Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 20:25

Sr_Ogel

Klop klop klop

MotorBeast schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:12:
[...]

Wens ik je veel succes. De laagste offerte die ik ooit voor full electric heb gekregen was 14 mille. Ondertussen zijn de prijzen fors gestegen. Of je moet het zelf aanleggen.
De 6,5kW wordt voor onder de €5k aangeboden blijft er nog €5k over voor het sww vat en de aanleg. Dan is de subsidie er nog niet vanaf. Lijkt mij niet onrealistisch.
RichieB schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:14:
Met de huidige prijzen van gas en warmtepompen kan het financieel eigenlijk alleen uit als je bizar veel gas verbruikt. Of je CV ketel nodig aan vervanging toe is en je toevalling je box 3 belasting wilt verlagen.
Je CV ketel er voor weggooien is zelden goed voor de buca. In mijn huidige berekening ga ik dus ook uit van het volgende verwarmingssysteem. of gas CV of een full electric oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:21
Sr_Ogel schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:48:
[...]
De 6,5kW wordt voor onder de €5k aangeboden blijft er nog €5k over voor het sww vat en de aanleg. Dan is de subsidie er nog niet vanaf. Lijkt mij niet onrealistisch.
[...]
Mij ook niet, maar de WP installateurs helaas wel. Met €10k kom je er echt niet momenteel.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 10:08
Ik ben benieuwd.
Heb een offerte aangevraagd via de officiële partner.
1 dag installatiewerk. Afstand tussen vloerverwarming verdeler en locatie buitenunit is minder dan 2 meter.
Geen betonboring nodig.

Mogen ze met een goede verklaring komen boven de 10k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-09 21:46
RichieB schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:14:
Met de huidige prijzen van gas en warmtepompen kan het financieel eigenlijk alleen uit als je bizar veel gas verbruikt. Of je CV ketel nodig aan vervanging toe is en je toevalling je box 3 belasting wilt verlagen.
Ik snap je redenering niet helemaal.
Heb nu een gecombineerd (tapwater en CV) gasverbruik van 550m3, laten we zeggen (zeer ruim gerekend) dat dat 5500 kWh aan energie is.

Gas kost mij nu €1,45x550= €797,50 + vastrecht (nu nog) €240 = €1037,50 aan kosten gas.

Laat nou de Amber een COP hebben van 3 (is veel hoger, maar oke voor de criticasters)
dan is dat dus 5500/3= 1833 kWh x 0.40ct = €733

Dan lijkt het als of het nooit uit kan, maar vergeet niet dat het vast recht gaat zeker stijgen
de komende jaren, de regering wil iedereen van het gas af dwingen.
En ook de m3 prijs zal niet meer terugkomen op het oude niveau.

Trek dan even de subsidie en de kosten van een CV ketel er af en je ziet wat de Amber meer kost.
Door de nieuwe gas wet, moet die ketel onderhouden worden en dat moet door gekwalificeerd (lees duur)
personeel gebeuren.

Daarnaast heb ik 2900kWh aan zonnestroom over. De teruglever vergoeding zakt weer daarvoor.
Dus interesanter om zelf te gebuiken.

Maar je morele comment voegt niets toe aan het topic,

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:32
Ik lees veel verhalen over de kosten van de overgang naar full electric en de kosten hiervan. Mijn doel is hier tegen een betaalbare investering de overgang te maken voor iedereen die geïnteresseerd is en dit zelf gaat doen, met hulp zelf gaat doen of het gaat uitbesteden aan een installateur. Ik ga dan ook geen calculatie voorbeelden hier maken. Wel heb ik hier een boodschappenlijstje waar iedereen voor een deel een kostenbegroting mee kan maken. Google is tenslotte onze vriend en sommige prijzen verschillen enorm per aanbieder. Uiteraard moet dit nog worden aangepast aan de situatie ter plaatse. Kosten voor het aanpassen van de elektra en eventuele vloerverdeler en expansievat etc. zijn ook niet meegenomen. Ook de subsidie moet worden verrekend.

Ik ga hier uit van de wat wij hier wel noemen "tweakers methode " dus zo eenvoudig en efficiënt mogelijk zonder gebruik te maken van een buffervat en afsluitbare zones. De installatie in de woning moet dan wel aan eerder hier genoemde voorwaarden voldoen ten aanzien van het afgifte systeem en de waterinhoud etc. Ook een inschatting van de arbeidsuren van de installateur en klein materiaal is uiteraard niet meer dan een stelpost maar gebaseerd op ervaring en afhankelijk van vele factoren.

Wat mij wel opvalt is dat bijna iedereen met interesse zonnepanelen heeft of laat plaatsen en die combinatie maakt full electric natuurlijk extra interessant. In de berekening van de terug verdientijd moeten ook de vaste kosten van een gasmeter ( € 300 per jaar ) worden meegenomen en de lage onderhoudskosten van een warmtepomp ten opzichte van de cv ketel onder de nieuwe gasverordening.

Graag niet teveel opmerkingen plaatsen maar het onderwerp on topic houden :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7IQY6lZZkOFmSwizvpKs0fb7ycM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kr6Tl2LNH2dZwulZeqcVDTCh.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 25-06-2023 09:53 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Carboy54 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:02:
Ik lees veel verhalen over de kosten van de overgang naar full electric en de kosten hiervan. Mijn doel is hier tegen betaalbare kosten de overgang te maken voor iedereen die geïnteresseerd is en dit zelf gaat doen, met hulp zelf gaat doen of het gaat uitbesteden aan een installateur. Ik ga dan ook geen calculatie voorbeelden hier maken. Wel heb ik hier een boodschappenlijstje waar iedereen voor een deel een kostenbegroting mee kan maken. Google is tenslotte onze vriend en sommige prijzen verschillen enorm per aanbieder. Uiteraard moet dit nog worden aangepast aan de situatie ter plaatse. Kosten voor het aanpassen van de elektra en eventuele vloerverdeler en expansievat etc. zijn ook niet meegenomen. Ook de subsidie moet worden verrekend.

Ik ga hier uit van de wat wij hier wel noemen "tweakers methode " dus zo eenvoudig en efficiënt mogelijk zonder gebruik te maken van een buffervat en afsluitbare zones. De installatie in de woning moet dan wel aan eerder hier genoemde voorwaarden voldoen ten aanzien van het afgifte systeem en de waterinhoud etc. Ook een inschatting van de arbeidsuren van de installateur en klein materiaal is uiteraard niet meer dan een stelpost maar gebaseerd op ervaring en afhankelijk van vele factoren.

Wat mij wel opvalt is dat bijna iedereen met interesse zonnepanelen heeft of laat plaatsen en die combinatie maakt full electric natuurlijk extra interessant. In de berekening van de terug verdientijd moeten ook de vaste kosten van een gasmeter ( € 300 per jaar ) worden meegenomen en de lage onderhoudskosten van een warmtepomp ten opzichte van de cv ketel onder de nieuwe gasverordening.

Graag niet teveel opmerkingen plaatsen maar het onderwerp on topic houden :-)

[Afbeelding]
Je stelt in de beschrijving dat een vuilscheider nodig is voor bestaande installaties met metalen systeem leidingen. Ingeval van meerlagen buis en alleen maar vloerverwarming.
verdelers van RVS en buffer van RVS kan het achter wegen blijven?

Neem niet aan dat het beetje metaal van een pomp en expantievat zoveel problemen zal geven.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Moderne warmtepompen en CV installaties zijn voorzien van een waterpomp met een sterk magnetisch veld. In installaties waar veel metaal in is verwerkt kan dat problemen opleveren indien metaal roestdeeltjes in de pomp terecht komen die dan vast loopt. Is er weinig of geen metaal aanwezig is dat dus niet noodzakelijk.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:21
bommer schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 08:11:
[...]
Ik snap je redenering niet helemaal.
[...]
Dan lijkt het als of het nooit uit kan,
[...]
Daarnaast heb ik 2900kWh aan zonnestroom over.
Dat is een mooie (uitzonderlijke) businesscase. Rij je al in een EV? Vergeet dat ook niet mee te rekenen voor de toekomst.
[...]
Maar je morele comment voegt niets toe aan het topic,
Hoezo moreel? Het is een puur financiële afweging. Ik heb net mijn huis geïsoleerd en kom daardoor uit op 25% van mijn oorspronkelijke gasverbruik. Daarmee krijg ik een WP aanschaf gewoon niet rondgerekend.

Natuurlijk, als de gasprijzen stijgen en de kWh prijzen dalen wordt het wellicht wel financieel interessant. En ik sluit niet uit dat ik vanwege het milieuaspect ik alsnog overstapt. We gaan het zien.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 21:14
Heb het topic doorgelezen en heb een vraag.
Cv leiding diameter eis(?) Is 32 of 26mm.
Er zullen veel huizen zijn waar er alleen gewerkt is met 20/22mm hoofdleiding voor aanvoer en retour met 15/16mm aftakkingen voor radiatoren.

Is dat dan een nogo?
Of ligt dat niet zo zwart wit?

Uiteraard is dat ook mijn situatie.
8 jaga convectoren via 22mm/16mm alupex meerlagenbuis.
En ongeveer 14M2 vloerverwarming (keuken en badkamer) 16mm buis hoh. De toevoer naar die vvw verdeler is 16mm.

Het zou mij gaan om de 6.5Kw Amber in hybride opstelling met cv als backup en voor sww.
Ik doe nu 650M3 gas met hulp van de houtkachel in de winter.
Zonder kachel 1000M3 ongeveer.

[ Voor 15% gewijzigd door Shutdown98 op 25-06-2023 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgUrUOJLpasONE56D9WPN6fJU4o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hRpYYGQFaGws7SgPEKyFmaBx.png?f=fotoalbum_large
Een warmtepomp heeft een kleinere delta-t dan een cv installatie. vandaar de grotere diameter.
en die alupex is 16x2 dus effectief heb je maar 14mm.
Ik ben bang dat je het niet gaat redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
De 16x2 is alleen voor de radiatoren.
Het is normaal dat die met een kleinere diameter worden aangesloten lijkt me.
Ik ken geen moderne radiatoren geschikt voor 26mm aansluiting
De vloerverwarming verdeler is wel een bottleneck. Daar is het (met wat moeite) mogelijk om de 16mm toevoer en retour te vergroten naar 22/25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Shutdown98 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:53:
Heb het topic doorgelezen en heb een vraag.
Cv leiding diameter eis(?) Is 32 of 26mm.
Er zullen veel huizen zijn waar er alleen gewerkt is met 20/22mm hoofdleiding voor aanvoer en retour met 15/16mm aftakkingen voor radiatoren.

Is dat dan een nogo?
Of ligt dat niet zo zwart wit?

Uiteraard is dat ook mijn situatie.
8 jaga convectoren via 22mm/16mm alupex meerlagenbuis.
En ongeveer 14M2 vloerverwarming (keuken en badkamer) 16mm buis hoh. De toevoer naar die vvw verdeler is 16mm.

Het zou mij gaan om de 6.5Kw Amber in hybride opstelling met cv als backup en voor sww.
Ik doe nu 650M3 gas met hulp van de houtkachel in de winter.
Zonder kachel 1000M3 ongeveer.
Indien je met 26 mm binnen diameter gaat naar 2x22 mm en vervolgens via verdelers naar de 15 mm aftakkingen van de radiatoren is dat prima. Door de splitsing gaat het 2 kanten op en haal je dus makkelijk de 26 mm voorwaarde. Ik werk al 6 jaar met deze opstelling en een 9 Kw warmtepomp zie foto. Let wel op de aanbevolen minimale waterinhoud van 65 liter met Jaga's. Lukt dat niet plaats je serieel een 40 liter buffer ertussen in de retour. Voor de vloerverwarming is 16 mm wat krap maar wellicht kan je dat nog aanpassen., Het is echter maar een kleine oppervlakte vloerverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQyfwh8Ik5P68puPEMAepOKmlr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zKETNCXcA9mdWYOSzcBeAMO4.png?f=fotoalbum_large

Hier dus 2 verdelers met 22 naar radiatoren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OikBA2zwPUDFq9nBjJrclPyr234=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/guopfZKIH6PKjow9Sdw2q0E9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Carboy54 op 25-06-2023 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Ik zie dat je op jouw verdeler, net zoals op de mijne rechts ook aansluitingen hebt zitten.
zou ik daar bijv. ook de WP op kunnen zetten? en dan links verder afgaan naar mijn resterende verdelers.

of beter toch aan de linker zijde een T-stuk.

[ Voor 11% gewijzigd door bommer op 25-06-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
bommer schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:23:
Ik zie dat je op jouw verdeler, net zoals op de mijne rechts ook aansluitingen hebt zitten.
zou ik daar bijv. ook de WP op kunnen zetten? en dan links verder afgaan naar mijn resterende verdelers.

of beter toch aan de linker zijde een T-stuk.
Als je een verdeler hebt met flow regeling zeker maar zonder beter een T stuk ertussen met eventueel 2 kranen om de flow naar 2 richtingen te kunnen sturen. Vaak niet nodig maar soms handig bij een groep met verschillende weerstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-09 19:58

Jan2023

KISS

Vraag:
@Carboy54
Is het nadelig , temperatuurverlies , als er tussen het buitendeel en de VV verdeler een 32 mm uponor van 18 mtr zou komen ?

https://www.vakhandeljans...2esgHQEAQYByABEgI7QfD_BwE

Zit te denken over een veiliger opstelplaats , De uponor zou dan indoor door de licht verwarmde vorstvrije garage gaan met een oversteek van 2,5 mtr buiten naar de bijkeuken waar de VV verdeler zit..

De oversteek buiten zou extra isolatie kunnen krijgen met eventueel een verwarmingslint als extra beveiliging.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Jan2023 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:29:
Vraag:
@Carboy54
Is het nadelig , temperatuurverlies , als er tussen het buitendeel en de VV verdeler een 32 mm uponor van 18 mtr zou komen ?

https://www.vakhandeljans...2esgHQEAQYByABEgI7QfD_BwE

Zit te denken over een veiliger opstelplaats , De uponor zou dan indoor door de licht verwarmde vorstvrije garage gaan met een oversteek van 2,5 mtr buiten naar de bijkeuken waar de VV verdeler zit..

De oversteek buiten zou extra isolatie kunnen krijgen met eventueel een verwarmingslint als extra beveiliging.
Itho geeft een lengte van max 25 meter aan. Maar iedere meter betekent natuurlijk een beetje verlies aan warmte dus is goede isolatie een must. Door de grond zou ik Terrendis 32 mm nemen. De 3 stappen vorstbeveiliging in de Amber volstaat mits er stroom aanwezig is. Anders Caleffi mechanische beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:40:
[...]

Itho geeft een lengte van max 25 meter aan. Maar iedere meter betekent natuurlijk een beetje verlies aan warmte dus is goede isolatie een must. Door de grond zou ik Terrendis 32 mm nemen. De 3 stappen vorstbeveiliging in de Amber volstaat mits er stroom aanwezig is. Anders Caleffi mechanische beveiliging.
Duidelijk.
Maar er gaat niets door de grond.
Gewoon binnen door de garage , en 2,5 mtr door de lucht.
En vorst beveiligers achter het buitendeel uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shutdown98
Carboy54 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:24:
[...]

Indien je met 26 mm binnen diameter gaat naar 2x22 mm en vervolgens via verdelers naar de 15 mm aftakkingen van de radiatoren is dat prima. Door de splitsing gaat het 2 kanten op en haal je dus makkelijk de 26 mm voorwaarde. Ik werk al 6 jaar met deze opstelling en een 9 Kw warmtepomp zie foto. Let wel op de aanbevolen minimale waterinhoud van 65 liter met Jaga's. Lukt dat niet plaats je serieel een 40 liter buffer ertussen in de retour. Voor de vloerverwarming is 16 mm wat krap maar wellicht kan je dat nog aanpassen., Het is echter maar een kleine oppervlakte vloerverwarming.

[Afbeelding]

Hier dus 2 verdelers met 22 naar radiatoren

[Afbeelding]
Kijk, dat geeft weer perspectief
Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:39
Mis ik in dit lijstje niet het benodigde expansievat?

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
  • Laatst online: 11-09 15:24
ik volg dit topic ook met interesse om evt een Amber 9.5kw te gaan plaatsen thuis. Waar ik nog een beetje mee zit is SWW.

Mijn huidige CV staat op zolder, 22mm staalleiding loopt naar de kelder en vanuit de kelder gesplitst naar 2 vvw groepen (58m2 en 32m2). (Mijn plan is nu om vanaf de muur gevel op 1e verdieping bovende garage een 32mm leiding naar de kelder te trekken, daar aan te sluiten op de 2 leidingen richting beide vvw. )

Wat betreft warm water loopt er nu 1 16mm leiding vanaf de zolder naar de kelder (circa 15m), en vanaf de zolder lopen 16mm leidingen naar de badkamer.

Is het een probleem om een toekomstige WP boiler of boiler vat voor SWW in de kelder op te stellen en op de 16mm leiding aan de sluiten. Er zit neem ik aan een pomp in een boiler(vat) en kan die het warmwater dan met voldoende druk naar de zolder pompen over 16mm en vanuit daar naar de badkamer? Die leiding naar zolder vervangen is erg lastig.

En is het de verwachting dat de Amber goed gekoppeld kan gaan worden aan evt Home-Assistant om e.e.a aan te sturen / regelen?

[ Voor 6% gewijzigd door Razor109 op 26-06-2023 10:33 ]

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Plexxodus schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:16:
[...]

Mis ik in dit lijstje niet het benodigde expansievat?
Klopt maar dat werd al genoemd in de tekst voorafgaand aan het lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Razor109 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:29:
ik volg dit topic ook met interesse om evt een Amber 9.5kw te gaan plaatsen thuis. Waar ik nog een beetje mee zit is SWW.

Mijn huidige CV staat op zolder, 22mm staalleiding loopt naar de kelder en vanuit de kelder gesplitst naar 2 vvw groepen (58m2 en 32m2). (Mijn plan is nu om vanaf de muur gevel op 1e verdieping bovende garage een 32mm leiding naar de kelder te trekken, daar aan te sluiten op de 2 leidingen richting beide vvw. )

Wat betreft warm water loopt er nu 1 16mm leiding vanaf de zolder naar de kelder (circa 15m), en vanaf de zolder lopen 16mm leidingen naar de badkamer.

