Hoe kopersbescherming uitzetten op MP?

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:54
henri86 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:32:
Ik zie dat Marktplaats nu ook de optie "ik regel de verzending zelf" eruit gesloopt heeft en je alleen nog kan kiezen tussen "ophalen" of een verzendlabel via marktplaats aanschaffen.
Erg onhandig. Nu kan ik veelal niet eens kopersbescherming bieden omdat de mogelijkheid om met UPS/DPD te versturen er dan niet is.
Dus vanaf nu alleen “ophalen” gebruiken en in de tekst vermelden dat verzending op verzoek ook mogelijk is ?

  • Robbierut4
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16-04 14:16
sverzijl schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:43:
[...]

Dus vanaf nu alleen “ophalen” gebruiken en in de tekst vermelden dat verzending op verzoek ook mogelijk is ?
Je kunt in de advertentie opties gewoon verzenden aanklikken. Alleen tijdens het betaalverzoek moet je dus via ophalen doen.

Dat gezegd hebbende, UPS is echt een heel irritant bedrijf. Is leuk voor bedrijven die een bezoekersbalie hebben, maar het thuis bezorgen gaat vaak mis en ze hebben heel weinig pickup points.

  • henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:16
Robbierut4 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:45:
[...]


Je kunt in de advertentie opties gewoon verzenden aanklikken. Alleen tijdens het betaalverzoek moet je dus via ophalen doen.

Dat gezegd hebbende, UPS is echt een heel irritant bedrijf. Is leuk voor bedrijven die een bezoekersbalie hebben, maar het thuis bezorgen gaat vaak mis en ze hebben heel weinig pickup points.
Even off-topic, maar ik heb juist geen/weinig problemen met UPS
- betalen de standaard included verzekering tot $100/+/-€85 zonder morren uit als het pakket kwijt is (drie keer voorgehad)
- pakketkluis vol, levert de bezorger het pakket gewoon even aan huis af ipv terug naar het depot voor een nieuwe poging de volgende dag.

On-topic:
Levert weer een hoop extra gezeik op, uit moeten leggen waarom er aangegeven staat dat het pakket opgehaald wordt ipv verzenden, dat kopersbescherming niet beschikbaar is dan, etc.

  • sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:54
Robbierut4 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:45:
[...]
Je kunt in de advertentie opties gewoon verzenden aanklikken. Alleen tijdens het betaalverzoek moet je dus via ophalen doen.
Oh dat valt nog mee dan. Betaalverzoeken doe ik sowieso al niet meer via MP vanwege de verplichte kopersbescherming, dus daar heeft het voor mij geen effect op.

  • hal2002
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-06 14:25
sverzijl schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:54:
[...]

Oh dat valt nog mee dan. Betaalverzoeken doe ik sowieso al niet meer via MP vanwege de verplichte kopersbescherming, dus daar heeft het voor mij geen effect op.
Ik ook niet maar mensen vertrouwen het niet als je gewoon een betaalverzoek via je eigen bank verstuurt. Ze vertrouwen meer op een of ander Noors bedrijf dan hun eigen bank. Afijn, het wordt ons heel moeilijk gemaakt om nog iets te (ver)kopen via MP. Als ik de keuze heb, en dat komt best vaak voor, (ver)koop ik via Tweakers. Zelfs als het ietsje duurder is.

  • ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:54
Pas ook een vervelende ervaring met de kopersbescherming.
Een koper van een heel oud. laptopje voor 70 euro dreigde gebruik te maken van de kopersbescherming omdat er iets niet helemaal naar zijn wens was. Hij wilde geld zien. Ik ben daar maar in mee gegaan, om verder gedoe te voorkomen. Het was me het geld niet waard. Maar op die manier gebruik maken van kopersbescherming hoeft voor mij niet. Voortaan alleen ophalen! Of direct naar de milieustraat. :-(

Verwijderd

Koper bescherming stelt niks voor.
Een verkoper kan net zo goed genaaid worden.
Verkoop je je RTX5090 met goede bedoelingen, zegt de koper dat hij een baksteen heeft ontvangen.
Ik kan alleen maar aanraden dure dingen NOOIT te verzenden via een site als MP.
Dan nog liever een paar tientjes minder ontvangen, met een koper met goede reviews , bijvoorbeeld hier.

  • St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:37

St@m

@ Your Service

Hier ook genaaid.. Ik verkocht een EAP615-Wall, voor de niet-kenners, een accesspoint met alleen PoE aansluiting, maar dan alleen de accesspoint.
Koper begon na aankoop al wat vragen te stellen waarbij ik dacht.. Ohjee. En ja hoor, pakket ontvangen en direct: hij doet het niet.
Nee vriend, je weet gewoon niet wat je hebt gekocht. Nou, kopersbescherming ingeschakeld en zonder blikken of blozen melden ze me het volgende:
Na zorgvuldige beoordeling volgens de Kopersbescherming-voorwaarden hebben wij een aanzienlijke afwijking vastgesteld en besloten dat de koper het product mag retourneren.
Heb maar om bewijs gevraagd, maar ja.. Wat een gezeik weer.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren


  • 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:50

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

St@m schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:03:
Hier ook genaaid.. Ik verkocht een EAP615-Wall, voor de niet-kenners, een accesspoint met alleen PoE aansluiting, maar dan alleen de accesspoint.
Koper begon na aankoop al wat vragen te stellen waarbij ik dacht.. Ohjee. En ja hoor, pakket ontvangen en direct: hij doet het niet.
Nee vriend, je weet gewoon niet wat je hebt gekocht. Nou, kopersbescherming ingeschakeld en zonder blikken of blozen melden ze me het volgende:

[...]


Heb maar om bewijs gevraagd, maar ja.. Wat een gezeik weer.
Wel nakijken of die nog werkt, dat ze er niet een of andere vage injector in hebben ingedrukt.

Si vis pacem, para bellum


  • Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-06 08:51
Marktplaats is wel klaar zo tenzij je het product kan ophalen. Ik ben ook genaaid met koperbescherming als koper. Uiteindelijk wordt de verkoper alsnog na 14 dagen betaald ook al heeft de verkoper het product niet verzonden. Je kan voor annuleren kiezen maar dan krijg je de melding dat dit alleen kan met goedkeuring van de verkoper. Met andere woorden is koperbescherming op Marktplaats een wassen neus en geeft geen bescherming. Het product is nooit verzonden 8)7
Les geleerd. Alleen kopen als je ook kan ophalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aAmsFy6sOnwUh-Y0xS3iwabd7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M24u9nKcRTnSHaCsMhYRIwKg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1sLBPOGCOJWcG4sDiicj86vHrHE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GBZVjuk5OuJ9tcRm5hc8BJ9w.jpg?f=user_large

  • magerhert
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-06 12:09
ahbart schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:36:
Pas ook een vervelende ervaring met de kopersbescherming.
Een koper van een heel oud. laptopje voor 70 euro dreigde gebruik te maken van de kopersbescherming omdat er iets niet helemaal naar zijn wens was. Hij wilde geld zien. Ik ben daar maar in mee gegaan, om verder gedoe te voorkomen. Het was me het geld niet waard. Maar op die manier gebruik maken van kopersbescherming hoeft voor mij niet. Voortaan alleen ophalen! Of direct naar de milieustraat. :-(
Dan zou ik altijd de koper het terug laten sturen wat altijd op zijn kosten is.
Als de koper niet binnen 7 dagen het product heeft geaccepteerd door het te bevestigen in marktplaats krijg je uberhaubt altijd je geld.

Daniel.K


  • Sanny1987
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Draconian schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 06:54:
Marktplaats is wel klaar zo tenzij je het product kan ophalen. Ik ben ook genaaid met koperbescherming als koper. Uiteindelijk wordt de verkoper alsnog na 14 dagen betaald ook al heeft de verkoper het product niet verzonden. Je kan voor annuleren kiezen maar dan krijg je de melding dat dit alleen kan met goedkeuring van de verkoper. Met andere woorden is koperbescherming op Marktplaats een wassen neus en geeft geen bescherming. Het product is nooit verzonden 8)7
Les geleerd. Alleen kopen als je ook kan ophalen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Proberen met "de verkoper begrijpt het proces niet"? De verkoper begrijpt immers niet dat hij dan een pakket moet versturen? 😅

  • Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-06 08:51
Sanny1987 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 07:07:
[...]


Proberen met "de verkoper begrijpt het proces niet"? De verkoper begrijpt immers niet dat hij dan een pakket moet versturen? 😅
Dan krijg je alsnog de melding dat de verkoper akkoord moet gaan. Dus hij moet klikken om akkoord te gaan. De verkoper was best wel dom. Had gewoon een pen ofzo opgestuurd want de verzendkosten waren al door mij betaald. Maar hij had gewoon schijt en stuurde helemaal niets op. Was van een verkoper 19 jaar actief op MP. Zal wel zo een gekochte account zijn.

  • PostalDude
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-06 08:15
Geeft inderdaad weinig bescherming. Heb een product gekocht. Volgens verkoper type A. Bij ontvangst blijkt het een DiY pakket te zijn die leverancier al jaren niet meer verkoopt en toen de helft van de nieuwwaarde was die type A nu heeft.
Kopers bescherming case ingediend voor korting want bij retour moet ik zelf verzend en retourkosten betalen en verkoper is niet eerlijk geweest over wat hij verkocht heeft. Afgewezen want kopers bescherming kan alleen retour toestaan(?) maar verzend en retourkosten zijn 40% van betaalde bedrag en dan blijf ik met lege handen achter. Verkoper komt dan weg mijn zijn oneerlijke informatie en heeft eigenlijk geen nadeel.

[ Voor 7% gewijzigd door PostalDude op 06-03-2026 09:13 ]


  • JL...
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-04 11:37
Even een vraag.
Zijn er meer leden die ondervinden dat er minder reacties op zijn/haar advertenties komen nadat men in de advertentie tekst heeft aangegeven dat men wel kan verzenden maar geen kopersbescherming aanbiedt?

Ik heb het nu standaard opgenomen in mijn advertenties maar merk wel dat er weinig interesse is naar hetgeen in aanbied, nu ongeveer een 50 advertenties.

  • Sanny1987
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Balen, als je nu alleen ophalen op je advertentie hebt, kon je eerder alsnog verzenden via marktplaats aanbieden zonder kopersbescherming, nu krijg je alleen ophalen als optie, als de advertentie op ophalen staat.. de meeste mensen vinden verzenden via marktplaats wel prettig/betrouwbaarder, en scheelt zelf een label maken :(

[ Voor 6% gewijzigd door Sanny1987 op 08-03-2026 15:10 ]


  • Sanny1987
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
JL... schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:14:
Even een vraag.
Zijn er meer leden die ondervinden dat er minder reacties op zijn/haar advertenties komen nadat men in de advertentie tekst heeft aangegeven dat men wel kan verzenden maar geen kopersbescherming aanbiedt?

Ik heb het nu standaard opgenomen in mijn advertenties maar merk wel dat er weinig interesse is naar hetgeen in aanbied, nu ongeveer een 50 advertenties.
Ik zet de advertentie op ophalen met de tekst "Eventueel ook te verzenden, op uw risico". Volgensmij filteren er weinig mensen op verzenden/ophalen, en ik krijg regelmatig de vraag of ik het kan verzenden.

  • AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:33
Overigens let op met verzenden via PostNL de afmetingen van de pakketjes zijn aangepast sinds begin dit jaar.
Voor een pakket van 10kilo is de afmeting: max. 40 x 31 x 20 cm (de prijs voor verzending is net zo duur als zelf label bij PostNL kopen en de afmetingen daar zijn gewoon normaal)

  • sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:54
JL... schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:14:
Even een vraag.
Zijn er meer leden die ondervinden dat er minder reacties op zijn/haar advertenties komen nadat men in de advertentie tekst heeft aangegeven dat men wel kan verzenden maar geen kopersbescherming aanbiedt?

Ik heb het nu standaard opgenomen in mijn advertenties maar merk wel dat er weinig interesse is naar hetgeen in aanbied, nu ongeveer een 50 advertenties.
En als je nu gewoon wel opsturen of afhalen laat staan, maar dit bij serieuze interesse wijzigt naar “alleen ophalen” ? Als je daarna vraagt of het produkt opgestuurd moet worden, dan kan je dat buiten MP (en dus zonder kopersbescherning) doen. Misschien haken er dan nog steeds potentiële kopers af, maar waarschijnlijk wel minder.

Overigens blijft het irritant dat MP deze kopersbescherming aan ons op blijft dringen.

  • Robbierut4
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16-04 14:16
JL... schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:14:
Even een vraag.
Zijn er meer leden die ondervinden dat er minder reacties op zijn/haar advertenties komen nadat men in de advertentie tekst heeft aangegeven dat men wel kan verzenden maar geen kopersbescherming aanbiedt?

Ik heb het nu standaard opgenomen in mijn advertenties maar merk wel dat er weinig interesse is naar hetgeen in aanbied, nu ongeveer een 50 advertenties.
Als ik dat zou lezen zouden bij mij de alarm bellen ook afgaan om eerlijk te zijn. Of op zijn minst kijken of er een andere advertentie is die beter overkomt.

Persoonlijk heb ik mijn advertenties gewoon staan op ophalen/verzenden, maar het direct kopen uit staan. Dan heb je geen gedoe met kopersbescherming.

Als mensen dan reageren en het verzonden willen hebben stuur ik ze een betaalverzoek via de bank.
Bij vragen leg ik ze rustig uit wat het probleem is met kopersbescherming etc. Voordeel is dat ze dan al serieuze interesse hebben in het product, dus minder snel afhaken.

  • JL...
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-04 11:37
Robbierut4 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:08:
[...]


Als ik dat zou lezen zouden bij mij de alarm bellen ook afgaan om eerlijk te zijn. Of op zijn minst kijken of er een andere advertentie is die beter overkomt.

Persoonlijk heb ik mijn advertenties gewoon staan op ophalen/verzenden, maar het direct kopen uit staan. Dan heb je geen gedoe met kopersbescherming.

Als mensen dan reageren en het verzonden willen hebben stuur ik ze een betaalverzoek via de bank.
Bij vragen leg ik ze rustig uit wat het probleem is met kopersbescherming etc. Voordeel is dat ze dan al serieuze interesse hebben in het product, dus minder snel afhaken.
Goeie tip. Zal het proberen.
Maar in dat geval kan je dan enkel de verzending met bijbehorende kosten buiten Marktplaats om overnemen. Je kan niet een Marktplaats betaalverzoek sturen aangezien daarin de verzending en dan ook eventuele kopersbescherming is opgenomen. Desondanks vind ik het het proberen wel waard.

By the way:
Probeer ook eens te zoeken naar het woord "kopersbescherming" op marktplaats. Je zal een veelvoud aan advertenties vinden die het ook opgenomen hebben.

  • Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:43
Balen.. volgens mij is kopersbescherming vanaf nu niet meer te omzeilen..

  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:50

Vliegvlug

Flight Simple

Joris-Jansen schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:53:
Balen.. volgens mij is kopersbescherming vanaf nu niet meer te omzeilen..
Kan je als koper niet meer aangeven of je het wilt of niet? Is het nu verplicht om het af te nemen?

Zo niet dan is er toch niets veranderd aan de situatie of mis ik iets?

  • Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:34
Joris-Jansen schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:53:
Balen.. volgens mij is kopersbescherming vanaf nu niet meer te omzeilen..
Of het moet in de afgelopen week veranderd zijn, maar als mijn advertenties op "Alleen ophalen" zet, dan krijgt de koper geen kopersbescherming optie.
Verzenden via MP, zowel DHL als PostNL, blijft dan nog steeds mogelijk en ik hoef zelf niet te hannesen met labels. (Zodra je een betaalverzoek stuurt krijg je alsnog de optie voor het verzenden)

  • XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-06 14:46
Joris-Jansen schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:53:
Balen.. volgens mij is kopersbescherming vanaf nu niet meer te omzeilen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWvz7J4TFmCBMmCUpXm0LDjeilk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cN96hPMSGvgxOF0nMDXNQEhg.png?f=user_large

Als je verzenden uitzet dan kan je er nog omheen....

  • Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:43
Hier staat geen verzending meer, als je in de advertentie alleen ophalen hebt geselecteerd. Eerder was dit wel zo. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YbOSlv_0GxqyY9rclrUisOXl8-c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nLScd5nN6PGYEzZ7ySoBOK5g.png?f=user_large

  • Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:20
Ik had vorige week iets gekocht via Marktplaats (een boek van €12,50) en kon als koper de kopersbescherming nog zelf uitschakelen met het schuifje. Maar ik heb sterk het idee dat Marktplaats de laatste tijd allerlei vormen van gedrag aan het uittesten is bij verschillende gebruikersgroepen.

  • Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:17
Ik denk dat Marktplaats probeert bij te blijven met Vinted.. Maar daar zit het hem vooral in bereik buiten NL en lagere verzendkosten.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW


  • PostalDude
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-06 08:15
Misschien ook maar eens een Vinted account aanmaken. Percentage bieders die niet meer reageren is tegenwoordig ongekend hoog. Er is daarmee nog weinig voordeel te halen met Marktplaats vind ik en die aangepaste afmetingen slaan ook nergens op.

  • Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Inderdaad, op marktplaats kun je nu als koper kopers bescherming niet meer uitzetten.

Een nadeel voor de koper, want altijd verplicht extra te betalen.
Een nadeel voor de verkoper, want extra verplicht risico.

De kopers bescherming is een wassen neus.

Maar marktplaats zal dit doen om zo de goedkope verzendkosten te kunnen compenseren en uiteraard aan de andere kant te "voldoen" aan de Europese zaken mbt bescherming van de consument.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?


  • AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:33
Oh das slecht dat je het niet kan uitzetten als koper. Een verplichte extra kostenpost wat vaak niet nodig is.

  • MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-06 18:10
Klopt heel irritant dit

  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:50

Vliegvlug

Flight Simple

Tanuki schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:02:
Inderdaad, op marktplaats kun je nu als koper kopers bescherming niet meer uitzetten.
Is dat inmiddels bij echt iedereen dan of is Marktplaats dat aan het testen bij verschillende groepen?

Zou wel heel erg vervelend zijn want dan kan men dus niet meer via Marktplaats betalen en van hun verzendlabel service gebruik maken zonder kopersbescherming, en is de enige manier nog middels een bankoverschrijving en het label weer los zelf te kopen?

Dan wordt het waarschijnlijk haast onmogelijk voor me om nog iets te verkopen via verzenden want daar wil ik niet verantwoordelijk voor zijn maar ik weet nu al dat de gemiddelde Marktplaats gebruiker inmiddels zodanig geïndoctrineerd is door Marktplaats dat betalen via een betaalverzoek en verzenden buiten Marktplaats om bij hun direct de associatie met oplichting oproept en ze dus afhaken.

Hoop echt dat Markplaats snel wordt opgedoekt of failliet gaat. :9

Ik ga maar eens naar Vinted kijken of het daar wel mogelijk is om iets te verkopen waarbij de verzending op eigen risico van de koper is.
Een nadeel voor de koper, want altijd verplicht extra te betalen.
Een nadeel voor de verkoper, want extra verplicht risico.

De kopers bescherming is een wassen neus.
Ben het met je eens maar ook hier heeft de indoctrinatie van Markplaats zijn werk goed gedaan, men slikt alles als zoete koek en wordt ondertussen als mak schaap naar de slachtbank geleid. :|
Maar marktplaats zal dit doen om zo de goedkope verzendkosten te kunnen compenseren en uiteraard aan de andere kant te "voldoen" aan de Europese zaken mbt bescherming van de consument.
Welke eisen zou Markplaats dan aan moeten voldoen, zij zijn toch geen verkoper, enkel een platform wat mensen bij elkaar brengt? Ik zie niet in hoe die verplichte kopersbescherming daarbij helpt, zal eerder een opbrengst verhogend maatregel voor hun zijn vanwege de extra inkomsten.

  • WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-06 17:22
*knip* Reageren doen we op de discussie, niet op de persoon.

[ Voor 74% gewijzigd door Yorinn op 09-05-2026 10:13 ]


  • Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:04

Twazerty

AVCHDCoder developer

Ik ga maar eens naar Vinted kijken of het daar wel mogelijk is om iets te verkopen waarbij de verzending op eigen risico van de koper is.
Bij Vinted is kopersbescherming verplicht, kun je niet onderuit.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.


  • Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Vliegvlug schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:47:
[...]

Is dat inmiddels bij echt iedereen dan of is Marktplaats dat aan het testen bij verschillende groepen?

Zou wel heel erg vervelend zijn want dan kan men dus niet meer via Marktplaats betalen en van hun verzendlabel service gebruik maken zonder kopersbescherming, en is de enige manier nog middels een bankoverschrijving en het label weer los zelf te kopen?

Dan wordt het waarschijnlijk haast onmogelijk voor me om nog iets te verkopen via verzenden want daar wil ik niet verantwoordelijk voor zijn maar ik weet nu al dat de gemiddelde Marktplaats gebruiker inmiddels zodanig geïndoctrineerd is door Marktplaats dat betalen via een betaalverzoek en verzenden buiten Marktplaats om bij hun direct de associatie met oplichting oproept en ze dus afhaken.

Hoop echt dat Markplaats snel wordt opgedoekt of failliet gaat. :9

Ik ga maar eens naar Vinted kijken of het daar wel mogelijk is om iets te verkopen waarbij de verzending op eigen risico van de koper is.


[...]

Ben het met je eens maar ook hier heeft de indoctrinatie van Markplaats zijn werk goed gedaan, men slikt alles als zoete koek en wordt ondertussen als mak schaap naar de slachtbank geleid. :|


[...]

Welke eisen zou Markplaats dan aan moeten voldoen, zij zijn toch geen verkoper, enkel een platform wat mensen bij elkaar brengt? Ik zie niet in hoe die verplichte kopersbescherming daarbij helpt, zal eerder een opbrengst verhogend maatregel voor hun zijn vanwege de extra inkomsten.
Ik weet niet of het bij iedereen is en ik weet ook niet of het in elke categorie zo is. Daar zal input voor nodig zijn vanuit iedereen. Vooral iemand die zegt "bij mij is het nog optioneel". In mijn geval zie ik in ieder geval geen enkel betaalverzoek meer waar het schuifje van vroeger bij zat, waarmee je kopers bescherming aan/uit kon zetten.

Je bent uiteraard niet verplicht om gebruik te maken van de marktplaats verzendlabels en ook niet verplicht om hun betaalverzoeken te gebruiken. Resultaat is wel dat het je zelf meer moeite kost, want je moet toch steeds adres enz invullen en het label betalen. De betaalverzoeken kun je ook doen met je bank app of met een tikkie. Overschrijving met iban nummer is niet meer de enige manier natuurlijk.

Ik verkoop zelf in ieder geval nog steeds erg veel met gewoon tikkies sturen. Dus dat dat meteen wordt geassocieerd met oplichting dat klopt niet. Je hebt te accepteren dat niet elke consument een bank betaalverzoek vertrouwt.

Bij Vinted is het zelfs veel ongebruikelijker om buiten Vinted om te betalen. Dus ik denk dat je daar juist zal zien dat Vinted als betaalplatform sterker is ingeburgerd, dan dat dat bij marktplaats het geval is.

V.w.b. de eisen waar ik het over had: Marktplaats is een officieel betaalplatform. Dus ze hebben ook allerlei regels en richtlijnen te volgen, bijvoorbeeld m.b.t. witwassen, ID verificatie, enz. enz.

En de Europese eisen hebben te maken met het beschermen van de consument: Een persoon die geen bedrijf is of heeft, maar wel inkoop/verkoop verkeer vertoont dat bedrijfsmatig kan zijn qua volume, zal een verkoop doen waarbij consumentenrecht niet van toepassing is. Een persoon met bedrijf heeft wel consumentenrecht te hanteren enz.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?


  • Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 22:10

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Voor mij een heel makkelijke workaround: ik vermeld onder mijn advertenties altijd een standaard tekst: "verzenden kan op risico en kosten van de koper. Kopersbescherming inschakelen mag, maar ik verzend pas zodra het geld op mijn rekening staat." En daardoor heb ik nog geen enkele koper gehad die kopersbescherming aanzet; het is dan enkel een zinloze kostenpost geworden.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS


  • Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik heb het even getest met een van mijn advertenties op een ander account. Kan het inderdaad als koper niet meer uitzetten :-(

Mijn ervaring is wel eens dat tikkie-links niet werken of dat mensen die niet vertrouwen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC


  • hal2002
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-06 14:25
Gunner schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:41:


Mijn ervaring is wel eens dat tikkie-links niet werken of dat mensen die niet vertrouwen.
Fascinerend vind ik dat. Een betaalverzoek via Marktplaats wèl vertrouwen maar een tikkie of betaalverzoek via een Nederlandse bank niet. Ik begrijp die mensen niet.

  • mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 22:52

mjl

Ugh

hal2002 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:05:
[...]

Fascinerend vind ik dat. Een betaalverzoek via Marktplaats wèl vertrouwen maar een tikkie of betaalverzoek via een Nederlandse bank niet. Ik begrijp die mensen niet.
Dat komt omdat marktplaats de link gijzeld en een pop-up geeft dat betalingen buiten marktplaats onveilig kunnen zijn. Dat schrikt menigeen af.

-------


  • hal2002
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-06 14:25
mjl schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:11:
[...]

Dat komt omdat marktplaats de link gijzeld en een pop-up geeft dat betalingen buiten marktplaats onveilig kunnen zijn. Dat schrikt menigeen af.
Dat weet ik uiteraard maar dat mensen dat voor zoete koek slikken, snap ik niet.

  • Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Het kan overigens nog wel.

Niet voor verzenden kiezen tijdens het maken van de advertentie, maar alleen ophalen.
Zodra je een betaalverzoek stuurt krijg je nog steeds de optie voor versturen. MP zal wel vragen of je niet kopersbescherming wil gebruiken maar dit kan je weigeren.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC


Verwijderd

hal2002 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:12:
[...]

Dat weet ik uiteraard maar dat mensen dat voor zoete koek slikken, snap ik niet.
Er zijn nog genoeg mensen die elke waarschuwing serieus nemen en in paniek raken. De wekelijkse hoeveelheid schermafbeeldingen die ik krijg toegestuurd door vrienden, familie en kennissen met waarachuwingen, echt en nep, met de vraag wat te doen, is niet op twee handen te tellen.

  • Sincery
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:45
Maar wat als de geïnteresseerde via de advertentie op direct kopen klikt, dan zit je al gedwongen vast aan kopers bescherming ?

  • henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:16
hal2002 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:05:
[...]

Fascinerend vind ik dat. Een betaalverzoek via Marktplaats wèl vertrouwen maar een tikkie of betaalverzoek via een Nederlandse bank niet. Ik begrijp die mensen niet.
Dat snap ik ook niet inderdaad. Dan zeg je erbij "met een tikkie heb je zelfs meteen m'n naam en rek.nr.", maar nee, omdat je via marktplaats servicekosten betaalt zal het wel veiliger zijn...

Nieuwe irritatie zijn overigens ook de mensen die een bedrag bieden en als je kan akkoord gaat minder willen betalen omdat er ook nog nog de kopersbeschermingkosten bij komen (dus ze bieden €100 maar willen vervolgens maar €95 betalen omdat er nog 5% kopersbescherming bij komt voor ze) }:|

[ Voor 23% gewijzigd door henri86 op 09-05-2026 11:43 ]


  • Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-06 14:08
Bied tegenwoordig mijn spul wat ik eventueel heb via tweakers aan. Stuk minder gezeur en geen standaard vragen als wat is je beste prijs bla bla bla.

  • LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:17

LankHoar

Langharig tuig

rikadoo schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 19:17:
Geen idee of dit al een keer is voorbij gekomen, ik bied het aan als ophalen en verzenden, echter als ik dan een verzoek verstuur vanuit marktplaats dan krijg ik standaard de kopersbescherming, die ik niet uit kan zetten.
Ik pas vervolgens de advertentie aan naar alleen ophalen en als ik dan een betaalverzoek verstuur kan ik ervoor kiezen met of zonder kopersbescherming een betaalverzoek te sturen. Ik kan zelfs kiezen of ik het met PostNL of DHL wil verzenden.
Dit lijkt inmiddels niet meet te werken. Zo heb ik nu voor het eerst een pakketje per ongeluk met kopersbescherming verkocht. Vond het wat spannend gezien het een vrij jong profiel was, maar is gelukkig goed gegaan.

Is nu het enige alternatief om buiten marktplaats om het verzenden te regelen, of zijn er nog andere opties?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!


  • rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Klopt inderdaad, ze hebben het nu bij alle transacties verplicht gemaakt. Ik heb het nu een aantal keren gebruikt en het ging opzicht prima. Maar dure dingen verkoop ik liever niet via kopersbescherming.

De enige optie is inderdaad buiten marktplaats om

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850


  • Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

rikadoo schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 13:47:

De enige optie is inderdaad buiten marktplaats om
Neuh. Gunner in "Hoe kopersbescherming uitzetten op MP?"

@LankHoar Ik heb het vandaag nog getest ook met een advertentie die ik heb aangemaakt met alleen ophalen. Werkt gewoon nog.

[ Voor 20% gewijzigd door Gunner op 09-05-2026 14:23 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC


  • rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850


  • F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

hal2002 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:05:
[...]

Fascinerend vind ik dat. Een betaalverzoek via Marktplaats wèl vertrouwen maar een tikkie of betaalverzoek via een Nederlandse bank niet. Ik begrijp die mensen niet.
Het is andersom: ik als nette koper ga geen verkoper vertrouwen als die zo’n omweg wil maken en het niet aandurft de transactie te doen via een kanaal waar een oplichtende verkoper kan worden aangepakt.

Voor die verkoper tien anderen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)


  • hal2002
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-06 14:25
Marktplaats en oplichtende verkopers aanpakken? Euh… meestal niet hoor.

  • Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-06 15:16
hal2002 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 16:26:
Marktplaats en oplichtende verkopers aanpakken? Euh… meestal niet hoor.
Hoe weet je dat?

  • _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-06 21:22

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Uit eigen ervaring, aan Marktplaats heb je werkelijk niets, kopersbescherming werk voor zo wel koper als verkoper niet, is alleen maar geld klopperij. Werk alleen maar meer fraude in de hand… kort samengevat.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/


  • Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-06 15:16
_Dune_ schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:51:
[...]

Uit eigen ervaring, aan Marktplaats heb je werkelijk niets, kopersbescherming werk voor zo wel koper als verkoper niet, is alleen maar geld klopperij. Werk alleen maar meer fraude in de hand…
Ooh zo, ik dacht meer als: als oplichters aangepakt worden, zul je daar niks over horen.

  • Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Sincery schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:42:
Maar wat als de geïnteresseerde via de advertentie op direct kopen klikt, dan zit je al gedwongen vast aan kopers bescherming ?
Je kunt de transactie annuleren uiteraard.

Je kunt ook niet reageren verder, niks opsturen, enz. Dan krijgt de koper enkel zijn aankoopbedrag terug, maar niet het kopersbescherming bedrag en ook niet de 40 cent die extra betaald moest worden.

Uiteraard raad ik dat laatste niet aan, maar ik heb zelf eens wat gekocht via Direct Kopen met die kopersbescherming. Een wassen neus is het, want Marktplaats doet he-le-maal niks. En de verkoper had geen flauw benul van hoe hij het pakketje moest versturen. Bedroevend was dat.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?


  • Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Gunner schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:12:
[...]

Neuh. Gunner in "Hoe kopersbescherming uitzetten op MP?"

@LankHoar Ik heb het vandaag nog getest ook met een advertentie die ik heb aangemaakt met alleen ophalen. Werkt gewoon nog.
Inderdaad interessant, maar, dan gaat het nog wel steeds via een betaalverzoek via Marktplaats.

En voor de DAC7 telt het ook nog steeds mee (dat is niet zo bij transacties buiten Marktplaats om).

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?


  • Beloki
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:14
Gunner schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:32:
Het kan overigens nog wel.

Niet voor verzenden kiezen tijdens het maken van de advertentie, maar alleen ophalen.
Zodra je een betaalverzoek stuurt krijg je nog steeds de optie voor versturen. MP zal wel vragen of je niet kopersbescherming wil gebruiken maar dit kan je weigeren.
Dat werkt blijkbaar ook niet meer?? Vandaag wat verkocht.. stond op ophalen, kan alleen betaalverzoek indienen als ik adv. Optie aanpast naar ophalen/verzenden maar niks over kopersbescherming.. zelfs de koper kan het niet meer uitzetten. Had hem verzocht om de kopersbescherming uit te zetten maar die optie heeft hij nooit gekregen.


Bij anderen ook zo nu?

  • Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Beloki schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:14:
[...]

Dat werkt blijkbaar ook niet meer?? Vandaag wat verkocht.. stond op ophalen, kan alleen betaalverzoek indienen als ik adv. Optie aanpast naar ophalen/verzenden maar niks over kopersbescherming.. zelfs de koper kan het niet meer uitzetten. Had hem verzocht om de kopersbescherming uit te zetten maar die optie heeft hij nooit gekregen.


Bij anderen ook zo nu?
Lijkt er inderdaad op :-(

Het is wat omslachtiger geworden inderdaad. Ik mis even het voordeel voor de verkoper.

[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 25-05-2026 16:25 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC


  • Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Gunner schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:24:
[...]

Lijkt er inderdaad op :-(

Het is wat omslachtiger geworden inderdaad. Ik mis even het voordeel voor de verkoper.
Is er niet. Alleen nadelen. Verkoper kan nu potentieel heel lang wachten op zijn geld.
Enige "voordeel" is dat de kopers het beter vertrouwen. Maar naar mijn ervaring zijn er genoeg kopers die een betaalverzoekje via de bank gewoon betalen. Zeker als je een beetje een reputatie hebt.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?


  • Kever67
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 31-05 21:51
Ik heb zojuist een soortgelijk probleem gehad als koper.
Ik zie een P1 splitter te koop staan voor €20, en er stond een bod van 17,50.
Direct kopen stond er ook bij, maar omdat ik daar een hekel aan heb, en wil onder de kopersbescherming uit (wat echt niet meer lukt...), gewoon een bod van €20 gedaan.
Werd gelijk gereageerd door de verkoper dat hij akkoord was, en stuurde mij een betaalverzoek. Maar hij reserveerde niet gelijk de advertentie helaas.
Terwijl ik die bijna ging betalen, vertelde de verkoper; wat raar, ineens is hij door een ander betaald!
Ik zeg, dat kan, als de bieder van 17,50 een berichtje krijgt van een overbieding, en dan snel op direct kopen klikt! Dat was dus inderdaad het geval.
Hij snapte er niets van, en verontschuldigde zich voor zijn onoplettendheid.
Maar feit is dat hij er niets aan kon doen.
Het omslachtige kl%^te systeem van MP is gewoon ruck!

Tevens ooit eens een claim ingediend bij MP, over een pakketje wat bij DHL zoek was geraakt.
Het betrof een CD in een envelop.
Onderzoek gestart, en DHL zegt, het pakje is inderdaad kwijt, en ik krijg een vergoeding.
Wat denk je? Dit gaat niet naar de aankoop waarde, maar naar gewicht!!!
Dus deze jongen krijgt voor een gewicht onder de 1kg, slechts 3 euro uitbetaald!!
Werkelijk schandalig!

Het is echt huilen met de pet op nu bij Marktplaats.
Ik gebruik het al mijn hele internet leven, maar dit is nu wel echt einde verhaal...
Leuke voor Kassa en Radar...

  • jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Kever67 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:43:

Tevens ooit eens een claim ingediend bij MP, over een pakketje wat bij DHL zoek was geraakt.
Het betrof een CD in een envelop.
Onderzoek gestart, en DHL zegt, het pakje is inderdaad kwijt, en ik krijg een vergoeding.
Wat denk je? Dit gaat niet naar de aankoop waarde, maar naar gewicht!!!
Dus deze jongen krijgt voor een gewicht onder de 1kg, slechts 3 euro uitbetaald!!
Werkelijk schandalig!
Dit is niet specifiek MP. Geldt voor alle webwinkels, pakketbezorgers en alle pakketjes.

Is zo geregeld in de Postwet

  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:50

Vliegvlug

Flight Simple

Kever67 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:43:
Ik heb zojuist een soortgelijk probleem gehad als koper.
Ik zie een P1 splitter te koop staan voor €20, en er stond een bod van 17,50.
Direct kopen stond er ook bij, maar omdat ik daar een hekel aan heb, en wil onder de kopersbescherming uit (wat echt niet meer lukt...), gewoon een bod van €20 gedaan.
Werd gelijk gereageerd door de verkoper dat hij akkoord was, en stuurde mij een betaalverzoek. Maar hij reserveerde niet gelijk de advertentie helaas.
Terwijl ik die bijna ging betalen, vertelde de verkoper; wat raar, ineens is hij door een ander betaald!
Ik zeg, dat kan, als de bieder van 17,50 een berichtje krijgt van een overbieding, en dan snel op direct kopen klikt! Dat was dus inderdaad het geval.
Dus de volgende keer buiten het biedsysteem van Marktplaats om gaan en gewoon een berichtje sturen naar de verkoper met je bod. Dat is wat ik eigenlijk altijd doe.

Ik neem zelf zulke berichten ook serieuzer dan iemand die simpelweg een bod doet. Vaak genoeg gehad dat ik dan met een tegenbod kom en dan hoor je niets meer terwijl dat bij mensen die een berichtje sturen met hun bod een stuk minder vaak gebeurt.

  • TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06 17:22
In de app kan ik de verzendopties niet meer aanvinken, dat doet de koper helemaal zelf. Maar is de koper dan ook juridisch zelf weer verantwoordelijk als er een pakketje kwijtraakt? Ik ben dan niet de opdrachtgever van het verzendlabel en kan bv geen onderzoek laten starten, maar krijg dan ook geen geld volgens mij.

  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:50

Vliegvlug

Flight Simple

TacoTaco schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:52:
In de app kan ik de verzendopties niet meer aanvinken, dat doet de koper helemaal zelf.
Hoe bedoel je dat precies?
Ik heb gisteren nog een advertentie aangemaakt en moest daarbij kiezen voor de grootte van het pakket, dat lijkt me ook iets wat de verkoper makkelijk kan beoordelen.
Maar is de koper dan ook juridisch zelf weer verantwoordelijk als er een pakketje kwijtraakt?
Nou ik verwacht absoluut niet dat dit het geval gaat zijn, kopersbescherming zal de koper blijven beschermen gaat ik vanuit.
Lees dit verhaal maar eens Dennis1812 in "Verkoopsites... ik word er gek van - Deel 2" daar krijgt de koper zijn geld terug omdat hij niet snapt dat hij een incompatibel product heeft gekocht. |:(
Ik ben dan niet de opdrachtgever van het verzendlabel en kan bv geen onderzoek laten starten, maar krijg dan ook geen geld volgens mij.
Dat laaste kan je wel vanuit gaan ja, dat je geen geld krijgt. Niet anders dan de kopersbescherming van nu.

  • JaxTeller
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:24
Het is nu helemaal kut geworden. Als je je advertentie op ophalen of versturen zet, kun je kopersbescherming alleen uitzetten mits je het buiten marktplaats om verzendt, zoals we dat vroeger deden. Veel kopers gaan hier sowieso niet mee akkoord. Ze proberen Vinted na te doen maar het gaat helemaal mis.

  • TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06 17:22
Vliegvlug schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:02:
[...]

Hoe bedoel je dat precies?
Ik heb gisteren nog een advertentie aangemaakt en moest daarbij kiezen voor de grootte van het pakket, dat lijkt me ook iets wat de verkoper makkelijk kan beoordelen.
Dat is nog hetzelfde, maar bij het aanmaken van een betaalverzoek vroeg ik eerder aan koper wat de gewenste verzendmethode was, maar dat kiest de koper nu zelf. Ik krijg alleen een verzendlabel. Ik weet dan ook pas of er voor DHL of PostNL is gekozen.

  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:50

Vliegvlug

Flight Simple

TacoTaco schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 01:12:
[...]

Dat is nog hetzelfde, maar bij het aanmaken van een betaalverzoek vroeg ik eerder aan koper wat de gewenste verzendmethode was, maar dat kiest de koper nu zelf. Ik krijg alleen een verzendlabel. Ik weet dan ook pas of er voor DHL of PostNL is gekozen.
Ah, op die manier. Dat kan inderdaad wel irritant zijn als de koper een pakketdienst kiest die niet in de buurt zit.
offtopic:
Je post ging niet helemaal goed. Jouw reactie staat nu binnen de quote waardoor het lijkt of je niet gereageerd hebt.

  • henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:16
Grappig dat alle irritaties hier gaan over het verkopen.
Ik vind het (minstens net zo) irritant als koper, want ik weiger pertinent marktplaats te sponsoren met de 'servicekosten' van een betaalverozek en nu ook nog eens de kopersbescherming. Maar ik merk dat veel verkopers zelf een betaalverzoek sturen en/of een verzendlabel aan maken teveel werk vinden...

  • hal2002
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-06 14:25
Ik sluit me aan bij henri86. Ik snap ook niet waarom ik als koper zou moet betalen aan Markplaats. Ze bieden geen enkele service, geen ondersteuning, faciliteren oplichters en dieven en ze hebben een slecht feedbacksysteem. Waar betaal ik dan voor? Ik probeer alles buiten MP om te doen. Ik betaal rechtstreeks via tikkie, betaalverzoek of contant en maak zelf verzendlabels. maar MP ontraadt dat en veel mensen denken dan dat je een oplichter bent. Maar wie is hier nu de oplichter? MP of ik? En ja, ik weet dat ik niet verplicht ben om MP te gebruiken maar ze zijn nou eenmaal het grootste platform dus eigenlijk kun je er niet omheen.

  • mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 22:52

mjl

Ugh

Vliegvlug schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:24:
[...]

Dus de volgende keer buiten het biedsysteem van Marktplaats om gaan en gewoon een berichtje sturen naar de verkoper met je bod. Dat is wat ik eigenlijk altijd doe.

Ik neem zelf zulke berichten ook serieuzer dan iemand die simpelweg een bod doet. Vaak genoeg gehad dat ik dan met een tegenbod kom en dan hoor je niets meer terwijl dat bij mensen die een berichtje sturen met hun bod een stuk minder vaak gebeurt.
Als verkoper weiger ik biedingen buiten marktplaats om (behalve als het de vraagprijs is, dat is geen bod :) ). Ik wil iedereen de kans geven een bod te kunnen doen (en uiteraard het maximale er voor krijgen).

Betalingen doe ik ook buiten marktplaats om, als men dat niet wil gaat het over. MP en hun geld dienstverlener hoeven dergelijke data niet van mij te hebben en de kosten zijn ook onzin. En kopers bescherming… verkopers hoeven blijkbaar niet beschermd te worden.

-------


  • gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:10
Ik zit zo eens terug te lezen wat voor ellende MP tegenwoordig is, het is allemaal waar. Ik heb MP al enige tijd ingeruild voor Vinted, veel groter publiek, goedkoper verzenden, geld wordt pas betaald als de koper akkoord geeft en tot nu toe alleen maar positief, zowel als koper als verkoper. Je betaald wel iets meer voor de dienst, soit.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius


  • mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 22:52

mjl

Ugh

gielie schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:38:
Ik zit zo eens terug te lezen wat voor ellende MP tegenwoordig is, het is allemaal waar. Ik heb MP al enige tijd ingeruild voor Vinted, veel groter publiek, goedkoper verzenden, geld wordt pas betaald als de koper akkoord geeft en tot nu toe alleen maar positief, zowel als koper als verkoper. Je betaald wel iets meer voor de dienst, soit.
Ik heb vooral verhalen gehoord van verkopers die benadeeld werden doordat kopersbescherming juist misbruikt door kopers op Vinted.

-------


  • FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-06 16:30
mjl schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:16:
[...]


Als verkoper weiger ik biedingen buiten marktplaats om (behalve als het de vraagprijs is, dat is geen bod :) ). Ik wil iedereen de kans geven een bod te kunnen doen (en uiteraard het maximale er voor krijgen).

Betalingen doe ik ook buiten marktplaats om, als men dat niet wil gaat het over. MP en hun geld dienstverlener hoeven dergelijke data niet van mij te hebben en de kosten zijn ook onzin. En kopers bescherming… verkopers hoeven blijkbaar niet beschermd te worden.
Flutmanier van verkopen en ook nog eens irritant m.i. :+ Maar ieder zo z`n verkoopmaniertjes.

Maar de nieuwe manier van verkopen/betalen is in ieder gewoon nog rukker dan dat het was. :F

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten


  • hal2002
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-06 14:25
FSSF schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:04:
[...]


Flutmanier van verkopen en ook nog eens irritant m.i. :+ Maar ieder zo z`n verkoopmaniertjes.

Maar de nieuwe manier van verkopen/betalen is in ieder gewoon nog rukker dan dat het was. :F
Grappig dat jij dat vindt. Zo is MP begonnen en zo is het jarenlang goed gegaan.

  • henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:16
mjl schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:48:
[...]


Ik heb vooral verhalen gehoord van verkopers die benadeeld werden doordat kopersbescherming juist misbruikt door kopers op Vinted.
Bij Vinted moet je volgens mij wel heel sterk staan om als verkoper in het gelijk gesteld te worden, ja
Bij mij persoonlijk is op één verkoop na alles gelukkig goed gegaan.
Maar bij één (ook m'n enige) dure verkoop daar werd melding gemaakt van beschadigd aangekomen. Meegeleverde bewijs was een drietal foto's van de gedeukte doos. Maar wat de staat van het product was (geen kleding, wel iets dat kon breken) mag Joost weten. Oordeel van Vinted: koper krijgt geld terug, product hoeft niet retour gestuurd te worden, geen (minimale) vergoeding voor mij vanuit hun verzendservice want 'ondeugdelijk verpakt'. En dan is er nul discussie meer mogelijk.

Meest frappante vond ik nog wel dat nadat ik het bewijs van mijn zijde ingediend had (tiental foto's van de exacte verpakkingswijze (bubbelfolie + papier -> perfect passend doosje -> bubbelfolie + papier -> groter doosje -> luchtzakken + papier -> derde stevige doos) en de vraag naar bewijs dat het product zelf beschadigd was omdat een gedeukte doos dat - zeker in dit geval - niet hoefde te betekenen, letterlijk 16 seconden later de 'menselijke' beoordeling kwam dat de koper in het gelijk gesteld was en het niet deugdelijk verpakt was. In die verstreken tijd was het niet eens mogelijk m'n bericht volledig te lezen, laat staan de foto's te bekijken en te beoordelen.

Maargoed, dat geldt ook voor MP. Tweedehands Garmin horloge verkocht. Beschrijving en foto's van enkel het horloge. Koper meldt 'oplaadkabeltje ontbreekt'. MP oordeelt afwijkend product geleverd, geld terug. (Gelukkig bleek die koper zelf verder wel redelijk te zijn en hebben we het alsnog onderling opgelost.)

[ Voor 9% gewijzigd door henri86 op 02-06-2026 19:53 ]


  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:50

Vliegvlug

Flight Simple

mjl schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:16:
[...]

Als verkoper weiger ik biedingen buiten marktplaats om (behalve als het de vraagprijs is, dat is geen bod :) ). Ik wil iedereen de kans geven een bod te kunnen doen (en uiteraard het maximale er voor krijgen).
Al in je negeert die mensen volledig? Zou ze dan op zijn minst vragen om een bod via marktplaats te doen ipv via een bericht.

Blijkbaar heb jij populairdere producten dan ik want ben meestal al blij als er iemand reageert. :P
Helpt vast ook niet dat ik er bij elke advertentie onder zet dat verzenden op eigen risico is, denk dat dat mensen toch afschrikt.
Betalingen doe ik ook buiten marktplaats om, als men dat niet wil gaat het over. MP en hun geld dienstverlener hoeven dergelijke data niet van mij te hebben en de kosten zijn ook onzin.
Zolang het zonder kopersbescherming kon vond ik betalen via Marktplaats als verkoper geen probleem, als zij liever 40 cent meer betalen is dat hun keus.
Als koper wil ik het in principe niet maar er zijn ook verkopers die er op staan dat er via Marktplaats betaald wordt en weigeren een eigen betaalverzoek te sturen of hun bankrekening te geven want dat vinden ze eng. Als het een goede deal is laat ik het dan ook weer niet lopen voor die 40 cent.
En kopers bescherming… verkopers hoeven blijkbaar niet beschermd te worden.
Dat is inderdaad overduidelijk, zal wel goed geanalyseerd zijn dat verkopers de kopers volgen en niet andersom.

  • mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 22:52

mjl

Ugh

Vliegvlug schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:02:
[...]

Al in je negeert die mensen volledig? Zou ze dan op zijn minst vragen om een bod via marktplaats te doen ipv via een bericht.

Blijkbaar heb jij populairdere producten dan ik want ben meestal al blij als er iemand reageert. :P
Helpt vast ook niet dat ik er bij elke advertentie onder zet dat verzenden op eigen risico is, denk dat dat mensen toch afschrikt.


[...]

Zolang het zonder kopersbescherming kon vond ik betalen via Marktplaats als verkoper geen probleem, als zij liever 40 cent meer betalen is dat hun keus.
Als koper wil ik het in principe niet maar er zijn ook verkopers die er op staan dat er via Marktplaats betaald wordt en weigeren een eigen betaalverzoek te sturen of hun bankrekening te geven want dat vinden ze eng. Als het een goede deal is laat ik het dan ook weer niet lopen voor die 40 cent.


[...]

Dat is inderdaad overduidelijk, zal wel goed geanalyseerd zijn dat verkopers de kopers volgen en niet andersom.
Ik vraag ze altijd om te bieden bij de advertentie.


Sommige producten staan er al een half jaar op, maar soms is er toch iemand die het nodig heeft en er een redelijk bedrag voor wil geven. Ik stel altijd een minimum bod in, als de reactie van de bieder me aanstaat mag het daar ook meestal wel voor weg.

-------


  • TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06 17:22
Vliegvlug schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 06:47:
[...]

Ah, op die manier. Dat kan inderdaad wel irritant zijn als de koper een pakketdienst kiest die niet in de buurt zit.
offtopic:
Je post ging niet helemaal goed. Jouw reactie staat nu binnen de quote waardoor het lijkt of je niet gereageerd hebt.
Je kunt dan wel weer bij het aanmaken van de advertentie alleen de verzendservice kiezen die je in de buurt hebt gelukkig.
offtopic:
Ik heb mijn eerdere post gefixed ;-)

  • magerhert
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-06 12:09
mjl schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:48:
[...]


Ik heb vooral verhalen gehoord van verkopers die benadeeld werden doordat kopersbescherming juist misbruikt door kopers op Vinted.
Ik heb niets dan negatiefs gehoord en gezien in consumentenprogramma's.
Hen en zal nooit gebruik van Vinted gaan maken, ben wel gek dat straks koper zijn geld terug krijgt en product ook nog mag houden.

Daniel.K


  • AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:33
Het ligt denk ik heel erg aan wat voor dingen je verkoopt op Vinted. Ik heb ondertussen zon 50 dingen verkocht en alles is goed gegaan behalve 1 pakketje kwijt en zowel de koper als ik hebben geld terug gekregen.

Maar ik verkoop dan ook niet echt merk dingen of hele dure producten. Ik vermoed dat bij gewilde merk producten en elektronica het scam gehalte veel hoger ligt.

Ik merk wel dat verkoop op Marktplaats ondertussen echt helemaal stil ligt. Ik vermoed dat de meeste kopers niet zitten te wachten op verplicht extra kosten.

  • TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06 17:22
Ik merk juist niet zoveel teruggang op Marktplaats (600+ ervaringen), maar dat kan ook liggen aan het type producten of de waarde ervan. Boven de 40-45 Euro geef ik aan dat ik geen Kopersbescherming aanbied en het product dan opgehaald dient te worden of wordt verzonden buiten Marktplaats om.

  • SJAAKSJAAK
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-06 15:30
Ok Kopersbescherming kan dus niet meer uitgezet worden, ook niet met de omweg van ophalen en ook als koper kan je er niet niet meer voor kiezen. (wordt blijkbaar selectief uitgerold onder gebruikers.)

Dan gaan we het weer zoals vroeger doen, handmatig verzendlabels maken. Maar het zou mooi zijn als dat wat makkelijker gaat ipv alle adresgegevens 1 voor 1 over plakken na een betaling.
Het zou mooi zijn als de koper zijn adresgegevens geeft na een betaling, wij een plugin hebben die in 1 keer al die gegevens meteen in het formulier van postnl/dhl/dpd invult. Kan iemand dit effe (vibe)coden? O-)

doei


  • hal2002
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-06 14:25
Radar van AVROTROS is via Facebook op zoek naar mensen die balen van de nieuwe regels van MP.

  • henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:16
SJAAKSJAAK schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:27:
Ok Kopersbescherming kan dus niet meer uitgezet worden, ook niet met de omweg van ophalen en ook als koper kan je er niet niet meer voor kiezen. (wordt blijkbaar selectief uitgerold onder gebruikers.)

Dan gaan we het weer zoals vroeger doen, handmatig verzendlabels maken. Maar het zou mooi zijn als dat wat makkelijker gaat ipv alle adresgegevens 1 voor 1 over plakken na een betaling.
Het zou mooi zijn als de koper zijn adresgegevens geeft na een betaling, wij een plugin hebben die in 1 keer al die gegevens meteen in het formulier van postnl/dhl/dpd invult. Kan iemand dit effe (vibe)coden? O-)
Ik gok dat de volgende stap is dat je account automatisch geblokkeerd wordt wanneer er een betaalverzoek via tikkie/bank-app gestuurd wordt.

  • hal2002
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-06 14:25
henri86 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:39:
[...]

Ik gok dat de volgende stap is dat je account automatisch geblokkeerd wordt wanneer er een betaalverzoek via tikkie/bank-app gestuurd wordt.
Zou zomaar kunnen. Dan is het voor mij klaar. Tenzij ik kan afhalen maar anders ga ik daar niet in mee denk ik.

  • Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Als feitelijke monopolist denken dat ze er mee weg kunnen komen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC


  • henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:16
Gunner schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:46:
Als feitelijke monopolist denken dat ze er mee weg kunnen komen.
En omdat Vinted steeds populairder wordt waarbij dat al tijden standaard is.

  • -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:04

-tom-562

Oliesjeik

SJAAKSJAAK schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:27:
Ok Kopersbescherming kan dus niet meer uitgezet worden, ook niet met de omweg van ophalen en ook als koper kan je er niet niet meer voor kiezen. (wordt blijkbaar selectief uitgerold onder gebruikers.)

Dan gaan we het weer zoals vroeger doen, handmatig verzendlabels maken. Maar het zou mooi zijn als dat wat makkelijker gaat ipv alle adresgegevens 1 voor 1 over plakken na een betaling.
Het zou mooi zijn als de koper zijn adresgegevens geeft na een betaling, wij een plugin hebben die in 1 keer al die gegevens meteen in het formulier van postnl/dhl/dpd invult. Kan iemand dit effe (vibe)coden? O-)
Huh? Hoe zien ze het betalen dan voor zich. Ik heb recent (gisteren) nog adverenties geplaatst met ophalen, zonder kopersbescherming. Doe ik eigenlijk standaard tegenwoordig

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>


  • Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
-tom-562 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:41:
[...]

Huh? Hoe zien ze het betalen dan voor zich. Ik heb recent (gisteren) nog adverenties geplaatst met ophalen, zonder kopersbescherming. Doe ik eigenlijk standaard tegenwoordig
Hoe ga je bij Vinted kleding ophalen bij iemand thuis?
Precies, door een betaalverzoekje via de bank te betalen, of contant te betalen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?


  • -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:04

-tom-562

Oliesjeik

Tanuki schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:11:
[...]

Hoe ga je bij Vinted kleding ophalen bij iemand thuis?
Precies, door een betaalverzoekje via de bank te betalen, of contant te betalen.
Ja, dat snap ik dat het zo werkt, zo doe ik het namelijk ook :P
Maar hoe ziet marktplaats dan kopers bescherming voor zich als ik cash wil

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>


  • AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:33
henri86 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:15:
[...]

En omdat Vinted steeds populairder wordt waarbij dat al tijden standaard is.
Ja maar in theorie krijg je bij Vinted als een pakketje kwijt is zowel als koper als verkoper je geld. Bij Marktplaats alleen als koper. Als verkoper heb je 0.0 rechten via Marktplaats dus waarom nog via Marktplaats verkopen en niet alles via Vinted ?

  • henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:16
-tom-562 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:12:
[...]

Ja, dat snap ik dat het zo werkt, zo doe ik het namelijk ook :P
Maar hoe ziet marktplaats dan kopers bescherming voor zich als ik cash wil
:?

Bij ophalen hoef je de betaling uiteraard niet via marktplaats te doen (kán wel).
Eerder was er een manier om kopersbescherming te ontwijken door de advertentie eerst als alleen ophalen te plaatsen en vervolgens te wijzigen naar verzenden, daar werd op gedoeld.

  • SJAAKSJAAK
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-06 15:30
-tom-562 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:41:
[...]

Huh? Hoe zien ze het betalen dan voor zich. Ik heb recent (gisteren) nog adverenties geplaatst met ophalen, zonder kopersbescherming. Doe ik eigenlijk standaard tegenwoordig
Nee ik bedoel als je het vervolgens wel wilt versturen moet je de advertentie aanpassen naar verzenden en dan pas kan je in de chat een betaalverzoek (van MP) sturen met verzendlabel waar dan automatisch kopersbescherming bij komt. Eerder kon je het op die manier nog omzeilen maar daar hebben ze nu een stokje voor gestoken. Ophalen met cash of een tikkie in de chat kan nog steeds.

doei


  • Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Nu kan je ook geen vervoerder meer kiezen aan de verkoopkant. Je weet dus niet welke vervoerder er gekozen gaat worden door de koper. Lekker als je een stuk moet rijden omdat de koper dhl gekozen heeft en geen dhl-punt in de buurt zit.

  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:59
hal2002 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:14:
[...]

Grappig dat jij dat vindt. Zo is MP begonnen en zo is het jarenlang goed gegaan.
en toen stond ook nog gewoon standaard je telefoonnummer bij de advertentie, kon je iemand gewoon even bellen als je wat wilde weten of wat wilde afspreken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts


  • Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Simbob schreef op zondag 14 juni 2026 @ 18:57:
Nu kan je ook geen vervoerder meer kiezen aan de verkoopkant. Je weet dus niet welke vervoerder er gekozen gaat worden door de koper. Lekker als je een stuk moet rijden omdat de koper dhl gekozen heeft en geen dhl-punt in de buurt zit.
Bij mij weleens precies andersom gebeurd: Koper koos PostNL, maar die punten zijn pas ruim na 9:00 's morgens open. Lastig, als je DHL punt al om 7:00 open is en precies tegenover je werk zit...

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?


  • Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:38
Simbob schreef op zondag 14 juni 2026 @ 18:57:
Nu kan je ook geen vervoerder meer kiezen aan de verkoopkant. Je weet dus niet welke vervoerder er gekozen gaat worden door de koper. Lekker als je een stuk moet rijden omdat de koper dhl gekozen heeft en geen dhl-punt in de buurt zit.
Ik kan nog steeds een vd 2 opties uitvinken en ik kies altijd voor dhl.

Eerst kon ik ook alleen naar een afhaalpunt selecteren dat kan nu niet meer dat mag de koper doen, gelukkig is het bedrag tussen afhaalpunt en thuis wat groter geworden zodat de meeste dan toch voor een afhaalpunt kiezen.

Wat ik zelf deze week ondervonden is het direkt kopen knopje, ik heb een artikel gekocht voor 75 euro maar er was al een hoger bod van 100 op dus ik druk op direkt kopen en heb die 75 euro betaald kreeg daarna een scherm van mp met tekst deze koop pakt niemand je meer af ? 2 dagen later kreeg ik bericht van mp dat verkoper het verzendlabel nog niet geactiveerd had en als die dat niet deed kreeg ik mijn geld terug nou daar ga je dan met dit pakt niemand je meer af want de verkoper kan dus het label niet activeren en kan zijn product weer verkopen voor het biedbedrag of hoger.

  • Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Toerq schreef op zondag 14 juni 2026 @ 19:21:
[...]

Wat ik zelf deze week ondervonden is het direkt kopen knopje, ik heb een artikel gekocht voor 75 euro maar er was al een hoger bod van 100 op dus ik druk op direkt kopen en heb die 75 euro betaald kreeg daarna een scherm van mp met tekst deze koop pakt niemand je meer af ? 2 dagen later kreeg ik bericht van mp dat verkoper het verzendlabel nog niet geactiveerd had en als die dat niet deed kreeg ik mijn geld terug nou daar ga je dan met dit pakt niemand je meer af want de verkoper kan dus het label niet activeren en kan zijn product weer verkopen voor het biedbedrag of hoger.
Ja, dit is heel lastig. Ook eens andersom meegemaakt: iets gekocht van iemand, maar terwijl ik de betaling had gedaan, had iemand op "direct kopen" geklikt. Dat werd een erg lastig verhaal.

Wat ik dan vooral heel kwalijk vind: zelfs in het geval zoals jij het beschrijft, krijg jij de €0,40 niet terug èn het bedrag dat betaald is (als percentage) van de kopersbescherming krijg je niet terug.

Ik heb eens contact opgenomen met de "klantenservice" van marktplaats en die zeiden dat dat geld nooit retour kan, want je betaalt voor hun "service".

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?


  • Sincery
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:45
Simbob schreef op zondag 14 juni 2026 @ 18:57:
Nu kan je ook geen vervoerder meer kiezen aan de verkoopkant. Je weet dus niet welke vervoerder er gekozen gaat worden door de koper. Lekker als je een stuk moet rijden omdat de koper dhl gekozen heeft en geen dhl-punt in de buurt zit.
Voordat ik overgaat tot betalen via het betaalverzoek spreek ik altijd eerst af met de verkoper wat voor hem/haar het gemakkelijkste is om te versturen, ik geef de verkoper dus de keuze. Vind het wel netjes dit vooraf te bespreken.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste