Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Thomox schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:37:
Ik heb gisteren een Qudelix 5k besteld om eens wat te proberen op mijn oude HD598. Die ligt namelijk al een tijdje te verstoffen omdat ik geen jack poort in de telefoon heb en de adapter plug debiel lang is. Die plug zorgt er vrijwel direct voor dat je je 3.5mm jack sloopt.

Nu zag ik ook dat een hifiman sundara of edition XS erg fijn is. Iemand ervaring met die combo?

Daarnaast las ik dat de ene 18 Ohm en de andere 32 Ohm impedantie heeft, met beide dezelfde gevoeligheid. Dus dat betekent eigenlijk gewoon dat de ene twee keer zo hard kan met dezelfde spanning, mits de stroom geleverd kan worden. Geen idee of het volume ook een issue is met deze combo?
De qudelix is een heel fijn ding. Denk dat je met een sundara en xs wel prima zal zitten, die van mij kan de beyerdynamic t1.2 en dca aeon's tot onplezierige hoogtes brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:26
Die qudelix bevalt goed, mijn oude Sennheiser klinkt al heel luchtig en goed.

Wellicht bestel ik over een tijdje nog wel een sundara

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christof1987
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19-03 20:57
iets meer eigen inzet is gewenst.

[ Voor 77% gewijzigd door teacher op 25-10-2024 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:14

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Modbreak:De reactie van @christof1987 hoort niet in dit draadje thuis en indien de vraag in een los draadje gesteld zou worden zou het onderwerp gesloten worden wegens gebrek aan eigen inzet. Er wordt in dit draadje niet ingegaan op de vraag van christoph1987 op straffe van moderatoringrijpen en ook geen discussie gestart over het waarom. De discussie hier blijft op het onderwerp.

Christoph1987 is welkom om een nieuw draadje te beginnen en zijn vraag aldaar te stellen, doch op voorwaarde dat zijn vraag volgens de regels stelt, met eigen inzet, en uitgebeid formuleert waar hij naar op zoek is, zodat lezers niet hoeven te gissen wat nu wel of niet gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:16

RoyK

Hobby tekenaar

Beste audiofielen,

Mijn zoon van 14 staat op het punt om zijn spaarrekening te plunderen voor een Skullcandy Crusher ANC 2. Ik zou hem graag een paar alternatieven willen aanbieden voor (veel) minder geld, maar toch prima klinken met de focus op een stevige bas. Hij luistert veel hardstijl / hardcore.

Er zijn zo ontzettend veel koptelefoons dat ik er maar lastig doorheen kom. Ik hoop dat jullie mij een duwtje in de juiste richting kunnen geven met een voorzetje?

Ik zie bijvoorbeeld ook een Skullcandy Hesh ANC voor 80 euro waar de mensen ook blij zijn met de bass ervaring.

[ Voor 10% gewijzigd door RoyK op 27-10-2024 10:43 ]

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
RoyK schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:41:
Beste audiofielen,

Mijn zoon van 14 staat op het punt om zijn spaarrekening te plunderen voor een Skullcandy Crusher ANC 2. Ik zou hem graag een paar alternatieven willen aanbieden voor (veel) minder geld, maar toch prima klinken met de focus op een stevige bas. Hij luistert veel hardstijl / hardcore.

Er zijn zo ontzettend veel koptelefoons dat ik er maar lastig doorheen kom. Ik hoop dat jullie mij een duwtje in de juiste richting kunnen geven met een voorzetje?

Ik zie bijvoorbeeld ook een Skullcandy Hesh ANC voor 80 euro waar de mensen ook blij zijn met de bass ervaring.
Als veel voor weinig en bass de enige eisen zijn zou ik de 1More Sonoflow (Pro) aanraden, de Pro kost nu €72 op Amazon, hij is vooral op dynamiek en bass erg goed. Minder dan de helft van de prijs.
De Sony 720 zijn ook altijd een veilige keuze, €75, maar wmb op alle vlakken minder dan de Sonoflow.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik deze specifieke Crusher ANC 2 niet heb gebruikt, maar ik ben nooit echt onder de indruk van een Skullcandy geweest.

[ Voor 4% gewijzigd door jodeltje op 29-10-2024 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

jodeltje schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:34:
Als veel voor weinig en bass de enige eisen zijn zou ik de 1More Sonoflow (Pro) aanraden, de Pro kost nu €72 op Amazon, hij is vooral op dynamiek en bass erg goed. Minder dan de helft van de prijs.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik deze specifieke Crusher ANC 2 niet heb gebruikt, maar ik ben nooit echt onder de indruk van een Skullcandy geweest.
Soundcore is standaard bass heavy. De Q20i is €35-50, heeft acceptabele tot goede ANC, heeft een simpele app en een van mijn studenten is er erg blij mee (ADHD en dus snel overgeprikkeld).

Soundcore Q20i (Zwart) review door gambieter

[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 29-10-2024 22:42 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:16

RoyK

Hobby tekenaar

dank voor jullie input! Dan ga ik daar even mee aan de slag en kan ik hem wat alternatieven aanbieden (vast tegen dovemans oren (door de bass :P )

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-06 12:13
Ik zit voor mijn nieuwe werk best veel op de fiets momenteel. Vaak wil ik dan ff bellen, maar de mensen die ik bel klagen behoorlijk over ruis/wind bij mij WF-SP800N. Ik wil binnenkort een nieuwe koptelefoon kopen en twijfel tussen de B&W PX7 S2 en de Repeat Audio Prince (zo in de €200-250 range). Iemand die iets zinnigs kan zeggen over de microfoons voor bellen in rumoerige omstandigheden over deze twee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
DennisCle schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:58:
Ik zit voor mijn nieuwe werk best veel op de fiets momenteel. Vaak wil ik dan ff bellen, maar de mensen die ik bel klagen behoorlijk over ruis/wind bij mij WF-SP800N. Ik wil binnenkort een nieuwe koptelefoon kopen en twijfel tussen de B&W PX7 S2 en de Repeat Audio Prince (zo in de €200-250 range). Iemand die iets zinnigs kan zeggen over de microfoons voor bellen in rumoerige omstandigheden over deze twee?
Ik heb de PX8 en daar is het niet best met wind op de fiets, ik vrees dat het op de pc 7s2 niet beter is, was op de P7 ook niet. Ik heb gekgenoeg op de Samsung Galaxy Buds Live erg goede ervaringen. Ik heb al meerdere malen "huh, ben je aan het fietsen nu? Je klinkt perfect" gehoord.

Hangt natuurlijk allemaal af van de vorm van het ding, plaatsing van de microfoons en vooral software.

Ik weet alleen dat Sony en B&W er slecht in zijn, misschien is Samsung er wat beter in (maar heb niks anders van Samsung om te testen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-06 12:13
jodeltje schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:35:
[...]

Ik heb de PX8 en daar is het niet best met wind op de fiets, ik vrees dat het op de pc 7s2 niet beter is, was op de P7 ook niet. Ik heb gekgenoeg op de Samsung Galaxy Buds Live erg goede ervaringen. Ik heb al meerdere malen "huh, ben je aan het fietsen nu? Je klinkt perfect" gehoord.

Hangt natuurlijk allemaal af van de vorm van het ding, plaatsing van de microfoons en vooral software.

Ik weet alleen dat Sony en B&W er slecht in zijn, misschien is Samsung er wat beter in (maar heb niks anders van Samsung om te testen)
Thanks, goeie informatie om te hebben. Jammer dat Sony er blijkbaar ook niet zo goed in is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-05 18:05
Iemand nog tips om een JBL LIVE 660NC te reanimeren? Ik heb de laatste tijd steeds vaker dat hij niet aan gaat met de aan/uit knop als hij ontladen is tot ongeveer 70%. Of hij gaat wel aan, connect met mijn telefoon maar daarna valt hij meteen weer uit. Als ik hem daarna in de oplader steek en volledig oplaadt doet hij het weer een tijdje goed, maar bij lange na geen 50 uur afspeeltijd. Ik heb sowieso geen garantie meer, is al jaren oud. Persoonlijk vind ik dit de beste koptelefoon qua draagcomfort en (muziek)kwaliteit die ik gehad heb, overweeg zelfs weer dezelfde aan te schaffen.

[ Voor 18% gewijzigd door poekman op 27-11-2024 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
Ik vind hem ook heerlijk zitten, echt als gegoten. Maar klinkt als een defecte batterij, misschien dat aliexpress je aan een nieuwe kan helpen die met behulp van een YouTube filmpje kan monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
Mezelf getrakteerd op een Dali IO-12.

Goed geluid over Bluetooth icm iPhone (net iets minder dan de B&W PX8)
Fantastisch geluid over Bluetooth met Apt-X Adaptive (beter dan PX8)
Maar naar je flac collectie luisteren met een usbc kabeltje, halleluja

Die PX8 heeft een geluid waar je van moet houden, erg punchy, vind ik fijn maar kan er niet de hele avond naar luisteren, dat kan bij deze wel. Daarnaast kan ik nu eindelijk het volume laag zetten en niet inboeten op geluidskwaliteit, die PX8 moet je echt boven de 30% zetten om hem optimaal te gebruiken. Hij zit ook echt heel goed, hij klemt nauwelijks maar blijft toch goed zitten en sluit goed af.

Ik ben zeer onder de indruk.
(En geen app, geen touch controls, heerlijk)

[ Voor 6% gewijzigd door jodeltje op 29-11-2024 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
poekman schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:58:
Iemand nog tips om een JBL LIVE 660NC te reanimeren? Ik heb de laatste tijd steeds vaker dat hij niet aan gaat met de aan/uit knop als hij ontladen is tot ongeveer 70%. Of hij gaat wel aan, connect met mijn telefoon maar daarna valt hij meteen weer uit. Als ik hem daarna in de oplader steek en volledig oplaadt doet hij het weer een tijdje goed, maar bij lange na geen 50 uur afspeeltijd. Ik heb sowieso geen garantie meer, is al jaren oud. Persoonlijk vind ik dit de beste koptelefoon qua draagcomfort en (muziek)kwaliteit die ik gehad heb, overweeg zelfs weer dezelfde aan te schaffen.
Mocht je het niet allang gevonden hebben:
Filmpje: YouTube: Battery Replacement on JBL LIVE Headphones (How to, using LIVE 460NC)
Batterij: https://www.amazon.nl/dp/...arsLeft=1&skipTwisterOG=1

Zo gepiept

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-05 18:05
Dat dacht ik dus ook. Maar krijg de driehoekige schroefjes niet los met zo'n kleine schroevendraaier. Zitten muurvast. Dus even kijken of ik speciale bitjes kan bestellen op Ali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:45

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik heb zojuist m'n HiFiMAN Edition XS binnengekregen, maar vond hem toen ik hem probeerde erg duf klinken vergeleken mijn mijn DT990. Ik wist niet direct wat het was, totdat ik merkte dat het geluid volledig mono is!

