Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:29
Even de installatie instructies van Caleffi vorstbeveiligingskleppen gelezen. Daaruit blijkt dat sifonwerking moet worden voorkomen. Dat is niet mogelijk als je de aansluiting via de kruipruimte moet maken.
Verder staat er ook dat de vorstbeveiligingskleppen moeten worden beschermd tegen regen, sneeuw en direct zonlicht. Ook lastig.

[ Voor 10% gewijzigd door hansvk op 02-08-2023 22:58 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:45
bommer schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:39:
Ik kan natuurlijk niet in de protomonee van een ander kijken, hoewel een set vorstbeveiligers van 300 Euro een goedkope verzekering zijn ipv een dure unit van 5500 Euro.

Telt het natuurlijk wel allemaal op 300 hier en daar en het gaat snel. Maar goed als je dacht er alleen met het kopen van de unit te zijn, heb misschien nog wat werk te doen.

Over bijvoorbeeld een microbellen ontluchter kunnen we zeggen dat niet wenselijk is ivm de veiligheid.

Maar weglaten vorst beveiligers en/of slecht ontworpen elektrische installatie. Niet inacht nemen van de veiligheidszone ect.
Dat zijn toch dingen waar je wel verantwoordelijk voorbent, stel je verkoopt je woning over 2 jaar en de volgende eigenaar overkomt wat door bijv. slecht ontworpen elektra.

Er vanuit gaande dat de panasonic goedkoper is dan de Amber (aanname)
Kan het uitblijven van levering natuurlijk een domper zijn. Valt de Amber niet binnen het buget, dan is wachten de enige optie.
Of je kiest voor een ander merk, er zijn bedrijven die voor 6300 ex subsidie een pomp plaatsen.
toon volledige bericht
In prijs is de 9 Kw J serie Panasonic R32 800 euro voordeliger maar bij de RVO wordt deze gezien als een 7 Kw met 3000 subsidies. Met een beetje geluk zal de Amber op 3300 worden ingeschaald maar dat is pas zeker na de Kiwa keuring. De nieuwe R290 L serie 9 Kw van Panasonic is met een prijs van 7250 aanzienlijk duurder wel met 3300 subsidie.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-07 13:38
Carboy54 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:11:
[...]

Met een beetje geluk zal de Amber op 3300 worden ingeschaald maar dat is pas zeker na de Kiwa keuring.
De Amber 95 heeft volgens de voorlopige specs ca. 2kW minder vermogen dan de Vaillant 75/6, en die krijgt €2850 subsidie. Ik zou het dus gek vinden als de Amber meer krijgt.

Of als je de Amber 120 bedoelt: die komt redelijk overeen met de Vaillant 75/6 volgens de voorlopige specs, dus zou ik ook niet veel hoger inschatten. Tenzij de Kiwa-cijfers flink positiever uitvallen.

[ Voor 20% gewijzigd door marcop23 op 03-08-2023 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
marcop23 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:52:
[...]

De Amber 95 heeft volgens de voorlopige specs ca. 2kW minder vermogen dan de Vaillant 75/6, en die krijgt €2850 subsidie. Ik zou het dus gek vinden als de Amber meer krijgt.

Of als je de Amber 120 bedoelt: die komt redelijk overeen met de Vaillant 75/6 volgens de voorlopige specs, dus zou ik ook niet veel hoger inschatten. Tenzij de Kiwa-cijfers flink positiever uitvallen.
De nieuwe Panasonic L serie 9 Kw R290 doet 7 Kw bij A2/W35 en is ingeschaald op 3300. Vergelijkbaar met de Amber 9.5. Tja er is enige onduidelijkheid daar bij het RVO op dat gebied dat is wel duidelijk. Wij zullen het zien dus.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asccul
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22:10
Ik zie door de bomen het bos niet meer.

[ Voor 80% gewijzigd door asccul op 03-08-2023 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-02 18:23
hansvk schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:53:
Even de installatie instructies van Caleffi vorstbeveiligingskleppen gelezen. Daaruit blijkt dat sifonwerking moet worden voorkomen. Dat is niet mogelijk als je de aansluiting via de kruipruimte moet maken.
Verder staat er ook dat de vorstbeveiligingskleppen moeten worden beschermd tegen regen, sneeuw en direct zonlicht. Ook lastig.
Daar zit ik ook mee in de knoei. Bij mij loopt het ook via de kruipruimte omhoog... Gewoon niet doen dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:31
Nog even terugkomend op de temperatuur vraagstukken irt het benodigde vermogen.

Als je kijkt naar de gemiddelde temperatuur (etmaalwaarde) in Rotterdam en Hoek van Holland tijdens het stookseizoen (meetpunten KNMI). Dan volgt de onderstaande tabel met etmaal temperatuur.

1992-2022Hoek van HollandRotterdam
Gemiddeld7,47
Min 2 sigma (-95%)-0,7-1,6
Min-10,5-11,3

Uit die tabel volgt dat het maar 5% van de tijd, in de afgelopen 30 jaar, een heel etmaal kouder is geweest dan ca -1 graad. Als ik vervolgens kijk naar de voorkomst van temperaturen gemiddeld per jaar kom ik op het volgende uit:

Gemiddeld voorkomst temp per jaarHoek van HollandRotterdam
N <=-100,030,07
N <=-70,230,47
N <=-50,771,57
N <=-24,876,43
N <=011,4315,27
N <=798,93106,37

Kijkend naar de bovenstaande tabel is het vermogen van de Amber bij -5 of zelfs -2 veel interstater waarna je nog een 3kW back-up hebt of maak ik hier nu een denkfout? Dit omdat de warmteverliesberekeningen volgens de ISSO uitgaan van een vermogen van de woning bij -10 wat dus echt veel te rigoureus is. Het is in Hoek van Holland de afgelopen 30 jaar maar 1x een heel etmaal kouder dan -10 geweest en in Rotterdam was dit 2x het geval.

Om dan het sprongetje te maken naar het theoretische vermogen van de Amber bij -5 en -2.
Vroeg ik mij het volgende af, aangezien de KIWA keuring nog niet bekend zijn, kan je grof gezegd het maximaal te leveren vermogen van de Amber linear interpoleren? Als dat kan kom je op de onderstaande theoretische waardes uit. Waarna, zo begreep ik het, het back-up element er nog 3 kW bij kan stoppen met een COP van 1.

Maximaal vermogen verwacht [kW] bij A#W35-10-7-5-207
Amber 654,054,534,845,325,646,75
Amber 955,56,216,687,387,859,5
Amber 1207,288,118,679,5010,0612,00

Daarnaast nog even over de koevlaas methode.
bommer schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:26:
[...]
Koevlaas methode, welke meestal uitkomt op een lager vermogen dan een berekening opbasis van aantal m2 en/of een warmte verlies berekeningen.
Volgens mij rekent die te laag omdat de formule uit gaat van een HR100 ketel ipv HR107 ketel die de meeste mensen hebben. Dit betekent dat je niet met 8 maar 8,4 moet rekenen. Een HR100 ketel verbruikt immers meer gas dan een HR107 ketel om dezelfde temperatuur te verkrijgen. Dan moet je er wel van uit gaan dat je natuurlijk in het condensatiedeel van je ketel zit en dat de retourtemperatuur lager is dan 50 graden.

Koevlaas2 = m3 * rendement bovenwaarde ketel * onderwaarde m3 gas /1650

Rendement ketel HR107: 96% Wikipedia: Hoogrendementsketel
Onderwaarde m3 gas in kWh: 8,8

[ Voor 14% gewijzigd door Impossibl3 op 05-08-2023 20:06 ]

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
psycho-realm schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:11:
[...]

Daar zit ik ook mee in de knoei. Bij mij loopt het ook via de kruipruimte omhoog... Gewoon niet doen dus?
In het algemene l/w wp topic werd dat wat genuanceerd. Zie verkeerslicht in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

[b]Impossibl3 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:35:Volgens mij rekent die te laag omdat de formule uit gaat van een HR100 ketel ipv HR107 ketel die de meeste mensen hebben. Dit betekent dat je niet met 8 maar 8,4 moet rekenen. Een HR100 ketel verbruikt immers meer gas dan een HR107 ketel om dezelfde temperatuur te verkrijgen. Dan moet je er wel van uit gaan dat je natuurlijk in het condensatiedeel van je ketel zit en dat de retourtemperatuur lager is dan 50 graden.
bijna niemand komt in de buurt van die efficienties die worden geclaimed bij gasketels. daarom ook de 8kW in de koevlaas, 8kW is een stuk rieeler en geeft ook iets marge.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
flippy schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:50:
[...]

bijna niemand komt in de buurt van die efficienties die worden geclaimed bij gasketels. daarom ook de 8kW in de koevlaas, 8kW is een stuk rieeler en geeft ook iets marge.
Daarom reken je ook met de onderwaarde van de ketel en niet met de bovenwaarde. Als je uitgaat van 8 (90%*8,8 (HR100)) ipv 8,4 kW (96%*8,8 (HR107)) dan reken je effectief een lager vermogen van je warmtepomp uit. Dat zou een rede kunne zijn waarom @bommer aan gaf dat je met de koevlaas methode iets te laag vermogen bepaald.

