Hoe kopersbescherming uitzetten op MP?

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 19:47

mjl

Ugh

gielie schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:38:
Ik zit zo eens terug te lezen wat voor ellende MP tegenwoordig is, het is allemaal waar. Ik heb MP al enige tijd ingeruild voor Vinted, veel groter publiek, goedkoper verzenden, geld wordt pas betaald als de koper akkoord geeft en tot nu toe alleen maar positief, zowel als koper als verkoper. Je betaald wel iets meer voor de dienst, soit.
Ik heb vooral verhalen gehoord van verkopers die benadeeld werden doordat kopersbescherming juist misbruikt door kopers op Vinted.

-------


  • FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-06 09:29
mjl schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:16:
[...]


Als verkoper weiger ik biedingen buiten marktplaats om (behalve als het de vraagprijs is, dat is geen bod :) ). Ik wil iedereen de kans geven een bod te kunnen doen (en uiteraard het maximale er voor krijgen).

Betalingen doe ik ook buiten marktplaats om, als men dat niet wil gaat het over. MP en hun geld dienstverlener hoeven dergelijke data niet van mij te hebben en de kosten zijn ook onzin. En kopers bescherming… verkopers hoeven blijkbaar niet beschermd te worden.
Flutmanier van verkopen en ook nog eens irritant m.i. :+ Maar ieder zo z`n verkoopmaniertjes.

Maar de nieuwe manier van verkopen/betalen is in ieder gewoon nog rukker dan dat het was. :F

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten


  • hal2002
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-06 14:25
FSSF schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:04:
[...]


Flutmanier van verkopen en ook nog eens irritant m.i. :+ Maar ieder zo z`n verkoopmaniertjes.

Maar de nieuwe manier van verkopen/betalen is in ieder gewoon nog rukker dan dat het was. :F
Grappig dat jij dat vindt. Zo is MP begonnen en zo is het jarenlang goed gegaan.

  • henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:55
mjl schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:48:
[...]


Ik heb vooral verhalen gehoord van verkopers die benadeeld werden doordat kopersbescherming juist misbruikt door kopers op Vinted.
Bij Vinted moet je volgens mij wel heel sterk staan om als verkoper in het gelijk gesteld te worden, ja
Bij mij persoonlijk is op één verkoop na alles gelukkig goed gegaan.
Maar bij één (ook m'n enige) dure verkoop daar werd melding gemaakt van beschadigd aangekomen. Meegeleverde bewijs was een drietal foto's van de gedeukte doos. Maar wat de staat van het product was (geen kleding, wel iets dat kon breken) mag Joost weten. Oordeel van Vinted: koper krijgt geld terug, product hoeft niet retour gestuurd te worden, geen (minimale) vergoeding voor mij vanuit hun verzendservice want 'ondeugdelijk verpakt'. En dan is er nul discussie meer mogelijk.

Meest frappante vond ik nog wel dat nadat ik het bewijs van mijn zijde ingediend had (tiental foto's van de exacte verpakkingswijze (bubbelfolie + papier -> perfect passend doosje -> bubbelfolie + papier -> groter doosje -> luchtzakken + papier -> derde stevige doos) en de vraag naar bewijs dat het product zelf beschadigd was omdat een gedeukte doos dat - zeker in dit geval - niet hoefde te betekenen, letterlijk 16 seconden later de 'menselijke' beoordeling kwam dat de koper in het gelijk gesteld was en het niet deugdelijk verpakt was. In die verstreken tijd was het niet eens mogelijk m'n bericht volledig te lezen, laat staan de foto's te bekijken en te beoordelen.

Maargoed, dat geldt ook voor MP. Tweedehands Garmin horloge verkocht. Beschrijving en foto's van enkel het horloge. Koper meldt 'oplaadkabeltje ontbreekt'. MP oordeelt afwijkend product geleverd, geld terug. (Gelukkig bleek die koper zelf verder wel redelijk te zijn en hebben we het alsnog onderling opgelost.)

[ Voor 9% gewijzigd door henri86 op 02-06-2026 19:53 ]


  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:50

Vliegvlug

Flight Simple

mjl schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:16:
[...]

Als verkoper weiger ik biedingen buiten marktplaats om (behalve als het de vraagprijs is, dat is geen bod :) ). Ik wil iedereen de kans geven een bod te kunnen doen (en uiteraard het maximale er voor krijgen).
Al in je negeert die mensen volledig? Zou ze dan op zijn minst vragen om een bod via marktplaats te doen ipv via een bericht.

Blijkbaar heb jij populairdere producten dan ik want ben meestal al blij als er iemand reageert. :P
Helpt vast ook niet dat ik er bij elke advertentie onder zet dat verzenden op eigen risico is, denk dat dat mensen toch afschrikt.
Betalingen doe ik ook buiten marktplaats om, als men dat niet wil gaat het over. MP en hun geld dienstverlener hoeven dergelijke data niet van mij te hebben en de kosten zijn ook onzin.
Zolang het zonder kopersbescherming kon vond ik betalen via Marktplaats als verkoper geen probleem, als zij liever 40 cent meer betalen is dat hun keus.
Als koper wil ik het in principe niet maar er zijn ook verkopers die er op staan dat er via Marktplaats betaald wordt en weigeren een eigen betaalverzoek te sturen of hun bankrekening te geven want dat vinden ze eng. Als het een goede deal is laat ik het dan ook weer niet lopen voor die 40 cent.
En kopers bescherming… verkopers hoeven blijkbaar niet beschermd te worden.
Dat is inderdaad overduidelijk, zal wel goed geanalyseerd zijn dat verkopers de kopers volgen en niet andersom.

  • mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 19:47

mjl

Ugh

Vliegvlug schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:02:
[...]

Al in je negeert die mensen volledig? Zou ze dan op zijn minst vragen om een bod via marktplaats te doen ipv via een bericht.

Blijkbaar heb jij populairdere producten dan ik want ben meestal al blij als er iemand reageert. :P
Helpt vast ook niet dat ik er bij elke advertentie onder zet dat verzenden op eigen risico is, denk dat dat mensen toch afschrikt.


[...]

Zolang het zonder kopersbescherming kon vond ik betalen via Marktplaats als verkoper geen probleem, als zij liever 40 cent meer betalen is dat hun keus.
Als koper wil ik het in principe niet maar er zijn ook verkopers die er op staan dat er via Marktplaats betaald wordt en weigeren een eigen betaalverzoek te sturen of hun bankrekening te geven want dat vinden ze eng. Als het een goede deal is laat ik het dan ook weer niet lopen voor die 40 cent.


[...]

Dat is inderdaad overduidelijk, zal wel goed geanalyseerd zijn dat verkopers de kopers volgen en niet andersom.
Ik vraag ze altijd om te bieden bij de advertentie.


Sommige producten staan er al een half jaar op, maar soms is er toch iemand die het nodig heeft en er een redelijk bedrag voor wil geven. Ik stel altijd een minimum bod in, als de reactie van de bieder me aanstaat mag het daar ook meestal wel voor weg.

-------


  • TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06 17:22
Vliegvlug schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 06:47:
[...]

Ah, op die manier. Dat kan inderdaad wel irritant zijn als de koper een pakketdienst kiest die niet in de buurt zit.
offtopic:
Je post ging niet helemaal goed. Jouw reactie staat nu binnen de quote waardoor het lijkt of je niet gereageerd hebt.
Je kunt dan wel weer bij het aanmaken van de advertentie alleen de verzendservice kiezen die je in de buurt hebt gelukkig.
offtopic:
Ik heb mijn eerdere post gefixed ;-)

  • magerhert
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-06 18:02
mjl schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:48:
[...]