Als ik een speakertest doe, dan hoor is beide kanalen in beide oren, dus het linkerkanaal ook in het rechteroor en andersom.

Dit is met dezelfde DAC en versterker die ik voor mijn DT990 gebruik, die dit probleem niet heeft.

Wat kan dit zijn? Is er iets verkeerd met de kabel? Ik snap er niks van...

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-06 23:38
Ik ben aan het overwegen om een Sony WH1000XM4 aan te schaffen. Ik zou deze hoofdzakelijk gebruiken om naar films en series te kijken op tv, er is regelmatig nogal wat lawaai in huis en dan is het wel handig als ik een hoofdtelefoon heb met goede ANC. Wat ik zou willen weten als ik die connecteer met mijn Denon receiver via Bluetooth of ik het volume of de hoofdtelefoon zelf kan regelen dan? Met de Sony Pulse Elite is dit dus niet mogelijk, als ik een bluetooth hoofdtelefoon verbind zegt die dat ik het volume enkel extern kan regelen en niet op de receiver zelf.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 22:40

Deathchant

Don't intend. Do!

Mijn closed back gaming headset (Roccat Kave 5.1 XTD) was hoognodig aan vervanging toe; de earcups waren echt aant afbladderen en ik had altijd zwarte spikkels rond mijn oren en in mijn haarlijn. Het geluid is gewoon nog goed, "echt" 5.1 geluid (3 drivers per oorschelp), maar de microfoon is sowieso prut.

Met de recente in-ear aankoop (JBL Tour Pro 3) waar ik uitermate tevreden ben qua noise canceling en geluidskwaliteit, heb ik besloten om me tijdens Black Friday opnieuw te voorzien van goeie kwalitatieve headphones, en ook een losse microfoon gekocht. Ik was de microfoons van gamingheadsets wel een beetje beu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUrePDjqOlZiV9Bz4CuNxqw8m-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1w0Mz9qBYhmbr4VqcWOlI8q2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcIY7ffH1u2eAVmkr3fDzYFvM5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqq9sOjZrl51ssZpXRCOgkeT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfR_NSHrFiP8eRii_TnGceJU5TU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P1A2Dcxl0R6ahvCNfThdQcez.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben gegaan voor de Beyerdynamic DT 700 Pro X (bij bax-shop nog goedkoper dan de laagste prijs van de pricewatch), en heb een LogitechG Blue Yeti usb microfoon gekocht.
In eerste instantie dus puur voor achter de PC gekocht, dus ik wilde een lange draad hebben en gewoon een goeie muziekkwaliteit hebben. Dus ik wilde voor de 900 Pro X gaan (zelfde prijs) vanwege de bijna-perfecte curve, maar deze was open back, en ik vind het toch vervelend als ik continu geluid van buiten erdoorheen hoor.

Kleine concessie, maar ik ben absoluut tevreden met de kwaliteit van deze koptelefoon! Gewoon stevig spul, en de geluidskwaliteit is echt fantastisch!! Ik hoor zoveel meer dan dat ik normaliter hoor.
Niet dat de XM4 van Sony en de JBL Tour Pro 3 slecht is, maar een goeie koptelefoon kan zoveel meer toondiepte weergeven. Het is net alsof ik 20 verschillende nuances in 1 piano-aanslag hoor in plaats van 5 ofzo. Moeilijk uitleggen, maar de tonal-range is super!
Het eerste kwartier moet ik wel wennen aan het klemmend gevoel rond mijn oren, want hij drukt best wel. Maar daarna went dat.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 12:23
Beste medetweakers,
Iemand hier ervaring met de Dekoni schapenleren earpads voor de Meze 99 Classics? Ik ben al jaren heel blij met deze koptelefoon, echter zijn de originele pads inmiddels tot op de draad versleten. Nou kan ik natuurlijk gewoon de originele voor een tientje of 2 bestellen maar ik ben benieuwd of iemand die alternatieve pads gekocht heeft en of ze de meerprijs waard zijn.

Mocht iemand nog nieuwsgierig zijn naar mijn ervaringen met deze koptelefoon:
Ik heb al 5,5 jaar (gekocht in april 2019) naar niks anders meer gekeken. Niet alleen het geluid is goed, maar misschien nog wel belangrijker het draagcomfort is geweldig, ondanks dat ik brildragend ben. Vaak last van gehad daarvoor (te hoge klemkracht op het hoofd). Ja, het is wat gevoelig voor contactgeluid via de metalen band (ook wel via de kabel) maar deze koptelefoon kan ik in tegenstelling tot de meesten urenlang dragen. Lekker licht van gewicht ook.

Qua geluid heb ik ook weinig te klagen. Denk niet dat ik ooit een betere heb beluisterd in deze prijsklasse. Ja, er zijn misschien (zeker) headphones te vinden die een vlakkere frequentierespons hebben maar die zijn zelden zo fijn draagbaar of closed-back (omgevingsgeluid is storender dan een iets minder natuurgetrouwe weergave wat mij betreft). De bas is stevig aangezet maar zou ik niet rommelig noemen (op normale mensenvolume) en verdringt de midden- en hoge tonen niet. Ik luister echt zeer breed, van de jaren 60 tot gisteren en van akoestisch tot volledig elektronisch. Ze komen wat mij betreft het best tot hun recht met muziek als Pink Floyd of Radiohead (heerlijk brede soundstage, sprankelende maar niet schelle hoge tonen) maar zijn zeker niet slecht voor het zwaardere werk. Dan moet je alleen wel van een stevige 'kick' houden. Niet eens onvergelijkbaar met een liveconcert trouwens, en da's vaak ook een genot om te luisteren op deze koptelefoon (al valt een slecht gemasterde opname meteen door de mand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
ikbenben schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:45:
Ik ben aan het overwegen om een Sony WH1000XM4 aan te schaffen. Ik zou deze hoofdzakelijk gebruiken om naar films en series te kijken op tv, er is regelmatig nogal wat lawaai in huis en dan is het wel handig als ik een hoofdtelefoon heb met goede ANC. Wat ik zou willen weten als ik die connecteer met mijn Denon receiver via Bluetooth of ik het volume of de hoofdtelefoon zelf kan regelen dan? Met de Sony Pulse Elite is dit dus niet mogelijk, als ik een bluetooth hoofdtelefoon verbind zegt die dat ik het volume enkel extern kan regelen en niet op de receiver zelf.
Aangezien ik nergens een sluitend antwoord vind heb ik er mij aan gewaagd en hem besteld. Ik zie wel dan of het werkt of niet.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:40

Grozno

acts without consequence!

Steyn_E schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:44:
Beste medetweakers,
Iemand hier ervaring met de Dekoni schapenleren earpads voor de Meze 99 Classics? Ik ben al jaren heel blij met deze koptelefoon, echter zijn de originele pads inmiddels tot op de draad versleten. Nou kan ik natuurlijk gewoon de originele voor een tientje of 2 bestellen maar ik ben benieuwd of iemand die alternatieve pads gekocht heeft en of ze de meerprijs waard zijn.

Ik heb al 5,5 jaar (gekocht in april 2019) naar niks anders meer gekeken. Niet alleen het geluid is goed, maar misschien nog wel belangrijker het draagcomfort is geweldig, ondanks dat ik brildragend ben. Vaak last van gehad daarvoor (te hoge klemkracht op het hoofd). Ja, het is wat gevoelig voor contactgeluid via de metalen band (ook wel via de kabel) maar deze koptelefoon kan ik in tegenstelling tot de meesten urenlang dragen. Lekker licht van gewicht ook.

Qua geluid heb ik ook weinig te klagen. Denk niet dat ik ooit een betere heb beluisterd in deze prijsklasse. Ja, er zijn misschien (zeker) headphones te vinden die een vlakkere frequentierespons hebben maar die zijn zelden zo fijn draagbaar of closed-back (omgevingsgeluid is storender dan een iets minder natuurgetrouwe weergave wat mij betreft). De bas is stevig aangezet maar zou ik niet rommelig noemen (op normale mensenvolume) en verdringt de midden- en hoge tonen niet. Ik luister echt zeer breed, van de jaren 60 tot gisteren en van akoestisch tot volledig elektronisch. Ze komen wat mij betreft het best tot hun recht met muziek als Pink Floyd of Radiohead (heerlijk brede soundstage, sprankelende maar niet schelle hoge tonen) maar zijn zeker niet slecht voor het zwaardere werk. Dan moet je alleen wel van een stevige 'kick' houden. Niet eens onvergelijkbaar met een liveconcert trouwens, en da's vaak ook een genot om te luisteren op deze koptelefoon (al valt een slecht gemasterde opname meteen door de mand).
Mijn ervaring met Dekoni (op een Sennheiser HD 650) is niet fantastisch. Het geluid werd er moddiger van.
Voor de 99 Classics zou ik dat niet aanraden, want die vind ik de bas echt al zwaar oversturen.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
@Grozno

Bedankt voor je antwoord! Dan weet ik genoeg, daar zit ik zeker niet op te wachten namelijk.

Echt leer is gewoon wat comfortabeler (minder zweterig) en gaat normaal gezien een stuk langer mee, maar gezien de lage prijs van de originele is de levensduur niet echt bezwaarlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Niet online
Steyn_E schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:44:
Beste medetweakers,

Persoonlijk ben ik fan van de perforated sheepskin versies van de pads (al heb ik ze nooit voor een meze gehad). Maar in Europa zijn ze in de meeste gevallen erg duur vergeleken met de originele pads, al zouden ze ook wel lang mee moeten gaan. En afhankelijk van de koptelefoon vervormen ze wel het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Niet online
Compizfox schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:13:
Ik heb zojuist m'n HiFiMAN Edition XS binnengekregen, maar vond hem toen ik hem probeerde erg duf klinken vergeleken mijn mijn DT990. Ik wist niet direct wat het was, totdat ik merkte dat het geluid volledig mono is!

Als ik een speakertest doe, dan hoor is beide kanalen in beide oren, dus het linkerkanaal ook in het rechteroor en andersom.

Dit is met dezelfde DAC en versterker die ik voor mijn DT990 gebruik, die dit probleem niet heeft.

Wat kan dit zijn? Is er iets verkeerd met de kabel? Ik snap er niks van...
Klinkt inderdaad alsof de kabel verkeerd gesoldeerd is

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:45

Compizfox

Bait for wenchmarks

Danny Phantom schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:51:
[...]

Klinkt inderdaad alsof de kabel verkeerd gesoldeerd is
Dit was het inderdaad. Nadat ik m'n vorige comment postte, heb ik de kabel even doorgemeten. Het bleek dat de tip en de ring van de 3.5 mm TRS-connector (de linker en rechter positieve signalen dus) gewoon kortgesloten waren.

Het kon natuurlijk eigenlijk ook alleen maar de kabel zijn, aangezien beide drivers los van elkaar op de kabel aangesloten zitten.

Inmiddels heb ik een nieuwe kabel, en is het probleem opgelost.

Ik moet wel zeggen dat ik nog niet helemaal overtuigd ben van de HiFiMAN Edition XS voor dagelijks gebruik. Het geluid is zeker in orde, en zonder twijfel beter dan de DT990. Ik merk vooral dat hij nog meer open is dan de DT990. Ook loopt de (sub)bas wat verder naar onder door, en lijken drums veel "scherper" te klinken (op een goede manier). De imaging is ook beter. Hij is ook vrij bright.

Ik vind de DT990 echter veel comfortabeler... Niet alleen is de Edition XS ruim anderhalf keer zo zwaar, maar de ear cups zijn gewoon veel te groot, eigenlijk. Zelfs met de band minimaal uitgeschoven zit de onderkant van de ear cups op onderkaak, wat gewoon niet erg comfortabel is.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
Danny Phantom schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:49:
[...]

Persoonlijk ben ik fan van de perforated sheepskin versies van de pads (al heb ik ze nooit voor een meze gehad). Maar in Europa zijn ze in de meeste gevallen erg duur vergeleken met de originele pads, al zouden ze ook wel lang mee moeten gaan. En afhankelijk van de koptelefoon vervormen ze wel het geluid.
Gezien de meerprijs wil ik dat risico niet lopen. Ze zijn 4x zo duur als de originele. Dan maar een keertje vaker nieuwe pads aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 09:05

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Ik denk al best wel lang over een goede koptelefoon, en ik denk wel op het punt gekomen te zijn dat ik iets wil kopen. Heb een tijdje terug een losse microfoon gekocht, en gebruik verder vaak draadloze oordopjes (ben vaak in de weer op mijn zolder, dus dan is draadloos erg fijn. Maar een goede koptelefoon daarnaast zou erg prettig zijn voor wanneer ik goed geluid wil.

Mijn gebruik zal sowieso het nodige gamen en wat videos kijken zijn, maar ook zeer zeker muziek luisteren. Door 2 kleine kinderen heb ik al jaren mijn audioset niet meer gebruikt, dus de enige plek waar ik nu een beetje lekker muziek kan luisteren, is in de auto.

Budget is wat variabel, maar ik kijk al jaren naar een HD600/6XX, gezien ik weet dat deze altijd erg goed beoordeeld worden in die prijsklasse. Dus laten we zeggen max 400.

Ik heb een wat groter hoofd, dus ik heb nog weleens last van te strakke headsets, kijk dus altijd wel naar modellen die wat ruimer zijn.
Noise cancelling is ongewenst, al vraag ik me af of dit uberhaupt wel op het beter segment zit. Open of gesloten maakt met niet echt uit, audiokwaliteit is het enige wat relevant is.

Mijn muziek zit voornamelijk in de rock en metal.

Wordt aangesloten op mijn laptop. (heb gewoon een 3.5mm aansluiting)

Ben benieuwd of jullie tips hebben, en ook een mogelijke dac/versterker indien dit echt veel nut heeft.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:49
@Benjamin- je kan de sennheiser site in de gaten houden:
https://www.sennheiser-he...lp9wy1t7fhf60avwgvtyko8i/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-06 19:08
@Benjamin- Zelf heb ik een HD 6XX, maar heb je bij je laptop dan ook een losse hoofdtelefoon versterker?
De HD 6.. serie is qua weerstand denk ik wat aan de hoge kant om puur door een laptop goed aangestuurd te kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Zal ik zeker doen. Is er een reden waarom de 660s2 specifiek, ik lees gemengde beoordelingen vs de 600, waarbij de 600 zelfs beter uit de test komt.
maniac2003 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 23:31:
@Benjamin- Zelf heb ik een HD 6XX, maar heb je bij je laptop dan ook een losse hoofdtelefoon versterker?
De HD 6.. serie is qua weerstand denk ik wat aan de hoge kant om puur door een laptop goed aangestuurd te kunnen worden.
Ik zou het oprecht niet weten wat mijn laptop kan, kan hier zo even geen informatie over vinden. Dat gezegd had ik altijd al gedachte dat ik een versterker zou nodig hebben.
Tevens zou ik wel mijn receiver kunnen gebruiken, maar dat lijkt me qua energie verbruik niet heel efficient (Sony DA50ES)

[ Voor 6% gewijzigd door Benjamin- op 02-01-2025 00:03 ]

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:21
Benjamin- schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:50:
Ik denk al best wel lang over een goede koptelefoon, en ik denk wel op het punt gekomen te zijn dat ik iets wil kopen. Heb een tijdje terug een losse microfoon gekocht, en gebruik verder vaak draadloze oordopjes (ben vaak in de weer op mijn zolder, dus dan is draadloos erg fijn. Maar een goede koptelefoon daarnaast zou erg prettig zijn voor wanneer ik goed geluid wil.

Mijn gebruik zal sowieso het nodige gamen en wat videos kijken zijn, maar ook zeer zeker muziek luisteren. Door 2 kleine kinderen heb ik al jaren mijn audioset niet meer gebruikt, dus de enige plek waar ik nu een beetje lekker muziek kan luisteren, is in de auto.

Budget is wat variabel, maar ik kijk al jaren naar een HD600/6XX, gezien ik weet dat deze altijd erg goed beoordeeld worden in die prijsklasse. Dus laten we zeggen max 400.

Ik heb een wat groter hoofd, dus ik heb nog weleens last van te strakke headsets, kijk dus altijd wel naar modellen die wat ruimer zijn.
Noise cancelling is ongewenst, al vraag ik me af of dit uberhaupt wel op het beter segment zit. Open of gesloten maakt met niet echt uit, audiokwaliteit is het enige wat relevant is.

Mijn muziek zit voornamelijk in de rock en metal.

Wordt aangesloten op mijn laptop. (heb gewoon een 3.5mm aansluiting)

Ben benieuwd of jullie tips hebben, en ook een mogelijke dac/versterker indien dit echt veel nut heeft.
Met dit budget kan je echt mooie dingen kopen.
Allereerst zou ik je willen adviseren om ook naar de tweedehands markt te kijken dat scheelt aanzienlijk.
Ik heb via V&A zelf een 6xx gescoord.

Heb je ook al gekeken naar een IEM? Om mee te beginnen. Voor +/- 25 euro is er al veel moois beschikbaar.
Denk aan de chu2 met dsp (aansluiting usb-c) of de 7hz Zero 2.
Dan heb je voor weinig al een leuke “hifi” ervaring.

Betreft koptelefoonversterker en Dac (koop voor 10 euro een Apple usb-c naar 3.5mm dongle).
Amp kan je het zo gek maken als je zelf wil. Voor een aparte amp is topping L30 mooi begin kost je 150 euro maar tweedehands markt heb je weer mooie besparing. Je hebt ook all in one sets die ietsje duurder zijn ben je in 1x klaar.

Je leest ook heel veel goeds over de FiiO FT1 (closed) en de FT1 Pro (open back). Is een lsgere instap dan een Sennheiser.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maniac2003
Benjamin- schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 00:02:
[...]

Zal ik zeker doen. Is er een reden waarom de 660s2 specifiek, ik lees gemengde beoordelingen vs de 600, waarbij de 600 zelfs beter uit de test komt.

[...]

Ik zou het oprecht niet weten wat mijn laptop kan, kan hier zo even geen informatie over vinden. Dat gezegd had ik altijd al gedachte dat ik een versterker zou nodig hebben.
Tevens zou ik wel mijn receiver kunnen gebruiken, maar dat lijkt me qua energie verbruik niet heel efficient (Sony DA50ES)
Voor wat betreft de Sennheisers. Zoals gezegd de 6XX heb ik, in het verleden de 660S en S2 'opvolgers' getest. Beide zijn retour gegaan. Verschil in klank is er wel maar het is de meerprijs t.o.v. de 6XX ($200 + import destijds) mijn inziens niet waard.
Mocht je de mogelijkheid hebben om eens bij bijv. HiFi Klubben te luisteren naar de 660 reeks dan zou ik dat zeker doen

De toevoeging van @Aramiss vind ik een goede. In het verleden ook een D30 (DAC) + L30 (versterker) getest. Leuke betaalbare set. Ook iFi met de ZEN Can 3 is een betaalbare leuke optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

@Benjamin- Kijk ook even naar de nieuwste Hifiman Sundara. Dat is (misschien per ongeluk) de beste headphone in z'n prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Aramiss schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:00:
[...]Met dit budget kan je echt mooie dingen kopen.
Allereerst zou ik je willen adviseren om ook naar de tweedehands markt te kijken dat scheelt aanzienlijk.
Ik heb via V&A zelf een 6xx gescoord.

Heb je ook al gekeken naar een IEM? Om mee te beginnen. Voor +/- 25 euro is er al veel moois beschikbaar.
Denk aan de chu2 met dsp (aansluiting usb-c) of de 7hz Zero 2.
Dan heb je voor weinig al een leuke “hifi” ervaring.

Betreft koptelefoonversterker en Dac (koop voor 10 euro een Apple usb-c naar 3.5mm dongle).
Amp kan je het zo gek maken als je zelf wil. Voor een aparte amp is topping L30 mooi begin kost je 150 euro maar tweedehands markt heb je weer mooie besparing. Je hebt ook all in one sets die ietsje duurder zijn ben je in 1x klaar.

Je leest ook heel veel goeds over de FiiO FT1 (closed) en de FT1 Pro (open back). Is een lsgere instap dan een Sennheiser.
Eens dat de tweedehands markt de moeite waard is, stel nieuw kussens en ze zijn weer fris.

Ik heb weleens naar IEM's gekeken, en ga waarschijnlijk een setje kopen voor mijn Playstation Portal (die ondersteunt geen BT), dus die zou ik zeker wel kunnen uittesten, maar in het algemeen vind ik een koptelefoon toch wel fijner. Oordopjes vind ik vooral praktischer.

Ik ga zeker eens die FiiO's bekijken!
maniac2003 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:23:
[...]

Voor wat betreft de Sennheisers. Zoals gezegd de 6XX heb ik, in het verleden de 660S en S2 'opvolgers' getest. Beide zijn retour gegaan. Verschil in klank is er wel maar het is de meerprijs t.o.v. de 6XX ($200 + import destijds) mijn inziens niet waard.
Mocht je de mogelijkheid hebben om eens bij bijv. HiFi Klubben te luisteren naar de 660 reeks dan zou ik dat zeker doen

De toevoeging van @Aramiss vind ik een goede. In het verleden ook een D30 (DAC) + L30 (versterker) getest. Leuke betaalbare set. Ook iFi met de ZEN Can 3 is een betaalbare leuke optie.
Grappig, ik begreep dit bericht niet, totdat ik ging zoeken en er dus achterkwam dat er werkelijk een 6XX is. Ik gebruikte mijn eigen bericht om te praten over all 600 modellen.
Ik heb echter geen idee wat (Mass)Drop is, ik zie een samenwerking met heel veel bedrijven. Maar zal die wederom ook onderzoeken.

Naar Hifi Klubben zou inderdaad wel een interessant idee zijn, ik kom geregeld op zondag in Rotterdam. Zie dat ze op dit moment 2 600 modellen hebben (660s2 en 620s), maar alleen al hoe dit op mijn hoofd zit maakt dit al de moeite waard om te proberen.
Wat is de functie van DAC + versterker? Dit wordt niet gecombineerd in 1 apparaat?
Grozno schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:33:
@Benjamin- Kijk ook even naar de nieuwste Hifiman Sundara. Dat is (misschien per ongeluk) de beste headphone in z'n prijsklasse.
Zal die zeker eens bekijken.

Bedankt voor alle adviezen iedereen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Grozno schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:33:
Hifiman heeft veel prijzen (in ieder geval in USA) sterk verlaagd.

Zie bijvoorbeeld dat de Ananda nu ook in NL al voor E408 te krijgen is:
https://www.amazon.nl/HIF...smid=A17D2BRD4YMT0X&gQT=2

@Benjamin-
Wat het lastig maakt is dat de betere keuzes vaak komen nadat je ervaring hebt opgedaan. Dus ergens gaan luisteren naar wat verschillende koptelefoons kan ook al behoorlijk helpen.

Daarnaast kun je bijv. door naar consensus in reviews te kijken, binnen je budget redelijk makkelijk een aantal goede koptelefoons op een rijtje zetten.

Het helpt ook om je de terminologie waar nodig eigen te maken zodat je beter kan plaatsen wat voor jou en je voorkeurs muzieksoorten en gebruik belangrijk is.

Ik zou zeker ook op comfort letten. Pasvorm, verstelbaarheid, gewicht etc.

Daarnaast is het belangrijk om te bedenken of je bereid bent om met EQ op je computer te werken. Zo niet is het nog belangrijker dat de koptelefoon out of the box klinkt zoals jij het fijn vindt.

Een laptop heeft niet heel veel vermogen. Dus als je een koptelefoon kiest die wel veel power nodig heeft is dat niet ideaal. Dan is een betaalbare dac/amp combi aan te raden. Maar dat kun je ook achteraf besluiten nadat je het geprobeerd hebt tenzij je daar geen budget voor hebt.

Ben zelf enigzins van de rock maar niet van heavy metal e.d. Vraag me af of een HD6.. daarvoor meest geschikt is met zijn relatief wat beperkte soundstage en intiemere sound. Althans zo ervaar ik die serie.

[ Voor 12% gewijzigd door Help!!!! op 02-01-2025 13:08 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Help!!!! schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:03:
[...]

Hifiman heeft veel prijzen (in ieder geval in USA) sterk verlaagd.

Zie bijvoorbeeld dat de Ananda nu ook in NL al voor E408 te krijgen is:
https://www.amazon.nl/HIF...smid=A17D2BRD4YMT0X&gQT=2
Mja... Op basis van de frequentierespons en vervorming, zou ik de Ananda als slechter kwalificeren dan de Sundara.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maniac2003
Benjamin- schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:54:
[...]

Grappig, ik begreep dit bericht niet, totdat ik ging zoeken en er dus achterkwam dat er werkelijk een 6XX is. Ik gebruikte mijn eigen bericht om te praten over all 600 modellen.
Ik heb echter geen idee wat (Mass)Drop is, ik zie een samenwerking met heel veel bedrijven. Maar zal die wederom ook onderzoeken.

Naar Hifi Klubben zou inderdaad wel een interessant idee zijn, ik kom geregeld op zondag in Rotterdam. Zie dat ze op dit moment 2 600 modellen hebben (660s2 en 620s), maar alleen al hoe dit op mijn hoofd zit maakt dit al de moeite waard om te proberen.
Wat is de functie van DAC + versterker? Dit wordt niet gecombineerd in 1 apparaat?

[...]

Mass(Drop) was een interessante 'club' om samen inkopen te doen. In het groot kan je natuurlijk wat betere prijzen bedingen. Heb er leuke items kunnen kopen.
In Nederland hadden we ooit "samenkopen", bestaat helaas niet meer. Misschien heb je er wel eens van gehoord.

Sinds de overgang naar Drop.com is het aanbod helaas minder divers geworden en ook kwalitatief minder. De samenwerkingen die ze nu hebben zijn soms ok/aardig maar vaak lees je ook bergen klachten. Prijzen zijn soms vlak onder retail met een flinke wachttijd. Vaak dus niet de moeite waard.

De HD6XX samenwerking stamt nog uit de Massdrop periode. Merendeel was/is daar zeer over te spreken. De 6XX is eigenlijk een iets aangepaste HD650 met wat meer laag, ander kleurtje en hoppa nieuw model.
Bij introductie echter scherp geprijsd met $180 later 200 en nu 220 meen ik. Vandaar dat ik de gok heb genomen destijds.

DAC (digital analogue converter) is het chipje wat je digitale muziek omzet naar een analoog signaal voor je hoofdtelefoon. Er zijn diverse merken die allemaal hun eigen algoritme hebben geschreven om dit te doen.
Merk/hoor je verschil?
Idealiter niet want je wilt een DAC transparant hebben maar er zijn toch verschillen. Persoonlijk heb ik geen afkeur van een bepaald merk. Bekende zijn ESS, AKM, Cirrus-Logic maar ook Realtek maakt DAC's.
Audio op het merendeel van de moederborden (PC of laptop) komt bij Realtek vandaan.
Mijn eigen PC heeft dan weer een verbeterde audio sectie en heeft een ESS DAC + losse versterker chip.
Volgens de test cijfertjes is het beter 😁
Maar Realtek of een ESS. Een waarde oordeel laat ik aan iedereen zelf over. Iedereen zijn gehoor/beleving is anders.

De hoofdtelefoonversterker is hetgeen wat het output signaal van de DAC versterkt en uiteindelijk je hoofdtelefoon in stuurt. Wanneer een hoofdtelefoon een hoge weerstand heeft zoals bijvoorbeeld de HD 600 serie dan heb je meer kracht nodig om hetzelfde volume te bereiken. De gevoeligheid van een speaker laat ik even achterwege in mijn uitleg.
In-ears zijn vaak 8, 16 of 32 Ohm en makkelijk aan te sturen. Daar heb je geen krachtige versterker voor nodig.
Hoofdtelefoons zie je vaker rond de 32 Ohm zitten.
Ook daar voldoet de standaard ingebouwde versterker meestal wel. Maar een HD660S2 met 150 Ohm of nog meer dan is een aparte/betere versterker wel aan te raden.

De iFi Zen DAC is bijvoorbeeld een all-in-one oplossing.
Eventueel uit te breiden met de losse ZEN CAN versterker.
FiiO, een degelijk Chinees merk, heeft bijvoorbeeld de K11 als all-in-one oplossing.

Goed punt ook van @Help!!!! betreffende het geluidsbeeld van de HD600-serie. Dat is dus typisch zoiets wat je zelf moet ervaren vind ik.

Zo heb ik eens de Sennheiser HE-1 kunnen beluisteren. Behoudens dat ik het geld er niet voor over heb vond ik dat ding echt voor geen meter klinken 😂 Wellicht was het de muziekkeuze, omgevingsgeluid (audio beurs), maar ach anderen kwijlen erbij weg.
Tof apparaat dat zeker wel een hele beleving maar niet voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aramiss
Benjamin- schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:54:
[...]

Eens dat de tweedehands markt de moeite waard is, stel nieuw kussens en ze zijn weer fris.

Ik heb weleens naar IEM's gekeken, en ga waarschijnlijk een setje kopen voor mijn Playstation Portal (die ondersteunt geen BT), dus die zou ik zeker wel kunnen uittesten, maar in het algemeen vind ik een koptelefoon toch wel fijner. Oordopjes vind ik vooral praktischer.

Ik ga zeker eens die FiiO's bekijken!

[...]

[...]

Tweedehands op Marktplaats een aantal Sundara’s voor 200 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Achiel007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:07
Op de gok de nieuwe Fiio FT1 pro geperoreerd. Zal wel laten weten hoe hij bevalt als hij er is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Ik ben van het weekend bij HiFi Klubben geweest, daar wat koptelefoons uitgeprobeerd, ook specifiek gevraagd naar modellen die zij zouden aanraden i.v.m. mijn muzieksmaak (Rock en Metal), en ik kon niet anders concluderen, dat de Sennheiser 600 modellen gewoon veel beter klonken, beter gezegd, ze klonken gelijk zoals ik gewend ben, en tevens ook mijn zus. Wij zijn opgegroeid met toch echt wel degelijk audio apparatuur, en blijkbaar dus ook relatief neutraal geluid. Het nummer die ik van kinds af aan heb gehoord als 'test' (Money for Nothing - Dire Straits), klonk op zowel de 660 als de 620 echt zoals ik gewend was.

Uiteindelijk was het prijsverschil, en eigenlijk toch wel een prettiger geluid van de 620, voor mij de reden om die te kopen. Had ik de 660 prettiger gevonden, had ik die waarschijnlijk wel gekocht, maar merkte dat ik geen duidelijke voorkeur had, ondanks dat ze wel wezenlijke verschillen hebben qua open en dichte kast.

Tevens daar ook nog geprobeerd op 2 telefoons (van de verkoper en mijn zus), maar beide maakte geen kans, kwam weinig geluid uit en klonk afschuwelijk.
Thuis een versterker besteld via Aliexpress, een HA400 clone waarbij mensen dit getest hebben (ook met meerdere koptelefoons), en geen verschil merkte met de originele HA400, dus dacht voor die 12 euro wil ik dat zeker proberen. Tevens heeft die over de 140 beoordelingen met een gemiddelde van 4.8, dus ik ga het wel beleven.

Wel net op mijn laptop aangesloten, en die doet het nog buitengewoon goed, die kan duidelijk een heel stuk meer aan, en nadat ik 'audio enhancements' uit had gezet in Windows, klonk het al beter dan de headsets die ik hier heb, kan ook hard zat. Maargoed ik weet ook dat die in de winkel nog beter klonk, dus het is echt nog wel even wachten op de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
Kijk, mooi 😄
Veel luisterplezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
Benjamin- schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:25:
Ik ben van het weekend bij HiFi Klubben geweest, daar wat koptelefoons uitgeprobeerd, ook specifiek gevraagd naar modellen die zij zouden aanraden i.v.m. mijn muzieksmaak (Rock en Metal), en ik kon niet anders concluderen, dat de Sennheiser 600 modellen gewoon veel beter klonken, beter gezegd, ze klonken gelijk zoals ik gewend ben, en tevens ook mijn zus. Wij zijn opgegroeid met toch echt wel degelijk audio apparatuur, en blijkbaar dus ook relatief neutraal geluid. Het nummer die ik van kinds af aan heb gehoord als 'test' (Money for Nothing - Dire Straits), klonk op zowel de 660 als de 620 echt zoals ik gewend was.

Uiteindelijk was het prijsverschil, en eigenlijk toch wel een prettiger geluid van de 620, voor mij de reden om die te kopen. Had ik de 660 prettiger gevonden, had ik die waarschijnlijk wel gekocht, maar merkte dat ik geen duidelijke voorkeur had, ondanks dat ze wel wezenlijke verschillen hebben qua open en dichte kast.

Tevens daar ook nog geprobeerd op 2 telefoons (van de verkoper en mijn zus), maar beide maakte geen kans, kwam weinig geluid uit en klonk afschuwelijk.
Thuis een versterker besteld via Aliexpress, een HA400 clone waarbij mensen dit getest hebben (ook met meerdere koptelefoons), en geen verschil merkte met de originele HA400, dus dacht voor die 12 euro wil ik dat zeker proberen. Tevens heeft die over de 140 beoordelingen met een gemiddelde van 4.8, dus ik ga het wel beleven.

Wel net op mijn laptop aangesloten, en die doet het nog buitengewoon goed, die kan duidelijk een heel stuk meer aan, en nadat ik 'audio enhancements' uit had gezet in Windows, klonk het al beter dan de headsets die ik hier heb, kan ook hard zat. Maargoed ik weet ook dat die in de winkel nog beter klonk, dus het is echt nog wel even wachten op de versterker.
De originele Behringer HA400 is voor 23 euro te koop op amazon. Hebben we het over hetzelfde product?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Aramiss schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:14:
[...]

De originele Behringer HA400 is voor 23 euro te koop op amazon. Hebben we het over hetzelfde product?
Ja, het betreft hetzelfde product. Ze zouden letterlijk hetzelfde moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-06 20:31
Sinds kort ben ik in het bezit van een Sennheiser HD 660S2 en ben zeer onder de indruk. Ik heb helaas wel na ca. 20 minuten luisteren al last van drukpunten bovenop mijn hoofd, waar het zachte schuim onder de hoofdband mijn hoofd raakt. In reviews lees ik iet terug dat dit een algemeen probleem zou zijn.

Hier wellicht mensen met ervaring met de 600-serie van Sennheiser i.r.t. drukpunten van de hoofdband? Is er hoop dat de padding nog zodanig veranderd dat de drukpunten minder hinderlijk worden?

[ Voor 3% gewijzigd door daanNL op 12-01-2025 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
De padding in de hoofdband wordt wel iets zachter. Aangezien de 600-serie aardig klemt, wellicht de hoofdband een tandje kleiner? Zodat het meer klemt en minder over je hoofd 'zakt'.

[ Voor 3% gewijzigd door maniac2003 op 16-01-2025 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-06 23:33
Het leer van mijn koptelefoon begint sinds kort (of ik merk het pas sinds kort) slijtage te vertonen (soort puzzel effect, waarbij het leer zal gaan scheuren/brokkelen).
Ik heb dit bij een oude hoofdtelefoon ook gehad (lang niet gebruikt en toen ik hem terug vond was het leer ver afgeblakerd).
Kan ik het nog wat bewerken met leer conditioner oid? Zal ongetwijfeld beter zijn dit met enige regelmaat te doen.
Meeste tips die ik nu via Google krijg is hem regelmatig schoonmaken, maar dat lijkt me niet het leer te herstellen / beschermen?
Hoeft er niet perfect uit te zien, wil alleen dat het niet echt gaat afblakeren en ik dagelijks wat stukjes leer uit m'n oren en haar kan gaan vissen. :+

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
@VincentG is het leer of kunstleer? Om welke hoofdtelefoon gaat het?
Mocht het dat laatste zijn, dan kan je de betreffende onderdelen alleen vervangen indien mogelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door maniac2003 op 16-01-2025 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-06 23:33
Denk leer, maar niet 100% zeker.
Gaat om een Sony wh-1000xm3, zowel de oorschelpen als de hoofdband stuk dat boven op je hoofd rust.
Van de hoofdband zie ik zo snel niet dat dit open te halen is zonder het plastic los te breken, maar mogelijk klikt het in elkaar.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maniac2003
@VincentG XM3 is ook mijn ANC headset. Zover ik weet is dat allemaal kunstleer. Oorkussens zijn wel te vervangen. Heb zelf een suede setje van Dekoni.

Edit:
Zie iets voorbij komen voor de hoofdband. Een cover van Geekria (Amazon) die vast zit met een rits. Wellicht is dat iets?
€12,60

[ Voor 45% gewijzigd door maniac2003 op 16-01-2025 14:50 . Reden: Toevoeging hoofdband ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Ik heb een vraag over de WH-1000XM2, hopelijk hebben er nog meer mensen deze koptelefoon. In principe voldoet deze koptelefoon nog steeds voor mij, echter een groot nadeel. Of is weet wellicht iets niet qua settings.
Als ik telefoneer dan is het geluid perfect, echter als er iemand bij mij in de buurt zit (en dat kan ook 5-10 meter verder zijn) dan is voor de andere kant het gesprek niet meer te volgen, omdat dat gesprek dan ook versterkt wordt. Kan ik daar iets aan instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sup4rdurt
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
VincentG schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:36:
Het leer van mijn koptelefoon begint sinds kort (of ik merk het pas sinds kort) slijtage te vertonen (soort puzzel effect, waarbij het leer zal gaan scheuren/brokkelen).
Ik heb dit bij een oude hoofdtelefoon ook gehad (lang niet gebruikt en toen ik hem terug vond was het leer ver afgeblakerd)...
Ik heb hetzelfde met mijn Sony h.ear on 2 en in verdere staat op mijn MDR-1R

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Afp6p726HO_jaK30SyrjMRbrhBI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/51tRrGJrN82ggC9ZL9LBTb2o.jpg?f=user_large

Mijn hoop was om ergens een stofbewerker te vinden die er weer iets knaps van kan maken want verder is het een topding. Schelpen zijn gelukkig wel gemakkelijk te vervangen (voor beide) maar de hoofdband jammer genoeg niet.

Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:14

Dhrax

Prog Lord

daanNL schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:36:
Sinds kort ben ik in het bezit van een Sennheiser HD 660S2 en ben zeer onder de indruk. Ik heb helaas wel na ca. 20 minuten luisteren al last van drukpunten bovenop mijn hoofd, waar het zachte schuim onder de hoofdband mijn hoofd raakt. In reviews lees ik iet terug dat dit een algemeen probleem zou zijn.

Hier wellicht mensen met ervaring met de 600-serie van Sennheiser i.r.t. drukpunten van de hoofdband? Is er hoop dat de padding nog zodanig veranderd dat de drukpunten minder hinderlijk worden?
Gebruik zelf al jaren een 650 en ik had in het begin ook wel last van knelling. Uiteindelijk helemaal verdwenen en de koptelefoon zit als gegoten nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-06 11:54
Grozno schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:08:
[...]

Mja... Op basis van de frequentierespons en vervorming, zou ik de Ananda als slechter kwalificeren dan de Sundara.
De 2 zijn best verschillend (ik heb ze beide niet dus ik heb het ook alleen van review gezien).
Zelf heb ik al jaren de originele Hifiman HE-400 (dus niet de S, i of SE die zijn niet te vergelijken) en na wat lichte EQ' ing klinkt die echt lekker, maar ik was toe een nieuwe en heb de Ananda Nano besteld.
Reviews zijn zeer positief en de klank schijnt dichtbij veel duurdere hoofdtelefoons te zitten.
Ik ben redelijk gek op het planar magnetic geluid en b.v. hoe duidelijk die de bass kan weergeven

[ Voor 7% gewijzigd door Tadream op 06-02-2025 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lux_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:57
Vraagje, ik heb als snel last van geluid wat ervoor zorgt dat reizen met het OV zwaar is.

Nu heb ik op het advies van zowat iedereen 'stilte' gekocht een noise canceling koptelefoon, een Sony wh-1000xm4. Waar andere de noise canceling zo geweldig vinden vindt ik het maar matig. Geluid wordt inderdaad gedempt/geannuleerd maar veel komt er nog doorheen. Vooral stemmen en laat dat nou net het meeste zijn waar ik last van heb, (stilte coupe blijkt voor een deel van de maatschappij niet erkend te worden)...

Ik weet enigszins hoe de techniek werkt en dat lastig te voorspellen geluiden niet goed gefilterd kunnen worden. Maar als ik dit vergelijk met adviezen van mensen en reviews zou dit geen enkel probleem moeten zijn.

Zijn mijn verwachtingen te hoog? Bepalen de meeste mensen de kwaliteit van noise canceling met muziek aan?

Ik gebruik de koptelefoon echt om stilte te creëren, voor muziek nauwelijks, soms een podcast maar daar is het gsluid ook niet continu.

Wat zijn jullie ervaringen met noise canceling? Wat kunnen jullie nog horen met NC aan?

Excuus als dit niet het juiste topic is ofdat ik zelf een topic dient te openen, ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Lux_ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:27:
Ik weet enigszins hoe de techniek werkt en dat lastig te voorspellen geluiden niet goed gefilterd kunnen worden. Maar als ik dit vergelijk met adviezen van mensen en reviews zou dit geen enkel probleem moeten zijn.

Zijn mijn verwachtingen te hoog? Bepalen de meeste mensen de kwaliteit van noise canceling met muziek aan?
Met muziek is het makkelijker plotseling geluiden te negeren. Veel mensen vinden de totale stilte niet fijn, en bij afwezigheid van muziek vallen die stemmen meer op. En inderdaad, niet alles is te dempen.

Voor wat jij wilt zal het belang toch vooral in de passieve demping zitten, en dan zijn ear plugs misschien wel beter, ANC gaat dat niet redden. Daar kun je waarschijnlijk beter een apart topic voor openen :)
Wat zijn jullie ervaringen met noise canceling? Wat kunnen jullie nog horen met NC aan?
Ik merkte in het vliegtuig bij sommige earbuds dat het motorgeluid heel goed gedempt werd, maar dan vielen de stemmen juist meer op (waar jij dus ook last van hebt).

Ik heb een setje earbuds (de 1More Evo) waar stemmen juist beter lijken te worden gedempt, in het vliegtuig vind ik ze niets, maar op kantoor juist beter. Maar dempen, niet cancellen.

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 10-02-2025 17:50 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maniac2003
Lux_ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:27:
Vraagje, ik heb als snel last van geluid wat ervoor zorgt dat reizen met het OV zwaar is.

Nu heb ik op het advies van zowat iedereen 'stilte' gekocht een noise canceling koptelefoon, een Sony wh-1000xm4. Waar andere de noise canceling zo geweldig vinden vindt ik het maar matig. Geluid wordt inderdaad gedempt/geannuleerd maar veel komt er nog doorheen. Vooral stemmen en laat dat nou net het meeste zijn waar ik last van heb, (stilte coupe blijkt voor een deel van de maatschappij niet erkend te worden)...

Ik gebruik de koptelefoon echt om stilte te creëren, voor muziek nauwelijks, soms een podcast maar daar is het gsluid ook niet continu.

Excuus als dit niet het juiste topic is ofdat ik zelf een topic dient te openen, ik hoor het graag.
Zelf heb ik nog de Sony WH-1000XM3. Noise cancelling daarvan vind ik vrij goed. Mijn Google Buds Pro 2 in-ears dempen lage tonen erg goed (vaatwasser hoor ik totaal niet meer bijv.), maar midden tonen /spraak minder.
Het nadeel van echte stilte creëren is ook dat je gehoor gevoeliger wordt en daardoor krijg je nog eerder/meer last van geluid. Hier wordt tegenwoordig ook meer voor gewaarschuwd.

Kwaliteit van noise cancelling bepaal je wat mij betreft zonder muziek op, maar in de praktijk zullen de meesten een koptelefoon op zetten/dopjes in doen om muziek/filmpje e.d. te beluisteren.

Bose heeft wellicht nog wel betere noise cancelling, blijft persoonlijk, dan Sony. Wellicht kan je ergens een Bose testen om te kijken of dat meer in de smaak valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick_824
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07-04 11:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uULk6qQHW8-TR3-70JzYajbt-ko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVPVklzXS2EKvT2yEeszUitI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kom niet vaak op een aankoop terug.
Dit is de Sony WH-1000XM5.
Na de tijd bekeken heb ik hier toch een goede aankoop hier mee gedaan.
Ze beloven je echt een goed geluid! En dit is ook gewoon zo!
Hier kunnen niet een geluids-instalatie van €500 Euro hier tegenop!

Bevalt het geluid je niet dan kun je nog een tweak uitvoeren met de Sound Connect app.

Ik heb meer dan €300 Euro voor deze koptelefoon uitgegeven.
Dit is de prijs toch waard.

Alleen nadeel is dat ze een nieuw model hebben aangekondigd van Sony ongeveer in juli.
Dan is deze al weer oud.

[ Voor 6% gewijzigd door Maverick_824 op 18-02-2025 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Mmm... Mijn ervaring is dat de bas behoorlijk overstuurt is ten opzichte van midden en hoge tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Grozno schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:57:
Mmm... Mijn ervaring is dat de bas behoorlijk overstuurt is ten opzichte van midden en hoge tonen.
En zoals met alle muziek, afhankelijk van de bron, de codec en het type muziek. En hoe de encoding is gedaan. De ANC heeft ook invloed op de geluidskwaliteit. Sony staat bekend als bas-gedreven, net als bijvoorbeeld Soundcore.

[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 18-02-2025 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

maniac2003 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:20:
Het nadeel van echte stilte creëren is ook dat je gehoor gevoeliger wordt en daardoor krijg je nog eerder/meer last van geluid. Hier wordt tegenwoordig ook meer voor gewaarschuwd.
@maniac2003 Ik zag toevallig dit artikel deze week: Are noise-cancelling headphones to blame for young people's hearing problems?
Whether it's the echo of beeping tills in a supermarket or the hissing of a coffee machine in your local café, the brain is constantly working to decode hundreds of noises each day. But, for some, those background noises can become so overwhelming that they distract them from recognising voices or alerts.

This is the reality for Sophie, a 25-year-old administration assistant from London, who is used to being told she doesn't listen, zones out, or is "a bit ditsy". "Even though I can hear that there are noises going on, I can't listen to where the noise is coming from. I know it's the person's voice, I just can't really compute it quick enough," she said.

After a hearing test came back normal, Sophie met a private audiologist for further testing. She was eventually diagnosed with auditory processing disorder, external (APD), a neurological condition where the brain finds it difficult to understand sounds and spoken words.

Her audiologist and others in England are now calling for more research into whether the condition is linked to overuse of noise-cancelling headphones.
Ik zie op de Britse universiteit waar ik werk heel veel studenten binnen en buiten met ANC headphones, ik draag zelf liever earbuds, een noodzaak in de kantoortuin. Maar ik heb natuurlijk al tientallen jaren zonder gedaan, ben ze eerst gaan gebruiken in het vliegtuig en nu ook op kantoor sinds 2017, maar niet echt gedurende de Covid lockdowns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

gambieter schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:12:
[...]

En zoals met alle muziek, afhankelijk van de bron, de codec en het type muziek. En hoe de encoding is gedaan. De ANC heeft ook invloed op de geluidskwaliteit. Sony staat bekend als bas-gedreven, net als bijvoorbeeld Soundcore.
Mmm, nee... Dat is mijn ervaring met alle muziek, bronnen en codecs. Gewoon te veel bas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
@gambieter op kantoor draag ik op momenten dat ik mij wil focussen wel eens mijn ANC in-ears maar wanneer ik thuiswerk luister ik lekker naar mijn speakers of (open) hoofdtelefoon. Lang geleden in mijn studietijd waren er volgens mij geeneens ANC hoofdtelefoons/in-ears. In de bus en trein droeg ik dan wel graag in-ears om het gedreun wat te verdringen. Oh en ja, met een draadje 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Grozno schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:41:
Mmm, nee... Dat is mijn ervaring met alle muziek, bronnen en codecs. Gewoon te veel bas.
Het was dan ook geen commentaar op jouw post, maar op de post daarvoor die claimde dat de geluidskwaliteit van XM5 beter is dan een "geluids-instalatie van €10.000 Euro" ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick_824
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07-04 11:33
gambieter schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:23:
[...]

Het was dan ook geen commentaar op jouw post, maar op de post daarvoor die claimde dat de geluidskwaliteit van XM5 beter is dan een "geluids-instalatie van €10.000 Euro" ;) .
Ik heb mijn post nog even aangepast.
Ik heb hier €500 Euro van gemaakt.

Je hebt gelijk :)

• ikbenben
Ik heb de XM4 en het klopt wel dat sommige geluiden er gewoon doorkomen. De ANC werkt vooral op monotone geluiden en dat filtert hij zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:31
Ik heb deze week de B&W PX8 binnen gekregen. Heb daarnaast ook een set AirPods Pro 2. Ik wil graag één van deze behouden. Ik maak gebruik van een iPhone.

Het voordeel van de AirPods is dat je gebruik kunt maken van Spatial Audio.

Ik heb de indruk dat de PX8 minder goed klinkt dat de AirPods. Heeft iemand enig idee waarom ik dit zo ervaar?

Wat zou jullie keuze zijn? PX8 of de AirPods? Wat zijn jullie ervaringen! Ik hoor graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinosaurus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
turkeyhakan schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:53:
Ik heb deze week de B&W PX8 binnen gekregen. Heb daarnaast ook een set AirPods Pro 2. Ik wil graag één van deze behouden. Ik maak gebruik van een iPhone.

Het voordeel van de AirPods is dat je gebruik kunt maken van Spatial Audio.

Ik heb de indruk dat de PX8 minder goed klinkt dat de AirPods. Heeft iemand enig idee waarom ik dit zo ervaar?

Wat zou jullie keuze zijn? PX8 of de AirPods? Wat zijn jullie ervaringen! Ik hoor graag.
Het zijn hele verschillende producten volgens mij, maar zal altijd neerkomen op persoonlijke ervaring/voorkeur. Zowel qua geluidskwaliteit als gebruiksgemak.

Heb zelf nooit een B&W koptelefoon gehoord dus kan daar veel over zeggen. Heb wel de Pro 2 gehad wat best goed klinkt, kan prima mee met enkele 'goede' koptelefoons of dopjes. En werkt heerlijk samen met een iPhone.

Kan je iets meer omschrijven wat je beter vind klinken? Bijvoorbeeld dingen als bassweergave, hoge tonen, zuiverheid of geluidsprofiel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Albinosaurus schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:44:
[...]

Het zijn hele verschillende producten volgens mij, maar zal altijd neerkomen op persoonlijke ervaring/voorkeur. Zowel qua geluidskwaliteit als gebruiksgemak.

Heb zelf nooit een B&W koptelefoon gehoord dus kan daar veel over zeggen. Heb wel de Pro 2 gehad wat best goed klinkt, kan prima mee met enkele 'goede' koptelefoons of dopjes. En werkt heerlijk samen met een iPhone.

Kan je iets meer omschrijven wat je beter vind klinken? Bijvoorbeeld dingen als bassweergave, hoge tonen, zuiverheid of geluidsprofiel helpen.
De bassweergave: is bij de Pro 2 beter, in ieder geval meer aanwezig. Bij de Px8 kun je de EQ aanpassen, maar persoonlijk vind ik dat een set out of the box goed moet klinken.

De Px8 heeft een breder stadium qua noten. Veel meer detail. Al verschilt dit ook heel erg per nummer. De Pro 2 klinkt ruimtelijk :-) En dit is wel erg gaaf! De Px8 kan wat dof klinken soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

* Grozno heeft een JDS Labs Element IV op zijn bureau staan... Oeps!

Wat een tof apparaat zeg. De ingebouwde EQ mogelijkheden voor beide uitgangen werken erg goed. Eindelijk geen Equalizer APO meer nodig. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Update: ik kan iedereen die graag muziek in hoge kwaliteit (zonder kabel) wilt luisteren de CREATIVE BT-W6 aanraden!

Ik gebruik de Apple Music app op mijn Windows PC met lossless audio en met mijn Px8 kan ik nu via bluetooth gebruik maken van de codec: aptX Adaptive High Quality. Wow, wat een verschil!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:10
turkeyhakan schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:52:
Update: ik kan iedereen die graag muziek in hoge kwaliteit (zonder kabel) wilt luisteren de CREATIVE BT-W6 aanraden!

Ik gebruik de Apple Music app op mijn Windows PC met lossless audio en met mijn Px8 kan ik nu via bluetooth gebruik maken van de codec: aptX Adaptive High Quality. Wow, wat een verschil!
Ik heb de W5 met Tidal en ik kan dat alleen maar bevestigen.
Ik heb ook een aptX adapter van Ome Ali voor weinig en ondanks de mindere opties (aptX) klinkt die al veel beter dan standaard Bluetooth!

En als klap op de vuurpijl: de W5 werkt prima op mijn iPhone 15 pro met USB-C _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Theone098 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:51:
[...]

Ik heb de W5 met Tidal en ik kan dat alleen maar bevestigen.
Ik heb ook een aptX adapter van Ome Ali voor weinig en ondanks de mindere opties (aptX) klinkt die al veel beter dan standaard Bluetooth!

En als klap op de vuurpijl: de W5 werkt prima op mijn iPhone 15 pro met USB-C _/-\o_
Goede tip! Hoe moet ik het voor mij zien, als ik de dongle bevestig aan de usb c aansluiting van mijn iPhone? Moet ik nog software installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:10
turkeyhakan schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:55:
[...]

Goede tip! Hoe moet ik het voor mij zien, als ik de dongle bevestig aan de usb c aansluiting van mijn iPhone? Moet ik nog software installeren?
Nope, niets. Dongle er in en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Sinds ik een Meze 109 Pro heb luister ik eigenlijk naar niks anders meer. Ja, een Momentum 4 voor de onderweg en de ANC, maar eigenlijk neem ik dat voor audio niet eens meer serieus. Ook de Meze 99 Classics en Beyerdynamic DT900 Pro X liggen stof te happen. Die 109 Pro is gewoon veel te goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Net even wat terug gelezen, maar wat adviseren jullie voor headset rond de 50 a 100 euro. Mijn wensen zijn niet heel groot, mooi vol geluid en Bluetooth. Zal worden gebruikt om af en toe eens muziek te luisteren.

Is er een model die er echt uitspringt in deze lagere prijsklasse?

[ Voor 11% gewijzigd door darkdesign op 02-04-2025 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

In die prijsklasse heb je vooral de bas-gedreven headphones, vaak met ANC automatisch erbij. En die ANC heb je nodig omdat het geluid vaak slecht is zonder. De codec kan uitmaken (AptX, LDAC) maar dat is vaak meer afhankelijker van de bron (mp3, bitrate, flac?), en jouw gehoor.

Sony heeft in die prijsklasse misschien wel wat aardigs, anders Soundcore, 1more, JBL etc.

Ga naar een muziekwinkel waar je kunt luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yourta
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-06 21:48
Ik ben op zoek naar een nieuwe open-back headphone voor casual gaming. Ik speel van alles, RPG's, shooters etc. Daarnaast wil ik de headphone ook gaan gebruiken voor meetings met werk. Ik ga er een losse mic opzetten. Mijn budget is ~€200 (tenzij ik voor een paar tientjes meer een veel beter alternatief kan nemen).

Ik twijfel nu enorm tussen de Sennheiser HD 560s en Beyerdynamic TYGR 300 R. Iemand die hier nog goed advies in kan geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aramiss
Yourta schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:55:
Ik ben op zoek naar een nieuwe open-back headphone voor casual gaming. Ik speel van alles, RPG's, shooters etc. Daarnaast wil ik de headphone ook gaan gebruiken voor meetings met werk. Ik ga er een losse mic opzetten. Mijn budget is ~€200 (tenzij ik voor een paar tientjes meer een veel beter alternatief kan nemen).

Ik twijfel nu enorm tussen de Sennheiser HD 560s en Beyerdynamic TYGR 300 R. Iemand die hier nog goed advies in kan geven?
Ik zou naar tweedehands kijken zoals een sennheiser pc37x of een pc38x heb je de microfoon er al opzitten. Ook ideaal voor console gaming als je dat ooit wil gaan doen. Via windows kan je deze mooi tunen met peace equalizer.

Kijk ook op marktplaats naar een Hifiman Sundara staan aardig veel op voor lager dan 200 euro. Dien je wel een koptelefoonversterker te gebruiken.

Of een sennheiser 6xx (massdrop of drop) staan ook regelmatig tweedehands beschikbaar voor om en nabij 170 euro. Sterker nog kijk even naar V&a staat er 1 te koop. Ook verstandig met een hoofdtelefoonversterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yourta
@Aramiss Bedankt voor je reactie, hier heb ik heel veel aan! Dus als ik toch wat meer neer leg (en dan bij een wat duurdere klasse nog wel even een amp koop), ga ik er op kwaliteit toch wel goed op vooruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
Yourta schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:21:
@Aramiss Bedankt voor je reactie, hier heb ik heel veel aan! Dus als ik toch wat meer neer leg (en dan bij een wat duurdere klasse nog wel even een amp koop), ga ik er op kwaliteit toch wel goed op vooruit?
Je kan er jaren mee vooruit. Ik zou voor de 6xx gaan van v&a.

Een amp van fosi audio bijvoorbeeld via amazon. Topping maakt goede amps maar zit je in prijsklasse van 100-150 euro. Is wel flink bijleggen tov je huidige budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Denk dat die 6xx V&A een goede keus is. Vooral ook omdat deze behalve 'goed gereviewed' ook 'betaalbaar' is.

Ervan uitgaande dat je niet superveel verschillende koptelefoons geluisterd hebt en los van beschikbaar budget vind ik het sowieso een goede strategie om dan niet teveel geld uit te geven.

Je kunt dan later misschien nog een andere goede betaalbare koptelefoon met een iets ander sound profiel kopen en zo meer ervaring opdoen met wat jij een fijn sound profiel vind voor jouw oren en gebruikssituaties.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinosaurus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online

Opties zijn wat mij betreft ook Beyerdynamic DT 880 (half open), DT 990 en AKG K702. De DT 990 is best goed in het weergeven van subtiele details wat oa bij shooters van pas kan komen, 880 klinkt wat natuurlijker of minder v-shaped dan 990. Die AKG klinkt nog een stukje natuurlijker/detailrijker maar is wat minder scheutig met bass wat je mogelijk niet wil missen.

Qua dac/amp zijn er opties maar deze koptelefoons zijn met de meeste hardware ook prima zonder aan te sturen. Geluid word wel beter als je er iets tussen zet, hoeft uiteraard niet gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yourta
Bedankt allebei voor jullie suggesties, ik ben weer terug bij af wat betreft keuzes maken :P !
Ik zal eens kijken voor die 6xx.

Het liefst zou ik ook passen en luisteren in de winkels, maar Beyerdynamic vind ik dan weer nergens (dichtbij).
Een dac/amp laat ik dan voor nu in ieder geval achterwege.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

@Yourta Een HD 560S is qua prijs/kwaliteit een prima aankoop.
https://www.audiosciencer...s-review-headphone.29603/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edenh
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:02
Ik heb zelf een Philips X2HR, in combinatie met een v moda boom pro als microfoon. Ik gebruik het in combinatie met een Topping dx1, werkt perfect voor zowel teams vergaderingen als het luisteren naar muziek. Gamen doe ik er dan weer niet veel mee, dus daar kan ik niet veel over zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Niet online

Een 2e hands dt 1990? Geweldig ding is dat, ook onverwoestbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lacroix
  • Laatst online: 07-06 21:15
Ik heb een raar probleem met mijn QC45.

Hij is quasi constant geconnecteerd met zowel met laptop als mijn iPhone.
Vaak heb ik spotify of youtube opstaan voor muziek op laptop (dus die is actieve bron).

De laatste dagen speelt de QC45 echter de muziek af via een 'andere' luidspreker dan gewoonlijk lijkt me. (volgens mij een luidspreker die in gebruik is als je belt met de headset).
Tot hij soms compleet random ineens switched naar de 'juiste' luidspreker. Je hoort een zeer duidelijk verschil in geluidskwaliteit.
Via de 'bellen' speaker klinkt muziek verder weg, en absoluut niet echt helder of zuiver.

Voordien hoorde ik soms ook héél even muziek via die luidspreker wanneer er muziek op staat en ik een oproep van Teams opneem bvb. Vaak zet ik mijn muziek dan handmatig op pauze (spotify/youtube), neem de teams oproep op, en dan begint ineens de muziek terug te spelen (maar duidelijk met een ander geluid dan voordien).
Best irritant, en dan zet ik gewoon die muziek terug handmatig op pauze terwijl ik al in mijn teams call zit.

Maar... de laatste dagen speelt mijn muziek dus te pas en te onpas ineens af op die andere luidspreker, zonder invloed van enige teams call.

Ik merk het op zowel als ik vanop laptop afspeel, als via de gsm. (dus volgens mij ligt het aan de headset, en niet aan de laptop ofzo).

Beetje rare uitleg mss, maar hopelijk is het voor iemand herkenbaar. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je zult wat duidelijker moegen zijn. Welke luidspreker? Wat is de juiste, welke niet?

Gewoon de QC45 eruit gooien, andere verbindingen eruit gooien en vers beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
Vermoed dat de Bose wisselt tussen de gebruikte codecs. Er zitten geen aparte luidsprekers in om te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:22

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Vandaag de Sony WH-1000XM4 en de Sony WH-1000XM5 tegelijk kunnen uittesten. Het grootste verschil imho is de aanwezigheid van statische ruis op de MX4 tijdens noice canceling t.o.v. de volmaakte stilte van de MX5. Dat will zeggen, buiten in de tuin hoor ik de vijver pomp vrijwel niet maar vogels komen bij beide nog (gedempt) binnen.

Persoonlijk vind ik de statische ruis van de MX4 erg hinderlijk dus in dat opzicht is de MX5 een enorme vooruitgang.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-06 09:06
Hoi,

Ik weet niet of ik hier aan het goede adres ben, ik ben voornemens om mijn hele oude "gaming headset" astro a50 van een jaar of 8 oud te vervangen voor een Sennheiser HD 569. Nu heeft deze een 3,5mm jack.

Kan ik deze gewoon aansluiten op mijn 3,5mm aansluiting op mijn MOBO of verlies ik dan kwaliteit? het is voor mij de eerste keer naar een 3,5 mm headset, ik heb wel wat gelezen over externe DAC maar ik weet niet of dat nodig is. Het is voornamelijk voor gaming / discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
Hoi @Vegetto ,

Met de lage weerstand (23 Ohm) en hoge gevoeligheid (115dB) gaat je moederbord audio dat prima aankunnen.
Ga je nog een losse microfoon gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
maniac2003 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:48:
Hoi @Vegetto ,

Met de lage weerstand (23 Ohm) en hoge gevoeligheid (115dB) gaat je moederbord audio dat prima aankunnen.
Ga je nog een losse microfoon gebruiken?
Ja ik wil dan een losse mic erbij, is een lage ohm minder goed of! Ben er niet zo in thuis bedankt

Of zou zoiets iets zijn

https://amzn.eu/d/gmfqu8q

Of

https://www.amazon.nl/FX-...348199&psc=1&gad_source=1

[ Voor 35% gewijzigd door Vegetto op 15-05-2025 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
In microfoons ben ik dan weer minder thuis. Mijn Sennheiser G4me One heeft zijn beste tijd wel gehad. Daarom heb ik laatst een Antlion Modmic uni2 (3.5mm versie) gehaald.
Nog niet veel gebruikt maar in wat tests was ik zeker te spreken over de kwaliteit van de microfoon.
Die plak je gewoon magnetisch aan je hoofdtelefoon, dus ook verwijderbaar als je alleen muziek luistert.
Prijs is ook goed, net geen 6 tientjes bij Amazon.

Edit:
Voor de 569 is de V-Moda boom mic ook een mogelijkheid dacht ik. Ook veel goede dingen over gelezen en is meen ik iets van €40

[ Voor 13% gewijzigd door maniac2003 op 15-05-2025 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
maniac2003 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:38:
In microfoons ben ik dan weer minder thuis. Mijn Sennheiser G4me One heeft zijn beste tijd wel gehad. Daarom heb ik laatst een Antlion Modmic uni2 (3.5mm versie) gehaald.
Nog niet veel gebruikt maar in wat tests was ik zeker te spreken over de geluidskwaliteit van de microfoon.
Die plak je gewoon magnetisch aan je hoofdtelefoon, dus ook verwijderbaar als je alleen muziek luistert.
Prijs is ook goed, net geen 6 tientjes bij Amazon.

Edit:
Voor de 569 is de V-Moda boom mic ook een mogelijkheid dacht ik. Ook veel goede dingen over gelezen en is meen ik iets van €40
Ik bedoelde die twee dac types , ik ben zeker geen audiofiel alleen wellicht is dat al wel beter dan onboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
Dat had ik gemist @Vegetto , oeps.
Even afhankelijk van wat er op je moederbord zit is de meerwaarde beperkt. Externe DAC's/versterkers zou ik alleen aan beginnen als je hoofdtelefoons hebt zoals een HD650/6XX met 300 Ohm weerstand.
Al is het bij Amazon natuurlijk wel gemakkelijk 'testen'. Dan kan je voor jezelf bepalen of het het waard is.

Voor mijn huidige desktop stack (DAC/hoofdtelefoon-/luidsprekerversterker) op die manier ook wat hands-on onderzoek gedaan.

Welk moederbord heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
maniac2003 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:56:
Dat had ik gemist @Vegetto , oeps.
Even afhankelijk van wat er op je moederbord zit is de meerwaarde beperkt. Externe DAC's/versterkers zou ik alleen aan beginnen als je hoofdtelefoons hebt zoals een HD650/6XX met 300 Ohm weerstand.
Al is het bij Amazon natuurlijk wel gemakkelijk 'testen'. Dan kan je voor jezelf bepalen of het het waard is.

Voor mijn huidige desktop stack (DAC/hoofdtelefoon-/luidsprekerversterker) op die manier ook wat hands-on onderzoek gedaan.

Welk moederbord heb je?
Ja true kan het natuurlijk testen, ik twijfel of ik het zou horen hoor maar kom je maar op 1 manier achter
dit is mijn mobo Gigabyte B850 GAMING X WIFI6E moederbord, EDIT, bedenk me net wil ook iets hebben om het volume te regelen dus wellicht een instap model DAC zou dan niet verkeerd zijn want er zit denk geen volume button op die sennheiser?

[ Voor 10% gewijzigd door Vegetto op 15-05-2025 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
Vegetto schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:06:
[...]

Ja true kan het natuurlijk testen, ik twijfel of ik het zou horen hoor maar kom je maar op 1 manier achter
dit is mijn mobo Gigabyte B850 GAMING X WIFI6E moederbord, EDIT, bedenk me net wil ook iets hebben om het volume te regelen dus wellicht een instap model DAC zou dan niet verkeerd zijn want er zit denk geen volume button op die sennheiser?
Mooi moederbord 🙂
Niet toevallig een volume sneltoets op je toetsenbord?

Wel jammer dat Gigabyte nog altijd vasthoudt aan de Realtek ALC897 audio chip. Gewoon een oké/standaard chipje.

Even afhankelijk van of je een alles in 1 oplossing wilt.
Enkele opties. Persoonlijk heb ik liever hardware zonder afhankelijkheid van software.
Lang een Creative X7 DAC/versterker gehad. Software was wel de achilleshiel. Hoe het momenteel is weet ik niet.

DAC/Hoofdtelefoon/speakers/microfoon
- Creative soundblaster G8
- Schiit Fulla of Gunnr
NL dealer: https://www.schiit-europe...ategorie/gaming-dac-amps/

DAC/Hoofdtelefoon/speakers
- ifi ZenDAC 3

Dit is wat mij zo snel te binnen schiet, er zijn echt legio opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vegetto
maniac2003 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:21:
[...]

Mooi moederbord 🙂
Niet toevallig een volume sneltoets op je toetsenbord?

Wel jammer dat Gigabyte nog altijd vasthoudt aan de Realtek ALC897 audio chip. Gewoon een oké/standaard chipje.

Even afhankelijk van of je een alles in 1 oplossing wilt.
Enkele opties. Persoonlijk heb ik liever hardware zonder afhankelijkheid van software.
Lang een Creative X7 DAC/versterker gehad. Software was wel de achilleshiel. Hoe het momenteel is weet ik niet.

DAC/Hoofdtelefoon/speakers/microfoon
- Creative soundblaster G8
- Schiit Fulla of Gunnr
NL dealer: https://www.schiit-europe...ategorie/gaming-dac-amps/

DAC/Hoofdtelefoon/speakers
- ifi ZenDAC 3

Dit is wat mij zo snel te binnen schiet, er zijn echt legio opties.
Ik heb een ducky TKL helaas haha, wellicht zon creative optie wel iets, volgens mij moet dat tegenwoordig qua software wel "oke" zijn lijkt me, dank voor je replies :-)
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste