Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Iemand soortgelijke ervaring?
[ Voor 5% gewijzigd door scoobinoobi op 05-01-2026 22:36 ]
Je warmteafgifte is net wat hoger. De temperatuur in je warmtepomp kan net wat lager voor zelfe afgifte vermogen. Dat kan voor minder defrosten zorgen.
M.i.
Ik vermoed dat er veel sneeuw ligt rondom de wp. Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest een ladder te regelen en het dak op te gaan. Kijk daar ook niet echt naar uit eerlijk gezegd.
Het is hier nu -2 en ik zie een 1 door het vlammetje maar geen stroomverbruik wat hoger ligt max 2290 watt bij Amber.
Ik gebruik de bommer integratie met een modbus gateway. Volgens mij kan ik BUH daarmee niet zien?ramlap schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:23:
Kun je met de Leejoow module zien of de BUH is aangegaan?
Het is hier nu -2 en ik zie een 1 door het vlammetje maar geen stroomverbruik wat hoger ligt max 2290 watt bij Amber.
Maar ik weet dat de BUH overuren draait momenteel, zie regelmatig het 1tje in vlam of druppel (vlam om tc te halen, druppel pas bij hoge tw). Kan dat ervoor zorgen dat defrosts niet nodig zijn?
Edit: volgens mij was het vorige bericht geen reactie op mijn vraag, excuses
[ Voor 6% gewijzigd door toilet duck op 06-01-2026 08:26 ]
Nee, op de modbus wordt dit niet doorgegeven. Als je een energiemeter op de aansluiting hebt zitten zou je het op die manier kunnen zien.ramlap schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:23:
Bij mijn HP-S kan ik het ook afleiden doordat de pomp draait, er warmtevraag is en de compressor uit staat. Ik weet niet zeker of dat op de Amber ook zo kan (gaat daar de compressor ook volledig uit als de BUH aan is?)
Edit: hmmmz, dit lijkt toch niet te kloppen, afgelopen zaterdag stond mijn BUH aan én de compressor
[ Voor 7% gewijzigd door leejoow op 06-01-2026 08:39 ]
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
Ik zie hetzelfde. Met een HA automation zet ik de pomp pwm op High onder nul en weer naar medium daarboven. Dit houdt ook de dT onder controle, ik heb een 5-groeps VVW op bijna 100m2 en dat is krap bemeten. High geeft wel meer ruis in de radiatoren maar je moet wat met deze kou.scoobinoobi schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:35:
Misschien is de RV buiten de afgelopen dagen lager dan de koude periode met kerst maar ik heb het idee dat ik nu de pomp op pwm hoog heb gezet (tijdelijk want teveel ruis/pompgeluid) dat de buitenunit een stuk minder vaak en of lang defrost. Normaal loopt de pomp op stand midden wat de geluidsklachten wegneemt. Nu even als test met koude periode op hoog gezet de afgelopen dagen voor wat meer afgifte in huis/ nog langere runs.
Iemand soortgelijke ervaring?
Het is nu 10 uur en bij mij heeft de WP 8 defrosts doorlopen en 12,4 kWh verbruikt. BUH is niet aangeweest. Ik meet met HomeWizard het verbruik van de WP en de BUH apart.ramlap schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:28:
Hier 8 defrosts sinds 0:00 uur. Probeer te ontdekken of de buh wel wat doet.
Heb de kleinste variant die op het dak staat van de tweede verdieping (vol in de sneeuw)
Naar mijn mening zou dit voorkomen moeten worden door het verwarmingslint op de bodem .
Deze moet aan gaan tijdens en gedurende enige tijd na een defrost.
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Ik kan het bij mij wel zien via jouw 'oude' Daalderop ESPHome integratie (zoals hier beschreven) voor Home Assistant (sensor.daalderop_daalderop_decode210).leejoow schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:35:
[...]
Nee, op de modbus wordt dit niet doorgegeven. Als je een energiemeter op de aansluiting hebt zitten zou je het op die manier kunnen zien.
Bij mijn HP-S kan ik het ook afleiden doordat de pomp draait, er warmtevraag is en de compressor uit staat. Ik weet niet zeker of dat op de Amber ook zo kan (gaat daar de compressor ook volledig uit als de BUH aan is?)
Edit: hmmmz, dit lijkt toch niet te kloppen, afgelopen zaterdag stond mijn BUH aan én de compressor
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Het verwarmingslint gaat ook wel aan maar die rand onderaan de verdamper kan het op den duur niet wegsmelten.Jan2023 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:28:
@Jordi_
Naar mijn mening zou dit voorkomen moeten worden door het verwarmingslint op de bodem .
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Yep, hier ook.Jordi_ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:25:
De bekende laag ijs onderin wordt steeds groter.
Weet nog niet echt hoe dit nou initieel vormt, misschien dat het smeltwater te veel naar achter loopt waar het niet goed wegkomt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze ijsrand zit net boven de vloer, tussen de lamellen en het opstaande randje. Daar zal het verwarmingslint weinig tegen kunnen doen.Jan2023 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:28:
@Jordi_
Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)
Tja , weinig last van.hansvk schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:34:
[...]
