Benjamin- schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:54:
[...]
Grappig, ik begreep dit bericht niet, totdat ik ging zoeken en er dus achterkwam dat er werkelijk een 6XX is. Ik gebruikte mijn eigen bericht om te praten over all 600 modellen.
Ik heb echter geen idee wat (Mass)Drop is, ik zie een samenwerking met heel veel bedrijven. Maar zal die wederom ook onderzoeken.
Naar Hifi Klubben zou inderdaad wel een interessant idee zijn, ik kom geregeld op zondag in Rotterdam. Zie dat ze op dit moment 2 600 modellen hebben (660s2 en 620s), maar alleen al hoe dit op mijn hoofd zit maakt dit al de moeite waard om te proberen.
Wat is de functie van DAC + versterker? Dit wordt niet gecombineerd in 1 apparaat?
[...]
Zal die zeker eens bekijken.
Bedankt voor alle adviezen iedereen!
Mass(Drop) was een interessante 'club' om samen inkopen te doen. In het groot kan je natuurlijk wat betere prijzen bedingen. Heb er leuke items kunnen kopen.
In Nederland hadden we ooit "samenkopen", bestaat helaas niet meer. Misschien heb je er wel eens van gehoord.
Sinds de overgang naar Drop.com is het aanbod helaas minder divers geworden en ook kwalitatief minder. De samenwerkingen die ze nu hebben zijn soms ok/aardig maar vaak lees je ook bergen klachten. Prijzen zijn soms vlak onder retail met een flinke wachttijd. Vaak dus niet de moeite waard.
De HD6XX samenwerking stamt nog uit de Massdrop periode. Merendeel was/is daar zeer over te spreken. De 6XX is eigenlijk een iets aangepaste HD650 met wat meer laag, ander kleurtje en hoppa nieuw model.
Bij introductie echter scherp geprijsd met $180 later 200 en nu 220 meen ik. Vandaar dat ik de gok heb genomen destijds.
DAC (digital analogue converter) is het chipje wat je digitale muziek omzet naar een analoog signaal voor je hoofdtelefoon. Er zijn diverse merken die allemaal hun eigen algoritme hebben geschreven om dit te doen.
Merk/hoor je verschil?
Idealiter niet want je wilt een DAC transparant hebben maar er zijn toch verschillen. Persoonlijk heb ik geen afkeur van een bepaald merk. Bekende zijn ESS, AKM, Cirrus-Logic maar ook Realtek maakt DAC's.
Audio op het merendeel van de moederborden (PC of laptop) komt bij Realtek vandaan.
Mijn eigen PC heeft dan weer een verbeterde audio sectie en heeft een ESS DAC + losse versterker chip.
Volgens de test cijfertjes is het beter 😁
Maar Realtek of een ESS. Een waarde oordeel laat ik aan iedereen zelf over. Iedereen zijn gehoor/beleving is anders.
De hoofdtelefoonversterker is hetgeen wat het output signaal van de DAC versterkt en uiteindelijk je hoofdtelefoon in stuurt. Wanneer een hoofdtelefoon een hoge weerstand heeft zoals bijvoorbeeld de HD 600 serie dan heb je meer kracht nodig om hetzelfde volume te bereiken. De gevoeligheid van een speaker laat ik even achterwege in mijn uitleg.
In-ears zijn vaak 8, 16 of 32 Ohm en makkelijk aan te sturen. Daar heb je geen krachtige versterker voor nodig.
Hoofdtelefoons zie je vaker rond de 32 Ohm zitten.
Ook daar voldoet de standaard ingebouwde versterker meestal wel. Maar een HD660S2 met 150 Ohm of nog meer dan is een aparte/betere versterker wel aan te raden.
De iFi Zen DAC is bijvoorbeeld een all-in-one oplossing.
Eventueel uit te breiden met de losse ZEN CAN versterker.
FiiO, een degelijk Chinees merk, heeft bijvoorbeeld de K11 als all-in-one oplossing.
Goed punt ook van @
Help!!!! betreffende het geluidsbeeld van de HD600-serie. Dat is dus typisch zoiets wat je zelf moet ervaren vind ik.
Zo heb ik eens de
Sennheiser HE-1 kunnen beluisteren. Behoudens dat ik het geld er niet voor over heb vond ik dat ding echt voor geen meter klinken 😂 Wellicht was het de muziekkeuze, omgevingsgeluid (audio beurs), maar ach anderen kwijlen erbij weg.
Tof apparaat dat zeker wel een hele beleving maar niet voor mij.