Hoe kopersbescherming uitzetten op MP?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Tot mijn verbazing zag ik dat ik standaard kopersbescherming aanbied met ideal betaalverzoeken via marktplaats, dit heb ik zelf nooit aangezet en geen toestemming voor gegeven. Nu wil ik deze uitzetten, maar waar kan dit?

volgens de chatbot kan ik het via 'mijn marktplaats' uitzetten, maar ik zie die mogelijkheid nergens? met google kom ik ook niet verder. kan iemand mij op weg helpen?

[ Voor 3% gewijzigd door Farabi op 27-04-2023 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik weet niet dat het kan, ik stuur gewoon iDeal linkjes die mensen betalen en dan stuur het per pakketpost op.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
True schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:27:
Ik weet niet dat het kan, ik stuur gewoon iDeal linkjes die mensen betalen en dan stuur het per pakketpost op.
die stuur ik ook, maar ik wil als verkoper geen 'kopersbescherming' aanbieden. maar dat doen die ideal linkjes nu wel dus vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Farabi schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:32:
[...]

die stuur ik ook, maar ik wil als verkoper geen 'kopersbescherming' aanbieden. maar dat doen die ideal linkjes nu wel dus vanzelf.
Nee ik maak een iDeal betaallink via mijn bankapp, die copy/paste ik in de MP messenger, de koper opent die dus buiten de MP-dienst om. De koper heeft dus geen MP-kopersbescherming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:26

MsG

Forumzwerver

Je moet het volgens mij, by design, per betaalverzoek-transactie uitvinken. Beetje irritant inderdaad, ging hier ook weleens fout.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
MsG schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:42:
Je moet het volgens mij, by design, per betaalverzoek-transactie uitvinken. Beetje irritant inderdaad, ging hier ook weleens fout.
Die mogelijkheid heb je dus helaas niet meer.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Farabi schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:43:
[...]

Die mogelijkheid heb je dus helaas niet meer.
Als ik een nieuwe advertentie maak, kan ik er voor kiezen om kopersbescherming uit of aan te hebben. Wellicht moet je je advertenties even wijzigen en het daar uitzetten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pan9rcIJgKQ2yL8i7CM0xIUISsc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/826gmHtuVB80TqUIdGqGMX1q.png?f=fotoalbum_large

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
MsG schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:46:
[...]

Als ik een nieuwe advertentie maak, kan ik er voor kiezen om kopersbescherming uit of aan te hebben. Wellicht moet je je advertenties even wijzigen en het daar uitzetten?
[Afbeelding]
ik zie het inderdaad nu. ik kan mijn bestaande advertentie niet aanpassen. het is tegenwoordig dus met elke nieuwe advertentie oppassen. ze vinden telkens nieuwe manieren om het door je strot te duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Laatst online: 22:10
Farabi schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:48:
[...]

ik zie het inderdaad nu. ik kan mijn bestaande advertentie niet aanpassen. het is tegenwoordig dus met elke nieuwe advertentie oppassen. ze vinden telkens nieuwe manieren om het door je strot te duwen.
Aanbieden wil nog niet zeggen dat het gebruikt wordt. Dat is aan de koper, of die extra wil betalen.
Ik heb het uit 'goodwill' aangezet bij m'n laatste vier advertenties, maar geen koper of persoon die interesse had in het product die daar interesse in had/gebruik van maakte

[ Voor 17% gewijzigd door henri86 op 27-04-2023 21:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
henri86 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 21:15:
[...]

Aanbieden wil nog niet zeggen dat het gebruikt wordt. Dat is aan de koper, of die extra wil betalen.
Ik heb het uit 'goodwill' aangezet bij m'n laatste vier advertenties, maar geen koper of persoon die interesse had in het product die daar interesse in had/gebruik van maakte
klopt, maar zodra het wordt aangezet door de koper met de verkeerde intenties, geef je de controle compleet weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01:46
Het is ook allemaal wat he.

Zoals genoemd kan je gewoon een betaalverzoek, tikkie of wat dan ook plakken in de berichten. Je kan ook gewoon nog je rekeningnummer sturen natuurlijk.

Hoezo controle compleet weg? Je weet toch zelf wat je doet? Als een verkoper jou zo'n link stuurt zie je het ook meteen. (en dan zal je ook een account moeten maken, als je er gebruik van wil maken)

[ Voor 4% gewijzigd door WEBGAMING op 27-04-2023 21:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
WEBGAMING schreef op donderdag 27 april 2023 @ 21:23:

Zoals genoemd kan je gewoon een betaalverzoek, tikkie of wat dan ook plakken in de berichten. Je kan ook gewoon nog je rekeningnummer sturen natuurlijk.

Hoezo controle compleet weg? Je weet toch zelf wat je doet? Als een verkoper jou zo'n link stuurt zie je het ook meteen. (en dan zal je ook een account moeten maken)
mensen zijn daar compleet van afgestapt lijkt wel op mp. iedereen wil de 'veilige' mp ideal betaalverzoek ipv een bank betaalverzoek. heel weinig mensen gaan akkoord met een betaallink buiten mp om. anders was ik ook wel zo ver hoor..

[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 27-04-2023 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

WEBGAMING schreef op donderdag 27 april 2023 @ 21:23:

Hoezo controle compleet weg? Je weet toch zelf wat je doet? Als een verkoper jou zo'n link stuurt zie je het ook meteen. (en dan zal je ook een account moeten maken, als je er gebruik van wil maken)
Ik merk wel dat de hyperlinks v.d. betaallinks niet altijd als link getoond worden. De minder capabele medemens heeft dan soms wat moeite met die link in een browser plakken om te betalen. |:(
Maar inderdaad, dit werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Ik heb de laatste tijd best wat verkocht, ik weiger de MP verzoeken ook. Soms kost je dat een eventuele koper, moet je nog wat langer wachten. Maar ik heb alles gewoon verkocht.

Heb je reviews?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
True schreef op donderdag 27 april 2023 @ 21:29:
[...]

Ik merk wel dat de hyperlinks v.d. betaallinks niet altijd als link getoond worden. De minder capabele medemens heeft dan soms wat moeite met die link in een browser plakken om te betalen. |:(
Maar inderdaad, dit werkt prima.
Merkte ik toevallig laatst ook toen ik iets kocht, je moet inderdaad de link wel handmatig kopiëren. (denk om oplichting tegen te gaan)

[ Voor 3% gewijzigd door WEBGAMING op 27-04-2023 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:27

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Marktplaats had dit al op auto aan staan voor de app en nu ook voor de website, waarschijnlijk wordt er amper gebruik van gemaakt en hopen het zo te stimuleren dat mensen 5% afdragen van het aankoop bedrag voor "veiligheid"

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
WEBGAMING schreef op donderdag 27 april 2023 @ 21:30:
Ik heb de laatste tijd best wat verkocht, ik weiger de MP verzoeken ook. Soms kost je dat een eventuele koper, moet je nog wat langer wachten. Maar ik heb alles gewoon verkocht.

Heb je reviews?
Ja bijna 200 zelfs. maar ik merk dat steeds meer mensen allergisch beginnen te raken aan andere soort betaalverzoeken. Zelfs die reviews helpen niet bij het gros.

Ik denk meer dat ze voor het gemak gaan ipv veiligheid. Eerlijk is eerlijk, met de mp link heb je sneller betaald en je adres staat direct goed met een barcode.

Ik wil wel meedoen. Maar wel op een veilige manier voor mezelf. Dus geen kopersbescherming aanbieden.

[ Voor 11% gewijzigd door Farabi op 27-04-2023 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metabool
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06-2023
Farabi schreef op donderdag 27 april 2023 @ 21:39:
[...]

Ik denk meer dat ze voor het gemak gaan ipv veiligheid. Eerlijk is eerlijk, met de mp link heb je sneller betaald en je adres staat direct goed met een barcode.

Ik wil wel meedoen. Maar wel op een veilige manier voor mezelf. Dus geen kopersbescherming aanbieden.
Betalen met een zelf gegenereerd betaalverzoek kan net zo snel gaan.
Het duurt alleen een week voordat de verkoper het geld ontvangt.

Ik heb ooit 1x geaccepteerd dat iemand via de 'kopersbescherming' heeft betaald. Die koper heeft daar niet alleen extra voor moeten betalen, hij heeft ook nog eens een extra week moeten wachten omdat ik niets verstuur als ik geen geld heb ontvangen.

Er is ook in onder meer Tros Radar hier al eens aandacht aan besteed. De verkoper hoeft alleen maar een trackingnummer te overhandigen. Je kan dus net zo goed een baksteen ontvangen, en daar extra voor hebben betaald ook nog.

Compleet wassen neus dat 'kopersbescherming' en puur geldtrekkerij
Ik doe er zowel als verkoper en als koper niet aan mee.
Wil je 'kopersbescherming' dan mag je komen ophalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Farabi schreef op donderdag 27 april 2023 @ 21:25:
[...]
van afgestapt lijkt wel op mp. iedereen wil de 'veilige' mp ideal betaalverzoek ipv een bank betaalverzoek. heel weinig mensen gaan akkoord met een betaallink buiten mp om.
Logisch, dat is de grootste rode vlag voor oplichters. Ik zou ook geen donker steegje inlopen om een fiets te kopen. Je zult nu eenmaal kopers verliezen via die manier.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Metabool schreef op donderdag 27 april 2023 @ 21:48:
[...]

Betalen met een zelf gegenereerd betaalverzoek kan net zo snel gaan.
Het duurt alleen een week voordat de verkoper het geld ontvangt.

Ik heb ooit 1x geaccepteerd dat iemand via de 'kopersbescherming' heeft betaald. Die koper heeft daar niet alleen extra voor moeten betalen, hij heeft ook nog eens een extra week moeten wachten omdat ik niets verstuur als ik geen geld heb ontvangen.

Er is ook in onder meer Tros Radar hier al eens aandacht aan besteed. De verkoper hoeft alleen maar een trackingnummer te overhandigen. Je kan dus net zo goed een baksteen ontvangen, en daar extra voor hebben betaald ook nog.

Compleet wassen neus dat 'kopersbescherming' en puur geldtrekkerij
Ik doe er zowel als verkoper en als koper niet aan mee.
Wil je 'kopersbescherming' dan mag je komen ophalen.
Dat was alleen verzend garantie dat bestaat niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metabool
42dpi schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:19:
[...]

Dat was alleen verzend garantie dat bestaat niet meer.
Ziet er vzv ik kan zien hetzelfde uit hoor;
https://help.marktplaats....rsbescherming-voor-kopers
Je geld staat veilig op een tussenrekening en de verkoper wordt pas uitbetaald als jij het afgesproken product in orde hebt ontvangen.
Ik verzend niet als ik niet betaald heb gekregen.
Je bent altijd welkom om iets op te halen, en anders gaat het feest gewoon niet door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Metabool schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:28:
[...]

Ziet er vzv ik kan zien hetzelfde uit hoor;
https://help.marktplaats....rsbescherming-voor-kopers

[...]

Ik verzend niet als ik niet betaald heb gekregen.
Je bent altijd welkom om iets op te halen, en anders gaat het feest gewoon niet door.
Nu heb je dat de kwestie in escalatie gaat en iemand gaat beoordelen of de verkoper niet eerlijk is geweest over het verkocht product.

Voor heen was een verzendbevestiging van postnl voldoende om het aankoop bedrag vrij te geven aan de verkoper.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metabool
42dpi schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:32:
[...]

Nu heb je dat de kwestie in escalatie gaat en iemand gaat beoordelen of de verkoper niet eerlijk is geweest over het verkocht product.

Voor heen was een verzendbevestiging van postnl voldoende om het aankoop bedrag vrij te geven aan de verkoper.
Dat las ik ja, maar dan nog ga je niet verder komen dan wat foto's uitwisselen en hopen dat ze je geloven.
Kan dus een duur product kopen en vervolgens een foto van een baksteen naar die partij sturen met de opmerking 'dit is niet een iphone'.
Een foto sturen van een product en doos met adres erop gemaakt voordat je hebt verzonden is ook geen bewijs van daadwerkelijk verzenden.

Ik ben na een aantal gesprekken ook een gevraagd of ik met kopersbescherming wil verzenden. Op dat punt haak ik af en houdt het op.

Ik wil eigenlijk helemaal niet verzenden. Dat is vaak gezeik over verzendkosten (mensen noemen lagere bedragen dan de daadwerkelijke verzendkosten) maar kost mij ook nog eens extra moeite (goed verpakken, desnoods verpakkingsmateriaal regelen, langs postkantoor gaan)

Als ik dan ook nog eens op goed geluk moet verzenden zonder uberhaupt betaald te hebben gekregen, dan gaat mij dat te ver. Kom het maar halen, kan je zelf nog controleren ook voordat we overgaan tot verkoop.

Ik stel niet dat je zomaar iedereen moet geloven en vooraf geld moet overmaken. Dat heeft namelijk ook niet mijn voorkeur. Ik geef ook voorkeur voor ophalen (of het moet iets heel goedkoops zijn wat van ver moet komen - in dat geval accepteer ik het risiko)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
We beginnen af te wijken. Het is tenslotte geen ervaringen topic. Iedereen bedankt voor de input. Wat mij betreft mag het op slot. Ik heb mijn antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL...
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-04 14:21
Ben ook een "ervaren" Marktplaats handelaar en kan zeggen dat alles eigenlijk tot op heden goed is verlopen (alles aangekomen en kopers zijn tevreden).

Net als Farabi ben ik er ook ineens achter gekomen dat de optie "Kopersbescherming" nu automatisch aanstaat! Sterker nog, was er pas achter gekomen nadat ik iets verzonden had en niet zag dat ik uitbetaald kreeg (koper had gekozen voor kopersbescherming, uiteindelijk is het goed gekomen en heeft de betaling plaatsgevonden nadat koper deze geaccepteerd had).

Helaas waren er een aantal lopende advertenties waarin deze kopersbescherming aanstaan. Uitzetten kan niet, enkel wanneer je een geheel nieuwe advertentie aanmaakt en dan duidelijk deze bescherming uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:34

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Leuke discussie, als ik naar mijzelf kijk als koper. Wil ik bij producten met een hogere prijs/waarde Marktplaats wel een klein percentage betalen voor de koperbescherming. Overigens meestal ga ik dingen met een hoge waarde ophalen, maar soms komt het voor dat het te ver weg is.

Aangezien ik regelmatig eens Lego modellen koop via Marktplaats heb ik nu juist bewust gebruik gemaakt van betreffende koperbescherming om bij binnenkomst de compleetheid te kunnen controleren, voordat de betaling volledig wordt voldaan. Overigens als je geen contact met Marktplaats opneemt wordt de betaling na een week automatisch vrijgegeven.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL...
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-04 14:21
_Dune_ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:43:
Leuke discussie, als ik naar mijzelf kijk als koper. Wil ik bij producten met een hogere prijs/waarde Marktplaats wel een klein percentage betalen voor de koperbescherming. Overigens meestal ga ik dingen met een hoge waarde ophalen, maar soms komt het voor dat het te ver weg is.

Aangezien ik regelmatig eens Lego modellen koop via Marktplaats heb ik nu juist bewust gebruik gemaakt van betreffende koperbescherming om bij binnenkomst de compleetheid te kunnen controleren, voordat de betaling volledig wordt voldaan. Overigens als je geen contact met Marktplaats opneemt wordt de betaling na een week automatisch vrijgegeven.
Interessante kwestie betreffende het aankopen van Lego.
Wat nu als jij als koper keihard aangeeft dat er blokken ontbreken en die zijn toch door de verkoper verzonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
JL... schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:59:
[...]

Interessante kwestie betreffende het aankopen van Lego.
Wat nu als jij als koper keihard aangeeft dat er blokken ontbreken en die zijn toch door de verkoper verzonden.
Inderdaad, gaat MP dan iemand langs sturen om te controleren of het verhaal van de koper wel klopt in het geval van defecten of ontbrekende spullen bijvoorbeeld?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:24
Dit lijkt bij mij opeens ook door de strot geduwd te worden. De kopersbescherming staat aan en geen vinkje/mogelijkheid om het uit te schakelen. De verkoper weet ook van niks.

Beide hebben we 100+ reviews, dus zouden moeten weten hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
Als ik naar mijn advertentie ga en ik klik op wijzigen kan ik gewoon de kopersbescherming uit zetten en ook weer aan eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:39
En tijdens het aanmaken kan ik hem ook gewoon aan/uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Klopt en ook achteraf kan je het uitzetten hoor. Het wordt wel irritant opgedrongen, maar je kan er prima onderuit. Soms duurt het wel eventjes als je het uit hebt gezet, voordat je betaalverzoek weer zonder kopersbescherming is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koozwad
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-05 03:04
Zag dit ook pas. Echt raar. Marktplaats wil wel heel graag centjes verdienen. Een verkoper vragen om koperbescherming uit te zetten schiet ook niet altijd op. Het vergroot alleen maar de kans voor oplichterij. Het moet gewoon standaard uit staan, punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveP
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-05 15:08
Kopersbescherming staat nu aan en ik kan het niet uitzetten, ik heb alleen maar positief reviews en 13 jaar actief. Ben echt niet blij met dit verandering van Marktplaats, en de enigste wat ze hebben is die kut chatbot.

Edit: OK ik kom erachter dat het mogelijk is om uit te schakelen met de Marktplaats mobiel app (op webpagina kon dit niet).

[ Voor 23% gewijzigd door SteveP op 28-03-2024 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnnijhuis
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 28-03-2024
Bij RTL nieuws staat dat MP een test doet met een aantal verkopers. Het is een beetje warrig verhaal maar kennelijk wordt de optie altijd aan bij een aantal gebruikers uitgetest. Deze groep gebruikers kunnen de kopers bescherming niet aan noch uitzetten maar krijgen het bovengenoemde bericht dat het artikel onder kopers bescherming valt. Wat natuurlijk voor een aantal producten een chaos wordt. Ik noem maar iets Modelauto's waar zgn het spiegeltje ontbreekt....of een achterlichtje etc. Je kan altijd wel iets ontdekken. Ik behoor ook tot die groep waar koperbescherming standaard aanstaat en die niet uit te zetten is door mij. Op het account wat mijn vrouw gebruikt kan dat nog wel. Dus kennelijk is het inderdaad door een bepaalde groep niet uit te zetten.

En inderdaad via mij APP op de telefoon kan ik de kopers bescherming uitzetten! Maar toch...teken aan de wand?

[ Voor 6% gewijzigd door johnnijhuis op 28-03-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-06 15:52
Als ze dat bij mij gaan doen dan ga ik dus geen betaalverzoeken meer gebruiken...

Wel heel vervelend, want een Marktplaats betaalverzoek was juist een mooie bescherming tegen driehoeksoplichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

KNed schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:39:
Als ze dat bij mij gaan doen dan ga ik dus geen betaalverzoeken meer gebruiken...

Wel heel vervelend, want een Marktplaats betaalverzoek was juist een mooie bescherming tegen driehoeksoplichting.
Kopersbescherming en betaalverzoek via Markt Plaats staan los van elkaar. Persoonlijk koop ik alleen nog via Markt Plaats als op z'n minst het betaalverzoek via Markt Plaats loopt. Alleen op die manier kun je namelijk achteraf een beoordeling geven. Wil de verkoper dat niet, dan loop ik wel een deurtje verder.

Helaas bij eenmaal een aankopen van een LEgo model, geen van tweeën gebruikt, bleek ook gelijk ook fout te gaan. Verkoper heeft een onvolledige set verzonden, wat ook absoluut niet op de foto's leek kwa conditie. Geen kopersbescherming en geen mogelijkheid tot het achter laten van een (negatieve) review om anderen te waarschuwen.

* Uitendelijk nog wel nodige contact gehad met betreffende persoon, maar had allemaal excuses. Blijkt dat hij via veilingen Lego inkoopt en ongezien doorverkoopt, maar wel mooie foto's gebruikt. Ik heb wel in verschillende (Lego) fora voor betreffende persoon gewaarschuwd. O in een dergelijke geval heb je bijzonder weinig aan MarktPlaats, daar hoef je weinig hulp van te verwachten.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:10

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

PP_Sound schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:10:
[...]

Inderdaad, gaat MP dan iemand langs sturen om te controleren of het verhaal van de koper wel klopt in het geval van defecten of ontbrekende spullen bijvoorbeeld?
Ik denk dat marktplaats wel kan bemiddelen in (gedeeltelijke) terugbetaling.

Maar hiervoor zal het de koper waarschijnlijk een aantal keer op de blauwe ogen geloven.
Zeker als de koper een oud account heeft met verder goede reviews.

Het heet namelijk ook kopersbescherming en niet verkopersbescherming.

Maar als je 5x na elkaar een iPhone koopt en je geeft steeds aan dat je een leeg doosje hebt ontvangen.
En vervolgens op je account 5x dezelfde iPhone verkoopt, hoop ik dat marktplaats slim genoeg is om dat niet te accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
_Dune_ schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 00:38:
[...]

Kopersbescherming en betaalverzoek via Markt Plaats staan los van elkaar. Persoonlijk koop ik alleen nog via Markt Plaats als op z'n minst het betaalverzoek via Markt Plaats loopt. Alleen op die manier kun je namelijk achteraf een beoordeling geven. Wil de verkoper dat niet, dan loop ik wel een deurtje verder.

Helaas bij eenmaal een aankopen van een LEgo model, geen van tweeën gebruikt, bleek ook gelijk ook fout te gaan. Verkoper heeft een onvolledige set verzonden, wat ook absoluut niet op de foto's leek kwa conditie. Geen kopersbescherming en geen mogelijkheid tot het achter laten van een (negatieve) review om anderen te waarschuwen.

* Uitendelijk nog wel nodige contact gehad met betreffende persoon, maar had allemaal excuses. Blijkt dat hij via veilingen Lego inkoopt en ongezien doorverkoopt, maar wel mooie foto's gebruikt. Ik heb wel in verschillende (Lego) fora voor betreffende persoon gewaarschuwd. O in een dergelijke geval heb je bijzonder weinig aan MarktPlaats, daar hoef je weinig hulp van te verwachten.
volgens het RTL artikel bij enkele gebruikers niet als ware van test. en ja dan zou ik ze ook niet meer aanbieden als ik eerlijk ben. dan een betaal verzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
_Dune_ schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 00:38:
[...]

Kopersbescherming en betaalverzoek via Markt Plaats staan los van elkaar.
Nee, dat is gekoppeld, daarom krijg je bescherming. En marktplaats een extra fee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OudisLeuk
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik ken mijn zwakke punten en ik zal wel kippig zijn, maar hoe zet je in de mobiel app de automatische kopersbescherming uit?

Ik ben één van de proefkonijnen en daar ben ik niet blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
OudisLeuk schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:07:
Ik ken mijn zwakke punten en ik zal wel kippig zijn, maar hoe zet je in de mobiel app de automatische kopersbescherming uit?

Ik ben één van de proefkonijnen en daar ben ik niet blij mee.
Als je op android zit zou het bij het aanmaken van de advertentie onder de verzende methode/gewicht zou er een slider moeten zijn

https://imgur.com/a/zbKDgt4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knokki
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-06 13:02
Ik merkte vandaag ook opeens dat Kopersbescherming standaard aan staat (18 jaar op MP, honderden verkopen, reviews etc.). Geen manier om het uit te zetten en dus maar naar de chat. Hierbij het antwoord:

"Er is momenteel een technische fout waardoor er bij veel adverteerders automatisch wordt aangegeven dat Kopersbescherming mogelijk is. Dit kunnen wij momenteel niet veranderen en er wordt aan gewerkt.
Het is handig om dit in de beschrijving van de advertentie aan te geven zodat een potentiele koper al is geinformeerd."

We wachten af....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-06 21:56
knokki schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:12:
Ik merkte vandaag ook opeens dat Kopersbescherming standaard aan staat (18 jaar op MP, honderden verkopen, reviews etc.). Geen manier om het uit te zetten en dus maar naar de chat. Hierbij het antwoord:

"Er is momenteel een technische fout waardoor er bij veel adverteerders automatisch wordt aangegeven dat Kopersbescherming mogelijk is. Dit kunnen wij momenteel niet veranderen en er wordt aan gewerkt.
Het is handig om dit in de beschrijving van de advertentie aan te geven zodat een potentiele koper al is geinformeerd."

We wachten af....
Zelfde probleem. Raar antwoord/verhaal van mp...

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

knokki schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:12:

We wachten af....
Dank voor je post ik vond het ook al vreemd waarom ik nu standaard met kopersbescherming handel, ik zet dat altijd uit, vind het namelijk
geen voordelen bieden voor de verkoper.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fstieger99
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-06 03:36

fstieger99

www.Isaia.it

hier nu ook standaard aan zowel op PC als Iphone maakt het voor 2e hands goederen echt minder interessant want mensen zeiken om alles.

The Sartorialist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSapai
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-05 21:38
Haha, ik vind deze post nadat ik zojuist ook met MP contact heb opgenomen. Een technische fout? Tegen mij werd gezegd dat het een experiment is: "Op het moment staat dit inderdaad ingeschakeld. Dit is vanwege een experiment die we vanuit Marktplaats die we aan het uittesten zijn." Op de vraag wanneer het experiment eindigt antwoordde hij: "Daar is op het moment nog geen indicatie van."
Lekker bezig, Marktplaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetAdmin
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-07-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPysFXyajQGCA5UB7ml5YVQLAFQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nqLmXZ7u2YE2SdTX7sz846IE.jpg?f=user_large

Helaas is het uitschakelen van het aanbieden tegenwoordig niet meer mogelijk.
Ik ga het morgen bij de helpdesk van MP voorleggen, maar ik denk dat dit niet meer te kiezen is als je de betaling via MP-OPP wilt laten lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justin
  • Laatst online: 15-06 19:09
Kansloos verhaal weer. Als het door de strot geduwd gaat worden, maar wel een keuze voor de koper blijft, dan komt er in mijn advertenties standaard te staan "Bent u van plan om kopersbescherming te gebruiken, koop dan ergens anders. Wanneer u voor kopersbescherming kiest wordt het pakket niet verzonden en de betaling geannuleerd."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Bij mij staat kopersbescherming nu ook automatisch aan terwijl ik dat nooit gebruik. Meer dan 200 positieve beoordelingen en dan krijg je dit. Gebruik nu voortaan geen betaalverzoek van Marktplaats meer, wat ook niet fijn is voor kopers en weer oplichters gaat helpen. Bedankt Marktplaats!

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorhuib
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-11-2024
Standaard staat t bij mij nu ook op ‘met’ en ik kan t niet uitschakelen. Deze aan/uit functie is verplaatst naar t betaalverzoek. Daar kan ik nu kiezen of ik t verstuur met of zonder de kopersbescherming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Ik heb er geen last van, waarschijnlijk omdat ik betalingsverzoeken via MP nooit geactiveerd heb.
Dat is uit te zetten in je profiel bij betalingsoverzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

PeteSapai schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:16:
Haha, ik vind deze post nadat ik zojuist ook met MP contact heb opgenomen. Een technische fout? Tegen mij werd gezegd dat het een experiment is: "Op het moment staat dit inderdaad ingeschakeld. Dit is vanwege een experiment die we vanuit Marktplaats die we aan het uittesten zijn." Op de vraag wanneer het experiment eindigt antwoordde hij: "Daar is op het moment nog geen indicatie van."
Lekker bezig, Marktplaats
Ja inderdaad laat verkopers het zelf beslissen of ze het willen aanbieden of niet en ram het ons niet door de strot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:24
johnnijhuis schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:09:
Bij RTL nieuws staat dat MP een test doet met een aantal verkopers. Het is een beetje warrig verhaal maar kennelijk wordt de optie altijd aan bij een aantal gebruikers uitgetest. Deze groep gebruikers kunnen de kopers bescherming niet aan noch uitzetten maar krijgen het bovengenoemde bericht dat het artikel onder kopers bescherming valt. Wat natuurlijk voor een aantal producten een chaos wordt. Ik noem maar iets Modelauto's waar zgn het spiegeltje ontbreekt....of een achterlichtje etc. Je kan altijd wel iets ontdekken. Ik behoor ook tot die groep waar koperbescherming standaard aanstaat en die niet uit te zetten is door mij. Op het account wat mijn vrouw gebruikt kan dat nog wel. Dus kennelijk is het inderdaad door een bepaalde groep niet uit te zetten.

En inderdaad via mij APP op de telefoon kan ik de kopers bescherming uitzetten! Maar toch...teken aan de wand?
Ik denk dat je gelijk hebt!

Overigens is dit bij Ebay en Kleinanzeigen (allemaal van dezelfde eigenaar als Marktplaats) al jaren de standaard. Ik denk dus dat we ons voor mogen bereiden op een verplichte 3-4% fee en frustrerende claims.

Aangezien de koper deze fee betaald, zal die ook het voordeel van de twijfel krijgen. Ook al is er geen defect, de bewijslast ligt bij de verkoper, maar het is ontzettend lastig om iets achteraf te bewijzen als het product al verzonden is. Dat betekent dus veel extra foto's en filmpjes maken hoe je het inpakt en dan ben je overgeleverd aan iemand die een tientje per uur verdiend als bijbaan of je je geld krijgt.

Als koper kun je gewoon altijd een claim indienen. Worst case heb je het product waar je voor betaald hebt. Best case krijg je ook nog je centjes terug. Het risico dat je account uitgesloten wordt lijkt me makkelijk te omzeilen, dus het aantal reviews als koper wordt voor mij als verkoper ook belangrijk. Het probleem is; met 2 betrouwbare partners, heb je niets aan die extra fee.

[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 03-04-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Simpele oplossing is alleen ophalen aanvinken en in de tekst van de advertentie vermelden dat verzenden in overleg ook mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 09:00

Rico

Wie dit leest is gek....

PP_Sound schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:23:
Simpele oplossing is alleen ophalen aanvinken en in de tekst van de advertentie vermelden dat verzenden in overleg ook mogelijk is.
Zo doe ik het tegenwoordig ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
Bij mij nu ook standaard aan, echt kansloos dit :(

gelukkig via de app nog wel uit te zetten, of inderdaad gewoon aangeven dat het alleen ophalen is en in je tekst erbij zetten dat verzenden ook een optie is.

Ik ben echt wel een eerlijke verkoper, maar ik ga me niet overleveren aan een systeem waarbij je
1. de koper opzadelt met extra kosten, en MP dus met extra winst
2. overgeleverd bent aan de de goodwill van de koper én de service van een transportbedrijf wat bepaald dat je je geld krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als ik het hier zo lees, dan zal dit Marktplaats handel kosten. Ik bijvoorbeeld koop alleen via Marktplaats (als ik niet ophaal) als betaling via Marktplaats verloopt. Daarvoor wil ik die 40 cent extra best betalen, als ik een systeem met beoordelingen van kopers en verkopers kan helpen vullen, zoals hier op Tweakers. Echter als de betaling niet via Marktplaats verloopt kan je geen beoordeling geven.

Begrijp mij niet verkeerd, over het algemeen zijn mijn ervaringen goed, maar toch een enkele slecht ervaring gehad. Helaas toen gekozen voor betaling buiten Marktplaats om, dus geen mogelijkheid tot beoordelen. Ik ben ook weer begonnen met kopen (en verkopen) op het moment dat Marktplaats is begonnen met deze mogelijkheid tot beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Dat is bij mij dus niet mogelijk, ik heb dit geprobeerd door een advertentie aan te maken, en alleen voor ophalen kiezen. Toch blijft de kopersbescherming aan staan.

Je kunt een aantal keer wisselen tussen leveringsvorm, en dan lijkt het uit te staan. maar als je de advertentie plaatst zie je dat Kopersbescherming wel beschikbaar is.

[ Voor 56% gewijzigd door Slasher op 04-04-2024 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 2080528

Mensen lezen (dat) niet, geloof me :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Aan iedereen

Ik heb zojuist gemerkt dat als ik een advertentie in de Marktplaats app (Android) wijzig dat ik dan wel de kopersbescherming kan uitzetten. Via de webbrowser kan dit inderdaad niet.

edit: ik zie dat @KNed dit ook al gemeld had :)

[ Voor 11% gewijzigd door ReVision. op 04-04-2024 11:55 ]

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

ReVision. schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:54:
Aan iedereen

Ik heb zojuist gemerkt dat als ik een advertentie in de Marktplaats app (Android) wijzig dat ik dan wel de kopersbescherming kan uitzetten. Via de webbrowser kan dit inderdaad niet.

edit: ik zie dat @KNed dit ook al gemeld had :)
Via iOS werkt dat in ieder geval niet, of ik doe wat verkeerd, maar dan zou ik niet weten wat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Anoniem: 2080528 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:22:
[...]

Mensen lezen (dat) niet, geloof me :)
Mensen die een advertentie niet goed lezen heb ik liever niet als koper dus dat komt dan goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:13
_Dune_ schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:15:
... Echter als de betaling niet via Marktplaats verloopt kan je geen beoordeling geven.

..
Jawel toch? Als je de advertentie verwijderd met het vinkje: "Verkocht via marktplaats" dan krijg je direct een link in je berichtenbox om een beoordeling te geven.

*sowieso

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marktpl44ts
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 19-06-2024
Goedemorgen. Speciaal even een account op Tweakers aangemaakt voor deze :)
Tip. Massaal gaan klagen bij Marktplaats klantenservice zou kunnen helpen:

"We ontvangen meer berichten van gebruikers die dit niet fijn vinden dat het nu verplicht is, ik zal je feedback meenemen en het doorgeven naar de afdeling. ik hoop dat we hier binnenkort een oplossing hebben voor iedereen".

Een tijdje terug was bij wijze van "experiment" bieden uitgezet, waardoor je een vaste verkoopprijs bij je advertentie moest zetten :(

Hoop dat deze stunt van Marktplaats snel teruggedraaid gaat worden, zodat je zelf de keuzemogelijkheid hebt.

Ik kreeg het advies om bij de advertentie voor alleen ophalen te kiezen.... Nou daar heb ik alleen maar negatieve ervaringen mee. Afdingers, no-shows en andere weirdo's.

Mijn eerste post hier. Wellicht hebben jullie er wat aan. Fijne dag!

[ Voor 0% gewijzigd door Marktpl44ts op 05-04-2024 09:23 . Reden: tekstcorrectie :) ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kneit0r
  • Laatst online: 04-04 22:09
Marktpl44ts schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:22:

"We ontvangen meer berichten van gebruikers die dit niet fijn vinden dat het nu verplicht is, ik zal je feedback meenemen en het doorgeven naar de afdeling. ik hoop dat we hier binnenkort een oplossing hebben voor iedereen".

Een tijdje terug was bij wijze van "experiment" bieden uitgezet, waardoor je een vaste verkoopprijs bij je advertentie moest zetten :(

Hoop dat deze stunt van Marktplaats snel teruggedraaid gaat worden, zodat je zelf de keuzemogelijkheid hebt.

Ik kreeg het advies om bij de advertentie voor alleen ophalen te kiezen.... Nou daar heb ik alleen maar negatieve ervaringen mee. Afdingers, no-shows en andere weirdo's.

In dezelfde boot, net een account aangemaakt om het maar via Tweakers te verkopen.
Ook contact gehad na de chatbot te spammen met "contact klantenservice"
De korte reactie was, het kan niet meer uit, en, prettig weekend verder.
Man, man, man, wat een waardeloze site is het geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marktpl44ts
  • Laatst online: 19-06-2024
@Kneit0r Eens! Bij de chatbot knal ik meestal (bijna) oneindig "Medewerker" in het chatvenster. Dan kom je vanzelf in contact met een medewerker... Niet dat die bijdragen aan een oplossing :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 00:36
Echt irritant dat ze dit door onze strot duwen. Als verkoper heb je alleen maar extra risico en gezeik.
Het is vervelend dat marktplaats nogsteeds dominant is want het is een verschrikkelijke partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Heb vandaag via de chat een medewerker gesproken. Die gaf aan dat het een experiment is. Hij zei een case aan te maken met mijn mening. Op basis van alle response wordt bepaalt of het experiment doorgezet wordt of niet. Maar hij kon niet zeggen wanneer die keuze gemaakt wordt.
Heb er niet veel hoop op dat ze erop terugkomen. Die 5% die ze vangen zal vast belangrijker zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pe7er
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-05 21:45
Ik kreeg net in de marktplaats chat op mijn vraag "Hoe kan ik in mijn advertenties de optie Kopersbescherming uitzetten" een soortgelijk standaard antwoord:
Goed dat je een bericht stuurt! Het klopt dat je momenteel de kopersbescherming niet kan uitzetten. We zijn bij mp aan het uitzoeken of de kopersbescherming verplichten de ervaring op het platform positief beïnvloed. Je kan feedback geven zodat wij dit intern kunnen oppakken. Excuses voor het ongemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-06 21:56
Marktpl44ts schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:22:

In dat geval moet je mogelijk dan toch eens in de spiegel kijken of naar hoe en wat je verkoopt... Bij mij zelden het geval.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
Heb net een adv geplaatst en kan het nog steeds aan of uitzetten dus het experiment zal wel voorbij zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knokki
##Helaas is het uitschakelen van het aanbieden tegenwoordig niet meer mogelijk.
Ik ga het morgen bij de helpdesk van MP voorleggen, maar ik denk dat dit niet meer te kiezen is als je de betaling via MP-OPP wilt laten lopen.##
Ik heb nog nooit een betaling via MP-OPP laten lopen, maar ik heb geen optie om kopersbescherming in de advertentie uit te zetten.

##Ik heb er geen last van, waarschijnlijk omdat ik betalingsverzoeken via MP nooit geactiveerd heb.
Dat is uit te zetten in je profiel bij betalingsoverzicht.##
Dat is dus niet de reden, want ik heb betalingsverzoeken via MP ook nog nooit geactiveerd.

##Heb net een adv geplaatst en kan het nog steeds aan of uitzetten dus het experiment zal wel voorbij zijn dan.##
Nee, want ik kan kopersbescherming nog steeds niet uitzetten.

[ Voor 12% gewijzigd door knokki op 19-04-2024 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas1978
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:09
Op mijn ipad kan ik nog steeds de buyer protection uitzetten als ik een aangemaakte advertentie wijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitaal[FM]
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15-12-2024
Zojuist voor de 10de keer een chat geopend en kreeg te horen dat het onbekend is wanneer het verplicht gebruik van kopersbescherming bij particulieren stopt.
Mijn feedback zal worden doorgegeven zoals ze elke keer zeggen.
Ik denk alleen dat ze er weinig mee doen, Marktplaats heeft een monopolie positie in Nederland dus waarom zullen ze luisteren naar hun gebruikers?

Ik vermoed dat ze het ook doen zodat er meer inzicht is in wat er moet worden doorgegeven aan de belastingdienst. Indien je via Ideal namelijk de betaling via hun platform laat doen telt die mee voor de 30 transacties of 2000 euro die je per jaar mag doen zonder daarover belasting te betalen.

[ Voor 28% gewijzigd door Digitaal[FM] op 03-05-2024 14:45 . Reden: Extra toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Digitaal[FM] schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:42:
Zojuist voor de 10de keer een chat geopend en kreeg te horen dat het onbekend is wanneer het verplicht gebruik van kopersbescherming bij particulieren stopt.
Mijn feedback zal worden doorgegeven zoals ze elke keer zeggen.
Ik denk alleen dat ze er weinig mee doen, Marktplaats heeft een monopolie positie in Nederland dus waarom zullen ze luisteren naar hun gebruikers?

Ik vermoed dat ze het ook doen zodat er meer inzicht is in wat er moet worden doorgegeven aan de belastingdienst. Indien je via Ideal namelijk de betaling via hun platform laat doen telt die mee voor de 30 transacties of 2000 euro die je per jaar mag doen zonder daarover belasting te betalen.
Marktplaats zoekt niet meer werk om alles in de gaten te houden voor de belastingdienst dat kost ze namelijk resources en dus geld en krijgen ze niks voor terug.

Kopersbescherming levert hun gewoon weg geld op, ze strijken steeds 5% op bij elke succesvolle transactie daarom doen ze het, inkomstenbron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Voor meer inzicht voor de belastingdienst hebben ze kopersbescherming niet nodig. Dat kan via een betaalverzoek zonder kopersbescherming ook.

Het werkt juist averechts nu: doordat minder mensen betaalverzoeken gaan gebruiken vanwege de verplichte kopersbescherming gaat er juist weer meer daar buitenom betaald worden. Dus ze krijgen juist minder inzicht...
Edit: en zoals @Digitaal[FM] hieronder aangeeft ook hun inkomsten!!

[ Voor 9% gewijzigd door KNed op 03-05-2024 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digitaal[FM]
KNed schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:21:
Voor meer inzicht voor de belastingdienst hebben ze kopersbescherming niet nodig. Dat kan via een betaalverzoek zonder kopersbescherming ook.

Het werkt juist averechts nu: doordat minder mensen betaalverzoeken gaan gebruiken vanwege de verplichte kopersbescherming gaat er juist weer meer daar buitenom betaald worden. Dus ze krijgen juist minder inzicht...
Ik deed voorheen meerdere betaalverzoeken per dag en werk nu alleen nog maar via bankoverschrijving of Tikkie. Sporadisch nog een betaalverzoek, maar dan wel zonder kopersbescherming.
Als dat bij iedereen zo zal gaan dan dalen hun inkomsten enorm en zullen ze dat niet opvangen met de extra fee van kopersbescherming denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

De grootste groep verkopers op Marktplaats zijn niet mensen met uitgebreide know how over dit soort dingen, ze lezen amper wat en klikken gewoon dom weg door dus daar zal de koperbescherming aanstaan.

Dat kleine percentage zoals wij die weten dat je het kan uitzetten of gewoon weg uit principe niet willen dealen met kopersbescherming schijnveiligheid (zo zie ik het) is verwaarloosbaar voor marktplaats.

Grootste inkomstenbron is gewoon weg uit de sporadische gebruiker die niks leest en pas bij betaling achterkomt dat er koperbescherming aanstaat en dan is 5% al verdient over het betaalde bedrag door Marktplaats.

Realiteit is Marktplaats werkt voor de grote groep waar ze wat aan verdienen, die paar power users die aantal van hun ''functies'' of beleid niet zo leuk vindt dat zal ze compleet jeuken, En bij klagen krijg je antwoord ''oh wat vervelend we kijken er na'' niet meer dan logisch.

[ Voor 19% gewijzigd door 42dpi op 03-05-2024 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
  • Laatst online: 11-06 15:45
FSSF schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:32:
[...]

In dat geval moet je mogelijk dan toch eens in de spiegel kijken of naar hoe en wat je verkoopt... Bij mij zelden het geval.
Dat ligt meestal aan WAT je verkoopt. En wat voor soort mens er op afkomt.
Vaak zijn de bovenstaande twee factoren ook nog eens met elkaar onlosmakelijk verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jlpmolenaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-05-2024
Helaas kan ik via de Marktplaats app alleen nog maar advertenties plaatsen met kopersbescherming. Zelfs bij het plaatsen van nieuwe advertenties kan ik het niet uitzetten. Ik krijg gewoon de mogelijkheid niet meer om dat te doen. Bij de helpteksten van Marktplaats zou dit wel mogelijk moeten zijn, maar ik krijg die optie gewoon niet. Dit is echt irritant. Wat moet ik doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Eergisteren via de website van Markplaats een advertientie aangemaakt, waarbij ik wel de keuze had om kopersbescherming uit te schakelen... blijkt dus (nog) niet voor iedereen te gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuTe
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-03 19:59
Kom er net achter dat op al mijn al geplaatste advertenties ineens automatisch kopersbescherming is aangezet. Dit zonder enige communicatie vanuit Marktplaats! Bij nieuwe advertenties maken of aanpassen is dit ook niet meer uit te zetten!

Ik raad iedereen die via Marktplaats iets willen kopen af om gebruik te maken van deze "service". Er zijn genoeg verhalen te vinden waarbij mensen opgelicht worden met kopersbescherming. Deze service checked alleen of een pakket aangekomen is, maar daarbij maakt het niet uit wat er in dat pakket zit.

Stel je koopt een videokaart van een paar honderd euro en krijgt een doos met een baksteen, dan zegt Marktplaats doodleuk dat je pakket is aangekomen, dus succes ermee!

Dit is mij een keer overkomen met het kopen van een Playstation PSN kaart. Heeft een MP oplichter mij een gebruikte Google Play kaart toegestuurd. Kopersbescherming kon toen ook niks voor mij betekenen.

Sindsdien weiger ik deze service te gebruiken of aan te bieden aan mijn kopers. Indien de koper er toch op staat hier gebruik van te maken, dan gaat de koop niet door.

Mijn regel op Marktplaats is: Eerst mijn geld, daarna krijg jij netjes je product.
Dit gaat zo al 15 jaar goed, dus waarom zou ik deze methode veranderen!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitaal[FM]
MuTe schreef op zondag 12 mei 2024 @ 00:23:
Kom er net achter dat op al mijn al geplaatste advertenties ineens automatisch kopersbescherming is aangezet. Dit zonder enige communicatie vanuit Marktplaats! Bij nieuwe advertenties maken of aanpassen is dit ook niet meer uit te zetten!

Ik raad iedereen die via Marktplaats iets willen kopen af om gebruik te maken van deze "service". Er zijn genoeg verhalen te vinden waarbij mensen opgelicht worden met kopersbescherming. Deze service checked alleen of een pakket aangekomen is, maar daarbij maakt het niet uit wat er in dat pakket zit.

Stel je koopt een videokaart van een paar honderd euro en krijgt een doos met een baksteen, dan zegt Marktplaats doodleuk dat je pakket is aangekomen, dus succes ermee!

Dit is mij een keer overkomen met het kopen van een Playstation PSN kaart. Heeft een MP oplichter mij een gebruikte Google Play kaart toegestuurd. Kopersbescherming kon toen ook niks voor mij betekenen.

Sindsdien weiger ik deze service te gebruiken of aan te bieden aan mijn kopers. Indien de koper er toch op staat hier gebruik van te maken, dan gaat de koop niet door.

Mijn regel op Marktplaats is: Eerst mijn geld, daarna krijg jij netjes je product.
Dit gaat zo al 15 jaar goed, dus waarom zou ik deze methode veranderen!?
Bij jou gaat het zo goed en bij mij ook net zoals bij heel veel anderen. Maar er is helaas een kleine groep die het altijd verpest voor de grote groep. En ja daar moeten wij dan onder lijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitaal[FM]
Ik ben een weekje op vakantie geweest en ik kan weer advertenties plaatsen zonder verplicht verkopersbescherming aan te bieden!!
Dat scheelt later in de app alles aanpassen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knokki
##Ik ben een weekje op vakantie geweest en ik kan weer advertenties plaatsen zonder verplicht verkopersbescherming aan te bieden!!##
Idem bij mij: zowel qua vakantie als qua kopersbescherming ;-) Leuke verschrijving BTW: VERkopersbescherming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-06 12:20
Oprecht vraag: Waarom zijn mensen zo fel tegen het aanbieden van kopersbescherming? Als een koper extra wilt betalen zodat ie aan kan geven wanneer ie het pakket ontvangen heeft, dan is dat prima toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Ardbeg10 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:05:
Oprecht vraag: Waarom zijn mensen zo fel tegen het aanbieden van kopersbescherming? Als een koper extra wilt betalen zodat ie aan kan geven wanneer ie het pakket ontvangen heeft, dan is dat prima toch?
Kans bestaat dat pakketje niet voor getekend gaat worden en kan dus "verdwijnen"
PostNL track en trace die zegt dat het onderweg is en dus nooit de digitale status krijgt van afgeleverd (terwijl het wel is afgeleverd)
Schade die ontstaat van transport en verkoper is in eens verantwoordelijk (ook al geef je dit vooraf aan eigen risico koper)
Interpretatie van koper over de staat en dan gaat klagen als het niet zint (terwijl verkoper duidelijk was)
Producten die in eens wat "missen"
Producten die omgeruild worden voor een defect identiek product en dan geclaimd dat verkoper defect heeft verstuurd.
Automatisch kan de koper een "feedback" achter laten en heeft zo een dreigmiddel mocht die wat willen wat niet "klopt"

Zo zijn er nog wel meer redenen te verzinnen, in theorie allemaal leuk maar praktijk kan anders lopen en misbruik van worden gemaakt door koper en als verkoper sta je 1-0 achter.
En kopersbescherming is een wassen neus voor veiligheid.

Allemaal van uitgaand dat de koper eerlijk en naar eer en geweten verkoopt natuurlijk.

En het opdringen is al helemaal een no go.

Net even gekeken ik kan overigens de optie weer uitzetten staat wel standaard op aan zowel browser als app.

[ Voor 9% gewijzigd door 42dpi op 10-06-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:40
Ardbeg10 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:05:
Ik zou het alleen overwegen als ik bij verzending PostNL aangetekend of DHL verzekerd kan kiezen. Zo somber als hierboven zie ik het niet, maar ik zou wel de mogelijkheid tot vergoeding van kwijtgeraakte pakketten willen houden dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knokki
Het is weer mis. Kopersbescherming staat sinds vandaag weer standaard aan en kan niet worden uitgezet.

[ Voor 10% gewijzigd door knokki op 06-06-2024 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

knokki schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:16:
Het is weer mis. Kopersbescherming staat sinds vandaag weer standaard aan en kan niet worden uitgezet.
Idd hier ook weer, via de mobiele app nog wel uit en aan te zetten, zeer logisch weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
knokki schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:16:
Als je aangeeft dat het product alleen opgehaald kan worden is de kopersbescherming er wel af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jo.bouwman
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-04 17:06
Nou niet bepaald klantvriendelijk van MP.

Ik heb een workaround gevonden om kopersbescherming voor marktplaats in browser uit te krijgen: plaats de advertentie eerst met de optie alleen "ophalen". Na plaatsen wijzig je vervolgens de advertentie naar "ophalen of verzenden" of "verzenden" en dan is de toggle om kopersbescherming uit of aan te zetten weer beschikbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door jo.bouwman op 07-06-2024 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitaal[FM]
Bij mij staat het ook weer aan. Op zich vind ik het niet erg als er iets gewijzigd wordt maar er wordt nooit melding van gemaakt. Afgelopen vrijdag avond ook een grote storing, de hele zaterdag en halve zondag werd 50% van de advertenties niet geplaatst, het wordt steeds erger.
Ik heb het vermoeden dat hun code zo'n puinhoop is geworden en dat er niet goed wordt getest voordat ze iets live zetten, Marktplaats wordt niet professioneler maar steeds amateuristischer in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitaal[FM]
fredkroket schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:51:
[...]

Als je aangeeft dat het product alleen opgehaald kan worden is de kopersbescherming er wel af.
Ja maar als iemand zoekt op verzenden dan zal die je advertentie overslaan dus dat is niet echt handig dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Digitaal[FM] schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:22:
[...]

Ja maar als iemand zoekt op verzenden dan zal die je advertentie overslaan dus dat is niet echt handig dan.
Je kunt hem na het plaatsen aanpassen naar mét verzenden, maar zonder kopersbescherming.
Ik had dezelfde conclusie getrokken, dan word je eerder gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitaal[FM]
Waarschijnlijk zal dit wel weer een foutje zijn, er zal wel iets anders zijn aangepast zodat dit kapot is gegaan zonder dat ze het weten.
Zo zitten er meer fouten in hun code helaas.....

Als je een advertentie op prijstype zie omschrijving zet en je past het aan krijg je een foutmelding, Marktplaats zet hem namelijk terug op vraagprijs en het veld daaronder is dan leeg. Pas je dit weer handmatig aan naar zie omschrijving gaat aanpassen kun je hem wel opslaan.
Dit was een tijd geleden ook zo, toen ging het een paar weken weer goed en nu komt deze foutmelding weer.
Ik denk dat ze niet echt hier naar kijken met testen, slechte zaak voor zo'n groot bedrijf, zelfde met de achterdeurtjes dat je nog wel kan aanpassen naar geen kopersbescherming als je hem later gaat aanpassen via de app enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitaal[FM]
42dpi schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:20:
[...]

Idd hier ook weer, via de mobiele app nog wel uit en aan te zetten, zeer logisch weer.
Via de mobiele app aanpassen werkt niet meer, dat hebben ze nu ook dicht gezet (op Android).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitaal[FM]
jo.bouwman schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:10:
Nou niet bepaald klantvriendelijk van MP.

Ik heb een workaround gevonden om kopersbescherming voor marktplaats in browser uit te krijgen: plaats de advertentie eerst met de optie alleen "ophalen". Na plaatsen wijzig je vervolgens de advertentie naar "ophalen of verzenden" of "verzenden" en dan is de toggle om kopersbescherming uit of aan te zetten weer beschikbaar.
Deze optie werkt nog wel, kijken wanneer ze dit gaan blokkeren..........

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Digitaal[FM] schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 09:21:
[...]

Via de mobiele app aanpassen werkt niet meer, dat hebben ze nu ook dicht gezet (op Android).
Idd, ze zijn behoorlijk wanhopig daar bij Marktplaats als je dit soort dingen zo gaat forceren dat voorspelt niet veel goeds qua beleid en toekomst.

Het staat nu ook in de voorwaarden.
Waar moet ik op letten?
Met de verplichte Kopersbescherming voor verkopers willen we fraude voorkomen en bijdragen aan een veilige en betrouwbare omgeving voor zowel kopers als verkopers.
De koper betaalt de kosten voor deze extra service.
Er zijn werkelijk waar 0,0 oplichters die het gaan gebruiken die gaan er alles aan doen om niet via "kopersbescherming" te verkopen die doen precies wat ze er voor ook deden dus onzin als rede nemen, dit is puur de 5% willen pakken.

Dit soort kansloos beleid lijdt tot de verdere ondergang van Marktplaats.

[ Voor 47% gewijzigd door 42dpi op 08-06-2024 09:38 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste