Zal er nog moeten komen vanaf de buitenunit naar verdeelpunt binnen waarvan zo'n 11 meter buiten.busscherski schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:32:
[...]
Heb je benoemd dat voor type en doorsnede CV leiding je gaat hebben in die 20 meter?
Bij mij zijn de Terrendis leidingen inmiddels geleverd, en gaan zaterdag de grond in!
@Carboy54, bedankt voor de info en toelichting tot zover. N.a.v. de (voorlopige) documentatie heb ik nog wat vraagjes.
Gaat om een Amber65, voor alleen vloerverwarming. SWW wil ik met aparte WPB doen.
Thermostaat
Ik wil ook gaan koelen met de Amber en was een beetje teleurgesteld dat de Spider thermostaat van Itho zelf dit niet aan kan sturen, zonder extra apparatuur. Ligt het aan mij, of is dit een 'gemis' in het complete plaatje?
Vorstbeveiliging (naast tracing lint)
Op de tekening staan ze niet, maar ze worden wel vermeld in een bijlage; vorstbeveiliging kleppen bij de buitenunit. In andere topics zie ik ze soms wel, soms niet. Moeten ze wel of niet? Advies vanuit Itho, garantie?
Microbellen afscheider
Niet vermeld in het schema, lees wisselende meningen op Tweakers. Achterwege laten, of één met gecombineerde vuilafscheider op de retour kiezen?
Bypass vloerverwarming
Staat op het installatieschema, maar hier op Tweakers wordt nogal eens geroepen: haal die er maar uit. Mijn installatie zal bestaan uit 16-18 vloerverwarmingsgroepen, waarvan er ruim 10 altijd open zullen staan (badkamer, leefruimtes), geen zone regeling. Rest van de groepen is voor de toekomst (garage, andere functie kamers). M.i. dus geen reden voor een bypass, maar wellicht verplicht voor garantie/inbedrijfstelling?
@Carboy54, bedankt voor de info en toelichting tot zover. N.a.v. de (voorlopige) documentatie heb ik nog wat vraagjes.
Gaat om een Amber65, voor alleen vloerverwarming. SWW wil ik met aparte WPB doen.
Thermostaat
Ik wil ook gaan koelen met de Amber en was een beetje teleurgesteld dat de Spider thermostaat van Itho zelf dit niet aan kan sturen, zonder extra apparatuur. Ligt het aan mij, of is dit een 'gemis' in het complete plaatje?
- Is de verwachting dat de Spider dat op termijn wel gaat kunnen?
- Ik zoek iets als de Plugwise Lisa (WAF); een nette thermostaat waarmee ik de Amber kan stellen op koelen/verwarmen, de actuele temperatuur kan aflezen, en een seintje naar de Amber kan geven als de ruimte door de zon al warm genoeg is en dus z'n stooklijn moet aanpassen. Ik vind ruim 350 euro voor de Lisa (thermostaat, gateway, koeloptie, plug) een beetje gortig.
Op de tekening staan ze niet, maar ze worden wel vermeld in een bijlage; vorstbeveiliging kleppen bij de buitenunit. In andere topics zie ik ze soms wel, soms niet. Moeten ze wel of niet? Advies vanuit Itho, garantie?
Microbellen afscheider
Niet vermeld in het schema, lees wisselende meningen op Tweakers. Achterwege laten, of één met gecombineerde vuilafscheider op de retour kiezen?
Bypass vloerverwarming
Staat op het installatieschema, maar hier op Tweakers wordt nogal eens geroepen: haal die er maar uit. Mijn installatie zal bestaan uit 16-18 vloerverwarmingsgroepen, waarvan er ruim 10 altijd open zullen staan (badkamer, leefruimtes), geen zone regeling. Rest van de groepen is voor de toekomst (garage, andere functie kamers). M.i. dus geen reden voor een bypass, maar wellicht verplicht voor garantie/inbedrijfstelling?
Vandaag een reuze aardige adviseur over de vloer gehad voor de Amber. Helaas blijkt het voor ons geen optie. Volgens ITHO mag de pomp namelijk niet aan de gevel gemonteerd worden door zijn gewicht. Daarom moeten we toch op zoek naar een andere WP. Het is niet anders.
Niet aan de gevel??? Wij monteren 120 kg regelmatig aan de muur. Zelfs bij mij persoonlijk :-). Wel dient de draagkracht van de muur van goede kwaliteit te zijn en de juiste beugels tot 150 kg te worden gebruikt. Er zijn zelfs genoeg dubbele torens van >150 kg die aan de muur hangen. Het wordt door Itho zelfs beschreven in hun handleidingen.harrr schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:02:
Vandaag een reuze aardige adviseur over de vloer gehad voor de Amber. Helaas blijkt het voor ons geen optie. Volgens ITHO mag de pomp namelijk niet aan de gevel gemonteerd worden door zijn gewicht. Daarom moeten we toch op zoek naar een andere WP. Het is niet anders.
[Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 17-05-2023 16:45]
Heel gek gezien Itho zelf aangeeft wat de ruimte moet zijn rondom de unit als je hem "wall-mount" monteert:harrr schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:02:
Heel gek als in de documentatie letterlijk staat "wall installation"
Volgens het plaatje wat @Carboy54 plaatste: https://tweakers.net/i/q7...tsRGnhFj.png?f=user_large
[Voor 5% gewijzigd door Casper de Boer op 17-05-2023 16:31. Reden: Beter beschreven]
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
In de laatste mailing van afgelopen week heb je een document ontvangen met de naam thermostaten en regelingen en daarin worden 3 thermostaten beschreven die ook kunnen koelen waaronder de plugwise. De ruimtesensor is om de dynamische stooklijn aan te sturen. De koelfunctie kan je aanvinken in de software.GhandiHarder schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:01:
Bij mij zijn de Terrendis leidingen inmiddels geleverd, en gaan zaterdag de grond in!
Thermostaat
Ik wil ook gaan koelen met de Amber en was een beetje teleurgesteld dat de Spider thermostaat van Itho zelf dit niet aan kan sturen, zonder extra apparatuur. Ligt het aan mij, of is dit een 'gemis' in het complete plaatje?Of maak ik een denkfout en is hier de ruimtesensor voor? En moet ik naar de interface van de Amber toe om 'm te laten koelen? Alle suggesties zijn welkom.
- Ik zoek iets als de Plugwise Lisa (WAF); een nette thermostaat waarmee ik de Amber kan stellen op koelen/verwarmen, de actuele temperatuur kan aflezen, en een seintje naar de Amber kan geven als de ruimte door de zon al warm genoeg is en dus z'n stooklijn moet aanpassen. Ik vind ruim 350 euro voor de Lisa (thermostaat, gateway, koeloptie, plug) een beetje gortig.
Microbellen afscheider
Bypass vloerverwarming
De mechanische Caleffi vorstbeveiligers zijn een optie en werken bij langdurige stroomuitval. Moet niet uiteraard maar dat is een risico factor. Als het blok kapot vriest is dat uiteraard geen garantie.
Vuilafscheider is een must indien er met staal is gewerkt in het afgiftesysteem, Een microbellen afscheider functioneert pas bij hogere temperaturen dus enkele normale ontluchters volstaan in het systeem.
