WK 2026: Scoor de beste elektronica deals met ons advies. Scoor jouw winnende opstelling tijdens dit WK!

Hoe kopersbescherming uitzetten op MP?

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

mjl

Ugh

gielie schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:38:
Ik zit zo eens terug te lezen wat voor ellende MP tegenwoordig is, het is allemaal waar. Ik heb MP al enige tijd ingeruild voor Vinted, veel groter publiek, goedkoper verzenden, geld wordt pas betaald als de koper akkoord geeft en tot nu toe alleen maar positief, zowel als koper als verkoper. Je betaald wel iets meer voor de dienst, soit.
Ik heb vooral verhalen gehoord van verkopers die benadeeld werden doordat kopersbescherming juist misbruikt door kopers op Vinted.

-------

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-06 17:04
mjl schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:16:
[...]

Als verkoper weiger ik biedingen buiten marktplaats om (behalve als het de vraagprijs is, dat is geen bod :) ). Ik wil iedereen de kans geven een bod te kunnen doen (en uiteraard het maximale er voor krijgen).

Betalingen doe ik ook buiten marktplaats om, als men dat niet wil gaat het over. MP en hun geld dienstverlener hoeven dergelijke data niet van mij te hebben en de kosten zijn ook onzin. En kopers bescherming… verkopers hoeven blijkbaar niet beschermd te worden.
Flutmanier van verkopen en ook nog eens irritant m.i. :+ Maar ieder zo z`n verkoopmaniertjes.

Maar de nieuwe manier van verkopen/betalen is in ieder gewoon nog rukker dan dat het was. :F

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

• hal2002
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:21
FSSF schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:04:
[...]

Flutmanier van verkopen en ook nog eens irritant m.i. :+ Maar ieder zo z`n verkoopmaniertjes.

Maar de nieuwe manier van verkopen/betalen is in ieder gewoon nog rukker dan dat het was. :F
Grappig dat jij dat vindt. Zo is MP begonnen en zo is het jarenlang goed gegaan.

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:35
mjl schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:48:
[...]

Ik heb vooral verhalen gehoord van verkopers die benadeeld werden doordat kopersbescherming juist misbruikt door kopers op Vinted.
Bij Vinted moet je volgens mij wel heel sterk staan om als verkoper in het gelijk gesteld te worden, ja
Bij mij persoonlijk is op één verkoop na alles gelukkig goed gegaan.
Maar bij één (ook m'n enige) dure verkoop daar werd melding gemaakt van beschadigd aangekomen. Meegeleverde bewijs was een drietal foto's van de gedeukte doos. Maar wat de staat van het product was (geen kleding, wel iets dat kon breken) mag Joost weten. Oordeel van Vinted: koper krijgt geld terug, product hoeft niet retour gestuurd te worden, geen (minimale) vergoeding voor mij vanuit hun verzendservice want 'ondeugdelijk verpakt'. En dan is er nul discussie meer mogelijk.

Meest frappante vond ik nog wel dat nadat ik het bewijs van mijn zijde ingediend had (tiental foto's van de exacte verpakkingswijze (bubbelfolie + papier -> perfect passend doosje -> bubbelfolie + papier -> groter doosje -> luchtzakken + papier -> derde stevige doos) en de vraag naar bewijs dat het product zelf beschadigd was omdat een gedeukte doos dat - zeker in dit geval - niet hoefde te betekenen, letterlijk 16 seconden later de 'menselijke' beoordeling kwam dat de koper in het gelijk gesteld was en het niet deugdelijk verpakt was. In die verstreken tijd was het niet eens mogelijk m'n bericht volledig te lezen, laat staan de foto's te bekijken en te beoordelen.

Maargoed, dat geldt ook voor MP. Tweedehands Garmin horloge verkocht. Beschrijving en foto's van enkel het horloge. Koper meldt 'oplaadkabeltje ontbreekt'. MP oordeelt afwijkend product geleverd, geld terug. (Gelukkig bleek die koper zelf verder wel redelijk te zijn en hebben we het alsnog onderling opgelost.)

[ Voor 9% gewijzigd door henri86 op 02-06-2026 19:53 ]

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:37

Vliegvlug

Flight Simple

mjl schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:16:
[...]

Als verkoper weiger ik biedingen buiten marktplaats om (behalve als het de vraagprijs is, dat is geen bod :) ). Ik wil iedereen de kans geven een bod te kunnen doen (en uiteraard het maximale er voor krijgen).
Al in je negeert die mensen volledig? Zou ze dan op zijn minst vragen om een bod via marktplaats te doen ipv via een bericht.

Blijkbaar heb jij populairdere producten dan ik want ben meestal al blij als er iemand reageert. :P
Helpt vast ook niet dat ik er bij elke advertentie onder zet dat verzenden op eigen risico is, denk dat dat mensen toch afschrikt.
Betalingen doe ik ook buiten marktplaats om, als men dat niet wil gaat het over. MP en hun geld dienstverlener hoeven dergelijke data niet van mij te hebben en de kosten zijn ook onzin.
Zolang het zonder kopersbescherming kon vond ik betalen via Marktplaats als verkoper geen probleem, als zij liever 40 cent meer betalen is dat hun keus.
Als koper wil ik het in principe niet maar er zijn ook verkopers die er op staan dat er via Marktplaats betaald wordt en weigeren een eigen betaalverzoek te sturen of hun bankrekening te geven want dat vinden ze eng. Als het een goede deal is laat ik het dan ook weer niet lopen voor die 40 cent.
En kopers bescherming… verkopers hoeven blijkbaar niet beschermd te worden.
Dat is inderdaad overduidelijk, zal wel goed geanalyseerd zijn dat verkopers de kopers volgen en niet andersom.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

mjl

Ugh

Vliegvlug schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:02:
[...]

Al in je negeert die mensen volledig? Zou ze dan op zijn minst vragen om een bod via marktplaats te doen ipv via een bericht.

Blijkbaar heb jij populairdere producten dan ik want ben meestal al blij als er iemand reageert. :P
Helpt vast ook niet dat ik er bij elke advertentie onder zet dat verzenden op eigen risico is, denk dat dat mensen toch afschrikt.

[...]

Zolang het zonder kopersbescherming kon vond ik betalen via Marktplaats als verkoper geen probleem, als zij liever 40 cent meer betalen is dat hun keus.
Als koper wil ik het in principe niet maar er zijn ook verkopers die er op staan dat er via Marktplaats betaald wordt en weigeren een eigen betaalverzoek te sturen of hun bankrekening te geven want dat vinden ze eng. Als het een goede deal is laat ik het dan ook weer niet lopen voor die 40 cent.

[...]

Dat is inderdaad overduidelijk, zal wel goed geanalyseerd zijn dat verkopers de kopers volgen en niet andersom.
Ik vraag ze altijd om te bieden bij de advertentie.

Sommige producten staan er al een half jaar op, maar soms is er toch iemand die het nodig heeft en er een redelijk bedrag voor wil geven. Ik stel altijd een minimum bod in, als de reactie van de bieder me aanstaat mag het daar ook meestal wel voor weg.

-------

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste