Hoe kopersbescherming uitzetten op MP?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:23
TacoTaco schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:52:
Volgens mij moet de koper nog wel expliciet aangeven gebruik te willen maken van de kopersbescherming, dus als je het aanbiedt bij een verkoop is het niet automatisch zo dat de koper er gebruik van maakt.
Klopt, maar daar heb je dan als verkoper geen invloed meer op of de koper al dan niet de kopers bescherming gebruikt. Ik zet het daarom zo lang het kan expliciet uit. Is dat niet meer mogelijk dan alleen betaling/verzending buiten MP om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:13
*knip* Het bespreken van het omzeilen van de beveiliging van Marktplaats is niet de bedoeling op Tweakers.

[ Voor 87% gewijzigd door Yorinn op 10-10-2024 16:27 ]

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Wilde zojuist de prijzen van een paar bestaande advertenties wijzigen en een nieuwe advertentie plaatsen maar ik zie helaas dat het trukje niet meer werkt en nu standaard verkopers bescherming aan staat. Het eerst op ophalen zetten en na plaatsen van de advertentie aanpassen naar verzenden werkt dus niet meer. Ook als ik van een bestaande advertentie de prijs wil aanpassen waarvan kopersbescherming uit staat, dan gaat hij nu automatisch aan en dat was voorheen ook niet zo.

Jammer, ik ga dus vanaf nu alles op ophalen zetten en in de advertentie zetten dat verzenden wel mogelijk is.
Betekend dat ik wel steeds zelf de verzending moet regelen en niet meer via marktplaats een label krijg ;(

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
ReVision. schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:23:
Wilde zojuist de prijzen van een paar bestaande advertenties wijzigen en een nieuwe advertentie plaatsen maar ik zie helaas dat het trukje niet meer werkt en nu standaard verkopers bescherming aan staat. Het eerst op ophalen zetten en na plaatsen van de advertentie aanpassen naar verzenden werkt dus niet meer. Ook als ik van een bestaande advertentie de prijs wil aanpassen waarvan kopersbescherming uit staat, dan gaat hij nu automatisch aan en dat was voorheen ook niet zo.

Jammer, ik ga dus vanaf nu alles op ophalen zetten en in de advertentie zetten dat verzenden wel mogelijk is.
Betekend dat ik wel steeds zelf de verzending moet regelen en niet meer via marktplaats een label krijg ;(
Ik kiep er net ook tegenaan. Bij Bestaande actieve advertenties stond de kopersbescherming nog wel uit, maar zodra je daar iets aan probeert te wijzigen schiet de kopersbescherming aan en kan je hem niet meer uitzetten.
Vanaf nu dus betaling/verzending buiten marktplaats om regelen. Al zullen sommigen dat niet willen, dus zal wat langer duren voordat je je produkt verkocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:15
sverzijl schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:58:
[...]

... . Al zullen sommigen dat niet willen, dus zal wat langer duren voordat je je produkt verkocht hebt.
Volgens mij valt dat laatste wel mee. Als je iets wilt als koper, en vaak heb je al het een en ander daarvoor uitgezocht, en je leest in de advertentie dat opsturen ook tot de mogelijkheden behoort, kan ik mij niet voorstellen dat iemand dan afhaakt.

Markplaats zal het wel goed bedoelen en de criminaliteit is op internet natuurlijk enorm. Het is alleen lastig dat wij daar niet echt op zitten te wachten.

[ Voor 15% gewijzigd door Harribo op 19-11-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Harribo schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:22:
[...]

Volgens mij valt dat laatste wel mee. Als je iets wilt als koper, en vaak heb je al het een en ander daarvoor uitgezocht, en je leest in de advertentie dat opsturen ook tot de mogelijkheden behoort, kan ik mij niet voorstellen dat iemand dan afhaakt.
Er zijn er genoeg die betalingen via een 'enge link' niet doen/durven. Maar we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:15
sverzijl schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:25:
[...]

Er zijn er genoeg die betalingen via een 'enge link' niet doen/durven. Maar we gaan het zien.
Oh zo. Gewoon ouderwets je bankrekeningnummer dan geven misschien.
Ik vind persoonlijk die betaal links van marktplaats ook niks. Je betaalt wat extra en marktplaats schijnt dat ook allemaal te mogen door geven aan bijvoorbeeld een overheidsdienst als de situatie er om vraagt. Het idee van traceren vind ik niet prettig.

Wat je zegt we zullen het gaan zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Harribo op 19-11-2024 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:56
Nog steeds werkt later aanpassen naar verzenden of ophalen nog zonder kopersbescherming. Niet meer direct na plaatsen van advertentie, maar een uurtje later wijzigen geeft voor mij n=1 geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
nachtnet schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:48:
Nog steeds werkt later aanpassen naar verzenden of ophalen nog zonder kopersbescherming. Niet meer direct na plaatsen van advertentie, maar een uurtje later wijzigen geeft voor mij n=1 geen problemen.
Helaas, hier ook na 1-2 dagen niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 16:31

voz

De echte kenner

Kopersbescherming uitzetten via het web lukt helemaal niet meer bij mij. Tot voor kort kon dit nog door de advertentie op alleen ophalen te zetten en dan terug op ophalen of verzenden, maar nu niet meer. -Daarentegen kan het via de iOS-app nu wel weer, maar of ik dan echt kopersbescherming uitzet? Geen idee. Web toont immers altijd nog "je handelt met kopersbescherming" bij advertenties die in de app kopersbescherming uit hebben staan.

Voor mij dus geen betaalverzoeken via marktplaats meer. Als mensen zeker willen weten dat ze het juiste product krijgen, moeten ze het maar komen ophalen of vertrouwen op mijn feedbackscore.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost©
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-06 23:15
Fijn om deze posts te lezen en mijn bevindingen te verifiëren.

Normaal gesproken vind ik het geen probleem om kopersbescherming aan te bieden, maar nu verkoop ik een hoop defecte hardware waarvan het wel waard kan zijn om het te proberen te repareren.

Potentiele koper vraagt om kopersbescherming te gebruiken, maar dat wil ik niet doen als ik van te voren aangeef dat de hardware waarschijnlijk defect is en de koper na ontvangst kan zeggen dat de hardware niet werkt om zijn geld terug te krijgen of op ze minst het gehele proces te vertragen.

Aangezien er geen manier meer is om geen optie voor koperbescherming aan te bieden wordt het maar betalen via een linkje, of een andere koper vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:35

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Kopersbescherming is sowieso het risico volledig bij de verkoper te leggen, als een koper zekerheid wil moet die maar voor verzekerd verzenden kiezen, maar via Marktplaats is verzekerd verzenden niet mogelijk in te stellen via kopersbescherming.

Marktplaats website zelf:
Via Marktplaats is het niet mogelijk jouw pakket aangetekend of verzekerd te verzenden. Wil je dat wel, raadpleeg dan de website van PostNL voor meer informatie.
Je kan postnl wel raadplegen maar dat heb je niks aan eenmaal verzending gekozen en betaald is deze niet te ''upgraden'' naar aangetekend of verzekerd.

Mocht de situatie zich voordoen van verlies van pakket, zal de koper het volledige aankoopbedrag terugkrijgen (logisch) maar de verkoper kan dan helemaal niks. Aankloppen bij PostNL is zinloos die zullen altijd zeggen ''helaas standaard verstuurd''

Verlies van pakket zal echt niet altijd voorkomen en PostNL zal altijd hun best doen, maar kopersbescherming biedt verkopers niks om risico's te kunnen indekken.

Marktplaats biedt dus wel bescherming bij verlies van de zending aan de koper, maar dit op kosten van de verkoper die zich er op geen enkele manier kan indekken.

