Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06 21:15
MotorBeast schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:16:
[...]

Mijn buurvrouw doet af en toe 90 dB in de achtertuin. Mag dat wel? :+
Ik heb niet gekeken naar de decibellen die Vaillant produceert,-)
Maar naar het verkoop verhaal van Itho

Persoonlijk boeit het mij niet , ik kijk niet naar die cijfers, de airco van mijn buurman staat waarschijnlijk harder te brommen.
Maar heb wel wat ruimte om het huis, en komt achter een muurtje die kaatst het geluid weg van de directe buren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jan2023
@Carboy54

Ik zat eens naar de specs van de spider te kijken , en volgens Itho is dat ding modulerend.
Dat wil je toch niet voor een warmtepomp maar gewoon aan/uit ? , en max 1 x per uur.
Of ben ik nu abuis?
https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00476

En als vervolg om te integreren in wat domotica zag ik de volgende:
https://www.robbshop.nl/h...mostaat-zwart-z-wave-plus
De hysteresis lijkt mij prima , vanaf 0,3 graden.
Alleen hoe het zit met het aantal schakelmomenten per uur kan ik nog niet vinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:03
Plaatsing op een houten dak heeft niet de voorkeur omdat het resonanties elders in de woning of in de woning van de buren kan veroorzaken.
Als het echt moet, bij voorkeur op stalen dempers op grote betonnen bielzen.
Liefst nog met balkjes onder de warmtepomp zodat de stalen dempers wat verder uit elkaar komen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45ΒΊ, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8ΒΊ, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!
MotorBeast schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:55:
[...]

Ik zou me door het geluid niet tegen laten houden. Ik heb 2 units (L/L) op 1 meter van de erfgrens staan en heb de buren nog nooit gehoord. Bij 24/7 verwarmen is het geluid minimaal is mijn ervaring. Adhoc als hij moet stampen meer, maar dat is niet de manier om te verwarmen met een WP. En bij vorst hebben de buren het raam toch wel dicht.

Dak vraagstuk zit ik ook mee.@Carboy54 weet wellicht hoe dat aan te vliegen?
Wellicht is een versteviging in het dak mogelijk of alsnog aan een stevige muur daar ophangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Plexxodus schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:04:
[...]

Zijn de 60cm big foots groot genoeg?
Op de grond wel. Op een dak met veel wind zou ik 100 cm. nemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
MotorBeast schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:14:
[...]

Zal vast een nachtmodus op zitten.

Als die 54 altijd en overal is dan valt volgens iedere rijtjeswoning in Nederland al af. Lijkt me stug dat Itho die hele markt wil missen. Het zijn ook voorlopige cijfers. Het ding wordt nog gekeurd op dit moment.
Uiteraard zit er een nachtmodus op om hem stiller te maken in de avond en nacht. Die 54 is gemeten aan de warmtepomp zelf.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10:21
Carboy54 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:40:
[...]

Ik heb een klant met een wp boiler in techniek ruimte waar ook de was hangt. Door de luchtstroom daar gebruiken ze de droger niet meer ! Ideetje? πŸ˜ƒ
Hier idem, maar dan op de voorzolder. Was drogen tijdens run = stuk sneller drogen aan de waslijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Jan2023 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:38:
@Carboy54

Ik zat eens naar de specs van de spider te kijken , en volgens Itho is dat ding modulerend.
Dat wil je toch niet voor een warmtepomp maar gewoon aan/uit ? , en max 1 x per uur.
Of ben ik nu abuis?

En als vervolg om te integreren in wat domotica zag ik de volgende:
https://www.robbshop.nl/h...mostaat-zwart-z-wave-plus
De hysteresis lijkt mij prima , vanaf 0,3 graden.
Alleen hoe het zit met het aantal schakelmomenten per uur kan ik nog niet vinden.
De Spider is pas geschikt voor de Amber vanaf een bepaald versie nummer heb ik begrepen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-06 12:21
Jan2023 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:38:
@Carboy54

Of ben ik nu abuis?
De draadloze honeywell unit zorgt voor de juiste shakeling. Het werkt gewoon. Hij hangt bij mij thuis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:08

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Omebas
bommer schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:20:
[...]

De Amber is bedoeld voor hoek woningen, 2 onder 1 kap en vrijstaande woningen.

Heb een 2 kapper, zit 4,5m bij de buren vandaan, plaats unit tegen de gevel boven het garage dak.
en dan geeft de rekentool aan 49 overdag en snachts 44

kan dus niet plaatsen zonder omkasting, deze is mij echt veel te duur en daarbij ook nog veel te zwaar.
dat gaat het houten garage dak niet trekken.

Of ik vul de rekentool niet goed in en anders denk ik verder sparen voor een grondbron!
Kan je een screenshot van de tool delen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Omebas
Dit is denk ik ook zo. De gateways zijn er ook niet meer.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Omebas
NRJ020 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:35:
In een van de andere topics over warmtepompen was er onlangs een vraag over of de warmtepomp aanslaat na het gebruik van tapwater, uit het boilervat. Toen werd er gezegd dat dit instelbaar is en door dat je lagen hebt enkel een deel van het boilervat afkoeld.

Nu vraag ik me af hoe gaat dat bij het horizontael boilervat van Itho. Dan bedoel ik dus deze.

Doordat dit vat met een pomp werkt koelt dan niet het hele vat af omdat er geen gelaagdheid in zit? Of hoe werkt dit precies?
Nieuwe post van Itho Daalderop over de horizontale vaten:

https://www.ithodaalderop...nkedin&utm_campaign=wpv-h

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Omebas schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:56:
[...]

Kan je een screenshot van de tool delen?

Even geupdate met de extact afmetingen van de woning en garage.(maakt voor de uitkost niets uit)
wat ik gek vind is dat mijn woninge en garage de zelfde achter lijn hebben, ook in de ingevoerde gegevens
maar op het plaatje dan weer niet, een fout in het rekenblad?

[Voor 35% gewijzigd door bommer op 23-05-2023 17:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Omebas
bommer schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:36:
[...]

[Afbeelding]

Even geupdate met de extact afmetingen van de woning en garage.(maakt voor de uitkost niets uit)
wat ik gek vind is dat mijn woninge en garage de zelfde achter lijn hebben, ook in de ingevoerde gegevens
maar op het plaatje dan weer niet, een fout in het rekenblad?
Je hebt y ontvangst niet ingevuld. Regel 34. Nu bereken je het geluid in de warmtepomp ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-06 22:09
Aan de hand van de onderstaande tabel ben ik erachter gekomen dat mijn totale inhoud van de vloerverwarming 55 liter is (begane grond volledig). Ik dacht de 9kw Amber gebruiken icm een indirecte boiler van Itho. Wie kan mij adviseren of ik een buffer nodig heb? Of heb ik met een 6kw Amber voldoende? Ik heb het een en andere gelezen in de Panasonic groep maar zie door de bomen het bos niet meer. Is een buffer noodzakelijk? Of is de 55 liter voldoende icm de indirecte boiler voor tapwater?>

Op de boven verdieping heb ik alle radiatoren verwijderd. In eerste instantie had ik in gedachte hier alles met een 3.5kw lucht-lucht warmtepomp te verwarmen. Ik twijfel of ik eventueel nog een 22mm leiding in frees voor een optionele LTV radiator in de toekomst.