Het verwarmingslint gaat ook wel aan maar die rand onderaan de verdamper kan het op den duur niet wegsmelten.
Terwijl het hier toch een defrost feest is ,genoeg water om te bevriezen.
Jij hebt wel veel minder sneeuw.Jan2023 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:02:
[...]
Tja , weinig last van.
Terwijl het hier toch een defrost feest is ,genoeg water om te bevriezen.
[Afbeelding]
Plek in nl maakt veel uit.
Hier 25+cm sneeuw en nu -6 buiten.
Klein randje ijs hier, net losstaand van condensor. (Nog).
Sparrow van de overbuurman vormt langzaam een ijslaag aa de uitblaas kant. Lijkt me ook niet heel bevorderlijk/nog beroerder. Als t nog een paar uurtjes koud blijft ben ik heel benieuwd. Lijkt steeds erger te worden.
Zie dat nog niet terug bij de Amber.
Het "uitgaven " is geen sprake van. Amber blaast de sneeuw aan de voorkant juist wat weg. (Logisch ook..) Aan achterkant helpt gevel (toch wat minder sneeuw) ook.
Pomp hoger gezet, en stooklijn kon nog wat omlaag. Nu de -10 op 30. -2 op 28. Daarmee warmt mijn huis nog langzaam op bij -6. Dat het niet waait maakt veel uit. En dus nog altijd uit tussen ca 5 en 9.30. Dat kost wel wat warmte uit sww vat. (Ivm aansporingen vorstbeveiliging).
En de toko op temperatuur.
Kijk ik naar het verbruik en zie ik dat op het end nog gedurende 1,5 uur een 150 watt extra werd verbruikt.
Je zou denken dat het warmtelint nog actief was , Ta zat op plus 2 graden.
Misschien wel,Woutertt schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:08:
Het valt me wel op dat het warmtelint eigenlijk voor een groot deel niet onder de warmtewisselaar zit:
[Afbeelding]
Zou de ijslaag niet beter voorkomen kunnen worden als het lint dichter bij het ijs zou zitten en dus meer naar de buitenzijde van de Amber?
Maar bij mij blijft die laag vooralsnog los van de condensor, dus heeft maar weinig effect.
Evengoed wil je t ijs ook niet in de Amber. Denk dat t op rendement maar weinig doet.
Idem, wel eens een eentje gezien, maar nooit verbruik op die fase. Het hele systeem doorgemeten van meterkast tot de buitenunit, ik heb overal de tweede groep/fase.ramlap schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:23:
Ik wil eens gaan meten of het stuursignaal vanuit de binnenunit wel naar buiten gaat (en daar aankomt), maar blijft wat omslachtig om dat te simuleren (ja ik weet het, ergens in één van de menu's staat iets als graadminuten, tip 13 TS?). Als er iets defect is aan de Itho-kant ben ik geloof ik voor garantie net te laat (staat nu net meer dan 2 jaar).
Maar dan op een positieve noot: De BUH nog nooit nodig gehad, ondanks signalen als "die is toch veel te klein" en "weet je wel hoe weinig er overblijft bij -10". Natuurlijk, echt koud is het twee jaren niet geweest.
Mocht de BUH echt defect zijn, dan is een 2kW kacheltje in de huiskamer wellicht nog effectiever/gerichter dan de 3kW BUH.
Wat voor vulslang heb je daarvoor gebruikt? Zoiets? https://www.technim.nl/p/...t-waterstop-15-meter-1st/tonwes99 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 06:37:
[...]
Sterkte! Ik heb er bij mij een vulautomaat en een waterstop vulslang aan gehangen, zodat iig. drukverlies nooit de reden is dat de WP in storing valt...Er zijn wat verhalen (niet Amber specifiek) dat een overdrukventiel zomaar de reden kan zijn van wat drukverlies.
Zoiets, maar dan eur10, gratis verzending, Amazonvisser.m schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:53:
[...]
Wat voor vulslang heb je daarvoor gebruikt? Zoiets? https://www.technim.nl/p/...t-waterstop-15-meter-1st/
Al gecheckt. ThnxDegast schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:23:
Ergens op dit forum, zoeken op buh? Staat ook hoe de beveiliging van de BUH er uit geklapt kan zijn.
De buh springt alleen voor hooguit 20 seconden aan als ik de 'startvertraging bijstoken cv' op 0 zet. Er gebeurd niks op 50 of lager en uiteraard ook niet hoger.
Zie ik nog iets over het hoofd of moet ik in een ander menu nog e.e.a. nakijken of overrulen?
Maar alleen wanneer delta T tussen het setpoint en de werkelijke cv-aanvoertemperatuur (Tc-sensor) groter is dan de waarde M1.3. Zodra setpoint minus Tc < M1.3 slaat BUH af.
