Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
regels of aanbevelingen?timpel_800 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:53:
Ja, zoiets lijkt mij best een goed idee. Niemand zal toch ook aan die WP zitten tenzij ik erbij ben. Maar goed, regels....
Dat maakt net het verschil.
Wellicht kan je hier nog wat leuks uithalen:
Welke normen toepassen bij R290 monoblocks?
[ Voor 16% gewijzigd door Jan2023 op 03-07-2023 17:20 ]
Een bordje houd niemand tegen.Jan2023 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:21:
Zo,n bordje is gewoon op voorraad
[Afbeelding]
Geeft je net wat meer ruimte ,-)
Gebruik dan een lock out op de automaat.
En van mij moet je niets. Maar ik werk graag veilig. Je hebt maar 10 vingers!
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
m.b.t.bommer schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:44:
[...]
Een bordje houd niemand tegen.
Gebruik dan een lock out op de automaat.
En van mij moet je niets. Maar ik werk graag veilig. Je hebt maar 10 vingers!
het bordje
http://www.nieuws1010.nl/...en-en-scheiden-deel-2.pdf
Veilig werken staat uiteraard voorop.
Hi bommer,bommer schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:18:
Beste Amber liefhebbers,
Er is volgens mij wat verwarring omtrent het elektrisch aansluiten van de Amber.
Ik heb een installatie schema mogen ontvangen, maar dat maakte het alleen maar nog onduidelijker.
Heb even de moeite genomen een schema te maken, hoe het mijn inziens zou moeten.
[Afbeelding]
We hebben in Nederland 2 soorten aansluitingen voor woningen, 3 fase (3x25A (17250W)) of enkel fase (1x35A (8050W) of 1x40A (9200W)) beide zijn geschikt om de Amber all-electric op aan te sluiten.3 fase 3x25A
Zoals te zien in het schema, kun het beste bij meerdere fases een 30mA 3 fase aardlekautomaat gebruiken.
Deze sluit je aan de voedende zijde volledig aan, dus met alle 3 de fases en nul.
Afgaand sluit je alleen de de eerste 2 fase's aan en gebruik je de grijze draad in de 5 aderige kabel als 2e Nul draad (Met blauwe tape/ krimpkous om coderen)
Dit herhaal je op de zelfde manier in de werkschakelaar en naar de Amber toe.
Zodoende hoef je ook geen draadbruggen te maken voor de nul in de Amber.
De 3e overgebleven fase mag niet ergens anders voorgebruiken.enkel fase 1x35A / 1x40A
Bij enkel fase gebruik je een kookgroep (dit zijn in feite 2 installatieautomaten, die in een handeling uitgezet wordt) deze kookgroep wordt achter een 30mA aardlekschakelaar gezet.
Je gebruikt ook nu weer de grijze draad in de kabel als 2e nul (Met blauwe tape of krimpkous om coderen), deze mag in 1 fase installaties niet worden samengevoegd.
Omdat de fases niet verschoven zijn, dient iedere groep zijn eigen nul te hebben. De retourstroom zou anders te hoog kunnen worden, waar de 2,5mm2 ader niet op berekend is.aardlekautomaat kookgroep
Er zijn aardlekautomaat kookgroepen op de markt, geen idee of deze in de regelgeving toegestaan zijn.
even als een C-karakteristiek kookgroep. Het woord zegt het al, kookgroep eigenlijk bedoeld voor kookplaten. Een typische Nederlandse oplossing voor elektrisch koken in 1 fase installaties
Een 3P+N 30mA C16 3fase aardlekautomaat van Eaton (A-merk) is maar 20 euro duurder dan een C16 aarlekkookgroepautomaat van een B-merk..
Gebruik je verstand, wat maakt die 20 euro nog uit op een installatie van 5000+ euro!Verwarmingslinten
De verwarmings linten (2x 300cm) voor de aanvoer en afvoer leiding worden in de buitenunit aangesloten.
even als het optioneel verkrijgbare lint voor de condensafvoer leiding. Deze zitten op de eerste fase.
De 2e fase is primair voor het back-up verwarmings element, kan evt in hybride weg gelaten worden.
echter bij gebruik van een tapwatervat verplicht ivm de legionella.Bacup element Tapwater (boiler vat) indien geen Itho boiler gebruikt wordt
Sluit dit element aan op een aparte aardlek automaat en voed het niet direct uit de binnen unit!
schakel bijv aan/uit via een installatie relais.
In een 3 fase installatie kan dit prima op de 3e fase via een aparte automaat.Werkschakelaar / lastscheider
Een werkschakelaar / lastscheider is bedoeld om bij niet elektrische werkzaamheden de machine af te schakelen en dient inzicht van het apparaat (Amber) geplaatst te zijn. (machine richtlijn)
op 1m van de Amber is dus prima in zicht, binnen geplaatst dus niet!
Op een lastscheider staat altijd het onderstaande symbool:
[Afbeelding]Aarding
Dan als laatste sluit alle aardes aan, ook die van de warmte linten. Aard ook boilers en evt buffervaten.
Gebruik NOOIT een aarde draad als nul of als schakeldraad of iets degelijks.
Dit is in NL ten strengste verboden, ook niet om coderen met tape of krimpkous!
In een eerdere post las ik dat je een vijfaderige kabel zou gebruiken van werkschakelaar naar de WP igv 3 fase groep en werkschakelaar. Nu zie ik dat je een drieaderige toepast in je schema. Is dit op basis van nieuwe inzichten verkregen op de bijeenkomst? Verder vraag ik mij nog af of het een grondkabel moet zijn?
Je ziet 4 aders in het linker plaatje, de aarde heb ik even weg gelaten, die zit uiteraard wel in de kabel en moet ook aangesloten worden, deze wordt echter nooit geschakeld.Alxwin schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:24:
[...]
Hi bommer,
In een eerdere post las ik dat je een vijfaderige kabel zou gebruiken van werkschakelaar naar de WP igv 3 fase groep en werkschakelaar. Nu zie ik dat je een drieaderige toepast in je schema. Is dit op basis van nieuwe inzichten verkregen op de bijeenkomst? Verder vraag ik mij nog af of het een grondkabel moet zijn?
Ik heb de grijze (2e nul) dicht tegen de nul getekend om aan te geven dat dit een nul is.
In 3 fase hoeft deze niet perse, er immers fase verschuiving. In enkel fase nooit weg laten, de retour stroom wordt te hoog voor 1 nul.
Een grondkabel is alleen nodig als de kabel in de grond gelegd wordt.
[ Voor 12% gewijzigd door bommer op 03-07-2023 21:34 ]
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
De buitenunit komt bij mij een meter of 3 uit de gevel, dus ga er even vanuit dat de kabel samen met de Terrendisleiding in een sleuf in de grond komt. Maar dacht wellicht moet er sowieso een buis komen waar andere kabels doorheen gaan. Bijvoorbeeld voeding binnenunit.
[ Voor 34% gewijzigd door Alxwin op 03-07-2023 22:00 ]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ik zit ook niet op een werkschakelaar te wachten. Mijn tuin grenst zonder afscherming aan een parkeerplaats. Iedereen kan dan voor de lol mijn warmtepomp uitschakelen. Lijkt mij ook niet de bedoeling. Nee afscherming plaatsen kan ook niet want ik loop zelf ook door mijn tuin om de auto aan de laadpaal te koppelen.hansvk schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:59:
Als het voor de ingebruikstelling niet persé nodig is ben ik niet van plan een werkschakelaar te plaatsen en een kookgroep. Gewoon twee alamats die je kunt uitschakelen als het nodig is.
Wanneer deze niet beveiligd kan worden (met een slot, waarschuwingsbord, of afsluitbare ruimte) moet de werkschakelaar in het directe zicht zijn tijdens de werkzaamheden. Dus in principe zou de werkschakelaar gewoon binnen mogen zitten als deze is te vergrendelen in de open-stand, dit puur voor mechanische werkzaamheden. Voor elektrotechnische werkzaamheden sowieso altijd ook de automaat/automaten uitschakelen, tenzij er een lastscheider (dit is geen werkschakelaar) wordt gebruikt.
Lees ik dit alleen zo of zijn er meerdere die het zo lezen? Ik denk dat dit voor een hoop weer wat perspectief geeft.
:fill(white):strip_exif()/f/image/hKv3X40kfEveDX7ZFbWSlncW.png?f=user_large)
Itho Daalderop Amber 95
Kabels in de grond horen inprinciepe een grondkabel te zijn. En de 3x2,5mm2 is voor de voeding van het verwarmingslint.Alxwin schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:36:
Ik ging eigenlijk af op de tekst onder de buitenunit waar 3 x 2,5 mm staat. Ben niet echt heel erg elektrotechnisch onderlegd, dus even voor de duidelijkheid. Ik moet zo'n kabel hebben?
De buitenunit komt bij mij een meter of 3 uit de gevel, dus ga er even vanuit dat de kabel samen met de Terrendisleiding in een sleuf in de grond komt. Maar dacht wellicht moet er sowieso een buis komen waar andere kabels doorheen gaan. Bijvoorbeeld voeding binnenunit.
Je zegt het helemaal goed, ik zou alleen sloten gebruiken, ook op de automaat(en) en geen bordjes, een Nederlandse tekst houd een poolse schilder niet tegen.mischa402 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 23:50:
Om nog even door te gaan met het werkschakelaars vraagstuk, ik lees hier in het stuk wat @Jan2023 gedeeld heeft en ik al meerdere keren gelezen heb, maar nu pas echt aandachtig, dat de werkschakelaar niet in de directe omgeving hoeft te zitten als deze beveiligd kan worden tegen per abuis inschakelen m.b.v. bijvoorbeeld een slot. Nagenoeg iedere huidige werkschakelaar kan in de open-stand (uit) beveiligd
Wanneer deze niet beveiligd kan worden (met een slot, waarschuwingsbord, of afsluitbare ruimte) moet de werkschakelaar in het directe zicht zijn tijdens de werkzaamheden. Dus in principe zou de werkschakelaar gewoon binnen mogen zitten als deze is te blokkeren in de open-stand, dit puur voor mechanische werkzaamheden. Voor elektrotechnische werkzaamheden sowieso altijd ook de automaat/automaten uitschakelen, tenzij er een lastscheider (dit is geen werkschakelaar) wordt gebruikt.
Lees ik dit alleen zo of zijn er meerdere die het zo lezen? Ik denk dat dit voor een hoop weer wat perspectief geeft.
[Afbeelding]
Die gaat niets vermoedend, omdat zijn radio het niet meer doet, kijken en zet alle groepen weer aan. Ook al zit de wp op een aparte groep en had die helemaal niets met zijn radio te maken.
Ik loop al 30 jaar mee in de praktijk en het klinkt gek, maar gebeurt. Ook bij een particulier.
Maar goed genoeg over veiligheid, je bent zelf verantwoordelijk, ik kan alleen maar adviseren.
Ik zou, als ik jou was en je toch gaat graven, een rode mantelbuis leggen naar je WP. Daar kun je dan alle kabels doorheen leggen en kun je, eventueel in de toekomst ook nog iets erbij trekken. In een mantelbuis hoeft zover ik weet geen grondkabel, dus dat scheelt weer wat in de kosten, maar grondkabel is wel veiliger.Alxwin schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:36:
Ik ging eigenlijk af op de tekst onder de buitenunit waar 3 x 2,5 mm staat. Ben niet echt heel erg elektrotechnisch onderlegd, dus even voor de duidelijkheid. Ik moet zo'n kabel hebben?
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Offerte eindelijk binnen.Frankvbr schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 01:08:
Ik ben benieuwd.
Heb een offerte aangevraagd via de officiële partner.
1 dag installatiewerk. Afstand tussen vloerverwarming verdeler en locatie buitenunit is minder dan 2 meter.
Geen betonboring nodig.
Mogen ze met een goede verklaring komen boven de 10k.
12,2k inclusief btw voor:
6,5kw + 270 liter.
Zeer simpele installatie, zeiden zelf ook dat dit in 1 dag kan.
800 euro extra als ik voor 9,5 versie ga (wat eigenlijk gewoon nodig is).
Deze partij valt dus af (die ze zelf aanraden).
de warmtepomp plus vat is inkoop minder dan 6,5kAlxwin schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:48:
Klinkt als een schappelijk bedrag toch? Waarom valt deze leverancier af?
Nou kan ik niet alle extra onderdelen overzien, maar 6k daarbovenop voor installatie en onderdelen klinkt niet schappelijk..
Even ter vergelijk, ik heb een keer een offerte gekregen van 28k voor een systeem met WP boiler. Wel van een ander merk, maar toch.
12,2K is echt te veel voor een simpele installatie.Alxwin schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:48:
Klinkt als een schappelijk bedrag toch? Waarom valt deze leverancier af?
Haal er nog eens 2K vanaf voor buiswerk, Isolatie en andere componenten. blijft er 4K over voor installatie.
al zouden ze er met 2 man 2 dagen over doen, is dat 125 p/uur per monteur.
Dit riekt eerder naar oplichting!
Een bedrag van 75,- per uur ex BTW is redelijk (dit is een storings tarief, geen installatie tarief)
dat is 90 inc dat maal 8 uur dat is wat ze schatten kwa tijd kom je bij 2 monteurs op 1440 eur.
en geen 4000!
[ Voor 19% gewijzigd door bommer op 05-07-2023 13:48 ]
1 dag lijkt me niet optimistisch. Vat wordt geplaatst direct naast vloerverwarmingsverdeler. Die staat tegen de buitenmuur waar de buitenunit komt te staan.Alxwin schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:04:
Ken uiteraard niet precies je situatie. Is 1 dag werk ook niet wat optimistisch? Neem aan dat er ook elektra is inbegrepen?
Even ter vergelijk, ik heb een keer een offerte gekregen van 28k voor een systeem met WP boiler. Wel van een ander merk, maar toch.
Leiding van minder dan 1,5 meter.
Alles begane grond.
Elektra is al beschikbaar. Is ook rekening mee gehouden in de offerte.
Mijn specifieke situatie hoeft ook niet besproken te worden. Maar goed om elkaar te vergelijken.
[ Voor 6% gewijzigd door Frankvbr op 05-07-2023 13:48 ]
Ben het gedeeltelijk met je eens maar reistijd, opstelplaats maken op big foots, binnen unit monteren, boiler opstellen en aansluiten, expansievat monteren, voorbereidingen, boorwerk, leidingwerk, driewegklep en caleffi vorstbeveiligers monteren, vloerverdeler wellicht, alle sensoren, thermostaat en bekabeling aanleggen en testen, werkschakelaar aansluiten, isolatie aanbrengen B+B, systeem vullen, ontluchtingsprogramma draaien, programmeren en installatie testen lukt je niet in 1 dag. Meestal ben je met simpel leidingwerk toch wel 2 - 2,5 dagen bezig en vaak langer als het leidingwerk dat vereist. € 75 is reëel in deze tijd excl. BTW. Uitgaande van serieus vakwerk en met de juiste leidingen en niet een RVS ribbelslangetje door de muur geroldFrankvbr schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:47:
[...]
1 dag lijkt me niet optimistisch. Vat wordt geplaatst direct naast vloerverwarmingsverdeler. Die staat tegen de buitenmuur waar de buitenunit komt te staan.
Leiding van minder dan 1,5 meter.
Alles begane grond.
Elektra is al beschikbaar. Is ook rekening mee gehouden in de offerte.
Mijn specifieke situatie hoeft ook niet besproken te worden. Maar goed om elkaar te vergelijken.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Die man gaf het zelf aan.Carboy54 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:15:
[...]
Ben het gedeeltelijk met je eens maar reistijd, opstelplaats maken op big foots, binnen unit monteren, boiler opstellen en aansluiten, expansievat monteren, voorbereidingen, boorwerk, leidingwerk, driewegklep monteren, vloerverdeler wellicht, alle sensoren, thermostaat en bekabeling aanleggen en testen, isolatie aanbrengen, systeem vullen, ontluchtingsprogramma draaien, programmeren en installatie testen lukt je niet in 1 dag. Meestal ben je met simpel leidingwerk toch wel 2 - 2,5 dagen bezig en vaak langer als het leidingwerk dat vereist. € 75 is reëel in deze tijd excl. BTW. Uitgaande van serieus vakwerk en met de juiste leidingen en niet een RVS ribbelslangetje door de muur gerold
Ook als het met 2 personen.. kom jij aan de 6k?
Ik heb dat werk vaker gezien ja. Bij Quatt doen ze het in een dag. Drama alom. Die lui gooien een rol ribbelslang uit en flikkeren het in elkaar vaak met gebrekkige isolatie en stekkertje in het stopcontact. Zonder opstelplaats en op plastiek voetjes. Leuk als het vriest op de straat naar de woning. Met 2 man sta je elkaar ook vaak inefficiënt in de weg. Vraag een aantal ervaren tweakers hoe lang ze met serieus werk bezig zijn en je krijgt minimaal hetzelfde antwoord. Bespaar niet op 1 dag arbeid extra voor kwaliteit dat geeft extra plezier aan jouw installatie. Toegegeven jouw offerte is ruim bemeten :-)Frankvbr schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:20:
[...]
Die man gaf het zelf aan.
Ook als het met 2 personen.. kom jij aan de 6k?
[ Voor 11% gewijzigd door Carboy54 op 05-07-2023 14:29 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Het leest voor mij alsof een slot op de meterkast zou voldoen?
Een van de mogelijke plekken bij mij is amper 2 meter van de locatie meterkast… (wel waarschijnlijk vergunning nodig plekje)
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Koop een lock out, die op jou automaat(en) pastRonald schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:34:
@mischa402 (@bommer)
Het leest voor mij alsof een slot op de meterkast zou voldoen?
Een van de mogelijke plekken bij mij is amper 2 meter van de locatie meterkast… (wel waarschijnlijk vergunning nodig plekje)
dat is een slotje met een speciale adaptor voor op de automaat.
Als je er zeker van bent dat je automaat ook een last scheider is, zie ik niet een probleem verder.
Symbool beschreven al hier staat op de abb s201 automaten die ik heb liggenbommer schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:07:
[...]
Koop een lock out, die op jou automaat(en) past
dat is een slotje met een speciale adaptor voor op de automaat.
Als je er zeker van bent dat je automaat ook een last scheider is, zie ik niet een probleem verder.
Dat lijkt in orde. ABB SA3 lijkt dan het slot te zijn.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Misschien een stomme vraag, maar ik stel hem toch.
Voor de 6.5 Kw versie gaat er een Terrendis leiding 2x32 van de vloerverwarming naar de opstelplaats.
Daar laat ik hem aan de achterkant een cm of 10 boven de grond uitsteken zodat de flexleidingen erop gemonteerd kunnen worden. Hoe zit het dan met dat verwarmingslint van een paar meter? Die leiding zit al in de grond dus daar kan niks meer omheen?
En als ik een lege mantelbuis 63mm vanaf de achterkant opstelplaats naar de meterkast aanleg, is dat genoeg om alle elektra in kwijt te kunnen?
En ik begrijp dat een grondkabel 5x2.5mm voldoende is om alles aan te sluiten?
[ Voor 6% gewijzigd door Flierefluiter op 06-07-2023 11:33 ]
Als je even terug kijkt in dit topicFlierefluiter schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:32:
Goedemorgen allemaal,
Misschien een stomme vraag, maar ik stel hem toch.
Voor de 6.5 Kw versie gaat er een Terrendis leiding 2x32 van de vloerverwarming naar de opstelplaats.
Daar laat ik hem aan de achterkant een cm of 10 boven de grond uitsteken zodat de flexleidingen erop gemonteerd kunnen worden. Hoe zit het dan met dat verwarmingslint van een paar meter? Die leiding zit al in de grond dus daar kan niks meer omheen?
En als ik een lege mantelbuis 63mm vanaf de achterkant opstelplaats naar de meterkast aanleg, is dat genoeg om alle elektra in kwijt te kunnen?
En ik begrijp dat een grondkabel 5x2.5mm voldoende is om alles aan te sluiten?
@bommer heeft een mooi schema gemaakt.
Behalve de voedingskabel 5 x 2,5 ( 2 fasen) loopt er tussen binnen en buitendeel ook nog een 5 x 1,5 kwadraat.
Het verwarmingslint is standaard 2 x 0,5 mtr dacht ik , voor het deel wat nog buiten zit.
De terendis is toch goed geisoleerd?
Optioneel kan je ook nog 2 x 3 mtr lint bij bestellen.
De informatie over de linten is wat tegenstrijdig.
In het installatie schema staat 2 x 0,5 mtr meegeleverd
In een ander document ( ontwerp instructie Amber.pdf ) weer 2 x 3 mtr.
/f/image/uH3KLHwXVAwEdVDPMO12DxlZ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door Jan2023 op 06-07-2023 20:18 ]
Mischien kan @Carboy54 uitsluitsel geven wat er precies mee geleverd wordt.Jan2023 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:57:
[...]
Ik ook benieuwd naar wat voor soort lint het is.
Zelfregulerend of continu.
3 meter en schakelt in bij 3 graden boven 0bommer schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:20:
[...]
Mischien kan @Carboy54 uitsluitsel geven wat er precies mee geleverd wordt.
Ik ook benieuwd naar wat voor soort lint het is.
Zelfregulerend of continu.
Nog even over het Smart Grid Ready verhaal. Inderdaad jammer dat Itho het wel “ready” maakt maar feitelijk nog niks ontwikkeld heeft. Er kwam hier een vraag over tijdens de info middag in Tiel. Itho gaf aan dat ze er op dit moment nog niet aan zijn toegekomen dat verder uit te werken. Maar als er een Tweaker thuis is in de materie en de roeping voelt mag die zich zeker melden. Ze zijn bereid voor deze kennis te betalen. Althans zo heb ik het begrepen:)RichieB schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:52:
“Smart Grid Ready” klinkt net zoals “HD-ready”: we wilden het wel, maar het was er nog niet dus doen we iets wat je over 2 jaar echt niet meer wilt.
Toevallig sprak ik @Flierefluiter hier vandaag over.Carboy54 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:50:
[...]
3 meter en schakelt in bij 3 graden boven 0
De vraag was vooral of je in de geïsoleerde set leiding je lint moet bij gaan proppen of dat je dit enkel om het flex gedeelte doet die je daarna na isoleert.
Om die vraag te beantwoorden maakt het uit of de waterpomp zelf ook gaat draaien of dat de Amber het enkel met het lint wil gaan doen, weet jij dit?
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
SGR heeft voorlopig beperkte toepassingen en is pas echt zinvol als je grote hoeveelheden kan bufferen. Er bestaan buffers die je in je kruipruimte kan uitrollen of onder je oprit kan plaatsen van 1000 - 2000 liter maar vraag niet naar de kosten. Leuk nu voor het opwarmen van je boiler op je panelen maar dat kan ook via het klokprogramma want je wilt ook warm water als de zon niet schijnt 😁psycho-realm schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:54:
[...]
Nog even over het Smart Grid Ready verhaal. Inderdaad jammer dat Itho het wel “ready” maakt maar feitelijk nog niks ontwikkeld heeft. Er kwam hier een vraag over tijdens de info middag in Tiel. Itho gaf aan dat ze er op dit moment nog niet aan zijn toegekomen dat verder uit te werken. Maar als er een Tweaker thuis is in de materie en de roeping voelt mag die zich zeker melden. Ze zijn bereid voor deze kennis te betalen. Althans zo heb ik het begrepen:)
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 06-07-2023 22:37 ]
Ja er zijn meerdere beveiligingen ingebouwd. De waterpomp start bij lage temperaturen om warmte uit de woning te onttrekken. Ik zou hem gebruiken tot in de grond voor zover de lengte strekt. 3 meter of 2x 1.5 nog geen idee. 🥴ErikVers schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:34:
[...]
Toevallig sprak ik @Flierefluiter hier vandaag over.
De vraag was vooral of je in de geïsoleerde set leiding je lint moet bij gaan proppen of dat je dit enkel om het flex gedeelte doet die je daarna na isoleert.
Om die vraag te beantwoorden maakt het uit of de waterpomp zelf ook gaat draaien of dat de Amber het enkel met het lint wil gaan doen, weet jij dit?
Een normale marge voor een bedrijf is toch iets van rond de 30% op inkoop. Of 20% over bruto. Anders kan je gewoon niet een gezonde winst maken voor slechtere tijden.bommer schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:40:
[...]
12,2K is echt te veel voor een simpele installatie.
Haal er nog eens 2K vanaf voor buiswerk, Isolatie en andere componenten. blijft er 4K over voor installatie.
al zouden ze er met 2 man 2 dagen over doen, is dat 125 p/uur per monteur.
Dit riekt eerder naar oplichting!
Een bedrag van 75,- per uur ex BTW is redelijk (dit is een storings tarief, geen installatie tarief)
dat is 90 inc dat maal 8 uur dat is wat ze schatten kwa tijd kom je bij 2 monteurs op 1440 eur.
en geen 4000!
Een beetje bedrijfsbus kost met gereedschap en brandstof je ook 600-1000 p/mnd. Daarnaast; je offerte en administratie uren moeten ook worden betaald uit de arbeids uren…
Oplichting is het zeker niet, dat gebeurd ook maar dan heb je het over veel hogere bedragen. Wel is het een feit dat een handige doe het zelver met de juiste inkoop en adviezen hier fors kan besparen 😋👍💪
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Dus als ik 5x2.5mm naar de groepenkast en een 5x1.5mm naar het binnendeel voorbereid moet dat voldoende zijn voor de voeding. Daarnaast nog een aparte buis voor de signaalkabels.Jan2023 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:57:
[...]
Als je even terug kijkt in dit topic
@bommer heeft een mooi schema gemaakt.
Behalve de voedingskabel 5 x 2,5 ( 2 fasen) loopt er tussen binnen en buitendeel ook nog een 5 x 1,5 kwadraat.
Het verwarmingslint is standaard 2 x 0,5 mtr dacht ik , voor het deel wat nog buiten zit.
De terendis is toch goed geisoleerd?
Optioneel kan je ook nog 2 x 3 mtr lint bij bestellen.
In het installatie schema staat 2 x 0,5 mtr meegeleverd
In een ander document ( ontwerp instructie Amber.pdf ) weer 2 x 3 mtr.
[Afbeelding]
Mijn woning is recent helemaal gerenoveerd met overal goede isolatie en balansventilatie. Het is een rijtjeswoning, 155 m2. Verwacht dus op zich wel uit te kunnen met 5kW. Ga alleen wel warm tapwater maken met de warmtepomp dus op koude dagen is die combinatie misschien wat krap.
Als ik nu kijk naar de Amber dan zit je met die 6.5 kw nog naar op 4 KW bij -10. De J 5 levert gewoon steady 5 kW bij -10. De Amber 9.5 doet 5,5 bij -10. Al het extra vermogen bij hogere temperaturen maakt feitelijk weinig meer uit. Is de keuze voor een 5J dan niet logischer dan de Amber?
Die ene kW die je mist in het scenario dat het etmaalgemiddelde ooit eens -10C zal zijn lijkt mij juist een prima argument om de Amber 65 wel te overwegen.Aurelium schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:02:
Ook ik begin het vertrouwen te verliezen in de levering van de Panasonic J 9. Heb me gisteren zitten inlezen in de Amber als alternatief.
Mijn woning is recent helemaal gerenoveerd met overal goede isolatie en balansventilatie. Het is een rijtjeswoning, 155 m2. Verwacht dus op zich wel uit te kunnen met 5kW. Ga alleen wel warm tapwater maken met de warmtepomp dus op koude dagen is die combinatie misschien wat krap.
Als ik nu kijk naar de Amber dan zit je met die 6.5 kw nog naar op 4 KW bij -10. De J 5 levert gewoon steady 5 kW bij -10. De Amber 9.5 doet 5,5 bij -10. Al het extra vermogen bij hogere temperaturen maakt feitelijk weinig meer uit. Is de keuze voor een 5J dan niet logischer dan de Amber?
Die 1 kW die je eens in de 10(?) jaar nodig gaat hebben (als het etmaal gemiddelde -10C is) haal je uit het ingebouwde elektrische element.
Ja, dan draai je op dat ene moment even met een slechte COP, stel dat dat een volledige dag bijstook is met 1kw (die ene dag per decennium dat het gemiddeld -10C is), dan zou je dat 1kw x 24uur x 50ct(?) = 12 euro extra kosten op die ‘one day when hell freezes over’.
Kost de stroom dan, stel, 1 euro? Dan kost die ene dag 24 euro extra. In het zeldzame geval dat dit scenario zich voor doet.
Prima compromis toch?
[ Voor 4% gewijzigd door B-lex op 07-07-2023 10:33 ]
Mee eens dat het probleem niet heel groot is (mede dankzij bijverwarming) Maar is de 5J dan niet gewoon beter dan de 65?B-lex schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:30:
[...]
Die ene kW die je mist in het scenario dat het etmaalgemiddelde ooit eens -10C zal zijn lijkt mij juist een prima argument om de Amber 65 wel te overwegen.
Die 1 kW die je eens in de 10(?) jaar nodig gaat hebben (als het etmaal gemiddelde -10C is) haal je uit het ingebouwde elektrische element.
Ja, dan draai je op dat ene moment even met een slechte COP, stel dat dat een volledige dag bijstook is met 1kw (die ene dag per decennium dat het gemiddeld -10C is), dan zou je dat 1kw x 24uur x 50ct(?) = 12 euro extra kosten op die ‘one day when hell freezes over’.
Kost de stroom dan, stel, 1 euro? Dan kost die ene dag 24 euro extra. In het zeldzame geval dat dit scenario zich voor doet.
Prima compromis toch?
Als beter voor jou gelijk staat aan meer thermische vermogen zonder bijstook, dan ja.Aurelium schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:35:
[...]
Mee eens dat het probleem niet heel groot is (mede dankzij bijverwarming) Maar is de 5J dan niet gewoon beter dan de 65?
Op andere vlakken heb ik de 5J nog niet vergeleken met Amber. Prijs, geluid, garantie, bediening, tapwater, koeling, verkrijgbaarheid
Dat een WP primair moet zorgen dat je huis warm wordt en blijft, dat staat als een paal
boven water. Maar dat is vaak het probleem niet dankzij backup heaters, voor als we weer een Elfstedentocht krijgen.
Klopt, er zijn zeker meerdere parameters om te vergelijken. Met de Amber vind ik het wel spannend dat je toch een soort betatester bent.B-lex schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:44:
[...]
Als beter voor jou gelijk staat aan meer thermische vermogen zonder bijstook, dan ja.
Op andere vlakken heb ik de 5J nog niet vergeleken met Amber. Prijs, geluid, garantie, bediening, tapwater, koeling, verkrijgbaarheid?
Dat een WP primair moet zorgen dat je huis warm wordt en blijft, dat staat als een paal
boven water. Maar dat is vaak het probleem niet dankzij backup heaters, voor als we weer een Elfstedentocht krijgen.
Je kunt het een klein beetje vergelijken met mensen die de eerste generatie Tesla reed. Gaan er kinderziektes in zitten? Gergarandeerd. Het valt of staat met hoeveel last je er van hebt als gebruiker, en hoe het voor je wordt opgelost. Service. Aftersales.Aurelium schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:35:
[...]
Klopt, er zijn zeker meerdere parameters om te vergelijken. Met de Amber vind ik het wel spannend dat je toch een soort betatester bent.
Ik heb me in die tijd echt verbaasd over kennissen die op verjaardagen vrolijk en positief vertelde dat hun Tesla na relatief korte tijd een nieuwe elektromotor/deurkruk/kofferklep/etc. nodig hadden. Maar blijkbaar regelde Tesla dat zo goed, dat het niet eens als negatief werd ervaren door ‘de klant’. Ergens bizar en knap tegelijk.
En dan hebben we het over ‘apparaten’ van €50k+ euro.
Nu bestaan warmtepompen als volwassen product gelukkig al wat langer dan elektrische auto’s, dus daar zal de orde grote van kinderziektes zeker anders zijn.
Hoeveel jaar garantie geeft Itho op een Amber?
Dit vind ik wel interessant. Wanneer krijg je de omslagpunt dan? De Amber kan 3 kW bijstoken begreep ik. Zelf kom ik op basis van mijn gasverbruik (1160 m3) van afgelopen jaar op 5,6 kW en een warmte verliesrekening op 8 kW (zolder is nu nog onverwamd maar tzt als de kinderen daar gaan slapen wordt die wel verwarmt dat duurt overigens nog wel een paar jaar) om die reden is er dan ook de 95 geadviseerd. Al kan je zeggen de Amber 65 met bijverwarming van 3 kW levert dan een totaal vermogen van 7 kW. 7 kW zou net aan moeten zijn omdat de zolder nog 1,6 kW nodig heeft volgens de warmte verliesrekening. Het verlies in COP van 1 tgv elektrisch bijstoken maak je over het jaar weer goed denk ik door de lange runs omdat die veel verder terug kan modelleren.B-lex schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:30:
[...]
Die ene kW die je mist in het scenario dat het etmaalgemiddelde ooit eens -10C zal zijn lijkt mij juist een prima argument om de Amber 65 wel te overwegen.
[ Voor 9% gewijzigd door Impossibl3 op 07-07-2023 12:00 ]
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Ik neem aan dat er al marge over de prijs van de pomp zit,ErikVers schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:45:
[...]
Een normale marge voor een bedrijf is toch iets van rond de 30% op inkoop. Of 20% over bruto. Anders kan je gewoon niet een gezonde winst maken voor slechtere tijden.
Een beetje bedrijfsbus kost met gereedschap en brandstof je ook 600-1000 p/mnd. Daarnaast; je offerte en administratie uren moeten ook worden betaald uit de arbeids uren…
Oplichting is het zeker niet, dat gebeurd ook maar dan heb je het over veel hogere bedragen. Wel is het een feit dat een handige doe het zelver met de juiste inkoop en adviezen hier fors kan besparen 😋👍💪
En 4k voor 3m buis en wat koppelingen is echt te veel.
Ja, dat is moeilijk te kwantificeren omdat het voorspellen van de toekomst zo moeilijk is.Impossibl3 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:54:
[...]
Dit vind ik wel interessant. Wanneer krijg je de omslagpunt dan? De Amber kan 3 kW bijstoken begreep ik. Zelf kom ik op basis van mijn gasverbruik (1160 m3) van afgelopen jaar op 5,6 kW en een warmte verliesrekening op 8 kW (zolder is nu nog onverwamd maar tzt als de kinderen daar gaan slapen wordt die wel verwarmt dat duurt overigens nog wel een paar jaar) om die reden is er dan ook de 95 geadviseerd. Al kan je zeggen de Amber 65 met bijverwarming van 3 kW levert dan een totaal vermogen van 7 kW. 7 kW zou net aan moeten zijn omdat de zolder nog 1,6 kW nodig heeft. Het verlies in COP van 1 tgv elektrisch bijstoken maak je over het jaar weer goed denk ik door de lange runs omdat die veel verder terug kan modelleren.
Maar neem dit plaatje bijvoorbeeld (bron: KNMI).
:strip_exif()/f/image/nOnby8lWmTes3e0sk9K8kYaC.jpg?f=fotoalbum_large)
Normaal is, dat het 8 dagen per jaar niet warmer wordt dan 0 graden C (wat niet betekent dat het -10C is).
Dus, ga je dan echt op die -10 dimensioneren? Of is dat een beetje zoals de kans dat je de loterij wint?
[ Voor 2% gewijzigd door B-lex op 07-07-2023 12:58 . Reden: Bronvermelding KNMI toegevoegd. ]
Leuk dit plaatje kende ik nog niet. Als ik dan naar het langtijd gemiddelde kijk bij het KNMI kom je voor strenge vorst bij mijn woonplaats op 0 tot 1 dag -10 in de afgelopen 20 jaar. Dat zet zaken toch wel in perspectief.B-lex schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:02:
[...]
Ja, dat is moeilijk te kwantificeren omdat het voorspellen van de toekomst zo moeilijk is.
Maar neem dit plaatje bijvoorbeeld (bron: KNMI).
[Afbeelding]
Normaal is, dat het 8 dagen per jaar niet warmer wordt dan 0 graden C (wat niet betekent dat het -10C is).
Dus, ga je dan echt op die -10 dimensioneren? Of is dat een beetje zoals de kans dat je de loterij wint?
:fill(white):strip_exif()/f/image/tVZPEZKp82uJB6vqRbH1cjV9.png?f=user_large)
https://www.knmi.nl/klima...stdagen/Periode_1991-2020
Nu ben ik helmaal benieuwd naar de KIWA keuring om ook te zien hoe de Amber het doet tussen de -10 en 0 graden.
Leuk plaatje maar interessanter is niet een uurtje van -10 graden want dat compenseert een warmtepomp al weer snel zeker met vloerverwarming en veel zon bij dergelijke temperaturen maar een dag gemiddelde van -10 graden. Dat is in mijn regio in 23 jaar niet voor gekomen volgens cijfers van het KNMI. Zoals reeds eerder besproken vind ik het minimum vermogen van de 100 ?? dagen per jaar bij 5-10 graden veel belangrijker in combinatie met de minimum water inhoud om eventueel efficiënt zonder buffer en pendelgedrag te kunnen verwarmen. En voor het onwaarschijnlijke geval dat heeft de warmtepomp nog een 3 kw backup en ik een dikke trui 😄Impossibl3 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:14:
[...]
Leuk dit plaatje kende ik nog niet. Als ik dan naar het langtijd gemiddelde kijk bij het KNMI kom je voor strenge vorst bij mijn woonplaats op 0 tot 1 dag -10 in de afgelopen 20 jaar. Dat zet zaken toch wel in perspectief.
[Afbeelding]
https://www.knmi.nl/klima...stdagen/Periode_1991-2020
Nu ben ik helmaal benieuwd naar de KIWA keuring om ook te zien hoe de Amber het doet tussen de -10 en 0 graden.
[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 07-07-2023 15:10 ]
Hierbij nummer 1
Ik ben voorstander van maximale flow en probeer zoveel mogelijk het minimale voorgeschreven binnen diameter van de leiding van 25,6 voor de 6.5 en 9.5 Kw te respecteren. Mijn systeem wordt na 8 meter met 28 mm staal gesplitst naar 2 x 22 mm en via verdelers met kunststof leidingen van ongeveer 16mm naar mijn 8 radiatoren geleid zonder gebruik te maken van een buffer ( Voldoende waterinhoud ) Dit heeft inmiddels al 6 jaar prima gefunctioneerd zonder de minste problemen met een 9 Kw Panasonic aquarea R32 met een max flow van ongeveer 1500 liter per uur. ( Bij defrosts liep dat op tot 2500 liter )
Ik heb hier al eerder geschreven dat wanneer met Caleffi vorstbeveiligers en/of RVS slangen wil toepassen ik adviseer de 1 inch aansluiting van de Amber te voorzien van een verloop naar 1 1/4 inch omdat het diameter van een 1 inch RVS slang en Caleffi een doorsnede heeft van minder dan 22 mm.
:strip_exif()/f/image/ZN8pOMsCev97qpNhYeHewtza.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h5N4nzJhajINli7wXix7RkNM.jpg?f=fotoalbum_large)
1 inch met 22 mm Caleffi versus de 1 1/4 versie met 30 mm inwendige maat.
[ Voor 11% gewijzigd door Carboy54 op 10-07-2023 08:44 ]
Helaas heb ik een muursteun met bovenliggende drager van maximaal 1 meter breedte. ( Ik heb van dit model ook geen bredere kunnen vinden met een draagkracht van 150 kg. Daarom pas ik nu bij klanten een nieuwer model toe die in de breedte onbeperkt kan worden gemonteerd en tot 150 kg of verhoogde big foots van 60 cm of 100 cm op een dak.
Omdat de gaten in de poten van de productie serie van de Amber zijn gewijzigd en deze op 111 cm breedte liggen ( LET OP de voorlopige Quick installation guide van de 0 serie gaf 112.5 cm aan. ) heb ik om extra gaten in de muur te voorkomen 2 dwarsliggers gemaakt die dit verhelpen.
Note: indien de draagkracht van de muur twijfelachtig is voor de best zware Amber kan eventueel een derde steun geleverd worden. Dan moet een dergelijke metalen balk worden aangebracht om het gewicht te verdelen. Maat 500x300x3 bron: goedmetaal.nl kosten € 24. Voor het plaatsen op de bodem adviseer ik 60 cm Big Foots met een hoogte van 20 cm. Voor het plaatsen op een garagedak 100cm Big Foots met een hoogte van 20 cm.
:strip_exif()/f/image/XfeIP1RbrwapTtOxY5KdPWwU.jpg?f=fotoalbum_large)
In het geval muursteunen worden gebruikt is het diameter van de standaard meegeleverde trillingsdempers voor de zware Amber ongeschikt. Zeker aan de rechterzijde waar de componenten zijn gemonteerd. Pas bredere exemplaren toe met of zonder grote stalen ring. Bij voorbeeld: https://www.technirub.nl/...0x20-mm-type-a-m8x23.html
:strip_exif()/f/image/4Dhknv22EumN5RPHYey5kJr4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cQ1rZ65u6pNDHPJDDrtGJWAl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JHC3HyFCK4ASgcrohJgkZbzG.jpg?f=fotoalbum_large)
Met dank aan @bommer
[ Voor 57% gewijzigd door Carboy54 op 17-09-2023 13:02 ]
Waar is de extra koppeling op inlet voor?Carboy54 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 15:32:
Inmiddels zijn mijn beide productieserie exemplaren geleverd voor eigen gebruik en testdoeleinden. Zoals beloofd zal ik regelmatig tips en trucs posten bij de montage en het in bedrijf stellen van de Amber. Helaas ben ik wel vanaf 13 juli voor 14 dagen op vakantie. Dus daarna volgt de rest.
