Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-07 22:01

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nog steeds vol hoop dit topic aan het volgen en inmiddels ook thuis aan de slag.
Ik zit nog te stoeien met wat ik nodig ga hebben aan vermogen.

- woning uit 1994
- ~120m² woonoppervlak; in de loop van dit jaar of volgend jaar naar ~140m² dmv aanbouw
- stookgedrag vorige bewoners ~1500m³ (hoogbejaard, dus mogelijk constant 24°c, geen idee)
- bestaande CV ketel (Nefit Ecomline) staat op 50°C ingesteld
- vloerverwarming is als bijverwarming aanwezig met verdeler met eigen pomp en temperatuursensor; sowieso erg oud dus kan vervangen worden
- bestaande miniatuur radiatoren gaan vervangen worden door converctoren dus 'in orde'.

Koevlaasformule geeft: 1500 * 8 / 1650 = 7.3kW.
Daarmee zou de Amber 12kW precies volstaan (7.28kW).

Maar:
- isolatie is nu rondom Rc 2,5; dak wordt vóór de winter opgewaardeerd naar 5+ en vloer ook als de kruipruimte dit toelaat
- rondom wordt HR+++ glas met nieuwe kozijnen voorzien (nu oud dubbelglas; U 2.8)

Gaat qua vermogen dan de Amber 9.5 voldoende zijn met 5.5kW bij -10°C? Ik heb werkelijk nog geen idee wat dan het 'nieuwe' energieverbruik zal zijn.

De machine komt waarschijnlijk in de voortuin te staan, maar de leidingen wil ik dan 6 meter hoger naar binnen laten gaan. Is dat uberhaupt mogelijk?
Ik voel 'm al aankomen, dus het alternatief is deze bij de bovenverdieping op ca. 5 meter boven de grond te hangen, tegen de badkamer aan om de leidingen binnen een meter naar binnen te laten komen. Minder ideaal voor service en zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwFnm4wMIs_hLPpsnibnX2y6g6k=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/R7EwkTyPVpkBm1AcH3hoALOA.png?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WE-UbmrXngSUFhz5OXEa5TrGjXE=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/9OwBEuKggSOY8JNOBAE05lzA.png?f=fotoalbum_small

De bestaande 22mm leidingen gebruiken wordt afgeraden. Deze vervangen door grotere 28mm leidingen kan mogelijk, maar zal ik nog steeds ca. 4m buiten langs de voorgevel moeten gaan met nieuwe leidingen (niet aan de kant waar je nu tegenaan kijkt dus maar de hoek net buiten beeld). Anders komt de WP recht voor het raam van de woonkamer te staan.

Extra leidingen door de woonkamer en net nieuwe badkamer omhoog trekken zal niet gaan, de WAF zal een grote NOPE geven :'(

(voor de geïnteresseerde: topic over mijn woning)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alxwin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-06 11:48
Ik zou helemaal niet naar boven gaan vanaf de WP, maar boven een WPB zetten, stuk eenvoudiger qua installatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:50
Waterbeesje schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 16:54:
Nog steeds vol hoop dit topic aan het volgen en inmiddels ook thuis aan de slag.

- woning uit 1994
- ~120m² woonoppervlak; in de loop van dit jaar of volgend jaar naar ~140m² dmv aanbouw
- stookgedrag vorige bewoners ~1500m³ (hoogbejaard, dus mogelijk constant 24°c, geen idee)
- vloerverwarming is als bijverwarming aanwezig met verdeler met eigen pomp en temperatuursensor; sowieso erg oud dus kan vervangen worden
- bestaande miniatuur radiatoren gaan vervangen worden door converctoren dus 'in orde'.

Maar:
- isolatie is nu rondom Rc 2,5; dak wordt vóór de winter opgewaardeerd naar 5+ en vloer ook als de kruipruimte dit toelaat
- rondom wordt HR+++ glas met nieuwe kozijnen voorzien (nu oud dubbelglas; U 2.8)

Gaat qua vermogen dan de Amber 9.5 voldoende zijn met 5.5kW bij -10°C? Ik heb werkelijk nog geen idee wat dan het 'nieuwe' energieverbruik zal zijn.

De machine komt waarschijnlijk in de voortuin te staan, maar de leidingen wil ik dan 6 meter hoger naar binnen laten gaan. Is dat uberhaupt mogelijk?
Ik voel 'm al aankomen, dus het alternatief is deze bij de bovenverdieping op ca. 5 meter boven de grond te hangen, tegen de badkamer aan om de leidingen binnen een meter naar binnen te laten komen. Minder ideaal voor service en zo.

[Afbeelding] [Afbeelding]

De bestaande 22mm leidingen gebruiken wordt afgeraden. Deze vervangen door grotere 28mm leidingen kan mogelijk, maar zal ik nog steeds ca. 4m buiten langs de voorgevel moeten gaan met nieuwe leidingen (niet aan de kant waar je nu tegenaan kijkt dus maar de hoek net buiten beeld). Anders komt de WP recht voor het raam van de woonkamer te staan.

Extra leidingen door de woonkamer en net nieuwe badkamer omhoog trekken zal niet gaan, de WAF zal een grote NOPE geven :'(

Denk eens aan de combinatie warmtepomp beneden en daar inkoppelen aan het bestaande systeem met splitsing naar 2 kanten en een warmtepomp boiler op zolder in de cv ruimte. Voordeel is dat er meer vermogen over blijft voor de Amber en geen leidingwerk naar boven + extra subsidie. Kostentechnisch neutraal. Daarnaast bij dergelijke woningen kom je met een 9.5 Kw goed uit de voeten. Een 12 Kw is ook voor wat betreft het minimum vermogen en flow wellicht te zwaar. En 5.5 Kw is dat ene uur bij -10 voor zover dat nog voor komt in deze tijden. Je hebt daarnaast nog 3 kw extra via de backup dus ook met een 9.5 kw zit je goed. Daarnaast zo hoog aan de gevel is geen optie. Te groot en te zwaar en slecht bereikbaar.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:13
Waterbeesje schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 16:54:

- woning uit 1994

Maar:

[Afbeelding] [Afbeelding]

Eerst isoleren en een winter meten met de bestaande ketel op zeer lage temperatuur lijkt mij handig. Dan heb je de voor jou gebruik representatieve meetgegevens waar goed mee te rekenen valt. Het zou mij niks verbazen als je met de 6,5 kW versie al meer dan zat vermogen hebt bij continu verwarmen. Dat werkt namelijk heel anders dan bij een CV ketel die je uit zet als je er even niet bent. Zo'n warmtepomp is op z'n zuinigst als die 24 uur per dag alleen maar het verlies af hoeft te toppen. De temperatuur meer dan 2 graden laten zakken, of ruimtes die in de avond wel leefbaar moeten zijn overdag ver laten afkoelen is niet handig voor de COP. Niet alleen omdat de aanvoertemperatuur opeens ver omhoog moet, maar ook omdat de binnenmuren/vloeren/deuren eigenlijk zo slecht isoleren dat de aanvoertemperatuur in andere vertrekken structureel omhoog moet om het vermogen van een gesloten radiator of vloerverwarmingszone te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-02 18:23
Carboy54 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:34:
[...]

Nee 2 kabels van 3x 2.5 mm2 want het zijn 2 fases bij 2 losse groepen. Installatie kosten is afhankelijk van jouw installateur. Wij laten dat normaal gesproken door de plaatselijke elektricien doen want dat is NEN voorschrift in de meterkast werken en dus apart.

[Afbeelding]
Weet iemand toevallig of de electronica van de Amber 2 gescheiden nullen heeft?
Ik heb een Fornuisgroep aardlekautomaat 2P+2N: 1 1 - 16A 2P+2N B-kar

Ik heb bovenstaande fornuisgroep aardlekautomaat in mijn groepenkast. Een Bora kookplaat kreeg ik niet aan het werk aangezien die dus geen gescheiden nul heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door psycho-realm op 22-07-2023 14:45 . Reden: Edit link naar webshop ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:47
psycho-realm schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:58:
[...]

Weet iemand toevallig of de electronica van de Amber werkt als er per fase een apparte aardlek schakelaar is?

Ik heb bovenstaande over in mijn groepenkast. Een Bora kookplaat gaf een foutmelding. Blijkbaar kan de electronica in de Bora kookplaat hier niet mee overweg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mls8zT5XaXhxJhmrArJgafuEmFY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/516Vap14C3mThWhbOwgby1UN.png?f=fotoalbum_large

Het internet kan er blijkbaar ook niet mee overweg ... check je link even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-07 18:00
psycho-realm schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:58:
[...]

Weet iemand toevallig of de electronica van de Amber 2 gescheiden nullen heeft?

Ik heb bovenstaande fornuisgroep aardlekautomaat in mijn groepenkast. Een Bora kookplaat kreeg ik niet aan het werk aangezien die dus geen gescheiden nul heeft.
Hier werkt de link.

Wat je vraag betreft.

1 x fase plus nul voor de kompressor en 1 x fase plus nul voor de BUH zou gewoon moeten werken
Dat wordt ook mijn voeding voor de Amber.
Krijg hier wel een 6,5 KW exemplaar die voldoende heeft aan 12 Ampere voor de compressor , dus 16 A gezekerd

En voor het mooi zou je wel op twee verschillende fasen moeten zitten.
Als je 3 x 25 A als huisaansluiting hebt.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-07 08:47
Enkel fase huis aansluitingen hebben 35 of 40 Ampere. Daar kom je ook mee weg.
Het is alleen te veel vermogen voor 1 groep, vandaar 2 groepen en dus ook 2 nullen.
Check even mijn schema ergens in dit topic of het elektrisch aansluiten van de Amber

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39GIQWZu73GCgAuIad0we_3WYxA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WEr0piKiD3wzUJ27rYLk222I.png?f=user_large

Weet iemand wat verwarmen is VA of VB en dan tegenover gesteld tapwater.
ben met leidingwerk bezig, wel handig als de klep goed omzit.

je kan natuurlijk altijd draadje omdraaien, maar mijn autisme wil het graag kleur op kleur houden.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
bommer schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:12:
[Afbeelding]

Weet iemand wat verwarmen is VA of VB en dan tegenover gesteld tapwater.
ben met leidingwerk bezig, wel handig als de klep goed omzit.

je kan natuurlijk altijd draadje omdraaien, maar mijn autisme wil het graag kleur op kleur houden.
Het kan toeval zijn maar ab, a en b staan ook op jouw Honeywell drieweg klep. 50 % kans op in 1 x goed 👏 a zou verwarmen kunnen zijn. Edit: Toeval het staat hier 🙃
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QK28I35QWMAexVCD-74_yElp-JU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OAnsVaygtVkzP4EYclBqeL6l.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Carboy54 op 22-07-2023 21:53 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Er is al veel geschreven over de eigenschappen van R290 en het gedrag bij lagere temperaturen. Onze tweaker met heel veel kennis @flippy heeft toegelicht dat een aantal fabrikanten kiezen voor het temperen van het vermogen ter bescherming van de compressor. En dat een aantal problemen hebben door dit niet te doen. Blijkbaar behoort de Amber gelukkig tot de eerste groep als je de voorlopige cijfers bestudeert. Mijn vakantie maar eens gebruikt om de cijfers van de nieuwe L serie van Panasonic te bestuderen met R290 die onlangs aan ons zijn verstrekt in de installation manual. De 9 Kw vertoont hetzelfde beeld als de Amber. Bij A2/W35 doet deze 7 Kw met een lagere cop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5QGsudrRMjydEOcoJBLK3nlvHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YhT6LgxApe61csp32dIrTNHn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Carboy54 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:21:
[...]

Het kan toeval zijn maar ab, a en b staan ook op jouw Honeywell drieweg klep. 50 % kans op in 1 x goed 👏 a zou verwarmen kunnen zijn. Edit: Toeval het staat hier 🙃
[Afbeelding]
Klopt dat had ik al gezien, Het gaat er om waar gaat het water A heen en waar gaat het water B heen.
Oeps, misschien eerst kijken en dan roepen 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door bommer op 22-07-2023 22:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Carboy54 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:47:
Er is al veel geschreven over de eigenschappen van R290 en het gedrag bij lagere temperaturen. Onze tweaker met heel veel kennis @flippy heeft toegelicht dat een aantal fabrikanten kiezen voor het temperen van het vermogen ter bescherming van de compressor. En dat een aantal problemen hebben door dit niet te doen. Blijkbaar behoort de Amber gelukkig tot de eerste groep als je de voorlopige cijfers bestudeert. Mijn vakantie maar eens gebruikt om de cijfers van de nieuwe L serie van Panasonic te bestuderen met R290 die onlangs aan ons zijn verstrekt in de installation manual. De 9 Kw vertoont hetzelfde beeld als de Amber. Bij A2/W35 doet deze 7 Kw.
[Afbeelding]
moet zeggen van hetgene wat ik heb gezien en gelezen van de amber is dat ik er wel verrast door ben hoe itho het aanpakt en hoe de machine ontworpen is. wil nog steeds wel eens wat tijd doorbrengen met een machine die onder vollast draait onder "minder optimale" omstandigeheden om naar het gedrag te kijken met mn meterset en kijken naar de temperaturen die erbij vrijkomen. tot zover moet ik wel toegeven dat als ik zelf een keuze zou moeten maken in de "propaangeneratie" zou de amber wel bovenaan de lijst staan naast de panasonic.

voor de duidelijkheid: ik ga niet mijn "antieke" H inruilen voor een propaanmachine, de H is nog steeds superieur op veel vlakken.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 22-07-2023 22:11 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Voor het Isoleren van de leidingen heb ik een mooi handboek gevonden van armaflex.
Armaflex is niet de beste keuze is i.v.m spanning corrosie.
hier staat het een en ander uitgelegd.
https://www.google.com/ur...4-nfg1q5efXd&opi=89978449

Het handboek is ook nuttig bij gebruik andere materialen.
Link naar het handboek
https://local.armacell.co...xApplicationManual_nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

bommer schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 23:01:
Voor het Isoleren van de leidingen heb ik een mooi handboek gevonden van armaflex.
Armaflex is niet de beste keuze is i.v.m spanning corrosie.
hier staat het een en ander uitgelegd.
https://www.google.com/ur...4-nfg1q5efXd&opi=89978449

Het handboek is ook nuttig bij gebruik andere materialen.
Link naar het handboek
https://local.armacell.co...xApplicationManual_nl.pdf
armaflex heeft er niks mee te maken, het gaat om de metalen die gekozen worden. armalfex is aleen een factor in het feit dat er een dikke laag armaflex overheen gaat als het gemonteerd is wat weer opengesneden moet worden

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

netappie schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:39:
[...]

Eerst isoleren en een winter meten met de bestaande ketel op zeer lage temperatuur lijkt mij handig. Dan heb je de voor jou gebruik representatieve meetgegevens waar goed mee te rekenen valt. Het zou mij niks verbazen als je met de 6,5 kW versie al meer dan zat vermogen hebt bij continu verwarmen. Dat werkt namelijk heel anders dan bij een CV ketel die je uit zet als je er even niet bent. Zo'n warmtepomp is op z'n zuinigst als die 24 uur per dag alleen maar het verlies af hoeft te toppen. De temperatuur meer dan 2 graden laten zakken, of ruimtes die in de avond wel leefbaar moeten zijn overdag ver laten afkoelen is niet handig voor de COP. Niet alleen omdat de aanvoertemperatuur opeens ver omhoog moet, maar ook omdat de binnenmuren/vloeren/deuren eigenlijk zo slecht isoleren dat de aanvoertemperatuur in andere vertrekken structureel omhoog moet om het vermogen van een gesloten radiator of vloerverwarmingszone te compenseren.
Isoleren staat zeker als eerste op de planning, nadat de 'basics' gereed zijn om er echt te wonen. Dak en vloer ga ik in de weekenden oppakken en het tripple glas lopen de offertes voor. Een Velux in het dak ben ik nog over aan het nadenken.
Gezien de huidige ketel al op 50°C staat afgesteld mag het na deze maatregelen geen probleem zijn om naar de 40°C te gaan en misschien is 35 haalbaar zodra de radiatoren zijn vervangen door Jaga. Daarmee noem ik een WP sowiesohaalbaar :)
Carboy54 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:36:
[...]

Denk eens aan de combinatie warmtepomp beneden en daar inkoppelen aan het bestaande systeem met splitsing naar 2 kanten en een warmtepomp boiler op zolder in de cv ruimte. Voordeel is dat er meer vermogen over blijft voor de Amber en geen leidingwerk naar boven + extra subsidie. Kostentechnisch neutraal. Daarnaast bij dergelijke woningen kom je met een 9.5 Kw goed uit de voeten. Een 12 Kw is ook voor wat betreft het minimum vermogen en flow wellicht te zwaar. En 5.5 Kw is dat ene uur bij -10 voor zover dat nog voor komt in deze tijden. Je hebt daarnaast nog 3 kw extra via de backup dus ook met een 9.5 kw zit je goed. Daarnaast zo hoog aan de gevel is geen optie. Te groot en te zwaar en slecht bereikbaar.
Als die 35cm hoge Jaga nu goed past onder mijn raam, kan ik mogelijk de leidingen voor de Amber langs binnen, onder de radiator langs laten lopen. Dan heb ik nog minder dan een halve meter buiten te overbruggen en haak ik in de hoek van de woning aan op de bestaande leidingen. WAF is hoog omdat dit binnen het profiel van de radiator past en het komt uit het zicht met een bank er voor (geen zorgen: voldoende ruimte voor de lucht tussen bank en radiator/vensterbank)
Vanaf intappunt op bestaande leidingen:
- naar boven: radiatoren op de slaapkamers en achterin de woonkamer
- naar beneden: radiator in de gang en de vloerverwarming benedenverdieping
De hoofd CV leiding ligt toch al op zolder, dus komt deze langs de locatie waar de boiler komt te staan. Dan is een WPB een mogelijkheid en een indirecte boiler al net zo. Ik ga eens wat beter naar de WPB kijken iig :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Waterbeesje schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:32:
[...]

Isoleren staat zeker als eerste op de planning, nadat de 'basics' gereed zijn om er echt te wonen. Dak en vloer ga ik in de weekenden oppakken en het tripple glas lopen de offertes voor. Een Velux in het dak ben ik nog over aan het nadenken.
Gezien de huidige ketel al op 50°C staat afgesteld mag het na deze maatregelen geen probleem zijn om naar de 40°C te gaan en misschien is 35 haalbaar zodra de radiatoren zijn vervangen door Jaga. Daarmee noem ik een WP sowiesohaalbaar :)

[...]

Als die 35cm hoge Jaga nu goed past onder mijn raam, kan ik mogelijk de leidingen voor de Amber langs binnen, onder de radiator langs laten lopen. Dan heb ik nog minder dan een halve meter buiten te overbruggen en haak ik in de hoek van de woning aan op de bestaande leidingen. WAF is hoog omdat dit binnen het profiel van de radiator past en het komt uit het zicht met een bank er voor (geen zorgen: voldoende ruimte voor de lucht tussen bank en radiator/vensterbank)
Vanaf intappunt op bestaande leidingen:
- naar boven: radiatoren op de slaapkamers en achterin de woonkamer
- naar beneden: radiator in de gang en de vloerverwarming benedenverdieping
De hoofd CV leiding ligt toch al op zolder, dus komt deze langs de locatie waar de boiler komt te staan. Dan is een WPB een mogelijkheid en een indirecte boiler al net zo. Ik ga eens wat beter naar de WPB kijken iig :)
Voor de indirecte boiler heb je een aparte aanvoer nodig vanaf de driewegklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:09
Wij zijn momenteel aan het verbouwen en hebben straks enkel 2 (open) vloerverwarming verdelers. Rechtstreeks aangesloten op de Amber. Ook komt er nog een boilervat bij op zolder.

Klopt het dan, dat ik in deze situatie geen vuilfilter nodig ga hebben? Al het leidingwerk is namelijk nieuw en in kunstof uitgevoerd.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:49
NRJ020 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:08:
Wij zijn momenteel aan het verbouwen en hebben straks enkel 2 (open) vloerverwarming verdelers.
Als je de VVW direct aan een WP knoopt, dan had ik toch gesloten verdelers (dus zonder pomp) gekocht. Die zijn goedkoper en dat scheelt je veel rendement.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 24-07-2023 11:12 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:09
@Andrehj Ja dat bedoel ik namelijk ook, verdelers zonder pomp. Die heb ik.

Ik dacht dat men dat 'open verdelers' noemde.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:49
NRJ020 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:20:
Verdelers zonder pomp. Die heb ik.
Ik dacht dat men dat 'open verdelers' noemde.
Dat "open" slaat op de verbinding tussen aanvoer en retour, die een pompverdeler heeft. Een verdeler zonder pomp heeft geen interne verbinding tussen aanvoer en retour en is dus "gesloten".
Helaas staat dit ook op veel websites fout. (Dit komt omdat die elkaar vaak kopiëren omdat ze zelf blijkbaar de achterliggende theorie ook niet begrijpen.)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
NRJ020 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:08:
Wij zijn momenteel aan het verbouwen en hebben straks enkel 2 (open) vloerverwarming verdelers. Rechtstreeks aangesloten op de Amber. Ook komt er nog een boilervat bij op zolder.

Klopt het dan, dat ik in deze situatie geen vuilfilter nodig ga hebben? Al het leidingwerk is namelijk nieuw en in kunstof uitgevoerd.
Het woord pomploze verdeler is hier beter op zijn plaats en minder verwarrend. Zelf zou ik altijd een filter plaatsen. Met kunststof niet strikt noodzakelijk maar de Itho heeft geen eigen filtertje. Er kan altijd wat rommel in het systeem zitten. Alternatief is heel goed doorspoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vindalex
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:19
Edit: Topic hierover gevonden:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2191112/0

Ik ben me ook aan het oriënteren naar een warmtepomp en de amber is een mogelijke optie. Helaas is de plek waar ik deze wil plaatsen is naast het huis op een stuk grond van circa 1m breed. Dit grenst aan parkeerplaatsen en in een van de eerste posts wordt een veiligheidszone van 1m genoemd wat dan een probleem is.

Als ik op internet wat zoek dan lees ik (als ik het goed interpretereer) dat de npr7600 eisen afhankelijk van de hoeveelheid koolwaterstoffen en onder de 5kg icm met plaatsing buiten mogelijk geen zone nodig is. (Zoals hier: https://www.ech-groep.nl/...paan-CO2-installaties.pdf). Ik heb helaas geen toegang tot de normen etc om het zelf beter uit te zoeken.

Heeft een van jullie beter inzicht wat de eisen zijn of dat de gemelde eisen vanuit andere regelgeving verplicht zijn? En of onder deze eis uitgekomen kan worden?

Off-topic: mijn vorige auto met cng tank van 25kg mocht ik ook binnen 1m naast andere auto's parkeren ;)

[ Voor 4% gewijzigd door vindalex op 25-07-2023 08:58 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Carboy54 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 23:30:
[...]

Voor de indirecte boiler heb je een aparte aanvoer nodig vanaf de driewegklep.
Dat zou dan inderdaad een pijp schelen die naar zolder moet :) Goed punt!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Laatst online: 09:13
Waterbeesje schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:29:
[...]

Dat zou dan inderdaad een pijp schelen die naar zolder moet :) Goed punt!
Een aparte warmtepompboiler is ook wel fijn voor het inschatten van het vermogen voor verwarmen. Let op dat die warmtebehoefte echt dramatisch verandert met isoleren.

Als de bestaande CV ketel nog goed werkt kan je een winter uitstekend zuiver meten en je hoeft met een aparte warmtepompboiler ook nooit bang te zijn dat veel bad of douchegebruik ten koste gaat van het wooncomfort op hele koude dagen. Zoals je in andere posts kan lezen gaat het effectieve vermogen omlaag met de COP. Wat je er maximaal aan energie in kan stoppen is namelijk een vast gegeven.

Oversizen van de warmtepomp helpt ook niet als je afgiftesysteem het niet kwijt kan, dus ook daar moet je aan laten rekenen. De warmtepomp keuze komt dus logisch gezien als laatste als je ingrijpende dingen verandert aan je woning en nog geen flauw idee hebt wat je verbruik wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

netappie schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:24:
[...]

Een aparte warmtepompboiler is ook wel fijn voor het inschatten van het vermogen voor verwarmen. Let op dat die warmtebehoefte echt dramatisch verandert met isoleren.

Als de bestaande CV ketel nog goed werkt kan je een winter uitstekend zuiver meten en je hoeft met een aparte warmtepompboiler ook nooit bang te zijn dat veel bad of douchegebruik ten koste gaat van het wooncomfort op hele koude dagen. Zoals je in andere posts kan lezen gaat het effectieve vermogen omlaag met de COP. Wat je er maximaal aan energie in kan stoppen is namelijk een vast gegeven.

Oversizen van de warmtepomp helpt ook niet als je afgiftesysteem het niet kwijt kan, dus ook daar moet je aan laten rekenen. De warmtepomp keuze komt dus logisch gezien als laatste als je ingrijpende dingen verandert aan je woning en nog geen flauw idee hebt wat je verbruik wordt.
De bestaande ketel werkt (naar verluid, ik heb 'm nog niet gebruikt voor verwarming) nog als een zonnetje :)
De winter over tillen is dan wel een mogelijkheid ja. Dan inderdaad op dagbasis het verbruik opnemen, en dat geeft sowieso een goed beeld.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-02 18:23
flippy schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 23:05:
[...]

armaflex heeft er niks mee te maken, het gaat om de metalen die gekozen worden. armalfex is aleen een factor in het feit dat er een dikke laag armaflex overheen gaat als het gemonteerd is wat weer opengesneden moet worden
@flippy Doel je op galvanische corrosie? Tijdens een infodag van Itho vertelde ze ons dat er in sommige isolatie materialen ammoniak zit verwerkt. Dit zou een negatief effect hebben om bepaalde buis materialen. Ik heb het later terug gezocht maar kon er niks over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
psycho-realm schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:57:
[...]

@flippy Doel je op galvanische corrosie? Tijdens een infodag van Itho vertelde ze ons dat er in sommige isolatie materialen ammoniak zit verwerkt. Dit zou een negatief effect hebben om bepaalde buis materialen. Ik heb het later terug gezocht maar kon er niks over vinden.
Klopt zij adviseren thermaflex om die reden. Was mij ook niet bekend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
In de definitieve installatie manual zullen de volgende wijzigingen / aanpassingen worden toegevoegd:

Aanpassing software bij de productieserie:

Circulatiepomp circuleert elk uur 1 minuut het systeemwater tussen binnen/buiten.
Compressor verwarmd kort het systeemwater (als watertemp < 4 graden) gemeten in de condensor.
We gaan ook de vorstklep adviseren om in het systeem op te nemen.

Daarnaast dient de keerklep die standaard wordt meegeleverd altijd in de retour te worden gemonteerd zowel bij hybride als full electric om de propaanveiligheid te optimaliseren. Dit heeft consequenties voor de plaats van de eventueel te monteren vorstbeveiligingen. Die moeten dan als eerste bij de warmtepomp worden gemonteerd. Volgorde dus retour-vorstbeveiliging-keerklep-leidingwerk anders loopt de warmtepomp niet leeg in geval van bevriezen.

Ook wordt de vrije zone boven de Amber nu 30 cm i.p.v. een meter voor de werkschakelaars

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 28-07-2023 13:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
@Carboy54
Compliment hoe jij ons op de hoogte houdt van alle nieuws omtrent Amber.
Ook van kleine dingetjes.

Maar zeker ook aan Itho/Daalderop.
Mooi om te ervaren dat ze informatie ook delen.
Zo kan een ieder Amber beter leren kennen. En ook implementeren of je installateur of tweaker bent.
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
Zo wek je wel goodwill en maakt het eenvoudiger om tot aanschaf over te gaan.
Ga zo door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Daarnaast dient de keerklep die standaard wordt meegeleverd altijd in de retour te worden gemonteerd zowel bij hybride als full electric om de propaanveiligheid te optimaliseren.
Is er al uitsluitsel over automatische ontluchters?
Ik wil ook een naverwamer/koeler op mij wtw zetten, als die lek zou raken en er bevind zich propaan in het systeem water. Is dat niet erg gunstig.
Of garandeerd de keerklep dat er geen propaan in het systeem water kan komen?

Mogen beide vorstbeveiligingen direct op de warmtepomp en gaat dat ivm de beschikbare ruimte achter de Amber, specifiek bij plaatsing op muurbeugel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
bommer schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:51:
[...]

Is er al uitsluitsel over automatische ontluchters?
Ik wil ook een naverwamer/koeler op mij wtw zetten, als die lek zou raken en er bevind zich propaan in het systeem water. Is dat niet erg gunstig.
Of garandeerd de keerklep dat er geen propaan in het systeem water kan komen?

Mogen beide vorstbeveiligingen direct op de warmtepomp en gaat dat ivm de beschikbare ruimte achter de Amber, specifiek bij plaatsing op muurbeugel.
De eventuele aanwezige aut. ontluchters in het systeem moeten na het ontluchten en voorafgaand aan het starten van de compressor worden dicht gedraaid. De keerklep in de retour en de aanwezige propaan ontluchter in de aanvoer gemonteerd binnen in de buitenunit zorgen voor de propaanveiligheid. Dus na montage de waterpomp laten lopen en zeer goed ontluchten voor het opstarten.

De vorstbeveiligers mogen op de unit worden gemonteerd met een verspringing zodat ze elkaar niet kunnen beïnvloeden. Ik heb hier dezelfde situatie en zal daar nog een foto van posten als dat gereed is.

Hier een voorbeeld met dank aan medetweaker @Cr3ator

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CkV-NCYsl-bFviFkbn7diQu1Qbo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eRAlrOKNEx81jod8eUVtnVsB.png?f=user_large

Voor diegene die de vorstbeveiliger fraai willen isoleren ( we zijn tenslotte tweakers :-) ) een leuk voorbeeld:
YouTube: Insulating an Inta Antifreeze Valve

[ Voor 17% gewijzigd door Carboy54 op 30-07-2023 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry59
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-07 15:52
Is er al een update over de status van het KIWA onderzoek? Destijds in Tiel werd dit toegezegd, misschien heb ik hem gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
harry59 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:45:
Is er al een update over de status van het KIWA onderzoek? Destijds in Tiel werd dit toegezegd, misschien heb ik hem gemist.
Itho hoopt dat de Kiwa zo ver is op het moment dat de eerste consumenten uitleveringen plaats vinden. Bij de Kiwa is geduld helaas een schone zaak.

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 29-07-2023 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
De eventuele aanwezige aut. ontluchters in het systeem moeten na het ontluchten en voorafgaand aan het starten van de compressor worden dicht gedraaid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCj06BSA9A5UUim4smeCseb11NY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/264RwfS7zVirZN9gkMEPWolw.jpg?f=fotoalbum_large
Check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:29
Carboy54 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:47:Onze tweaker met heel veel kennis @flippy heeft toegelicht dat een aantal fabrikanten kiezen voor het temperen van het vermogen ter bescherming van de compressor. En dat een aantal problemen hebben door dit niet te doen.
Vooropgesteld: de houding en openheid van Itho blijft een belangrijk positief punt…

Maar zonder de intentie om dit en deze is beter dan deze discussie te maken ben ik toch echt benieuwd naar welke merken / modellen die weinig terug gaan in vermogen problemen hebben. Ik ga een mogelijk alternatief voor de Amber dus ook niet bij naam noemen.

offtopic:
Amber 95 zou het voor mij redden met de nog mogelijke relatief eenvoudige isolatie verbeteringen, of met een compromis in stook gedrag die acceptabel is voor mij alleen (maar niet als eengezinswoning) … (afgifte systeem kan bijna 7kW bij Ta 35)

Ik heb weinig aan een machine die op papier meer vermogen kan maken bij echt lage temperatuur, maar er (mogelijk buiten garantie) door stuk kan gaan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:43
Is het niet ook gewoon een naamkwestie?

De Vaillant Arotherm Plus 75/6 bijvoorbeeld heeft ca. 7,5 kW vermogen bij -10/W35, 10,4kW bij +2 en ruim 12kW bij +7. Dus het vermogen van deze warmtepomp loopt nagenoeg op dezelfde manier terug als de Amber 120 bij lagere temperaturen, maar ze marketen hem anders.

Dus je moet de Amber "12kW" vergelijken met de Vaillant 7,5kW, en de Amber "9kW" met de Vaillant 5,5kW. En dan is alle discussie over afname in vermogen in mijn ogen niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
marcop23 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:46:
Is het niet ook gewoon een naamkwestie?

De Vaillant Arotherm Plus 75/6 bijvoorbeeld heeft ca. 7,5 kW vermogen bij -10/W35, 10,4kW bij +2 en ruim 12kW bij +7. Dus het vermogen van deze warmtepomp loopt nagenoeg op dezelfde manier terug als de Amber 120 bij lagere temperaturen, maar ze marketen hem anders.

Dus je moet de Amber "12kW" vergelijken met de Vaillant 7,5kW, en de Amber "9kW" met de Vaillant 5,5kW. En dan is alle discussie over afname in vermogen in mijn ogen niet nodig.
Je hebt deels gelijk. Wel moet je als leek goed zoeken bij Vaillant naar de vermogens. Helaas in warmtepompland noemen dus bijna alle merken het vermogen bij 35/7 als standaard. Dat is wel zo overzichtelijk maar niet altijd helemaal juist zeker niet met R290 als vulling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Carboy54 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:26:
[...]

Je hebt deels gelijk. Wel moet je als leek goed zoeken bij Vaillant naar de vermogens. Helaas in warmtepompland noemen dus bijna alle merken het vermogen bij 35/7 als standaard. Dat is wel zo overzichtelijk maar niet altijd helemaal juist zeker niet met R290 als vulling.
Valt wel mee toch bij Vaillant? Pagina 4 in de snelgids: https://www.vaillant.nl/p...m-plus-022022-2339141.pdf

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-07 23:06
De naamgeving van de Ambers is meer op basis van wat de warmtepomp haalt bij A+7/W35. Zoals voor hybride relevant is. (maar daarvoor lijkt Amber me net weer een iets te degelijk apparaat vergeleken met bijvoorbeeld een veel minder krachtig, simpeler en goedkoper apparaat zoals een Elga)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
busscherski schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 21:41:
De naamgeving van de Ambers is meer op basis van wat de warmtepomp haalt bij A+7/W35. Zoals voor hybride relevant is. (maar daarvoor lijkt Amber me net weer een iets te degelijk apparaat vergeleken met bijvoorbeeld een veel minder krachtig, simpeler en goedkoper apparaat zoals een Elga)
Mijn ouders hebben een vrijstaande woning uit de jaren 90.
De Amber 95 zou hier als hybride zeer goed passen.
Zonder aanvullende cv krijg je deze woning niet warm.
Als de tijd straks komt heb ik daar liever een Amber dan een Elga.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
@bommer
Ja prijs / kwaliteit van een Amber is denk ik beter. Je struikelt hier op tweakers over mensen die een Elga hebben gehad (en spijt hebben) en inmiddels hebben geupgrade naar iets full electrics zoals een Amber.

Maar een Elga doet ook wat ie beloofd als je hem netjes uit laat gaat als het buiten kouder is dan +4 graden. Met kouder weer is het echt een beetje prutsen met Elga's.

Voor de mensen die gewoon 'een' warmtepomp willen, het kwaliteitsverschil niet of nauwelijks willen zien en prijs het belangrijkste is kun je niet concurreren met een Elga als je een Amber aanbied. Amber als all-electric ready hybride kan wel voor mensen die daar open voor staan, dan begrijpen de mensen het verschil met een Elga wel.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Kun je ons/mij werkwijze deze toelichten? Is mij niet duidelijk.
Waar zit de ontluchter op de foto in het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

bommer schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 21:49:
[...]
De Amber 95 zou hier als hybride zeer goed passen.
Zonder aanvullende cv krijg je deze woning niet warm.
kan je eens uitleggen wat de gasketel in die woning als meerwaarde moet opleveren naast een warmtepomp? wat doet de gasketel wat de warmtepomp niet kan?

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 30-07-2023 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
montebaldo55 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 00:19:
[...]

Kun je ons/mij werkwijze deze toelichten? Is mij niet duidelijk.
Waar zit de ontluchter op de foto in het systeem?
De automatische onluchter zit boven op mijn buffervat (heb overigens meerdere ontluchters in het systeem, van uit de bouw zitten deze ook op iedere verdeler en de CV-ketel)
Met een afsluitertje er voor.

Zoals @Carboy54 al aangaf dienen automatische ontluchters afgesloten te worden alvorens de compressor te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@marcop23 lijkt gelijk te hebben: Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Voornamelijk naamgeving dus.

Al kan 75/6 volgens de 30rpm curve verder terug moduleren dan Amber 125 - waarvan op dit moment maar 1 data punt voor minimum vermogen bekend is.

Hopelijk wordt daar na de kiwa keuring ook meer bekend over.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
flippy schreef op zondag 30 juli 2023 @ 01:05:
[...]

kan je eens uitleggen wat de gasketel in die woning als meerwaarde moet opleveren naast een warmtepomp? wat doet de gasketel wat de warmtepomp niet kan?
Ik denk dat het vermogen van een warmtepomp niet voldoende gaat zijn deze woning zelfstandig te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
~bommer

Zoals @Carboy54 al aangaf dienen automatische ontluchters afgesloten te worden alvorens de compressor te starten.

bovenstaande is mij niet duidelijk, waarom moet dat en moet hij dicht blijven zitten?
is dit eenmalig?
tzt weer opnenen? wanneer?
de plek vd ontluchter vermoedde ik al, is nu helemaal helder

[ Voor 5% gewijzigd door montebaldo55 op 30-07-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

bommer schreef op zondag 30 juli 2023 @ 07:30:
[...]

Ik denk dat het vermogen van een warmtepomp niet voldoende gaat zijn deze woning zelfstandig te verwarmen.
Waar baseert je die stelling op? daar ben ik bijzonder benieuwd naar. ik heb het vermoeden dat je fout gaat in het stukje tussen denken en weten. waarschijnlijk gebaseerd op wat verteld is door een gasketelboer.

[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 30-07-2023 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
montebaldo55 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:42:
~bommer

bovenstaande is mij niet duidelijk, waarom moet dat en moet hij dicht blijven zitten?
is dit eenmalig?
tzt weer opnenen? wanneer?
de plek vd ontluchter vermoedde ik al, is nu helemaal helder
In het onwaarschijnlijke geval dat de warmtewisselaar gas gaat lekken en er dus propaan in het cv water terecht komt. Daarvoor zijn al een speciale propaan ontluchter in de aanvoer en een keerklep in de retour van de warmtepomp aangebracht. En wordt gebruik gemaakt van een A merk warmtewisselaar die voldoet aan de hoogste veiligheidseisen. Veiligheid voorop dus. Daarnaast moet bij een hybride opstelling dus de automatische ontluchter in de cv ketel worden dicht gezet na veelvuldig ontluchten 🥴

[ Voor 14% gewijzigd door Carboy54 op 30-07-2023 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
@Carboy54
Dit is verhelderend.
In het zeer onwaarschijnlijke geval zou er dus propaan via de automatische beluchter naar buiten kunnen ontsnappen.
Dat zou dus betekenen dat deze beluchter ook dicht moet blijven mocht zich ooit die uitzonderlijke gebeurtenis voordoen.
Zo ja hoe krijg je dan de aanwezige lucht uit het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Omdat de installatie in combinatie met de Amber voorzien moet worden van een expansievat hierbij een infoblad van Flamco. De plaats van het expansievat moet in de retour en zo dicht mogelijk bij de warmtebron. Op dat laatste punt verschillen veel deskundigen van mening. Mijn warmtepomp hangt beneden en het expansievat op zolder waar voorheen de cv ketel heeft gehangen. Nimmer problemen met de druk gehad.
https://flamco.aalberts-h...on-calculation-page_1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
montebaldo55 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:31:
@Carboy54
Dit is verhelderend.
In het zeer onwaarschijnlijke geval zou er dus propaan via de automatische beluchter naar buiten kunnen ontsnappen.
Dat zou dus betekenen dat deze beluchter ook dicht moet blijven mocht zich ooit die uitzonderlijke gebeurtenis voordoen.
Zo ja hoe krijg je dan de aanwezige lucht uit het systeem?
A. na de installatie zonder gebruik van de compressor veel ontluchten en water rond pompen. Er zal hoogstwaarschijnlijk in de software een ontluchtingsprogramma zijn opgenomen.
B. In de warmtepomp zit een speciale automatische propaan ontluchter die ook de aanwezig lucht zal verwijderen en open blijft staan.
C. Ideetje van een mede tweaker slangetje op de aut. ontluchter naar buiten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
Carboy54 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:38:
Omdat de installatie in combinatie met de Amber voorzien moet worden van een expansievat hierbij een infoblad van Flamco. De plaats van het expansievat moet in de retour en zo dicht mogelijk bij de warmtebron. Op dat laatste punt verschillen veel deskundigen van mening. Mijn warmtepomp hangt beneden en het expansievat op zolder waar voorheen de cv ketel heeft gehangen. Nimmer problemen met de druk gehad.
https://flamco.aalberts-h...on-calculation-page_1.pdf
En ga je dan nu het expansievat naar beneden verplaatsen omdat je een Amber installeerd , of laat je het zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Jan2023 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 14:47:
[...]

En ga je dan nu het expansievat naar beneden verplaatsen omdat je een Amber installeerd , of laat je het zo?
Is nogal gecompliceerd. Werkte met de Panasonic prima dus probeer het eerst zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Algemene opmerking t.a.v. ontluchten:

cavitatie
Dit voorjaar ben ik naar de installateurs cursus van LG geweest.
Daar werd nadrukkelijk gesteld dat er een microbel ontluchter geplaatst moest worden.
Gewoon ontluchten helpt niet.
Het gaat om cavitatie. Dat zijn microbelletjes die in de pomp ontstaan.
De instructeur benadrukte de plaatsing.
Voorkomt slijtage en vroegtijdige veroudering.
Verder gaat het ten koste van je rendement want de warmteoverdracht wordt belemmert door de microbellen.
Met "gewoon" ontluchten raak je ze niet kwijt.
Hij gaf als voorbeeld een ei wat in water aan de kook wordt gebracht. Kijk eens in de pan en dan zie je hele kleine belletjes op de eierschaal ontstaan. Die krijg je ook niet weg tenzij je erover heen wrijft.

De onderstaande link is bijzonder instructief. Beelden zeggen soms meer dan woorden:

YouTube: Wat is cavitatie en hoe kun je cavitatie voorkomen? | Distrimex Pomp...

Dit is slechts een voorbeeld. Er zijn talloze filmpjes over te vinden.

Bij mij zit hij er tussen.
Bijgeluiden in de cv installatie worden er ook minder door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

montebaldo55 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:14:

cavitatie
Daar werd nadrukkelijk gesteld dat er een microbel ontluchter geplaatst moest worden.
Verder gaat het ten koste van je rendement want de warmteoverdracht wordt belemmert door de microbellen.
Hij gaf als voorbeeld een ei wat in water aan de kook wordt gebracht. Kijk eens in de pan en dan zie je hele kleine belletjes op de eierschaal ontstaan. Die krijg je ook niet weg tenzij je erover heen wrijft.

De onderstaande link is bijzonder instructief. Beelden zeggen soms meer dan woorden:

YouTube: Wat is cavitatie en hoe kun je cavitatie voorkomen? | Distrimex Pomp...

Bijgeluiden uit de cv installatie worden er ook minder door.
de pomp caviteert zoizo altijd iets, dat kan je niet voorkomen dus wat op dat punt een microbellenontluchter moet toevoegen om schade aan de pomp te voorkomen (iets met paard voor kar spannen) is vrij apart.

en dat microbellen een meerbare invloed hebben op de warmteoverdracht in je vloerverwarming wil ik rustig nog wel eens een leuk flesje schotse koude thee op wedden dat je daar geen biet van merkt of uberhaupt kan meten. ik wil die harde meetgegevens van die instructeur wel eens zien waar die zijn powerpoint op heeft gebaseerd.

het is stuk makkelijker door cavitatie te voorkomen door flink grote leidingdiameters te gebruiken zodat je minder drukverschil hebt (dat is immers de oorzaak) en een voldoende waterzijdige hoge druk (dus barretje of 2) om de bellen klein te houden als ze er al zijn zodat ze snel weer worden opgenomen door het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
montebaldo55 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:14:

cavitatie

Bijgeluiden in de cv installatie worden er ook minder door.
Schijnt bij de lagere warmtepomp temperaturen niet te werken volgens @flippy Ik heb zonder ook geen geluid of lucht in mijn systeem. Interessante discussie dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
flippy schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:54:
[...]

Waar baseert je die stelling op? daar ben ik bijzonder benieuwd naar. ik heb het vermoeden dat je fout gaat in het stukje tussen denken en weten. waarschijnlijk gebaseerd op wat verteld is door een gasketelboer.
Koevlaas methode, welke meestal uitkomt op een lager vermogen dan een berekening opbasis van aantal m2 en/of een warmte verlies berekeningen.
Welke uitgaan van het vermogen van de warmtepomp bij -10. (of dit nou zinvol is of niet)
2000x8/1650 is ongv 10kW een Amber 120 doet dat niet bij -10

Als het nou een kW of een halve zou schelen. dan kan je dat wel bij stoken met het back-up element.
maar bijna 3KW verschil, dat is wel veel voor het bij stoken.
Betekend ook dat het element bij hogere temperaturen en defrosts zal aanspreken.

Er zal bij <0 graden ook een te kort vermogen zijn en daar hebben we toch gemiddeld sinds 1981 40 dagen per jaar van. En in 2021 zelfs meer dan in 1990, hier zien we de kilmaat verandering nog niet terug.

En beter safe than sorry, eerst hybirde en dan evt de ketel weghalen.

In mijn eigengeval (goed geisoleerd huis uis 2020) ga ik gelijk all-electric.
Alles wordt bemetert, alle opgenomen vermogens van de ext pomp, backup elementen, tracing, ect
inclusief afgegeven warmte met warmte meter.
Over een jaar kan ik je precies vertellen hoe de Amber (95) het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

bommer schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:26:
[...]

Koevlaas methode, welke meestal uitkomt op een lager vermogen dan een berekening opbasis van aantal m2 en/of een warmte verlies berekeningen.
Welke uitgaan van het vermogen van de warmtepomp bij -10. (of dit nou zinvol is of niet)
2000x8/1650 is ongv 10kW een Amber 120 doet dat niet bij -10

Als het nou een kW of een halve zou schelen. dan kan je dat wel bij stoken met het back-up element.
maar bijna 3KW verschil, dat is wel veel voor het bij stoken.
Betekend ook dat het element bij hogere temperaturen en defrosts zal aanspreken.

Er zal bij <0 graden ook een te kort vermogen zijn en daar hebben we toch gemiddeld sinds 1981 40 per jaar van. En in 2021 zelfs meer dan in 1990, hier zien we de kilmaat verandering nog niet terug.

En beter safe than sorry, eerst hybirde en dan evt de ketel weghalen.

In mijn eigengeval (goed geisoleerd huis uis 2020) ga ik gelijk all-electric.
Alles wordt bemetert, alle opgenomen vermogens van de ext pomp, backup elementen, tracing, ect
inclusief afgegeven warmte met warmte meter.
Over een jaar kan ik je precies vertellen hoe de Amber (95) het doet.
ik zie niet helemaal in wat het probleem nu is. er is niks wat je tegenhoud om voor de veel betere oplossing te gaan in dit geval en 2 machines van rond de 5kW neer te zetten in cascade. units zoals de panasonics zijn teschnisch hier al volledig op voorbereid en die kan je dus instellen dat eentje zich bezig houd met warm water bereiding en de andere alleen verwarmen en als de 2e unit het niet kan bijhouden op extreme dagen vraag die de hulp van de 1e unit die normaal warm water regelt en werken ze gewoon samen. dan heb je ook nog eens het voordeel van een veel lager minimumvermogen dan waneer je 1 "grote" unit van 10kw zou kopen. 2x 5kW ban je er dan makkelijk en loop je ook niet tegen problemen aan als je later de woning gaat verbeteren en je vraag minder word. leuk voordeel is dat de 5kW versie van de panasonics altijd die 5kW halen, ook bij -10.

gezien je zo'n unit bij immotech voor 3600 kan ophalen en er 2700 subsidie op zit ben je dus voor 1900 euro netto klaar. de "meerkosten" voor 2 kleine units vs 1 grote die alsnog een gasketel nodig heeft heb je dus alleen al qua vastrecht voor je gas er al in 2 winters eruit en heb je onder de streep ook nog een toffer draaiend systeem.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 30-07-2023 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
flippy schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:32:
[...]

ik zie niet helemaal in wat het probleem nu is. er is niks wat je tegenhoud om voor de veel betere oplossing te gaan in dit geval en 2 machines van rond de 5kW neer te zetten in cascade. units zoals de panasonics zijn teschnisch hier al volledig op voorbereid en die kan je dus instellen dat eentje zich bezig houd met warm water bereiding en de andere alleen verwarmen en als de 2e unit het niet kan bijhouden op extreme dagen vraag die de hulp van de 1e unit die normaal warm water regelt en werken ze gewoon samen. dan heb je ook nog eens het voordeel van een veel lager minimumvermogen dan waneer je 1 "grote" unit van 10kw zou kopen. 2x 5kW ban je er dan makkelijk en loop je ook niet tegen problemen aan als je later de woning gaat verbeteren en je vraag minder word. leuk voordeel is dat de 5kW versie van de panasonics altijd die 5kW halen, ook bij -10.

gezien je zo'n unit bij immotech voor 3600 kan ophalen en er 2700 subsidie op zit ben je dus voor 1900 euro netto klaar. de "meerkosten" voor 2 kleine units vs 1 grote die alsnog een gasketel nodig heeft heb je dus alleen al qua vastrecht voor je gas er al in 2 winters eruit.
2 units in cascade, daar had ik nog niet zosnel aangedacht.
We zijn nog niet zover dat de oude lui aan de WP gaan, eerst woensdag de zonne panelen bij ze installeren.

Ik geloof dat er ook een topic is waarin bijgehouden wordt wat het verbruik en prestatie van een WP is
Misschien maar even aanmelden daarvoor, kan ik de data van de Amber delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@bommer
Geen bezwaar tegen je aanpak. All-electric hybride voor als je het nog niet helemaal vertrouwt. Als dat elektrische element vanzelf bijschakelt in een Amber dan zul je merken dat het maar een paar uur per paar jaar gebeurt.

Mijn H-serie Panasonic 5 kW (4.5 kW bij A-7/W35) heeft in februari 2021 60 kWh elektrisch bijgestookt (verder nooit). Doet alleen verwarming en kwam van +/- 1000 m3 gasverbruik voor verwarming en 200 m3 voor tapwater (wat niet relevant is in mijn geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

bommer schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:41:
[...]

zoiets dacht ik al, daarom vraag ik het ook.

en cascade is niks nieuws, vrijwel elk groot pand heeft de koelmachines of cv ketels in cascade staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
flippy schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:42:
[...]

zoiets dacht ik al, daarom vraag ik het ook.

en cascade is niks nieuws, vrijwel elk groot pand heeft de koelmachines of cv ketels in cascade staan.
Dat weet ik, ik schrijf software voor dat soort systemen. Had het gewoon ook kunnen weten.
Alleen gewoon niet zo snel aan gedacht voor een woning. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
bommer schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:41:
[...]

We zijn nog niet zover dat de oude lui aan de WP gaan, eerst woensdag de zonne panelen bij ze installeren.

Ik geloof dat er ook een topic is waarin bijgehouden wordt wat het verbruik en prestatie van een WP is
Misschien maar even aanmelden daarvoor, kan ik de data van de Amber delen.
Die ouwetjes schrikken meestal al van 1 warmtepomp laat staan van 2 stuks op het erf :? Een dergelijke cascaderegeling zit overigens ook in jouw Amber. Dat doet de Panasonic met de hybride of bivalente regeling net als de Amber. Dus i.p.v. de ketel stuurt het een 2e warmtepomp aan om samen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:35
Wat ik zo niet kan vinden is hoeveel geluid deze wp maakt? (De 65 variant)
En of deze wp geschikt is voor 3fase?
Aan welke prijs moet ik denken voor de 65 variant incl. installatie? (Zonder sww en stand alone)

Is het goedkoper/beter om de wp stand alone te gebruiken en dan de cv alleen nog te gebruiken voor sww? (Wp heeft voldoende vermogen voor verwarming)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Carboy54 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:54:
[...]

Die ouwetjes schrikken meestal al van 1 warmtepomp laat staan van 2 stuks op het erf :? Een dergelijke cascaderegeling zit overigens ook in jouw Amber. Dat doet de Panasonic met de hybride of bivalente regeling net als de Amber. Dus i.p.v. de ketel stuurt het een 2e warmtepomp aan.
(beetje off topic) Maar ben wel benieuwd hoe dat straks moet met 2 R290 pompen en de veiligheids
marge. (vanaf 2027 is is max GWP 150)
Strikt gezien kunnen ze niet naast of boven elkaar. Dat wordt nog een hele klus met uitleggen aan de klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
BadEendTerror schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:58:
Wat ik zo niet kan vinden is hoeveel geluid deze wp maakt? (De 65 variant)
En of deze wp geschikt is voor 3fase?
Aan welke prijs moet ik denken voor de 65 variant incl. installatie? (Zonder sww en stand alone)

Is het goedkoper/beter om de wp stand alone te gebruiken en dan de cv alleen nog te gebruiken voor sww? (Wp heeft voldoende vermogen voor verwarming)
De Amber 65 heeft 2 fases nodig.1 voor de warmtepomp zelf en 1 voor het back-up element.
de voorlopige gegeven hebben het over 54 dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
flippy schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:32:
[...]

gezien je zo'n unit bij immotech voor 3600 kan ophalen en er 2700 subsidie op zit ben je dus voor 1900 euro netto klaar. de "meerkosten" voor 2 kleine units vs 1 grote die alsnog een gasketel nodig heeft heb je dus alleen al qua vastrecht voor je gas er al in 2 winters eruit en heb je onder de streep ook nog een toffer draaiend systeem.
Technisch een leuk idee en vindingrijk.
Maar dan ga je er van uit dat je 2x 2700 subsidie krijgt.
Mag/ kan dat op 1 adres 2x aanvragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

montebaldo55 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:40:
[...]

Technisch een leuk idee en vindingrijk.
Maar dan ga je er van uit dat je 2x 2700 subsidie krijgt.
Mag/ kan dat op 1 adres 2x aanvragen?
je kan rustig 50x subsidie aanvragen zolang je ook maar 50 warmtepompen neerzet op dat adres. ;)

en zo vindingrijk is het niet, het is gewoon normaal/standaard in de iets grotere panden. je ziet het eerder wel dan niet in bedrijfspanden.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 30-07-2023 20:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hansvk
  • Nu online
bommer schreef op zondag 30 juli 2023 @ 17:00:
[...]

