• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:22
Het is overigens wel mogelijk om in de zelfde modbus lijn modbus energie meters aan te sluiten.
En met een aparte integratie uit te lezen.

Ik ga dat er ook niet in maken, er zijn zoveel verschillende meters. dan wordt de integratie onbruikbaar.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:22
@bommer Ipv een rechtstreekse integratie van modbus naar een enkel domitica platform, zou het niet handiger zijn om dit via mqtt te doen? Dus van modbus naar mqtt en dan in Home Assistent de mqtt uitlezen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• bommer
RichieB schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:01:
@bommer Ipv een rechtstreekse integratie van modbus naar een enkel domitica platform, zou het niet handiger zijn om dit via mqtt te doen? Dus van modbus naar mqtt en dan in Home Assistent de mqtt uitlezen.
Voor nu blijft het bij een directe modbus integratie voor Home Assistant, ik weet dat er andere platformen zijn.
De grote ondersteunen allemaal modbus. (domoticz, openHAB, Home Assistant)

Die omzetting naar MQTT zal ook ergens op moeten draaien, maakt het alleen maar complexer.
Maar ik zeg niet direct nooit, Ik houd het in gedachten en zal het zeker onderzoeken op haalbaarheid.

Home Assistant is toevallig het platform wat ik zelf gebruik, vandaar ook als eerst keuze daarvoor.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• De Fakman
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-03-2024
Ik vind het een beetje raar dat Itho het toelaat dat Warmteservice e.a. de warmtwpompen rechtstreeks aan particulieren aanbied.

• harry59
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-12 17:25
bommer schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:58:
Het is overigens wel mogelijk om in de zelfde modbus lijn modbus energie meters aan te sluiten.
Kan ik bij jouw oplossing dan ook met een thermostaat op het HA dashbord, de Amber schakelen?

• bommer
harry59 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:25:
[...]

Kan ik bij jouw oplossing dan ook met een thermostaat op het HA dashbord, de Amber schakelen?
Nee, dat kan niet. De CS, HS & HD contacten zijn niet aan/uit te zetten via modbus.(net nog even getest)
Echter ieder relais aan te sturen via HA kan gebruikt worden daarvoor.

Mocht Itho besluiten dat deze contacten vrij te geven voor bediening via modbus dan kan het uiteraard wel.

https://nl.aliexpress.com...6b7b3a1&afSmartRedirect=y
met deze print zou het ook kunnen, ga ik om dezelfde reden als de diverse energie meters niet in de integratie verwerken.

[ Voor 49% gewijzigd door bommer op 27-03-2024 21:48 ]

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:22
Maar @bommer/@harry59 een thermostaat op HA dashboard kan toch nu al met het @leejoow bordje, T-ruimte uitlezen, script en dan met relais de bestaande contacten heating en cooling schakelen,

[ Voor 5% gewijzigd door tonwes99 op 27-03-2024 22:06 ]

• bommer
tonwes99 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:04:
Maar @bommer/@harry59 een thermostaat op HA dashboard kan toch nu al met het @leejoow bordje, T-ruimte uitlezen, script en dan met relais de bestaande contacten heating en cooling schakelen,
Zeker, maar dat is ook niet mijn doel. Mooi als Itho het vrij geeft dan kan het ook via Modbus.
(ik heb een complete software regeling in KNX gemaakt, HA thermostaat card stuurt alleen maar setpoint)

Naast de realtime data, zijn er ook nog heel veel instellingen. Waarvan sommige (helaas) niet alle
via modbus te bedienen zijn.

Wat ik veel interessanter vind om te doen bij koelen is het sturen van het watersetpoint.
dan kan ik namelijk met extra sensoren het dauwpunt bepalen in de ruimte en daar het koelsetpoint op aanpassen.
En zodoende maximaal koelen zonder gevaar van condens op de vloer.

[ Voor 6% gewijzigd door bommer op 27-03-2024 22:17 ]

• tonwes99
bommer schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:16:
[...].

Wat ik veel interessanter vind om te doen bij koelen is het sturen van het watersetpoint.
dan kan ik namelijk met extra sensoren het dauwpunt bepalen in de ruimte en daar het koelsetpoint op aanpassen.
Dat is Idd gaaf en helpt met de WAF factor

• bommer
Het ultieme (mijn) doel is, dat alle in het scherm in te stellen waarden ook in Home Assistant ingesteld kunnen worden.
Zodat vanuit de luie stoel alles ingesteld en getweaked kan worden.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:34
bommer schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:16:
[...]

... OK, nu ben ik wakker! :D

(Nee serieus, als dit kan heb ik serieus interesse, ook prima als dat wat kost, dat is écht handig)

[ Voor 11% gewijzigd door Whiskey48 op 28-03-2024 06:04 ]

• bommer
Whiskey48 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 05:59:
[...]

... OK, nu ben ik wakker! :D

(Nee serieus, als dit kan heb ik serieus interesse, ook prima als dat wat kost, dat is écht handig)
Het kan nu ook al ( zonder integratie) alleen niet zo mooi als met sturen van setpoint.

Wat je nu al zou kunnen doen. Je plakt de extra sensoren van TV1 en TV2 naast de TC sensor.
Je schakelt de buffervat instelling in, dan gaat de Amber regelen op deze sensoren.

Als je het koel contact inschakelt, gaat hij koelen op de koellijn van zone 1 of de vaste temperatuur die je ingesteld hebt voor zone 1
Als je nu ook het HD contact inschakelt gaat hij koelen op koellijn 2 of de daarvan vast ingesteld temperatuur, deze 2e zet je natuurlijk lager.

Met extra sensoren temperatuur en vocht kun je dauwpunt bewaken, kom je tedicht bij. Dan eerst contact HD weer uit. En als dat niet genoeg is ook het CS contact uit.

Voor de extra veiligheid zou je ook nog een extra relais in serie met het kontakt van CS kunnen zetten, deze laten afschakelen op dauwpunt.

Dit kan overigens alleen met vloerverwarming.
Heb het nog niet getest, even druk met iets anders zoals je begrijpt.

Zou ook niet een telage temperatuur in de vloer pompen, das niet zo prettig voor de voetjes.
Maar een graad of 14 zou moeten kunnen, met bewaking er op.

Dit kan natuurlijk ook andersom met verwarmen, als een soort smartgid functie.

En straks met de integratie ook het setpoint van tapwater beinvloeden aan de hand van pv productie.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Wij hebben een Tweaker gevonden met wie we onze PCB gaan proberen via ESPHome aan de Amber te hangen zodat hij ook kan schrijven. Ontwikkeling moet tussen opleiding en werk door, dus gaat niet zo snel als ik zou willen :P

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• Whiskey48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9tqNchrxaNQNrCg8gFUhoQwrOo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qg00eoCO2vLo06glNKBuizj9.jpg?f=fotoalbum_large

:)

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 01-12 19:30
leejoow schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:02:
Wij hebben een Tweaker gevonden met wie we onze PCB gaan proberen via ESPHome aan de Amber te hangen zodat hij ook kan schrijven. Ontwikkeling moet tussen opleiding en werk door, dus gaat niet zo snel als ik zou willen :P
_/-\o_
Ontwikkelingen daarvan zou ik wél in een nieuw Topic of in het Amber Regelingen Topic plaatsen, niet hier, anders wordt het hier zo onoverzichtelijk. :)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• joenex1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-12 15:48
silverball schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:19:
Sowieso echt mega gaaf die horizontale vaten, zou echt perfect voor hier zijn. Als ik de mogelijkheid had om een nieuwe leiding vanaf een potentiële warmtepomp te trekken naar de vliering had ik zeker zo'n set-up genomen. Voor nu zit ik vast aan mijn cop=1 boiler, wel een Itho dus ietwat ontopic :P, of eventueel een lawaaiige grote warmtepompboiler.
Zeker een hele mooi oplossing :9 Anders had ik de hele vloer van de berg zolder (boven garage) omlaag moeten brengen. Helaas zijn de pootjes niet stevig genoeg om het gewicht te dragen. Op dag 2 scharnierde hij van zijn pootjes af, dus nog met rubberen matjes er onder verstevigd. Warmte verlies lijkt zo'n graad per dag te zijn. Gisteren kwam de installateur een lekkende bocht vervangen, had hij de afsluiters voor dicht gedraaid. Daarna niet helemaal open gezet waardoor de pomp tegen een half dichte afsluiter stond te pompen. Gevolg, een defecte pomp en weer terug op de ketel voor SWW. Jammer dat hij niet zelf uitschakelde op temperatuur of flow detectie. Pomp is nog niet zo makkelijk te krijgen, ben ik al met @Carboy54 over in gesprek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kd08sAsH4htVgLs5o_i6S_wNbOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dwhVKsVh0igqsEe3gQ0KFcnR.jpg?f=fotoalbum_large

Wel of geen buffervat zijn we nog over in gesprek, ik ben er van overtuigd dat het zonder kan, installateur (nog) niet. Staat er nu parallel in met alle 4 de aansluitingen en een extra pomp op de afgaande kant.

• Whiskey48
joenex1 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:48:
[...]

Zeker een hele mooi oplossing :9 Anders had ik de hele vloer van de berg zolder (boven garage) omlaag moeten brengen. Helaas zijn de pootjes niet stevig genoeg om het gewicht te dragen. Op dag 2 scharnierde hij van zijn pootjes af, dus nog met rubberen matjes er onder verstevigd. Warmte verlies lijkt zo'n graad per dag te zijn. Gisteren kwam de installateur een lekkende bocht vervangen, had hij de afsluiters voor dicht gedraaid. Daarna niet helemaal open gezet waardoor de pomp tegen een half dichte afsluiter stond te pompen. Gevolg, een defecte pomp en weer terug op de ketel voor SWW. Jammer dat hij niet zelf uitschakelde op temperatuur of flow detectie. Pomp is nog niet zo makkelijk te krijgen, ben ik al met @Carboy54 over in gesprek.

[Afbeelding]

Wel of geen buffervat zijn we nog over in gesprek, ik ben er van overtuigd dat het zonder kan, installateur (nog) niet. Staat er nu parallel in met alle 4 de aansluitingen en een extra pomp op de afgaande kant.
Ook een mooie ruimtebesparende plek!
Let op bij het verschuiven, dan gaan ze snel even schuin idd. Bij mij zijn de pootjes er ook af.

• harry59
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-12 17:25
tonwes99 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:04:
Heb jij dat script al gereed?

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-12 16:01

Cr3ator

1 bar is geen bar

joenex1 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:48:
[...]

Zeker een hele mooi oplossing :9 Anders had ik de hele vloer van de berg zolder (boven garage) omlaag moeten brengen. [...]
Lukt het nog om die plafondisolatie rondom luchtdicht af te tapen met het vat er voor?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• joenex1
Cr3ator schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:43:
[...]

Lukt het nog om die plafondisolatie rondom luchtdicht af te tapen met het vat er voor?
Ja, mooi klusje voor Paasweekend, kan er nog bij aan de achterkant. SWW leidingen moeten ook nog geisoleerd worden.

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:11
@joenex1 Mooie oplossing. Hoeveel liter is jouw boiler? En wat is ongeveer de afmeting?

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:45
pc_slopert schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:11:
@joenex1 Mooie oplossing. Hoeveel liter is jouw boiler? En wat is ongeveer de afmeting?
Zijn leverbaar in 200, 240 en 270 liter. De horizontale heeft een losse warmtewisselaar met pomp.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:12
harry59 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:19:
[...]

Heb jij dat script al gereed?
In dit topic zijn een aantal scripts te vinden. Anders is de discord van leejow dé plek.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

• joenex1
pc_slopert schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:11:
Ik heb de 240L voor 4 persoons huishouden, zit geen spiraal in dus je hebt meer ter beschikking natuurlijk.

Afmetingen en vrije ruimte die je nodig hebt:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wH7FQVCyKTGCvqOmdBgN0A-mac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8A7xgxN5qsaJUaRCw3XOk42i.png?f=fotoalbum_large

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-11 18:23
Vandaag is de gasaansluiting verwijderd. Traject 'van het gas af' is daarmee helemaal voltooid.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-11 23:58
hansvk schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:03:
Vandaag is de gasaansluiting verwijderd. Traject 'van het gas af' is daarmee helemaal voltooid.
Hoe ging dat in zijn werk? Ik heb mijn afsluiting op 28 december 2023 aangevraagd, maar ben pas aan de beurt in maart 2025.

Ik heb best een lange oprit, dus ik ben wel benieuwd hoe dat praktisch gaat verlopen.

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Bij mij hebben ze de meter verwijderd en een prop in het Tstuk gelegd bij de stoep aan de weg, was in 2uurtjes gepiept! (Ca 11m vanaf de voordeur)

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-11 23:58
Stoker schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 17:09:
Bij mij hebben ze de meter verwijderd en een prop in het Tstuk gelegd bij de stoep aan de weg, was in 2uurtjes gepiept! (Ca 11m vanaf de voordeur)
Klinkt goed. Mooie mijlpaal trouwens om het fossiele tijdperk achter je te laten :)

Dus de oprit hoefde niet open begrijp ik? Ik had begrepen dat de hele leiding daadwerkelijk werd verwijderd (ook vanwege de waarde van het koper).

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Die kunnen ze er vaak uit trekken door hem aan twee kanten op te graven en dan met een graafmachine trekken (zo hebben we hem bij mij verwijderd)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• Stoker
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
EricEric752 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 17:23:
[...]

Klinkt goed. Mooie mijlpaal trouwens om het fossiele tijdperk achter je te laten :)

Dus de oprit hoefde niet open begrijp ik? Ik had begrepen dat de hele leiding daadwerkelijk werd verwijderd (ook vanwege de waarde van het koper).
Klopt! Nee ze hebben alleen een gat in de stoep gemaakt en daar een prop in gedaan. Daarna de meter verwijderd en daar een soort kaarsvet in gedrukt.

Heb er trouwens wel om moeten vragen, was hier geen probleem.

Bij mijn ouders hebben ze de meter verwijderd en voor de voordeur alleen een gat gemaakt, had te maken met de manier hoe het leidingwerk is aangesloten/opgebouwd. Maargoed, ook daar is de oprit niet open geweest

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-11 18:23
EricEric752 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 16:57:
[...]

Hoe ging dat in zijn werk? Ik heb mijn afsluiting op 28 december 2023 aangevraagd, maar ben pas aan de beurt in maart 2025.

Ik heb best een lange oprit, dus ik ben wel benieuwd hoe dat praktisch gaat verlopen.
Zie mijn dossier voor het verloop van het traject. Initiatief kwam dus van Liander en ze plannen per gemeente/regio de verwijderingen. Blijkbaar was dat hier op redelijk korte termijn.

[ Voor 7% gewijzigd door hansvk op 29-03-2024 19:22 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Museon
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 02-01 14:04
Om de definitieve locatie van de warmtepomp te kiezen, heb ik nog een vraag: is een werkschakelaar aan de buitenzijde noodzakelijk?

Ik ben geen fan van het plaatsen van de warmtepomp met werkschakelaar in de tuin, aangezien kwajongens de pomp kunnen uitzetten of andere kattenkwaad kunnen uithalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Museon op 30-03-2024 12:07 ]

• tonwes99
Museon schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:06:
Om de definitieve locatie van de warmtepomp te kiezen, heb ik nog een vraag: is een werkschakelaar aan de buitenzijde noodzakelijk?

Ik ben geen fan van het plaatsen van de warmtepomp met werkschakelaar in de tuin, aangezien kwajongens de pomp kunnen uitzetten of andere kattenkwaad kunnen uithalen.
Je moet veilig kunnen werken, niet dat iemand ongezien de stroom erop zet.

Er zijn tweakers die zeggen dat een ws of automaat binnen ook kan, mits deze met een slot vergrendeld kan worden.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:04
@Museon @tonwes99 Het mag met een LOTO op de automaten, mits de automaten als lastscheider ingezet mogen worden. ABB automaten kunnen dat en er kan een LOTO systeem op.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Museon
Ronald schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:29:
@Museon @tonwes99 Het mag met een LOTO op de automaten, mits de automaten als lastscheider ingezet mogen worden. ABB automaten kunnen dat en er kan een LOTO systeem op.

Bedankt, dit lijkt me in iedegeval een elegante oplossing. Zal het met installateur erover hebben.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10:47

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Museon schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:06:

Je hebt ook werkschakelaars met vergrendelbare schakelaar. Let wel op dat sommige enkel in uit stand zijn te vergrendelen…

Mijn voorkeur heeft om bij de buitenunit te plaatsen. Het kan met een goedgekeurd slot systeem ook in de meterkast zoals hier al aangegeven.

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
ErikVers schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:46:
[...]

Je hebt ook werkschakelaars met vergrendelbare schakelaar. Let wel op dat sommige enkel in uit stand zijn te vergrendelen…

Mijn voorkeur heeft om bij de buitenunit te plaatsen. Het kan met een goedgekeurd slot systeem ook in de meterkast zoals hier al aangegeven.
conform de regelgeving hierover, werkschakelaars dienen in direct zicht van de desbetreffende apparaat wat zij schakelen geplaatst te worden.

def:
De werkschakelaar heeft volgens NEN 1010 als doel (zie NEN 1010: 2015/C1:2016, bepaling 536.3.1.1 en 536.3.2) om ongevallen bij niet-elektrotechnische werkzaamheden aan elektrisch aangedreven machines te voorkomen. Hierbij wordt verwezen naar NEN-EN-IEC 60204-1 (de norm voor de elektrische uitrusting van machines). De term werkschakelaar kan soms verwarrend zijn. De associatie die we bij de werkschakelaar hebben, is vaak dat grijze kastje met die zwarte of rode knop. NEN 1010 omschrijft het begrip ‘werkschakelaar’ echter breder en geeft aan dat als werkschakelaar kunnen dienen: meerpolige schakelaars, vermogensschakelaars en stopcontacten.

door het doel om het apparaat dus spanningsvrij te maken heeft een werkschakelaar in de meterkast weinig zin.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
MacD007 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 17:54:
[...]

conform de regelgeving hierover, werkschakelaars dienen in direct zicht van de desbetreffende apparaat wat zij schakelen geplaatst te worden.

def:
De werkschakelaar heeft volgens NEN 1010 als doel (zie NEN 1010: 2015/C1:2016, bepaling 536.3.1.1 en 536.3.2) om ongevallen bij niet-elektrotechnische werkzaamheden aan elektrisch aangedreven machines te voorkomen. Hierbij wordt verwezen naar NEN-EN-IEC 60204-1 (de norm voor de elektrische uitrusting van machines). De term werkschakelaar kan soms verwarrend zijn. De associatie die we bij de werkschakelaar hebben, is vaak dat grijze kastje met die zwarte of rode knop. NEN 1010 omschrijft het begrip ‘werkschakelaar’ echter breder en geeft aan dat als werkschakelaar kunnen dienen: meerpolige schakelaars, vermogensschakelaars en stopcontacten.

door het doel om het apparaat dus spanningsvrij te maken heeft een werkschakelaar in de meterkast weinig zin.
Waar zie jij in je def dat in zicht moet?
Ik plaats ze altijd buiten bij de unit maar zie nergens staan dat dit verplicht is. Wat wel verplicht is dat je veilig moet kunnen werken. Dat kan op verschillende manieren.

[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 30-03-2024 18:14 ]

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Ronald
https://www.nieuws1010.nl...en-en-scheiden-deel-2.pdf
Sloten worden in dit stuk expliciet als voldoende omschreven.

Als LOTO(TO) goed genoeg is voor een rioolwaterzuivering, is het vast goed genoeg voor een warmtepomp.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:36
Gewoon een passend slotje naast de werkschakelaar hangen voor de installateur, klaar.

Zoveel grote industriële dingen waar de met slotjes werken en een schakelaar niet altijd in het zicht zit.

Ik ken trouwens ook een bedrijf waar ze niet eens met slotjes werken, maar als iemand de spanning in wil schakelen, gaat eerst 2 minuten een alarm + zwaailampen zodat iedereen gewaarschuwd is.

[ Voor 33% gewijzigd door marcop23 op 30-03-2024 19:24 ]

• MacD007
Ronald schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 18:59:
https://www.nieuws1010.nl...en-en-scheiden-deel-2.pdf
Sloten worden in dit stuk expliciet als voldoende omschreven.

Als LOTO(TO) goed genoeg is voor een rioolwaterzuivering, is het vast goed genoeg voor een warmtepomp.
Juist, maar ook LOTO wordt in de industrie, ik zelf kom uit deze tak van sport, ook m’n bij werkschakelaars gebruikt.
Maar het is een onderdeel, dus LOTO ist dus niet alleen maar een slotje, het is veel en veel meer, voor een echt veilige werkomgeving moet je nog heel wat meer doen, oa ook een goed werkende LOTO procedure hebben die ook wordt gevolgd en gecontroleerd wordt.
Nog sterker een LOTO zou in een thuissituatie een volledige overkill zijn er onwerkbaar, en dus onveilig zijn.

Ik ken meer dan voldoende voorbeelden waar het ondanks een werkschakelaar en LOTO mis is gegaan.

Tuurlijk, er zijn meer mogelijkheden, echter in een thuissituatie is het plaatsen van een werkschakelaar naast het toestel de meest eenvoudige en simpele manier. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

En ja, er zijn situaties mogelijk waardoor je dit beter niet kunt doen, dan zul je naar een andere oplossing (plek) moeten uitwijken.

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 31-03-2024 01:23 ]

• MacD007
ErikVers schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 18:12:
[...]

Waar zie jij in je def dat in zicht moet?
Ik plaats ze altijd buiten bij de unit maar zie nergens staan dat dit verplicht is. Wat wel verplicht is dat je veilig moet kunnen werken. Dat kan op verschillende manieren.
Nee, dat staat ook niet in deze def. Daar heb je helemaal gelijk in, dat staat dan weer in andere regelgevingen of gewoon met je gezond verstand.

En ja, er zijn nog veel andere manieren om dat veilig te doen, alleen in een thuissituatie waar dus geen procedures en werkvoorschriften bestaan is een werkschakelaar vaak wel een eenvoudige en simpele manier om tot dat doel te komen.

De vraag je zelf zou moeten stellen is doe je iets omdat het ergens verplicht is of doe je dingen omdat je vind dat ze voor jou zinvol en logisch klinken en je daar de gewenste resultaten mee bereikt?

Kijk je kunt prima kijken of er spanning op een kabel staat door de beide uiteinden met je handen vast te pakken, krijg je een schok staat er spanning op krijg je die niet is de uitkomst waarschijnlijk niet.
Afhankelijk van de spanning en stroomsterkte is dat een risico of niet.
Een deskundige zal echter altijd hiervoor het juiste meetapparatuur gebruiken, een leek mogelijk niet.

• Ronald
@MacD007 alles kan fout gaan. Ook met een werkschakelaar in zicht.
Het was dan ook geen discussie over hoe maak ik werk aan de WP absoluut veilig.

Het was: jamaar… werkschakelaar bereikbaar vanaf straat… geen zin in kwajongensmensen die de WP uit gooien.

• MacD007
Ronald schreef op zondag 31 maart 2024 @ 07:24:
@MacD007 alles kan fout gaan. Ook met een werkschakelaar in zicht.
Het was dan ook geen discussie over hoe maak ik werk aan de WP absoluut veilig.

Het was: jamaar… werkschakelaar bereikbaar vanaf straat… geen zin in kwajongensmensen die de WP uit gooien.
Ik snapte dat ook, echter er zijn ook werkschakelaars die in de aan stand te zekeren zijn, maar voor dat speciale geval, dat zij ik ook al kun je dus afwijken cq naar een alternatieve oplossing, zoals de door jou genoemde abb zekeringen gaan als deze in de genoemde een gelijkwaardige oplossing bieden.

Wat ik mbt LOTO alleen wilde aangeven dat dit meer dan alleen een slotje betreft. Daar zit een behoorlijk complex systeem achter.

Waar het mij om ging was het feit daar waar een werkschakelaar prima geplaatst kan worden zonder andere risico’s dat deze de meest eenvoudige en simpele keuze zou zijn en je de veiligheid voor de aan jou installatie toch in voldoende mate kunt waarborgen.

• Museon
Sorry dat dit tot een discussie heeft geleid...

Maar dit is denk wel iets waar de normale burger niet helemaal bij stilstaat.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:36
Welke procedures zouden er allemaal nodig zijn om dit veilig te houden?

Het grootste risico is in mijn ogen: monteur neemt sleutel per ongeluk mee naar huis, waardoor je een reservesleutel in moet zetten. Het gebruik van een reservesleutel is natuurlijk altijd een risico, vooral op grote onoverzichtelijke locaties. Dus dan heb je daar een procedure voor nodig. Maar thuis? Je kan toch makkelijk vaststellen dat de monteur weg is? Welk risico bestaat er dan precies?

Bij propaan is 't niet altijd even makkelijk om een werkschakelaar op een mooie plek bij de buitenunit te plaatsen.

• bommer
@Museon Is niet de eerste keer hoor dat deze discussie ontstaat. net zo als welke automaat en voeding kabel.
(daar heb ik een mooi schema voor gemaakt, staat ergens in den begine van dit topic)

Het risico is dat die gene die aan de warmtepomp werkt zekerheid wil hebben dat dit veilig kan.
En dan is een werkschakelaar in het zicht echt de beste oplossing. Die in een oogopslag gecontroleerd kan worden.

Het moet wel heel gek lopen als iemand in jouw bijzijn zonder te vragen deze schakelaar weer aanzet.
Bij grote apparaten wordt dat natuurlijk lastiger en zie je vaak ook meerdere sloten aan de werkschakelaar hangen.

[ Voor 7% gewijzigd door bommer op 31-03-2024 11:15 ]

• bommer
En als je bang bent voor kwa jongens streken ( ik denk dat de meeste niet eens weten wat het voor een kastje is)
dan is een slot die vergrendeld in de aan-stand een optie.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
MacD007 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 00:34:
[...]

Nee, dat staat ook niet in deze def. Daar heb je helemaal gelijk in, dat staat dan weer in andere regelgevingen of gewoon met je gezond verstand.

En ja, er zijn nog veel andere manieren om dat veilig te doen, alleen in een thuissituatie waar dus geen procedures en werkvoorschriften bestaan is een werkschakelaar vaak wel een eenvoudige en simpele manier om tot dat doel te komen.

De vraag je zelf zou moeten stellen is doe je iets omdat het ergens verplicht is of doe je dingen omdat je vind dat ze voor jou zinvol en logisch klinken en je daar de gewenste resultaten mee bereikt?

Kijk je kunt prima kijken of er spanning op een kabel staat door de beide uiteinden met je handen vast te pakken, krijg je een schok staat er spanning op krijg je die niet is de uitkomst waarschijnlijk niet.
Afhankelijk van de spanning en stroomsterkte is dat een risico of niet.
Een deskundige zal echter altijd hiervoor het juiste meetapparatuur gebruiken, een leek mogelijk niet.
Klopt dan hebben we helder dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden ✅👍

Laten we weer on topic gaan.

• tonwes99
bommer schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:14:
@Museon Is niet de eerste keer hoor dat deze discussie ontstaat. net zo als welke automaat en voeding kabel.
(daar heb ik een mooi schema voor gemaakt, staat ergens in den begine van dit topic)

Het risico is dat die gene die aan de warmtepomp werkt zekerheid wil hebben dat dit veilig kan.
En dan is een werkschakelaar in het zicht echt de beste oplossing. Die in een oogopslag gecontroleerd kan worden.

Het moet wel heel gek lopen als iemand in jouw bijzijn zonder te vragen deze schakelaar weer aanzet.
Bij grote apparaten wordt dat natuurlijk lastiger en zie je vaak ook meerdere sloten aan de werkschakelaar hangen.
De automaat - zonder slot - is geen werkschakelaar, vooral omdat deze niet in het zicht zit en niet afgesloten kan worden. Je noemt "... het moet wel gek lopen...", maar er zijn zeker situaties te bedenken waarin een huisgenoot de stroom erop zet, als elders in het huis een stop is doorgesprongen, als de verwarming het niet doet, en iemand niet weet of er buiten iemand aan het werk is. Hetzelfde geldt overigens voor zonnepanelen.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zo, in voorbereiding op de warmtepomp alle radiatoren eruit, vloeren gestript.

Overdag alles open en puin kruien.
‘s avonds nog even de warmte in huis jagen met wat ventilator kacheltjes. Gister alleen al om 22u in 1 uur 4 kWh erdoor gejaagd ;)

Voor foto’s van de vloer, zie mijn topic (huis 1991)
Advies: huis 1991 compleet: PV, WP, VVW, Isolatie

[ Voor 17% gewijzigd door Get!em op 31-03-2024 22:33 ]

• bommer
tonwes99 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 21:29:
[...]

De automaat - zonder slot - is geen werkschakelaar, vooral omdat deze niet in het zicht zit en niet afgesloten kan worden. Je noemt "... het moet wel gek lopen...", maar er zijn zeker situaties te bedenken waarin een huisgenoot de stroom erop zet, als elders in het huis een stop is doorgesprongen, als de verwarming het niet doet, en iemand niet weet of er buiten iemand aan het werk is. Hetzelfde geldt overigens voor zonnepanelen.
Lees de zin er boven nog eens!

En precies daarom adviseer ik een werksschakelaar

[ Voor 4% gewijzigd door bommer op 31-03-2024 22:48 ]

• tonwes99
bommer schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:47:
[...]

Lees de zin er boven nog eens!

En precies daarom adviseer ik een werksschakelaar
Aha, je doelde met “deze schakelaar” op een ws in het zicht.

Ik denk dat we het allen eens zijn, keep it simple, als het past is ws in het zicht de beste oplossing. Lukt dit echt niet, vanwege kwajongens of propaan-risico’s, denk dan na hoe jij (en een monteur) 100% zeker weet dat niet onbedoeld de stroom erop zet. Ongeluk in klein hoekje…

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
marcop23 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:06:
Welke procedures zouden er allemaal nodig zijn om dit veilig te houden?

Het grootste risico is in mijn ogen: monteur neemt sleutel per ongeluk mee naar huis, waardoor je een reservesleutel in moet zetten. Het gebruik van een reservesleutel is natuurlijk altijd een risico, vooral op grote onoverzichtelijke locaties. Dus dan heb je daar een procedure voor nodig. Maar thuis? Je kan toch makkelijk vaststellen dat de monteur weg is? Welk risico bestaat er dan precies?

Bij propaan is 't niet altijd even makkelijk om een werkschakelaar op een mooie plek bij de buitenunit te plaatsen.
100% eens wat betreft uitstraling. R290 bracht me tot dit vraagstuk. Vind het minder zo een LAST scheider plomp verloren ergens op de muur.

Alleen is ook mijn motto; ik werk veilig of ik werk niet! Dus wat verder op onderzoek gegaan.

Ter info; een LOTO slot wordt normaal ook geleverd met één sleutel per slot .

Om dit topic on topic te houden: we gaan hier ff verder doe gerust mee 😜👍 @bommer @MacD007 @Ronald @Museon @tonwes99 en de rest.

ErikVers in "Werkschakelaar in meterkast"

[ Voor 14% gewijzigd door ErikVers op 01-04-2024 00:48 ]

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11 19:45
Get!em schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:31:
Zo, in voorbereiding op de warmtepomp alle radiatoren eruit, vloeren gestript.
Advies: huis 1991 compleet: PV, WP, VVW, Isolatie
Heb hetzelfde gedaan met de zelfde "bagger" houten vloer die eruit moest, zelfs nog de afwerkvloer eruit gehaald zodat er tackermat onder kon (kan niet onder het huis komen) en de hoogte slechts 1 cm hoger kwam dan eerst zodat er geen deuren etc aangepast hoefde te worden.

Anhydrietvloer met vloerverwarming erin, ben nu met de afkoel van het opstookprotocol begonnen. het is niet te harden binnen , 24 graden met alle ramen open en deuren overdag :(

Amber 6.5 doet het geweldig en stil!! _/-\o_

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 01-12 21:34

Jan2023

KISS

Nu buiten nog 24 graden , dan wordt het echt lekker. :)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Cpt00kirk
Even een aantal foto's van de Amber 6.5 zoals hij bij mij staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ou7R9fKGJZbWgRBFQX0h7ZWqUL8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fxiXO8TtlmMyYVTCpvE0ch0g.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ljto0aa98dP5ck7an3lv-pHK9-Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yMn58PYuHybCj5BhSuVzkXx9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KyzhxBcUw9uGKMBnyMhX6WaDDYs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rYwuReOe2OSr4A6NMeDvq0yW.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLtWmIy9haF9gehM3ZeKOgUlfi0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HearmL1OyIxR4vsImCi54ieV.jpg?f=fotoalbum_tile

Ondertussen is de isolatie aangebracht rond de vorstbeveiligers en binnenleidingen. :9~ op naar de instellingen voor de stooklijn middels de PNI thermostaat. Daarna kan het buffervat 300L voor de CV-leidingen gezet worden om de doorstromer te vervangen voor warm water en douche.

• bommer
Is er hier al iemand met ervaring hybride met een boiler?
Ga bij mijn dochter zo'n setup neer zetten, vroeg mij af of er al meerdere waren?

• Carboy54
bommer schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:17:
Is er hier al iemand met ervaring hybride met een boiler?
Ga bij mijn dochter zo'n setup neer zetten, vroeg mij af of er al meerdere waren?
Leuke case Mischa zou niet weten waarom dat niet zou kunnen. Moet jou zeker lukken ik heb dit niet eerder geplaatst overigens maar zie niet echte obstakels.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• bommer
Carboy54 schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:27:
[...]

Leuke case Mischa zou niet weten waarom dat niet zou kunnen. Moet jou zeker lukken ik heb dit niet eerder geplaatst overigens maar zie niet echte obstakels.
Tap water heeft natuurlijk niets te maken met het vermogen benodigd in de woning.
alleen bij hele lage temperaturen voor een langere periode zou het duurder kunnen zijn dan gas.
daarin tegen heb ik dat zelfde bij mij met all-elektrisch natuurlijk ook.

Overigens komt er op de bgg en 1e verdieping vloerverwarming h.o.h 10cm.
Het huis was zo lek als een vergiet mbt tot isolatie, daar doen we nu veel aan om dat te verbeteren.
Als ik zie dat we na 2 seizoenen het redden met de Amber 95, dan gaat het gas de deur uit.

De warmwater leiding loop is overigens langs de ketel, dus maak er voor de zekerheid een t-stuk met afsluiter in naar de CV.

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-12 21:07
Ik ben mij ook aan het oriënteren op een Amber. Weet iemand of de prestaties uit de handleiding met of zonder elektrische element zijn?

A-10 / W35 vollast en dan een vermogen van 7,2kW en COP van 2,6 klinkt alsof het puur op de compressor is. Kan ik dan rekenen dat er altijd nog 3kW 'reserve' is? Of wellicht iets minder omdat je al iets van die reserve eet om na defrost weer op setpoint te komen?

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

• Carboy54
georgeboot schreef op maandag 1 april 2024 @ 15:21:
Ik ben mij ook aan het oriënteren op een Amber. Weet iemand of de prestaties uit de handleiding met of zonder elektrische element zijn?

A-10 / W35 vollast en dan een vermogen van 7,2kW en COP van 2,6 klinkt alsof het puur op de compressor is. Kan ik dan rekenen dat er altijd nog 3kW 'reserve' is? Of wellicht iets minder omdat je al iets van die reserve eet om na defrost weer op setpoint te komen?
Zijn de voorlopige cijfers van de compressor en lees hiervoor de TS inzake KIWA herkeuring.

• Stoker
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Klopt wat @Carboy54 zegt, maar wat jij zegt klopt ook. Die -voorlopige- Cop van 2,6 is alleen de compressor, je hebt daarna dan alsnog die 3kw buh

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-11 18:17
Hier is vrijdag de Amber 95 geinstalleerd.
Zaterdag de instellingen aangepast omdat de installateurs daar niet aan toe kwamen (lees: het niet begrepen).

leejoow module ook al binnen, maar mijn home assistant draaide nog op een SD die gecrasht is. Dus morgen komt SSD binnen, back-up terugzetten en dan add-on module aansluiten.
Wil in ieder geval kunnen schakelen tussen wel/niet verwarmen (geen thermostaat aangesloten, nu contacten direct doorverbonden) en o.b.v. zonnepaneelproductie boilervat laten verwarmen.

Nog wel wat (voor mij) vreemde zaken om in te duiken:
- Aanvoertemperatuur is regelmatig hoger dan de gevraagde temperatuur
- Vloerverwarmingsverdeler geeft 25 graden aan terwijl aanvoer en retour amber op bijvoorbeeld 30/32 graden ligt
- Boilervat maakt na aantal ontluchtings-sessie's nog best wat lawaai
- Boilervat koel gevoelsmatig te snel af. Er staat 40Watt op de boiler.
Als ik goed reken: 40j * 3600s = 144.000 j. 144.000 / 4186 = 34,4
34,4 / 300 (vat 300 liter) = 0,11 graad per uur.
Dat lijkt nu een stuk sneller te gaan (buiten douchen etc. om)
- Minimumverbruik van Amber ligt op 100 watt. Weet nog niet waarom. Nog testen wat er gebeurt indien verwarmen uit wordt geschakeld (bijv. zomer)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyZJAfDTk4pqYqIPUv5WxCzA48M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DGrn7WH7BmXUOI0InjUHOIy7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Frankvbr op 01-04-2024 22:57 ]

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:31
Frankvbr schreef op maandag 1 april 2024 @ 22:53:
- Minimumverbruik van Amber ligt op 100 watt. Weet nog niet waarom. Nog testen wat er gebeurt indien verwarmen uit wordt geschakeld (bijv. zomer)
100 Watt 😱. Bij mij draait die op 6 tot 12 Watt in standby met een uitschieter soms naar 100+ maar dat is dan voor een enkele seconden.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• bommer
Impossibl3 schreef op maandag 1 april 2024 @ 23:04:
[...]

100 Watt 😱. Bij mij draait die op 6 tot 12 Watt in standby met een uitschieter soms naar 100+ maar dat is dan voor een enkele seconden.
Klopt dat zie ik bij mijn Amber ook.

• bommer
@Frankvbr Heb je geen last van thermische trek in het boilervat.
even een foto van de installatie plaatsen, kunnen we het zien.

De uittrede temperatuur TUO is hoger dan de TC temperatuur, waar de regeling op regelt.
en in de meeste gevallen geven de temperatuur sensoren de temperatuur 1 tot 1,5 te hoog aan.

je kan je stooklijn over het geheel 1 graad lager zetten, dat gaat bij mij prima.

[ Voor 51% gewijzigd door bommer op 01-04-2024 23:17 ]

• Frankvbr
bommer schreef op maandag 1 april 2024 @ 23:14:
@Frankvbr Heb je geen last van thermische trek in het boilervat.
even een foto van de installatie plaatsen, kunnen we het zien.

De uittrede temperatuur TUO is hoger dan de TC temperatuur, waar de regeling op regelt.
en in de meeste gevallen geven de temperatuur sensoren de temperatuur 1 tot 1,5 te hoog aan.

je kan je stooklijn over het geheel 1 graad lager zetten, dat gaat bij mij prima.
Stooklijn heb ik eigenlijk al flink aangepast. Zal dat blijven doen. Helpt wel als ik de getallen straks in home assistant heb, zodat ik zie wat er gebeurt in plaats van momentopnames.

Wat houdt dat in, thermische trek?
Ik vind online geen goede uitleg.
Hier twee fotos toegevoegd van de warm sww aansluiting die ik nu paraat heb. Het is vrij moeilijke alles overzichtelijk te krijgen aangezien leidingen veel uit het zicht lopen. Wat is handig om zichtbaar te hebben in een foto?

Terwijl ik hier naar kijken snap ik overigens totaal niet hoe de boiler is aangesloten. Als ik uit ga van de benamingen van aansluitingen en mijn eigen logica lijkt het alsof warm/koud water in de wisselaar gaat en cv het vat vult wat feitelijk onmogelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGDVvcJihKzNtCseJN4Eeqt2f34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdjnPfPfpEbrQulAScwyxLfR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOLZT-aqTqxgrmqostSz0NGWuDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qNR0LiZW5Qp1nvv71hta07DZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Jan2023

Jan2023

KISS

@Frankvbr
Vloerverwarmingsverdeler geeft 25 graden aan terwijl aanvoer en retour amber op bijvoorbeeld 30/32 graden
Hebben die kundige installateurs nog wat met je vvw verdeler gedaan?
In het beste geval je mengverdeler met pomp verwijderd?

• Frankvbr
Jan2023 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:40:
@Frankvbr

[...]

Hebben die kundige installateurs nog wat met je vvw verdeler gedaan?
In het beste geval je mengverdeler met pomp verwijderd?
Ja nieuwe geplaatst op mijn verzoek.
Dus geen mengverdeler met thermostaat of pomp.

Vandaar dat ik het verschil in temperatuur ook niet snap.

• bommer
Is dit wel een boilervat? Zitten er aan de andere zijde de aansluiting vanaf de 3 -weg klep en de retour.
En waar zit de sensor voor het vat?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Ik lees iets van "Coil Inlet" en "... sensor". Zit de sensor wel aangesloten?

• reign-in-pain
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-12 23:30
Frankvbr schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 00:14:
[...]

Terwijl ik hier naar kijken snap ik overigens totaal niet hoe de boiler is aangesloten. Als ik uit ga van de benamingen van aansluitingen en mijn eigen logica lijkt het alsof warm/koud water in de wisselaar gaat en cv het vat vult wat feitelijk onmogelijk is.
Daar lijkt het inderdaad wel op zo.
Heb je ook foto’s van de koudwater aansluiting en de aansluitingen vanaf de WP? Ik zie nu alleen een klein stukje leiding uit de muur met overdruk ventiel, maar zie niet welke ingang in het vat gebruikt wordt.

• bommer
reign-in-pain schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:19:
[...]

Daar lijkt het inderdaad wel op zo.
Heb je ook foto’s van de koudwater aansluiting en de aansluitingen vanaf de WP? Ik zie nu alleen een klein stukje leiding uit de muur met overdruk ventiel, maar zie niet welke ingang in het vat gebruikt wordt.
Ben bang dat het niet alleen de instellingen waren, waar de installateur geen verstand van heeft. :-(

Als je nog een paar foto's kan plaatsen met zoveel als mogelijk van de complete installatie er op.
Ben ook wel benieuwd hoe het er bij de buiten unit en binnen unit uitziet.

[ Voor 15% gewijzigd door bommer op 02-04-2024 15:18 ]

• bommer
@Frankvbr Ik zit nog even naar jouw eerste foto te kijken,

Ik zie een sensor zitten op de warmwater leiding, die 1 niet een Itho sensor is en 2 helemaal niet op die plek kan en mag zitten.
Dan hebben ze inderdaad zoals @Gramser zegt de leidingen op de verkeerde plaatsten aangesloten.

Ik zou ff de factuur niet betalen, tot we helder hebben hoe en wat.

• Frankvbr
Zojuist wat foto's gemaakt. In een overzicht is moeilijk aangezien leidingen langs de muur tussen het vat lopen.
Mijn huis wordt verwarmd en warm sww water is beschikbaar. Jullie reactie's laten mij schrikken, maar ook de benaming van de aansluitingen. Echter het feit dat ik warm sww-water heb en de cv leidingen op druk blijven, leek het mij dat ik het gewoon niet goed begreep.

De sensor op de warm water is een flow sensor. Deze is inderdaad niet aangesloten op de Itho (uberhaupt niet), maar t.b.v. meten van waterflow voor gebruik warm water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-g0izwyf_rJEgXsgsD6uw5HQvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4iBUN9EgTVra2xwXRseZRDKu.jpg?f=fotoalbum_large
Buffervat.
Temperatuursensor bovenaan gebruikt
Linksboven = Hot water outlet
Linksonder = Cold water inlet.
Linksbovenleiding loopt naar de pomp die vervolgens naar vloerverwarmingverdeler loopt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcMqzb8iYF6_2lGpVqEgkrbkqC4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1o0RGIEneDL64P5qxSFgDGS.jpg?f=fotoalbum_large
Boilervat
Leidingen links:
Bovenste leiding (Coil inlet) loopt naar de warm-water aansluiting van de woning. Daar zit een flow sensor tussen
temperatuur sensor bovenaan wordt niet gebruikt
temperatuur sensor onderaan wordt wel gebruikt
onderste (op de drain na) aansluiting heet 'coil outlet' en daar zit koud water leiding op aangesloten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKxLes_DysU6IPKcg_xOEMrv5BI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwX1aV6BVF3O4R7JhPkYUatK.jpg?f=fotoalbum_large
Deze foto is wat moeilijker

Bovenste leiding komt van drieweg klep af. en gaat in de bovenste leiding van boilervat (genaamd hot water outlet). Onder de drieweg klep loopt deze leiding naar de buitenunit.
Onderste leiding heet cold water inlet en is retour naar buitenunit

Paar andere foto'sAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bn3obifQsABDZ5DSFSdaeqNUEkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ceri2IgecOgnLNYEy4NYzybI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qf1IQwt8EOgn9mi86SQy6wjKs0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fw7F38Od33KzQiA58kdR0nQ1.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf ben ik super verward want obv onderstaande technische tekeningen van boilervat zou ik denken dat ik nu het warmte-element voed met koud/warm water aansluiting. Maar dat zou onmogelijk zijn want hoe kom ik dan aan warm water/druk op cv. Misschien kan iemand mij dat uitleggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9e4aisxRScnRHa04Ugdvn6GgEWQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OtIEa45pHvNO7wBJbW8Ch6yD.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqPw5EQQMahEA3m9Z5YLftS3q2Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9kKm8V8L72U5Z0afUlaL3Nv2.webp?f=user_large

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 12:37
Wat is de optimale delta t voor de Amber (65) ? Nu zit ik op ongeveer 3 graden verschil tussen in en uit gaande kant. Hierbij staat de pomp op de middelste stand met een flow van ongeveer 1100. Als ik hem op hoog zet dan gaat de flow naar 1500 maar biedt dit voordelen bij het vermogen van de Amber 65?

Met de pomp stand op middel kan ik de woning met radiatoren verwarmen met een uitgaande tempratuur van 33-35 graden, dit lijkt mij een mooie tempratuur of zou het nog veel schelen om een radiator bij te plaatsen voor nog meer afgiften?

• Cpt00kirk
[quote]Frankvbr schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:56:
[/quote

Zie je beide vorstbeveiligers zeer scheef zitten, 1x zelfs bijna horizontaal.

Ze mogen alleen verticaal geplaatst worden volgens, anders loopt het water er niet goed uit. Ik zou dit laten aanpassen!

• mused
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-12 11:53
@Frankvbr
Het lijkt erop dat koud- en warmwater op de wisselaar zijn aangesloten? Lijkt me niet de bedoeling; tapwater zit in het vat en de wisselaar wordt op de Amber aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXR9yo802hTOEiyy8WZsXqvh8ok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BEqnpDnawOPC5vA8SKGrFwQI.png?f=fotoalbum_large
bron www.boiler-weetjes.nl

[ Voor 50% gewijzigd door mused op 02-04-2024 20:41 . Reden: Aanvulling ]

• Frankvbr
mused schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:32:
@Frankvbr
Het lijkt erop dat koud- en warmwater op de wisselaar zijn aangesloten? Lijkt me niet de bedoeling; tapwater zit in het vat en de wisselaar wordt op de Amber aangesloten.

[Afbeelding]
bron www.boiler-weetjes.nl
Dat dacht ik ook, maar was in veronderstelling dat dit feitelijk niet zou kunnen. Omdat je dan druk zou verliezen op je cv. Dat ik dan met cv water zou douchen.
Maar je bedoelt dus eigenlijk het water in de wisselaar wordt verwarmd door het water in het vat? Dus en verkeerd om en ook een stuk minder capaciteit dan 300 liter.
Dan snap ik alleen nog niet waarom de temperatuur zoveel afneemt. Dat verklaart dit dan toch niet?

• mused
Frankvbr schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:49:
[...]

Dat dacht ik ook, maar was in veronderstelling dat dit feitelijk niet zou kunnen. Omdat je dan druk zou verliezen op je cv. Dat ik dan met cv water zou douchen.
Maar je bedoelt dus eigenlijk het water in de wisselaar wordt verwarmd door het water in het vat? Dus en verkeerd om en ook een stuk minder capaciteit dan 300 liter.
Dan snap ik alleen nog niet waarom de temperatuur zoveel afneemt. Dat verklaart dit dan toch niet?
Je doucht niet met cv-water want het zijn gescheiden circuits. Nu houdt 300L cv-water je wisselaar waar je tapwater in zit op temperatuur, dat heb je liever anders om :*)

• Jan2023

Jan2023

KISS

@Frankvbr
Dat extra circulatie pompje tussen buffervat en vvw verdeler zal er wel voor zorgen dat je een hoger stroom verbruik hebt zoals je schreef ,die 100 watt

Vreemde construktie , de cirkulatie pomp in de amber perst er gewoon 1200 liter per uur , of meer , door heen.
Zou zo maar een bottleneck kunnen zijn als dat pompje te weinig debiet heeft.

Kan je voor de beeldvorming meer info geven over je afgifte systeem?
Hoeveel m2 vvw , aantal radiatoren ?

• bommer
mused schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:59:
[...]

Je doucht niet met cv-water want het zijn gescheiden circuits. Nu houdt 300L cv-water je wisselaar waar je tapwater in zit op temperatuur, dat heb je liever anders om :*)
Het boiler vat zit idd verkeerd om aangesloten!
Het moet omgedraaid worden, dan kan ook de heet water outlet aan de boven zijde gebruikt worden.
Nu mis je ook gewoon een deel van de inhoud.

Hij is in feite aangesloten als een hygiëne boiler, maar dat is het niet.

• Frankvbr
Jan2023 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:02:
@Frankvbr
Dat extra circulatie pompje tussen buffervat en vvw verdeler zal er wel voor zorgen dat je een hoger stroom verbruik hebt zoals je schreef ,die 100 watt

Vreemde construktie , de cirkulatie pomp in de amber perst er gewoon 1200 liter per uur , of meer , door heen.

Die pomp wordt zover ik weet alleen aangestuurd als er verwarmd wordt. Zou niet continu moeten draaien?

Ik heb 70 a 80m2 vloerverwarming 10cm hoh.
Daarnaast 3 jaga radiatoren. Bij elkaar niet voldoende om aan de 95 liter te komen.
Vandaar buffervat.

• bommer
Jan2023 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:02:
@Frankvbr

Dit klopt niet wat je zegt!

De Amber zit met in en outlet op het buffervat en het afgifte systeem ook met aparte aansluitingen.
Het buffer is hydraulisch nul, dus je het een extra pomp nodig in het afgifte systeem.
Anders gebeurt er helemaal niets.

[ Voor 15% gewijzigd door bommer op 02-04-2024 21:07 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

bommer schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:05:
[...]

Leg uit ?

• Frankvbr
bommer schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:04:
[...]

Het boiler vat zit idd verkeerd om aangesloten!
Het moet omgedraaid worden, dan kan ook de heet water outlet aan de boven zijde gebruikt worden.
Nu mis je ook gewoon een deel van de inhoud.

Hij is in feite aangesloten als een hygiëne boiler, maar dat is het niet.
Was er al bang voor. Installateur al geappt.

Wat zou een hygiëne boiler zijn?

En voor mij verklaard het alleen nog niet het snelle warmteverlies?

• bommer

• mused
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ac8p0iPnU_uLiwAvLzvT3miUA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fk4FZNkXWpoKV4c4xIoPNHQt.png?f=fotoalbum_large

Wellicht is geprobeerd dit schema uit te voeren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gcr6_X0tj8l_MGM64rPrZ4-yTEo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wh6vzJc9nfsRn2bCJ2K1lTIj.png?f=fotoalbum_large

• Jan2023

Jan2023

KISS

bommer schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:05:
[...]

De Amber zit met in en outlet op het buffervat en het afgifte systeem ook met aparte aansluitingen.
Het buffer is hydraulisch nul, dus je het een extra pomp nodig in het afgifte systeem.
Anders gebeurt er helemaal niets.
Ok duidelijk

Wat anders ,als de vvw een diameter heeft van 16 mm 10 cm h.o.h zou je met 80 m2 al een inhoudt hebben van 88 ltr
Dan nog wat liters uit de radiatoren geeft genoeg inhoudt.
Zonder buffervat.

• bommer
Frankvbr schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:07:
[...]

Was er al bang voor. Installateur al geappt.

Wat zou een hygiëne boiler zijn?

En voor mij verklaard het alleen nog niet het snelle warmteverlies?
Bij een hygiëne boiler maak je dus een vat warm met systeem water (wat in feite nu ook gebeurt)
en met een speciale wisselaar wordt dan je tapwater instant verwarmt, maar daar is deze boiler niet geschikt voor.

Standaard staat de Amber in DHW stand, dat zal nu wel op de een of andere manier een flow veroorzaken waardoor je die thermische trek krijgt en dus het vat snel afkoelt.

Dit kan zoiezo voorkomen worden door een keerklep op te nemen in de aanvoer naar het spiraal.

Overigens zou ik een nieuw vat vragen, er heeft nu allemaal vuil systeem water in je boiler gezeten.
Je warmwater uitgang zit ook boven op de boiler.

Ik zou je ook adviseren alle leidingen te isoleren.

• Frankvbr
Jan2023 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:15:
[...]

Ok duidelijk

Wat anders ,als de vvw een diameter heeft van 16 mm 10 cm h.o.h zou je met 80 m2 al een inhoudt hebben van 88 ltr
Dan nog wat liters uit de radiatoren geeft genoeg inhoudt.
Zonder buffervat.
Het zijn 8 groepen maar in praktijk geen 80m2.
16mm2 is buitendiameter. Dus denk 14 binnen?
Ik kwam ik ieder geval niet op de 95 liter uit.

• bommer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yx8Wq0JrE0RNV7ADgsFjfHW9L6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oORb1pSwfHwu0u8gAIAPCO2v.jpg?f=fotoalbum_large
Hoop dat het te zien is (geen zin om naar de garage te lopen) Water tap water komt uit de boven kant.
en het systeem zit op de coil aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMm8AFZFITQlymHfuv_lGukj4rQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFVFTFi4hHPO8Pvfn5mdyq3J.jpg?f=fotoalbum_large
Hier de keerklep dit ik geplaatst heb tegen thermische trek. Alleen plaatsen als nodig.

• Frankvbr
bommer schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:15:
[...]

Bij een hygiëne boiler maak je dus een vat warm met systeem water (wat in feite nu ook gebeurt)
en met een speciale wisselaar wordt dan je tapwater instant verwarmt, maar daar is deze boiler niet geschikt voor.

Standaard staat de Amber in DHW stand, dat zal nu wel op de een of andere manier een flow veroorzaken waardoor je die thermische trek krijgt en dus het vat snel afkoelt.

Dit kan zoiezo voorkomen worden door een keerklep op te nemen in de aanvoer naar het spiraal.

Overigens zou ik een nieuw vat vragen, er heeft nu allemaal vuil systeem water in je boiler gezeten.
Je warmwater uitgang zit ook boven op de boiler.

Ik zou je ook adviseren alle leidingen te isoleren.
Bedankt. Ik snap niet helemaal wanneer je hygiënisch vat zou toepassen maar niet relevant voor mij.

Ik zal keerklep ook bespreken.
Nieuw vat is dat redelijk? Of op een of andere manier reinigen zijn? Wil gewoon even weten wat grootste risico is.

Isoleren was ik sowieso van plan.

Verbruik van de pomp blijft dan nog wel een ding want wat mij betreft zou die moeten uitschakelen als er niet wordt verwarmd.

[ Voor 5% gewijzigd door Frankvbr op 02-04-2024 21:33 ]

• bommer
Frankvbr schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:29:
[...]

Bedankt. Ik snap niet helemaal wanneer je hygiënisch vat zou toepassen maar niet relevant voor mij.

Nieuw vat is dat redelijk? Of op een of andere manier reinigen zijn? Wil gewoon even weten wat grootste risico is.

Ik denk dat als het goed doorgespoeld wordt, zal het wel meevallen.
Maar toch in systeem water kunnen ijzer deeltjes zitten, als die dan zo meteen in de fliters van de kraan gaan zitten.

Neem aan dat het hele systeem leeg geweest is. anders zit er best zwart water in.
Je zou een klein beetje kunnen aftappen onder uit het vat en naar de kleur kijken.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Frankvbr schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:25:
[...]

Het zijn 8 groepen maar in praktijk geen 80m2.
16mm2 is buitendiameter. Dus denk 14 binnen?
Ik kwam ik ieder geval niet op de 95 liter uit.
Dat klopt.
Dat geeft 1,1 ltr per m2

In de meeste gevallen is die leiding 16 x 2
Dus nog minder dan 14 mm binnendiameter

[ Voor 12% gewijzigd door Jan2023 op 02-04-2024 21:37 ]

• tonwes99
Frankvbr schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:29:
[...]

Verbruik van de pomp blijft dan nog wel een ding want wat mij betreft zou die moeten uitschakelen als er niet wordt verwarmd.
Sanitair warm water moet in een geëmailleerd of rvs vat of rvs leiding. In een RVS leiding zal je snel warmteverlies hebben. Dit vat heeft 20 meter G1", dat zal zo'n 10 liter heet water zijn, goed voor 20 liter douchewater, dus 4 minuten douchen, daarna loopt de temperatuur terug.

Maar... volgens deze spec kun je drinkwater gewoon op het vat aansluiten, en de rvs leiding gebruiken voor de verbinding naar de WP. RVS is voor het CV-water niet zo belangrijk, maar de buitenzijde van de RVS spraal zit natuurlijk wel in het sww-vat in contact met het leidingwater.
https://www.klimate.nl/nexus-pawt-300-xl-le1-boilervat.html

• Carboy54
Cpt00kirk schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:21:
[quote]Frankvbr schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:56:
[/quote

Zie je beide vorstbeveiligers zeer scheef zitten, 1x zelfs bijna horizontaal.

Ze mogen alleen verticaal geplaatst worden volgens, anders loopt het water er niet goed uit. Ik zou dit laten aanpassen!
Allemachtig wat een gepruts daar door de installateur of wat het dan ook mag zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IF68AL6oh45xKTatQpRRyaxNp2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rf4QF1bKeYWFIPPTTFU5SUtZ.jpg?f=fotoalbum_large

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:18
Zit de keerklep vanaf de Amber buitenunit ook niet scheef? Lijkt mij dat deze wel recht moet zitten anders valt hij niet dicht?

[ Voor 80% gewijzigd door timpel_800 op 03-04-2024 06:09 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• tonwes99
Tja, “gelukkig” zie je dat soort dingen want de isolatie op het horizontale deel van de vorstbescherming ontbreekt.

De voedingskabel ligt trouwens ook zonder bevestiging los op het zand. Binnen lijkt misschien verkeerd, maar wel netter. Verder, Beetje grind naast de unit kan geen kwaad, nu zit de Amber bij het eerste regenbuitje onder het zand.

Maar… eerst eens kijken hoe we het systeem aan de praat krijgen…
Pagina: 1 ... 62 ... 132 Laatste