Hierbij nummer 1
Ik ben voorstander van maximale flow en probeer zoveel mogelijk het minimale voorgeschreven binnen diameter van de leiding van 25,6 voor de 6.5 en 9.5 Kw te respecteren. Mijn systeem wordt na 8 meter met 28 mm staal gesplitst naar 2 x 22 mm en via verdelers met kunststof leidingen van ongeveer 16mm naar mijn 8 radiatoren geleid zonder gebruik te maken van een buffer ( Voldoende waterinhoud ) Dit heeft inmiddels al 6 jaar prima gefunctioneerd zonder de minste problemen met een 9 Kw Panasonic aquarea R32 met een max flow van ongeveer 1500 liter per uur. ( Bij defrosts liep dat op tot 2500 liter )
Ik heb hier al eerder geschreven dat wanneer met Caleffi vorstbeveiligers en/of RVS slangen wil toepassen ik adviseer de 1 inch aansluiting van de Amber te voorzien van een verloop naar 1 1/4 inch omdat het diameter van een 1 inch RVS slang en Caleffi een doorsnede heeft van minder dan 22 mm.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
1 inch met 22 mm Caleffi versus de 1 1/4 versie met 30 mm inwendige maat.
[Afbeelding]
Lijkt een afgedopt T-stukje met verloop naar 1 1/4".
ik adviseer de 1 inch aansluiting van de Amber te voorzien van een verloop naar 1 1/4 inch
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Dan valt me op dat je de leidingen vanaf de buiten unit omhoog hebt lopen. Gaan vorstbeveiliger dan wel effectief zijn als leidingen via de grond een kruipruimte in zouden gaan (een van mijn opties...)
In de grond en kruipruimte bevriest het niet snel bij stroomuitval en die eventuele schade is te overzien. Beter als een defecte bevroren warmtewisselaar in de Amber.Ronald schreef op zondag 9 juli 2023 @ 19:50:
@Carboy54 je hebt op foto en schrijft ook op je webshop dat er 2 vorstbeveiliger nodig zijn. Ik neem dan aan dat het van belang is dat de leidingen goed leeg lopen voor goede bescherming?
Dan valt me op dat je de leidingen vanaf de buiten unit omhoog hebt lopen. Gaan vorstbeveiliger dan wel effectief zijn als leidingen via de grond een kruipruimte in zouden gaan (een van mijn opties...)
@bommer Dat is een keerklep in de inlaat die los wordt meegeleverd. Waarschijnlijk alleen in bivalente opstelling te gebruiken dat de cv ketel niet warmte gaat rondpompen over de warmtewisselaar. In een dergelijke opstelling moet er ook een bij de CV ketel. Bij all electric kan deze vervallenfsfikke schreef op zondag 9 juli 2023 @ 19:27:
[...]
Lijkt een afgedopt T-stukje met verloop naar 1 1/4".
[...]
[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 10-07-2023 08:40 ]
Kwaad zal een keerklep ook niet kunnen, als hij toch meegeleverd wordt.
Kan ik misschien net zo goed plaatsen.
[ Voor 12% gewijzigd door bommer op 09-07-2023 20:38 ]
De meegeleverde keerklep altijd monteren. Indien gebruik wordt gemaakt van Caleffi vorstbeveiligers deze plaatsen na de vorstbeveiliger en niet zoals op de foto wordt aangegeven. Het water kan dan niet weglopen wanneer de keerklep open gaat. Dit zal nog in de technische manual worden opgenomen door Itho.
:strip_exif()/f/image/cUFSIm7RHO2wEAY8UlU8Y908.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Carboy54 op 05-09-2023 13:38 ]
Nee maar losdraaien heeft hetzelfde effect :-)harry59 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:50:
Heeft de keerklep ook een aftap mogelijkheid?
[ Voor 11% gewijzigd door Carboy54 op 10-07-2023 08:52 ]
Mijn eigen conclusie is dat de huidige hoofdaansluiting van 22mm te klein is. Maar doordat er vervolgens verdeelt wordt in meerdere 16mm en 22mm buizen ik de verdeler zou moeten kunnen vervangen. Echter lijkt mij 22mm zo ongeveer de standaard voor dergelijke verdelers als ik bij de bekende webshops zoek op een grotere variant.
Stuur mij of plaats een tekening van het leidingstelsel ter beoordeling met de diameters dat is makkelijker oordelen.shenkie120 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:36:
Ook ik overweeg momenteel of de amber geschikt zou zijn voor mijn situatie (2-onder-1 kap ,165m2, bj 2011, Jaga Strada radiatoren). Echter heb ik nog moeite uit te vogelen of mijn leidingwerk de benodigde flow van de Amber 6.5 (1200l/u) wel aankan. Op de plek op zolder waar de ketel hangt is deze aangesloten op een pentec 3/4" EC verdeler met een 22mm buis (volgens mij). Deze verdeler splitst op in 3x 16mm en 3x22mm (voor de ondergelegen verdiepingen (M22 verdelers). Zouden jullie eens met mij mee willen denken of voldoende flow oplevert en zo nee wat ik zou kunnen doen om dit aan te passen.
Mijn eigen conclusie is dat de huidige hoofdaansluiting van 22mm te klein is. Maar doordat er vervolgens verdeelt wordt in meerdere 16mm en 22mm buizen ik de verdeler zou moeten kunnen vervangen. Echter lijkt mij 22mm zo ongeveer de standaard voor dergelijke verdelers als ik bij de bekende webshops zoek op een grotere variant.
Heb getracht een overzichtelijke afbeelding te maken van het leidingwerk. Plaats het nu even hier met de gedachte dat er wellicht anderen zijn die ook iets aan deze discussie hebben. Indien gewenst prima om dit gesprek even buiten dit topic te voeren.Carboy54 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:47:
[...]
Stuur mij of plaats een tekening van het leidingstelsel ter beoordeling met de diameters dat is makkelijker oordelen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/2IbrAZFDlgUgX5aM5wd0GWv0.png?f=user_large)
Vergelijkbare opstelling als bij mij. Indien je met 26 mm binnendiameter de aanvoer en retour koppeltshenkie120 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:54:
[...]
Heb getracht een overzichtelijke afbeelding te maken van het leidingwerk. Plaats het nu even hier met de gedachte dat er wellicht anderen zijn die ook iets aan deze discussie hebben. Indien gewenst prima om dit gesprek even buiten dit topic te voeren.
[Afbeelding]
tussen de oranje 22 mm links heb je voldoende flow over beide groepen want de flow gaat 2 kanten op.
Dat idee had ik ook inderdaad. Het enige wat ik me nog afvraag is of ik dan de 3/4" EC verdeler zou moeten vervangen voor een verdeler met een grotere diameter ingang? Weet eigenlijk niet of het uberhaupt wel bestaat maar ik zou me voor kunnen stellen dat het aansluiten van grotere diameter leiding weinig zin heeft als de diameter van de ingang van de verdeler hetzelfde blijft.Carboy54 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:36:
[...]
Vergelijkbare opstelling als bij mij. Indien je met 26 mm binnendiameter de aanvoer en retour koppelt
tussen de oranje 22 mm links heb je voldoende flow over beide groepen want de flow gaat 2 kanten op.
3/4 = 22 mm dus zou het gewoon aanzien. Is zelfde maat als de aanvoerleiding toch??shenkie120 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:04:
[...]
Dat idee had ik ook inderdaad. Het enige wat ik me nog afvraag is of ik dan de 3/4" EC verdeler zou moeten vervangen voor een verdeler met een grotere diameter ingang? Weet eigenlijk niet of het uberhaupt wel bestaat maar ik zou me voor kunnen stellen dat het aansluiten van grotere diameter leiding weinig zin heeft als de diameter van de ingang van de verdeler hetzelfde blijft.
Ja op dit moment is de leiding die vanaf de CV-ketel het verwarmingssysteem voedt 22mm. Echter in de documentatie van de Amber zie ik dat ik dan een grotere aanvoer moet hebben toch?Carboy54 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:38:
[...]