[Voor 5% gewijzigd door psycho-realm op 23-05-2023 19:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Wat adviseren jullie qua boilervat, of welke maat nemen jullie?

Doordat de boilervaten van Itho geen spiraal hebben schijnen ze vergelijkbaar te zijn met 20% grotere modellen.

Ik ben ook benieuwd hoe lang het ongeveer duurt voor een boilervat weer opgewarmd is.

Wij zijn van plan een douche WTW te nemen en wellicht een regendouche.

[Voor 12% gewijzigd door NRJ020 op 23-05-2023 19:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bommer
  • Nu online
NRJ020 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:49:

Doordat de boilervaten van Itho geen spiraal hebben schijnen ze vergelijkbaar te zijn met 20% grotere modellen.

Ik ben ook benieuwd hoe lang het ongeveer duurt voor een boilervat weer opgewarmd is.

Hier staat de berekening omdat uit te rekenen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bommer
  • Nu online
Omebas schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 18:44:
[...]

Je hebt y ontvangst niet ingevuld. Regel 34. Nu bereken je het geluid in de warmtepomp ;)
8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NRJ020
  • Nu online
@bommer Waar precies, heb je misschien een linkje? Kom er niet goed uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bommer
  • Nu online
NRJ020 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:02:
@bommer Waar precies, heb je misschien een linkje? Kom er niet goed uit.
.
Sorry, ben wel lekker bezig zeg!
https://warmtepomp-tips.nl/relevant/

Klein stukje naar beneden scrollen

[Voor 6% gewijzigd door bommer op 23-05-2023 20:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Slarno
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online

De grootte van de boiler is nogal afhankelijk van onder andere de gezinssamenstelling en de tapwaterbehoefte. Indien er meerdere douches zijn die veel water gebruiken (15 liter p/m) bijvoorbeeld en ook een bad dan is er een grotere boiler nodig. Een douche WTW heeft ook serieuze invloed op de grootte van de boiler. Heb je enkel een douche van 9 liter per minuut zonder douche WTW dan kun je met een gezin van 3 af met een boiler van 200 liter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-06 22:06
psycho-realm schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:44:
Aan de hand van de onderstaande tabel ben ik erachter gekomen dat mijn totale inhoud van de vloerverwarming 55 liter is (begane grond volledig). Ik dacht de 9kw Amber gebruiken icm een indirecte boiler van Itho. Wie kan mij adviseren of ik een buffer nodig heb? Of heb ik met een 6kw Amber voldoende? Ik heb het een en andere gelezen in de Panasonic groep maar zie door de bomen het bos niet meer. Is een buffer noodzakelijk? Of is de 55 liter voldoende icm de indirecte boiler voor tapwater?>

Op de boven verdieping heb ik alle radiatoren verwijderd. In eerste instantie had ik in gedachte hier alles met een 3.5kw lucht-lucht warmtepomp te verwarmen. Ik twijfel of ik eventueel nog een 22mm leiding in frees voor een optionele LTV radiator in de toekomst.

[Afbeelding]
Ik zou zeggen begin eens hier Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic en daarna hier inlezen en meelezen Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NRJ020
  • Nu online
Oke dus stel ik heb een boiler van 270 Liter, volgens de berekening is dit dan 405 Liter water op 40 graden. Stel ik heb een douchekop die 10 Liter/minuut verbruikt kan ik dus 40,5 minuten douchen.

Maar ik neem aan dat de warmtepomp tijdens het douchen al gaat bij verwarmen toch. In die 40 minuten tijd kan hij toch al flink wat nieuw water verwarmen? Of werkt dit niet op die manier?

Boiler van 270 Liter (270L*4,18*45) = 50787 / 3600 = 14 kWh benodigd. 14 kWh / Itho Amber 9,5 kWh = 1,4 uur benodigd om de boiler weer op te warmen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bommer
  • Nu online
NRJ020 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:47:
Oke dus stel ik heb een boiler van 270 Liter, volgens de berekening is dit dan 405 Liter water op 40 graden. Stel ik heb een douchekop die 10 Liter/minuut verbruikt kan ik dus 40,5 minuten douchen.

Maar ik neem aan dat de warmtepomp tijdens het douchen al gaat bij verwarmen toch. In die 40 minuten tijd kan hij toch al flink wat nieuw water verwarmen? Of werkt dit niet op die manier?

Boiler van 270 Liter (270L*4,18*45) = 50787 / 3600 = 14 kWh benodigd. 14 kWh / Itho Amber 9,5 kWh = 1,4 uur benodigd om de boiler weer op te warmen.
correct berekend volgens mij, ze gaan wel vanuit dat je niet water verwarmt tijdens het douchen.
dus je zal vast langer kunnen douchen, alleen hoelang. is denk ik niet makkelijk uit terekenen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bommer
  • Nu online
Omebas schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 18:44:
[...]

Dit gaat ff beter....https://tweakers.net/i/MubK8wn-qiYgO-mm0_DaSpKTGNQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3U3VSou60SGPZjXx8Zf358Uu.png?f=fotoalbum_large

Volgas zou ik zeggen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MotorBeast
bommer schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:00:
[...]

correct berekend volgens mij, ze gaan wel vanuit dat je niet water verwarmt tijdens het douchen.
dus je zal vast langer kunnen douchen, alleen hoelang. is denk ik niet makkelijk uit terekenen
Opwarming van je boiler ga je niet bijhouden met de uitstroom uit je boiler. Het is geen gasketel. Maar dit hoort volgens mij in L/W topic.

Acties:
  • 0Henk 'm!
psycho-realm schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:44:

[Afbeelding]
Voor wat betreft de minimale inhoud vermenigvuldig je het minimum vermogen x 20 liter dus dat is grofweg 45 liter voor de 6.5 Kw en 60 liter voor de 9.5 Kw. Als dat iets te krap is plaats je in de retour in serie een 40 liter buffervat om de inhoud te vergroten. Unique is dat de Amber met een Itho boiler ook een deel van de gewenste inhoud voor de defrost kan laten lopen via diezelfde boiler.

Acties:
  • +1Henk 'm!

Er komt september/oktober nog een boiler G3 met een grotere warmtewisselaar speciaal voor de Amber. Waardoor de opwarming door de grotere capaciteit ook korter gaat duren. Een spiraal boiler duurt ongeveer 1,5 uur voor 300 liter maar dat is niet meer dan een richtlijn afhankelijk van grote spiraal en capaciteit warmtepomp/inhoud boiler.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bommer
  • Nu online
Carboy54 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:52:
[...]
Unique is dat de Amber met een Itho boiler ook een deel van de gewenste inhoud voor de defrost kan laten lopen via diezelfde boiler.
Kan dit ook bereikt worden met bijv de panasonic 300L boiler?

Of kan ik kan beter systeem inhoud vergroten?

• Omebas
Je kan meerdere posities invullen. Bijvoorbeeld een slaapkamerraam van de buren of een zitplek in de tuin van de buren.
bommer schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:17:
[...]

Kan dit ook bereikt worden met bijv de panasonic 300L boiler?

Of kan ik kan beter systeem inhoud vergroten?
Nee dat werkt alleen met een Itho boiler via de warmtewisselaar en de waterpomp in deze boiler. Je kan het aanvinken in de software van de Amber.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Itho Daalderop introduceert een nieuwe lijn met horizontale voorraadvaten die achter een knieschot geplaatst kunnen worden. De vaten zijn leverbaar vanaf juli in 200, 240 en 270 liter en bieden naast ruimtebesparing, belangrijke voordelen ten opzichte van conventionele vaten waar een spiraal aanwezig is om warmte over te dragen. Doordat de gehele inhoud van het voorraadvat buiten het vat wordt opgewarmd zijn er geen koudere zones in het voorraadvat aanwezig. Dit zorgt voor meer warm water en dus langer douchen. Ook de legionella-ontsmetting verloopt hierdoor veel effectiever. Een ander voordeel is dat door het ontbreken van een spiraal de netto-inhoud van het voorraadvat beschikbaar is. Dit betekent dat de voorraadvaten qua beschikbaar warm water vergelijkbaar zijn met 20% grotere conventionele vaten. Kijk voor meer informatie op: https://www.ithodaalderop...cebook&utm_campaign=wpv-h

[Voor 255% gewijzigd door Carboy54 op 24-05-2023 12:55]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:34
Carboy54 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:49:
Itho Daalderop introduceert een nieuwe lijn met horizontale voorraadvaten die achter een knieschot geplaatst kunnen worden. De vaten zijn leverbaar vanaf juli in 200, 240 en 270 liter en bieden naast ruimtebesparing, belangrijke voordelen ten opzichte van conventionele vaten waar een spiraal aanwezig is om warmte over te dragen. Doordat de gehele inhoud van het voorraadvat buiten het vat wordt opgewarmd zijn er geen koudere zones in het voorraadvat aanwezig. Dit zorgt voor meer warm water en dus langer douchen. Ook de legionella-ontsmetting verloopt hierdoor veel effectiever. Een ander voordeel is dat door het ontbreken van een spiraal de netto-inhoud van het voorraadvat beschikbaar is. Dit betekent dat de voorraadvaten qua beschikbaar warm water vergelijkbaar zijn met 20% grotere conventionele vaten. Kijk voor meer informatie op: https://www.ithodaalderop...cebook&utm_campaign=wpv-h

[Afbeelding]
Ze vertellen er alleen niet bij dat bij elk horizontaal vat de gelaagdheid ruk is en je in de praktijk dus op een verticaal vat veel langer kunt douchen.
Bovendien heb je zonder spiraal ook nog een extra externe warmtewisselaar + circulatiepomp nodig.
Wel zo netjes om dat er even bij te vermelden...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• jh85
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-06 11:08
Verticaal is wellicht beter maar er zijn een hoop huizen in Nederland waarbij de zolder enige optie is tot plaatsing. Als die zolder dan net niet hoog genoeg is en daarbij ook nog een houten dek heeft is een horizontale boiler wel een uitkomst!

Die extra warmtewisselaar staat inderdaad vermeld in de specs van het vat als hem i.c.m. Amber wil plaatsen.
In de documentatie van die wisselaar staat echter weer:
Het voorraadvat dient zo dicht mogelijk bij de warmtepomp te
worden geplaatst in verband met leidingverliezen,
leidingweerstand en de lengte van de sensorkabels.
gaat het dan uberhaupt mogelijk zijn om een warmtepomp op de begane grond te plaatsen en het vat vervolgens op zolder?
Andrehj schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:28:
[...]

Ze vertellen er alleen niet bij dat bij elk horizontaal vat de gelaagdheid ruk is en je in de praktijk dus op een verticaal vat veel langer kunt douchen.
Bovendien heb je zonder spiraal ook nog een extra externe warmtewisselaar + circulatiepomp nodig.
Wel zo netjes om dat er even bij te vermelden...
Die warmtewisselaar en pomp zit er standaard bij uiteraard zonder zou het niet kunnen werken. Bovendien is hij leverbaar in een verticale uitvoering. Niet iedereen heeft daar echter plaats voor en dan is het een mooie oplossing. De aanwezige waterpomp pompt het water rond. Alle uitvoeringen zijn van RVS in Tiel geproduceerd met 5 jaar garantie.

[Voor 32% gewijzigd door Carboy54 op 24-05-2023 13:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!
jh85 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:43:
Verticaal is wellicht beter maar er zijn een hoop huizen in Nederland waarbij de zolder enige optie is tot plaatsing. Als die zolder dan net niet hoog genoeg is en daarbij ook nog een houten dek heeft is een horizontale boiler wel een uitkomst!

Die extra warmtewisselaar staat inderdaad vermeld in de specs van het vat als hem i.c.m. Amber wil plaatsen.
In de documentatie van die wisselaar staat echter weer:

[...]

gaat het dan uberhaupt mogelijk zijn om een warmtepomp op de begane grond te plaatsen en het vat vervolgens op zolder?
Plaatsen op zolder is geen probleem. Itho geeft max 20 meter op. Zelfs de sensorkabel die wordt meegeleverd is 20 meter.

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-06 19:44
Wat is de diameter van de buis tussen de driewegklep en de boiler?
Ik schat 22 maar 28 is beter lijkt mij. Deze specs heb ik nog niet. Dit is nog de G2 met kleinere warmtewisselaar. Ik zou voor 28 mm gaan net als de driewegklep voor de G3.

[Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 24-05-2023 14:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:49

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

"Ik wil een warmtepomp" en ga deze eens goed in de gaten houden komende tijd :)

Momenteel krijg ik bij bijna iedere installateur een bericht dat ze geen all-electric opdracht kunnen aannemen. Gaat dat met deze machines veranderen? m.a.w. zal de beschikbaarheid een beetje in orde zijn?

De 9,5kW WP lijkt mij serieus een optie voor het huis waarvan ik binnenkort de sleutel krijg namelijk :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Carboy54 ik zag dat die boilers ook aan de muur kunnen… ruimte genoeg bij voor een verticale boiler… maar de vloer is met hout niet geschikt… en geen ruimte op plekken in huis die wel een voldoende sterke vloer hebben.

Nu nog een oplossing voor een voldoende grote parallel buffer (naregeling blijft gewoon nodig helaas…)
Ik zag bij Itho op de site alleen deze SWW vaten… zit er meer in de pijplijn?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13Β°; 8x350Wp Zuid 10Β°; Totaal 7000Wp.

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-06 19:44
Hoe bepaald de warmtepomp zijn modulatie?

Als ik het goed had begrepen is de warmtepomp zuiniger als deze op een laag vermogen werkt.

In mijn geval heb ik veel zonnepanelen en zou het na het aflopen van het salderen gewenst zijn om met name overdag het huis op te warmen en hierbij lijkt het mij goedkoper dat, als er voldoende vermogen van de zonnepanelen beschikbaar is, de warmtepomp op een hoger vermogen te laten werken of is dit niet verstandig?

