• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-01 16:45
Ik heb een S10 en geen druk op het systeem. Ik neem aan dat de leidingen zijn leeg gelopen? Kan ik hem gewoon opnieuw vullen en herstarten? Helpt het als ik de graadminuten tijdelijk op 5 minuten zet zodat de BUH direct bijspringt?

Bij voorbaat dank voor deskundige tips.

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03:34
Even een update n.a.v. mijn S02/S10 probleem & drukverlies. Had alles bijgevuld en het werkt weer. Echter met gecheckt en de druk was wederom gezakt naar 1bar (van 2bar).

Wat kan de reden hiervoor zijn? Is dit de ontluchting van het systeem? Heb direct na bijvullen willen ontluchten, maar er kwam geen lucht uit.

Toevallig dat de twee posts voor me het hier nu ook over hebben? Enige logica hier vanuit jouw kant @Carboy54

@EricEric752 heb hetzelfde probleem gehad, zie mijn vorige posts van vorige week. Zet je WP even uit, vul je systeem opnieuw tot 1,5~2 bar. Zet systeem aan en ontlucht. Daarna moet het weer werken. Ik verwacht ook dat je vorstbeveiliging is geactiveerd en hier je water uit is gelopen. Heb je logs oid die je kan delen? Ben bij mij namelijk ook niet erachter gekomen wat de oorzaak is.

[ Voor 48% gewijzigd door darkfujita op 10-01-2026 10:07 ]

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-01 16:45
darkfujita schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:56:
@EricEric752 heb hetzelfde probleem gehad, zie mijn vorige posts van vorige week. Zet je WP even uit, vul je systeem opnieuw tot 1,5~2 bar. Zet systeem aan en ontlucht. Daarna moet het weer werken. Ik verwacht ook dat je vorstbeveiliging is geactiveerd en hier je water uit is gelopen. Heb je logs oid die je kan delen? Ben bij mij namelijk ook niet erachter gekomen wat de oorzaak is.
Dat heb ik idd gedaan. En dus idd de graadminuten even heel laag gezet om een en ander een boost te geven. De BUH sprong direct bij. Ik heb geen logs (wellicht wel want ik heb de HA module, maar ik heb ook griep op dit moment, dus dat moet later maar even komen....). Ik zag wel glinsterend ijs (dus geen sneeuw) onder de vorstbeveiliging dus 1 en 1 is 2 denk ik. Dank voor de reactie. Zijn er voor zover jij weet settings waar ik naar moet kijken voor de vorstbeveiliging van de WP zelf?

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-01 10:48

Jan2023

KISS

EricEric752 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:28:
[...]

Dat heb ik idd gedaan. En dus idd de graadminuten even heel laag gezet om een en ander een boost te geven. De BUH sprong direct bij. Ik heb geen logs (wellicht wel want ik heb de HA module, maar ik heb ook griep op dit moment, dus dat moet later maar even komen....). Ik zag wel glinsterend ijs (dus geen sneeuw) onder de vorstbeveiliging dus 1 en 1 is 2 denk ik. Dank voor de reactie. Zijn er voor zover jij weet settings waar ik naar moet kijken voor de vorstbeveiliging van de WP zelf?
Laat de Amber gewoon continu doordraaien uit voorzorg bij deze buitentemperatuur , dus geen nachtverlaging o.i.d.
Dan zouden die caleffi,s toch dicht moeten blijven.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:37
Andrehj schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:47:
@wowly Twee vragen:
1. Waar blijft het water wat je steeds kwijt raakt?
2. Veel expansievaten hebben een ventiel waardoor je ze zelf op de juiste voordruk kunt zetten. Al geprobeerd?
1: Ik weet het niet. Ik vermoed ergens een aansluiting buiten. Bij de inbedrijfstelling heb ik de retour losgehaald, mogelijk dat hij daar minimaal lekt? Ga dat nu niet checken met dit weer, maar als de temps eens beetje normaliseren. Voor nu is het zo minimaal. Alleen lastig als het CV circuit erg afkoelt: dan wordt de druk erg laag.
2: Wist ik ook niet! Ga eens onderzoeken hoe eea mogelijk is om zelf uit te voeren.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• hondacb50
  • Laatst online: 00:48
wowly schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:21:
[...]

1: Ik weet het niet. Ik vermoed ergens een aansluiting buiten. Bij de inbedrijfstelling heb ik de retour losgehaald, mogelijk dat hij daar minimaal lekt? Ga dat nu niet checken met dit weer, maar als de temps eens beetje normaliseren. Voor nu is het zo minimaal. Alleen lastig als het CV circuit erg afkoelt: dan wordt de druk erg laag.
2: Wist ik ook niet! Ga eens onderzoeken hoe eea mogelijk is om zelf uit te voeren.
Wat is eigenlijk de juiste druk voor een expansie vat? Bij mij staat de amber op de garage en het expansie vat hangt op zolder en daar is ook de manometer en het vul punt. Dus zo’n 3 a 4 meter hoger) en daar is dus 0,3 a 0,4 bar minder druk.

Als de pomp 2 bar wil, moet je hem boven op 1,6 bar zetten en dan met welke druk in het vat?
Mijn vermoeden is op 1 bar om bij eventuele lekken nog altijd 1,4 bar op de buitenunit te houden?

Wat is de vuistregel?

• rh63nl
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-01 15:50
Jan2023 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:45:
[...]

Laat de Amber gewoon continu doordraaien uit voorzorg bij deze buitentemperatuur , dus geen nachtverlaging o.i.d.
Dan zouden die caleffi,s toch dicht moeten blijven.
Warmtepomp zeker laten draaien. Vind het wel spannend om te voorspellen wat de Caleffi's doen als er een matige noordoosten wind overheen blaast bij -10C ...
De Tc watertemperatuur dipt behoorlijk na een defrost bij deze temperaturen, hier soms onder de 20C met 100m2 VVW. Amber draait op de Tr op 20C en is al weken niet meer gestopt. BUH op 50 min.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
rh63nl schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:55:
[...]

Warmtepomp zeker laten draaien. Vind het wel spannend om te voorspellen wat de Caleffi's doen als er een matige noordoosten wind overheen blaast bij -10C ...
De Tc watertemperatuur dipt behoorlijk na een defrost bij deze temperaturen, hier soms onder de 20C met 100m2 VVW. Amber draait op de Tr op 20C en is al weken niet meer gestopt. BUH op 50 min.
Heb iedereen caleffis geïsoleerd? Hier steekt alleen t neusje erboven en eronderuit.

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10:06
Ik heb de caleffi s geïsoleerd ja, zonder iets te blokkeren.

Water bijvullen betekent dat het ergens weg moet lopen.
Maar ook dat je je drukvat even moet controleren. Als die lek is blijft druk ook wisselen bij opwarmen. Dat zie je dan natuurlijk gelijk na bijvullen en even stilstand.
(Even kloppen er op kunnen je t horen)

• rh63nl
Get!em schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:01:
[...]

Heb iedereen caleffis geïsoleerd? Hier steekt alleen t neusje erboven en eronderuit.
Ik heb body/middenstuk mee-geïsoleerd van beide caleffi's. Helemaal naakt zijn ze dus niet.

• bertenludy
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 10-01 19:02
Een vraagje ik lees in de berichten dat jullie de waardes vd amber uitlezen in HA hoe die je dat en wat heb ik nodig om dit ook te kunnen. Bert

• Degast
Dat staat in de TS mooi beschreven! Makkelijkste om daar even door te lezen.

Incl linkjes zelfs geloof ik.

