Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:41
dikkepad schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:12:
ik ben nog steeds aan het rommelen met de instellingen, zonder succes. Mijn amber 95 slaat 'snachts aan, en blijft bijna de hele nacht draaien. 's ochtends is het lekker warm in huis, dat wel. Mijn instellingen:
M1.01 2°, M1.02 1°, M1.03 1°. Ik gebruik een thermostaat, die zet alles uit bij een ruimtetemp van 20°. De Tr staat op 19°. Ik krijg het idee dat de regeling de ruimte af laat koelen tot 17 graden, en dan vol aanslaat. Dit is ook te zien aan de grafiek. Situatie is vv, woning uit 1978 volledig geisoleerd, Watervolume 110L. Ik zie zelden een compressorfrequentie van onder de 70Hz.
[Afbeelding]
Iemand een suggestie om beide lijnen wat vlakker te krijgen?
Onafhankelijk van het merk WP:
  • Als je WP uitsluitend 's nachts draait, dan moet je nachtverlaging toepassen. Zeker in het tussenseizoen (zoals nu) kun je daarmee veel energie besparen, want overdag is je COP hoger.
  • En als een WP uitsluitend op hoge frequenties draait (wat 70 Hz is, je verwacht momenteel iets tussen de 30 en 40 Hz) dan staat je watertemperatuur te hoog.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkepad
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 03-09 13:05
Carboy54 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:28:
[...]

Je huiswerk gemist? :-) en staan de instellingen op watertemperatuur / externe schakeling? Maak de bandbreedte groter en welke hysterese heeft de thermostaat? Tip 11:
Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"
zeker gezien, maar naar mijn idee was het nog dramatischer. Ik heb van die periode geen data dus zeker weten doe ik het niet, ik ga het zien morgenochtend of het beter is!
Andrehj schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:38:
[...]

Onafhankelijk van het merk WP:
  • Als je WP uitsluitend 's nachts draait, dan moet je nachtverlaging toepassen. Zeker in het tussenseizoen (zoals nu) kun je daarmee veel energie besparen, want overdag is je COP hoger.
  • En als een WP uitsluitend op hoge frequenties draait (wat 70 Hz is, je verwacht momenteel iets tussen de 30 en 40 Hz) dan staat je watertemperatuur te hoog.
Mijn watertemp staat nu op 25 graden bij een buitentemp van 10 graden. één van de andere tips was om deze niet te laag te zetten om pendelen te voorkomen. Ik ga even één instelling per keer veranderen, maargoed ik kan weer verder. thanks!

[ Voor 42% gewijzigd door dikkepad op 01-11-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:12
Ik heb eerlijk gezegd min of meer hetzelfde 'probleem' hoor WP maakt lange runs maar de compressor draait volgens mij alleen het laatste stukje 36 hz. Alles vloerverwarming en 1 groep op de VVW verdeler gaat naar de badkamer (grote radiator en vvw)

Zal nog een x de instellingen delen wie weet hebben jullie een idee:

Thermostaat Anna, 21 graden ingesteld.

M 1.01 =4
M1.02 = 3
M 1.03 =1

M1.16 = aan
M1.17 = 21 graden

Pomp: interval, 15 min/ 2 min

Stooklijn
-10 33
-1 29
0 27
5 26
15 26

Of vinden jullie dit een prima grafiek? (genomen: 17 uur vandaag)

En voor de nachtverlaging: dat heb geprobeerd (1 graad) maar al ik dan in de ochtend beneden kom is het 'koud' en zet ik hem dus om 6 uur aan. Terwijl dat juist het slechtste moment is om het aan te zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3eEBdWmkWfu4huqFO9B7olX57So=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xajcgyf40E6Nns3fbudzaVCC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door timpel_800 op 01-11-2023 17:00 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:00

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
bommer schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:18:
Beste Amber liefhebbers,

Er is volgens mij wat verwarring omtrent het elektrisch aansluiten van de Amber.
Ik heb een installatie schema mogen ontvangen, maar dat maakte het alleen maar nog onduidelijker.
Heb even de moeite genomen een schema te maken, hoe het mijn inziens zou moeten.

[Afbeelding]

We hebben in Nederland 2 soorten aansluitingen voor woningen, 3 fase (3x25A (17250W)) of enkel fase (1x35A (8050W) of 1x40A (9200W)) beide zijn geschikt om de Amber all-electric op aan te sluiten.
3 fase 3x25A
Zoals te zien in het schema, kun het beste bij meerdere fases een 30mA 3 fase aardlekautomaat gebruiken.
Deze sluit je aan de voedende zijde volledig aan, dus met alle 3 de fases en nul.
Afgaand sluit je alleen de de eerste 2 fase's aan en gebruik je de grijze draad in de 5 aderige kabel als 2e Nul draad (Met blauwe tape/ krimpkous om coderen)
Dit herhaal je op de zelfde manier in de werkschakelaar en naar de Amber toe.
Zodoende hoef je ook geen draadbruggen te maken voor de nul in de Amber.
De 3e overgebleven fase mag niet ergens anders voorgebruiken.
enkel fase 1x35A / 1x40A
Bij enkel fase gebruik je een kookgroep (dit zijn in feite 2 installatieautomaten, die in een handeling uitgezet wordt) deze kookgroep wordt achter een 30mA aardlekschakelaar gezet.
Je gebruikt ook nu weer de grijze draad in de kabel als 2e nul (Met blauwe tape of krimpkous om coderen), deze mag in 1 fase installaties niet worden samengevoegd.
Omdat de fases niet verschoven zijn, dient iedere groep zijn eigen nul te hebben. De retourstroom zou anders te hoog kunnen worden, waar de 2,5mm2 ader niet op berekend is.
aardlekautomaat kookgroep
Er zijn aardlekautomaat kookgroepen op de markt, geen idee of deze in de regelgeving toegestaan zijn.
even als een C-karakteristiek kookgroep. Het woord zegt het al, kookgroep eigenlijk bedoeld voor kookplaten. Een typische Nederlandse oplossing voor elektrisch koken in 1 fase installaties
Een 3P+N 30mA C16 3fase aardlekautomaat van Eaton (A-merk) is maar 20 euro duurder dan een C16 aarlekkookgroepautomaat van een B-merk..
Gebruik je verstand, wat maakt die 20 euro nog uit op een installatie van 5000+ euro!
Verwarmingslinten
De verwarmings linten (2x 300cm) voor de aanvoer en afvoer leiding worden in de buitenunit aangesloten.
even als het optioneel verkrijgbare lint voor de condensafvoer leiding. Deze zitten op de eerste fase.

De 2e fase is primair voor het back-up verwarmings element, kan evt in hybride weg gelaten worden.
echter bij gebruik van een tapwatervat verplicht ivm de legionella.
Bacup element Tapwater (boiler vat) indien geen Itho boiler gebruikt wordt
Sluit dit element aan op een aparte aardlek automaat en voed het niet direct uit de binnen unit!
schakel bijv aan/uit via een installatie relais.
In een 3 fase installatie kan dit prima op de 3e fase via een aparte automaat.
Werkschakelaar / lastscheider
Een werkschakelaar / lastscheider is bedoeld om bij niet elektrische werkzaamheden de machine af te schakelen en dient inzicht van het apparaat (Amber) geplaatst te zijn. (machine richtlijn)
op 1m van de Amber is dus prima in zicht, binnen geplaatst dus niet!
Op een lastscheider staat altijd het onderstaande symbool:
[Afbeelding]
Aarding
Dan als laatste sluit alle aardes aan, ook die van de warmte linten. Aard ook boilers en evt buffervaten.
Gebruik NOOIT een aarde draad als nul of als schakeldraad of iets degelijks.
Dit is in NL ten strengste verboden, ook niet om coderen met tape of krimpkous!
Goedemiddag Bommer, dank voor je mooie werk en de uitleg erbij.
Nu ben ik geen elektricien maar heb het vermoede dat ik mijn vraag wel bij je kwijt kan:

Ik ging altijd liever voor de kookgroep omdat je die in een 3 en 1 fase meterkast kan toepassen. Alleen als ik je verhaal goed lees adviseer jij dit niet te doen? Wat is het nadeel wat jou betreft van een kookgroep in 3 fase meterkast? En is niet juist met een drie fase aardlekautomaat de kans op fouten groter over de dubbele nul draad?

N.b. ik vermoed dat ik nog een kleine tip heb voor je:
In de tekening staat 3x2,5mm2 links en rechts per voorbeeld. Ik vermoed dat dit dus 5x2,5mm2 moet zijn.
Zou je deze voor de minder scherpe lezers kunnen aanpassen? Thanks en benieuwd naar je reactie.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Omebas schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:58:
[...]

Als je gaat pompen terwijl de compressor uit is komt steeds het koude water uit de leidingen buiten langs de sensor en gaat je systeem in.