Dank, dat was de setting die ik zocht.despijker schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:05:
Betreft graadminuten. Zodra deze tempXtijd instelling wordt overschreden dan start BUH.
Maar alleen wanneer delta T tussen het setpoint en de werkelijke cv-aanvoertemperatuur (Tc-sensor) groter is dan de waarde M1.3. Zodra setpoint minus Tc < M1.3 slaat BUH af.
Stooklijn is 29 graden en setting M1.3 staat op 5. Dit komt overeen met het gedrag want tijdens een defrost zakt de TC richting de 22 graden. De BUH slaat aan en stopt inderdaad bij 24.
Wat ik nog niet begrijp is waarom de BUH alleen aanslaat met de instelling 0 graadminuten en daarboven 5,10,15, etc. helemaal niet.
Graadminuten zijn geen minuten. Iedere minuut dat de genoemde voorwaarden niet worden gehaald worden bij elkaar opgeteld. Dus 5 minuten met een verschil van 5 gr is 25 graad minuten.JL-IP(!) schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:19:
[...]
Dank, dat was de setting die ik zocht.
Stooklijn is 29 graden en setting M1.3 staat op 5. Dit komt overeen met het gedrag want tijdens een defrost zakt de TC richting de 22 graden. De BUH slaat aan en stopt inderdaad bij 24.
Wat ik nog niet begrijp is waarom de BUH alleen aanslaat met de instelling 0 graadminuten en daarboven 5,10,15, etc. helemaal niet.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
[ Voor 12% gewijzigd door JL-IP(!) op 07-01-2026 10:55 ]
Wat wel eens handig zou kunnen zijn. Is een afsluiter/ventiel (met flinke doorlaat) die adh van temperatuur zelf meet of er een defrost bezig is en dan m'n hele niet! vloerverwarming systeem even afsluit.
Kan natuurlijk een flinke radiatorknop inbouwen. Dan moet die dus aangestuurd.
Dat zou evenwicht boven/beneden ten goede komen. Zoals bij best wat huizen het geval zal zijn. Huizen met deels vloerverwarming.
Zoals schakeling van de zelfbouw ventilatie. (Misschien valt dat wel te koppelen basis is zelfde signaal moet alleen net anders).
De Jaga s die ventilatie hebben, daar gaat de ventilator wel uit. Dat helpt al wel wat.
Hoeveel temperatuurdaling tijdens een defrost heb je nu in je radiator lus zitten dan?Degast schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:33:
Idee:
Wat wel eens handig zou kunnen zijn. Is een afsluiter/ventiel (met flinke doorlaat) die adh van temperatuur zelf meet of er een defrost bezig is en dan m'n hele niet! vloerverwarming systeem even afsluit.
Kan natuurlijk een flinke radiatorknop inbouwen. Dan moet die dus aangestuurd.
Dat zou evenwicht boven/beneden ten goede komen. Zoals bij best wat huizen het geval zal zijn. Huizen met deels vloerverwarming.
Zoals schakeling van de zelfbouw ventilatie. (Misschien valt dat wel te koppelen basis is zelfde signaal moet alleen net anders).
De Jaga s die ventilatie hebben, daar gaat de ventilator wel uit. Dat helpt al wel wat.
Mijn retour (tussen afgiftesysteem en buffer, waar zowel vloer als ook enkele jaga's opzitten) daalt aan het eind van de defrost 1,5C, en de Tc sensor, zo'n 4C, maar is binnen 14 minuten weer op temperatuur, waarvan de eerste 3 in 5 minuten.
S08 Ontdooifout - drie keer achter elkaar
Hij heeft van 8:00 tot 9:18 tapwater run gedraaid en succesvol op 56 deg C gekregen. Overgeschakeld naar verwarming maar om 10:45 is hij gestopt. In de handleiding staat dat Tui dan onder 12 deg C komt en er dus geen defrost gedaan kan worden. Maar dat zie ik niet terug in de data, tijdlijn defrost en Tui:
/f/image/SRaqjEz2k0EsMPRchVU5SfQx.png?f=fotoalbum_large)
Stroom er af en er op, draait nu weer maar het vreemde is dat hij direct op tapwater gaat. Terwijl die nog ruim boven de ingestelde temp was:
/f/image/V6pQB0qhZ0pbssjcyfiKk8dl.png?f=fotoalbum_large)
Iemand een idee wat hier gebeurd is? Handleiding geeft aan M13.6 [circuitwissel tijdens ontdooien] aan te zetten, zodat tapwater warmte gebruikt wordt voor ontdooien?
Als je hem op 0 zet hoor je het relais aan klikken na een defrost? Zo ja laat het systeem half uur afkoelen zodat aan alle voorwaarden wordt voldaan en zet hem op 5 en kijk wat hij doet. Kijk ook op de slimme meter. 3 kWh verhoging moet je zien.JL-IP(!) schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:55:
Bedankt Jan voor je toelichting. Kun je misschien verklaren waarom mijn BUH dan niet aan gaat als deze op 5 staat? In jouw advies zag ik bijv. 50 voor vloerverwarming maar dat gaat bij mij dan nooit werken. Alleen 0 is een setting die de buh laat starten.
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 07-01-2026 12:40 ]
Graad of 5-6 dacht ik, ik zal heatbooster een extra in de gaten houden. Maakt wel uit ja.Get!em schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:54:
[...]
Hoeveel temperatuurdaling tijdens een defrost heb je nu in je radiator lus zitten dan?
Mijn retour (tussen afgiftesysteem en buffer, waar zowel vloer als ook enkele jaga's opzitten) daalt aan het eind van de defrost 1,5C, en de Tc sensor, zo'n 4C, maar is binnen 14 minuten weer op temperatuur, waarvan de eerste 3 in 5 minuten.
In 5-10 minuten weer warm. Vloerverwarming(massa) is buffer. Gedachten gang is vooral dat, als de defrosts bijna per uur zijn en ik hiermee de convectoren warmer houd er dus meer warmte in de kamers blijft komen.
De defrosts koelen de kamers niet nee. Dus wat dat betreft misschien wat overbodig.
Maar lees nog wel eens over onbalans tussen afgifte tussen de verschillende systemen. Denk dat dit dat ook wat rechter zou kunnen trekken.
Ja, als ik 0 gebruik dan hoor ik een relais en zie ik idd op die fase een verhoging van +/- 3kWh. Ik ga jouw tip proberen zodra de amber wat in de rust is. Dankjewel.Carboy54 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:39:
[...]
Als je hem op 0 zet hoor je het relais aan klikken na een defrost? Zo ja laat het systeem half uur afkoelen zodat aan alle voorwaarden wordt voldaan en zet hem op 5 en kijk wat hij doet. Kijk ook op de slimme meter. 3 kWh verhoging moet je zien.
Zie onderstaande log. De defrost startte enkele seconden voordat de dhw cycle van start ging. Hierdoor is de defrost niet afgemaakt en heeft hij een uur gedraaid met een verdampingstemperatuur van -20 omdat de verdamper volledig in het ijs zat.
Ook een vreemde bug dat de defrost niet afgemaakt wordt bij een dhw cycle.
Ik heb 100 defrosts van afgelopen dagen door een Random Forrest, SHAP (SHapley Additive exPlanations) en Logistic Regression model gehaald en ik kan er nog steeds geen soep van maken.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Deze afhankelijkheid zie ik nu niet meer. En hij herkent dus ook niet dat de verdamper volledig in het ijs zit.
hoe lees je de waarde uit voor Itho Daalderop Heat Pump Three Way Valve? Ik heb zelf de de HA module van Bommer. Hierin kan ik niets vinden wat hierop lijkt.markietjuh schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:05:
Toch even meezeuren over de defrosts. Waar ik er eerder van overtuigd was dat er nog wel iets slims in zat (combi van tijd en meting), zie ik dat dit seizoen geheel niet meer en is het volledig op tijd. Veranderd bij de laatste sw update?
Zie onderstaande log. De defrost startte enkele seconden voordat de dhw cycle van start ging. Hierdoor is de defrost niet afgemaakt en heeft hij een uur gedraaid met een verdampingstemperatuur van -20 omdat de verdamper volledig in het ijs zat.
Ook een vreemde bug dat de defrost niet afgemaakt wordt bij een dhw cycle.
[Afbeelding]
Wel heb ik ook defrosts elke 56 minuten, behalve als DHW start, dan wacht defrost tot deze klaar is.
de module van @leejoow is toch gekoppeld via modbus? Ik heb 'm hier liggen maar nog niet aangesloten omdat mijn huidige setup werkt.Impossibl3 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:33:
@tmbreuker Die lees je uit via de v1 module van @leejoow. De v2 module werkt op modbus en daar heb je die waarde niet.
Ja dat is de nieuwe v2 module (Itho Daalderop Amber Heat Pump Control Module) die ondertussen al niet meer zo nieuw is. Ik heb beide modules aangesloten maar binnenkort (moet nog mijn HA dashboard omzetten) gaat de v1 module (Itho Daalderop Heat Pump Module) er af.tmbreuker schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:35:
[...]
de module van @leejoow is toch gekoppeld via modbus? Ik heb 'm hier liggen maar nog niet aangesloten omdat mijn huidige setup werkt.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
@tmbreuker De 'oude' code is wel nog steeds beschikbaar en wordt nog steeds verkocht (mensen met een HP-S gebruiken die namelijk). Deze code werkt ook gewoon op de nieuwe modules.Impossibl3 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:33:
@tmbreuker Die lees je uit via de v1 module van @leejoow. De v2 module werkt op modbus en daar heb je die waarde niet.
Op https://github.com/electr...ate-itho-daalderop-module is deze ESPHome binary te vinden. Voor vragen bericht me maar!