Indien dit mogelijk is en er geen nadelen aan zitten, hoe is dit dan aan te sturen met de Amber?

• Andrehj
mbuts schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:03:
Normaliter vraag je gewoon een bepaalde watertemperatuur (direct of via een stooklijn). De WP gaat dan zijn vermogen zodanig proberen te regelen dat ie die temperatuur te haalt.
Zoiets zal bij Itho ook wel geΓ―mplementeerd zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jan2023

Als ik het goed had begrepen is de warmtepomp zuiniger als deze op een laag vermogen werkt.

In mijn geval heb ik veel zonnepanelen en zou het na het aflopen van het salderen gewenst zijn om met name overdag het huis op te warmen en hierbij lijkt het mij goedkoper dat, als er voldoende vermogen van de zonnepanelen beschikbaar is, de warmtepomp op een hoger vermogen te laten werken of is dit niet verstandig?

Indien dit mogelijk is en er geen nadelen aan zitten, hoe is dit dan aan te sturen met de Amber?
Met een dynamisch kontrakt kan je in de nacht redelijk goedkoop doorstoken.

Bij voorkeur draait de WP , zeker in de winter , 24/7 op een laag pitje.
Waterbeesje schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:45:
"Ik wil een warmtepomp" en ga deze eens goed in de gaten houden komende tijd :)

Momenteel krijg ik bij bijna iedere installateur een bericht dat ze geen all-electric opdracht kunnen aannemen. Gaat dat met deze machines veranderen? m.a.w. zal de beschikbaarheid een beetje in orde zijn?

De 9,5kW WP lijkt mij serieus een optie voor het huis waarvan ik binnenkort de sleutel krijg namelijk :)
Ik heb een aanzienlijk aantal ingekocht in februari en kan leveren vanaf deze zomer vanuit de eerste bestelling. Indien ik nu ga bestellen dan wordt dat september. Een 9.5 Kw heb ik nog beschikbaar vanuit de eerste order. levering eind juli / begin augustus volgens de laatste info van Itho.
Ronald schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:31:
@Carboy54 ik zag dat die boilers ook aan de muur kunnen… ruimte genoeg bij voor een verticale boiler… maar de vloer is met hout niet geschikt… en geen ruimte op plekken in huis die wel een voldoende sterke vloer hebben.

Nu nog een oplossing voor een voldoende grote parallel buffer (naregeling blijft gewoon nodig helaas…)
Ik zag bij Itho op de site alleen deze SWW vaten… zit er meer in de pijplijn?
Klopt. Alle boilers kunnen ook aan de muur bevestigd worden met een speciale beugel als optie. Vanaf 240 liter is daarnaast een 2 tal pootjes verplicht i.v.m het grotere gewicht. Buffers kan ik leveren in allerlei soorten en maten maar niet van Itho momenteel.

[Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 24-05-2023 17:38]

De Amber is voorzien van een smart grid ready aansluiting voor koppeling aan een omvormer. Deze moet hiervoor wel een aansluiting hebben. Modulatie wordt bepaald door TA /TR /TB en dynamische pompvolume. Zonder enorm grote buffer is het opslaan van warmte voor de nacht echter niet zinvol. Zeker niet zolang wij kunnen salderen

• Ronald
  • Nu online
Carboy54 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:37:
[...]

Buffers kan ik leveren in allerlei soorten en maten maar niet van Itho momenteel.
Ook muur monteerbaar? Dat is iets waar ik heel weinig over kan vinden… maar misschien pak ik de verkeerde zoekwoorden …

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13Β°; 8x350Wp Zuid 10Β°; Totaal 7000Wp.

Ronald schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:58:
[...]

Ook muur monteerbaar? Dat is iets waar ik heel weinig over kan vinden… maar misschien pak ik de verkeerde zoekwoorden …
Dat zou ik moeten onderzoeken. Kleinere zeker. Hoeveel liter??

• Ronald
  • Nu online
Carboy54 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:03:
[...]

Dat zou ik moeten onderzoeken. Kleinere zeker. Hoeveel liter??
Wat ik begrepen heb… vrij vors. Kan alles behalve garanderen dat ik minimum vermogen kwijt kan, zeker als de temperaturen minder koud zijn en het minimum vermogen met de hogere COP mee gaat

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ronald schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:32:
[...]

Wat ik begrepen heb… vrij vors. Kan alles behalve garanderen dat ik minimum vermogen kwijt kan, zeker als de temperaturen minder koud zijn en het minimum vermogen met de hogere COP mee gaat
Een buffer is niets anders dan een geΓ―soleerde radiator en geeft geen vermogen af en is binnen no time op temperatuur. Afgifte verhogen is het remedie niet bufferen voor dergelijke problemen.

• MotorBeast
Carboy54 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:02:
[...]

Een buffer is niets anders dan een geΓ―soleerde radiator en geeft geen vermogen af en is binnen no time op temperatuur. Afgifte verhogen is het remedie niet bufferen voor dergelijke problemen.
Kan toch voor defrost wel nut hebben bij een kleine waterinhoud?
MotorBeast schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:04:
[...]

Kan toch voor defrost wel nut hebben bij een kleine waterinhoud?
Helemaal juist maar dat was niet zijn probleem. Afgifte wel bij hogere temperaturen
[quote]Carboy54 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:05:
[...]

Helemaal juist maar dat was niet zijn probleem. Afgifte wel bij hogere temperaturen maar ken zijn verdere set up niet.

• MotorBeast
Carboy54 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:05:
[...]

Helemaal juist maar dat was niet zijn probleem. Afgifte wel bij hogere temperaturen
Sorry. :z Afgifte is altijd key, bij welke manier van verwarmen dan ook. Een HR Ketel is ook veeeeel zuiniger bij veel afgifte. Mijn geluk bij het plaatsen van een WP.

Ik zie hier continue updates. Op welke termijn is het nu mogelijk deze WP inclusief boiler te laten plaatsen en wie zijn/worden dealer/installateur in Nederland. Volgens mij staan er op site van Itho geen installateurs. Of ik kijk erover heen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-06 21:40
Ik zie hier continue updates. Op welke termijn is het nu mogelijk deze WP inclusief boiler te laten plaatsen en wie zijn/worden dealer/installateur in Nederland. Volgens mij staan er op site van Itho geen installateurs. Of ik kijk erover heen.
Bij mij komt vrijdag een installateur langs voor een schouw voor de Amber. Dit kan je aanvragen via https://dewarmtepompvoorjou.nl/amber/.

Kost je wel een aanbetaling van €95,- maar die kan je terug krijgen als je het niet wil of als "korting" op je apparaat.

Al met al ben ik heel benieuwd naar vrijdag en vooral naar de opties kwa plaatsing.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Carboy54 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:02:
[...]

De afgifte is wat het is… meer dan 3,6 meter Jaga met 32 noctua’s in de kamer van het huis met het minste - geen - Solar gain gaat het niet worden.

