rh63nl schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:33:
Zie hier hetzelfde probleem met 100m2 VVW, de thermostaat slaat af omdat er bezoek is en je staat te koken of de zon staat in de kamer en tegen de tijd dat de WP weer aanslaat is de vloer eigenlijk net te koud geworden om de temperatuur vast te houden. Ik draai nu vanaf half december met de thermostaat (PNI40) op 22gr met hysterese op 0,2 en de Tr correctie aan op 20gr. WP is nu al weken aan en blijft heel netjes tussen de 20,2 en 20,7 moduleren, ook vannacht goed gegaan. Door de snel dalende temperatuur (hier tot -8,2) wel een paar tienden verloren in de woonkamer maar niet onder de 20,2gr.
Even wat info over mijn situatie na 1,5 maand Amber (sinds 24 november).
Heb er hier uiteindelijk voor gekozen om de thermostaat alleen als noodrem te gebruiken. Dus die staat op 22 graden - bewust net iets te hoog - en vraagt dus continu warmte.
Ik heb met wat geduld de stooklijn zo ingesteld dat deze zo precies mogelijk het warmteverlies van het huis compenseert. Bij de huidige buitentemperaturen (hier in het westen op dit moment tussen de -3 en de 0grC) gaat dat prima.
De Amber draait al ruim 2 weken zonder stops (behalve 1x per dag vlak voor de sww run). Als ik kijk naar de stroompieken, lijkt het erop dat ik defrosts heb met variable intervallen. Soms een tijdje elke 1,5 uur, soms een tijdje elke 3 uur of iets in die richting. Ik heb dat niet echt nauwkeurig in de gaten gehouden. BTW, de BUH staat helemaal uit.
Ik streef naar 20 graden in de woonkamer. Dat lukt niet helemaal, het fluctueert in de praktijk tussen de 19,5 en de 20,5 graden. Maar dat is prima. Heb de TR sensor aangezet om de stooklijn dynamisch bij te sturen. Daarmee wordt het iets nauwkeuriger, maar niet exact 20 graden. Dat is in de praktijk geen probleem.
Ben nu vooral benieuwd hoe goed deze stooklijn werkt als de temperaturen komende week overdag weer rond de 8 graden liggen hier in het westen. Gaan we dan pendelen of niet? Ik verwacht van niet, want de Amber draait nu groot deel van de tijd op 50Hz tot 60hz. Dus nog voldoende ruimte om terug te moduleren.
Ben op dit moment zeer tevreden (erg tof om 100% gasloos te zijn), maar heb nog veel moeten bijregelen ten opzichte van hoe de installateurs het hadden achter gelaten. Ergens begrijp ik dat ook wel. Het inregelen van de stooklijn is een geduldig klusje waarbij je iedere keer een halve dag op het effect moet wachten. Daar kan je installateur niet steeds voor terug laten komen. Dat is iets voor Tweakers - maar je vraagt je wel af hoe minder technische mensen dit voor elkaar moeten krijgen. Of je ouders van in de '70.
Amber 95 | Buffer 50L | WPV-H 240L | Honeywell T6 | Vrijstaand 1924 85m2 | HT-Radiatoren (geen vv) | Iso: vloer, spouw, HR++ (90%), dak | voorheen 1100m3 gas p/j