Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
montebaldo55 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:14:
Algemene opmerking t.a.v. ontluchten:

cavitatie
Dit voorjaar ben ik naar de installateurs cursus van LG geweest.
Daar werd nadrukkelijk gesteld dat er een microbel ontluchter geplaatst moest worden.
Gewoon ontluchten helpt niet.
Het gaat om cavitatie. Dat zijn microbelletjes die in de pomp ontstaan.
De instructeur benadrukte de plaatsing.
Voorkomt slijtage en vroegtijdige veroudering.
Verder gaat het ten koste van je rendement want de warmteoverdracht wordt belemmert door de microbellen.
Met "gewoon" ontluchten raak je ze niet kwijt.
Hij gaf als voorbeeld een ei wat in water aan de kook wordt gebracht. Kijk eens in de pan en dan zie je hele kleine belletjes op de eierschaal ontstaan. Die krijg je ook niet weg tenzij je erover heen wrijft.

De onderstaande link is bijzonder instructief. Beelden zeggen soms meer dan woorden:

YouTube: Wat is cavitatie en hoe kun je cavitatie voorkomen? | Distrimex Pomp...

Dit is slechts een voorbeeld. Er zijn talloze filmpjes over te vinden.

Bij mij zit hij er tussen.
Bijgeluiden in de cv installatie worden er ook minder door.
toon volledige bericht
Het is alweer een wat ouder bericht en @flippy heeft er al het één en ander over gezegd, maar een microbel ontluchter heeft totaal geen enkele invloed op cavitatie. Caviatie heeft ook totaal niets te maken met lucht cq. luchtbelletjes en wordt hierdoor ook niet veroorzaakt.

Cavitatie treed op, zoals genoem door @flippy, bij een te lage zuigdruk bij de pomp en/of een te hoge retourtemperatuur. Aan de zuigzijde van de pomp ontstaat aan de achterzijde van de waaier een vacuüm. Wanneer deze druk lager is dan de verzadigingsdruk bij de heersende temperatuur ontstaan er dampbellen, het water begint te koken. Zodra het water aan de perszijde van de waaier komt imploderen deze dampbellen weer (en vreten hierdoor stukjes materiaal weg), immers de druk is hier weer hoger dan de verzadigingsdruk.
Dit is het verschijnsel cavitage.

Zeker bij een warmtepomp met een lage retourtemperatuur, en goede leidingdiameters met minimale weerstand is het risico op cavitage gering.

Itho Daalderop Amber 95

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-06 16:29
bommer schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:09:
[...]

Hoe is dit berekend, ik zie hem even niet.
Ah, nu snap ik hoe het berekend is.
Opgenomen stroom compressor x netspanning(niet gemeten) x COP(opgave Itho)

Volgens mij kan je alleen het afgegeven vermogen bepalen aan de hand van de volumestroom, aanvoer en retour temperatuur.
Dit door middel van een warmtemeter, hieruit kan je dan samen met elektrisch opgenomen vermogen de COP bepalen.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mischa402
bommer schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:52:
[...]

Ah, nu snap ik hoe het berekend is.
Opgenomen stroom compressor x netspanning(niet gemeten) x COP(opgave Itho)

Volgens mij kan je alleen het afgegeven vermogen bepalen aan de hand van de volumestroom, aanvoer en retour temperatuur.
Dit door middel van een warmtemeter, hieruit kan je dan samen met elektrisch opgenomen vermogen de COP bepalen.
Uiteraard is dat de correcte manier. Q=m*c*dT

Waar het om ging was om zo het minimale vermogen grof te bepalen. Maar ook dit is uiteraard bepaald met voorlopige COP waarden.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
@bommer Hou er bij de aanschaf van de warmtemeter rekening mee dat de instapmodelen, in ieder geval van Kamstrup (zoals bijv Multical 303), geen Modbus mogelijkheid hebben en een nietvervangbare batterij hebben (levensduur +/- 12jaar). Het communicatieprotocol loopt dan eventueel via Mbus, maar volgens mij ook niet standaard bij alle modelen.

De Multical 403 heeft wel de mogelijkheid voor Modbus, maar hiervoor moet een extra module voor worden ingebouwd en wanneer de meter via modbus wordt uitgelezen, moet de batterij vervangen worden voor permanette voeding, eveneens een extra module die aangeschaft moet worden.

Een volgend punt waar je rekening mee moet houden is dat er verschillende type zijn, sommige kunnen alleen verwarmen meten en net koelen!

Ik heb er bijvoorbeeld een Multical 403 die alleen verwarmen meet, maar het koelen ligt voorlopig sowieso nog niet direct in de planning.

Maar wellicht kan jij goed uit de voeten met een Multical 303 met Mbus protocol. Zelf las ik veel problemen of opstakels om dat in Home Assistant te integreren. Maar voor jou is dat misschien een stuk simpeler.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
mischa402 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:41:
@bommer Hou er bij de aanschaf van de warmtemeter rekening mee dat de instapmodelen, in ieder geval van Kamstrup (zoals bijv Multical 303), geen Modbus mogelijkheid hebben en een nietvervangbare batterij hebben (levensduur +/- 12jaar). Het communicatieprotocol loopt dan eventueel via Mbus, maar volgens mij ook niet standaard bij alle modelen.

De Multical 403 heeft wel de mogelijkheid voor Modbus, maar hiervoor moet een extra module voor worden ingebouwd en wanneer de meter via modbus wordt uitgelezen, moet de batterij vervangen worden voor permanette voeding, eveneens een extra module die aangeschaft moet worden.

Een volgend punt waar je rekening mee moet houden is dat er verschillende type zijn, sommige kunnen alleen verwarmen meten en net koelen!

Ik heb er bijvoorbeeld een Multical 403 die alleen verwarmen meet, maar het koelen ligt voorlopig sowieso nog niet direct in de planning.

Maar wellicht kan jij goed uit de voeten met een Multical 303 met Mbus protocol. Zelf las ik veel problemen of opstakels om dat in Home Assistant te integreren. Maar voor jou is dat misschien een stuk simpeler.
Wij plaatsen ze vaker, ben op de hoogte van de diverse uitvoeringen.
Protocollen zijn voor mij geen probleem.

Dank voor de tips

Nadeel van de 303 is dat deze een maximale diameter heeft van DN20 3/4" Ben bang dat dat een aardige bottleneck gaat zijn in de flow.

[ Voor 4% gewijzigd door bommer op 11-08-2023 09:11 ]

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Misschien moet het projectje warmte/koude meter maar even in de koelkast.
Alles groter dan 3/4" is in prijs 2x zo hoog en 800 euries voor een meter krijg ik hier niet door de commissie.

Zag het al met uitzoeken van aansluitmateriaal, als je van 3/4 naar 1" gaat of hoger dan stijgt de prijs met 2 tot soms wel 10x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:21
bommer schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:32:
Alles groter dan 3/4" is in prijs 2x zo hoog en 800 euries voor een meter krijg ik hier niet door de commissie.

Zag het al met uitzoeken van aansluitmateriaal, als je van 3/4 naar 1" gaat of hoger dan stijgt de prijs met 2 tot soms wel 10x
Al bij Heima24 gekeken? Dit adres lijkt mij goedkoper dan in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
bommer schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:32:

Ik vind in Duitsland wel de 303 met G1 draad (DN20), denk ook niet dat je veel groter zou moeten gaan, want dan valt hij op de rand of buiten het noinale meetbereik en gaat meer afwijken. De nomimnal doorstroom voor deze meter is 1500l/h (min. 15l/h - max. 5000l/h). Wel zijn de meters die ik daar zie allemaal warmtemeters, maar wellicht leveren ze ook warmte/koude-meters.

https://zaehleronlineshop...52-inkl-Draht-M-Bus-wired

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
mischa402 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:43:
[...]

Ik vind in Duitsland wel de 303 met G1 draad (DN20), denk ook niet dat je veel groter zou moeten gaan, want dan valt hij op de rand of buiten het noinale meetbereik en gaat meer afwijken. De nomimnal doorstroom voor deze meter is 1500l/h (min. 15l/h - max. 5000l/h). Wel zijn de meters die ik daar zie allemaal warmtemeters, maar wellicht leveren ze ook warmte/koude-meters.

Dn20 is volgens mij nominaal 20mm dat is toch wel ruim 5mm onder de diameter die Itho adviseert.
ben een beetje bang dat het flow problemen gaat geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:19
Een klein stukje met kleine doorsnede veroorzaakt niet zoveel extra weerstand. Kijk maar wat er intern in de Amber gebruikt wordt. Het zou me verbazen als daar meer dan 22 mm koper gebruikt wordt. Tenminste, dat is wat ik ken van Vaillant 3 fase binnenunits.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
bommer schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:00:
[...]

Dn20 is volgens mij nominaal 20mm dat is toch wel ruim 5mm onder de diameter die Itho adviseert.
ben een beetje bang dat het flow problemen gaat geven.
De vernauwing is heel plaatselijk, zo zijn bijvoorbeeld ook de doorgangen van de perskoppelingen rond die diameter en de messing overgangskoppelingen van bijvoorbeeld de Terrendis grondleidingen zijn als ik mij goed kan herinneren zelfs 18mm.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:36
mischa402 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:22:
[...]

De vernauwing is heel plaatselijk, zo zijn bijvoorbeeld ook de doorgangen van de perskoppelingen rond die diameter en de messing overgangskoppelingen van bijvoorbeeld de Terrendis grondleidingen zijn als ik mij goed kan herinneren zelfs 18mm.
Net als de keerklep die is ook 1 inch. Kleine overbrugging is geen probleem. Koppelingen en zeker scherpe 90 graden bochten zoveel mogelijk vermijden. Soms ontkom je er echter niet aan.ondanks een paar knelpunten kom ik wel tot >2500 liter per uur.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
mischa402 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:43:
[...]

Heb nu bij Voltus.de een prijs opgevraagd van een Kamstrup Multical 403 warmte/koude meter met KNX module.
ze hebben wel de warmte meter op de site staan met KNX module voor €312,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:49
Even voor mijn beeld. De Amber levert toch ook gewoon de flow op het moment waarom zou je dan nog zo'n meter er tussen zetten? Of wil je de flow (en temperatuur in de aanvoer/retour en gebruikte stroom) onafhankelijk meten zodat je een onafhankelijke COP kan vaststellen?

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Impossibl3 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 08:36:
Even voor mijn beeld. De Amber levert toch ook gewoon de flow op het moment waarom zou je dan nog zo'n meter er tussen zetten? Of wil je de flow (en temperatuur in de aanvoer/retour en gebruikte stroom) onafhankelijk meten zodat je een onafhankelijke COP kan vaststellen?
Klopt. Sommige tweakers willen alles weten 😄🤫Prima op zich maar mijn persoonlijke prioriteit is een warme woning tegen lage kosten. Keep it simple is vaak voldoende.

[ Voor 12% gewijzigd door Carboy54 op 12-08-2023 15:56 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Impossibl3 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 08:36:
Zoals @Carboy54 al zei, ik wil graag alles weten :)
Zo kan ik straks precies zien hoeveel energie er in DHW, verwarmen en koelen zit. zonder dat alle extra's
daarin meegenomen worden.
En kan ik opzoek naar een goede balans in comfort en verbruik (kosten).

Als beroeps idioot (programmeur / inbedrijfsteller meet & regeltechniek, gebouwautomatisering/domotica)
heb ik straks een berg extra elektronica aan vast hangen, welke voor een normale goede werking zeker niet noodzakelijk is. Maar gewoon omdat het kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Even een vraagje aan de experts hier. Ik wil alvast mijn verwarming systeem een deze weken aanpassen voor de Amber die ergens in het stookseizoen komt. Dit betekent dat ik mijn leidingen ga verzwaren naar 32mm uponor waar nodig voor de correcte binnen diameter en ook dat ik de vloerverwarming pompen er alvast uit ga halen. Nu vroeg ik mij af kan dit als ik het op de volgende manier doe gaat het dan werken?

De huidige situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHUvN6LnSun0CYu-_RFk_S0l_d0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tgM9tY00BFsYfZNr9449W6gr.jpg?f=fotoalbum_large

Dit wil ik veranderen naar deze situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqMK2fYWACazM6j91QJl4U7nAMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f9l2PmpzBStUNqoX8WpWfjAU.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze manier kan ik de CV afkoppelen wanneer ik dat wens. Ook vroeg ik mij af bij deze methode of het expansievat in de garage nodig is omdat deze zo dicht mogelijk bij het warmstepunt moet zitten. Deze zal dan tzt geïnstalleerd worden.

De pompmodules die ik nu op mijn vloerverwarmingen heb zitten zijn de volgende.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OTKINd3_8wzMspfjng24KvjUt8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k26wSXXlY0vaFOHeXUV2RSzY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEWvFG9d8fwmq6cDYuBQUMkyMXo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oHU2wkFim9I8lq37NieBnbQa.jpg?f=fotoalbum_tile

De Grundfos pompmodule wil ik gebruiken voor de eindsituatie. Deze zal alleen draaien zolang de CV draait. In de offerte van de installateur staat iets over "warmte garantie" of iets dergelijks dit betekent dat de CV nog 2 jaar blijft hangen en dat ze hem dan weghalen om te kijken of het hele systeem goed heeft gewerkt. In verband met de WAF laat ik dit ook zo ook al kost het mij dan 2 jaar aan vastrecht. Na die 2 jaar zal de zolder ook van de cv-ketel verlost zijn en is de pompmodule ook verwijderd.

Tijdens de verbouwingen had ik al rekening gehouden met een warmtepomp dus de pompmodules zijn zo los te koppelen en de verdelers zijn van kunststof met een 1" aansluiting.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en hoor dan ook graag of dit mogelijk is (of niet) en dan vooral of de pomp sterk genoeg is om het huis van voldoende flow te laten voorzien als de CV draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Op deze manier kan ik de CV afkoppelen wanneer ik dat wens. Ook vroeg ik mij af bij deze methode of het expansievat in de garage nodig is omdat deze zo dicht mogelijk bij het warmstepunt moet zitten. Deze zal dan tzt geïnstalleerd worden.
Heb ik wel voor gekozen, heb er nu een extra expantievat beugel zitten (met een afsluiter er voor) dan kan ik de installatie afmaken en vat verplaatsen wanneer ik wil.
Overigens is het systeem nu leeg, dat kan bij een intergas en kan ik blijven douchen.
Maar houd het wel zo dat ik eventueel de ketel weer kan aankoppelen mocht er levering niet op tijd komen.
Tijdens de verbouwingen had ik al rekening gehouden met een warmtepomp dus de pompmodules zijn zo los te koppelen en de verdelers zijn van kunststof met een 1" aansluiting.
Helemaal top, met kunststof of RVS ben je voorbereid op koelen en diameter is groot genoeg.
Hier ligt er Henco 26 (effectief 22mm) tussen de verdelers, op de eerste verdeler kom ik met 28mm staal
(dat is de vereiste binnen diameter van 25,6) aan en daar splitst het zich in 26 Henco en 3/4 van de verdeler.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en hoor dan ook graag of dit mogelijk is (of niet).
Als jij tussen de verdelers, maar zeker het eerste stuk tot aan de eerste verdeler in 32mm hebt.
Lijkt mij dat voldoende.

Zie ik goed dat je push-in fittingen gebruikt hebt? wat zijn je ervaringen?

[ Voor 42% gewijzigd door bommer op 14-08-2023 06:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

mischa402 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:41:
Ik ben bezig met de ontwikkeling van een stukje hardware dat in combinatie met ESPHome werkt. Wellicht interessant voor mensen? Zodra ik het hier thuis werkend heb zoek ik nog iemand die hier ook mee willen testen.

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
bommer schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 06:50:
[...]
Zie ik goed dat je push-in fittingen gebruikt hebt? wat zijn je ervaringen?
Klopt dat zijn de Uponor RTM koppelingen die gaan tot 25 mm. Het voordeel is dat je geen perstang nodig hebt. De RTM koppelingen werken heel fijn en zijn in allerlei opties te verkrijgen.
leejoow schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 07:01:
[...]
Ik ben bezig met de ontwikkeling van een stukje hardware dat in combinatie met ESPHome werkt. Wellicht interessant voor mensen? Zodra ik het hier thuis werkend heb zoek ik nog iemand die hier ook mee willen testen.
Ik ben daar zeker geïnteresseerd in! Al weet ik niet wat je onder testen gaat verstaan want modbus uitlezen is helemaal nieuw voor mij.

[ Voor 38% gewijzigd door Impossibl3 op 14-08-2023 07:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reign-in-pain
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-06 15:37
De Amber 9,5 is besteld, nu de onderdelenlijst aan het maken. Zijn er mensen met tips voor muurbeugels (en bijbehorende trillingsdempers)?
Ik heb het voorbeeld gezien (Fischer volgens mij) maar er is zoveel keus en geen idee of er voor/nadelen aan specifiek type zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
reign-in-pain schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:10:
De Amber 9,5 is besteld, nu de onderdelenlijst aan het maken. Zijn er mensen met tips voor muurbeugels (en bijbehorende trillingsdempers)?
Ik heb het voorbeeld gezien (Fischer volgens mij) maar er is zoveel keus en geen idee of er voor/nadelen aan specifiek type zitten?
Dit is al eerder besproken hier Tip 2 in de openingspost. Normale condensor beugels zijn max 1 meter breed en dat is voor de Amber 12 cm te kort. De Fischer beugels kunnen hiervoor worden toegepast en worden geleverd incl. de trillingsdempers.
Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reign-in-pain
Carboy54 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:06:
[...]

Dit is al eerder besproken hier Tip 2 in de openingspost. Normale condensor beugels zijn max 1 meter breed en dat is voor de Amber 12 cm te kort. De Fischer beugels kunnen hiervoor worden toegepast en worden geleverd incl. de trillingsdempers.
Dat had ik gelezen, maar dan bedoel je dus deze:

Wandconsole Fischer KSU S 600

Ik dacht dat ik nog een aantal alternatieven had gevonden, maar dit lijkt de enige die in een keer lijkt te passen (zonder extra stalen profiel er tussen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-03 11:55
Is er een voordeel bij het gebruik beugels ten opzichte van de warmtepomp op de grond te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
mbuts schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:18:
Is er een voorbeel bij het gebruik beugels ten opzichte van de warmtepomp op de grond te zetten?
Slechts in enkele gevallen. Mijn tuin is in 20 jaar 40 cm gezakt en moet je wel helaas 😭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Is er een voorbeel bij het gebruik beugels ten opzichte van de warmtepomp op de grond te zetten?
Hoewel de Amber stil en trilling arm is.
Zou ik montage op een houten garage dak niet adviseren. Sommige plaaten er dan enorm veel balast onder, maar het dak moet het wel kunnen dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 09:19
Of wat mijn schoonvader heeft gedaan (geen Amber, maar principe uiteraard hetzelfde).

Friesland, dus zakt ook veel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xa82LUTgFHLaIFPfRVmpB6H9GLY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BAVJAfdbdyGjlxJ2dbhi470x.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_6KngZtvfdXOFNjKcSy_Rptgj8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eh3vSRyHKKSyhjeRNHU5oGBD.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Update laatste stand van zaken:

Door vakantie perikelen blijft de exacte informatie soms wat achter. Momenteel staan een deel van de 50 leveringen aan mij gepland voor de 2e week september en de 4e week september. Zodra ze in mijn warehouse arriveren zal ik uit kunnen leveren op volgorde van binnenkomst van de order of gemaakte afspraken. Nieuwe orders zijn levering oktober. Alles onder voorbehoud.

Voor wat betreft de vorstbeveiliging heeft Itho, omdat de tracinglinten bij stroomuitval niet functioneren hun visie hierop en de software als volgt aangepast :

Oude visie vorstbeveiliging:
Tracing verwarmt aanvoer/retour leiding én in de warmtepomp zelf (als watertemp < 5 graden)
Werkt de tracing niet/onvoldoende: compressor verwarmd kort het systeemwater (als watertemp < 4
graden)

Nieuwe visie vorstbeveiliging:
Circulatiepomp circuleert elk uur 1 minuut het systeemwater tussen binnen/buiten (nieuwe setting)
compressor verwarmd kort het systeemwater (als watertemp < 4 graden)
Er worden vorstkleppen aanbevolen: deze lozen het systeemwater (als watertemp < 3 graden)

In de eerste modellen is deze aansluiting nog wel aanwezig, maar zal deze niet meer werken. In latere modellen worden ook de connecties verwijderd.

Wanneer de installateur dit wenst, mag deze een eigen verwarmingslint aanbrengen, welke via een externe regeling (of zelfregelend) werkt. Dit is echter niet noodzakelijk, aangezien de pomp en compressor zullen zorgen dat het water nooit zal bevriezen.

Tijdens stroomuitval (en strenge vorst) treden de vorstkleppen in werking, en wordt het systeemwater geloosd. De warmtepomp zal in storing S10 staan en het systeem zal opnieuw gevuld moeten worden.

De vorstkleppen kunnen de huidige Caleffi 108 zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkNTDsI5oHi2igeX6Juvj5m9gh8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SLCg59PI4WaEKHVEwtc9JxBc.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 15-08-2023 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Een van onze tweakers heeft inmiddels de dynamische stooklijn visueel gemaakt in een Exel bestand. Hiermee krijg je een aardig inzicht in de effecten van het aanpassen van deze stooklijn. Alle waardes kunnen net als in de Amber worden aangepast en is voor iedere installatie weer anders afhankelijk van de woning, afgifte systeem en isolatiegraad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRlafYZQTsHEjUF64ZEANTBEryA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SK5ugWM5jzeHb7jqO1ux87UL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:03
Carboy54 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 21:02:
[...]

Van mij wel 🥴 1 inch maar wel zo dicht mogelijk bij de pomp
In het kader van "er was al een hoop aan koppelingen en verloopjes aangeschaft", de keerklep heeft 2x een 1" binnendraad aansluiting als ik het goed zie? Als ik 'm wil aansluiten op de 1 1/4" flex dan zou enkel een verloopje 1 x 1 1/4 buitendraad voldoende moeten zijn (en uiteraard nog 2x een verloopsok om de caleffi's direct op de Amber aan te sluiten).

Correct?

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Plexxodus schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:44:
[...]

In het kader van "er was al een hoop aan koppelingen en verloopjes aangeschaft", de keerklep heeft 2x een 1" binnendraad aansluiting als ik het goed zie? Als ik 'm wil aansluiten op de 1 1/4" flex dan zou enkel een verloopje 1 x 1 1/4 buitendraad voldoende moeten zijn (en uiteraard nog 2x een verloopsok om de caleffi's direct op de Amber aan te sluiten).

Correct?
Niet helemaal. De keerklep heeft 1x 1 inch binnendraad die zonder Caleffi rechstreeks op de inlaat van de Amber past want die is ook 1 inch en 1x 1 ich buitendraad voor het vervolg op het leidingsysteem.
Met Caleffi wordt het volgens tip 3 en is dit een prima oplossing want deze past op de keerklep en rechtstreeks op de 1 1/4 Caleffi bekijk de afbeeldingen goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWvZFM6fDOdKzCUltZbzGvLVBmk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lizmDbaqU05e1KMMrKMNF9sG.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVqzVgu9ngrQfJsujskHwKSOsS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1PXLAVGqqxhQoJ2n78bjFBR.jpg?f=fotoalbum_large

Let op de keerklep is richting gevoelig en er is een afdichtring 1 inch nodig die er niet bij geleverd wordt .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aF_Pyq4WKFvt5MVPE0WUjI6ihN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wUsaE0zz50mfR7WYEqosL98H.jpg?f=fotoalbum_large

Gebruik Loctite 55 of gelijksoortig volgens de beschrijving werkt top als afdichting en zonder lekkages.

[ Voor 34% gewijzigd door Carboy54 op 15-08-2023 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:51
Moet je dan ook een automatische vulklep monteren, zodat er altijd druk op de vorstbeveiligers staat? Zoals aangegeven in de documentatie van Caleffi?
Het is aanbevolen om het systeem steeds onder druk te houden, ook bij het aftappen van de vorstbeveiligingsklep, voor een juiste werking van de vorstbeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-03 11:55
Met welke leiding diameter moet de warmtewisselaar voor de boiler worden aangesloten?
Is er ook een leidingschema met zowel een boilervat en een tweede zone?
Plaats je na de warmtepomp eerst de driewegklep voor verwarmen of boiler?
En dan een driewegklep op de verwarmen buis die schakeld tussen zone 1 en zone 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
marcop23 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:46:
Moet je dan ook een automatische vulklep monteren, zodat er altijd druk op de vorstbeveiligers staat? Zoals aangegeven in de documentatie van Caleffi?