De v1 en v2 verschillen in de hardware: bij de v2 is het mogelijk geworden om ook data te versturen op de modbus (die was bij de v1 fysiek niet mogelijk). Even ter info: vandaag is de v3 binnengekomen en daar zitten ook weer een aantal hardware aanpassingen aan (elke temperatuur sensor op zijn eigen bus en een aantal IO pinnen die veranderd zijn ivm mogelijk toekomstige uitbreidingen).
[ Voor 26% gewijzigd door leejoow op 07-01-2026 17:00 ]
Met de Bommer integratie kan je kijken naar Amber current working mode.tmbreuker schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:30:
[...]
hoe lees je de waarde uit voor Itho Daalderop Heat Pump Three Way Valve? Ik heb zelf de de HA module van Bommer. Hierin kan ik niets vinden wat hierop lijkt.
Wel heb ik ook defrosts elke 56 minuten, behalve als DHW start, dan wacht defrost tot deze klaar is.
Ik heb inderdaad nog een Leejoow v1 module ernaast hangen, samen met de Bommer HA integratie.
[ Voor 22% gewijzigd door markietjuh op 07-01-2026 17:11 ]
Je moet module nog aansluiten, maar je hebt wel data in HA!ArnoudN schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:46:
Ik zat vandaag weer even te kijken naar de gegevens in HA vanuit de Amber (sorry @leejoow ik moet nog steeds jouw module aansluiten), en nu zie ik dat de three-way-valve word geschakeld vanuit de amber. Maar die heb ik er helemaal niet inzitten. SWW werkt via de warmtepompboiler die in de garage staat.
Zometeen toch maar weer de instellingen induiken.
[Afbeelding]
Overigens, als je de instelling tapwater aan zet, gaat die uitgang gewoon actief.
en daar zit verder geen terugmelding of iets dergelijks op.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Klopt helemaal, het is ook geen modbus object.tmbreuker schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:30:
[...]
hoe lees je de waarde uit voor Itho Daalderop Heat Pump Three Way Valve? Ik heb zelf de de HA module van Bommer. Hierin kan ik niets vinden wat hierop lijkt.
Daarom heb ik die er niet in zitten, kun het wel afleiden uit de current working mode, staat die in DHW dan staat de 3-weg in die stand.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Ik zelf ook (de aller aller eerste versie op een losse ESP32 met RS485 printje), nog niet de moeite genomen weg te halen. Is prima referentie.markietjuh schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:09:
[...]
Met de Bommer integratie kan je kijken naar Amber current working mode.
Ik heb inderdaad nog een Leejoow v1 module ernaast hangen, samen met de Bommer HA integratie.
[Afbeelding]
Hier is er wel variatie in de tijd tussen defrosts. Het lijkt er op dat er toch een relatie is tussen dauwpunt, lucht vochtigheid en temperatuur. Hieronder screenshots van defrosts en resp. genoemde parameters van afgelopen nacht. Ik zie de exacte relatie niet overigens.markietjuh schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:04:
Defrost gaat hier exact iedere 56 minuten. In het eerste jaar zag ik het interval nog richting 2 uur gaan zodra de temperatuur verder onder het vriespunt ging (en de lucht dus droger is).
Deze afhankelijkheid zie ik nu niet meer. En hij herkent dus ook niet dat de verdamper volledig in het ijs zit.
:strip_exif()/f/image/KTOxpW9xf5Qpuu0o6EZi3UhR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/23xtrAlYvzPcEOZAloAVQvGP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EuGmX9vbKllMK2HfDcLREM25.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee die zit er niet in. Bij Weheat en Panasonic kijken ze naar de inlet temperatuur van de compressor. Die doen het nu ook ieder uur maar bij weinig vocht minder. Wij zijn nog steeds in gesprek met Itho en Amitime hierover om met een update te komen wat vorig jaar al is toegezegd.Impossibl3 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:25:
@markietjuh Ik kan ook niets slims vinden over de defrost (of enige logica). Zit er misschien in de omgevingsthermometer ook een luchtvochtigheidssensor @Carboy54? Dat zou wel een deel kunnen verklaren. Die luchtvochtigheidssensor wordt in ieder geval niet beschikbaar gesteld via modbus.
Ik heb 100 defrosts van afgelopen dagen door een Random Forrest, SHAP (SHapley Additive exPlanations) en Logistic Regression model gehaald en ik kan er nog steeds geen soep van maken.
Het valt me wel op dat de laag met ijs onderin steeds dikker wordt:
:strip_exif()/f/image/sKWoQVfG09jMzoyRxHPXWdfs.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar dit is wel normaal gedrag denk ik? Zou het nog zin hebben om het handmatig weg te halen?
Zondag krijgen we nog een beter test waarschijnlijk, sommige voorspellingen hebben het over -15. Maar dan hopelijk wel wat lagere luchtvochtigheid.
Zou daar voorzichtig mee zijn, condensor is kwetsbaar.JWPrutser schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 00:17:
Ik ben tot nu toe erg tevreden hoe de Amber het doet in deze weersomstandigheden en het verbruik valt me ook nog wel mee.
[Afbeelding]
Maar dit is wel normaal gedrag denk ik? Zou het nog zin hebben om het handmatig weg te halen?
Zondag krijgen we nog een beter test waarschijnlijk, sommige voorspellingen hebben het over -15. Maar dan hopelijk wel wat lagere luchtvochtigheid.
De sneeuw op de grond kan wel makkelijk weg?
Amber lijkt net wat laag te staan.
Hier ook een ijslaag die >15cm hoog is aan de onderkant.JWPrutser schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 00:17:
Ik ben tot nu toe erg tevreden hoe de Amber het doet in deze weersomstandigheden en het verbruik valt me ook nog wel mee.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/uVHLWs2UMbnET3CYeQRWJHdD.png?f=user_large)
Heb wel met een gietertje met warm water het bovenste stuk weggehaald, maar dat gaat erg langzaam, zeker aan de onderkant waar het veel dikker is.
Wat nog een idee zou kunnen zijn is om de 1 lus van het warmtelint (er lopen er 2 naast elkaar) verder naar achter te schuiven, echt tegen de achterzijde aan en onder de warmtewisselaar. Op die manier toch zo 15-20% meer oppervlakte om de warmte uit te lucht te halen bij dit weertype, dat moet toch schelen.
Daarvoor moet alleen het voorpaneel eraf, en dan moet je best veel monteren meen ik, weet iemand zo in welke volgorde je panelen moet verwijderen om dat te doen?
Ik zit ook te denken om zoiets te gaan doen in het voorjaar/zomer. Of misschien nog een gat erbij achter in de hoek oid. Of zorgen dat de warmtpomp iets schuiner staat zodat het water naar voren loopt en niet ophooptWoutertt schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:06:
[...]
Hier ook een ijslaag die >15cm hoog is aan de onderkant.[Afbeelding]
Heb wel met een gietertje met warm water het bovenste stuk weggehaald, maar dat gaat erg langzaam, zeker aan de onderkant waar het veel dikker is.
Wat nog een idee zou kunnen zijn is om de 1 lus van het warmtelint (er lopen er 2 naast elkaar) verder naar achter te schuiven, echt tegen de achterzijde aan en onder de warmtewisselaar. Op die manier toch zo 15-20% meer oppervlakte om de warmte uit te lucht te halen bij dit weertype, dat moet toch schelen.
Daarvoor moet alleen het voorpaneel eraf, en dan moet je best veel monteren meen ik, weet iemand zo in welke volgorde je panelen moet verwijderen om dat te doen?
EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 6,5kW | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp
Los van het ijs maar ik zie dat je temperatuursensor niet 90 graden gedraaid is.Woutertt schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:06:
[...]
Zie hoofdstuk "7.6.1. Buitentemperatuursensor (Ta)" in de handleiding.
"Let op!
De sensor hoeft niet te worden aangesloten, maar moet wel juist gepositioneerd worden. De Ta-sensor (buitentemperatuur) is standaard gemonteerd aan de achterzijde van de buitenunit en bij levering naar beneden gericht. Draai de sensor 90° naar rechts, richting de verdamper, zodat hij de buitentemperatuur van de aangezogen lucht meet. De sensor is bevestigd met een schroef, waardoor hij met de hand gedraaid kan
worden."
Volgens mij glijdt het ijs gewoon naar beneden tijdens de defrost, maar is de onderkant van de warmtewisselaar niet warm genoeg om het vervolgens helemaal te smelten, het warmtelint zit eigenlijk te ver weg om daarmee te kunnen helpen, want die ligt juist aan de binnenkant van de warmtewisselaar.Jordi_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:31:
[...]
Ik zit ook te denken om zoiets te gaan doen in het voorjaar/zomer. Of misschien nog een gat erbij achter in de hoek oid. Of zorgen dat de warmtpomp iets schuiner staat zodat het water naar voren loopt en niet ophoopt
[ Voor 36% gewijzigd door Woutertt op 08-01-2026 09:17 ]
Nooit geweten, ga ik vanmiddag even doen! Al vraag ik me af of het echt een verschil maakt hoor omdat hij hier tegen een muur staat en dus van alle kanten wel lucht langs de achterkant trekt.JL-IP(!) schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:11:
[...]
Los van het ijs maar ik zie dat je temperatuursensor niet 90 graden gedraaid is.
"Let op!
De sensor hoeft niet te worden aangesloten, maar moet wel juist gepositioneerd worden. De Ta-sensor (buitentemperatuur) is standaard gemonteerd aan de achterzijde van de buitenunit en bij levering naar beneden gericht. Draai de sensor 90° naar rechts, richting de verdamper, zodat hij de buitentemperatuur van de aangezogen lucht meet. De sensor is bevestigd met een schroef, waardoor hij met de hand gedraaid kan
worden."
Ik heb er wel iets aanhangen, maar dat is een relatief oude module.bommer schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:50:
[...]
Je moet module nog aansluiten, maar je hebt wel data in HA!
Overigens, als je de instelling tapwater aan zet, gaat die uitgang gewoon actief.
en daar zit verder geen terugmelding of iets dergelijks op.