• bertenludy
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 10-01 19:02
Waar staat de TS dan

• robertoz1982
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Pagina 1 van dit topic

http://stephenbrooks.org/muon1/banner.php?user=[DPC]Nightmare

• wowly
TS betekent Topic Start.
Het is vaak de eerste post waar in ongelofelijk veel info staat.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• tmbreuker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:38
Get!em schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:01:
[...]

Bij mij steekt alleen het neusje eruit die dan wel boven en onder behoorlijk groen uitslaat

• Get!em
  • Niet online
Op deze koude zonnige dagen is de thermostaat toch wel onhandig. Van 10-17u heeft de Amber uitgestaan omdat het 21c-22c in de woonkamer was. Max temperatuur niet boven de 0c geweest buiten. Vloer enorm koud geworden en nu moeite om de daling te stoppen. Denk dat ie zo wel onder de 20 zakt.

[ Voor 35% gewijzigd door Get!em op 10-01-2026 17:23 ]

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:15
Die van mij ook voor het eerst uit gegaan sinds een paar dagen idd door de thermostaat.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:55
Get!em schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:07:
Op deze koude zonnige dagen is de thermostaat toch wel onhandig. Van 10-17u heeft de Amber uitgestaan omdat het 21c-22c in de woonkamer was. Max temperatuur niet boven de 0c geweest buiten. Vloer enorm koud geworden en nu moeite om de daling te stoppen. Denk dat ie zo wel onder de 20 zakt.
Vrijwel gelijke ervaring. Bij mij Amber uitgestaan van 12-17 uur. Thermostaat staat normaal op 21, nu op 20,5. Zal zeker even duren voordat de vloer weer is opgewarmd en de kamer 21 graden is

• despijker
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:26
Herkenbaar, hier de thermostaat op 20,5, als de zon erbij komt dan ruim over de 21gr. Ik gebruik een Plugwise Lisa/Adam. Dat is een lerend systeem. De hysterese is prima, maar bij het teruglopen van de temperatuur einde middag schiet de temperatuur toch door instelpunt. Ik vang dat nu handmatig af door de Lisa naar 21 te zetten als de temperatuur zo rond de 20,8 uitkomt. Na een half uurtje teug naar 20,5.
Maar eens kijken of we Honmey zich hiermee kunnen laten bemoeien..

• wowly
timpel_800 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:22:
Die van mij ook voor het eerst uit gegaan sinds een paar dagen idd door de thermostaat.
Dit had ik dus ook, cv temp zakt dan enorm in

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-01 10:32
despijker schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:55:
Maar eens kijken of we Honmey zich hiermee kunnen laten bemoeien..
Zeker goed te gebruiken, doe ik hier ook. In een flow de kaart gebruiken waarbij er wordt gekeken naar een waarde onder of boven een x temperatuur gedurende een bepaalde tijd.
Deze is mooi te gebruiken om een daling op te vangen en de Amber op tijd aan te schakelen.

Ik heb bijvoorbeeld:
Als de gemeten woonkamer temperatuur gedurende 60 minuten onder de ingestelde temperatuur+ 0.2 graden komt, dan moet de Amber weer gaan verwarmen.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-01 10:48

Jan2023

KISS

Plexxodus schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:52:
[...]

Ik heb bijvoorbeeld:
Als de gemeten woonkamer temperatuur gedurende 60 minuten onder de ingestelde temperatuur+ 0.2 graden komt, dan moet de Amber weer gaan verwarmen.
Dat doet mijn thermostaat met een hysteresis van 0,2 gewoon.
En die wacht geen uur ,dan zou de temperatuur al weer beduidend lager kunnen zijn.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-01 10:32
Die 60 minuten is uiteraard volledig huis afhankelijk. In mijn situatie werkt het dus perfect.

En de hysterese van een thermostaat werkt volgens mij net even anders. Bij een ingestelde temperatuur van 20 graden, schakelt hij uit bij 20.2 en weer aan bij 19.8.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:17
Plexxodus schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:20:
En de hysterese van een thermostaat werkt volgens mij net even anders. Bij een ingestelde temperatuur van 20 graden, schakelt hij uit bij 20.2 en weer aan bij 19.8.
Dat is een hysterese van 0.4 graden. Hysterese is gedefinieerd als het verschil tussen het in- en uitschakelpunt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• rh63nl
Zie hier hetzelfde probleem met 100m2 VVW, de thermostaat slaat af omdat er bezoek is en je staat te koken of de zon staat in de kamer en tegen de tijd dat de WP weer aanslaat is de vloer eigenlijk net te koud geworden om de temperatuur vast te houden. Ik draai nu vanaf half december met de thermostaat (PNI40) op 22gr met hysterese op 0,2 en de Tr correctie aan op 20gr. WP is nu al weken aan en blijft heel netjes tussen de 20,2 en 20,7 moduleren, ook vannacht goed gegaan. Door de snel dalende temperatuur (hier tot -8,2) wel een paar tienden verloren in de woonkamer maar niet onder de 20,2gr.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:55
Als beginnend tweaker is dat het startpunt voor noodzakelijke informatie.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Carboy54
hondacb50 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:07:
[...]

Wat is eigenlijk de juiste druk voor een expansie vat? Bij mij staat de amber op de garage en het expansie vat hangt op zolder en daar is ook de manometer en het vul punt. Dus zo’n 3 a 4 meter hoger) en daar is dus 0,3 a 0,4 bar minder druk.

Als de pomp 2 bar wil, moet je hem boven op 1,6 bar zetten en dan met welke druk in het vat?
Mijn vermoeden is op 1 bar om bij eventuele lekken nog altijd 1,4 bar op de buitenunit te houden?

Wat is de vuistregel?
Voordruk voor een warmtepomp is 0,5 Bar ipv 1.0 wat gebruikelijk is.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Carboy54
Andrehj schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:37:
[...]

Dat is een hysterese van 0.4 graden. Hysterese is gedefinieerd als het verschil tussen het in- en uitschakelpunt.
Ook wel dead zone genoemd. Een dead zone van 0.2 is dan een hysterese van 0.4

• hondacb50
Carboy54 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:43:
[...]

Voordruk voor een warmtepomp is 0,5 Bar ipv 1.0 wat gebruikelijk is.
Op de plek van de warmtepomp @Carboy54 ? Dus als het expansievat een verdieping hoger hangt zou je maar 0,2 bar moeten hebben in de lucht balg?

• Carboy54
hondacb50 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:59:
[...]

Op de plek van de warmtepomp @Carboy54 ? Dus als het expansievat een verdieping hoger hangt zou je maar 0,2 bar moeten hebben in de lucht balg?
Nee je moet hoogte corrigeren met de waterdruk/ meter niet het expansievat.

• hondacb50
Carboy54 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:45:
[...]

Nee je moet hoogte corrigeren met de waterdruk/ meter niet het expansievat.
Ik twijfel of ik je helemaal volg. Want ik vul op de zolder op de zelfde hoogte als t expansievat (en de buitenunit staat een verdieping lager op de
Garage. Als ik jouw redenering volg moet ik op zolder maar 0,2 bar aan druk op t systeem zetten wat resulteert op 0,5 bar bij de warmtepomp. Als het expansievat op 0,5 bar dan op zolder is ingesteld dan zal deze helemaal niets doen want de druk is hoger dan de leiding druk en dus zal er geen water in t vat komen om als buffer te dienen. Of dient dan dit vat alleen om de toegenomen druk bij uitzetting en misschien als gevolg van het rondpompen op te vangen?

Begrijp ik m goed zo?

• hamag
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 09:19
rh63nl schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:33:
Zie hier hetzelfde probleem met 100m2 VVW, de thermostaat slaat af omdat er bezoek is en je staat te koken of de zon staat in de kamer en tegen de tijd dat de WP weer aanslaat is de vloer eigenlijk net te koud geworden om de temperatuur vast te houden. Ik draai nu vanaf half december met de thermostaat (PNI40) op 22gr met hysterese op 0,2 en de Tr correctie aan op 20gr. WP is nu al weken aan en blijft heel netjes tussen de 20,2 en 20,7 moduleren, ook vannacht goed gegaan. Door de snel dalende temperatuur (hier tot -8,2) wel een paar tienden verloren in de woonkamer maar niet onder de 20,2gr.
Even wat info over mijn situatie na 1,5 maand Amber (sinds 24 november).

Heb er hier uiteindelijk voor gekozen om de thermostaat alleen als noodrem te gebruiken. Dus die staat op 22 graden - bewust net iets te hoog - en vraagt dus continu warmte.

Ik heb met wat geduld de stooklijn zo ingesteld dat deze zo precies mogelijk het warmteverlies van het huis compenseert. Bij de huidige buitentemperaturen (hier in het westen op dit moment tussen de -3 en de 0grC) gaat dat prima.

De Amber draait al ruim 2 weken zonder stops (behalve 1x per dag vlak voor de sww run). Als ik kijk naar de stroompieken, lijkt het erop dat ik defrosts heb met variable intervallen. Soms een tijdje elke 1,5 uur, soms een tijdje elke 3 uur of iets in die richting. Ik heb dat niet echt nauwkeurig in de gaten gehouden. BTW, de BUH staat helemaal uit.

Ik streef naar 20 graden in de woonkamer. Dat lukt niet helemaal, het fluctueert in de praktijk tussen de 19,5 en de 20,5 graden. Maar dat is prima. Heb de TR sensor aangezet om de stooklijn dynamisch bij te sturen. Daarmee wordt het iets nauwkeuriger, maar niet exact 20 graden. Dat is in de praktijk geen probleem.

Ben nu vooral benieuwd hoe goed deze stooklijn werkt als de temperaturen komende week overdag weer rond de 8 graden liggen hier in het westen. Gaan we dan pendelen of niet? Ik verwacht van niet, want de Amber draait nu groot deel van de tijd op 50Hz tot 60hz. Dus nog voldoende ruimte om terug te moduleren.

Ben op dit moment zeer tevreden (erg tof om 100% gasloos te zijn), maar heb nog veel moeten bijregelen ten opzichte van hoe de installateurs het hadden achter gelaten. Ergens begrijp ik dat ook wel. Het inregelen van de stooklijn is een geduldig klusje waarbij je iedere keer een halve dag op het effect moet wachten. Daar kan je installateur niet steeds voor terug laten komen. Dat is iets voor Tweakers - maar je vraagt je wel af hoe minder technische mensen dit voor elkaar moeten krijgen. Of je ouders van in de '70.

Amber 95 | Buffer 50L | WPV-H 240L | Honeywell T6 | Vrijstaand 1924 85m2 | HT-Radiatoren (geen vv) | Iso: vloer, spouw, HR++ (90%), dak | voorheen 1100m3 gas p/j

• Get!em
  • Niet online
Hier ook tevreden. Met -10c vannacht stabiliseerde de Amber op 67Hz en bleef de temperatuur in de woonkamer stabiel op 20,5C
Met een COP van 3,5 niet eens echt gek.
Defrosten bleef op ritme van 1u en 15min.

• Carboy54
hamag schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:58:
[...]

Even wat info over mijn situatie na 1,5 maand Amber (sinds 24 november).

Heb er hier uiteindelijk voor gekozen om de thermostaat alleen als noodrem te gebruiken. Dus die staat op 22 graden - bewust net iets te hoog - en vraagt dus continu warmte.

Ik heb met wat geduld de stooklijn zo ingesteld dat deze zo precies mogelijk het warmteverlies van het huis compenseert. Bij de huidige buitentemperaturen (hier in het westen op dit moment tussen de -3 en de 0grC) gaat dat prima.

De Amber draait al ruim 2 weken zonder stops (behalve 1x per dag vlak voor de sww run). Als ik kijk naar de stroompieken, lijkt het erop dat ik defrosts heb met variable intervallen. Soms een tijdje elke 1,5 uur, soms een tijdje elke 3 uur of iets in die richting. Ik heb dat niet echt nauwkeurig in de gaten gehouden. BTW, de BUH staat helemaal uit.

Ik streef naar 20 graden in de woonkamer. Dat lukt niet helemaal, het fluctueert in de praktijk tussen de 19,5 en de 20,5 graden. Maar dat is prima. Heb de TR sensor aangezet om de stooklijn dynamisch bij te sturen. Daarmee wordt het iets nauwkeuriger, maar niet exact 20 graden. Dat is in de praktijk geen probleem.

Ben nu vooral benieuwd hoe goed deze stooklijn werkt als de temperaturen komende week overdag weer rond de 8 graden liggen hier in het westen. Gaan we dan pendelen of niet? Ik verwacht van niet, want de Amber draait nu groot deel van de tijd op 50Hz tot 60hz. Dus nog voldoende ruimte om terug te moduleren.

Ben op dit moment zeer tevreden (erg tof om 100% gasloos te zijn), maar heb nog veel moeten bijregelen ten opzichte van hoe de installateurs het hadden achter gelaten. Ergens begrijp ik dat ook wel. Het inregelen van de stooklijn is een geduldig klusje waarbij je iedere keer een halve dag op het effect moet wachten. Daar kan je installateur niet steeds voor terug laten komen. Dat is iets voor Tweakers - maar je vraagt je wel af hoe minder technische mensen dit voor elkaar moeten krijgen. Of je ouders van in de '70.
Voor die laatste groep is online monitoring een must in combinatie met een actieve leverancier cq. Installateur.

• Carboy54
hondacb50 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:56:
[...]

Ik twijfel of ik je helemaal volg. Want ik vul op de zolder op de zelfde hoogte als t expansievat (en de buitenunit staat een verdieping lager op de
Garage. Als ik jouw redenering volg moet ik op zolder maar 0,2 bar aan druk op t systeem zetten wat resulteert op 0,5 bar bij de warmtepomp. Als het expansievat op 0,5 bar dan op zolder is ingesteld dan zal deze helemaal niets doen want de druk is hoger dan de leiding druk en dus zal er geen water in t vat komen om als buffer te dienen. Of dient dan dit vat alleen om de toegenomen druk bij uitzetting en misschien als gevolg van het rondpompen op te vangen?

Begrijp ik m goed zo?
Case: warmtepomp beneden en de drukmeter op 3 meter hoogte. Gewenste druk 1.8 bar bij het overdrukventiel in de Amber. Dan moet je dus het systeem op 1.5 bar druk zetten op de meter wat beneden 1.8 bar is. De voordruk van het expansievat moet altijd 0.5 bar zijn in de retourleiding bij voorkeur in de buurt van de warmtepomp. Is dat boven levert dat meestal geen problemen op.

• wowly
Bij een expansievat in de kelder waar de WP op het afdakje staat zou een voordruk van 1 dan goed zijn, immers naast de dynamische drukken agv koud-warm water uitzetting ook 2 verdiepingen druk van de cv inhoud?

Dit is een interessant draadje daarvoor waarin ook de uitleg van Flamco staat als je het expansievat op dezelfde hoogt hebt staan als je WP/gasketel: https://flamco.aalberts-h...on/whp_calc-attic_NLD.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door wowly op 11-01-2026 15:52 ]

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02:59
Ik heb een vraag over de Vakantiemodus. Zoals in deze groep werd aangeraden, heb ik de TR-sensorwaarde bewust lager gezet zodat de thermostaat het overneemt.

Ik heb dit getest toen ik van huis ging en zag inderdaad dat de thermostaat een signaal gaf naar de warmtepomp om de ruimte te verwarmen. Dat was voor mij de bevestiging dat de TR-ruimtesensor werd overruled.

Nu zie ik echter dat de woning momenteel 15,5 graden is🥶, terwijl ik de thermostaat heb ingesteld op 17,5 graden. Normaal gesproken haal ik mijn doeltemperatuur van 20,5 gewoon met de normale stooklijn. Ook bij deze temperaturen. Dat ik nu niet eens 17,5 graden aantik is vreemd..

Voor de beeldvorming; het gaat om een amber 65 die al voor de 3de winter probleemloos draait.

Heb ik toch wat fout gedaan? Heeft iemand een idee wat ik nog zou kunnen controleren?

[ Voor 6% gewijzigd door psycho-realm op 11-01-2026 17:07 . Reden: Extra info ]

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:31
@psycho-realm draait de Amber nog wel of is die leeg gelopen door de caleffi's toen die uit stond?

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:10
psycho-realm schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:05:
Ik heb een vraag over de Vakantiemodus. Zoals in deze groep werd aangeraden, heb ik de TR-sensorwaarde bewust lager gezet zodat de thermostaat het overneemt.

Ik heb dit getest toen ik van huis ging en zag inderdaad dat de thermostaat een signaal gaf naar de warmtepomp om de ruimte te verwarmen. Dat was voor mij de bevestiging dat de TR-ruimtesensor werd overruled.

Nu zie ik echter dat de woning momenteel 15,5 graden is🥶, terwijl ik de thermostaat heb ingesteld op 17,5 graden. Normaal gesproken haal ik mijn doeltemperatuur van 20,5 gewoon met de normale stooklijn. Ook bij deze temperaturen. Dat ik nu niet eens 17,5 graden aantik is vreemd..

Voor de beeldvorming; het gaat om een amber 65 die al voor de 3de winter probleemloos draait.

Heb ik toch wat fout gedaan? Heeft iemand een idee wat ik nog zou kunnen controleren?
Wat is je Tr doeltemperatuur? Je Ta wordt met 1 graad per graad afwijking ingesteld. Een Tr van 17,5 zou een "neutrale stooklijnbijstelling" moeten zijn, als je echt naar de Tr van 10oC gegaan zou zijn, dan staat je stooklijn na correctie misschien echt te laag.

Beter/Alternatief is het misschien om stooklijkcompensatie uit te zetten.

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:35
Hier de afgelopen nacht ook voor het eerst echte kou meegemaakt sinds de installatie 1,5jr terug. -5gr was hier aan de kust alweer een paar jaar geleden.

Tot mijn teleurstelling blijft de amber stipt 48min na elke defrost de volgende starten.
Nu draait hij hier bij -5 veel op 90Hz (heb nog wat isolatie te doen), maar na drie kwartier zit er niet eens een witte waas op de lamellen.
Ik blijf hopen op een verbetering vanuit Itho hiervoor.
Afgezien van een paar warmere uren op donderdag is het de hele week al defrost-feest...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrIsM8HvPWr1zU3_zvNV22G8v-4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rDtru4itMlvAn5y4R2z4a6mE.png?f=fotoalbum_large

Waar hij wel flink aanvriest is de onderste rand. Daar spaar ik al een paar dagen ijs op... Misschien dat ik toch eens iets ga proberen met een extra warmtelint. Iemand daar al ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suU3-bWOuOE2tmnJMxKkZPOSB6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZxutY3h0JZkjGhUewBIWbfpr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door -JB- op 12-01-2026 06:50 ]

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

• BertKlkmn
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Is het normaal dat ik de Amber om de twee dagen moet bijvullen, de druk zakt van 2.0 naar 1.5, ik ga ervan uit dat de bevriesbeveiliging meerdere malen bij een temperatuur van 0 tot -5 water water eruitgooit om bevriezen te voorkomen. Moet de vorstbeveiliging van de Amber dit niet voorkomen?

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:37
BertKlkmn schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:24:
Is het normaal dat ik de Amber om de twee dagen moet bijvullen, de druk zakt van 2.0 naar 1.5, ik ga ervan uit dat de bevriesbeveiliging meerdere malen bij een temperatuur van 0 tot -5 water water eruitgooit om bevriezen te voorkomen. Moet de vorstbeveiliging van de Amber dit niet voorkomen?
Waar staat de Amber en waar lees je de druk af? Als de Amber buiten op de grond staat en je de druk afleest op zolder dan moet je corrigeren voor het hoogteverschil.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Degast
Nee, dit heeft dan ook niet met de Amber te maken maar met een fout in je systeem.
Of met de vorstbeveiligings instellingen.

Ergens een lek?
Drukvat stuk.
Zie TS en lees instellingen daar even door als je installateur dat niet deed. Zeker betreft vorstbeveiliging.
Lees even 2 bladzijden terug om de discussie bij een ander over een drukvat mee te krijgen.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Over fouten in het systeem gesproken. Mijn Amber loopt al 2 jaar prima, maar de afgelopen dagen een paar keer een gekke hikup gehad. Kort na het inschakelen van de pomp vallen alle waardes die ik via de Leejow module uitlees naar nul of hele hoge waardes: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pYS-wVnjyjQEfBLNu6lbJlw8gM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ea7gQABInb1TSh8nd4yPOBa5.png?f=fotoalbum_large

Het was niet enkel een uitleesfout, want toen dit gisteren overdag gebeurde begon opeens ook een normaal onverklaarbare SWW run (hij dacht opeens dat SWW 0 gr was).
De supply voltage schiet zogenaamd naar 459V, maar dit komt niet overeen met de SDM630 die voor de WP zit, die geeft gewoon de correcte spanning aan.

Op de Amber zie ik geen foutmeldingen, wel dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EzxJHLD9hKVRcalLeyYVTlOfDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4Yv8iXGlFHJISZV3hYAjHAs.jpg?f=fotoalbum_large
De Leejow module gaf wel waardes tijdens de flatline vannacht.

Iemand dat al eens eerder gehad?

[ Voor 8% gewijzigd door fsfikke op 12-01-2026 10:04 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Get!em
  • Niet online
fsfikke schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:02:
Over fouten in het systeem gesproken. Mijn Amber loopt al 2 jaar prima, maar de afgelopen dagen een paar keer een gekke hikup gehad. Kort na het inschakelen van de pomp vallen alle waardes die ik via de Leejow module uitlees naar nul of hele hoge waardes: [Afbeelding]

Het was niet enkel een uitleesfout, want toen dit gisteren overdag gebeurde begon opeens ook een normaal onverklaarbare SWW run (hij dacht opeens dat SWW 0 gr was).
De supply voltage schiet zogenaamd naar 459V, maar dit komt niet overeen met de SDM630 die voor de WP zit, die geeft gewoon de correcte spanning aan.

Op de Amber zie ik geen foutmeldingen, wel dit:
[Afbeelding]
De Leejow module gaf wel waardes tijdens de flatline vannacht.

Iemand dat al eens eerder gehad?
Check de communicatie kabels 1 en 2 tussen binnen en buitenunit.
Als ik kabel 2 los trek start SWW run ;)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Get!em schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:09:
[...]

Check de communicatie kabels 1 en 2 tussen binnen en buitenunit.
Als ik kabel 2 los trek start SWW run ;)
Als ie de verbinding verliest verwacht ik toch wel wat foutmeldingen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Nei6ZcffUR_nj6pnAo3KTVCvPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T7t0LKpf1Hpl0LfBmiO8xjkW.png?f=fotoalbum_large
En het verklaart ook niet waarom de Leejow module waardes update en de WindowsCE module niet.

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 12-01-2026 10:28 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Pagina: 1 ... 140 141 Laatste