Je denkt ''oh dan regel ik toch zelf de verzending die verzekerd is'' Ja, dat kan, maar kopersbescherming gaat enkel uit van de verzending status die is aangemaakt via Marktplaats, niet een eigen verzending buiten marktplaats om via bijvoorbeeld PostNL.

*edit
Je kunt kiezen voor zelf verzending (moet de koper doen helemaal onderaan kiezen), dus de koper het laten regelen, maar hoe je dan de betaling moet regels van verzendkosten of je drukt de verzendkosten op het aankoopbedrag, maar je betaalt dan wel 5% over de verzendkosten en je moet dan te allen tijde een verzending regelen die traceerbaar is als verkoper als afzender dus enkel digitaal via PostNL of DHL.

[ Voor 12% gewijzigd door 42dpi op 18-12-2024 11:27 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cem.
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-06 08:08
Deze advertentie zag ik geen kopersbescherming dus de verkoper stuurde mij betaalverzoek via marktplaats en ik heb betaald. Ik vroeg aan hem kunt u morgen opsturen, hij stuurt mij dit glimlach “😂” dus ik ben genaaid. Dus oppassen mensen, 1 week boodschappen geld is weg, vind ik ontzettend jammer, heb 2 kleine kinderen thuis.

https://www.marktplaats.n...tel-core-i5-10600k-4-1ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

Stomp niet af, blijf slijpen

Heb je dit wel gemeld?
Advertentienummer: m2202625157
Meld aan Marktplaats
Onderaan de advertentie. Want ik neem aan dat je het hier zelf ook niet zomaar bij laat zitten.

Stomp niet af, blijf slijpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:18
cem. schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:29:
Deze advertentie zag ik geen kopersbescherming dus de verkoper stuurde mij betaalverzoek via marktplaats en ik heb betaald. Ik vroeg aan hem kunt u morgen opsturen, hij stuurt mij dit glimlach “😂” dus ik ben genaaid. Dus oppassen mensen, 1 week boodschappen geld is weg, vind ik ontzettend jammer, heb 2 kleine kinderen thuis.

De verkoper had al wel ingestemd met versturen? Want in de advertentie staat ophalen. Zou vervelend zijn voor beide partijen als daar onduidelijkheid over was toen je de koop sloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbierut4
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-05 12:00

Dat is altijd een risico ja. Ik zie overigens wel veel rode vlaggen, maar 1 ervaring, relatief nieuw account, tekst in het engels en geen postcode ingevoerd bij marktplaats.

Dat is vaak geen goed nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Melden bij OPP naast Marktplaats, betaling heb je gedaan aan OPP op zn minst kunnen ze bericht sturen naar de "verkoper" en als je aangifte doet als je zeker weet dat je niks ontvangt zijn ze sneller overtuigd.

Kopersbescherming staat nooit bij advertenties met alleen ophalen en kunnen er ook geen gebruik van maken, betaling via marktplaats (via OPP) zonder kopersbescherming zijn hetzelfde (tussenrekening) als tikkie maar dan met kosten.

OPP en marktplaats zijn niet hetzelfde zijn twee verschillende bedrijven alleen marktplaats werkt met OPP voor betalingen.

[ Voor 6% gewijzigd door 42dpi op 23-12-2024 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cem.
Ik heb direct met de support van marktplaats gechat en zeiden dat ik 2 werkdagen moest wachten voor ze actie ondernemen en komt nu ongelukkig uit met fijne kerstdagen dus tot vrijdag moet ik wachten, totaal bijna 5 dagen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cem.
Na aantal veel berichten van mij naar hem, stuurt hij nu een bericht dat ik bij marktplaats moest zijn voor mijn geld omdat binnen 7 dagen als ik niets heb ontvangen dan moest ik melding maken en ik krijg geld terug van marktplaats online payment. Ik zei zonder kopersbescherming staat geld direct op je bankrekening en hij zegt nee ik heb niets ontvangen en dat is bullshit natuurlijk. Ik heb betaald zonder kopersbescherming want die stond NIET aan in de advertentie omdat blijkbaar “ophalen” stond en niet “ophalen en verzenden” dat is echt echt echt mooi truukje om kopersbescherming vermijden in je advertentie zodat kopers niet kunnen aanzetten bij een betaalverzoek van marktplaats als je gaat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cem.
Hij zegt nu hele tijd, geld staat niet op mijn bankrekening maar dat is ONMOGELIJK, want ik heb betaald ZONDER kopersbescherming. Hij zegt dat hij lekker in buitenland zit in Portugal :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05:38
cem. schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 02:04:
Hij zegt nu hele tijd, geld staat niet op mijn bankrekening maar dat is ONMOGELIJK, want ik heb betaald ZONDER kopersbescherming. Hij zegt dat hij lekker in buitenland zit in Portugal :S
Je bent gewoon opgelicht..

Tevens zou ik toch adviseren om via V/A op tweakers hardware te kopen, of altijd ophalen.. Vooral bij 1 ster reviews op marktplaats met 1 jaar actief..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voz

voz

De echte kenner

dfbt schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:24:
[...]

Je bent gewoon opgelicht..

Tevens zou ik toch adviseren om via V/A op tweakers hardware te kopen, of altijd ophalen.. Vooral bij 1 ster reviews op marktplaats met 1 jaar actief..
Reviews, sterren en hoe oud een account is, zegt helaas niet zoveel meer. Genoeg pogingen tot oplichting gezien vanaf oude accounts met hoge scores en veel reviews. Bestaande accounts worden veelvuldig overgenomen en misbruikt. Signalen dat er iets mis is:
-prijs is te mooi om waar te zijn
-artikel past niet bij de geschiedenis (bijvoorbeeld verkoper verkoopt electronica, maar reviews zijn allemaal op kleding)

Enige zekerheid die je hebt is ophalen en betalen bij ontvangst…

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05:38
voz schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:41:
[...]

Reviews, sterren en hoe oud een account is, zegt helaas niet zoveel meer. Genoeg pogingen tot oplichting gezien vanaf oude accounts met hoge scores en veel reviews. Bestaande accounts worden veelvuldig overgenomen en misbruikt. Signalen dat er iets mis is:
-prijs is te mooi om waar te zijn
-artikel past niet bij de geschiedenis (bijvoorbeeld verkoper verkoopt electronica, maar reviews zijn allemaal op kleding)

Enige zekerheid die je hebt is ophalen en betalen bij ontvangst…
Ik koop regelmatig iets op marktplaats, en ben echt in 15 jaar nog nooit opgelicht.
Ik zou bijvoorbeeld nooit bij deze adventeerder die i5 gekocht hebben met 1 review , en 1 jaar oud. ( ook al zegt dat niks natuurlijk)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-06 07:45

Tys

Ik ben zelf gestopt met verzenden via Marktplaats. De advertentie staat standaard op 'Ophalen' en soms dan wil ik er nog wel eens bij zetten dat verzending mogelijk is, dat gaat dan via de traditionele manier (betaalverzoek en eigen verzendlabel). Dat werkt vooralsnog prima al komt het ook wel eens voor dat kopers afhaken. Het zal ongetwijfeld een red flag zijn voor sommige, maar mijn account is al 18 jaar actief en verder alleen maar keurige (75+ reviews), dat lijkt niet veel maar ik ben dan ook geen handelaar ;)

Dat hele 'kopersbescherming' mag er wat mij betreft uit, Marktplaats kan zich beter richten op de enorme aantallen verkopers met slechte bedoelingen (zoals hierboven, maar dat is off-topic).

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:22
Laatst ook tegenaan gelopen, verkocht iets en opeens zie ik bij betaling dat kopersbescherming gekozen was.

Huh, dat heb ik toch niet aangevinkt?
Na contact met de helpdesk blijkt dat de nieuwe norm te zijn, standaard aan.

Ging om een paar honderd €, sorry maar dat ga ik zo niet versturen.
Koper: ja maar, ik ben al jaren lid en heb x goede reviews.
Tja, dat heb ik ook. Nog langer lid en nog meer goede reviews. Sorry, maar ik verkoop niet met kopersbescherming.

