Heel simpel, ik doe niet meer aan betaalverzoeken als koperbescherming in die advertentie aan staat, ik denk dat heel veel gebruikers dit niet meer gaan aanbieden dus dan zullen we zien wat de toekomst gaat bieden42dpi schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 09:29:
[...]
Idd, ze zijn behoorlijk wanhopig daar bij Marktplaats als je dit soort dingen zo gaat forceren dat voorspelt niet veel goeds qua beleid en toekomst.
Het staat nu ook in de voorwaarden.
[...]
Er zijn werkelijk waar 0,0 oplichters die het gaan gebruiken die gaan er alles aan doen om niet via "kopersbescherming" te verkopen die doen precies wat ze er voor ook deden dus onzin als rede nemen, dit is puur de 5% willen pakken.
Dit soort kansloos beleid lijdt tot de verdere ondergang van Marktplaats.
Het is niet bedoeld voor ons of tegen oplichters maar het angst volk die de meldingen krijgt "weet je het zeker?! Misschien is deze gebruiker met 12 jaar en 80 recente feedbacks, ID gecheckt en bankrekening check wel een oplichter beter betaal je ons 5% dan geven wij jou een veilig gevoel"Digitaal[FM] schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:39:
[...]
Heel simpel, ik doe niet meer aan betaalverzoeken als koperbescherming in die advertentie aan staat, ik denk dat heel veel gebruikers dit niet meer gaan aanbieden dus dan zullen we zien wat de toekomst gaat bieden

Si vis pacem, para bellum
Allemaal leuk en aardig, maar ik handel niet als de betaling niet via Marktplaats gaat, zodat ik natijd altijd een beoordeling kan achterlaten. Ik heb namelijk gemerkt, dat wanneer je betaling buiten Marktplaats om regelt, je geen mogelijkheid krijgt een beoordeling te geven.42dpi schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:54:
[...]
Het is niet bedoeld voor ons of tegen oplichters maar het angst volk die de meldingen krijgt "weet je het zeker?! Misschien is deze gebruiker met 12 jaar en 80 recente feedbacks, ID gecheckt en bankrekening check wel een oplichter beter betaal je ons 5% dan geven wij jou een veilig gevoel"
Ik heb dus al een situatie als jij gehad, alles leek groen af te vinken. Dus deal gesloten, betrof een wat oudere Lego set welke geheel compleet zou zijn inclusief originele doos. Wat denk je geen originele doos, beschadigde onderdelen en missende minifiguren. Commentaar van verkoper: "Ja, oke... weet ik niet heb het gewonnen op een veiliging en zo door verkocht, alleen beoordeeld op foto's van betreffende veiliging site... nooit weer wat van vernomen.
Dus, ja ik snap dat sommige moeite hebben met het volledige pakket, maar een deel daarvan eis ik als koper wel, ik wil een beoordeling kunnen achterlaten... hier op Tweakers kun je zien hoe goed dat werkt. Als dat niet kan dan laat maar zitten (tenzij het niet te ver en op te halen is).
Overigens de enige mindere beoordeling welke ik op Marktplaats heb, is omdat iemand kopersbescherming had aan staan en ik daar gebruik van maakte. Ik heb betaald nadat alles volledig was ontvangen, wat dus niet in eenmaal gegaan is. Krijg ik de beoordeling betaald laat...

[ Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 08-06-2024 13:38 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Je kunt zonder dat je via een betaalverzoek betaald ook een beoordeling achter laten hoor. De verkoper moet namelijk aangeven als die de advertentie verwijderd of het verkocht is via Marktplaats ja of nee, kiest hij voor ja dan kun je bijna altijd een beoordeling achter laten en kiest de verkoper voor nee dan kan dat niet._Dune_ schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 13:15:
[...]
Allemaal leuk en aardig, maar ik handel niet als de betaling niet via Marktplaats gaat, zodat ik natijd altijd een beoordeling kan achterlaten. Ik heb namelijk gemerkt, dat wanneer je betaling buiten Marktplaats om regelt, je geen mogelijkheid krijgt een beoordeling te geven.
Ik heb dus al een situatie als jij gehad, alles leek groen af te vinken. Dus deal gesloten, betrof een wat oudere Lego set welke geheel compleet zou zijn inclusief originele doos. Wat denk je geen originele doos, beschadigde onderdelen en missende minifiguren. Commentaar van verkoper: "Ja, oke... weet ik niet heb het gewonnen op een veiliging en zo door verkocht, alleen beoordeeld op foto's van betreffende veiliging site... nooit weer wat van vernomen.
Dus, ja ik snap dat sommige moeite hebben met het volledige pakket, maar een deel daarvan eis ik als koper wel, ik wil een beoordeling kunnen achterlaten... hier op Tweakers kun je zien hoe goed dat werkt. Als dat niet kan dan laat maar zitten (tenzij het niet te ver en op te halen is).
Overigens de enige mindere beoordeling welke ik op Marktplaats heb, is omdat iemand kopersbescherming had aan staan en ik daar gebruik van maakte. Ik heb betaald nadat alles volledig was ontvangen, wat dus niet in eenmaal gegaan is. Krijg ik de beoordeling betaald laat...
Volgens mij is er wel een voorwaarde dat een koper een reactie moet geven of een bod moet doen op die advertentie, jij als verkoper daarop moet reageren en de koper dan weer een reactie moet geven, maar dat is goed te doen als iemand een bod doet, de verkoper stuurt de betaalgegevens en de koper stuurt als die de betaling heeft overgemaakt zijn adresgegevens.
Ook dat is niet helemaal waterdicht; het komt ook voor dat ze die beoordeling koppelen aan een gebruiker die enkel een bod heeft gedaan maar waar je niet tot een akkoord kwam.Digitaal[FM] schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:24:
[...]
Je kunt zonder dat je via een betaalverzoek betaald ook een beoordeling achter laten hoor. De verkoper moet namelijk aangeven als die de advertentie verwijderd of het verkocht is via Marktplaats ja of nee, kiest hij voor ja dan kun je bijna altijd een beoordeling achter laten en kiest de verkoper voor nee dan kan dat niet.
Volgens mij is er wel een voorwaarde dat een koper een reactie moet geven of een bod moet doen op die advertentie, jij als verkoper daarop moet reageren en de koper dan weer een reactie moet geven, maar dat is goed te doen als iemand een bod doet, de verkoper stuurt de betaalgegevens en de koper stuurt als die de betaling heeft overgemaakt zijn adresgegevens.
Waardeloos zeg!
Wat ik ook probeer de kopersbescherming blijft nu definitief aanstaan.
Behalve als je kiest voor ophalen.
Wat ik ook probeer de kopersbescherming blijft nu definitief aanstaan.
Behalve als je kiest voor ophalen.
Ik baal hier ook stevig van (maar laatst helaas ook aardig opgelicht op Marktplaats, dat even terzijde) en ik lees het zo dat het altijd aanstaat, de kopersbescherming, en dat de koper ervoor kan kiezen deze wel of niet te gebruiken. Marktplaats geeft aan dat als je als verkoper geen bescherming wil aanbieden, je dit dus vooraf moet bespreken. Echter kan je dus nergens zien na de betaling via een betaalverzoek of de koper er uiteindelijk wel of niet voor gekozen heeft. Ik ga het maar eens een tijdje zonder betaalverzoek proberen.
Klopt, compleet waardeloos. Marktplaats klantenservice doet hier ook niks mee, "bekend probleem" zeggen ze dan en de slechte beoordeling laten ze lekker staan. Ze lopen hopeloos achter qua techniek, dat nekt ze op enig moment vanzelf.dutchgio schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 16:15:
[...]
Ook dat is niet helemaal waterdicht; het komt ook voor dat ze die beoordeling koppelen aan een gebruiker die enkel een bod heeft gedaan maar waar je niet tot een akkoord kwam.
Klopt daar heb je gelijk in, het in niet waterdicht.dutchgio schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 16:15:
[...]
Ook dat is niet helemaal waterdicht; het komt ook voor dat ze die beoordeling koppelen aan een gebruiker die enkel een bod heeft gedaan maar waar je niet tot een akkoord kwam.
Als ik als verkoper zeg bij het verwijderen van de advertentie het is niet verkocht is de kans om een beoordeling achter te laten er niet.