Het vreemde is dat tapwater uit staat, want die heb ik niet nodig. En toch gaat om de zoveel tijd de klep om.
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Stond dit ook in de eerste handleidingen? Ik heb hem net ook gedraaid, maar kan mij niet heugen dat dat in de eerste handleidingen ook stond.JL-IP(!) schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:11:
[...]
Los van het ijs maar ik zie dat je temperatuursensor niet 90 graden gedraaid is.
"Let op!
worden."
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Zou ik niet doen. Eerdere versies van de Amber bleef het vorstlint aan maar mede op verzoek van tweakers ivm continu verbruik is dat in een update aangepast tot 5 minuten na een defrost.JWPrutser schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 00:17:
[Afbeelding]
En welke versie draai jij? Is dit een nieuwere Amber?Justron schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:18:
[Afbeelding]
Hier gaat de defrost niet op gezette tijdens aan. Er wordt wel gekeken met de omstandigheden heb ik het idee.
Itho Daalderop Amber 95
Denk aan evt garantie. Weet niet of t lukt binnen in.
Rechterzijkant, bovenkant (soort wipschuif achterzijde iets omhoog), linker zijkant, voorkant. (Pas op kijk goed waar de schroeven zitten en is wat zwaarder)
ik draai op versie V2.29-T0. Ik heb hem in 02-2025 aangeschaft.mischa402 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:53:
[...]
En welke versie draai jij? Is dit een nieuwere Amber?
Dat met een gietertje warm water zou ik voornamelijk doen als er al een defrost is, dan werkt het mee. Anders vriest het water uit je gieter meteen weer vast en maak je het erger.Woutertt schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:06:
[...]
Met 15.9 (onderhoudsmenu) bevat ook nog een optie om ontdooilint (condenswater) aan te zetten handmatig.
...
Ik plaatste hier gisteren een foto van de siberische omstandigheden. Er is genoeg sneeuw gevallen en de stuifsneeuw waaide achter de Amber. Heb echter geen last van het ijs.
Amber draaide uberhaupt lekker rustig: bij 1c buitentemperatuur lange runs, en hele korte defrosts. 2 uur run, en dan slechts 4 minuten defrost. Maximum compressor na defrost slecths 63Hz en daarna binnen 15 minuten aftoerend naar 36Hz.
Dat zou ik niet doen i.v.m. slijtage van lagers.Jordi_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:31:
[...]
Of zorgen dat de warmtpomp iets schuiner staat zodat het water naar voren loopt en niet ophoopt
Hier vannacht ook niet meer elk uur een defrost.Justron schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:18:
[Afbeelding]
Hier gaat de defrost niet op gezette tijdens aan. Er wordt wel gekeken met de omstandigheden heb ik het idee.
Deed het inderdaad ook tijdens een defrost, maar de ijskorst is gewoon vrij dik geworden de laatste dagen.Get!em schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:13:
[...]
Dat met een gietertje warm water zou ik voornamelijk doen als er al een defrost is, dan werkt het mee. Anders vriest het water uit je gieter meteen weer vast en maak je het erger.
Met 15.9 (onderhoudsmenu) bevat ook nog een optie om ontdooilint (condenswater) aan te zetten handmatig.
...
Ik plaatste hier gisteren een foto van de siberische omstandigheden. Er is genoeg sneeuw gevallen en de stuifsneeuw waaide achter de Amber. Heb echter geen last van het ijs.
Amber draaide uberhaupt lekker rustig: bij 1c buitentemperatuur lange runs, en hele korte defrosts. 2 uur run, en dan slechts 4 minuten defrost. Maximum compressor na defrost slecths 63Hz en daarna binnen 15 minuten aftoerend naar 36Hz.
Het maakt waarschijnlijk wel uit dat jij een 120 hebt en ik een 65, die heeft vermoedelijk meer tijd nodig om een beetje warmte op te halen uit het huis en in de warmtewisselaar terug te stoppen. Hier gaat hij eigenlijk altijd wel minimaal een aantal minuten voluit op 90hz en soms wel langer als het kouder/vochtiger is buiten.
Is afhankelijk van buitentemperatuur.hansvk schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:25:
[...]
Hier vannacht ook niet meer elk uur een defrost.
[Afbeelding]
Goed waterpas stellen.Jordi_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:31:
[...]
Ik zit ook te denken om zoiets te gaan doen in het voorjaar/zomer. Of misschien nog een gat erbij achter in de hoek oid. Of zorgen dat de warmtpomp iets schuiner staat zodat het water naar voren loopt en niet ophoopt
Doet ie hier ook wel, als er een langere defrost nodig is.Woutertt schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:30:
[...]
Hier gaat hij eigenlijk altijd wel minimaal een aantal minuten voluit op 90hz en soms wel langer als het kouder/vochtiger is buiten.
Verschil met gisteren is gewoon groot.
Gister overdag was er heel veel wind op de kop van het huis bij -1C buitentemperatuur en sneeuw/bewolkt (geen zon). Met de ingestelde stooklijn daalde de temperatuur licht (vn 20,6 naar 20,3C) en draaide de Amber korte runs van 48minuten (op minimum 49/55hz), en veel defrosts. Dan ben ik blij dat ik wat overcapaciteit heb.
Vannacht steeg de temperatuur licht naar 1C, maar vooral de wind ging naar nul en de bewolking voorkwam uitstralingskou. Gedrag van de Amber veranderde meteen tijdens run en defrosts.
Komend weekend wordt interessant, met vrijdag veel wind en sneeuw bij -2C, zondag minder wind, maar -10C en maandag veel wind en -5C, zal een leuke test worden.
Momenteel even oppassen dat de lawines van dak af niet de Amber in vallen.
Ja, die was vannacht (gemeten door de Amber) rond de 1,3°C.
Ook nooit geweten en mijn installateur dus ook niet schijnbaar 🤦🏼♂️ ga het straks eens even checkenWoutertt schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:16:
[...]
Nooit geweten, ga ik vanmiddag even doen! Al vraag ik me af of het echt een verschil maakt hoor omdat hij hier tegen een muur staat en dus van alle kanten wel lucht langs de achterkant trekt.
Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling
https://www.rtl.nl/nieuws...oor-sneeuw-bij-warmtepomp
Inderdaad zeg. Het zal allemaal wel wat genuanceerder gezegd zijn, maar van dit soort uitspraken krijg ik wel de kriebels:Plexxodus schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:53:
Naast een aantal goede adviezen wordt er toch weer een hoop onzin verkocht in nieuwsberichten over warmtepompen:
https://www.rtl.nl/nieuws...oor-sneeuw-bij-warmtepomp
"We hadden een geval van iemand die binnen de thermostaat op 21 had staan, maar het water in zijn warmtesysteem was maar 25 graden. Daardoor was de buitenunit stijf bevroren geraakt, en waren we een halve dag bezig om het apparaat te ontdooien." De temperatuur in het systeem had idealiter zo’n 35 graden moeten zijn, maar de eigenaar had dit zelf veranderd.
Dan moet je wat hoger stoken , loopt de sneeuw gewoon je afvoer in .,-)Momenteel even oppassen dat de lawines van dak af niet de Amber in vallen.
Bijzonder verhaal. Degene die ze quoten is toch van een gerenommeerd installatiebedrijf. En die zegt dat je als consument vooral van de instellingen af moet blijven. Als ik dat had gedaan, was mn houten vloer al lang krom getrokken omdat ze hem op 50 graden aanvoertemperatuur hadden gezet.GhandiHarder schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:00:
[...]
Inderdaad zeg. Het zal allemaal wel wat genuanceerder gezegd zijn, maar van dit soort uitspraken krijg ik wel de kriebels:
[...]
Maar als je water van 25 graden door het systeem laat gaan, kunnen je leidingen toch niet bevriezen lijkt me? Ook al zal het best wat afkoelen voordat het weer terug de warmtepomp in gaat.
En daarnaast zou het apparaat zelf ook voldoende instellingen tbv vorstbescherming moeten hebben. Bijvoorbeeld door, zelfs als er helemaal geen warmtevraag is, toch regelmatig voldoende warm water door het systeem te laten lopen.
Je zou met dit verhaal bijna denken dat je de stooklijn op minimaal 35 graden moet zetten bij vorst.
De betere tweaker stelt zijn stooklijn zo in dat de pomp niet uit gaat deze dagen.JWPrutser schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:36:
[...]
Bijzonder verhaal. Degene die ze quoten is toch van een gerenommeerd installatiebedrijf. En die zegt dat je als consument vooral van de instellingen af moet blijven. Als ik dat had gedaan, was mn houten vloer al lang krom getrokken omdat ze hem op 50 graden aanvoertemperatuur hadden gezet.
Maar als je water van 25 graden door het systeem laat gaan, kunnen je leidingen toch niet bevriezen lijkt me? Ook al zal het best wat afkoelen voordat het weer terug de warmtepomp in gaat.
En daarnaast zou het apparaat zelf ook voldoende instellingen tbv vorstbescherming moeten hebben. Bijvoorbeeld door, zelfs als er helemaal geen warmtevraag is, toch regelmatig voldoende warm water door het systeem te laten lopen.
Je zou met dit verhaal bijna denken dat je de stooklijn op minimaal 35 graden moet zetten bij vorst.
Dus precies zo hoog om het warmteverlies te compenseren.
Ook de beste vorstbeveiliging denk ik
:strip_exif()/f/image/txP9jH5hkWsOLcgsJrOYHktY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/elYgdxwGrSRtOgflqnY5Aasn.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Jbkto4dyHUkK08ufRqdN8R5N.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eyueeomScxxez52hvW1C0Elf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KeKYqvryJ1Bfo5nFzdex1k31.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/btznUCVuiKcjQZN67DZl4zuQ.png?f=fotoalbum_large)