Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.
Hoe doet hij het op performance? Ook geprobeerd?uchiha tijntje schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:37:
Vandaag Uncharted 4 gekocht. Was wel benieuwd naar de performance van zo’n spel. Speelt echt prima. Haal eigenlijk continue tussen de 50/60 fps op medium quality (wel op turbo en aan stroomkabel). Meer dan ik had verwacht.Echt superblij met het ding. Als die ook Starfield kan draaien dan is het ding helemaal top.
Niet geprobeerd. Zal morgen even kijken als ik er aan denk. Gok dat die wel stabiel 30 haalt.giantgiantus schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:41:
[...]
Hoe doet hij het op performance? Ook geprobeerd?
Zo hoort het dus te werken. Command Center springt inderdaad terug op 720P maar Adrenaline geeft netjes aan dat RSR de upscale afhandelt 720>>1080 en dat gaat perfect. Ik doe standaard de afhandeling op windowed borderless instelling in-game.martincm schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:23:
[...]
Ja dat is dus ook hoe ik dacht dat het zou moeten. Desktop loopt sowieso op 1080, RSR heb ik dan aan, ook gechecked in Adrenaline. Echter dan pak ik bijvoorbeeld Grid Legends via Steam. Zet ik dan in settings op 720P en Fullscreen, shutdown, terug in steam ook maar even Steam herstart, spel weer gestart, maar dan springt mijn ROG automatisch weer in 720 omdat de game zo ingesteld staat.
Kun je daarmee in ieder geval de visuals een (flink) tandje omhoog gooien omdat je hiermee een bak fps terugkrijgt.
Nu ook redelijk de meest (voor mij) optimale fan curves gevonden na wat try-outs. Unplugged doe ik nu (soort performance mode +):
17/25 SPL - 18/30 SPPT - 20/35 FPPT
met de volgende fan curve (op beide fans):
30/5% - 40/10% - 50/20% - 60/30% - 70/50% - 80/80% > 100%
--------------------------
//Edit **Let Op: na de upgrade naar de nieuwe bios 322 is dit NIET meer mogelijk omdat ze de fan curve vanaf 60c niet meer onder de 45% 75% toelaten
Dat geeft me nu in (ieder geval gevoelsmatig) de beste performance vs battery vs heat vs noise ratio. Temps blijven stabiel rond de 60c (en cpu boost heb ik uitgeschakeld in Win11, in ieder geval voor unplugged). Profiel voor docked moet ik nog even mee aan de gang.
Getest met:
Grid Legends (RSR, High) , GTA V (RSR, Very High) , RDR2 (RSR, High) en Fifa 23 (RSR, High), YuZu (Switch emu, Mario Kart 8 Deluxe)
allemaal goede 45-60 fps (behalve waar die capped is natuurlijk). Command Center staat scherm op 60Hz locked. FXAA en/of MSAA opties staan op 2x.
Enige die echt lastig blijft doen is Hogwarts Legacy (die doe ik scalen met de in-game FSR 2, dus de RSR is dan uit), maar blijft wat hickups geven zo nu en dan. Dat ging echt beter met de steamdeck, dus zou toch wel de impact van de shader cache op de SD kunnen zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door martincm op 05-07-2023 19:13 ]
Pixel 7 Pro-||-Amplifi Alien Wifi-6-||-Samsung QE75QN93A Neo-QLED-||-XBOX Series X-||-Nintendo Switch V1/256GB-||-Asus ROG Ally2TB 980 Pro SSD-||-Shield Android TV32GB-||-Dell XPS 15 9500 32GB/2TB-||
Nog geen idee wat er precies aangepast is, maar volgens 1e berichten staan de fancurves wat agressiever, waarschijnlijk om de sd reader wat koeler te houden.
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Thanks, maar! Nog agressiever? Ze draaien nu al erg hard.BM schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:59:
Voor de geinteresseerden: bios 322 is beschikbaar/komt beschikbaar.
Nog geen idee wat er precies aangepast is, maar volgens 1e berichten staan de fancurves wat agressiever, waarschijnlijk om de sd reader wat koeler te houden.
Hier de changelog van de 322 BIOS en wat andere tools (van het ROG forum):BM schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:59:
Voor de geinteresseerden: bios 322 is beschikbaar/komt beschikbaar.
BIOS 322 on 7/4/23 through MyASUS
Bug fix: Resolved an issue that caused the ROG Ally to be stuck at the boot up loading screen when users configured a password in BIOS mode.
Modified the Ally’s fan curve from 30dBA to 35dBA in Turbo mode when plugged in, and from 25dBA to 30 dBA in Turbo mode when using the battery. Changed the minimum fan speed in Manual mode when device hits a certain temperature.
ACSE v1.2.13 on 7/5/23 through Armoury Crate SE
UX improvement: optimized the panel opacity, resulting in a more visually balanced display.
New feature: Modified FPS Limiter options to "30/45/60/90/120/OFF".
New feature: Added BIOS and Armoury Crate configuration information under System settings.
Bug fix: Fixed incorrect TDP values displayed on the Manual mode icon.
Bug fix: Resolved an issue when uploading images and recordings for social media sharing.
Bug fix: Resolved an issue where an error code from Armoury Crate Service tool was displayed (error code: 0xc0000142).
New feature: Added an “Alt+F4” function in Command Center to quickly exit games and programs.
AMD iGPU driver v31.0.14058.4001 on 6/19/23 through MyASUS
Bug fix: Resolved some performance issues with the XG Mobile GC32 on the ROG Ally.
AMD iGPU driver v31.0.14058.3001 on 6/16/23 through MyASUS
Bug fix: Resolved occasional touch screen malfunction when the panel refresh rate was set to 60Hz.
Je kan onder 319 ook zelf de fancurve wat hoger instellen. Mogelijk is dat wat subtieler dan BIOS 322.SultanPindakaas schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:21:
[...]
Thanks, maar! Nog agressiever? Ze draaien nu al erg hard.
Wat de oververhittende SD kaarten betreft, lijkt het vooral om de Sandisk 1B Extreme te gaan. Ik vraag me af in hoevere het komt dat het slot te warm is, of dat die kaart sowieso een heethoofd is bij lezen/schrijven.
Wellicht voor schermen die op 90Hz draaien?Disfigured schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:10:
Waarom gaan ze in de FPS limiter voor 45 ipv 40? 40 is toch juist ideaal voor een 120hz scherm?
Hoe start je de Xbox app op om te beginnen met streamen? Heb net via Armory Crate de Xbox app gestart, en vandaar uit een cloud game sessie gestart (geen Halo of GTA, maar principe blijft denk ik wel gelijk), en dat ging goed.benza2006 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:30:
Het lukt mij niet om de standaard controller van de asus rog ally te gebruiken voor gamepass cloud met bijvoorbeeld GTA 5 en Halo Infinite. Iemand misschien dit wel werkend gekregen?
Mijn vermoeden is dat je Ally niet 'door heeft' dat je aan het gamen bent, en in 'Windows mode' blijft hangen. Je zou kunnen proberen om 'm via Command Center te forceren gamepad mode (ipv op Auto te zetten/laten staan).