Indien het syteem altijd zijn minimale systeeminhoud heeft die niet kunnen dichtlopen door thermostaten etc. is een dergelijke bypass niet noodzakelijk. Indien van toepassing voorkomt dit een flow storing.
Dat geldt niet voor de afstand tot de muur. Rechter plaatje 4 of 5. Dat is slechts 30 cm. De armlengte van de muursteun moet minimaal 62 cm zijn zie eerdere post hier. Dan is de afstand tot de muur precies 30 cm vanaf de unit.Casper de Boer schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:15:
[...]
Heel gek gezien Itho zelf aangeeft wat de ruimte moet zijn rondom de unit als je hem "wall-mount" monteert:
Volgens het plaatje wat @Carboy54 plaatste: https://tweakers.net/i/q7...tsRGnhFj.png?f=user_large
[Voor 26% gewijzigd door Carboy54 op 17-05-2023 16:52]
Geen resonantieproblemen dan? Ik ben al huiverig zo'n ding op mijn schuurdak te zetten met houten balken en houten plafond. Dat zou voor mij de meest ideale plek zijn. Ook in verband met fors minder leidingwerk.Carboy54 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:09:
[...]
Niet aan de gevel??? Wij monteren 120 kg regelmatig aan de muur. Zelfs bij mij persoonlijk :-). Wel dient de draagkracht van de muur van goede kwaliteit te zijn en de juiste beugels tot 150 kg te worden gebruikt. Er zijn zelfs genoeg dubbele torens van >150 kg die aan de muur hangen. Het wordt door Itho zelfs beschreven in hun handleidingen.
Nb: je wordt toch gek van al die installateurs zonder kennis van zaken.

[Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 17-05-2023 16:57]
Indien je de juiste materialen gebruikt: flex leiding, hoge big foots, tegels eronder en eventueel trilings dempers ben ik daar niet bang voor. Ik heb zelf ervaren dat de amber trillingsarm functioneert door de overgedemensioneerde condensor met grote ventilator. Zie hievoor de openingsposts met filmpjes. De draagkracht moet wel in orde zijn van het dak uiteraard. Schrijf je anders in voor de open middag bij Itho voor geïnteresseerden op deze topic op 21 juni voor de tweakers om het zelf te ervaren.MotorBeast schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:55:
[...]
Geen resonantieproblemen dan? Ik ben al huiverig zo'n ding op mijn schuurdak te zetten met houten balken en houten plafond. Dat zou voor mij de meest ideale plek zijn. Ook in verband met fors minder leidingwerk.
Nb: je wordt toch gek van al die installateurs zonder kennis van zaken.![]()
[Voor 11% gewijzigd door Carboy54 op 17-05-2023 17:05]
De thermostaat kan niet communiceren met de Amber. Uitsluitend vrijgave koelen of vrijgave verwarmen.GhandiHarder schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:01:
Thermostaat
Ik wil ook gaan koelen met de Amber en was een beetje teleurgesteld dat de Spider thermostaat van Itho zelf dit niet aan kan sturen, zonder extra apparatuur. Ligt het aan mij, of is dit een 'gemis' in het complete plaatje?Of maak ik een denkfout en is hier de ruimtesensor voor? En moet ik naar de interface van de Amber toe om 'm te laten koelen? Alle suggesties zijn welkom.
Microbellen afscheider
Bypass vloerverwarming
Verwacht niks van de Spider. In mijn ogen heeft dat ding geen toekomst en zodra het kan gaat deze hier van de muur af.
Geen bypass nemen. Zo'n badkamer handdoek radiator die niet dicht kan is al voldoende.
Microbellenontluchting niet nodig en zeker geen combi nemen, want hij moet in de aanvoer (heetste punt) en magneetfilter in de retour voor de WP.
Ze mijden risico's. Kan niet wordt vaak gebruikt in plaats van wil ik liever niet.Carboy54 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:09:
[...]
Niet aan de gevel??? Wij monteren 120 kg regelmatig aan de muur. Zelfs bij mij persoonlijk :-). Wel dient de draagkracht van de muur van goede kwaliteit te zijn en de juiste beugels tot 150 kg te worden gebruikt. Er zijn zelfs genoeg dubbele torens van >150 kg die aan de muur hangen. Het wordt door Itho zelfs beschreven in hun handleidingen.
Voor de Amber heb je bij Itho specifieke medewerkers nodig. Niet iedereen daar is goed op de hoogte van hun nieuwste product #blijmettweakersdusOmebas schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:18:
[...]
Ze mijden risico's. Kan niet wordt vaak gebruikt in plaats van wil ik liever niet.
[Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 17-05-2023 18:07]
Zou echt top zijn. Als ik erop kan staan met puntbelasting met mijn 90 kg moet zo'n ding toch ook wel lukken?Carboy54 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:01:
[...]
Indien je de juiste materialen gebruikt: flex leiding, hoge big foots, tegels eronder en eventueel trilings dempers ben ik daar niet bang voor. Ik heb zelf ervaren dat de amber trillingsarm functioneert door de overgedemensioneerde condensor met grote ventilator. Zie hievoor de openingsposts met filmpjes. De draagkracht moet wel in orde zijn van het dak uiteraard. Schrijf je anders in voor de open middag bij Itho voor geïnteresseerden op deze topic op 21 juni voor de tweakers om het zelf te ervaren.
Ligt sinds 2 jaar EPDM op dus kan nog jaren mee.
[Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 17-05-2023 19:09]
Wat is die 9 meter?MotorBeast schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:32:
[...]
Zal er nog moeten komen vanaf de buitenunit naar verdeelpunt binnen waarvan zo'n 11 meter buiten.
SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie
Totaal zo'n meter of 20 waarvan 11 buiten en 9 binnen. Zet ik hem op plat dak dan blijft, en maar schat ik zo'n 6 meter buiten over.
Type buis en diameter.MotorBeast schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:32:
[...]
Totaal zo'n meter of 20 waarvan 11 buiten en 9 binnen. Zet ik hem op plat dak dan blijft, en maar schat ik zo'n 6 meter buiten over.
SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie
Bedankt @Carboy54 en @Omebas. Microbellen afscheider en bypass gaan van de boodschappenlijst, vorstkleppen gaan er op.
Spider laat ik voorlopig zitten. Als ik het goed begrijp kan het dus ook zonder thermostaat. Het koelen kan ook zonder? Is er ook een koel stooklijn?
Carboy54 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:24:
[...]
In de laatste mailing van afgelopen week heb je een document ontvangen met de naam thermostaten en regelingen en daarin worden 3 thermostaten beschreven die ook kunnen koelen waaronder de plugwise. De ruimtesensor is om de dynamische stooklijn aan te sturen. De koelfunctie kan je aanvinken in de software.
Ik lees dat de ruimte sensor een kabel van 20m is. Wat is het voor de rest voor ding? Een kabel met een 'knopje' er aan, of een inbouwmodule, voor in een inbouwdoos?Omebas schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:13:
[...]
De thermostaat kan niet communiceren met de Amber. Uitsluitend vrijgave koelen of vrijgave verwarmen.
Verwacht niks van de Spider. In mijn ogen heeft dat ding geen toekomst en zodra het kan gaat deze hier van de muur af.
Spider laat ik voorlopig zitten. Als ik het goed begrijp kan het dus ook zonder thermostaat. Het koelen kan ook zonder? Is er ook een koel stooklijn?
Ruimte sensor is al behandeld. Even terug lezen.GhandiHarder schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:30:
Bedankt @Carboy54 en @Omebas. Microbellen afscheider en bypass gaan van de boodschappenlijst, vorstkleppen gaan er op.
[...]
[...]
Ik lees dat de ruimte sensor een kabel van 20m is. Wat is het voor de rest voor ding? Een kabel met een 'knopje' er aan, of een inbouwmodule, voor in een inbouwdoos?
Er is ook een koel stooklijn. Je kan verder opgeven bij welke buitentemperatuur er gekoeld mag worden.
Dankje. Net de verkeerde zoekterm. Voor de geinteresseerden:
Carboy54 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:50:
[...]
Frank alleen maar een klein knopje met 20 meter draad. Dus echt een sensor.
Dat mag jij me adviseren.

Ik probeer nog steeds de juiste afweging te maken tussen split, binnenunit en boilervat en mono (wellicht dus de Itho) en ik neig daarnaast een WP Boiler.
[Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 17-05-2023 21:31]
Dat is hier niet zo moeilijk de Amber is een monoMotorBeast schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:21:
[...]
Dat mag jij me adviseren.Ligt nog niets.
Ik probeer nog steeds de juiste afweging te maken tussen split, binnenunit en boilervat en mono (wellicht dus de Itho) en ik neig daarnaast een WP Boiler.

Ik zou nu allerlei vragen kunnen stellen maar dat doe ik niet.MotorBeast schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:21:
[...]
Dat mag jij me adviseren.Ligt nog niets.
Ik kom er op terug zodra je een eigen topic hebt.
@GhandiHarder @Carboy54
Ook ik vind de mogelijkheden qua thermostaat voor zowel verwarmen als koelen erg beperkt en veelal een dure en ingewikkelde optie, waarbij ook vaak de nauwkeurigheid van de thermostaten te wensen over laat (0,5 graden).
Ben inmiddels een zoektocht gestart naar alternatieven om eens mee te gaan uitproberen zodra de Amber staat. Hierbij kwam ik op de thermostaten van MCO. Deze zijn uitgevoerd met z-wave, maar belangrijker nog:
Our thermostat MH-5900 and MH-4936 does not have cycle time function, for MH-F500, there is cycle time function with a maximum of 1 time per hour by default (time can be set).
Of zoiets gaat werken, geen idee maar misschien wel het proberen waard voor een prijs tussen de 100-140 euro.
Ook ik vind de mogelijkheden qua thermostaat voor zowel verwarmen als koelen erg beperkt en veelal een dure en ingewikkelde optie, waarbij ook vaak de nauwkeurigheid van de thermostaten te wensen over laat (0,5 graden).
Ben inmiddels een zoektocht gestart naar alternatieven om eens mee te gaan uitproberen zodra de Amber staat. Hierbij kwam ik op de thermostaten van MCO. Deze zijn uitgevoerd met z-wave, maar belangrijker nog:
Our thermostat MH-5900 and MH-4936 does not have cycle time function, for MH-F500, there is cycle time function with a maximum of 1 time per hour by default (time can be set).
Of zoiets gaat werken, geen idee maar misschien wel het proberen waard voor een prijs tussen de 100-140 euro.
Op merkelijk ik lees een pagina terug dat het niet geadviseerd wordt om de amber op muurbeugels te plaatsen.Carboy54 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:09:
[...]
Ben een beetje huiverig voor het garage dak op bigfoots, garage dak heeft een draag vermogen van 100Kg/m2
en is uiteraard van hout.
Op de grond voor de garage is van wegen de beperkingen van het koude middel ook geen optie meer.
te dicht bij de (nu nog benzine) geparkeerde auto en het toilet raam.
Zit ook nog een beetje met de aanbevolen leiding dikte in huis, van uit de bouw (weggestort in de vloer)
zit er tussen de LT vloerverdelers 26mm (uitwendig) Henco.
Vanaf de Amber naar mijn technische ruimte op zolder kan via ongeveer 3,5M wel in een goot tegen de zijgevel van de woning in de juiste dikte.
zit er tussen de LT vloerverdelers 26mm (uitwendig) Henco.
Vanaf de Amber naar mijn technische ruimte op zolder kan via ongeveer 3,5M wel in een goot tegen de zijgevel van de woning in de juiste dikte.
Over muurbeugels heb ik al eerder een post hier geplaatst. Onder voorwaarden is tot 150 kg. geen probleem. Ik heb al 6 jaar probleemloos 120 kg aan de muur ( binnenkort een 9.5 Amber 🙃 om te kunnen testen en jullie moeilijke vragen te kunnen beantwoordenbommer schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 17:25:
[...]
Op merkelijk ik lees een pagina terug dat het niet geadviseerd wordt om de amber op muurbeugels te plaatsen.
Ben een beetje huiverig voor het garage dak op bigfoots, garage dak heeft een draag vermogen van 100Kg/m2
en is uiteraard van hout.
Op de grond voor de garage is van wegen de beperkingen van het koude middel ook geen optie meer.
te dicht bij de (nu nog benzine) geparkeerde auto en het toilet raam.

Bij twijfel kan je eventueel een 3e of 4e beugel plaatsen met gebruikmaking van een U beugel die toevallig bij deze Panasonic 9 Kw standaard is om de stevigheid van de warmtepomp ombouw te verhogen. Beetje improviseren is een gemiddelde tweaker wel toevertrouwd.
[Voor 23% gewijzigd door Carboy54 op 18-05-2023 18:11]
Over thermostaten is in de diverse warmtepomp topics al heel veel geschreven. Ook de rol van een thermostaat is zeer beperkt in combinatie met een warmtepomp. Het probleem met dergelijke Ali thermostaten is de vaak veel te grote hysterese en schakelfrequentie. Ideaal is een verstelbare schakelfrequentie en hysterese van 0,1 ( 20.1, 20.2 , 20,3 etc. ) Een voorbeeld mijn thermostaat staat op 20.8 off en 20.4 on. Een thermostaat met een hysterese van 1 graad gaat bijvoorbeeld uit bij 21 graden en weer aan bij 19.9. Als je dan trage vloerverwarming hebt wordt het aan de einde van een zonnige winterdag veel te koud in huis. Bij vloerverwarming moet je dus een kleinere hysterese kunnen schakelen.Plexxodus schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:29:
@GhandiHarder @Carboy54
Panasonic heeft toch een mooi ding hiervoor?Carboy54 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:02:
[...]
Over thermostaten is in de diverse warmtepomp topics al heel veel geschreven. Ook de rol van een thermostaat is zeer beperkt in combinatie met een warmtepomp. Het probleem met dergelijke Ali thermostaten is de vaak veel te grote hysterese en schakelfrequentie. Ideaal is een verstelbare schakelfrequentie en hysterese van 0,1 ( 20.1, 20.2 , 20,3 etc. ) Een voorbeeld mijn thermostaat staat op 20.8 off en 20.4 on. Een thermostaat met een hysterese van 1 graad gaat bijvoorbeeld uit bij 21 graden en weer aan bij 19.9. Als je dan trage vloerverwarming hebt wordt het aan de einde van een zonnige winterdag veel te koud in huis. Bij vloerverwarming moet je dus een kleinere hysterese kunnen schakelen.
Klopt die heeft al deze mogelijkheden ik moet alleen even controleren of max. 1x per uur met de PID regeling is in te stellen. Wordt vervolgd...MotorBeast schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:38:
[...]
Panasonic heeft toch een mooi ding hiervoor?
[Voor 19% gewijzigd door Carboy54 op 18-05-2023 18:40]
Wat doe je met de oude panasonic ?Carboy54 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 17:37:
[...]
Over muurbeugels heb ik al eerder een post hier geplaatst. Onder voorwaarden is tot 150 kg. geen probleem. Ik heb al 6 jaar probleemloos 120 kg aan de muur ( binnenkort een 9.5 Amber 🙃 om te kunnen testen en jullie moeilijke vragen te kunnen beantwoorden)
Bij twijfel kan je eventueel een 3e of 4e beugel plaatsen met gebruikmaking van een U beugel die toevallig bij deze Panasonic 9 Kw standaard is om de stevigheid van de warmtepomp ombouw te verhogen. Beetje improviseren is een gemiddelde tweaker wel toevertrouwd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat ligt eraan. Eerst mijn klanten in nood helpen afhankelijk van de toegezegde leveringen door Panasonic die soms al 12 mnd wachten. Als dat laatste lukt door de leveringen komende maanden en hij niet meer nodig is verkopen.
Even dat ik het goed begrijp, iedere thermostaat voldoet. zolang deze een potentaal aan/uit geeft.Carboy54 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:39:
[...]
Klopt die heeft al deze mogelijkheden ik moet alleen even controleren of max. 1x per uur met de PID regeling is in te stellen. Wordt vervolgd...
aan de stuur box van de Amber.
Ook dat ja potentiaal vrij en continu gevend. Plus hetgeen reeds vermeld is. Thermostaten voor warmtepompen is nog steeds een dingetje. Lees devele forums er op na. Zoek op thermostaat.bommer schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:06:
[...]
Even dat ik het goed begrijp, iedere thermostaat voldoet. zolang deze een potentaal aan/uit geeft.
aan de stuur box van de Amber.
Een thermostaat is dus helemaal niet nodig. een temperatuur sensor en een stukje code dat de schakel momenten (hysteresis) bepaald is genoeg.Carboy54 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:11:
[...]
Ook dat ja en continu gevend. Plus hetgeen reeds vermeld is. Thermostaten voor warmtepompen is nog steeds een dingetje. Lees devele forums er op na. Zoek op thermostaat.
Een PI of PID regelaar werkt alleen maar als je iets kan regelen aan/uit is niet regelen.
Samengevat,Carboy54 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:11:
[...]
Ook dat ja potentiaal vrij en continu gevend. Plus hetgeen reeds vermeld is. Thermostaten voor warmtepompen is nog steeds een dingetje. Lees devele forums er op na. Zoek op thermostaat.
Een potentiaal vrij schakelkontakt , on/ off , die maximaal 1 x per uur schakelt
Als ik het goed begrijp?
Zou dus ook zelf een schakelaar om kunnen zetten als ik thuis ben en het koud krijg ?
Lekker basic ,-)
Nee een schakelaar om zetten als je het warm krijgt, en niet te lang daarna weer terug.Jan2023 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:33:
[...]
Samengevat,
Een potentiaal vrij schakelkontakt , on/ off , die maximaal 1 x per uur schakelt
Als ik het goed begrijp?
Zou dus ook zelf een schakelaar om kunnen zetten als ik thuis ben en het koud krijg ?
Lekker basic ,-)
Of die ruimtesensor gewoon de stooklijn laten corrigeren en niet meer aan de schakelaar komen ?busscherski schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:37:
[...]
Nee een schakelaar om zetten als je het warm krijgt, en niet te lang daarna weer terug.
Mits je op de regelunit ( binnen ) een temperatuur in kan stellen ?
Een lang verhaal samengevat: een thermostaat is niet noodzakelijk. Een warmtepomp luistert naar de stooklijn en een thermostaat haalt de piek eruit wanneer de zon volop in de kamer schijnt op zuid. Unique voordeel van de amber is dat deze dynamisch is samen met de meegeleverde sensor en ook op 5 punten in de stooklijn individueel is te variëren. Ik heb dat nog niet eerder gezien. Dus naarmate het setpoint wordt gehaalt daalt de aanvoer temperatuur van de warmtepomp maar onder normale omstandigheden bij lagere buitentemperaturen stopt hij niet.Jan2023 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:33:
[...]
Samengevat,
Als ik het goed begrijp?
Lekker basic ,-)
Je kan de thermostaat aansluiting ook combineren met een shelly over IFTTT en wheater online. Dus zonnige dag of hoge temperaturen dan off. 😃😃 Maar dat is weer voor de echte hobby tweakers.
[Voor 18% gewijzigd door Carboy54 op 18-05-2023 20:55]
Ok , dus een potentiaal vrije schakelaar die getriggert wordt door een stukje domotica.Je kan de thermostaat aansluiting ook combineren met een shelly over IFTTT en wheater online. Dus zonnige dag of hoge temperaturen dan off. 😃😃
Max 1 x per uur.
Mijn keuze zou dan een Z-wave switch zijn .
[Voor 7% gewijzigd door Jan2023 op 18-05-2023 20:59]
Volgens mij wordt de stooklijn dynamisch aangepast met behulp van de binnen temperatuur sensor.
ik denk dat de unit daar zelfstandig op kan draaien, maar dat wil je niet.
dan ben je warmte aan het maken terwijl het in huis al op temperatuur is.
Dus gebruikt je de meest simpele thermostaat die een kleine hysteresis heeft, liefst instelbaar.
en die 1x per uur schakelt. (2x per uur zou nog mooier zijn) als je warmtevraag hebt uit de woning.
Ik heb een wiser for KNX, dat is voor mij een klein moeite (en nog leuk ook
) om dat in LUA te schrijven.
kan het ook nog compleet instelbaar maken via Home Assistant.
Wij maken in onzen systemen ook stooklijnen met 3,4 of meer punten, Interessant vind ik dat dynamische
eens kijken of ik daar wat meer mee kan.
Heb mij opgegeven voor de openmiddag, ben benieuwd. vind het een mooi product.
Dus gebruikt je de meest simpele thermostaat die een kleine hysteresis heeft, liefst instelbaar.
en die 1x per uur schakelt. (2x per uur zou nog mooier zijn) als je warmtevraag hebt uit de woning.
Ik heb een wiser for KNX, dat is voor mij een klein moeite (en nog leuk ook

kan het ook nog compleet instelbaar maken via Home Assistant.
Wij maken in onzen systemen ook stooklijnen met 3,4 of meer punten, Interessant vind ik dat dynamische
eens kijken of ik daar wat meer mee kan.
Heb mij opgegeven voor de openmiddag, ben benieuwd. vind het een mooi product.
Een arduino can do the job! of een ESP32 kan je hem via je telefoon instellen.Jan2023 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:57:
[...]
Ok , dus een potentiaal vrije schakelaar die getriggert wordt door een stukje domotica.
Max 1 x per uur.
Mijn keuze zou dan een Z-wave switch zijn .
[Voor 7% gewijzigd door bommer op 18-05-2023 21:00]
Als de gewenste binnen temperatuur in de unit is in te stellen, dan heb je idd helemaal geen thermostaat nodig.bommer schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:59:
Volgens mij wordt de stooklijn dynamisch aangepast met behulp van de binnen temperatuur sensor.
nog mooier als het straks via Modbus kan

Voor de niet icter's onder ons is er ook nog de vermelde betaalbare thermostaat die kan koelen en verwarmen:bommer schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:03:
[...]
Als de gewenste binnen temperatuur in de unit is in te stellen, dan heb je idd helemaal geen thermostaat nodig.
nog mooier als het straks via Modbus kan
Honeywell Home Focus Pro 5000 kamerthermostaat verwarming/koeling.
Deze staat ook in de manual.
[Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 18-05-2023 22:19]
Kan de Amber automatisch omschakelen tussen verwarmen of koelen?Carboy54 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 22:17:
[...]
Voor de niet icter's onder ons is er ook nog de vermelde betaalbare thermostaat die kan koelen en verwarmen:
Honeywell Home Focus Pro 5000 kamerthermostaat verwarming/koeling.
Deze staat ook in de manual.
Ik ben zelf aan het testen met bosch smart home II voor zonegestuurde regeling (in combinatie met een aantal open radiatoren en een 160L parallel vat) dat in de zomer ook koelen ondersteund.
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Er zitten 2 contacten in de control unit, net zoals bij de split versie (daar heb ik eerder al naar gekeken als oplossing) waarmee je warmtevraag en of koudevraag kan starten.Casper de Boer schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 22:27:
[...]
Kan de Amber automatisch omschakelen tussen verwarmen of koelen?
Zoals je hier al hebt kunnen lezen, is een thermostaat niet echt noodzakelijk en kan de Amber op een dynamische stooklijn werken.
Of hij daarbij ook automatisch gaat koelen durf ik niet te zeggen.
Weet ook niet zeker of je de contacten moet aansturen voor dat hij start met verwarmen/koelen.
Ik heb nog geen handleiding gelezen, misschien is die beschikbaar en kan iemand een link posten.
Bij de instelling "Externe aan/uit sturing + buitentemperatuur" moet de thermostaat warmtevraag hebben. Je kan 'm bij wijze van op 30 graden zetten dan loopt ie weerafhankelijk en blijft je kamer 20 graden.bommer schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 07:50:
[...]
Er zitten 2 contacten in de control unit, net zoals bij de split versie (daar heb ik eerder al naar gekeken als oplossing) waarmee je warmtevraag en of koudevraag kan starten.
Zoals je hier al hebt kunnen lezen, is een thermostaat niet echt noodzakelijk en kan de Amber op een dynamische stooklijn werken.
Weet ook niet zeker of je de contacten moet aansturen voor dat hij start met verwarmen/koelen.
Ik heb nog geen handleiding gelezen, misschien is die beschikbaar en kan iemand een link posten.
Staat de thermostaat te laag of de stooklijn te hoog dan zal de thermostaat het systeem onnodig uitzetten.
Is dat handig automatisch? Met mijn L/L is dat een ellende. Bij kritisch punt wisselt hij dan continue.bommer schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 07:50:
[...]
Er zitten 2 contacten in de control unit, net zoals bij de split versie (daar heb ik eerder al naar gekeken als oplossing) waarmee je warmtevraag en of koudevraag kan starten.
Dat zou ik niet adviseren en weet ook niet of dat automatisch kan. Nadeel is dat hij bij temperatuurschommelingen de ene keer verwarmt en dan weer koelt. Vindt jouw 160L parallel vat ook niet leuk. Bewust omschakelen is beter en zeker wel zo efficiënt in onnodig stroomverbruik.Casper de Boer schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 22:27:
[...]
Kan de Amber automatisch omschakelen tussen verwarmen of koelen?
Ik ben zelf aan het testen met bosch smart home II voor zonegestuurde regeling (in combinatie met een aantal open radiatoren en een 160L parallel vat) dat in de zomer ook koelen ondersteund.
Dat dus.Carboy54 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:05:
[...]
Dat zou ik niet adviseren en weet ook niet of dat automatisch kan. Nadeel is dat hij bij temperatuurschommelingen de ene keer verwarmt en dan weer koelt. Vindt jouw 160L parallel vat ook niet leuk. Bewust omschakelen is beter en zeker wel zo efficiënt in onnodig stroomverbruik.
Ik draai nu met een LG monobloc, is prima te regelen omdat er 2 aparte stooklijnen in te stellen zijn voor koelen en verwarmen inclusief het startpunt waarop de lijnen beginnen. vandaar de vraag of er bekend is of dit met de Amber ook kanCarboy54 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:05:
[...]
Dat zou ik niet adviseren en weet ook niet of dat automatisch kan. Nadeel is dat hij bij temperatuurschommelingen de ene keer verwarmt en dan weer koelt. Vindt jouw 160L parallel vat ook niet leuk. Bewust omschakelen is beter en zeker wel zo efficiënt in onnodig stroomverbruik.

Ter verduidelijking, verwarmen stopt hier bij 15 graden, koelen start pas bij 25 graden:
Duidelijk. Wellicht kan @Omebas hier antwoord op geven want hij heeft hem draaien. Ik weet niet of hij ook de koelfunctie gebruikt of gaat gebruiken.Casper de Boer schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:24:
[...]
Ik draai nu met een LG monobloc, is prima te regelen omdat er 2 aparte stooklijnen in te stellen zijn voor koelen en verwarmen inclusief het startpunt waarop de lijnen beginnen. vandaar de vraag of er bekend is of dit met de Amber ook kan
Ter verduidelijking, verwarmen stopt hier bij 15 graden, koelen start pas bij 25 graden:
[Afbeelding]
Probleem bij die automatische schakeling is dat je daarmee nog steeds een dikke kans hebt dat je WP 's nachts gaat verwarmen en overdag gaat koelen. Niet bijster efficiënt dus.Casper de Boer schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:24:
[Afbeelding]
Ik ben daarom ook heel erg voor handmatig omschakelen: Op 1 mei gaat ie op koelen en op 1 oktober weer op verwarmen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Op een dag als vandaag kom ik beneden en is het 19,5 graden binnen. Ik weet dat het zonnig wordt en verwarm bewust mijn woning door de zon overdag naar 22/23 graden. Einde avond is het dan 21 graden binnen. Had ik iets automatisch laten doen had ik vandaag verbruik gehad. Ik heb welgeteld 4,5 kWh verstookt in de maand mei daardoor met L/L. Zo zou ik het ook doen met L/W.
Pas bij echte afkoeling woning en lage buitentemperaturen buiten hanteer ik een stookregime.
Pas bij echte afkoeling woning en lage buitentemperaturen buiten hanteer ik een stookregime.
Dat is nog niet voorgekomen, de functie "koelen" of "verwarmen" mag dan wel gekozen worden maar het inschakelen van de WP gebeurd pas als de [lucht temperatuur binnen + bijbehorende hysterese] gehaald worden.Andrehj schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:07:
[...]
Probleem bij die automatische schakeling is dat je daarmee nog steeds een dikke kans hebt dat je WP 's nachts gaat verwarmen en overdag gaat koelen. Niet bijster efficiënt dus.
Ik ben daarom ook heel erg voor handmatig omschakelen: Op 1 mei gaat ie op koelen en op 1 oktober weer op verwarmen.
Enfin, dit gaat meer naar het inregelen van een specifiek systeem wat afhankelijk is van diverse factoren.
Terug naar de Amber

[Voor 1% gewijzigd door Casper de Boer op 19-05-2023 12:55. Reden: Taalvoutjes]
Ik heb het vandaag even uit gezocht en het klopt de PAW-A2W-RT thermostaat van Panasonic ( €179,00 ) heeft alle genoemde eigenschappen om ook de Amber van dienst te zijn. 1-6 instelbare schakelingen per uur, verstelbare hysterese en temperatuur met 0,1 graad en verwarmen en koelen over potentiaal vrije contacten on/offMotorBeast schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:38:
[...]
Panasonic heeft toch een mooi ding hiervoor?
Er is een stooklijn met 5 punten voor verwarmen 3 punten voor koelen. Hoe het werkt als de thermostaat zich er mee bemoeit weet ik niet precies. Moet ik uitzoeken.Casper de Boer schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:24:
[...]
Ik draai nu met een LG monobloc, is prima te regelen omdat er 2 aparte stooklijnen in te stellen zijn voor koelen en verwarmen inclusief het startpunt waarop de lijnen beginnen. vandaar de vraag of er bekend is of dit met de Amber ook kan
[Afbeelding]
Ben benieuwd, wat de andere keuze opties zijnOmebas schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:56:
[...]
Er is een stooklijn met 5 punten voor verwarmen 3 punten voor koelen. Hoe het werkt als de thermostaat zich er mee bemoeit weet ik niet precies. Moet ik uitzoeken.
naast Warmtevraag+buitentemp.
Die heb ik in een exel bestand 👏 straks in jouw mailbommer schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:15:
[...]
Ben benieuwd, wat de andere keuze opties zijn
[Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 19-05-2023 16:21]
Uitbommer schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:15:
[...]
Ben benieuwd, wat de andere keuze opties zijn
Buitentemperatuur
Externe aan/uit sturing.
Externe aan/uit sturing + buitentemperatuur
Even gecheckt in electra forum. Advies is daar om 3 fase automaat/alamat aan te leggen en 3 fase werkschakelaar (uitgaande van een 3 fase meterkast/aansluiting) en dan 1 fase niet aan te sluiten, analoog aan kookgroep discussie voor koken. Nu Itho nog overtuigen.onetime schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:41:
@Thimmah Inderdaad analoog aan de kookgroep. Dus 3fase aanleggen. Bij mijn weten is er ook geen 2fase kabel of hij moet zeldzaam zijn. (2P2NPE)
Zal je mij toch eerst moeten overtuigen van het voordeel van een 3 fase automaat in vergelijking met de goedkopere 2 fase automaat ook wel genoemd kookgroep automaat. 1 fase blijft hoe dan ook ongebruikt.
[Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 20-05-2023 17:44]
Je moet de totale kosten bekijken: 2x 1-fase automaat + 2x 1-fase werkschakelaar tegenover 1x 3-fasen automaat + 1x 3-fasen werkschakelaar. En als je wilt meten ook nog 2x 1-fase / 3-fasen kWh meter erbij.
Ik gebruik nooit kookgroepen maar volgens mij moet je een kookgroep op 1 aardlekschakelaar aansluiten.
Dat wordt dan dezelfde fase.
Als een Amber, zoals een Panasonic en een Vaillant het elektrisch element tegelijk aan kan zetten terwijl de compressor op vollast draait bij erg koud weer zal die fase dus ongeveer 2 x 3000 W trekken. Bij 230 V is dat alleen al 26 Ampere. Niet selectief etc.
Als een Amber, zoals een Panasonic en een Vaillant het elektrisch element tegelijk aan kan zetten terwijl de compressor op vollast draait bij erg koud weer zal die fase dus ongeveer 2 x 3000 W trekken. Bij 230 V is dat alleen al 26 Ampere. Niet selectief etc.
Geen idee of de aardlekschakelaar over 1 fase moet bij een dergelijke kookgroep automaat zoals Itho dat vermeld maar 2 aparte fases is noodzakelijk bij 3x25 Ampere hoofdaansluiting. Zoeken wij nog uit. Gebruik zelf ook altijd gewoon 2x16 Ampere over 2 fases met fase verdeling.busscherski schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:32:
Ik gebruik nooit kookgroepen maar volgens mij moet je een kookgroep op 1 aardlekschakelaar aansluiten.
Ja ik ookCarboy54 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:57:
[...]
Geen idee of de aardlekschakelaar over 1 fase moet bij een dergelijke kookgroep automaat maar 2 aparte fases is noodzakelijk bij 3x25 Ampere hoofdaansluiting. Zoeken wij nog uit. Gebruik zelf altijd gewoon 2x16 Ampere over 2 fases met fase verdeling.
Heeft de buitenunit de mogelijkheid om 2 kabels in te voeren ?
1 x 3x2,5 voor de compressor en 1 x 3x2,5 voor de BUH
Of ben je beperkt tot 1 kabelinvoer als je beide wil benutten , dus 4x 2,5 kwadraat ( 2 fasen , nul + aarde )
Of 5 x 2,5 , om te voorkomen dat de nul wat hot wordt bij volle belasting van beide gebruikers , compressor en BUH

Of ben je beperkt tot 1 kabelinvoer als je beide wil benutten , dus 4x 2,5 kwadraat ( 2 fasen , nul + aarde )
Of 5 x 2,5 , om te voorkomen dat de nul wat hot wordt bij volle belasting van beide gebruikers , compressor en BUH

[Voor 20% gewijzigd door Jan2023 op 20-05-2023 20:10]
Er zitten 6 kabelwartels in.Jan2023 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 20:02:
Heeft de buitenunit de mogelijkheid om 2 kabels in te voeren ?
Mooi zo
Dat maakt het wat makkelijker als je later besluit om toch maar de BUH aan te sluiten.
Die zou ik maar meteen aansluiten. Zonder is alleen zinvol indien de Amber als hybride dienst gaat doen samen met de CV ketel en dus wartels genoeg. In jouw geval kan de warmtepomp het zelfstandig aan en is de CV alleen nog voor sww nodig toch?. En ja voor hoe lang nogJan2023 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 20:23:
[...]
Mooi zo
Dat maakt het wat makkelijker als je later besluit om toch maar de BUH aan te sluiten.

Kookgroepen horen volgens mij ook alleen thuis in een 1 fase meterkast. In een 3 fase meterkast zou je naar mijn mening ook geen kookgroep moeten terug vinden. Dat er van alles in de praktijk anders gaat getuigd het kookgroep topicbusscherski schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:32:

Dat idee heb ik ook dat de Amber het wel alleen aan kan.Carboy54 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 20:38:
[...]
Die zou ik maar meteen aansluiten. Zonder is alleen zinvol indien de Amber als hybride dienst gaat doen samen met de CV ketel en dus wartels genoeg. In jouw geval kan de warmtepomp het zelfstandig aan en is de CV alleen nog voor sww nodig toch?. En ja voor hoe lang nog
En ja de CV ketel is alleen nog nodig voor SWW , maarr we hadden toch overlegd dat de CV ketel ( Intergas HRE ) waterzijdig aangesloten blijft middels een keerklep om deze op druk te houden om niet in storing te gaan.
In dat geval zou deze dus ook nog de verwarming kunnen ondersteunen indien nodig.
Uiteraard met de beperking van max 40 graden i.v.m. de vloer en open verdeler.
Maar de BUH aansluiten kan ook , de stroom is er op die plek.
[Voor 4% gewijzigd door Jan2023 op 21-05-2023 09:43]
Zie niet, waarom niet goed zou zijn.Thimmah schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:13:
[...]
Kookgroepen horen volgens mij ook alleen thuis in een 1 fase meterkast. In een 3 fase meterkast zou je naar mijn mening ook geen kookgroep moeten terug vinden. Dat er van alles in de praktijk anders gaat getuigd het kookgroep topic
Laat ik het ff bij, anders ga ik way of topic.
Bivalent houdt in of/of zonder onderlinge communicatie met de ketel en dan sluit je de 2e fase ook aan en schakel je de ketel handmatig in in geval van nood.Jan2023 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:34:
[...]
Dat idee heb ik ook dat de Amber het wel alleen aan kan.
En ja de CV ketel is alleen nog nodig voor SWW , maarr we hadden toch overlegd dat de CV ketel ( Intergas HRE ) waterzijdig aangesloten blijft middels een keerklep om deze op druk te houden om niet in storing te gaan.
In dat geval zou deze dus ook nog de verwarming kunnen ondersteunen indien nodig.
Uiteraard met de beperking van max 40 graden i.v.m. de vloer en open verdeler.
Maar de BUH aansluiten kan ook , de stroom is er op die plek.
In hybride is het of/en en is de cv ketel de backup en moet er communicatie zijn tussen de Amber en de cv ketel. Dat is een oplossing indien gekozen wordt voor een te kleine wp samen met de cv.
Een vriend, werkt als engineer/projectleider voor een grote paneel bouwer met ziekenhuizen en tunnels als cliënten. ik ga er vanuit dat zijn advies regeltechnische klopt.
optie 1: Een 3 fasen aardlekautomaat met een 3 fase werkschakelaar.
optie 2: 2 losse automaten (aardlekautomaten) met 2 werkschakelaars
optie 3: Een kookgroep met een 3 fase werkschakelaar.
Optie 1 is de beste optie, immers is de Amber in zijn geheel af te schakelen en beveiligd tegen aardlek.
Sluit wel op de voedende kant van de automaat alle 3 de fases aan, zo weet je zeker dat hij goed
meet.
Optie 3 kan ook, maar dan wel met een 3 fase aardlekschakelaar er voor.
Optie 2 is regeltechnisch niet in orde.
Optie 1 is de beste optie, immers is de Amber in zijn geheel af te schakelen en beveiligd tegen aardlek.
Sluit wel op de voedende kant van de automaat alle 3 de fases aan, zo weet je zeker dat hij goed
meet.
Bedankt voor je uitleg.Carboy54 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:21:
[...]
Bivalent houdt in of/of zonder onderlinge communicatie met de ketel en dan sluit je de 2e fase ook aan en schakel je de ketel handmatig in in geval van nood.
In hybride is het of/en en is de cv ketel de backup en moet er communicatie zijn tussen de Amber en de cv ketel. Dat is een oplossing indien gekozen wordt voor een te kleine wp samen met de cv.
Maar ik ga het nog anders doen.
Heb de installatiehandleiding van de Intergas HRE maar even doorgenomen:
Als het toestel alleen voor de warmwatervoorziening wordt gebruikt, kan de
verwarmingsfunctie met de servicecode op het bedieningspaneel uitgeschakeld
worden. De CV-installatie behoeft dan niet aangesloten of gevuld te worden.
Jij twijfelde daar aan of dat wel kon.
De keerkleppen zijn dan ook niet nodig.
En full elektric voor de verwarming.
Optie 2 mag ook wel met 2 afzonderlijke kabels vlgs mijn electricien en beste is over 2 fases ivm de max. belasting.bommer schreef op zondag 21 mei 2023 @ 14:00:
Een vriend, werkt als engineer/projectleider voor een grote paneel bouwer met ziekenhuizen en tunnels als cliënten. ik ga er vanuit dat zijn advies regeltechnische klopt.
meet.
[Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 21-05-2023 15:13]
Geen boiler en dag gas? Zijn dure kuubs met vastrecht. Meer dan euro per kuub.Jan2023 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:00:
[...]
Bedankt voor je uitleg.
Maar ik ga het nog anders doen.
Heb de installatiehandleiding van de Intergas HRE maar even doorgenomen:
Als het toestel alleen voor de warmwatervoorziening wordt gebruikt, kan de
verwarmingsfunctie met de servicecode op het bedieningspaneel uitgeschakeld
worden. De CV-installatie behoeft dan niet aangesloten of gevuld te worden.
Jij twijfelde daar aan of dat wel kon.
De keerkleppen zijn dan ook niet nodig.
En full elektric voor de verwarming.
Alles op zijn tijd,-)MotorBeast schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:17:
[...]
Geen boiler en dag gas? Zijn dure kuubs met vastrecht. Meer dan euro per kuub.
De volgende zet is een passende oplossing voor SWW
Of een warmtepompboiler boven in de techniek ruimte
Of beneden in de bijkeuken naast de badkamer alsnog een boilervat op de WP
In dat laaste geval moet ik een goede babbel hebben voor mijn schatje , wasdroger staat in de weg.
Droger standalone zetten. Water zijn je kamerplanten blij mee. Kalkvrij. Misschien een goed argument?Jan2023 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:24:
[...]
Alles op zijn tijd,-)
In dat laaste geval moet ik een goede babbel hebben voor mijn schatje , wasdroger staat in de weg.

Ik twijfel ook nog over hoe en wat overigens. Ik wil juist van mijn laatste 450m3 af. In 1 keer goed doen.
[Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 21-05-2023 16:16]
Ik heb een klant met een wp boiler in techniek ruimte waar ook de was hangt. Door de luchtstroom daar gebruiken ze de droger niet meer ! Ideetje? 😃Jan2023 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:24:
[...]
Alles op zijn tijd,-)
Bivalent is gewoon een optie op de Amber. Dan sluit je de cvketel wel aan op de binnenunit.Carboy54 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:21:
[...]
Bivalent houdt in of/of zonder onderlinge communicatie met de ketel en dan sluit je de 2e fase ook aan en schakel je de ketel handmatig in in geval van nood.
Klopt je kan de cv/warmtepomp bivalent of in hybride aansturen. Bij de laatste is een hydraulische scheiding noodzakelijk.Omebas schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:43:
[...]
Bivalent is gewoon een optie op de Amber. Dan sluit je de cvketel wel aan op de binnenunit.
[Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 21-05-2023 20:54]
Kan er ook een geluidswerende kast om de Amber heen geplaatst worden?
Want ik zit die berekening te maken, maar met 52 dB(A) gaat het niet goed komen.
Heb ook maar 1 locatie waar ik kan plaatsen, de andere die ik had kan weer niet vanwege R290
Want ik zit die berekening te maken, maar met 52 dB(A) gaat het niet goed komen.
Heb ook maar 1 locatie waar ik kan plaatsen, de andere die ik had kan weer niet vanwege R290
Jouw mede tweakers weten er wel raad mee.bommer schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:31:
Kan er ook een geluidswerende kast om de Amber heen geplaatst worden?
Carboy54 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:59:
[...]
Jouw mede tweakers weten er wel raad mee.
[Afbeelding]
Alleen die doen weinig tot niets aan het geluid. Die geluidswerende kasten zijn oerlelijk en schreeuwend duur.Carboy54 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:59:
[...]
Jouw mede tweakers weten er wel raad mee.
[Afbeelding]
Deze dus https://www.groenehoedduu...pomp-airco-omkasting.html
Klopt schrok ik ook van en dan zal ik de unit op het houten garage dak moeten zetten.MotorBeast schreef op zondag 21 mei 2023 @ 23:07:
[...]
Alleen die doen weinig tot niets aan het geluid. Die geluidswerende kasten zijn oerlelijk en schreeuwend duur.
Deze dus https://www.groenehoedduu...pomp-airco-omkasting.html
Deze zal dan eerst verstevigd moeten worden, de draag kracht is nu 100kg/m2
Begin te twijfelen of het allemaal wel zo’n goed idee is.
Ik zou me door het geluid niet tegen laten houden. Ik heb 2 units (L/L) op 1 meter van de erfgrens staan en heb de buren nog nooit gehoord. Bij 24/7 verwarmen is het geluid minimaal is mijn ervaring. Adhoc als hij moet stampen meer, maar dat is niet de manier om te verwarmen met een WP. En bij vorst hebben de buren het raam toch wel dicht.bommer schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:08:
[...]
Klopt schrok ik ook van en dan zal ik de unit op het houten garage dak moeten zetten.
Deze zal dan eerst verstevigd moeten worden, de draag kracht is nu 100kg/m2
Begin te twijfelen of het allemaal wel zo’n goed idee is.
Dak vraagstuk zit ik ook mee.@Carboy54 weet wellicht hoe dat aan te vliegen?
[Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 22-05-2023 10:01]
Zijn de 60cm big foots groot genoeg?Carboy54 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:53:
[...]
Netjes ik mis nog de eventuele big foots...
Dat moet ieder voorzich weten. Het is geen pak melk wat je koopt.MotorBeast schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:55:
[...]
Ik zou me door het geluid niet tegen laten houden.
Ik kan volgens de berekening overdag niet meer dan 49 dB(A) en snachts 44 dB(A)
Zal vast een nachtmodus op zitten.bommer schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:47:
[...]
Dat moet ieder voorzich weten. Het is geen pak melk wat je koopt.
Ik kan volgens de berekening overdag niet meer dan 49 dB(A) en snachts 44 dB(A)
Als die 54 altijd en overal is dan valt volgens iedere rijtjeswoning in Nederland al af. Lijkt me stug dat Itho die hele markt wil missen. Het zijn ook voorlopige cijfers. Het ding wordt nog gekeurd op dit moment.
De Amber is bedoeld voor hoek woningen, 2 onder 1 kap en vrijstaande woningen.MotorBeast schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:14:
[...]
Zal vast een nachtmodus op zitten.
Als die 54 altijd en overal is dan valt volgens iedere rijtjeswoning in Nederland al af. Lijkt me stug dat Itho die hele markt wil missen. Het zijn ook voorlopige cijfers. Het ding wordt nog gekeurd op dit moment.
Heb een 2 kapper, zit 4,5m bij de buren vandaan, plaats unit tegen de gevel boven het garage dak.
en dan geeft de rekentool aan 49 overdag en snachts 44
kan dus niet plaatsen zonder omkasting, deze is mij echt veel te duur en daarbij ook nog veel te zwaar.
dat gaat het houten garage dak niet trekken.
Of ik vul de rekentool niet goed in en anders denk ik verder sparen voor een grondbron!
[Voor 4% gewijzigd door bommer op 22-05-2023 17:31]
Nee joh. Kost je goud geld. Als je hem op het garagedak plaats en je laat de fan richting straat blazen heb je geen centje pijn. Ik zou eerst de definitieve cijfers eens afwachten ook.bommer schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:20:
[...]
De Amber is bedoeld voor hoek woningen, 2 onder 1 kap en vrijstaande woningen.
Heb een 2 kapper, zit 4,5m bij de buren vandaan, plaats unit tegen de gevel boven het garage dak.
en dan geeft de rekentool aan 49 overdag en snachts 44
kan dus niet plaatsen zonder omkasting, deze is mij echt veel te duur en daarbij ook nog veel te zwaar.
dat gaat het houten garage dak niet trekken.
Ik denk verder sparen voor een grondbron!
Het garage dak kan het gewicht niet dragen, de Amber weeg 120KG.MotorBeast schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:46:
[...]
Nee joh. Kost je goud geld. Als je hem op het garagedak plaats en je laat de fan richting straat blazen heb je geen centje pijn. Ik zou eerst de definitieve cijfers eens afwachten ook.
mijn garage dak mag niet meer dan 100Kg/m2 hebben.
EDIT:
reageerde te snel.
reageerde te snel.
[Voor 97% gewijzigd door Jan2023 op 22-05-2023 18:12]
Dat klopt, maar kennelijk is volgende de rekentool mijn perceel nog niet groot genoeg.Jan2023 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:07:
[...]
Die Amber is in de markt gezet voor 2 onder 1 kap woningen en vrij staande woningen welke over het algemeen op een iets ruimer perceel staan.
https://www.ithodaalderop.nl/amber
Ik heb mijn twijfels bij die cijfers. Ik weet de mijne niet maar als ik met puntbelasting met mijn 90kg op mijn dak kan staan dan zal een unit ook wel kunnen waarbij het gewicht verdeeld is.bommer schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:01:
[...]
Het garage dak kan het gewicht niet dragen, de Amber weeg 120KG.
mijn garage dak mag niet meer dan 100Kg/m2 hebben.
En dat geluid is zelfs laag. Heb net even snel gekeken bij Vaillant mono en die doet 58. @Jan2023 Dan wil jij zeggen dat Vaillant ook alleen maar hoekwoningen, vrijstaand en 2 onder1 kap doet? Het zijn max cijfers die je zelden haalt.
Ik reageerde te snel , zag dat je hetzelfde al geschreven had .bommer schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:11:
[...]
Dat klopt, maar kennelijk is volgende de rekentool mijn perceel nog niet groot genoeg.
Maar , wees blij waarschijnlijk woon je niet in de randstad.,-)
Mijn buurvrouw doet af en toe 90 dB in de achtertuin. Mag dat wel?Jan2023 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:14:
[...]
Ik reageerde te snel , zag dat je hetzelfde al geschreven had .
Maar , wees blij waarschijnlijk woon je niet in de randstad.,-)

Mijn 2 units hier in de achtertuin moet ik op 1 meter staan wil ik ze horen.En die zitten ook boven de specs wbt geluid. Ik maak me er niet druk om en buren hebben ze nog nooit gehoord.
[Voor 22% gewijzigd door MotorBeast op 22-05-2023 18:17]