Bij gebruik van een thermostaat zie ik het nut ook niet van de interval instelling. Je Amber zal niet aanslaan als het niet nodig is..

Ik ben nog niet overtuigd. Wie kan het beter uitleggen..
Ik volg :-)

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
asjenietergvin schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:56:
Vraagje,

Wat raden jullie aan qua thermostaat voor de Amber? (heb de handleiding van Itho doorgenomen, maar ben benieuwd naar wat alternatieven)

Mijn eisen/wensen:
  • Verwarmen & koelen
  • Geen zone regeling nodig
  • Op een later moment via Home Assistant aan kunnen sturen.
  • Kan bedraad of onbedraad aangesloten worden
Ideen/opties?

Situatie: Amber 95 & Boilervat, Huis uit 1922. In 2023 helemaal gerenoveerd, heeft nu een warmtebehoefte van ~6 KW bij -10. Huis heeft weinig thermische massa. Koelt dus snel af, maar is ook zo weer opgewarmd. Afgifte via droogbouw vloerverwarming 55m2 & Fancoil radiatoren (95 liter systeeminhoud)
Ik vermoed Lisa met plugwise. En dan de plug+ koel feature en het relais koelen-verwarmen.
Goede verhalen gelezen en ga zelf ook aan het testen, heb redelijk dezelfde wensen als die jij benoemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
ErikVers schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:28:
[...]

Mooi overzicht en kijken uit naar de aangepaste lijst en youtube 😋👍

En hebben ze nog iets gezegd over:
-11.12 Pompsnelheid bij verwarmingsbedrijf

(is dit echt nodig? idee is dat er te veel flow dan ontstaat in goed gedimensioneerde afgifte systemen. Word hier een indicatie van gegeven welk afgiftesysteem welke snelheid vereist? Normaal is per max af te geven kw type warmtepomp een geadviseerde flow nodig om te kunnen halen, die is nu lastig te bepalen.)

-1.03 geadviseerde waarde

(staat in lijst nog op 5 word dit advies aangepast naar 1?)
@Carboy54 nog naar mijn bovenstaande vragen kunnen kijken?
Dus 11.12 en 1.03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Omebas schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:58:
[...]

Als je gaat pompen terwijl de compressor uit is komt steeds het koude water uit de leidingen buiten langs de sensor en gaat je systeem in.

Bij gebruik van een thermostaat zie ik het nut ook niet van de interval instelling. Je Amber zal niet aanslaan als het niet nodig is..

Ik ben nog niet overtuigd. Wie kan het beter uitleggen..
Ik denk dat je juist zit, alleen spelen er nu best veel andere onderwerpen dat je het best zelf kan testen wat verschil tussen "interval" en "aan bij vraag" is. Gevoel zegt aan bij vraag en zeker icm externe thermostaat. Itho geeft interval aan, iets wat we ook niet moeten negeren, dus gaan we testen :-) Laat je het weten na een dag of drie per setting?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:46
ErikVers schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:24:
[...]

Goedemiddag Bommer, dank voor je mooie werk en de uitleg erbij.
Nu ben ik geen elektricien maar heb het vermoede dat ik mijn vraag wel bij je kwijt kan:

Ik ging altijd liever voor de kookgroep omdat je die in een 3 en 1 fase meterkast kan toepassen. Alleen als ik je verhaal goed lees adviseer jij dit niet te doen? Wat is het nadeel wat jou betreft van een kookgroep in 3 fase meterkast? En is niet juist met een drie fase aardlekautomaat de kans op fouten groter over de dubbele nul draad?

N.b. ik vermoed dat ik nog een kleine tip heb voor je:
In de tekening staat 3x2,5mm2 links en rechts per voorbeeld. Ik vermoed dat dit dus 5x2,5mm2 moet zijn.
Zou je deze voor de minder scherpe lezers kunnen aanpassen? Thanks en benieuwd naar je reactie.
Een kookgroep (het woord zegt het eigenlijk al) is een typisch Nederlandse oplossing voor huizen met 1 fase aansluiting en die toch een elektrische kookplaat willen aansluiten. (max vermogen 7400W)

Nu hebben ze bij Itho (misschien wel bij meerdere fabrikanten, dat weet ik niet) bedacht omdat er 2 groepen nodig zijn dat het wel een mooie oplossing is. Alleen is er geloof ik een B-merk die ze levert als aardlekautomaat.

Zou je een kookgroep willen beveiligen met een aardlekschakelaar als je van meerdere fases gebruik maakt, dan kan je eigenlijk niet anders dan er een 3 fase aardlekschakelaar voor te zetten.
Zou het niet aanraden om vanaf 2 enkele aardlekschakelaars de fases te halen, dan ben je echt aan het rommelen.

Ik heb het niet nagemeten, maar als nul van beide groepen in de Amber aan elkaar ligt (wat ik mij goed kan voorstellen), gaat het niet eens met 2 aardlekschakelaars, dan trippen ze beide.

Een kookgroep met aardlekschakelaar is duurder dan een 3 fase aardlekautomaat.
Belangrijk is dat je aan de voedende zijde van de automaat wel alle fases aansluit, dan meet hij goed.

En over het gebruik van de dubbele nul draad, iemand zei dat het niet zou mogen, dat is onzin.
Bij hogere harmonische moet het zelfs.
En voor dat iemand bang is dat de aarde draad er uit fikt omdat er bij een aardfout een hoge stroom kan gaan lopen vanwege de dubbele nuldraad, zoek even op in hoeveel milliseconden een aardlekschakelaar reageert.

En ook meerder draden onder een klem is toegestaan, mits niet uitdrukkelijk uitgesloten door de fabrikant.
Ik gebruik Eaton en die hebben er niets over in de handleiding staan. Er zijn zelfs uitvoeringen met een klem en een kooi, dan kan je zelfs 2 verschillende ader diktes gebruiken.

Die 2x3,5mm2 was getekend voor het verwarmingslint wat is komen te vervallen.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 21:38
dikkepad schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:12:
ik ben nog steeds aan het rommelen met de instellingen, zonder succes. Mijn amber 95 slaat 'snachts aan, en blijft bijna de hele nacht draaien. 's ochtends is het lekker warm in huis, dat wel. Mijn instellingen:
M1.01 2°, M1.02 1°, M1.03 1°. Ik gebruik een thermostaat, die zet alles uit bij een ruimtetemp van 20°. De Tr staat op 19°. Ik krijg het idee dat de regeling de ruimte af laat koelen tot 17 graden, en dan vol aanslaat. Dit is ook te zien aan de grafiek. Situatie is vv, woning uit 1978 volledig geisoleerd, Watervolume 110L. Ik zie zelden een compressorfrequentie van onder de 70Hz.
[Afbeelding]
Iemand een suggestie om beide lijnen wat vlakker te krijgen?
Welke stooklijn of aanvoertemperatuur gebruik je?
Verder zoals bommer zei M1.01 op 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:42
ErikVers schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:32:
[...]

@Carboy54 nog naar mijn bovenstaande vragen kunnen kijken?
Dus 11.12 en 1.03
Erik lees de aanvulling van 11.12 in TIP 11 en volg de test van mischa402 in "Itho Daalderop Amber"

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-09 11:31
psycho-realm schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:44:
Aan de hand van de onderstaande tabel ben ik erachter gekomen dat mijn totale inhoud van de vloerverwarming 55 liter is (begane grond volledig). Ik dacht de 9kw Amber gebruiken icm een indirecte boiler van Itho. Wie kan mij adviseren of ik een buffer nodig heb? Of heb ik met een 6kw Amber voldoende? Ik heb het een en andere gelezen in de Panasonic groep maar zie door de bomen het bos niet meer. Is een buffer noodzakelijk? Of is de 55 liter voldoende icm de indirecte boiler voor tapwater?>

Op de boven verdieping heb ik alle radiatoren verwijderd. In eerste instantie had ik in gedachte hier alles met een 3.5kw lucht-lucht warmtepomp te verwarmen. Ik twijfel of ik eventueel nog een 22mm leiding in frees voor een optionele LTV radiator in de toekomst.
Carboy54 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:52:
[...]

Voor wat betreft de minimale inhoud vermenigvuldig je het minimum vermogen x 20 liter dus dat is grofweg 45 liter voor de 6.5 Kw en 60 liter voor de 9.5 Kw. Als dat iets te krap is plaats je in de retour in serie een 40 liter buffervat om de inhoud te vergroten. Unique is dat de Amber met een Itho boiler ook een deel van de gewenste inhoud voor de defrost kan laten lopen via diezelfde boiler.
De Amber 65 is eindelijk geplaatst en de leidingen liggen en ik heb een Shelly 3EM geplaatst. Volgende week ga ik de koppelingen persen. Foto's van de installatie volgen.

Ik heb toevallig vandaag van een vriend een oud ongeïsoleerd Nibe buffervat van 30 liter gekregen (bouwjaar 1994 :+ ). Zou ik deze er gewoon tussen zetten of zou ik niet met dit oude spul werken? Ik kan natuurlijk ook eerst eens kijken of ik geen pendel gedrag krijg. Ik doe het natuurlijk het liefst in 1x goed.

Best een gepuzzel met aansluitingen. Bij Plieger Express was een beperkte keuze aan koppelingen. Wat vinden jullie van de onderstaande opzet? Go or No Go?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHrf2C7lCjudD_Cdx5AdRVEW3u8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ideiOjlRGrXfS6ztjHkmtzk9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1w9a-hCucVsfTjhkJH4pVGSluDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0d0qHsdCbnlFGJMn4JsAtEPP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
psycho-realm schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:32:
[...]

[...]

De Amber 65 is eindelijk geplaatst en de leidingen liggen en ik heb een Shelly 3EM geplaatst. Volgende week ga ik de koppelingen persen. Foto's van de installatie volgen.

Ik heb toevallig vandaag van een vriend een oud ongeïsoleerd Nibe buffervat van 30 liter gekregen (bouwjaar 1994 :+ ). Zou ik deze er gewoon tussen zetten of zou ik niet met dit oude spul werken? Ik kan natuurlijk ook eerst eens kijken of ik geen pendel gedrag krijg. Ik doe het natuurlijk het liefst in 1x goed.

Best een gepuzzel met aansluitingen. Bij Plieger Express was een beperkte keuze aan koppelingen. Wat vinden jullie van de onderstaande opzet? Go or No Go?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Persoonlijk zou ik gaan voor foto 2 daar kan de 1 1/4 keerklep ook gelijk op. De 6.5 Kw heeft een gewenste waterinhoud van 65 liter. ( ontwerp manual Itho ) Plaats een serieel buffer in de retour van 50 liter. Neem hiervoor de betaalbare PAW-Btank van RVS kost € 465 maar wordt compleet geleverd met ontluchter, kraan en doppen en kan hangen en staan. Roestvrij en volledig geisoleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTB0UakVrirysuhALWYRfXAu9Zk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9k66mYNzcKPbWejpEbletvUo.png?f=user_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
Carboy54 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:40:
[...]

Persoonlijk zou ik gaan voor foto 2 daar kan de 1 1/4 keerklep ook gelijk op. De 6.5 Kw heeft een gewenste waterinhoud van 65 liter. Plaats een serieel buffer in de retour van 50 liter. Neem hiervoor de betaalbare PAW-Btank van RVS kost € 465 maar wordt compleet geleverd met ontluchter, kraan en doppen en kan hangen en staan. Roestvrij en volledig geisoleerd.

[Afbeelding]
Die ontluchter er op is een must, je krijgt anders nooit het lucht er uit.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Carboy54 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:31:
[...]

Erik lees de aanvulling van 11.12 in TIP 11 en volg de test van mischa402 in "Itho Daalderop Amber"
Dank voor je reactie 🙈
En vermoeden was dus juist.

Eerdere advies max pompsnelheid kan als je de leiding adviezen hebt gevolgd juist naar minimaal ✅

Zie voor toelichting Tip11

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 01-11-2023 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-08 12:16
Klein vraagje, zou iets als deze opties bruikbaar zijn als terugslagklep?
https://www.oventrop.com/...en/artikeldetails/4208708
https://www.oventrop.com/...en/artikeldetails/4208608

Reden van de vraag is dat deze zo te zien vlakdichtend zijn, ik zou graag zo veel mogelijk vlakdichtend willen doen.

Ze hebben trouwens zo te zien ook nog een afsluitkraan met terugslagklep, da's misschien ook nog wel handig in de retourleiding?
https://www.oventrop.com/...en/artikeldetails/4208208

[ Voor 23% gewijzigd door aaahaaap op 01-11-2023 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
aaahaaap schreef op woensdag 1 november 2023 @ 23:23:
Klein vraagje, zou iets als deze opties bruikbaar zijn als terugslagklep?
https://www.oventrop.com/...en/artikeldetails/4208708
https://www.oventrop.com/...en/artikeldetails/4208608

Reden van de vraag is dat deze zo te zien vlakdichtend zijn, ik zou graag zo veel mogelijk vlakdichtend willen doen.

Ze hebben trouwens zo te zien ook nog een afsluitkraan met terugslagklep, da's misschien ook nog wel handig in de retourleiding?
https://www.oventrop.com/...en/artikeldetails/4208208
Zijn SWW kleppen, wat kosten die wel niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkepad
Omebas schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:26:
[...]

Welke stooklijn of aanvoertemperatuur gebruik je?
Verder zoals bommer zei M1.01 op 5
-10 38
0 34
5 31
15 26
20 23

Ik heb de instellingen gewijzigd naar:
M1.01 5 graden
M1.02 2 graden
M1.03 4 graden.

Het is nu 17,9 graden volgens de Tr, en de wp slaat niet aan. Tr correctie (M1.17) staat op 19 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Staat je "max vrijgave buitentemperatuur verwarmen' wel goed?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkepad
timpel_800 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:57:
Staat je "max vrijgave buitentemperatuur verwarmen' wel goed?
Die staat op 25 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
  • Laatst online: 07-05 21:04
dikkepad schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:06:
[...]

-10 38
0 34
5 31
15 26
20 23

M1.01 5 graden
M1.02 2 graden
M1.03 4 graden.

Het is nu 17,9 graden volgens de Tr, en de wp slaat niet aan. Tr correctie (M1.17) staat op 19 graden.
Waarop staat de Thermostaat ingesteld, want als de thermostaat zegt dat hij aan moet, gaat hij toch gewoon aan?

En als de gewenste tempratuur op 20graden staat, waarom dan de Tr ruimte correctie ook niet gewoon op 20graden?

verder zou ik zelf de M1.03 niet te dicht bij de M1.01 zetten, hoewel ik nog steeds niet precies weet hoe ik de dT modulren moet lezen en begrijpen, maar volgens mij weet Itho Daalderop het zelf ook niet precies :X

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-09 22:57
[...]

-10 38
0 34
5 31
15 26
20 23

M1.01 5 graden
M1.02 2 graden
M1.03 4 graden.

M1.16 staat wel aan? En ik zou M1.03 verlagen tot 2 of 1.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkepad
hansvk schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:53:
[...]

M1.16 staat wel aan? En ik zou M1.03 verlagen tot 2 of 1.
OK heb ik aangepast. M1.16 staat aan.
mischa402 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:58:
[...]

Waarop staat de Thermostaat ingesteld, want als de thermostaat zegt dat hij aan moet, gaat hij toch gewoon aan?

En als de gewenste tempratuur op 20graden staat, waarom dan de Tr ruimte correctie ook niet gewoon op 20graden?
Het idee daarachter is dat ik niet wil dat de thermostaat ingrijpt als ik nog met de instellingen aan het rommelen ben en dat de amber zelf kan regelen. Ik dacht dat de thermostaat ook vooral bedoeld was om overshoot te voorkomen op een zonnige dag. De doeltemperatuur in de kamer is voor mij nu 19 graden.

Ik begrijp ook niet waarom de amber niet rustig begint met optoeren als de Tc ruim een graad onder het setpoint staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2Z8mHkCUWPulsyy5O2KIn1pdok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3UGTH9zAHsVrlXEKDIRjvdrl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door dikkepad op 02-11-2023 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
dikkepad schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:12:
[...]

OK heb ik aangepast. M1.16 staat aan.

[...]

Het idee daarachter is dat ik niet wil dat de thermostaat ingrijpt als ik nog met de instellingen aan het rommelen ben en dat de amber zelf kan regelen. Ik dacht dat de thermostaat ook vooral bedoeld was om overshoot te voorkomen op een zonnige dag. De doeltemperatuur in de kamer is voor mij nu 19 graden.

Ik begrijp ook niet waarom de amber niet rustig begint met optoeren als de Tc ruim een graad onder het setpoint staat.
[Afbeelding]
Hij begint sowieso eerst door volledig op te regelen, Eerst wilt hij zo snel mogelijk de temperatuur halen. Ik ben het met je eens dat ik ook liever zou zien dat dat op een rustige manier gaat, maar volgens mij doet iedere warmtepomp dat, maar wellicht dat andere dat kunnen bevestigen/ontkrachten.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkepad
mischa402 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:19:
[...]

Hij begint sowieso eerst door volledig op te regelen, Eerst wilt hij zo snel mogelijk de temperatuur halen. Ik ben het met je eens dat ik ook liever zou zien dat dat op een rustige manier gaat, maar volgens mij doet iedere warmtepomp dat, maar wellicht dat andere dat kunnen bevestigen/ontkrachten.
Ja goed ik kan me voorstellen dat je een lange run wilt maken en dat dat met een hele kleine warmtevraag niet gaat. Ik ben zelf PID regelaars gewend, in een andere tak van sport (mechatronica). Wellicht dat zoiets ooit ook nog een keer voor warmtepompen komt. Ik heb in het verleden mijn espresso apparaat voorzien van een PID regelaar en dat werkte perfect, gewoon met een arduino en een triac.

Schiet me nog iets anders te binnen, er wordt gebruik gemaakt van 2 draads pt1000 sensoren, hoe wordt gecorrigeerd voor de kabellengte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:58

Jan2023

KISS

Dan denk ik dat je tot de zomer moet wachten tot je Amber gaat draaien
:)

Die staat bij mij , op een 17 graden.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
Ooit in de beginfase genoemd dat de Amber nagenoeg trillingsvrij draaide. @Omebas sprak mij daarop aan dat dat niet kon. Voila leuke test van een potentiële klant 😃

YouTube: Trillings arme Amber @carboy54

[ Voor 32% gewijzigd door Carboy54 op 02-11-2023 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkepad
Jan2023 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:54:
[...]

Dan denk ik dat je tot de zomer moet wachten tot je Amber gaat draaien
:)

Die staat bij mij , op een 17 graden.
Dus als het buiten kouder is dan 17 graden mag de wp verwarmen, correct? Dus mijn ingestelde 25 graden maakt dan geen verschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

dikkepad schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:06:
[...]

Dus als het buiten kouder is dan 17 graden mag de wp verwarmen, correct? Dus mijn ingestelde 25 graden maakt dan geen verschil?
Ja is maar hoe je het leest , blijft lastig dit soort dingen.
Ik lees dat onder de 17 graden buiten de WP mag verwarmen.
Jij stelt dat je WP onder de 25 graden mag gaan verwarmen.
Dan zou deze dus nu moeten draaien , je zou wel eens gelijk kunnen hebben.

EDIT:
Ik redeneerde verkeerd om.
Het is natuurlijk dat onder de 25 graden buiten in , jou geval , de WP mag gaan verwarmen.
Bij mij staat dat op 17 graden .

Sorry.

[ Voor 14% gewijzigd door Jan2023 op 02-11-2023 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-09 09:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAcRnmrSSxPtVHfX2p5E238nw7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmZCCLgFIVcWXjMjeUo3AGuc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben ook nog erg aan het zoeken. Ik heb zoveel mogelijk de bovenstaande tips gevolgd, maar ik zie dat de Amber vol gaat draaien op 90 Hz en na een uitmelken van de thermostaat teruggaat naar nul.

De temperatuur is huis is erg stabiel, waardoor de Amber met een lager toerental veel langere runs zou kunnen maken.

De temperatuur in huis is bij een vloer die warm is veel behaaglijker dan bij dezelfde temperatuur met de vloerverwarming uit. Ik zou daarom mijn vrouw veel blijer maken met een langere run op een lager toerental.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkepad
Jan2023 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:19:
[...]

Ja is maar hoe je het leest , blijft lastig dit soort dingen.
Ik lees dat onder de 17 graden buiten de WP mag verwarmen.
Jij stelt dat je WP onder de 25 graden mag gaan verwarmen.
Dan zou deze dus nu moeten draaien , je zou wel eens gelijk kunnen hebben.

EDIT:
Ik redeneerde verkeerd om.
Het is natuurlijk dat onder de 25 graden buiten in , jou geval , de WP mag gaan verwarmen.
Bij mij staat dat op 17 graden .

Sorry.
ik ben het 100% met je eens dat er het eea verbeterd kan worden aan de formulering van de instellingen, veel is voor mij ook onduidelijk of dubbelzinning te interpreteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Carboy54 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:06:
Ooit in de beginfase genoemd dat de Amber nagenoeg trillingsvrij draaide. @Omebas sprak mij daarop aan dat dat niet kon. Voila leuke test van een potentiële klant 😃

Water druppels op de kast bewegen ook nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
ArnoudN schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:40:
[Afbeelding]

Ik ben ook nog erg aan het zoeken. Ik heb zoveel mogelijk de bovenstaande tips gevolgd, maar ik zie dat de Amber vol gaat draaien op 90 Hz en na een uitmelken van de thermostaat teruggaat naar nul.

De temperatuur is huis is erg stabiel, waardoor de Amber met een lager toerental veel langere runs zou kunnen maken.

De temperatuur in huis is bij een vloer die warm is veel behaaglijker dan bij dezelfde temperatuur met de vloerverwarming uit. Ik zou daarom mijn vrouw veel blijer maken met een langere run op een lager toerental.
Lijkt wel op DHW runs. Eerste bij mij is verwarmen en de 2e+3e bij mij DHW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-emfh3YDhg1lfifceTup0v5oODM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yipIHgFGJ1UTowpzwWbHcMUF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vermoed dat je setpoint niet gehaald wordt op de TC sensor, kan je kijken wat setpoint is/was en de temperatuur op TC en dan de waarde van setting m1.03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Carboy54 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:06:

En dit is op 90hz??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:42
Wat een 'geklooi' met een paar instellingen, die blijkbaar een hoop verschil kunnen maken. Ik hoop dat tegen de tijd dat ik aan beurt ben, de uitleg van de instellingen helemaal helder is. Dat het e.e.a. logisch te verklaren is. Is het een idee om in een klein standaard format de instellingen te delen? Of zijn de situaties zo verschillend dat dat geen zin heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
[...]

-10 38
0 34
5 31
15 26
20 23

M1.01 5 graden
M1.02 2 graden
M1.03 4 graden.

Tr bepaald niet of er verwarmd gaat worden. Die stelt alleen de stooklijn bij als je dat ingesteld hebt.

Heb je vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
79 Hz maar dat maakt geen verschil hier. 90 Hz heb ik hier maar 1 keer voorbij zien komen voor 1 minuut. 9.5 Kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
harry59 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:39:
[...]

Is er ook nieuws over de status van het programma 5, "Geluidsreductie"? Je tabel in Excel vermeldt veel minder en andere parameters dan bij mij beschikbaar zijn.
Waarom wil je geluidsreductie? Volgens @Carboy54 is dit apparaat trillingsvrij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Omebas
dikkepad schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:06:
[...]

Als het 25 graden is buiten kan je beter een raam open zetten om je huis te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkepad
Omebas schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:12:
[...]

Tr bepaald niet of er verwarmd gaat worden. Die stelt alleen de stooklijn bij als je dat ingesteld hebt.

Heb je vloerverwarming?
Dat is een goed punt inderdaad. Ik heb vloerverwarming. Welk setpoint/parameter bepaald of er verwarmd gaat worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
dikkepad schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:56:
[...]

Dat is een goed punt inderdaad. Ik heb vloerverwarming. Welk setpoint/parameter bepaald of er verwarmd gaat worden?
Je hebt 2 keuzes, of alleen stooklijn.
Of thermostaat + stooklijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
De stooklijn bepaald het setpoint.
En met de thermostaat erbij, mag de Amber pas aan als de themostaat vrij geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
bommer schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:04:
[...]

Je hebt 2 keuzes, of alleen stooklijn.
Of thermostaat + stooklijn
@dikkepad Waar heb je M9.06 nu op staan (regelgedrag verwarmen/koelen)?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
GhandiHarder schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:12:
Wat een 'geklooi' met een paar instellingen, die blijkbaar een hoop verschil kunnen maken. Ik hoop dat tegen de tijd dat ik aan beurt ben, de uitleg van de instellingen helemaal helder is. Dat het e.e.a. logisch te verklaren is. Is het een idee om in een klein standaard format de instellingen te delen? Of zijn de situaties zo verschillend dat dat geen zin heeft?
Er zijn inderdaad verschillende situaties met hun eigen range van instellingen. Alleen vloerverwarming of alleen radiatoren, al dan niet met SWW. Of een combi van vvw en radiatoren, al dan niet met SWW. En dan ook nog met een paar soorten regelgedrag (alleen stooklijn, stooklijn + thermostaat etc.).
Voor die diverse combinaties moet volgens mij uiteindelijk wel een soort van uitgangssituatie geformuleerd kunnen worden wat betreft instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
Ik heb nu een aantal dagen op de laagste stand van de waterpomp gedraaid. Wederom is de eerste indruk dat het op het minimale vermogen een beter rendement tot gevolg heeft. Wel duurt het dan erg lang voordat de temperatuur een beetje op komt, terwijl het vermogen gelijk is. Zelf heb ik het vermoeden dat er de verdeling tussen de vloerverwarming beneden en de verwarmingen boven anders verdeeld is, een groter percentage gaat naar mijn idee naar de bovenverdieping.

Nadat hij heel lang op een constant vermogen heeft gedraaid op 830L/h heb ik hem verhoogd naar de gemiddelde pomp snelheid, 1360L/h. CoP zakt daardoor iets van +/-6,3 naar +/-6,0. Maar de binnentemperatuur ging daarna wel veel sneller naar de ingestelde waarde.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ku9ccmkbjIL8TLrpKuL9mWYcw5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uF9qiPUcTG38pEZ4Vq61nExb.png?f=fotoalbum_large

Wat ik echter wel vreemd vind is de dat de warmtepomp in het begin echt in een slingering komt. Ik begrijp dus ook nog steeds de regeling van de warmtepomp niet waar ik wel steeds meer behoefte aan begin te krijgen om te snappen wat er gebeurd. Ik laat voor nu nog even de pomp op de laagstand staan en ga even kijken wat er gebeurt als ik de dT moduleren verhoog, om te bekijken of de warmtepomp dan rustiger wordt. Maar als ik puur kijk naar de Tc temperatuur en de stooklijn snap ik op die momenten nog niet direct de regelactie van de Amber.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jyiT98vzhkMPL6Kjol_Pg6zAq0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xMpSfLbGX8q3G9mDOoKZYR4I.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69ece68eXpNGINgn4nJBP47k--A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z0RfDiMRlumY78jlVFvfKfDd.png?f=fotoalbum_large

Hieronder wat ingezoomd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOlRpWB6_2Q4Amx959I7BxGdAO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0wLUXKieyDc6t1DWBidZEhgJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylA4rXQB_Kv6ETl0xfhCgAWx4qI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kBqPtoxbfUYF9YDIiY3DTYYT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSd_WyHpGASvuhCDfxm2t1e8Qx4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hd5hVThgbHXOgOKdE6afST19.png?f=fotoalbum_large

Verder heb ik het vermoeden dat de stooklijn naar beneden wordt afgerond op hele graden Celsius, niet echt belangrijk maar wellicht handig om te weten. Ook ben ik nog steeds heel benieuwd naar de instelling van de Tr ruimte sensor compensatie. Bij welke temperatuurafwijking wordt hoeveel gecompenseerd?

Een andere vraag aan de specialisten hier: Waarom is de waterpomp niet modulerend?

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
bommer schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:56:
[...]

Lijkt wel op DHW runs. Eerste bij mij is verwarmen en de 2e+3e bij mij DHW
[Afbeelding]

Ik vermoed dat je setpoint niet gehaald wordt op de TC sensor, kan je kijken wat setpoint is/was en de temperatuur op TC en dan de waarde van setting m1.03
SWW loopt bij mij via de warmtepompboiler.

Het setpoint was 24 graden en heb ik nu aangepast naar 22 en 1.03 staat op 1. Ik heb overal vloerverwarming zonder naregelibg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
ArnoudN schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:35:
[...]

Het setpoint was 24 graden en heb ik nu aangepast naar 22 en 1.03 staat op 1. Ik heb overal vloerverwarming zonder naregelibg.
Je moet het even aankijken, in het begin kost het erg veel energie om de vloer warm te krijgen, Het lijkt erop dat je Tc temperatuur heel mooi stabiel blijft, ik denk dat de retour temperatuur redelijk koud terug kwam waardoor dus ook echt het vermogen nodig was. Je moet even kijken of het morgen of overmogen al wat beter is.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
ArnoudN schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:35:
[...]

Hoe bedoel je dat je het setpoint heb aangepast van 24°C naar 22°C, dat is toch de stooklijn? Of heb je juist je stooklijn aangepast? Maar is 22°C niet een beetje laag?

Ook begrijp ik niet helemaal (als ik het goed zie in je grafiekje) dat je temperatuursetpoint van de woonkamer hoger ligt dan de aanvoertemperatuur, dan krijg je uiteraard nooit je kamer op temperatuur

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Een andere vraag aan de specialisten hier: Waarom is de waterpomp niet modulerend?
wat bedoel je te zeggen?
De compressor moduleerd toch?
Anders had je altijd vol vermogen “aan” of niets “uit”

Heb nog steeds niet veel kunnen testen, ik denk dat er vanacht weer een run komt, temperatuur in de woonkamer zit bijna op schakel moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkepad
bommer schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:14:
De stooklijn bepaald het setpoint.
En met de thermostaat erbij, mag de Amber pas aan als de themostaat vrij geeft.
OK nu begint het eea op zijn plek te vallen! Dus als ik het niet eens ben met de manier waarop de ruimte verwarmd wordt moet ik het in de stooklijn aanpassen. Maak ik de juiste conclusie als ik langere runs wil, de aanvoertemperatuur moet verlagen?

Op dit moment staat het setpoint op 25, maar de Tc is toch opgelopen naar 31 graden. Dit komt omdat de ruimte correctie aanstaat?

Het is nu 19 graden in huis en de delta T is net geen 3 graden. De compressor loopt op 61hz nu. Dit gaat de goede kant op toch?
hansvk schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:29:
[...]

@dikkepad Waar heb je M9.06 nu op staan (regelgedrag verwarmen/koelen)?
Ext aan/uit sturing + buitentemp.

[ Voor 15% gewijzigd door dikkepad op 02-11-2023 23:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mischa402
bommer schreef op donderdag 2 november 2023 @ 23:18:
[...]
wat bedoel je te zeggen?
De compressor moduleerd toch?
Anders had je altijd vol vermogen “aan” of niets “uit”

Heb nog steeds niet veel kunnen testen, ik denk dat er vanacht weer een run komt, temperatuur in de woonkamer zit bijna op schakel moment
Warmtepomp moduleert bij mij gewoon heel snel terug naar 36 Hz.

De waterpomp bedoel ik, die zou uiteraard ook gewoon terug kunnen moduleren, nu moet je met de hand de pomp op max, gem. of laag zetten.
Net als in een CV ketel, daar regelt bijvoorbeeld de ketel op het gevraagde vermogen/aanvoertemperatuur. Wanneer bijvoorbeeld de warmtevraag afneemt kan ook de pomp wat terug, je hoeft het water niet op een volle flow door je systeem heen te sturen, dat kan dan best een tandje minder. Als er hier en daar wat thermostaatkranen dichtlopen bijvoorbeeld kan de pomp op een constante dP regelen, Of dat de pomp op een dT regelt.

Ik denk dat jou CV pomp vanuit je buffervat ook moduleert en niet vol staat rond te pomp als alleen de badkamer vragend is? Ik heb even niet helemaal meer het plaatje in mijn hoofd van jou situatie, maar dacht dat je een buffer paralel heb staan.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
dikkepad schreef op donderdag 2 november 2023 @ 23:27:
[...]

OK nu begint het eea op zijn plek te vallen! Dus als ik het niet eens ben met de manier waarop de ruimte verwarmd wordt moet ik het in de stooklijn aanpassen. Maak ik de juiste conclusie als ik langere runs wil, de aanvoertemperatuur moet verlagen?

Op dit moment staat het setpoint op 25, maar de Tc is toch opgelopen naar 31 graden. Dit komt omdat de ruimte correctie aanstaat?

Het is nu 19 graden in huis en de delta T is net geen 3 graden. De compressor loopt op 61hz nu. Dit gaat de goede kant op toch?

[...]

Ext aan/uit sturing + buitentemp.
Op zich is 25°C niet te hoog lijkt mij. dat de temperatuur op loopt naar 31°C is volgens mijn omdat je de warmte niet goed kan afgeven. De ruimte compensatie doet maximaal 2°C.

Welke dT bedoel je hier?

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkepad
mischa402 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 23:35:
[...]

Op zich is 25°C niet te hoog lijkt mij. dat de temperatuur op loopt naar 31°C is volgens mijn omdat je de warmte niet goed kan afgeven. De ruimte compensatie doet maximaal 2°C.

Welke dT bedoel je hier?
Het verschil tussen de aanvoer temp en de retour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flierefluiter
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 12:54
Carboy54 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:15:
TIP 10 Thermostaten voor de Amber

Na lange tijd zoeken naar een betaalbare en nauwkeurig werkende thermostaat ben ik afgelopen week tegen de thermostaten aangelopen van PNI. Deze zijn o.a. verkrijgbaar bij Amazon en kost draadloos rond de € 50 en met App bediening rond de € 80. De ontvanger kan mooi onder de binnenunit. De thermostaat heeft standaard een hysterese verstelling van 0,1 - 1.0. Ook heeft de thermostaat een Open Window functie die de warmtepomp voor 30 minuten uit kan schakelen bij plotselinge temperatuur daling. Ik heb beide enkele dagen in gebruik gehad. De response is zeer nauwkeurig en snel. De goedkoopste heeft gek genoeg het mooiste ontwerp maar het exemplaar met App bediening van Tuya heeft leuke functies in de App.

Alleen de het maximale aantal schakelingen per uur van 1 ontbreekt. Dit is op te lossen door de hysterese op minimaal 0,2 tot 0,3 te zetten. Door het verschil zal hij daardoor niet zo snel weer aan slaan. Ook kan je in de software van de Amber een thermostaat vetraging in stellen van bv. 10 minuten. Mijn runs zijn met deze instellingen bij 10 graden buiten nu minimaal 1.5 tot 2.5 uur bij 36 Hz.

De info:
https://manuals.plus/nl/pni/ct60-wireless-thermostat-manual
https://manuals.plus/pni/...t-manual?expand_article=1

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heeft iemand een plaatje of schema hoe de 5 draden vanuit de thermostaat ontvanger NC NO COM L N. aangesloten moeten worden in de binnenunit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:30
Dracoplasm schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:29:
Ik ben alles aan het voorbereiden. Zou iemand mee willen kijken, dit zou het volgens mij moeten zijn:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De WP staat op z'n balkjes. Toch best een zwaar ding. Vanwege mijn onzekerheid vraag ik graag na of alles juist is aangesloten, morgen gaan de leidingen erop en moet die maar eens aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cdw7bCAQ5ogMLydfR56pQoW8WpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8aeNijWdEaVqrhECIN81sGi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhy_PdLDTDdthPfUPasLYJthFic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ni0STuI92nfdnaknnURCBXPP.jpg?f=fotoalbum_large

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Je hebt dus drie fase en de N2 is een 2e nul? Dan klopt het, bij mij zit het precies zo.

Weet alleen niet of je de goede kabel gebruikt hebt (lijkt neopreen oid)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvY4YoKS6EzyDHpDMD7dh4EsOKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RqI3F8Lx3VL8Lk15AYAp48md.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door timpel_800 op 03-11-2023 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
mischa402 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 23:00:
[...]

Hoe bedoel je dat je het setpoint heb aangepast van 24°C naar 22°C, dat is toch de stooklijn? Of heb je juist je stooklijn aangepast? Maar is 22°C niet een beetje laag?

Ook begrijp ik niet helemaal (als ik het goed zie in je grafiekje) dat je temperatuursetpoint van de woonkamer hoger ligt dan de aanvoertemperatuur, dan krijg je uiteraard nooit je kamer op temperatuur
Ik heb de stooklijn inderdaad iets aangepast naar beneden. De instelling van de thermostaat staat op 21,5 en de stooklijn net iets hoger. De kamer komt prima op temperatuur, maar voor mijn situatie eigenlijk te snel.

Als ik naar de in- en outlettemperaturen kijk is de deltaT ongeveer 3,5 tot 4 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:27
Zojuist de twee internet/netwerk kabels ingekort tussen de binnen en buitenunit echter krijg ik nu een storing:

F28 Storing PWM terugkoppelings-signaal

Line status is voor beide wel 100%

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Opnieuw opstarten heb ik al geprobeerd.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry59
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-09 11:59
Omebas schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:16:
[...]

Waarom wil je geluidsreductie? Volgens @Carboy54 is dit apparaat trillingsvrij.
Als de pomp opstart en doorloopt naar de hoge Hz'n ontstaat in het traject 75-85 Hz een piek in geluid, als hij dan eindigt op 90 Hz is die piek weer weg. Misschien dat het systeem bij die piek even in een "eigen frequentie" draait. Mijn buurman heeft gevoelig oren, die wil ik niet meer belasten dan strikt nodig. Zou dus willen voorkomen dat die piek 's-nachts optreed door een cap te plaatsen op het vermogen, cq frequentie. Menu 5 suggereert dat dit mogelijk is/gaat zijn, maar begreep van Carboy54 dat deze faciliteit nog niet beschikbaar is. Bij alleen toepassen van nachtverlaging van de Tc komt de WP toch in dit frequentie-gebied terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
mischa402 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 23:32:
[...]

Warmtepomp moduleert bij mij gewoon heel snel terug naar 36 Hz.

De waterpomp bedoel ik, die zou uiteraard ook gewoon terug kunnen moduleren, nu moet je met de hand de pomp op max, gem. of laag zetten.
Net als in een CV ketel, daar regelt bijvoorbeeld de ketel op het gevraagde vermogen/aanvoertemperatuur. Wanneer bijvoorbeeld de warmtevraag afneemt kan ook de pomp wat terug, je hoeft het water niet op een volle flow door je systeem heen te sturen, dat kan dan best een tandje minder. Als er hier en daar wat thermostaatkranen dichtlopen bijvoorbeeld kan de pomp op een constante dP regelen, Of dat de pomp op een dT regelt.

Ik denk dat jou CV pomp vanuit je buffervat ook moduleert en niet vol staat rond te pomp als alleen de badkamer vragend is? Ik heb even niet helemaal meer het plaatje in mijn hoofd van jou situatie, maar dacht dat je een buffer paralel heb staan.
Nu snap ik wat je bedoeld, ik had de CV-pomp tijdelijk ff op volle bak staan (dat is tapwater instelling)
Misschien heb ik vanwege de opvoerhoogte nog een zwaardere pomp nodig.

Ik ga na jouw test eerst nu ook even proberen met de Amber pomp op low ipv nu op mid.
En dan de pomp weer op prop.druk.

Heb idd het buffer parallel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 13:42
Even een ander vraagje waar jullie misschien een idee voor hebben. Nu ik mijn hele verwarming heb omgebouwd voor de Amber stook ik (op de CV) nu nog maar op een aanvoer temperatuur van 25 graden. Daarmee wordt het huis lekker warm maar de badkamer blijft koud. Wat hebben jullie als badkamerradiator of iets anders om toch de badkamer warm te krijgen en vooral de handdoeken droog.

Nu kwam ik deze tegen Radson LTV-radiator vertikaal ULow E2 1102W maar is er misschien nog een goedkopere optie? Of wachten totdat het koud wordt en en 35 graden door het systeem stroomt.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Dracoplasm schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:34:
[...]

De WP staat op z'n balkjes. Toch best een zwaar ding. Vanwege mijn onzekerheid vraag ik graag na of alles juist is aangesloten, morgen gaan de leidingen erop en moet die maar eens aan:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie geen verkeerde dingen, misschien voor de duidelijkheid om de grijze draad van de voeding een blauw tapeje. Hoewel ik daar niet zo wakker van lig.

Pas alleen op met te hard aandraaien, je aarde klem in de binnenunit wijkt al aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:30
bommer schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:21:
[...]

Ik zie geen verkeerde dingen, misschien voor de duidelijkheid om de grijze draad van de voeding een blauw tapeje. Hoewel ik daar niet zo wakker van lig.

Pas alleen op met te hard aandraaien, je aarde klem in de binnenunit wijkt al aardig.
Ik zie het. Lijkt op de foto erger maar zal hem iets losser maken.

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-09 11:31
GhandiHarder schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:12:
hansvk schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:42:
[...]
Er zijn inderdaad verschillende situaties met hun eigen range van instellingen. Alleen vloerverwarming of alleen radiatoren, al dan niet met SWW. Of een combi van vvw en radiatoren, al dan niet met SWW. En dan ook nog met een paar soorten regelgedrag (alleen stooklijn, stooklijn + thermostaat etc.).
Voor die diverse combinaties moet volgens mij uiteindelijk wel een soort van uitgangssituatie geformuleerd kunnen worden wat betreft instellingen.
Lijkt mij een uitstekend idee. Ik zie soms door de bomen het bos niet meer wat betreft instellingen. @Carboy54 Zou het wat zijn op op de startpagina Google Spread sheet te delen waarin iedereen de belangrijkste settings en situatie kan delen? Misschien geeft dat wat meer overzicht.

Ik had eerder gelezen dat er een aanpassing zou komen in een van de documenten Itho om het e.e.a. te verduidelijken. Heb ik iets gemist of is dit nog niet aangepast?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
psycho-realm schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:21:
[...]

[...]

Lijkt mij een uitstekend idee. Ik zie soms door de bomen het bos niet meer wat betreft instellingen. @Carboy54 Zou het wat zijn op op de startpagina Google Spread sheet te delen waarin iedereen de belangrijkste settings en situatie kan delen? Misschien geeft dat wat meer overzicht.

Ik had eerder gelezen dat er een aanpassing zou komen in een van de documenten Itho om het e.e.a. te verduidelijken. Heb ik iets gemist of is dit nog niet aangepast?
Dat zal ik doen zodra de nieuwe functielijst beschikbaar is. Deze wordt momenteel geupdated door Itho. Sommige instellingen worden eerst getest voordat ze worden vrij gegeven en dat kost helaas tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japio2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-04 20:30
Even een vraagje op basis van nieuwsgierigheid. De Amber heeft 5 setpoints. Zijn dat discrete punten en zijn er dus geen andere smaken? Of wordt er al naar gelang van de buitentemperatuur een continue aanpassing van die doeltemperatuur gemaakt op alle tussenliggende punten op de grafiek die door die 5 punten loopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
Impossibl3 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:17:
Even een ander vraagje waar jullie misschien een idee voor hebben. Nu ik mijn hele verwarming heb omgebouwd voor de Amber stook ik (op de CV) nu nog maar op een aanvoer temperatuur van 25 graden. Daarmee wordt het huis lekker warm maar de badkamer blijft koud. Wat hebben jullie als badkamerradiator of iets anders om toch de badkamer warm te krijgen en vooral de handdoeken droog.

Nu kwam ik deze tegen Radson LTV-radiator vertikaal ULow E2 1102W maar is er misschien nog een goedkopere optie? Of wachten totdat het koud wordt en en 35 graden door het systeem stroomt.
Wij hebben hetzelfde probleem. Badkamer wordt ook niet echt warm, ondanks grote radiator en vloerverwarming. Ik heb dat onderschat. Maar verder wordt er bij ons boven niet gestookt dus het is daar gewoon kouder. We hopen dat het idd beter wordt als het kouder wordt en anders maar iets elektrisch erin denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je kunt een staaf als deze in de handdoekradiator doen en met een timer/smartplug/... vijf minuten voor de wekker aanzetten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:53
Impossibl3 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:17:

Elke woning die wij qua E & W installatie's opleveren is in de douche voorzien van een stopcontact tbv een elektrische radiator; met lage temperatuur verwarming wordt het zelden aangenaam warm in een douche.
Of je moet de vv groep + handdoek radiator in de douche apart met een hogere temperatuur vanaf de wp kunnen aanvoeren; heb ik nog nooit gezien.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-09 12:50
Vooral belangrijk om de deur dicht te houden van de badkamer, bij ons. Dan merk je een temperatuurverschil als je binnenkomt en dat is al heel fijn.

Zodra de WP de hele dag door gaat stoken als het kouder wordt, wordt de badkamer ook beter warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
In een badkamer wil nog wel eens lucht blijven hangen in de radiator en vvw. Ik heb dat eerder ook gehad na een verbouwing en onlangs na installatie van de Amber. Je zou voor de zekerheid eens het ontluchtingsprogramma kunnen draaien met alles dicht behalve de badkamer. Een airlock wordt er dan wel uitgedrukt.

[ Voor 7% gewijzigd door hansvk op 03-11-2023 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:42
Niet gehinderd door enige kennis van zaken: zou je hiervoor wellicht de extra spiraal van de WPB (als de Atlantic Exporer) voor kunnen gebruiken? Daar deze een hogere temperatuur heeft. Altijd beter dan elektrisch met COP 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Proton_ schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:59:
Je kunt een staaf als deze in de handdoekradiator doen en met een timer/smartplug/... vijf minuten voor de wekker aanzetten.
Ik neem aan dat soort radiatoren gevuld zijn? IK heb ook zo'n exemplaar gekregen vanuit de bouw.

Alleen zit daar een hele regelunit aan vast, welke ik het liefst niet ga gebruiken.
Maar via een schakel contact op mijn KNX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Proton_ schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:59:
Leuk deze kende ik nog niet. Die kan ik wel met een slimme plug schakelen op basis van de wekker. Deze hou ik in mijn achterhoofd. Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
hansvk schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:07:
In een badkamer wil nog wel eens lucht blijven hangen in de radiator en vvw. Ik heb dat eerder ook gehad na een verbouwing en onlangs na installatie van de Amber. Je zou voor de zekerheid eens het ontluchtingsprogramma kunnen draaien met alles dicht behalve de badkamer. Een airlock wordt er dan wel uitgedrukt.
Ik weet heel zeker dat er geen lucht in zit. Toen ik het systeem ging vullen had ik ruim de ontluchter opengezet met als gevolg dat er een flinke straal tegen mijn plafond kwam. Vond het al zo gek dat het systeem niet op druk kwam. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Japio2 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:13:
Even een vraagje op basis van nieuwsgierigheid. De Amber heeft 5 setpoints. Zijn dat discrete punten en zijn er dus geen andere smaken? Of wordt er al naar gelang van de buitentemperatuur een continue aanpassing van die doeltemperatuur gemaakt op alle tussenliggende punten op de grafiek die door die 5 punten loopt?
Deze 5 stooklijnen zijn naar eigen wens in te stellen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFEPx-g7JvXrBG2ic-TKlSbxWuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9puQv3DM0sUlWg2zeWgY41T9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
Flierefluiter schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:00:
[...]

Heeft iemand een plaatje of schema hoe de 5 draden vanuit de thermostaat ontvanger NC NO COM L N. aangesloten moeten worden in de binnenunit?
L en N op N en R L Reserve power supply.
Com en NO op heating switch zone 1 com en T1

Vergeet systeem configuratie regel 2/2 niet op aan / uit sturing + buitentemperatuur te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
NRJ020 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:09:
Zojuist de twee internet/netwerk kabels ingekort tussen de binnen en buitenunit echter krijg ik nu een storing:

F28 Storing PWM terugkoppelings-signaal

Line status is voor beide wel 100%

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Opnieuw opstarten heb ik al geprobeerd.
Test even met een standaard UTP Cat 6 kabel buiten om. 99% kans dat het de kabel is. De kabel vooraf getest??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Carboy54 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:52:
[...]

Test even met een standaard UTP Cat 6 kabel buiten om. 99% kans dat het de kabel is. De kabel vooraf getest??
Zou niet de eerste keer zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
hansvk schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:12:
[...]

Zou niet de eerste keer zijn :P
Spreekt een ervaringsdeskundige 🤫

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 12:13
timpel_800 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:45:
[...]

Wij hebben hetzelfde probleem. Badkamer wordt ook niet echt warm, ondanks grote radiator en vloerverwarming. Ik heb dat onderschat. Maar verder wordt er bij ons boven niet gestookt dus het is daar gewoon kouder. We hopen dat het idd beter wordt als het kouder wordt en anders maar iets elektrisch erin denk ik.
Hier nummer 3 met hetzelfde probleem.

Optie 1, de duurdere, de handdoekradiator vervangen voor een Haga Strada Hybrid. Maar dan ben je nog steeds afhankelijk van de vvw run.

Optie 2, de wat goedkopere, een infraroodpaneel ophangen. Badkamer wil je voornamelijk in de ochtend en avond even snel warm hebben (voor het gevoel.

Voorlopig lijkt het optie 2 te worden. Met in de toekomst optie 1 toegevoegd.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Plexxodus schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 22:15:
[...]

Optie 2, de wat goedkopere, een infraroodpaneel ophangen. Badkamer wil je voornamelijk in de ochtend en avond even snel warm hebben
Die heb je ook als spiegel, valt het minder op. En een warme bakkes met scheren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-09 21:04
Hallo ik sta op het punt om een amber 65 aan te schaffen volgens de installateur kom ik hiermee prima uit de voeten. Echter ik lees hier dat de capaciteit echter een heel stuk minder is als het kouder word. Is het dan niet verstandiger om eventueel gelijk een 95 te pakken ?

Het betreft een tussenwoning uit 1928 volledig nageïsoleerd op spouw na omdat deze niet aanwezig is. 50 m² vloerverwarming beneden als hoofdverwarming. Totaal oppervlakte woning is ongeveer een kleine 110 m²
Gasverbruik vorig jaar was 540 m³ ook door het verwarmen met airco en zuiniger aan te doen.
Ben een beetje bang dat ik drek tekort ga komen door een te lichte versie terwijl het me nu maar 200 euro kan schelen.
We gaan hem nu in hybride opstellen en volgend jaar komt er waarschijnlijk ook een vat bij voor het sww.
Wat zou het nadeel kunnen zijn van een te zware pomp ? En wat het nadeel van een te lichte ?

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:53
bommer schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 23:30:
[...]

Die heb je ook als spiegel, valt het minder op. En een warme bakkes met scheren ;)
Scheren? scheren is uit de mode; alles laten staan m/v (8>

Vroeger had je radiatoren in huis die waren loei heet, de stralingswarmte die dat gaf was heel aangenaam.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArnoudN
mischa402 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 23:00:
[...]

Probleem gevonden. De Tc sensor zat niet meer op de juiste plek. Tijdens het installeren heb ik deze even snel met tape op de aanvoer geplakt met een stuk isolatieschuim eromheen. Deze is waarschijnlijk vorige week losgeraakt en hing in de lucht.

Daarom wordt het setpoint van de stooklijn niet gehaald en gaat de Amber niet terugtoeren, totdat de thermostaat zegt dat het zo wel goed is. Dat is dan ook de reden dat het warmer werd in huis dan gepland.

De warmtepasta is al in huis dus straks even alles juist fixeren.

Kan nog mooi voordat @ErikVers hem officieel in bedrijf gaat stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
camel1987 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 07:01:
Hallo ik sta op het punt om een amber 65 aan te schaffen volgens de installateur kom ik hiermee prima uit de voeten. Echter ik lees hier dat de capaciteit echter een heel stuk minder is als het kouder word. Is het dan niet verstandiger om eventueel gelijk een 95 te pakken ?

Het betreft een tussenwoning uit 1928 volledig nageïsoleerd op spouw na omdat deze niet aanwezig is. 50 m² vloerverwarming beneden als hoofdverwarming. Totaal oppervlakte woning is ongeveer een kleine 110 m²
Gasverbruik vorig jaar was 540 m³ ook door het verwarmen met airco en zuiniger aan te doen.
Ben een beetje bang dat ik drek tekort ga komen door een te lichte versie terwijl het me nu maar 200 euro kan schelen.
We gaan hem nu in hybride opstellen en volgend jaar komt er waarschijnlijk ook een vat bij voor het sww.
Wat zou het nadeel kunnen zijn van een te zware pomp ? En wat het nadeel van een te lichte ?
Met 540 m3 gas (ga er van uit dat het tapwater er al af is) kom je op een benodigd vermogen van 2,88 kW bij -10. Dat kan de Amber65 prima leveren. Als het vervolgens warmer wordt en je warmtevraag neemt af wil je een pomp die zo min mogelijk vermogen kan leveren om pendelen te voorkomen. Bij de Amber 65 is dat iets boven de 2 kW (uit mijn hoofd) en bij de 95 tegen de 4 kW (nu gingen er ook al cijfers rond van de 2,2 kW dacht ik). Je zit me je maximale warmtevraag dus al heel dicht bij of over het minimale vermogen wat de Amber 95 kan leveren.

Lang verhaal kort de 65 lijkt mij ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Net even de getallen uit de handleiding gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlN1xeMKiOVb4eKP-vMLMUiwjqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9rUvbdW2sANHKNmJNjSKHbx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
@Impossibl3 dit is het totale verbruik van gas incl de sww. Onze eindafrekening vanaf maart tot nu is het gas verbruik 215 m3 moet er wel bij vermelden dat hier de thermostaat niet hoger staat als 18 graden. Ook hebben we vorig jaar bij verwarmd met een l/l warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
@camel1987 dan kan je er nog 100 m3 pp van af halen voor het maken van tapwater (vuistregel).

Als je met 2 personen bent blijft er een warmte vraag van 1,8 kW over. Zelfs als jij je thermostaat op 21 graden gaat zetten zou de Amber 65 nog voldoende moeten leveren. Het grootste verlies van energie in het huis is linear met de toe/afnamen van de delta temperatuur tussen binnen en buiten. Om van -10 buiten en binnen 18 naar binnen 21 te gaan is dT van 28 vs 31 of te wel een toename van 10,7%. Je warmte vraag zou dan uit komen op net geen 2 kW (1,8x1,107)

Dan heb je dus nogsteeds ruim over tov wat de Amber 65 maximaal kan leveren. Zo kan het voordeliger zijn om in de winter minder op de airco te verwarmen maar meer op de Amber om het pendelen tegen te gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Impossibl3 op 04-11-2023 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• camel1987
@Impossibl3we zijn met 4 2 volwassenen en 2 kinderen. we willen zoiezo een warmtepomp om het comfort te verhogen warme voetjes is toch wel een heel ander warmtecomfort als een airco. De installateur zegt ook dat de amber 65 ruim voldoende is in onze situatie maar better safe then sorry vandaar hier de vraag ook nogmaals ook omdat we straks de sww via de pomp willen laten verlopen.
We hebben ook voor een lg gekeken maar lees hier toch meer over mankementen als bijna de itho.

[ Voor 7% gewijzigd door camel1987 op 04-11-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Hou ook rekening met de benodigde waterinhoud voor de Ambers.
Voor de Amber 6,5 = 65 liter en de Amber 9,5 = 95 liter

Als je vloerverwarming hart op hart 10 cm is kan je rekenen met 1,1 ltr per m2
Weet niet wat je nog aan radiatoren hebt staan ? , en deze moeten ook open staan voor de benodigde flow.
Anders mag je naast je boilervat ook nog een leuk vat voor extra inhoudt gaan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
@Jan2023 de vloerverwarming heeft een oppervlakte van 50m² we hebben een kleine radiator in de badkamer en een wat grotere in de hoofdslaapkamer welke open staan. De vloerverwarming ligt als hoofdverwarming met 5 groepen en een buisdiameter van 18mm wat dan de inhoud is weet ik zo even niet. Volgens de installateur is een buffervat niet nodig is ook op locatie aanwezig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramlap
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:58
Korte vraag: Wij hebben sinds een week of 3 de amber95 geinstalleerd gekregen (met 270 liter boilervat).
De ingestelde legionella run is op zaterdag om 10:00 uur 's morgens ingesteld. Echter is hij nu een uur te vroeg aan het draaien, om 9:00 uur. Schakelt de Amber niet automatisch van zomer naar wintertijd en visa versa?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:15
[…]
Ben een beetje bang dat ik drek tekort ga komen
[…]
Je kan je CV systeem beter gewoon met water vullen. :+

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
camel1987 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:27:
@Impossibl3 dit is het totale verbruik van gas incl de sww. Onze eindafrekening vanaf maart tot nu is het gas verbruik 215 m3 moet er wel bij vermelden dat hier de thermostaat niet hoger staat als 18 graden. Ook hebben we vorig jaar bij verwarmd met een l/l warmtepomp.
Hoeveel kWh heeft die L/L verbruikt? Reken even met een COP van 5 of 6 en dan weet je wat je bij de warmtevraag van je woning op moet tellen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
@camel1987 een hoh van 10 met 18 mm buis geeft 1,5l per m2 aan inhoud. Voor systeem inhoud zie deze link. https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
ramlap schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:00:
Korte vraag: Wij hebben sinds een week of 3 de amber95 geinstalleerd gekregen (met 270 liter boilervat).
De ingestelde legionella run is op zaterdag om 10:00 uur 's morgens ingesteld. Echter is hij nu een uur te vroeg aan het draaien, om 9:00 uur. Schakelt de Amber niet automatisch van zomer naar wintertijd en visa versa?
Je kunt toch zelf even naar de display van je WP keuken en checken of de tijd een uur verkeerd staat? Is daarmee je vraag niet beantwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
camel1987 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:48:
@Impossibl3we zijn met 4 2 volwassenen en 2 kinderen. we willen zoiezo een warmtepomp om het comfort te verhogen warme voetjes is toch wel een heel ander warmtecomfort als een airco. De installateur zegt ook dat de amber 65 ruim voldoende is in onze situatie maar better safe then sorry vandaar hier de vraag ook nogmaals ook omdat we straks de sww via de pomp willen laten verlopen.
We hebben ook voor een lg gekeken maar lees hier toch meer over mankementen als bijna de itho.
Vergeet niet:
  1. Bij een dergelijke lage warmtevraag wordt de vloer nauwelijks warm, hooguit is deze niet meer koud. Hier in huis is de vloer ook maar 21°C. Met een goed geïsoleerde woning is dat niet anders. Groot voordeel is uiteraard de lage energierekening.
  2. De Amber is nog maar zeer kort op de markt, daardoor zijn er nog maar weinig exemplaren geïnstalleerd. En volgens mij allemaal afgelopen zomer. Er is dus nog geen winterseizoen ervaring. Daarmee is het ook logisch dat er nog weinig problemen gemeld zijn. Persoonlijk zou ik altijd kiezen voor een WP die al langer op de markt is, of van een fabrikant met (veel) meer ervaring met warmtepompen.
  3. Voor SWW heb je maar zeer weinig extra capaciteit nodig, zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramlap
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:58
Andrehj schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:03:
[...]

Je kunt toch zelf even naar de display van je WP keuken en checken of de tijd een uur verkeerd staat? Is daarmee je vraag niet beantwoord?
Ja, daar zag ik dat de tijd dus niet naar de wintertijd is gegaan en voor mij de checkvraag of de amber niet zelf automatisch van zomer naar wintertijd moet schakelen? Lijkt me toch niet dat we dat zelf moeten instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
RichieB schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:01:
[...]

Je kan je CV systeem beter gewoon met water vullen. :+
Cv blijft op dit moment nog hangen de amber komt in een hybride opstelling omdat we op dit moment nog geen plaats vrij gemaakt hebben voor een vat.

@Andrehj
Hier het verbruik dit jaar van onze airco waarmee we bijverwarmd hebben. Hier zit ook koeling bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SXbbpeps4LzrXVfx1WeoluG5jo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d2eDkwP1dS1VZ5yAfaFL0PGG.png?f=fotoalbum_large

@Impossibl3
Vind net voor ik je post las inderdaad het schema dus moet voor de amber 65 ruim voldoende inhoud hebben.
Wil er in de toekomst mischien nog wel een of 2 radiators bij hangen en de oudere radiators vervangen voor ltv radiatoren.

Pagina: 1 ... 27 ... 124 Laatste