De oplossing is dan niet de verwarming aan zetten in de kamer die door de zon 7 graden warmer is. De oplossing is ook niet luiken ervoor om de verwarming vervolgens aan te zetten…

Niet elk huis is ideaal…

• bommer
  • Nu online
Kan er ook nog iets gedaan worden met dauwpunt bewaking, ik zie dat de koelsetpoint tot 7 graden verlaagd kan worden.
Dan is het lijkt mij wel verstandig op dauwpunt te bewaken.

en werkt de dynamische stooklijn ook voor koelen?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Hierbij een uitvoerig document over veiligheid zone bij gebruik van R290 afkomstig van Panasonic nu met maatvoering.

Acties:
  • +7Henk 'm!

Uitgebreide info over aanbevolen waterinhoud van het systeem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Andrehj
@Carboy54 Mooi schema. Hier kunnen andere fabrikanten een voorbeeld aan nemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Andrehj schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:17:
@Carboy54 Mooi schema. Hier kunnen andere fabrikanten een voorbeeld aan nemen.
Tja het feit dat Itho niet over een verplicht buffervat schrijft bij voldoende waterinhoud klinkt de tweakers als muziek in de oren. Toont weer eens aan dat veel installateurs leiden aan tunnelvisie met verplichte buffervaten ongeacht de waterinhoud.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-06 22:09
Ik heb me laten vertellen dat Itho monitoring op afstand doet bij de reeds geΓ―nstalleerde Vincent’s en Amber’s. Mocht de warmtepomp gek doen zouden Itho’s engineers dit opmerken. Ik vraag me af wat ik bij de monitoring moet voorstellen. Of was dit enkel iets voor de pilot?

In hoeverre kunnen Itho’s klanten rekenenen op ondersteuning op afstand?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bommer
  • Nu online
Vroeg mij af of er al iets bekend was over de te verwachten subsidie bedragen?

Acties:
  • 0Henk 'm!
psycho-realm schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:58:
Ik heb me laten vertellen dat Itho monitoring op afstand doet bij de reeds geΓ―nstalleerde Vincent’s en Amber’s. Mocht de warmtepomp gek doen zouden Itho’s engineers dit opmerken. Ik vraag me af wat ik bij de monitoring moet voorstellen. Of was dit enkel iets voor de pilot?

In hoeverre kunnen Itho’s klanten rekenenen op ondersteuning op afstand?
Is in ontwikkeling via modbus en Iot. Wellicht betaalde dienst.

Acties:
  • 0Henk 'm!
bommer schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:00:
Vroeg mij af of er al iets bekend was over de te verwachten subsidie bedragen?
Zodra de KIWA keuring is afgerond en dat bij mij bekend is zal ik het direct posten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08-06 20:29
Carboy54 schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:38:
[...]

Wij zullen regelmatig updates plaatsen van de eerste montages en in bedrijf stellingen. Ik zal ook proberen hiervan opnames te posten. Installateur Lennard is er klaar voor πŸ˜ƒ

[Afbeelding]
Ik zat nog even terug te kijken en het valt mij op dat ze zich bij de veldtest niet aan de minimale afstanden houden wat betreft de werkschakelaar.

Voorlopig kunnen de voorlopige gegevens mij nog niet geheel overtuigen (relatief hoog minimum vermogen en snel teruglopende vermogen bij koudere temperaturen). Ik ben benieuwd wat de KIWA testen uitwijzen.

Maar om in de toekomst niet voor verrassingen of tegen problemen aan te lopen ga ik mijn huidige plan voor plaatsing van de buitenunit toch maar aanpassen. Anders zit ik over een jaar of 10 a 15 met een probleem als de warmtepomp vervangen dient te worden maar niet meer op die plek mogen vanwege de eisen die gesteld worden aan de warmtepompen met propaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Impossibl3
Ik heb vandaag de offerte voor de Amber 95 ontvangen. In de offerte staat het volgende:
Subsidie Amber 95 Hybride
Voor deze warmtepomp geldt een subsidie van € 3150,- euro. Deze subsidie kan alleen door de woningeigenaar worden aangevraagd. Wij bieden gratis volledige ontzorging aan via simpelsubsidie.nl
De prijs is na subsidie ongeveer gelijk aan de prijs van de Amber 65 die vermeld staat op de website waar je een pre order kan plaatsen.

De man van Itho die de schouw deed bij mij vertelde ook dat ze alle geΓ―nstalleerde pompen monitoren en op afstand de parameters steeds strakker gingen zetten om de warmtepomp steeds efficiΓ«nter over de tijd te laten draaien.

[Voor 35% gewijzigd door Impossibl3 op 30-05-2023 22:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Impossibl3 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:45:
Ik heb vandaag de offerte voor de Amber 95 ontvangen. In de offerte staat het volgende:

[...]

De prijs is na subsidie ongeveer gelijk aan de prijs van de Amber 65 die vermeld staat op de website waar je een pre order kan plaatsen.

De man van Itho die de schouw deed bij mij vertelde ook dat ze alle geΓ―nstalleerde pompen monitoren en op afstand de parameters steeds strakker gingen zetten om de warmtepomp steeds efficiΓ«nter over de tijd te laten draaien.
A. De Itho staat bij de Kiwa en pas na de test goedkeuring kan het RVO de subsidie bepalen.

B. De monitoring is in ontwikkeling en zal vergelijkbare eigenschappen krijgen als de Vincent op dat gebied.

Daarnaast is het geen medewerker van Itho voor zover ik weet. Het onafhankelijke marketingbureau stuurt een plaatselijke installateur.

• bommer
  • Nu online
mischa402 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:16:
[...]
Ik zat nog even terug te kijken en het valt mij op dat ze zich bij de veldtest niet aan de minimale afstanden houden wat betreft de werkschakelaar.
Niet alleen de wrkschakelaar, kijk een naar het filmpje op de site van Itho Amber.
dat ventilatie hoedje staat binnen een meter. 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bommer
  • Nu online
Even Nieuwsgierig, ben mijn software voor de aansturing van de Amber aan het schrijven.
Amber is besteld :)

De Amber mag 1x per uur starten, is dat gemeten vanaf de laatste start of laatste stop?

Ter verduidelijking:
Amber start om 9:00 draait dan 40min en stopt, mag dan de volgende start om 10:00 uur zijn
of pas om 10:40?

• Impossibl3
bommer schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:34:
Even Nieuwsgierig, ben mijn software voor de aansturing van de Amber aan het schrijven.
Amber is besteld :)
Tof schrijf je de software toevallig met de mogelijkheid tot integratie in Home Assistant O-). Dat zou echt top zijn met integratie in de rest van de woning.

Zodra de certificering helemaal rond is betel ik zeer waarschijnlijk ook de Amber.

• bommer
  • Nu online
Impossibl3 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:19:
[...]

Tof schrijf je de software toevallig met de mogelijkheid tot integratie in Home Assistant O-). Dat zou echt top zijn met integratie in de rest van de woning.
Software is gemaakt in LUA in de wiser for KNX, dit is een embeded system voor KNX.
Mijn naregeling en thermostaten zijn ook KNX en de aansturing kontakten voor de Amber worden ook KNX,
dus dat is gemakkelijker dan alles eerst om te zetten naar HA.

Gebruik HA alleen voor visualisatie en niet kritieke automations.
mischa402 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:16:
[...]

Voorlopig kunnen de voorlopige gegevens mij nog niet geheel overtuigen (relatief hoog minimum vermogen en snel teruglopende vermogen bij koudere temperaturen). Ik ben benieuwd wat de KIWA testen uitwijzen.

Maar om in de toekomst niet voor verrassingen of tegen problemen aan te lopen ga ik mijn huidige plan voor plaatsing van de buitenunit toch maar aanpassen. Anders zit ik over een jaar of 10 a 15 met een probleem als de warmtepomp vervangen dient te worden maar niet meer op die plek mogen vanwege de eisen die gesteld worden aan de warmtepompen met propaan.
De eigenschappen van R290 zijn verschillend ten opzichte van R32. Bij de nieuwe Panasonic L serie zie je soortgelijke vermogenscurves. Heeft wellicht te maken ter bescherming van de compressor heb ik mij laten vertellen bij een aantal R290 machines.

De veldtesters zijn gemonteerd door plaatselijke installateurs waarbij vaak nog de juiste kennis ontbreekt voor plaatsing van propaan warmtepompen. Houd je aan de eerder geplaatste tekening van Panasonic. Bij Itho zal deze nog worden verfijnd en aangepast.
X

[Voor 100% gewijzigd door Carboy54 op 31-05-2023 12:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Bij Vaillant is de tekening gelijk aan die van Panasonic.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Gezien de grote belangstelling heeft itho een andere dag moeten kiezen i.v.m. de ruimte. Wellicht dat op deze dag 2 shifts moeten worden gemaakt om iedereen voldoende aandacht te kunnen geven.

Op 27 juni van 15.00 - 17.00 uur is voor de tweakers een informatiemiddag gepland bij Itho in Tiel voor een kennismaking met de Amber, de technische mogelijkheden en zal ook de installatie van het geheel worden besproken. Opgave graag via een DM.

[Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 31-05-2023 12:52]

• bommer
  • Nu online
Carboy54 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:51:
Gezien de grote belangstelling heeft itho een andere dag moeten kiezen i.v.m. de ruimte. Wellicht dat op deze dag 2 shifts moeten worden gemaakt om iedereen voldoende aandacht te kunnen geven.

Op 27 juni van 15.00 - 17.00 uur is voor de tweakers een informatiemiddag gepland bij Itho in Tiel voor een kennismaking met de Amber, de technische mogelijkheden en zal ook de installatie van het geheel worden besproken. Opgave graag via een DM.
Ai, dan komt mijn aamelding misschien voor de informatie middag te vervallen :'(
ff kijken wat er te regelen is

[Voor 3% gewijzigd door bommer op 31-05-2023 14:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jan2023
Impossibl3 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:45:

[...]

Of de Amber aan het Internet komt te hangen is geheel aan mij en niet vanzelfsprekend.
πŸ˜‹

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:53
bommer schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:20:
[...]

Ai, dan komt mijn aamelding misschien voor de informatie middag te vervallen :'(
ff kijken wat er te regelen is
Ah, bij mij hetzelfde ben ik bang (Maurits). Ik ga ook even kijken wat mogelijk is!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
bommer schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:20:
[...]

De Amber is bedoeld voor hoek woningen, 2 onder 1 kap en vrijstaande woningen.

Heb een 2 kapper, zit 4,5m bij de buren vandaan, plaats unit tegen de gevel boven het garage dak.
en dan geeft de rekentool aan 49 overdag en snachts 44

kan dus niet plaatsen zonder omkasting, deze is mij echt veel te duur en daarbij ook nog veel te zwaar.
dat gaat het houten garage dak niet trekken.

Of ik vul de rekentool niet goed in en anders denk ik verder sparen voor een grondbron!
Als je wilt wil ik wel met je mee kijken, stuur dan maar een PM.

• MacD007
  • Nu online
MotorBeast schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:16:
[...]

Mijn buurvrouw doet af en toe 90 dB in de achtertuin. Mag dat wel? :+

Mijn 2 units hier in de achtertuin moet ik op 1 meter staan wil ik ze horen.En die zitten ook boven de specs wbt geluid. Ik maak me er niet druk om en buren hebben ze nog nooit gehoord.
zolang je buurvrouw geen warmtepomp of buitenunit van een airco is mag dat, je kunt hooguit klagen over burenlawaai, het probleem daar komen ze niet meer voor, hebben nu hun handen vol met alle die lawaaimakers van airco's en warmtepompen.

het probleem is niet wat jij wel cq niet hoort, maar het is gewoon een rekensommetje, het is 45/40 dB op de erfgrens (bij woonbestemming), en wat je al schrijft, door deze geluidsnormen zal voor een gemiddeld rijtjeshuis een warmtepomp veelal gewoon niet kunnen.

Vergeet overigens bij de Amber ook nog de beperkte factor ivm de veiligheidsafstanden ivm R290, dus rondom 1m geen ventilatie, deuren, ramen (die open kunnen) .

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Dr.156 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:58:
[...]

Weet hier iemand misschien hoe deze regelgeving heet of waar deze te vinden is? Is dit nationaal of Europees? Ben benieuwd wat hier nog allemaal onder valt.

Of zijn dit Itho-Daalderop voorschriften?
dat zijn EU voorschriften conform ATEX114 (soms kennen mensen nog de ATEX95 norm, dat is de oude norm, daar is dus de ATEX114 voor in de plaats gekomen, is ook redelijk aangescherpt mbt de eisen).
in Nederland is dat weer opgenomen in de warenwet (de ATEX114 is een productnorm).

Dus geen verzinsel van een of andere producent. dit komt puur door de eigenschappen van R290.

• MacD007
  • Nu online
Carboy54 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:34:
[...]

Nee 2 kabels van 3x 2.5 mm2 want het zijn 2 fases bij 2 losse groepen. Installatie kosten is afhankelijk van jouw installateur. Wij laten dat normaal gesproken door de plaatselijke elektricien doen want dat is NEN voorschrift in de meterkast werken en dus apart.

[Afbeelding]
Zijn twee 1-Fase alamat's hier niet gewoon de betere oplossing? volgens mij ook nog goedkoper.
MacD007 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:54:
[...]

Zijn twee 1-Fase alamat's hier niet gewoon de betere oplossing? volgens mij ook nog goedkoper.
Klopt of kookgroep dan is 1 kabel toegestaan met 5 aders en een 2 of 3 fase werkschakelaar of 2x 1 fase met dan 2 aparte kabels met 3 aders en 2 werkschakelaars.

Ik geef de voorkeur aan 2 x 1 fase alamat met aardlekbeveiliging en dan verdeeld over de 2 fases in de woning met toepassing van faseverdeling. Dus de warmtepomp op de fase met de minste belasting en de backup op een fase die vervolgens het minst belast is van de 2 over gebleven fases. Dit uiteraard bij een 3 fase huisaansluiting.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Jan2023 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:48:
[...]

Ja die 30 cm vrij van de gevel geld voor alle warmtepompen , geen probleem.
Maar hij is onder een raam gepland en naast de achterdeur , ventilatieroosters in de gevel , hemelwaterafvoer er naast , werkschakelaar zal er naast/ achter moeten.

Je hebt de foto,s
Loop al een kwartier te vloeken , gaat deze nu ook weer aan mij voorbij?

:( 8)7 :?
Ja dat krijg je er gratis bij met de R290. werkschakelaar moet in zicht, dus die kan zondermeer buiten de 1m veiligheidszone, een raam (zolang deze niet open kan) en de ventilatieopeningen maar buiten de 1m liggen is normaal ook geen probleem, echter die deur, of deur verplaatsen of de unit ergens anders. het is helaas niet anders, dat problem heb je met elke R290 warmtepomp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
marcop23 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:04:
[...]

Kan je de regels niet gewoon negeren? Met alle respect, maar het is Nederland de normaalste zaak van de wereld om gasleidingen/meters en bijvoorbeeld de groepenkast in dezelfde ruimte te hebben. Het enige wat extra gevaarlijk is aan propaan is dat het onder hogere druk staat dan aardgas, dus iets plotselinger vrij komt. En dat het wat meer bij de grond blijft hangen, al zal dat met een beetje wind niet gebeuren. Maar daar staat tegenover dat het slechts een kleine hoeveelheid is terwijl een gasleiding eeuwig door blijft gaan.

Of bijvoorbeeld personenauto's, waar hele delen en schakelaars gewoon vlakbij de brandstofleiding zitten. Er vliegt ook vaak genoeg een in de fik, daar niet van, maar het is niet verboden.
Tuurlijk mag dat, je mag ook een bank beroven, maar je moet dan wel rekening houden met de consequenties. Hou dus wel rekening dat je voor niets dan premie voor je verzekering betaald, want uitkeren zul deze dan zeker niet doen. overigens het komt uit de EU regelgeving.

• MacD007
  • Nu online
Jan2023 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:13:
[...]

Ik ga al 40 jaar met propaan in flessen om voor de vakantie , als je in je campertje in de gaskast een gat onderin naar buiten hebt zitten is het prima voor de verzekering.
Die Amber staat in weer en wind ;w
Maar met de komst van dit soort warmtepompen ( R290 ) zal het wel niet lang duren voor de verzekering weer een mogelijkheid ziet om de regeltjes en de premie aan te scherpen.
Waardeloos.
ruim 75% van de mensen gaan ook verkeerd om met hun gasflessen op de camping, heel veel campers en caravans zouden als ze daarop gekeurd zouden worden niet door de keuring komen.
Lijkt me geen goed gebruik om te blijven aanmoderen omdat wel dat de afgelopen 100 jaar ook al deden. Die regels zijn er echt niet voor niets, ga maar eens langs bij een brandwondencentrum waar helaas lui liggen die het nu wel anders zouden doen, of vraag maar eens bij een brandweerman naar de effecten als een dergelijk klein dingetje naast je de lucht in gaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jan2023
MacD007 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:31:
[...]

Ja dat krijg je er gratis bij met de R290. werkschakelaar moet in zicht, dus die kan zondermeer buiten de 1m veiligheidszone, een raam (zolang deze niet open kan) en de ventilatieopeningen maar buiten de 1m liggen is normaal ook geen probleem, echter die deur, of deur verplaatsen of de unit ergens anders. het is helaas niet anders, dat problem heb je met elke R290 warmtepomp.
Bedankt voor je input .
Goed om iemand met kennis van zaken in ons midden te hebben @MacD007 Overigens verschillen de richtlijnen per merk. Ik concludeer uit de diverse voorschriften dat een werkschakelaar 30 cm boven de unit geen probleem is omdat propaan naar de bodem zakt. Ook aan de zijkanten zie je voorschriften bovenzijde 30 cm onderzijde 50 cm. afstand. ( Vailliant en Panasonic ) Alle begin is moeilijk blijkbaar :-)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Carboy54 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:09:
[...]

Goed om iemand met kennis van zaken in ons midden te hebben @MacD007 Overigens verschillen de richtlijnen per merk. Ik concludeer uit de diverse voorschriften dat een werkschakelaar 30 cm boven de unit geen probleem is omdat propaan naar de bodem zakt. Ook aan de zijkanten zie je voorschriften bovenzijde 30 cm onderzijde 50 cm. afstand. ( Vailliant en Panasonic ) Alle begin is moeilijk blijkbaar :-)
Eigenlijk is het 1m rondom de unit, je kunt echter door technische maatregelen deze aan de bovenkant met 50% reduceren. Die 30 cm kan ik helaas niet plaatsen, helaas zie je bij de fabrikanten ook een duidelijk gebrek aan kennis van ATEX, daar haden ze in het verleden ook niet mee te maken, en vergeet niet ATEX is een EU ding, net als CE, dus fabrikanten uit Asie hebben daar gewoon een achterstand in, omdat dit soort dingen daar vaak anders geregeld zijn, idem voor procenten uit de USA.
Ik zou zeker met elektrisch materiaal altijd ruim afstand houden, mbt een werkschakelaar is dat ook geen enkel probleem, hij moet in zicht van de unit geplaatst worden, dus 1,5 of 2 meter is geen enkel probleem, plaats je hem iets verder weg moet deze wel eenduidig aan de unit gekoppeld zijn, bij een unit is dat geen probleem, heb je meerdere units op die locatie moeten deze duidelijk gekenmerkt worden. Overigens ook een andere buitenunit moet min. 1m afstand tot de warmtepomp hebben.
Ik moet zeggen dat Amber dit best goed aangegeven hebben, ik hebt het ook gezien waar ze helemaal niets vermeld hadden. Alleen jammer dat de Amber zo duur is.

[Voor 24% gewijzigd door MacD007 op 01-06-2023 23:06]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MotorBeast
MacD007 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:40:
[...]

ruim 75% van de mensen gaan ook verkeerd om met hun gasflessen op de camping, heel veel campers en caravans zouden als ze daarop gekeurd zouden worden niet door de keuring komen.
Lijkt me geen goed gebruik om te blijven aanmoderen omdat wel dat de afgelopen 100 jaar ook al deden. Die regels zijn er echt niet voor niets, ga maar eens langs bij een brandwondencentrum waar helaas lui liggen die het nu wel anders zouden doen, of vraag maar eens bij een brandweerman naar de effecten als een dergelijk klein dingetje naast je de lucht in gaat.
Offtopic maar @Jan2023 https://www.campingtrend....aravan-of-camper-en-meer/ Ik ben 1 van de weinige vermoed ik op de camping die het wel doet. Ik ga geen gekke dingen doen met gas en dus ook niet met een WP. Veiligheid voor alles. Op mijn schuurdak gaat dus al niet meer lukken. Blij dat ik deze discussie hier weer lees want heb nog geen installateur erover gehoord. Tnkx _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
MotorBeast schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 23:26:
[...]

