Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-06 11:10
De werkschakelaar eis vind ik ook bijzonder. Zeker gezien ze die overal zelf op de installatie tekeningen hebben staan.

Verder een mooi en positief verhaal @Carboy54. Dank je wel daarvoor.
Als ik het goed begrijp kunnen we volstaan met een buis waar 2x een utp connector doorheen kan voor de verbinding tussen buiten en binnen unit.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:41
NRJ020 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:55:
@Carboy54 Dank voor de uitgebreide toelichting. Als ik het zo lees nog steeds blij dat ik voor de Amber ben gegaan.

Heb je ook antwoord kunnen krijgen op de vraag over de werking van het horizontale boilervat?

En hoe bedoel je berekening voor de minimale systeeminhoud? De 9,5 kw x 25 = 237,5 Liter?
Er vind een geringe gelaagdheid plaats en de sensor zit op een specifieke plaats. De pomp zorgt voor menging.

De minimale systeeminhoud moet berekend worden x het minimaal vermogen en niet maximaal. Dus 60-75 liter voor de 9.5 is 👍

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
argafal schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:04:
[...]

Moeten de Terrendis leidingen in de grond worden ingegraven (vanwege UV/zonlicht)?

Wat raden jullie aan als leidingen langs een muur, waar de leidingen worden blootgesteld aan regen/zon? Ik heb 1,5 meter van de buitenmuurdoervoor naar de warmtepomp.

Werken de Terrendis als flexibele leidingen en kunnen ze rechtstreeks naar de warmtepomp gaan? Of is het anteraden voor de laatste halve meter iets nog meer flexibel te gebruiken?
Terrendis is een grondleiding en wordt ingegraven. Van Terrendis naar rvs flexibel met een puntstuk en wel of geen mechanische vorstbeveiliging en dan rechtstreeks op de pomp met een verloop. van 1 1/4 naar 1 dit ivm de minimale binnen diameter van 26 mm. Ook een extra doorvoer in de grond plaatsen voor de bedrading.

Op de muur een 13-15 cm goot waar de leidingen, isolatie en bedrading worden doorgevoerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/In_M49TPoobWYflwuzPjglnc-LU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bGnh8HtcWw8YGVZnzXUweZLe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 10-05-2023 16:38 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Jan2023 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:19:
Quote:

Er dient een vrije zone te worden aangehouden van 1 meter waarbinnen geen:

• Werkschakelaars en elektronische componenten
• Lampen, schakelaars en voertuigen
• Openslaande ramen/deuren
• Ventilatieopeningen
• Noodluiken behalve wanneer deze luchtdicht en permanent zijn afgesloten
• Afvoerpijpen

Dat is lekker dan , hier kan ik voor geen meter aan voldoen.

Grrr

Ik ga dat ding toch niet midden in het gazon plaatsen.
toon volledige bericht
Hij moet 30 cm van de muur en binnen een straal van een meter zie de voorwaarden. Het is regelgeving. Maar zoals gezegd half Nederland gaat straks weer met 2x 15 liter naar de camping :-) in de camper of caravan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7zDFCZgIvAyvVThJ5MpGP_I5yo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S76fyCNzQHlmDwA0tsRGnhFj.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Carboy54 op 10-05-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:10

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:41:
[...]

Hij moet 30 cm van de muur en binnen een straal van een meter zie de voorwaarden. Het is regelgeving. Maar zoals gezegd half Nederland gaat straks weer met 2x 15 liter naar de camping :-)

[Afbeelding]
Ja die 30 cm vrij van de gevel geld voor alle warmtepompen , geen probleem.
Maar hij is onder een raam gepland en naast de achterdeur , ventilatieroosters in de gevel , hemelwaterafvoer er naast , werkschakelaar zal er naast/ achter moeten.

Je hebt de foto,s
Loop al een kwartier te vloeken , gaat deze nu ook weer aan mij voorbij?

:( 8)7 :?

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:00
Hij moet 30 cm van de muur en binnen een straal van een meter zie de voorwaarden. Het is regelgeving. Maar zoals gezegd half Nederland gaat straks weer met 2x 25 liter naar de camping :-)
Dat betekent voor mij dat hij op het garage dak zou moeten komen, en dan 4m (mee geleverde tracing net te kort) over de muur omhoog naar mijn technische ruimte.

Die 26mm binnen diameter, is dat voor alle leidingen? (op de vloer na natuurlijk)

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Puc van S. schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:23:
[...]

Het minimum slaat hier op het minimum vermogen van de buitenunit, dat is volgens de leaflet 1.9kw * 25 voor de Amber65.
Voor de 95 zou dat dan op 2.8 * 25 70 Liter uitkomen.

Moet zeggen dat de Amber mij ook wel aanstaat, mede omdat een andere leverancier al een hele tijd niets meer van zich heeft laten horen..

Qua vloerverwarming zit ik net aan de minimum capaciteit die benodigd is voor de 65, heb alleen nog nergens echt een definitief antwoord kunnen achterhalen of naast de vloerverwarming (waar in ieder geval de verdeler van vervangen moet worden) de rest van de installatie (radiatoren boven) aangepast zou moeten worden..

Het zou overigens sowieso een installatie moeten worden met losse WPB gezien een boilervat qua installatie/leidingwerk niet echt voordelig zal zijn.
Ik verwarm al 6 jaar uitsluitend met radiatoren, bouwjaar 1997 vrijstaande woning 20.5 woonkamer temperatuur bij 0 graden 38 watertemperatuur. Ik heb wel een drietal heatfans erin. Plaats wel een pomploze verdeler van 28 mm inlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:37
Jan2023 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:48:
[...]

Maar hij is onder een raam gepland en naast de achterdeur , ventilatieroosters in de gevel , hemelwaterafvoer er naast , werkschakelaar zal er naast/ achter moeten.

Je hebt de foto,s

Kan je de regels niet gewoon negeren? Met alle respect, maar het is Nederland de normaalste zaak van de wereld om gasleidingen/meters en bijvoorbeeld de groepenkast in dezelfde ruimte te hebben. Het enige wat extra gevaarlijk is aan propaan is dat het onder hogere druk staat dan aardgas, dus iets plotselinger vrij komt. En dat het wat meer bij de grond blijft hangen, al zal dat met een beetje wind niet gebeuren. Maar daar staat tegenover dat het slechts een kleine hoeveelheid is terwijl een gasleiding eeuwig door blijft gaan.

Of bijvoorbeeld personenauto's, waar hele delen en schakelaars gewoon vlakbij de brandstofleiding zitten. Er vliegt ook vaak genoeg een in de fik, daar niet van, maar het is niet verboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Plexxodus schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:26:
De werkschakelaar eis vind ik ook bijzonder. Zeker gezien ze die overal zelf op de installatie tekeningen hebben staan.

Verder een mooi en positief verhaal @Carboy54. Dank je wel daarvoor.
Als ik het goed begrijp kunnen we volstaan met een buis waar 2x een utp connector doorheen kan voor de verbinding tussen buiten en binnen unit.
Ja plus de sensorkabels en de voeding voor de binnen unit etc. Zie jouw toegezonden tekening. De losse kabels bij de 0 serie zijn vervangen door 2 strings met UTP 45. Alle kabels 20 meter lang en kunnen worden ingekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

marcop23 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:04:
[...]

Kan je de regels niet gewoon negeren? Met alle respect, maar het is Nederland de normaalste zaak van de wereld om gasleidingen/meters en bijvoorbeeld de groepenkast in dezelfde ruimte te hebben. Het enige wat extra gevaarlijk is aan propaan is dat het onder hogere druk staat dan aardgas, dus iets plotselinger vrij komt. En dat het wat meer bij de grond blijft hangen, al zal dat met een beetje wind niet gebeuren. Maar daar staat tegenover dat het slechts een kleine hoeveelheid is terwijl een gasleiding eeuwig door blijft gaan.

Of bijvoorbeeld personenauto's, waar hele delen en schakelaars gewoon vlakbij de brandstofleiding zitten. Er vliegt ook vaak genoeg een in de fik, daar niet van, maar het is niet verboden.
Ik ga al 40 jaar met propaan in flessen om voor de vakantie , als je in je campertje in de gaskast een gat onderin naar buiten hebt zitten is het prima voor de verzekering.
Die Amber staat in weer en wind ;w
Maar met de komst van dit soort warmtepompen ( R290 ) zal het wel niet lang duren voor de verzekering weer een mogelijkheid ziet om de regeltjes en de premie aan te scherpen.
Waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Jan2023 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:48:
[...]

Je hebt de foto,s

Die werkschakelaar kan eventueel naar binnen. De hemelwaterafvoer is niet het punt het gaat met name om ventilatieroosters die moeten eventueel worden gedicht als wij de in bedrijf stelling doen. ;) Propaan is zwaarder en zakt naar de grond en verwaait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:41
Jan2023 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:13:
Ik ga al 40 jaar met propaan in flessen om voor de vakantie , als je in je campertje in de gaskast een gat onderin naar buiten hebt zitten is het prima voor de verzekering.
Inderdaad. En in zo'n gasfles zit ook nog eens veel meer gas dan in een WP-installatie. Dat voorschrift is zwaar overdreven.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
bommer schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:53:
[...]

Dat betekent voor mij dat hij op het garage dak zou moeten komen, en dan 4m (mee geleverde tracing net te kort) over de muur omhoog naar mijn technische ruimte.

Die 26mm binnen diameter, is dat voor alle leidingen? (op de vloer na natuurlijk)
Langer tracing lint is te leveren. 26 mm is van de pomp naar de verdeler of naar een T stuk van 2 x 22 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Jan2023 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:13:
[...]

Die Amber staat in weer en wind ;w
Maar met de komst van dit soort warmtepompen ( R290 ) zal het wel niet lang duren voor de verzekering weer een mogelijkheid ziet om de regeltjes en de premie aan te scherpen.
Waardeloos.
In 2027 hebben wij die keuze naar R32 zelfs niet meer. :? Overigens heb ik nog nooit een lekkage gezien van een monobloc. Hooguit een oude condensor die lekt. Dat is het voordeel van een dergelijke unit. Fabrieksmatig zilver gesoldeerd. Geen flare koppelingen.

[ Voor 14% gewijzigd door Carboy54 op 10-05-2023 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:15:
[...]

Die werkschakelaar kan eventueel naar binnen. De hemelwaterafvoer is niet het punt het gaat met name om ventilatieroosters die moeten eventueel worden gedicht als wij de in bedrijf stelling doen. ;) Propaan is zwaarder en zakt naar de grond en verwaait.
Mooi !

Die stootvoegen en rooster daar gaat gewoon specie in .
Was notabene al aan het voorbereiden voor een extra KWh metertje en zo.
Maar het raam en de deur zullen toch op die plek moeten blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Carboy54 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:15:
[...]
Die werkschakelaar kan eventueel naar binnen
Dat mag weer niet van de elktrotechnische voorschiften, werkschakelaar moet in zicht. (zelfde ruimte)
anders kan iemand hem weer aanzetten. terwijl je met de vingertjes in de buiten unit zit.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Carboy54 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:17:
[...]
Langer tracing lint is te leveren. 26 mm is van de pomp naar de verdeler of naar een T stuk van 2 x 22 mm
Ze hebben hier Henco 26mm uitwendig gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-05 14:27
bommer schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:29:
[...]

Dat mag weer niet van de elktrotechnische voorschiften, werkschakelaar moet in zicht. (zelfde ruimte)
anders kan iemand hem weer aanzetten. terwijl je met de vingertjes in de buiten unit zit.
Die zou je kunnen vergrendelen (als je het juiste type hebt) met een hangslotje waarvan je tijdens onderhoud zelf de sleutel bij houdt.
Machines kunnen dermate groot zijn dat je niet altijd in de buurt van de werkschakelaar kan zijn tijdens onderhoud.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-06 18:34
Carboy54 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:02:
[...]

Ik verwarm al 6 jaar uitsluitend met radiatoren, bouwjaar 1997 vrijstaande woning 20.5 woonkamer temperatuur bij 0 graden 38 watertemperatuur. Ik heb wel een drietal heatfans erin. Plaats wel een pomploze verdeler van 28 mm inlaat.
Het warm krijgen zie ik inderdaad niet een probleem in (krijg dat nu ook met ketel op max 37 graden) maar meer het "ingewikkelde" leidingwerk wat ik in het rest van het huis heb..

De aanvoer zou via 7 meter tuin de kruipruimte binnen komen en vanaf daar naar de vloerverwarming gaan (dat is nog makkelijk aan te passen)

Voor de rest van het huis moet het dan in de kruipruimte 2 verdiepingen naar boven, de lengte van het huis over, een verdieping naar beneden en dan dezelfde route weer terug.

Via leidingen die voor een gedeelte niet (makkelijk) te vervangen.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
bommer schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:29:
[...]

Dat klopt volgens de regels van de wet. In dergelijke situaties is het risico wel beheersbaar. Gelukkig zitten de elektrische modules ook allemaal binnen 😃naast de werkschakelaars. Theoretisch zou je er dan zelfs binnen en buiten moeten hebben. Dus hangen ze binnen op de meest risicovolle plaats.

[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 10-05-2023 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Carboy54 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:41:
[...]

Dat klopt volgens de regels van de wet. In dergelijke situaties is het risico wel beheersbaar. Gelukkig zitten de elektrische modules ook allemaal binnen naast de werkschakelaars. Theoretisch zou je er dan zelfs binnen en buiten moeten hebben. Dus hangen ze binnen op de meest risicovolle plaats. Nog verdedigbaar ook 😅
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7eEcuY_8dTj-Nl6SiTy0GPnn73E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gv6txNGG2JNa9KuLkfqDLRvF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Quote:

Een thermostaat is een eventuele optie maar niet noodzakelijk.

Deze optie is wel intressant,-)
Je zou kunnen volstaan met de ruimtesensor zoals ik eerder vroeg?

Want als liefhebber van het KISS principe

Wat heeft een kamerthermostaat , de Spider , mij eigenlijk nog te bieden als je 24/7 op 20 graden stookt met vloerverwarming ?
De temperatuur lees ik wel af op TOON , die blijft , is ook in gebruik voor enige domotica.

De Amber wil ik alleen laten verwarmen , geen koeling en niet voor SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-05 16:14
Jan2023 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:02:
Quote:

Een thermostaat is een eventuele optie maar niet noodzakelijk.

Deze optie is wel intressant,-)
Je zou kunnen volstaan met de ruimtesensor zoals ik eerder vroeg?

Want als liefhebber van het KISS principe

Wat heeft een kamerthermostaat , de Spider , mij eigenlijk nog te bieden als je 24/7 op 20 graden stookt met vloerverwarming ?
De temperatuur lees ik wel af op TOON , die blijft , is ook in gebruik voor enige domotica.

De Amber wil ik alleen laten verwarmen , geen koeling en niet voor SWW.
Mijn Amber staat al 5 dagen uit. Zonder thermostaat lukt me dat niet.

Edit: Is niet helemaal waar wat ik zeg. Bij 18 graden buiten (instelbaar) gaat ie niet aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Omebas op 10-05-2023 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Puc van S. schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:23:
[...]

Het minimum slaat hier op het minimum vermogen van de buitenunit, dat is volgens de leaflet 1.9kw * 25 voor de Amber65.
Voor de 95 zou dat dan op 2.8 * 25 70 Liter uitkomen.

Moet zeggen dat de Amber mij ook wel aanstaat, mede omdat een andere leverancier al een hele tijd niets meer van zich heeft laten horen..

Qua vloerverwarming zit ik net aan de minimum capaciteit die benodigd is voor de 65, heb alleen nog nergens echt een definitief antwoord kunnen achterhalen of naast de vloerverwarming (waar in ieder geval de verdeler van vervangen moet worden) de rest van de installatie (radiatoren boven) aangepast zou moeten worden..

Het zou overigens sowieso een installatie moeten worden met losse WPB gezien een boilervat qua installatie/leidingwerk niet echt voordelig zal zijn.
Wat doet de radiator boven precies? Ik heb de meesten dicht. Wij slapen er alleen en er komt best nog wel een beetje warmte boven met 24/7 verwarmen.

Een t22 radiator werkt goed met heatfans. Heb zelf speedcomforts met de smartcontroller van heatfan. In de badkamer alleen zon handdoeken rek. Die deed het ook prima op 35 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Omebas schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:05:
[...]

Mijn Amber staat al 5 dagen uit. Zonder thermostaat lukt me dat niet.

Edit: Is niet helemaal waar wat ik zeg. Bij 18 graden buiten (instelbaar) gaat ie niet aan.
Je opmerking roept toch een vraag op .
De ruimtesensor registreert toch een temperatuur ?

Als deze een 20 graden registreert in de ruimte (woonkamer) kan daar toch een reaktie op volgen?
Namelijk warmtepomp uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Carboy54 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:41:
[...]

Dat klopt volgens de regels van de wet. In dergelijke situaties is het risico wel beheersbaar. Gelukkig zitten de elektrische modules ook allemaal binnen 😃naast de werkschakelaars. Theoretisch zou je er dan zelfs binnen en buiten moeten hebben. Dus hangen ze binnen op de meest risicovolle plaats.
Dit snap ik niet. Werkschakelaar zit buiten.
Binnen trek je gewoon de stekker van de binnenunit uit het stopcontact.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Bij de Vaillant met propaan zit je ook met het veiligheidsbereik. Daar schrijven ze het volgende over de scheidingsschakelaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqFbKtVrjqfwCKuu83cmgMamypc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XZ4Agc0q2YtzfdETVAzg5zlt.jpg?f=fotoalbum_large

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Omebas schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:35:
[...]

Dit snap ik niet. Werkschakelaar zit buiten.
Binnen trek je gewoon de stekker van de binnenunit uit het stopcontact.
De binnenunit wordt in de productie serie gevoed door de buitenunit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMQ6aLlxuk6YukJGMkTDNiiUlRE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j5oXA8HUcbYkErmWyL044PpH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Jan2023 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:34:
[...]

Als deze een 20 graden registreert in de ruimte (woonkamer) kan daar toch een reaktie op volgen?
Namelijk warmtepomp uit.
De temperatuur sensor zorgt voor een dynamische stooklijn. Je kan kiezen voor het een of voor het ander. Vol de zon op de woonkamer zonder thermostaat betekent hogere temperatuur dan gewenst omdat een stooklijn zijn begrenzing heeft en niet uit schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Jan2023 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:34:
[...]

Namelijk warmtepomp uit.
Het werkt iets anders.

De stooklijn werkt met de buitensensor. Als je de binnensensor ook aansluit dan kan je kiezen voor "naregeling op basis van ruimtetemperatuursensor"

Voorbeeld: De kamertemperatuur bereikt 20 graden. De warmtepomp levert de ingestelde stooklijn temperatuur. Stel het wordt 21 graden. Dan gaat hij de aanvoer temperatuur verlagen en afwijken van de stooklijn.

Dit kan zo laag worden dat de compressor op de laagste stand draait. Na een uur (instelbaar) op de laagste stand gaat de compressor uit. De kamer is op temperatuur. De warmtepomp is uit. Echter gaat deze weer aan als het systeemwater afkoelt tot 2 graden (instelbaar) onder setpoint van de stooklijn. Ongeacht of de kamer nog op temperatuur is.

Nu heb ik nog geen vloerverwarming en zal daardoor het systeem water sneller afkoelen. Met als gevolg dat de boel te vaak een uurtje aan en weer uit gaat. Dan is met beter weer de kamerthermostaat wel handig.

Nu is er ook de optie "werking alleen op basis van ruimtesensor" die werkt met een vaste aanvoer temperatuur. Die heb ik niet echt geprobeerd want in de winter werkte de stooklijn erg goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Omebas
Carboy54 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:42:
[...]

[Afbeelding]
Ahaaa. Leuk om te zien wat er wijzigt. Ze zitten niet stil en dat belooft veel goeds. Ook de omgekeerde binnenunit. Deur gaat de andere kant op! @Flierefluiter

Ik hoor binnenkort of het verticale vat hier getest gaat worden. Fingers crossed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Speedfight schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:38:
Bij de Vaillant met propaan zit je ook met het veiligheidsbereik. Daar schrijven ze het volgende over de scheidingsschakelaar:

[Afbeelding]
De regelgeving waar ik het over heb is de NEN1010, waar alle gebouw installaties in NL
aan moeten voldoen (ook woningen).
De handleiding van het product is geen regelgeving.

[ Voor 4% gewijzigd door bommer op 10-05-2023 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Omebas schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:59:
[...]

Het werkt iets anders.

De stooklijn werkt met de buitensensor. Als je de binnensensor ook aansluit dan kan je kiezen voor "naregeling op basis van ruimtetemperatuursensor"
Ik hoor het al, mijn KNX naregel systeem blijft intact.
kan in de wintermaanden de temperatuur op +- 0,2 graden nauwkeurig laten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
@Omebas weet jij als tester voor Itho of beide tegelijk kunnen worden gebruikt? Dus thermostaat + dynamische stooklijn via de binnen temperatuur sensor?

En @Flierefluiter is blij ;) scheelt weer breekwerk voor hem.

[ Voor 18% gewijzigd door Carboy54 op 10-05-2023 19:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
bommer schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:11:
[...]

De regelgeving waar ik het over heb is de NEN1010, waar alle gebouw installaties in NL
aan moeten voldoen (ook woningen).
De handleiding van het product is geen regelgeving.
Handleiding is zeker geen regelgeving inderdaad. Was vooral ter info hoe andere merken hiermee omgaan.

Ben zeker geen expert, maar zoals ik het interpreteerde is het een aanbeveling om een last scheider nabij de installatie te plaatsen maar is het geen verplichting:
https://www.werkenmetnen1...-omvormer-pv-installaties
(Gaat weliswaar in deze context over een PV installatie, maar dat maakt - neem ik aan - niet uit).

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

[Afbeelding]
@busscherski als Vailliant expert de vraag aan jou klopt dit helemaal of is dit halve info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Carboy54 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:27:
@Omebas weet jij als tester voor Itho of beide tegelijk kunnen worden gebruikt? Dus thermostaat + dynamische stooklijn via de binnen temperatuur sensor?
Jazeker. Die gebruik ik. De opties zijn.
Uit
Buitentemperatuur
Externe aan/uit sturing.
Externe aan/uit sturing + buitentemperatuur

Jij gebruikt een shelly toch? Die kan, neem ik aan, het aan/uit contact schakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Carboy54 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:32:
[...]

@busscherski als Vailliant expert de vraag aan jou klopt dit helemaal of is dit halve info?
Ik lees het nu net goed, maar een lastscheider (in de volksmond een werkschakelaar genoemd)
is een aparte schakelaar.
De meeste aardlekautomaten en zekering automaten geleverd in Nederland zijn dat ook.
Maar dat hoeft dus niet zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Mag de buitenunit ook op een beugel tegen de gevel geplaatst worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
bommer schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:15:
[...]

Ik hoor het al, mijn KNX naregel systeem blijft intact.
kan in de wintermaanden de temperatuur op +- 0,2 graden nauwkeurig laten houden.
In de winter komt er geen thermostaat aan te pas en is de temperatuur zeer stabiel met de dynamische stooklijn. Ik omschrijf het gedrag van de pomp wanneer het warmer wordt buiten.

Jouw naregel systeem kan ook 21 graden niet voorkomen door zoninval.

[ Voor 7% gewijzigd door Omebas op 10-05-2023 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
bommer schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:58:
Mag de buitenunit ook op een beugel tegen de gevel geplaatst worden?
Hou wel rekening met de afstand tot de muur en het gewicht. De Amber65 is ca 120kg en één zijde is zwaarder dan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flierefluiter
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-05 13:41
Carboy54 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:23:
[...]

Terrendis 2x32 mm met kappen en puntstukken zijn prima.
Gaan de stroomkabels daar ook doorheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Flierefluiter schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:13:
[...]

Ik denk dat de vraag niet goed begrepen is. De kabels hoeven natuurlijk niet door een geisoleerde buis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Omebas schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:01:
[...]
Jouw naregel systeem kan ook 21 graden niet voorkomen door zoninval.
Dat klopt deels, ik heb ook mijn screens geautomatiseerd en deze gaan dus met zon en boven de 21 graden
binnen van zelf naar beneden. Dat scheelde vorig jaar wel 10 graden toen het 33+ was.

Als ik straks kan koelen met de warmte pomp, gaat het nog beter.
En voor dat iemand roept vloer koeling is niks, dat komt omdat je vaak niet ontvochtigt. en bij gebruik van dauwpunt bewaking kun je best wat kouder water door de vloer trappen.

Wij doen niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Hoe zit dat met de subsidie?

volgens de RVO site, moet je een factuur van aanschaf en installatie overleggen.
Als zelf plaatst en de inbedrijfstelling door bijv. @Carboy54 laat doen. Voldoe je volgens mij niet aan de eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
bommer schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:23:

volgens de RVO site, moet je een factuur van aanschaf en installatie overleggen.
Als zelf plaatst en de inbedrijfstelling door bijv. @Carboy54 laat doen. Voldoe je volgens mij niet aan de eisen.
Hier waren de meningen wat over verdeeld in het algemene topic.

In mijn ogen omvat "laten installeren" alle werkzaamheden die nodig zijn om van de huidige situatie naar een werkende warmtepomp installatie te komen. Dit is meer dan alleen in bedrijf stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Omebas schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:36:
[...]

Hier waren de meningen wat over verdeeld in het algemene topic.

In mijn ogen omvat "laten installeren" alle werkzaamheden die nodig zijn om van de huidige situatie naar een werkende warmtepomp installatie te komen. Dit is meer dan alleen in bedrijf stellen.
Volgens de RVO site:
  • De warmtepomp is een nieuw product en is dus geen tweedehands of gebruikt product.
  • De warmtepomp heeft maximaal een thermisch vermogen van 400 kW. Voor geschakelde installaties geldt een gezamenlijk maximum van een thermisch vermogen van 500 kW.
  • U vraagt subsidie aan voor een warmtepomp voor ruimteverwarming of tapwaterverwarming. U krijgt geen subsidie voor een warmtepompdroger.
  • U laat de warmtepomp installeren in een woning met een bouwjaar voor 1 januari 2019. Of u kunt aantonen dat de omgevingsvergunning van het bouwwerk voor 1 juli 2018 is aangevraagd.
  • U laat de warmtepomp installeren, daarna dient u de subsidieaanvraag in.
  • De installatie is gedaan door een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.
  • U bent in het bezit van een factuur en betaalbewijs van de aanschaf en installatie van uw warmtepomp.
  • U vraagt binnen 24 maanden na de installatie van de warmtepomp de subsidie aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Omebas schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:45:
[...]

Jazeker. Die gebruik ik. De opties zijn.
Uit
Buitentemperatuur
Externe aan/uit sturing.
Externe aan/uit sturing + buitentemperatuur

Jij gebruikt een shelly toch? Die kan, neem ik aan, het aan/uit contact schakelen?
Begrijp ik het goed thermostaat samen met dynamische stooklijn via de extra interieur sensor?

Ja ik stuur mijn Nefit thermostaat via een shelly on/off momenteel via een Panasonic 9 Kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Flierefluiter schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:13:
[...]

Die bestaan wel maar voordeliger is een aparte rode ribbelbuis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
bommer schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:23:

Een uitgebreide en gespecificeerde factuur met in bedrijf stellen en levering van de pomp en onderdelen onderbouwd met foto,s levert tot nu toe geen enkel probleem op. Als ik moet installeren en de slangen hangen uit de muur door wie? En het is vakkundig gedaan en het werkt zoals het hoort is dat ook installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Duidelijk, zelf installeren is dus geen subsidie.
Dan heeft een inbedrijfstelling ook niet veel zin, dat kan ik zelf wel.

Blijft wel de vraag is installatie goedkoper dan terugave van de subsidie

Mag aan nemen dat zelf installeren niet de garantie bij Itho ingevaar brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Carboy54 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:58:
[...]

Een uitgebreide en gespecificeerde factuur met in bedrijf stellen en levering van de pomp en onderdelen onderbouwd met foto,s levert tot nu toe geen enkel probleem op. Als ik moet installeren en de slangen hangen uit de muur door wie? En het is vakkundig gedaan en het werkt zoals het hoort is dat ook installeren.
Daar heb je een goed punt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
bommer schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:58:
[...]

Duidelijk, zelf installeren is dus geen subsidie.
Dan heeft een inbedrijfstelling ook niet veel zin, dat kan ik zelf wel.

Blijft wel de vraag is installatie goedkoper dan terugave van de subsidie

Mag aan nemen dat zelf installeren niet de garantie bij Itho ingevaar brengt.
Lees de uitgebreide resultaten op het algemene forum er op na. Garantie is met in bedrijf stellen door een gecertificeerde Itho monteur geaccepteerd. Ook wordt hiervoor een faktuur gemaakt en zijn wij fysiek op locatie. Dus niet even een bonnetje zoals sommige vragen 😡

[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 10-05-2023 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Carboy54 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:51:
[...]

Begrijp ik het goed thermostaat samen met dynamische stooklijn via de extra interieur sensor?
Amber houdt de kamer op temperatuur met dynamische stooklijn. Thermostaat overruled alleen met verwarmen aan of verwarmen uit.
Ja ik stuur mijn Nefit thermostaat via een shelly on/off momenteel via een Panasonic 9 Kw.
Ik heb geen idee wat je hier zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
bommer schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:59:
[...]

Daar heb je een goed punt
Zet installeren op de factuur, in plaats van, in bedrijf stellen.

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Omebas schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:01:
[...]

Amber houdt de kamer op temperatuur met dynamische stooklijn. Thermostaat overruled alleen met verwarmen aan of verwarmen uit.

[...]

Ik heb geen idee wat je hier zegt.
Kan ik ze bij Itho nog wat leren want zij gaven aan het een of het ander niet beide 👍😁

Ik heb een zeer goede Nefit Easy nog van mijn ketel met app en die schakelt nu via IFTT mijn shelly en mijn shelly max 1x per uur de Panasonic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Omebas schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:04:
[...]

Zet installeren op de factuur, in plaats van, in bedrijf stellen.

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Precies: installeren op bestaande afgifte systeem en systeem test, vermogens test en in bedrijf stellen. Het gaat er het RVO om dat ze subsidie verlenen voor een goed werkende installatie om wild west verhalen uit te sluiten. Gebeurd ook bij stek keuringen bij zelf geïnstalleerde airco,s

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 10-05-2023 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Carboy54 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:04:
[...]

Kan ik ze bij Itho nog wat leren want zij gaven aan het een of het ander niet beide 👍😁
Ze hadden elders ook wat settings uit de software geknipt, zag ik op je video, dus wie weet hebben ze toch gelijk.
Ik heb een zeer goede Nefit Easy nog van mijn ketel met app en die schakelt nu mijn shelly en mijn shelly max 1x per uur de Panasonic
Nu snap ik hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Carboy54 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:07:
[...]

Precies: installeren op bestaande afgifte systeem en systeem test, vermogens test en in bedrijf stellen. Het gaat er het RVO om dat ze subsidie verlenen voor een goed werkende installatie om wild west verhalen uit te sluiten. Gebeurd ook bij stek keuringen bij zelf geïnstalleerde airco,s
Ik juich een inbedrijfstel service alleen maar toe. zou voor mij een uitkomst zijn.
zit zelf in de gebouwautomatisering en klimaat techniek als programeur / inbedrijfsteller.

Is er wat bekend over de modbus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Omebas schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:08:
[...]

Ze hadden elders ook wat settings uit de software geknipt, zag ik op je video, dus wie weet hebben ze toch gelijk.
@Carboy54

Hou voor alle zekerheid toch maar een Spider voor mij in de onderdelenlijst,
;)

Dan heeft mijn schatje ook nog het idee dat ze invloed uit kan oefenen op het systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Jan2023 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:18:
[...]

@Carboy54

;)

Dan heeft mijn schatje ook nog het idee dat ze invloed uit kan oefenen op het systeem.
👍🤣 Hier ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:16

[Afbeelding]
Ik ben naar de Vaillant cursus geweest in Amsterdam.

Tijdens de cursus werd de instructie gegeven om altijd een werkschakelaar te gebruiken bij de binnenunit en bij de buitenunit. (back up element zit altijd in de binnenunit, kun je enkelfase of 3 fase aansluiten).
Bij een R290 monoblock moet de werkschakelaar dus buiten de zone komen waar een explosief mengsel kan onstaan. (boven de unit is altijd goed, een halve tot een hele meter er naast kan vaak ook, zie handleiding)
Als dat niet lukt kun je ook kiezen voor een gasdichte of explosieveilige werkschakelaar. De ene is erg duur en de andere nog duurder, die laatste is gelukkig niet nodig.

In Amsterdam in de showroom/demonstratieruimte hebben ze allerlei apparaten in allerlei configuraties geinstalleerd waar de cursisten mee mogen spelen. Waaronder onder een raam een aantal R290 55/6 monoblocks, gevuld met glycol, met een wisselaar naar CV water (want ze worden alleen gebruikt voor demonstraties) en inderdaad netjes een geschikte dure werkschakelaar (daar was de docent ook trots op).
Is ook te zien op Google Streetview https://www.google.com/ma...ZLqP_Q!2e0!7i16384!8i8192

Voor meer informatie kijk even in de installatiehandleiding.
https://www.vaillant.nl/p...-011299211-en-2586998.pdf
Ctrl-F Beschermingsbereik. Vaillant buitenunits zijn 1100 mm breed. Dus een goedkope standaard werkschakelaar hoeft nooit verder dan een meter naast het apparaat.

Denk er ook aan dat R290 in tegenstelling tot campinggas geurloos is.

Vaillant's tot 120 kg mogen aan een muurbeugel opgehangen worden. Bigfoots op een houten dak raad ik af omdat er dan resonanties/geluid in huis of in het huis van de buren kan ontstaan.

edit: ook Vaillant monoblocks lijken geen explosieveilige componenten te hebben. Maar goed, een werkschakelaar maakt de vonk terwijl je hem aanraakt, dan sta je er sowieso dicht bij.

[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 10-05-2023 21:23 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
bommer schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:17:
[...]

Ik juich een inbedrijfstel service alleen maar toe. zou voor mij een uitkomst zijn.
zit zelf in de gebouwautomatisering en klimaat techniek als programeur / inbedrijfsteller.

Is er wat bekend over de modbus?
Wordt ontwikkeld via IOT Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbn3tk6PQvzYYILRTpK8Ri8qtXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9gJBoaxk3RWvaHGa96Pv5nSH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
Jan2023 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:18:
[...]

@Carboy54

;)

Haha. Ik had hier dus eerst een honeywell t6 voor m'n vriendin om op te drukken. Was een beetje dure kamer thermometer. Warmtepomp stond op WAR. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Weet je zeker dat dit straks voor iedereen beschikbaar komt? Beetje overkill misschien. Tweakers gaan het wel fantastisch vinden. Grafieken zijn akelig nauwkeurig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
busscherski schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:20:
[...]

Tijdens de cursus werd de instructie gegeven om altijd een werkschakelaar te gebruiken bij de binnenunit en bij de buitenunit. (back up element zit altijd in de binnenunit, kun je enkelfase of 3 fase aansluiten).
Bij een R290 monoblock moet de werkschakelaar dus buiten de zone komen waar een explosief mengsel kan onstaan. (boven de unit is altijd goed, een halve tot een hele meter er naast kan vaak ook, zie handleiding)
Als dat niet lukt kun je ook kiezen voor een gasdichte of explosieveilige werkschakelaar. De ene is erg duur en de andere nog duurder, die laatste is gelukkig niet nodig.

In Amsterdam in de showroom/demonstratieruimte hebben ze allerlei apparaten in allerlei configuraties geinstalleerd waar de cursisten mee mogen spelen. Waaronder onder een raam een aantal R290 55/6 monoblocks, gevuld met glycol, met een wisselaar naar CV water (want ze worden alleen gebruikt voor demonstraties) en inderdaad netjes een geschikte dure werkschakelaar (daar was de docent ook trots op).
Is ook te zien op Google Streetview https://www.google.com/ma...ZLqP_Q!2e0!7i16384!8i8192

Ctrl-F Beschermingsbereik. Vaillant buitenunits zijn 1100 mm breed. Dus een goedkope standaard werkschakelaar hoeft nooit verder dan een meter naast het apparaat.

Vaillant's tot 120 kg mogen aan een muurbeugel opgehangen worden. Bigfoots op een houten dak raad ik af omdat er dan resonanties/geluid in huis of in het huis van de buren kan ontstaan.

edit: ook Vaillant monoblocks lijken geen explosieveilige componenten te hebben. Maar goed, een werkschakelaar maakt de vonk terwijl je hem aanraakt, dan sta je er sowieso dicht bij.
toon volledige bericht
Bedankt Rick ik heb dergelijke beugels van Fischer tot 150 kg. Dat geluid is natuurlijk wel bij een Vailliant 🤣🤣👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Carboy54 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:25:
[...]

Bedankt Rick ik heb dergelijke beugels van Fischer tot 150 kg. Dat geluid is natuurlijk wel bij een Vailliant 🤣🤣👍
Zit ik mij net te bedenken, dat de dakdoorvoer
Waar hij boven zou moeten hangen wel een meter bij de buitenunit vandaan moet.

Anders kan het gas alsnog naar binnen toe zakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Omebas schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:24:
[...]

Weet je zeker dat dit straks voor iedereen beschikbaar komt? Beetje overkill misschien. Tweakers gaan het wel fantastisch vinden. Grafieken zijn akelig nauwkeurig.
Jazeker men heeft n.a.v. mijn vragen hierover verteld dat dat binnen een half jaar beschikbaar komt net als bij de Vincent. Wel als een optie maar een beetje handige ict er 😃 ......Overigens heb ik een klant die bij asml werkt en dat bij een Airwell in 1 dag had werken dus zo ingewikkeld kan het dus niet zijn. Ik zie graag dat de installateur ook kan mee kijken zoals bij Panasonic om de juiste werking te kunnen monitoren zoiets als hier. Die wens heb ik bij ze neer gelegd. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bV9icubOibXQ0RNrqHY-4GITogs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xuEw4BgfSIORIDxx92lyEcJx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Omebas
Zo grappig dit. Gat in de markt. Een gelikt kastje aan de muur waar 19 op staat en als je op + drukt gaat ie naar 20. Ik noem 'm de WAF20 :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:16
[...]

Ja pak een beugel van een bekend merk als Fischer of Hilti en installeer die correct op een stevige muur. Dan komt het echt wel goed. Meer dan 150 kg zou ik overigens niet snel doen, dan is de muur zelf misschien wel de zwakke schakel.

Wat ik met geluid bedoel is dat je bij montage op bigfoots op een houten plat dak kans hebt dat er ergens anders in huis iets gaat meeresoneren en ter plaatse geluid gaat veroorzaken. De hoeveelheid mechanische trillingen die een buitenunit uitstoot worden denk ik vrijwel nergens gerapporteerd en dat is ook nogal complexe materie, of je er iets van gaat merken hangt ook af van de woning. Vuistregel is dat een wandbeugel een veel beter idee is dan bigfoots op een houten dak.

Fabrikanten meten het geluidsvermogen altijd wel maar zetten er vaak niet bij bij welke buitentemperatuur en aanvoertemperatuur dat gemeten is (dat maakt lastig vergelijken). Voor de Nederlandse wet is nu sinds een jaar verduidelijkt dat het geluidsvermogen bij A10/W35 en als je tapwater maakt, uit mijn hoofd A18/W55 genomen mag worden (al dan niet uitsluitend overdag waar je weer meer geluid mag maken dan tussen 19:00 en 7:00).
Ik vermoed dat Itho in de voorlopige testuitslagen A10/W35 aanhoud en niet het geluid in stille modus vermeld maar op maximum vermogen. Graag zou ik zien dat ze dat er netjes bij zetten. En of er een toeslag geld voor tonaliteit.

De drie Itho Amber modellen zijn qua thermisch vermogen bij -7 a -10 graden te vergelijken met Vaillants 35/6, 55/6 en 75/6. Die bij A7/W35 51, 51 en 53 dB geluidsvermogen rapporteren. (ik denk dus bij een 3 graden lagere omgevingstemperatuur dan waarbij Itho test). De Ambers rapporteren voorlopig 52, 52 en 54 dB. Dus als ik het goed begrijp is een Vaillant op papier een heel klein beetje stiller. Niet dat je 1 dB verschil kunt horen.
Omgevingsfactoren hebben overigens veel en veel meer invloed dan dat ene dB`tje.

Ik denk dat de Panasonic modellen op papier zo slecht scoren qua geluidsvermogen omdat Panasonic bij een veel lagere temperatuur dan +10 graden test. Al beginnen die ook echt wel flink geluid te maken als ze vollast draaien terwijl het buiten vriest.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:37
[...]

Zijn dat de Fisher-beugels die 60cm diep zijn? De Amber zelf is zo te zien 43 cm dik, hoe doe je dat met de benodigde afstand tot de muur? Als dat minimaal 20-25 cm moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Ik ben voorstander van beugel aan de muur, heb je kan op resonatie via houten dak.
Wil deze tevens vol leggen met sedum, ik denk dat het geluid ook gaat dempen.

Alle buren hebben een ecodan, hangt ook op beugel ca 25 cm van muur

[ Voor 18% gewijzigd door bommer op 10-05-2023 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
marcop23 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:28:
[...]

Zijn dat de Fisher-beugels die 60cm diep zijn? De Amber zelf is zo te zien 43 cm dik, hoe doe je dat met de benodigde afstand tot de muur? Als dat minimaal 20-25 cm moet zijn.
Het is inderdaad een dikke kast. Ik moet nog uit meten wat er over blijft. De boutgaten zitten binnen de unit. Anders op zoek naar alternatieven.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 11-05-2023 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plexxodus
Vraagje over de ruimtevoeler: hoe ziet deze er uit, en hoe en op welke positie het beste te installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Plexxodus schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:44:
Vraagje over de ruimtevoeler: hoe ziet deze er uit, en hoe en op welke positie het beste te installeren?
Frank alleen maar een klein knopje met 20 meter draad. Dus echt een sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
busscherski schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:20:
[...]

toon volledige bericht
Ik zie inderdaad in hun manual dat het hier al weer anders wordt geïnterpreteerd. Vlak boven de unit mag dus een werkschakelaar of een ventilatierooster bovenin een raam wel. Kan niet zo zijn dat dat aan het monobloc ligt. Weer lekker verwarrend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6im3LKs425SF6DQjiRzJRoJy58=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c11jJq4bI12DfholQq1Auuz5.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Omebas
Plexxodus schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:44:
Zoiets. Hou de richtlijnen van een thermostaat aan. Ik heb m onder een keukenkastje verstopt op 1,6m hoogte.

De kabel is zo lang dat je hem rustig eerst even door het huis kan leggen om wat posities uit te proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADevp-I6_fjVGl7TB4aY2UdNL20=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pNEv0gdgjq5Q2q72LP1tqEBy.webp?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:54
Carboy54 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:08:
[...]

Ik zie inderdaad in hun manual dat het hier al weer anders wordt geïnterpreteerd. Vlak boven de unit mag dus een werkschakelaar of een ventilatierooster bovenin een raam wel. Kan niet zo zijn dat dat aan het monobloc ligt. Weer lekker verwarrend.
[Afbeelding]
Dat plaatje is letterlijk mijn opstelling (maar dan met een AWB). Wij vonden het wel best, en beschouwen de schakelaar op de groepenkast als werkschakelaar. Zit op z'n eigen groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Is het al bekend wanneer de definitieve vermogen gegevens beschikbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.156
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 31-05 08:26
Carboy54 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:25:
[...]

Dat is conform de regelgeving voor gebruik propaan. Daarom zit veel electronica in de binnenunit. Er zit 600 gram propaan in net zoveel als 3 campinggas flesjes die op vakantie in de kofferbak liggen 8)7

25 meter leidinglengte tussen de Amber en het afgiftesysteem. Minimale inhoud open zones minimaal Kw x 25 liter dus voor de 6.5 is dat 40-50 liter
Weet hier iemand misschien hoe deze regelgeving heet of waar deze te vinden is? Is dit nationaal of Europees? Ben benieuwd wat hier nog allemaal onder valt.

Of zijn dit Itho-Daalderop voorschriften?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Dr.156 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:58:
[...]

Weet hier iemand misschien hoe deze regelgeving heet of waar deze te vinden is? Is dit nationaal of Europees? Ben benieuwd wat hier nog allemaal onder valt.

Of zijn dit Itho-Daalderop voorschriften?
Als ik bij 2 manuals kijk van 3 merken zie ik meerdere verschillen. Die van Itho zijn nog niet gedefinieerd in een document. Dus wat ik in de openingspost heb geschreven kwam rechtstreeks van een sheet op de presentatie. De getoonde van Vailliant en van Panasonic zijn verwoord in de manuals en die moet je maar aanhouden als correct. Zo is het dus niet nodig om 1 meter boven de unit aan te houden. Wellicht om dat propaan naar de grond zakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7zDFCZgIvAyvVThJ5MpGP_I5yo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S76fyCNzQHlmDwA0tsRGnhFj.png?f=user_large Panasonic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6im3LKs425SF6DQjiRzJRoJy58=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c11jJq4bI12DfholQq1Auuz5.png?f=user_large

Vailliant in dit voorbeeld is A 2100 mm en B 3100 mm dus onder 50 cm L+R. Bij Panasonic ook 50 Cm aan beide kanten.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 11-05-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Ramon_1984 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:08:
Is het al bekend wanneer de definitieve vermogen gegevens beschikbaar zijn?
Zodra Kiwa deze heeft vrijgegeven zal ik het hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
Carboy54 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:42:
[...]

[Afbeelding]
Maar daarvoor wordt geen kabel meegeleverd volgens het installatieschema. Dus je kan er wel voor kiezen om de binnenunit te voeden vanuit een (lokaal) stopcontact. Scheelt weer een kabeltje trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:59

Cr3ator

1 bar is geen bar

Plexxodus schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:16:
[...]

Maar daarvoor wordt geen kabel meegeleverd volgens het installatieschema. Dus je kan er wel voor kiezen om de binnenunit te voeden vanuit een (lokaal) stopcontact. Scheelt weer een kabeltje trekken.
Dan heb je echter wel weer een 3e voeding je buitenunit in, buiten de werkschakelaar om... (aansturing pomp oa.).

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
Cr3ator schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:20:
[...]

Dan heb je echter wel weer een 3e voeding je buitenunit in, buiten de werkschakelaar om... (aansturing pomp oa.).
Als je de 3 groepen achter dezelfde automaat zet en met een automatenvergrendeling werkt i.p.v. een werkschakelaar dan ben je er ook. Ben sowieso geen fan van een werkschakelaar buiten die voor iedere onverlaat bereikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Plexxodus schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:16:
[...]

Dat zou ik je niet adviseren. De warmtepomp moet op 2 eigen groepen 16 Amp C karakter of z.g.n. kookgroep en dat bestaande stopcontact zal zeker niet dezelfde groep zijn in de woning. Kan daardoor ook tot gevaarlijke situaties leiden. Afkeur bovendien voor de in bedrijf stelling 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 11-05-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:09
Carboy54 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:16:
[...]

Dat zou ik je niet adviseren. De warmtepomp moet op 2 eigen groepen 16 Amp C karakter of z.g.n. kookgroep en dat bestaande stopcontact zal zeker niet dezelfde groep zijn in de woning. Kan daardoor ook tot gevaarlijke situaties leiden. Afkeur bovendien voor de in bedrijf stelling 8)7
Is bij een 3 fase meterkast een 4P aardlekautomaat dan niet logischer waarvan dan 1 fase niet wordt gebruikt? In analogie met kookgroepdiscussie? I.p.v. een kookgroep of losse groepen.

Stopcontact klinkt logisch!

[ Voor 6% gewijzigd door Thimmah op 11-05-2023 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-03 11:55
Klopt het dat een warmtepomp niet achter aan aardlekschakelaar moet zitten? Dus in dit geval alleen een c karakter kookgroep 16A? En dan met een YMVK-AS grondkabel 4 aderig 1.5 mm2naar de werkschakelaar?

Zit de groep en kabel in de installatie kosten of zijn dit losse/extra kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Thimmah schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:49:
[...]

Is bij een 3 fase meterkast een 4P aardlekautomaat dan niet logischer waarvan dan 1 fase niet wordt gebruikt? In analogie met kookgroepdiscussie? I.p.v. een kookgroep of losse groepen.

Stopcontact klinkt logisch!
Lijkt logisch maar weet niet of dat vlgs de regels is toegestaan. Itho meldt kookgroep 2 fase of uiteraard gewoon 2x 16 ah C karakter achter een aardlek automaat.

Vandaag de officiële installatie documenten ontvangen welke de klanten met bestellingen krijgen toe gestuurd deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
mbuts schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:53:
Klopt het dat een warmtepomp niet achter aan aardlekschakelaar moet zitten? Dus in dit geval alleen een c karakter kookgroep 16A? En dan met een YMVK-AS grondkabel 4 aderig 1.5 mm2naar de werkschakelaar?

Zit de groep en kabel in de installatie kosten of zijn dit losse/extra kosten?
Nee 2 kabels van 3x 2.5 mm2 want het zijn 2 fases bij 2 losse groepen. Installatie kosten is afhankelijk van jouw installateur. Wij laten dat normaal gesproken door de plaatselijke elektricien doen want dat is NEN voorschrift in de meterkast werken en dus apart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_C2CO6MkRzNucrgOTpulCHrNtMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMrDS2JkKNNYOh2WtPF5W2BM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:53:
[...]

Lijkt logisch maar weet niet of dat vlgs de regels is toegestaan. Itho meldt kookgroep 2 fase of uiteraard gewoon 2x 16 ah C karakter.

Vandaag de officiële installatie documenten ontvangen welke de klanten met bestellingen krijgen toe gestuurd deze week.
Op mijn automaten staat B16 A
Dat wordt niet goedgekeurd voor de Amber?

Wat is het verschil tussen B of C ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Jan2023 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:40:
[...]

Op mijn automaten staat B16 A
Dat wordt niet goedgekeurd voor de Amber?

Wat is het verschil tussen B of C ?
Zijn wat trager maar gaat meestal zonder problemen: Een automaat met B karakteristiek is de standaard uitschakelkarakteristiek voor woningen. De C karakteristiek gebruiken we wanneer er sprake is van hogere inschakelstromen.

[ Voor 23% gewijzigd door Carboy54 op 11-05-2023 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:47:
[...]

Zijn wat trager maar gaat meestal zonder problemen: Een automaat met B karakteristiek is de standaard uitschakelkarakteristiek voor woningen. De C karakteristiek gebruiken we wanneer er sprake is van hogere inschakelstromen.
Had het verschil ook al even opgezocht , bedankt ,-)

Dus ze kunnen gewoon blijven zitten??

Een gewone smeltzekering kan ook gedurende enige tijd meer aan dan zijn nominale waarde dat zal toch met een automaat ook wel zijn .
Wellicht kan @Omebas nog aangeven waar zijn Amber nu achter zit en of dat in de praktijk problemen geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Jan2023 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:55:
[...]

Een gewone smeltzekering kan ook gedurende enige tijd meer aan dan zijn nominale waarde dat zal toch met een automaat ook wel zijn .
Wellicht kan @Omebas nog aangeven waar zijn Amber nu achter zit en of dat in de praktijk problemen geeft?
Ik heb al 6 jaar een 9 Kw Panasonic achter een B als hij eruit gaat alsnog vervangen. Praktijk versus theorie 😃

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 11-05-2023 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
Carboy54 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:16:
[...]

Dat is het mooie met een verbouwing; onze gehele elektra-installatie wordt vernieuwd, dus ik kan zelf nog bepalen waar welke aansluiting op welke groep en achter welke aardlek wordt geplaatst.

Zal het ook nog eens even met de elektricien bespreken, kijken wat hij zegt.

[ Voor 6% gewijzigd door Plexxodus op 11-05-2023 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
[quote]Carboy54 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:57:
[...]

[ Voor 25% gewijzigd door Carboy54 op 11-05-2023 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Jan2023 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:55:
[...]

De Amber65 zit met alleen de compressor op zijn eigen aardlekautomaat 16A B-kar. Dus een aardlekschakelaar en installatieautomaat in één. Het elektrisch element is niet aangesloten i.v.m. hybride opstelling. De water pomp van de Amber wordt gevoed door de binnenuit en deze zit gewoon in een zolderstopcontact.

Ter info. ik heb een 1fase aansluiting van 40A. twee aardlekschakelaar met elk vier installatieautomaten. 1 aardlekautomaat c20 voor de zonnepanelen en 1 aardlekautomaat b16 voor de warmtepomp.

Alleen de wasmachine heeft verder een karakteristiek C dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-03 11:55
Moet een warmtepomp wel of niet achter een aardlekschakelaar? (na wat zoeken heb ik wel kookgroepen gevonden met aardlek)

[ Voor 22% gewijzigd door mbuts op 11-05-2023 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
mbuts schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:28:
Moet een warmtepomp wel of niet achter een aardlekschakelaar? (na wat zoeken heb ik wel kookgroepen gevonden met aardlek)
Ja, deze moet achter de aardlek.
en nee die zijn er niet.

Pagina: 1 ... 3 ... 119 Laatste