Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cybermaus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-05 11:07
Ik ben deze zomer hard bezig geweest met de zelf-aanleg van MonoBlock WarmtePomp, maar dit geld ook (of zelfs meer) voor een klassieke CV. Tijdens deze zelfstudie heb ik het volgende opgepikt, en daarna tot mijn schrik bij alle (ok, 3 van de 3) kennissen gevonden.

Het blijkt dat wij als Nederlander massaal onze expansievaten negeren. Ze gaan helemaal niet elke paar jaar stuk, althans, dat hoeft helemaal niet.

Net als een fietsband elk voorjaar even bijgepompt moet worden omdat wat lucht door het rubber is opgenomen, zo moet ook het expensievat (EV) elk najaar (of minimaal elke 2e najaar) even bijgepompt worden. Alle drie de vaten die ik gisteren bekeek waren teruggelopen onder de 0.2 Bar!

Gevolg, het werkgebied van het EV verschuift naar onder, ver onder het werkgebied van de CV, en daardoor:
  • Is het EV rubberblaas constant op volledige uitrek en gaat veel te snel stuk
  • heeft de CV geen goede buffer meer, en reageert met extreem druk verloop op verwarmen
  • In één geval was er inderdaad al een klacht dat de overstort soms activeerde (water op de vloer).
Procedure. In de herfst, bij preppen voor de winter (nu dus)
  1. Zet de CV of WP uit
  2. Maak de CV of WP drukloos (niet leeg, gewoon drukloos, Probeer er niet teveel lucht in te laten bubbelen)
  3. Met een autoband pomp (sommige fietspompen hebben hetzelfde ventiel) controleer de druk
  4. Deze moet op de ondergrens van de gewenste CV of WP werkgebied staan.
  5. Pomp hem bij tot de ondergrens van het CV of WP werkgebied
  6. Voer water bij tot het midden van je gewenste CV of WP werkdruk
  7. Ontlucht het systeem
Dus als je CV of WP normaal van 1.0 tot 2.0 werkt (typische zolderinstallaties), zet dan de EV druk op 0.8 bar en daarna de CV op 1.2 Bar. Kelder/Basement installaties zullen iets hogere drukken hebben. (Bedankt @Stokertje )

Je zal zien dat de druk eerst nog een klein beetje terugloop door ontluchten en opname verse zuurstof, en daarna bij verwarmen *veel minder* snel omhoog loopt, omdat het werkgebieden overeenkomen.

Controleren zonder gereedschap

Je kan ook een goede indicatie krijgen van de druk door de drukmeter goed in de gaten te houden. Op deze manier weet je ook als je geen gereedschap bij je hebt of het EV nog op een acceptabele druk staat:
  1. Zet de CV of WP uit
  2. Maak de CV of WP drukloos (niet leeg, gewoon drukloos, Probeer er niet teveel lucht in te laten bubbelen)
  3. Vul de CV of WP weer, maar langzaam. Let goed op de ingebouwde druk meter
  4. Eerst loop hij snel op. Je zit dus nog onder de voordruk van het EV
  5. Dan gaat hij ineens veel langzamer. De voordruk is bereikt, en je pompt het EV nu verder op met water. Deze grensdruk is je voordruk, en dat moet toch wel minimaal 1 Bar zijn.
  6. Als het heel lang duurt voor de druk oploopt (terwijl het systeem nog redelijk ontlucht is) dan is de voordruk bijna weg, daarom zag je de overgang van snel naar langzaam niet.
  7. Ontlucht het systeem
PS: mocht je naar aanleiding van deze post gaan controleren/corrigeren, meld dan je resultaatdruk even terug, zou wel interessant zijn om te weten hoe het over de linie mee staat.

[ Voor 6% gewijzigd door cybermaus op 10-10-2022 11:42 . Reden: Druk naar beneden aangepast ivm FLamco referenties ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
Een paar kleine notities en verbeteringen:
Let wel, bovenstaande blijft als vuistregel gelden.

Stikstof

Af fabriek worden de vaten waarschijnlijk met stikstof gevuld. Hiermee is het effect van drukverlies over tijd minder. Door met lucht na te vullen (is trouwens ook 80% stikstof) brengen we wat zuurstof in, en dus zal een bijgevuld vat minder lang op druk blijven dan een nieuw vat.

Echter, om nu het vat maar meteen weg te gooien, omdat het anders in de toekomst minder lang meegaat, is voor mijn gevoel het paard achter de wagen.

Druk

Ik maak het hierboven makkelijk door te zeggen "onderkant van het werkgebied"
Meer precies echter is dat we het membraam tijdens normaal werk in het midden willen hebben.

Dus als je een werkgebied hebt van 1.5 tot 2.5 Bar en je normaal de druk op 2.0 bar afstelt, dan willen we dus dat bij 2.0 Bar het vat voor de helft gevuld is. En als er dus geen water is, de lucht alle ruimte bevat, dan is de voordruk dus het best 1.0 Bar, altijd de helft van je gewenste normale werkdruk. Dat is iets minder dan de 1.5 Bar die ik hierboven aangeef.