Ik kan me voorstellen dat als je de Xbox app buiten AC om opstart, dat die mode switch niet werkt.
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Ik start de xbox app vanuit armory crate. Als ik dan naar Cloud Gaming ga zie ik bovenaan het scherm al "Er is geen controller aangesloten" staan. Heb jij dat ook?BM schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 07:54:
[...]
Hoe start je de Xbox app op om te beginnen met streamen? Heb net via Armory Crate de Xbox app gestart, en vandaar uit een cloud game sessie gestart (geen Halo of GTA, maar principe blijft denk ik wel gelijk), en dat ging goed.
Mijn vermoeden is dat je Ally niet 'door heeft' dat je aan het gamen bent, en in 'Windows mode' blijft hangen. Je zou kunnen proberen om 'm via Command Center te forceren gamepad mode (ipv op Auto te zetten/laten staan).
Ik kan me voorstellen dat als je de Xbox app buiten AC om opstart, dat die mode switch niet werkt.
Nee, daar laat ie netjes zien dat er een controller is. Heb je wellicht in Armory Crate voor de Xbox app een Keyboard/Mouse of Desktop profile gekozen? Dan kun je ook in de Xbox app je controller niet gebruiken, en zou ik me kunnen voorstellen dat dingen niet goed werken.benza2006 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:13:
[...]
Ik start de xbox app vanuit armory crate. Als ik dan naar Cloud Gaming ga zie ik bovenaan het scherm al "Er is geen controller aangesloten" staan. Heb jij dat ook?
Dat kun je checken door in Armory Crate in de Game Library de Xbox app te selecteren, dan op X (Game Profile) te drukken, en dan rechtsboven bij Template expliciet de Gamepad Mode te selecteren.
Als dat niet werkt ben ik ook even door mijn ideeen heen, sorry

Xbox
Bedankt voor het meedenken 😀. Ik heb Windows opnieuw geïnstalleerd en nu lukt het wel. Was de eerste keer dat ik Cloud Gaming probeerde via de Xbox App. Heb gisteren wel m'n xbox controller voor het eerst gepaired, misschien heeft dat iets stuk gemaakt. Zal kijken of ik het kan reproduceren.BM schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:02:
[...]
Nee, daar laat ie netjes zien dat er een controller is. Heb je wellicht in Armory Crate voor de Xbox app een Keyboard/Mouse of Desktop profile gekozen? Dan kun je ook in de Xbox app je controller niet gebruiken, en zou ik me kunnen voorstellen dat dingen niet goed werken.
Dat kun je checken door in Armory Crate in de Game Library de Xbox app te selecteren, dan op X (Game Profile) te drukken, en dan rechtsboven bij Template expliciet de Gamepad Mode te selecteren.
Als dat niet werkt ben ik ook even door mijn ideeen heen, sorry
Mijn Ally werkt (nog) perfect, maar begin nu wel wat te twijfelen. Ik zit nog in de 'return' window.
:strip_exif()/f/image/K7xi9A1xiWtbpURQcEKhAlH6.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben zoekende...een gaming-laptop op schoot, op de bank is toch niet echt "relaxt".
Waar ben je precies op zoek naar? En waarom de ROG Ally bijvoorbeeld niet? Je schrijft of er andere oplossing als de ROG Ally er zijn dus ik neem aan dat je gewoon alternatieven zoekt om mee te vergelijken?Atsiz schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:05:
Zijn er nog andere oplossingen\hardware zoals dit aanwezig? Iets heel anders zou ook kunnen.
Ik ben zoekende...een gaming-laptop op schoot, op de bank is toch niet echt "relaxt".
[ Voor 4% gewijzigd door Vagax op 12-07-2023 10:32 ]
Ik zoek een relaxt bank-gaming oplossing. Ik game voornamelijk op Windows\PS5.Vagax schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:31:
[...]
Waar ben je precies op zoek naar? En waarom de ROG Ally bijvoorbeeld niet? Je schrijft of er andere oplossing als de ROG Ally er zijn dus ik neem aan dat je gewoon alternatieven zoekt om mee te vergelijken?
Een console(ps5) op TV vind ik niet echt speelbaar ivm TV delen.
Streamen van PS5 is super traag en beeld kwaliteit is ook niet best.
Een gaming laptop vind ik niet echt relaxt op de bank. Ivm lawaai...hitte etc.
Een steam deck of asus zou wellicht een oplossing zijn. Maar volgens mij lopen ze nu al een beetje achter qua hardware. Of in ieder geval best enorm vergeleken met een gaming laptop.
Ik zag deze ook op Reddit voorbijkomen gisteren.Pierre_nr1 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:00:
Wat moeten we hier nu van denken.........de fan curves worden in de komende update weer aangepast(dus naar nog hogere waardes). En mocht je SD-kaart niet meer werken, dan opsturen en wordt het gerepareerd.
Mijn Ally werkt (nog) perfect, maar begin nu wel wat te twijfelen. Ik zit nog in de 'return' window.
[Afbeelding]
Ik heb nog steeds mijn twijfels bij het oververhittings verhaal. Ik heb zelf ook een SD kaart die ineens niet meer werkte in m'n ally.
SD Kaart werkt perfect in m'n chromebook en een andere SD kaart werkt oo in de Ally.
Als er echt iets fysiek beschadigd zou zijn, dan zou 1 van beide componenten toch gewoon een constante failure moeten geven denk ik dan. En niet enkel de combinatie van de 2.
Je verwachtingen zijn natuurlijk ook wel een beetje onderdeel van wat je van handheld PC gaming zal gaan vinden, de Steam Deck/ROG kan dan niet al je AAA games draaien op 60fps en op high maar het hele idee is dat het apparaat portable is, in vergelijking is de ROG Ally sneller dan de Steam Deck dus als jij puur performance zoekt is de ROG Ally beter van de twee.Atsiz schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:55:
[...]
Ik zoek een relaxt bank-gaming oplossing. Ik game voornamelijk op Windows\PS5.
Een console(ps5) op TV vind ik niet echt speelbaar ivm TV delen.
Streamen van PS5 is super traag en beeld kwaliteit is ook niet best.
Een gaming laptop vind ik niet echt relaxt op de bank. Ivm lawaai...hitte etc.
Een steam deck of asus zou wellicht een oplossing zijn. Maar volgens mij lopen ze nu al een beetje achter qua hardware. Of in ieder geval best enorm vergeleken met een gaming laptop.
Je kan ook kijken naar de Aya Neo S1 die nog sneller is, maar komt wel boven de 1000 euro uit maar heb je bijvoorbeeld wel AMOLED.
Dat de ROG Ally / Steam Deck / Aya Neo niet even snel is als een game laptop is natuurlijk logisch. Misschien anders even kijken wat je nu precies wilt spelen? Alle games die ik normaal speel, spelen namelijk prima op mijn handheld PC.
Ik speel alleen Diablo 4 op laptop (geen triple A games dus)Vagax schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:38:
[...]
Je verwachtingen zijn natuurlijk ook wel een beetje onderdeel van wat je van handheld PC gaming zal gaan vinden, de Steam Deck/ROG kan dan niet al je AAA games draaien op 60fps en op high maar het hele idee is dat het apparaat portable is, in vergelijking is de ROG Ally sneller dan de Steam Deck dus als jij puur performance zoekt is de ROG Ally beter van de twee.
Je kan ook kijken naar de Aya Neo S1 die nog sneller is, maar komt wel boven de 1000 euro uit maar heb je bijvoorbeeld wel AMOLED.
Dat de ROG Ally / Steam Deck / Aya Neo niet even snel is als een game laptop is natuurlijk logisch. Misschien anders even kijken wat je nu precies wilt spelen? Alle games die ik normaal speel, spelen namelijk prima op mijn handheld PC.
Maar wel een game waarbij muis en toetsenbord handig kan zijn.Ivm ARPG elementen.
Hangt af van welke je neemt natuurlijk, al zit je wel vast aan de BTW die je nog boven de geadverteerde prijs mag betalen + waarschijnlijk importduty.Vagax schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:38:
[...]
Al heb je iets of wat korting op de daar geadverteerde prijs tgv indiegogo.
https://www.indiegogo.com...oled-amd-7840u-handheld#/
Al ben ik ondertussen toch overstag gegaan voor een ally.
Nu ben ik nog even op zoek naar een relatief goedkope SD kaart om de storageruimte toch iets te upgraden zonder dat ik de volledige SSD er moet gaan uithalen. En zonder er ineens een SD kaart in te steken van 2TB.
Maar zie door het bos de bomen niet echt meer in opties. Als iemand een idee heeft voor prijs/kwaliteit een goede oplossing. Ik sta open voor suggesties, met prime days zijn er mogelijks wat kortingen die het nu een goede optie maken.
Net zoals voor een dock, de https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details met de 36% korting mij ook al een ok idee leek om dat op te pikken.
review: ASUS ROG Ally - Een Steam Deck voor álle pc-games?
Bij dat artikel zet ik ook zo mijn vraagtekens. Ally wordt vergeleken met de Steamdeck als appels met peren.....vlaaing peerd schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:39:
Voor de geinteresseerden, front page artikel over de ROG Ally:
review: ASUS ROG Ally - Een Steam Deck voor álle pc-games?
Wat? Dus omdat 'ie duurder en sneller is dan de Deck is het geen concurrentie? Weird take. Ik denk dat er ontzettend veel mensen twijfel(d)en tussen de Deck en de Ally, juist omdat het eigenlijk de enige twee mainstream PC handhelds zijn. En dus directe concurrenten.Uiteindelijk is de ROG Ally niet echt een Steam Deck-concurrent; het is een duurder, sneller product in dezelfde categorie.
En ja, de ene draait op Windows en de ander op Linux, maar je kan er basically exact dezelfde games op spelen. Al moet je er bij de Deck iets meer moeite voor doen.
[ Voor 15% gewijzigd door Disfigured op 12-07-2023 14:04 ]
Uiteindelijk niet gegaan voor een uhs ii sd kaart. Prijzen zijn enorm hoog (vb : https://www.amazon.nl/San...2Celectronics%2C80&sr=1-6). En eigenlijk is het dan gewoon beter om direct de interne SSD te upgraden, dat gaat goedkoper zijn... en effectiever.RenegadexRIPxx schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:24:
[...]
Nu ben ik nog even op zoek naar een relatief goedkope SD kaart om de storageruimte toch iets te upgraden zonder dat ik de volledige SSD er moet gaan uithalen. En zonder er ineens een SD kaart in te steken van 2TB.
Maar zie door het bos de bomen niet echt meer in opties. Als iemand een idee heeft voor prijs/kwaliteit een goede oplossing. Ik sta open voor suggesties, met prime days zijn er mogelijks wat kortingen die het nu een goede optie maken.
Vond 120+€ voor een 1 TB versie van een SD kaart nog te hoog en ben uiteindelijk gegaan voor een 512Gb versie. Dan bump ik de totale capaciteit toch al naar 1 TB, niet perfect maar wel ok.
Er waren dan redelijk wat opties maar verschil tussen topkaart in die klasse en iets lager was max 20mb/s extra als maximumsnelheid. Wat mij geen 20€ meerprijs waard was.
Kon kiezen tussen de sandisk extreme (https://www.amazon.nl/San...&pd_rd_i=B09X7C2GBC&psc=1) en de samsung pro (https://www.amazon.nl/mic...&pd_rd_i=B0BYPBY2JT&psc=1) (waren in afslag). Uiteindelijk voor de samsung pro gegaan, +/-40€ heb ik er nog wel voor over. Andere merken waren niet noodzakelijk goedkoper of beter. En amazon was met hun actie de goedkoopste die ik was tegengekomen.
We zien wel of het een goed idee was met de SD kaart problematiek. Misschien dat dit anderen kan helpen die zich dezelfde vraag zouden stellen.
Nu duimen dat de SD kaart het blijft doenRenegadexRIPxx schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:28:
[...]
Uiteindelijk niet gegaan voor een uhs ii sd kaart. Prijzen zijn enorm hoog (vb : https://www.amazon.nl/San...2Celectronics%2C80&sr=1-6). En eigenlijk is het dan gewoon beter om direct de interne SSD te upgraden, dat gaat goedkoper zijn... en effectiever.
Vond 120+€ voor een 1 TB versie van een SD kaart nog te hoog en ben uiteindelijk gegaan voor een 512Gb versie. Dan bump ik de totale capaciteit toch al naar 1 TB, niet perfect maar wel ok.
Er waren dan redelijk wat opties maar verschil tussen topkaart in die klasse en iets lager was max 20mb/s extra als maximumsnelheid. Wat mij geen 20€ meerprijs waard was.
Kon kiezen tussen de sandisk extreme (https://www.amazon.nl/San...&pd_rd_i=B09X7C2GBC&psc=1) en de samsung pro (https://www.amazon.nl/mic...&pd_rd_i=B0BYPBY2JT&psc=1) (waren in afslag). Uiteindelijk voor de samsung pro gegaan, +/-40€ heb ik er nog wel voor over. Andere merken waren niet noodzakelijk goedkoper of beter. En amazon was met hun actie de goedkoopste die ik was tegengekomen.
We zien wel of het een goed idee was met de SD kaart problematiek. Misschien dat dit anderen kan helpen die zich dezelfde vraag zouden stellen.
Ik snap het wel. De nieuwe generatie Zen 4 gebaseerde handhelds is echt wel een andere klasse dan de Steam Deck. Waarmee ik niks af wil doen aan de Steam Deck overigens.Disfigured schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:03:
Quote uit de conclusie:
[...]
Wat? Dus omdat 'ie duurder en sneller is dan de Deck is het geen concurrentie? Weird take. Ik denk dat er ontzettend veel mensen twijfel(d)en tussen de Deck en de Ally, juist omdat het eigenlijk de enige twee mainstream PC handhelds zijn. En dus directe concurrenten.
Maar nu ik een tijdje heb gespeeld met mijn A1 Pro (7840U) denk ik niet dat ik blij zou worden van een Steam Deck. Je kan er gewoon veel meer mee. En Windows 11 heeft nadelen, maar ook voordelen: knal je handheld in een dock en je hebt een volwaardige werk/office PC.
En van 15W -> 25W (of nog hoger) maakt heel veel verschil. Veel mensen begrepen mijn comment niet over de kleine batterijen van de Aya Neo's, maar die kijken door een 15W-Steam-Deck bril. Met een Zen4 kun je veel hogere settings of frame rates aan (bij hogere TDP uiteraard).
Ik speel hier Amid Evil, Observer System Redux gewoon met Ray Tracing op 800p en 40-60 FPS. Op een handheld. Zonder dedicated GPU. Is wel geen Ally, maar de Ally kan dit ook. Ik ben zo benieuwd naar de volgende generaties de komende jaren.
Op de Reddit draadjes lijkt vooral de Sandisk 1TB extreme last te hebben van de Ally
https://www.reddit.com/r/...ndisk_extreme_1tb_issues/
https://www.reddit.com/r/...ing_issues_with_sd_cards/
https://www.reddit.com/r/...urious_problem_targeting/
https://www.reddit.com/r/...nusable_in_the_ally_need/
https://www.reddit.com/r/...e1/sd_card_working_again/
Dit is een populaire SD kaart van een gerenommeerd merk. Vermeend word de kaart te heet, maar de kaart kan volgens de specs tot 85°C draaien, lijkt me stug dat zulke temperaturen gehaald worden.
Zijn er hier mensen met een gefailde SD kaart?
[ Voor 6% gewijzigd door vlaaing peerd op 13-07-2023 10:24 ]
De populariteit zorgt wel voor bias als het gaat om evt. problemen. Als veel mensen deze gebruiken, zie je relatief ook meer gevallen. Zegt niet zoveel denk ik.vlaaing peerd schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:23:
[...]
Dit is een populaire SD kaart van een gerenommeerd merk. Vermeend word de kaart te heet, maar de kaart kan volgens de specs tot 85°C draaien, lijkt me stug dat zulke temperaturen gehaald worden.
Ik denk dat, gezien de plaatsing van het SD-kaart slot, je wel problemen kan verwachten als de temperaturen intern oplopen, om wat voor reden dan ook. Als ik lees dat sommige mensen op 30W + turbo 95 graden bereiken dan is die 85 ineens niet zo gek.
Je weet ook gewoon niet wat mensen wel/niet hebben gedaan met hun device. Op de AOKZOE Discord was een gast die boos was dat hij geen garantie kreeg op zijn scherm dat strepen vertoonde/stuk was, maar hij vergat even te vermelden dat hij het hele ding uit elkaar had gehaald, alle thermal paste en pads had vervangen (erg sloppy ook) en had overklokt tot 40W, waarbij de temps opliepen tot 90 graden. Tsja, dan wordt je scherm te heet, want veel ruimte heb je niet daarbinnen voor de afvoer van warmte.
Wil niet suggereren dat iedereen met problemen dit zelf heeft veroorzaakt uiteraard, maar ik neem alles wel met een korrel zout.
Miin problemen ontstonden na ongeveer een week gebruik waar ik ook niet constant de SD kaart gebruikt heb en heb eigenlijk ook nooit langere gaming sessies dan 1,5-2 uur. Ik heb zelf nog steeds het idee dat t niet (alleen) door de hitte komt en heb hoop op een fix.
Ik ben zelf stiekem ook wel benieuwd hoe de ervaringen zijn met andere merken SD kaarten.
Daar verschil ik in van mening. Als de core temperatuur op de sensor 95 graden is, dan zal het bij de vents al ver beneden de 60 graden zijn. In de hittetest op het front page artikel zie je dat dit ook niet boven de 41 graden Celcius komt.NLxAROSA schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:01:
[...]
Ik denk dat, gezien de plaatsing van het SD-kaart slot, je wel problemen kan verwachten als de temperaturen intern oplopen, om wat voor reden dan ook. Als ik lees dat sommige mensen op 30W + turbo 95 graden bereiken dan is die 85 ineens niet zo gek.
Maar SD laarten worden ook wel warm uit zichzelf als ze lezen/schrijven, misschien dat de hitteopbouw cumulatief is.
[ Voor 8% gewijzigd door vlaaing peerd op 14-07-2023 10:43 ]
De APU wordt warm, de SSD wordt warm, RAM wordt warm, SD kaart wordt warm, scherm wordt warm, batterij wordt warm. En zit allemaal dicht op elkaar, weinig ruimte voor airflow en warmte afvoer, etc.vlaaing peerd schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:42:
Maar SD laarten worden ook wel warm uit zichzelf als ze lezen/schrijven, misschien dat de hitteopbouw cumulatief is.
Ik denk ook dat bij 'normaal' gebruik je de temps ziet zoals in de Tweakers-review. Maar zodra er een probleem is, of geen stock componenten, of de 'normale' limieten worden overschreden, of niet vrijlaten in/uitgang koeling (of al deze dingen) dan kun je snel in de problemen komen qua temps. Zie je bij andere handhelds ook. Bij de A1 zit bv de SSD bijna bovenop de RAM chips en die zitten weer direct achter het scherm. Het is echt temperatuur management op de millimeter. Aya Neo heeft ook de nodige issues op dit gebied.
https://vdr.one | Certified Drone Pilot A1/A3+A2
Flinke test als je nog aan het updaten bent...Qualixo schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 03:03:
Net een ally met hoes gekocht in de lokale bestbuy hier. Voor 719 euro prima prijs. Heb hem gewoon kunnen registeren voor garantie in Nederland:) ben benieuwd, alles nog aan het updaten maar tot nu toe een solid device.
ho ho:) GTA 4 en 5 spelen perfectSnowdog schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 06:36:
[...]
Flinke test als je nog aan het updaten bent...
Onder Computers/Desktops
Is de Asus ROG ally te koop voor 680euro
Ondanks dat het een ('geopende verpakking - 2e kans) is, is het een prima prijs. Zou de SD-card reader malaise hier een aandeel in hebben?Mitchell4you. schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:50:
Op outlet.mediamarkt.nl
Onder Computers/Desktops
Is de Asus ROG ally te koop voor 680euro
batterij duur is wel treurig maar goed voor maximale perf speel ik met de adapter erin.
Update van eerder;martincm schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 07:10:
[...]
Nu ook redelijk de meest (voor mij) optimale fan curves gevonden na wat try-outs. Unplugged doe ik nu (soort performance mode +):
17/25 SPL - 18/30 SPPT - 20/35 FPPT
met de volgende fan curve (op beide fans):
--------------------------
//Edit **Let Op: na de upgrade naar de nieuwe bios 322 is dit NIET meer mogelijk omdat ze de fan curve vanaf 60c niet meer onder de 45% 75% toelaten
Dat geeft me nu in (ieder geval gevoelsmatig) de beste performance vs battery vs heat vs noise ratio. Temps blijven stabiel rond de 60c (en cpu boost heb ik uitgeschakeld in Win11, in ieder geval voor unplugged). Profiel voor docked moet ik nog even mee aan de gang.
Inmiddels overgesprongen van bios v319 naar v323 en ook weer nu gevoelsmatig wel een boost. Ik gebruik nog steeds bovenstaande manual mode maar krijg er toch wat meer verschil uit. De fan curves ook gelijk kunnen trekken omdat de 74% minimum alleen voor fan 1 geldt en de temps in principe niet boven de 69c uit zouden moeten komen.
Nu dus:
SPL/SPPT/FPPT: is nu 16/18/20
Fan curve 1:
30/5% - 40/10% - 50/25% - 69/75% - 70/75% - 80/80% > 100%
Fan Curve 2:
VRAM in bios 323 opgekrikt naar 6GB.
Verder dus wel ook de wijzigingen in Win11 doorgevoerd: CPU Boost uitgeschakeld, VPM uit, Core Isolation uit.
Met die wijziging is nu ook Hogwarts met FSR2 prima.
Docked zet ik m eigenlijk gewoon in turbo, ga ik niet specifiek voor tweaken. Speel sowieso meer handheld dan docked.
Belangrijk is ook;
Voor het correct functioneren van de VRR van het scherm >> de instelling in de Ally op 120hz voor het scherm aan laten staan. Met name in de schommelingen tussen 40-60fps. AMD Freesync werkt daar eigenlijk het beste mee als die de refresh rate met de frames gelijk aan het trekken is. Blijkbaar helpt het met input latency ook, maar dat kan ik anders dan posts van anderen niet echt ergens mee meten.
Qua batterij onveranderd, ik gebruik de 80% max laad capaciteit optie en lijkt ongeveer 22Wh te doen op volle belasting op bovenstaande manual mode, ongeveer anderhalf uur dus in praktijk.
[ Voor 14% gewijzigd door martincm op 25-07-2023 12:36 ]
Pixel 7 Pro-||-Amplifi Alien Wifi-6-||-Samsung QE75QN93A Neo-QLED-||-XBOX Series X-||-Nintendo Switch V1/256GB-||-Asus ROG Ally2TB 980 Pro SSD-||-Shield Android TV32GB-||-Dell XPS 15 9500 32GB/2TB-||
Hoewel niet officieel, zijn de moderne Call of Duty games te spelen op de Steam Deck door middel van een (dual) boot naar Windows.albert04 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:07:
Ik ben ervan bewust dat CoD speelbaar is op de Ally. Ik was altijd erg gecharmeerd van de Steam Deck en had stiekem gehoopt dat CoD op dit moment speelbaar zou zijn op de Deck. Helaas is dat nog steeds niet het geval, als ik de websites mag geloven. Toen zag ik de review van dit apparaat en ben mij er in gaan verdiepen... Ook dit apparaat heeft zijn voor en nadelen maar CoD speelt ie zonder problemen. Echter weet ik zo even niet wat de beste voor mij is. Ik speel graag CoD games, dus dan zou mijn keuze de Asus zijn. Echter ben ik gecharmeerd van de Steam Deck en dan voornamelijk de touchpads bij strategie games zoals de klassiekers Red Alert. Met alleen de sticks lijkt mij lastig en is een touchpad toch fijner... En ik speel ook graag strategie games. Deze wensen maken voor mij natuurlijk wel erg lastig..... Nog meer mensen die dit dillemma hadden en een keuze hebben gemaakt?
Ik heb geen Ally maar ik hou andere handhelds wel in de gaten, maar trackpads zijn mij een belangrijk onderdeel van de Steam Deck (Ik speel Supreme Commander en The Sims met trackpads)
Iemand tips voor de beste 1TB SSD om in de Ally te stoppen?
Ik heb de Corsair MP600 Mini 1TB erin gezet, erg tevreden over de performance.splackavellie85 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:15:
Het is zover: de Ally heeft mijn microsd gefrituurd. Hij wilde niet opstarten met de microsd erin. Zonder microSD start hij perfect op, maar zodra ik hem er weer in stop, begint hij te haperen.
Dit micro-sd probleem is een hardware ontwerpfout, en Asus geeft alleen aan dat je de Ally kan retourneren en dat zijn het repareren(vervangen van de reader dus). En dan maar wachten tot de reader weer defect raakt, onoplosbaar dus. Het is dat ik geen sd-kaartje nodig heb, anders had ik mijn Ally al lang geretourneerd(2TB SSD). Maar om eerlijk te zijn, ik vind het verder een heerlijk apparaat. Alles draait gewoon probleemloos en met een redelijk hoge framerate. Aangesloten op een dock gebruik ik het ook als Windows PC op mijn externe 42.5" monitor, draait zeer soepel allemaal.splackavellie85 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:15:
Het is zover: de Ally heeft mijn microsd gefrituurd. Hij wilde niet opstarten met de microsd erin. Zonder microSD start hij perfect op, maar zodra ik hem er weer in stop, begint hij te haperen.
Ik heb je een PM gestuurd betreft de SSD.
https://www.amazon.com.be...-compatibel/dp/B09XFH6NY4
Was de goedkoopste optie, en leek ook wel de beste te zijn kwaliteitsgewijs, met zijn prijs van 21€....
[ Voor 4% gewijzigd door RenegadexRIPxx op 25-07-2023 19:17 ]
Gebruik hem ook, erg tevreden er mee.RenegadexRIPxx schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:15:
Case (spigen armor) gekocht om veilig in mijn rugzak te kunnen gooien.
https://www.amazon.com.be...-compatibel/dp/B09XFH6NY4
Was de goedkoopste optie, en leek ook wel de beste te zijn kwaliteitsgewijs, met zijn prijs van 21€....
Hier hetzelfde probleem, heeft wel effe geduurd voordat ik door had dat het het SD kaartje was...splackavellie85 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:15:
Gek genoeg lijkt het kaartje wel gewoon te werken in andere computers.
betreft een Samsung micro SD pro evo.
Ik heb dezelfde besteld. Was €99 bij alternate. Prima prijs, lijkt me.martincm schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:32:
[...]
Ik heb de Corsair MP600 Mini 1TB erin gezet, erg tevreden over de performance.
Ik heb dezelfde microSD. Toch maar even in andere apparaten proberen danDeceptione schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:27:
[...]
Hier hetzelfde probleem, heeft wel effe geduurd voordat ik door had dat het het SD kaartje was...
Gek genoeg lijkt het kaartje wel gewoon te werken in andere computers.
betreft een Samsung micro SD pro evo.
Bedoel je de samsung evo plus of de samsung pro plus ?splackavellie85 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:59:
Ik heb dezelfde microSD. Toch maar even in andere apparaten proberen dan
Want de samsung evo pro ben ik nog niet tegengekomen.
Je zou eens kunnen nakijken of uw kaartje effectief een officieel kaartje is ipv namaak.
https://www.legitreviews....us-versus-evo-plus_222751
Ik las namelijk dat van buiten bekeken ze er exact hetzelfde zouden uitzien. Maar gewoon van mindere kwaliteit zouden zijn.
Aangezien deze kaartjes getest zouden zijn van -25°C tot 85°C.
Temperatuur zou dan ook daarbinnen ten alle tijden moeten vallen.
Draaide goed met oude bios versie maar na update starte de Ally niet meer op. Totdat in de sd kaart verwijderde. Vanavond even proberen met andere sd kaart…
Ik mis serieus de optie in verschillende games om dat te vergroten...
Voor windows heb ik via toegankelijkheid dat kunnen oplossen voor armoury crate en de apps die je installeert.
Maar voor spelletjes lijkt dat niet direct te werken. Of mis ik iets ?
Ik zelf niet, maar veel handheld tools (om de TPM etc. te zetten) vinden zaken als Memory Integrity en andere Windows Defender functies niet leuk. Secure Boot is ook een dingetje voor b.v. FIFA of Valorant. Ben er op mijn eigen handheld vrij hard achter gekomen dat device encryption automatisch aangaat als je in de BIOS de TPM/Secure Boot activeert, zonder dat Windows je vertelt dat je een Bitlocker recovery key hebt. Ja, ook op Windows 11 Home!.albert04 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:45:
Zijn er hier dat dit ook hebben?
Gelukkig logde ik in via MS account dus stond de recovery key in mijn account. Maar als je dus een lokale account hebt gebruikt en niet weet dat dat aangezet is (omdat je alleen de TPM wilde activeren) dan ben je dus als je data kwijt en het is een hoop gedoe met opnieuw installeren.
Windows 11 is wat dat betreft niet echt handheld vriendelijk nog. Denk dat je zeker niet de enige bent.
Menu scaling voor de (weinige) games die dat ondersteunen. Anders lagere resolutie instellen. En dan de ingame resolutie scaling omhoog gooien. Dan blijven je menus wel op de lagere resolutie/grotere grootte.RenegadexRIPxx schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:23:
Is er een manier om de text in game te vergroten. Het is soms wat irritant om dat te lezen. Op een groot scherm is dat allemaal perfect, maar op zijn klein schermpje is het soms toch wel moeilijk om de ondertitels of dergelijke te lezen.
Bij mij, die qua leeftijd richting de 'grote vijf' gaat, was het trouwens meer een kwestie van een leesbrilletje.
In game kan ik enkel 720 of 1080 instellen. En het leek mij niet echt dat als ik ingame 720 instelde en via armour crate 1080 dat het dan echt beter werd. Of vice versa om eerlijk te zijn.NLxAROSA schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:04:
[...]
Menu scaling voor de (weinige) games die dat ondersteunen. Anders lagere resolutie instellen. En dan de ingame resolutie scaling omhoog gooien. Dan blijven je menus wel op de lagere resolutie/grotere grootte.
Bij mij, die qua leeftijd richting de 'grote vijf' gaat, was het trouwens meer een kwestie van een leesbrilletje.
Misschien moet ik ook maar eens een leesbrilletje beginnen te overwegen... al heb ik nog 8 jaar voor ik de 5 aantik ;p.
Al moet ik wel zeggen dat het met recentere spelen beter is als met de oudere games. Gothic 3 krijg ik vb zelfs niet aan de praat... gothic 2 is het touch and go...
Ik hoop wel dat toekomstige devs een makkelijkere scalingmanier voorzien om de hud, font en dergelijke in de toekomst te veranderen. Ik moet wel zeggen dat het systeem van God of War en dat van Death stranding eigenlijk wel ok is. Daar is het duidelijk genoeg.
PS: ja beide werken als een zonnetje ;p. (eigenlijk alles dat standaard mogelijk is met een xbox controller)
PS2 : de inputscheme van de steam deck selecteren bij de start van een game is geen goed idee... dat bolt niet echt ideaal.
PS3 : iemand torchlight 2 al iets of wat makkelijker kunnen laten werken ? Standaard bolt dat enkel als keyboard en muis, en dat is toch niet je dat...
:strip_exif()/f/image/9C5ooRB4IpAiES1EbIpkI7II.jpg?f=fotoalbum_large)
• amFilm screenprotector (3 stuks á € 12,99).
• Asus ROG Ally Travel Case.
Allereerst: man, man, man ... wat heb ik een gruwelijke hekel aan het plaatsen van screenprotectors. Maar goed, dit keer ging het zonder problemen en het resultaat mag er dan ook zijn:
:strip_exif()/f/image/ePaQnN5Y2NKvjb7XOiweBBIT.jpg?f=fotoalbum_large)
#Trots
Had de Ally al sinds release zonder protector o.i.d. in gebruik en dit is toch een kleine opluchting - wetende dat het scherm, in ieder geval, wordt beschermd door een protector.
Dan nog de Travel Case:
:strip_exif()/f/image/VvgFmUWBlut7zidlAyHXUuiQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1OA56n6sgz70twJgz8wOcTjX.jpg?f=fotoalbum_large)
Prima case om in de rugzak te plaatsen. Te duur? Absoluut! Maar goed, het is de 'officiële' enzo.
De Ally gaat binnenkort mee op vakantie en nu kan dat ook 'zonder zorgen'.
Oh, mocht je nog een toffe game zoeken voor op de Ally: check Dave The Diver. Speelt fantastisch op de Ally!
:strip_exif()/f/image/JTdN6JPdAafhQBXYl3NAuDHi.jpg?f=fotoalbum_large)
Hahaha zelfde hier, elke keer zelfde uitdaging. Ik heb die van DBrand erop gezet. Ben er wel erg blij mee, om ook weer dezelfde redenYonix schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:31:
Zo, vandaag wat leuke goodies / accessoires mogen ontvangen voor de Ally:
[Afbeelding]
• amFilm screenprotector (3 stuks á € 12,99).
• Asus ROG Ally Travel Case.
Allereerst: man, man, man ... wat heb ik een gruwelijke hekel aan het plaatsen van screenprotectors. Maar goed, dit keer ging het zonder problemen en het resultaat mag er dan ook zijn:
Nope, de travel case lijkt echt alleen voor de Ally gemaakt te zijn (sans accessories). Ik kan nog nét mijn AKG K328 in-ear oortjes erin kwijt.SultanPindakaas schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:04:
Past de originele oplader wel in de case?
https://nl.aliexpress.com/item/1005005797661312.html
[ Voor 17% gewijzigd door Pierre_nr1 op 03-08-2023 13:18 ]
https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details
Welke docks zijn door de mensen hier aangeschaft?
Hangt ie aan de oplader? Dan is het de charge indicator. Kun je in AC ergens uitzetten, onder de lightning opties.nielsvv schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:01:
De rgb van mijn linker joystick blijft knipperen als ik deze uitzet. Rechts is gewoon uit. Nog iemand hier last van?
Xbox
Heb die van UGreen, werkt eigenlijk perfect.
LINK
Las dit vaker, vooral in juni met wat Ally's. Geen idee wat het nu was/is. Las wel dat ze het soort van ontweken door in AC de black kleur te kiezen voor de rgb's.nielsvv schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:01:
De rgb van mijn linker joystick blijft knipperen als ik deze uitzet. Rechts is gewoon uit. Nog iemand hier last van?
Edit: iemand anders ervaringen met mediamarkt outlet voor de Ally? Toch gek dat dit zo’n €120 kan schelen, terwijl dit bij Coolblue ‘maar’ €60 is. Nu hopen dat het geen issues heeft
[ Voor 52% gewijzigd door ryanator op 18-08-2023 00:43 ]
Hier al een aantal weken de MM outlet versie. Geen problemen die aan MM toe te wijzen zijn, behalve dat de standaard ontbrak, maar die zou ik toch niet gaan gebruiken.ryanator schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 23:28:
Zojuist de ROG ALLY besteld voor €679! Outlet, geretourneerd product in geopende doos
Edit: iemand anders ervaringen met mediamarkt outlet voor de Ally? Toch gek dat dit zo’n €120 kan schelen, terwijl dit bij Coolblue ‘maar’ €60 is. Nu hopen dat het geen issues heeft
Enige dat ik merk, wat niets met de outlet versie te maken heeft gok ik, is dat in Armory Crate de controller functie vaker niet dan wel werkt…
Had aanvankelijk de Ayaneo Geek 1S besteld maar kom toch veel horrorverhalen tegen over dat bedrijf en hun support en aftersales. De Ally spreekt me iets minder aan (minder RAM, kleinere batterij, geen Hal sticks) maar het gemak maakt eigenlijk een hele hoop goed.
Zou een bug kunnen zijn. Wat voor staat kocht je jouw outlet versie? Mijne is geopende verpakking. -15% eraf lolgreg-a schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:01:
[...]
Hier al een aantal weken de MM outlet versie. Geen problemen die aan MM toe te wijzen zijn, behalve dat de standaard ontbrak, maar die zou ik toch niet gaan gebruiken.
Enige dat ik merk, wat niets met de outlet versie te maken heeft gok ik, is dat in Armory Crate de controller functie vaker niet dan wel werkt…
In welke staat? Mijne komt vandaag. Zal mijn bevindingen laten weten.Disfigured schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 02:01:
Heb net ook een Media Markt Outlet versie besteld. Op hoop van zegen.![]()
Had aanvankelijk de Ayaneo Geek 1S besteld maar kom toch veel horrorverhalen tegen over dat bedrijf en hun support en aftersales. De Ally spreekt me iets minder aan (minder RAM, kleinere batterij, geen Hal sticks) maar het gemak maakt eigenlijk een hele hoop goed.
Exit: PostNL is vertraagd en komt maandag pas. Balen
[ Voor 5% gewijzigd door ryanator op 19-08-2023 12:11 ]
Er stond alleen dat de doos open was, verder geen opmerkingen. Dus hoop dat 'ie als nieuw is.ryanator schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:44:
[...]
In welke staat? Mijne komt vandaag. Zal mijn bevindingen laten weten
Plastic zat nog om de oplader heen. Geen spijt van en een stuk goedkoper, ook versus marktplaats:)
Alle inserts, boekjes en de kartonnen "standaard" zitten erin. De lader zat nog in het plastic en was volgens mij nog nooit gebruikt. De 3 maanden gratis Game Pass kan ik ook nog claimen.
Toen ik de Ally startte kwam 'ie wel meteen in Recovery mode. Dus de vorige eigenaar had waarschijnlijk probleempjes en heeft het snel opgegeven. Maar goed, na een beetje pielen kwam ik er wel uit en na ongeveer 2 uur aan updates (trage wi-fi op m'n werk) doet 'ie het nu prima! Al had ik eerst nog een issue dat games niet op wilden starten, maar toen zag ik dat de tijd niet goed stond. Na deze gesynchroniseerd te hebben starten m'n games gewoon op.
Ik heb alleen nog maar een kwartiertje Quake 2 gespeeld, maar ik ben nu al aardig onder de indruk. Vooral het scherm en de speakers zijn erg nice. De sticks voelen wat "losjes" maar ik vind ze fijn.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/49a4hVXnjRV02vkCMps81QfK.jpg?f=user_large)
Quake II - 1080p 120 FPS op 15 watt. Het is geen mooie game ofzo, maar het is wel heel tof om te zien!
Zelf (nog) geen ervaring mee, maar op Reddit las ik dat meerdere hun Ally hebben laten 'repareren'. Het moederbord wordt vervangen en er wordt een stukje foam bij de SD-reader geplaatst. Dit om te proberen de hitte een klein beetje tegen te houden. Helaas is hierdoor het probleem niet opgelost, bij meerdere Ally eigenaren is de SD-reader weer stuk gegaan na de 'reparatie'. Het is een hardware probleem, dat zeer waarschijnlijk niet opgelost kan worden, een pure hardware design fout.SultanPindakaas schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:12:
Heeft iemand de asus ally al terug gestuurd naar Asus? Heb namelijk contact gehad met de klanten service en het is indd een bekend probleem met het SD kaart geval. Ze gaan hardware matig iets aanpassen/vervangen. Vroeg me af als dat bij iemand hier al is gebeurt?
Ik las ook op Reddit dat nu meerdere personen die de Ally ter reparatie na de garantieperiode hebben aangeboden de keus krijgen om hun geld terug te ontvangen. Hierbij geeft Asus eigenlijk al toe dat het SD-reader probleem niet op te lossen is.
Ik ben zelf erg blij met mijn Ally, ik heb de 512GB SSD vervangen door een 2TB SSD en gebruik de SD-reader niet. Maar ik kan begrijpen dat andere Ally eigenaren hier niet mee kunnen leven.
Je kan een reparatie aanvragen bij Asus Support, maar ga er maar van uit dat het probleem niet wordt opgelost. Of je moet proberen te gaan voor een refund.
Er is een update special voor Starfield beschikbaar.Yonix schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:18:
Hoe zit het eigenlijk met drivers en 'driver-optimalisaties' voor de Ally? De Z1 Extreme moet het nog steeds doen met gpu-drivers van afgelopen juni ...
Helaas zijn het wel steeds 'custom drivers' waar we op moeten wachten. Nu moeten we Asus maar op hun blauwe ogen geloven dat ze lang ondersteuning gaan blijven bieden.
Ik moet zeggen dat ik het nog steeds wel een fijn apparaat vind. Als het allemaal eenmaal werkt althans. Ik heb nogal wat frustraties de laatste tijd.
Zo heb ik bijvoorbeeld Amored Core 6 gekocht. Die draait als een zonnetje en is een erg vette game die ik zowel op m'n PC en op m'n Ally speel. Hierbij wil ik gebruik maken van RSR, zodat ik m'n resolutie naar 720p kan verlagen maar kan genieten van 1080p kwaliteit. Helaas is het niet een kwestie van RSR aanzetten via Armory en klaar. Ik heb specifieke instructies op moeten zoeken hoe dit in te stellen via de AMD Software. Daarbij moet je ook nog eens de AMD Overlay gebruiken om te confirmen dat RSR inderdaad actief is, want soms werkt het gewoon niet direct. Om die Overlay naar voren te krijgen moet je een toetsencombinatie indrukken op je toetsenbord, die je met de Ally alleen via een macro kunt invoeren. Het maken van zo'n macro is ook totaal niet intuïtief en na een kwartier struinen had ik een YouTube filmpje gevonden die het uitlegt.
Nu heb ik van het weekend de Starfield-drivers gedownload, gewoon om up to date te zijn. Het is dat ik gelezen heb dat het beschikbaar is, want ik heb nergens een melding gekregen hier voor. Enfin, nadat ik vanuit de Asus software de update gestart had, duurde het even voordat ik door had dat de update een losse .exe file was die ik zelf nog handmatig moest draaien. Na het updaten werkte m'n AMD Software ineens niet meer (die ik nodig heb voor RSR). Hier moest ik wèèr naar reddit om te zoeken wat het probleem was: de AMD Software moet je updaten via Windows Store. Huh? Ik heb letterlijk nog nooit de Windows Store gebruikt om software te updaten! Hier was ik nooit zelf achter gekomen.
Het draait allemaal weer als een zonnetje, maar het apparaat is een beetje een high maintenance diva die je door heel veel hoepeltjes laat springen. Vooral het feit dat het allemaal zeer onintuïtief is en functionaliteit zo versnippert zit heb ik af en toe wat moeite mee.
Drivers zijn een probleem bij alle Z1 (Extreme)/7640U/7840U handhelds op dit moment, niet alleen bij de Ally. Zijn veel (al dan niet wilde) theorieën over de redenen waarom, maar dat is allemaal speculatie. Ik denk dat ze heus wel komen, maar dat het nog even duurt voordat AMD tevreden is met de combinatie van dit platform, BIOS en drivers. Er is teveel gedoe op dit moment, aan alle kanten.yinx84 schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:37:
[...]
Er is een update special voor Starfield beschikbaar.
Helaas zijn het wel steeds 'custom drivers' waar we op moeten wachten. Nu moeten we Asus maar op hun blauwe ogen geloven dat ze lang ondersteuning gaan blijven bieden.
De Z1E en 7840U zijn allebei echt een beest qua CPU/GPU performance, zeker als je dat vergelijkt met de voorgangers.
Denk dat AMD niet had verwacht dat de behoefte aan een handheld platform zo groot zou zijn. En nu komt Lenovo er ook nog bij. En ik gok dat Asus ook wel een opvolger of een serie extra modellen plant en dat ook andere grote fabrikanten straks met een model komen. Dus ik denk dat ze daarom alles eerst op orde willen hebben voor de grote golf zometeen komt, want de failure rates moeten wel omlaag.
Kun je wat van die wilde theorieën delen? Ben ik wel benieuwd naarNLxAROSA schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:41:
[...]
Drivers zijn een probleem bij alle Z1 (Extreme)/7640U/7840U handhelds op dit moment, niet alleen bij de Ally. Zijn veel (al dan niet wilde) theorieën over de redenen waarom, maar dat is allemaal speculatie. Ik denk dat ze heus wel komen, maar dat het nog even duurt voordat AMD tevreden is met de combinatie van dit platform, BIOS en drivers. Er is teveel gedoe op dit moment, aan alle kanten.
De Z1E en 7840U zijn allebei echt een beest qua CPU/GPU performance, zeker als je dat vergelijkt met de voorgangers.
Denk dat AMD niet had verwacht dat de behoefte aan een handheld platform zo groot zou zijn. En nu komt Lenovo er ook nog bij. En ik gok dat Asus ook wel een opvolger of een serie extra modellen plant en dat ook andere grote fabrikanten straks met een model komen. Dus ik denk dat ze daarom alles eerst op orde willen hebben voor de grote golf zometeen komt, want de failure rates moeten wel omlaag.
Dat AMD bewust de 7840U (en ook de Z1E) links zou zaten liggen ten gunste van de opvolger. Mede gevoed door het feit dat in de AMD drivers de C9 borden (GPD, Aya, AOK, etc.) expliciet worden geblacklist. Mensen zoeken daar gelijk wat achter (ASUS betaalt AMD om de concurrentie te blokkeren! Onzin uiteraard.)yinx84 schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:27:
[...]
Kun je wat van die wilde theorieën delen? Ben ik wel benieuwd naar
Het is gewoon een nieuw platform. En de huidige generatie BIOS en drivers (min of meer overgenomen van desktop) zijn gewoon niet zo goed. AMD heeft niet voor niets een hele nieuwe AGESA geschreven. Maar daar moeten dus weer BIOSen van worden gemaakt en bijbehorende drivers bij worden geschreven. Logisch dat AMD dan geen geld steekt in updates op de huidige BIOS/drivers (tenzij strikt noodzakelijk).
Vrij frustrerend want zo kan ik eigenlijk niet switchen tussen power control, input, etc…
Ik krijg met geen mogelijkheid ook via my Asus de firmware’s updates… krijg continue een foutmelding… Wat een gekloot.
[ Voor 25% gewijzigd door uchiha tijntje op 08-09-2023 13:49 ]
Ik heb hem zelf (nog) niet, maar voor z'n bedrag verwacht je toch iets meer, als ik die problemen die jij noemt mag geloven.Disfigured schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:22:
Ik ga mijn Ally morgen terug brengen. Het idee van het apparaat is tof, maar ik heb nog steeds problemen met wegvallende joysticks/knoppen, crashes, etc. De SD kaart reader durf ik niet eens te gebruiken. Buiten die euvels werkt 'ie goed en is het super indrukwekkend om bijvoorbeeld Starfield op een handheld te spelen, maar het is het de 700 euro nog niet waard vind ik, zeker omdat je met max performance misschien net een uurtje kunt spelen. En ik merkte al snel dat ik toch graag op 1080p en 60 fps wil gamen.
Every Game has A Story, Only One is A Legend.
Ja, dat vind ik eigenlijk ook. Over de jaren heen zal het allemaal een stuk verfijnder worden, want we staan nu nog aan het begin van deze nieuwe handheld PC markt, maar voor 700+ euro wil ik geen beta-tester zijn.Linksquest schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:24:
[...]
Ik heb hem zelf (nog) niet, maar voor z'n bedrag verwacht je toch iets meer, als ik die problemen die jij noemt mag geloven.
Niet wellicht, dat is zeker voor V&A
[ Voor 82% gewijzigd door BM op 20-09-2023 17:50 ]
Gereserveerd voor een nog te verzinnen Signature
De 2TB WD_BLACK SN770M kan ik nu krijgen voor zo'n 195 euro. Nog steeds een flinke prijs (zeker vergeleken met de 2280 varianten), maar ik vond niet zo snel iets goedkopers van een degelijke winkel. Ik kan ook niet echt veel andere opties vinden buiten deze WD, vandaar deze vraag.
I