Is het een probleem om een toekomstige WP boiler of boiler vat voor SWW in de kelder op te stellen en op de 16mm leiding aan de sluiten. Er zit neem ik aan een pomp in een boiler(vat) en kan die het warmwater dan met voldoende druk naar de zolder pompen over 16mm en vanuit daar naar de badkamer? Die leiding naar zolder vervangen is erg lastig.

En is het de verwachting dat de Amber goed gekoppeld kan gaan worden aan evt Home-Assistant om e.e.a aan te sturen / regelen?
De pomp in de IPV boiler is een interne pomp voor warmteoverdracht via de warmtewisselaar. Dus niet om het sww naar boven te persen. Dat gebeurd gewoon via de druk op de waterleiding. Of bedoel je wellicht de capaciteit van de waterpomp in de warmtepomp voor verwarming boven ??

De regeling in de Amber met een interieur sensor en dynamische stooklijn is al vrij slim. Of HA hieraan nog wat kan toevoegen moet nog blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
Carboy54 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:48:
[...]

De pomp in de IPV boiler is een interne pomp voor warmteoverdracht via de warmtewisselaar. Dus niet om het sww naar boven te persen. Dat gebeurd gewoon via de druk op de waterleiding. Of bedoel je wellicht de capaciteit van de waterpomp in de warmtepomp voor verwarming boven ??

De regeling in de Amber met een interieur sensor en dynamische stooklijn is al vrij slim. Of HA hieraan nog wat kan toevoegen moet nog blijken.
Nee ik bedoel inderdaad om het water vanuit de Boiler naar de douche te krijgen (kelder naar badkamer) dat gaat dus bij een boilervat ook gewoon op de water druk begrijp ik. Is het voldoende dat dit via een 16mm leiding loopt dan?

[ Voor 3% gewijzigd door Razor109 op 26-06-2023 10:54 ]

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Razor109 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:53:
[...]

Nee ik bedoel inderdaad om het water vanuit de Boiler naar de douche te krijgen (kelder naar badkamer) dat gaat dus bij een boilervat ook gewoon op de water druk begrijp ik. Is het voldoende dat dit via een 16mm leiding loopt dan?
Mits waterdruk voldoende is geen probleem. Zo werkt het overal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bommer
Ik ben er al meebezig, even afwachten wat ik allemaal met de modbus kan, hoop ik morgen meer antwoorden op te krijgen.

Ik houd dit forum op de hoogte van verdere ontwikkeling hier in.

Echter stuur ik straks zelf de Amber in eerste instantie aan via KNX, daar ligt nu mijn focus op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
Carboy54 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:02:
Ik lees veel verhalen over de kosten van de overgang naar full electric en de kosten hiervan. Mijn doel is hier tegen een betaalbare investering de overgang te maken voor iedereen die geïnteresseerd is en dit zelf gaat doen, met hulp zelf gaat doen of het gaat uitbesteden aan een installateur. Ik ga dan ook geen calculatie

[Afbeelding]
Ik zie dat je ook Bigfoots benoemd als montage voor de WP . ook op foto's online zie ik ze op carports en garages meestal op bigfoots staan.

Ik zou hem liever aan de gevel bevestigen net als mijn airo unit, minder geluidsoverlast naar beneden? Of is er specifiek een reden waarom dit niet geadviseerd wordt? Versterking van geluid naar omgeving?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Razor109 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:53:
[...]

Ik zie dat je ook Bigfoots benoemd als montage voor de WP . ook op foto's online zie ik ze op carports en garages meestal op bigfoots staan.

Ik zou hem liever aan de gevel bevestigen net als mijn airo unit, minder geluidsoverlast naar beneden? Of is er specifiek een reden waarom dit niet geadviseerd wordt? Versterking van geluid naar omgeving?
Indien de kwaliteit van de muur met de juiste beugels het aan kan is dat geen probleem. Hangt bij mij al 6 jaar aan de gevel i.v.m. verzakking van de grond hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asccul
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10:29
Huis 2013 twee onder 1 kap. 142 m2 woonoppervlak. Gewone radiatoren. Welk vermogen Amber nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
asccul schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:17:
Huis 2013 twee onder 1 kap. 142 m2 woonoppervlak. Gewone radiatoren. Welk vermogen Amber nodig.
Stuur mij een DM met meer gegevens zoals ook het gemiddeld gasverbruik per jaar. Fotos ook welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

@bommer
Wat is de reden dat je zo ver over gedimensioneerd gaat ?
Een 9,5 kw voor 550 kuub gas ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 13:42
Carboy54 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:53:
[...]

Indien de kwaliteit van de muur met de juiste beugels het aan kan is dat geen probleem. Hangt bij mij al 6 jaar aan de gevel i.v.m. verzakking van de grond hier.
Wat is een goede kwaliteit van de muur? Ons huis is uit 97 en de stenen en voegen zien er goed uit zou die dan aan de muur kunnen hangen? Ik zit namelijk ook met een houten garage dak waar ik hem niet op wil zetten. Het alternatief wordt dan de tuin maar dat gaat ten koste van de WAF.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Impossibl3 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:01:
[...]

Wat is een goede kwaliteit van de muur? Ons huis is uit 97 en de stenen en voegen zien er goed uit zou die dan aan de muur kunnen hangen? Ik zit namelijk ook met een houten garage dak waar ik hem niet op wil zetten. Het alternatief wordt dan de tuin maar dat gaat ten koste van de WAF.
Die van mij is toevallig ook van 1997 🥴
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lh_XOwXptatTtxOydQ64eCqA8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sA1HyoweV2XZo9XiFJG6GvSr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Jan2023 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:41:
@bommer
Wat is de reden dat je zo ver over gedimensioneerd gaat ?
Een 9,5 kw voor 550 kuub gas ?
Die 550m3 is/was afgelopen jaar, waarin we allemaal wat zuiniger aandeden.
In het jaar daarvoor had ik 150m3 meer verbruik.
Toen was het ook wat kouder.

Mijn huidige ketel heb ik terug geschroeft naar 7kW en dat gaat prima. Maar dat levert hij ook bij min 10. Een WP doet dat niet.

En dan is 6,5 kW net op het randje. Daarbij wil ik graag snel weer warm tapwater kunnen maken.
En heb ik een boilervat met maar liefst 3,1m2 spiraal opvervlakte. Daar heb je wel vermogen voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-09 11:31
Hoeveel verschil zit er in snelheid voor het opwarmen van een indirect verwarmd voorraadvat (bijv die van Itho Daalderop zelf) tussen een 6,5kw en een 9,5kw Amber? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
psycho-realm schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:05:
Hoeveel verschil zit er in snelheid voor het opwarmen van een indirect verwarmd voorraadvat (bijv die van Itho Daalderop zelf) tussen een 6,5kw en een 9,5kw Amber? :)
Dat is met name afhankelijk van het spiraal van een niet Itho boiler b.v. OSO: Je hebt boilers van 300 liter met 1.8 m2 spiraal maar ook van 3.2 m2 spiraal.

Bij de Itho IPV indirecte vaten wordt een nieuwe ontwikkeld speciaal voor het vermogen van de Amber met een grotere warmtewisselaar waardoor de capaciteit toe neemt. Deze zijn echter nog niet op de markt. Verwachte introductie september/oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Razor109 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:53:
[...]

Sterker nog: warm water leidingen moet je niet te dik nemen, zeker niet als het lange leidingen zijn. Elke keer als je warm water wil, moet eerst al het koude water er uit. Bij 10 meter 15mm buis is dat bijvoorbeeld 5 liter water (met een zuinige douchekop duurt dat bijna een minuut!). Daarom is in ons huis de warmwaterleiding aangelegd met 12mm koper, terwijl de rest 15mm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-09 12:02
marcop23 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:10:
[...]

Sterker nog: warm water leidingen moet je niet te dik nemen, zeker niet als het lange leidingen zijn. Elke keer als je warm water wil, moet eerst al het koude water er uit. Bij 10 meter 15mm buis is dat bijvoorbeeld 5 liter water (met een zuinige douchekop duurt dat bijna een minuut!). Daarom is in ons huis de warmwaterleiding aangelegd met 12mm koper, terwijl de rest 15mm is.
De leidingdiameter van je warmwaterleiding is daarom ook een onderdeel van je energie label voor je huis.
Die 5 Liter koud water die je door weg moet spoelen in je leiding is daarna 5 liter warm water wat achterblijft en waarmee je energie hebt verspilt.

Zo klein mogelijk houden die diameter. Benodigde diameter is afhankelijk van het debiet wat je wilt halen uit de douchekop(pen). Ik heb ook die 12 mm aan laten leggen. Genoeg voor een douche die 10L/minuut verbruikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 20:19
Carboy54 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:50:
[...]

Dat is met name afhankelijk van het spiraal van een niet Itho boiler b.v. OSO: Je hebt boilers van 300 liter met 1.8 m2 spiraal maar ook van 3.2 m2 spiraal.

Bij de Itho IPV indirecte vaten wordt een nieuwe ontwikkeld speciaal voor het vermogen van de Amber met een grotere warmtewisselaar waardoor de capaciteit toe neemt. Deze zijn echter nog niet op de markt. Verwachte introductie september/oktober.
Die boilers met een 1.8m2 spiraal zijn geschikt voor verwarmingstoestellen die met een hoge dT werken. Een wp werkt met een dT van 5 en dat zorgt er voor dat je een fors grotere spiraal nodig hebt. Normaliter zie je daarom spiralen van ongeveer 1m2 per 100 liter boiler. Dus een 300 liter boiler geschikt voor een wp heeft een spiraal van 3m2.
psycho-realm schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:05:
Kijk je naar de nominale vermogens dan is het als volgt:
6,5kW vermogen: 1,9 liter water per minuut van 10 naar 60 graden.
9kW vermogen: 2,6 liter water per minuut van 10 naar 60 graden.

Een 300 liter boiler van 10 naar 60 graden opwarmen kost met de 6,5kW dus zo'n 157 minuten en met de 9kW zo'n 115 minuten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:27
Thuis van de informatieavond, was erg informatief en goed georganiseerd, Jan en de heren/dame van Itho, nogmaals hartelijk dank!

[ Voor 11% gewijzigd door Whiskey48 op 27-06-2023 20:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-09 20:21
Zeker informatief en ook de dame en heren van Itho bedankt!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ook net terug van de informatie middag bij Itho. Zeer informatief en goed verzorgd.

Er stond een Amber 95 binnen in een zaal opgesteld die op vol vermogen tapwater mocht maken. Dat gebeurde met behoorlijk weinig geluid en dat is een opstelling die een aantal keren in nadeel is van de machine.

Ben benieuwd wat de officiële geluidsdruk waardes gaan worden.

De heren van Itho zijn de kleren van het lijf gevraagd door de aanwezigen. Maar voor zover ik het mee kreeg zijn de vragen, inclusief mijne, kundig beantwoord.

@Carboy54 jij én Itho bedankt

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Carboy54
Beste mensen het was met 40 aanwezigen inderdaad een druk bezochte en informatieve middag en zeker voor herhaling vatbaar. Iedereen alsnog bedankt voor de grote opkomst en tevens de gastheren en vrouw van Itho.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeGFfYUEouM3vxXuTqcdIWKHCH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/igGfD8ovuK1Zh9IZPRXfOUr4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HmS5HBphyNerec4pyaty4PxSOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQNzj04iwoenQgjdOLltHg1t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
Gisteren vertelde de dame bij Itho nog dat het voorlopige subsidiebedrag voor de Amber 65 waarschijnlijk op EUR 2700,- zou komen, nadat ze het appje had ontvangen van degene die daar over ging en dat ze dat nog veel te laag vonden en dat zeker omhoog moest. Ben benieuwd hoe ze dat nog omhoog willen krijgen, wellicht zijn het voorlopige cijfers.

Hij staat nu in de apparatenlijst bij de RVO in ieder geval op EUR 2550,-
De Amber 95 op EUR 2850,- wat ik al verwachte naar aanleiding van het relatief snel zakkende vermogen bij dalende buitentemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYmeRopeJG2PeiNqV5xBZ_5HNI0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mD11Q0Dko3XmhTHkQNuet7gv.png?f=fotoalbum_large

https://www.rvo.nl/sites/...wamrtepompen-mei-2023.pdf

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:17
mischa402 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:04:
Gisteren vertelde de dame bij Itho nog dat het voorlopige subsidiebedrag voor de Amber 65 waarschijnlijk op EUR 2700,- zou komen, nadat ze het appje had ontvangen van degene die daar over ging en dat ze dat nog veel te laag vonden en dat zeker omhoog moest. Ben benieuwd hoe ze dat nog omhoog willen krijgen, wellicht zijn het voorlopige cijfers.

Hij staat nu in de apparatenlijst bij de RVO in ieder geval op EUR 2550,-
De Amber 95 op EUR 2850,- wat ik al verwachte naar aanleiding van het relatief snel zakkende vermogen bij dalende buitentemperatuur.

[Afbeelding]

https://www.rvo.nl/sites/...wamrtepompen-mei-2023.pdf
Hou er rekening mee dat de Amber 65 slechts een 4 kW warmtepompje is. Dat weet de RvO ook, en daarom klopt het bedrag van € 2550 ook precies.
Ik begrijp alleen niet hoe ze bij de 8 kW komen voor de 120 versie, want die levert bij A-10W35 nog maar 7.3 kW.
Dat terwijl mijn Mitsubishi (die dan nog 8.4 kW levert!) als een 6 kW warmtepomp in die lijst staat...

Ik denk dus dat je over de (gemiddeld te hoge) subsidiebedragen van de Amber niet mag klagen en begrijp ook totaal niet hoe die dame van Itho erbij komt dat het subsidiebedrag nog omhoog gaat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Voor de definitieve bedragen zullen toch de KIWA cijfers bekend moeten zijn.

En die vindt ik persoonlijk net wat belangrijker dan het subsidie bedrag achter de komma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:15:
[...]

Hou er rekening mee dat de Amber 65 slechts een 4 kW warmtepompje is. Dat weet de RvO ook, en daarom klopt het bedrag van € 2550 ook precies.
Ik begrijp alleen niet hoe ze bij de 8 kW komen voor de 120 versie, want die levert bij A-10W35 nog maar 7.3 kW.
Dat terwijl mijn Mitsubishi (die dan nog 8.4 kW levert!) als een 6 kW warmtepomp in die lijst staat...

Ik denk dus dat je over de (gemiddeld te hoge) subsidiebedragen van de Amber niet mag klagen en begrijp ook totaal niet hoe die dame van Itho erbij komt dat het subsidiebedrag nog omhoog gaat.
Ik heb ook de indruk dat ze het vermogen/subsidie bepalen aan de hand van cold climate model. (Noord-Oost Europa)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
Jan2023 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:01:
Voor de definitieve bedragen zullen toch de KIWA cijfers bekend moeten zijn.

En die vindt ik persoonlijk net wat belangrijker dan het subsidie bedrag achter de komma
Het gaat ook niet om het subsidiebedrag. Vind het alleen "grappig" dat ze zelf voor de Amber 65 EUR 2700,- veel te weinig vonden/vinden en en voor de Amber 95 hadden ze het zelf over (waarschijnlijk) EUR 3150,-. Daar zitten ze dan zelf nogal behoorlijk naast.

Persoonlijk vind ik sowieso al de typenamen nogal verwarrend, want de vermogens die hiermee gesuggereerd worden zijn eigenlijk alleen maar te halen, wanneer je deze nooit nodig heb, tezij je wellicht snel een boilervat zou willen opwarmen als het buiten nog +12C of hoger is.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
mischa402 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:13:
Persoonlijk vind ik sowieso al de typenamen nogal verwarrend, want de vermogens die hiermee gesuggereerd worden zijn eigenlijk alleen maar te halen, wanneer je deze nooit nodig heb, tezij je wellicht snel een boilervat zou willen opwarmen als het buiten nog +12C of hoger is.
Ik vind het op zijn minst misleidend, en eigenlijk gewoon oplichting.
Op https://www.ithodaalderop...ht-water-warmtepomp-amber staat namelijk letterlijk "Amber ... komt beschikbaar in de vermogens van 6,5 kW, 9,5 kW en 12 kW"
Daar had op zijn minst (desnoods in kleine lettertjes) bij moeten staan dat van dat vermogen als je het echt nodig hebt (bij kou dus) nog maar zo'n 60% over is.

Positief voor Itho is dan wel weer dat in de PDF wel netjes het vermogen bij A-10W35 staat. Naar die essentiële data moet je bij andere fabrikanten vaak veel langer zoeken.

Maar ik verbaas me enorm over de grote terugval in vermogen. Mijn Mitsubishi (die bij A7W35 9.5 kW kan leveren) haalt bij A-10W35 nog 8.4 kW, wat altijd nog 88% van het vermogen bij +7 is.
Ik begrijp niet waarom de Ambers zo enorm terugzakken in vermogen t.o.v. andere merken. Zou dat aan het R290 koudemiddel liggen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Andrehj schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:15:
[...]

Beetje kort door de bocht @Andrehj Het is een 6.5 Kw warmtepomp die onder omstandigheden die hier inmiddels 23 jaar in Rotterdam niet zijn gehaald volgens het KMNI ( daggemiddelde van -10 ) 4.4 Kw zou leveren. Dit is echter zoals eerder gemeld gebaseerd op eigen cijfers. Alle modellen zijn nu bij de Kiwa die uiteindelijk de juiste cijfers vast legt. Bij de jou bekende en populaire Panasonic modellen komt een 9J ook niet verder bij de RVO dan 7 Kw en dan is het nog voorzien van R32. Dus laten wij eerst eens rustig afwachten wat het uiteindelijke resultaat is. Een extra trui bij -10 voor 1 dag is minder erg dan 100 dagen pendelen bij 10 graden boven nul voor een warmtepomp die niet ver genoeg kan terug moduleren. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Carboy54 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:54:
[...]

Beetje kort door de bocht @Andrehj Het is een 6.5 Kw warmtepomp die onder omstandigheden die hier inmiddels 23 jaar in Rotterdam niet zijn gehaald volgens het KMNI ( daggemiddelde van -10 ) 4.4 Kw zou leveren. Dit is echter zoals eerder gemeld gebaseerd op eigen cijfers. Alle modellen zijn nu bij de Kiwa die uiteindelijk de juiste cijfers vast legt. Bij de jou bekende en populaire Panasonic modellen komt een 9J ook niet verder bij de RVO dan 7 Kw en dan is het nog voorzien van R32. Dus laten wij eerst eens rustig afwachten wat het uiteindelijke resultaat is. Een extra trui bij -10 voor 1 dag is minder erg dan 100 dagen pendelen bij 10 graden boven nul voor een warmtepomp die niet ver genoeg kan terug moduleren. 8)7
  1. Als bij -10 nog maar zo'n 60% van het vermogen over is, dan zal bij temperaturen rond het vriespunt ook nog maar zo'n 80% over zijn, wat toch echt sub-standard is.
  2. De Panasonic J-serie doet het lang niet zo slecht als Itho, met bij -10 nog ca 5.2 kW (5J), 6.2 kW (7J) en 7.5 kW (9J) beschikbaar. Bij de 9J (die het slechtst scoort) is dus altijd nog 83% van het nominale vermogen beschikbaar bij -10.
  3. Jij hebt het over rustig afwachten, maar in de folder op de site van Itho staat hierbij nergens dat dit nog gaat wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Carboy54 een vraag waar ik niet aan toegekomen ben gister:

Bij de presentatie is aangegeven dat Amber pas na enige draaitijd terug kan moduleren naar het minimum vermogen (1,9/2,8/4,2kW) - initieel is het wat (behoorlijk) hoger: richting 50% max vermogen.

1) is dit gebruikelijk en is Itho hier domweg eerlijker in dan andere fabrikanten?
2) hoe lang duurt het voor Amber naar het minimum vermogen kan?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:09
Ronald schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:41:

Bij de presentatie is aangegeven dat Amber pas na enige draaitijd terug kan moduleren naar het minimum vermogen (1,9/2,8/4,2kW) - initieel is het wat (behoorlijk) hoger: richting 50% max vermogen.

1) is dit gebruikelijk en is Itho hier domweg eerlijker in dan andere fabrikanten?
Meen ergens te hebben gelezen dat de Amber na 15 minuten terug moduleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Ramon_1984 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:49:
[...]

Klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Andrehj schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:05:
[...]
  1. Als bij -10 nog maar zo'n 60% van het vermogen over is, dan zal bij temperaturen rond het vriespunt ook nog maar zo'n 80% over zijn, wat toch echt sub-standard is.
  2. De Panasonic J-serie doet het lang niet zo slecht als Itho, met bij -10 nog ca 5.2 kW (5J), 6.2 kW (7J) en 7.5 kW (9J) beschikbaar. Bij de 9J (die het slechtst scoort) is dus altijd nog 83% van het nominale vermogen beschikbaar bij -10.
  3. Jij hebt het over rustig afwachten, maar in de folder op de site van Itho staat hierbij nergens dat dit nog gaat wijzigen.
Er is al vele malen gesproken over het feit hier dat de metingen door Itho zijn verricht op basis van 35 voor serie modellen van 2022 en dat de productie versies een aantal updates hebben gekregen. Op de Itho dag gisteren hebben vele bezoekers dat kunnen constateren. Zo is de warmtewisselaar ingrijpend gewijzigd, de isolatie aangepast, software geüpdatet en diverse andere modificaties toegepast.. Dit wordt ook duidelijk gemeld op de site met specificaties en de lady van Itho is beter geïnformeerd dan wij samen:

OoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zP3L3praUWd94K0RH8kKlMjLRHk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xo9WeHRXI4KuWP8nUjhj63xA.png?f=fotoalbum_large

Ook de nieuwe R290 serie van Panasonic geeft een vergelijkbaar beeld wellicht veroorzaakt door R290. Het is beter aan onze @flippy van het Panasonic forum een master class R290 kennis te vragen dan zelf te gaan oordelen. Hij weet veel meer hierover als professional op dit gebied dan wij hier met zijn allen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Al met al, pakt mijn keuze voor de 95 prima uit. voldoende vermogen bij -10
Lekker snel warm tap water, ook mede door een vat met 3,1m2 spiraal

Had rekening gehouden met met 2700 subsidie, dus dan is 2850 geen tegenvaller.
En ik vind het geluid wat de Amber maakt echt reuze meevallen, de vaatwasser maakt meer herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asccul
bommer schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:12:
Al met al, pakt mijn keuze voor de 95 prima uit. voldoende vermogen bij -10
Lekker snel warm tap water, ook mede door een vat met 3,1m2 spiraal

Had rekening gehouden met met 2700 subsidie, dus dan is 2850 geen tegenvaller.
En ik vind het geluid wat de Amber maakt echt reuze meevallen, de vaatwasser maakt meer herrie.
Wat ben je kwijt in Euro’s voor deze investering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
asccul schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:52:
[...]

Wat ben je kwijt in Euro’s voor deze investering?
Kleine 8K inc subsidie (zelf plaatsen)
Had ik het bij de bouw van mijn huis laten doen 3 jaar geleden, dan was ik 15K kwijt geweest.

En dan was het vermoedelijk niet naar het zin, ik ben nog al perfectionistisch.
Het moet dan ook strak, recht en 100% goed werken.

En voordat iemand zegt je woning is te nieuw voor subsidie, nee dat is hij niet.
de vergunning aanvraag is gedaan een maand voor verstrijken termijn.

[ Voor 49% gewijzigd door bommer op 28-06-2023 21:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Ronald schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:41:

Ramon_1984 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:49:
[...]

belangrijk is om even af te vragen waarom de unit eerst een poos op vol gas gaat draaien.

in dit geval is de reden vrij simpel en ook niet te omzeilen. de reden waarom ze hard starten is om de olie die in het systeem zit terug te krijgen in de compressor.
als een unit een poos loopt word er ook olie meegeblazen met het koelmiddel. als je op lage toeren draait voor een poos kan/zal het dus gebeuren dat olie gaat verzamelen op plekken door de installatie heen en als de unit niet om de zoveel tijd een olierun doet kan de compressor dus schade oplopen. om ophopingen alsnog terug te krijgen blaast hij/zij/het koelmiddel zo hard mogelijk erdoor want in lage toeren "waait" het gewoon niet hard genoeg in de leidingen.

bij propaan is dit nog belangrijker omdat er erg weinig massa (koelmiddel) aanwezig is ten opzchte van "oudere" gassen en het lastiger is om olie tijdens normaal bedrijf mee te nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 28-06-2023 21:26 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@flippy dus samengevat: het is waarschijnlijk dat alle r290 machines dit moeten doen? (Vandaar dus ook de opmerking: is Itho er gewoon eerlijk en open over, wat een positieve zaak is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
flippy schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:25:
[...]

[...]

[...]

belangrijk is om even af te vragen waarom de unit eerst een poos op vol gas gaat draaien.

in dit geval is de reden vrij simpel en ook niet te omzeilen. de reden waarom ze hard starten is om de olie die in het systeem zit terug te krijgen in de compressor.
als een unit een poos loopt word er ook olie meegeblazen met het koelmiddel. als je op lage toeren draait voor een poos kan/zal het dus gebeuren dat olie gaat verzamelen op plekken door de installatie heen en als de unit niet om de zoveel tijd een olierun doet kan de compressor dus schade oplopen. om ophopingen alsnog terug te krijgen blaast hij/zij/het koelmiddel zo hard mogelijk erdoor want in lage toeren "waait" het gewoon niet hard genoeg in de leidingen.

bij propaan is dit nog belangrijker omdat er erg weinig massa (koelmiddel) aanwezig is ten opzchte van "oudere" gassen en het lastiger is om olie tijdens normaal bedrijf mee te nemen.
Misschien een domme vraag, maar betekend dit dat de warmtepomp (waarschijnlijk dus alle warmtepompen met propaan als koelmiddel) dus niet continu op zijn minimum vermogen kan draaien en dus eens in de zoveel tijd volgas moet?

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Even MODBUS update.

Gisteren gesproken met Jan (van Itho) en deze gaf aan dat de modbus nog niet vrijkomt, omdat ze eerst willen bepalen wat er aan registers beschikbaar komt. Als je natuurlijk de verkeerde dingen naar de unit stuurt dan gebeuren er vervelende dingen.

Afluisteren van de MODBUS dat zou wel kunnen als je over de communicatie draden tussen de binnen en buitenunit een sniffer zet. (Disclamer: dit uiterraard geheel op eigen risico!)

Nu had ik even een foto gemaakt van de binnenzijde met de modbus aansluitingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGWRBs_xP7Mg_rOtrmqW07UnegE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9TIqSawwH6QhQ0lUJZYNvih9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet dat er een tweaker is die een Itho HP-S 95 uitleest door ook de communicatie tussen de binnen en buitenunit te sniffen.
Hier zijn foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sE0Hi1lGkjvOSnEmPBAPmw4gHdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y7zhx9Fq93xsfaLXkfOLl8Dt.jpg?f=fotoalbum_large
En zie hier de schermpjes van de Amber en HP-S zijn exact het zelfde.

Hier de link naar dat topic: Uitlezen Itho Daalderop HP-S 95 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

mischa402 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:33:
[...]

Misschien een domme vraag, maar betekend dit dat de warmtepomp (waarschijnlijk dus alle warmtepompen met propaan als koelmiddel) dus niet continu op zijn minimum vermogen kan draaien en dus eens in de zoveel tijd volgas moet?
Elk merk doet het op z’n eigen manier.
Onderling tussen merken en verschillende gassen zie je nog best verschillend regelgedrag.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:30:
@flippy dus samengevat: het is waarschijnlijk dat alle r290 machines dit moeten doen? (Vandaar dus ook de opmerking: is Itho er gewoon eerlijk en open over, wat een positieve zaak is)
er zijn verschillende ontwerpkeuzes die het wel of niet noodzaakelijk maakt. het is vrijwel standaard op VRF machines ongeacht het koelmiddel bijvoorbeeld omdat de unit op het dak staat en de binnendelen altijd onder de compressor zit dus olie moet altijd omhoog geblazen worden.

de meeste fabrikanten vermelden het wel als je wat dieper in de documentatie graaft. voor de gebruiker/consument is het niet belangrijk.
mischa402 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:33:
[...]
niet dom. zie ook bovenstaand. specifieke units (gewoon split aircos) doen het standaard al om de zoveel tijd of het is een optie die je via dipswitches in moet stellen als er een grote verticale afstand is bijvoorbeeld.
het koelmiddel is daarin niet super belangrijk maar de "lichtere" koelmiddelen waar maar weinig massa aanwezig is (en dus weinig "vlees" voor de olie door meegetrokken te worden) loop je eerder en sneller tegen zulke issues aan en word de verplichting van olieruns steeds duidelijker om te accepteren of het word heel snel heel duur...

mede om dit soort dingen ben ik geen voorstander van het kopen van 1e generatie spul zoals wat er nu allemaal op de markt door je strot word geduwd. ik ben al meerdere propaanunits tegengekomen met uitgebrande compressors, meeste waren wel van zelfde merk maar het is gewoon een ding waar men verstandig aan doet om nog even een generatie te wachten en de kinderziektes beetje eruit gemasseerd zijn.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:39:
mede om dit soort dingen ben ik geen voorstander van het kopen van 1e generatie spul zoals wat er nu allemaal op de markt door je strot word geduwd. ik ben al meerdere propaanunits tegengekomen met uitgebrande compressors, meeste waren wel van zelfde merk maar het is gewoon een ding waar men verstandig aan doet om nog even een generatie te wachten en de kinderziektes beetje eruit gemasseerd zijn.
Maar uiteindelijk moet wel iemand hem kopen om de kinderziektes eruit te krijgen, anders blijf je met een soort van kip-ei probleem zitten…

Welk merk waren de uitgebranden Compressors?
Waren dat geen instellingen of andere rare dingen waardoor het een combinatie probleem van meerdere factoren betrof?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchWing schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:43:
[...]

Maar uiteindelijk moet wel iemand hem kopen om de kinderziektes eruit te krijgen, anders blijf je met een soort van kip-ei probleem zitten…

Welk merk waren de uitgebranden Compressors?
Waren dat geen instellingen of andere rare dingen waardoor het een combinatie probleem van meerdere factoren betrof?
ik hou je absoluut niet tegen om er eentje te kopen. ;)

nee, de oorzaak was niet instellingen, die waren relatief netjes. merken hou ik nog even voor mezelf, onderzoek is nog niet 100% afgerond op die units en komt mogelijk nog juridische stappen uit.
kan wel zeggen dat de helft van de olie die in de compressor hoort te zitten niet meer in de compressor zat...

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 28-06-2023 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:47:
[...]

ik hou je absoluut niet tegen om er eentje te kopen. ;)
Ik heb gewoon een Ecodan R410a :P
Maar misschien toekomstige klanten, mits de verhalen positief zijn en blijven.
nee, de oorzaak was niet instellingen, die waren relatief netjes. merken hou ik nog even voor mezelf, onderzoek is nog niet 100% afgerond op die units en komt mogelijk nog juridische stappen uit.
kan wel zeggen dat de helft van de olie die in de compressor hoort te zitten niet meer in de compressor zat...
Als het onderzoek afgerond is, dan ben ik wel erg benieuwd wat de uiteindelijke constateringen waren etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
@flippy bedankt voor jouw technische kennis van zaken. Itho heeft daarom blijkbaar diverse zekerheden ingebouwd waardoor hij ook niet de maximale capaciteit van zijn compressor vraagt bij lagere temperaturen. Ze geven ook in totaal 5 jaar garantie 2+3 jaar dus dat geeft vertrouwen en zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Carboy54 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:05:
@flippy bedankt voor jouw technische kennis van zaken. Itho heeft daarom blijkbaar diverse zekerheden ingebouwd waardoor hij ook niet de maximale capaciteit van zijn compressor vraagt bij lagere temperaturen. Ze geven ook in totaal 5 jaar garantie 2+3 jaar dus dat geeft vertrouwen en zekerheid.
het is zeker beter gedrag dan sommige andere merken en grotendeel afgekeken van de grote spelers. liever goed gejat dan slecht bedacht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
flippy schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:07:
[...]

het is zeker beter gedrag dan sommige andere merken en grotendeel afgekeken van de grote spelers. liever goed gejat dan slecht bedacht.
Dat idee kreeg ik ook van de heren van Itho. Laat op de markt met dit product, maar wel lessen van anderen leren (inclusief een fout in de eerste Vincents, waren ze ook open over).

Al met al kwam hun houding prijzenswaardig over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:38:
[...]

Dat idee kreeg ik ook van de heren van Itho. Laat op de markt met dit product, maar wel lessen van anderen leren (inclusief een fout in de eerste Vincents, waren ze ook open over).

Al met al kwam hun houding prijzenswaardig over.
klopt, tot zover lijkt het erop dat itho probeert daadwerkelijk vertrouwen te wekken voor de lange termijn. hoop dat het zo blijft en de mensen verantwoordelijk daarvoor niet worden weggepromoveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:38
Dit topic geheel doorgelezen i.v.m. aanhoudende problemen met de levering van de Panasonic 9J. De Itho Amber lijkt een goed alternatief. Ik ben nog wel benieuwd naar de ervaringen van @Carboy54 met zijn nieuwe Ambers.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
hansvk schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:05:
Dit topic geheel doorgelezen i.v.m. aanhoudende problemen met de levering van de Panasonic 9J. De Itho Amber lijkt een goed alternatief. Ik ben nog wel benieuwd naar de ervaringen van @Carboy54 met zijn nieuwe Ambers.
Let bij de Ambers wel op het beschikbare vermogen bij vorst! Dat zakt namelijk enorm in, veel meer dan bij andere fabrikanten. Ik denk dat je de 120 versie moet hebben om vergelijkbaar te zijn met een 9J.
En vraag je even af of je beta-tester wilt worden van een nieuw type warmtepomp...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
hansvk schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:05:
De 1e 9.5 Kw ga ik komende maand bij mij monteren i.p.v. mijn 9 J Panasonic. Ervaringen kan je dus beter vragen aan een van de 30 onafhankelijke veldtesters met een 0 serie zoals @Omebas die hebben hem al een half jaar heeft draaien en niet aan @Andrehj die hier iedere keer hetzelfde liedje af draait over gegevens die nog niet bekend zijn van de productie serie. Die blijft lekker bij zijn Mitsubishi 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Carboy54 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:55:
[...]

De 1e 9.5 Kw ga ik komende maand bij mij monteren i.p.v. mijn 9 J Panasonic. Ervaringen kan je dus beter vragen aan een van de 30 onafhankelijke veldtesters met een 0 serie zoals @Omebas die hebben hem al een half jaar heeft draaien en niet aan @Andrehj die hier iedere keer hetzelfde liedje af draait over gegevens die nog niet bekend zijn van de productie serie. Die blijft lekker bij zijn Mitsubishi 😃
Dan wil ik wel je 9J overnemen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
Andrehj schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:47:
[...]

Let bij de Ambers wel op het beschikbare vermogen bij vorst! Dat zakt namelijk enorm in, veel meer dan bij andere fabrikanten. Ik denk dat je de 120 versie moet hebben om vergelijkbaar te zijn met een 9J.
En vraag je even af of je beta-tester wilt worden van een nieuw type warmtepomp...
Voor eventueel een paar dagen met matige tot strenge vorst hebben we de houtkachel als backup. SWW ga ik doen met een WPB.
Vind het niet erg om early adaptor te zijn. Heeft ook zijn charmes.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
Carboy54 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:55:
[...]

Daarom ga ik dit topic volgen en ervaringen van anderen meenemen bij mijn overwegingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
hansvk schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:07:
[...]

Daarom ga ik dit topic volgen en ervaringen van anderen meenemen bij mijn overwegingen.
Verstandig Hans. Itho gaat naar hun informatie 9000 stuks produceren voor dit jaar dus wij kunnen nog even vooruit. Dat ga ik niet redden 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Ramon_1984 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:03:
[...]

Dan wil ik wel je 9J overnemen ;)
Tja zo langzamerhand een zeldzame verschijning 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Carboy54 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:23:
[...]
Tja zo langzamerhand een zeldzame verschijning 😅
En in combinatie met een 200 liter panasonic sww vat ( die nog nieuw in de verpakking staat te wachten) een zeer mooie combinatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

@Carboy54

Worden alle Ambers door jullie uitgeleverd met zo,n strakke grille ?
Dat maakt net het verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nM3NSbLlV1qCqxSHDiPKvTpqqMI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kLL0h748AShbni7r84VKNeEw.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Jan2023 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:15:
@Carboy54

Worden alle Ambers door jullie uitgeleverd met zo,n strakke grille ?
Dat maakt net het verschil.

[Afbeelding]
Jazeker speciaal voor jou Jan 😃 en met aluminium lijstje onderaan met klein embleempje i.p.v. die reclamezuil.

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 01-07-2023 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:27
Carboy54 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:20:
[...]

Jazeker speciaal voor jou Jan 😃 en met aluminium lijstje onderaan met klein embleempje i.p.v. die reclamezuil.
Was ook nog een vraag van mij die ik vergeten was te stellen, dat maakt zeker een verschil idd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asccul
@Carboy54

Ik ben benieuwd hoe het er na installatie uitziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
asccul schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:38:
@Carboy54

Ik plaats het 1e exemplaar 9.5 Kw bij mij thuis komende maand maar zeker voor de 1e uitleveringen ( vakantie ) . Het is de bedoeling hiervan een post te plaatsen samen met enkele YouTube instructie filmpjes, montagetips en in bedrijf stelling.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 01-07-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
asccul schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:38:
@Carboy54

Maar dat kan je ook al zien uit de opnames bij een van de 30 veldtesters van mei j.l. in de 2 opening posts hier.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• bommer
Beste Amber liefhebbers,

Er is volgens mij wat verwarring omtrent het elektrisch aansluiten van de Amber.
Ik heb een installatie schema mogen ontvangen, maar dat maakte het alleen maar nog onduidelijker.
Heb even de moeite genomen een schema te maken, hoe het mijn inziens zou moeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQICIzF7m4ayAVSGszdUMOHhESk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F2f1AUA4QLBgq8r3Md9UpQpT.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben in Nederland 2 soorten aansluitingen voor woningen, 3 fase (3x25A (17250W)) of enkel fase (1x35A (8050W) of 1x40A (9200W)) beide zijn geschikt om de Amber all-electric op aan te sluiten.
3 fase 3x25A
Zoals te zien in het schema, kun het beste bij meerdere fases een 30mA 3 fase aardlekautomaat gebruiken.
Deze sluit je aan de voedende zijde volledig aan, dus met alle 3 de fases en nul.
Afgaand sluit je alleen de de eerste 2 fase's aan en gebruik je de grijze draad in de 5 aderige kabel als 2e Nul draad (Met blauwe tape/ krimpkous om coderen)
Dit herhaal je op de zelfde manier in de werkschakelaar en naar de Amber toe.
Zodoende hoef je ook geen draadbruggen te maken voor de nul in de Amber.
De 3e overgebleven fase mag niet ergens anders voorgebruiken.
enkel fase 1x35A / 1x40A
Bij enkel fase gebruik je een kookgroep (dit zijn in feite 2 installatieautomaten, die in een handeling uitgezet wordt) deze kookgroep wordt achter een 30mA aardlekschakelaar gezet.
Je gebruikt ook nu weer de grijze draad in de kabel als 2e nul (Met blauwe tape of krimpkous om coderen), deze mag in 1 fase installaties niet worden samengevoegd.
Omdat de fases niet verschoven zijn, dient iedere groep zijn eigen nul te hebben. De retourstroom zou anders te hoog kunnen worden, waar de 2,5mm2 ader niet op berekend is.
aardlekautomaat kookgroep
Er zijn aardlekautomaat kookgroepen op de markt, geen idee of deze in de regelgeving toegestaan zijn.
even als een C-karakteristiek kookgroep. Het woord zegt het al, kookgroep eigenlijk bedoeld voor kookplaten. Een typische Nederlandse oplossing voor elektrisch koken in 1 fase installaties
Een 3P+N 30mA C16 3fase aardlekautomaat van Eaton (A-merk) is maar 20 euro duurder dan een C16 aarlekkookgroepautomaat van een B-merk..
Gebruik je verstand, wat maakt die 20 euro nog uit op een installatie van 5000+ euro!
Verwarmingslinten
De verwarmings linten (2x 300cm) voor de aanvoer en afvoer leiding worden in de buitenunit aangesloten.
even als het optioneel verkrijgbare lint voor de condensafvoer leiding. Deze zitten op de eerste fase.

De 2e fase is primair voor het back-up verwarmings element, kan evt in hybride weg gelaten worden.
echter bij gebruik van een tapwatervat verplicht ivm de legionella.
Bacup element Tapwater (boiler vat) indien geen Itho boiler gebruikt wordt
Sluit dit element aan op een aparte aardlek automaat en voed het niet direct uit de binnen unit!
schakel bijv aan/uit via een installatie relais.
In een 3 fase installatie kan dit prima op de 3e fase via een aparte automaat.
Werkschakelaar / lastscheider
Een werkschakelaar / lastscheider is bedoeld om bij niet elektrische werkzaamheden de machine af te schakelen en dient inzicht van het apparaat (Amber) geplaatst te zijn. (machine richtlijn)
op 1m van de Amber is dus prima in zicht, binnen geplaatst dus niet!
Op een lastscheider staat altijd het onderstaande symbool:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAsskpT-yMg21P3GuS356Z4dQPs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YMpO7Z9p7pFOerke2kFPK4B1.png?f=user_large
Aarding
Dan als laatste sluit alle aardes aan, ook die van de warmte linten. Aard ook boilers en evt buffervaten.
Gebruik NOOIT een aarde draad als nul of als schakeldraad of iets degelijks.
Dit is in NL ten strengste verboden, ook niet om coderen met tape of krimpkous!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Een opmerking
In het binnendeel zitten de aansluitingen voor de verwarmingslinten , bekijk de klemmenstrook even.
Waarschijnlijk worden deze pas aangeschakeld bij een bepaalde temperatuur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7sW9SYaDjxcXmEc3SeXAu-xN4s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kyL4ooGYNztHwemPToO8MiEG.webp?f=fotoalbum_large

Klemmen HN plus HL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Jan2023 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:24:
Een opmerking
In het binnendeel zitten de aansluitingen voor de verwarmingslinten , bekijk de klemmenstrook even.
Waarschijnlijk worden deze pas aangeschakeld bij een bepaalde temperatuur?

[Afbeelding]

Klemmen HN plus HL
Dit is een foto van het buitendeel, daar worden de linten op aangesloten en inderdaad bij een temperatuur van 5 graden ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Je hebt gelijk ,verkeerd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:31
@Carboy54 Kan je ook je ervaringen m.b.t. koelen delen? Dat zou voor mij ook een belangrijke reden zijn om een Amber aan te schaffen, ik wil graag actief kunnen koelen en het liefst zonder airco (is lelijk en hoe minder apparaten hoe beter).

Ik ben me er overigens van bewust dat het koelmechanisme anders werkt dan een airco, maar ik wil voorkomen dat bij langdurige warmte (zoals afgelopen maand) het langzaam in huis opwarmt tot hele hoge temperaturen die moeilijk weer dalen vanwege de goede isolatie. Actief langdurig rustig koelen met lage delta T en vloerverwarming lijkt mij de oplossing en dat is precies waar een (monoblock) lucht/water warmtepomp goed in zou moeten zijn :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
MarcoC schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:48:
@Carboy54 Kan je ook je ervaringen m.b.t. koelen delen? Dat zou voor mij ook een belangrijke reden zijn om een Amber aan te schaffen, ik wil graag actief kunnen koelen en het liefst zonder airco (is lelijk en hoe minder apparaten hoe beter).

Ik ben me er overigens van bewust dat het koelmechanisme anders werkt dan een airco, maar ik wil voorkomen dat bij langdurige warmte (zoals afgelopen maand) het langzaam in huis opwarmt tot hele hoge temperaturen die moeilijk weer dalen vanwege de goede isolatie. Actief langdurig rustig koelen met lage delta T en vloerverwarming lijkt mij de oplossing en dat is precies waar een (monoblock) lucht/water warmtepomp goed in zou moeten zijn :) .
Met koelen hebben veel tweakers ervaring op de diverse forums hier en dat gaat goed mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Kunstof pomploze vloerverdeler en kunststof leidingen zonder metalen delen hebben de voorkeur i.v.m. condenseren onder de 18 graden eventueel aangevuld met een dauwpuntsensor. Geen radiatoren eventueel speciale ventilatie convectoren daarvoor in de plaats. De Amber heeft voor koelen een dynamisch op 3 punten verstelbare stooklijn. Dus aktief langdurig koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:31
Carboy54 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:46:
[...]

Met koelen hebben veel tweakers ervaring op de diverse forums hier en dat gaat goed mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Kunstof pomploze vloerverdeler en kunststof leidingen zonder metalen delen hebben de voorkeur i.v.m. condenseren onder de 18 graden eventueel aangevuld met een dauwpuntsensor. Geen radiatoren eventueel speciale ventilatie convectoren daarvoor in de plaats. De Amber heeft voor koelen een dynamisch op 3 punten verstelbare stooklijn. Dus aktief langdurig koelen.
Dat heb ik allemaal gelukkig. Kan je iets meer delen over de dynamische stooklijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
MarcoC schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:50:
[...]
Dat heb ik allemaal gelukkig. Kan je iets meer delen over de dynamische stooklijn?
Als je alleen verwarmt (of koelt) op een stooklijn, wordt de binnen (ruimte) temperatuur niet meegenomen.
je zal dus ongeacht de ruimte temperatuur een vaste water temperatuur aangeboden krijgen op basis van de buitentemperatuur.

Met een dynamische stooklijn wordt ook de binnentemperatuur meegerekend..
De Amber heeft een (dynamische) stooklijn met 5 punten voor verwarmen en een (dynamische) stooklijn
met 3 punten voor koelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmgyjYIlAxzXTVMky66WBjvovpA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rnMHRBU0z6srKfxX0iwO1NCu.png?f=fotoalbum_large
Voorbeeld stooklijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
bommer schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:18:
Beste Amber liefhebbers,

Er is volgens mij wat verwarring omtrent het elektrisch aansluiten van de Amber.
Ik heb een installatie schema mogen ontvangen, maar dat maakte het alleen maar nog onduidelijker.
Heb even de moeite genomen een schema te maken, hoe het mijn inziens zou moeten.

[Afbeelding]

We hebben in Nederland 2 soorten aansluitingen voor woningen, 3 fase (3x25A (17250W)) of enkel fase (1x35A (8050W) of 1x40A (9200W)) beide zijn geschikt om de Amber all-electric op aan te sluiten.
3 fase 3x25A
Zoals te zien in het schema, kun het beste bij meerdere fases een 30mA 3 fase aardlekautomaat gebruiken.
Deze sluit je aan de voedende zijde volledig aan, dus met alle 3 de fases en nul.
Afgaand sluit je alleen de de eerste 2 fase's aan en gebruik je de grijze draad in de 5 aderige kabel als 2e Nul draad (Met blauwe tape/ krimpkous om coderen)
enkel fase 1x35A / 1x40A
Bij enkel fase gebruik je een kookgroep (dit zijn in feite 2 installatieautomaten, die in een handeling uitgezet wordt) deze kookgroep wordt achter een 30mA aardlekschakelaar gezet.
Je gebruikt ook nu weer de grijze draad in de kabel als 2e nul (Met blauwe tape of krimpkous om coderen), deze mag in 1 fase installaties niet worden samengevoegd.
Omdat de fases niet verschoven zijn, dient iedere groep zijn eigen nul te hebben. De retourstroom zou anders te hoog kunnen worden, waar de 2,5mm2 ader niet op berekend is.
Er zijn aardlekautomaat kookgroepen op de markt, geen idee of deze in de regelgeving toegestaan zijn.
even als een C-karakteristiek kookgroep. Het woord zegt het al, kookgroep eigenlijk bedoeld voor kookplaten. Een typische Nederlandse oplossing voor elektrisch koken in 1 fase installaties
Een 3P+N 30mA C16 3fase aardlekautomaat van Eaton (A-merk) is maar 20 euro duurder dan een C16 aarlekkookgroepautomaat van een B-merk..
Gebruik je verstand, wat maakt die 20 euro nog uit op een installatie van 5000+ euro!
Verwarmingslinten
De verwarmings linten (2x 300cm) voor de aanvoer en afvoer leiding worden in de buitenunit aangesloten.
even als het optioneel verkrijgbare lint voor de condensafvoer leiding. Deze zitten op de eerste fase.

De 2e fase is primair voor het back-up verwarmings element, kan evt in hybride weg gelaten worden.
Sluit dit element aan op een aparte aardlek automaat en voed het niet direct uit de binnen unit!
Een werkschakelaar / lastscheider is bedoeld om bij niet elektrische werkzaamheden de machine af te schakelen en dient inzicht van het apparaat (Amber) geplaatst te zijn. (machine richtlijn)
[Afbeelding]
Aarding
Dan als laatste sluit alle aardes aan, ook die van de warmte linten. Aard ook boilers en evt buffervaten.
Mischa bedankt voor jouw heldere en informatieve bijdrage. Leuk om te zien dat iedereen zo enthousiast is en mee denkt voor de anderen. Chapeau!. De geplaatste schets tekening is niet erg gedetailleerd. Het lijkt of de verwarmingslinten over de werkschakelaar lopen zoals een tweaker opmerkte. Het beste is de aansluitingen van de binnen en buitenunit te volgen uit de ontwerp instructie dan wordt het vanzelf duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:11
bommer schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:18:
Beste Amber liefhebbers,

[Afbeelding]

3 fase 3x25A
enkel fase 1x35A / 1x40A
Verwarmingslinten

[Afbeelding]
Aarding
Inderdaad bedankt hiervoor. Echter heb ik met het voorbereiden van de plek voor de Amber 2 x een 3 aderige kabel (aarde/nul/fase) in 16mm flexibele buis laten leggen.

Wij hebben een 3 x 50AMP meterkast, en zou dus het liefst ook de Amber zoals jij in de 'ideale' situatie schrijft aansluiten. Maar ik mag nu natuurlijk geen 5 aders door die 16mm flexibele buis trekken (want max is 3 x 2,5mm), die deels ingestort zit. Iemand suggesties?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
timpel_800 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:44:
[...]

Inderdaad bedankt hiervoor. Echter heb ik met het voorbereiden van de plek voor de Amber 2 x een 3 aderige kabel (aarde/nul/fase) in 16mm flexibele buis laten leggen.

Wij hebben een 3 x 50AMP meterkast, en zou dus het liefst ook de Amber zoals jij in de 'ideale' situatie schrijft aansluiten. Maar ik mag nu natuurlijk geen 5 aders door die 16mm flexibele buis trekken (want max is 3 x 2,5mm), die deels ingestort zit. Iemand suggesties?
Volgens mij is die eis van max aantal draden komen te vervallen.

Je kunt 2 enkel fase aardlek automaten plaatsen en 2 werkschakelaars gebruiken.
Iedere kabel heeft dan zijn eigen groep en werkschakelaar. Deze van goed opschrift voorzien, dan is het ook duidelijk.

Je kan ipv 2 aardlek automaten ook een kookgroep gebruiken en hier voor in de meterkast een 3 fase aardlek plaatsen.
En dan een 3 fase werkschakelaar gebruiken.
Vanaf de werkschakelaar verder naar de Amber met een 5 aderige kabel.
Immers schakel je de kookgroep uit, blijft er geen vreemde spanning in de werkschakelaar aanwezig.

Ik denk dat de laatste de beste optie is voor jouw situatie. De eerder genoemde 3 fase optie blijft het beste. Maar soms moet je wat.

Sluit a.u.b de aardes van alle 2 de 3x2,5 aan beide zijde aan. Dus samen in de meterkast en samen in de werkschakelaar.

Hoop dat je hier mee uit de voeten kan

[ Voor 4% gewijzigd door bommer op 02-07-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
hansvk schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:07:
[...]

Inmiddels de bestelling voor de Panasonic omgezet naar een Itho Amber 95. Na het doornemen van de (voorlopige) installatiehandleiding alvast een paar vragen i.v.m. voorbereiding en al aangeschafte spullen:
- aansluiting voeding met twee alamat's is een optie (handleiding heeft het alleen over een kookgroep)?
- montageafstand voor bigfoots?
- drainage (grond/split) alleen tussen de bigfoots voldoende? Is via diverse gaten zoals de Panasonic of een centrale afvoer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
Voor je vraag over de aansluiting lees even de post van @bommer hierboven: bommer in "Itho Daalderop Amber"

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Ik ben nog wel een beetje aan het zoeken naar een plek voor die werkschakelaar. Dit is de muur waar de Amber voor komt te staan (op het betonplaatje). De leidingen kunnen netjes achter de Amber naar binnen worden gewerkt, maar de werkschakelaar zou dus ergens op 1 meter rondom de amber op de muur moeten worden geplakt. Daar wordt het niet echt fraaier van IMO.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLzwrCEBKY2lJvRE_afcEbV6w9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZjSWf4rntwQYpwQU6oGAmKn5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
timpel_800 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:50:
Ik ben nog wel een beetje aan het zoeken naar een plek voor die werkschakelaar. Dit is de muur waar de Amber voor komt te staan (op het betonplaatje). De leidingen kunnen netjes achter de Amber naar binnen worden gewerkt, maar de werkschakelaar zou dus ergens op 1 meter rondom de amber op de muur moeten worden geplakt. Daar wordt het niet echt fraaier van IMO.

[Afbeelding]
Een gewetensvraag omdat iedere fabrikant op dit moment de eisen anders interpreteert. Panasonic noemt 30 cm boven de warmtepomp als voldoende omdat bij een lekkage propaan zakt naar de bodem. Zie de tekening Ook Vailliant schrijft dit voor. Itho gaat op zeker maar mooi is het niet nee. Verder prima plek ;) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZq7xtW76qMc2lzpCbrsW1E-vug=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pSt3XeC68SIfHKOdtHHgtaIk.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 8 ... 124 Laatste