Ik ben deze zomer hard bezig geweest met de zelf-aanleg van MonoBlock WarmtePomp, maar dit geld ook (of zelfs meer) voor een klassieke CV. Tijdens deze zelfstudie heb ik het volgende opgepikt, en daarna tot mijn schrik bij alle (ok, 3 van de 3) kennissen gevonden.
Het blijkt dat wij als Nederlander massaal onze expansievaten negeren. Ze gaan helemaal niet elke paar jaar stuk, althans, dat hoeft helemaal niet.
Net als een fietsband elk voorjaar even bijgepompt moet worden omdat wat lucht door het rubber is opgenomen, zo moet ook het expensievat (EV) elk najaar (of minimaal elke 2e najaar) even bijgepompt worden. Alle drie de vaten die ik gisteren bekeek waren teruggelopen onder de 0.2 Bar!
Gevolg, het werkgebied van het EV verschuift naar onder, ver onder het werkgebied van de CV, en daardoor:
Je zal zien dat de druk eerst nog een klein beetje terugloop door ontluchten en opname verse zuurstof, en daarna bij verwarmen *veel minder* snel omhoog loopt, omdat het werkgebieden overeenkomen.
Controleren zonder gereedschap
Je kan ook een goede indicatie krijgen van de druk door de drukmeter goed in de gaten te houden. Op deze manier weet je ook als je geen gereedschap bij je hebt of het EV nog op een acceptabele druk staat:
Het blijkt dat wij als Nederlander massaal onze expansievaten negeren. Ze gaan helemaal niet elke paar jaar stuk, althans, dat hoeft helemaal niet.
Net als een fietsband elk voorjaar even bijgepompt moet worden omdat wat lucht door het rubber is opgenomen, zo moet ook het expensievat (EV) elk najaar (of minimaal elke 2e najaar) even bijgepompt worden. Alle drie de vaten die ik gisteren bekeek waren teruggelopen onder de 0.2 Bar!
Gevolg, het werkgebied van het EV verschuift naar onder, ver onder het werkgebied van de CV, en daardoor:
- Is het EV rubberblaas constant op volledige uitrek en gaat veel te snel stuk
- heeft de CV geen goede buffer meer, en reageert met extreem druk verloop op verwarmen
- In één geval was er inderdaad al een klacht dat de overstort soms activeerde (water op de vloer).
- Zet de CV of WP uit
- Maak de CV of WP drukloos (niet leeg, gewoon drukloos, Probeer er niet teveel lucht in te laten bubbelen)
- Met een autoband pomp (sommige fietspompen hebben hetzelfde ventiel) controleer de druk
- Deze moet op de ondergrens van de gewenste CV of WP werkgebied staan.
- Pomp hem bij tot de ondergrens van het CV of WP werkgebied
- Voer water bij tot het midden van je gewenste CV of WP werkdruk
- Ontlucht het systeem
Je zal zien dat de druk eerst nog een klein beetje terugloop door ontluchten en opname verse zuurstof, en daarna bij verwarmen *veel minder* snel omhoog loopt, omdat het werkgebieden overeenkomen.
Controleren zonder gereedschap
Je kan ook een goede indicatie krijgen van de druk door de drukmeter goed in de gaten te houden. Op deze manier weet je ook als je geen gereedschap bij je hebt of het EV nog op een acceptabele druk staat:
- Zet de CV of WP uit
- Maak de CV of WP drukloos (niet leeg, gewoon drukloos, Probeer er niet teveel lucht in te laten bubbelen)
- Vul de CV of WP weer, maar langzaam. Let goed op de ingebouwde druk meter
- Eerst loop hij snel op. Je zit dus nog onder de voordruk van het EV
- Dan gaat hij ineens veel langzamer. De voordruk is bereikt, en je pompt het EV nu verder op met water. Deze grensdruk is je voordruk, en dat moet toch wel minimaal 1 Bar zijn.
- Als het heel lang duurt voor de druk oploopt (terwijl het systeem nog redelijk ontlucht is) dan is de voordruk bijna weg, daarom zag je de overgang van snel naar langzaam niet.
- Ontlucht het systeem
[ Voor 6% gewijzigd door cybermaus op 10-10-2022 11:42 . Reden: Druk naar beneden aangepast ivm FLamco referenties ]