gaat het rond de 85% nog maar met 10kw. Dus als je echt die 10% extra niet nodig hebt? Dan zou ik niet verder dan 80% laden, wat die 10% extra duurt wel extra lang.
IKEA Belgie en Duitsland
Net als Lidl, bied ook IKEA gratis opladen aan: behalve in Nederland, daar moet je tegenwoordig € 0,54 per kWh betalen. Want de laadpalen bij IKEA Nederland, worden door Shell beheerd. Dus het zet geen zoden aan de dijk, om je auto bij IKEA Nederland op te laden. Naar horen zeggen moet je nu ook voor de gratis ANWB Laadpalen in Delft betalen.

In België en Duitsland kun je echter volledig kosteloos opladen bij de IKEA, waarbij het in Belgie enkel AC opladen betreft. Maar in Duitsland kun je zowel AC laden als DC laden en dat zonder tijdsbeperking! Dus als je geld wilt sparen op een reis door Duitsland, dan zou je laadstops bij IKEA kunnen inplannen. Ik ga niet alle locaties opnoemen waar het mogelijk is, aangezien dit gewoon in Chargemap staat en je op Google Maps ook heel makkelijk de locaties kan vinden.

Maar hier een paar voorbeelden van bekende Duitse steden: Düsseldorf, Keulen, Koblenz, Mannheim, Karlsruhe, Stuttgart etc. Zo zou je auto bij IKEA Düsseldorf aan de AC lader kunnen aansluiten, de tram naar het centrum pakken en bij terugkomst heb je en gratis geparkeerd en je auto opgeladen! IKEA is de enigste partij welke dit toestaat en waarom dan wel? Nou heel simpel: dat is omdat IKEA's buiten de stad liggen.

Het is simpelweg niet aantrekkelijk voor de gemiddelde vakantieganger of bewoner van de stad, om zijn auto achter te laten aan de lader van de IKEA. Wel heeft IKEA net als Lidl de snelheid beperkt op 20kw maximaal, wat ervoor zorgt dat de gemiddelde vakantieganger zich wel 2x bedenkt of ze 1.5u aan de DC lader willen zitten. En dan is dit ongeveer de tijd die nodig is om mijn Nissan Leaf van 20% tot 90% op te laden. Met een groter batterijpakket zal het dus nog langer duren!

In het voordeel van een Nissan Leaf.... na 3x snelladen, gaat ie toch niet sneller dan 20kw _O-
Gratis naar Oostenrijk rijden
Doordat de IKEA filialen in Duitsland toevalligerwijs op de route naar Oostenrijk liggen. Of ja het ligt er een beetje aan naar welke deelstaat je reist: kun je geheel gratis met de electrische auto, naar Oostenrijk rijden. Dit vergt wel wat planning, geduld en koffie welke gelukkig lekker goedkoop bij het IKEA Restaurant is. In Nederland zelfs gratis :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xg5oF_RM47uPNVqRHjDtFoFr9OU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KxdJu5bbPP5K8tQ9fQJmjnXP.png?f=fotoalbum_large

Je hebt wel echt een EV nodig welke minimaal 200km actieradius heeft en je zult zo zuinig mogelijk moeten rijden, want ookal is het opladen gratis. Wanneer je als Max Verstappen rijdt: dan stijgt het stroomverbruik aanzienelijk en haal je niet die 150km tussen de stops. Dit zijn de afstanden die ik aangehouden hebt bij het plannen van mijn reis in de komende zomervakantie, naar Vorarlberg Oostenrijk.

Nu weet ik van mijn Nissan Leaf ondertussen dat deze gemakkelijk 200km actieradius haalt: het ligt echt aan je rijstijl hoor, maar helaas vertellen ze dit nooit bij Kassa en in de thumbnail van de tweede video erover. Zie je zelfs dat het verbruk 19kwh/100km was 8)7 Maar ik heb mijn Nissan Leaf pas een paar dagen en zit nu al op 12.4kwh/100km, doordat ik simpelweg een zuinige rijder ben.

Om je actieradius te verhogen en zo het meeste van het gratis laden te profiteren heb ik nog wat tips: deze heb ik altijd toegepast in mijn ICE, echter ze werken juist uitstekend bij een EV en eigenlijk nog beter. Want er is geen versnellingsbak, welke je kunt mishandelen met voor iedere rotonde terugschakelen om sterk op de motor af te remmen.
Tips voor zoveel mogelijk uit je gratis lading stroom te halen.
Voordat ik begin, wil ik graag vermelden dat het toepassen van deze tips op je eigen risico is. Tweakers of de schrijver @Marco-Peters zijn niet verantwoordelijk voor eventuele schade of overmatige bandenslijtage aan de auto, wat overigens een zeer klein risico is.
  1. Verhoog je bandenspanning naar 2.9bar of zelfs 3bar ( Bij warme banden altijd 0.3bar bijtellen )
  2. Anticipeer goed en laat de auto uitrollen in de D stand en waar nodig de B stand als sneller vertragen moet
  3. Schakel de verwarming of airco uit
  4. Niet sneller dan 90km/u rijden: al gaat die regel niet op in een heuvelachtig landschap!
  5. Kijk naar het huidige verbruik: ik probeer bij de Nissan Leaf in het ECO bereik te blijven. Wanneer je bergaf gaat, zul je ondanks dat 120km/u rijdt waarschijnlijk toch een laag verbruik hebben.
  6. Rij heuvels niet te snel op: dat kost alleen maar energie, dus blijf gewoon achter die vrachtwagens :+
  7. Wanneer je bergaf gaat en er nauwelijks verkeer op de weg: voet van het gas en de auto tijdens de afdaling laten regenereren! Op deze manier win je energie terug, welke voor de klim benodigd hebt.
Gratis opladen in parkeergarages en hotels
Je bent dus helemaal met je EV naar Oostenrijk gereden en dan kom je tot de ontdekking? Gratis laden in Oostenrijk? Waar dan? Ja dat wordt dan heel goed zoeken! Maar gelukkig kun je op GoingElectric, een Duitse website veel van deze locaties vinden. Bijvoorbeeld in betaalde parkeergarages: het gaat niet bijsters snel, maar parkeerkosten moet je toch betalen of je nou een EV of ICE rijdt.

Wat betreft hotels: ik schrijf ze gewoon een email en vraag op ik de auto kan opladen, daarbij geef ik direct aan dat dit ook met een normale stekker kan. Gaat weleens waar heel traag: maar meestal verblijven wij er toch minimaal 10 uur, inclusief overnachting. Dus als morgens na ontbijt je reis voorzet zal je EV weer bijna helemaal vol zijn.

Bij sommige hotels is het gratis: maar er zijn er ook die een stevig tarief vragen of een kleine vergoeding van € 5 bijvoorbeeld. Persoonlijk heb ik met dat laatste geen probleem. Maar als ik € 0,50 per kWh moet betalen, kun je net zo goed een publieke laadpaal gebruiken welke veel sneller oplaad. Of bij een Aldi of Lidl, waar tijdens openingstijden in Duitsland het tarief € 0,29 per kWh is.

Gratis parkeren tijdens ( betaald ) laden in Duitsland o.a Düsseldorf en Aken

Ik kwam er onlangs toevallig achter, dat wanneer je in de hoofdstad van NRW allerlei privileges geniet wanneer je een EV rijdt. Voor wie niet zo goed is in Geografie, daarmee bedoel ik dus Düsseldorf. Een hele populaire stad onder Nederlanders, om een dagje te shoppen bijvoorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2xcaFG8AzeOGbbFqr32G_jBH3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYg9nuxwUSIdPTB11F1OwwNi.jpg?f=fotoalbum_large

De regeling riep wel enige verwarring op: want het verkeersbord met de stekkerauto, betekent officieel dat het een parkeerplaats betreft voor autos met een zogenaamd Duits E-Kenteken. In Nederland heeft een EV een normaal kenteken, dus dan zou je een blauw Vignette moeten halen om in geheel Duitsland te profiteren van dezelfde privileges die Duitse EV's met een E-Kenteken genieten.
In Düsseldorf dürfen Elektroautos mit und ohne E-Kennzeichen derzeit an Ladestationen kostenlos parken. Das ist ansonsten nur in Berlin, Dresden, Magdeburg und Stuttgart erlaubt.
Bron

Als je verder leest wordt echter duidelijk dat je geen E-Kenteken of E vignette, welke je aan de buitenkant op je achterruit dient te plakken. Niet benodigd is in Düsseldorf, althans wanneer je gebruik wilt maken van gratis parkeren tijdens opladen. PS het gratis parkeren tijdens opladen is immens geliefd in Dusseldorf, dus je moet echt geluk hebben om bijvoorbeeld in Immermanstrasse te kunnen opladen. Hou daar dus rekening mee en kom niet aan met 0% lading, want het kan goed zijn dat je eventjes naar een vrije laadplek moet zoeken.

Wat kost dat opladen dan? Tot 31-12-2023 rekent Düsseldorf Stadtwerke geen minimumbedrag van € 3 per maand, welke verrekend wordt met je laadkosten. Dus als je voor minimaal € 3 met de Düsseldorf Stadtwerke laadpas vanaf 1 januari 2024 doet opladen, heb je die € 3 al terugverdiend.

Met deze laadpas betaal je in Düsseldorf € 0,47 kWh i.p.v. de € 0,53 kWh welke je via Ladenetz app betaald. Of met de Vattenfall laadpas, zou je op € 0,56 per kWh zitten. Voorlopig is deze laadpas nog gratis aan te vragen, zelfs voor Nederlanders. Want ik heb succesvol eentje besteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFMN6Ep-zWJWq8NsiSgKnVBvlJM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X7MnsEYqmWjqBhJ9DwUmN9k2.png?f=fotoalbum_large

Deze pas is ook handig in de rest van Duitsland, want het AC Roaming tarief staat op € 0,49 wat een stuk goedkoper is dan de gebruikelijke Nederlandse laadpassen ( Vattenfall, Shell Recharge, Plugsurfing ( Nissan ) welke allemaal kosteloos zijn.
Gratis parkeren in Aken met E-Vignette
In Aken heb je dus wel zo'n E-Vignette nodig, aan te vragen bij het Duitse CBR/RDW. Maar dan mag je in heel Aken, gratis twee uur parkeren. Dus niet enkel bij de laadpaal, al geldt die beperking van maximaal twee uur ook aan de laadpaal. Of het moet anders aangegeven staan aan de hand van verkeersborden.

Tot hoelang dit nog mogelijk is? Want in Düsseldorf hadden ze gratis parkeren voor EV's ook, maar dit is vanaf 1 april afgeschaft en nu kan het alleen nog tijdens het opladen. Vooralsnog kan het in Aken wel, aangezien het op de website van de stad vermeldt wordt.

Er zijn meer Duitse steden waar gratis parkeren mogelijk is voor EV's en met die E-Vignette, mag je dus ook op de speciale rijstroken voor EV's. Want daar heb je dus wel dat E-Kenteken of E-Vignette nodig. Als je veel in grote Duitse steden komt, is de aanschaf van zo'n E-Vignette wellicht de moeite waard?

Al wordt het op de verkeersborden niet duidelijk vermeld, dat het enkel voor autos met een speciaal kenteken is. In Duitsland verwacht men echter dat je de verkeersborden uit dat land kunt, dus dan krijg je gewoon een boete als je geflitst wordt.

Bij het laden zal dat zeer waarschijnlijk niet gebeuren: dat is mensenwerk, dat lijkt mij sterk dat een Duitse handhaver dan een boete gaat uitdelen. Maar je weet het nooit? Beste is om het zwart op wit hebben!

[ Voor 0% gewijzigd door Marco-Peters op 17-05-2023 12:46 . Reden: Lidl Nederland heeft gratis snelladers omgezet naar betaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Mijn ervaring bij Lidl België is tot nu toe erg goed: toen ik naar Barendrecht geweest ben, heb ik de laadstops zo gepland dat ik niet op de bestemming hoefde te laden. Ondertussen ben ik mijn strategie een beetje aan het veranderen.

Maar het is soms lastig plannen: wij gaan woensdag naar Keukenhof en dinsdag rijden wij naar Noordwijk, om daar te overnachten. Op woensdag gaan wij dan naar Keukenhof en daar staat ook opladers, welke met Plugsurfing € 0,32 per kWh kosten. De strategie is dus om de auto tijdens het bezoek aan Keukenhof weer vol te laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZoldtDwG486_gCt0h7ZHBVt9-Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Kgny0nq59Fu5BczLFu4qELOr.png?f=fotoalbum_large

Want als ik een volle accu heb, dan zou ik het op de terugweg moeten redden tot Lidl Maaseik. Het zijn 200km totaal, maar als je ziet wat voor vertragingen er rond deze tijd wel niet zijn. Dan denk ik dit wel te kunnen halen, aangezien een EV profijt heeft aan files _O-

Ik vind ABRP trouwens soms een beetje pessimistisch: de ene keer heeft ie het bij het rechte eind, maar ik heb dus wat Tweaks doorgevoerd. Of ja eigenlijk simpelweg de bandenspanning verhoogd, daarmee win ik natuurlijk extra actieradius. Omdat mijn gemiddeld verbruik laag ligt. Nu zit ik op 12.3kWh gemiddeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RU0kze0B7qyLWUhX95sYQEw6Hpw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MgVU0bVOAepZfUvXKqHwZVrO.png?f=fotoalbum_large

Daar heb je in Nederland wel geluk dat alles zo plat als een dubbeltje is: al bedenk ik mij net, dat je bij Lidl Weert, ook nog steeds gratis kunt laden. Dat scheelt toch weer bijna 15km, dus ik ga mijn plan weer aanpassen. In Maart reed ik er nog langs met de auto, dus ik denk dat je nog steeds daar gratis kunt snelladen.

Wat wel echt een probleem met gratis laden is: al die PHEV die dan deze laadpalen bezet houden, met hun kleine accu waar ze een rondje om de kerk electrische mee kunnen rijden. Ik zag dat ik de videos van Bjørn Nyland, maar het is mij bij de publieke laadpalen ookal opgevallen. Natuurlijk ze hebben er net zo veel rechtop, maar feit is dat ze gewoon een benzinemotor hebben. Dus ze hebben de laadpaal helemaal niet zo hard nodig, terwijl een EV enkel op stroom kan rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aQii3HHLR_Luc53aEG9TmVknco=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x1jobowZui7UXoT3iKTLfuMF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rg22EwWXYZ8YDAfNYreN7ynrXc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2gbcGM8ikv28v6GcLSTE49m.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik ben nu bij de snellader van Lidl in Weert: in tegenstelling tot de snelladers in België, is de laadsnelheid niet beperkt en haal ik gewoon 45kw met mijn Nissan Leaf. Kwam hier aan met 14% en als het goed is, heb ik 200km gereden op een lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-10 22:02

Malarky

Wils voor wat ieder

Marco-Peters schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:08:

Ik ben nu bij de snellader van Lidl in Weert: in tegenstelling tot de snelladers in België, is de laadsnelheid niet beperkt en haal ik gewoon 45kw met mijn Nissan Leaf. Kwam hier aan met 14% en als het goed is, heb ik 200km gereden op een lading.
Ik zit op 5 minuten van deze lader in Weert momenteel en ga vanavond eens met een lege accu laden hier op weg naar huis. Kijken wat ik haal :)

Edit: zit jou wel mee he, kom ik aan is die kapot..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SSaxlYdFuwKjeQbFtUSB9I_Qj4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sz6AWEXM6eRCQlWoeFvaMPZz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Malarky op 03-05-2023 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ja klopt inderdaad: een auto kan AC laden en de andere DC. Stel mijn Nissan Leaf laadt al op met de CHAdeMO stekker, dan kan mijn laadvoortgang niet onderbroken worden door een auto welke via de CCS stekker probeert te laden. Er stond namelijk een MG ZS EV naast mij welke het probeerde, maar dat werkt niet.

Hij kon wel gewoon AC laden: alleen zelf ben ik ben mening, dat zet weinig zoden aan de dijk wanneer het beperkt is op maximaal 30 minuten. Ik ben best bereid meer tijd te besteden en AC laden i.p.v. DC, alleen dan heb ik niets eraan wanneer het laden stopt na 30min/1u.

Bij de IKEA België, zou je dus wel gewoon je auto aan de AC laadpaal kunnen aansluiten en vervolgens bij wijze van spreken de stad in lopen. Volgende week wil ik dit wellicht gaan uitproberen. Ik ben nog nooit in Hasselt geweest en de IKEA in Hasselt, is ongeveer 53km rijden.

Als je dan een beetje op tijd komt en er zijn laadpalen vrij, dan kun je gezellig een dagje Hasselt doen. En bij terugkomst is je auto wellicht al vol. Volgende week ben ik een paar daagjes alleen, perfect om dit eens uit te gaan proberen.

Ook bij de IKEA in Kaarst wil ik gaan opladen: alleen grote kans, dat de laadpaal nog stuk is. Werd een maand geleden voor het laatst stuk gemeld, dus dat blijft dan een gok. Bij de IKEA in Düsseldorf, zou van de twee DC laadpalen slechts eentje werken. Wij gaan het zien: genoeg tijd maandag om het te ontdekken, nadat ik mijn gezin op het vliegveld af zet.

De IKEA Kaarst zou handiger zijn omdat het dichterbij ligt dan IKEA Düsseldorf, maar je kunt nergens echt op afstand zien of de laadpaal al gemaakt is. Eigenlijk ben je afhankelijk van apps zoals Chargemap, maar die zijn vaak niet up to date.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYVZ6gGnjRCRufOcVnK7aQxivTA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ynMUSsb14ngZaqGzOieQDtzk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5y3kEv64jtzFyHEunIYBbNJcIL8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WuqEnvslK9cTNiFDjOF0gfzS.jpg?f=fotoalbum_tile

Een laadpaal werkt dus bij de IKEA in Kaarst, nu alleen wachten tot die Volkswagen zijn ID3 verplaatst. Want die is al tot 90% opgeladen, dus dan zou ik mijn auto kunnen aansluiten.

Auto is ingeplugd en laden gaat met 16kw totaal, dus vergelijkbaar met Lidl België. Alleen deze laadpalen van IKEA hebben geen tijdsbeperking. Ik hoop dat ik in juli, hier nog gebruik kan maken op vakantie. Kost wel extra tijd natuurlijk, maar scheelt in de reiskosten enorm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLAiaMk6bBbYqJX1mjBaaoogXSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eacIiAJ2jcq648oFn6BHsUap.jpg?f=fotoalbum_large

De laadpaal bij IKEA die deed in mijn geval tot maximaal 85% opladen: daarna stopte het laden. Maar niet iedereen heeft deze snellader even hard nodig. Een zakelijke rijder in electrische Mercedes, die had nog 80% en wilde proberen te snelladen.

Toen ik net mijn vegetarische hotdog op had, liep ik richting mij auto en op dat moment kreeg ik een notificatie dat het laden gestopt was. Dus ik loop naar de laadpaal en zeg tegen die meneer, dat hij net mijn laadvoortgang onderbroken had.

Dit blijft dus echt een probleem bij gratis snelladers..... als je wel de winkel naar binnen gaat, kan het voorkomen dat iemand je laadvoortgang onderbreekt.

[ Voor 48% gewijzigd door Marco-Peters op 08-05-2023 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ik ben weer in Maasmechelen om op te laden: ben hier aangekomen met 11% batterij en wacht al 45 minuten, tot een laadpaal vrij komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pkccNDWK-q5zc22JM3z3023ywQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjx4Gh9LqnYlAtuxS4UmJheu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T65HRsS36e8hSb_jdzwWWrp6jz4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1ZXwD4WYNrTwR1PIs1TGFtG.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar wat zie ik gebeuren terwijl ik sta te wachten? Een medewerker van Lidl komt uit het magazijn, naar de PHEV lopen rennen en ik denk: eindelijk mijn beurt. Alleen inplaats dat ze haar auto verplaatst, start ze het AC laden weer. Want dat houdt natuurlijk automatisch op na 1 uur.

Nu ben ik niet roomser dan de paus en ik doe dat ook, alleen dan hou ik wel rekening ermee of er geen andere EV staat te wachten om te laden. De eigenaar van de MG die heb ik ookal gezien.... om 15:22 kwam ik aan hier, dus die auto stond er al.

Bij de IKEA in Kaarst heb ik dus minder lang gewacht, omdat je daar geen medewerkers hebt die aan de laadpaal kleven.... als die Lidl medewerker haar auto verplaatst had. Dan zou ik nu al hebben kunnen laden, want de mevrouw met de MG heeft waarschijnlijk ook gewoon het laden opnieuw gestart.

Als het niet aan het regen was, had ik allang gekeken hoelang ze nog heeft. Want na 1 uur stopt het automatisch. Maar dit zijn dus wel de nadelen van gratis opladen en iets om rekening mee te houden. Alleen ik vindt het ook niet netjes om iemands laadvoortgang te onderbreken of te stoppen, zou ik zelf ook niet blij van worden. Zodoende wacht ik op mijn beurt en dat is nu dus al bijna 1 uur wachten _O-

Vandaag ook bij de Designer Outlet Roermond geweest: de Tesla Destination Chargers zijn alleen voor Tesla's helaas en het zijn er veel te weinig.

[ Voor 8% gewijzigd door Marco-Peters op 10-05-2023 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ik haal bij de Belgische Lidl telkens 18kw en rond de 90% is het nog maar 10kw, dus verder vol laden loont zich niet. Nu doe ik ook sporadisch een klein boodschapje, of zoals eergisteren. Toen heb ik meer dan € 60 uitgegeven, omdat ik een speelkeukentje bij Lidl België gekocht heb.

Gisteren toen ik er achter kwam dat de Destination Chargers van de Designer Outlet Roermond, enkel voor Tesla's open gesteld waren. Heb ik besloten via Maaseik naar Heerlen te rijden, waarbij ik in 50min ongeveer weer naar 90% opgeladen had. Bij de Lidl in Maaseik dus geen klevende PHEV van de supermarkt manager/teamleiderster.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sr31MWCNamita4jqc_7uk7sAhc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxIWn3k3ihvb1W5zZAUDjl4n.jpg?f=fotoalbum_large

En nu neem ik de proef op de som door bij IKEA Hasselt gratis op te laden: hier geen tijdsbeperking, of andere EV automobilisten die je laad voortgang gewoon onderbreken. Want de laadkabel zit vergrendeld, door de auto. Om het laden te stoppen, moet eerst de laadkabel ontkoppeld worden bij de auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Tj0Xrq9o36SwFY97O0ixlXWb8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gTqbwCYmSYZ6E9AJxQDTB6iB.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas is de laadsnelheid slechts 3kw en dus laadt je theoretisch slechts 3kWh per uur. Maar in de tussentijd ben ik Hasselt een beetje aan het ontdekken, daar ben ik vanuit de IKEA in 30 min naartoe gelopen. Nu laadt de auto alweer 2 uur en ik ben bij 50% begonnen en nu is het 63% en ik hoop, dat als wellicht de andere auto van de laadpaal afgekoppeld is? Dat ik dan wel met 6kw kan laden? Alleen dat kan ik niet vanaf een afstand zien, behalve tot hoe ver de auto opgeladen is.

Die IKEA's in België, zijn dus interessant voor als je een stad gaat bezoeken. De auto mag daar gewoon de hele dag, of in iedere geval 5 uur aan de laadpaal aangesloten blijven. Weet alleen niet of ik ook echt 5 uur ga laden, want ik ben rond 15 uur begonnen.

De E-Step schijnt trouwens toegestaan te zijn in België, want ik zie ze hier in Hasselt overal rondrijden. En zonder kentekenplaatje zoals in Duitsland. Dus met een E-Step zou je in no time, vanuit zo'n IKEA in het stadscentrum zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SegCyfKFRN0ZcMd8Wybg9_nbgBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mFsTT4CO28gCcSY2afLcpHcb.jpg?f=fotoalbum_large

Parkeren van EV's is schijnbaar gratis in Hasselt, tijdens het opladen.

[ Voor 12% gewijzigd door Marco-Peters op 11-05-2023 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Gisteravond moest ik mijn gezin afhalen van Düsseldorf Luchthaven: dus reed ik weer naar IKEA Kaarst, welke praktische op de route ligt zonder een grote omweg hoeven te rijden. Deze keer had ik echter minder geluk, want een Tesla zat te kleven aan de laadpaal. En toen hij eindelijk kwam, moest hij ook nog uitgebreid zitten zoenen met zijn vriendin/vrouw :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99N9WicPFIgC7hJpGkb2fON1bDI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7wDejZECPfEsda0I1ulTrOh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avMr_9odP1RKSUZi7b4HlK6TQUI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pAbVrw17PBYee3mJyNhCa82r.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb uiteindelijk 50 min gewacht en nog overlegd, of ik niet naar Lidl of Kaufland zou rijden. Maar zoals wij in Limburg zeggen, het is een kwestie van geduld. Zodoende heb ik nog ruim een uur aan 16kw kunnen laden ( tot 66% ), wat toch nog ongeveer 17kwh opleverde. Mijn batterij zat op 15% dus had wel echt de snellader nodig..... Nissan Leaf haalt AC max 6.6kw.

Ongeveer 5 minuten na sluitingstijd ging de snellader ook uit: ik had de stiekeme hoop, dat deze nog wat langer aan bleef. Omdat IKEA Kaarst normaalgesproken op vrijdag tot 22 uur open is, echter dat is tijdelijk tot 21 uur. Zal wel met personeelstekorten ofzo te maken hebben? Hoe dan ook, dat die tweede snellader niet gemaakt wordt: is echt enorm nadelig.

Kwam gisteren ook thuis aan met 12% batterij, dus heb de auto direct aan de publieke laadpaal gehangen. Maar het moraal van het verhaal is, dat je niet te laat aan moet komen. Ik kwam bewust rond 19:15 aan, omdat ik dan nog genoeg speling had in de tijd. Voor het geval ik lang moest wachten.... de 1e keer was het namelijk minder dan 15 minuten.

Al was de AC aansluiting rond 19:15 tot 21:05 bezet door een Kia/Hyundai Kona, die had ook al aardig wat geladen. Wanneer die ook niet stond te kleven, dan had ik gewoon al het laden kunnen starten. Want de Tesla was ja al vol.... dus dan had ik met de CHAdeMO gewoon al kunnen starten. Dat is wel echt het voordeel van een aansluiting hebben, die het overgrote deel van de EV's niet heeft.

Ik hoef niet op die CCS kabel te wachten, maar wel op een vrije laadplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
ninjazx9r98 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:54:
[...]
Beetje jammer ook dat het uberhaupt mogelijk is, accepteer dan iedere druppel/pas tegen nul kosten en zorg er voor dat het laden alleen gestopt kan worden met dezelfde druppel/pas als waar het mee gestart is.
Doen andere ook bij mij: dus ik voel mij totaal niet schuldig, als ik de sessie van een EV stop welke al bijna tot 100% is opgeladen. Daar zijn die snellaadstations helemaal niet voor bedoeld, dan moet je lekker de AC inpluggen of gewoon niet laden. Weet je maar ik zal geen laadsessie onder de 90% van iemand gaan stoppen.

Ik wacht letterlijk en figuurlijk normaalgesproken dat de andere EV klaar is met laden: die Audi bestuurder, die had daar eigenlijk geen zin in. Maar dan moet je niet naar een gratis snellader gaan rijden, want dan is het gewoon een kwestie van op je beurt wachten.

Overigens zou ik er ook geen probleem mee hebben, als iemand mijn laadsessie beëindigd wanneer ik al tot bijna 80% of 90% ben opgeladen. Dat vindt ik dan helemaal prima, want tot 100% opladen daar zijn snelladers niet voor bedoeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBZrmppw8qjPHaR6fl2r3oaXIQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ykGqDNQFsCpkLnatIDhdKgyr.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens ben ik zo netjes geweest en heb de laadsessie voor de Audi meneer gestart, nadat ik klaar was met laden: alleen ik vraag mij serieus af, toont Audi niet hoeveel die % accu is? Of is meneer daadwerkelijk met een lege batterij aangekomen? Zoja dan had hij mij dat rustig mogen vertellen, want ik probeer daar juist wel rekening mee te houden. Want hij vertelde mij, dat zijn accu niet leeg was.....

Dan had ik tot 80% opgeladen i.p.v. 90% en en deze keer kwam ik aan met 41% SoC, dus ik hoefde deze keer helemaal niet zolang te laden. Niet eens het volledige uur had ik nodig.
DS7 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:02:
Maar wat ik echt heb gemerkt is dat nu de stroomprijzen zo omhoog zijn geschoten dat er echt mensen daar zijn die puur komen voor het laden en dan ook regels erbij gaan verzinnen. Zoals: je mag alleen laden zo lang als je in de winkel bent (geen idee waar dat staat). Of: je mag maximaal een half uur laden (nope: 45 minuten).

En eigenlijk toch altijd meteen op hoge toon. Niet gewoon netjes vragen, maar eisen. En als je dan niet doet wat ze zeggen ben jij asociaal. Dat werkt bij mij echt heel slecht.

Alleen al om die reden vind ik het eigenlijk prima dat het niet meer gratis kan. Alleen zijn ze nu de andere kant op doorgeschoten. ;)
Ja dat is precies wat ik dus mee maakte: dit zei die Belgische meneer ook inderdaad dus. Ik heb hem simpelweg verteld, dat je een uur gratis mag laden en daarna stopt het automatisch.

Voor de rest sluit ik mij bij jou aan: wanneer ik meer tijd heb, dan ga ik denk ik liever in Duitsland aan de AC lader bij Lidl voor € 0,29 per kWh. Is tevens dichterbij huis. Maar bij de Duitse IKEA heb ik niet zoiets meegemaakt.

PS als ik daadwerkelijk een halfuur in de Lidl was geweest, dan had de Belgische Audi meneer wel mijn laadsessie gestopt. Na een paar minuten hebben ze wel uitgedokterd, hoe ze de CCS lader aan de gang krijgen. Dan moet je simpelweg mijn CHAdeMO laadsessie stoppen..... wat ik prima vindt, als ik al rond de 80% zit.
ninjazx9r98 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:54:
[...]

Denk dat je in de zeik genomen bent door die MG rijder om het maar eens plat te zeggen. Ik ben ook een zakelijke rijder maar welk geld zou ik dan terug moeten krijgen van mijn werkgever?
Hij vertelde dat hij een mobiliteitsbudget van zijn werkgever kreeg en al die kWh's die hij gratis doet laden, hoeft hij niet in rekening bij zijn werkgever te brengen? Vraag mij niet hoe of wat, want ik ben daar niet in thuis.

Hoe dan ook: hij was zo netjes en eerlijk toe te geven, dat hij niet perse de snellader nodig had en ook met AC kon laden. Aangezien de accu nog ver vol was. Dus ik heb een leuk gesprek met hem gehad :)

PS ik moet de OP hoognodig gaan aanpassen, want het is overduidelijk dat laden bij Lidl Nederland niet meer gratis is.

[ Voor 36% gewijzigd door Marco-Peters op 17-05-2023 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0-I51zzDB7uRVfDfsKC8Ybse5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6sPC2kqFNeni0nmCEFFLdYXZ.jpg?f=fotoalbum_large

In Frans sprekende België, vlak over de grens bij Maastricht is het opladen bij de Lidl ook nog steeds gratis. Helaas wel beide bezet, maar geduld is een schone zaak vind ik. Nu wacht ik dus netjes op mijn beurt, tot de BMW weg is. Het is niet echt dat het hoognodig is, maar nu het nog kan maak ik er graag gebruik van.

Morgen rijden wij naar Zeeland en dan ga ik ook weer laden bij de Belgische Lidl. Ik vertrek dan circa om 7 uur, zodat ik vlak na openingstijd aankom bij de Lidl op 40km rijden van de eindbestemming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAE-ZNjjmDn2WI8Lxwsf1DKnrXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iW7HBO3HoexgBXxvwLnBSL55.jpg?f=fotoalbum_large

Terwijl ik aan wachten was tot de DC vrijkwam, heb ik ook de AC even kort uitgeprobeerd: en mijn vermoeden is bevestigd, met dit ouder type snellaadstation haal ik 6kw op AC. Gelukkig hoefde ik niet lang te wachten, want uiteindelijk slechts 7 minuten AC geladen _O- Daarna de CHAdeMO ingeplugd, anders gaat het veel te langzaam.

[ Voor 27% gewijzigd door Marco-Peters op 19-05-2023 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ik had zojuist serieus range anxiety: gisteren nog tot 85% opgeladen nabij Vise, maar vanmorgen had ik nog 66% en nu sta ik met 1% bij Kappelen nabij Antwerpen. Dat wordt dus lang opgeladen, scheelt dat het gratis is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5aJiBgfNu3qVfkBCkQPLAbFf5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kCXf4LAvuYEYZMV2SV0AKOf5.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende keer laad ik gewoon nog een beetje bij laden aan de publieke laadpaal, want dan was ik natuurlijk niet met 1% aangekomen. Al zal waarschijnlijk ook de lagere temperatuur zo vroeg in de morgen een rol gespeeld hebben.

@Meestermaas misschien omdat een mannetje die snellaadstations handmatig om moet zetten naar betaald? Inclusief nieuwe bestickering, want nu staat er nog op dat het gratis is.

[ Voor 16% gewijzigd door Marco-Peters op 20-05-2023 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJzrzcex4hart_7mHSeiacGQwtQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PcdOoMBdDPc8QJI9QCw1C7F2.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteravond had ik minder geluk bij de Lidl bij Tessenderlo in België: ook hier was het laden nog steeds gratis en helaas, was de Opel al aangesloten aan de DC. Ik kwam hier om klokslag 18 uur aan en moest ongeveer 15 a 20min wachten totdat een laadplaats vrij kwam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kvhsPO5jUD9GHSDYnZt1Uj96sc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQVWsypfZSHmIsSeubqOgPEr.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas duurde het tot 18:45 toen ik eindelijk de snellader kon gebruiken: ik had natuurlijk de laadsessie van de Opel kunnen beëindigen, maar dit vindt ik niet netjes. Wel wist ik dat hij al op 81% zat toen ik hem vroeg of hij nog lang nodig had....

Ik kan het de Opel bestuurder niet kwalijk nemen: maar hij had nog 5 minuutjes nodig, dus ik heb 21min AC geladen wat 2,25kWh opleverde. En daarna nog 15 minuten DC tot sluitingstijd, wat 4,71kWh opleverde. Daarmee zat ik op 43% en ik begon bij 19% en was dus genoeg om thuis te komen.

Aangezien ik 6kw met de AC aansluiting haal bij de Belgische Lidl snellaadstations, heb ik van zoiets: zolang ik wacht op de snellader, is het beter dan niets. Waarschijnlijk is de kans op een vrije snellader in de morgen gewoon groter, want bij Kapellen kon ik schaamteloos van 1% tot 90% gratis laden.

Er kwam alleen nog een Plugin Hybride met de AC laden en die Belgische meneer wist mij ook te vertellen, dat het gratis laden gaat verdwijnen. Hij vertelde mij dat sommige hun auto daar aan de laadpaal zetten en daarna naar kantoor verderop ofzo, met als gevolg dat zo'n auto de laadplaats bezet houdt. Daar helpt eens tijdsbeperking ook niet tegen, wanneer je auto niet op de laadplaats kan zetten. Dat heb ik bij Lidl Maasmechelen meegemaakt, was notabene een Lidl medewerker die zat te kleven aan de AC lader.

Die vroege sluitingstijden van Lidl België hebben mij gisteren echt parten gespeeld: maar als ik in Yerseke gewoon de auto aan de laadpaal aangesloten had, dan had ik die topup lading helemaal niet nodig gehad. Ik had nog 72% in Yerseke en misschien had ik het wel thuis gered, als ik de airco de gehele rit uitgelaten had.

Ook grappig ABRP heeft het nogal weleens bij het verkeerde eind: ik zou aankomen thuis met 7% ofzo, maar uiteindelijk was dat 13% en ik denk dat wanneer je batterij bijna leeg is je juist nog efficiënter gaat rijden.

Alleen jammer van die stoplichten avonds, die direct op rood. Die zijn ingesteld op sportieve automobilisten, want ik kom daar aanrollen omdat het rood is. Dan wordt het groen en duw ik het gas dieper in, om uiteindelijk toch te moeten remmen want het groene licht springt binnen 10 seconden weer op rood ofzo :(

@Meestermaas McDonalds heeft geen gratis laders, dat zijn allemaal Vattenfall snelladers waar je met je Vattenfall laadpas kunt snelladen. Chargemap is vreselijk verouderd en veel publieke laadpalen, staan onterecht op gratis.

Zelf denk ik trouwens dat de gratis snellaadstations van IKEA Duitsland mijn voorkeur heeft: vooral mijn passagiers klagen nog weleens, dat het lang wachten is. En er zijn geen sanitaire voorzieningen bij de Lidl, wat de IKEA natuurlijk wel heeft. Meeste IKEA's hebben ook meer dan een snellaadstation, dus dan zou de wachttijd theoretisch wat korter kunnen zijn.

Bij de Lidl heb je op Lidl Geel welke er twee heeft, slechts een snellaadstation. Maja wel goedkoop gereden gisteren, heb niets voor de stroom betaald ( 350km waren het ). Behalve gisteravond aan de Vattenfall laadpaal aangesloten met 13% en bij uitzondering de auto 100% opgeladen, omdat ik geen zin had om op te staan om 5 uur morgens.

Ik rij nu een dikke maand EV en in die korte tijd al 3000km's afgelegd en dankzij de mogelijkheid tot gratis laden, zit ik nu op € 0,022 per km. Maar in de toekomst, ga ik waarschijnlijk vaker bij de Duitse Lidl voor € 0,29 per kWh AC laden. Aangezien wij ook in Duitsland boodschappen doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Marco-Peters op 21-05-2023 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
De meeste keren was bij mij ook gewoon de snellader vrij: toen ik naar Noordwijk gereden ben, om de volgende dag naar Keukenhof te gaan. Waarbij ik overigens de auto nachts volgeladen had bij het hotel in Noordwijk, zodat ik met 100% kon vertrekken.

Toen heb ik de volgende dag totaal 193km gereden en had nog 14% over: waarbij ik gelukkig direct kon beginnen met snelladen bij Lidl Weert. Jammer dat het nu betaald is, want het was echt een enorm handige locatie. Ging ook lekker snel.

Ondertussen ben ik niet meer zo bang om de auto leeg te rijden: het is leuk en aardig dat je het beste niet leger zou moeten rijden, dan circa 20% ongeveer. Maar als de auto zegt dat hij nog 10% heeft, is dat in werkelijkheid eerder 15% a 18% wellicht. Zo ook wanneer hij op 1% zit, dan zit er daadwerkelijk nog 8% a 10% in de batterij.

Wachten hoort er simpelweg bij: kan je ook gebeuren bij een betaalde lader en als je pech hebt, blijft de auto aan de snellader hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhre8aZdxvwmWo0K07c4wJCiCs4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FpKWE1E9p2A5hG8hy1fCeySx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgOZC-_qNShS0xokFQtht45DLPQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNLZQlzGdEwBQmalBxD5dFf0.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik kwam trouwens deze oplaadpaal tegen nabij de Camerig in het Heuvelland: vroeg mij stiekem af, of de granny oplaadkabel hierop zou werken. Denk alleen niet, dat hij daarvoor bedoeld is? Symbool van een scooter stond er wel op.

[ Voor 35% gewijzigd door Marco-Peters op 21-05-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Nog eventjes en het gratis opladen bij Lidl België is inderdaad afgelopen helaas. Gisteren heb ik nog 16kWh gratis geladen bij Lidl Maaseik, maar de laatste tijd doe ik niet meer zo vaak gratis laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKBq8qj7XSeusLp6ZJbfPWL_X2M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WLeMx6zJharLmYNGu9VdPQni.png?f=fotoalbum_large
Bron
Binnenkort zullen de gratis laadpalen van Lidl verdwijnen. ‘We gaan inderdaad overschakelen naar een betalend systeem’, zegt woordvoerder Isabelle Colbrandt. ‘Een precieze datum is er nog niet, maar het zal niet meer lang duren. Het is niet houdbaar en betaalbaar om gratis laden aan te bieden, zeker ook door de hoge energieprijzen van vorige winter. Onze klanten zullen wel nog een voordeeltarief krijgen bij de betalende laadpalen.’
Ook IKEA België gaat er mee stoppen: ik hoop dat ik volgende maand op zijn minst nog de snelladers van IKEA Duitsland kan gebruiken, want dan rij ik naar Oostenrijk en ookal zijn die laders beperkt op maximaal 20kw.

De Nissan Leaf vindt het de 2e of 3e keer toch niet leuk om veel sneller dan 20kw te laden, dus dan gebruik ik liever een snellader welke al beperkt is op 20kw. Dat is veel beter voor de batterij van de Nissan Leaf _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmYvcy5Q-RnY9DYdzsv-PiCxSfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ax8YrMRTVw588gkqq2VSTKU5.jpg?f=fotoalbum_large

Bij Lidl Geel was het snellaadstation al opnieuw bestickerd tot mijn schrik: maar schijnbaar vooralsnog steeds gratis, want ik kon gelukkig gewoon gratis laden. Waarschijnlijk was het wel de laatste keer.....

Want 60km retour rijden naar Maasmechelen ok gratis op te laden, is iets wat ik al een tijdje niet meer doe. Ik ga alleen nog gratis laden, als ik er niet teveel km's voor om hoef te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anoniem28468
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17-07-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wT4A4tktLFiCx1Yn8Cqvc46T168=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m4D7NB2nLGdhmJwYFGAD8f8w.png?f=fotoalbum_large

Gaat via de Lidl Plus App nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-10 19:16

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

klaasten schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 16:20:
Tja, de zomer is alweer onderweg en wij gaan binnenkort richting Spanje. Natuurlijk zal het alweer breed uitgemeten zijn hier op de site maar weten jullie welke laadpas ik het beste kan nemen om zo voordelig mogelijk te kunnen laden?

De laadplaats op de foto heeft heel verse electriciteit…lokatie Vernouillet (nabij Dreux).
In Noord-Frankrijk heeft eCharge landelijk gelegen snelladers (tot 360 kW) , meestal ver buiteen de bebouwde kom, voor 30 ct per kW. Starten met hun app of …. Hou je vast … je bankkaart (contactloos).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYShHqdZ-Q2htVmiEnHUxwREHc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZaXpeS6WTQR3tbgzjdHSMR5I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikLldQL1NiPSKxZroKAukQBCrXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nagrr8t59KmY3gXwSWBKQ7PY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik laadde ook bij Lidl in Brive op voor 25 ct per kW, maar met max 17 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
964C2 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:57:
[...]

Ik woon dichtbij de Duitse grens, heb ook 6 jaar in Duitsland gewoond en kom heel vaak in de grensstreek. Verder woont mijn schoonzus in het Sauerland waar het stikt van de Nederlandse toeristen en 2e woningbezitters. Verder ga ik regelmatig skiën in de Alpen en omdat ikzelf ook een EV met Umweltsticker heb, valt het wellicht eerder op. Het Duitse E-Kennzeichen is voor Duitsers voldoende maar dit is dus wat ze voor buitenlandse kentekens hebben bedacht. En je ziet ze echt vrijwel nooit in Duitsland.
Ik had het over de E-Plakette, niet de Umweltplakette. Die E Plakette is er alleen voor buitenlandse auto’s om evt EV voordelen in Duitsland te mogen gebruiken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9esrIyo3DkgivPlGDas9E5OfCRU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ddncvB001mPmJBBBAc5JyFZx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 13-10-2023 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Kwam vandaag toevallig onderstaande tegen in de ANWB app. Lijkt een foutje? In de Shell app wordt namelijk wel gewoon €0,55 gerekend.
Ben erg benieuwd of iemand ervaring met een vergelijkbare situatie heeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEBqbAMOZO__GuauJ5nRps_p98g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BFZQTR1g0YVYyKNGu4d507g3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Peter-036 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:00:
Dat klopt in zoverre dat Duitse E-auto bezitters in plaats van de E plakette ook kunnen kiezen voor een "E" op de kentekenplaat, om herkenbaar te zijn als elektrische auto.
Beide mogelijkheden geven de (inmiddels zeer geringe) voordelen voor een elektrische auto, en daarom is de E-plakette vooral voor buitenlanders in Duitsland nuttig.
Niet alleen dat. Overal waar je onderstaand bord tegenkomt (vaak bij een laadpaal) ben je zonder blauwe sticker met een Nederlands kenteken (in theorie) in overtreding als je er parkeert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lF7jeXwi1ML1gm83Ik0ni4ygWJA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PBhgBETMDXaXY0smH2g9js9z.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Red Boll
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04:27

Red Boll

Kick Ass!

Deze is nog niet voorbijgekomen hier geloof ik: gratis laden tijden het betaald parkeren in Dordrecht in Parkeergarage Sportboulevard.

https://maps.app.goo.gl/ApE597mxrUNVKAtu7

Ik heb de ANWB pas gebruikt hiervoor. In de ANWB app staat ook dat deze 4 laders gratis zijn.
De 4 laadpunten zijn direct aan de rechterkant van de ingang. Het zijn wel wat krappe plekken en je kunt er eigenlijk alleen met de neus vooruit in. Zeker in de ochtend is het behoorlijk druk dus op je gemakje achteruit proberen in te parkeren zullen ze je niet in dank afnemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6OJjcPLUVG5Ihn0nxRbc82orwM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1cdTEXWu6Tj9FAQOVqOMkkVE.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Guido_
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
JTHZZ schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:25:
[...]

Nee dat klopt niet. Dat bord geeft echt aan dat daar alleen auto’s met een E-Kennzeichen mogen parkeren. Of met een blaue Plakette. Het heeft niets met wel of niet betalen te maken. Je bent dan dus met je EV met Nederlands kenteken en zonder blauwe sticker in overtreding
https://de.m.wikipedia.or..._Fahrzeuge,_StVO_2015.svg
https://kommondo.de/media...o-parkplaetze-e-autos.pdf

Overigens moet de blauwe sticker op de achterruit en je hebt bizar genoeg ook nog een aparte groene Umweltplakette op de voorruit nodig als je een milieuzone wilt inrijden. Kan mooi naast de crit’air sticker voor Frankrijk en evt tolvignetten. Lang leve de EU.
Sorry voor nog een late reactie op deze (pas sinds 5 weken rijden we EV), maar ik vroeg me het volgende af..

Wij zagen bij Ionity in Duitsland het een vergelijkbaar bord (zie foto), zou dat dan betekenen dat je bij deze Ionity laadpalen (locatie Marl) ook alleen met een blauwe E-sticker mag laden?? Dat klinkt wat vreemd, of is dat het niet, of iets anders?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1PEJeRocyICtPPNj8aoKdrfFJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9jEoMEVfOVrXobDkWkjvQYWt.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1