Ik heb vooral verhalen gehoord van verkopers die benadeeld werden doordat kopersbescherming juist misbruikt door kopers op Vinted.
Ik heb niets dan negatiefs gehoord en gezien in consumentenprogramma's.
Hen en zal nooit gebruik van Vinted gaan maken, ben wel gek dat straks koper zijn geld terug krijgt en product ook nog mag houden.

Daniel.K


  • AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:50
Het ligt denk ik heel erg aan wat voor dingen je verkoopt op Vinted. Ik heb ondertussen zon 50 dingen verkocht en alles is goed gegaan behalve 1 pakketje kwijt en zowel de koper als ik hebben geld terug gekregen.

Maar ik verkoop dan ook niet echt merk dingen of hele dure producten. Ik vermoed dat bij gewilde merk producten en elektronica het scam gehalte veel hoger ligt.

Ik merk wel dat verkoop op Marktplaats ondertussen echt helemaal stil ligt. Ik vermoed dat de meeste kopers niet zitten te wachten op verplicht extra kosten.

  • TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06 17:22
Ik merk juist niet zoveel teruggang op Marktplaats (600+ ervaringen), maar dat kan ook liggen aan het type producten of de waarde ervan. Boven de 40-45 Euro geef ik aan dat ik geen Kopersbescherming aanbied en het product dan opgehaald dient te worden of wordt verzonden buiten Marktplaats om.

  • SJAAKSJAAK
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-06 15:30
Ok Kopersbescherming kan dus niet meer uitgezet worden, ook niet met de omweg van ophalen en ook als koper kan je er niet niet meer voor kiezen. (wordt blijkbaar selectief uitgerold onder gebruikers.)

Dan gaan we het weer zoals vroeger doen, handmatig verzendlabels maken. Maar het zou mooi zijn als dat wat makkelijker gaat ipv alle adresgegevens 1 voor 1 over plakken na een betaling.
Het zou mooi zijn als de koper zijn adresgegevens geeft na een betaling, wij een plugin hebben die in 1 keer al die gegevens meteen in het formulier van postnl/dhl/dpd invult. Kan iemand dit effe (vibe)coden? O-)

doei


  • hal2002
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-06 14:25
Radar van AVROTROS is via Facebook op zoek naar mensen die balen van de nieuwe regels van MP.

  • henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:55
SJAAKSJAAK schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:27:
Ok Kopersbescherming kan dus niet meer uitgezet worden, ook niet met de omweg van ophalen en ook als koper kan je er niet niet meer voor kiezen. (wordt blijkbaar selectief uitgerold onder gebruikers.)

Dan gaan we het weer zoals vroeger doen, handmatig verzendlabels maken. Maar het zou mooi zijn als dat wat makkelijker gaat ipv alle adresgegevens 1 voor 1 over plakken na een betaling.
Het zou mooi zijn als de koper zijn adresgegevens geeft na een betaling, wij een plugin hebben die in 1 keer al die gegevens meteen in het formulier van postnl/dhl/dpd invult. Kan iemand dit effe (vibe)coden? O-)
Ik gok dat de volgende stap is dat je account automatisch geblokkeerd wordt wanneer er een betaalverzoek via tikkie/bank-app gestuurd wordt.

  • hal2002
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-06 14:25
henri86 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:39:
[...]

Ik gok dat de volgende stap is dat je account automatisch geblokkeerd wordt wanneer er een betaalverzoek via tikkie/bank-app gestuurd wordt.
Zou zomaar kunnen. Dan is het voor mij klaar. Tenzij ik kan afhalen maar anders ga ik daar niet in mee denk ik.

  • Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Als feitelijke monopolist denken dat ze er mee weg kunnen komen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC


  • henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:55
Gunner schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:46:
Als feitelijke monopolist denken dat ze er mee weg kunnen komen.
En omdat Vinted steeds populairder wordt waarbij dat al tijden standaard is.

  • -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:05

-tom-562

Oliesjeik

SJAAKSJAAK schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:27:
Ok Kopersbescherming kan dus niet meer uitgezet worden, ook niet met de omweg van ophalen en ook als koper kan je er niet niet meer voor kiezen. (wordt blijkbaar selectief uitgerold onder gebruikers.)

Dan gaan we het weer zoals vroeger doen, handmatig verzendlabels maken. Maar het zou mooi zijn als dat wat makkelijker gaat ipv alle adresgegevens 1 voor 1 over plakken na een betaling.
Het zou mooi zijn als de koper zijn adresgegevens geeft na een betaling, wij een plugin hebben die in 1 keer al die gegevens meteen in het formulier van postnl/dhl/dpd invult. Kan iemand dit effe (vibe)coden? O-)
Huh? Hoe zien ze het betalen dan voor zich. Ik heb recent (gisteren) nog adverenties geplaatst met ophalen, zonder kopersbescherming. Doe ik eigenlijk standaard tegenwoordig

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>


  • Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
-tom-562 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:41:
[...]

Huh? Hoe zien ze het betalen dan voor zich. Ik heb recent (gisteren) nog adverenties geplaatst met ophalen, zonder kopersbescherming. Doe ik eigenlijk standaard tegenwoordig
Hoe ga je bij Vinted kleding ophalen bij iemand thuis?
Precies, door een betaalverzoekje via de bank te betalen, of contant te betalen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?


  • -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:05

-tom-562

Oliesjeik

Tanuki schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:11:
[...]

Hoe ga je bij Vinted kleding ophalen bij iemand thuis?
Precies, door een betaalverzoekje via de bank te betalen, of contant te betalen.
Ja, dat snap ik dat het zo werkt, zo doe ik het namelijk ook :P
Maar hoe ziet marktplaats dan kopers bescherming voor zich als ik cash wil

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>


  • AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:50
henri86 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:15:
[...]

En omdat Vinted steeds populairder wordt waarbij dat al tijden standaard is.
Ja maar in theorie krijg je bij Vinted als een pakketje kwijt is zowel als koper als verkoper je geld. Bij Marktplaats alleen als koper. Als verkoper heb je 0.0 rechten via Marktplaats dus waarom nog via Marktplaats verkopen en niet alles via Vinted ?

  • henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:55
-tom-562 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:12:
[...]

Ja, dat snap ik dat het zo werkt, zo doe ik het namelijk ook :P
Maar hoe ziet marktplaats dan kopers bescherming voor zich als ik cash wil
:?

Bij ophalen hoef je de betaling uiteraard niet via marktplaats te doen (kán wel).
Eerder was er een manier om kopersbescherming te ontwijken door de advertentie eerst als alleen ophalen te plaatsen en vervolgens te wijzigen naar verzenden, daar werd op gedoeld.

  • SJAAKSJAAK
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-06 15:30
-tom-562 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:41:
[...]

Huh? Hoe zien ze het betalen dan voor zich. Ik heb recent (gisteren) nog adverenties geplaatst met ophalen, zonder kopersbescherming. Doe ik eigenlijk standaard tegenwoordig
Nee ik bedoel als je het vervolgens wel wilt versturen moet je de advertentie aanpassen naar verzenden en dan pas kan je in de chat een betaalverzoek (van MP) sturen met verzendlabel waar dan automatisch kopersbescherming bij komt. Eerder kon je het op die manier nog omzeilen maar daar hebben ze nu een stokje voor gestoken. Ophalen met cash of een tikkie in de chat kan nog steeds.

doei


  • Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Nu kan je ook geen vervoerder meer kiezen aan de verkoopkant. Je weet dus niet welke vervoerder er gekozen gaat worden door de koper. Lekker als je een stuk moet rijden omdat de koper dhl gekozen heeft en geen dhl-punt in de buurt zit.

  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:32
hal2002 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:14:
[...]

Grappig dat jij dat vindt. Zo is MP begonnen en zo is het jarenlang goed gegaan.
en toen stond ook nog gewoon standaard je telefoonnummer bij de advertentie, kon je iemand gewoon even bellen als je wat wilde weten of wat wilde afspreken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts


  • Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Simbob schreef op zondag 14 juni 2026 @ 18:57:
Nu kan je ook geen vervoerder meer kiezen aan de verkoopkant. Je weet dus niet welke vervoerder er gekozen gaat worden door de koper. Lekker als je een stuk moet rijden omdat de koper dhl gekozen heeft en geen dhl-punt in de buurt zit.
Bij mij weleens precies andersom gebeurd: Koper koos PostNL, maar die punten zijn pas ruim na 9:00 's morgens open. Lastig, als je DHL punt al om 7:00 open is en precies tegenover je werk zit...

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?


  • Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-06 19:01
Simbob schreef op zondag 14 juni 2026 @ 18:57:
Nu kan je ook geen vervoerder meer kiezen aan de verkoopkant. Je weet dus niet welke vervoerder er gekozen gaat worden door de koper. Lekker als je een stuk moet rijden omdat de koper dhl gekozen heeft en geen dhl-punt in de buurt zit.
Ik kan nog steeds een vd 2 opties uitvinken en ik kies altijd voor dhl.

Eerst kon ik ook alleen naar een afhaalpunt selecteren dat kan nu niet meer dat mag de koper doen, gelukkig is het bedrag tussen afhaalpunt en thuis wat groter geworden zodat de meeste dan toch voor een afhaalpunt kiezen.

Wat ik zelf deze week ondervonden is het direkt kopen knopje, ik heb een artikel gekocht voor 75 euro maar er was al een hoger bod van 100 op dus ik druk op direkt kopen en heb die 75 euro betaald kreeg daarna een scherm van mp met tekst deze koop pakt niemand je meer af ? 2 dagen later kreeg ik bericht van mp dat verkoper het verzendlabel nog niet geactiveerd had en als die dat niet deed kreeg ik mijn geld terug nou daar ga je dan met dit pakt niemand je meer af want de verkoper kan dus het label niet activeren en kan zijn product weer verkopen voor het biedbedrag of hoger.

  • Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Toerq schreef op zondag 14 juni 2026 @ 19:21:
[...]

Wat ik zelf deze week ondervonden is het direkt kopen knopje, ik heb een artikel gekocht voor 75 euro maar er was al een hoger bod van 100 op dus ik druk op direkt kopen en heb die 75 euro betaald kreeg daarna een scherm van mp met tekst deze koop pakt niemand je meer af ? 2 dagen later kreeg ik bericht van mp dat verkoper het verzendlabel nog niet geactiveerd had en als die dat niet deed kreeg ik mijn geld terug nou daar ga je dan met dit pakt niemand je meer af want de verkoper kan dus het label niet activeren en kan zijn product weer verkopen voor het biedbedrag of hoger.
Ja, dit is heel lastig. Ook eens andersom meegemaakt: iets gekocht van iemand, maar terwijl ik de betaling had gedaan, had iemand op "direct kopen" geklikt. Dat werd een erg lastig verhaal.

Wat ik dan vooral heel kwalijk vind: zelfs in het geval zoals jij het beschrijft, krijg jij de €0,40 niet terug èn het bedrag dat betaald is (als percentage) van de kopersbescherming krijg je niet terug.

Ik heb eens contact opgenomen met de "klantenservice" van marktplaats en die zeiden dat dat geld nooit retour kan, want je betaalt voor hun "service".

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?


  • Sincery
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:49
Simbob schreef op zondag 14 juni 2026 @ 18:57:
Nu kan je ook geen vervoerder meer kiezen aan de verkoopkant. Je weet dus niet welke vervoerder er gekozen gaat worden door de koper. Lekker als je een stuk moet rijden omdat de koper dhl gekozen heeft en geen dhl-punt in de buurt zit.
Voordat ik overgaat tot betalen via het betaalverzoek spreek ik altijd eerst af met de verkoper wat voor hem/haar het gemakkelijkste is om te versturen, ik geef de verkoper dus de keuze. Vind het wel netjes dit vooraf te bespreken.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste