Dus iets voor €300,- verkocht stond kopersbescherming aan, koper wou niet via tikkie betalen. Afijn risico voor lief genomen en product goed verpakt en opgestuurd, krijg een bericht van MP of ik mij even wou identificeren bij OPP anders kreeg ik mijn €300,- niet. Met veel tegenzin toch maar gedaan, maar vanaf nu nooit meer.Karel_Appel schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:13:
@MooDyBLueS Dit is ook exact de reden waarom ik het niet meer doe.Wat ik ook schandalig vind is dat ze je geld gijzelen totdat je je registreert. In plaats van dat ze die registratie afdwingen voor er geld wordt overgemaakt. Bij mij staat er nog altijd 20 euro aldaar waar ik naar kan fluiten.
Geen kopersbescherming meer bij mij. Alles staat op "Ophalen", verzenden kan, maar dan moet de betaling buiten MP om. Het is niet anders.
Ik vraag mij ook af of dit eigenlijk wel mag, wat Marktplaats doet. Ze gijzelen je geld, terwijl je van te voren niet bent ingelicht over de voorwaarden die zij (al dan niet wettelijk verplicht) stellen.targaryanwolf schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:55:
[...]
Dus iets voor €300,- verkocht stond kopersbescherming aan, koper wou niet via tikkie betalen. Afijn risico voor lief genomen en product goed verpakt en opgestuurd, krijg een bericht van MP of ik mij even wou identificeren bij OPP anders kreeg ik mijn €300,- niet. Met veel tegenzin toch maar gedaan, maar vanaf nu nooit meer.
Je hebt niet de keuze kunnen maken om het dan maar niet te doen. Het ging bij mij om iets van 20 euro, dus ik kon principieel zijn, maar met 300 ligt dat anders en wordt je gewoon financieel gedwongen. Echt niet in de haak als je het mij vraagt.
Ze zeggen dit verplicht te zijn en vanaf €2000,- een melding te moeten maken bij de belastingdienst.Karel_Appel schreef op woensdag 30 april 2025 @ 23:42:
[...]
Ik vraag mij ook af of dit eigenlijk wel mag, wat Marktplaats doet. Ze gijzelen je geld, terwijl je van te voren niet bent ingelicht over de voorwaarden die zij (al dan niet wettelijk verplicht) stellen.
Je hebt niet de keuze kunnen maken om het dan maar niet te doen. Het ging bij mij om iets van 20 euro, dus ik kon principieel zijn, maar met 300 ligt dat anders en wordt je gewoon financieel gedwongen. Echt niet in de haak als je het mij vraagt.
Maar dat staat toch los van of het via Kopersbescherming en OPP gaat?targaryanwolf schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:35:
[...]
Ze zeggen dit verplicht te zijn en vanaf €2000,- een melding te moeten maken bij de belastingdienst.
Dingen die je zonder koperbescherming verkoopt neem ze ook mee in die telling voor de belastingdienst namelijk en ze weten al dat het om jouw marktplaats account gaat.
Is dus echt een OPP ding en zoals @Karel_Appel zegt vraag ik me af of dit wel kan.
Ik ga ervanuit dat @fopjurist of @Real hier wel wat zinnigs over kan zeggen.
Beetje raar wel, spullen die ik op MP verkoop zijn geen inkomsten. Een oude fiets die ik paar jaar terug voor €500,- heb gekocht en op MP weg doe voor €100,- is toch €400,- verlies. Mag ik dat dan van mijn inkomen aftrekken?Vliegvlug schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:39:
[...]
Maar dat staat toch los van of het via Kopersbescherming en OPP gaat?
Dingen die je zonder koperbescherming verkoopt neem ze ook mee in die telling voor de belastingdienst namelijk en ze weten al dat het om jouw marktplaats account gaat.
Is dus echt een OPP ding en zoals @Karel_Appel zegt vraag ik me af of dit wel kan.
Ik ga ervanuit dat @fopjurist of @Real hier wel wat zinnigs over kan zeggen.
Niet iedereen op marktplaats verkoopt alleen maar spul met verlies.targaryanwolf schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:19:
[...]
Beetje raar wel, spullen die ik op MP verkoop zijn geen inkomsten. Een oude fiets die ik paar jaar terug voor €500,- heb gekocht en op MP weg doe voor €100,- is toch €400,- verlies. Mag ik dat dan van mijn inkomen aftrekken?
Ik had laatst iets vergelijkbaars maar toen was het nog mooier, ik had wel overgemaakt via direct kopen, maar het pakket was veel te zwaar waardoor het nooit verzonden kon worden (bijna 50 KG aan VD-Draad). Dus direct aan OPP laten weten dat het niet verzonden kon worden. Vervolgens hebben ze de kopersbescherming ook niet teruggestort (staat ook wel in de voorwaarden dat ze dat niet doen bij een geschil). Gelukkig kon ik het wel nog ophalen en was de verkoper ook schappelijk om de kosten te splitten.targaryanwolf schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:49:
Laats wat gekocht via MP, via de direct kopen optie en ik kon Koperbescherming niet uitzetten. Zelfs nog gezocht in hun FAQ of ik als koper een opt-out kon doen, helaas geen mogelijkheid om het uit te zetten terwijl er in de advertentie een regel vanuit MP stond "Kopersbescherming beschikbaar"
Ik zie heel veel foutieve informatie voorbijkomen en/of aannames die gedaan worden.targaryanwolf schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:19:
[...]
Beetje raar wel, spullen die ik op MP verkoop zijn geen inkomsten. Een oude fiets die ik paar jaar terug voor €500,- heb gekocht en op MP weg doe voor €100,- is toch €400,- verlies. Mag ik dat dan van mijn inkomen aftrekken?
De essentie is:
- Je hoeft in principe nooit inkomstenbelasting te betalen over je online verkopen
- Online verkoopplatformen zijn echter verplicht je boven de 30 transacties en/of €2000 totaal per kalenderjaar te melden aan de Belastingdienst. Dit betekent NIET dat je daarboven per se inkomstenbelasting moet betalen.
- Het is slechts een meldplicht van het online verkoopplatform zoals MP, Vinted, eBay, etc. OPP heeft hier niks mee te maken en dit geldt dus ongeacht welke betaalmethode gekozen is.
- Inkomstenbelasting betalen over online (tweedehands/doorverkoop/etc) verkopen is ALLEEN verplicht als je een 'handelaar' bent met als doel om inkopen tegen een hogere waarde te verkopen en dus winst te maken.
- Praktisch alle andere gevallen zijn simpelweg NIET belastingplichtig.
- Er zullen wat uitzondering her en der in zitten, zogenaamde grijs gebied, maar voor 99% geldt bovenstaande.
Kortom: het is heel simpel: ook al koop jij elk jaar een nieuwe MacBook van €5k en verkoop je die na 1 jaar weer voor €4k, dan nog ben jij GEEN handelaar en NIET belastingplichtig. Je oogmerk is namelijk niet winst. Anders wordt het als jij juist die €4k kostende MacBook inkoopt en voor €4,3k wilt doorverkopen.
[ Voor 15% gewijzigd door MooDyBLueS op 01-05-2025 10:05 ]
Ja maar ja, hoe willen ze dat controleren? Ik ga als particulier echt geen sluitende administratie bijhouden met bonnetjes en zo.MooDyBLueS schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:01:
[...]
Kortom: het is heel simpel: ook al koop jij elk jaar een nieuwe MacBook van €5k en verkoop je die na 1 jaar weer voor €4k, dan nog ben jij GEEN handelaar en NIET belastingplichtig. Je oogmerk is namelijk niet winst. Anders wordt het als jij juist die €4k kostende MacBook inkoopt en voor €4,3k wilt doorverkopen.
Dus de legosets in doos die ik heb om over een tijdje met winst te verkopen valt wel hieronder....MooDyBLueS schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:01:
[...]
Ik zie heel veel foutieve informatie voorbijkomen en/of aannames die gedaan worden.
De essentie is:Lees ook deze pagina eens door als je wilt weten hoe het zit: https://www.belastingdien...len-over-internetverkopen
- Je hoeft in principe nooit inkomstenbelasting te betalen over je online verkopen
- Online verkoopplatformen zijn echter verplicht je boven de 30 transacties en/of €2000 totaal per kalenderjaar te melden aan de Belastingdienst. Dit betekent NIET dat je daarboven per se inkomstenbelasting moet betalen.
- Het is slechts een meldplicht van het online verkoopplatform zoals MP, Vinted, eBay, etc. OPP heeft hier niks mee te maken en dit geldt dus ongeacht welke betaalmethode gekozen is.
- Inkomstenbelasting betalen over online (tweedehands/doorverkoop/etc) verkopen is ALLEEN verplicht als je een 'handelaar' bent met als doel om inkopen tegen een hogere waarde te verkopen en dus winst te maken.
- Praktisch alle andere gevallen zijn simpelweg NIET belastingplichtig.
- Er zullen wat uitzondering her en der in zitten, zogenaamde grijs gebied, maar voor 99% geldt bovenstaande.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Aangezien iedereen die in dit topic klaagt haast per definitie een semi-pro verkoper is (voor een enkele verkoop-met-"verlies" is kopersbescherming immers niet zo boeiend):MooDyBLueS schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:01:
[...]
Ik zie heel veel foutieve informatie voorbijkomen en/of aannames die gedaan worden.
De essentie is:
[list]
• Je hoeft in principe nooit inkomstenbelasting te betalen over je online verkopen
• Je moet in principe inkomstenbelasting betalen over je online verkopen. Tenzij...
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Denk dat het niet klopt wat je zegt. Ik ben er ook geïnteresseerd in en verkoop zelden wat via mp.F_J_K schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:21:
[...]
Aangezien iedereen die in dit topic klaagt haast per definitie een semi-pro verkoper is (voor een enkele verkoop-met-"verlies" is kopersbescherming immers niet zo boeiend):
Komt bij dat als je heel iets waardevols verkoopt dat het dan ook bijvoorbeeld interessant kan zijn
Geen idee waar je die aanname op baseert.F_J_K schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:21:
[...]
Aangezien iedereen die in dit topic klaagt haast per definitie een semi-pro verkoper is
Waarom zou dat zo zijn? Valt een beetje in de categorie “ik heb toch niets te verbergen dus daarom is privacy maar onzin.”(voor een enkele verkoop-met-"verlies" is kopersbescherming immers niet zo boeiend):
Ik verkoop nauwelijks wat op Marktplaats maar ben echt niet gediend van Kopersbescherming, zowel niet als koper als als verkoper.
Is duidelijk een verdienmodel voor Marktplaats en het belang van hun klanten staat hierbij echt niet voorop.
Die worden onterecht angst aangejaagd maar tegelijkertijd doet Kopersbescherming niets voor het tegengaan van bewust waardeloze spullen opsturen en vervolgens niet meer van je laten horen.
En vervelende is ook dat je er haast niet meer omheen kan en mensen op Marktplaats als makke schapen alles wat Marktplaats voorschotelt voor zoete koek slikken en al het andere maar eng vinden en gelijk denken dat ze opgelicht gaan worden.
Kan niet wachten tot er een beter alternatief voor Marktplaats komt want dit wordt steeds onwerkbaarder helaas.
Ja die wel. Maar weet je: als jij die Millenium Falcon in 2030 voor €1500 weet te verkopen, dan weet ik nu al dat je dikke winst maakt, maar dan nog zit je onder de grens en hoef je je geen zorgen te maken. Verkoop je er echter 10, ja... dan heb je kans dat men erachter komt en je over je winst nog belasting mag gaan aftikken.Snowhite0901 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:47:
[...]
Dus de legosets in doos die ik heb om over een tijdje met winst te verkopen valt wel hieronder....
Is toch niet zo gek? Als je belegt betaal je ook beleggingskosten en dividendbelasting en als het om heel veel geld gaat ook vermogensbelasting. Als je nu in je pensioen belegt of simpelweg spaart (dat laatste is dom vanwege inflatie, maar dat terzijde) heb je nu weliswaar het voordeel van teruggave inkomstenbelasting, maar einde rit betaal je die weer zodra het uitgekeerd wordt. Linksom of rechtsom betaal je overal belasting.
Daarentegen: die grens van 2k is er puur om grootverkopers eruit te pakken en ergens een grens te kunnen zetten. Zie het als te hard rijden op de snelweg waar je 100 km/u mag. Het is echt niet zo dat iedereen die een keer 110 of 120 rijdt gelijk gepakt wordt of een boete ontvangt. Zo is het ook hiermee.
Het is 2k of 30 transacties.MooDyBLueS schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 23:18:
[...]
Daarentegen: die grens van 2k is er puur om grootverkopers eruit te pakken en ergens een grens te kunnen zetten. Zie het als te hard rijden op de snelweg waar je 100 km/u mag. Het is echt niet zo dat iedereen die een keer 110 of 120 rijdt gelijk gepakt wordt of een boete ontvangt. Zo is het ook hiermee.
Beide betekent niet bepaald dat je grootverkoper bent. Een buurvrouw hier is gek op puzzels, zet elke puzzel die ze gedaan heeft los op marktplaats voor een paar euro. En koopt daarmee andere puzzels. Zou me niks verbazen als die op een paar honderd transacties zit per jaar.
Andere buurman verkoopt zijn oude racefiets. Ding moet 7,5k opleveren.
1 transactie, bijna 4 keer de limiet van 2k.
beide toch totaal geen grootverkopers, maar worden wel gedwongen prive gegevens af te geven aan Marktplaats. En dat vinden we allemaal prima, totdat ze gehackt worden en alles op straat ligt.
Discussie over betalingsgrenzen en de belastingdienst hoort hier niet thuis. Willen jullie daar verder over discussiëren, kan dit in een (nieuw) topic in Persoonlijke financiën, studie en loopbaan. Dan houden we het hier bij de discussie over kopersbescherming.
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Kwam deze net tegen 42dpi in "Verkoopsites... ik word er gek van - Deel 2"
Mooi om te zien dat als je dan Kopersbescherming gebruikt de verkoper alsnog denkt dat die opgelicht wordt omdat het systeem zo onduidelijk is dat een nieuw betaalverzoek de eerdere overruled waardoor de verkoper gaat twijfelen en de koper met de gebakken peren zit.
Uiteraard is die verkoper niet handig bezig, enerzijds omdat hij het niet helemaal begrijpt maar zeker ook omdat hij is bang gemaakt door Marktplaats en het systeem van hun onduidelijk is.
Mooi om te zien dat als je dan Kopersbescherming gebruikt de verkoper alsnog denkt dat die opgelicht wordt omdat het systeem zo onduidelijk is dat een nieuw betaalverzoek de eerdere overruled waardoor de verkoper gaat twijfelen en de koper met de gebakken peren zit.

Uiteraard is die verkoper niet handig bezig, enerzijds omdat hij het niet helemaal begrijpt maar zeker ook omdat hij is bang gemaakt door Marktplaats en het systeem van hun onduidelijk is.
Geen idee of dit al een keer is voorbij gekomen, ik bied het aan als ophalen en verzenden, echter als ik dan een verzoek verstuur vanuit marktplaats dan krijg ik standaard de kopersbescherming, die ik niet uit kan zetten.
Ik pas vervolgens de advertentie aan naar alleen ophalen en als ik dan een betaalverzoek verstuur kan ik ervoor kiezen met of zonder kopersbescherming een betaalverzoek te sturen. Ik kan zelfs kiezen of ik het met PostNL of DHL wil verzenden.
Ik pas vervolgens de advertentie aan naar alleen ophalen en als ik dan een betaalverzoek verstuur kan ik ervoor kiezen met of zonder kopersbescherming een betaalverzoek te sturen. Ik kan zelfs kiezen of ik het met PostNL of DHL wil verzenden.
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850
eBay.nl?Vliegvlug schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 18:58:
[...]
Kan niet wachten tot er een beter alternatief voor Marktplaats komt want dit wordt steeds onwerkbaarder helaas.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Heb niet het gevoel dat daar echt veel mensen gebruik van maken in Nederland
En op de een af andere manier associeer ik ebay met bijkomende kosten, maar ik heb het maar sporadisch gebruikt om iets te kopen en dan bij bedrijven. Heb er nog nooit iets verkocht.
Hoop dat het ook mogelijk is enkel binnen Nederland te verkopen.
Goede tip dit, ga ik zeker proberenrikadoo schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 19:17:
Geen idee of dit al een keer is voorbij gekomen, ik bied het aan als ophalen en verzenden, echter als ik dan een verzoek verstuur vanuit marktplaats dan krijg ik standaard de kopersbescherming, die ik niet uit kan zetten.
Ja maar er gaat echt geen website komen a la hoe MP vroeger was, gratis en doe maar wat je wilt. Dus mensen blijven stug MP gebruiken of het wordt toch Ebay, er zijn geen alternatieven. Tenzij Vinted gaat uitbreiden maar dan is het niet veel anders dan MP.Vliegvlug schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:42:
[...]
En op de een af andere manier associeer ik ebay met bijkomende kosten, maar ik heb het maar sporadisch gebruikt om iets te kopen en dan bij bedrijven. Heb er nog nooit iets verkocht.
Vinted heb ik inderdaad ook al vaker gehoord, was eerst alleen voor kleding meen ik maar breidt nu ook uit naar andere zaken.No Hands schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 06:41:
[...]
Ja maar er gaat echt geen website komen a la hoe MP vroeger was, gratis en doe maar wat je wilt. Dus mensen blijven stug MP gebruiken of het wordt toch Ebay, er zijn geen alternatieven. Tenzij Vinted gaat uitbreiden maar dan is het niet veel anders dan MP.
Zou mooi zijn als dat echt een concurrent van Marktplaats wordt, want dan wordt Marktplaats hopelijk gedwongen meer met hun gebruikers rekening te houden.
Hoewel Vinted ook niet zaligmakend is want las tijd terug verhalen dat verkopers naar hun geld konden fluiten omdat kopers bij Vinted simpelweg aangaven dat de ontvangen kleding nep was en dan doodleuk hun geld terug kregen terwijl er wel degelijk originele kleding was opgestuurd maar Vinted blijkbaar standaard de kant van de koper koos. Hopelijk is daar wat aan gedaan want daar zou ik als verkoper echt niet blij van worden.
Waarom zeg je dat Vinted niet veel anders is dan Marktplaats?
Vinted begon leuk als gratis je oude kleding verkopen, nu breiden ze uit met assortiment en gaan ze ook allerlei verzend en betaalzaken vastleggen.Vliegvlug schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 11:34:
[...]
Vinted heb ik inderdaad ook al vaker gehoord, was eerst alleen voor kleding meen ik maar breidt nu ook uit naar andere zaken.
Zou mooi zijn als dat echt een concurrent van Marktplaats wordt, want dan wordt Marktplaats hopelijk gedwongen meer met hun gebruikers rekening te houden.
Hoewel Vinted ook niet zaligmakend is want las tijd terug verhalen dat verkopers naar hun geld konden fluiten omdat kopers bij Vinted simpelweg aangaven dat de ontvangen kleding nep was en dan doodleuk hun geld terug kregen terwijl er wel degelijk originele kleding was opgestuurd maar Vinted blijkbaar standaard de kant van de koper koos. Hopelijk is daar wat aan gedaan want daar zou ik als verkoper echt niet blij van worden.
Waarom zeg je dat Vinted niet veel anders is dan Marktplaats?
"vroeger" toen MP begon was de wereld nog lief en leuk en internet nog onschuldig. Dat is het niet meer en daarom kan een gratis verkoopsite niet meer. Ik ga er iig niet op zitten wachten.
eBay is heel duur, ik heb een winkel en die kost me sowieso 2 tientjes per maand en dan betaal ik ook nog ongeveer 10% commissie over iedere verkoop. Maar goed, daar zijn mijn prijzen op afgestemd. Maar even je ouwe zolderzooi verkopen.. nah, dat ga je niet doen op eBay. Overigens is het eenvoudig om alleen in NL te verkopen. Maar inderdaad, mijn spullen staan op eBay en marktplaats, Nederlanders kopen op Marktplaats over het algemeen en de rest van de wereld gebruikt eBay. Zelden een Nederlander die iets via eBay bij me koopt.Vliegvlug schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:42:
[...]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels