NRJ020 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:50:
@
MacD007 @
Carboy54 Ik ben bezig met het bestellen van een nieuwe groepenkast en wil het dus meteen goed doen. Jullie raden dus aan om 2x een Alamat te nemen. Moet dit dan ook een C-Kar zijn?
En hoe doe je dit dan met de kWh meter? Ik ben van plan gebruik te gaan maken van de homewizard kWh meter. Sluit je op iedere Alamat dan een 1 fase kWh meter aan, dus je hebt er dan 2 nodig?
de vraag hier is heb je 1-fase of is het een 3-fase aansluiting.
Indien 3-fase zou ik voor de optie 3-fase gaan, dan kun je ook een 3-fase kWh meter van homewizzard kopen, overigens zijn 2 1-fase meters even duur, dus daarvoor zou je niet hoeven t doen.
Bij een 1-fase aansluiting heb je de optie of via een kook-groep te gaan, echter die heb je zo ver ik weet niet in een alamat. Dus die zal of op een bestaande aardlekschakelaar waar je nog 1 plek over hebt, een kookgroep word namelijk als 1 groep gezien, in nederland mag je maximaal 4 groepen op een aardlekschakelaar zetten.
of je kiest voor twee alamat's.
Wat ik m.n. voor verwarmingstoestellen belangrijk vind dat deze niet door andere groepen worden beinvloed, een aardlekfout kan wel eens lastig te zijn om deze te vinden, dus meer uit bedrijfszekerheid vind ik het beter om deze geheel onafhankelijk aan te sluiten.
Heb ik ook, bijn installatie teld 1 kookgroep, 10 groepen die verdeeld zijn over 3 aardlekschakelaars en 5 aparte alamats (oa. voor grage/tuin, airco, 2 PV installaties en een warmtepomp) De warmtepomp is bij mij slechts 1-fase en heeft 1 kWh meter (van homewizzard).