Als je dan gaat vullen zal al bij 1.0 bar water in het vat stromen, maar bij precies 2.0 bar is het membraam in het midden.

Edit: Stokertje geeft rekenmateriaal van FLamco, die zelfs nog verder gaan. De ideale membraam positie is niet in het midden, omdat het niet lineair is (het membraam bereikt nooit echt de onderkant, omdat de druk dan naar oneindig oploopt). Er zijn dus meer ideale berekeningen dan simpel "in het midden"

Kort samengevat:
Zolderinstallaties zonder significante hoogte boven de ketel/vat: 0.5Bar voordruk, 0.8Bar CV druk. Dit is dus vrij laag, je CV moet dit toestaan.
Kelder installaties met 8 meter boven de ketel/vat: 1.3Bar voordruk, 1.5 Bar CV druk

Als je CV echter een bepaalde minimum druk heeft, of je het ongemakkelijk vind om niet het groene streepje van de drukmeter te bereiken:
Bij 1.5Bar vuldruk, het vat (op gelijke hoogte) 1.0Bar voordruk geven

Let wel, als dit op zolder staat, en je hebt een 8 meter hoog huis, en je overstort zit inde kelder (12 meter lager) dan kan die laatste wel eens opengaan. (1.5+1.2 is al 2.8 Bar, dicht bij de 3.0 overdrukgrens)

[ Voor 37% gewijzigd door cybermaus op 10-10-2022 12:03 . Reden: Wat aanpassingen na lezen referenties @Stokertje ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
De gewenste voordruk is afhankelijk van de statische hoogte van de installatie. Ook moet mijn inziens om de voordruk van het vat te meten de installatie leeg, of het vat verwijderd. Er heerst in een installatie die niet leeg is maar wel van druk af nog steeds een statische druk van het water op het vlies van het vat welke de meting beïnvloed, dit geld dan vooral bij de installaties waarbij de ketel zich op de begane vloer bevind.

Flamco heeft goede documentatie hierover. https://flamcogroup.com/m...on-calculation-page_1.pdf

Expansievaten zijn op vele verschillende voordrukken te bestellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Stokertje op 09-10-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wibs
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:25
Leuk dat dit opgebracht wordt. Was toevallig bezig met het vervangen van radiatorkranen en het systeem was leeg. Nav dit topic voor de grap even gecheckt. Bleek er 0.25 bar op te staan.

Volgens de sticker zou er een 0.5 bar voordruk op moeten staan. Dit expansievat "Flexvat 18/0,5" is 8 jaar oud.

Nu nog even bedenken of ik hier iets mee moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Wibs schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:33:
Leuk dat dit opgebracht wordt. Was toevallig bezig met het vervangen van radiatorkranen en het systeem was leeg. Nav dit topic voor de grap even gecheckt. Bleek er 0.25 bar op te staan.

Volgens de sticker zou er een 0.5 bar voordruk op moeten staan. Dit expansievat "Flexvat 18/0,5" is 8 jaar oud.

Nu nog even bedenken of ik hier iets mee moet.
Ik zou hem meteen vervangen, die dingen kosten een paar tientjes en je systeem is nu toch leeg. 8 jaar is al heel wat voor zo’n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
Stokertje schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:32:
Ook moet mijn inziens om de voordruk van het vat te meten de installatie leeg, of het vat verwijderd. Er heerst in een installatie die niet leeg is maar wel van druk af nog steeds een statische druk van het water op het vlies van het vat welke de meting beïnvloed
Ben ik het mee eens. Ik ging uit van installaties op zolder, waar drukloos hetzelfde is als leeg. Dit is inderdaad niet het geval als er nog een vierdieping(en) erboven zitten.
Flamco heeft goede documentatie hierover. https://flamcogroup.com/m...on-calculation-page_1.pdf
Heb het eens helemaal gelezen. Toch wel interessant, het gaat vooral over het optimalisen van de beschikbare vat ruimte bij de benodigde hoogte en daarvoor de ideale werkdruk te kiezen.
En de reden dat het bruikbare volume voor hen het meest belangrijk is, is denk ik omdat dit over grote installaties gaat (voorbeeld berekeningen met 1000 liter systeeminhoud. Zijn in Belgie Boilersystemen meer gebruikelijk?).

Maar praktisch zit het venijn in de staart. De laatste pagina.
Rekening houden met de vereiste minimum druk
Hoe te handelen wanneer de ketel op het hoogste punt van
de installatie staat en deze (of de pomp) een hogere
minimum druk vereist? [Ed. of krijgt]
[..]
We bespreken hiervoor 2 verschillende mogelijkheden:
1. De stikstof voordruk van het vat hoger kiezen dan strikt
nodig in relatie tot de statische hoogte.
2. Men [..] verhoogt verhoogt de vuldruk [..] waardoor eventueel een groter vat nodig is.
Eigenlijk zeggen ze dus: Je moet de CV vuldruk aan de berekende vatdruk aanpassen, maar als je dat niet doet, moet je het vatdruk aan de CV druk aanpassen.