[...]
Het is een aanbeveling maar wordt in de regel niet toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
mbuts schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:05:
Met welke leiding diameter moet de warmtewisselaar voor de boiler worden aangesloten?
Is er ook een leidingschema met zowel een boilervat en een tweede zone?
Plaats je na de warmtepomp eerst de driewegklep voor verwarmen of boiler?
En dan een driewegklep op de verwarmen buis die schakeld tussen zone 1 en zone 2?
Bij voorkeur met 26 mm inwendig. Het schema staat in het technisch hulpdocument en kan bij mij per mail worden opgevraagd. Volgorde is eerst de driewegklep en dan de aftakking naar CV systeem en de boiler. Op de aftakking naar CV na de driewegklep wordt de temperatuursensor TC geplaatst. De Amber is standaard voorzien van een 2 zone regeling en wordt ook beschreven in het hulpdocument. Daar wordt een mengklep gebruikt en geen driewegklep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8veM52U0ulB3XBDZtA19yKgVPsM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fIQ2VRuiHMDS6MKzq3fNerXX.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 15-08-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:15
Naliya schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:10:
[...]

Of wat mijn schoonvader heeft gedaan (geen Amber, maar principe uiteraard hetzelfde).

Friesland, dus zakt ook veel.

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat ziet er uit als een muurbeugel met extra stapjes en extra kosten. Waarom niet gewoon een muurbeugel laag gemonteerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 09:19
B-lex schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:45:
[...]

Dat ziet er uit als een muurbeugel met extra stapjes en extra kosten. Waarom niet gewoon een muurbeugel laag gemonteerd?
Zijn gedachte was meer massa = minder trillingen en geluidsoverdracht.

Maar het is misschien wat veel inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
Naliya schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:01:
[...]

Ik zou mij daar niet al te veel zorgen over maken. Hier een test inzake trillingen op hoog vermogen 69 Hz:
YouTube: Geluid en trilling op hoog toerental op muursteunen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reign-in-pain
Naliya schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:01:
[...]

Maar dat zou alleen zo zijn als het massa is die los staat van de woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:32
Carboy54 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:53:
[...]

Ik zou mij daar niet al te veel zorgen over maken. Hier een test inzake trillingen op hoog vermogen 69 Hz:
YouTube: Geluid en trilling op hoog toerental op muursteunen
Zelfde indruk als in de cursus ruimte van Itho In de praktijk is de Amber echt keurig met de geluidsindruk.

Wat doet hij qua trillingen bij diverse deel lasten - dus lagere compressor frequenties?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Ik was nog even de minimale systeem inhoud aan het bekijken en toen verbaasde ik mij toch enigszins.

Als ik kijk naar het minimumvermogen van de 3 versies dan kom ik uit op de volgende minimale systeeminhoud in liters.

Delta T5710
Amber 65553927
Amber 95*805740
Amber 1201218660

* gerekend met het opgegeven minimale vermogen van 2,8 kW volgens de datasheet. Maar als je uitgaat van de 2,2 kW die eerder voor is gekomen in dit forum kom je op een systeeminhoud uit van 63/45/32L

Maar wat ik mij nog afvroeg wat is het minimaal koelvermogen van de Amber? Is deze gelijk aan het minimale verwarmingsvermogen van de Amber? Als dat zo is en je wil gaan koelen dan heb je volgens mij (veel) meer systeem inhoud nodig.

Uitgaande van het kental van 20 watt/m2 voor vloerkoeling kom ik uit op een te onttrekken vermogen van 1,2 kW voor mijn situatie (60m2 vloerverwarming op BG). Dit betekent dat er een buffer nodig is om de resterende 1,6 kW voor de Amber 95 op te vangen (2,8-1,2) of 0,7 kW bij de Amber 65. Aangezien je minimaal 1 graad verschil moet hebben om te kunnen koelen kom ik uit op een totale systeeminhoud van:
100L voor de Amber 65,
230L voor de Amber 95,
430L voor de Amber 120!

Dat is een verschil van 45L, 150L en 310L aan benodigd systeem inhoud tussen verwarmen en koelen! Vooral voor de Amber 95 en zeker de 120 neemt de minimale systeeminhoud flink toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Ronald schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:24:
[...]

Zelfde indruk als in de cursus ruimte van Itho In de praktijk is de Amber echt keurig met de geluidsindruk.

Wat doet hij qua trillingen bij diverse deel lasten - dus lagere compressor frequenties?
Zoals het voorbeeld filmpje. Nagenoeg trillingsvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Impossibl3 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:43:
Ik was nog even de minimale systeem inhoud aan het bekijken en toen verbaasde ik mij toch enigszins.

Als ik kijk naar het minimumvermogen van de 3 versies dan kom ik uit op de volgende minimale systeeminhoud in liters.

Delta T5710
Amber 65553927
Amber 95*805740
Amber 1201218660

* gerekend met het opgegeven minimale vermogen van 2,8 kW volgens de datasheet. Maar als je uitgaat van de 2,2 kW die eerder voor is gekomen in dit forum kom je op een systeeminhoud uit van 63/45/32L

Maar wat ik mij nog afvroeg wat is het minimaal koelvermogen van de Amber? Is deze gelijk aan het minimale verwarmingsvermogen van de Amber? Als dat zo is en je wil gaan koelen dan heb je volgens mij (veel) meer systeem inhoud nodig.

Uitgaande van het kental van 20 watt/m2 voor vloerkoeling kom ik uit op een te onttrekken vermogen van 1,2 kW voor mijn situatie (60m2 vloerverwarming op BG). Dit betekent dat er een buffer nodig is om de resterende 1,6 kW voor de Amber 95 op te vangen (2,8-1,2) of 0,7 kW bij de Amber 65. Aangezien je minimaal 1 graad verschil moet hebben om te kunnen koelen kom ik uit op een totale systeeminhoud van:
100L voor de Amber 65,
230L voor de Amber 95,
430L voor de Amber 120!

Dat is een verschil van 45L, 150L en 310L aan benodigd systeem inhoud tussen verwarmen en koelen! Vooral voor de Amber 95 en zeker de 120 neemt de minimale systeeminhoud flink toe.
toon volledige bericht
Door Itho geadviseerde systeeminhoud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mybMggD2NEfeoUqT1NJwkBsNb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Xa9TB7ycZBK88Mkw6yf5WFu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 15-08-2023 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Carboy54 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:29:
[...]

Door Itho geadviseerde systeeminhoud:
[Afbeelding]
Itho maakt het zich daar wel heel makkelijk door de minimale systeeminhoud gelijk te stellen aan het nummer van de pomp voor de 65 en 95. Kijkend naar de naar de natuurkunde kom je lager uit volgens deze formules:

Qv in m³/sec = vermogen : p x c x delta T
Systeeminhoud = Qv*1000/6

Qv = flow in m³/sec
vermogen in Watt
p = soortelijke massa, deze is voor water 998 kg/m³
c (Soortelijke warmte = 4190 J/kg.K
Delta T is temperatuur verschil in Kelvin

Deling door 6 is gebaseerd op de ISSO 72 welke stelt dat een warmtepomp minimaal 10 minuten moet kunnen draaien bij de ontworpen delta T situatie.

Maar goed de verschillen zijn minimaal uitgaande van het opgegeven minimale vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Amber draait bij starten enige tijd op een hoger minimum vermogen. Wellicht heeft @Carboy54 inmiddels ervaren hoe lang het duurt voor hij terug gaat naar het absoluut minimum.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Impossibl3 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:46:
[...]

Itho maakt het zich daar wel heel makkelijk door de minimale systeeminhoud gelijk te stellen aan het nummer van de pomp voor de 65 en 95. Kijkend naar de naar de natuurkunde kom je lager uit volgens deze formules:

Qv in m³/sec = vermogen : p x c x delta T
Systeeminhoud = Qv*1000/6

Qv = flow in m³/sec
vermogen in Watt
p = soortelijke massa, deze is voor water 998 kg/m³
c (Soortelijke warmte = 4190 J/kg.K
Delta T is temperatuur verschil in Kelvin

Deling door 6 is gebaseerd op de ISSO 72 welke stelt dat een warmtepomp minimaal 10 minuten moet kunnen draaien bij de ontworpen delta T situatie.

Maar goed de verschillen zijn minimaal uitgaande van het opgegeven minimale vermogen.
toon volledige bericht
Itho heeft hier een algemene richtlijn opgesteld voor warmtepomp installaties met of zonder gebruik te maken van een buffervat. In het overzicht geeft men stapsgewijs aan waar op gelet moet worden. Uiteraard zijn er grote verschillen in het toegepaste afgiftesyteem. Indien je niet aan deze minimale inhoudeisen kan voldoen kan je simpel een 50 liter seriele buffer plaatsen in de retour. Algemene richtlijn in warmtepompland is 20 liter per Kw minimaal vermogen. Het toepassen van een buffervat is op tweakers uitgebreid aan de orde geweest. Bij cursussen van verschillende merken verslikt de cursusleider zich bij het horen van het feit dat ik al 6 jaar succesvol draai zonder buffer. Tot voor kort was dat bij Panasonic onmogelijk :-). Die kunnen nog wat leren van tweakers. Itho is gelukkig een andere mening toegedaan en heeft hiervoor eerder genoemde algemene richtlijnen opgesteld met een veilge marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:09
Carboy54 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:27:
Itho heeft hier een algemene richtlijn opgesteld voor warmtepomp installaties met of zonder gebruik te maken van een buffervat. In het overzicht geeft men stapsgewijs aan waar op gelet moet worden. Uiteraard zijn er grote verschillen in het toegepaste afgiftesyteem. Indien je niet aan deze minimale inhoudeisen kan voldoen kan je simpel een 50 liter seriele buffer plaatsen in de retour. Algemene richtlijn in warmtepompland is 20 liter per Kw minimaal vermogen. Het toepassen van een buffervat is op tweakers uitgebreid aan de orde geweest. Bij cursussen van verschillende merken verslikt de cursusleider zich bij het horen van het feit dat ik al 6 jaar succesvol draai zonder buffer. Tot voor kort was dat bij Panasonic onmogelijk :-). Die kunnen nog wat leren van tweakers. Itho is gelukkig een andere mening toegedaan en heeft hiervoor eerder genoemde algemene richtlijnen opgesteld met een veilge marge.
Itho doet dat gelukkig niet als enige goed. Ook bij Mitsubishi staat de versie zonder buffer gewoon in de schema's, zelfs helemaal bovenaan, met als enige eis dat er voldoende systeeminhoud moet zijn (wat uiteraard klopt).
Zelfs bij Nefit staat de versie zonder buffer gewoon in de handleiding beschreven, waarbij als eis dan staat dat je voldoende VVW-oppervlak moet hebben. Ondanks dat de meeste huizen hier gemakkelijk aan voldoen, blijkt uit het Nefit-topic dat er nauwelijks systemen zonder buffer worden opgeleverd. Daar is nog wel wat opleidingswerk aan de winkel.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:02
Andrehj schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:08:
[...]

Itho doet dat gelukkig niet als enige goed. Ook bij Mitsubishi staat de versie zonder buffer gewoon in de schema's, zelfs helemaal bovenaan, met als enige eis dat er voldoende systeeminhoud moet zijn (wat uiteraard klopt).
Zelfs bij Nefit staat de versie zonder buffer gewoon in de handleiding beschreven, waarbij als eis dan staat dat je voldoende VVW-oppervlak moet hebben. Ondanks dat de meeste huizen hier gemakkelijk aan voldoen, blijkt uit het Nefit-topic dat er nauwelijks systemen zonder buffer worden opgeleverd. Daar is nog wel wat opleidingswerk aan de winkel.
Had 3 installateurs over de vloer voor een offerte. Buiten dat ze alle 3 aangaven dat hún systeem eigenlijk de enige juiste optie is (hybride / split / mono), moest in elke situatie een groot buffervat, zonder te hebben gekeken naar de aanwezige vloerverwarming (of het feit dat ik al prima 1,5jr de CV op 40 graden had staan bij 5,3kW).
Kwam op mij over of elke installateur enkel plaatst wat hij kent en snel zonder veel (denk) werk weer naar huis kan.

Gelukkig ben ik op tweakers gaan kijken om zelf een beeld te krijgen wat nodig is. Zo ook op dit topic gekomen wat me een goed product lijkt met veel relevante kennis aanwezig om een correct systeem te kunnen krijgen.
Nu nog even doorsparen maar dan komt er bij mij ook een Amber. (Eerder zou voordeliger zijn, maar heb helaas geen geldboom in de tuin, maar dat komt wel goed).

Maar idd, een hoop cowboys lijkt het, bijna meer dan bij in zonnepanelen branche, maar een warmtepomp is ook wel wat technisch ingewikkelder dan zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:01
Carboy54 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:32:
[...]

[...]

Gebruik Loctite 55 of gelijksoortig volgens de beschrijving werkt top als afdichting en zonder lekkages.
Hier niet altijd goede ervaring met Loctite 55 (en ik ben niet de enige zoals uit andere topics blijkt). Ben nu overgestapt op Kolmat Fibre Seal op aanraden van andere Tweakers. Kolmat Easyfit schijnt nog beter te zijn.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:38
Dat klinkt niet voor iedere klus werkbaar:
Uitharding (>20°C): functioneelvast 3 - 6 uur

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• bommer
RichieB schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:16:
[...]

Dat klinkt niet voor iedere klus werkbaar:

[...]
Loctite 577 is gelijk lage druk belast en na 24 uur volledig uitgehard, wel moker duur spul!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:19
@bommer Wat is lage druk?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• bommer
Dacht iets van 2 bar. Moet zeggen het spul zit ook best wel snel vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
bommer schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:18:
[...]

Heb nu bij Voltus.de een prijs opgevraagd van een Kamstrup Multical 403 warmte/koude meter met KNX module.
ze hebben wel de warmte meter op de site staan met KNX module voor €312,-
Offerte gehad voor kamstrup multical 403 met knx (lingg & Janke) 327 inc verzend kosten.

KNX is voormij het meest ideaal om te intergreren.
Voor deze prijs kan je hem in NL niet eens krijgen zonder communicatie modules.

• Impossibl3
Carboy54 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:27:
[...]
Algemene richtlijn in warmtepompland is 20 liter per Kw minimaal vermogen. Het toepassen van een buffervat is op tweakers uitgebreid aan de orde geweest. Bij cursussen van verschillende merken verslikt de cursusleider zich bij het horen van het feit dat ik al 6 jaar succesvol draai zonder buffer. Tot voor kort was dat bij Panasonic onmogelijk :-). Die kunnen nog wat leren van tweakers. Itho is gelukkig een andere mening toegedaan en heeft hiervoor eerder genoemde algemene richtlijnen opgesteld met een veilge marge.
Met 20L per kW kan je zelfs af met 40L voor de Amber 65 en 60L voor de Amber 95. Dat is nog veel ruimer onder de minimale systeeminhoud dat geadviseerd is. Itho zit dus wel heel ruim ;).

Maar goed ik weet dat er over buffervaten en de nut en onzin boeken vol geschreven zijn op tweakers. Ben al lang blij dat ze de optie bieden in de installatie handleiding.
hansvk schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:12:
[...]

Hier niet altijd goede ervaring met Loctite 55 (en ik ben niet de enige zoals uit andere topics blijkt). Ben nu overgestapt op Kolmat Fibre Seal op aanraden van andere Tweakers. Kolmat Easyfit schijnt nog beter te zijn.
Misschien een suffe vraag maar kan een fiber ring ook niet? Mits je de goede maat hebt. Scheelt gehannes met Loctite O-) .

[ Voor 22% gewijzigd door Impossibl3 op 17-08-2023 20:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:09
Impossibl3 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:15:
Misschien een suffe vraag maar kan een fiber ring ook niet? Mits je de goede maat hebt. Scheelt gehannes met Loctite O-) .
Dat zijn twee heel verschillende toepassingen!
Loctite 55 en 577, Teflontape en de genoemde Kolmat materialen zijn voor schroefdraadafdichting.
Fiberringen stop je tussen twee flenzen.

Niet uitwisselbaar dus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Impossibl3
Andrehj schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:28:
[...]

Loctite 55 en 577, Teflontape en de genoemde Kolmat materialen zijn voor schroefdraadafdichting.

Niet uitwisselbaar dus.
Ah dank. Weer wat geleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
Misschien een suffe vraag maar kan een fiber ring ook niet? Mits je de goede maat hebt. Scheelt gehannes met Loctite O-)
En je hebt nog conische verbindingen, bijv tussen het puntstuk en de kraan op je vloerverdeler.
daar hoeft helemaal niets tussen, beetje vet is wel handig. Gaat ie later als hij een keer los moet makkelijker los.

• hansvk
Carboy54 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 14:53:
[...]

Is nogal gecompliceerd. Werkte met de Panasonic prima dus probeer het eerst zo.
Betrof het laten zitten van het expansievat op zolder. Gaat dit nu goed met het testen?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10:29
Andrehj schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:28:
[...]

Niet uitwisselbaar dus.
Gewoon hennep en kit gebruiken beter bestaat niet .
Loctite kan niet continue tegen hoge temperaturen dan wordt het witte spul poeder .

• Ronald
@Herw76 Ik heb zelf niet met hennep en kit gewerkt... Maar ik heb de indruk dat Kolmat fibre seal best of both worlds is... Gemak van teflon (wat kak werkt) en knappe dichting van hennep.

Voordeel dat fibre seal wel mag bij drinkwater leidingen.

• bommer
Herw76 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:36:
[...]

Gewoon hennep en kit gebruiken beter bestaat niet .
Loctite kan niet continue tegen hoge temperaturen dan wordt het witte spul poeder .
Interresant, beide zijn volgens de specificaties geschikt tot 150 graden.
Geloof niet dat we met zulke temperaturen te maken hebben. Noem 40 graden niet echt heet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
hansvk schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:20:
[...]

Betrof het laten zitten van het expansievat op zolder. Gaat dit nu goed met het testen?
Tot nu toe zonder waterverlies. Maar te warm in huis om hoge temperaturen te draaien nu. Tot 45 graden in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
bommer schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:33:
[...]

Interresant, beide zijn volgens de specificaties geschikt tot 150 graden.
Geloof niet dat we met zulke temperaturen te maken hebben. Noem 40 graden niet echt heet.
40 graden is geen probleem.
Maar bij boiler waar de temperatuur 60 + is blijft er niks meer van over .
Ik ben nog van de oude stempel met hennep ..
Alleen waterleiding mag niet meer dus daar moet je iets anders gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Herw76 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:17:
[...]

40 graden is geen probleem.
Maar bij boiler waar de temperatuur 60 + is blijft er niks meer van over .
Ik ben nog van de oude stempel met hennep ..
Alleen waterleiding mag niet meer dus daar moet je iets anders gebruiken
Blijf het opmerkelijk vinden, kennelijk zit je in de installatie techniek.
Al eens vragen gesteld aan de leverancier?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Carboy54
Vandaag de 6.5 Kw tester geplaatst met voorbereiding voor de 200 ltr. I-WPV boiler van Itho. De big foots zijn van een verhoogd model 20 cm. incl. de voorstbeveiligers. Woning zonder vvw met 2x een Jaga en 1 grote radiator. Bovenverdieping wordt zelden verwarmd. 50 liter seriebuffer onder de trap in de retour om aan de eis van de syteeminhoud te voldoen van 65 liter. Ondanks de hoge buitentemperatuur van 22 graden draait hij rustig door tot de ingestelde max. watertemperatuur van 40 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1RubyZnzKwy7ygQLAxuF050YGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QlakDld7GTgLBIJFDjAtL5xe.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdVGFw_gURCdp-O0VEuSg95C8xE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2HBMF8gG8eE7nrCppQMlg51u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Mijn vraag aan Itho izake de Kiwa keuring en de voorlopige bedragen op de RVO lijst en hun antwoord:

De subsidie hadden we een tijdje geleden al aangevraagd vanwege de lange doorlooptijd. Maar deze is inderdaad met de voorlopige gegevens. Mogelijk kunnen we inderdaad met de nieuwe gegevens een hoger bedrag scoren. We verwachten in de loop van volgende week de KIWA gegevens compleet te hebben dus kunnen we dan uitsluitsel geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Hoe loopt het condenswater weg uit de WP? Door diverse gaten, of een centraal afvoerpunt of....?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
hansvk schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:54:
Hoe loopt het condenswater weg uit de WP? Door diverse gaten, of een centraal afvoerpunt of....?
Uit alle gaten in de bodem en die zijn voorzien van een verwarmingslint in de winter. De Panasonic had een centrale afvoer in het midden met diverse gaten iets hoger op de bodem plaat. Dat had weinig zin. Ik had daar netjes een afvoer op zitten op het riool maar bij een defrost gaat het zo hard dat het er aan alle kanten uit liep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
bommer schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:38:
[...]

Blijf het opmerkelijk vinden, kennelijk zit je in de installatie techniek.
Al eens vragen gesteld aan de leverancier?
Ja klopt ik zit in het vak .
Vandaag mijn installatie gevuld en 1 lekje met dat loctite draad .
Afgetapt en vervangen voor hennep en weer gevuld .
Toen was de koppeling wel dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:31

timpel_800

Amber 65

Hoe wordt de Amber eigenlijk geleverd. Staat hij op een pallet? Hoe verplaats je hem naar de goede plek? Hij weegt wel wat toch. Is overigens al meer bekend over de levertijd ?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Hij staat op een pallet, wordt tot de deur geleverd op een palletwagen door de chauffeur van het transportbedrijf en weegt 120 kg. Volgens de laatste berichten van Itho van afgelopen week starten de leveringen vanaf half september in meerdere tranches. De orders zullen op volgorde van binnenkomst in overleg met de klant worden uitgeleverd. Nieuwe orders is levering oktober volgens hun opgave.

[ Voor 12% gewijzigd door Carboy54 op 20-08-2023 12:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
Vandaag de Caleffi's, de keerklep en de RVS slangen ingepakt met isolatie binnen maat 45mm . Nu kan de kast weer terug worden geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-maWGQpY-RB8dVil_8FIjnSRYHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngLQzrF6Og1rlhKrjaqDkII0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door Carboy54 op 20-08-2023 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Laatst online: 11:40
@Carboy54 Hoe dik is de isolatie om de buis? En wat is dan de breedte van het leidingkanaal? Of merk en type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
ditbenikecht schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:48:
@Carboy54 Hoe dik is de isolatie om de buis? En wat is dan de breedte van het leidingkanaal? Of merk en type?
Dit is het stuk van de RVS flex. De rest is 28 mm staal, 13 mm Armaflex en de goot is 14 cm.
Vervolgens komt er nog weer een kast om heen. Die hing er al.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvZtzW0qQlBoH2ysjLZ7bpxtxfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQC6pYBCJho6BNgItCaF6NyC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Carboy54 op 20-08-2023 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-06 22:05
Carboy54 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:46:
Vandaag de 6.5 Kw tester geplaatst met voorbereiding voor de 200 ltr. I-WPV boiler van Itho. De big foots zijn van een verhoogd model 20 cm. incl. de voorstbeveiligers. Woning zonder vvw met 2x een Jaga en 1 grote radiator. Bovenverdieping wordt zelden verwarmd. 50 liter seriebuffer onder de trap in de retour om aan de eis van de syteeminhoud te voldoen van 65 liter. Ondanks de hoge buitentemperatuur van 22 graden draait hij rustig door tot de ingestelde max. watertemperatuur van 40 graden.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooie installatie, bedankt voor het delen ervan. Kun je iets vertellen over de grindbak, alsjeblieft? Hoe groot is het en wat is de h.o.h. afstand van de rubberen voetjes, 111 cm? Hoe diep is de grind? Doe je er een worteldoek onder?

Ik vraag het omdat ik een plek wil voorbereiden voor een Amber 95. Onderstaande afbeelding geeft de situatie in mijn achtertuin weer. De tegels zijn 40cm x 40cm, met zand eronder. Ik heb de voeten al, maar ik weet niet hoe ver ze uit elkaar moeten staan. In de afbeelding is de h.o.h afstand 97cm. Als ik 3x2 tegels verwijder plus het streepje langs de muur krijg ik een grindbak van 120cm x 90cm (roze getekend in de afbeelding). Is dat net zo'n 15 cm te weinig in de breedte?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2iJbgRMiPHa0rFBcq6q6DKtKRMc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JqDLnXZj4x9NcCVgsdghv75F.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPkHyIF91pCnyuYO8svBFZFlmz8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/whXBpNDwlNA1FelZMrfTKzRD.jpg?f=fotoalbum_tile

P.S. Nederlands is niet mijn moedertaal. Bedankt voor je geduld met mogelijke fouten :) Ik hoop dat alles duidelijk is!

[ Voor 18% gewijzigd door argafal op 21-08-2023 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
Carboy54 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 15:50:
Maat 500x300x3 bron: goedmetaal.nl kosten € 24.
Bedoel jij hier 50x30x3, zoals Artikelnummer: stalen-koker-rechthoek-50x30x3.0-mm ? Lengte 125cm-ish?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
argafal schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:14:
[...]

Mooie installatie, bedankt voor het delen ervan. Kun je iets vertellen over de grindbak, alsjeblieft? Hoe groot is het en wat is de h.o.h. afstand van de rubberen voetjes, 111 cm? Hoe diep is de grind? Doe je er een worteldoek onder?

Ik vraag het omdat ik een plek wil voorbereiden voor een Amber 95. Onderstaande afbeelding geeft de situatie in mijn achtertuin weer. De tegels zijn 40cm x 40cm, met zand eronder. Ik heb de voeten al, maar ik weet niet hoe ver ze uit elkaar moeten staan. In de afbeelding is de h.o.h afstand 97cm. Als ik 3x2 tegels verwijder plus het streepje langs de muur krijg ik een grindbak van 120cm x 90cm (roze getekend in de afbeelding). Is dat net zo'n 15 cm te weinig in de breedte?

[Afbeelding][Afbeelding]

P.S. Nederlands is niet mijn moedertaal. Bedankt voor je geduld met mogelijke fouten :) Ik hoop dat alles duidelijk is!
toon volledige bericht
De bak maak je iets groter dan de Amber met betonbandjes. 2 bandjes overdwars waar je de big foots op plaatst. De afstand is inderdaad 111cm. Rondom zand en voldoende grind in met name het midden gedeelte. Succes :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
argafal schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:25:
[...]

Bedoel jij hier 50x30x3, zoals Artikelnummer: stalen-koker-rechthoek-50x30x3.0-mm ? Lengte 125cm-ish?
Ik zou de bak iets groter maken op 130 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
@Carboy54 Kun je misschien een keer de openingspost aanvullen (en up to date houden) met zaken die verplicht zijn (bijv. de keerklep in de retour) en zaken die niet verplicht cq aanbevolen worden (bijv. een werkschakelaar?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
hansvk schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:13:
@Carboy54 Kun je misschien een keer de openingspost aanvullen (en up to date houden) met zaken die verplicht zijn (bijv. de keerklep in de retour) en zaken die niet verplicht cq aanbevolen worden (bijv. een werkschakelaar?).
@hansvk

Kan je als elektrotechnicus zeggen dat een werkschakelaar verplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
bommer schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:18:
[...]

@hansvk

Wat als je een lockout in de meterkast gebruikt? ik heb genoeg voorbeelden gezien (vooral in Panasonic topics) van installaties zonder werkschakelaar. Zijn die dan allemaal 'illegaal'?

[ Voor 42% gewijzigd door hansvk op 21-08-2023 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
bommer schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:18:
[...]

@hansvk

En daar is hier al veel over geschreven ook in Tip 4 met dank aan @bommer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
hansvk schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:13:
Ook deze verplichting staat in Tip 3 hydraulische aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
Carboy54 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:25:
[...]

En daar is hier al veel over geschreven met dank aan @bommer
Dat klopt, maar een openingspost is nu net bedoeld om de nuttige informatie te verzamelen. En het gaat om alle aspecten van de installatie, niet alleen het elektrische deel.

Edit: Ik zie dat je je post hebt aangepast en de tips hebt genoemd. Als die een compleet beeld geven prima :)

[ Voor 12% gewijzigd door hansvk op 21-08-2023 14:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
hansvk schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:29:
[...]

Dat klopt, maar een openingspost is nu net bedoeld om de nuttige informatie te verzamelen. En het gaat om alle aspecten van de installatie, niet alleen het elektrische deel.

Edit: Ik zie dat je je post hebt aangepast en de tips hebt genoemd. Als die een compleet beeld geven prima :)
Alle genoemde aspecten door jou hier genoemd staan er in en in de vervolgtips ga ik dat nog uitbreiden zodra ik tijd heb ;) Alle volgende tips worden ook in de openingspost geplaatst.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 21-08-2023 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
hansvk schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:21:
[...]

Wat als je een lockout in de meterkast gebruikt? ik heb genoeg voorbeelden gezien (vooral in Panasonic topics) van installaties zonder werkschakelaar. Zijn die dan allemaal 'illegaal'?
Of het illegaal is mag je zelf beoordelen. Ik geef aan wat de regelgeving zegt. Als een tweaker dat niet volgt omdat hij/zij er anders over denkt is eigen verantwoordelijkheid.

De werkschakelaar is verplicht bij een machine(draaiende onderdelen) een ieder kan de machine dan veilig stellen. Ook de koelmonteur.

Ik moet de eerste bij ons nog vinden die een lockout heeft.

Ik zal ook even kijken naar de begin post en evtentuele aanpassingen (elektrotechnisch) aan @Carboy54 doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
Carboy54 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:22:
[...]

De bak maak je iets groter dan de Amber met betonbandjes. 2 bandjes overdwars waar je de big foots op plaatst. De afstand is inderdaad 111cm. Rondom zand en voldoende grind in met name het midden gedeelte. Succes :-)
Aha, er zitten betonbandjes onder de big foots. Dank je wel, natuurlijk! Hoe diep gaat jij met de betonbandjes en de grind? Heb je wat foto's vaan hoe man dat goed aanlegt?

In mijn geval overweg ik het een winter met een wat kleinere grindbak tussen de big foots te proberen, zoals nu getekend in paars. In de afbeelding hieronder staan de big foots nu op 111cm afstand. Zal goed genoeg voor de oontdoiwater zijn, toch? :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Lw3XjGZloXBXCxpZ8dI1Hio1g4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncuObORYevdJ7OB6IOlEUmzP.jpg?f=fotoalbum_large

In de afbeelding heb ik ook nog wat mogelijkheden voor de leidingen getekend. Wil iemand wat advis geven?

Situatie: Achter de witte muur op de rechte kant zit de (mestals onverwarmde) bijkeuken met de huidige CV installatie en de SSW-boiler. Er zijn volgens mij twee mogelijke doorvoeren:
a) Een nieuwe doorvoer (blauwe vierkant)
b) De bestaande ventilatiegat (groen markeert, zwaar te zien). De nieuwe leidingen zalen dan een del ervan uitvullen. Eventueel kan ik later weer een extra ventilatiegat op en andere locatie maken, als dat nodig voor het ruimte is.

Voor de leidingen bestaan dan twee mogelijkheden:
1) Langs de muur (blauw ononderbroken lijn). Makkelijk, maar niet zo netjes.
2) Onder grond (blauw stippellijn). Veel werk voor 1.50m leiding vanaf de muur naar de buitenunit.

Wat zullen jullie doen? Opmerkingen zijn hartelijk welkom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
argafal schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:07:
[...]

Aha, er zitten betonbandjes onder de big foots. Dank je wel, natuurlijk! Hoe diep gaat jij met de betonbandjes en de grind? Heb je wat foto's vaan hoe man dat goed aanlegt?

In mijn geval overweg ik het een winter met een wat kleinere grindbak tussen de big foots te proberen, zoals nu getekend in paars. In de afbeelding hieronder staan de big foots nu op 111cm afstand. Zal goed genoeg voor de oontdoiwater zijn, toch? :9

[Afbeelding]

In de afbeelding heb ik ook nog wat mogelijkheden voor de leidingen getekend. Wil iemand wat advis geven?

Situatie: Achter de witte muur op de rechte kant zit de (mestals onverwarmde) bijkeuken met de huidige CV installatie en de SSW-boiler. Er zijn volgens mij twee mogelijke doorvoeren:
a) Een nieuwe doorvoer (blauwe vierkant)
b) De bestaande ventilatiegat (groen markeert, zwaar te zien). De nieuwe leidingen zalen dan een del ervan uitvullen. Eventueel kan ik later weer een extra ventilatiegat op en andere locatie maken, als dat nodig voor het ruimte is.

Voor de leidingen bestaan dan twee mogelijkheden:
1) Langs de muur (blauw ononderbroken lijn). Makkelijk, maar niet zo netjes.
2) Onder grond (blauw stippellijn). Veel werk voor 1.50m leiding vanaf de muur naar de buitenunit.

Wat zullen jullie doen? Opmerkingen zijn hartelijk welkom. :)
toon volledige bericht
Grindbak over de gehele breedte want bij een flinke defrost loopt het over de gehele breedte er uit. Het ventilatiegat moet sowiezo worden dicht gemaakt bij een afstand van minder dan 1 meter van de pomp.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FN2Sp6BQTxvKpGHh_WcwlXuReZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UgYBzAJcyBWZ9em7rXH1iMgG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
Carboy54 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:19:
[...]

Grindbak over de gehele breedte want bij een flinke defrost loopt het over de gehele breedte er uit. Het ventilatiegat moet sowiezo worden dicht gemaakt bij een afstand van minder dan 1 meter van de pomp.[Afbeelding]
Dank je wel voor jouw advis en de nieuwe afbeelding. Altijd fijn met extra inspiratie! :) Heft je nog een beeld van de betonbandjes?

Het ventilatiegat is 1.50m van de pomp.

[ Voor 10% gewijzigd door argafal op 21-08-2023 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
Ik lees elders dat een installatieautomaat ook als lastscheider (=werkschakelaar) gebruikt mag worden. De installatieautomaat moet dan bij werkzaamheden zijn vergrendeld (geen direct toezicht op de automaat).
Afbeeldingslocatie: https://www.circuitsonline.net/forum/file/33728

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@hansvk Conclusie hadden we een paar weken geleden al getrokken: Ronald in "Itho Daalderop Amber"

Installatie automaten hoeven niet in alle gevallen als lastscheider bruikbaar te zijn, maar de ABB bijvoorbeeld wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 10:51
hansvk schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:48:
Ik lees elders dat een installatieautomaat ook als lastscheider (=werkschakelaar) gebruikt mag worden. De installatieautomaat moet dan bij werkzaamheden zijn vergrendeld (geen direct toezicht op de automaat).
[Afbeelding]
Die ABB werkschakelaars hebben ook een mogelijkheid tot vergrendelen met een slotje. Dus als je zo'n slotje koopt en op een spijkertje er naast hangt, kan een monteur hem veilig vergrendelen, al hangt die buiten het zicht (binnen?).

In mijn geval hebben we een cv kast daarin een onderverdeler, waarbij de cv-kast zelf op slot kan. Die sleutel in je zak steken en je kan ook veilig naar buiten.

Dus ja, een werkschakelaar is verplicht, maar voor zover ik weet heb je wel enige vrijheid in hoe je dit implementeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10:01

Jan2023

KISS

Dat is wel een mooie optie
👍
Gewoon de meterkast op slot bij werkzaamheden !
.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
hansvk schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:48:
[Afbeelding]
Mag ik vragen wat nu het eigenlijke probleem is?
Is het lelijk of is hij te duur.

Voor mij persoonlijk is het een no-brainer, heb zelfs nog even getwijfeld of ik heb op mijn transportpomp zou plaatsten ipv een wandcontactdoos.

Zit zelf in de techniek en wij plaatsen bij alle buiten units of het nou warmtepompen, airco's of lucht behandelingkasten zijn een werkschakelaar, gaat er wat mis kan ik met een handeling de machine uitzetten.
of als ik de machine voor elektrotechnische aanpassingen ff geheel van spanning wil hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door bommer op 21-08-2023 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:31

timpel_800

Amber 65

Het probleem is vooral dat hij niet vlakbij de Amber mag zijn en je hem dus ergens op de muur moet plakken, wat inderdaad niet mooi is imo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_q6iPSnD_3vMh9T3JCWrkpM-abs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/anfPP08Mi6sO3MgSYuMQhzpx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door timpel_800 op 21-08-2023 19:20 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
timpel_800 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:17:
Het probleem is vooral dat hij niet vlakbij de Amber mag zijn en je hem dus ergens op de muur moet plakken, wat inderdaad niet mooi is imo.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Trs6YNrXVhWj-c9QmBjghrm8e28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FoqV26zIhC11Y8fIgK1ueNeg.jpg?f=fotoalbum_large

30 cm boven de pomp in drie fase boven een mooie warmtepomp maakt mij blij :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
Ik was juist altijd van plan om een werkschakelaar direct bij de warmtepomp te plaatsen, maar sinds het een R290 warmtepomp is geworden ben ik er vanaf gestapt om deze direct in de buurt van de warmtepomp te plaatsen, in direct zicht. Deze komt nu gewoon bij de regelkast binnen. Ik wil om de warmtepomp nog een kast plaatsen en dan zou het betekenen dat de werkschakelaar boven de kast komt of dat de kast nog eens 30cm hoger wordt en dat vind ik (en iemand anders in huis :*)) inderdaad niet mooi. Bij de airco-unit (R32) heb ik die wel gewoon netjes direct onder de biten-unit zitten.

Bij mij lopen alle leidingen direct naar beneden de grond in en dan staat zo'n werkschakelaar er boven een beetje verloren, anders dan bij @Carboy54 waar deze dan nog direct naast de kabel/leidinggoot is geplaatst.

Maar zoals al eerder is besproken in een wat oudere reactie mischa402 in "Itho Daalderop Amber" is het volgens NEN1010 niet verplicht om de werkschakelaar in direct zicht te hebben als deze te blokkeren is door bijvoorbeeld een slotje, zoals nagenoeg alle werkschakelaars. Het gaat er om dat deze niet per abuis ingeschakeld kan worden terwijl er iemand aan werkt.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
bommer schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:07:
[...]

Mag ik vragen wat nu het eigenlijke probleem is?
Is het lelijk of is hij te duur.

Voor mij persoonlijk is het een no-brainer, heb zelfs nog even getwijfeld of ik heb op mijn transportpomp zou plaatsten ipv een wandcontactdoos.

Zit zelf in de techniek en wij plaatsen bij alle buiten units of het nou warmtepompen, airco's of lucht behandelingkasten zijn een werkschakelaar, gaat er wat mis kan ik met een handeling de machine uitzetten.
of als ik de machine voor elektrotechnische aanpassingen ff geheel van spanning wil hebben.
Niet mooi, mogelijk onnodig (nog meer extra) kosten. Daarnaast ben ik een persoon die graag wil weten hoe iets precies zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
hansvk schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:38:
[...]

Niet mooi, mogelijk onnodig (nog meer extra) kosten. Daarnaast ben ik een persoon die graag wil weten hoe iets precies zit.
Niet mooi, vind ik geen argument. een hele WP is niet mooi, waar dat ding ook staat.
en kosten tja. 30 euro.
Nog even wat dieper in gedoken, als je nu nog niet overtuigd bent prima. Ik ga er verder niet meer op in gaat nu way off topic.

samen gevat uit de machine richtlijn (een richtlijn is verplicht een norm niet):
Voor het op afstand in- en uitschakelen van de elektromotor van een machine wordt een magneetschakelaar toegepast. Op deze wijze wordt het circuit stroomloos gemaakt in uitgeschakelde toestand. Vervolgens moet het circuit bij werkzaamheden aan de machine ook spanningsloos worden gemaakt en moet het circuit spanningsloos blijven. Dit gebeurt door een scheider en voorkomt het onverwachts inschakelen van een motor.

Dit scheiden kan door het toepassen van een werkschakelaar in het hoofdstroom circuit van de motor, of door het verwijderen van de smeltveiligheden. Andere oplossingen zijn het toepassen van een wandcontactdoos-stekkerverbinding of het zogenaamd trekken van de motorlade (indien het een Motor Control Centre (MCC) betreft). Is er geen stekkerverbinding toegepast dan is het gebruik van een werkschakelaar de beste keuze.

Maar het toepassen van een werkschakelaar in uitsluitend het stuurstroomcircuit van de motor is onvoldoende. Een magneetschakelaar is als scheidingsfunctie niet toegestaan volgens art. 5.4 van de NEN-EN-IEC 60204-1.

Als er wordt gekozen om te scheiden in de voedingsverdeler dan dient de spanningsloosheid van de motor nog te worden gecontroleerd. Dit dient volgens NEN 3140, art. 6.2.4.1 zo dicht mogelijk bij de werkplek vastgesteld te worden. Volgens art. 6.2.4.102 van de NEN 3140 kan dit door de motorkabel vanaf de scheider te volgen, of aan de hand van tekeningen en kabelmerkers of door het uitvoeren van metingen. Belangrijk is het testen van de vergrendelde energiebron op herinschakeling, de zogenaamde 3e stap van de LOTOTO procedure (Lockout, Tagout, Tryout).

Pagina: 1 ... 12 ... 120 Laatste