Maar goed ik ben geen CV man ik wilde alleen de 8 in de koevlaas formule verklaren en kwam zo achter dat die opgebouwd is aan de hand van de onderwaarde van gas en de bovenwaarde van de cv-ketel (HR100). Kijkend naar mijn ketel zou dat dus 8,4 zijn ipv 8 omdat ik een HR107 ketel heb en daardoor op een hoger vermogen uit kom voor de warmtepomp.

[ Voor 3% gewijzigd door Impossibl3 op 05-08-2023 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Impossibl3 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:07:
[...]

Daarom reken je ook met de onderwaarde van de ketel en niet met de bovenwaarde. Als je uitgaat van 8 (90%*8,8 (HR100)) ipv 8,4 kW (96%*8,8 (HR107)) dan reken je effectief een lager vermogen van je warmtepomp uit. Dat zou een rede kunne zijn waarom @bommer aan gaf dat je met de koelvaas methode iets te laag vermogen bepaald.

Maar goed ik ben geen CV man ik wilde alleen de 8 in de koelvaas formule verklaren en kwam zo achter dat die opgebouwd is aan de hand van de onderwaarde van gas en de bovenwaarde van de cv-ketel (HR100). Kijkend naar mijn ketel zou dat dus 8,4 zijn ipv 8 omdat ik een HR107 ketel heb.
probleem is dat je in die berekening alleen kijkt naar de onderwaarde, en niet naar de verliezen door de waterzijdige issues die cv systemen altijd hebben zoals kortsluiting en te hoge retourtemperaturen. niet vergeten dat 99% van alle ketels gewoon tegen de muur worden gegooid en de stekker erin en weg is de installateur. de daadwerkelijke efficientie door het vele pendelen, te hoge watertemperature, comfort standen die de boiler warm houden en dergelijke halen de practische efficeintie nog verder omlaag dan de onderwaarde want condenseren is niet aan de orde bij de meeste ketels door de te hoge temperaturen dus het HR deel van een HR ketel kan je wel vergeten in berekeningen. er zijn volgens mij bar weinig huizen in nederland die een retourtemperatuur halen van 10 graden om de thoretische 111% te halen waar ze de ketel mee verkopen....

de daadwerkelijke warmtebehoefte is ook vaak een stuk lager dan wat het verbruik is, dus 8kW is een goed uitgangspunt.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 05-08-2023 11:25 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
flippy schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:10:
[...]

probleem is dat je in die berekening alleen kijkt naar de onderwaarde, en niet naar de verliezen door de waterzijdige issues die cv systemen altijd hebben zoals kortsluiting en te hoge retourtemperaturen. niet vergeten dat 99% van alle ketels gewoon tegen de muur worden gegooid en de stekker erin en weg is de installateur. de daadwerkelijke efficientie door het vele pendelen, comfort standen die de boiler warm houden en dergelijke halen de practische efficeintie nog verder omlaag dan de onderwaarde.
de daadwerkelijke warmtebehoefte is vaak een stuk lager dan wat het verbruik is.
Dat snap ik en in die situatie gebruik je dus meer gas. Maar stel dat je ketel wel is geoptimaliseerd door de retourtemperatuur correct te zetten, geen pendelen en geen comfort stand en je rekent met 8 dan bereken je en te laag benodigd vermogen.

1000 m3 gas geeft bij een waarde van 8 een warmtepomp vermogen van 4,85 kW
Maar bij een waarde van 8,4 omdat je de ketel efficienter hebt draaien en dus minder gas verbruikt voor de zelfde temperatuur in huis een vermogen van 5,1 kW. Oke het verschil is 0,35 kW maar dat kan net het verschil zijn tussen twee type varianten die je op het oog hebt. Zeker als je gasverbruik toe neemt omdat je een grote warmtevraag hebt en je CV is correct ingesteld wordt het verschil steeds groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Impossibl3 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:26:
[...]

Dat snap ik en in die situatie gebruik je dus meer gas. Maar stel dat je ketel wel is geoptimaliseerd door de retourtemperatuur correct te zetten, geen pendelen en geen comfort stand en je rekent met 8 dan bereken je en te laag benodigd vermogen.
als jij naar 100 willekeurige huizen in nederland gaat zal je nog genoeg vingers overhouden als je gaat tellen welke woningen de ketel ook maar een beetje tof hebben ingesteld. dus dat is helaas een situatie die op zijn best kan worden bestempelt als "uitzonderlijk".

dat is ook de reden waarom mensen niet geloven dat ze met hun bestaande systeem een WP kunnen installeren zonder andere grote aanpassingen, ze stoken nog steeds op 70 graden want dat heeft een radiator nodig volgens de gasboer en op die instelling word de ketel afgeleverd. en met 70 graden en geen waterzijdige inregeling (en laten we eerlijk zijn, dat heeft bijna niemand) gaat er aanzienlijk meer warmte via de rookgas verloren. dus je benodige warmte is een stuk lager dan wat je verbruik doet voorkomen.

het is "eng" om van een 25kW ketel naar een 5kW warmtepomp te stappen maar in de prakijk is er vrijwel niemand die in een koud huis komt te zitten als je 8kW aanhoud in de fomule.

er zijn een flinke groep mensen/installateurs/adviseurs die deze rekensom aanhouden en ik hoor eigenlijk nooit dat er issues zijn.

dat jouw rekensom niet uitkomt in theorie komt dus dat je andere factoren niet meenemeemt want de prakijk valt dus wel goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:43
Impossibl3 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:07:
[...]

Daarom reken je ook met de onderwaarde van de ketel en niet met de bovenwaarde. Als je uitgaat van 8 (90%*8,8 (HR100)) ipv 8,4 kW (96%*8,8 (HR107)) dan reken je effectief een lager vermogen van je warmtepomp uit. Dat zou een rede kunne zijn waarom @bommer aan gaf dat je met de koelvaas methode iets te laag vermogen bepaald.

Maar goed ik ben geen CV man ik wilde alleen de 8 in de koelvaas formule verklaren en kwam zo achter dat die opgebouwd is aan de hand van de onderwaarde van gas en de bovenwaarde van de cv-ketel (HR100). Kijkend naar mijn ketel zou dat dus 8,4 zijn ipv 8 omdat ik een HR107 ketel heb en daardoor op een hoger vermogen uit kom voor de warmtepomp.
Als ik uit ga van 35W/m2 voor een woning uit 2019 met WTW x 144m2 vloer oppervlakte = 5kW
gebruik ik koevlaas2, gem gas verbruik laatste 3 jaar (700m3) x 8/1650 = 3,4

beste wel een verschil, zeg het maar, wie heeft er gelijk. De eerste is uit een ISSO tabel en de 2e van een tweaker.

Mijn ketel (een intergas extreme 36) heb ik terug geschroefd afgelopen winter naar 7kW, lager ging helaas niet i.m.v. oudere software versie.
Die stond de hele dag te pendelen (beperkt tot 4x per uur) met 2 groepen constant open.

De Amber 95 (kan volgens de voorlopige gegevens) terug moduleren tot 3kW, dat zou dus goed moeten gaan

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
bommer schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:45:
[...]

Als ik uit ga van 35W/m2 voor een woning uit 2019 met WTW x 144m2 vloer oppervlakte = 5kW
gebruik ik koevlaas2, gem gas verbruik laatste 3 jaar (700m3) x 8/1650 = 3,4

beste wel een verschil, zeg het maar, wie heeft er gelijk. De eerste is uit een ISSO tabel en de 2e van een tweaker.

Mijn ketel (een intergas extreme 36) heb ik terug geschroefd afgelopen winter naar 7kW, lager ging helaas niet i.m.v. oudere software versie.
Die stond de hele dag te pendelen (beperkt tot 4x per uur) met 2 groepen constant open.

De Amber 95 (kan volgens de voorlopige gegevens) terug moduleren tot 3kW, dat zou dus goed moeten gaan
En zo kom ik op 7,6 (warmteverlies berekening) vs 5,4 (koevlaas) een verschil van 2,2 kW. Mijn warmteverlies berekening geeft aan 52 W/m2 bij 146 m2 (woning uit 1997) en ik heb afgelopen jaar 1100 m3 verstookt al gecorrigeerd voor 2 personen tapwater (200 m3). Mijn ketel een Valiant heb ik teruggeschroefd naar 6 kW lager ging die ketel ook niet en daar werd op gependeld.

Als ik dan mijn gasverbruik corrigeer naar m3/gewogen graaddag (dit jaar 2400 gewogen graaddagen) en het maximaal aantal gewogen graaddagen in een jaar in de afgelopen 30 jaar pak (3390) dan kom ik via Koevlaas uit op een vermogen van 6,9 wat dan weer dichter bij de ISSO berekening ligt. Het verschil wordt kleiner maar je wil het toch verklaren. Met een waarde van 8,4 ipv 8 tgv bovenwaarde rendement ketel kom ik uit op een benodigd vermogen van 7,3 kW volgens koevlaas wat dan weer heel dicht bij de ISSO berekening ligt.

Nu is de ISSO berekening natuurlijk maximaal en heb ik de koudste stook periode gepakt in de afgelopen 30 jaar maar de verschillen worden kleiner.

[ Voor 23% gewijzigd door Impossibl3 op 05-08-2023 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
[@Impossibl3 ik snap je dilema, als een installateur de installatie plaatst en de berekeningen verkeerd maakt
is hij verantwoordelijk.
Doe je het zelf, dan zit je met de gebakken peren.

Vandaar dat ik gekozen heb voor de Amber95 (ik heb een lager verbruik dan jij hebt, ik vermoed dat jij ook een 2 kapper hebt, ons oppervlak is nagenoeg gelijk. Alleen mijne is nieuwer en heeft betere isolatie)
en ik wil graag weer snel warm tapwater aanvullen. Daarom ook een vat met een groot spiraal

Ga nog een warmtemeter in het systeem opnemen, dan kan ik over een jaar precies zien wat de prestaties zijn
en wat maximaal benodigde vermogen is geweest.

[ Voor 13% gewijzigd door bommer op 05-08-2023 12:31 ]

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:05
@Impossibl3 , het is de Koevlaas-methode. Niet Koelvaas. Met dank aan @koevlaas2 .

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Andrehj schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:33:
@Impossibl3 , het is de Koevlaas-methode. Niet Koelvaas. Met dank aan @koevlaas2 .
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Andrehj schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:33:
Aangepast ;).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54
TIP 3

Zoals beloofd plaats ik de voortgang van de installatie op mijn topic. In de openingspost vermeld ik alle tips in chronologische volgorde. Uiteraard sta ook ik open voor tips of verbeteringen van tweakers om een optimaal resultaat te bereiken :-) . Vandaag heb ik het hydraulische gedeelte aangesloten. Handicap was daarbij dat ik te maken had met de huidige verwijderde Panasonic aansluitingen en muursteun.

Omdat de aan en afvoer van de Amber verticaal niet boven elkaar hangen is het dus ook mogelijk de Caleffi vorstbeveiligingen aan de warmtepomp te monteren. Let op dat de meegeleverde verplichte keerklep in de retour voor de vorstbeveiliging wordt gemonteerd. Is dat niet het geval zal bij het intreden van de beveiliging de warmtewisselaar niet leeg lopen. Een andere optie is eerst de rvs flex slangen te monteren op de amber en daarna de Caleffi en keerklep. Bij voorkeur met een 30 en 50m cm slang om de verplichte verspringing van 10 cm te realiseren zodat de bovenste Caleffi de onderste bij het open gaan niet kan beïnvloeden. Ik maak bij voorkeur gebruik van een minimale inwendige maat van 26 cm en 1 1/4 koppelingen. De aansluitingen van de Amber en de keerklep zijn echter 1 inch vandaar dat ik een aantal verloopringen heb toegepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvZtzW0qQlBoH2ysjLZ7bpxtxfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQC6pYBCJho6BNgItCaF6NyC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhzSYsuT352-sob9Dj0lbpJDrfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IBSu21rMSICmUc7DS6HeRk0z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aF_Pyq4WKFvt5MVPE0WUjI6ihN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wUsaE0zz50mfR7WYEqosL98H.jpg?f=fotoalbum_large.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A57SMRJTaDUEqeCK9vvt8iLX8Mk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUFSIm7RHO2wEAY8UlU8Y908.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQI9QRwW_W0hi25AXPQt931A-14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3CRlmACJbD6u6B8LUdzmlHe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-maWGQpY-RB8dVil_8FIjnSRYHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngLQzrF6Og1rlhKrjaqDkII0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_wWPE4OkfjgqgEz1V5eRn9uxW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gR5JKzGrlqhchDh2JpJ6udig.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJSejeoumZeFDrae6AN91jTmDDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2f8QbIPdiDAP0v2FhuGJYoj5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Carboy54 op 23-10-2023 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:30
@Carboy54 Mooie tip. Maareh, zie ik daar nu een 90 graden knietje zitten? :o

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
RichieB schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 18:31:
@Carboy54 Mooie tip. Maareh, zie ik daar nu een 90 graden knietje zitten? :o
Dat klopt helaas zat de dikke muursteun in de weg om dat te voorkomen. Maar wel een exemplaar van 1 1/4 inch dus flow genoeg :-) en de Caleffi's zitten hier dus op het laagste punt van mijn installatie.

[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 06-08-2023 18:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
hansvk schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:53:
Beter een bevroren kunststof leiding in de grond dan een bevroren en gescheurde warmtewisselaar en pomp. Die schade is te overzien. Maar de schade aan de pomp wordt zo voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08-07 09:07
Ik denk dat je bijna niet ontkomt aan dat ene knietje.
Als je de keerklep in lijn met de vorstbeveiliging zou monteren komt het monoblock wel erg ver uit de gevel te staan.
Zou er geen enkele moeite mee hebben als dat zo bij mij wordt gemonteerd, -)
Mooi!

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Ik ga eerst een aantal meter opzij, alvorens door het dak te gaan.
Voor mij eerst de Caleffi(s) dan de flexslangen, dan in de retour de keerklep.
lijkt mij geen probleem toch?

Kan ook het warmte lint en isolatie mooi tot aan de vorstbeveiligingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
bommer schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 20:24:
Ik ga eerst een aantal meter opzij, alvorens door het dak te gaan.
Voor mij eerst de Caleffi(s) dan de flexslangen, dan in de retour de keerklep.
lijkt mij geen probleem toch?

Kan ook het warmte lint en isolatie mooi tot aan de vorstbeveiligingen.
Lijkt mij prima. De warmte linten zijn door Itho afgekeurd dus die ontbreken nu nog. De bodem verwarming zit er netjes in verwerkt onder de condensor dus die zit er warmpjes bij.😁
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxJOdrEG_FbdOxzUvYLnFPgz7i0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSU2jvq17BOffY1Zbpf1Xw3G.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Carboy54 op 06-08-2023 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
De warmte linten zijn door Itho afgekeurd dus die ontbreken nu nog.
Gaan ze die nog wel meeleveren? of is dat onzeker?

anders ga ik op zoek naar andere exemplaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
bommer schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 20:35:
[...]

Gaan ze die nog wel meeleveren? of is dat onzeker?

anders ga ik op zoek naar andere exemplaren.
Ik neem aan dat ze er bij de 1e uitleveringen bij zitten of worden na geleverd. Gelukkig vriest het voorlopig nog niet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
@Carboy54 Mag de keerklep ook in de kruipruimte in de retour worden geplaatst? En wat voor aansluiting heeft de keerklep?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
hansvk schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 21:00:
@Carboy54 Mag de keerklep ook in de kruipruimte in de retour worden geplaatst? En wat voor aansluiting heeft de keerklep?
Van mij wel 🥴 1 inch maar wel zo dicht mogelijk bij de pomp

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 06-08-2023 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Carboy54 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 21:02:
[...]

Van mij wel 🥴 1 inch maar wel zo dicht mogelijk bij de pomp
Die komt dan direct na de 2 meter pantserslang (1 1/4 inch), waar dan een verloop naar 1 inch op zal moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
@Carboy54
Lees net hoe je de vorstbeveiliging gemonteerd hebt.
Wat maakt het dat je ze nu wel plaatst en eerder bij de Panasonic niet?
Is dit omdat Itho dit verplicht stelt?

De werking van de vorstbeveiliging begrijp ik ook niet volledig.
Wat gebeurt er nu bij een stroomuitval?
De temp zakt onder de 3°. De klep gaat open. Of gaan ze beide open?
Dan loopt het gedeelte achter de kleppen leeg. Dus het interne deel van de warmtepomp kan geen schade oplopen door bevriezing. Logisch.
Verder werkt gedurende de uitval het warmteontwikkeling ook niet.
Stel ik ben een week niet thuis en het blijft de hele week vriezen.
Intussen is de stroom voorziening weer hersteld.
Wat gebeurt er dan met of in het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Aanvulling vraag vorst beveiliging:
Ik ga uit van een standaard warmtepomp installatie bij iemand die verder geen technische kennis heeft.
Dus ook geen backup batterij/accu etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
montebaldo55 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:27:
@Carboy54
Lees net hoe je de vorstbeveiliging gemonteerd hebt.
Wat maakt het dat je ze nu wel plaatst en eerder bij de Panasonic niet?
Is dit omdat Itho dit verplicht stelt?

De werking van de vorstbeveiliging begrijp ik ook niet volledig.
Wat gebeurt er nu bij een stroomuitval?
De temp zakt onder de 3°. De klep gaat open. Of gaan ze beide open?
Dan loopt het gedeelte achter de kleppen leeg. Dus het interne deel van de warmtepomp kan geen schade oplopen door bevriezing. Logisch.
Verder werkt gedurende de uitval het warmteontwikkeling ook niet.
Stel ik ben een week niet thuis en het blijft de hele week vriezen.
Intussen is de stroom voorziening weer hersteld.
Wat gebeurt er dan met of in het systeem?
Niets is verplicht het is een risicofactor die je zelf moet beoordelen en nemen. 6 jaar geleden bij installatie Panasonic bestond het nog niet. Systeem is leeg en moet eerst worden hersteld. Beide moeten open gaan om volledig leeg te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry59
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:52
ik heb 7 m waterkolom en ca 15 l inhoud staan boven op de retour naar de wp. Dat water loopt eerst weg via Caleffi en daarna pas de wp zelf, vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:20
Ik heb nog geen topic gezien met zoveel discussie over vorstbeveiliging kleppen.

Als het echt een issue is, koop dan een split.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:34
😂😂😂 ik moest toch even lachen. Ach, ik kende ze niet eens bij installatie van de mijne. Anders had ik ze misschien ook wel gewild…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
busscherski schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:18:
Ik heb nog geen topic gezien met zoveel discussie over vorstbeveiliging kleppen.
Dat was ook mijn eerste indruk en vandaar ook de discussie aangegaan. Ik volg al langere tijd diverse topics over warmtepompen. Eerder Mitsubishi en daarna veel Panasonic, totdat mijn bestelling van de Panasonic 9j́ is omgezet naar een Amber 95. Voordat ik dit topic volgde was het fenomeen vorstbeveiligingskleppen redelijk zeldzaam.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54
hansvk schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:12:
[...]

Dat was ook mijn eerste indruk en vandaar ook de discussie aangegaan. Ik volg al langere tijd diverse topics over warmtepompen. Eerder Mitsubishi en daarna veel Panasonic, totdat mijn bestelling van de Panasonic 9j́ is omgezet naar een Amber 95. Voordat ik dit topic volgde was het fenomeen vorstbeveiligingskleppen redelijk zeldzaam.
Over naar de orde van de dag s.v.p. Sinds vanmiddag best warm hier na een dagje sleutelen. De installatie wijst zich vanzelf. Er zijn een paar dingen waar je op moet letten. En vergeet je iets geeft hij het meteen aan 😄Een verslag volgt deze week. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NyOidrWfQrUU13FDO-LU1pXfKNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucyLKI4mzHh1tLXVR7NwUL1F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5V2b3C-Tr5hXiBS0cj8xOartL4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rn6TUiBOlOl4adWAmQdGc1D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
@Carboy54

Heb je de weergave van dat huis er zelf in gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Carboy54 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:06:
[...]

Over naar de orde van de dag s.v.p. Sinds vanmiddag best warm hier na een dagje sleutelen. De installatie wijst zich vanzelf. Er zijn een paar dingen waar je op moet letten. En vergeet je iets geeft hij het meteen aan 😄Een verslag volgt deze week. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er overzichtelijk uit. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:03
Een vlammetje in je propaan warmtepomp O-)

Sorry 8)7 Dat symbool zouden we wat beter voor moeten bedenken (y)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Jan2023 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:40:
@Carboy54

Heb je de weergave van dat huis er zelf in gezet?
Nee staan diverse schermen met technische details welke ik nog zal posten. Heel simpel om een diagnose te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Die TR (ruimte) sensor, ziet die er een beetje knap (WAF) uit. Of hebben ze een foei lelijk ding ontworpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
bommer schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 05:21:
Die TR (ruimte) sensor, ziet die er een beetje knap (WAF) uit. Of hebben ze een foei lelijk ding ontworpen?
Die moet ik nog verstoppen :-) maar daar kan je niet over klagen. Klein knopje meer niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gv7js3E8JsL_aac33PqT-duHie0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDkPHZuIWiFSvRVJpnMkYlRr.jpg?f=fotoalbum_large
Edit:

Inmiddels verstopt onder een niet meer aangesloten thermostaat met app van Nefit. Dat kleine zwarte knopje met wit label TR temp room op 1.5 mtr. Hoogte in de woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JP1BrYw2wNz2zEndYSE_YG0Obg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GejmHD2bFtP0H0ffF3zlzL4s.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Carboy54 op 08-08-2023 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Het display geeft plenty informatie daar kunnen veel merken nog wat van leren. Onze wandelende encyclopedie op dit gebied @flippy zal hier blij van worden en kan wellicht enige uitleg geven op termijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAqJ3ncF5xynQKl11PpXT92Ujn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sN7FMajYaKB1oeLhOhCpHDLw.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_XcaIoU7VvjXBtL2e44NDGPx40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pf6JECpkZfxxNpi0UdJbmylE.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPimP9CKwkFhq-bcgr-SgwXtosw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/73NLvG6Rp1yaHdTBxkzPNhnI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
@Carboy54 Is die ruimte sensor geleverd door Itho ook nodig als je gebruik gaat maken van de mogelijke thermostaten die in de handleiding staan? In mijn geval de Anna van Plugwise via de Adam. Lijkt mij namelijk een beetje overbodig om 2 ruimte sensoren te hebben hangen (en dan heb ik geen lelijk zwart knopje op mijn witte muur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Dat knopje moet je idealiter op 1,5 meter hoogte en minimaal 2 meter uit de buurt van deuren en ramen ophangen lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:20

Cr3ator

1 bar is geen bar

Impossibl3 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:14:
@Carboy54 Is die ruimte sensor geleverd door Itho ook nodig als je gebruik gaat maken van de mogelijke thermostaten die in de handleiding staan? In mijn geval de Anna van Plugwise via de Adam. Lijkt mij namelijk een beetje overbodig om 2 ruimte sensoren te hebben hangen (en dan heb ik geen lelijk zwart knopje op mijn witte muur).
Sowieso wanneer je gebruik wenst te maken van ruimtecompensatie. Je thermostaat stuurt immers alleen een warmtevraag "ja/nee" door. Met de ruimtesensor weet de Amber of er rustig of vol vermogen gestookt moet worden.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Impossibl3 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:14:
Daar valt weinig aan toe te voegen :-)
Cr3ator in "Itho Daalderop Amber"
Tweakers helpen tweakers ;)
Update plaatsing sensor:
Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 08-08-2023 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
Is het systeem ook zo slim dat die geen boilervat en buffervat laat zien als deze niet aanwezig zijn ?

Of is het een standaard layout op dat scherm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Jan2023 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:05:
Is het systeem ook zo slim dat die geen boilervat en buffervat laat zien als deze niet aanwezig zijn ?

Of is het een standaard layout op dat scherm ?
Er moet iets te wensen over blijven Jan maar wie weet een slimme tweaker op dit gebied kan veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
RichieB schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:50:
Dat knopje moet je idealiter op 1,5 meter hoogte en minimaal 2 meter uit de buurt van deuren en ramen ophangen lijkt me?
1,5 meter is vaak wel realiseerbaar. De twee andere vereisten zijn vaak lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Carboy54 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:55:
Het display geeft plenty informatie daar kunnen veel merken nog wat van leren. Onze wandelende encyclopedie op dit gebied @flippy zal hier blij van worden en kan wellicht enige uitleg geven op termijn.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
zulke plaatjes maken het voor de doorsnee monteur/installateur wel een stuk makkelijk. voor de consument die niet een die hard tweaker is zal het minder belangrijk zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54
@Impossibl3 @bommer Hierbij enige uitleg onder de foto,s inzake de dynamische stooklijn samen met de interieur sensor TR.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3w2LQPWcEIAvDT3Xp9FpPqgGOvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dd5fuj68egl39Xfjd3PMifCk.jpg?f=fotoalbum_large

Stooklijn buitentemperatuur dynamisch instelbaar over 5 temperaturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0nlH4dKsEgmm8NK8dyVTZO1UpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GiibOkU1mUcHyAeTRLrgpSrx.jpg?f=fotoalbum_large

Bijbehorende temperatuur Ta warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuAg1Jh_EBPwD1R7Wg_1PNbAjLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D2q8G2BW3Kv1D9Pm9TVh2med.jpg?f=fotoalbum_large

Indien deze temperatuur voorbeeld 21 graden wordt gemeten door de kamersensor zal de stooklijn naar onderen worden bijgesteld. Deze regeling is vrij uniek in warmtepompen wereld. Een kamerthermostaat zal de pomp uit zetten indien de temperatuur door bijvoorbeeld de zon door blijft schieten. Voor koelen zijn er 3 dynamische punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
flippy schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 19:12:
[...]

zulke plaatjes maken het voor de doorsnee monteur/installateur wel een stuk makkelijk. voor de consument die niet een die hard tweaker is zal het minder belangrijk zijn.
Maar diagnose op afstand is natuurlijk een groot voordeel. Er zit ook een storings geheugen in die dat makkelijker maakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
Tip 4 Elektrische aansluitingen

Ik heb gebruik gemaakt van een 3 fase werkschakelaar met 2x4 aansluitingen van ABB besteld bij Elektramat voor minder dan € 30. Let op de 3 wartels die moeten er apart worden bij besteld. Verder is het aansluiten geen rocket science omdat alle aansluitingen zijn voorzien van een label. Let er wel op dat de tekst verschuift ten opzichte van de aansluiting zelf. Volg de beschrijving goed dan is het prima te doen. 2 kabels 3x 2.5 naar de buitenunit en daar vandaan 1 kabel 5 x 1.5 naar de binnen unit. Voor de sensoren hangt er een aparte bundel met verlengsnoeren met een duidelijke opschrift waar ze voor dienen. De 2 afgeschermde UTP kabels van 20 meter zijn vrij stug en kunnen worden ingekort. De meegeleverde utp stekkers te gebruiken zonder utp tang vereisen heel veel geduld. Let op de juiste volgorde dat is zeer belangrijk. Of koop voor € 15 een testsetje voor de kabel dan ga je op zeker.
Op het moment dat de I-WPV boilers van Itho leverbaar zijn zal ik hiervoor een aparte tip aanmaken.

Voor de electrische aansluitingen vanuit de meterkast heeft mede tweaker @bommer een zeer deskundig verslag gemaakt: bommer in "Itho Daalderop Amber"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0BaIehd0vhd6fkeDH_KYq8eGOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82DW1AqL5NCKqXjNNfuPMrCS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LCw3cq02TPssKlQ7ckNP9n_5Nk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FkZkMgStQtU5zRI37WNpBD17.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 11-08-2023 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
harry59 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:10:
ik heb 7 m waterkolom en ca 15 l inhoud staan boven op de retour naar de wp. Dat water loopt eerst weg via Caleffi en daarna pas de wp zelf, vermoed ik.
Dat gaat dan eventjes duren, want volgens het datasheet van de Caleffi kleppen loopt er 1 liter per uur uit bij -20 buitentemperatuur en 3 bar waterdruk.

Maar in alle eerlijkheid: da's wel als het water uit de woning 18 graden is. Dat zal de klep opwarmen, waardoor die dichter gaat zitten.

Eigenlijk verdient het nut / de werking van deze kleppen wel een eigen topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
marcop23 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:11:
[...]

Dat gaat dan eventjes duren, want volgens het datasheet van de Caleffi kleppen loopt er 1 liter per uur uit bij -20 buitentemperatuur en 3 bar waterdruk.

Maar in alle eerlijkheid: da's wel als het water uit de woning 18 graden is. Dat zal de klep opwarmen, waardoor die dichter gaat zitten.

Naar mijn mening schiet dat dan niet op .
8)7
Bij - 20 graden hangt er dan een ijspegel aan die klep en vriest dat ding gewoon dicht.
Het water in de woning zou daar gewoon moeten blijven als dat 18 graden is , je moet wel een heel erg luchtige woning hebben wil dat snel bevriezen.
Met zo,n woning zal je niet snel een WP nemen denk ik .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
marcop23 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:11:
[...]

Lijkt mij een goed idee kunnen wij hier on topic blijven over de Amber om tweakers te informeren en helpen. 🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:46
Carboy54 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:29:
[...]

1 fase warmtepompen kunnen meestal veel verder terug moduleren dan 3 fase. Vandaar voorkeur voor 1 fase. Doe dan wel aan een goede fase verdeling dus de warmtepomp op de minst belaste fase en de backup op de tweede. Die laatste werkt maar incidenteel.
Weer wat geleerd!

In hoeverre kan je een panasonic 3 fase 12 kW terugmoduleren t.o.v. 12 kW Ihto Amber.
Kun je enigzins kwantificeren? Alvast hartelijk dank.

Op het Panasonic forum las ik, dat er tot 400Watt terug gemoduleerd kan worden op de 1 fase modellen.

Ik ben i.i.g. blij te zien, dat de Itho Amber 2x16A is, t.o.v. de 1x30A van de Pana (12kW)

Dank voor het starten en de inzet van dit topic lees alle 43 pagina's aandachtig door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Karmusch schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 08:45:
[...]

Weer wat geleerd!

In hoeverre kan je een panasonic 3 fase 12 kW terugmoduleren t.o.v. 12 kW Ihto Amber.

Op het Panasonic forum las ik, dat er tot 400Watt terug gemoduleerd kan worden op de 1 fase modellen.

Ik ben i.i.g. blij te zien, dat de Itho Amber 2x16A is, t.o.v. de 1x30A van de Pana (12kW)

Dank voor het starten en de inzet van dit topic lees alle 43 pagina's aandachtig door :)
Panasonic levert de 12 Kw T Cap bedoeld voor de Noord Europese landen in een 3 fase en een 1 fase. De laatste is een export model voor landen met hogere 1 fase aansluit waardes en dus in principe ongeschikt voor de NL markt. De 3 fase Panasonic heeft een minimum vermogen van rond de 5 Kw. De Itho 12 Kw over 1 fase doet 4.2 Kw en heeft een begrensde aansluitwaarde van 15,9 A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
Karmusch schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 08:45:
[...]

Weer wat geleerd!

Die machines kun je niet vergelijken qua geleverd max vermogen als het buiten bijvoorbeeld 7 graden vriest.

12 kW Amber is wat dat betreft vergelijkbaar met 9 kW enkelfase Panasonic (die ook lang geen 9 kW haalt als het buiten 7 graden vriest)

Edit: en die laatste is als J-serie erg lastig leverbaar trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door busscherski op 09-08-2023 10:29 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karmusch
Carboy54 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:09:
[...]

Panasonic levert de 12 Kw in een 3 fase en een 1 fase. De laatste is een export model voor landen met hogere 1 fase aansluit waardes en dus in principe ongeschikt voor de NL markt. De 3 fase Panasonic heeft een minimum vermogen van rond de 5 Kw. De Itho 12 Kw over 1 fase doet 4.2 Kw en heeft een begrensde aansluitwaarde van 15,9 A
Dank!
Dat scheelt weer 16%.

Exact die 1-fase panasonic E5 modellen had ik inderdaad gespot en inderdaad ongeschikt met ons 1x35[A] en 3x25[A] consumenten grid... 3x35 [A] is zo'n 600/700 p.j. duurder als aansluitwaarde.

Mijn situatie is overigens:
bouwjaar 1949, vrijstaand, 200m2, 2500m3 gas p.j.
Hoofdvertrekken VWW (Woonkamer, keuken, kantoor, badkamer)
Isolatie woonhuis matig, spouw 5 cm HR parels (Rc1,5?), dak (2,5Rc), vloer 10cm Tempex (Rc 2,7)
Bijkeuken en kantoren goed, nieuw dak (Rc 4,5), voorzet wanden (Rc 3,5) en vloer (Rc 3,5)

Als het -4 wordt minimaal 50/55 graden nodig voor de overige ruimtes.
Bij 45 graden kreeg ik het niet warm genoeg ook met ventilatoren op de radiatoren.

13kWp Zonnepanelen (opstelling 1/3 zuid, 1/3 oost, 1/3 west), 9500 kWh teruglevering dit jaar.
Home Assistant stuur nu elk afzonderlijke ruimte aan, middels elektrisch pomp of slimme thermostaatkranen op de radiatoren.

Wens 12 kW Warmtepomp (ook vermogend liefst ook bij koude temperaturen)
Backup CV als hybride (2e energiebron ook wel fijn, bij een steeds kritischer wordend elektrische net)
SWW op Gas, incl. koken.

Panasonic T-Cap heeft voorkeur maar ook duurder
Itho Amber interessant, beschikbaarheid, relatief goedkoop en modbus :)

Geheel gasloos durf ik met deze woning niet aan... Zoekende naar het optimum.

Best een puzzel om modellen goed te vergelijken.
Amber heeft interesse, nu nog een goede installateur rondom Nijmegen! Mocht iemand een tip hebben, dan graag, waarvoor dank!

Hulde aan dit topic met veel informatie! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Karmusch
2500 M3 gas = 3 fase warmtepomp in geval van all electric

Ja of je enkelfase L/W met een airco erbij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Karmusch schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:07:
[...]

Dank!
Dat scheelt weer 16%.

Exact die 1-fase panasonic E5 modellen had ik inderdaad gespot en inderdaad ongeschikt met ons 1x35[A] en 3x25[A] consumenten grid... 3x35 [A] is zo'n 600/700 p.j. duurder als aansluitwaarde.

Isolatie woonhuis matig, spouw 5 cm HR parels (Rc1,5?), dak (2,5Rc), vloer 10cm Tempex (Rc 2,7)
Bijkeuken en kantoren goed, nieuw dak (Rc 4,5), voorzet wanden (Rc 3,5) en vloer (Rc 3,5)

Bij 45 graden kreeg ik het niet warm genoeg ook met ventilatoren op de radiatoren.

13kWp Zonnepanelen (opstelling 1/3 zuid, 1/3 oost, 1/3 west), 9500 kWh teruglevering dit jaar.
Home Assistant stuur nu elk afzonderlijke ruimte aan, middels elektrisch pomp of slimme thermostaatkranen op de radiatoren.

Backup CV als hybride (2e energiebron ook wel fijn, bij een steeds kritischer wordend elektrische net)
SWW op Gas, incl. koken.

Amber heeft interesse, nu nog een goede installateur rondom Nijmegen! Mocht iemand een tip hebben, dan graag, waarvoor dank!

toon volledige bericht
Die Modbus nog niet te veel van verwachten!
Uit luisteren gaat wel, maar sturen nog niet.

Ze konden/wilden bij Itho ook niet zeggen wat de toekomst hier in brengt.

Er is een ander topic van de Itho split, daar heeft iemand de modbus afgetapt.
dit zou ook moeten werken op de Amber, aangezien het bedienpaneel exact hetzelfde is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
busscherski schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:13:
@Karmusch

@Karmusch of twee Ambers of Panasonics in cascade. De voordelen van twee kleinere warmtepompen: laag min. vermogen en hogere uitput indien nodig. Ook 2x subsidie 🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karmusch
busscherski schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:13:
@Karmusch

Ja eens, echter vind ik all electric best tricky in een oud verbouwd huis...
All electric zou ik voor extra vermogen naar 16kW, gaan met grote buffervaten (maar dan ook incl. SWW)
Offerte van een 14kW Toshiba voor 18K vorig jaar afgeslagen. Afschrijvingskosten technisch veel te duur.

Met een 12kW kom ik een heel eind... en dek ik tot het omslagpunt af totdat hogere temperatuur afgifte ook gevraagd in huis met middels gas.

Kantoren worden ook deels gebruikt, sommige dagen wel en weer niet... Constant op temperatuur houden is ook zonde van de energie. (startup tijd nu enkele uren (dunne VWW vloer + radiatoren (boosters) dus flexibeler)

Tot zover mijn puzzel in mijn hoofd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karmusch
Carboy54 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:31:
[...]

@Karmusch of twee Ambers of Panasonics in cascade. De voordelen van twee kleinere warmtepompen: laag min. vermogen en hogere uitput indien nodig. Ook 2x subsidie 🥴
Dank voor het advies!
Ik zal eens rekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karmusch
bommer schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:27:
[...]

Die Modbus nog niet te veel van verwachten!
Uit luisteren gaat wel, maar sturen nog niet.

Ze konden/wilden bij Itho ook niet zeggen wat de toekomst hier in brengt.

Er is een ander topic van de Itho split, daar heeft iemand de modbus afgetapt.
dit zou ook moeten werken op de Amber, aangezien het bedienpaneel exact hetzelfde is.
Juist stuurgedrag is interessant, maar dank dit helpt in mijn overwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Karmusch schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:36:
[...]
Met een 12kW kom ik een heel eind...
Bij welke buitentemperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-07 19:57
Karmusch schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:07:
[...]

Dank!
Dat scheelt weer 16%.

SWW op Gas, incl. koken.

toon volledige bericht
Geheel gasloos kan prima als je eerst meer aandacht aan je afgiftesysteem besteedt. Dus radiatoren die meer vermogen af kunnen geven, T33 ipv T22 bijvoorbeeld. En dan wel de ventilatoren over zetten. Daarmee verlaag je de benodigde aanvoertemperatuur en is het met een all electric warmtepomp ook prima te doen.

Ga je voor een 12kW of 16kW warmtepomp dan is het van belang dat je leidingdiameters op orde zijn. Met 16kW bij delta T 5 pomp je ruim 45 liter per minuut rond. Dat red je niet met 32mm meerlagenbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karmusch
Had bepaald via tabellen dat ik 10,6 kW bij 0 graden nodig heb.
Koevlaas komt bij bij =2800*8/1650= 13,6 uit (als ik iets strengere winter zou pakken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karmusch
Insert12 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:47:
[...]

Geheel gasloos kan prima als je eerst meer aandacht aan je afgiftesysteem besteedt. Dus radiatoren die meer vermogen af kunnen geven, T33 ipv T22 bijvoorbeeld. En dan wel de ventilatoren over zetten. Daarmee verlaag je de benodigde aanvoertemperatuur en is het met een all electric warmtepomp ook prima te doen.

Ga je voor een 12kW of 16kW warmtepomp dan is het van belang dat je leidingdiameters op orde zijn. Met 16kW bij delta T 5 pomp je ruim 45 liter per minuut rond. Dat red je niet met 32mm meerlagenbuis.
Nu zit ik op 28mm staal hoofdleiding CV , die aftakt in 2x 28mm staal, zone 1 / zone 2
Dan zou ik de hoofdleiding inderdaad moeten vergroten inderdaad.

Zat zelf te denken wp -> buffervat 200 liter met dus een hydraulische scheiding, zodat de wp mooi kan lopen. En niet door het afgifte systeem kan worden verstoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Karmusch schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:04:
[...]
Juist stuurgedrag is interessant, maar dank dit helpt in mijn overwegingen.
Wat zou je willen sturen dan? Ik zou de regeling de regeling laten en gewoon aansturen dmv harde contacten.
zo ga ik het ook doen.

In de meet en regel sturen wij de Warmtepompen altijd met harde contacten en gebruiken we modbus, maar liever Bacnet voor het uitlezen.

Enige wat ik mij kan bedenken is sturen van een setpoint, maar dat is eigenlijk alleen interessant als er geen stooklijn in de regeling van de Amber zou zitten.

[ Voor 30% gewijzigd door bommer op 09-08-2023 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
bommer schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:41:
[...]

Enige wat ik mij kan bedenken is sturen van een setpoint, maar dat is eigenlijk alleen interessant als er geen stooklijn in de regeling van de Amber zou zitten.
Of als de stooklijn en achterliggende sturing niet afdoende is voor je huis en/of afgiftesysteem. Vaak kan je met eigen sensoren en regeling een beter en zuiniger resultaat krijgen dan de logica die door de fabrikant is bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Karmusch schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:10:
[...]

Had bepaald via tabellen dat ik 10,6 kW bij 0 graden nodig heb.
Koevlaas komt bij bij =2800*8/1650= 13,6 uit (als ik iets strengere winter zou pakken)
In plaats van Cascade kan je jouw huis ook in 2 verwarmings delen splitsen. Voordeel is ook 2 verschillende temperaturen/stooklijn. Aanvoer van 28mm is dan ook voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
bommer schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:41:
[...]

Wat zou je willen sturen dan? Ik zou de regeling de regeling laten en gewoon aansturen dmv harde contacten.
zo ga ik het ook doen.

In de meet en regel sturen wij de Warmtepompen altijd met harde contacten en gebruiken we modbus, maar liever Bacnet voor het uitlezen.

De dynamische stooklijn met ruimtecompensatie is al verwennerij in warmtepompland 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Karmusch schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:14:
[...]

Nu zit ik op 28mm staal hoofdleiding CV , die aftakt in 2x 28mm staal, zone 1 / zone 2

Zat zelf te denken wp -> buffervat 200 liter met dus een hydraulische scheiding, zodat de wp mooi kan lopen. En niet door het afgifte systeem kan worden verstoord
Een buffervat is in veel gevallen niet nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
@Karmusch
Voor hybride die niet all electric ready is zou je bij 0 graden buitentemperatuur ongeveer een warmtepomp nodig hebben die 6.7 kW haalt als het buiten 0 graden is.
Met een typische hybride warmtepomp zoals een 6 kW Elga kom je dan ruim te kort, die haalt bij A2/W35 nog 4.4 kW. Bij zo`n +4 graden houdt dat echt op met jouw huis en een 6 kW Elga. Dus als je ook bij iets koudere temperaturen wilt verwarmen met een warmtepomp zit je wel goed te kijken bij de all-electric warmtepompen.

Een Amber 95 haalt bij A0/W35 nog zo`n 8 kW dus is voor hybride ruim voldoende.

mischa402 in "Itho Daalderop Amber"

De 120 versie kan ook prima, indien gas duur is en electriciteit goedkoop dan zou die het bijvoorbeeld ook nog redden tot een etmaalgemiddelde van zo`n -5 graden. Dan gebruik je vrijwel alleen gas voor als je een kamer wilt opwarmen. En na een seizoen uitproberen ga je dan als tweaker al snel op zoek naar een manier om all-electric te gaan.

Dan kom je uiteindelijk uit op een airco erbij of een tweede warmtepomp in cascade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-07 19:57
Karmusch schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:14:
[...]

Bij groot vermogen warmtepompen vind ik dat zeker aan te raden. Het is verstandig om je afgiftesysteem te beschermen tegen de volumestromen van deze warmtepomp. 45 liter per minuut geeft een aanzienlijke kans op geluid in je installatie. Bij groot vermogen ketels zie je ook vaak een open verdeler vlak ná de ketel vanwege de volumestromen.

Buiten dat heb je ook een grotere systeeminhoud nodig voor de ontdooicyclus. Zet je er een parallel buffervat van 200 liter tussen dan heb je dat zeker. Neem dan voor het stuk tussen wp en buffervat + standleiding wel ff 40mm uponor. Dat heeft 32mm binnendiameter en daarmee blijf je net onder de 1/ms. Met kleinere diameters ga je over de 1/ms en heb je kans op geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Het opgewekte aantal kw's is het stroomverbruik x de COP en dat wisselt uiteraard per dag en buitentemperatuur. Het verbruik is op het laagste toerental van de compressor een gegeven. De COP niet en kan afhankelijk van de buitentemperatuur wel schommelen tussen de 2-3 bij strenge vorst tot 8 bij hoge buiten temperaturen. In ieder geval slaat hij momenteel bij dit warme pendel weer slechts 1x per uur even aan via de stooklijn. Dus van pendelen heeft hij geen last. Is uiteraard ook afhankelijk van het afgiftesysteem maar normaal laat je bij deze temperaturen de warmtepomp niet draaien voor verwarmen.
Hier verbonden met 28mm uitwendig staal naar 2 x 22mm staal tot de 2 verdelers van de radiatoren op de b.g.g. en 1e verdieping.

2.1 A verbruik is 483 watt / 36 Hz bij watertemperatuur 34.1 en binnentemperatuur 23.8 Buiten 18.6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fiViiyWh_DXygsTTBXjmmn7e4E8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bGKdkMaHjNC8GyTj8GzsVMOQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLuicdFeVESF30Z-XRbeRk-hRrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ilO4RC1feS7wUbYc7eTJf8SP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Carboy54 op 10-08-2023 11:02 ]

• hansvk
@Carboy54 Heb je nu ook een werkschakelaar buiten bij de WP geïnstalleerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
hansvk schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:30:
@Carboy54 Heb je nu ook een werkschakelaar buiten bij de WP geïnstalleerd?
Jazeker een 3 fase ABB werkschakelaar 30 cm boven de Amber ( nu toegestaan door Itho :-)) Work in progress.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcleOAPv63C-O6Wulws3anx6wcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjGaPZTsM3L0MchelsjtxSa7.jpg?f=fotoalbum_large

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
Carboy54 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:59:

2.1 A verbruik is 483 watt / 36 Hz bij watertemperatuur 34.1 en binnentemperatuur 23.8 Buiten 18.6
Wanneer ik dit vermogen vermenigvuldig met de COP van rond de 5,15 (A12/W35) kom ik op een minimum vermogen van krap 2500W. Dat is dan toch al een stuk lager dan de genoemde 3100W in de (voorlopige) instructiemanual. Met deze waarde komt hij toch wel redelijk dicht in de buurt van de Panasonic J-serie.

@Carboy54 is er eventueel ook een 1 1/4'' keerklep te kiezen? Want het wordt op deze manier wel een heel circus van verlopen. Velen zijn al volop in de voorbereiding en de meeste spullen zijn door een hoop (in ieder geval door mij) al aangeschaft en deels geinstalleerd en iedere keer komt er weer iets bij :)

Itho Daalderop Amber 95

• mischa402
Ik vraag mij toch sterk af wat er bij het indienen of aanleveren van de gegevens van Itho Daalderop aan de RVO, voor de bepaling van de hoogte van het subsidiebedrag, is fout gegaan?. De Panasonic L-serie 7kW staal hoger in de boeken dan de Itho Daalderop Amber 95 terwijl deze een lagere output heeft bij (A-7/W35).

De panasonic levert op dit punt nog 5,8kW terwijl de Amber 95 op dit punt nog rond zo'n 6,2kW output genereerd.

Zie ik hier iets over het hoofd of heeft Itho hier ergens iets fout gedaan, zeker aangezien ze hier tijdens de bijkomst in Tiel zeer verbaasd over waren en het "er niet mee eens" waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngY67J527_RKNIedql0iHaijc5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NmbNO6aJOhCBpGCmtFBDNmWD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHf5RSvx5UxDx6r9qdkw8-_YaYQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/itIYyzVXwxG01RbsCgr9rE8J.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7GiOX_D51_q19GNjZMz2a04NTY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0jR5BCVEcQItbjxmDhSsgihE.png?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

• Impossibl3
@mischa402 waar heb jij de cijfers van de Amber bij A2 en A-7 vandaan getoverd? Naar deze getallen ben ik namelijk heel benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
mischa402 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:56:
[...]

Wanneer ik dit vermogen vermenigvuldig met de COP van rond de 5,15 (A12/W35) kom ik op een minimum vermogen van krap 2500W. Dat is dan toch al een stuk lager dan de genoemde 3100W in de (voorlopige) instructiemanual. Met deze waarde komt hij toch wel redelijk dicht in de buurt van de Panasonic J-serie.

@Carboy54 is er eventueel ook een 1 1/4'' keerklep te kiezen? Want het wordt op deze manier wel een heel circus van verlopen. Velen zijn al volop in de voorbereiding en de meeste spullen zijn door een hoop (in ieder geval door mij) al aangeschaft en deels geinstalleerd en iedere keer komt er weer iets bij :)
Ik zie zojuist bij36 Hz 1.9 A voorbij komen dus nog lagere minimale output.Ongeveer 2.2 Kw voor de 9.5 kw warmtepomp. De keerklep is inderdaad 1 inch. Het vermogen van de waterpomp staat hier op 100% en het volume vliegt er door heen zonder geluiden dus prima. Mijn verlopen zijn toegepast vanwege mijn bestaande beugels die in de weg zaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8tmZHHaxOj2Sple28ozTY7GK_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fTXPHexp6dNUSMR7F2zaWjbc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Carboy54 op 10-08-2023 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
mischa402 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:39:
Ik vraag mij toch sterk af wat er bij het indienen of aanleveren van de gegevens van Itho Daalderop aan de RVO, voor de bepaling van de hoogte van het subsidiebedrag, is fout gegaan?. De Panasonic L-serie 7kW staal hoger in de boeken dan de Itho Daalderop Amber 95 terwijl deze een lagere output heeft bij (A-7/W35).

De panasonic levert op dit punt nog 5,8kW terwijl de Amber 95 op dit punt nog rond zo'n 6,2kW output genereerd.

Zie ik hier iets over het hoofd of heeft Itho hier ergens iets fout gedaan, zeker aangezien ze hier tijdens de bijkomst in Tiel zeer verbaasd over waren en het "er niet mee eens" waren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Helaas vervallen wij wederom in herhaling. Deze cijfers zijn niet officieel zoals meerdere keren gemeld en worden uiteindelijk door de Kiwa bepaald en niet door Itho. Dus is het slechts indicatief. De Panasonic stond vorige maand nog op € 725 subsidie op de ISDE lijst en nu € 3000 dus ook dat kan nog alle kanten op zolang de Kiwa er geen klap op heeft gegeven. Dus graag met enige terughoudendheid deze cijfers gebruiken. Zodra de Kiwa alles heeft gepubliceerd zijn jullie de eerste na mij die het weten :-) Bij Panasonic heeft het bij de nieuwe L serie 6 maanden geduurd voordat de officiële cijfers werden gepubliceerd. Helaas is geduld een schone zaak

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 10-08-2023 15:09 ]

• Carboy54
Impossibl3 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:01:
@mischa402 waar heb jij de cijfers van de Amber bij A2 en A-7 vandaan getoverd? Naar deze getallen ben ik namelijk heel benieuwd.
Deze voorlopige cijfers staan in de beschikbare manuals van de 0 serie voor test doeleinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 10-08-2023 14:40 ]

• Jan2023
Dat is mooi dat het stroomgebruik ook in het scherm staat.

@Carboy54
Heb je bij het opstarten van het systeem pieken gezien die de noodzaak voor een C karakteristiek automaat rechtvaardigen?

• Karmusch
Insert12 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:55:
[...]

Bij groot vermogen warmtepompen vind ik dat zeker aan te raden. Het is verstandig om je afgiftesysteem te beschermen tegen de volumestromen van deze warmtepomp. 45 liter per minuut geeft een aanzienlijke kans op geluid in je installatie. Bij groot vermogen ketels zie je ook vaak een open verdeler vlak ná de ketel vanwege de volumestromen.

Buiten dat heb je ook een grotere systeeminhoud nodig voor de ontdooicyclus. Zet je er een parallel buffervat van 200 liter tussen dan heb je dat zeker. Neem dan voor het stuk tussen wp en buffervat + standleiding wel ff 40mm uponor. Dat heeft 32mm binnendiameter en daarmee blijf je net onder de 1/ms. Met kleinere diameters ga je over de 1/ms en heb je kans op geluid.
Precies en met de openverdeler werkt het mooi samen.

• marcop23
Carboy54 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:59:

Ik zie dat je 2,1 A maal 230V hebt gedaan om tot het vermogen van 483 W te komen. Maar weet je zeker dat die 2,1A niet de motorstroom is? Dan kan je die niet maal 230V doen, omdat de 1) de spanning waarschijnlijk lager is bij lage frequentie, en 2) het waarschijnlijk een driefasige motor is.

Kan natuurlijk zijn dat het wél de ingangsstroom van de omvormer voorstelt, en dan klopt je som wel (ongeveer).

• bommer
marcop23 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:55:
[...]

Ik zie dat je 2,1 A maal 230V hebt gedaan om tot het vermogen van 483 W te komen. Maar weet je zeker dat die 2,1A niet de motorstroom is? Dan kan je die niet maal 230V doen, omdat de 1) de spanning waarschijnlijk lager is bij lage frequentie, en 2) het waarschijnlijk een driefasige motor is.

Kan natuurlijk zijn dat het wél de ingangsstroom van de omvormer voorstelt, en dan klopt je som wel (ongeveer).
Ik ben even benieuwd, zie wat getallen over afgegeven kW en COP voorbij vliegen.

Hoe komen jullie hier aan, er was mij verteld dat je niet kon zien welk vermogen in kW er waterzijdig afgegeven wordt.

En voor COP heb je volgens mij waterzijdig kW en opgenomen elektrisch vermogen nodig.

Het zou natuurlijk mooi zijn als de Amber het waterzijdig kW aangeeft, scheelt mij een dure kamstrup meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Jan2023 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:28:
Dat is mooi dat het stroomgebruik ook in het scherm staat.

@Carboy54
Heb je bij het opstarten van het systeem pieken gezien die de noodzaak voor een C karakteristiek automaat rechtvaardigen?
Nee start heel rustig in fases op. Ik draai al 6 jaar met een 9 Kw Panasonic probleemloos op 2x 16A B terwijl voorschrift is 20 A C 😄. De Itho 9.5 Kw is begrensd op 15.9 A. Voorschrift versus praktijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 10-08-2023 17:27 ]

• bommer
Carboy54 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:21:
[...]

Ik zie zojuist bij36 Hz 1.9 A voorbij komen dus nog lagere minimale output.Ongeveer 2.2 Kw voor de 9.5 kw warmtepomp.
Hoe is dit berekend, ik zie hem even niet.

• mischa402
Carboy54 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:24:
[...]

Helaas vervallen wij wederom in herhaling. Deze cijfers zijn niet officieel zoals meerdere keren gemeld en worden uiteindelijk door de Kiwa bepaald en niet door Itho. Dus is het slechts indicatief. De Panasonic stond vorige maand nog op € 725 subsidie op de ISDE lijst en nu € 3000 dus ook dat kan nog alle kanten op zolang de Kiwa er geen klap op heeft gegeven. Dus graag met enige terughoudendheid deze cijfers gebruiken. Zodra de Kiwa alles heeft gepubliceerd zijn jullie de eerste na mij die het weten :-) Bij Panasonic heeft het bij de nieuwe L serie 6 maanden geduurd voordat de officiële cijfers werden gepubliceerd. Helaas is geduld een schone zaak
Klopt en we hebben het er inderdaad al vaak genoeg over gehad inderdaad en daarom ook de opmerking "voorlopige cijfers". Maar ook de voorlopige subsidie baseert de RVO gewoon op de cijfers die hun zijn aangeleverd, zij verzinnen niet zelf maar iets. Maar je heb gelijk, we moeten nog even geduldig wachten op de definitieve cijfers van de tergend langzaam werkende KiWa, helaas :X

Itho Daalderop Amber 95

• mischa402
marcop23 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:55:
[...]

Spanning is gewoon 230V, dat is de netspanning die misschien zelfs midden op de dag al eerder richting de 240V en hoger gaat vanwege al de decentrale PV opwek in de wijk, zeker in de wijk van @Carboy54 :X .

Het is eveneens geen 3 fase motor, de compressor is gewoon een 1 fase motor.

Het aantal Hz wat zichtbaar is, is de frequentie van de compressor, hoe snel deze ronddraaid.

Dus het vermogen kan gewoon via P=U * I uitgerekend worden.

[ Voor 5% gewijzigd door mischa402 op 10-08-2023 21:02 ]

Itho Daalderop Amber 95

• mischa402
bommer schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:09:
[...]

Hoe is dit berekend, ik zie hem even niet.
Het minimum opgenomen vermogen van de compressor vermenigvuldigd met de COP. Dan kom je, op de achterkant van een bierviltje, op het minimum afgegeven vermogen van de warmtepomp. UIteraard moet ook het vermogen van de ventilator worden meegenomen en van de circulatiepomp, maar geeft een ruwe indicatie.

Itho Daalderop Amber 95

• Carboy54
mischa402 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:08:
[...]

Het minimum opgenomen vermogen van de compressor vermenigvuldigd met de COP. Dan kom je, op de achterkant van een bierviltje, op het minimum afgegeven vermogen van de warmtepomp. UIteraard moet ook het vermogen van de ventilator worden meegenomen en van de circulatiepomp, maar geeft een ruwe indicatie.
De vraag is nog even of dit het verbruik is van de getekende compressor of het gehele verbruik incl. de ventilator, waterpomp etc. In dat geval is het toch al prima minimum vermogen van net 2Kw voor de 9.5 nog lager.

Pagina: 1 ... 11 ... 122 Laatste