Als iemand een keer een bod heeft gedaan wat te laag is en de advertentie verloopt automatisch dan ineens is er de mogelijkheid om een beoordeling te geven vaak. Een koper geeft dan een lage beoordeling vaak want hij heeft het niet voor een koopje kunnen kopen en als verkoper weet je dan niet wat je moet geven want er is geen transactie geweest.
Ik heb zaterdag de chat geopend en er kwam een kort antwoord dat het verplicht was en hup chat was afgesloten door marktplaats, erg onbeschoft.Cartman! schreef op zondag 9 juni 2024 @ 23:46:
[...]
Klopt, compleet waardeloos. Marktplaats klantenservice doet hier ook niks mee, "bekend probleem" zeggen ze dan en de slechte beoordeling laten ze lekker staan. Ze lopen hopeloos achter qua techniek, dat nekt ze op enig moment vanzelf.
Het interesseert ze niks, het is waarschijnlijk maar 0,0001% wat hierover klaagt en op de rest verdienen ze goed door die extra 5% op elke transactie.
Inmiddels kan ik kopersbescherming ook niet meer uitzetten op mijn account, niet via de app en niet via browser. En een maatje van me kan dat nog wel...
Ik had de koperbescherming aangezet in der tijd. Mijn redenatie is dat als de koper zich er fijner bij voelt ze het maar lekker moeten doen, ergens voelde ik me ook weer half verplicht want als je het niet aanbied kan je misschien al "sus" overkomen misschien. Vond het ergens dan wel weer sneu toen iemand het toen inderdaad kocht want ik weet zelf dat ik de spullen netjes op stuur en dat het dus verspilling was. Maarja mij kennen ze nou eenmaal niet persoonlijk. ¯\_(ツ)_/¯
Dat mensen die alleen bieden kunnen reviewen is ook dom en dat de klantenservice slecht is valt te verwachten van een bedrijf dat in bezit is van Ebay.
Dat mensen die alleen bieden kunnen reviewen is ook dom en dat de klantenservice slecht is valt te verwachten van een bedrijf dat in bezit is van Ebay.
het viel me op dat bij mijn laatste transacties de mensen zelf het verzenden regelde ipv postnl of dhl keuze. dat zal wel te maken hebben met de geforceerde kopersbescherming vermoed ik.
[ Voor 3% gewijzigd door Farabi op 10-06-2024 14:14 ]
Of de nieuwe belastingregels.Farabi schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:14:
het viel me op dat bij mijn laatste transacties de mensen zelf het verzenden regelde ipv postnl of dhl keuze. dat zal wel te maken hebben met de geforceerde kopersbescherming vermoed ik.
All I had to do was follow the damn train.
ik heb het geld gewoon digitaal naar ze overgemaakt. dat zal niet de reden zijn denk ik.
Bloed irritant. Niet meer uit te zetten.
Als verkoper sta je mooi te kijken gezien je geen optie meer hebt dit uit te zetten en de macht bij de koper ligt.
Ook met betrekking tot het ontvangen/ontvangen van juiste.
Stel je hebt je geld even snel nodig om een betaling te doen of whatever kan je mooi wachten totdat de koper het goedkeurt dat hij het heeft ontvangen(En dan maar fingers crossed dat de koper niet gaat lopen zeiken)
Erg slechte zaak van MP
Als verkoper sta je mooi te kijken gezien je geen optie meer hebt dit uit te zetten en de macht bij de koper ligt.
Ook met betrekking tot het ontvangen/ontvangen van juiste.
Stel je hebt je geld even snel nodig om een betaling te doen of whatever kan je mooi wachten totdat de koper het goedkeurt dat hij het heeft ontvangen(En dan maar fingers crossed dat de koper niet gaat lopen zeiken)
Erg slechte zaak van MP
Ik gebruik sinds dit jaar het betaalplatform van Marktplaats helemaal niet meer.
Stuur mensen gewoon een bank-betaalverzoek of een tikkie. Willen ze dat niet zoeken ze maar verder.
Heb dit ook in mijn advertentie(s) staan. Ik wil het geld op mijn rekening voor iets hier de deur uit gaat.
Helpt natuurlijk wel als je 100+ 5 sterren hebt, waarvan een groot deel recent natuurlijk.
Maar met die kopersbescherming van Marktplaats ben je vrijwel kansloos als verkoper in een dispuut.
Stuur mensen gewoon een bank-betaalverzoek of een tikkie. Willen ze dat niet zoeken ze maar verder.
Heb dit ook in mijn advertentie(s) staan. Ik wil het geld op mijn rekening voor iets hier de deur uit gaat.
Helpt natuurlijk wel als je 100+ 5 sterren hebt, waarvan een groot deel recent natuurlijk.
Maar met die kopersbescherming van Marktplaats ben je vrijwel kansloos als verkoper in een dispuut.
Toch wel:Farabi schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:49:
[...]
ik heb het geld gewoon digitaal naar ze overgemaakt. dat zal niet de reden zijn denk ik.
https://nos.nl/artikel/25...belastingdienst-kijkt-mee
Ja, dat bedoel ik ook. De belasting kan de centen gewoon digitaal volgen toch?
Marktplaats is niet meer van eBay. Net zoals dat Kleinanzeigen ook niet meer van eBay is, maar van Marktplaats.FullMetalPanic schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:09:
...
Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.
Dien alle aub een klacht in om samen 1 vuist te maken tegen deze vorm van dwang.
Eerst de klacht bij Marktplaats indienen ( voor de vorm ).
Vervolgens: Dien als je een consument bent een klacht in bij de Geschillencommissie Thuiswinkel.
Eerst de klacht bij Marktplaats indienen ( voor de vorm ).
Vervolgens: Dien als je een consument bent een klacht in bij de Geschillencommissie Thuiswinkel.
Klacht bij MP (niet Mark Rutte ;-) ) ingediend. De workaround eerst Ophalen daarna wijzigen naar Verzenden werkt in ieder geval nog...
eigenlijk heb ik al MP zo hard afgeschreven dat ik nog niets eens de moeite ga nemen om een klacht in te dienen.
[ Voor 3% gewijzigd door Farabi op 11-06-2024 12:27 ]
De "direct kopen" is ook helemaal een irritante optie.
Je zou zeggen fijn, geen 'wat is je laagste prijs', belachelijk lage biedingen etc. meer, maar die optie aanvinken sluit dan meteen weer alle mogelijkheden buiten 'verzenden (met kopersbescherming)' uit.
Je zou zeggen fijn, geen 'wat is je laagste prijs', belachelijk lage biedingen etc. meer, maar die optie aanvinken sluit dan meteen weer alle mogelijkheden buiten 'verzenden (met kopersbescherming)' uit.
dit blijft een aparte functie. wat als je van een asociale weirdo heb gekocht waar je eigenlijk helemaal geen zaken mee wil doen? ook al heeft die X aantal sterren, je hebt er vreemde tussenlopen.henri86 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:26:
De "direct kopen" is ook helemaal een irritante optie.
Dit is gewoon een verdien model, terwijl het wel een vrije keuze van de verkoper hoort te zijn of hij dit wil of niet, en bij deze staat dit ook in mijn advertenties dat ik hier niet aan mee werk en alleen via en tikkie betaald kan worden.
Ze zouden zelf een bereikbaar moeten zijn al wekken een bug in de app en je kan het nergens melden
Ze zouden zelf een bereikbaar moeten zijn al wekken een bug in de app en je kan het nergens melden
Kom er nu ook ineens achter dat dit niet meer mogelijk is...de workaround om eerst ophalen te nemen en dat later aan te passen met verzenden erbij is hier niet meer mogelijk.
Wat ik ook probeer, app of desktop, de kopersbescherming is niet meer uit te zetten.
Wat ik ook probeer, app of desktop, de kopersbescherming is niet meer uit te zetten.
Hmm, wek je zo niet een verkeerde interesse?EdVerm schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 04:11:
Dit is gewoon een verdien model, terwijl het wel een vrije keuze van de verkoper hoort te zijn of hij dit wil of niet, en bij deze staat dit ook in mijn advertenties dat ik hier niet aan mee werk en alleen via en tikkie betaald kan worden.
Ik heb altijd betaalverzoeken via Marktplaats verstuurd zodat mijn banknummer altijd correct leek.