3/4 = 22 mm dus zou het gewoon aanzien. Is zelfde maat als de aanvoerleiding toch??
Lees mijn eerdere post. Je gaat van 28 mm uitwendig vanaf de warmtepomp naar 2x 22 mm. De flow gaat dan naar boven en naar beneden. Dan heb je voldoende flow. Dus niet aansluiten bij de CV ketel maar tussen de 2 verdelers. Dat is de truc.shenkie120 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:56:
[...]
Ja op dit moment is de leiding die vanaf de CV-ketel het verwarmingssysteem voedt 22mm. Echter in de documentatie van de Amber zie ik dat ik dan een grotere aanvoer moet hebben toch?
Voor de duidelijkheid: volgens mij bedoelt @Carboy54 dit:shenkie120 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:04:
[...]
Dat idee had ik ook inderdaad. Het enige wat ik me nog afvraag is of ik dan de 3/4" EC verdeler zou moeten vervangen voor een verdeler met een grotere diameter ingang? Weet eigenlijk niet of het uberhaupt wel bestaat maar ik zou me voor kunnen stellen dat het aansluiten van grotere diameter leiding weinig zin heeft als de diameter van de ingang van de verdeler hetzelfde blijft.
:fill(white):strip_exif()/f/image/e2FcLXnknqWbiNAY7L815uTI.png?f=user_large)
Op deze manier lijkt het me geen probleem. Je hebt dan geen nieuwe verdeler nodig, alleen een T-stuk. Op deze manier hangen er achter beide verdelers 6 radiatoren.
Dank voor de uitleg. Dit volgde ik inderdaad even niet. Maakt het wel makkelijker om er een t-stuk tussen te zetten. Kan al het overige bestaande leidingwerk/verdelers gewoon blijven as is.marcop23 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:35:
[...]
Voor de duidelijkheid: volgens mij bedoelt @Carboy54 dit:
[Afbeelding]
Op deze manier lijkt het me geen probleem. Je hebt dan geen nieuwe verdeler nodig, alleen een T-stuk. Op deze manier hangen er achter beide verdelers 6 radiatoren.
Vergeet het pak sneeuw niet als je de grenzen opzoekt.Impossibl3 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:56:
Even een dubbel check vraagje. Het dak van de garage is te licht voor de Amber toch (1kN/m2)? Of mag ik uit gaan van de e.g waarde (2,5 kN/m2)?
[Afbeelding]
😉
eg is eigen gewicht. Nee dus. Er wordt echter niks berekend op dit blad. Wat voor dak is het exact?Impossibl3 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:56:
Even een dubbel check vraagje. Het dak van de garage is te licht voor de Amber toch (1kN/m2)? Of mag ik uit gaan van de e.g waarde (2,5 kN/m2)?
[Afbeelding]
Een plat houten garagedak. Zoals zo veel aanpandige garages zijn gebouwd voor 2000. Aan de buitenkant ligt er grind op om de dakbedekking te beschermen.Omebas schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:44:
[...]
eg is eigen gewicht. Nee dus. Er wordt echter niks berekend op dit blad. Wat voor dak is het exact?
:strip_exif()/f/image/pGwRMvMQrEQxtw4A1N9qcVGX.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn gevoel zegt overigens niet doen op dit dak. Maar de installateur zegt waarom niet? Het punt is het dak direct naast mijn raam van de werkkamer is van beton en stevig genoeg waar ik hem het liefste heb staan. Alleen zit je dan met de afstandnorm voor R290 (ook al maak ik mij daar geen zorgen over). Aan de beugels die hier al eerder zijn genoemd is de installateur niet 123 een voorstander omdat die niet in de ITHO handleiding staat. Het alternatief is in de tuin maar dan hebben we weer te maken met wat verzakking.
[ Voor 25% gewijzigd door Impossibl3 op 11-07-2023 18:20 ]
Vergeet niet een expansievat.marcop23 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:35:
[...]
Voor de duidelijkheid: volgens mij bedoelt @Carboy54 dit:
[Afbeelding]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ik heb een zelfde soort garage dak, ik weet dat max 100Kg/m2 is.Impossibl3 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:17:
[...]
Een plat houten garagedak. Zoals zo veel aanpandige garages zijn gebouwd voor 2000. Aan de buitenkant ligt er grind op om de dakbedekking te beschermen.
[Afbeelding]
Mijn gevoel zegt overigens niet doen op dit dak. Maar de installateur zegt waarom niet? Het punt is het dak direct naast mijn raam van de werkkamer is van beton en stevig genoeg waar ik hem het liefste heb staan. Alleen zit je dan met de afstandnorm voor R290 (ook al maak ik mij daar geen zorgen over). Aan de beugels die hier al eerder zijn genoemd is de installateur niet 123 een voorstander omdat die niet in de ITHO handleiding staat. Het alternatief is in de tuin maar dan hebben we weer te maken met wat verzakking.
De Amber is breder dan 1m, maar zou het als nog niet doen. Ivm doorgeven trillingen.
Ik gebruik de eerder genoemde beugels, gewoon goed vast zetten met chemisch ankers.
120 Kg is best zwaar heb ik gisteren zelf mogen ervaren. Moet echt met 3 man worden verplaatst. Bij twijfel neem je 2 sets Fischer steunen tot 150 Kg en gebruik je een 3 en/of vierde steun samen met een balk van staal 5x3 van 3 mm.Impossibl3 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:17:
[...]
Een plat houten garagedak. Zoals zo veel aanpandige garages zijn gebouwd voor 2000. Aan de buitenkant ligt er grind op om de dakbedekking te beschermen.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/XfeIP1RbrwapTtOxY5KdPWwU.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat is de reden dat je hem aan de muur bevestig en niet op de grond/kiezels/betonblokken/big foto's?Carboy54 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:22:
[...]
120 Kg is best zwaar heb ik gisteren zelf mogen ervaren. Moet echt met 3 man worden verplaatst. Bij twijfel neem je 2 sets Fischer steunen tot 150 Kg en gebruik je een 3 en/of vierde steun samen met een balk van staal 5x3 van 3 mm.
[Afbeelding]
Dan nu onderzoeken of er voldoende inhoud is om zonder buffervat te werken. Voor de Amber 65 heb ik minimaal 65 liter inhoud nodig. Ik heb nog wat moeite met achterhalen wat de inhoud is van een buis. Misschien willen jullie mijn berekening controleren. Als ik bereken wat de inhoud is van een 32mm slang per meter kom ik op een waarde van 0.8 liter. Gevoelsmatig is dit een decimaal te groot aangezien dit zou betekenen dat ik met de aanvoerleiding van de waterpomp tot het verwarmingssysteem (15M) al op 12 liter kom. Tel daar de afvoerleiding van dezelfde lengte bij op en ik zit al op een kleine 25 liter nog zonder inhoud van radiatoren of vloerverwarming. Klopt dit wel?
Capelle / Ijssel staat op dik water helaas. 50cm verzakt in 20 jaar.Thimmah schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:54:
[...]
Wat is de reden dat je hem aan de muur bevestig en niet op de grond/kiezels/betonblokken/big foto's?
32 mm 3 mm wanddikte is 26 mm intern.shenkie120 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:23:
Met dank aan jullie nu dus helder dat ik na een simpele aanpassing met een T-stuk voldoende flow in m'n verwarmingssysteem heb.
Dan nu onderzoeken of er voldoende inhoud is om zonder buffervat te werken. Voor de Amber 65 heb ik minimaal 65 liter inhoud nodig. Ik heb nog wat moeite met achterhalen wat de inhoud is van een buis. Misschien willen jullie mijn berekening controleren. Als ik bereken wat de inhoud is van een 32mm slang per meter kom ik op een waarde van 0.8 liter. Gevoelsmatig is dit een decimaal te groot aangezien dit zou betekenen dat ik met de aanvoerleiding van de waterpomp tot het verwarmingssysteem (15M) al op 12 liter kom. Tel daar de afvoerleiding van dezelfde lengte bij op en ik zit al op een kleine 25 liter nog zonder inhoud van radiatoren of vloerverwarming. Klopt dit wel?
0,026^2 /4 *pi is 0,00053 m3 ofwel een halve liter per meter lengte.
32mm meerlagenbuis is 26mm intern
Inhoud pi*r^2*lengte
Dus 32mm buis is (in decimeter): 3,1415*0,13^2*10=0,53l per meter
[edit] waarom zag ik post van @Thimmah niet

[ Voor 23% gewijzigd door Ronald op 12-07-2023 14:10 ]
Itho adviseert in de handleiding dit dak ook niet als ondergrond. Dus daarom niet. Te weinig massa.Impossibl3 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:17:
[...]
[Afbeelding]
De houten balken kunnen het gewicht echter wel dragen als je de bigfoots nabij de balken zet. Dan wordt het gewicht verdeeld over twee balken. Omdat de puntlast niet in het midden van het dak geplaatst is maar nabij de gevel is dit gunstiger voor de draagbalken. Ik heb hetzelfde garagedak. Wat ik nog wel gedaan heb is de verbinding naar de gevel van extra ankers voorzien.
Het grote nadeel is dat het dak bijna geen massa heeft en dus elke trilling doorgeeft. Wat dat voor gevolgen heeft is de vraag.
@Impossibl3 gebruik in ieder geval dan ook big foots van 1 meter voor de drukverdelingOmebas schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:19:
[...]
Itho adviseert in de handleiding dit dak ook niet als ondergrond. Dus daarom niet. Te weinig massa.
De houten balken kunnen het gewicht echter wel dragen als je de bigfoots nabij de balken zet. Dan wordt het gewicht verdeeld over twee balken. Omdat de puntlast niet in het midden van het dak geplaatst is maar nabij de gevel is dit gunstiger voor de draagbalken. Ik heb hetzelfde garagedak. Wat ik nog wel gedaan heb is de verbinding naar de gevel van extra ankers voorzien. Deling
Het grote nadeel is dat het dak bijna geen massa heeft en dus elke trilling doorgeeft. Wat dat voor gevolgen heeft is de vraag.
Dank, dan kom ik op een kleine 70 liter inhoud. Zou dus net genoeg moeten zijn voor een Amber 65...Thimmah schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:59:
[...]
32 mm 3 mm wanddikte is 26 mm intern.
0,026^2 /4 *pi is 0,00053 m3 ofwel een halve liter per meter lengte.
Of de 65 voldoende vermogen heeft voor mijn woning blijf ik een lastige afweging vinden omdat er meerdere manieren zijn om er naar te kijken en ze allemaal net een andere uitkomst geven. Ik lees hier dat er mensen zijn met een woning met vergelijkbare omvang die het met een 65 doen.
[ Voor 8% gewijzigd door shenkie120 op 12-07-2023 16:59 ]
Mooi , het begin is er.Carboy54 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:22:
[...]
120 Kg is best zwaar heb ik gisteren zelf mogen ervaren. Moet echt met 3 man worden verplaatst. Bij twijfel neem je 2 sets Fischer steunen tot 150 Kg en gebruik je een 3 en/of vierde steun samen met een balk van staal 5x3 van 3 mm.
[Afbeelding]
Maar met alle aandacht voor de opstelling i.v.m het explosieve propaan verbaas ik mij over het nog aanwezige en open ventilatie rooster onder de Amber in de gevel en open stootvoegen.
Ik heb precies hetzelfde achter de beoogde opstelplek maar was wel van plan deze dicht te maken.
Propaan in de spouw is geen goede vulling ,
Ventilatie rooster?? Gaat nog dicht 👍Jan2023 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:16:
[...]
Mooi , het begin is er.
![]()
Maar met alle aandacht voor de opstelling i.v.m het explosieve propaan verbaas ik mij over het nog aanwezige en open ventilatie rooster onder de Amber in de gevel en open stootvoegen.
Ik heb precies hetzelfde achter de beoogde opstelplek maar was wel van plan deze dicht te maken.
Propaan in de spouw is geen goede vulling ,
Ik denk dat Jan doelt op het zwarte roostertje,
Dat is de kruipruimte beluchting.
@Jan2023 ik denk dat stootvoegen dicht maken
Een prima oplossing is
Wij hebben in Flevoland hetzelfde probleem. We zetten hier veel dingen op zogenaamde "schroefpalen". grote Aluminium schroeven. Draaien ze zo de grond in, hebben in verschillende lengtes en diktes.Carboy54 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:09:
[...]
Capelle / Ijssel staat op dik water helaas. 50cm verzakt in 20 jaar.
Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"bommer schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:27:
@Carboy54 ik ben even benieuwd naar de warmtelinten, zijn deze constant vermogen of zelf regulerend?
@Jan2023 Geen idee want die zijn nog niet meegeleverd met de 2 demo modellen. Die volgen nog. Worden aangestuurd door een thermostaat die ze aan stuurt bij 3 graden.bommer schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:27:
@Carboy54 ik ben even benieuwd naar de warmtelinten, zijn deze constant vermogen of zelf regulerend?
Als je het perse op een houten dak wilt zetten dan pak je rubber matjes. Daarop 2 betonnen balken van een meter lang en 50 kg. Daarop metalen trillingsdempers van precies het juiste gewicht. Daarop stalen balkjes van een meter lang haaks op de unit. Daarop de unit.
Denk eraan dat de unit een zware en lichte kant heeft. Waarschijnlijk kun je 2 dempers van 25 kg pakken en 2 van 50 kg.
Dan heb je gedaan wat je kunt, geen garantie. Als het geen vrijstaande woning is dan kunnen de trillingen ook bij de buren worden omgezet in geluid.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Het duurt echt verschrikkelijk lang bij KIWA waar we helaas helemaal geen controle over hebben... Verwachting is dat we begin augustus van alle modellen de ruwe data hebben. We proberen dan met man en macht eind augustus de gegevens door alle commissies te hebben. Zoals het er nu uitziet (mits het voorspoedig loopt) zullen de gegevens dus beschikbaar zijn zodra de eerste containers worden uitgeleverd.
Voor nu , eerst maar een fijne vakantie @Carboy54
Geniet er maar van.
Zelfregulerend warmtelinten passen het vermogen aan de temperatuur, meestal schakelen deze zich zelf in bij 10 graden.Carboy54 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:46:
[...]
@Jan2023 Geen idee want die zijn nog niet meegeleverd met de 2 demo modellen. Die volgen nog. Worden aangestuurd door een thermostaat die ze aan stuurt bij 3 graden.
Dat de Amber er pas spanning op zet bij 3 graden, is mooi. Dan werken ze niet onnodig.
Zelfregulerend mag je ook spiraalgewijs om de leiding wikkelen. bij constant vermogen, mag het lint zich zelf niet kruisen (hotspot) en moet het tot 32mm onder de leiding bevestigd worden.
Wij hebben een huis uit 1991 van 154 vierkante meter. Beneden verwarmen we met vloerverwarming, boven met standaard radiatoren en één kamer met airco. We hebben een Evohome hangen met aan/uit. Voor de vloerverwarming zit een klep. De radiatoren worden met de radiatorknoppen van Evohome aangestuurd. CV Ketel is een Intergas CW5 van 3 jaar oud (wellicht te verkopen tweedehands?)
Isolatie is voornamelijk ook uit 1991. Wel hebben we boven het glas vervangen door HR+ en vloerisolatie aangebracht. Met het huidige verbruik lijkt meer isolatie ons niet veel te gaan brengen. Dat kan ook niet, want het is houtskeletbouw met een stenen muur er omheen.
Ons verbruik is 1268m3. We hebben 38 panelen liggen en zo'n 4000kwh per jaar over.
Zou de Amber een optie zijn en aan welk vermogen zou ik moeten denken?
[ Voor 14% gewijzigd door Dexter35 op 12-07-2023 21:26 ]
Slordig dat ze hun afspraken niet nakomen. Je zou toch verwachten dat hier duidelijke deadlines voor zijn?Carboy54 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:48:
Op mijn vraag hoe het staat bij de keuring van de Kiwa heeft de product manager van itho mij het volgende laten weten:
Het duurt echt verschrikkelijk lang bij KIWA waar we helaas helemaal geen controle over hebben... Verwachting is dat we begin augustus van alle modellen de ruwe data hebben. We proberen dan met man en macht eind augustus de gegevens door alle commissies te hebben. Zoals het er nu uitziet (mits het voorspoedig loopt) zullen de gegevens dus beschikbaar zijn zodra de eerste containers worden uitgeleverd.
Bij Panasonic L serie hetzelfde probleem al maanden in huis en pas nu heeft de Kiwa de keuring afgerond.psycho-realm schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 07:57:
[...]
Slordig dat ze hun afspraken niet nakomen. Je zou toch verwachten dat hier duidelijke deadlines voor zijn?