Casper de Boer schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:25:
Om even terug te komen op het verhaal over de temperaturen heb ik even de gegevens van het KNMI er bij gepakt van 2022 en in een grafiek uitgezet hoeveel uur het hoeveel graden is op jaarbasis.
Dit komt van het meetstation Woensdrecht (Brabant)
We hadden maar liefst 2 uren in heel 2022 waarbij de temperatuur tussen de -9 en -10 zat
[Afbeelding]
Om dan even bij te schakelen met een backup element lijkt mij de beste methode (en zal ook mijn advies zijn aan klanten) zodat je de rest van het jaar zo goed mogelijk op een laag vermogen kan draaien.
Vergeet ook niet dat je het vermogen 24h/dag af kan geven aan je woning en niet als een gasketel "even" aan zet.
Als je 24 uur 4kW af kan geven kom je op 96kW per dag delen we dat voor het gemak even door 10 kom ik op 9,6 kuub/dag aardgas. probeer dat maar eens weg te stoken op een dag in een "moderne" woning

Maar eigenlijk zou je dit van je eigen woning moeten weten en dan een plaatje maken zoals hieronder:
Op de horizontale as de buitentemperatuur, op de linker as het vermogen en op de rechter as de COP.
De datapunten zijn het vermogen per dagdeel en per dag van de WP, uitgezet tegen de gemiddelde buitentemperatuur in dat dagdeel. Blauw de COP per dagdeel.
De groene lijn is de ondergrens van de modulatie van mijn WP (Toshiba Estia 8 kW versie). De rode lijn de bovengrens.
De rode stippellijn (trendlijn) is wat je het warmteverlies noemt: Het gemiddelde vermogen dat je bij een gegeven buitentemperatuur nodig hebt om de woning op temperatuur te houden. De datapunten die daar boven liggen zijn deels SWW bedrijf en deels momenten dat de woning op temperatuur gebracht moest worden omdat er meer dan gemiddeld vermogen nodig was, bijvoorbeeld 's nachts als de boel sneller afkoelt.
Als je een WP uitzoekt zijn twee dingen belangrijk:
1) Het minimale vermogen moet zo laag mogelijk zijn (groene lijn), liefst overal onder het warmteverlies, maar dat kan nooit: Gevolg, in mijn geval krijg ik vanaf 12 graden buiten te maken met aan/uit gedrag van de WP. Hij draait niet continu.
2) Het maximum vermogen (de rode lijn) moet overal boven de datapunten liggen. Je wilt op ieder moment van het stookseizoen het vermogen hebben om de woning warm te krijgen en houden.
Ik heb deze plaatjes ook van de seizoenen 20/21 en 21/22, toen ik nog op gas stookte. Vandaar dat ik zeker wist dat deze WP een juiste keuze was. Koevlaas kwam op 6.6 kW bij -10. Dat klopt ook vrij aardig met de trendlijn.
Overigens kun je deze plaatjes maken aan de hand van data van je energiemaatschappij als je nog een CV ketel hebt (gasverbruik per dag) en van het KNMI (temperatuur per dag van dichtstbijzijnde station). In dat geval hoef je niet zelf alles te meten.