Met tikkies werken is wellicht niet zo te vertrouwen...
Welke bug zit er dan in de app?EdVerm schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 04:11:
Sommige advertenties van mij hebben koperbescherming omdat ik toen niet wist hoe het te omzeilen.JL... schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:54:
[...]
Hmm, wek je zo niet een verkeerde interesse?
Ik heb altijd betaalverzoeken via Marktplaats verstuurd zodat mijn banknummer altijd correct leek.
Met tikkies werken is wellicht niet zo te vertrouwen...
Als iemand via een betaalverzoek wil betalen en dit is 1 van die advertenties vertel ik aan de koper uit dat het niet kan en leg ik uit waarom.
Tot nu toe heeft iedereen er begrip voor en betalen ze via een overschrijving of een Tikkie.
Maar nogmaals MP maakt het niet uit dat een klein groepje zoals wij die het vervelend vinden er over klagen, ik denk dat 99% het niet boeit en gewoon die 5% betaald. MP die loopt hier goed op binnen denk ik en dat is het enige bij hun wat telt. In Nederland hebben ze geen echte directe concurrent dus ze kunnen doen wat ze willen.
Aangezien ik nu hetzelfde probleem had (de advertenties staan er al op); je kan de advertentie aanpassen naar alleen ophalen en dan meteen weer terugzetten. In dat geval staat kopersbescherming standaard weer uit.Digitaal[FM] schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:52:
[...]
Sommige advertenties van mij hebben koperbescherming omdat ik toen niet wist hoe het te omzeilen.
Als iemand via een betaalverzoek wil betalen en dit is 1 van die advertenties vertel ik aan de koper uit dat het niet kan en leg ik uit waarom.
Tot nu toe heeft iedereen er begrip voor en betalen ze via een overschrijving of een Tikkie.
[ Voor 19% gewijzigd door iuuk op 15-06-2024 21:39 ]
Ik heb er ook last van zie ik, al werkt het omzeilen nog wel voor nu. De oplossing is denk ik enkel de optie Ophalen aanzetten en dan in de advertentie "verzenden in overleg" en dan weer gewoon zelf labels afdrukken.
Hoewel het niet vaak misgaat bij het verzenden, draag ik daar toch liever niet het risico van.
Hoewel het niet vaak misgaat bij het verzenden, draag ik daar toch liever niet het risico van.
En wat als DHL of postnl het pakket kwijt maakt? Dan kun je als verkoper naar je centen fluiten.
www.triathlete.nl
Tijdje met MP in de chat gezeten om een klacht in te dienen hiervoor.
Ze krijgen genoeg klachten hierover om een voorgetypt stukje tekst hierover te hebben. Of dit genoeg is om het systeem te wijzigen betwijfel ik, gok dat ze hiermee bakken met geld binnen halen.
Zoals door anderen ook aangegeven stop ik met betaalverzoeken van marktplaats zelf. Jammer, want was erg handig en die 40 cent wel waard.
Nu uiteindelijk een officiele klacht via de mail ingediend. Hopelijk kost dit ze een hoop werk en ontevreden klanten.
Ze krijgen genoeg klachten hierover om een voorgetypt stukje tekst hierover te hebben. Of dit genoeg is om het systeem te wijzigen betwijfel ik, gok dat ze hiermee bakken met geld binnen halen.
Zoals door anderen ook aangegeven stop ik met betaalverzoeken van marktplaats zelf. Jammer, want was erg handig en die 40 cent wel waard.
Nu uiteindelijk een officiele klacht via de mail ingediend. Hopelijk kost dit ze een hoop werk en ontevreden klanten.
Reactie van Marktplaats op de klaciht:
Ze hebben echt schijt aan klagende gebruikers, vind je het niet leuk, doe dan maar alleen ophalen. Waarmee je het platform totaal onbruikbaar maakt voor heel veel producten.Beste meneer of mevrouw ,
Hartelijk bedankt voor je mail!
Je gaf in de mail aan dat je graag een klacht zou willen indienen over de verplichting van kopersbescherming. Goed dat je contact hebt opgenomen!
Kopers bescherming is nu inderdaad automatisch, dit om te voorkomen dat er wordt opgelicht op Marktplaats. Kopersbescherming zorgt ervoor dat de koper en verkoper zorgeloos kunnen handelen op Marktplaats.
Hiermee heeft de verkoper meer zekerheid dat het geld wordt ontvangen en de koper het product. Met de verplichte Kopersbescherming willen we fraude voorkomen en bijdragen aan een veilige en betrouwbare omgeving voor zowel kopers als verkopers.
Wij noteren alle meningen van gebruikers als feedback hierover. Wij zullen hier dan intern naar kijken, en overwegen om dan misschien toch weer een verandering hierin te brengen. Ik heb bij deze dus ook jouw klacht genoteerd.
Mocht je als verkoper zijnde echt geen kopersbescherming willen gebruiken, kan je nog altijd voor de optie ''ophalen'' kiezen.
Als ik als koper ga zoeken op advertenties en in het filter 'verzenden' selecteer dan komt je advertentie dus niet naar voren als je ophalen gebruikt zoals MP adviseert aan gebruikers die geen koperbescherming willen gebruiken. Dat antwoord geven ze gewoon en dan hopen ze dat je niet verder gaat klagen.Robbierut4 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 18:24:
[...]
Ze hebben echt schijt aan klagende gebruikers, vind je het niet leuk, doe dan maar alleen ophalen. Waarmee je het platform totaal onbruikbaar maakt voor heel veel producten.
Dat is dus niet de oplossing, ze kunnen veel beter andere criteria gebruiken:
Dus dat je koperbescherming moet gebruiken indien je minder dan 1 jaar een account hebt, als je score onder de XX % komt of als je in 1 maand XX keer negatieve feedback hebt gekregen.
MP wil totaal geen tijd hierin steken om het te onderzoeken, gewoon iedereen verplichten en iets door de strot heen duwen is hun oplossing en ik vermoed ook een lucratief verdienmodel.
Het probleem is als iemand een gebruikt artikel koopt en zegt er zit een krasje op. Dan ga je enorm veel gezeur krijgen en uiteindelijk heb je het product terug en moet je ook nog eens voor die kosten opdraaien.TacoTaco schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 22:18:
Ik heb er ook last van zie ik, al werkt het omzeilen nog wel voor nu. De oplossing is denk ik enkel de optie Ophalen aanzetten en dan in de advertentie "verzenden in overleg" en dan weer gewoon zelf labels afdrukken.
Bij nieuwe producten verkopen en dan met track and trace versturen zie ik dit niet als een probleem, maar wel bij gebruikte artikelen met gebruikerssporen. Ook al zet je dat in de advertentie tekst men leest slecht en dan zul je als koper denk ik toch elke keer in het gelijk worden gesteld.
Exact. Ik heb nu als "oplossing" wel gewoon verzenden als optie aangeklikt in de advertentie. Maar als de koper dat wil stuur ik gewoon een betaalverzoek via de bank.Digitaal[FM] schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:38:
[...]
Als ik als koper ga zoeken op advertenties en in het filter 'verzenden' selecteer dan komt je advertentie dus niet naar voren
Is meer moeite voor beide kanten, meer risico op fouten, maar voor mij als verkoper een stuk minder risico.
Ik kon tot vorige week nog koperbescherming uitzetten bij het aanmaken van een advertentie en nu ben ik ook aan de beurt.
Wat bij mij werkte om het te omzeilen:
1. Advertentie aanmaken met alleen ophalen.
2. Advertentie paar minuten erna wijzigen met 'Verzenden of ophalen' en vervolgens kan je koperbescherming wél uitvinken.
2. Advertentie paar minuten erna wijzigen met 'Verzenden of ophalen' en vervolgens kan je koperbescherming wél uitvinken.
Staat overigens nu weer allemaal uit bij mij, zonder dat ik iets heb gedaan, hebben ze bij MP een knipperlicht switch fetisje ofzo.
Bij mij staat kopersbescherming ook aan als ik enkel ophalen doe. Wanneer ik na een paar minuten wil switchen naar ophalen of verzenden kan ik het ook niet meer uitzetten wat voorheen wel kon.
hoi
Ik ben het niet eens met hun reactie, dat er op deze manier niet meer opgelicht zou kunnen worden.Robbierut4 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 18:24:
[...]