De Amber 65 heeft 2 fases nodig.1 voor de warmtepomp zelf en 1 voor het back-up element.
de voorlopige gegeven hebben het over 54 dB.
2 groepen toch, niet persé twee fases?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
@flippy

Ben benieuwd of het mogelijk is om vaker dan 1x subsidie te krijgen voor meerdere warmtepompen op een adres.
Heb de vraag begin van de avond al voorgelegd aan de RVO.
Ben benieuwd wat zij antwoorden.
Dat duurt nooit erg lang. Ze zijn meestal erg snel met beantwoording

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
montebaldo55 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 23:07:
@flippy

Ben benieuwd of het mogelijk is om vaker dan 1x subsidie te krijgen voor meerdere warmtepompen op een adres.
Dat doen ze ja 😄 en ieder jaar een nieuwe ook geen probleem. Daar gaan onze belastingcenten 😭

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 30-07-2023 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

montebaldo55 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 23:07:
@flippy

dat is geen probleem. je subsidie zit op de machine, dus als jij meerdere machines nodig hebt voor je pand krijg je op elke machine subsidie zolang ze op de lijst staan. dus als jij een losse WBP instaleert en een itho moet je 2x subsidie aanvragen (voor elke machine) en krijg je de subsidie die bij elke machine hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Nu online
Carboy54 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:43:
[...]
Voor diegene die de vorstbeveiliger fraai willen isoleren ( we zijn tenslotte tweakers :-) ) een leuk voorbeeld:
YouTube: Insulating an Inta Antifreeze Valve
Ik lees op de website van Caleffi:
"Ook mag de klep nooit geïsoleerd worden."

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
hansvk schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:29:
[...]

Ik lees op de website van Caleffi:
"Ook mag de klep nooit geïsoleerd worden."
Dat klopt maar die temp gevoelige delen die dat niet mogen zijn niet geïsoleerd. Ik leg dit nog voor aan Caleffi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Nu online
Als de vorstbeveiligingskleppen niet verplicht worden, ga ik ze niet installeren. Ze kosten aardig wat en de kosten zijn toch al flink hoger in vergelijking met de pana 9J. Ik ga de aanvoer en retour monitoren met Home Assistant. In het Pana monoblock topic zag je ook dat vrijwel niemand die kleppen installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
hansvk schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:37:
[...]

2 groepen toch, niet persé twee fases?
Klopt, je hebt niet perse 2 fases nodig, mits je hoofdzekering 40 Ampere is.
Anders heb je te kort vermogen als ook het back-up element gebruikt wordt.

Denk er in dit geval wel om dat er je 2x een nul draad trekt, dit is bij 3 fase vanwege de fase verschuiving niet nodig.

Als ik mag adviseren, een kookgroep (2xB16) (geen losse automaten) achter een 40A aardlekschakelaar.
Kabel naar de amber een 5x2,5mm2 gebruik bruin/blauw als eerste groep en zwrat/grijs als 2e (waarbij grijs de nul is) bij de Amber met inachtneming veiligheids ruimte een 4 polige werkschakelaar. (5e draad is aarde)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-07 19:57
hansvk schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:08:
Als de vorstbeveiligingskleppen niet verplicht worden, ga ik ze niet installeren. Ze kosten aardig wat en de kosten zijn toch al flink hoger in vergelijking met de pana 9J. Ik ga de aanvoer en retour monitoren met Home Assistant. In het Pana monoblock topic zag je ook dat vrijwel niemand die kleppen installeert.
Gewaagd. Ik zou niet zonder willen nadat we hier laatst een stroomstoring van een uur of 7 hadden, van 18.00 tot 01.00. Het was warm buiten en daardoor bleef alles dicht, in de winter zou de vorstbeveiliging er voor gezorgd hebben dat de platenwisselaar niet kapot zou vriezen. Dat risico zou ik niet willen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Insert12 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:52:
[...]

Gewaagd. Ik zou niet zonder willen nadat we hier laatst een stroomstoring van een uur of 7 hadden, van 18.00 tot 01.00. Het was warm buiten en daardoor bleef alles dicht, in de winter zou de vorstbeveiliging er voor gezorgd hebben dat de platenwisselaar niet kapot zou vriezen. Dat risico zou ik niet willen lopen.
Ik neem ook het risico niet, heb ze al liggen ook.
En nu ze direct achter de Amber komen/moeten is het ook makkelijker met isoleren, warmtelint vanaf de vorstklep net zoals de isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Carboy54 @hansvk Zelfde kanaal beweerd dat het volgens YouTube: Insulating a Caleffi Antifreeze valve with 28mm Primary Pro mag van Caleffi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

als je iets handiger wilt doen koop je een kleine UPS voor je modem en dergelijke en sluit je daar ook een klein warmtelint op aan die je buitenunit vorstvrij houd. heb je nog internet als de stroom uitvalt en geen problemen met bevroren leidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

flippy schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:28:
[...]

als je iets handiger wilt doen koop je een kleine UPS voor je modem en dergelijke en sluit je daar ook een klein warmtelint op aan die je buitenunit vorstvrij houd. heb je nog internet als de stroom uitvalt en geen problemen met bevroren leidingen.
Mag een aardige UPS zijn als ie ook je heat tracing ermee wilt voeden tijdens vorst })

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

fsfikke schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:56:
[...]

Mag een aardige UPS zijn als ie ook je heat tracing ermee wilt voeden tijdens vorst })
lichte tracing is iets van 5W per meter, dus dat valt wel mee. met metertje of 4 aan lint ben je er meestal wel. het hoeft niet warm te worden, alleen vorstvrij. met een ups van nog geen 100 euro kan je makkelijk een dag je modem en je warmtelint aanhouden.

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 31-07-2023 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-07 14:48

Cr3ator

1 bar is geen bar

Als je dan met een UPS gaat werken, sluit er dan een circulatiepomp op aan. Met een paar watt houd je het water in beweging en blijft er warmte uit het huis getrokken worden om de boel niet te laten bevriezen ipv dat je het ohms moet opwekken met tracing.

Ik ben vooral benieuwd hoe moeilijk het is om een deels leeggelopen systeem tijdens strenge vorst weer operationeel te krijgen... Dat kon wel eens heel lang en voorzichtig fohnen worden.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Cr3ator schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 01:14:
Als je dan met een UPS gaat werken, sluit er dan een circulatiepomp op aan. Met een paar watt houd je het water in beweging en blijft er warmte uit het huis getrokken worden om de boel niet te laten bevriezen ipv dat je het ohms moet opwekken met tracing.

Ik ben vooral benieuwd hoe moeilijk het is om een deels leeggelopen systeem tijdens strenge vorst weer operationeel te krijgen... Dat kon wel eens heel lang en voorzichtig fohnen worden.
Afgelopen winter heb ik met -6 een systeem gevuld en in bedrijf gesteld bij een nieuwbouw woning. Dat kostte een minuut of 10 met een föhn. Het ging soepeler dan verwacht, ik had nog wat opstart probleempjes verwacht vanwege de vorst. Maar niks aan de hand. De wp ging netjes z'n ding doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Ik heb de vraag voor gelegd bij Caleffi en inmiddels dit antwoord ontvangen:

Wij adviseren het niet op deze manier en adviseren het lichaam in zijn geheel niet te isoleren om twee redenen.

De eerste reden is dat zowel de beluchter aan de bovenzijde als het thermische element aan de onderzijde compleet vrij moeten zijn om lucht in te laten of systeem water te kunnen lozen zodra dit nodig is.
Zoals gedaan in het filmpje hebben ze hier zeker netjes omheen gewerkt met de isolatie en als dat verder schoon blijft zal dat werken zoals in dit filmpje. Al zou ik zelf ook niet adviseren om zoveel kit te gebruiken. Als je dat wel doet, ben er dan ook zeker van dat de kit niet het materiaal aantast.

De tweede reden is dat we 100% zeker willen zijn dat de vorstbeveiliging het koudste punt is en altijd eerder opent dan dat het buitendeel (kapot) vriest. Het buitendeel is ook niet geïsoleerd en om die reden adviseren wij om tot aan het lichaam te isoleren en het lichaam zelf helemaal vrij te houden.

Hierbij een link naar een (kort) filmpje met uitleg over isolatie van de iStop.
YouTube: Heat Pump Protection: How do you insulate an anti-freeze valve?

Overigens zo moet het dus niet. Caleffi hoger en schuin geplaatst dan de uitgangen van de warmtepomp :-) ( instructiefilm van een installateur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QN_8Z_qNeJYbfJzpju0-OzNMvGY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8w27VN2j7fTxjcIsM5il0uAx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door Carboy54 op 01-08-2023 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Cr3ator schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 01:14:

Een ups op de pomp is prima maar zit er een extra pomp in het systeem. En de kosten zijn ook behoorlijk voor pomp en ups. Indien de verwarmings linten zijn gemonteerd zullen die mee helpen bij het vullen bij vorst zodra de stroom er weer op staat.

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 01-08-2023 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-03 11:55
Is er al een verwachte leverdatum bekend voor de levering en installatie van de Amber warmtepomp bij klanten?