Offtopic maar @Jan2023 https://www.campingtrend....aravan-of-camper-en-meer/ Ik ben 1 van de weinige vermoed ik op de camping die het wel doet. Ik ga geen gekke dingen doen met gas en dus ook niet met een WP. Veiligheid voor alles. Op mijn schuurdak gaat dus al niet meer lukken. Blij dat ik deze discussie hier weer lees want heb nog geen installateur erover gehoord. Tnkx _/-\o_
Graag gedaan, helaas wordt dit niet altijd gewaardeerd onder het moto lastige regels, daar doen we niet aan. Het zelfde zie je bij de nieuwe geluidsnormen voor warmtepompen. Ik snap het ook wel, maar dat betekent niet dat je niet aan de regels zou moeten houden. Veiligheidsregels zijn veelal met bloed geschreven, als het te laat is kun je het helaas ook niet meer terugdraaien.
Ik vind de trens naar betere koudemiddelen zoals deze R290 een goede zaak, helaas heeft R290 ook een aantal nadelen, deze wegen echter niet op tegen de voordelen voor het milieu.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NRJ020
  • Nu online
@MacD007 @Carboy54 Ik ben bezig met het bestellen van een nieuwe groepenkast en wil het dus meteen goed doen. Jullie raden dus aan om 2x een Alamat te nemen. Moet dit dan ook een C-Kar zijn?

En hoe doe je dit dan met de kWh meter? Ik ben van plan gebruik te gaan maken van de homewizard kWh meter. Sluit je op iedere Alamat dan een 1 fase kWh meter aan, dus je hebt er dan 2 nodig?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jan2023
MotorBeast schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 23:26:
[...]

Bedankt voor je link , maar dat hoef je mij nu net niet te tonen
Ik kampeer al zo,n 45 jaar.
Ik maak ook geen bezwaar over de veiligheids marges rond de Amber.
Het is alleen wel zo dat we met pompen op propaan de wereld niet gaan redden.
😑
Met name in de randstad zal je er amper kunnen plaatsen , domweg te weinig ruimte bij de gemiddelde woning!

[Voor 32% gewijzigd door Jan2023 op 02-06-2023 09:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:36
NRJ020 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:50:
@MacD007 @Carboy54 Ik ben bezig met het bestellen van een nieuwe groepenkast en wil het dus meteen goed doen. Jullie raden dus aan om 2x een Alamat te nemen. Moet dit dan ook een C-Kar zijn?

En hoe doe je dit dan met de kWh meter? Ik ben van plan gebruik te gaan maken van de homewizard kWh meter. Sluit je op iedere Alamat dan een 1 fase kWh meter aan, dus je hebt er dan 2 nodig?
Ik ben hier ook mee bezig, en moet op korte termijn de kabels gaan leggen. Ik neig zelf naar een 3-fase automaat.

@Carboy54 Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is waarom 2x een 1-fase alamat ook correct is; t.o.v. een kookgroep en een 3-fase alamat schakelt deze toch niet tegelijk af? Of maakt dat niet uit?

Acties:
  • 0Henk 'm!
GhandiHarder schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:18:
[...]

Ik ben hier ook mee bezig, en moet op korte termijn de kabels gaan leggen. Ik neig zelf naar een 3-fase automaat.

@Carboy54 Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is waarom 2x een 1-fase alamat ook correct is; t.o.v. een kookgroep en een 3-fase alamat schakelt deze toch niet tegelijk af? Of maakt dat niet uit?
Een kookgroep schakelt beide fases tegelijk uit. Vandaar advies Itho. Desondanks adviseren meerdere merken 2x 1 fase gewoon omdat het blijkbaar is toegestaan. Interessant is te weten te komen op welke fase de verwarmings linten zijn aangesloten van de Amber en of die stand alone functioneert. Indien dat de backup fase is dan zou ik liever 2x1 fase doen als extra beveiliging. Goede vraag voor de Itho Amber klanten meeting op 27 juni. πŸ™ƒ

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Carboy54 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:29:
[...]

Een kookgroep schakelt beide fases tegelijk uit. Vandaar advies Itho. Desondanks adviseren meerdere merken 2x 1 fase gewoon omdat het blijkbaar is toegestaan. Interessant is te weten te komen op welke fase de verwarmings linten zijn aangesloten van de Amber en of die stand alone functioneert. Indien dat de backup fase is dan zou ik liever 2x1 fase doen als extra beveiliging. Goede vraag voor de Itho Amber klanten meeting op 27 juni. πŸ™ƒ
De vraag die je hier moet stellen is: Is het noodzakelijk dat beide groepen gelijktijdig uitschakelen.
Mijn antwoord zou hierop zijn: Nee, omdat we hier eigenlijk met twee onafhankelijke systemen hebben te maken. Daarom ook de mogelijkheid om deze volledig onafhankelijk aan te sluiten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Jan2023 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:08:
[...]

Bedankt voor je link , maar dat hoef je mij nu net niet te tonen
Ik kampeer al zo,n 45 jaar.
Ik maak ook geen bezwaar over de veiligheids marges rond de Amber.
Het is alleen wel zo dat we met pompen op propaan de wereld niet gaan redden.
😑
Met name in de randstad zal je er amper kunnen plaatsen , domweg te weinig ruimte bij de gemiddelde woning!
m.n. de geluidseisen zullen een beperkende factor zijn, zeker in de randstad. Echter is de Amber heel duidelijk ook bedoeld voor een twee-kapper of vrijstaand huis, deze hebben in de regel (zeker als het wat oudere Huizen zijn wat meer grondoppervlak en afstand tot hun buren.)
Wat de beperkende factor door R290 is het plaatsen van de Amber aan de voor of achtergevel omdat daar veelal binnen de veiligheidszone ramen en of deuren zitten die dan in de weg staan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
NRJ020 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:50:

de vraag hier is heb je 1-fase of is het een 3-fase aansluiting.
Indien 3-fase zou ik voor de optie 3-fase gaan, dan kun je ook een 3-fase kWh meter van homewizzard kopen, overigens zijn 2 1-fase meters even duur, dus daarvoor zou je niet hoeven t doen.

Bij een 1-fase aansluiting heb je de optie of via een kook-groep te gaan, echter die heb je zo ver ik weet niet in een alamat. Dus die zal of op een bestaande aardlekschakelaar waar je nog 1 plek over hebt, een kookgroep word namelijk als 1 groep gezien, in nederland mag je maximaal 4 groepen op een aardlekschakelaar zetten.
of je kiest voor twee alamat's.
Wat ik m.n. voor verwarmingstoestellen belangrijk vind dat deze niet door andere groepen worden beinvloed, een aardlekfout kan wel eens lastig te zijn om deze te vinden, dus meer uit bedrijfszekerheid vind ik het beter om deze geheel onafhankelijk aan te sluiten.
Heb ik ook, bijn installatie teld 1 kookgroep, 10 groepen die verdeeld zijn over 3 aardlekschakelaars en 5 aparte alamats (oa. voor grage/tuin, airco, 2 PV installaties en een warmtepomp) De warmtepomp is bij mij slechts 1-fase en heeft 1 kWh meter (van homewizzard).
Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee