125 jaar oud huis, redelijk geïsoleerd (6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++), 1 Quatt WP, 4kWp zonnepanelen, benedenverdieping 3 grote T22 radiatoren met heatboosters en totaal 40 fans op lage snelheid..
Nee de Amber en andere warmtepompen werken niet op basis van Open Therm. De Amber heeft een dynamische stooklijnverstelling met buitententemperatuur en ruimtesensor. Een eventuele thermostaat moet aan bepaalde eisen voldoen en mag niet moduleren. Met name toegepast om te hoge kamertemperaturen te voorkomen door b.v de zon in de woonkamer. Open therm zou teveel start-stops kunnen veroorzaken en dat is ongewenst. Een warmtepomp wil zo lang mogelijk draaien zonder veel stops max. 2 per uur. ( pendelen )Flesym schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:48:
Klinkt allemaal goed en misschien is mijn vraag te vroeg, maar ik gebruik nu Evohome met OpenTherm aansturing van mijn CV ketel met modulerende pomp (omdat de flow nogal varieert).
Wordt dit ook ondersteund door de Amber?
/f/image/SzryJ1HamoWUw9tcOgQKQ1y1.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Carboy54 op 21-04-2023 12:04 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ik neem aan dat de Evohome ook met de Honeywell BDR91 Aan-uit relais kan werken. Dan zet je deze er tussen en schakel je aan/uit. Opentherm wordt niet ondersteund.Flesym schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:48:
Klinkt allemaal goed en misschien is mijn vraag te vroeg, maar ik gebruik nu Evohome met OpenTherm aansturing van mijn CV ketel met modulerende pomp (omdat de flow nogal varieert).
Wordt dit ook ondersteund door de Amber?
Oke, start/stop snap ik maar ik dacht dat de anti pendel buffer het pendelen moet voorkomen.Carboy54 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:59:
[...]
Nee de Amber en andere warmtepompen werken niet op basis van Open Therm. De Amber heeft een dynamische stooklijnverstelling met buitententemperatuur en ruimtesensor. Een eventuele thermostaat moet aan bepaalde eisen voldoen en mag niet moduleren. Met name toegepast om te hoge kamertemperaturen te voorkomen door b.v de zon in de woonkamer. Open therm zou teveel start-stops kunnen veroorzaken en dat is ongewenst. Een warmtepomp wil zo lang mogelijk draaien zonder veel stops max. 2 per uur. ( pendelen )[Afbeelding]
En waarschijnlijk is dit niet Amber specifiek maar meer algemeen warmtepomp gerelateerd maar kan ik wel met Evohome de kamer en keuken op constante temperatuur houden en andere ruimtes (kantoortje, slaapkamer, etc.) vraaggestuurd bij/afschakelen? Of moeten bij een warmtepomp bij voorkeur alle ruimtes op constante temperatuur worden gehouden?
125 jaar oud huis, redelijk geïsoleerd (6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++), 1 Quatt WP, 4kWp zonnepanelen, benedenverdieping 3 grote T22 radiatoren met heatboosters en totaal 40 fans op lage snelheid..
Een buffer is niet noodzakelijk. Dat is geheel afhankelijk van het hydraulisch ontwerp en het daaraan gestelde pakket van eisen. Het is afhankelijk van de systeeminhoud ( seriële buffer ) of verschillende temperaturen in de woning met vraagsturing per vertrek ( parallele buffer ) De Amber kan 2 zone's standaard aansturen. Bij voldoende inhoud en 1 temperatuurzone voor het gehele systeem is een buffer zelfs vaak niet gewenst uit efficiency oogpunt. Indien de minimum inhoud van het systeem ten alle tijden wordt gerespecteerd mag in een dergelijke opstelling een aantal vetrekken worden afgeschakeld zoals een slaapkamer.Flesym schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:35:
[...]
Oke, start/stop snap ik maar ik dacht dat de anti pendel buffer het pendelen moet voorkomen.
En waarschijnlijk is dit niet Amber specifiek maar meer algemeen warmtepomp gerelateerd maar kan ik wel met Evohome de kamer en keuken op constante temperatuur houden en andere ruimtes (kantoortje, slaapkamer, etc.) vraaggestuurd bij/afschakelen? Of moeten bij een warmtepomp bij voorkeur alle ruimtes op constante temperatuur worden gehouden?
[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 21-04-2023 15:13 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Mijn CV doet alleen CV SWW komt uit een WPB maar hoe weet je dat er genoeg flow is ? en aansluiten is ook net onder de CV of gewoon ergens op de leiding ?
Ik verbruik zelf met een grote vrijstaande woning uit 1997 met een 9 kw warmtepomp totaal in 6 jaar 15.000 Kwh. voor verwarmen. ( gasloos ) Gemiddeld dus 2.500 Kwh. Altijd minimaal 20.5 graden en met radiatoren. Dat is natuurlijk geen maatstaf en afhankelijk van diverse factoren. Een Quatt is niet vergelijkbaar en niet geschikt voor full electric, geen backup en vaak ook te klein bemeten voor hybride. 70 graden geeft meer comfort maar beter is jouw afgifte systeem en isolatie aan te passen. Hogere temperaturen geeft ook een aanzienlijk hoger verbruik. Bij warmtepompen wil je met hoog volume zo laag mogelijke temperatuur dat is efficient. Dus flow is King en liefst zo dicht mogelijk bij de verdeler. Voor advies op dat gebied neem je contact op met mij of een installateur met kennis van warmtepompen en verdiep je in de verschillende topics hier zoals: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11rob2011 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:07:
@Carboy54 Wat zal het te verwachten stroomverbruik zijn denkje ? deze heeft meer vermogen dan de quatt maar ook duurder, Die 70 graden gaan zeker meer comfort geven dan 55.
Mijn CV doet alleen CV SWW komt uit een WPB maar hoe weet je dat er genoeg flow is ? en aansluiten is ook net onder de CV of gewoon ergens op de leiding ?
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 21-04-2023 17:29 ]
Zo te zien is er op het buffervat een expansievat getekend.Carboy54 schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:04:
[...]
Dat is juist. Een expansievat moet in het systeem aanwezig zijn ongeacht het afgiftesysteem. Panasonic heeft een klein expansievat in de unit. Niet iedere Panasonic tweaker gebruikt deze omdat bij lage temperaturen dit expansievat extern wordt verwarmd met een element om bevriezing te voorkomen.
Vergeet dit aub. Je gaat niet met 70 graden je huis verwarmen met een warmtepomp en ook niet met 55 graden.rob2011 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:07:
@Carboy54 Wat zal het te verwachten stroomverbruik zijn denkje ? deze heeft meer vermogen dan de quatt maar ook duurder, Die 70 graden gaan zeker meer comfort geven dan 55.
Je gaat vaker, langer en constanter verwarmen op lagere temperatuur. Dat is comfort. Kachel op 70 is geen comfort.
Dit was in de context van een klant die gewisseld heeft van een Panasonic met en een Amber zonder expansievat. Dus nu een expansievat in zijn hydraulisch ontwerp heeft opgenomen.De Eik schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 18:14:
[...]
Zo te zien is er op het buffervat een expansievat getekend.
Ik heb geen muurbeugel, maar twee schroeven. Zie hieronder de posities van de gaten.Flierefluiter schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:11:
[...]
Hoi Omebas,
Kun je mij vertellen hoeveel ruimte de muurbeugel nodig heeft voor de binnenmodule?
:strip_exif()/f/image/4Pi4OdRWXPVpT0DfnzFYx6h0.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door Omebas op 21-04-2023 18:37 ]
Oke, daar kun je dus bij als het deurtje open is. Dan een plank erachter om hem op te hangen.Omebas schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 18:35:
[...]
Ik heb geen muurbeugel, maar twee schroeven. Zie hieronder de posities van de gaten.
[Afbeelding]
De leidingen wil ik binnenkort gaan voorbereiden. Ik heb voor mijzelf onderstaand schema gemaakt.
Ik ben benieuwd wat de experts hier er van zeggen. Klopt dit zo of mis ik hier nog componenten in?
/f/image/S8m0SZV2YLoSjNDlZbRULcY0.png?f=fotoalbum_large)
Itho Amber 95 + WPV-H 240L
Het wordt waarschijnlijk de grootste energiegebruiker in huis en met gas kon je ook verwarming vrij goed scheiden van huishoudelijk verbruik.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)
Netjes ik mis nog de eventuele big foots en thermostaat maar verder kan je komen installeren 🤣 kies ook voor 32 meer lagen buis met zo min mogelijk koppelingen of 28 mm staal. Dit i.v.m de minimaal gewenste doorsnede van 26 mm inwendig.NRJ020 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:44:
Binnenkort krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis waar ik de via Carboy54 bestelde Amber wil gaan plaatsen. De huidige CV installatie wil ik eigenlijk compleet gaan vervangen. Op de benedenverdieping komt vloerverwarming en op de bovenverdieping waarschijnlijk ook (indien technisch haalbaar).
De leidingen wil ik binnenkort gaan voorbereiden. Ik heb voor mijzelf onderstaand schema gemaakt.
Ik ben benieuwd wat de experts hier er van zeggen. Klopt dit zo of mis ik hier nog componenten in?
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 26-04-2023 12:56 ]
kWh meter zal ik nog toevoegen. De unit komt inderdaad op bigfoots en alle leidingen worden uitgevoerd in 32mm met open verdelers.
De eerste 0,5-1 m in flexibel/ribbel RVS is toch nog niet zo desastreus voor de leidingweerstand? Het voorkomt ook ettelijk bochten/knietjes die ook niet bevordelijk zijn...NRJ020 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:06:
alle leidingen worden uitgevoerd in 32mm met open verdelers.
Hetzelfde vraag ik me af voor de driewegklep, dat geeft toch ook een enorme weerstand?
[ Voor 7% gewijzigd door NRJ020 op 26-04-2023 13:57 ]
De eerste 0,5 meter flexibel 1" is prima omdat de binnenzijde glad is waarvan hier een voorbeeld. Ribbel RVS ben ik geen voorstander van en geeft weerstand. Beter dus de 1e deze geven ook minder trillingen door.harry59 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:27:
[...]
De eerste 0,5-1 m in flexibel/ribbel RVS is toch nog niet zo desastreus voor de leidingweerstand? Het voorkomt ook ettelijk bochten/knietjes die ook niet bevordelijk zijn...
:strip_exif()/f/image/u9T3r0CRCP5DfwS68Nqx7MOT.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor zover wij hebben kunnen vaststellen is de Amber nagenoeg trillingsvrij. De driewegklep is net als een 32 mm koppeling bij 32 mm meerlagenbuis een vernauwing over korte afstand. Zolang deze vernauwingen zoveel mogelijk worden beperkt is dat van geringe invloed. Liever een ruim genomen bocht gebogen dan een knietje van 90 graden. Maar soms kan je er niet onderuit.NRJ020 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:56:
@harry59 Ja goed punt ik begrijp dat het hier vaker wordt geadviseerd om het eerste stuk met RVS te doen ivm trillingen. Maar misschien is het niet nodig.
Hetzelfde vraag ik me af voor de driewegklep, dat geeft toch ook een enorme weerstand?
Trillingsvrij???Carboy54 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:27:
[...]
De eerste 0,5 meter flexibel 1" is prima omdat de binnenzijde glad is waarvan hier een voorbeeld. Ribbel RVS ben ik geen voorstander van en geeft weerstand. Beter dus de 1e deze geven ook minder trillingen door.
[Afbeelding]
Ziet er netjes uit inderdaad.NRJ020 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:44:
Binnenkort krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis waar ik de via Carboy54 bestelde Amber wil gaan plaatsen. De huidige CV installatie wil ik eigenlijk compleet gaan vervangen. Op de benedenverdieping komt vloerverwarming en op de bovenverdieping waarschijnlijk ook (indien technisch haalbaar).
[Afbeelding]
Er is discussie over noodzaak microbellen ontluchter, maar ik heb deze ook en laat hem mooi zitten. Bij eerste ingebruikname (vullen) hoorde ik het goed werken.
Het magnetisch filter heeft waarschijnlijk zelf twee kogelkranen (om het filter te legen), daarmee zou je die in de retour kunnen besparen. Mijn Fornax F1 heeft die tenminste wel.
En als je b.v. een Kamstrup energiemeter plaatst dan zitten daar ook kogelkranen bij.
En inderdaad 32mm kunststof leiding of 28 mm staal of koper. Zelf erg gesteld op koperbuis, legio voordelen.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Om een caleffi filter te reinigen heb je geen kranen nodig. Die spoel je door.dof schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:31:
[...]
Ziet er netjes uit inderdaad.
Er is discussie over noodzaak microbellen ontluchter, maar ik heb deze ook en laat hem mooi zitten. Bij eerste ingebruikname (vullen) hoorde ik het goed werken.
Het magnetisch filter heeft waarschijnlijk zelf twee kogelkranen (om het filter te legen), daarmee zou je die in de retour kunnen besparen. Mijn Fornax F1 heeft die tenminste wel.
En als je b.v. een Kamstrup energiemeter plaatst dan zitten daar ook kogelkranen bij.
En inderdaad 32mm kunststof leiding of 28 mm staal of koper. Zelf erg gesteld op koperbuis, legio voordelen.
Of een spirotech combi, magneet filter, microbellen ontluchter en vuilfilter in 1. Deze zijn ook onder druk schoon te maken.Carboy54 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:36:
[...]
Om een caleffi filter te reinigen heb je geen kranen nodig. Die spoel je door.
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Hoewel dit mooi is natuurlijk, vraag ik mij af hoe praktisch dit is. Je hangt immers deze controller ergens uit t zicht (meterkast / technische ruimte) en een thermostaat in de woonkamer. Typisch programmeer je die daarop. Ik hoop dat er snel een fatsoenlijke app komt voor de Amber...Carboy54 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:29:
Op een vraag van een tweaker of er een klokprogramma aanwezig is in de controller van de amber:
[Afbeelding]
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Dit stel je eenmalig in. Ook kan je een externe thermostaat met klokprogramma en app plaatsen zoals je schrijft maar de thermostaten in een warmtepomp hebben een andere functie dan de open therm thermostaten van een CV installatie. De thermostaten voor een warmtepomp moeten continu gevend zijn met maximaal 2 schakelingen per uur. Als de stooklijn goed is ingesteld is de thermostaat alleen nodig voor te hoge temperaturen in huis door b.v. zoninstraling. Een thermostaat is echter niet strikt noodzakelijk en daarom ook een klokprogramma in de controllerCr3ator schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:41:
[...]
Hoewel dit mooi is natuurlijk, vraag ik mij af hoe praktisch dit is. Je hangt immers deze controller ergens uit t zicht (meterkast / technische ruimte) en een thermostaat in de woonkamer. Typisch programmeer je die daarop. Ik hoop dat er snel een fatsoenlijke app komt voor de Amber...
Dit is niet echt een klokprogramma. Je kan niet op verschillende tijden verschillende kamertemperaturen instellen. Daar zal een thermostaat voor nodig zijn. Dit is wel of niet verwarmen op een bepaald tijdstip.Carboy54 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:29:
Op een vraag van een tweaker of er een klokprogramma aanwezig is in de controller van de amber:
[Afbeelding]
Er zijn drie "klokprogramma's" als deze.
-Verwarmen (aan of uit)
-Stille modus (aan of uit)
-Verlaagd setpoint (aan of uit)
Met de laatste kan je op ingestelde tijden de aanvoer temperatuur verlagen met een ingesteld aantal graden Dit wordt dan afgetrokken van de stooklijn.
Zoals reeds gemeld. Aan / uit, continu gevend en met een max aantal schakelingen per uur. PID regeling. Dit is bij bijna alle thermostaten voor warmtepompen vereist. Ook is een kleine liefst verstelbare hysterese gewenst.harry59 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:36:
Dan neem ik aan dat een eventuele thermostaat geen OT-type is maar een simpele aan/uit moet zijn?
[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 29-04-2023 10:04 ]
Heb je daar voorbeelden bij?Carboy54 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:45:
[...]
De thermostaten voor een warmtepomp moeten continu gevend zijn met maximaal 2 schakelingen per uur.
Staat op pagina 5 uitvoerig beschreven
En de doorlaat , is die acceptabel of liever niet ?
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Passief stroming kan maar 1 kant op:Jan2023 schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:22:
Een keerklep in het systeem , is dat gewoon een passief ding? , zonder enige aansturing.
En de doorlaat , is die acceptabel of liever niet ?
:fill(white):strip_exif()/f/image/85MVg7gHs0QK3rfX5FoUxOYe.png?f=user_large)
Ik heb een Panasonic 9KW J-serie in bestelling staan bij @Carboy54 en overweeg nu toch om over te stappen op de Amber. Ik neig in ieder geval al behoorlijk naar de Amber, mede door het arogante en onprofessionele gedrag van Panasonic. Het fijne "gevoel" wat ik had bij de Panasonic is dat er zo veel ervaring is met de Panasonic bij de Tweakers en er al zo veel bekend is hoe deze het beste te optimaliseren en er dus inmiddels veel te over te vinden is. Bij de Amber moet er dus in mijn beleving veel opnieuw "uitgevonden" worden.
- Wat is jou algehele ervaring tot zover (al is het met een 0-serie)?
- Wat is jou kwaliteitsindruk van de Amber en Itho Daalderop qua ondersteuning?
- Is het energieverbruik naar verwachting?
- Wat is jou beleving van manier bedrijfsvoeren van de Amber, zoals eerst 15 minuten op een hoge flow en daarna langszaam terug modulerend naar minimum? (Ik weet niet of dat bij Panasonic op dezelfde wijze gaat en ook zo lang duurt)
- Hoe is het comfort gevoel?
- Een paar reacties terug schreef @Carboy54 dat de Amber "nagenoeg trillings vrij is", jij reageerde daarop met een aantal vraagtekens waarmee jij dus aangeeft dat dit niet zo is. Trilt de Amber in jou beleving juist wel veel?
- Ik lees hier ook nu een aantal berichten dat er gesproken wordt over micro-ontluchters. Deze had ik voor de Panasonic niet voorzien aangezien die in de unit zelf zat (ben ervan uitgegaan dat die dan niet nodig was). Zit deze niet in de Amber en moet deze dus ook nog in het systeem toegevoegd worden?
Dit zijn voorlopig even een paar vragen die ik heb en hoop dat jij hier wat meer kan ophelderen, aangezien ik nog steeds twijfel, het is geen pakje boter wat er aangeschaft gaat worden
Itho Daalderop Amber 95
Als je het laat installeren zorg dat je er bovenop zit. Alles wat van belang is staat netjes omschreven in de handleiding. Itho was zeer goed op de hoogte. Een installateur kan er echter heel wat anders van maken.- Wat is jou algehele ervaring tot zover (al is het met een 0-serie)?
Ik heb rechtstreeks contact met de mensen die eraan werken. Hoe dat straks gaat weet ik niet.- Wat is jou kwaliteitsindruk van de Amber en Itho Daalderop qua ondersteuning?
Kwaliteit van de onderdelen is zeer goed en het ziet er ook nog eens geweldig uit.
Ik draai de hybride veldtest en was er al vrij snel achter dat de cv-ketel de deur wel uit kan. Deze moet echter blijven tot einde van de test. Hij staat nu als backup ingesteld ipv de interne backupheater. Ik verwacht niet dat deze ooit aangesproken gaat worden.- Is het energieverbruik naar verwachting?
Het minimale vermogen had van mij nog wat lager gemogen. Verder is het gedrag van de Amber goed instelbaar op de binnen-unit. Je kan hem eerder terug laten moduleren. Default is 2 graden onder gevraagde temperatuur en dan terug moduleren. Dit kan je aanpassen.- Wat is jou beleving van manier bedrijfsvoeren van de Amber, zoals eerst 15 minuten op een hoge flow en daarna langzaam terug modulerend naar minimum? (Ik weet niet of dat bij Panasonic op dezelfde wijze gaat en ook zo lang duurt)
Comfort is zeer goed. Veel beter dan met de cv ketel. Ik was zeer verrast hoe goed 35 graden werkt met T22 radiatoren voorzien van ventilatoren. Vooral met de heatfan smart controllers. Vloerverwarming staat nog op de planning.- Hoe is het comfort gevoel?
Ik heb de optionele ruimtesensor aangesloten die de stooklijn bijstelt als dat nodig is. Ook dit werkt ook zeer goed. Temperatuur is zeer constant bij wisselende buiten temperaturen.
Je kan gewoon niet van trillingvrij spreken bij bewegende delen en net als bij elke warmtepomp moet er zeer goed gekeken worden naar het ontkoppelen van de unit. Zowel via de voet als via de leidingen. Het is best mogelijk dat hier in de software nog wat aan getweaked is. Ik heb de laatste versie nog niet. Je kan hem zeker zeer stil krijgen maar hier moet wel aandacht voor zijn.- Een paar reacties terug schreef @Carboy54 dat de Amber "nagenoeg trillings vrij is", jij reageerde daarop met een aantal vraagtekens waarmee jij dus aangeeft dat dit niet zo is. Trilt de Amber in jou beleving juist wel veel?
Ik heb deze niet. In de handleiding staan ze wel maar in de stukken van de veldtest ben ik deze niet tegen gekomen. Magneetfilter moet wel.- Ik lees hier ook nu een aantal berichten dat er gesproken wordt over micro-ontluchters. Deze had ik voor de Panasonic niet voorzien aangezien die in de unit zelf zat (ben ervan uitgegaan dat die dan niet nodig was). Zit deze niet in de Amber en moet deze dus ook nog in het systeem toegevoegd worden?
@OmebasIk heb de optionele ruimtesensor aangesloten die de stooklijn bijstelt als dat nodig is. Ook dit werkt ook zeer goed. Temperatuur is zeer constant bij wisselende buiten temperaturen.
Zou dit dan ook als vervanger voor de Spider thermostaat kunnen werken?
Bij ons is 24/7 sprake van dezelfde ruimtetemperatuur , ( vloerverwarming)
Is de ruimtetemperatuur ook in te stellen op de regelunit?
Ben voorstander van KISS
@Omebas bedankt voor deze uitvoerige antwoordenOmebas schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:15:toon volledige bericht
[...]
Als je het laat installeren zorg dat je er bovenop zit. Alles wat van belang is staat netjes omschreven in de handleiding. Itho was zeer goed op de hoogte. Een installateur kan er echter heel wat anders van maken.
[...]
Ik heb rechtstreeks contact met de mensen die eraan werken. Hoe dat straks gaat weet ik niet.
Kwaliteit van de onderdelen is zeer goed en het ziet er ook nog eens geweldig uit.
[...]
Ik draai de hybride veldtest en was er al vrij snel achter dat de cv-ketel de deur wel uit kan. Deze moet echter blijven tot einde van de test. Hij staat nu als backup ingesteld ipv de interne backupheater. Ik verwacht niet dat deze ooit aangesproken gaat worden.
[...]
Het minimale vermogen had van mij nog wat lager gemogen. Verder is het gedrag van de Amber goed instelbaar op de binnen-unit. Je kan hem eerder terug laten moduleren. Default is 2 graden onder gevraagde temperatuur en dan terug moduleren. Dit kan je aanpassen.
[...]
Comfort is zeer goed. Veel beter dan met de cv ketel. Ik was zeer verrast hoe goed 35 graden werkt met T22 radiatoren voorzien van ventilatoren. Vooral met de heatfan smart controllers. Vloerverwarming staat nog op de planning.
Ik heb de optionele ruimtesensor aangesloten die de stooklijn bijstelt als dat nodig is. Ook dit werkt ook zeer goed. Temperatuur is zeer constant bij wisselende buiten temperaturen.
[...]
Je kan gewoon niet van trillingvrij spreken bij bewegende delen en net als bij elke warmtepomp moet er zeer goed gekeken worden naar het ontkoppelen van de unit. Zowel via de voet als via de leidingen. Het is best mogelijk dat hier in de software nog wat aan getweaked is. Ik heb de laatste versie nog niet. Je kan hem zeker zeer stil krijgen maar hier moet wel aandacht voor zijn.
[...]
Ik heb deze niet. In de handleiding staan ze wel maar in de stukken van de veldtest ben ik deze niet tegen gekomen. Magneetfilter moet wel.
Ik zit namelijk ook een beetje te twijfelen vanwege het minimum vermogen. Bij de panasonic was het makkelijk aangezien de 7 en 9kW het zelfde minimum vermogen hadden en de keuze dus makkelijk was, heb namelijk liever iets aan overcapaciteit, maar bij een warmtepomp is dat uiteraard niet altijd de beste keuze.
Zelf al het een en ander doorgenomen met @Carboy54 en neigen toch naar 9,5kW (ondanks dat ik het wel zou redden met de 6,5kW volgens @Carboy54) vanwege de grote buitengevel die niet optimaal geisoleerd is en de beperkte meerprijs.
Ons huis is een hoekhuis uit 1976, 175m3, Alle ramen vervange voor kunststof kozijnen met triple HR++ glas, Dak is nageisoleerd +/- RC5, Bodemisolatie (eps parels hr++) in de kruipruimte (geen vloerisolatie), Buitengevels nageisoleerd met eps parels hr++. Vloerverwarming op de gehele beneden verdieping, in de 3 slaapkamers een airco unit. 2 badkamers met vloerverwarming en voor SWW een warmtepompboiler.
Nogmaals bedankt voor al je uitvoerige antwoorden.
Itho Daalderop Amber 95
Ik heb in de winter zonder thermostaat gewerkt. Dat werkt goed. De kamertemperatuur is instelbaar. Een thermostaat is volgens mij wel verplicht.Jan2023 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:30:
[...]
@Omebas
Zou dit dan ook als vervanger voor de Spider thermostaat kunnen werken?
Bij ons is 24/7 sprake van dezelfde ruimtetemperatuur , ( vloerverwarming)
Is de ruimtetemperatuur ook in te stellen op de regelunit?
Ben voorstander van KISS
Voor de momenten dat de zon m'n huis verwarmt is een thermostaat fijn. Vandaag is het 21 graden binnen en de warmtepomp staat de hele dag al uit.
175m3 moet m2 zijn?mischa402 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:58:toon volledige bericht
[...]
@Omebas bedankt voor deze uitvoerige antwoordenToch nog een paar vragen
: Welke Amber heb je (6,5kW, 9,5kW of de 12kW versie?) En wat voor type huis heb je? Is het vrijstaand, een hoekhuis, twee onder een kap, tussenwoning en wat is het bouwjaar, wat is de toestand van de isolatie, inhoud/vloeroppervlak van het huis.
Ik zit namelijk ook een beetje te twijfelen vanwege het minimum vermogen. Bij de panasonic was het makkelijk aangezien de 7 en 9kW het zelfde minimum vermogen hadden en de keuze dus makkelijk was, heb namelijk liever iets aan overcapaciteit, maar bij een warmtepomp is dat uiteraard niet altijd de beste keuze.
Zelf al het een en ander doorgenomen met @Carboy54 en neigen toch naar 9,5kW (ondanks dat ik het wel zou redden met de 6,5kW volgens @Carboy54) vanwege de grote buitengevel die niet optimaal geisoleerd is en de beperkte meerprijs.
Ons huis is een hoekhuis uit 1976, 175m3, Alle ramen vervange voor kunststof kozijnen met triple HR++ glas, Dak is nageisoleerd +/- RC5, Bodemisolatie (eps parels hr++) in de kruipruimte (geen vloerisolatie), Buitengevels nageisoleerd met eps parels hr++. Vloerverwarming op de gehele beneden verdieping, in de 3 slaapkamers een airco unit. 2 badkamers met vloerverwarming en voor SWW een warmtepompboiler.
Nogmaals bedankt voor al je uitvoerige antwoorden.
Ik heb een vrijstaande woning uit 2007. 165m2 en 620m3 A label. Meganische ventilatie, geen wtw. Alles is geïsoleerd.
Amber65
HAHA, uiteraard m2. Inhoud is rond 600m3. En wel een WTW-unit, alleen niet hoe het volgens de huidige norm moet of hoort. Ik heb 1 centrale toevoer van verse lucht en in alle vertrekken (slaapkamers, keuken, WC, badkamers) afzuig. Dit was de enige manier om het te realiseren
In ieder geval wederom bedankt voor je reactie, je heb het er maar druk mee
Itho Daalderop Amber 95
Zien wat de totaal prijs doet met installatie. Zat sterk aan de quatt te denken, maar ben nu wel om.
@Omebas wat was het verbruik de afgelopen tijd van de Amber? ieder huis is anders, ter indicatie
Heb nog maar net de p0 meter geïnstalleerd en er wordt natuurlijk vanalles uitgeprobeerd.rob2011 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:36:
Klikt allemaal mooi ben er wel uit denk ik amber65, op zoek naar een goede installateur in Twente.
Zien wat de totaal prijs doet met installatie. Zat sterk aan de quatt te denken, maar ben nu wel om.
@Omebas wat was het verbruik de afgelopen tijd van de Amber? ieder huis is anders, ter indicatie
Alleen verwarmen:
Week 15 34kWh
Week 16 30kWh
Week 17 45kWh
Laatste 3 dagen 6,2kWh
Waar in Twente?
Het kan voorkomen dat uw installateur het product al heeft geregistreerd voor u. Dan hoeft u zelf niets meer te doen. Via de garantie check controleert u of dit het geval is. Is het product nog niet geregistreerd? Dan kunt u dit binnen twee maanden na installatiedatum alsnog doen.
Doe de garantiecheck: http://ow.ly/KRVW50Obizr
Garantie registreren voor bewoners: http://ow.ly/I3rM50ObizO
Garantie registreren voor installateurs: http://ow.ly/5YIV50ObiAz
:strip_exif()/f/image/WqT6mPdhCetzoe4sFXIMLPPN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 103% gewijzigd door Carboy54 op 04-05-2023 23:18 ]
Soms zie ik bepaalde warmtepompen met vergelijkbare vermogens en ook de vermogescurves in relatie tot de buitentemperatuur die redelijk overeen komen (evenals de COP-curves) en dan toch heeft de ene bv EUR3000,- subsidie en de andere EUR2800,-.
Aan de hand van de (voorlopige) curves van de Amber heb ik soms het idee dat deze eerder richting de EUR2800,- (voor de 9,5kW) gaat dan naar EUR3000,-, maar misschien is dit totaal onterecht.
Wellicht dat Itho Dalderop daar op voorhand al wat over kan ophelderen, want uiteraard hebben zij zelf ook alle metingen uitgevoerd.
Itho Daalderop Amber 95
Geduld is een schone zaak :-) zodra er nieuws is zal ik het ook posten hier op deze topic. Voor de hoogte van de subsidie maak ik mij geen zorgen. De door mij veel verkochte Panasonic 9 Kw wordt beoordeeld als een 7 kw met € 3.000 subsidie. Dus het moet met de Itho 9.5 zeker vergelijkbaar zijn. En hoger zeg ik geen nee tegenmischa402 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 07:40:
@Carboy54 Is er bij Itho Daalderop al enig zicht op wanneer de testen bij de KIWA afgerond zijn en de definitieve hoogte van de subsidies voor de verschillende typen bekend zijn? En wat is hun redelijke inschatting/verwachting wat de subsidies zullen worden.
Soms zie ik bepaalde warmtepompen met vergelijkbare vermogens en ook de vermogescurves in relatie tot de buitentemperatuur die redelijk overeen komen (evenals de COP-curves) en dan toch heeft de ene bv EUR3000,- subsidie en de andere EUR2800,-.
Aan de hand van de (voorlopige) curves van de Amber heb ik soms het idee dat deze eerder richting de EUR2800,- (voor de 9,5kW) gaat dan naar EUR3000,-, maar misschien is dit totaal onterecht.
Wellicht dat Itho Dalderop daar op voorhand al wat over kan ophelderen, want uiteraard hebben zij zelf ook alle metingen uitgevoerd.

:fill(white):strip_exif()/f/image/e8xcxLHaJ7Ag6vAa8mtC7bx4.png?f=user_large)
Is Itho Daalderop van plan in de nabije toekomst middels updates de Amber ook "smart" te maken zodat het mogelijk is om data uit te lezen en kan integreren in bijv. Home Assistant? De Cloud web base feature was al definitief maar under construction had ik begrepen.
@Carboy54 @Omebas Misschien kunnen jullie Itho Daalderop's developers als tip meegeven dat ze eens rond neuzen in de diverse forums hier op Tweakers? Het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2104092 en Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie.
Wie weet kan Itho Daalderop in een vroeg stadium een hoop veel gevraagde features/tweak settings integreren en de Japanners laten zien hoe je wél naar klanten luistert

[ Voor 4% gewijzigd door psycho-realm op 05-05-2023 19:20 ]
Met een modbus aansluiting heeft de Amber een streepje voor op de Panasonics. Ik heb al veel moois voorbij zien komen op dat gebied.psycho-realm schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:18:
Mooi topic! Fijn dat hier veel info word gedeeld over de Itho Daalderop Amber.![]()
Is Itho Daalderop van plan in de nabije toekomst middels updates de Amber ook "smart" te maken zodat het mogelijk is om data uit te lezen en kan integreren in bijv. Home Assistant? De Cloud web base feature was al definitief maar under construction had ik begrepen.
@Carboy54 @Omebas Misschien kunnen jullie Itho Daalderop's developers als tip meegeven dat ze eens rond neuzen in de diverse forums hier op Tweakers? Het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2104092 en Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie.
Wie weet kan Itho Daalderop in een vroeg stadium een hoop veel gevraagde features/tweak settings integreren en de Japanners laten zien hoe je wél naar klanten luistertZou leuk zijn als de Amber net zo'n succes wordt als de Panasonic J Generatie of misschien wel beter.
Compatibel met fibaro
[ Voor 20% gewijzigd door Jan2023 op 05-05-2023 21:26 ]
Ik vraag me af in hoeverre het een eigen ontwikkeling is. De software is in ieder geval gekocht en passen ze aan. Waar dit gebeurd weet ik niet. Zie bijvoorbeeld de Heiko pdf hieronder. Dat is nagenoeg de eerste handleiding van de veldtest. Bij ES heatpumps kwam ik dezelfde software ook al tegen.psycho-realm schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:18:
Mooi topic! Fijn dat hier veel info word gedeeld over de Itho Daalderop Amber.![]()
Wie weet kan Itho Daalderop in een vroeg stadium een hoop veel gevraagde features/tweak settings integreren en de Japanners laten zien hoe je wél naar klanten luistertZou leuk zijn als de Amber net zo'n succes wordt als de Panasonic J Generatie of misschien wel beter.
https://heiko.pl/wp-conte...noblock-heiko-thermal.pdf
Als je vermoed dat de software inkoop is, wat denk je dan van de hardware?Omebas schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 07:51:
[...]
Ik vraag me af in hoeverre het een eigen ontwikkeling is. De software is in ieder geval gekocht en passen ze aan. Waar dit gebeurd weet ik niet. Zie bijvoorbeeld de Heiko pdf hieronder. Dat is nagenoeg de eerste handleiding van de veldtest. Bij ES heatpumps kwam ik dezelfde software ook al tegen.
https://heiko.pl/wp-conte...noblock-heiko-thermal.pdf
Of anders gezegd, wat zijn de innovaties die het product laten aansluiten op de toepassing in NL?
[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 06-05-2023 08:12 ]
Ik denk ook voornamelijk inkoop. Echt innoveren dat doen ze met de Vincent. Een warmtepomp is maar een simpel ding bestaand uit een aantal componenten die je inkoopt. Misschien zit er alleen een ander jasje om. Ik weet het niet.Rukapul schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:10:
[...]
Als je vermoed dat de software inkoop is, wat denk je dan van de hardware?
Of anders gezegd, wat zijn de innovaties die het product laten aansluiten op de toepassing in NL?
Alle keuzes en aanpassingen zijn natuurlijk wel gebaseerd op de Nederlandse markt en het klimaat.
De WP komt naast de nog te bouwen buitenmuur te staan. De muur wordt gebouwd uit bakstenen en binnen houtskelet. Direct daarachter komt de verdeler voor de vloerverwarming. Ik vraag mij nu af, wat nu mooiste is om de leidingen door de muur te voeren. Als ik zoek op muurdoorvoer vind ik eigenlijk alleen dingen om lucht af te voren alsmede een WAtts Microflex muurdoorvoer. https://www.wildkamp.nl/p...Sm9HQw9MzIQUaAt8GEALw_wcB
Zou dat iets zijn of hebben jullie andere tips.
:strip_exif()/f/image/y04ytXhMurZZqI1r4kjrNI1b.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I5jugNc6eMitEeOHY4nYTT4b.jpg?f=user_large)
Op het betonplaatje komt de WP te staan. Voor het OSB komt dus nog een gemetselde muur.
:strip_exif()/f/image/6h9gA7bTGyTEZy42iMKqyA0S.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook is het mij nog niet helemaal duidelijk wat ik met het draadje van de thermostaat moet. Moet ik gewoon een lege buis trekken vanaf de plek waar de WP staat naar de plek in het huis waar de thermostaat komt?
[ Voor 14% gewijzigd door timpel_800 op 06-05-2023 13:32 ]
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Ik wil dit topic niet te veel "bevuilen" en wellicht hoort dit voor een deel thuis in een meer algemene topic van wamrtepompen, maar het past toch ook wel voor een groot deel hier.Carboy54 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:56:
[...]
Geduld is een schone zaak :-) zodra er nieuws is zal ik het ook posten hier op deze topic. Voor de hoogte van de subsidie maak ik mij geen zorgen. De door mij veel verkochte Panasonic 9 Kw wordt beoordeeld als een 7 kw met € 3.000 subsidie. Dus het moet met de Itho 9.5 zeker vergelijkbaar zijn. En hoger zeg ik geen nee tegen![]()
[Afbeelding]
Het punt waar ik een beetje mee zit is dat de 9,5kW niet zo heel veel zegt. Dit is het vermogen wat geleverd wordt bij 7C, terwijl dan het maximale vermogen er niet echt toe doet. Belangrijker is het vermogen bij lage temperaturen en deze zakt in de voorlopige gegevens van de Amber redelijk snel bij lagere buitenluchttemperaturen. De subsidie wordt eveneens bepaald bij het geleverde vermogen bij een buitentemperatuur van (ik meen) -10C zonder bijverwarming. En het gaat niet om EUR200,- subsidie meer of minder, maar dag geeft wel aan hoe de WP presteert in die omstandigheden.
Wat het lastig maakt is dat iedere Warmtepomp fabrikant zijn eigen wijze heeft van het presenteren van de prestaties en dit het lastig maakt om deze goed te kunnen te vergelijken. Ik heb het wel geprobeerd in onderstaande grafieken. Ik heb hier de vermogenscurven (1e grafiek) en de COP (2e grafie) in relatie tot de temperatuur gezet. Panasonic 9kW J-serie (rood), Itho Daalderop Amber 9,5kW (groen en Vaillant aroTHERM plus VWL 75/6 (blauw)
Let op dat de gestippelde lijn van de Vaillant op 55C is en van de andere op 45C. Verder is het zo dat de gegevens van het maximale vermogen en van de COP bij de Vaillant op maximaal vermogen zijn, terwijl dit bij de hogere temperaturen niet nodig is en ik heb het idee (weet dit niet zeker) dat de gegevens van de Panasonic en van Itho afgetopt zijn en begrensd zijn op een bepaald vermogen wat ook logisch zou zijn aangezien het in die omstandigheden niet nodig zou zijn. Ik heb het idee dat de COP hierdoor ook wat vertekend is (of ik lees de grafiek verkeerd), want op de nominale vermogens liggen deze hoger en volgens de specs ligt het max vermogen gewoon op 7,5kW (en niet tegen de 12kW aan), maar houdt dit wel gewoon tot lage temperaturen lang vol (-7C nog steeds 7kW zonder elektrisch element). De link van de zeer uitvoerige/gedetaileerde grafieken van Vaillant om dit te besturden staat onder de grafieken, wellicht zijn dit wel de grenzen waartussen de warmtepomp optimaal geengineerd is, wie het weet mag het zeggen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/MBbVtl3JpDZesga92rkMopYY.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/trrBjx1N0Kw6T1qSKRBrpvvl.png?f=user_large)
/f/image/7XHbIPmptHFxhQcvdyjKbEhV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rUYIpQxardnmzWePD8Qcw6UQ.png?f=fotoalbum_large)
https://www.vaillant.ch/d...ungsdiagramme-1775104.pdf
/f/image/RKxVEbXefvGMFqh0VJrkWZZh.png?f=fotoalbum_large)
https://www.vaillant.ch/d...s-luft-wasser-1782509.pdf
Bij de bepaling van de subsidie is mijn nog heel veel onduidelijk, maar kan er nog niet echt chocola van maken hoe dit nu precies bepaald wordt, want op papier lijkt de Vaillant dus nagenoeg gelijk te presteren als de Panasonic bij -10C, maar bij de subsidie staat de Panasonic te boek als 7kW en de Vaillant als 6kW.
/f/image/JmKfwV0pOd6mamt0DScIRVxL.png?f=fotoalbum_large)
zo zijn de warmtepompen van LG in 5, 7 en 9kW beschikbaar, maar voor de subsidie allemaal 6kW.
/f/image/3fKwii5gEKipyqW4PPGI8XY8.png?f=fotoalbum_large)
En staat de 4kW warmtepomp van Quatt bij de subsidie te boek als 5kW.
/f/image/QvcF2rnJ4daKA1TtWPVXSQTN.png?f=fotoalbum_large)
Wellicht zijn er nog mensen die hier wat zinnigs over kunnen vertellen of schrijven?
Itho Daalderop Amber 95
Thermostaat gaat naar de binnenunit. Niet naar de warmtepomp.timpel_800 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:28:toon volledige bericht
Wij staan ook op de lijst voor een amber. Terwijl onze uitbouw ondertussen gerealiseerd wordt.
De WP komt naast de nog te bouwen buitenmuur te staan. De muur wordt gebouwd uit bakstenen en binnen houtskelet. Ik vraag mij nu af, wat nu mooiste is om de leidingen door de muur te voeren. Als ik zoek op muurdoorvoer vind ik eigenlijk alleen dingen om lucht af te voren alsmede een WAtts Microflex muurdoorvoer. https://www.wildkamp.nl/p...Sm9HQw9MzIQUaAt8GEALw_wcB
Zou dat iets zijn of hebben jullie andere tips.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op het betonplaatje komt de WP te staan. Voor het OSB komt dus nog een gemetselde muur.
[Afbeelding]
Ook is het mij nog niet helemaal duidelijk wat ik met het draadje van de thermostaat moet. Moet ik gewoon een lege buis trekken vanaf de plek waar de WP staat naar de plek in het huis waar de thermostaat komt?
Juist ja. Maar ik had bedacht om de binnenunit gewoon boven de verdeler dus vlak achter de WP te hangen. Dus als ik een buis daarnaar toe trek dan komt het wel goed.Omebas schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:33:
[...]
Thermostaat gaat naar de binnenunit. Niet naar de warmtepomp.
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Nu wordt alleen de spider nog gebruikt. Die werkt zelfs draadloos met een honeywell bdr91.timpel_800 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:39:
[...]
Juist ja. Maar ik had bedacht om de binnenunit gewoon boven de verdeler dus vlak achter de WP te hangen. Dus als ik een buis daarnaar toe trek dan komt het wel goed.
Ik krijg dezelfde setup als jij, monoblock buiten voor de muur en binnen aan de andere kant zit de pomploze VV verdeler en regelunit er boven.timpel_800 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:39:
[...]
Juist ja. Maar ik had bedacht om de binnenunit gewoon boven de verdeler dus vlak achter de WP te hangen. Dus als ik een buis daarnaar toe trek dan komt het wel goed.
Die Spider thermostaat zal je toch in de woonkamer willen hebben en ik ga dus voor de draadloze uitvoering , de honywell device die de draadloze link verzorgt komt dan bij de regelunit.
Zit alleen nog te dubben over de bekabelde ruimtesensor die erbij wordt geleverd , die zou automatisch de stooklijn kunnen aanpassen is mij verteld , maar om die nou de binnentemperatuur in de bijkeuken te laten meten lijkt mij zinloos.
Dan liever de woonkamer.
De muurdoorvoer die je laat zien is mooi , maar er moeten wel twee waterleidingen door van plusminus 30 mm rond plus isolatie.
En dan krijg je ook nog de nodige kabels , 2 x voedingskabel en 2 x gecombineerde stuurleidingen naar de regelunit
Panasonic ondersteunt iets soortgelijks.
Hoe zit dit met Itho Daalderop Amber?
Werkt SWW alleen met de speciale boilervaten van Itho Daalderop of kunnen gewone boilers ook?
En is er al iets meer bekend over de benodigde bekabeling tussen bedieningsunit en buitenunit?
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
De Amber heeft een soortgelijke regeling met een 3 Kw backup via een 2e fase.busscherski schreef op zondag 7 mei 2023 @ 00:30:
Bij een Vaillant kun je designen met een beta factor van 0.8. In geval de compressor bij heel koud weer tekort komt, dan helpt het elektrisch element mee.
Panasonic ondersteunt iets soortgelijks.
Hoe zit dit met Itho Daalderop Amber?
Werkt SWW alleen met de speciale boilervaten van Itho Daalderop of kunnen gewone boilers ook?
En is er al iets meer bekend over de benodigde bekabeling tussen bedieningsunit en buitenunit?
Bekabeling is al eerder gepost:
/f/image/FCQLUhThHuBoftrSh9DMXia3.png?f=fotoalbum_large)
Staat een aansluiting op voor 3 weg klep en sensor dus iedere boiler kan worden aangesloten.
/f/image/kjXy9b5bLsjxppjiefWXHic0.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Carboy54 op 07-05-2023 09:29 ]
Na de pre-order nemen ze op de eerste dinsdag oif de tweede dinsdag vanaf dat moment contact met je op om een schouwing te komen doen bij jouw thuis.
Op de website staat al een pre-order prijs van 6850 voor hybride opstelling, volgens de website komt in juni de all-electric prijs beschikbaar met voorraadvat.
Mijn PompAO statistieken: https://pompao.isgehost.nl/
Pre order prijzen afgeven zonder enige kennis van de huidige installatie zeker all electric is onmogelijk en onverstandig. Een lokkertje waarbij de latere nota (bijna) altijd hoger uit valt. Prijzen van de Ambers zijn al lang bekend en staan in de webshop.harrr schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:47:
Ik oriënteer me ook op deze warmtepomp. Ik heb een pre-order gedaan via: https://dewarmtepompvoorjou.nl/ Deze installateur wordt aanbevolen door ITHO Daalderop zelf. Je krijgt je voorschot terug als je toch geen Amber (of Vincent) wilt.
Na de pre-order nemen ze op de eerste dinsdag oif de tweede dinsdag vanaf dat moment contact met je op om een schouwing te komen doen bij jouw thuis.
Op de website staat al een pre-order prijs van 6850 voor hybride opstelling, volgens de website komt in juni de all-electric prijs beschikbaar met voorraadvat.
Welke webshop bedoel je dan?Carboy54 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:16:
[...]
Pre order prijzen afgeven zonder enige kennis van de huidige installatie zeker all electric is onmogelijk en onverstandig. Een lokkertje waarbij de latere nota (bijna) altijd hoger uit valt. Prijzen van de Ambers zijn al lang bekend en staan in de webshop.
Als je op het rode pijltje drukt naast zijn naam en dan op homepage drukt, dan kom je er vanzelf.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Sorry maar je kent ze niet en je roept zomaar wat.Carboy54 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:16:
[...]
Pre order prijzen afgeven zonder enige kennis van de huidige installatie zeker all electric is onmogelijk en onverstandig. Een lokkertje waarbij de latere nota (bijna) altijd hoger uit valt. Prijzen van de Ambers zijn al lang bekend en staan in de webshop.
Of ik lees het niet goed. Naast dat ongeveer 2200 best een dik installatie tarief is. (Met materiaal kosten)
Daarvoor heb ik ruim 2x een quatt WP. Tov de Itho
Voor hybride opstelling maakt het niet uit.Carboy54 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:26:
[...]
De Amber heeft een soortgelijke regeling met een 3 Kw backup via een 2e fase.
Maar ik vroeg me af of de Amber in te stellen is dat die bij heel koud weer in geval van all-electric het 3 kW elektrisch element automatisch bij kan schakelen.
Nu ik er wat langer over nadenk weet ik het denk ik wel. Doordat de Amber een generieke kamerthermostaat gebruikt heeft de warmtepomp denk ik geen idee wat de kamertemperatuur precies is, alleen of het onder of boven setpoint is. Ik vermoed dat je bij full electric dan ook met een beta factor van 1.0 moet rekenen. Is niet slecht maar moet je rekening mee houden.
Edit: zoals hieronder aangegeven stuurt de unit het elektrisch element aan de hand van of de gevraagde aanvoertemperatuur binnen een instelbare periode bereikt wordt
Nog wel een boel kabels zeg.
Gaat dat tracerlint bij in de isolatie van de CV leidingen? Ik ken het van vorstvrij houden van de condensafvoer.
@rob2011
Laten we de installatiekosten niet vergelijken met een Quatt. Dat ding wordt in het eerste de beste stopcontact geplugd, leidingwerk wordt vaak vrijwel niet afgewerkt en er komt geen Nederlandse installateur.
[ Voor 7% gewijzigd door busscherski op 07-05-2023 13:08 ]
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Je kan twee backup heaters instellen. Elektrisch element of externe HBH bijvoorbeeld cv ketel. Je geeft daarbij op welke voorrang krijgt en vanaf welke buitentemperatuur backup mag. Verder stel je in hoeveel tijd de warmtepomp krijgt voordat de backup bijspringt. Er wordt gestuurd op aanvoertemperuur. Niet op kamertemperatuur.busscherski schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:51:toon volledige bericht
[...]
Voor hybride opstelling maakt het niet uit.
Maar ik vroeg me af of de Amber in te stellen is dat die bij heel koud weer in geval van all-electric het 3 kW elektrisch element automatisch bij kan schakelen.
Nu ik er wat langer over nadenk weet ik het denk ik wel. Doordat de Amber een generieke kamerthermostaat gebruikt heeft de warmtepomp denk ik geen idee wat de kamertemperatuur precies is, alleen of het onder of boven setpoint is. Ik vermoed dat je bij full electric dan ook met een beta factor van 1.0 moet rekenen. Is niet slecht maar moet je rekening mee houden.
Gaat dat tracerlint bij in de isolatie van de CV leidingen? Ik ken het van vorstvrij houden van de condensafvoer.
@rob2011
Laten we de installatiekosten niet vergelijken met een Quatt. Dat ding wordt in het eerste de beste stopcontact geplugd, leidingwerk wordt vaak vrijwel niet afgewerkt en er komt geen Nederlandse installateur.
Bij de kosten zit inmiddels ook het lossen met kraantje geloof ik.
Het tracinglint gaat in de isolatie.
De Amber heeft een dynamische stooklijn over meerdere punten en kan aangestuurd worden door een temperatuursensor. Een eventuele thermostaat heeft een beperkte aan/uit functie om bijvoorbeeld bij veel zonlicht de warmtepomp uit te schakelen. Daarnaast heeft de Amber bodemverwarming voor de condens afvoer en een traceerlint voor het vorstvrijhouden van de leidingen.busscherski schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:51:toon volledige bericht
[...]
Voor hybride opstelling maakt het niet uit.
@rob2011
Bedoel je met temperatuursensor de buitentemperatuur sensor ingebouwd in de buitenunit? Of extern opgehangen buitenvoeler?
Naast de buitentemperatuursensor op de unit kan je een ruimte temperatuursensor aansluiten ( rechts boven op de afbeelding ) die de stooklijn verstelt in relatie tot de gemeten binnentemperatuur. Overigens zijn wij op 9 mei op cursus bij Itho voor de details van alle regelingen en hoop daarna iedereen uitgebreid te kunnen informeren over alle ins en outs. Ik zal hiervan ook een post plaatsen in deze topic.busscherski schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:28:
@Carboy54
Bedoel je met temperatuursensor de buitentemperatuur sensor ingebouwd in de buitenunit? Of extern opgehangen buitenvoeler?
/f/image/j5oXA8HUcbYkErmWyL044PpH.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door Carboy54 op 07-05-2023 12:40 ]
Vergelijkbaar dus @busscherski met de door jou genoemde Panasonic j seriesOmebas schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:01:
[...]
Je kan twee backup heaters instellen. Elektrisch element of externe HBH bijvoorbeeld cv ketel. Je geeft daarbij op welke voorrang krijgt en vanaf welke buitentemperatuur backup mag. Verder stel je in hoeveel tijd de warmtepomp krijgt voordat de backup bijspringt. Er wordt gestuurd op aanvoertemperuur. Niet op kamertemperatuur.
Bij de kosten zit inmiddels ook het lossen met kraantje geloof ik.
Het tracinglint gaat in de isolatie.
Kan zo zijn, maar er zijn veel merken: Quatt, DeWarmte, Adler Castra die werken met een all-in prijs. Het is niet de bedoeling dat we die merken nu gaan vergelijken in kwaliteit. Maar het toont aan dat een standaard prijs best vaker voorkomt. Op de ene zullen ze meer verdienen dan op de andere. Wat je wel ziet is dat er soms meer gevraagd wordt bij extra lange leidingen, meer gaten boren door beton of werken op hoogte.Carboy54 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:16:
[...]
Standaard vakwerk op dit gebied bestaat niet. Een warmtepomp installeren is maatwerk. ieder woning is weer anders. Installatiekosten zijn afhankelijk van vele factoren: Hybride of full electric. Huidig afgifte systeem en staat daarvan, wel of geen vloerverwarming en belangrijk welke vloerverdelers zijn toegepast open of gesloten, hoeveel zones of geen zones, wel of geen buffervat, capaciteit van het afgiftesysteem, gewenste capaciteit warmtepomp, plaatsing van de warmtepomp beneden of boven, gewenste sww opstelling 150 tot 300 liter, en direct of indirect, el. aansluiting woning 1 of 3 fase, plaats van de warmtepomp en noodzakelijke aanwezigheid werkschakelaars, wel of geen thermostaat in combinatie met de stooklijn, wel of geen monitoring, opstelplaats, muurboringen, evt. takelwerkzaamheden bij een mono etc. etc.harrr schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:03:
[...]
Kan zo zijn, maar er zijn veel merken: Quatt, DeWarmte, Adler Castra die werken met een all-in prijs. Het is niet de bedoeling dat we die merken nu gaan vergelijken in kwaliteit. Maar het toont aan dat een standaard prijs best vaker voorkomt. Op de ene zullen ze meer verdienen dan op de andere. Wat je wel ziet is dat er soms meer gevraagd wordt bij extra lange leidingen, meer gaten boren door beton of werken op hoogte.
Pre order prijzen en standaard prijzen zijn in dit vak ongewenste lokkertjes en zijn bij een goed en efficiënt werkend installatieontwerp vaak niet toepasbaar. Kijk eens bij Quatt en de uitvoering daarvan met een vaste prijs. Maar al te vaak rommelwerk gezien met ongeschikte ribbelslangen, vaak ongeschikte isolatie en geen gebruik van verplichte werkschakelaars stekkertje in het stopcontact en klaar is kees binnen 1 dag geïnstalleerd.
[ Voor 50% gewijzigd door Carboy54 op 07-05-2023 20:49 ]
Nu vraag ik me af hoe gaat dat bij het horizontael boilervat van Itho. Dan bedoel ik dus deze.
Doordat dit vat met een pomp werkt koelt dan niet het hele vat af omdat er geen gelaagdheid in zit? Of hoe werkt dit precies?
Goede vraag! staat op mijn lijstje voor de curus van 9 mei bij Itho. Ik vermoed dat af en toe de circulatiepomp in de boiler even aan slaat en wanneer de temperatuur dan daalt onder het setpoint de warmtepomp met driewegklep aan slaat over de warmtewisselaar van de boiler. Wordt vervolgd....!NRJ020 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:35:
In een van de andere topics over warmtepompen was er onlangs een vraag over of de warmtepomp aanslaat na het gebruik van tapwater, uit het boilervat. Toen werd er gezegd dat dit instelbaar is en door dat je lagen hebt enkel een deel van het boilervat afkoeld.
Nu vraag ik me af hoe gaat dat bij het horizontael boilervat van Itho. Dan bedoel ik dus deze.
Doordat dit vat met een pomp werkt koelt dan niet het hele vat af omdat er geen gelaagdheid in zit? Of hoe werkt dit precies?
Ik ben ook benieuwd of je deze opwarm cyclus kunt starten op een gekozen tijdstip (bijv in de middag als er overschot is van PV panelen.Carboy54 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:55:
[...]
Goede vraag! staat op mijn lijstje voor de curus van 9 mei bij Itho. Ik vermoed dat af en toe de circulatiepomp in de boiler even aan slaat en wanneer de temperatuur dan daalt onder het setpoint de warmtepomp met driewegklep aan slaat over de warmtewisselaar van de boiler. Wordt vervolgd....!
De Amber is Smart Grid Ready en heeft een PV contact dus zou dat moeten kunnen. Daarnaast kan je een timer instellen waarbinnen je de sww run en de legionella run kan doen.psycho-realm schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:29:
[...]
Ik ben ook benieuwd of je deze opwarm cyclus kunt starten op een gekozen tijdstip (bijv in de middag als er overschot is van PV panelen.
En dan is de subsidie van 2700 er al af,harrr schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:47:
Ik oriënteer me ook op deze warmtepomp. Ik heb een pre-order gedaan via: https://dewarmtepompvoorjou.nl/ Deze installateur wordt aanbevolen door ITHO Daalderop zelf. Je krijgt je voorschot terug als je toch geen Amber (of Vincent) wilt.
Prijzige installatie kosten. (Ruim 4k)
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Ik tel bij deze genoemde club 4.900 euro aan arbeid en materiaal voor een 6.5 Kw zonder sanitair warm water! 😅bommer schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:25:
[...]
En dan is de subsidie van 2700 er al af,
Prijzige installatie kosten. (Ruim 4k)
En aan wie besteedt dit marketingbureau de werkzaamheden landelijk uit?? Het is geen installateur zoals door @harrr eerder werd genoemd.
[ Voor 38% gewijzigd door Carboy54 op 08-05-2023 23:44 ]
Ben benieuwd of er nog interessante nieuwigheidjes zijn en natuurlijk wat we moeten gaan klaar maken voor de installatie.
Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)
Bedankt. Ik zal hier een verslag posten 😃Plexxodus schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:10:
Succes op de training vandaag @Carboy54
Ben benieuwd of er nog interessante nieuwigheidjes zijn en natuurlijk wat we moeten gaan klaar maken voor de installatie.
Het is inderdaad duur zie ik nu. Zeker 1500 euro meer dan mijn lokale installateur vroeg voor een vergelijkbare set-up.Carboy54 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:46:
[...]
Ik tel bij deze genoemde club 4.900 euro aan arbeid en materiaal voor een 6.5 Kw zonder sanitair warm water! 😅
En aan wie besteedt dit marketingbureau de werkzaamheden landelijk uit?? Het is geen installateur zoals door @harrr eerder werd genoemd.
Of dat het vaak voorkomt dat de opdracht door de verkopende partij geannuleerd wordt als het te lastig blijkt.
Zie het als een filter. Wie na het all-in bedrag nog interesse heeft kan als serieuze klant gezien worden. Ga je te laag zitten dan stop je er tijd in en lopen ze misschien alsnog weg.busscherski schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:28:
Ik denk dat die all-in prijzen die je op internet vind uitgaan van het ergste.
Of dat het vaak voorkomt dat de opdracht door de verkopende partij geannuleerd wordt als het te lastig blijkt.
Bij een lokale installateur. Zo ging het bij mij. Een stukje ontzorgen zit dus ook in de prijs. Je kent de verhalen wel.. "ik krijg geen offerte" "is deze prijsverhoging normaal" "we weten niet wanneer"Carboy54 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:46:
[...]
Ik tel bij deze genoemde club 4.900 euro aan arbeid en materiaal voor een 6.5 Kw zonder sanitair warm water! 😅
Jij gaat voor Itho ook geen 100.000 warmtepompen per jaar wegzetten.
Cursusleider Ruud Verbraak geassisteerd door Jan van den Berg ( service accountmanager ) namen alle tijd om onze vragen uitvoerig te beantwoorden. Waarvoor onze dank.
Alle 12 aanwezigen waren blij verrast over de afwerking en mogelijkheden van de Amber. Opvallend was de zeer complete uitrusting en de rustige trillingsarme loop van dit productiemodel. Ook de isolatie was van goede kwaliteit. Diverse wijzigingen waren te zien ten opzichte van de 0 series.
Hierbij de link naar de opgestelde 6.5 Kw Amber in de trainingszaal op 52 Hz draaiend voor sww: YouTube: Amber bij Itho geluid opname tijdens cursus op 51 hz
Ook zijn er nog aanpassingen verricht om te voldoen aan de laatste veiligheidseisen i.v.m. het gebruik van 600 gram propaan in de Amber. Zo is een keerklep in de retour geplaatst en in de aanvoer een speciale beluchter mocht de warmtewisselaar lek raken en propaan in het leidingsysteem terecht komen. Extra aandacht verdient ook de plaatsing buiten. Er dient een vrije zone te worden aangehouden van 1 meter waarbinnen geen:
• Werkschakelaars en elektronische componenten
• Lampen, schakelaars en voertuigen
• Openslaande ramen/deuren
• Ventilatieopeningen
• Noodluiken behalve wanneer deze luchtdicht en permanent zijn afgesloten
• Afvoerpijpen
De Amber wordt zeer compleet geleverd met:
• Tc sensor te plaatsen voor aanvoertemperatuur na de eventuele driewegklep
• Tw sensor te plaatsen in eventueel tapwatervat
• Tv1 sensor te plaatsen bij eventuele mengtemperatuur zone 1
• Tv2 sensor te plaatsen bij eventuele mengtemperatuur zone 2
• Tr sensor optioneel te plaatsen ruimtetemperatuur sensor
• 2 x 3 meter thermolint t.b.v. de CV leidingen
• Bodemverwarming om het bevriezen bij defrosts te voorkomen
• Keerklep in de buitenunit t.b.v. hybride aansluiting met de CV
• 2 kabelbundels met RJ 45 stekkers voor het aansluiten van binnen/buitendeel
• Alle kabels ook van de sensoren zijn voorzien van een standaard lengte van 20 meter
• Een thermostaat is een eventuele optie maar niet noodzakelijk
Indien er voldoende watervolume aanwezig is en aan een aantal voorwaarden wordt voldaan kan de Amber zonder tussenkomst van een buffer worden geïntegreerd in het bestaande cv systeem. Maximale leidinglengte 25 meter. De Amber is dus over het algemeen vrij eenvoudig en daarmee kosten besparend te installeren. Interessant zijn de nieuwe RVS vierkante boilervaten ook horizontaal leverbaar met een warmtewisselaar en pomp zonder gelaagdheid. Deze boilers kunnen ook functioneren als een buffer voor eventuele defrost waardoor met name bij het gebruik van radiatoren er niet of nauwelijks een koude val voor komt in het afgifte systeem en een zeer korte defrost is gegarandeerd. . Momenteel staat de Amber bij de Kiwa voor het vastleggen van de definitieve testresultaten. Daarna kan het RVO ook de uiteindelijke hoogte van de subsidie vaststellen. 1e levering volgens opgave Itho in de loop van Juni.
Medio juni plannen wij een informatiemiddag bij Itho voor een uitvoerige presentatie voor geïnteresseerden. Opgave graag via een DM.
:strip_exif()/f/image/i35mVh9Lk7ufUz4AviKX2tkk.jpg?f=fotoalbum_large)
Strakke afwerking met Grundfos dynamische pomp en goede geluidsisolatie.
:strip_exif()/f/image/FBvdRTcUvJ78k50EBLIYaujN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/akx2FwccRSFV6xU5ZzQnMMwo.jpg?f=fotoalbum_large)
RVS boilers 150-200-240-270 liter
:strip_exif()/f/image/bNLvTZVrTaOeCmotWPki0A8g.jpg?f=fotoalbum_large)
Warmtewisselaar met Grundfos pomp indirecte boiler
[ Voor 18% gewijzigd door Carboy54 op 10-05-2023 15:32 ]
Die opslaande ramen en ventilatie openingen snap ik wel.
Wat wordt er bedoeld met max 25m leiding lengte?
En wat is de minmale systeem inhoud en is dat dan voor beide zones?
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Dat is conform de regelgeving voor gebruik propaan. Daarom zit veel electronica in de binnenunit. Er zit 600 gram propaan in net zoveel als 3 campinggas flesjes die op vakantie in de kofferbak liggenbommer schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:19:
Op merkelijk, geen werkschakelaars ect binnen 1m. Terwijl de pomp zelf electronica bevat.
Die opslaande ramen en ventilatie openingen snap ik wel.
Wat wordt er bedoeld met max 25m leiding lengte?
En wat is de minmale systeem inhoud en is dat dan voor beide zones?

25 meter leidinglengte tussen de Amber en het afgiftesysteem. Minimale inhoud open zones minimaal Kw x 25 liter dus voor de 6.5 is dat 40-50 liter
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 10-05-2023 13:26 ]
Terrendis 2x32 mm met kappen en puntstukken zijn prima.Flierefluiter schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:06:
Is er al bekend wat voor mantelbuis er nodig is tussen de buitenunit en binnen? Hoeveel en welke diameter?
Heb je ook antwoord kunnen krijgen op de vraag over de werking van het horizontale boilervat?
En hoe bedoel je berekening voor de minimale systeeminhoud? De 9,5 kw x 25 = 237,5 Liter?
Moeten de Terrendis leidingen in de grond worden ingegraven (vanwege UV/zonlicht)?Carboy54 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:23:
[...]
Terrendis 2x32 mm met kappen en puntstukken zijn prima.
Wat raden jullie aan als leidingen langs een muur, waar de leidingen worden blootgesteld aan regen/zon? Ik heb 1,5 meter van de buitenmuurdoervoor naar de warmtepomp.
Werken de Terrendis als flexibele leidingen en kunnen ze rechtstreeks naar de warmtepomp gaan? Of is het anteraden voor de laatste halve meter iets nog meer flexibel te gebruiken?
Er dient een vrije zone te worden aangehouden van 1 meter waarbinnen geen:
• Werkschakelaars en elektronische componenten
• Lampen, schakelaars en voertuigen
• Openslaande ramen/deuren
• Ventilatieopeningen
• Noodluiken behalve wanneer deze luchtdicht en permanent zijn afgesloten
• Afvoerpijpen
Dat is lekker dan , hier kan ik voor geen meter aan voldoen.
Grrr
Ik ga dat ding toch niet midden in het gazon plaatsen.
Het minimum slaat hier op het minimum vermogen van de buitenunit, dat is volgens de leaflet 1.9kw * 25 voor de Amber65.NRJ020 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:55:
@Carboy54 Dank voor de uitgebreide toelichting. Als ik het zo lees nog steeds blij dat ik voor de Amber ben gegaan.
Heb je ook antwoord kunnen krijgen op de vraag over de werking van het horizontale boilervat?
En hoe bedoel je berekening voor de minimale systeeminhoud? De 9,5 kw x 25 = 237,5 Liter?
Voor de 95 zou dat dan op 2.8 * 25 70 Liter uitkomen.
Moet zeggen dat de Amber mij ook wel aanstaat, mede omdat een andere leverancier al een hele tijd niets meer van zich heeft laten horen..
Qua vloerverwarming zit ik net aan de minimum capaciteit die benodigd is voor de 65, heb alleen nog nergens echt een definitief antwoord kunnen achterhalen of naast de vloerverwarming (waar in ieder geval de verdeler van vervangen moet worden) de rest van de installatie (radiatoren boven) aangepast zou moeten worden..
Het zou overigens sowieso een installatie moeten worden met losse WPB gezien een boilervat qua installatie/leidingwerk niet echt voordelig zal zijn.