Carboy54 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:09:
[...]
Panasonic levert de 12 Kw in een 3 fase en een 1 fase. De laatste is een export model voor landen met hogere 1 fase aansluit waardes en dus in principe ongeschikt voor de NL markt. De 3 fase Panasonic heeft een minimum vermogen van rond de 5 Kw. De Itho 12 Kw over 1 fase doet 4.2 Kw en heeft een begrensde aansluitwaarde van 15,9 A
Dank!
Dat scheelt weer 16%.
Exact die 1-fase panasonic E5 modellen had ik inderdaad gespot en inderdaad ongeschikt met ons 1x35[A] en 3x25[A] consumenten grid... 3x35 [A] is zo'n 600/700 p.j. duurder als aansluitwaarde.
Mijn situatie is overigens:
bouwjaar 1949, vrijstaand, 200m2, 2500m3 gas p.j.
Hoofdvertrekken VWW (Woonkamer, keuken, kantoor, badkamer)
Isolatie woonhuis matig, spouw 5 cm HR parels (Rc1,5?), dak (2,5Rc), vloer 10cm Tempex (Rc 2,7)
Bijkeuken en kantoren goed, nieuw dak (Rc 4,5), voorzet wanden (Rc 3,5) en vloer (Rc 3,5)
Als het -4 wordt minimaal 50/55 graden nodig voor de overige ruimtes.
Bij 45 graden kreeg ik het niet warm genoeg ook met ventilatoren op de radiatoren.
13kWp Zonnepanelen (opstelling 1/3 zuid, 1/3 oost, 1/3 west), 9500 kWh teruglevering dit jaar.
Home Assistant stuur nu elk afzonderlijke ruimte aan, middels elektrisch pomp of slimme thermostaatkranen op de radiatoren.
Wens 12 kW Warmtepomp (ook vermogend liefst ook bij koude temperaturen)
Backup CV als hybride (2e energiebron ook wel fijn, bij een steeds kritischer wordend elektrische net)
SWW op Gas, incl. koken.
Panasonic T-Cap heeft voorkeur maar ook duurder
Itho Amber interessant, beschikbaarheid, relatief goedkoop en modbus
Geheel gasloos durf ik met deze woning niet aan... Zoekende naar het optimum.
Best een puzzel om modellen goed te vergelijken.
Amber heeft interesse, nu nog een goede installateur rondom Nijmegen! Mocht iemand een tip hebben, dan graag, waarvoor dank!
Hulde aan dit topic met veel informatie!