Wat betreft aansturing vanuit de thermostaat, klopt het dat er 2 contacten moeten zijn, 1 voor verwarmen en 1 voor koelen?

Is er al een handleiding beschikbaar (op de website kon ik deze niet terug vinden)

[ Voor 15% gewijzigd door mbuts op 01-08-2023 14:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
mbuts schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:28:
Is er al een verwachte leverdatum bekend voor de levering en installatie van de Amber warmtepomp bij klanten?

Wat betreft aansturing vanuit de thermostaat, klopt het dat er 2 contacten moeten zijn, 1 voor verwarmen en 1 voor koelen?

Is er al een handleiding beschikbaar (op de website kon ik deze niet terug vinden)
Er zijn er 2 geleverd voor testdoeleinden en ervaring op doen die de komende week bij mij thuis worden aangesloten. De eerste leveringen voor klanten zijn september. Nieuwe orders worden oktober. Voor een thermostaat met de functie verwarmen en koelen heb ik een speciale handleiding beschikbaar. Ook voor de Amber zelf. Stuur mij een DM met het mailadres dan verzorg ik beide.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 01-08-2023 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Carboy54 net genuanceerd antwoord met begrijpelijke argumenten vanuit Caleffi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Nu online
bommer schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:51:
[...]

Klopt, je hebt niet perse 2 fases nodig, mits je hoofdzekering 40 Ampere is.
Anders heb je te kort vermogen als ook het back-up element gebruikt wordt.

Denk er in dit geval wel om dat er je 2x een nul draad trekt, dit is bij 3 fase vanwege de fase verschuiving niet nodig.

Als ik mag adviseren, een kookgroep (2xB16) (geen losse automaten) achter een 40A aardlekschakelaar.
Kabel naar de amber een 5x2,5mm2 gebruik bruin/blauw als eerste groep en zwrat/grijs als 2e (waarbij grijs de nul is) bij de Amber met inachtneming veiligheids ruimte een 4 polige werkschakelaar. (5e draad is aarde)
Ik heb eerder (voor de Panasonic 9J) twee alamats gekocht. Ik heb 1 fase met 40A aansluiting. Ik ga dus gewoon twee keer 3x2,5mm2 gebruiken. Ik heb daarvoor ook al twee kWh meters liggen voor monitoring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Nu online
[...]

Is dan wel opvallend dat in de topics over andere monoblocks (Panasonic en Mitsubishi) blijkt dat ze daar maar zelden worden gebruikt.
Ik ga ook in de aanvoer en de retour een kogelkraan met aftap plaatsen. Dan kan ik bij langere stroomonderbreking de WP aftappen (moet dan wel de kruipruimte in).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
hansvk schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:50:
[...]

Ik heb eerder (voor de Panasonic 9J) twee alamats gekocht. Ik heb fase 1 met 40A aansluiting. Ik ga dus gewoon twee keer 3x2,5mm2 gebruiken. Ik heb daarvoor ook twee kWh meters al liggen voor monitoring.
Technische gezien niets mis mee. Regel/voorschrift technische wel.
2 verschillende groepen in een eindverbruiker, welke niet in een handeling uit te zetten zijn is niet toegestaan
er kan dus een spanning blijven staan op het apparaat.
daarom adviseert Itho ook de kookgroep.

Je mag in NL ook geen 2 verschillende groepen in een lasdoos/schakelaar ect. hebben, tenzij het een verdeler is. Je zal dus 2 werkschakelaars moeten plaatsen.
Het is een machine met draaiende onderdelen, dus is volgens de machine richtlijn is een werkschakelaar verplicht.

Je hoeft de regels niet te volgen natuurlijk maar dat is geheel op eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Nu online
bommer schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:02:
[...]

Technische gezien niets mis mee. Regel/voorschrift technische wel.
2 verschillende groepen in een eindverbruiker, welke niet in een handeling uit te zetten zijn is niet toegestaan
er kan dus een spanning blijven staan op het apparaat.
daarom adviseert Itho ook de kookgroep.

Je mag in NL ook geen 2 verschillende groepen in een lasdoos/schakelaar ect. hebben, tenzij het een verdeler is. Je zal dus 2 werkschakelaars moeten plaatsen.
Het is een machine met draaiende onderdelen, dus is volgens de machine richtlijn is een werkschakelaar verplicht.

Je hoeft de regels niet te volgen natuurlijk maar dat is geheel op eigen risico.
Bij de Panasonic Monoblocks wordt het zo wel aangesloten en zonder werkschakelaars (staat zo volgens mij in de installatie handleiding). Waarom die verschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
hansvk schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:06:
[...]
Bij de Panasonic Monoblocks wordt het zo wel aangesloten en zonder werkschakelaars (staat zo volgens mij in de installatie handleiding). Waarom die verschillen?
Geen idee waarom een fabrikant zou afwijken van de normen (NEN1010) Mijn reactie is gebaseerd op de huidige norm.

Je kan je afvragen of een warmtepomp wel op een kookgroep (het woord zegt het al) bedoeld voor 2 fase kook toestellen, moet worden aangesloten. Maar er staat in de regelgeving niet dat het niet mag.

Bij een 1 hoofd fase aansluiting is het wel de beste oplossing, gaat er wat mis in een van de 2 groepen is alle spanning er gelijk af en ook in een keer uit te zetten.
Kan ook gewoon gebruikt worden met 1 werkschakelaar.

Bij 3 fase geen kookgroepen gebruiken, maar een 3 fase aardlekautomaat, zie mijn eerdere post in dit topic.

Nogmaals gebruik je verstand, doe het veilig voor je zelf en een ander.
we praten hier niet over honderden euros om het goed te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door bommer op 01-08-2023 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
hansvk schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:55:
[...]

Is dan wel opvallend dat in de topics over andere monoblocks (Panasonic en Mitsubishi) blijkt dat ze daar maar zelden worden gebruikt.
Ik ga ook in de aanvoer en de retour een kogelkraan met aftap plaatsen. Dan kan ik bij langere stroomonderbreking de WP aftappen (moet dan wel de kruipruimte in).
Tsja je moet het zelf weten, maar ik vind het niet slim. Als je niet thuis bent en je hebt dan een stroomstoring dan heb je een kapotte buitenunit. Dat anderen hem niet plaatsen wil niet zeggen dat je hem niet nodig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Nu online
Insert12 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:33:
[...]

Tsja je moet het zelf weten, maar ik vind het niet slim. Als je niet thuis bent en je hebt dan een stroomstoring dan heb je een kapotte buitenunit. Dat anderen hem niet plaatsen wil niet zeggen dat je hem niet nodig hebt.
Omdat ze rechtsreeks op de WP kunnen worden geïnstalleerd zijn ze achteraf nog makkelijk te plaatsen, als blijkt dat het risico van weglaten te groot is.

En ja, hoe groot is dat risico? De factor kans speelt daarbij een rol. Wat is in mijn situatie de kans dat een langdurige stroomstoring optreedt (nog niet meegemaakt in 20 jaar), het op dat moment flink vriest en ik op dat moment niet thuis ben of niet binnen een uur thuis kan zijn? Die schat ik in op zeer laag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan2023
Naarmate er meer mensen over stappen op een Warmtepomp wordt het elektranet steeds zwaarder belast.
Dat de rek er uit is lees je regelmatig , nu al.
Bedrijven die moeten wachten op een serieuze aansluiting en zo.
Dus ben benieuwd hoe het over 4 a 5 jaar is.
Dan zal je net in de winter op Cran Canaria lekker op een terras zitten en is het hier - 10 graden , hoor je op het nieuws dat het in Holland een drama is met rokende verdeelkasten in de wijk , en ja hoor je mobieltje geeft bericht , netspanning ligt er uit...
Vanwege bezuinigingen geen vorstbeveiliging op je monobloc geplaatst, Pff
Thuis wordt het koud en bij thuiskomst blijkt dat de levertijd voor een nieuw monobloc ongeveer 9 maanden is.
Dat wordt afzien.
:?

Krijg je toch weer heimwee naar de gasketel.
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Ik kan natuurlijk niet in de protomonee van een ander kijken, hoewel een set vorstbeveiligers van 300 Euro een goedkope verzekering zijn ipv een dure unit van 5500 Euro.

Telt het natuurlijk wel allemaal op 300 hier en daar en het gaat snel. Maar goed als je dacht er alleen met het kopen van de unit te zijn, heb misschien nog wat werk te doen.

Over bijvoorbeeld een microbellen ontluchter kunnen we zeggen dat niet wenselijk is ivm de veiligheid.

Maar weglaten vorst beveiligers en/of slecht ontworpen elektrische installatie. Niet inacht nemen van de veiligheidszone ect.
Dat zijn toch dingen waar je wel verantwoordelijk voorbent, stel je verkoopt je woning over 2 jaar en de volgende eigenaar overkomt wat door bijv. slecht ontworpen elektra.

Er vanuit gaande dat de panasonic goedkoper is dan de Amber (aanname)
Kan het uitblijven van levering natuurlijk een domper zijn. Valt de Amber niet binnen het buget, dan is wachten de enige optie.
Of je kiest voor een ander merk, er zijn bedrijven die voor 6300 ex subsidie een pomp plaatsen.

Pagina: 1 ... 10 ... 122 Laatste