Combineer dat met het feit dat de meeste mensen die ik ken gewoon hun ketel vullen tot midden tussen de groene en de rode streep, en we zijn terug bij mijn openingspost

Maar toch wel interessant leesvoer. Om het exact goed te doen. Praktisch echter blijf ik bij het verhaal hierboven, met wat aanpassingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
Stokertje schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:05:
Ik zou hem meteen vervangen, die dingen kosten een paar tientjes en je systeem is nu toch leeg. 8 jaar is al heel wat voor zo’n ding.
Ja, en je fietsbank ook vervangen als hij na de winter zacht staat., kost maar een vijfje /s
Maar serieus, dit is dus mijn punt. 8 jaar is helemaal niet lang voor zo'n ding, dat is alleen maar omdat we onszelf er aan gewoon gemaakt hebben hem weg te gooien in plaats van op te pompen.
Grappig, deze komt met kleinere voorbeelden (100 liter systeeminhoud) en is dan ook gelijk minder precies, maar meer vuistregel georiënteerd. Maar verteld verder wel ongeveer hetzelfde verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
Het rubber membraan raakt poreus op een gegeven moment en gaat lekken, dat is de reden dat ik adviseerde om hem wel te vervangen, zeker als je je systeem toch al leeg hebt. Maar goed, dat is een keuze, preventief vs correctief onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:40
Omdat ik wat klusjes moest doen aan de cv(zone klep verplaatsen, aanleg sensor plaatsen) gelijk dit maar even meegepakt. Mijn vat stond op 0.6 (met de digitale bandenspanning meter gemeten) opgepompt naar 1 (werkgebied is 1,2 tot 1,8 oid).
Alle meetwaarden in bar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-06 13:18
eigenlijk moet je vat vullen met stikstof tot de correcte voordruk.
0,5 bar drukvat vullen tot 0,5 bar. 1 bar druk vat vullen tot 1 bar.
0,5 bar op zolder . en 1 bar beneden verdieping/2,5 hoog.
meestal zijn de expansie vaten na 5 jaar poreus. en heb je meer aan een nieuwe.
en nee ik vul ze niet bij. teveel ellende voor die paar tientjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
miciel schreef op zondag 13 november 2022 @ 17:37:
eigenlijk moet je vat vullen met stikstof tot de correcte voordruk.
0,5 bar drukvat vullen tot 0,5 bar. 1 bar druk vat vullen tot 1 bar.
0,5 bar op zolder . en 1 bar beneden verdieping/2,5 hoog.
meestal zijn de expansie vaten na 5 jaar poreus. en heb je meer aan een nieuwe.
en nee ik vul ze niet bij. teveel ellende voor die paar tientjes.
Ongetwijfeld, en als het je dagelijkse business is, dan is het vermijden van "gedoe" natuurlijk de juiste keuze.
Maar met Corona en geen reserve vat in de schuur was dit een leuk klusje om te doen. Als ie over een paar weken echt stuk gaat zal ik me hier wel melden. (En mag iedereen "ik zei het toch!!!" Berichten)🤣🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Goed Topic! alleen jammer dat je hem echt eigenlijk alleen lekker kan meten als de boel drukloos is..
dat is voor sommigen toch weer een stap te moeilijk

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
SMSfreakie schreef op zondag 13 november 2022 @ 19:08:
Goed Topic! alleen jammer dat je hem echt eigenlijk alleen lekker kan meten als de boel drukloos is..
dat is voor sommigen toch weer een stap te moeilijk
Als je het systeem kan (bij)vullen kan je het ook drukloos maken. Maar snap wel wat je schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
tcw82 schreef op zondag 13 november 2022 @ 19:48:
[...]

Als je het systeem kan (bij)vullen kan je het ook drukloos maken. Maar snap wel wat je schrijft.
genoeg mensen die hem zelf niet bij kunnen of willen vullen maar dat gewoon elk jaar bij het onderhoud laten mee pakken..

en de installatie hier in de woning is gewoon echt een crime om te ontluchten.... en helaas krijg je met (bij)vullen er toch een belletje lucht bij eigenlijk..
en ja er zit een automatische ontluchter in de ketel.. maar de lucht zit zal dan eerst bij de ketel moeten weten te komen..

en dat valt lichtelijk tegen.. enfin als ik de boel weer eens aan kant heb ga ik toch wel eens meten!!
hoop alleen dat de 2 kogel afsluiters die het circuit van de ketel & expansievat isoleren nog goed sluiten...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Ik heb, naast de automatische ontluchting, ook deze unit geplaatst:
https://www.mensonides.nl...spirovent-rv2-ontluchter/
En een magneetvuilafscheider:
https://www.installatieva...JQ3SOLe_ZcCUaAg0XEALw_wcB

Niet van die combinatie dingen nemen.
De Micro bellen zitten met name in de aanvoer, het vuil komt pas mee uit de leidingen, voor dat het de ketel induikt. Dus die zit op de retour.

Overigens, alle radiatoren en voet ventielen dichtdraaien voor je gaat werken aan de cv helpt enorm bij het niet hoeven ontluchten.
Pagina: 1