Ze hebben echt schijt aan klagende gebruikers, vind je het niet leuk, doe dan maar alleen ophalen. Waarmee je het platform totaal onbruikbaar maakt voor heel veel producten.
Dit is eerder het risico op oplichting verschuiven van de koper, naar de verkoper.
Wat weerhoudt een koper van bijv. een dure CPU of een iPhone ervan om te beweren dat hij/zij een oud model heeft ontvangen? Of dat de iPhone wel is ontvangen, maar dat het zogenaamd defect zou zijn? Een beetje hetzelfde zoals hoe webwinkels als Amazon wel eens worden opgelicht. Dan wordt het een welles-nietes-discussie vrees ik, en die zal je in dit geval als verkoper vaak verliezen.
Haast de enige waterdichte manier is dan om te filmen hoe je het pakket inpakt met het artikel en het wegbrengt naar het postkantoor
Mwuah ik geloof ook niet dat OPP die beoordeeld het niet zomaar klakkeloos iedereen gelooft met ''ja ik heb geen iPhone ontvangen doos was leeg'' Dat zou wel heel makkelijk zijn.ZXRY schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 00:21:
[...]
Ik ben het niet eens met hun reactie, dat er op deze manier niet meer opgelicht zou kunnen worden.
Dit is eerder het risico op oplichting verschuiven van de koper, naar de verkoper.
Wat weerhoudt een koper van bijv. een dure CPU of een iPhone ervan om te beweren dat hij/zij een oud model heeft ontvangen? Of dat de iPhone wel is ontvangen, maar dat het zogenaamd defect zou zijn? Een beetje hetzelfde zoals hoe webwinkels als Amazon wel eens worden opgelicht. Dan wordt het een welles-nietes-discussie vrees ik, en die zal je in dit geval als verkoper vaak verliezen.
Haast de enige waterdichte manier is dan om te filmen hoe je het pakket inpakt met het artikel en het wegbrengt naar het postkantoor
In het geval van defect zal de koper dit ook wel moeten bewijzen en dat kunnen ze bij OPP, maar tot een zekere hoogte beoordelen, ik ga ervan uit dat hun ook wel snappen met geval van computer onderdelen als de koper deze verkeerd installeert dit kan resulteren in een defect ook mogelijk is.
Geval van een telefoon wat woog het voor dat het is opgestuurd en wat was het gewicht in handen van PostNL als dat afwijkt en koper zegt ''lege doos'' ja doei.
https://help.marktplaats....at-dekt-kopersbescherming
Maar goed, dat is speculeren. Ik weet het ook niet 100%, maar geloof niet dat OPP zomaar direct de kant van de koper kiest.
100% zeker willen zijn = fysiek ophalen.
Ik heb ongeveer jou bericht teruggestuurd, dat het risico als verkoper alleen groter wordt, niet kleiner. Daar heb ik alleen de afgelopen 3 dagen nog geen reactie op terug.ZXRY schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 00:21:
[...]
Ik ben het niet eens met hun reactie, dat er op deze manier niet meer opgelicht zou kunnen worden.
Tuurlijk, dat zal vast. Een Amazon zal ook veel sneller het 'verlies' nemen als verkoper dan hoe een OPP als derde partij zal handelen richting jou als verkoper.42dpi schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 01:59:
[...]
Mwuah ik geloof ook niet dat OPP die beoordeeld het niet zomaar klakkeloos iedereen gelooft met ''ja ik heb geen iPhone ontvangen doos was leeg'' Dat zou wel heel makkelijk zijn.
In het geval van defect zal de koper dit ook wel moeten bewijzen en dat kunnen ze bij OPP, maar tot een zekere hoogte beoordelen, ik ga ervan uit dat hun ook wel snappen met geval van computer onderdelen als de koper deze verkeerd installeert dit kan resulteren in een defect ook mogelijk is.
Geval van een telefoon wat woog het voor dat het is opgestuurd en wat was het gewicht in handen van PostNL als dat afwijkt en koper zegt ''lege doos'' ja doei.
https://help.marktplaats....at-dekt-kopersbescherming
Maar goed, dat is speculeren. Ik weet het ook niet 100%, maar geloof niet dat OPP zomaar direct de kant van de koper kiest.
100% zeker willen zijn = fysiek ophalen.
Maar dan nog ben ik het dus niet eens met hun conclusie dat oplichting hierdoor zal uitblijven. Dat is wat ze indirect zeggen door te stellen dat met behulp van koopbescherming, 'voorkomen dat er wordt opgelicht'.
Dit bij mij sinds ik de app heb bijgewerkt ook... dus steeds kiezen voor 'ophalen' en dan weer aanpassen naar 'verzenden' zonder kopersbescherming. Beetje irritant wel...Cheezborger schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:55:
Ik kon tot vorige week nog koperbescherming uitzetten bij het aanmaken van een advertentie en nu ben ik ook aan de beurt.
Kan uiteraard wel klagen bij MP maar uit ervaring is dat zonde van mijn tijd...
[ Voor 6% gewijzigd door hemiparo op 22-06-2024 08:29 ]
Ik doe ook bijna niets meer met MP, te vaak voorgekomen dat pakketjes verloren gingen en als verkoper ben je nu de sjaak, waar ik voorheen nog weleens 50/50 voorstelde is het nu 0.
Ik heb nu standaard bij mijn paar advertenties staan: ophalen voorkeur, verzenden gaat buiten MP om en verzekerd.
Ik heb nu standaard bij mijn paar advertenties staan: ophalen voorkeur, verzenden gaat buiten MP om en verzekerd.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
In principe ben je in dergelijke gevallen ook wel verplicht het geld terug te storten, behalve als je duidelijk aangeeft dat het risico voor verzending voor de koper is.Cobb schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:14:
Ik doe ook bijna niets meer met MP, te vaak voorgekomen dat pakketjes verloren gingen en als verkoper ben je nu de sjaak, waar ik voorheen nog weleens 50/50 voorstelde is het nu 0.
Dus zogezien niet vreemd, alleen hebben we in die gevallen die extra 'service' toch niet nodig want het gaat niet om oplichting, maar een vervoerder die het pakket kwijtraakt of beschadigd.
Daar moeten beide partijen dan zelf maar uit zien te komen.
Maar gewoon verzekeren bij de vervoerder zou een oplossing kunnen zijn hierin toch, dan kan het alsnog via MP blijven lopen ( ook al is dat nergens voor nodig en kost het alleen extra geld )
In vino veritas, in aqua sanitas
Een marktplaats betaalverzoek bied geen optie voor verzekerde verzending. Dus is helaas geen optie.JohanNL schreef op zondag 23 juni 2024 @ 15:28:
[...]
Maar gewoon verzekeren bij de vervoerder zou een oplossing kunnen zijn hierin toch, dan kan het alsnog via MP blijven lopen ( ook al is dat nergens voor nodig en kost het alleen extra geld )
Tuurlijk wel, dat spreek je gewoon af met de koper en je geeft het totaal bedrag in. Vervolgens negeer je de verder opties van Marktplaats.Robbierut4 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:19:
[...]
Een marktplaats betaalverzoek bied geen optie voor verzekerde verzending. Dus is helaas geen optie.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Ik heb nu dus net een pakketje met kopersbescherming omdat ik niet wist hoe ik dit uit kon zetten (nu weet ik het) en daarvan update de tracking niet. Zelfs afgeven is niet te zien.
Alleen de opdrachtgever kan een onderzoek opstarten - en dat is de ontvanger - met de kopersbescherming.
Goed en fair geregeld Marktplaats, top. Ik kan wel fluiten naar item en geld denk ik.
Laatste keer DHL en kopersbescherming, en ik denk ook betaalverzoek voor mij.
Alleen de opdrachtgever kan een onderzoek opstarten - en dat is de ontvanger - met de kopersbescherming.
Goed en fair geregeld Marktplaats, top. Ik kan wel fluiten naar item en geld denk ik.
Laatste keer DHL en kopersbescherming, en ik denk ook betaalverzoek voor mij.
[ Voor 13% gewijzigd door pennywiser op 01-07-2024 10:35 ]
Goed even serieus: gebruik dus NOOIT kopersbescherming. Als een pakket vermist is kan alleen de ontvanger een case starten bij de vervoerder, want die is de opdrachtgever. En een case duurt 5 werkdagen, dus koper vraagt zijn geld terug, pakket duikt dan waarschijnlijk op en ontvanger krijgt alsnog het pakket.
Weiger het pertinent want je bent als verkoper gewoon de sigaar.
Weiger het pertinent want je bent als verkoper gewoon de sigaar.
Even wat mij opvalt, ik heb de laatste 2 weken veel buitenlands (Engelssprekende/talige) mensen gehad die reageerden.
Voorheen amper en nu al 4 in een paar dagen tijd. Willen het alleen maar laten verzenden en uiteraard met de kopersbescherming, i.v.m. het veilig aankomen blabla..
Ik weet niet of het toeval is of dat het een trend word, maar wees gewaarschuwd!
Voorheen amper en nu al 4 in een paar dagen tijd. Willen het alleen maar laten verzenden en uiteraard met de kopersbescherming, i.v.m. het veilig aankomen blabla..
Ik weet niet of het toeval is of dat het een trend word, maar wees gewaarschuwd!
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850
Weiger kopersbescherming altijd als verkoper. Dan maar gewoon overmaken en zelf verzenden.
Ik kon niet eens case aanmaken bij DHL dat kan alleen de ontvanger want opdrachtgever. Vervolgens deed de koper net of die dom was en hoe moet dat dat case aanmaken, het lukt niet etc. Dat vertrouwde ik al niet. En toen was de week om. Dus of hij had het zonder tracking al ontvangen, of hij krijgt het alsnog als het opduikt.
In alle gevallen heeft hij zijn geld terug en kun jij niets beginnen. Maar de koper gaf binnen halve dag al aan dat DHL het pakket als vermist had beschouwd. En dat moet ik dan maar aannemen want ik krijg dat niet te horen van DHL. En zo snel gaan die onderzoeken niet, dus hij heeft het pakket al die tijd in huis gehad denk ik.
Nooit weer in elk geval. Verzenden is voor risico koper anders kom je het maar halen.
Ik kon niet eens case aanmaken bij DHL dat kan alleen de ontvanger want opdrachtgever. Vervolgens deed de koper net of die dom was en hoe moet dat dat case aanmaken, het lukt niet etc. Dat vertrouwde ik al niet. En toen was de week om. Dus of hij had het zonder tracking al ontvangen, of hij krijgt het alsnog als het opduikt.
In alle gevallen heeft hij zijn geld terug en kun jij niets beginnen. Maar de koper gaf binnen halve dag al aan dat DHL het pakket als vermist had beschouwd. En dat moet ik dan maar aannemen want ik krijg dat niet te horen van DHL. En zo snel gaan die onderzoeken niet, dus hij heeft het pakket al die tijd in huis gehad denk ik.
Nooit weer in elk geval. Verzenden is voor risico koper anders kom je het maar halen.
Ik weet dat dit geen ervaringen topic is maar toch even mijn verhaal.
Verkocht een Macbook via marktplaats. Veel biedingen op gehad afgelopen weken maar nu een Engels typend persoon of ik de Macbook op wou sturen. Geen probleem zolang jij eerst betaald. Ik was op het werk dus snel een betaalverzoek verstuurd en toen zag ik dat kopersbescherming aan stond maar had dit keer geen schuifje om het uit te zetten dus maar verstuurd.
Daarna pas gaan Googlen en toen kwam ik dit topic tegen dus vreesde het ergste.
Verkoper heeft bezorgadres aangepast naar MediaMarkt in dezelfde stad. Gisteren opgehaald en prima contact gehad en hij heeft na wat testen de betaling goedgekeurd. Dus het kan ook goed gaan!
Maar ik merk inderdaad dat ik vanaf ongeveer half juni kopersbescherming niet meer uit kan zetten bij advertenties. Dingen die ik daarvoor heb verkocht heb ik zonder kopersbescherming verkocht.
Voor mij is het nu ook wel klaar. Vond de betaling van Marktplaats super gemakkelijk en dat je gelijk een PostNL of DHL code hebt maar dat we het nu verplicht moeten vind ik niet oké. Vooral niet zonder enige vorm van communicatie.
Verkocht een Macbook via marktplaats. Veel biedingen op gehad afgelopen weken maar nu een Engels typend persoon of ik de Macbook op wou sturen. Geen probleem zolang jij eerst betaald. Ik was op het werk dus snel een betaalverzoek verstuurd en toen zag ik dat kopersbescherming aan stond maar had dit keer geen schuifje om het uit te zetten dus maar verstuurd.
Daarna pas gaan Googlen en toen kwam ik dit topic tegen dus vreesde het ergste.
Verkoper heeft bezorgadres aangepast naar MediaMarkt in dezelfde stad. Gisteren opgehaald en prima contact gehad en hij heeft na wat testen de betaling goedgekeurd. Dus het kan ook goed gaan!
Maar ik merk inderdaad dat ik vanaf ongeveer half juni kopersbescherming niet meer uit kan zetten bij advertenties. Dingen die ik daarvoor heb verkocht heb ik zonder kopersbescherming verkocht.
Voor mij is het nu ook wel klaar. Vond de betaling van Marktplaats super gemakkelijk en dat je gelijk een PostNL of DHL code hebt maar dat we het nu verplicht moeten vind ik niet oké. Vooral niet zonder enige vorm van communicatie.
Advertentie op ophalen zetten, opslaan, daarna weer op verzenden en dan kan je het wel uitzetten. Werkt dat niet meer, dan gaan we over op betaalverzoeken via bank of Tikkies. Ik doe absoluut geen koperbescherming meer.PostalDude schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:12:
Maar ik merk inderdaad dat ik vanaf ongeveer half juni kopersbescherming niet meer uit kan zetten bij advertenties.
Overigens werkt dit volgens mij alleen in de browser op de website, dus dus op je computer of laptop.
Ook een mooie, word je voor gewaarschuwd in de chat berichten:
Wat doet dat Marktplaats vervolgens als je een nieuwe ad plaatst: die zet gewoon je telefoonnummer erbij zonder te vragen.Handel veilig op Marktplaats
Geef nooit je e-mailadres of telefoonnummer via de chat. Marktplaats zal hier nooit om vragen, dus wees op je hoede voor mensen die je gegevens willen hebben.
[ Voor 91% gewijzigd door pennywiser op 06-07-2024 13:45 ]
Of rechten als verkoper.PostalDude schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:12:
Vooral niet zonder enige vorm van communicatie.
Ik heb het idee dat een advertentie op ophalen zetten en daarna weer op verzenden nu ook niet meer werkt als truuk om kopersbescherming te omzeilen. Het lukt mij nu in een browser niet meer.
I love it when a plan comes together!
Werkt bij mij nog wel, heb een paar minuten geleden er nog een aantal op die manier geplaatst.daansan schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:05:
Ik heb het idee dat een advertentie op ophalen zetten en daarna weer op verzenden nu ook niet meer werkt als truuk om kopersbescherming te omzeilen. Het lukt mij nu in een browser niet meer.
Even paar keer proberen, lukte mij ook inderdaad niet gelijk.daansan schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:05:
Inderdaad zeer irritant van Mp en zonder dit te communiceren met verkopers.
Even voor de naïevelingen hier die zeggen wat maakt dat nu uit die kopersbescherming.
Stel ik stuur als particulier iets op dan ligt alle risico bij mij.
Vervoerder maakt het pakket "kwijt" tijdens transport.
Vervoerder legt het pakket onbewaakt in de hal van een flat of legt het op de drempel, hangt het aan de deurknop waarna de koper kan beweren dat het pakket NIET is aangekomen.
KOPER kan het item zelf stukmaken en dan beweren dat de VERKOPER het defect heeft opgestuurd.
Kortom opsturen NIET meer via MP maar via direct overmaken en risico ligt bij mij iig bij de KOPER anders komt hij/zij het maar ophalen.
Aanvulling 8 juli 22.55 uur
De truc door eerst de advertentie op `ophalen` te zetten `opslaan` en daarna weer te wijzigen naar `ophalen-verzenden werkt op de laptop hier nog wel. Wel opletten of dit niet toch automatisch aan floept als je een MP betaalverzoek doet.....
Even voor de naïevelingen hier die zeggen wat maakt dat nu uit die kopersbescherming.
Vervoerder legt het pakket onbewaakt in de hal van een flat of legt het op de drempel, hangt het aan de deurknop waarna de koper kan beweren dat het pakket NIET is aangekomen.
KOPER kan het item zelf stukmaken en dan beweren dat de VERKOPER het defect heeft opgestuurd.
Kortom opsturen NIET meer via MP maar via direct overmaken en risico ligt bij mij iig bij de KOPER anders komt hij/zij het maar ophalen.
Aanvulling 8 juli 22.55 uur
De truc door eerst de advertentie op `ophalen` te zetten `opslaan` en daarna weer te wijzigen naar `ophalen-verzenden werkt op de laptop hier nog wel. Wel opletten of dit niet toch automatisch aan floept als je een MP betaalverzoek doet.....
[ Voor 15% gewijzigd door Realist1966 op 08-07-2024 23:01 . Reden: aanvulling ]
Volgens mij alleen in het eerste geval, en dat is ook wel fair. Als verkoper/verzender ben je verantwoordelijk dat het product bij de koper komt. Gaat het fout bij de vervoerder, dan is dat voor de verkoper en niet de koper.Realist1966 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:47:
In de andere aangehaalde gevallen is het dacht ik zo dat als de tracking informatie aangeeft dat het bezorgd is, je uitbetaald wordt?
Anyway, mijn voorkeur gaat ook uit naar tikkies.
Wel irritant dat zo gauw je iets buiten marktplaats om doet er tegenwoordig waarschuwingsberichten in de chat komen zoals "Geef nooit je e-mailadres of telefoonnummer via de chat. Marktplaats zal hier nooit om vragen, dus wees op je hoede voor mensen die je gegevens willen hebben."
Koper of verkoper. Dat maakt toch niets uit? Altijd zal een van de twee een risico lopen.
De verkoper kan er voor kiezen het zelf te brengen en dat in de prijs op te nemen. Of de prijs aan te passen naar een die ook de risico’s omvat.
Wat dat betreft is het helemaal goed om af te dwingen dat het altijd bij 1 partij ligt. De concurrentie doet de rest. En alleen semi-professionele verkopers hebben er last van, de mensen die verkopen om er vanaf te zijn zijn worst case kwijt wat ze anders zouden weggooien. Semi-pro’s mogen zich houden aan consumentenwetgeving. /mening
De verkoper kan er voor kiezen het zelf te brengen en dat in de prijs op te nemen. Of de prijs aan te passen naar een die ook de risico’s omvat.
Wat dat betreft is het helemaal goed om af te dwingen dat het altijd bij 1 partij ligt. De concurrentie doet de rest. En alleen semi-professionele verkopers hebben er last van, de mensen die verkopen om er vanaf te zijn zijn worst case kwijt wat ze anders zouden weggooien. Semi-pro’s mogen zich houden aan consumentenwetgeving. /mening
[ Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 08-07-2024 23:25 ]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Gewoon alles op ophalen zetten. Willen ze het echt, kan je de koper buiten Marktplaats om laten betalen inclusief de verzendkosten. Dat ging jaren zo, nu probeert Marktplaats je te framen als crimineel. Ik heb genoeg vijf sterren reviews dat kopers wel betalen.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Nee! Een koper moet handmatig aangeven dat het is aangekomen in in goede staat is.henri86 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 23:23:
[...]
In de andere aangehaalde gevallen is het dacht ik zo dat als de tracking informatie aangeeft dat het bezorgd is, je uitbetaald wordt?
In principe bedoeld om te voorkomen dat een verkoper dan maar een baksteen opstuurt en meteen het geld krijgt.
Ik geloof er niet in.
Ik verkoop nu een camera lens, reageert er heel snel een Engelstalige man met een adres in den haag.
Wil heeeeel snel handelen, wil gelijk de vraagprijs voor geven en maakt zelf al een betaalverzoek klaar voor mij. Met kopersbescherming. Hoef ik slechts te accepteren.
Ik wilde die verkopersbescherming niet maar blijkbaar stond dat standaard aan toen ik mijn advertentie dus aanmaakte.
Ok maar als ik dus nu mijn lens opstuur en hij gaat zeggen dat hij niks gekregen heeft oid dan kan ik fluiten naar mijn geld?
Ik had hier allemaal niet zo'n goed gevoel bij.
Ik vertelde dat en vervolgens haakt de snelle koper af onder het mom van ik weet dan niet wat ik koop.
Dus toch een crimineel die probeert zo mijn lens afhandig te maken? Opeens hoorde ik toevallig (?) niks meer.
Kortom, marktplaats biedt kopersbescherming maar het is eigenlijk geen verkopersbescherming. Dat idee heb ik.
En marktplaats wil natuurlijk wat doen om hun zieltjes te behouden maar volgens mij kan je de handel gewoon niet zomaar ff online regelen op deze manier.
Ik blijf er voorlopig bij weg in ieder geval, ik krijg er als verkoper geen goed gevoel bij.
Ik verkoop nu een camera lens, reageert er heel snel een Engelstalige man met een adres in den haag.
Wil heeeeel snel handelen, wil gelijk de vraagprijs voor geven en maakt zelf al een betaalverzoek klaar voor mij. Met kopersbescherming. Hoef ik slechts te accepteren.
Ik wilde die verkopersbescherming niet maar blijkbaar stond dat standaard aan toen ik mijn advertentie dus aanmaakte.
Ok maar als ik dus nu mijn lens opstuur en hij gaat zeggen dat hij niks gekregen heeft oid dan kan ik fluiten naar mijn geld?
Ik had hier allemaal niet zo'n goed gevoel bij.
Ik vertelde dat en vervolgens haakt de snelle koper af onder het mom van ik weet dan niet wat ik koop.
Dus toch een crimineel die probeert zo mijn lens afhandig te maken? Opeens hoorde ik toevallig (?) niks meer.
Kortom, marktplaats biedt kopersbescherming maar het is eigenlijk geen verkopersbescherming. Dat idee heb ik.
En marktplaats wil natuurlijk wat doen om hun zieltjes te behouden maar volgens mij kan je de handel gewoon niet zomaar ff online regelen op deze manier.
Ik blijf er voorlopig bij weg in ieder geval, ik krijg er als verkoper geen goed gevoel bij.
[ Voor 15% gewijzigd door Harribo op 10-07-2024 19:21 ]
Oh en lekker... Nergens uit te zetten deze optie. Ondanks alle tips hierboven.
Elke advertentie is nu met kopersbescherming.
Wat een ellende
Edit : gewoon maar de advertentie aangemaakt met Ophalen en in de tekst erbij : Ophalen of verzenden.
Wat een ellende
Edit : gewoon maar de advertentie aangemaakt met Ophalen en in de tekst erbij : Ophalen of verzenden.
[ Voor 26% gewijzigd door Harribo op 10-07-2024 19:38 ]
Jawel van verzenden naar ophalen gaan en daarna weer verzenden dan kan je het schuifje ineens wel aanpassen. Wel elke keer opslaan tussendoor.Harribo schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:33:
Wat een ellende
Je moet dit dus op de PC doen. Via de App kon ik het inderdaad ook niet doen, dan gaat ie automatisch aan.Harribo schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:33:
Wat een ellende
Via de PC krijg je dus wel een schuifje te zien zoals pennywiser aangeeft.
[ Voor 5% gewijzigd door V-rg op 13-07-2024 13:19 ]
Via de app lukt het niet meer om kopersbescherming uit te zetten. Inmiddels 3 verkopen verder waarbij ik de verzendkosten handmatig bij ophalen heb opgeteld en de koper om adresgegevens heb gevraagd.
Het is een omweg maar met meer dan 100 positieve reviews heb ik nog geen vragen over of twijfels van de kopers gezien.
Het is een omweg maar met meer dan 100 positieve reviews heb ik nog geen vragen over of twijfels van de kopers gezien.
PSN ID = Jorco
Via de pc werkt het ook niet ?V-rg schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:18:
[...]
Je moet dit dus op de PC doen. Via de App kon ik het inderdaad ook niet doen, dan gaat ie automatisch aan.
Via de PC krijg je dus wel een schuifje te zien zoals pennywiser aangeeft.
Bij mij via PC soms wel en soms niet. Dus wat vaker proberen en hopen dat je het schuifje te zien krijgt.
Ik krijg nergens het schuifje meer te zien. Ik ga een klacht bij de ACM indienen, dit zijn valse koppelverkoopacties.PostalDude schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:40:
Bij mij via PC soms wel en soms niet. Dus wat vaker proberen en hopen dat je het schuifje te zien krijgt.
De helft van mijn "oude" advertenties zijn zonder die kopersbescherming.
Nu zijn ze met geen enkele manier meer uit te zetten.
Mijn spullen mogen ze altijd aan de deur ophalen, opsturen is de wens van de koper.
Moet ik het suikeroompje voor MP worden, er staan zo tonnen zo niet miljoenen geparkeerd bij MP waar ze flink aan verdienen.......
Ik doe geen betalingen meer via MP, ben er klaar mee. Ik heb het vermoeden dat het tijd is voor een heel nieuw platvorm..
Mijn spullen mogen ze altijd aan de deur ophalen, opsturen is de wens van de koper.
Moet ik het suikeroompje voor MP worden, er staan zo tonnen zo niet miljoenen geparkeerd bij MP waar ze flink aan verdienen.......
Ik doe geen betalingen meer via MP, ben er klaar mee. Ik heb het vermoeden dat het tijd is voor een heel nieuw platvorm..
Klopt het is niet meer uit te zetten.Mini Edge schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:28:
De helft van mijn "oude" advertenties zijn zonder die kopersbescherming.
Waardeloos.
Er staat :
kopers bescherming is automatisch van toepassing
[ Voor 4% gewijzigd door EdvanAl op 17-08-2024 08:38 ]
Kan ik dan nog wel een betaalverzoek aanbieden al ik het buiten marktplaats om verzend, of krijg je dan ook automatisch die kopersbescherming aan je broek als verkoper?
Als je "ophalen" als optie kiest bij het betaalverzoek dan staat er niks over kopersbescherming. Dus dat is nog een optie.Reintje schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:47:
Kan ik dan nog wel een betaalverzoek aanbieden al ik het buiten marktplaats om verzend, of krijg je dan ook automatisch die kopersbescherming aan je broek als verkoper?
Goed om te horen. Los ik het voortaan zo op.Robbierut4 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:50:
[...]
Als je "ophalen" als optie kiest bij het betaalverzoek dan staat er niks over kopersbescherming. Dus dat is nog een optie.
Ook niet door even tijdelijk op ophalen te zetten?EdvanAl schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:36:
[...]
Klopt het is niet meer uit te zetten.
Waardeloos.
Er staat :
kopers bescherming is automatisch van toepassing
hoe kijken jullie naar 'direct verkopen'? ik vind het weer een verschrikkelijke optie omdat ik niet met iedereen zaken wil doen. je kan zomaar met een onbeschofte figuur te maken krijgen. vaak geeft op en neer communiceren een goed beeld van iemand voordat je iets hebt verkocht.
ik heb genoeg mensen afgewezen puur door hun lompe reacties destijds. maar goed, deze optie kan je nog wel uitzetten iig.
ik heb genoeg mensen afgewezen puur door hun lompe reacties destijds. maar goed, deze optie kan je nog wel uitzetten iig.
Ik heb kopersbescherming toch wel weer uit kunnen krijgen op een nieuwe ad door het afwisselend op verzenden en weer op ophalen te zetten.
Ik vind het ook maar niks. Marktplaats is geen winkel waar je direct vanalles koopt, het is een, de naam zegt het al, marktplaats.Farabi schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:35:
hoe kijken jullie naar 'direct verkopen'? ik vind het weer een verschrikkelijke optie omdat ik niet met iedereen zaken wil doen. je kan zomaar met een onbeschofte figuur te maken krijgen. vaak geeft op en neer communiceren een goed beeld van iemand voordat je iets hebt verkocht.
Ik denk onder druk van concurrentie als vinted en dergelijke dat ze steeds meer denken dat ze een winkel moeten worden. Direct kopen, aankoopbescherming etc.
Als koper allemaal leuk, als verkoper steeds minder.
Ben blij dat we toch nog via een omweg de kopersbescherming uit kunnen zetten. Kwam er zojuist achter toen mijn dochter wat spullen wilde verkopen dat het (automatisch) aan stond. Ze kreeg meteen een bod op de vraagprijs (waarvan ik zelf al dacht dat die veel te hoog was, maar hee, probeer maar) en een voorgesteld betaalverzoek met kopersbescherming. Dat gaan we dus even niet doen.
Vanaf nu dus goed opletten dat het OF uitgezet kan worden (wat nu dus met een omweg nog wel kan, maar voor hoe lang?), OF alleen adverteren met alleen 'ophalen'.
Vanaf nu dus goed opletten dat het OF uitgezet kan worden (wat nu dus met een omweg nog wel kan, maar voor hoe lang?), OF alleen adverteren met alleen 'ophalen'.
Ik kan met geen mogelijkheid meer naar voren krijgen om de kopersbescherming uit te zetten, zelfs bij advertenties van alleen ophalen staat er bij ''je handelt met kopersbescherming'' (Ikea pax kasten van 235 hoog
)
Geen een keer de optie verzend gekozen natuurlijk.
:strip_exif()/f/image/QDdG2V7QHC9shj9CT87sQEIm.jpg?f=fotoalbum_large)
Straks willen ze nog kopersbescherming gaan aanbieden bij ophaal afspraken
Geen een keer de optie verzend gekozen natuurlijk.
:strip_exif()/f/image/QDdG2V7QHC9shj9CT87sQEIm.jpg?f=fotoalbum_large)
Straks willen ze nog kopersbescherming gaan aanbieden bij ophaal afspraken
[ Voor 56% gewijzigd door 42dpi op 25-08-2024 13:53 ]
Ze hebben weer een geintje uitgehaald om verzending via hun platform te promoten.
Wanneer ik via browser een nieuwe advertentie maak, en zelf verzenden selecteer met prijs maakt marktplaats dit ervan:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W5aSndhV0jnWo7vrFfd865Qp.jpg?f=user_large)
Via de app krijg ik het wel weer zoals het hoort.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8VD0p1yvSMEffcWvxj8L1fw4.jpg?f=user_large)
Kopers bescherming krijg ik sowieso al een maand of twee niet meer uit.
Maar verkoop er niet minder om door gewoon een bank betaalverzoek of een tikkie te sturen.
Helpt natuurlijk wel als je al wat positieve reviews op je account hebt staan.
En geef ook duidelijk in mijn advertentie aan dat ik niet via het marktplaatsplatform verkoop.
Wanneer ik via browser een nieuwe advertentie maak, en zelf verzenden selecteer met prijs maakt marktplaats dit ervan:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W5aSndhV0jnWo7vrFfd865Qp.jpg?f=user_large)
Via de app krijg ik het wel weer zoals het hoort.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8VD0p1yvSMEffcWvxj8L1fw4.jpg?f=user_large)
Maar verkoop er niet minder om door gewoon een bank betaalverzoek of een tikkie te sturen.
En geef ook duidelijk in mijn advertentie aan dat ik niet via het marktplaatsplatform verkoop.
[ Voor 5% gewijzigd door Ruud.k op 26-08-2024 23:52 ]
Het lijkt compleet willekeurig te zijn, ik heb net wat dozen lego er op gezet.Ruud.k schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:49:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZC61DgEqm1dIA0Xya044pUvP.png?f=user_large)
Bij het aanmaken kon je kopersbescherming niet uitzetten, even de advertentie wijzigen van afhalen naar afhalen én ophalen en vervolgens kan het nu opeens weer wel via de app (ios).
De laatste verkoop is al weer een paar maanden terug maar ik zag dat er inmiddels de keuze bestaat tussen "verzenden via Marktplaats" of "zelf regelen". Het enige wat mij altijd een beetje tegen stond is dat je huisadres doodleuk op 't verzendetiket kwam, bij het afgeven van een pakket bij een postpunt is dit niet het geval zviw...
Wij zijn nu bijna ca 1,5 jaar verder en MP laat niets horen laat staan wat te veranderen. Het is dus een verdienmodel voor MP. Schandalig. Voor mij reden om alleen betalingen te accepteren rechtstreeks op mijn bankrekening. Haakt de koper af dan is dat maar zo.
En wat zegt dat "Kopersbescherming"? Als de verkoper een bewijs heeft van het verzonden pakket dan heeft de koper het nakijken als hij gaat klagen. Ook over de kwaliteit van het product zal "Kopersbescherming" geen reden zijn om niet te hoeven betalen. MP gaat daar niet tussen zitten bij dit soort welles nietes spelletjes. Dus in 99,99% van alle verkopen met Kopersbescherming zal het geld overgemaakt worden en is de koper zijn premie voor zogenaamde Koperbescherming kwijt en lacht MP het hardst.
Echter als het pakket niet wordt afgeleverd zal MP niet tot uitbetalen overgaan. Ook duurt het 8 dagen voordat de koper zijn/haar geld krijgt overgemaakt. U bent dus gewaarschuwd voor de risico's als koper.
Maar je kan ook adv. plaatsen zonder koperbescherming of bestaande advertenties aanpassen.
Plaats de adv. met alleen "Afhalen". Wijzig de adv. naar "Afhalen/Verzenden" en je ziet dat kopersbescherming dan uitstaat. Kan je wel aanzetten, wat niet de bedoeling is natuurlijk. Ik heb het uitgetest en op die manier omzeil je dus de automatisch "kopersbescherming". En bedankt MP dat het op deze manier moet.
En wat zegt dat "Kopersbescherming"? Als de verkoper een bewijs heeft van het verzonden pakket dan heeft de koper het nakijken als hij gaat klagen. Ook over de kwaliteit van het product zal "Kopersbescherming" geen reden zijn om niet te hoeven betalen. MP gaat daar niet tussen zitten bij dit soort welles nietes spelletjes. Dus in 99,99% van alle verkopen met Kopersbescherming zal het geld overgemaakt worden en is de koper zijn premie voor zogenaamde Koperbescherming kwijt en lacht MP het hardst.
Echter als het pakket niet wordt afgeleverd zal MP niet tot uitbetalen overgaan. Ook duurt het 8 dagen voordat de koper zijn/haar geld krijgt overgemaakt. U bent dus gewaarschuwd voor de risico's als koper.
Maar je kan ook adv. plaatsen zonder koperbescherming of bestaande advertenties aanpassen.
Plaats de adv. met alleen "Afhalen". Wijzig de adv. naar "Afhalen/Verzenden" en je ziet dat kopersbescherming dan uitstaat. Kan je wel aanzetten, wat niet de bedoeling is natuurlijk. Ik heb het uitgetest en op die manier omzeil je dus de automatisch "kopersbescherming". En bedankt MP dat het op deze manier moet.
[ Voor 28% gewijzigd door henk1957 op 04-09-2024 21:33 ]
Werkt hier helaas niet meerhenk1957 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 20:56:
Bij mij ook niet.
Zelfs als ik alleen ophalen selecteer staat er bij de advertentie “Kopersbescherming beschikbaar”
Heb het zowel op de Android & iOS app als via de browser geprobeerd.
Staat onder:
Je handelt met Kopersbescherming
Kopersbescherming is automatisch van toepassing. De kosten zijn altijd voor de koper.
Dus geen optie om het uit te zetten met een schuifje zoals in het screenshot wat hierboven gepost is helaas.
Schijtirritant
Zelfs als ik alleen ophalen selecteer staat er bij de advertentie “Kopersbescherming beschikbaar”
Staat onder:
Kopersbescherming is automatisch van toepassing. De kosten zijn altijd voor de koper.
Dus geen optie om het uit te zetten met een schuifje zoals in het screenshot wat hierboven gepost is helaas.
Schijtirritant
[ Voor 60% gewijzigd door Vliegvlug op 21-09-2024 22:56 ]
Dit werkt idd, bedankt!henk1957 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 20:56:
Als de koper geen akkoord geeft, wordt na 7 dagen toch uitbetaald, zie: https://help.marktplaats....ing-bij-kopersbescherming
Sinds kort bij ebay hoef je geen plaatsingskosten voor particulieren voor de eerste 150 advertenties te betalen. Maar als je een advertentie plaatst, dan wordt je gewezen dat je provisie betaalt bij verkoop.
NB marktplaats is van ebay.
Sinds kort bij ebay hoef je geen plaatsingskosten voor particulieren voor de eerste 150 advertenties te betalen. Maar als je een advertentie plaatst, dan wordt je gewezen dat je provisie betaalt bij verkoop.
[ Voor 61% gewijzigd door janbuss op 04-10-2024 07:38 ]
Klopt op eBay is t toch niet gratisjanbuss schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 04:53:
Als de koper geen akkoord geeft, wordt na 7 dagen toch uitbetaald, zie: https://help.marktplaats....ing-bij-kopersbescherming
Moet je als je iets verkocht toch iets betalen aan eBay?
Volgens mij, op Android, net getest, maak je een advertentie aan, stel dan in: alleen ophalen en zelf verzenden (ipv via mp).Vliegvlug schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 22:50:
Bij mij ook niet.
Staat onder:
Schijtirritant
En dan schrijf je in je advertentie : verzenden of ophalen.
Klaar.
En dat er dan staat kopersbescherming beschikbaar...In het klein.
Daar praat ik dan niet over. Als iemand het wil, zeg ik dat ik daar niet aan doe.
Enige manier zo.
[ Voor 9% gewijzigd door Harribo op 04-10-2024 09:16 ]
Ik heb 1x verkocht met kopersbescherming en doe het niet meer. Was er eigenlijk al tegen.
De koper kreeg volgende dag het pakket (gaf de T&T aan). Vervolgens radiostilte, koper (vergeet) netjes te melden dat het pakket aankwam.
Vervolgens moet ik 7 dagen in onzekerheid wachten of het geld wel komt of dat de koper op enig moment een dispuut gaat aanmaken.
De koper kreeg volgende dag het pakket (gaf de T&T aan). Vervolgens radiostilte, koper (vergeet) netjes te melden dat het pakket aankwam.
Vervolgens moet ik 7 dagen in onzekerheid wachten of het geld wel komt of dat de koper op enig moment een dispuut gaat aanmaken.
Zet het op Ebay.de , dan is het gratis als je het verkoopt aan een Duitser. Verkoop je het alsnog maar aan een niet-Duits leveringsadres dan betaal je wel verkoopprovisie maar ik dacht dathet minder is dan de Nederlandse ebaysite.MarioMark1541 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:58:
[...]
Klopt op eBay is t toch niet gratis
Moet je als je iets verkocht toch iets betalen aan eBay?
Duitsland heeft een veel grotere afzetmarkt en werkt een stuk beter dan Ebay.nl en soms zelfs ook dan marktplaats.
Maar.. op ebay heb je helaas ook kopersbescherming

[ Voor 4% gewijzigd door koektrommeltje op 04-10-2024 17:18 ]
koektrommeltje schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:16:
[...]
Zet het op Ebay.de , dan is het gratis als je het verkoopt aan een Duitser. Verkoop je het alsnog maar aan een niet-Duits leveringsadres dan betaal je wel verkoopprovisie maar ik dacht dathet minder is dan de Nederlandse ebaysite.
Duitsland heeft een veel grotere afzetmarkt en werkt een stuk beter dan Ebay.nl en soms zelfs ook dan marktplaats.
True maar dat heb je ook op Vinted
dus als je adverteert op ebay.de moet je ook gewoon weer op je geld wachten?koektrommeltje schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:16:
[...]
Zet het op Ebay.de , dan is het gratis als je het verkoopt aan een Duitser. Verkoop je het alsnog maar aan een niet-Duits leveringsadres dan betaal je wel verkoopprovisie maar ik dacht dathet minder is dan de Nederlandse ebaysite.
Bij mij werkte wijzigen naar ophalen, en vervolgens terugzetten op ophalen/verzenden trucje wel.
[ Voor 7% gewijzigd door JaxTeller op 05-10-2024 04:18 ]
Volgens mij moet de koper nog wel expliciet aangeven gebruik te willen maken van de kopersbescherming, dus als je het aanbiedt bij een verkoop is het niet automatisch zo dat de koper er gebruik van maakt. Zo niet, dan heb je het geld nog wel meteen binnen (is mijn ervaring). Ik zet het nog wel uit zolang het kan.