Koper is uiteindelijk toch overstag gegaan.

Maar fijn is het niet, want bij zo'n gesprek gaat men er bij default vanuit dat je de boel wilt belazeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cem.
*knip* We gaan geen persoonsgegevens delen op het forum om hiermee een heksenjacht te starten.

[ Voor 85% gewijzigd door Yorinn op 24-12-2024 12:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:28
De koper kan tegenwoordig ook zelf kopers bescherming aanzetten wanneer je ze een betaal verzoek stuurt... Naast dat ik het gewoonweg geldklopperij vind werkt het alleen maar in het voordeel voor de koper... Heb al meerdere keren herinneringen moeten sturen dat men evve op pakket ontvangen moesten klikken (2 of meer dagen na ontvangst bevestiging postnl). Nu gaat het om een paar tientjes 9/10 keer maar vind het jammer dat je wel een opt in hebt maar geen opt out.... Want zelfs als stuur je dus een betaalverzoek zonder kopers bescherming dan kan de koper deze alsnog zelf aanzetten....

En als die kopers bescherming er is om fraude aan te pakken mogen ze eerst wel eens de moderatie aanpakken.... Advertenties die schreeuwen dat het scam is blijven gerust weken online ondanks dat ze gerapporteerd worden...

Tegenwoordig doe ik alleen nog ophalen en dan kunnen ze terplekke met tikkie betalen als ik weer iets heb voor op marktplaats. Of ik stuur een tikkie via de chat met verzendkosten.

[ Voor 25% gewijzigd door Jan-man op 24-12-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:18
Jan-man schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:43:
Want zelfs als stuur je dus een betaalverzoek zonder kopers bescherming dan kan de koper deze alsnog zelf aanzetten....
Is dit zo? Als je het niet aanbied kunnen ze het toch niet aanzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:28
KNed schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:35:
[...]

Is dit zo? Als je het niet aanbied kunnen ze het toch niet aanzetten?
Heb het al meerdere gehad dat ik het op zelf verzenden zet en je bij aanmaken betaalverzoek er geen kopers bescherming is. En dan bij betaling staat kopers bescherming opeens wel aan. Kan dus alleen door de koper aangezet worden lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
Als ik dat ga zien dan weiger ik het te versturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
Klopt, je hebt er als verkoper geen controle meer over . De kopersbescherming kan tot net voor betaling nog aangezet worden door de koper. Ik stuur sinds kort alleen nog maar betaalverzoeken buiten marktplaats om. Zal me niets verbazen als dat over een tijdje ook ineens niet meer mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

sverzijl schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:58:
Klopt, je hebt er als verkoper geen controle meer over . De kopersbescherming kan tot net voor betaling nog aangezet worden door de koper. Ik stuur sinds kort alleen nog maar betaalverzoeken buiten marktplaats om. Zal me niets verbazen als dat over een tijdje ook ineens niet meer mag.
Goed dat ik dit weet, voor de zekerheid; als ik een betaal link met verzending stuur via MP dan kan de koper dit alsnog aanzetten en betalen en zit ik opeens aan kopersbescherming vast?

Indien ja, is het dan een mogelijkheid om dit te omzeilen door de koper een betaalvoorstel zonder koperbescherming te laten versturen en dat ik dat dan accepteer?
Of kan hij dan alsnog koperbescherming aanzetten nadat ik het geaccepteerd heb?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:57

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik maak tegenwoordig alleen nog advertenties met alleen 'ophalen', vervolgens zet Ik in de omschrijving ‘(Verzenden is mogelijk)’. Als je vervolgens de advertentie afsluit met verkocht via Marktplaats je dan kan je alsnog elkaar beoordelen. Betalen gaat via een betaallink welke Ik bij mijn eigen bank aanmaak. Gaat iemand niet akkoord, dan wacht ik wel op een ander geinteresseerde. Ik dacht dat Marktplaats op de goed weg was door elkaar te laten beoordelen, echter al het ander is schijnveiligheid.

edit: typo's en autocorrect.

[ Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 25-12-2024 01:13 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Dan is het vanaf nu voor mij geen Marktplaats betaalverzoeken meer. Heb er nu eentje lopen waarbij ik zelf geen kopersbescherming heb aangezet. Moet nog betaald worden dus ik hou in de gaten of de koper dit aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:33
Ik gebruik sowieso het betaal / verzendsysteem van marktplaats niet. Als iemand iets wil kopen dan graag handmatig overmaken en anders niet 🙂

Zat verder al te zoeken hoe ik kopersbescherming uit kon zetten.. onhandig dat dit nu verkeerd in de advertentie staat maar meer ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cem.
De verkoper is geblokkeerd maar mijn geld is al weg, vandaar dat veel mensen zoals ik geen aangifte meer doen en geen moeite meer insteken zonde van je tijd omdat geld krijg je nooit meer terug, waarom zou je dan aangifte voor je zelf doen, tjah voor toekomstige mensen handig de aangifte maar niet meer voor je zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 15:18
Ik weiger al sinds het begin betalingen via Marktplaats zelf, vooral het laatste jaar haken veel mensen dan af als ik ze dan een Rabo-betaalverzoek stuur ipv "het veilige Marktplaats-systeem" _O- Wat een lachertje, maar goed. Tot nu toe krijg ik alles nog verkocht, en als kopersbescherming verplicht is met hetzelfde gedrag als de PayPal-claims van vroeger, dan blijf ik het zo lekker doen.

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voz

voz

De echte kenner

Heel bijzonder dat je als verkoper de koper maar blindelings moet vertrouwen, terwijl dit andersom voor Marktplaats blijkbaar niet geldt. Voor mij alleen nog betaalverzoeken buiten marktplaats om.

Helaas gaat dit systeem van Marktplaats wel in de hand werken, dat kopers wantrouwend worden als je per se buiten Marktplaats om de betaling wil regelen. Is nooit een probleem geweest, maar nu Marktplaats kopersbescherming aanbiedt, heb ik ineens discussies met kopers die niet zonder kopersbescherming willen kopen.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
voz schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:10:

Helaas gaat dit systeem van Marktplaats wel in de hand werken, dat kopers wantrouwend worden als je per se buiten Marktplaats om de betaling wil regelen. Is nooit een probleem geweest, maar nu Marktplaats kopersbescherming aanbiedt, heb ik ineens discussies met kopers die niet zonder kopersbescherming willen kopen.
Als ze het niet vertrouwen kunnen ze het ook op komen halen. Als ze dat ook niet willen door naar de volgende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:20
Ik heb net een advertentie aangemaakt waarbij ik kopersbescherming helemaal niet meer uit kon zetten. Is dat nieuw?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ReVision.
  • Niet online
MrAngry schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:19:
Ik heb net een advertentie aangemaakt waarbij ik kopersbescherming helemaal niet meer uit kon zetten. Is dat nieuw?
Lees even alle 10 berichten boven je.

hoi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
voz schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:10:

precies dit inderdaad. ik heb die discussies ook opeens met kopers. terwijl ik 200+ 5 sterren heb. waar een account van 8 maanden en 3 sterren perse kopersbescherming wil bij mij :+

voorheen verkocht ik meer, maar door deze discussies blijven mijn advertenties veel langer staan.

[ Voor 14% gewijzigd door Farabi op 08-01-2025 11:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:53
Wat ik nog het meest frappant vind eigenlijk is dat mensen zitten te knibbelen over een paar euro(centen) bij een product, en vervolgens wel per sé marktplaats een fooi willen betalen over dat bedrag ipv een gratis tikkie waarbij ze meteen de 'veiligheid' hebben van naam+rek.nr. te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 396929

MrAngry schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:19:
Ik kom ook op dit topic uit ook na het googlen waarom ik die onzin niet meer uit kan zetten :( Ik verkoop aardig wat via marktplaats en tot een week of wat geleden kon ik het gewoon uit zetten. Is er iets veranderd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-06 20:02
Anoniem: 396929 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:19:
[...]

Ik kom ook op dit topic uit ook na het googlen waarom ik die onzin niet meer uit kan zetten :( Ik verkoop aardig wat via marktplaats en tot een week of wat geleden kon ik het gewoon uit zetten. Is er iets veranderd?
ja dus...

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip* Reacties als deze hoeven niet en voegen niets toe.

Ik zal mijn vraag iets verduidelijken: Weet iemand of marktplaats de kopersbescherming tegenwoordig verplicht aan zet of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 22% gewijzigd door Yorinn op 11-01-2025 16:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robbierut4
Anoniem: 396929 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:02:
[...]

knip

Ik zal mijn vraag iets verduidelijken: Weet iemand of marktplaats de kopersbescherming tegenwoordig verplicht aan zet of zie ik iets over het hoofd?
Dit hele topic staat vol met reacties dat het niet meer uit zetten is. Dus ik denk dat je er veilig vanuit kunt gaan dat het tegenwoordig verplicht is als je een betaalverzoek wil sturen.

[ Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 11-01-2025 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Robbierut4 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:04:
[...]

Dit hele topic staat vol met reacties dat het niet meer uit zetten is. Dus ik denk dat je er veilig vanuit kunt gaan dat het tegenwoordig verplicht is als je een betaalverzoek wil sturen.
Ok bedankt. Ik had de reacties wel gelezen maar tot een week geleden kon ik het zelf wel gewoon uit zetten. Persoonlijk vind ik dat erg vervelend zeker bij kleinere bedragen, dan wil ik de boel gewoon snel afronden en door.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 396929 op 11-01-2025 10:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snowhite0901
Anoniem: 396929 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:02:
[...]

knip

Er staat letterlijk 3 of 4 reacties boven je dezelfde vraag met het antwoord dat dit inderdaad het geval is. Wat verwacht je dan.

[ Voor 6% gewijzigd door Yorinn op 11-01-2025 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Snowhite0901 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:49:
[...]

Er staat letterlijk 3 of 4 reacties boven je dezelfde vraag met het antwoord dat dit inderdaad het geval is. Wat verwacht je dan.
Stress hem niet zo man, waarom maak je je hier nou zo druk over? Ik dacht dat er misschien nieuwe inzichten waren, we zijn er hier toch om elkaar te helpen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snowhite0901
Anoniem: 396929 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:09:
[...]

Stress hem niet zo man, waarom maak je je hier nou zo druk over? Ik dacht dat er misschien nieuwe inzichten waren, we zijn er hier toch om elkaar te helpen?
Laatste bericht hierover. Ik stress niet, ik reageer alleen op jouw post met bedankt voor je fijne bijdrage. Ik reageerde zelfs nog met ja dus... Dus ik gaf een antwoord met een duidelijke link dat het erboven ook al beantwoord was.Ik had ook net als daarboven kunnen reageren met Lees de 10 reacties boven je.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SwEEp3R
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-06 07:44
Ik plaatste vandaag voor het eerst in 2025 een advertentie op Marktplaats. Waar ik t/m december 2024 via een workaround kopersberscherming nog kon uitschakelen (advertentie eerst opslaan met "Ophalen", daarna wijzigen naar Verzenden en kopersbescherming uitschakelen), werkt dat nu niet meer.

Ik ga nu idd geen gebruik meer maken van de verzendopties, wat een onzin. Ik ben al 17 jaar trouwe verkoper, maar wat hierboven al gezegd wordt: verkopers moeten nu kopers maar blindelings vertrouwen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Essenert
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-04 22:34
ik zet mijn advertenties er tegenwoordig op als ophalen en zet in de advertentie dat hij ook verstuurd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 12:54
Essenert schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 01:53:
ik zet mijn advertenties er tegenwoordig op als ophalen en zet in de advertentie dat hij ook verstuurd kan worden.
Ik ook inderdaad

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbierut4
Essenert schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 01:53:
Nadeel is dat je advertentie dan niet gezien wordt als mensen sorteren op verzenden.

Als je toch een tikkie stuurt, kun je misschien beter het laten staan op ophalen of verzenden, maar gewoon het betaalsysteem negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:13

Theo

moederbord

Het lijkt erop dat Marktplaats van z'n fouten heeft geleerd, en dat de verplichte kopersbescherming er niet meer is! :D Ik heb gisteren iets gekocht en betaald via MP dat twee dagen eerder was geplaatst. En met het betalen is er geen 5% naar MP gegaan en kon ik als koper de kopersbescherming aan en uitzetten,
Wanneer ik nu een nieuwe advertentie aanmaak geeft Marktplaats ook aan dat de kopersbescherming automatisch van toepassing is bij 'direct kopen', maar dus niet wanneer je via Marktplaats een betaalverzoek stuurt.

Waarschijnlijk hebben ze in de gaten gehad dat de hoeveelheid betalingen via hun platform extreem gedaald was met het verplichte introductie van de kopersbescherming :P

[ Voor 20% gewijzigd door Theo op 18-01-2025 14:21 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voz

voz

De echte kenner

Theo schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:19:
Het lijkt erop dat Marktplaats van z'n fouten heeft geleerd, en dat de verplichte kopersbescherming er niet meer is! :D Ik heb gisteren iets gekocht en betaald via MP dat twee dagen eerder was geplaatst. En met het betalen is er geen 5% naar MP gegaan en kon ik als koper de kopersbescherming aan en uitzetten,
Wanneer ik nu een nieuwe advertentie aanmaak geeft Marktplaats ook aan dat de kopersbescherming automatisch van toepassing is bij 'direct kopen', maar dus niet wanneer je via Marktplaats een betaalverzoek stuurt.

Waarschijnlijk hebben ze in de gaten gehad dat de hoeveelheid betalingen via hun platform extreem gedaald was met het verplichte introductie van de kopersbescherming :P
Als ik een nieuwe advertentie maak, dan kan ik kopersbescherming nog steeds niet uitzetten. Dat je als koper kunt kiezen of je wel of geen kopersbescherming wil, was al zo. Het gaat er juist om, dat je als verkoper überhaupt de keuze voor kopersbescherming niet wil bieden.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zappertje84
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-03 15:00
Recent nog een verkoop gedaan op marktplaats waarbij de koper betaald had met kopersbescherming.
Voor de verkoop alle gegevens gecheckt van koper, twee keer telefonisch contact gehad, alles leek in orde.
Pakket verzonden, werd het daar geweigerd voor aflevering en gaf de koper een melding aan opp waardoor de betaling werd vastgezet.
Na veel rondbellen en mailen toch het pakket opnieuw geleverd gekregen, deze keer wel aanvaard op hetzelfde servicepunt, pas 2 dagen later afgetekend voor ontvangst door koper. Meerdere berichten gestuurd plus telefonisch contact met de koper met de vraag of alles in orde was en of ze de betaling kon vrijgeven via opp, echter geen gehoor.
Uiteindelijk na een bericht dat een onderzoek bij DHL voor diefstal zou worden ingezet (verzekerd verzonden), ging ineens de telefoon.
Als excuus, koper kon nergens aangeven dat het pakket intussen ontvangen was bij opp.
Weer 2 dagen stilte en nog steeds geen vrijgifte van betaling tot gisteren na een bericht dat het dossier naar de rechtsbijstand gegaan is, vond ze opeens miraculeus wel het knopje "pakket ontvangen" bij opp marktplaats.
Uiteindelijk bleek dan nog haar man eigenaar te zijn van het servicepunt waar zij ook verschillende dagen per week werkt. Hetzelfde servicepunt waar het pakket de eerste keer geweigerd werd.
Voor mij in elk geval nooit meer verzenden met kopersbescherming.. Die dienst opp is ook totaal niet betrouwbaar en de communicatie is er helemaal een ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 23:31

mjl

Ugh

voz schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:42:
[...]

Als ik een nieuwe advertentie maak, dan kan ik kopersbescherming nog steeds niet uitzetten. Dat je als koper kunt kiezen of je wel of geen kopersbescherming wil, was al zo. Het gaat er juist om, dat je als verkoper überhaupt de keuze voor kopersbescherming niet wil bieden.
Als verkoper heb je inderdaad de keus niet meer. Zowiezo deed ik het zoveel mogelijk via een eigen betaalverzoek, vanaf nu dus alleen maar boter bij de vis.

-------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JL...
  • Laatst online: 14-04 14:21
Inderdaad zoals iedereen al aangeeft. Ik wilde vandaag na twee maanden weer enkele advertenties plaatsen. Geen enkele mogelijkheid om kopersbescherming uit te zetten (ook de eerdere routes om het te omzeilen werken niet meer). Bij deze zet ik dan de advertentie op ophalen en geef ik in de tekst aan dat verzenden mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roncitf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-06 09:15
Waarin het ook niet werkt is als ik iets langsbreng bij een klant ver weg van waar ik woon. Dan vraag ik een aanbetaling van een deel vh bedrag. Als de koper Kopersbescherming aanklikt bij het betaalverzoek, ik kom langs en de koper wil het toch niet hebben, krijg ik helemaal niets. En ben ik wel door half Nederland gereden. Dit aan Marktplaats helpdesk gemeld; 'In uw situatie is het inderdaad erg onpraktisch, maar we kunnen het niet wijzigen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

roncitf schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:37:
Waarin het ook niet werkt is als ik iets langsbreng bij een klant ver weg van waar ik woon. Dan vraag ik een aanbetaling van een deel vh bedrag. Als de koper Kopersbescherming aanklikt bij het betaalverzoek, ik kom langs en de koper wil het toch niet hebben, krijg ik helemaal niets. En ben ik wel door half Nederland gereden. Dit aan Marktplaats helpdesk gemeld; 'In uw situatie is het inderdaad erg onpraktisch, maar we kunnen het niet wijzigen'.
Het kan wel, maaar dan moet de koper zelf bevestigen dat het is ''ontvangen'' voor het vrijgeven van het geld, dit gaat een koper natuurlijk niet doen als die niks heeft overgenomen.

Als je elkaar al niet vertrouwd dat het tot een succesvolle deal komt begin er gewoon niet aan, koper wil zekerheid door kopersbescherming en jij dus door middel van een aanbetaling dan sta je met deze constructie al 1-0 achter als verkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-06 08:17
_Dune_ schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:58:
Ik dacht dat Marktplaats op de goed weg was door elkaar te laten beoordelen, echter al het ander is schijnveiligheid.
Dat hele review systeem is ook niks waard, als je iemand 3sterren geeft omdat hij bijvoorbeeld 30minuten te laat kwam opdagen ofzo, krijg je doodleuk 1 ster van die persoon terug. Nu loop iedereen elkaar te high fiven met 5 sterren over en weer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Sinds enige tijd weer eens een advertentie op Marktplaats gezet en ze hebben het nog onhandiger gemaakt.
Ten eerste staat “Direct Kopen” tegenwoordig blijkbaar standaard aan (had ik in eerste instantie niet door):
Marktplaats - “Direct kopen” geactiveerd

Als je dan op “Bezorgdienst” klikt krijg je onderstaande opties:
Marktplaats - keuzes bij “Direct kopen” geactiveerd
Maar als je daar dan “Zelf verzenden” selecteert dan krijgt je onderstaande melding bij plaatsen van de advertentie:
Marktplaats - foutmelding bij zelf verzenden en “Direct kopen” geactiveerd
Dus de optie met “Direct Kopen” en zelf verzenden is niet eens mogelijk.

Daarna heb ik “Direct Kopen” uit gezet:
Marktplaats - “Direct kopen” gedeactiveerd
Als je voor “Zelf verzenden” kiest moet je vooraf al de verzendkosten invullen, dat was voorheen niet.
En uiteraard staat Kopersbescherming alsnog aan
De €0.00 die er nu staat worden niet geaccepteerd, je moet er echt iets invullen.

Geen idee wat ze met dat ingevulde bedrag doen daarom daar maar het bedrag van PostNL ingevuld want dat is volgens mij de duurste verzender, wil later geen gezeik dat ik het DHL tarief daar neerzet en er dan iemand begint te zeuren omdat hij het voor dat bedrag via PostNL verzonden wil hebben.

Als kers op de taart is het bedrag dat je daar invult ook elke keer verdwenen en moet je dat steeds opnieuw invullen als je maar iets aan de advertentie wijzigt. :F
Dus je kan maar beter onthouden wat je daar had ingevuld anders kan je opnieuw uitzoeken hoeveel het verzenden van je product kost. Lijkt haast wel bewust door Marktplaats gedaan zodat je maar voor verzenden via hun kiest.

Wordt echt steeds irritanter dat gepush naar afrekenen via Marktplaats wat inmiddels al gedwongen via OPP Kopersbescherming loopt maar het lijkt erop dat ze uiteindelijk de optie “Zelf verzenden” helemaal weghalen, gezien die bij “Direct Kopen” nog wel aanwezig is maar niet meer werkt
Kan je straks enkel nog voor “ophalen” kiezen als je niet gebruik wilt maken van verzenden via Marktplaats zelf. :|

Wel waardeloos want er zijn genoeg mensen die alleen zoeken op “ophalen en verzenden” en daar komen je advertenties dan niet meer naar voren.

Echt vervelend dat Marktplaats zo’n monopolist is in Nederland en ze dit soort dingen kunnen flikken. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL...
Nog een vraag van mijn kant:

Door deze kopersbescherming-terreur heb ik mijn advertentie van een product dat ik aanbied op ophalen gezet. In de advertentie zelf heb ik wel nog aangegeven staan dat verzenden mogelijk is.

Nu komen er wat reacties van geinteresseerden en kan ik als ik wil een voorstel onder de knop in de chat rechtsonder "Doe een voorstel" geven, en dan ook de verzendkosten aangeven. Nu staat in dat voorstel bij mij de kopersbescherming uit (Kopersbescherming zet ik uiteraard niet aan).

Als ik dan dit verzoek zo verstuur, heeft de koper dan wel nog de mogelijkheid om in dit door mij gestuurde voorstel de kopersbescherming aan te zetten of is dit niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

@JL... Diezelfde vraag had ik hier ook al eerder gesteld maar geen antwoord op gekregen maar ik vermoed van wel.
Dat is voor Marktplaats natuurlijk een bron van inkomsten.

Andersom kan ik als verkoper en een koper doet een voorstel met kopers bescherming dit niet uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben21
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-05 16:16
Vliegvlug schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 23:18:

Echt vervelend dat Marktplaats zo’n monopolist is in Nederland en ze dit soort dingen kunnen flikken. :-(
Ik moet zeggen dat Vinted wel steeds groter wordt, ik koop daar nu steeds vaker mijn films omdat de prijzen daar vaak de helft zijn dan die op marktplaats, en verzenden is ook goedkoper dan dhl/postnl. Enige nadeel is dat ik het moet ophalen bij een ophaalpunt, maar die zijn er bij mij gelukkig genoeg. Dus afhankelijk van wat je precies verkoopt, kan je kijken of Vinted misschien wel een goed alternatief is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voz

voz

De echte kenner

@JL... ik heb het getest. Advertentie via de app aangemaakt, op alleen "ophalen". Betaalverzoek verstuurd zonder kopersbescherming, gekozen voor versturen via marktplaats (DHL). Het is voor de koper nu NIET mogelijk om alsnog kopersbescherming aan te zetten.

Marktplaats kennende is het de vraag hoe lang dit zo blijft... maar voor nu lijkt dit een optie om geen kopersbescherming aan te bieden, terwijl versturen en betalen wel via marktplaats gaat.

Overigens viel me wel op, dat bij het aanmaken van de advertentie de levering nu standaard op "verzenden" gezet wordt. Ook weer lekker vaag.

[ Voor 0% gewijzigd door voz op 17-02-2025 14:36 . Reden: Spelfoutje ]

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:17
voz schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:35:
@JL... ik heb het getest. Advertentie via de app aangemaakt, op alleen "ophalen". Betaalverzoek verstuurd zonder kopersbescherming, gekozen voor versturen via marktplaats (DHL). Het is voor de koper nu NIET mogelijk om alsnog kopersbescherming aan te zetten.

Marktplaats kennende is het de vraag hoe lang dit zo blijft... maar voor nu lijkt dit een optie om geen kopersbescherming aan te bieden, terwijl versturen en betalen wel via marktplaats gaat.

Overigens viel me wel op, dat bij het aanmaken van de advertentie de levering nu standaard op "verzenden" gezet wordt. Ook weer lekker vaag.
Marktplaats leest hier inmiddels vast mee en weet dit nu ook.

Hebben we al een topic waar we de alternatieven voor Marktplaats in NL bespreken?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL...

Thanks, goed dat je even de proef op de som genomen hebt.
Even afwachten inderdaad hoe lang dit nog gaat lukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Ruben21 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:25:
[...]

Ik moet zeggen dat Vinted wel steeds groter wordt, ik koop daar nu steeds vaker mijn films omdat de prijzen daar vaak de helft zijn dan die op marktplaats, en verzenden is ook goedkoper dan dhl/postnl. Enige nadeel is dat ik het moet ophalen bij een ophaalpunt, maar die zijn er bij mij gelukkig genoeg. Dus afhankelijk van wat je precies verkoopt, kan je kijken of Vinted misschien wel een goed alternatief is?
Dank voor de tip, dacht eigenlijk dat Vinted enkel voor kleding was en daar heb ik geen interesse in. Zal er naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Fijn dat je het getest heb en de uitkomst verbaast me eerlijk gezegd, had dat niet verwacht.
Dat kan wat extra mensen over de streep trekken en is ook goedkoper dan voor de koper dan als ik zelf zo’n label moet kopen.
Hopelijk blijft dit en wordt dit niet binnenkort alsnog onmogelijk gemaakt.

Het levert Marktplaats sowieso 40 cent op dus ze verdienen er wel aan.
Oh apart, zoals in mijn eerdere post stond is het bij mij standaard op “Direct Kopen” met “ophalen en verzenden” als opties:
Marktplaats - “Direct kopen” geactiveerd

Staat bij jou “Direct Kopen” ook standaard aan?

Zou natuurlijk ook kunnen dat het per categorie anders is bedenk ik me net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 11:43
Zappertje84 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:50:
Recent nog een verkoop gedaan op marktplaats waarbij de koper betaald had met kopersbescherming.
Voor de verkoop alle gegevens gecheckt van koper, twee keer telefonisch contact gehad, alles leek in orde.
Pakket verzonden, werd het daar geweigerd voor aflevering en gaf de koper een melding aan opp waardoor de betaling werd vastgezet.
Na veel rondbellen en mailen toch het pakket opnieuw geleverd gekregen, deze keer wel aanvaard op hetzelfde servicepunt, pas 2 dagen later afgetekend voor ontvangst door koper. Meerdere berichten gestuurd plus telefonisch contact met de koper met de vraag of alles in orde was en of ze de betaling kon vrijgeven via opp, echter geen gehoor.
Uiteindelijk na een bericht dat een onderzoek bij DHL voor diefstal zou worden ingezet (verzekerd verzonden), ging ineens de telefoon.
Als excuus, koper kon nergens aangeven dat het pakket intussen ontvangen was bij opp.
Weer 2 dagen stilte en nog steeds geen vrijgifte van betaling tot gisteren na een bericht dat het dossier naar de rechtsbijstand gegaan is, vond ze opeens miraculeus wel het knopje "pakket ontvangen" bij opp marktplaats.
Uiteindelijk bleek dan nog haar man eigenaar te zijn van het servicepunt waar zij ook verschillende dagen per week werkt. Hetzelfde servicepunt waar het pakket de eerste keer geweigerd werd.
Voor mij in elk geval nooit meer verzenden met kopersbescherming.. Die dienst opp is ook totaal niet betrouwbaar en de communicatie is er helemaal een ramp.
HIer met 19 jaar ervaring en alleen 5 sterren reviews een identieke situatie. Voor mij alles op ophalen en geen kopersbeschermin meer. Mafkezen bij MP.

| Losing my religion |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roi
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-06 19:58

Roi

targaryanwolf schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:10:
[...]

Dat hele review systeem is ook niks waard, als je iemand 3sterren geeft omdat hij bijvoorbeeld 30minuten te laat kwam opdagen ofzo, krijg je doodleuk 1 ster van die persoon terug. Nu loop iedereen elkaar te high fiven met 5 sterren over en weer..
Je ziet de beoordeling pas nadat je er zelf ook een hebt geplaatst, dus je verhaal gaat niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Roi schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:37:
[...]

Je ziet de beoordeling pas nadat je er zelf ook een hebt geplaatst, dus je verhaal gaat niet op.
als de ene een review plaatst en de andere niet, dan komt de review over 14 dagen tevoorschijn. maar als de beide gebruikers direct een review plaatsen, dan komt het direct op je profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roi
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-06 19:58

Roi

Farabi schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:42:
[...]

als de ene een review plaatst en de andere niet, dan komt de review over 14 dagen tevoorschijn. maar als de beide gebruikers direct een review plaatsen, dan komt het direct op je profiel.
Correct, dus de logica dat je iemand een slechte beoordeling geeft omdat hij/zij jou slecht beoordeeld gaat niet op want je kan de recensie helemaal niet zien voordat je zelf iets plaats of te laat bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbierut4
Farabi schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:42:
[...]

Voor zover ik weet verloopt de mogelijkheid een review achter te laten zodra die van de ander zichtbaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
weten jullie nog de beginfase van het reviewsysteem op MP? je kon een tekst schrijven over de koper/verkoper. dat liep letterlijk uit de hand. er werden grove dingen gezegd heen en weer.

ik denk niet dat je een goed reviewsysteem kan implementeren met de doelgroep die daar rondhangt.

[ Voor 26% gewijzigd door Farabi op 25-02-2025 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL...
Ik merk dat mijn Marktplaats verkopen niet echt meer opschieten de laatste tijd.
Zoals anderen ook al doen, heb ik in mijn advertentie aangegeven dat verzenden mogelijk is maar dan wel zonder kopersbescherming.
Ben benieuwd of jullie dezelfde ervaring delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:53
Farabi schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:53:
de doelgroep die daar rondhangt.
Soms zijn die reviews toch wel handig.
Ik zette deze middag 2 theater tickets te koop, krijg je binnen een minuut een 'mag ik ze gratis want wij zijn een zielig gezin dat van €50 in de week moet leven en het zou een droom zijn'-reactie.
Kijk je naar de 8 reviews..... alle 8 over tickets dit kalenderjaar.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/26VRNqVw/Screenshot.png

[ Voor 6% gewijzigd door henri86 op 04-03-2025 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
henri86 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:43:
[...]

Soms zijn die reviews toch wel handig.
Ik zette deze middag 2 theater tickets te koop, krijg je binnen een minuut een 'mag ik ze gratis want wij zijn een zielig gezin dat van €50 in de week moet leven en het zou een droom zijn'-reactie.
Kijk je naar de 8 reviews..... alle 8 over tickets dit kalenderjaar.

[Afbeelding]
ik had het niet over deze reviews. vroeger kon je een persoonlijke open tekst achterlaten bij de koper/verkoper die iedereen kon lezen. dit systeem heeft maar heel kort geduurd.

[ Voor 3% gewijzigd door Farabi op 04-03-2025 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 22:17
JL... schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:09:
Ik merk dat mijn Marktplaats verkopen niet echt meer opschieten de laatste tijd.
Zoals anderen ook al doen, heb ik in mijn advertentie aangegeven dat verzenden mogelijk is maar dan wel zonder kopersbescherming.
Alles boven de €50,- wat ik moet verzenden gaat zonder kopersbescherming. Ik benoem in mijn advertenties dat als men kopersbescherming wil men het op kan halen zodat ze het product kunnen zien en testen alvorens te kopen.

Ik begrijp dat systeem gewoon niet, zie dat Vinted het ook heeft, waar is de bescherming voor de verkoper dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
JL... schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:09:
Verkopen lopen hier gewoon door hoor. Nog geen enkele koper meegemaakt die een probleem maakt van geen kopersbescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL...
JeroenNietDoen schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 06:33:
[...]

Alles boven de €50,- wat ik moet verzenden gaat zonder kopersbescherming. Ik benoem in mijn advertenties dat als men kopersbescherming wil men het op kan halen zodat ze het product kunnen zien en testen alvorens te kopen.

Ik begrijp dat systeem gewoon niet, zie dat Vinted het ook heeft, waar is de bescherming voor de verkoper dan?
KNed schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:15:
[...]

Verkopen lopen hier gewoon door hoor. Nog geen enkele koper meegemaakt die een probleem maakt van geen kopersbescherming.
Bedankt allebei.
Verzenden jullie wel nog via Marktplaats? Ik bedoel, maken jullie wel nog betaalverzoeken in dit geval via Marktplaats?

Ik vernam namelijk eerder dat als je de knop "Doe een voorstel" neemt, dat dan wel een betaalverzoek wordt gegenereerd maar dat de koper dan geen kopersbescherming kan nemen (indien je dat niet voorstelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Ik doe geen betaalverzoek met kopersbescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL...
KNed schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 23:52:
Ik doe geen betaalverzoek met kopersbescherming.
Begrijp ik. Stuur je in dat geval een Tikkie, stuur je je bankgegevens of gebruik je de "Doe een voorstel" knop in de chat (wat ik begreep kan je dan een betaalverzoek sturen waarop de koper kan aangeven dat hij geen kopersbescherming wil, zo zei iemand eerder in dit topic) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06 10:33
Als je je advertentie instelt op ‘ophalen’ en vervolgens een betaalverzoek maakt (marktplaats) waar je alsnog voor verzenden kiest via marktplaats, dan kun je er nog voor kiezen om zonder kopersbescherming te doen. Op die manier doe ik het tegenwoordig.

Pas 1 of 2 keer iemand gehad die het niet wilde zonder kopersbescherming. Prima, zoek maar een ander. Het systeem biedt echt werkelijk geen enkel voordeel voor de verkopende partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL...
Justin schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:35:
Als je je advertentie instelt op ‘ophalen’ en vervolgens een betaalverzoek maakt (marktplaats) waar je alsnog voor verzenden kiest via marktplaats, dan kun je er nog voor kiezen om zonder kopersbescherming te doen. Op die manier doe ik het tegenwoordig.

Pas 1 of 2 keer iemand gehad die het niet wilde zonder kopersbescherming. Prima, zoek maar een ander. Het systeem biedt echt werkelijk geen enkel voordeel voor de verkopende partij.
Aha, oke. Mijn advertenties had ik op "alleen ophalen" staan, maar had weinig respons op mijn advertenties. Dat heb ik aangepast naar verzenden en ophalen met dan wel in de tekst dat ik verzenden enkel zonder kopersbescherming laat plaatsvinden. Wil in geen enkel geval dan dat kopers de mogelijkheid hebben om kopersbescherming aan kunnen zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Justin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06 10:33
JL... schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:23:
[...]

Aha, oke. Mijn advertenties had ik op "alleen ophalen" staan, maar had weinig respons op mijn advertenties. Dat heb ik aangepast naar verzenden en ophalen met dan wel in de tekst dat ik verzenden enkel zonder kopersbescherming laat plaatsvinden. Wil in geen enkel geval dan dat kopers de mogelijkheid hebben om kopersbescherming aan kunnen zetten.
Wat ik dan nog wel eens doe is wel gewoon ophalen of verzenden aanzetten en dan zodra de deal rond is pas ik de advertentie aan naar 'ophalen' en vervolgens stuur ik het betaalverzoek. Werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL...
Justin schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:34:
[...]

Wat ik dan nog wel eens doe is wel gewoon ophalen of verzenden aanzetten en dan zodra de deal rond is pas ik de advertentie aan naar 'ophalen' en vervolgens stuur ik het betaalverzoek. Werkt prima!
Thanks, ik had van een vriend ook zoiets begrepen dat dat een manier is. Had hem alleen nog niet zelf verricht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Heb dit topic doorgescand en vele berichten gelezen, ook ik heb namelijk onlangs slechte ervaringen met kopersbescherming als verkoper zijnde.

Ik ben al bijna 20 jaar actief op MP met 100+ goede reviews, ook al gaat het maar om een paar producten per jaar gaat die ik verkoop.

Waar ik echter nog niemand over gehoord heb is de hoeveelheid informatie die je aan de tussenpartij (OPP?) moet aanleveren om überhaupt in het systeem geaccepteerd te worden. Had een maand of 2 geleden een product te koop staan die iemand wou kopen en die had kopersbescherming aangezet, hij had het betaalverzoek ook geïnitieerd, ik wist niet dat het kon. Maar prima dacht ik, als jij meer dan €10 extra wilt betalen, is dat jouw keuze.

Vervolgens begon het gezeik: ik moest een account aanmaken voor uitbetaling, dat deed ik met iDIN via mijn bank, maar werd geweigerd omdat het een CJ-rekening was. Ja, daar staat toch "persoon A en persoon B", maar dat zien zij niet werd mij verteld, blijkbaar kwam de naam van mijn vrouw als enige naar boven. Dus moest ik een kopie bankpas opsturen, die werd ook geweigerd en moest het ineens een bankafschrift zijn. Ik heb die zitten redacten op IBAN, naam en dergelijke na, ook geweigerd. Tot op het punt dat ik mijn paspoort moest uploaden. Ik was er echt helemaal klaar mee, maar ik wachtte wel op ruim €200 om uitbetaald te worden, dus dat wou ik ook niet laten zitten. Paspoort werd met een KopieID variant zonder foto, zonder BSN en watermerk erop ook geweigerd. Uiteindelijk was alleen BSN tonen genoeg, maar ik vond dit wel veel te ver gaan.

Uit hun privacybeleid bleek ook dat ik te weinig beschermd wordt en ze wel heel veel verzamelen. Zo ook dit stuk:
Waar nodig zullen we jouw gegevens delen met onze dienstverleners en professionele adviseurs (waaronder IT-providers, KYC-partners, CRM-providers, aanbieders van marketingondersteuning, aanbieders van sociale media zoals LinkedIn, analisten, klantserviceproviders, aanbieders van bedrijfsontwikkeling en juridische dienstverleners, databaseproviders, back-up- en noodherstelspecialisten en e-mailproviders.
Ik heb ze gevraagd hun privacybeleid aan te passen omdat "waar nodig" een erg vaag en rekbaar begrip is. Wie vindt het nodig? Waarvoor is het nodig? Welk doel dient het? Het feit dat socialemedia, analisten en aanbieders van marketingondersteuning genoemd worden is gewoon een verkapte manier van zeggen dat data doorverkocht wordt.

En nog even een paar leuke juridische zinnen die eigenlijk geen zak zeggen maar wel in de privacyverklaring staan:
Wij bewaren jouw gegevens niet langer dan wij deze redelijkerwijs nodig hebben voor de hierboven genoemde doeleinden.
...
Wij doen er alles aan om jouw persoonsgegevens te beveiligen en hebben daar maatregelen voor getroffen.
...
Om jouw gegevens te beschermen wanneer deze worden overgedragen naar landen buiten de EER of het VK, hebben we passende waarborgen geïmplementeerd.
...
Voor dienstverleners die buiten de EER en het Verenigd Koninkrijk zijn gevestigd, vertrouwen we op standaardcontractbepalingen.
8)7

Nu heb ik op basis hiervan mijn account aldaar laten verwijderen, maar op MP hang ik daarmee in limbo lijkt het. Het lijkt alsof ik een "betalingen account" beschik maar wordt vervolgens naar de registratiepagina van OPP doorgestuurd.

Ik ben ook niet meer van plan met kopersbescherming te versturen, ook omdat nadat ik dit alles geregeld had alsnog 4 dagen op uitbetaling kon wachten omdat de koper mijn berichten negeerde en niet bij ontvangst op de goedkeuring klikte om de uitbetaling in gang te zetten. Gevalletje verkoper pesten, want ik kan er niks aan veranderen en er werd mij verteld dat na 7 dagen er automatisch uitbetaald wordt, wat ook wel gebeurde, maar fijn is anders. Ging niet om 2 tientjes namelijk.

Ben nu aan het spelen met wel/niet verzenden erbij zetten, want ik merkte sowieso de laatste paar jaar dat ophalen echt alleen nog met groot spul gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Karel_Appel
  • Laatst online: 08-06 13:34
@MooDyBLueS Dit is ook exact de reden waarom ik het niet meer doe.Wat ik ook schandalig vind is dat ze je geld gijzelen totdat je je registreert. In plaats van dat ze die registratie afdwingen voor er geld wordt overgemaakt. Bij mij staat er nog altijd 20 euro aldaar waar ik naar kan fluiten.

Geen kopersbescherming meer bij mij. Alles staat op "Ophalen", verzenden kan, maar dan moet de betaling buiten MP om. Het is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:24
Sinds koopbescherming standaard verplicht is bij verzenden zet ik alles op afhalen.
Heb zelf een beetje het gevoel dat MP discrimineert als je alles op alleen afhalen zet.
Sindsdien veel minder verkocht en naar mijn idee ook snel laag in de zoeklijsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbierut4
fonias schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:57:
Sinds koopbescherming standaard verplicht is bij verzenden zet ik alles op afhalen.
Heb zelf een beetje het gevoel dat MP discrimineert als je alles op alleen afhalen zet.
Sindsdien veel minder verkocht en naar mijn idee ook snel laag in de zoeklijsten.
De standaard zoekoptie voor mij is verzenden. Dus je advertentie wordt minder vaak gezien.

Ik heb mijne gewoon staan op ophalen of verzenden, maar als mensen vragen om verzenden stuur ik ze een betaalverzoek linkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:24
Robbierut4 schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:24:
[...]

De standaard zoekoptie voor mij is verzenden. Dus je advertentie wordt minder vaak gezien.

Ik heb mijne gewoon staan op ophalen of verzenden, maar als mensen vragen om verzenden stuur ik ze een betaalverzoek linkje.
Maar daarmee kan de koper ook koopbescherming aanzetten bij het doen van een voorstel.
En dan begint de discussie en vraagt koper waarom doe je het niet via MP en biedt je het wel aan, bla,bla, bla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbierut4
fonias schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:03:
[...]

Maar daarmee kan de koper ook koopbescherming aanzetten bij het doen van een voorstel.
En dan begint de discussie en vraagt koper waarom doe je het niet via MP en biedt je het wel aan, bla,bla, bla.
In mijn ervaring doen weinig kopers zo'n voorstel. Zeker als je nog aan het onderhandelen bent over de prijs.

En alsnog beter dat en het rustig uitleggen (met een linkje naar dit topic eventueel) dan bijna alle potentiele kopers mislopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Ik verkoop zakelijk wat dingen via Marktplaats. En moest voor mn account kiezen tussen zakelijk of particulier. Dus Zakelijk gekozen, maar wilde niet mn winterbanden of opzet zwembad op mn zakelijke account verkopen :p dus nieuw account aangemaakt voor prive.

Maar nu moet ik dus door dat drame kopersbesche tegen iedereen zeggen dat ik dat niet wil en daarom aparte betaallink stuur. Met een account die toen 2 dagen bestond 🙈

Echt wat een ellende word marktplaats. Maar ze hebben nou eenmaal een soort monopolie...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

@MooDyBLueS Dank voor deze uitleg!
Heb nog nooit wat met kopersbescherming verkocht of gekocht maar klinkt als een enorme draak inderdaad en weer een partij die over je gegevens beschikt en er vooral zijn eigen belangen mee wil dienen.
Klinkt als een dikke no no.

Moet je als koper als je van kopersbescherming gebruik wilt maken ook al die gegevens aanleveren en een account aanmaken bij OPP of wordt die last volledig bij de verkoper neergelegd?

Want als je dat als koper ook moet doen snap ik al helemaal niet waarom je dat zou willen, én extra betalen én een dergelijke partij waar je dan al je gegevens aan moet geven. :F

Maar zal wel zijn omdat de meesten mensen het geen reet boeit en ze zonder problemen al hun gegevens overhandigen voor een paar cent korting of het idee dat ze beschermd worden omdat ze niet verder kijken dan de goed klinkende naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Robbierut4 schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:24:
[...]

Dat heb ik ook zo ingesteld, want had voorheen enkel ophalen aan staan en dan in de tekst dat het ook verzonden kan worden op eigen risico maar dat levert toch minder zichtbaarheid op vanwege mensen die inderdaad alleen kijken naar dingen die opgestuurd kunnen worden.

Marktplaats heeft ook inmiddels de irritante neiging om wanneer je maar iets te wijzen aan je advertentie deze van de optie “alleen ophalen” af te halen en automatisch ook verzenden weer aan te vinken.
Erg irritant als je het op alleen ophalen wilt houden dus nog een reden om ophalen en verzenden maar aan te houden.

Je merkt echt dat marktplaats als een gek aan het pushen is op dat Kopersbescherming, is een lekker verdienmodel voor hun en OPP.
Zoals het feit dat je als verkoper niet eens meer een voorstel met verzenden via Marktplaats kan doen zonder Kopersbescherming aan.
Ik hoop dat kopers dat nog wel kunnen blijven uitzetten maar zou me ook niets verbazen als dat straks verplicht wordt om te gebruiken vanaf een bepaald aankoopbedrag onder het mom van “dan is het risico op oplichting voor jou als arme koper te groot en daarom beschermen we jou daar tegen”.
Dat daar de commissie hoger op is en de Kopersbescherming je als koper feitelijk nauwelijks beschermd vertellen ze er uiteraard niet bij. En wie leest nu daadwerkelijk de voorwaarden als de term “Kopersbescherming” al zo duidelijk klinkt. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-06 08:17
Laats wat gekocht via MP, via de direct kopen optie en ik kon Koperbescherming niet uitzetten. Zelfs nog gezocht in hun FAQ of ik als koper een opt-out kon doen, helaas geen mogelijkheid om het uit te zetten terwijl er in de advertentie een regel vanuit MP stond "Kopersbescherming beschikbaar"

Uiteindelijk de verkoper gevraagd of het zonder kon, deze lukte het ook niet om deze er af te halen. Toen maar die €2.25 voor lief genomen. Vervolgens product ontvangen en in de app aangegeven "Alles in orde" vervolgens nog elke dag door MP gespamd te worden met push berichten "Laat je ons weten of alles in orde is" man man
Pagina: 1 2 3 4 Laatste